tag:blogger.com,1999:blog-22873867.post5057122643928047451..comments2024-02-02T18:26:56.123+08:00Comments on The Scribe A Kadir Jasin: Mahukah Kita Damai Dalam Kejahilan?A KADIR JASINhttp://www.blogger.com/profile/05865106109792000636noreply@blogger.comBlogger96125tag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-17134999893106338582009-11-02T23:33:16.721+08:002009-11-02T23:33:16.721+08:00Dato'
Saya faham mereka tidak boleh merubah s...Dato'<br /><br />Saya faham mereka tidak boleh merubah semuanya dengan sekelip mata. Tapi mereka patut mulakan dengan perkara-perkara mudah seperti:<br /><br />1 Lebihkan waktu produktif kakitangan kerajaan dan rakyat umumnya. Kita mahukan Malaysia yang lebih kompetitif, bukannya asyik nak jaga hati Cina, India dan Melayu. <br />2 Kurangkan perbelanjaan kerajaan menyambut perayaan. Biar rakyat dalam masyarakat kecil mereka melakukan rumah terbuka yang lebih ikhlas -- bukannya rumah terbuka negara yang tak ada penghujung sehingga habis Syawal. Raya satu dua hari cukuplah, lepas tu DS Najib mesti tangkas tunjukkan teladan supaya rakyat cepat bekerja semula.<br />3 Seluruh warga Kabinet mesti faham yang rakyat tak senang melihat kerabat dan anak-isteri mereka kalut dalam acara Negara. Rakyat pilih tuan-tuan dan puan-puan, bukannya pilih satu Keluarga. Lihat sahaja program terbaharu -- kita boleh baca jika sesuatu acara mirip 'membodek'. Rakyat boleh tangkap bila acara melibatkan anak atau adik menteri. Rakyat letih.<br /><br />Entahlah Dato'.... masih berdoa Allah tunjukkan kita jalan terbaik.<br /><br />SayangmalaysiaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-59824303793546144242009-11-02T23:32:32.202+08:002009-11-02T23:32:32.202+08:00Salam Dato',
Terima kasih kerana memulakan taj...Salam Dato',<br />Terima kasih kerana memulakan tajuk yang dinantikan. Berikut 'rating' saya untuk PM DS Najib:<br />I. Tak ada nampak apa-apa yang benar bermakna yang boleh membawa pembaharuan sistemik untuk 1Malaysia. Saya mengharapkan Sekolah Satu Aliran.<br /><br />Yang banyak kaum-kaum tukang ampu yang asyik dok menjaja 1Malaysia segalanya di TV dan suratkhabar. Dah benar-benar bosan dan mual dengan slogan yang berlebihan.<br /><br />II. Tidak, saya tidak merasa sedikit pun lebih selamat dari sebelum April 2009. Jenayah rogol, ragut, dsb masih menjadi-jadi. Kemalangan jalan raya tak berubah. Sistem Keretapi yang lebih moden dan cepat untuk mengurangkan kenderaan di lebuhraya belum nampak bau pun.<br /><br />Saya tinggal di Bangsar dan di jalan rumah saya saja dah beberapa kali kes rompakan kereta, curi kereta, cermin kereta dipecahkan. Sehingga terbaru kasut-kasut pun hilang.<br /><br />III. Rata-rata harga barangan dan perkhidmatan meningkat. Harga makanan di restoran naik.<br /><br />IV. Pendapatan kakitangan kerajaan bertambah baik, saya setuju. Tapi pendapatan kakitangan rendah swasta makin turun -- sebabnya pekerja asing menjunamkan kualiti hidup golongan ini. Ramai majikan Malaysia seakan bertanya kenapa orang Indon, Bangla dan Vietnam boleh duduk di kongsi sempit dan makan hanya nasi dengan kuah; tapi perkerja Malaysia perlu lebih. Jadi demi keuntungan mereka akan sentiasa mahukan perkerja asing, dan gaji golongan bawah ini tidak mungkin bertambah seiring dengan kos sara-hidup di KL. <br /><br />Gaji graduan baru tidak meningkat sejak 5-6 tahun lalu!!<br /><br />V. Bagi pekerja professional teknikal tak ada masaalah, nak gaji lebih cari kerja di Singapura, Australia, Timur Tengah atau China. Tapi bagi yang setahap sijil SPM, kena bersaing dengan rakyat Bangladesh, China, Nepal, Indonesia yang masuk menderu-deru. Lihat saja pukul 6-7 bila pesawat dari India tiba ... Berapa ramai mereka ni yang balik setelah tamat tempoh visa?<br /><br />Belum nampak apa beza dengan setahun dahulu. Saya ulang alik KLIA setiap minggu, dan saya lihat sendiri apa yang berlaku depan mata.<br /><br />Tengok siapa bekerja di TMC, OLdTowne Cafe, semua kedai mamak, dsb? Kenapa MCDonald dan Starbucks boleh menggaji pekerja tempatan? Adakah semua perkerja Nepal, India, Indon itu sihat dan ada sijil kesihatan untuk bekerja menyediakan makanan. Lihatlah tahap kebersihan diri, pakaian, dan gigi mereka?<br /><br />Dato', banyak yang tak kena disini!<br /><br />VI. Tak ada pengalaman untuk komen pasal kemasukan IPTA.<br /><br />Yang saya bosan beberapa VC IPTA yang berlumba jual diri.<br /><br />VII. Belum nampak kurang nombor Ah Long di semua tiang lampu dan dinding switchgear TNB. Maknanya masih susah dapat pinjaman, jadi perkhidmatan Ah Long masih diperlukan<br /><br />VIII. Enam belas tahun dulu masa saya pindah ke Bangsar, sampah dikutip selang sehari. Rumput dipotong dan taman awam terurus sekali. Sejak enam tahun dulu Bangsar tidak lagi bersih. Lihat sahaja sampah di sekitar BAngsar Baru dan Bukit BAndaraya setiap lepas hujung minggu. Tidak ada beza sejak 6 bulan dulu.