Tuesday, April 18, 2006


Singapura Mungkir atau Kita Kurang Berfikir?

A Kadir Jasin

[UPDATE, 24 APRIL

APAKAH Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar, akan menjadi anak kambing biri-biri yang akan dikorbankan bagi menutup "kekurangan" keputusan Kabinet membatalkan projek jambatan menggantikan Tambak Johor?

Setelah "dilucutkan" kuasa bercakap mengenai isu jambatan, Syed Hamid kini menghadapi cabaran daripada rakan-rakannya dari dunia guaman yang melemparkan berbagai tuduhan terhadapnya.

Ia bermula minggu lalu apabila bekas Setiausaha Politik Tun Dr Mahathir Mohamad ketika beliau menjadi Perdana Menteri, Mattias Chang, menuduh Syed Hamid memberi nasihat yang salah kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, mengenai isu jambatan.

Serentak itu Chang, peguam dan penulis buku mengenai Zionisme dan pakatan Inggeris -Amerika "Future Fastforward", mencabar Syed Hamid agar menyamannya di mahkamah kalau apa yang didakwanya tidak benar.

Pada 21 April, akhbar The Star memetik Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz sebagai berkata oleh sebab nama Syed Hamid telah disebut oleh Chang maka adalah wajar penjelasan isu itu dibuat oleh orang yang terbabit terus dengan rundingan berkenaan.

Maka Kabinet memutuskan agar tanggungjawab ini dipikul oleh Tan Sri Ahmad Fuzi Abdul Razak duta khas Malaysia yang pernah mengepalai pasukan Malaysia dalam lima pusingan rundingan dengan Singapura.

Perkembangan itu menimbulkan tanda tanya apakah tuduhan Chang terhadap Syed Hamid begitu sukar untuk ditangkis sehingga Syed Hamid hilang "moral authority" bercakap mengenai isu jambatan dan seorang lain yang bukan dari kalangan politik terpaksa diberi tugas menjelaskannya?

Apakah benar tuduhan Chang yang Syed Hamid telah tidak memberi nasihat yang betul kepada Abdullah?

Atau adakah ini cara mudah untuk "depoliticise" isu yang dipolitikkan dengan begitu ghairah dan hebat oleh sesetengah komponen media massa arus perdana untuk bererapa hari tetapi tiba-tiba senyap sepi?

Dakwaan Chang terhadap Syed Hamid, secara kebetulan, disusuli oleh surat terbuka Dr Mahathir kepada Ahli Parlimen dan pemimpin Umno bertarikh 19 April bertajuk "Fakta Mengenai Jambatan Bengkok" (lihat kmu.net.my).

Soalnya, apakah peranan, pendirian dan agenda sebenar Syed Hamid sebagai Menteri Luar dalam isu jambatan dan rundingan dengan Singapura ketika beliau menjadi Menteri Kabinet Dr Mahathir dan kini Menteri Kabinet Abdullah?

Kita mungkin tidak akan mendapat jawapan kepada semua atau sesetengah pertanyaan ini kerana Ahmad Fuzi, sebagai kakitangan awam dan diplomat, pasti tidak dapat menjawab soalan-soalan yang berbentuk politik dan nampak seolah-olah ada perintah tutup mulut ke atas media massa arus perdana.


[Posting Asal]

APAKAH Kabinet telah terkeliru mengenai yang mana satu hutan belukar dengan pokok dan akar [can’t see the forest for the trees, kata unggapan Inggeris] dalam membuat keputusan membatalkan pembinaan jambatan baru menggantikan Tambak Johor?

Apakah Kerajaan begitu tertekan dengan tuntutan Singapura – penjualan pasir dan pembukaan ruang udara -- sehingga terlupa bahawa sebenarnya sudah ada persetujuan asas mengenai jambatan?

Apakah dengan membatalkan pembinaan jambatan dan serentak itu memberhentikan rundingan mengenainya dengan Singapura, Kerajaan Malaysia turut menggantungkan rundingan mengenai caruman rakyat Malaysia dalam Central Provident Fund (CPF), harga jualan air kepada Singapura dan tanah Keretapi Tanah Melayu (KTM) di Singapura?

