tag:blogger.com,1999:blog-22873867.post8357335301073143783..comments2024-02-02T18:26:56.123+08:00Comments on The Scribe A Kadir Jasin: PRK, Lalat Khinzir Dan Masuk GerejaA KADIR JASINhttp://www.blogger.com/profile/05865106109792000636noreply@blogger.comBlogger54125tag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-4705843731405830932014-02-28T11:26:41.198+08:002014-02-28T11:26:41.198+08:00Minta Maaf Dato.
Saya terlupa nak beritahu 'B...Minta Maaf Dato.<br /><br />Saya terlupa nak beritahu 'Boss din melaka'. Beliau ada sebut, "......nak menyampuk bila orang tua duduk berbincang."<br /><br />Memang benar, saya sudah tergolong dalam category 'orang -tua'. Tetapi Boss belum tengok rupa-paras saya lagi.<br /><br />Kalau Boss nak tahu; Saya lebih muda dari Dato AKadir. Tapi bentuk badan, sama langsing dengan beliau. Ketinggian, saya tak pasti kerana belum pernah berdiri bersebelahan beliau. Isteri saya berasal dari Kubur Panjang yang mungkin dekat dengan kampung Dato.<br /><br />Di Kubur Panjang, orang-orang yang lebih tua dari saya atau Dato, akan bertutur dalam bahasa Siam, apabila bertemu sesama mereka. (Mereka kata, rasa macam segan kalau bercakap Melayu)<br /><br />Itu lah satu-satunya peninggalan warisan hasil penjajahan Siam di Utara Semenanjung satu masa dulu. Tapi sayang, anak-anak muda sekarang sudah tidak lagi mahir bertutur dalam bahasa itu, walaupun tinggal sekampung dengan masyarakat Siam, disana.<br /><br />Untuk pengetahuan; Masih ada orang Selangor yang tidak tahu bahawa orang Siam juga adalah Bumiputera.<br /><br />Terima Kasih Dato.<br /><br /> RD.https://www.blogger.com/profile/06318291442880190908noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-27823967857558958222014-02-28T07:58:59.555+08:002014-02-28T07:58:59.555+08:00Pandai sunggoh boss din melaka buat lawak. Tergela...Pandai sunggoh boss din melaka buat lawak. Tergelak terbahak-bahak saya.<br /><br />Terima Kasih Boss.RD.https://www.blogger.com/profile/06318291442880190908noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-17427881701525224532014-02-28T01:56:23.966+08:002014-02-28T01:56:23.966+08:00Hairan sungguh saya dengan manusia yang menamakan ...Hairan sungguh saya dengan manusia yang menamakan dirinya “Orang Cina”.<br /><br />Bila pemimpin DAP memperjuangkan Bangsa-Malaysia dan mahu ‘dibuang’ ruangan ‘ethnic/bangsa’ dalam surat-beranak, ‘Orang Cina’, tetap berbangga dengan asal-usulnya, sehingga memaksa saya memanggil/menulis dengan bangsa beliau pula. Mungkin dia bangga dengan keturunan asalnya dari Tanah Besar yang sudah menjadi Kuasa Ekonomi dan antara Super Power dunia sekarang ini. Kalau saya dilahir dalam keluarga Cina, saya tentu saya juga berbangga seperti ‘Orang Cina’.<br />Mengapa ‘Orang Cina’ mahu marah-marah pada saya?<br />(Haiya, saya sebut ‘kamu’, lagi senang. Kata nak jadi orang Malaysia bukan orang China).<br /><br />Inilah pertama kali saya terserempak dengan kamu dalam ruangan komen Dato Kadir ini ataupun di mana-mana ruangan komen blog-blog lain. Kalau kamu guna Anonymous ditempat lain, seperti Life Of Annie, mungkin juga, kerana Annie benarkan maki-hamun dalam blognya. Yang guna nama Anon di situ, kebanyakannya menulis dengan kurang-ajar sekali, memperlekeh dan memfitnah UMNO dan orang Melayu. Oleh itu, saya terpaksa membalas kembali dengan bahasa yang sama.<br />Yang jelas, kamu hanya berani guna nama ‘Orang Cina’ di blog Dato Kadir saja, dan di tempat lain menggunakan Anonymous atau nama lain.<br /><br />Re: “…….. dinilai bukan kerana satu artikel terbaru kamu, tetapi secara total dengan mengambil kira nada kamu, bahasa kamu dan hujah kamu dalam ceramah, rencana, kolum dan interbiu di TV yang terdahulu hingga kini.”<br /><br />Aik, apa kamu merapu ni. Saya bukan Rahman Dahlan (MPkotabelut) atau Rosli Dahlan, tapi RD memang singkatan nama saya dan saya tak pernah bagi ceramah dimana-mana, …..atau masuk TV. Siapa la agaknya Melayu yang kamu sangat benci itu, sehingga tersilap orang?<br /><br />Re: “…….. make a clear stand, macam Perkasa, selamba aje diapa bantai Cina, at least diapa honest”.<br /><br />Ya, memang saya ahli PERKASA yang berdaftar, tetapi tidak aktif dan tiada siapa dalam NGO itu kenal saya. Jika orang tuduh PERKASA racist, bagi saya DAP dan Dong Zong adalah Bapa-Racist paling tua, di Malaysia. Lihat sejarah mereka:-<br />- Dong Zong ditubuhkan pada 1955.<br /> DAP ditubuhkan 1965, selepas PAP tekeluar dari Malaysia. 4 tahun kemudian, terjadi 13May.<br /> Hindraf ditubuhkan pada 2006.<br /> Perkasa ditubuhkan pada 2008, setelah UMNO dibawah Pak Lah, tidak mampu mempertahankan hak orang Bumiputera.<br />Yang jelas Perkasa adalah paling muda diantara lain-lain racist dan Perkasa tidak pernah menidakkan kepentingan kaum lain di Malaysia. Perkasa hanya mahu mempertahankan hak Bumiputera, tanpa mengira Agama, seperti termaktub didalam Perlembagaan.<br /><br />Re: “RD kamu telah ditakdirkan memilih Islam sebagai agama kamu, saya ucapkan tahniah dan syabas …..”