tag:blogger.com,1999:blog-22873867.post2888341135730739513..comments2024-02-02T18:26:56.123+08:00Comments on The Scribe A Kadir Jasin: UPSR:Prestasi Buruk Itu Yang Menjadi MasalahA KADIR JASINhttp://www.blogger.com/profile/05865106109792000636noreply@blogger.comBlogger73125tag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-80282664812588233312008-11-25T09:09:00.000+08:002008-11-25T09:09:00.000+08:00Assalamualaikum Dato',Kalau yang prestasi buruk it...Assalamualaikum Dato',<BR/><BR/>Kalau yang prestasi buruk itu yang menjadi masalah, apa pula ceritanya dengan Melayu di universiti?<BR/><BR/>Di UiTM musim periksa baru habis. Seperti biasa laungan "kita harus tolong Melayu" akan terdengar.<BR/><BR/>Caranya mudah, kalau bebudak yang gagal pun harusnya kita luluskan sebab nak tolong Melayu.<BR/><BR/>Yang kaki ponteng, haram tak pernah masuk kuliah, assignment tak hantar pun - luluskankah juga untuk 'tolong Melayu'.<BR/><BR/>Kenapa mentaliti ini yang selalu ada dalam kepala dan jiwa orang Melayu yang perasan dan percaya bahawa mereka itu sedang membantu membangunkan orang Melayu?<BR/><BR/>Apa kata Yang Berbahagia Dato' bincang tentang hal ini pula?<BR/><BR/><B>Lihat saja percanggahan fikiran di bawah...<BR/><BR/>1. Kita harus tolong semua orang Melayu dalam bidang pendidikan.<BR/><BR/>2. Kita harus tolong semua anak Melayu supaya berjaya di dalam pendidikan.<BR/><BR/>3. Kita harus tolong semua anak Melayu termasuklah yang ada masalah sikap dan minda yang apathetic kepada pendidikan.<BR/><BR/>4. Atas dasar "tolong Melayu" kita wajib luluskan semua anak Melayu yang ambil periksa termasuklah yang malas, keras kepala, tak pernah masuk kuliah, tak pernah nak mencuba untuk belajar, dan sebenarnya tak kisah pun tentang pendidikan.</B><BR/><BR/>Jangan lupa, yang penting kita sudah "tolong Melayu". Noktah.<BR/><BR/>-airil-Airil Haimi Adnan a.k.a. Teechhttps://www.blogger.com/profile/01474363256585747324noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-40592025586396471292008-11-21T08:19:00.000+08:002008-11-21T08:19:00.000+08:00Salam Datuk,Inilah yang telah lama saya perjuangka...Salam Datuk,<BR/><BR/>Inilah yang telah lama saya perjuangkan (dalam senyap kebanyakannya). Kita terlalu memberi penekanan kepada pencapaian akademik. Yang dapat 5A UPSR, 8 A PMR dan 10 A atau lebih SPM.<BR/><BR/>Apa yang mendapat kurang A itu tidak cemerlang? Atau apakah yang tidak mendapat A itu tidak baik? <BR/><BR/>Saya fikir kita telah banyak membazirkan pelajar yang berpotensi (yang mendapat kurang A). Mereka ini biasanya tidak mendapat peluang untuk belajar dalam bidang yang mereka sukai semata-mata kerana mereka tidak memperolehi kesemua A.<BR/><BR/>Pemerhatian peribadi saya mendapati ramai mereka yang mendapat 5A dalam UPSR tidak perform ketika dalam sek menengah dan ramai yang mendapat kurang A mempunyai prestasi yang lebih baik.<BR/><BR/>Sudah sampai masanya kita membuat penilaian yg lebih menyeluruh ke atas pelajar kita. Jangan hanya berdasarkan kepada keputusan peperiksaan semata-mata.azaharhttps://www.blogger.com/profile/18298768053860955549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-25421500288144102952008-11-20T16:01:00.000+08:002008-11-20T16:01:00.000+08:00Scribe,Majoriti murid sekolah pelbagai kaum itu pe...Scribe,<BR/><BR/><I>Majoriti murid sekolah pelbagai kaum itu pergi ke sekolah dengan bas, dihantar oleh ibu bapa dan berjalan kaki.<BR/><BR/>Kebanyakan murid dua sekolah majoriti Melayu itu pula ke sekolah berjalan kaki, menunggang motosikal atau naik bas sekolah. Kurang sekali yang dihantar oleh ibu bapa.</I><BR/><BR/>Suatu kenyataan yang harus mengundang banyak petanyaan di dalam kepala.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-43110493091367984272008-11-20T12:17:00.000+08:002008-11-20T12:17:00.000+08:00Dato, maap cakap..1/2 juta budak setahun. Tiap tia...Dato, maap cakap..<BR/><BR/>1/2 juta budak setahun. Tiap tiap tahun.<BR/><BR/>Acuan mendidiknya ikut dan. Campor aduk.<BR/><BR/>Dari dulu.<BR/><BR/>Saluran pelbagai - cina, tamil, visi, agama, asmara penuh, jr kolek, teknik bestari entah apa nya lagi - namun nan kebangsaannya satu.. kunun<BR/><BR/>Tapi yang pasti : biskut-biskut yang keluar ikut cookie cutter ni kan tak ubah corak macam yang kita selalu temu di warong tomyam belah Gombak je.<BR/><BR/>Order le apa ke, kalau yang dimintak tu diubah lain sikit dari menu standat biasanya, yang pasti akan sampai ke meja kita dalam pinggan tak akan menjadi macam yang kita nak. <BR/><BR/>Benda senang pon jadi susah.<BR/><BR/>Silapnya kita ke yang cerewet?<BR/>Kita yang jadi dangkal..memikir..<BR/><BR/>Situasi ni kerap. Baik di warong, mau di kilang atau pon opis.. <BR/><BR/>Mentalitinya kan serupa.<BR/><BR/>Fokus tak da. <BR/><BR/>Inisitif kurang.<BR/><BR/>Kelaku bentak.<BR/><BR/>Baran mungkin.<BR/><BR/>Prestasi elek.<BR/><BR/>Jatidiri entah.<BR/><BR/>Dadah? You tell me...<BR/><BR/>Anak Sri Garden Sri Taman Cempaka je laa yang akan serlah camni<BR/><BR/>Yang beduit je le yang akan terus terjah ke depan dengan asuhannya yang melengkapkan mana mana yang capek.<BR/><BR/>Kat Mana Silap kalau lebih 100,000/setahun terusan dijana hasilnya camtu<BR/><BR/>PRESTASI BURUK TU BUKANNYA KAT UPSR JE<BR/><BR/>NAK DIJADIKAN HOMEGUARD PON ORANG DATANG DAH TAK NAK!<BR/><BR/>Masalahnya - Nak dibiarkan ke terusan jadi bekeladak?