<br /><br />Di Cyberjaya - cukai pintunya lima kali ganda BAngsar. Tapi perkhidmatan Majlis Bandaran Sepang sungguh memalukan. Cyberjaya tidak terurus.<br /><br />Kesimpulannya Dato', DS Najib dan kabinetnya belum sedikit pun memberi kesan.<br /><br />SayangmalaysiaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-31577754919953579132009-10-24T09:39:21.926+08:002009-10-24T09:39:21.926+08:00Hahahaaaa....rasa nak ketawa dengar rentihan Datuk...Hahahaaaa....rasa nak ketawa dengar rentihan Datuk mengenai Perangai Pegawai Bank GLC...mcm ini lah nasib orang melayu...cakap jer peruntukan billion sana billion sini...semuanya "elek porenggek" untuk direalisasikan..<br /><br />Pengalaman saya semasa berniaga dahulu sudah jelak dengan perangai pegawai-pegawai bank yang berlagak terror berniaga macam orang berniaga..<br /><br />Macam ini lah dikatakan "cakap tak serupa bikin". kawan saya yang pernah berkerja dibank (Pangkat tinggi juga) bila berhenti kerja dan masuk berniaga, apply pinjaman bank semuanya ditolak atas alasan "entah apa-apa".<br /><br />Baru dia sedar mcam mana seksanya peniaga bumiputra untuk mendapat pinjaman dari bank melayu walaupun projek sudah dapat.<br /><br />Untuk mengurangkan kemarahan orang melayu kepada bank-bank GLC ini. tak perlulah kerajaan melaung bantuan sana sini untuk orang melayu lagi<br /><br />"beginilah Nasib badan peniaga orang melayu"Orgkpgdohanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-19776115001235278172009-10-22T23:17:02.725+08:002009-10-22T23:17:02.725+08:00Sdr fedup
Sdr kata,"saya tak mengaji teori t...Sdr fedup<br /><br />Sdr kata,"saya tak mengaji teori tapi berdasarkan pengalaman. Jika dengan mudah ada rasa TERTINDAS, tentu lah saya rasa bukan dalam ruang ajaran islam.<br /><br />masalah silap urus atau persaingan tidak boleh dijadikan isu. Tidak boleh kata, tak nak rugi maka kena caj lebih kat pelanggan. Itu zalim namanya.<br /><br />Dalam islam, PRINSIP adalah tiang. Nama dan lesen perbankan islam tapi operasi perniagaannya berkeadaan "pengurusan bank yang tidak cekap, kos operasi tinggi, jumlah/volume pelanggan yang rendah atau masalah sekala ekonomi dan untuk diselaraskan dengan risiko kenaikan base landing rate /BLR yang ditetapkan oleh Bank Negara, dengan maksud kalau BLR naik, ia tidak dicaj kepada peminjam.", bukankah boleh dibandingkan seperti orang mengaku islam tapi tak sembahyang dan tak puasa?<br /><br />Saya juga sedar (walaupun tak baca tapi banyak dengar kat kuliah), masalah-masalah itu dan ini. Tapi setakat bincang. Penyelesaiannya mana?<br /><br />Malaysia perintis tapi Al Rajhi lebih mendahului, malah daya saingnya tinggi. masih untung, bukan?<br /><br />Dalam islam, kalau ada musykil, kena balik kepada PRINSIP/tiang.<br /><br />Tak payah cerita banyak, ambil satu isu sahaja. Itu pun kalau saji sudi kaji sebagai orang terpelajar.<br /><br />Saya setuju dengan apa yang sdr kata di atas. Malah angkat topi kerana berani meluahkan kritikan yang tidak sedap didengar oleh para ampunya/pendokong Bank Islam Malaysia dan SPTF.<br /><br />Mengenai saranan sdr supaya saya mengkajinya, saya mengkaji sistem kewangan Islam dan perbankan Islam secara kebetulan kerana ada kaitan dengan kajian yang saya sedang lakukan. Dimana antara yang saya kaji yang ada kaitan dengan isu PRINSIP dan PENINDASAN yang sdr timbulkan yang saya rasa sdr perlu tahu ialah PRINSIP2 MUAMALAT ISLAM yang dirumuskan oleh pakar muamalat Islam tempatan seperti berikut:<br /><br />1.Setiap transaksi yang dilakukan itu mestilah diwujudkan dengan penuh kerelaan daripada pihak2 berkontrak<br /><br />2.Pihak2 berkontrak semestinya sempurna keahlian dan kontrak itu tidak dicacatkan dengan perkara2 yang boleh membatalkannya seperti paksaan, salah nyataan dan khilaf.<br /><br />3.Barangan yang hendak dikontrakan harus sesuatu yang dimaklumi jenisnya, sifatnya, jumlahnya dan berupaya diserah hantar. Ia juga mestilah sesuatu yang bermanfaat dan pada mazhab Shafie disyaratkan lagi bahawa barangan tersebut mestilah bersih pada pandangan syarak<br /><br />4. Muamalat itu tidak diwujudkan diatas dasar riba dan tujuan spekulasi<br /><br />5. Muamalat tersebut hendaklah terhindar daripada unsur2 PENINDASAN yang boleh berlaku disebabkan berlaku monopoli barangan, mengambil keuntungan berlebihan yang menyebabkan kerugian besar kepada pihak lain yang berkontrak dan sekatan barang dagangan dari memasuki pasaran terbuka.sajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-85251999497510664242009-10-22T17:40:51.581+08:002009-10-22T17:40:51.581+08:00Sdr antihipokrit