<br /><br />Saya tidak memilih untuk dilahirkan dalam keluarga Melayu dan Islam dan saya tidak pernah memperlekehkan kaum dan agama lain seperti AbdullahNgah. Saya juga bukan penceramah atau suka laga-laga kaum lain dan agama lain atau gunakan Islam sebagai ‘cover-line’. Saya juga tidak memakai pakaian atau menyerupai orang Arab.<br />Saya tak faham dengan kamu, Orang Cina. Mengapa kamu kata, “Islam bukan you sorang yang punya… You think you have done Islam a favor …your only success is destroying the good name of Islam in the eyes of non-Muslim”?<br />‘Orang Cina’ hanya memilih untuk membaca tulisan saya saja ka? Tidak membaca apa yang ditulis oleh orang lain?<br />Bila saya sokong Dr.Kassim Ahmad, ada yang suruh saya mengucap dua-kalimah-syahadah.<br />Din Melaka selalu suruh saya, “Berobat dan bertaubatlah”. Lepas tu tuduh: “RD jugak sokong fahaman liberalisme” & “RD ni samada tiada pegangan agama atau sama agama dgn agama Karpal Singh”, bila saya sokong Agama di pisahkan dari Politik. AbdullahNgah pula kata, “Jika RD seorang islam amat malang sekali”. <br />Jadi, bagaimana saya nak menyumbang kepada agama saya jika dituduh sedemikian rupa, dan pada masa yang sama, kamu kata saya telah memburukan nama baik agama Islam??<br />Cuba cakap berterus-terang, Kamu sayang atau benci kepada orang Islam? Atau kamu hanya berlakon kepada orang PAS.<br /><br />Assalamualaikum. (May Peace be Upon You)RD.https://www.blogger.com/profile/06318291442880190908noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-82418147633768319792014-02-28T00:01:10.646+08:002014-02-28T00:01:10.646+08:00
din melaka sibuk juga nak menyampuk bila orang tu...<br />din melaka sibuk juga nak menyampuk bila orang tua duduk berbincang.<br /><br />kalau mencelah tiada isi, baik pergi bagi ayam boss kat reban makan dedak.boss din melakanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-51348324215391746602014-02-27T23:55:02.350+08:002014-02-27T23:55:02.350+08:00Salam Dato
Setuju...tiada apa khilaf nya berhujah ...Salam Dato<br />Setuju...tiada apa khilaf nya berhujah dlm gereja olih bakal calun....tapi juga setuju dgn pandangan Dr RT bahawa tak perlu berbuat begitu...mungkin Dr RT melihat itu sebagai 'melampau' batas.....tapi sy yg juga Melayu Islam merasa bahawa......bakal calun ini sudah begitu 'daring' dan begitu beria2 sangatuntuk membuktikan bahawa dialah seorang ketua yg cukup 'open' dan mungkin juga 'the best of the best among the Malay leaders' untuk dipilih olih kaum yg bukan Islam sebagai pemerintah kelak...ini cara memang cara beliau pun.<br />Berbalik pd pandangan Dr RT.....beliau memang tahu sama ada betul atau salah ...tetapi ianya masih menjadi 1 'point' yg bolih beliau lontar pd majoriti Melayu Islam untuk 'menghentam' bakal calun ini betapa liberal dan tahap kompromi yg cukup tinggi hingga sanggup berbuat demikian...<br />Sy juga faham bahawa ramai org Melayu Islam tetmasuk sy sendiri yg tidak mudah terpesong akidah jika pun ada gereja...kuil..tokong didepan rumah sekali pun....dan kawan2 yg pernah belajar disekolah walaupun Kebangsaan tapi berasal 'Sek missionary' saperti St Michael mcm Dato..atau St Nicholas Convent dll pun masih juga kekal Islam......tetapi sy beranggapan bahawa jika nak sangat undi Cina.....takla perlu bersusah payah masuk gereja berucap kerana medan lain pun bersepah...<br />Terima kasih.<br />mshnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-26543685015712310452014-02-27T23:49:29.374+08:002014-02-27T23:49:29.374+08:00Salam Dato
Setuju...tiada apa khilaf nya berhujah ...Salam Dato<br />Setuju...tiada apa khilaf nya berhujah dlm gereja olih bakal calun....tapi juga setuju dgn pandangan Dr RT bahawa tak perlu berbuat begitu...mungkin Dr RT melihat itu sebagai 'melampau' batas.....tapi sy yg juga Melayu Islam merasa bahawa......bakal calun ini sudah begitu 'daring' dan begitu beria2 sangatuntuk membuktikan bahawa dialah seorang ketua yg cukup 'open' dan mungkin juga 'the best of the best among the Malay leaders' untuk dipilih olih kaum yg bukan Islam sebagai pemerintah kelak...ini cara memang cara beliau pun.<br />Berbalik pd pandangan Dr RT.....beliau memang tahu sama ada betul atau salah ...tetapi ianya masih menjadi 1 'point' yg bolih beliau lontar pd majoriti Melayu Islam untuk 'menghentam' bakal calun ini betapa liberal dan tahap kompromi yg cukup tinggi hingga sanggup berbuat demikian...<br />Sy juga faham bahawa ramai org Melayu Islam tetmasuk sy sendiri yg tidak mudah terpesong akidah jika pun ada gereja...kuil..tokong didepan rumah sekali pun....dan kawan2 yg pernah belajar disekolah walaupun Kebangsaan tapi berasal 'Sek missionary' saperti St Michael mcm Dato..atau St Nicholas Convent dll pun masih juga kekal Islam......tetapi sy beranggapan bahawa jika nak sangat undi Cina.....takla perlu bersusah payah masuk gereja berucap kerana medan lain pun bersepah...<br />Terima kasih.<br />mshnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-83724532035249541802014-02-27T21:55:08.666+08:002014-02-27T21:55:08.666+08:00Kami sokong Khalid.