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, dipetik oleh Bernama pada hari Ahad (16 April) sebagai berkata bahawa Malaysia akan terus berbincang dengan Singapura mengenai isu-isu lain dalam perhubungan dua hala dan berharap kata sepakat dapat dicapai.

Dalam suasana yang wujud pada waktu ini, Singapura, tidak syak lagi, berada di pihak yang lebih beruntung. Manakala kita tidak berani meneruskan pembinaan jambatan, Singapura terus menyimpan RM3 bilion caruman rakyat Malaysia dalam CPF dan terus membeli air mentah dengan harga yang sangat rendah daripada Johor dan menjualkannya semula kepada Johor dengan harga yang tinggi.

Ini tentulah merugikan kita kerana isu CPF, air dan ruang udara mendahului isu jambatan. Sebenarnya, hanya tuntutan supaya kita membekalkan pasir kepada Singapura boleh dianggap isu baru. Itu pun boleh dipertikaikan kerana kita dahulu pernah menjual pasir kepada Singapura.

1. Bangunan CPF, RM 3 bilion wang rakyat Malaysia beku di sini.
2. Helikopter Penggempur Apache Longbow Tentera Udara Singapura.

Dalam hal penjualan pasir dan pembukaan ruang udara, Singapura tidak boleh mengenakan paksaan ke atas kita kerana hasil bumi dan ruang udara adalah hak mutlak sesebuah negara. Sebab itulah kita menghormati hak Singapura ke atas tanah KTM dan laluan jambatan di sebelah wilayahnya.

Tetapi isu jambatan dan tanah KTM adalah isu dua hala (bilateral) kerana ia membabitkan wilayah kedua-dua buah negara. Justeru itu perlu dirundingkan.

[Update, April 22

Surat Terbuka Dr Mahathir Sudah Terbit

Agensi berita dan wartawan asing serta akhbar Internet (lihat kmu.net.my) mengesahkan adanya surat terbuka (open letter) bekas Perdana Menteri mengenai isu Jambatan Bengkok.

Surat yang beserta dokumen-dokumen mengenai rundingan dengan Singapura, termasuk persetujuan republik itu membenarkan Malaysia membina jambatan baru menggantikan Tambak Johor, dihantar kepada Ahli Parlimen dan pemimpin Umno di pelbagai peringkat.

[Update April 21

Najib Denied, Syed Hamid "Removed"

1. Foreign Minister, Syed Hamid Albar, effectively denied DPM's statement when he was reported on April 19 by The Star as saying that all negotiations with Singapore, including on water and CPF, would cease.

2. The Sun reported that the opposition leaders, led by Lim Kit Siang and Keadilan Adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim rallied in support of Abdullah over the bridge decision, hinting a victory for the Prime Minister.

3. On April 20, the media spin of the bridge story suddenly disappeared from the pages of the mainstream Malay and English newspapers, except The Sun.

4. On the same day, Syed Hamid was effectively "removed" as FM in as far as the bridge issue is concerned. He was "replaced" by Ambassador-at-Large, Tan Sri Ahmad Fuzi Abdul Razak, who will from now on "reply to all issues raised by various parties on the scenic bridge project."

The decision to appoint Ahmad Fuzi, according to Minister in the Prime Minister's Department, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz, was made by the Cabinet "since Syed Hamid had been named by Matthias Chang, the former senior aide to former PM, Tun Dr Mahathir Mohamad."

Chang had accused Syed Hamid of giving the wrong advice to the Prime Minister on the bridge issue, and he challenged Syed Hamid to sue him if he (Chang) was not telling the truth.]

Singapura Pernah Setuju Cadangan Jambatan

PEMBINAAN jambatan baru (Jabatan Bengkok) menggantikan Tambak Johor sebenarnya bukan isu lagi. Kerajaan Singapura pada tahun 2002 telah secara rasmi menyetujuinya.

[Jambatan itu perlu dibengkokkan di sebelah Malaysia untuk mewujudkan kecuraman yang sesuai bagi kapal lalu di bawahnya tanpa menjejas kemampuan kenderaan mendakinya.]