Terima kasih kerana membuat pert...Sdr antihipokrit<br /><br />Terima kasih kerana membuat pertanyaan berikut:<br /><br />"Bagaimana kalau kita nak tempah iklan dalam harakah?<br /><br />Syarat yang dikenakan oleh mana-mana akhbar dalam talian ialah membayar dahulu dengan money order (lazimnya melalui pos). Sesuadah itu baru iklan akan keluar. Betulkan.<br /><br />Jawapan saya;<br /><br />Apa yang akhbar Islam Harakah lakukan itu, saya kira mereka berpegang kepada ijtihad majoriti imam Shafie, Maliki dan Hanbali, bagaimana mengharuskan kontrak Tempahan sebagai kontrak pembuatan (yang mereka tidak haruskan seperti perbincangan sebelum ini di atas), dengan cara meminjam rukun dan syarat sah pembayaran kontrak Salam iaitu satu lagi jenis kontrak perniagaan Islam bagi transaksi barangan yang tidak wujud ketika akad. Di samping 'meminjam' 'aspek teknikal' kaedah transaksi tempahan iklan konvensional yang terbukti berkesan yang diharuskan dalam dasar perundangan Islam.<br /><br />1. Perniagaan mazhab apa itu? Iklan belum ada (barang tidak ada) semasa bayaran dibuat. <br /><br />Jawapan saya; Saya kira jawapan saya diatas sudah menjelaskannya.<br /><br />2. Bagaimana melafazkan niat tepahan iklan sedangkan semuanya dilanggan menerusi elektronik? "<br /><br />Jawapan saya;<br /><br />Sama isunya jika sdr simpan duit dalam akaun Bank Islam Malaysia atau SPTF jenis WADIAH. Maksud saya, asalkan wujud 'perkatan penting' dalam kontrak Islam seperti WADIAH itu dan TEMPAHAN dalam kes sdr tetera dalam<br />masin elektronik ia dianggap transaksi TEMPAHAN yang sah dan sama isunya dengan kes pembelian barang di supermarket yang saya timbulkan diatas.<br /><br />Cuma kadang2 ada yang menggunakan perkatan Inggeris, BOOKING atau Inggeris diMelyukan yang, pada saya, tidak sah, atas alasan perkataan Inggeris yang diiktiraf untuk menjelaskan maksud kontrak Islam TEMPAHAN/AL-ISTISNAA ialah PRICE-IN-ADVANCEsajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-55482231028686481372009-10-22T17:00:54.948+08:002009-10-22T17:00:54.948+08:00Sdr Azman Mohd Isa
Tidak terlambt jika saya cadan...Sdr Azman Mohd Isa<br /><br />Tidak terlambt jika saya cadangkan untuk pembacaan lanjut sdr sila baca buku terkini mengenai topik yang kita bincangkan bertajuk:<br /><br />Istisna (Manufecturing Contract)In Islamic Banking and Financesajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-21250479423067680462009-10-22T12:56:24.546+08:002009-10-22T12:56:24.546+08:00Salam.
Tak lama dulu bila Bank Islam tukar logo m...Salam.<br /><br />Tak lama dulu bila Bank Islam tukar logo mereka, mereka berslogan - WAJAH BERUBAH KOMITMEN TETAP SAMA. Ini bermakna kalau sebelum berubah wajah komitmen mereka hanya 50% bermakna setelah berubah wajah pun komitment masih 50%. Inilah mentaliti pengurusan tertinggi Bank Islam. <br /><br />Komitmen yang mereka maksudkan mungkin komitmen terhadap mutu kerja dan komitmen membantu peniaga2 terutama yang beragama <br />ISLAM.A.Rangkutihttps://www.blogger.com/profile/04671423523519398261noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-55029568729265818672009-10-22T09:59:22.038+08:002009-10-22T09:59:22.038+08:00sdr saji,
saya tak mengaji teori tapi berdasarkan...sdr saji,<br /><br />saya tak mengaji teori tapi berdasarkan pengalaman. Jika dengan mudah ada rasa tertindas, tentu lah saya rasa bukan dalam ruang ajaran islam.<br /><br />masalah silap urus atau persaingan tidak boleh dijadikan isu. Tidak boleh kata, tak nak rugi maka kena caj lebih kat pelanggan. Itu zalim namanya.<br /><br />Dalam islam, prinsip adalah tiang. Nama dan lesen perbankan islam tapi operasi perniagaannya berkeadaan "pengurusan bank yang tidak cekap, kos operasi tinggi, jumlah/volume pelanggan yang rendah atau masalah sekala ekonomi dan untuk diselaraskan dengan risiko kenaikan base landing rate /BLR yang ditetapkan oleh Bank Negara, dengan maksud kalau BLR naik, ia tidak dicaj kepada peminjam.", bukankah boleh dibandingkan seperti orang mengaku islam tapi tak sembahyang dan tak puasa?<br /><br />Saya juga sedar (walaupun tak baca tapi banyak dengar kat kuliah), masalah-masalah itu dan ini. Tapi setakat bincang. Penyelesaiannya mana?<br /><br />Malaysia perintis tapi Al Rajhi lebih mendahului, malah daya saingnya tinggi. masih untung, bukan?<br /><br />Dalam islam, kalau ada musykil, kena balik kepada prinsip/tiang.<br /><br />Tak payah cerita banyak, ambil satu isu sahaja. Itu pun kalau saji sudi kaji sebagai orang terpelajar.<br /><br />Isunya : Apa prosedurnya untuk menutup hutang yang berkelas NPL? Saya boleh jamin :<br /><br />1.Bank konvensional (terutamanya bukan GLC) - boleh runding amaun terus secara verbal dengan Pengurus dan dapat hitam putih tak sampai 2 jam. Kadang-kadang selesaikan pokok saja pun tak apa, asalkan fail tutup.<br /><br />2.Bank Perbankan Islam - kena buat surat resmi, hitam putih kena tunggu paling cepat seminggu dan tak boleh rayu. Masa ini amaun akad diketengahkan dengan hanya sedikit pertimbangan diberi kepada soal bila penyelesaian dibuat.<br /><br />fedupAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-72297822110103955742009-10-21T23:53:58.356+08:002009-10-21T23:53:58.356+08:00Y.Bhg Datuk AKJ,