Khalid urus Selangor. Khalid...Kami sokong Khalid. <br /><br />Khalid urus Selangor. Khalid tak pokitikan Selangor.<br />Khalid bersih . <br />Khalid tak bermuka muka<br />Khalid cakap dan bikin.<br />Khalid is the best.Khalid Fannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-65000090895021753002014-02-27T18:44:48.172+08:002014-02-27T18:44:48.172+08:00Aslkum Dakj
Semalam saya tergamam bila lihat Khal...Aslkum Dakj<br /><br />Semalam saya tergamam bila lihat Khalid Ibrahim sign MOU dgn kerajaan persekutuan.<br /><br />Kerana sekali pandang macam berat sebelah merugikan rakyat Selangor.<br /><br />Apa pertahanan yg kerajaan negeri ada jika selepas mereka lulus kebenaran merancang untuk Projek Langat 2 dalam tempuh 30 hari dan kroni kerajaan persekutuan dah mula kerja pembinaan, kerajaan persekutuan tak tunai janji nak pastikan semua saham syarikat air jual saham mereka pd kerajaan Selangor ?<br /><br /><br />Bukan kita tak pernah dengar. Alangkan perjanjian pun ada pihak sengaja ingkar. Inikan pulak sekadar MOU.<br /><br />Dengan penyamun tarbus pulak tu.<br /><br />Kalau Khalid Ibrahim betul berjaya dalam urusan ini, beliau benar2 pemimpin berjasa dan berguna.<br /><br />Kalau tidak, jangan lupa doa rakyat Selangor yg teraniaya tetap terkabul.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03230667423055624616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-37266304340596554212014-02-27T18:27:19.092+08:002014-02-27T18:27:19.092+08:00Salam Dato Kadir.
Semalam, Pengarah Stratejik PK...Salam Dato Kadir.<br /><br />Semalam, Pengarah Stratejik PKR Rafizi Ramli, telah membasuh kain kotor (wash dirty linen) dikhalayak ramai, apabila membuat sidang akhbar untuk meceritakan kisah Zaid Ibrahim yang pernah minta tender untuk syarikat peribadi, semasa mereka bersama ‘berjuang untuk Rakyat’ dahulu. Saya pasti perkara itu benar. Kalau tidak, masakan Rafizi berani penuduh sedemikian rupa terhadap seorang Peguam.<br /><br />Yang pasti, perkara sebegini bukan hanya berlaku dalam PKR. Memang inilah tujuan sebenar, kebanyakan orang mengidam untuk jadi ahli politik atau berbaik-baik dengan mereka. Jika mereka melaungkan; “Hidup Rakyat, Merakyatkan Ekonomi Selangor” dan lain rhetoric, jangan mudah tertipu atau terpedaya, lebih-lebih lagi yang menggunakan ‘pentas’ Agama.<br /><br />Malam tadi pula, satu kejutan besar berlaku apabila saya lihat dalam TV, MB Selangor ketawa riang bersama PM dan TPM, selepas tanda-tangani persetujuan kerajaan Negeri Selangor dan Kerajaan Persekutuan meneruskan project Langat 2. Mulanya saya pun gembira, tetapi bila terkenangkan tong air yang saya beli, saya benggang.<br /><br />Ceritanya begini.<br />Dua hari lepas Khalid mengumumkan catuan air di Selangor berkuat-kuasa serta-merta. Keesokan harinya, saya kelam-kabut beli 5 biji tong air. (RM16 sebiji x 5 = RM 80). Malam itu pula, saya dapat tahu, kawasan saya tak terjejas. Menyumpah sakan saya dibuatnya. Dah la perabis RM80, satu bala pulak nak cari tempat untuk simpan 5 biji tong ini. Dan jika terlaksana Langat 2 ini, nampaknya tong-tong ini akan reput, tidak berguna lagi.<br />Terfikir juga, bertapa banggangnya pemimpin membuat keputusan terburu-buru dan menyusahkan rakyat. Terlintas juga di fikiran, mereka ada ‘udang sebalik batu’. Mungkin mereka ada kroni dikalangan pengilang yang membuat tong air. Mereka memang pandai mengambil kesempatan 'buat untung' di atas kesusahan rakyat dalam isu air. Masa saya pergi beli tong–tong itu, banyak kedai yang kehabisan stok dan didalam TV, mereka yang berebut ambil air dari lori tangki, semuanya membawa tong air yang kelihatan baru.<br /><br />Nampaknya persetujuan meneruskan Langat 2 juga dibuat terburu-buru, tanpa pengetahuan Penasihat ekonomi Selangor, Anwar Ibrahim dan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli. Mungkin MB Selangor lebih berani membuat keputusan sendiri sekarang ini, memikirkan jawatannya akan tergugat selepas PRK Kajang. Nampak seolah-olah Khalid memprotes tindakan Anwar yang menggunakan kajian oleh UMCED, seperti di kemukakan oleh Saudara Kampung Man.<br /><br />Yang jelas, Pakatan tiada persepakatan dalam membuat keputusan dan mengambil tindakan. Demi menyelesaikan perebutan ‘karung emas’ (Jawatan MB) di Selangor, Pemimpin tertinggi PKR, tanpa persetujuan terlebih dahulu dari DAP & PAS, telah memperkudakan pengundi di Kajang. Secara tidak langsung, dalam kekhairahan mereka meraih undi, telah meningkatkan lagi ketegangan kaum dan agama, apabila Gereja diguna sebagai pentas berkempen. Saya pasti, apapun keputusan di Kajang, ketegangan kaum tidak akan bertambah baik, jika kita asyik berpolitik dan pemimpin mereka tidak sepakat.<br />Mereka beri nama Pakatan Rakyat, tapi tak sepakat. Lebih baik beri nama 'Pakat-pakat Rakyat', kalau dah tak sepakat.<br /><br />Bayangkan apabila Pakatan menjadi kerajaan. Adakah keadaan seperti hari ini mahu diteruskan? Berpolitik sepanjang masa dan ketika, sehingga tiada masa untuk merapatkan persaudaraan antara kaum demi memajukan negara? <br />RD.https://www.blogger.com/profile/06318291442880190908noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-43194564354893694162014-02-27T16:06:49.292+08:002014-02-27T16:06:49.292+08:00RD said,