Ini bukan rahsia. Syaratnya kita rajin membaca dan tidak mudah lupa. Hal ini terpampang dalam surat Goh Chok Tong ketika menjadi Perdana Menteri Singapura kepada Tun Dr Mahathir Mohamad (muka surat 53 buku “Water Talks? If Only It Could” terbitan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Singapura).

Dalam suratnya kepada Dr Mahathir, Goh, antara lain, menyatakan pendirian berikut:-

PERTAMA, antara jambatan baru yang menggantikan keseluruhan Tambak Johor dengan yang hanya menggantikan bahagian di sebelah Malaysia, Kerajaan Singapura lebih setuju dengan pilihan terdahulu (iaitu yang menggantikan keseluruhan Tambak Johor);

KEDUA, sebaik sahaja jambatan baru siap dibina, Tambak Johor bolehlah dirobohkan selepas tahun 2007; dan

KETIGA, jika Malaysia berhasrat menggantikan bahagian di sebelah wilayahnya dengan serta-merta, Kerajaan Singapura tidak ada halangan walaupun ia berasa ini tidaklah unggul.

Stesen KTM di Tanjung Pagar, Singapura.

Malah Goh juga mengambil maklum cadangan Malaysia memindahkan kompleks kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ) dari Woodlands ke Johor Baru.

Selain itu, Goh dikatakan tidak membantah cadangan Malaysia memindahkan stesen KTM dari Tanjung Pagar ke Kranji dan bukan ke Bukit Timah seperti dinyatakan di dalam POA (points of agreement) yang dimeterai pada tahun 1990.

Sumber-sumber yang sama mendakwa hal ini diulangi oleh Goh dalam rundingannya dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi apabila beliau (Abdullah), sebagai Timbalan Perdana Menteri, melawat Singapura pada bulan Februari, 2001.

Singapura juga dikatakan bersetuju dengan cadangan pembinaan “swing bridge” untuk laluan KTM dan menyarankan supaya landasan dari Kranji ke jambatan itu dibina di bawah tanah untuk mengelakkan bunyi bising dan untuk tujuan estetika. Malah Goh menyatakan kesediaan Singapura membiayai sebahagian kos terowong itu jika Malaysia mendapatinya terlalu membebankan.

Kenapa Singapura Kenakan Syarat Baru?

KALAU Goh pernah menyatakan bahawa beliau tidak mahu hubungan dua hala sentiasa ditegangkan oleh isu air, kita berasa hairan mengapa Singapura kini mengenakan pula syarat penjualan pasir dan mengulangi tuntutan agar kita membuka ruang udara kita kepada pesawat SAF?

Apakah persetujuan dan falsafah rundingan perlu berubah semata-mata kerana Perdana Menteri di kedua-dua buah negara telah berubah? Bukankah Abdullah dan Perdana Menteri baru Singapura, Lee Shien Loong, mewakili parti dan kerajaan yang sama di negara masing-masing?

Mungkin di Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad tidak berpengaruh dan tidak perlu dibawa berunding lagi. Tetapi apalah salahnya kalau Dr Mahathir sekali-sekala ditanya mengenai apa yang berlaku dalam rundingan dengan Singapura pada zaman beliau menjadi Perdana Menteri?

Singapura menulis surat kepada pemimpin Malaysia

Di Singapura, Goh masih menganggotai Kabinet sebagai Menteri Kanan dan Lee Kuan Yew yang terbabit terus dengan POA kini menjadi menteri kepada segala menteri dalam kapasitinya sebagai Menteri Mentor. Tidak syak lagi ini menguatkan taktik dan strategi rundingan negara itu dengan kita.

Setelah tunduk kepada tekanan Singapura mengenai pasir dan ruang udara sehingga memberhentikan pembinaan jambatan, apakah strategi dan peluang kejayaan Kerajaan kita dalam rundingan mengenai air, pemulangan wang CPF, aset KTM di Singapura dan pemilikan Pulau Batu Putih?

Perjanjian air dengan Singapura yang ditandatangani pada tahun 1961akan tamat tidak sampai enam tahun lagi pada tahun 2011. Singapura telah menyatakan kesediaannya membeli air dari Johor sehingga tahun 2061, iaitu tempoh luput Perjanjian Air tahun 1962.