Mohon izin balas komen pembahas ...Y.Bhg Datuk AKJ,<br /><br />Mohon izin balas komen pembahas Saji.<br /><br />Tuan Saji,<br /><br />Daripada komen terbaru Tuan, saya agak paham sedikit apa yang sebenarnya Tuan cuba sampaikan.<br /><br />Topik berkenaan transaksi perniagaan/kontrak di dalam Islam ini adalah begitu mendalam dan saya akui bahawa saya mempunyai ilmu yang cetek di sini. Masih banyak lagi literature reviews yang saya perlu lakukan untuk memahaminya lebih lanjut. <br /><br />Apapun, terima kasih saya ucapkan di atas discourse yang menarik dan positif. Ianya membuka mata saya sedikit sebanyak.<br /><br />Semoga Allah berkati usaha Tuan.<br /><br />Terima kasih.<br /><br />Azman Mohd IsaAzmanhttps://www.blogger.com/profile/12911955931615388336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-50631563965169143242009-10-21T23:53:57.121+08:002009-10-21T23:53:57.121+08:00Y.Bhg Datuk AKJ,
Mohon izin balas komen pembahas ...Y.Bhg Datuk AKJ,<br /><br />Mohon izin balas komen pembahas Saji.<br /><br />Tuan Saji,<br /><br />Daripada komen terbaru Tuan, saya agak paham sedikit apa yang sebenarnya Tuan cuba sampaikan.<br /><br />Topik berkenaan transaksi perniagaan/kontrak di dalam Islam ini adalah begitu mendalam dan saya akui bahawa saya mempunyai ilmu yang cetek di sini. Masih banyak lagi literature reviews yang saya perlu lakukan untuk memahaminya lebih lanjut. <br /><br />Apapun, terima kasih saya ucapkan di atas discourse yang menarik dan positif. Ianya membuka mata saya sedikit sebanyak.<br /><br />Semoga Allah berkati usaha Tuan.<br /><br />Terima kasih.<br /><br />Azman Mohd IsaAzmanhttps://www.blogger.com/profile/12911955931615388336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-33219739076587766232009-10-21T23:22:31.830+08:002009-10-21T23:22:31.830+08:00Sdr fedup
Sdr timbulkan dua isu berikut:
a)Isu b...Sdr fedup<br /><br />Sdr timbulkan dua isu berikut:<br /><br />a)Isu bank perbankan Islam sepenuhnya yang made in malaysia cuma beberapa kerat sahaja<br /><br />b)Isu rebat yang amat minima yang secara asasnya tidak menggalakkan peminjam menyelesaikan hutang dengan segera.<br /><br />1. Apa yang saya tahu mengenai isu a)di atas bank Islam tersebut masih dalam proses pengembangan dengan memperbanyakan cawangannya di seluruh negara yang tentunya memerlukan suntikan modal yang besar dari semasa ke semasa, sedangkan, pada ketika yang sama, bank tersebut dalam proses pemulihan kerana kerungian besar dua tahun lalu. Selain, wujud persaingan hebat dengan Sistem Perbankan Tanpa Faedah (SPTF)iaitu satu lagi sistem perbankan Islam yang dibenarkan diurus oleh bank2 konvensional yang meliputi Bank Rakyat dan bank2 milik bukan Islam yang hanya wujud dinegara ini.<br /><br />b) Mengenai isu b) rebat pula, ada pihak yang mengatakan ia ada kaitan dengan pengurusan bank yang tidak cekap, kos operasi tinggi, jumlah/volume pelanggan yang rendah atau masalah sekala ekonomi dan untuk diselaraskan dengan risiko kenaikan base landing rate /BLR yang ditetapkan oleh Bank Negara, dengan maksud kalau BLR naik, ia tidak dicaj kepada peminjam.<br /><br />Jika sdr baca buku Islamic Banking-An International Perspective dan Prinsip Operasi Perbankan Islam, sdr akan tahu bukan sahaja dua isu yang sdr timbulkan di atas sudah lama didedahkan oleh para pengkaji untuk diatasi, malah terdapat begitu banyak pelbagai isu perbankan Islam lain yang sdr tidak pernah dengar.sajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-49930502970381576142009-10-21T18:27:25.381+08:002009-10-21T18:27:25.381+08:00SAJI,
Bagaimana kalau kita nak tempah iklan dalam...SAJI,<br /><br />Bagaimana kalau kita nak tempah iklan dalam harakah?<br /><br />Syarat yang dikenakan oleh mana-mana akhbar dalam talian ialah membayar dahulu dengan money order (lazimnya melalui pos). Sesuadah itu baru iklan akan keluar. Betulkan.<br /><br />1. Perniagaan mazhab apa itu? Iklan belum ada (barang tidak ada) semasa bayaran dibuat. <br /><br />2. Bagaimana melafazkan niat tepahan iklan sedangkan semuanya dilanggan menerusi elektronik? <br /><br />AntihipokritAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-39791977711197770762009-10-21T14:17:34.720+08:002009-10-21T14:17:34.720+08:00Sdr fedup