amat amat sedih dengan pengakuan itu, ke...RD said,<br /><br />amat amat sedih dengan pengakuan itu, kerana ia melibat akidah seseorang.<br /><br />Mengapakan agama sama sahaja boleh menrosakkan akidah, apa lagi mengatakan kristian agama langit.<br /><br />Saya bukan orang tahu sangat mengenai kristian.<br /><br />Saya cadangkan agar RD baca buku buku perbandingan agama krisian dan Islam.<br /><br />Kalau kristian agama langit mengapa yang halal diharamkan dan yang haram di halal, sedangkan dalam injil babi haram tapi dalam bable paulus kata tiada yang haram semuanya halal.<br /><br />Saya minta RD bertaubat belum terlambat.<br /><br />Kalau kristian agama langit mengapa isa AS dibunuh atas alasan pengorbanan dosa.<br /><br />Kalau kristian agama langit mengapa Isa dikatakan anak Allah dan Allah itu bapak, sedangkan Allah tidak beranak.<br /><br />Agama langit adalah wahyu yang diwahyukan kepada Nabi Daud as (Zabur) Nabi Musa as (Taurat) Nabi isa as (Injil) dan nabi Mohammad SAW.(Al Quran)<br /><br />Kenapa Injil jadi Bable, sedangkan ada injil markus, injil matius, injil lukas dan injil Yahaya <br /><br />seperkara lagi, Isakah yang ajar tiga oknum Allah bapak dan anak Allah (Yesus)abdullahngahnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-25035277012250051592014-02-27T14:44:18.371+08:002014-02-27T14:44:18.371+08:00RD, terima kasih atas reply, walaupun reply you sa...RD, terima kasih atas reply, walaupun reply you sama aje retorik basi. Walau bagaimanapun, hak dan kebebasan kamu bersuara saya tetap hormati dan pertahankan. <br /><br />Kedua, saya rasa tidak perlulan RD nak ungkit cerita silam bagaimana ramai kawan Cina di kelas sains, sambut CNY dengan riang dan gembira bla bla bla. Itu senario yang common dalam satu masyarakat berbilang kaum yang harmoni, senario itu berlaku tiap tiap hari di komuniti yang aman dan sejahtera, hanya RD aje rasa special and i dont know why. <br /><br />Dont use that as an escape clause sebagai alasan kamu sebenarnya memahami sentimen kaum lain atau agama lain dan kamu bukannya rasis. Sejarah silam kamu tak penting dalam konteks SEKARANG, pembawaan kamu SEKARANG lebih relevant. <br /><br />Harus kamu sedar RD, bahawa kamu dinilai bukan kerana satu artikel terbaru kamu, tetapi rencana-rencana terdahulu, interbiu media dan tv dan banyak lagi ceramah. Usah kita talam dua muka, biar kita ikhlas dan jujur kalau kita ada pendirian tersendiri dalam satu itu. <br /><br />Biar jadi Perkasa tak pa, jelas pendirian mereka, kalau balun Cina pun agak konsisten, selamba aje balun, tapi all right aje, they dont and they certainly cant pretend to be a moderate. <br /><br />Yang penting kita ada kesedaran bahawa hanya Tuhan sahaja yang sempurna, kita manusia banyak kelemahan. Kalau kita sedar tidak sempurna, maka kita akan fikir banyak kali sebelum kita serang kaum lain atau agama lain. <br /><br />Akui sahaja kamu suka laga-laga kaum lain dan agama lain, dan yang paling bahaya kamu gunakan Islam sebagai cover line kamu. Itu pada saya cukup bahaya kerana kamu langsung tidak menyumbang kepada pembinaan imej Islam yang baik di kalangan orang bukan Islam. <br /><br />Tidak salah kamu tidak setuju dengan kaum lain atau agama lain, tetapi jangan bersifat konfrontasi dan provokasi. You are not exactly a saint. <br /><br />RD kamu telah ditakdirkan memilih Islam sebagai agama kamu, saya ucapkan tahniah dan syabas, semoga terus hidup sebagai Muslim yang baik dan banyak buat pahala. <br /><br />Pada masa yang sama, sedar bahawa kamu tidak istimewa, Islam bukan you sorang yang punya dan dunia ni juga wujud kaum lain dan agama lain. You think you have done Islam a favor by the way you preach, but let me tell you this -- by the way you argue and you preach, your only success is destroying the good name of Islam in the eyes of non-Muslim. <br /><br />Sekian. Salam satu Malaysia.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01234420359376409171noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-47654794695964631072014-02-27T14:25:32.690+08:002014-02-27T14:25:32.690+08:00Maaf saya pohon daripada Datuk AKJ, macam dah jadi...Maaf saya pohon daripada Datuk AKJ, macam dah jadikan blog Datuk medan bertengkar pulak. <br /><br />tapi terima kasih kerana reply RD, walaupun saya tak setuju dan tak impress dengan pendekatan dan pandangan RD, hak bersuara setiap individu harus dihormati. <br /><br />RD, kalau setakat nak cakap pasai ramai kawan Cina waktu dulu sebagai pretext kamu tidak anti mana-mana kaum, tak usahlah. Itu escape clause yang common dan ia tidak mengubah realiti siapa kamu SEKARANG. <br /><br />Pokok pangkalnya bukan berapa ramai kawan yang kamu ada atau apa jenis kaum mereka, tetapi keikhlasan kamu sebagai pencemarah agama dan pengulas politik bila berbicara mengenai kaum lain dan agama orang lain. <br /><br />Jangan denial syndrome, harus diingat kamu dinilai bukan kerana satu artikel terbaru kamu, tetapi secara total dengan mengambil kira nada kamu, bahasa kamu dan hujah kamu dalam ceramah, rencana, kolum dan interbiu di TV yang terdahulu hingga kini.<br /><br />dan itulah rumusan yang ramai orang dan saya sendiri setuju, bahawa kamu memang cenderung nak laga lagakan kaum dan tidak hormati agama orang lain. <br /><br />Usaha nak beretorik bagaimana dulu kelas sains kamu ramai kawan Cina, pernah beraya CNY dengan gumbira dan lain lain lagi, sinario tu amat common,saya pun macam tu, ramai pun macam tu, ada jugak Melayu yang kawan baik diapa orang Cina atau India. Kami semua hidup harmoni, until you arrived.