Tanpa Penyelesaian Kita Terus Rugi

SELAGI rundingan itu tidak diselesaikan, Johor akan terus membekalkan air mentah dengan harga yang sangat murah iaitu 3 sen bagi setiap 1,000 gelen dan membeli air bersih dari Singapura dengan harga 50 sen bagi setiap 1,000 gelen.

Singapura pernah membayangkan ia bersedia membayar sehingga 45 sen bagi setiap 1,000 gelen air mentah di bawah perjanjian 1961 dan 1962, dan 60 sen untuk perjanjian baru, tetapi tidak diterima oleh Malaysia.

[Bagi mengatasi pergantungan kepada Singapura bagi bekalan air bersih, Kerajaan Pusat telah memberikan peruntukan RM700 juta kepada Kerajaan Johor untuk membina sistem bekalan airnya sendiri.]

Kita tidak boleh menolak kemungkinan Singapura mengubah strategi rundingan kerana kedudukan sekarang menguntungkannya, dalam erti kata ia terus mendapat bekalan air murah dari Johor dan menyimpan RM3 bilion wang rakyat kita dalam CPF.

Kalau Singapura berkeras mengenai pembukaan ruang udara kita kepada jet tentera udaranya, siapa yang hendak kita salahkan? Singapura? Mungkin bukan. Apa kata kalau Singapura sekadar menuntut apa yang telah dijanjikan?

Akhbar The Star pada 25 Disember, 2004 telah melaporkan Goh sebagai berkata selepas pertemuannya dengan Abdullah di Putrajaya pada 13 Disember, 2004 bahawa Kerajaan Malaysia “akan menimbangkan kemungkinan membenarkan jet SAF menggunakan ruang udara Malaysia untuk tujuan latihan.”

[Petikan laporan The Star, “Singapore Senior Minister Goh Chok Tong said after a meeting with Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi in Putrajaya on Dec 13 that the Malaysian Government would consider allowing Singapore Air Force (SAF) jets to use Malaysian airspace for training.”]

The Star memetik Goh sebagai berkata lagi bahawa jika kebenaran itu diberikan, Singapura tidak teragak-agak memulangkan wang CPF milik rakyat Malaysia dan menimbangkan usaha sama memajukan tanah KTM di Singapura.

Jadi, apakah Kerajaan kita sendiri sebenarnya telah memberi gambaran kepada Singapura yang ia akan membenarkan jet SAF menggunakan ruang udara kita untuk menjalankan latihan?

Apa pun yang berlaku di belakang tabir di antara Malaysia dan Singapura pada zaman Dr Mahathir dan kini pada era Abdullah, kesannya, buat waktu ini, lebih membebankan Malaysia dan menguntungkan Singapura.

Kita bukan sekadar tidak dapat membina jambatan menggantikan Tambak Johor malah RM3 bilion wang rakyat Malaysia yang sudah pulang ke tanah airnya terus tersimpan di Singapura, KTM tidak dapat memajukan asetnya di Singapura dan kita terus menjual air dengan harga yang sangat murah kepada Singapura.

Apa kata rakyat Malaysia?

40 comments:

  1. Anonymous4:08 PM

    hairan, Syed Hamid kata hanya ada lima orang penyimpan dalam CPF.

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:50 PM

    Sometimes i think this scenario just like what is happening between Palestine and israel..
    After Hamas take a full control in Palestine gov,then Israel start to notice the real thing..either win win situatin or lost lost situation...i think malaysia should learn from hamas la dato

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:29 PM

    sorry to say, with the current regime, i am so hopeless...i regret for supporting this fella for so long..since against the wawasan team (datuk included hehe)..how i wish sanusi junid is the current PM...but what to do..nasik sudah jadi bubur..everything that was decided during tun mahathir era is slowly being thrown away..to start with proton..then the bridge, pantai...etc etc.........with the common reasons

    1. rakyat tak mahu
    2. kabinet sebulat suara setuju
    3. zaman ini keadaan lain

    and the most famous phrase

    i dont know...i am not involved.........

    huwaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:15 AM

    Sebenarnya kita sendiri yang menyerah kalah dan kemudian mencari bermacam alasan untuk merasionalkan tindakan berkenaan. Tekanan utama bukan datang dari luar sebagaimana yang diakui sendiri oleh Paklah dan kuncu-kuncunya. Nampak tekanan yang lebih besar adalah dari dalam lingkungan kepimpinan itu sendiri. Rakyat tidak tahu apa-apa. Yang mereka tahu, yang mereka ingin dan yang mereka jangka adalah kita akan membina sebuah jambatan ke Singapura untuk menggantikan tambak di bahagian kita.