Sdr tanya, "boleh jelaskan rukun b...Sdr fedup<br /><br />Sdr tanya, "boleh jelaskan rukun bagi akad jual beli? Pada amalam saya dan masyarakat di Kelantan, "saya beli barang ini dengan harga yang dibayar" sudah mencukupi."<br /><br />Rukun Jual Beli atau al Baiu':<br /><br />1. Pihak Penjual<br /><br />2. Pihak Pembeli<br /><br />3. Barang yang hendak ditransaksikan (wujud ketika akad)<br /><br />4. Harga yang dipersetuji bersama<br /><br />5. Ijab kabul/lafaz akad<br /><br />Mencukupi akad sdr berbunyi: "saya beli barang ini dengan harga yang dibayar" dengan syarat si penjual ada menyebut, "Saya jual barang ini."sajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-67595409536570012882009-10-21T14:04:18.418+08:002009-10-21T14:04:18.418+08:00Sdr abdullahngah dan Azman Mohd Isa yang saya horm...Sdr abdullahngah dan Azman Mohd Isa yang saya hormati<br /><br />Berikut adalah hujah saya mengenai ibadah khususiah atau khusus dan umum yang sdr berdua timbulkan berkenaan.<br /><br /><br />1. Kenapa sdr berdua tak timbulkan kes pembelian barang daripada supermarket yang menyaksikan si pembeli hanya menyaksikan perkerja cashier guna alat pengimbas barcode harga dan jenis barangan melakukan trasaksi barangan yang diserahkan oleh si pembeli? Adakah kerana sdr berdua sudah tahu, transaksi/jual beli barangan sedemikan sudah diringankan/mudahkan hukum muamalatnya oleh mazhab ikutan kita, mazhab Shafie' dalam erti kata ia dihalalkan/diharuskan /diterima sebagai ibadah umum tanpa menyebut 'perkataan penting' jual dan beli? <br /><br />Namun, dalam kes jual beli Tempahan dan Upahan, mazhab Shafie' bersama mazhab Maliki, Hanbali dan Hanifi tidak meringkannya, dalam erti kata jika kita pilih kontrak Upahan (seperti kes abdullahngah) untuk membina banglo kita kena sebut dalam akad perkataan Upahan seperti contoh yang saya beri berkenaan. Begitulah jika kita pilih kontrak jual beli Tempahan. Mengapa? <br /><br />Hujah saya berdasarkan ijtihad empat mazhab diatas ialah;<br /><br /><br />1. Dasar dan prinsip perundangan muamalat Islam bukan sahaja menekankan perbezaan di antara prinsip/hukum/ kontrak jual beli mutlak - transakisi barangan yang wujud ketika akad seperti kereta, pen, ketip kuku dsb (sudah dibincangkan sebelum ini) dengan prinsip/hukum/ kontrak jual beli tidak mutalak, dengan maksud kontrak jual beli bagi transaksi barangan dalam keadaan brangan yang hendak ditransaksikan tidak wujud ketika akad seperti projek pembinaan jalan, bangunan, longkang dan banglo (bagi kes abdullahngah, malah menekankan perbezaan di antara prinsip/hukum/kontrak pembinaan Tempahan/al Istisnaa' dengan kontrak pembinaan Upahan/al Ijarah.<br /><br />2.Di mana perbezaan di antara Tempahan dan Upahan dijelaskan seperti berikut:<br /><br />a) Dalam bentuk takrif termasuk contoh2 penggunaan, lima rukun masing2 dan syarat sah penggunaan masing, di mana di bawah rukun ijab kabul/sigah/ akad ada dijelaskan mengenai pentingnya disebut 'perkataan penting' iaitu Tempahan /Upahan yang dibincangkan di atas berdasarkan hujah di bawah:<br /><br />Memastikan pihak2 yang berkontrak mezahirkan perasaan rela -merela dalam melkukan transaksi barangan yang tidak wujud ketika akad dari segi memahami kebaikan /advantage dan keburukan/disadvantage atau implikasinya memilih di antara kontrak Tempahan dan Upahan tersebut kepada si pembeli/pemberi tempahan/upahan.<br /><br />b) Percangahan pandangan/ijtihad di antara 4 mazhab Islam di atas mengenai keharusan/tidak harus penggunaan kontrak Tempahan dan Upahan sebagai kontrak pembinaan/pembuatan seperti dibawah: <br /><br />i) Mazhab Hanfi mengharuskan penggunaan kontrak Tempahan sebagai kontrak pembinaan, tetapi tidak bagi mazhab Hanbali, Maliki dan mazhab kita, Shafie<br /><br />ii) Kesemua 4 mazhab Islam di atas memgharuskan penggunaan kontrak Upahan sebagai kontrak pembinaansajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-35498501440921826152009-10-21T00:34:53.178+08:002009-10-21T00:34:53.178+08:00Cerdik pandai di dalam negara selalu