<BR/><BR/>~ Din Hilang Punca<BR/><BR/>Tolong sikit TokAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-50478828290992091632008-11-19T19:02:00.000+08:002008-11-19T19:02:00.000+08:00Assalamualaikum, bukankah menghairankan pelajar-pe...Assalamualaikum, bukankah menghairankan pelajar-pelajar di malaysia yang belajar bahasa Inggeris secara terancang selama 11 tahun (sekolah rendah dan menengah) tapi masih tidak dapat mengusai bahasa Inggeris. Dimanakah silapnya?? Apakah silap pelajar atau silap cara/sistem mengajar. Pada saya sudah tentu silap kurikulum dan cara mengajar.<BR/>Pada saya cara mengajar bahasa Inggeris terlalu menekankan teori dan tiada buka praktikal. Mengapa tidak diambil contoh sitcom 'Mind your language' dalam mengajar BI dimana adakan satu atau 2 sessi seminggu dimana pelajar hanya perlu bercakap BI sesama sendiri atau bersama guru tanpa ada buku teks. Bercakap mengenai apa saja. Pelajar juga boleh menyediakan apa yang hendak dicakapkan sebelum sessi bermula. Dengan ini pelajar tidak berasa malu untuk berbahasa Inggeris biarpun salah dan mula berminat untuk menambah pengetahuan dalam bahas Inggeris.<BR/><BR/>Harap ada yang ambil perhatian cadangan saya.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-16860602184987844852008-11-19T13:23:00.000+08:002008-11-19T13:23:00.000+08:00salam Dato'benar bagai dikata...keputusan UPSR, PM...salam Dato'<BR/><BR/>benar bagai dikata...<BR/><BR/>keputusan UPSR, PMR dan SPM..hatta CGPA yang cemerlang bukanlah kayu ukur kejayaan kita dalam hidup...<BR/><BR/>ketaatan kita kepada perintah-Nya adalah asas kepada pegangan kita.<BR/><BR/>kalau UPSR 5A, PMR 8@9 A (9A untuk sekolah agama aka sekolah arab)spm 20 A sekalipun...belum tentu dapat membentuk akhlak yang mulia...memang penting cemerlang dalam pelajaran...kalau anak2 kita cemerlang dalam pelajaran...tapi tidak pernah solat,puasa dan tidak pernah menghormati ibu bapa...apa gunanya kecemerlangan ini???<BR/><BR/>sebagai contoh...genius matematik kita...apa sudah jadi?<BR/><BR/>kawan2 universiti saya dulu pun ramai cemerlang...tapi sebahagian yang tak pernah risaukan ibadah kepada-Nya...tipu mak bapak untuk dapat duit lebih supaya boleh clubing hujung minggu...tu semua realiti yang pernah saya jumpa dan nilai secara tak formal...<BR/><BR/>kita mesti menerapkan pendidikan yang cemerlang berlandaskan etika Islam...tu yg tak pernah saya dengar di Malaysia ni (mungkin saya ketinggalan maklumat ini).<BR/><BR/>Scofield_84Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-6717235927213602342008-11-19T09:16:00.000+08:002008-11-19T09:16:00.000+08:00Salam semua.. Inilah dikatakan dilema sistem pendi...Salam semua.. <BR/><BR/>Inilah dikatakan dilema sistem pendidikan purbakala yg berpaksi minda setengah abad lalu..<BR/><BR/>Terlalu lama disajikan dakyah minda oleh mak bapak bahawa segulung kertas (walaupun result cukup makan) bakal menjanjikan masa depan terang gemilang..benarkah?<BR/><BR/>Sistem peperiksaan beorentasikan hafalan.. bukan pemahaman? Apakah ini alam khayalan? <BR/><BR/>Kita kenalah terima hakikat Allah taala jadikan bukan semua manusia itu dijadikan untuk menduduki hierarki teratas..ni semua nak masuk U, yg lulus cukup makan pun boleh masuk U..last2 keluar jadi graduan hampas bersepah menyemak pasaran kerja...<BR/><BR/>Kalau semua nak jadi pegawai duduk dalam opis ada ekon.. sapa nak jadi petani, nelayan, buruh, mekanik, welder, machineman, operator crane, gredar, excavator etc.? <BR/><BR/>Patutlah bila dpt tawaran kerja dgn gaji starting RM800 w/pun ada ijazah terpaksalah dijilat mcm anjing dgn berat hati..sabar ye sabariah..nanti naiklah increment RM50 setahun..kesiannya diperkotak katik kerana hidup dlm minda kotak..<BR/><BR/>hangpa lah pi 'spoilt' ekosistem pasaran kerja..mcm ekosistem ekonomi 'demand & supply' jugak lah..dah lebih 'supply'..ekonomi teruk lg lah 'demand' turun..ikut sgt org politik yg mengaji pun half-past-six saja..(role model?)depa tu lain.. mangkuk mcm mana pun dpt elaun YB & projek2....dah dipilih majoriti.. nasib lah..<BR/><BR/>Piramid sosio-ekonomi yg tak seimbang..?<BR/>kenapa cuba ubah pusat gravitinya dgn ubah bentuknya? <BR/>Piramid adalah bentuk 3D terbaik tercipta didunia ini yg sentiasa melambangkan kestabilan..<BR/>Allah taala tinggalkan bagi kita utk tengok & fikir, dah 5000thn..yg baik2 ambil lah.<BR/>Yg buruk2 jangan..nnt jd mcm Firaun juga..(pelaburan haram skim cepat kaya, MLM Riba dll...)<BR/><BR/>Sapa punya kerja? Tentulah menteri2 pendidikan kita dan sistem pendidikan & hala tujunya yg berubah-ubah..<BR/><BR/>Akhirnya jadilah mcm iklan itik DIGI..dimagnifikasi dgn kanta pembesar kepalanya..akhirnya bila kepala itu membesar tak 'compatible' dgn kaki sedia ada..maka terbaliklah itik.. <BR/><BR/>Last2 importlah abang La, abang Don, abang Nam dan mcm2 lg utk mengisi buruh2 level bawah..<BR/><BR/>Terus terang saya cakap disebabkan kepala itik dah terbalik tulah lulusan IKM, politeknik, Giat Mara & lain2 institusi kemahiran lg senang dapat kerja daripada graduan ijazah & diploma....<BR/><BR/>Mcm kat sykt saya.. org HR kata kalo buka iklan jawatan eksekutif beribu permohonan dtg, tak payah susah2 cari..kalo nak yg pekerja level bukan exec mcm mekanik, welder et. al. kena pi cari yg berpotensi, inteview & jemput dari IKM, giat Mara, politeknik..berebut dgn sykt2 lain.<BR/><BR/>Kalau betullah k'jaan atau pihak2 berwajib nak tarbiah, pi tarbiah mak bapak depa tu dulu..kuno & kolot mcm dok dlm pasir jerlus..memang perlu diselamatkan oleh org lain dari luar kotak..<BR/><BR/>Cakap kat depa, pakcik..makcik..jadi petani & nelayan konvensional tu bukan hina dina & akan terus hidup miskin melarat..bukan pekerjaan 3rd Class! Asas pekerjaan tu dah betul, boleh menjadi profession ekonomi yg sgt dominan & mulia.. Kadar Zakat tertinggi (1/10) dlm Islam pun drpd hasil pertanian..mengapa? Cuma kaedah sedia ada tu perlu ditambah baik dgn peredaran zaman..itu saja..