    Tidak mungkin ada orang yang bebas dan berakal boleh menerima tindakan kerajaan itu dengan senang hati. Kita sebenarnya kehilangan terlalu banyak untuk sebuah jambatan yang tak jadi..

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:00 AM

    I went to a small town to visit a few elders. They appear to have a growing intolerance of Singapore.

    They said, “Someone must tell Singapore that we, the people here, do not support them. Even China does not support them. How can China support them? If China supports them, then China should support Taiwan’s ambition.”

    A few years ago, Minister Mentor Lee Kuan Yew said that he could sleep better at night because one particular group has political power in Malaysia and not another group.

    Someone must tell Lee Kuan Yew that he better prays hard that the group he favours remain in power. Otherwise, not only he cannot sleep better at night, the elders in the small town also cannot sleep better at night.

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:53 AM

    Datuk,

    Izinkan saya guna pakai ungkapan di bawah untuk menasihati anak-anak saya ... terima kasih.

    'Syaratnya kita rajin membaca dan tidak mudah lupa.'

    ReplyDelete
  7. Something is not right with this article. Read it back, slowly, and you will notice what I mean.

    I just want to highlight a few points, based on what I am aware;
    -CPF is actually a non issue as what we wanted was early withdrawal. So what we dont get it? The money will be withdrawn by the inviduals concern when the time is right
    - Pulau Batu Puteh is with ICJ now, a non issue as far as billateral talk is concern.
    - Air is also a non issue as what was agreed in the 2 agreements is clear. They want the air, not us for future agreement. Johore needs will be taken care of nationally.
    - KTM`s presence in Singapore, is it an issue to us? dont think so
    - pasir is a non issue to us, its thier issue as they need it like hell
    -ruang udara is the same, they need it

    In all those issues above, it is actually singapore who are dependent upon us

    So whats the issue?

    ReplyDelete
  8. Datuk,
    Bagi saya, jika kita memberikan kebebasan kepada Singapura untuk mengguna ruang udara bagi tujuan "latihan" ianya ibarat memberikan seseorang kebenaran untuk menyelak kain atau baju yang kita pakai sesuka hati mereka. Jadi ternyatalah kita atau PEMIMPIN kita kurang berfikir!

    ReplyDelete
  9. Anonymous10:21 AM

    Sejuta tahniah kepada Datuk kerana mencipta blog ini dan berani menyuarakan pendapat Datuk. Kami juga boleh tumpang sekaki. Tahniah juga kepada Dr.M yang sentiasa berani menegur kepincangan akal pemimpin-peminpin yang ada sekarang. Tanpa Dr.M, kita hanya sekadar bercakap di kedai kopi.

    Saban hari kita disajikan dengan maklumat-maklumat yang memualkan isiperut oleh akhbar-akhbar yang tidak bermaruah seperti NST. Kemualan saya telah sampai ke kemuncak. Harapan penduduk kampung yang meminta saya melibatkan diri secara aktif di dalam cawangan terpaksa saya tolak atas prinsip ini. Kini saya menimbangkan untuk terus keluar dari menjadi ahli. Walaupun sedih mengenangkan orang kampung yang sentiasa tertipu, saya banga kerana saya sekurang-kurangnya berpendirian tidak seperti sebahagian manusia (seperti yang ditonjolkan olen NST hari ini) yang merasakan mereka sebagai pemimpin besar tetapi jengkel pendirian.