<br /><br />Yang penting ikhlas dan jujur. Kalau kamu anti sesuatu kaum atau anti sesuatu agama, just say it plainly, make a clear stand, macam Perkasa, selamba aje diapa bantai Cina, at least diapa honest. Tak perlu RD nak berdolak dalek bila dikritik dan cuba kaitkan dengan sejarah silam peribadi. You are who you are, so lets not pretend to be someone you are not. <br /><br />RD memilih Islam sebagai agama RD dan saya percaya itu takdir RD, tahniah, semoga dapat terus beramal sebagai seorang Muslim yang baik dan banyak buat pahala. <br /><br />Pada masa yang sama, harus kita sedar akan kelemahan diri kerana hanya Tuhan yang sempurna. Tuhan Mahaberkuasa, manusia kerdil di sisi Tuhan. Kalau kita ada kesedaran bahawa kita tidak sempurna, maka kita akan berfikir tiga kali sebelum kita perlekeh agama lain dan kaum lain. <br /><br />Akhir kata dan terus terang, i resent you as a religious preacher because you are too manipulative as a muslim. You think you are doing your religion a favor by the way you preach, but the only success you achieved was destroying the nobility of Islam in the eyes of non-Muslims. <br /><br />Sekian, Salam Satu Malaysia.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01234420359376409171noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-55084452269320547522014-02-27T11:46:02.719+08:002014-02-27T11:46:02.719+08:00Terima kasih Dakj atas maklum balas.
Maknanya pem...Terima kasih Dakj atas maklum balas.<br /><br />Maknanya pemilikan aset ataupun syarikat diukur secara terus kepada pemiliknya tanpa mengira penama dan mengambil kira syarikat yang disenaraikan sahaja.<br /><br />Mungkin jika diukur nilai kekayaan sebenar individu, 10 orang terkaya di Malaysia majoritinya diisi oleh orang-orang melayu. <br /><br /> <br /><br />wankamarul701https://www.blogger.com/profile/16683057929071341778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-40517842607849586152014-02-27T09:17:05.928+08:002014-02-27T09:17:05.928+08:00Salam Dato,
PRK dan Masaalah Air Selangor.
1.Akh...Salam Dato,<br /><br />PRK dan Masaalah Air Selangor.<br /><br />1.Akhirnya Kerajaan negeri Selangor AKUR dengan loji rawatan air Langat 2 satelah enam tahun(sejak 2008) terbengkalai dan tertangguh.Langat 2 saperti juga Jambatan kedua Pulau Pinang adalah penyelesaian jangka panjang bagi kemudahan dan kesejahteraan rakyat yang tidak seharusnya di politikkan di PRU 14.Kita perhatikan.<br /><br />2.Kerjasama beginilah yang kita mahukan.All thanks to PRK 'Kajang betrayal' and the serious water problems in Selangor.Rakyat harus bijak menilai kerajaan mana yang lebih jujur dan kurangkan 'emo' apabila membuat pilihan nanti.<br /><br />3.Dalam kesibukan dan berbagai PROPAGANDA over dari rakan kita diblog ini menjelang PRK Kajang kini terserlah pula satu peperangan dalaman PKR.Khalid menafikan keputusan survey UMCED yang mahukan Khalid digantikan mengikut Anwar sebagai tidak reliable dan bukan kehendak electorate.Anwar pula menguatkan azam bahawa akhirnya beliau mahu mengnepikan Khalid juga menjadi MB Selangor bagi menyelsaikan feud dalaman Azmin dan Khalid yang kita semua tahu ditahap serius.Ini semua adalah buah fikiran budak naive politik Rafizi graduate Oxbridge jugalah dengan PRK Kajang ni.Issshhhh. .Presiden PKR Wan Azizah pula maintain her elegant silent.Teringat lagu "Silence is Golden' The Tremelos dan apabila mereka bermasaalah (in trouble) dengan "Reflectios Of My Life- The Marmalade.Dato orang lama dan sekolah omputeh di St Michel , Alor Star zaman 60han mesti pernah dengar tu.Inilah ceritanya PKR yang terbilang di Selangor.Ya , hanya di Selangor.Phew.. .<br /><br />Wassallam.Kampong mannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-51636725710563125312014-02-27T09:10:33.666+08:002014-02-27T09:10:33.666+08:00Pembahas Wan Kamarul Ariffin, antara lain, berkata...Pembahas Wan Kamarul Ariffin, antara lain, berkata:<br /><br />"Apa yang peliknya Tun Daim tidak pernah disenaraikan senarai 40 terkaya di Malaysia apatah lagi 10 terkaya di Malaysia walaupun beliau memiliki ICB bank di seluruh dunia."<br /><br />Tak siapa kata Tun Daim tak berjaya sebagai usahawan. Sejak tahun 1970an lagi dia dah berniaga. Mula-mula rugi teruk bila kilang garamnya di pantai selangor terbenam dalam lumpur.<br /><br />Cuma congak asat yang dibuat oleh Malaysian Business hanya meliputi aset yang didaftar atau dikaitkan terus kepada pemilihnya. Sila rujuk penerangan berikut dalam Business Times:<br /><br />"Methodology<br /><br />How We Arrived At The Wealth Figures<br /><br />In this annual ranking, the 13th in our series on Malaysia’s 40 Richest individuals, we – as in previous years – calculate the wealth figures based on the individuals’ reported personal stakes in listed companies and private holdings that we can place a value on.<br /><br />Cross-holdings and indirect stakes in subsidiaries are not included to avoid double-counting and overstating of wealth. Personal debt is taken into account only if it has been reported or made known in the annual statements.<br /><br />The list is by no means a definitive compendium of the wealthiest in Malaysia. There are many who may be richer, with interests buried in inexplicable webs of companies or nominees, which makes tracing difficult."<br /><br />Terima kasih.<br /><br /><br />er ionkirA KADIR JASINhttps://www.blogger.com/profile/05865106109792000636noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-80275199094430101072014-02-27T07:34:56.114+08:002014-02-27T07:34:56.114+08:00Dato.