<BR/><BR/>Awat mak bapak petani anak kena semestinya kerja pegawai? Jgn dok manja sgt anak2 yg hidup mcm parasit, mengaji bodo.. bagi moto.. biar merempit.. patut sepak pungkoq jgn bagi makan nasik..suruh belajaq mcm mana nak cari duit utk makan..bukan menghabiskan beras..<BR/><BR/>Tgk Org Cina..kalo anak dia bodo mengaji jgn harap dia nak bagi hidup mcm raja dlm rumah..dihalaunya kerja bengkel atau apa saja.. Jgn menyusahkan mak bapak..sebab apa? sebab depa tau depa tak mcm Melayu..tarak sapa boleh tolong mereka serba serbi kalau perangai mcm tu.<BR/><BR/>Anak makcik tu hantaq pi kursus, belajaq mcm mana nak buat pertanian secara fertigasi, akuakultur dll yg dpt hasil belipatganda.. kaedah penternakan ikan pun dlm kolam..<BR/><BR/>Kalau minat enjin motor, kerja bengkel dan lain2 pi hantaq masuk giat mara, IKM, politeknik.. bukan semua graduan skrg boleh jadi doktor, engineer, akauntan berjaya makcik pakcik oii.. 10 dlm 100? 10%?? <BR/><BR/>Tetapi semua petani/pekebun yang ada tanah boleh jadi berjaya dgn usaha & kaedah yang betul disamping sokongan badan2 & agensi kerajaan.. 80 dlm 100? 80%?<BR/><BR/>Ingatlah..masa lagu mana krisis dunia..perang ka..apa2 aja ka.. org tetap tak boleh makan kertas atau meja utk hidup!<BR/><BR/>Pelajaran hidup yg paling berharga & melekat di jiwa datang daripada pengalaman yg perit.<BR/><BR/><BR/>Ubah persepsi minda..usah hidup dalam dilema KRISIS IDENTITI...terokai kepelbagaian potensi diri.<BR/><BR/>P/s: Dato'..skrg bukan zaman 'Baby Boomer' lah..skrg zaman Generation Y!<BR/><BR/>-Affendi (Generation X)-affendi hussainhttps://www.blogger.com/profile/14427438276304284716noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-22241923092650770332008-11-18T16:45:00.000+08:002008-11-18T16:45:00.000+08:00Salam Dato',Diharap semua rakan pengomen dapat...Salam Dato',<BR/><BR/>Diharap semua rakan pengomen dapat menyedari hakikat, SEPERTI DI MANA-MANA JABATAN, di sekolah terdapat dua golongan guru iaitu golongan yang berprestasi baik dan mereka yang tidak mempunyai pencapaian baik.<BR/><BR/>Adakah kita memperakui masih terdapat pelajar-pelajar yang berjaya? Jika jawapannya ya, tentu kita juga sedar mereka itu bukan cemerlang dengan bersandarkan pembelajaran sendiri semata-mata.<BR/><BR/>Peranan dan khidmat guru perlu kita perakui.<BR/><BR/>Pelajar yang memperolehi 5A pula tentunya perlu diberi penghargaan. Mereka mendapat 5A bukan kerana nepotisme, kronisme, rasuah atau sebagainya.<BR/><BR/>Jikapun mereka dibantu dengan tutor peribadi, kelas tuition atau galakan guru dan ibubapa, masa dan usaha mereka sendiri dalam proses pembelajaran itu sendiri tidak perlulah dipertikaikan.<BR/><BR/>Seperti isi artikel Dato' AKJ, persoalannya adalah pelajar yang tidak berjaya.<BR/><BR/>Mereka ini tidak dibantu sepenuhnya, baik dirumah ataupun disekolah.<BR/><BR/>Pelbagai isu dirumah mewarnai sikap dan minat pelajar seperti kemiskinan, pola pendidikan dan pekerjaan ibubapa, tahap sosial keluarga dalam masyarakat dan lain-lain lagi.<BR/><BR/>Fokus hujah saya ini bertumpu kepada pengisian di sekolah.<BR/><BR/>Seperti yang saya nyatakan awal tadi (dan pada komen saya sebelum ini), guru terbahagi kepada yang berprestasi baik dan yang sebaliknya.<BR/><BR/>Memandangkan guru adalah pekerja "frontline" yang berdepan secara langsung dengan "pelanggan" (murid dan ibubapa), mereka yang mempunyai rekod baik SENTIASA diletakkan dibaris paling hadapan manakala selebihnya berada dibahagian belakang (dan tentunya kerana tidak tampak, bebas berkeliaran).<BR/><BR/>Bagi saya, masalah berpunca dari dua perkara.<BR/><BR/>Pertama, kualiti guru yang tidak menyeluruh.<BR/><BR/>Keduanya, fokus guru yang bukan kepada tugas teras.<BR/><BR/>Bagi masalah pertama ia bermula dimaktab.<BR/><BR/>Tahukah anda, pernah berlaku, seorang "cross dresser" diterima masuk maktab. Datang kuliah pakai macam lelaki biasa. Tetapi bila datang untuk raptai majlis di maktab, datang berlipstik.<BR/><BR/>Bagaimana ini boleh terjadi sedangkan calun guru ditapis dengan ketat sekali dan hanya hanya mereka yang memenuhi kriteria sikap, watak, minat, potensi dan lain-lain objektif sahaja yang diterima.<BR/><BR/>Kemudian isu pembelajaran berterusan bagi guru. Seringkali sesi latihan dalaman di isi dengan demo dan promosi direct selling atau yang tidak berkaitan dengan bidang pendidikan. Siapa yang mengatur program latihan dalaman? Yang nyata, sipolan itu adalah sebahagian dari pengurusan kanan sekolah.<BR/><BR/>Jika guru benar-benar menghadiri kursus yang berkaitan dengan tugas, ia bertempat diluar dan dalam tempoh yang panjang. (Disekolah, tempoh lebih dari 2 hari adalah tempoh yang panjang kerana banyak sukatan pelajaran yang dapat dihabiskan dalam masa 3 hari).<BR/><BR/>Bagi yang "bernasib baik" tidak kena outstation, akan kekal fobia dengan keyboard komputer (salah satu contohnya).<BR/><BR/>Masalah fokus guru kepada tugas teras.<BR/><BR/>Nisbah guru kepada murid diantara satu sekolah dengan sekolah yang lain, amat tidak seimbang. Itu belum lagi dikaji mengikut guru dan matapelajaran teras guru.<BR/><BR/>Kekurangan tenaga sokongan juga menjadi masalah.<BR/><BR/>Tugas teras guru adalah P&P dengan pelajar mereka.<BR/><BR/>Sebaliknya, masa berharga guru perpustakaan banyak menghabiskan masa melabel dan mengkategorikan buku.<BR/><BR/>Guru sukan dengan rekod stor sukan selain penyelenggaraan alat sukan dan padang.