uptodate deng...Cerdik pandai di dalam negara selalu<br />uptodate dengan perkembangan ekonomi luar<br />negara. Beberapa tahun lalu kita di dedahkan<br />dengan micro finance-sistem pinjaman untuk<br />'small businessman/businesswoman' yang di ilhamkan<br />olih seorang banker dari Bangladesh.<br /><br />saya biasa mengikuti perkembangan idea ini yang diikuti<br />dengan jayanya di Thailand.<br /><br />Setelah dilancarkan olih PM dengan angkatan besar,idea <br />ini nampaknya telah senyap se senyapnya. Nampaknya<br />kita di malaysia ada obsession dengan 'launching a project'.<br />Lepas itu ajensi tidak membuat apa apa PR work<br />untuk promosikan idea itu. Sayangnya idea ini sangat<br />baik kerana orang orang kampung , khusunya ibu tunggal<br />di Malaysia , Thai dan bangla country menghadapi<br />masalah pinjaman untuk jalankan business. Akhirnya <br />Along along yang jalankan small business loan di Negara<br />'by default' kerana sistem pinjaman kecil kecilan tak berfungsi<br />dengan baik.<br /><br />Tok ManAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-17341348512872702982009-10-20T15:34:01.058+08:002009-10-20T15:34:01.058+08:00Tuan Mandailing Rangkuti,
Sebab itulah saya amat ...Tuan Mandailing Rangkuti,<br /><br />Sebab itulah saya amat menyampah dengan bank2 GLC. Cakap x serupa bikin, pandai dari kita yang sudah bertahun2 di dalam satu2 bidang yang mereka tidak tahu. Apa nak jadi. Bukan penggalak, tapi mengelak dari dinampak BODOH.affuanhttp://affuan.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-69856356330443542182009-10-20T13:56:40.694+08:002009-10-20T13:56:40.694+08:00saji yang saya hormati,
Mungkin saudara tidak sed...saji yang saya hormati,<br /><br />Mungkin saudara tidak sedar yang saudara telah buat silap sangat besar yang barangkali merupakan khianat sepertimana sabda Rasulullah SAW yang maksud:<br /><br />"Besar sekali khianat seorang yang mengatakan sesuatu kepada temannya yang mempercayainya sedang ia berdusta kepada teman itu" ((Al Bukhari). <br /><br />Wajarkah saudara samakan ibadah khususiah dengan ibadah umum.<br /><br />Aku akui idabah khususiah seperti puasa solat haji dan zakat tidak sah jika tidak berserta dengan "niat".<br /><br />Ibadah umum tidak demikian.<br /><br />Sehubungan dengan itu ada orang UMNO berkata pada saya bahawa akad jualbeli boleh memansuhkan "riba" ketika membeli kereta. <br /><br />Bermakna dia bebas dari riba yang diamal oleh bank hari ini atas nama perbankan Islam.<br /><br />Minta maaf itulah apa yang saya faham mengenai Islam yang diajar oleh Rasulullah SAW. <br /><br />Islam liberalisme dan sekular dari puak yang tidak mahu menerima kebenaran Al Quran dan hadis memang niat itu segala galanya.<br /><br />Beri rasuah tidak ada "niat" rasuah ia bukan rasuah. Demikian juga riba.<br /><br />Samakan kaedah ibadah khususiah dengan ibadah umum jelas merupakan khianat yang sangat besar.<br /><br />Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:<br /><br />"Seorang hamba itu tidak beriman sepenuhnya sehingga ia mengelak dari berdusta dalam bergurau dan bermuka muka walaupun ia benar" (Al Baihaqi).abdullahngahnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-21777117379123274162009-10-20T12:20:01.851+08:002009-10-20T12:20:01.851+08:00Y.Bhg Datuk AKJ,
Mohon sekali lagi untuk balas ko...Y.Bhg Datuk AKJ,<br /><br />Mohon sekali lagi untuk balas komen pembahas Saji. <br /><br />Tuan Saji,<br /><br />Saya bersetuju dengan kesemua soalan Tuan bahawa niat adalah sesuatu “perkataan penting” yang kita sematkan di dalam hati bagi setiap ibadah yang akan kita lakukan. Terutama sekali bagi ibadah-ibadah khusus, niat kita pun mestilah khusus juga dengan mematuhi segala rukun-rukun dan syarat-syarat tertentu accordingly. Jika tidak, ibadah-ibadah khusus tersebut tidak akan diiktiraf sebagai ibadah khusus lagi.<br /><br />Akan tetapi, bagi ibadah-ibadah umum yang begitu luas sekali ruang-lingkupnya, tidak salah saya rasa jika kita memasang niat untuk melakukan ibadah-ibadah tersebut secara umum juga. Sebagai contohnya, kita hanya memasang niat dengan berkata “Lillah Hi Taala” di dalam hati tanpa perlu berniat dengan panjang lebar seperti “Aku melakukan ‘sekian-sekian’ kerana Allah Taala”; dengan mengikut segala rukun-rukun dan syarat-syarat tertentu seperti mana ketika melakukan ibadah khusus. <br /><br />Allah sahaja yang Maha mengetahui. Wallahualam. <br /><br />Namun demikian, apa yang dipersoalkan di sini adalah perkataan-perkataan Tuan yang “menuduh” ibadah Sdr Abdullahngah tidak diterima. <br /><br />Macam mana Tuan tahu? Adakah Tuan “mendengar” niat yang dipasang oleh Sdr Abdullahngah ketika beliau membayar upahan pekerja/kontraktor tersebut?<br /><br />Tuan mengklasifikasikan ibadah “membina rumah” sebagai ibadah khusus dengan mengatakan bahawa ianya tertakluk di bawah kontrak Al Ijarah.