    Datuk,

    Betulkah ramai manusia melayu khususnya yang gagal untuk memahami kebanyakan isu-isu yang dibincangkan oleh Dr.M seperti yang diuar-uarkan oleh NST? Kalau ramai,adakah mereka gagal kerana cetek keupayaan pemikiran? Atau pandai tetapi lemah pendirian?

    Tetapi ini berlainan pula diperingkat jalanan. 9 dari 10 orang yang saya berbual setiap hari merasakan kelemahan pimpinan sekarang berbanding dengan sebelumnya. 10 dari 10 merasakan kehidupan mereka lebih sukar dari dahulu. Ini petanda tidak baik!

    Salam.

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:34 AM

    In near future this song must be sing by the Malaysian:
    Dollah di langgar Todak
    Rakyat jadi batang pisang nya

    ReplyDelete
  11. Datuk,

    Saya rase kalau macam inilah keadaannya, satu hari nanti kita akan di jajah oleh Singapura.

    Saya sedih melihat cara negara kita di tadbir sekarang .... segala2nya terlampau lemah, langsung tiada integriti ....

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. Anonymous2:56 PM

    Datuk,

    Saya merasakan kita bukan kurang berfikir tetapi malas dan tidak mampu dan tidak mahu menghadapi masalah. Jalan mudah ialah dengan melarikan diri dari masalah. Masalahnya adakah ini merupakan salah satu sifat seorang pemimpin yang baik?

    Dr M mampu, jika mahu, untuk berdiam diri bagi menghabiskan masa yang ada untuk beribadat dan bersantai. Kepincangan dan kegagalan kepimpinan sekarang, jika ada tidak akan memberi kesan kepada beliau. Apatah lagi sekiranya beliau banyak menghabiskan masa bercuti di luar negara misalnya. Soalnya, adakah ini yang kita sebagai rakyat jalanan (man on the street),yang tidak terlibat didalam politik mahukan? Apa untungnya kita kalau Dr M gagal mengkritik segala kepincangan dan kegagalan ini? Apa untungnya kalau kita menghalang Dr M dari memberikan pendapat beliau? Ingat, kita bukan ahli politik yang sentiasa membuat percaturan demi mempertahankan kuasa yang ada. Kita hanya orang jalanan yang ingin kan penghidupan yang lebih baik. Kita tidak rugi kalau seorang pencuri misalnya, menolong polis untuk menangkap pencuri lain. Sekurang-kurangnya pencuri yang asalnya dua telah berkurang kepada satu. Tukarkan pencuri kepada perasuah, perogol, penipu dan apa-apalah. Hasilnya tetap sama.

    Apa bodoh sangatkah kita sampai kita gagal melihat perkara ini?

    ReplyDelete
  14. Anonymous4:42 PM

    Datuk,
    You were the Group Editor in Chief of the NST once, so you know the score. The problem facing the people like you and I, the people who are so disenchented with Pak Lah is in preventing the masses from being spoon-fed by newspapers with information and misinformation tru articles and news that are only aimed at making Dr M looks like a fool and Pak Lah the hero. You know Dr M is not a fool, I know he is not and there are many others who know that he is as sane as ever and the fool is the who is currently holding the fort, but the power of information and misinformation must be acknowledged. I sometimes wonder how else to reach the masses to make them understand what the actual situation is, instead of swallowing whole what are fed them by the NST and TV3. People can see the folly of the present government if they can get access to the right information. The problem is how do we get these information across to them without being twisted every other ways by the power that be? I can't believe when I read some of the responses from the so-called educated ppl in other blog sites and on-line newspapers on this issues. Have they lost their ability to analyze? Are they suffering from amnesia? Can't they remember what Singapore did when we were in trouble during the financial crisis. Did it try to extend a helping hand? NO...instead it tried to make sure that we go under by offering higher interest rates so that those ungrateful Malaysians will keep their money in the banks across the blasted causeway. How could we forget so fast, more to the point, How could Pak Lah and other politicians whose only job is only to echo the PM forget so fast? Lest we are mistaken for traying to wage war on Singapore, lets make it clear that that is not the case. We don't have problems with their people, only with its media and the PAP leaders. So long as PAP holds the power, it is not worth anything for us to consider it a friend. And we need a leader who can tell PAP: "You are our neighbour and because of that we will cooperate with you, but we dont consider you a friend because your past actions clearly showed you that you never did consider us your friend either."