<BR/><BR/>Guru kaunseling seringkali menghabiskan sebahagian masa kerja dalam fungsi pentadbiran.<BR/><BR/>Sering juga, majlis anjuran PPD, dikelolakan oleh pihak sekolah sebagai tuan rumah. AJKnya adalah juga guru.<BR/><BR/>Cukuplah sekadar itu saya kongsi dengan Dato' dan pengomen sekalian.<BR/><BR/>Asas yang pentingnya:<BR/><BR/>1.Nisbah guru berbanding pelajar adalah tidak seimbang. Ini diparahkan lagi oleh pembahagian tugas kepada guru yang hanya tertumpu kepada satu kelompok guru sahaja.<BR/><BR/>2.Tugas teras guru kepada pelajar tidak boleh diberi prioriti utama kerana tugasan pengurusan (samada di sekolah atau pada peringkat pengurusan yang lebih tinggi) mempunyai prioritinya yang hampir sama (kalau tidak lebih).<BR/><BR/>Saya percaya, jika dua perkara ini dapat diatasi, payung yang dibawa oleh guru dapat menaung lebih ramai pelajar. Sekaligus, mengurangkan bilangan pelajar yang tercicir.<BR/><BR/>LEBIH BANYAK LILIN YANG DAPAT DINYALAKAN. PADA MASA YANG SAMA RUANG YANG DITERANGKAN OLEH CAHAYA LILIN ITU ADALAH LEBIH LUAS.<BR/><BR/>p/s<BR/>Buat Mardhiah,<BR/><BR/>Cemburu tahap GABAN?<BR/><BR/>Kalau nak majukan diri, bandingkan diri dengan cikgu yang berada di barisan hadapan (Sila rujuk komen saya tentang dua kategori guru. Juga rujuk cerita tentang guru-guru SK LKTP Jengka 16 oleh Afja02).<BR/><BR/>Jangan bandingkan dengan guru yang berkeliaran di barisan belakang. Kelompok guru baris belakang hanya buat kerja yang VOGUE je.sawit futures traderhttps://www.blogger.com/profile/09239993347602163653noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-81876898377038822072008-11-18T11:30:00.000+08:002008-11-18T11:30:00.000+08:00Dalam sistem pendidikan sejak merdeka, kita masih ...Dalam sistem pendidikan sejak merdeka, kita masih lagi terjerut, bertekak di persimpangan BM atau BI, bila nak selesai 'once for all' atau memang 'berada di persimpangan' melambangkan dinamik ?Quantum Metal Consultanthttps://www.blogger.com/profile/15332494800874636576noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-49939651381384768032008-11-18T10:05:00.000+08:002008-11-18T10:05:00.000+08:00Salam dato'dan semuaMenarik sungguh topik ini. Ora...Salam dato'dan semua<BR/>Menarik sungguh topik ini. Orang tua macam saya selalu bercakap tentang nostalgia masa bersekolah sebab zaman persekolahan adalah zaman paling gumbira!.<BR/><BR/>Zaman itu adalah zaman what I would term as 'growing up organically'. Zaman di mana saya looking forward untuk pergi sekolah sebab seronok. Seronok belajar,seronok berkawan walaupun berjalan kaki 2 atau 3 batu setiap pagi ke sekolah.<BR/><BR/>Saya rasa cabaran utama masakini adalah ' How to make schooling enjoyable'.<BR/><BR/>Masa saya Form 5 MCE pon tak ada tuisyen. Sekarang tuisyen mula dari tadika????? Apa sudah gila ke kita zaman ini. How do we cultivate human values...or in fact...how do we raise a human being, kalau anak2 dirompak zaman kebudakan nya disebabkan mengejar...., seriously saya pon tak tahu apa yang dikejar. <BR/><BR/>Di antara sistem pembelajaran yang menyeronokkan dan sistem pembelajaran mengejar A, di manakah titik keseimbangan? Atau adakah kedua2nya overlapped? Adakah masalah displin di sekolah ini timbul kerana stress yang diwujud dan perkara yang di'induced' oleh kegilaan untuk mengejar A? Apakah kegilaan ini melawan arus dengan sifat tabii seorang kanak2/pelajar? Apakah yang akan terjadi kepada pelajar yang berlawan dengan sifat tabiinya?<BR/><BR/><BR/><BR/>Adakah perbincangan ini mendapat perhatian atau terdetik hati the powers that be dalam sistem pendidikan kita? <BR/><BR/>Adakah mungkin untuk Dato membuat kesimpulan dan Resolusi dan menyampaikan pendapat2 ini kepada orang atasan? Kalau takat surat,masok tong sampah aje sebab ramai orang di Kementerian Pelajaran ada PhD dan cerdik pandai dan tidak memerlukan pandangan rakyat untuk menjalankan tanggong jawab.<BR/><BR/>JFKennedy berkata " If you want to look into the future of a nation, look at its youth"<BR/><BR/>Bagaimanakah agaknya Malaysia pada 2020 jika pelajar sekarang berada pada keadaan semasa?otootehttps://www.blogger.com/profile/15838562460051210633noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-29343854147662974722008-11-18T09:25:00.000+08:002008-11-18T09:25:00.000+08:00Pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Ingger...Pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris akan memihak pada mereka yang ada asas bahasa Inggeris yang baik. Contoh bila saya belajar Matematik dalam bahasa Inggeris selepas SPM, saya dapat Distinction dalam Pure Maths dan statistic walhal masa SPM Kredit C5 sahaja. <BR/><BR/>Pada saya, bila belajar dalam bahasa Inggeris pertama suku Bahasa Inggeris pendek-pendek jika dibandingkan dalam bahasa Melayu contoh, punca kuasa dua, - 5 suku kata dalam bahasa Inggerisnya squere root - 2 suku kata, Punca kuasa tiga - 6 suku kata, BInya cubic - 2 suku kata. Secara psikonya perkataan yang kurang suku-kata akan mudah diingat. Jika senang diingat, akan cepatlah kita dapat menguasai konsep-konsep yang lebih kompleks dan sukar lagi.<BR/><BR/>Walaubagai mana pun secara peribadi pula tentulah saya sangat suka kalau Maths & Science diajar kembali dalam bahasa ibunda. Tak payahla pemerintah keluar duit lebih untuk bayar elaun Khas untuk mereka yang terlibat dalam pengajaran Bahasa Inggeris ini. Dengan harapan penjimatan dari situ bolehlah diagihkan pula untuk apa-apa jenis benefit-in-kind yang dirasakan patut untuk kami yang bukan guru ini. <BR/><BR/>Saya bukan nak cemburu dengan guru-guru pun. (tapi memang cemburu tahap Gaban dan meluat pun) sebab merekalah yang paling banyak dapat keistimewaan dalam perkhidmatan Awam, tapi mereka semacam tak pandai menghargai apa yang mereka nikmati.