Tak salah kalau Riduan Tee memberi ingatan ...Dato.<br /><br />Tak salah kalau Riduan Tee memberi ingatan atau menegur sesustu yang baik pada pemimpin seagama dengannya.<br />Kalau nak harap Hadi Awang atau Nik Aziz dan yang lain tentu sekali mereka amat takut.Sebenarnya mereka berketuakan Mursyidul Am PKR bakal calon Kajang.<br />Begitu juga bila PM Najib merayakan hari Thaipusam agak berlebihan dan tak sedap dilihat sebagai penganut Islam.Kenapa Hadi Awang atau Nik Aziz pun tak tenur.<br />Jawapnya mudah sahaja.Masing-masing 2x5=5x2.<br />Asal undi sahaja sanggup korban dan gadaikan apa sahaja.<br /><br />Orang politik lah menjadi perosak banyak hal dan perkara yang menjadi hak dan milik orang Melayu.<br />Apa jadi pada kesucian Islam.Cukup malu dan menyedihkan.<br />Ekonomi sudah lingkup,Tak habis orang lain itulah orang Melayu punya.<br />Pelajaran macam tongkang tengah laut.Terumabng ambing.<br /><br />Sama-samalah kita lihat dan nilai apa kemungkaran yang akan berlaku di PRK Kajang nanti.<br /><br />Tentu banyak dosa dan kemungkaran besar akan terus berlaku kerana undi dan kuasa yang cukup gila.<br /><br />Melayu juga yang serabut .Bukan Melayu akan terus menghukum kemungkaran kuasa Melayu.<br /><br />Hari ini pun ada orang Melayu(Islam) menjadi pemburu babi hutan untuk tambah pendapatan.<br /><br />Terima kasih Dato.Lahumanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-43499610245003017912014-02-27T02:09:03.238+08:002014-02-27T02:09:03.238+08:00Salam Datuk
Apa khabar semoga sihat hendaknya...Ag...Salam Datuk<br />Apa khabar semoga sihat hendaknya...Agak lama tak buka blog datuk sejak blog datuk tak boleh diakses. Berkaitan isu Dr Ridhuan Tee, saya kenal dan faham karektor beliau kerana selalu juga bersua muka dengan beliau. Di Malaysia setiap minggu pasti ada sahaja isu yang dicipta oleh pencacai politik baik dari pemerintah atau pembangkang. Sejak PRU12 ketidakstabilan politik menyebabkan wujud fasa dipanggil GPM atau Golongan Politik Meroyan. Minggu ni kita spin isu agama, minggu depan isu kaum, minggu lagi satu isu kalimah lepas tu sapa lebih melayu dan akhir sekali kalau takde isu siapa kentut paling kuat. Kesemua ni kerja2 membangangkan rakyat tatkala pilihan raya kecil untuk pilih Sate yang enak. Saya berpendapat kepada semua pengikut blog datuk usah berbalah dengan provokasi pihak pencacai isu2 picisan yang dibangkitkan tidak membantu rakyat langsung. Masuk tak masuk gereja harga barang melambung tinggi juga. Dr Ridhuan Tee pandai juga dia nak jimat duduk aja apartmen kat Ampang. Tak gitu Dr Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17455981070898462410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-64461156751063485542014-02-26T19:37:56.210+08:002014-02-26T19:37:56.210+08:00YBhg Datuk
1. Tahniah & selamat ulangtahun ke...YBhg Datuk<br /><br />1. Tahniah & selamat ulangtahun ke-8 The Scribe<br /><br />2. Alhamdulillah blog datuk ni dah pulih; pembahas dah mula panas berhujah seperti biasa.<br /><br />3. Semasa berkursus dia di Faculty of Veterinary Medicine, Chiang Mai University saya berpeluang melawat ladang ternak khinzir, rumah penyembelihan, dan juga melakukan pos-mortem terhadap bangkai anak khinzir. Ianya pengalaman yang sangat beharga. Di sana mereka kitar semula kumbahan khinzir menjadi sumber bahan api (gas) untuk memasak.<br /><br />4. Semasa bekursus di Nasik, India (lebih kurang 150km dari Mumbai) boleh katakan kerap juga saya ikut kawan-kawan di sana masuk ke berbagai kuil sebab dia orang suka singgah dan sembahyang bila jumpa kuil. Selalunya saya duduk tepi tengok. Alhamdulillah masih tidak tergugat iman. <br /><br />ToolboxTOOLBOXhttps://www.blogger.com/profile/06237004937437898306noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-53379083173186350042014-02-26T18:39:37.483+08:002014-02-26T18:39:37.483+08:00Bakal calon PKR Kajang lulus Malay Study kat UM.It...Bakal calon PKR Kajang lulus Malay Study kat UM.Itu pun GD saja.Ridwan Tee lebih dari itu.<br />Din Melaka tentu pertahan pujaannya.Din Kalutnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-1563605109980606832014-02-26T18:33:26.375+08:002014-02-26T18:33:26.375+08:00Salam OKJ