<br /><br />Saya boleh bersetuju (dan Sdr Abdullahngah juga mungkin boleh bersetuju) dengan mengatakan bahawa ibadah Sdr Abdullahngah akan “tertolak” jika beliau mengingkari rukun-rukun dan syarat-syarat yang terkandung di dalam kontrak beliau dengan pekerja/kontraktor tersebut; jika beliau sudah memasukkan diri beliau dan pekerja/kontraktor beliau ke dalam sesebuah kontrak rasmi, Al Ijarah specifically. <br /><br />Akan tetapi, Sdr Abdullahngah sudah berkali-kali mengatakan bahawa beliau tidak “membuat kontrak terperinci” dengan pekerja/kontraktor beliau sepertimana yang Tuan anggapkan itu. Beliau hanya membina rumah beliau tersebut dengan berasaskan kepada “kontrak mulut” di antara beliau dengan pekerja/kontraktor tersebut. It’s just like a willing-buyer-willing-seller concept. Simple. <br /><br />Secara umumnya, saya berpendapat bahawa pembinaan rumah dan "kontrak mulut" tersebut dikategorikan sebagai ibadah umum juga. Adakah ibadah yang sedemikian rupa akan ditolak? Ini bukan rhetorical question, saya benar-benar bertanya dan inginkan kepastian di sini. Saya ingin belajar.<br /><br />Pendek kata, saya sangsi berkenaan hujah Tuan yang mengatakan ibadah Sdr Abdullahngah tidak diterima. Di dalam pada itu pula, saya bertambah pelik bila Tuan mengaitkan pula niat seseorang di dalam usaha Tuan untuk cuba menjustifikasikan hujah terdahulu.<br /><br />Mohon maaf dan terima kasih. <br /><br />Azman Mohd Isa<br /><br />(Andaian saya di atas adalah berdasarkan daripada posting-posting Sdr Abdullahngah yang terdahulu di sini. Saya tidak mengenali beliau secara peribadi dan jika andaian saya salah saya mohon maaf dan sedia diperbetulkan).Azmanhttps://www.blogger.com/profile/12911955931615388336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-27805364567596192142009-10-20T12:15:18.828+08:002009-10-20T12:15:18.828+08:00"Untuk kongsi ilmu mengenai mengenai apa yang..."Untuk kongsi ilmu mengenai mengenai apa yang you kata di atas, you kena cakap dekat mana bank Islam tak Islamik dan teruskan cerita disebalik dot dot dot tu" - Saji.<br /><br />Tentunya Saji sedia maklum, kat Malaysia, bank perbankan islam sepenuhnya yang made in malaysia cuma beberapa kerat sahaja.<br /><br />Dan cerita saya adalah sekitar isu rebat yang amat minima yang secara asasnya tidak menggalakkan peminjam menyelesaikan hutang dengan segera.<br /><br />Hari ini nak pinjam 40 sen selama seminggu, kena akad untuk RM1. Selepas sehari nak bayar tutup hutang, kena bayar 90 sen. Sedangkan jika bayar 60 sen pada hari kedua, bank masih untung bukan?<br /><br />Nampak tak? Pada asal pinjaman dikatakan berdasarkan muafakat. Akhir pinjaman dirujuk pula pada akad tanpa tolak ansur - mana sikap muafakatnya?<br /><br />Dalam kes saya, penyata penyelesaian hutang pada 3 tahun lepas (untuk pengeluaran EPF bayar rumah) berbanding bulan lepas (untuk menyelesaikan hutang) adalah sama amaunnya. Ajaib, bukan?<br /><br />Dan saya ada sebut, hanya Bank Rakyat setakat ini yang saya dapati tak ada masalah yang mengarut.<br /><br />Yang lagi dua itu, pada pandangan saya yang tak sekolah tinggi, hanya islamik pada nama saja.<br /><br />Islam bukan sekadar cantik pada rupa dan jasad(akad lengkap atau tidak) tapi juga merangkumi kecantikan pada rohaniahnya.<br /><br />p/s boleh jelaskan rukun bagi akad jual beli? Pada amalam saya dan masyarakat di Kelantan, "saya beli barang ini dengan harga yang dibayar" sudah mencukupi.<br /><br />Buat Abdullah Ngah, bersyukur lah kerana tidak semua orang yang diberi rezki berlapang dada macam saudara.<br /><br />fedupAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-241280903459093152009-10-20T11:55:08.497+08:002009-10-20T11:55:08.497+08:00Sdr abdullahngah
(SAMBONGAN)
1. Sdr jawab, "...Sdr abdullahngah<br /><br />(SAMBONGAN)<br />1. Sdr jawab, "Saya beli sendiri bahan bahan secara tunai dan upah tukang bayaran mingguan.<br /><br />2. Adakah kadar bayaran upah MINGGUAN kepada tukang itu sdr takrifkan sebagai bayaran TUNAI/CASH, berbanding dengan bayaran HARIAN iaitu selepas tukang habis kerja setiap hari dan sdr tarifkan sudah mejelaskan dan memenuhi sunnah Nabi/maksud Hadis mashor-membayar upah sebelum peluh kering (untuk dianggap sebagai ibadah)? Atau, sdr mentarifkannya (bayaran MINGGUAN itu) sebagai bayaran TERTANGGUH yang dibenarkan dalam kontrak UPAHAN? <br /><br />Jika sdr menganggapnya sebagai, bayaran TERTANGGUH adakah sdr melakukan apa yang lazim dilakukan oleh kontraktor Cina yang menyediakan buku KONG CARD (boleh diperolehi daripada stationary, pasaraya)bagi sdr mencatat dan mengesahkan jumalah hari dan jam tukang berkerja dan keperluan menjumlahkannya di akhir minggu?sajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-49112567889131110792009-10-20T00:08:34.613+08:002009-10-20T00:08:34.613+08:00Salam fedup
You kata, "bank yang berlesen is...Salam fedup<br /><br />You kata, "bank yang berlesen islamik pun dah tak jadi islamik dah sekarang ni...." <br /><br />Untuk kongsi ilmu mengenai mengenai apa yang you kata di atas, you kena cakap dekat mana bank Islam tak Islamik dan teruskan cerita disebalik dot dot dot tusajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-86857415921091475442009-10-19T23:41:51.640+08:002009-10-19T23:41:51.640+08:00Salam sdr abdullahngah, Azman & fedup