<BR/><BR/>Biasalah orang kalau kerjanya mengajar aje, teori sahaja yang ada, praktiknya tidak ada, apa mereka faham masalah, cabaran dan dugaan bagi mereka yang terlibat dalam dunia urus-tadbir sebenar? Pada merena semuanya dah hitam, kelam, kelabu. Dah macam tak de satu pun yang putih...melainkanlah jika yang ada ini digulingkan segera. Dah tak nampak jalan lain lagi dah.<BR/><BR/>Kalau hari ini generasi muda kita sangat anti-establishment, (yang putih itu pembangkang, yang hitam itu pemerintah) dari mana agaknya semangat seperti ini datang? <BR/><BR/>Siapa agaknya yang bertanggungjawab menjerumuskan anak-anak kita pada falasi HITAM PUTIH ini. Mak saya kerja kilang, dia bukan pemikir, jadi di manakah lagi dia hantar saya belajar berfikir kalau bukan di sekolah?<BR/><BR/>Mujur saya ini semulajadinya jenis pemilih yang sangat cerewet. Saya pilih belajar berfikir dari Pak cik-Pak cik saya sendiri dari cikgu-cikgu kat sekolah tu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-74707128752422977732008-11-18T09:02:00.000+08:002008-11-18T09:02:00.000+08:00Dato',Bila bercakap pasal dasar, mesti orang akan ...Dato',<BR/>Bila bercakap pasal dasar, mesti orang akan menuding jari kearah Kementerian@kerajaan.. Mengapa? Sedangkan 60%~70% guru dan kakitangan kerajaan dalam kementerian tidak memilih BN semasa pilihanraya...<BR/>Adakah kelemah pentadbiran dibsebabkan ramai pembangkang untuk melaksanakan dasar kerajaan ini? Ramai guru yang lebih berminat bercakap politik di sekolah...Takpercaya ka??????... <BR/><BR/>Ibubapa zaman sekarang ni sibuk sangat. Nak tanya pasal pelajaran anak sebulan sekali pun susah. Kalau ibu tak bekerja ada harapan la sikit kerana ada kawalan dari ibu. Kalau kedua-dua bekerja.. bagaimana????...Siapa pedulukan pelajaran anak-anak???? Peranan ibubapa yang akan mengesan kebolehan anak-anak... kalau tiori apa pun yang diguna pakai tapi tersalah sasaran tak kan berjaya juga...<BR/><BR/>Saya tertarik dengan cerita abg saya mengenai sistem pelajaran computer/IT di india. sedartak kita yang india merupakan pengeluar pekerja mahir IT terbesar di dunia malah 30% pekerja Microsoft adalah orang india???? Mereka yang bijak IT ini tidak diajar mata pelajaran kimia, fizik, tasaur islam, matematik tambahan, dan sebagainya. Yang mereka tahu IT dan bahasa Inggeris. <BR/>Mengapa sisem ini diguna pakai di india tdak di malaysia. Tahniah Cosmopoint kerana mula melangkah melaksanakan sistem ini...wanbakihttps://www.blogger.com/profile/07418350684435640248noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-41221249222142327492008-11-18T08:28:00.000+08:002008-11-18T08:28:00.000+08:00Assalamualaikum Dato,Memang benar kata Dato. Media...Assalamualaikum Dato,<BR/><BR/>Memang benar kata Dato. Media dan kerajaan terus memberi perhatian melebih-lebih kepada pelajar dan sekolah yang mencapai kecemerlangan. Dan Pengarah Pejabat Pelajaran setiap negeri pula akan berbangga dengan berapa tingginya peratus pelajar cemerlang negeri mereka.<BR/><BR/>Di pihak PPD (Pejabat Pendidikan Daerah) pula akan mengkategorikan sekolah-sekolah mengikut pencapaian pelajar cemerlang, Maka terpaparlah sekolah yang pencapaian tercorot di dalam buku analisa pencapain UPSR 2008. Adilkah ini?..terutamnya bila sekolah di pedalaman yang rata-rata muridnya dari golongan petani, penoreh getah dilabelkan sebagai SPR (Sekolah Pencapain Rendah)?<BR/><BR/>Saya cukup setuju dengan pandangan Dato bahawa yang menjadi masalah ialah mereka yang 'Prestasi Buruk'<BR/><BR/>Kementerian Pelajaran mesti mengambil langkah agar tidak melabelkan sekolah kepada SPR kerana saya cukup yakin bahawa SEMUA guru inginkan pelajar mereka mencapai keputusan cemerlang.. regardless as to where they are teaching. <BR/><BR/>Salam...Unknownhttps://www.blogger.com/profile/03197088387704496472noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-91598784440469854342008-11-18T07:48:00.000+08:002008-11-18T07:48:00.000+08:00Datuk Scribe,Salam.Sewaktu bersekolah menengah,kit...Datuk Scribe,<BR/><BR/>Salam.<BR/><BR/>Sewaktu bersekolah menengah,kita ada diminta guru supaya memasukkan tiga cita-cita kita dalam kad laporan. Saya tulis - guru, pensyarah dan penulis. <BR/><BR/>Ayah saya seorang guru dan saya sangat berminat untuk menjadi guru. Masa kecil, saya suka main cikgu-cikgu. Dan sudah tentulah saya yang menjadi cikgu, tidak kiralah kalau bermain dengan kawan sebaya dan yang lebih tua atau muda sedikit daripada saya.<BR/><BR/>Disebabkan minat itu maka apabila sudah dewasa dan sewaktu menunggu keputusan HSC, saya memohon menjadi guru sementara menggantikan guru yang bersalin di 2 buah sekolah. Mula-mula di sekolah rendah dan lepas habis tempoh saya dihantar ke sekolah menengah pula.<BR/><BR/>Di sekolah rendah saya ajar semua mata pelajaran dan di sekolah menengah saya ajar mata pelajaran seni lukis dan matematik.<BR/><BR/>Habis tempoh mengajar, saya beritahu abah saya yang saya tidak berminat menjadi guru. Bukan kerana saya tidak suka mengajar/mendidik. Tapi kerana saya tidak suka dengan bebanan kerja laporan yang perlu disiapkan sehinggakan saya kekurangan masa untuk mempersiapkan diri bagi tajuk yang hendak diajar keesokannya.