"Pertamanya, bagi sayalah, diantar...Salam OKJ<br /><br />"Pertamanya, bagi sayalah, diantara Dr Ridzuan Tee Abdullah dgn bakal calon PRK, saya lebih percayakan Dr Ridhuan Tee Abdullah. Beliau bukan saja bijak dlm akedemik, tetapi juga dibukakan hatinya oleh Allah utk menerima hidayah Islam. Tahniah Prof Dr."<br /><br />Mualaf Ridzuan Tee, berdasarkan tulisan2nya dan cara dakwahnya, saya lebih percaya mualaf2 di kalangan orang putih dan kulit hitam. <br /><br />SAJISajinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-36030220735517878932014-02-26T16:13:03.129+08:002014-02-26T16:13:03.129+08:00Aslkum Dakj
RD setuju dgn kemahuan Karpal Singh a...Aslkum Dakj<br /><br />RD setuju dgn kemahuan Karpal Singh agar agama dipisah dari politik.<br /><br />Agaknya RD ni samada tiada pegangan agama atau sama agama dgn agama Karpal Singh.<br /><br />Yg saya tau org Islam yg bertakwa tidak akan pisahkan politik dgn agama mereka. Orang Islam akan ikut perintah agama dalam apa jua urusan termasuk bila berpolitik.<br /><br />Agaknya RD jugak sokong fahaman liberalisme yg jadi pegangan sesetengah orang yg mengaku Islam.<br /><br />Iaitu waktu dia curi diacuri kaw2. Waktu dia pilihan raya dia tipu daftar undi gelap2 dan terang2. Bila dia tuduh org sodomi dia kemuka saksi palsu.<br /><br />Apa susah. Allah kan maha pemurah lagi pengampun dosa.<br /><br />Agaknya itu yg dimaksud RD bila dia kata agama dan politik hendaklah dipisah.<br /><br />Berobat dan bertaubatlah.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03230667423055624616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-23026593577808103662014-02-26T14:15:51.455+08:002014-02-26T14:15:51.455+08:00Assalamualaikum Datuk,
1. Tahniah blog kembali ke...Assalamualaikum Datuk,<br /><br />1. Tahniah blog kembali ke maya.<br /><br />2. re: "Hj ismail mina said...<br /><br /> Waktu Umer Al Khatab pergi ka Jurusalem,dia ada sembayang dalam Gereja.Jika kita pergi ka Juruselem,gereja itu maseh ada."<br /><br />Tidak benar Saiyyidina Umar Al Khattab RA solat di gereja di Baitul Maqdis tersebut. Sdr Urang Awak telah menjelaskan. Our Brothers in Palestine telah juga menjelaskan perkara yang sama. Walau bagaimana pun ingin saya berkongsi maklumat yang saya ketahui semasa di sana, bahawa kunci gereja tersebut (yang mereka namakan Church of the Holy Sepulchre) diamanahkan kepada dua keluarga Muslim sejak beratus tahun. mereka membuka dan menutup gereja tersebut setiap hari. Saya pernah bertanya kepada seorang Christian yang telah ke sana kenapa tidak minta saja kunci tu buka sendiri ... jawabnya ... within the church ada beberapa denominations yang sentiasa tidak bersetuju, sesekali bergaduh sesama mereka ... and they prefer that the keys di amanahkan kepada Muslim families tersebut ...<br /><br />in contrast ... Our Haram Sharif Masjid Al Aqsa and the Dome of The Rock pula kuncinya dipegang oleh Israel Security Police ... sebelum Solat subuh mereka buka, lepas Isya' mereka tutup ... tanpa persetujuan umat Islam ...<br /><br />kalau ke sana pergi ke Haram As-Sharif lebih kurang sejam sebelum waktu solat Subuh, baru hati akan terasa apabila menunggu<br />pintu besar dibuka oleh mereka yang bersenjata tersebut membuka Masjid untuk kita ...<br /><br />AlhamduLillah di negara kita yang permai aman damai setakat ini, walau masjid berkunci, kuncinya masih kita pegang kan?<br /><br />maaf datuk ... panjang pula ...<br /><br />ingatan untuk diri saya dan sesiapa juga yang lupa ...<br /><br />Allah'alamReal Life in Malaysiahttps://www.blogger.com/profile/08886777799907838418noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-7320247687332049102014-02-26T13:35:38.364+08:002014-02-26T13:35:38.364+08:00Salam Tok..