1. Dite...Salam sdr abdullahngah, Azman & fedup<br /><br />1. Diterimakah/sahkah 'ibadah' PUASA kita dalam erti kata diberikan ganjaran pahala tanpa menyebut 'perkataan penting' yang diiktiraf iaitu PUASA ketika niat/akad seperti, Aku BELAPAR (tidak diiktiraf) esok hari, berbanding dengan, Aku PUASA esok hari?<br /><br />2. Diterimakah/sahkah 'ibadah' kita dalam bentuk aktiviti muamalat JUAL BELI mutlak (jual beli barangan wang wujud ketika akad) tanpa menyebut 'perkataan penting' yang diiktiraf iaitu JUAL/BELI ketika niat/akad seperti, Aku (penjual) SERAH (tidak diiktiraf) ikan ini kepada kamu (pembeli) dengan harga dan timbangannya sekian2, berbanding dengan, Aku JUAL ikan ini kepada kamu dengan harga dan timbangannya sekian2?<br /><br />3. Diterimakah/sahkah 'ibadah' kita dalam bentuk jual beli/transaksi barangan yang tidak wujud ketika akad tanpa menyebut 'perkataan penting' di antara dua jenis kontrak pembinaan/pembuatan Islam - UPAHAN(AL IJARAH) dan TEMPAHAN (AL ISTISNAA') yang dipilih (UPAHAN berdasarkan kes abdullahngah} seperti, Aku (si pemberi UPAH) MELANTIK/MENYERAHKAN atau seumpamanya(tidak diiktiraf) kamu sebagai tukang kayu (si penerima UPAH)dengan kadar bayaran dan spesifikasi pembinaan kerja kayu sekaian2, berbanding dengan Aku sebagai PEMBERI UPAH (rukun kontrak UPAHAN) projek pembinaan rumah banglo pada hari ini melantik kamu sebagai PENERIMA UPAH (rukun kontrak UPAHAN)untuk melaksanakan kerja pakar/ memberikan khidmat kepakaran tukang kayu (rukun kontrak UPAHAN) dengan kadar bayaran dan spesifikasi pembinaan kerja kayu sekian2 (rukun kontrak UPAHAN)?sajihttps://www.blogger.com/profile/06466096266299862279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-72709075720274907522009-10-19T19:01:46.870+08:002009-10-19T19:01:46.870+08:00Abdullahngah,
Maaf mencelah. Saudara kata buat ru...Abdullahngah,<br /><br />Maaf mencelah. Saudara kata buat rumah guna duit halal dan upah kontraktor untuk bina rumah saudara.<br /><br />Pertanyaanya: <br /><br />1. Bagaimana kalau kayu yang digunakan untuk membina rumah saudara itu adalah datangnya daripada pokok balak yang 'dicuri' oleh tauke balak dari hutan?<br /><br />2. Kat mana saudara simpan sebanyak itu duit tunai tersebut? Bawah bantal?<br /><br />Dulu PasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-75106131992709189842009-10-19T17:57:57.699+08:002009-10-19T17:57:57.699+08:00Saya amalkan simpan sebelum belanja, Kalau tidak b...Saya amalkan simpan sebelum belanja, Kalau tidak boleh buat begitu memang susah miskipun gaji RM 5,000. sekalipun. Apatah lagi setakat gaji kuli.<br /><br />Rumah kuli tidaklah semahal rumah pegawai yang boleh pinjamn RM 200,000 sekarang ini.buat rumah harga antara RM300, hingga RM500,<br /><br />Masalah tanah juga jadi faktor yang membuat kita payah hendak bina rumah. Lebih lebih lagi tinggal di bandar besar yang harga tanah satu lot ratusan ribu harganya.<br /><br />Setiap manusia ada nafsu yang boleh mengalahkan segala perancangan kita.Jika nafsu menguasai kita susah untuk menyelesaikan masalah.<br /><br />Ikut nafsu wang satu juta memang tidak cukup. Iman harus dijadikan panduan.<br /><br />Bina rumah ada sikit, buat sikit disamping masih tinggal rumah sewa. Inilah amalan yang saya lakukan.<br /><br />Inilah yang payah hendak lakukan,juga memerlukan kesabaran.Ada orang hendak senang beli rumah basuh kaki miskipun makan riba.<br /><br />Allah beri kemudahan pada saya sehingga dapat apa yang saya mahu.<br /><br />Ingat, simpang duit sebelum belanja miskipun sedikit.Inilah yang paling payah. ia memerlukan kesabaran yang tinggi.abdullahngahnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-32310207810592719002009-10-19T02:21:09.594+08:002009-10-19T02:21:09.594+08:00Saji dan Abdullah Ngah,
Beli/buat rumah dengan tu...Saji dan Abdullah Ngah,<br /><br />Beli/buat rumah dengan tunai, bagi saya impian kebanyakan orang.<br /><br />Bagi islam, mengelakkan hutang perlu dipuji. Dalam konteks ekonomi, duit kita bekerja secara produktif. Dalam konteks moral/emosi, padan muka bank.<br /><br />Beli kereta, saya boleh bayang nak kumpul cash. Nak beli rumah? Bukan senang nak kumpul RM140,000, kerja kuli macam saya (tinggal kat KL pulak tu) nak pencen pun belum tentu dapat kumpul sebanyak itu. Belum dikira harga tanah.<br /><br />Harap dapatlah kongsi ilmu. Maklumlah macam saya sebut sebelum ini, bank yang berlesen islamik pun dah tak jadi islamik dah sekarang ni....<br /><br />fedupAnonymousnoreply@blogger.com