<BR/><BR/>Itu sekitar tahun 80-an. Jadi kita boleh bayangkan bebanan tugas yang dipikul guru pada zaman sekarang. Yang ditekankan bukan pembelajaran dan pendidikan anak murid, tetapi kerja-kerja pentadbiran - laporan itu dan laporan ini. Yang ditekankan bukan pembentukan jati diri, tapi pencapaian akademik. Sebab itu murid lemah dipinggirkan kerana guru dan guru besar mahu jaga nama.<BR/><BR/>Rata-rata guru menjadi guru pun sebab "ada pencen", "cuti panjang", "anak-anak boleh sekolah sekali dengan mak/bapa", "kerja pejabat terlalu mencabar".<BR/><BR/>Mangsanya? Anak-anak kita.<BR/><BR/>Saya tak nafikan ibu bapa juga mainkan peranan. Jangan campuri urusan sekolah selagi fizikal dan mental anak-anak kita masih dalam keadaan asalnya. Bagi cikgu peluang mendidik anak kita. Hormati jawatan mereka walaupun kita tidak setuju dengan cara mereka. Janganlah kalau cikgu marah anak, kita pula yang mengamuk! Kenal pasti dulu apa puncanya. Kata anak-anak bukan boleh dipercayai 100 peratus sebab mereka juga hendak 'selamat'.<BR/><BR/>Saya selalu bagitahu anak-anak yang balik mengadu dengan saya bila kena marah dengan cikgu - "cikgu takkan marah awak tanpa sebab, macam mak takkan marah kalau awak tak buat salah."<BR/><BR/>Saya akhirnya memenuhi cita-cita saya yang ketiga - menjadi penulis (wartawan).<BR/><BR/>CT Tanjung Perak.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-52299591319667481702008-11-18T05:41:00.000+08:002008-11-18T05:41:00.000+08:00Sdra/i Madam Curi asked me this question:"What are...Sdra/i Madam Curi asked me this question:<BR/><BR/>"What are you views on Dato' Rafiah's requests for a public apology from the Deputy Minister?"<BR/><BR/>1.Our Hadhari Government loves to wash dirty linen in public in the name of openess and transparency!<BR/><BR/>2. I don't take the words of the deputy minister too seriously. I don't even listen to some ministers seriously.<BR/><BR/>3. This is our Hadhari government. Ministers run down one another. The last VC of UM was appointed during the ternure of the former Higher Education Minister;<BR/><BR/>4. If an apology is due, it's not just to one person but to the whole country -- the voters and taxpayers;<BR/><BR/>5. I agree with the view that there should be less (or no) meddling by politicians in the day-to-day running of the education system.<BR/><BR/>Thank you.A KADIR JASINhttps://www.blogger.com/profile/05865106109792000636noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-62771006455000971952008-11-18T00:49:00.000+08:002008-11-18T00:49:00.000+08:00Salam Dato', Sistem pelajaran di negara kita in...Salam Dato',<BR/><BR/> Sistem pelajaran di negara kita ini terlalu mementingkan pencapaian.(Result oriented). Pelajar yang mendapat banyak "A" akan dianggap berjaya, sebaliknya pelajar yang sedikit jumlah "A"nya dianggap gagal. Persepsi ini tidak pernah berubah walaupun kita sudah 51 tahun merdeka.<BR/><BR/> Kita tidak boleh menilai kemampuan seseorang pelajar itu dengan berapa banyak "A" yang dia dapat. Kita harus melihat secara keseluruhan kebolehan atau skill yang dimiliki oleh seseorang pelajar. <BR/> <BR/> Dan lihatlah pencipta Apple Computer, Steve Jobs. Adakah dia menamatkan pengajiannya? Adakan dia straight "A"s student? Dengan kemahiran yang dia miliki dia mampu menakluki dunia dengan ciptann Apple Computernya.<BR/><BR/> Jadi kesimpulannya, mendapat banyak "A" dalam UPSR,PMR atau SPM tidak menjamin seseorang pelajar itu berjaya. <BR/><BR/>YANG PENTING SEKALI SESEORANG PELAJAR HARUS MEMILIKI "MULTI-TASKING SKILLS" UNTUK BERJAYA.<BR/><BR/>Anak Bayan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-80764658875518132302008-11-17T22:47:00.000+08:002008-11-17T22:47:00.000+08:00Dear Dato A Kadir Jasin,Sorry to ask this question...Dear Dato A Kadir Jasin,<BR/><BR/>Sorry to ask this question not connected to the topic being discussed. What are you views on Dato' Rafiah's requests for a public apology from the Deputy Minister?Siti Khadijahhttps://www.blogger.com/profile/00551889825448723924noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-90184637327086864132008-11-17T21:04:00.000+08:002008-11-17T21:04:00.000+08:00Cikgu Tua,"Di Kementerian Pelajaran pegawai2 bahag...Cikgu Tua,<BR/><BR/><I>"Di Kementerian Pelajaran pegawai2 bahagian dasar/kurikulum diberi peluang untuk berkursus dalam dan luar negara. Soalannya adakah mereka membuat kajian yang tepat/ betul/terperinc/ dibincangkan/diperbetulkan sebelum sesuatu dasar itu dijalankan."</I><BR/><BR/># Kita yakin mereka sering membuat lawatan dan berkursus di dlm maupun di negara. Samada mereka betul2 keluar berkursus atau melancong, kita boleh buat telahan sendiri. Kdg kala, yg pergi bukanlah pegawai perlaksana tetapi yg berpangkat ketua jabatan atau penolong pengarah. Bila balik drp "melencong" tadi, buat claim. Kemudian kertas kerja dan laporan, pegawai tengah/bawahan yg dipaksa siapkan. Bila sampai ke tangan pengarah atau ketua pengarah utk dipertimbangkan dan di bawa ke pengetahuan pembuat dasar, fakta2 dan pengetahuan yg sebenarnya telah terpesong. Kita tahulah bagaimana keupayaan pembuat dasar kita - mereka ini ahli politik. Duduklah pakar2 pendidikan ini di depan meja bulat atau meja lonjong berkali2 sekali pun, kata putus di tangan menteri2 ini.<BR/><BR/># Kes2 begini hampir sama saja - tidak kira kementerian mana. Yg paling klasik, JKR. Yg topgun2 berpangkat Datuk Ir. Dr., jurutera dan pakar perunding hebat2 tetapi jejambat MRR2 cacat juga. Rakan2 di Jabatan Peguam Negara juga merungut perkara yg sama - org lain yg pergi berkursus, org lain yg buat laporan.