Sepatutnya bertambah kuat agama seseo...Salam Tok..<br /><br />Sepatutnya bertambah kuat agama seseorang itu bertambahlah "taqwanya" bertambah tinggi kelulusan akademik serta ilmu agamanya bertambah "berhati-hatilah" dia..<br /><br />Sebahagian rakyat Malaysia terutama orang politik malah Mufti, mentafsir agama mengikut rentak dimana dia berada.. kalau dia orang atau penyokong Umno dia akan mentafsir mengikut rentak Umno.. begitu juga sebaliknya kalau dia penyokong pembangkang dia akan mentafsir mengikut rentak yang disokongnya..<br /><br />Nampaknya dosa dan pahla, halal dan haram.. seolah-olah sudah tidak diambil kira lagi..<br /><br />Saya "Tabik" dengan Datuk yang secara jujur bercerita tentang zaman dikampung dulu pengalaman mengenai khinzir dan masuk gereja..<br />ialah masa itu perkara seumpama itu tidak sensitif..<br /><br />T Kasih.<br /><br />Timbangtaranoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-36699274678852058452014-02-26T12:20:51.402+08:002014-02-26T12:20:51.402+08:00Dato’
Ridhuan Tee mengatakan tindakan masuk gerej...Dato’<br /><br />Ridhuan Tee mengatakan tindakan masuk gereja keterlaluan.<br /><br />Mengikut displin ulama, seorang ulama mesti menyatakan hukum sesuatu perbuatan samada haram, harus, wajib, sunat, atau makruh.<br />Seorang ulama juga mestikan sertakan dalil-dalil samada daripada dari Quran atau hadis untuk menyokong kenyataannya.<br /><br />Dalam Islam tidak ada hukum “keterlaluan”, yang ada haram, sunat, wajib, harus, atau makruh.<br /><br />Saya berharap Ridhuan Tee yang pada fahaman saya seorang Mualaf sambung pelajarannya kerana tidak habis belajar lagi atau jangan hendak perbodoh-bodohkan orang Islam.<br /><br />Di zaman Nabi sudah ada suasana berbilang bangsa dan agama.<br /><br />Dalam persoalan makanan umpamanya, mengikut mazhab syafie (dalil dari Surah Al-Ma’idah), daging yang disembelih orang golongan Ahlul-Kitab (iaitu Kristian dan Yahudi) boleh dimakan dengan syarat sembelihan dilakukan mengikut syarat-syarat Islam dan wajib bagi orang Kristian atau Yahudi semasa sembelih menyebut nama “Allah” supaya daging itu halal.<br /><br />Ramai Ulama mengatakan anggapan hukum daging disembelih orang Kristian tidak boleh dugunakan lagi kerana sudah menyekutukan Tuhan tidak timbul kerana di zaman Nabi lagi perihal ini sudah berlaku sepertimana dalam ayat Surah Al-Ikhlas.<br /><br />Setakat ini, dalam dunia ini hanya Malaysia sahaja yang mana perkataan “Allah” digunakan oleh orang Kristian menjadi masalah.Zed-85noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22873867.post-90922913547799550652014-02-26T12:04:02.867+08:002014-02-26T12:04:02.867+08:00Saudara Orang Cina.
Saya harap Saudara tidak salah...Saudara Orang Cina.<br />Saya harap Saudara tidak salah orang.<br /><br />Di mana yang Saudara baca, saya "jenis nak tengak Melayu bergaduh dengan Cina".<br /><br />Saya menduduki MCE pada 1976, di Sek. Men. Tunku Putra, Baling. Kerana saya class science, ramai dari kawan-kawan saya adalah Cina. Sahabat paling akrab adalah seorang Cina. Kemana pun, kami sering bersama. Malah, kami berdua pernah hitch-hike dari Baling ke KL, selepas MCE, 1976. Pada masa itu saya lebih ‘happy’ merayakan CNY. Paham-paham saja lah, pencegah maksiat belum ada. <br />Di kampung saya, ketika itu, ramai orang Siam bela babi, macam Melayu bela kambing. Ia menjadikan saya langsung tidak ‘jijik’ pada babi. Saya boleh makan naji-lemak dengan selamba, didepan penjual daging babi.<br /><br />Re: "Tapi sampai nak langgar orang lain pasai apa?"<br /><br />Tak pernah pun saya sebut pasal bangsa lain. Yang saya sebut hanya mengenai perebutan kalimah Allah yang tidak logic dan sangat mengelirukan saya yang beragama Islam. Niat sebenar mereka yang mencurigakan. Saya tak pernah pun sentuh mengenai 'kaum’ tertentu.<br /><br />Allah adalah perkataan Arab. Bahasa Melayu untuk God, ialah Tuhan<br /><br />Jika saudara sokong nama Allah diguna pihak gereja, saya tidak akan marah, tetapi hairan. Saudara hanya perlu beri penjelasan dengan tertib dan jelas, mengapa hanya Gereja di Malaysia mahu guna Allah dan tidak di negara majority Christian?<br /><br />Re: "Kalau kamu nak defend bos politik you, seranglah Anwar kaw kaw, bukan you tak pernah serang manusia lain, balun aje lah Anwar tu sampai you climax. Tapi penganut agama lain dan kaum lain you usahlah nak perlekeh."<br /><br />Berapa kali mesti saya beritahu bahawa saya sudah menyampah dengan kerajaan sekarang yang boros dan membazirkan WANG rakyat. Meluat habis, selepas PAU (Pemilihan Agong UMNO). Tak pernah saya defend Najib. Sekali lagi saya tegaskan; Najib lembik dan tidak tegas dalam menguat-kuasakan undang-undang. Yang pasti, pemansuhan ISA, adalah keputusan yang paling bodoh dibuat oleh Najib. US pun ada Patriot Act dan penjara tanpa bicara di Guantanamo.<br />Saya amat pasti, jika Pakatan dapat Putrajaya, perkara pertama yang akan mereka usahakan adalah untuk mengembalikan ISA.<br /><br />Saya tak boleh serang Anwar kaw-kaw, kerana ini bukan blog saya sendiri. Saya mesti menghormati Dato Kadir dengan tidak mengunakan kata-kata kesat. Kalau blog sendiri......, boleh lah.<br /><br />Jangan memftnah saya membabi-buta. Saya tak pernah “memperlekeh” penganut agama lain. Malah saya cuba ‘angkat’ Christian sebagai ‘agama langit’, tetapi di cemuh pula oleh abdullahngah.<br /><br />Saudara AbdullahNgah.<br />Saya hanya menggunakan istilah “agama langit’ yang di popularkan oleh Saudara Astora Jabat. Pada saya ada logiknya juga. Jesus pada orang Christian adalah Nabi Isa kepada orang Islam. Abraham pada Yahudi adalah Nabi Ibrahim pada orang Islam. Oleh itu, Jews, Christian dan Islam mempunyai asal-usul yang sama. Kalau ikut pendapat Saudara, ‘Ahlul Kitab’ tu, bukan ditujukan pada mereka kah?<br />RD.https://www.blogger.com/profile/06318291442880190908noreply@blogger.com