<BR/><BR/># Jadi dlm hal dasar pendidikan kebangsaan ini juga sama. Saya yakin lawatan dan kursus itu amat bernilai tetapi sejauh manakah ianya sampai utk dipertimbangkan atau dilaksanakan?<BR/><BR/># Atau mungkin memang tidak guna bercakap? Dan kalau ibubapa/penjaga pula ingin lepas tangan, elok kita jangan bercakap langsung!anakbuahhttps://www.blogger.com/profile/14483669787103995580noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-90059669776915189332008-11-17T20:57:00.000+08:002008-11-17T20:57:00.000+08:00Salam Datok,Masalah negara - kenapa mereka ini cad...Salam Datok,<BR/><BR/>Masalah negara - kenapa mereka ini cadang hendak ubah semula ke BM sedangkan BI sudah selesa bagi setengah mata pelajaran.<BR/><BR/>Masalah Negara 2 - banyak sangat jenayah org.asing dekat Malaysia<BR/>Benarkan negara kita dibolosi org asing begitu mudah?.D.Hamid asyik ISA masalah ini telah dilupakan? atau ada mata yg dah jadi kelabu,ada pagar yg bolih dibolosi.<BR/><BR/>Masalah UMNO - orang lama dah kalah Mac 2008 kenapa tidak diberi laluan kepada org muda & cerdik pandai.Nak pegang jawatan Wanita sampai ke kubur ke.<BR/>Salam semua.Heicalhttps://www.blogger.com/profile/09375798170205200350noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-44944324757377982672008-11-17T19:38:00.000+08:002008-11-17T19:38:00.000+08:00Salam Dato',Tahniah kerana topik ini nampaknya men...Salam Dato',<BR/>Tahniah kerana topik ini nampaknya mendapat respon yang baik dikalangan guru dan ibu bapa/umum.<BR/>Kalau Dato' ada kesempatan bolehlah Dato' ketengahan perkara-perkara lain berkaitan pendidikan agar kita sama-sama dapat memberikan pandangan masing-masing atau meluahkan apa yang 'terbuku' dihati meraka yang berkaitan. Antara topik yang sesuai diutarakan ialah:<BR/>1. Penilaian Tahap Kecekapan (PTK)<BR/>2. Pelan Induk Pembangunan Pendidikan - PIPP<BR/>3. PPSMI<BR/>4. Dasar 60/40.<BR/>Dato' cubalah buka topik ini dalam forum Dato'. Bagaimana agaknya respon guru-guru atau pun pihak yang berkaitan.<BR/>Terima kasih Dato'. - Say22Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-51789176603044050822008-11-17T18:53:00.000+08:002008-11-17T18:53:00.000+08:00Scribe,Sorry to interupt your discussion on Hisham...Scribe,<BR/><BR/>Sorry to interupt your discussion on Hishamuddin but:<BR/><BR/><A HREF="http://news.yahoo.com/s/ap/20081117/ap_on_bi_ge/as_singapore_exports;_ylt=Ah5eS_gUetR7o.ILqcsKNr9v24cA" REL="nofollow">Singapore's October exports plunge 15 percent</A><BR/>By ALEX KENNEDY, Associated Press Writer Alex Kennedy, Associated Press Writer <BR/>1 hr 22 mins ago<BR/> <BR/>SINGAPORE – Singapore's non-oil exports fell for a sixth month in October, a sign the city-state's economy will likely contract for a third consecutive quarter.<BR/><BR/>Exports in October fell 15 percent to 13.4 billion Singapore dollars ($8.8 billion) from a year earlier as consumer demand from Europe and the U.S. plunged, according to Ministry of Trade and Industry figures released Monday. Exports fell 7.4 percent in October from the previous month.<BR/><BR/>"The underlying weakening momentum in exports seems to have intensified," Kit Wei Zheng, an analyst with Citigroup Inc., said in a report. "We maintain our view that the global slowdown will continue to drag the Singapore economy into a recession in the next 6-12 months."<BR/><BR/>The drop in exports was led by non-electronic goods, which decreased 16 percent in October on the back of a 39 percent drop in pharmaceuticals. Electronic goods_such as disk drives, chips and telecommunications equipment_fell 15 percent.<BR/><BR/>Exports fell 5.7 percent in September and 14 percent in August from a year earlier.<BR/><BR/>Exports to Europe fell 14 percent last month while sales to the U.S. cratered 31 percent.<BR/><BR/>Singapore's trade-dependent economy was the first in Asia to slip into recession this year after gross domestic product contracted in the second and third quarters compared with each of the preceding quarters. A recession is usually defined as two straight quarters of contraction in economic activity.<BR/><BR/>The government last month cut its 2008 economic growth forecast to 3 percent from between 4 percent and 5 percent on expectations of falling consumer demand in the U.S., Europe and Japan.<BR/><BR/>Citigroup expects the economy to shrink 1.2 percent next year, and Morgan Stanley said last week Singapore GDP will likely contract 2 percent in 2009.<BR/><BR/>Non-oil exports account for about 70 percent of the country's gross domestic product.<BR/><BR/><BR/>Nota:<BR/><BR/>Suatu yang kait-berkaitan. <BR/>Janganlah tercelalah Budget2009 lama dan baru bilamana berlaku RMK-9 dan teras nasional pun dikhuathiri gagal mencapai matalamatnya nanti.<BR/> <BR/>Dalam suasana ekonomi yang tidak mengalakan di manakah pelajar-pelajar yang cemerlang dan kurang cemerlang dalam pasaran tenaga kerja negara?<BR/><BR/>Bila Che Det mahu bersuara memandangkan pakar-pakar ekonomi Kementerian Kewangan telah GAGAL setakat ini membentangkan perancangan berhemah - lebih baik dari 'Pavlov Syndrome' - yang membolehkan negara lebih bersedia dalam menghadapi cabaran kelembapan ekonomi dunia dan krisis kewangan global.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-25987855351177954402008-11-17T18:43:00.000+08:002008-11-17T18:43:00.000+08:00Datuk,Sistem rating A, B, C, terpaksa diadakan unt...Datuk,<BR/><BR/>Sistem rating A, B, C, terpaksa diadakan untuk membuat penilaian secara objektif bagi menentukan kelayakan seseorang pelajar untuk melanjutkan pelajaran, mendapat biasiswa dan peluang pekerjaan. <BR/><BR/>Sistem rating yang subjektif dan tidak mempunyai justifikasi akan dituduh sebagai berat sebelah, pilih kasih, tidak adil dan kadang kala perkauman.<BR/><BR/>Kita sedia maklum sistem rating A, B, C, ini tidak semestinya tepat bagi menentukan keupayaan dan kelayakkan seseorang pelajar. Pelajar yg memperolehi A bagi semua matapelajaran mungkin hanya seorang pelajar kakaktua dan robot.<BR/><BR/>Tapi apa pilihan yang kita ada?<BR/><BR/>Dizaman dahulu, sepucuk surat sokongan dari gurubesar "orang putih" sudah cukup melayakkan seseorang pelajar melanjutkan pelajaran atau mendapat peluang pekerjaan disektor swasta.<BR/><BR/>Dizaman sekarang, kalau perkara sama berlaku, ia akan dituduh sebagai perbuatan pilih kasih, main politik, tidak telus, menindas peluang pelajar lain dan sebagainya.<BR/><BR/>Inilah yang berlaku apabila Prof. Ramasamy menuduh polisi UMNO yg menyebabkan kurangnya kakitangan bukan Melayu yg bekerja disektor awam.<BR/><BR/>-sinbad-Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-26047170386792465072008-11-17T18:13:00.000+08:002008-11-17T18:13:00.000+08:00Nostalgia persekolahan.Nostalgia persekolahan.Mohd Nadzri Kamsinhttps://www.blogger.com/profile/03929976725631342540noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-74687823982680683942008-11-17T18:00:00.000+08:002008-11-17T18:00:00.000+08:00mudah utk atasi masalah ini. buat soalan yang perl...mudah utk atasi masalah ini. buat soalan yang perlu dijawab hanya dgn jawapan "betul" atau "salah". dengan mengurangkan probability tersalah atau menambah kebarangkalian mendapat jawapan yg betul sebanyak 50%, saya yakin peratusan yg lulus dgn cemerlang juga akan dapat ditingkatkan. malaysia boleh!!!!takut puchonghttps://www.blogger.com/profile/01291491735093718913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-48664247899298429932008-11-17T16:28:00.000+08:002008-11-17T16:28:00.000+08:00Memandangkan ramai pembahas merujuk kepada Teori "...Memandangkan ramai pembahas merujuk kepada Teori "multiple intelligences" oleh Howard Gardner, berikut ini saya siarkan penjelasan teori itu daripada Wikipedia:<BR/><BR/>"[Expand]<BR/>Support Wikipedia: a non-profit project<BR/>Donate Now »<BR/><BR/>Theory of multiple intelligences<BR/>From Wikipedia, the free encyclopedia<BR/>Jump to: navigation, search<BR/><BR/>"The theory was proposed by Howard Gardner to more accurately define the concept of intelligence and address whether methods which claim to measure intelligence (or aspects thereof) are truly scientific. Gardner's theory argues that intelligence, as it is traditionally defined, does not adequately encompass the wide variety of abilities humans display. In his conception, a child who masters multiplication easily is not necessarily more intelligent overall than a child who struggles to do so. The second child may be stronger in another kind of intelligence, and therefore may best learn the given material through a different approach, may excel in a field outside of mathematics, or may even be looking through the multiplication learning process at a fundamentally deeper level that hides a potentially higher mathematical intelligence than in the one who memorizes the concept easily. 'The theory suggests that, rather than relying on a uniform curriculum, schools should offer "individual-centered education", with curriculum tailored to the needs of each child.[1] (This includes working to help students develop the intelligences in which they are weaker.)' Gardner identifies kinds of intelligences based upon eight criteria. His eight criteria for describing something as an independent kind of intelligence (rather than merely one of the skills or abilities included in a kind of intelligence, or a synonym for, or combination of other kinds of intelligence) include:[2] [3]<BR/><BR/> * case studies of individuals exhibiting unusual talents in a given field (child prodigies, autistic savants);<BR/> * neurological evidence for areas of the brain that are specialized for particular capacities (often including studies of people who have suffered brain damage affecting a specific capacity);<BR/> * the evolutionary relevance of the various capacities;<BR/> * psychometric studies; and<BR/> * the existence of a symbolic notation (e.g. written language, musical notation, choreography).<BR/><BR/>Gardner originally identified seven core intelligences: linguistic, logical-mathematical, spatial, bodily-kinesthetic, musical, interpersonal and intrapersonal. In 1997 at the symposium. "MIND 97" (Multiple Intelligences New Directions) he added an eighth, the "Naturalist" Intelligence, indicating that investigation continues on whether there are Existentialist (existential) and Spiritualist (spiritual) Intelligences.<BR/><BR/>The theory has been widely criticized in the psychology and educational theory communities. The most common criticisms argue that Gardner's theory is based on his own intuition rather than empirical data and that the intelligences are just other names for talents or personality types. Despite these criticisms, the theory has enjoyed a great deal of popularity amongst educators over the past twenty years. There are several schools which espouse MI as a pedagogy, and many individual teachers who incorporate some or all of the theory into their methodology. Many books and educational materials exist which explain the theory and how it may be applied to the classroom."<BR/><BR/>Terima kasih.A KADIR JASINhttps://www.blogger.com/profile/05865106109792000636noreply@blogger.com