    Salam from a patriot

    ReplyDelete
  15. Anonymous4:58 PM

    dr m has the right, just like any of us, to air his views. why is everyone so worked up about this. let the old man have his say. former proteges, up in arms

    ReplyDelete
  16. Anonymous5:15 PM

    HUBUNGAN MALAYSIA-SINGAPURA
    Tidak guna bermesra


    Sudah banyak diperkatakan berikutan dengan keputusan mengejut kerajaan minggu lalu membatalkan hasratnya untuk membina jambatan bagi menggantikan tambak yang menghubungi Johor Bahru dengan Woodlands di Singapura.

    Ada yang faham dengan keputusan itu dan bersetuju kerajaan tidak mempunyai pilihan lain. Golongan ini sedar Singapura tidak akan bersetuju dengan pembinaan jambatan melainkan ia dibenarkan membeli pasir Johor bagi membolehkannya meneruskan projek menambak laut persisirannya dan jet tempurnya dibenar pula memasuki ruang udara Johor untuk latihan.

    Rakyat keseluruhannya tidak mahu pasir kita dijual ke Singapura mahu pun berkompromi dengan kedaulatan negara untuk membenarkan ruang udara kita dilintasi jet pejuangnya.

    Tetapi mereka juga mahu jambatan dibina menggantikan tambak kerana ia memberi faedah kepada rakyat kedua buah negara. Jambatan itu bukan saja akan melicinkan lagi perjalanan lalu lintas kenderaan antara kedua negara tetapi membolehkan air Selat Tebrau mengalir semula dan dengan itu dapat mengatasi pencemaran yang teruk di perairan Tanjung Petri. Robohnya tambak Johor juga membolehkan kapal belayar pergi balik dari Penggerang ke Kukup dan sebaliknya melintasi selat itu.

    Ramai rakyat negara ini sebenarnya tidak sedar bahawa Singapura telah mengambil kesempatan cadangan jambatan untuk mendapatkan pasir bagi membolehkannya menambahkan lagi keluasan tanahnya serta mendapatkan ruang udara untuk kemudahan latihan jet-jet tempurnya.

    Kita sepatutnya dari awal lagi menentang kehendak Singapura itu. Tetapi apabila kita bersetuju untuk merundingkan dua syarat Singapura itu, ia seolah-olah telah memberi gambaran kita bersedia menimbang permintaan mereka pada prinsipnya.

    Jadi apa yang dirundingkan selama ini hanyalah butiran jualan pasir bagi membolehkan republik sekangkang kera itu menambahkan luas tanahnya dan sejauh mana, kekerapan penerbangan jet-jet serangan dan tempurnya menggunakan ruang udara Johor.

    Kini diketahui sudah bahawa mereka menghendakan kita menjual sehingga satu billion meter padu pasir selama 20 tahun bagi membolehkannya menambahkan luas tanahnya sehingga 1/6 daripada keluasannya sekarang manakala penggunaan ruang udara kita pula adalah untuk selama-lamanya.

    Malangnya rakyat tidak mengetahui butiran tuntutan yang tidak masuk akal itu sehinggalah sekarang. Kiranya perkara ini diketahui awal-awal tentunya ramai akan mendesak kerajaan teruskan saja dengan binaan jambatan separuh tanpa perlu berunding dengan mereka. Jelas betul republik itu bersikap lebih teruk dari Belanda minta tanah.

    Apabila rakyat mula mengetahui bahawa apa yang dirundingkan selama ini ialah butiran mengenai kedua-dua perkara itu, mereka semakin lantang membantah kerajaan menjualkan maruah negara ini hanya untuk membolehkan jambatan dibina. Maka sejak itu kerajaan tidak punyai jalan lain lagi melainkan membatalkan saja projek jambatan lurus.

    Singapura sememangnya menghendakkan pasir untuk dapat meneruskan rancangan penambakannya. Rancangan yang dimulakan awal 1960 ketika luasnya hanya 581.5 kilometer persegi telah bertambah kepada 633 km persegi pada tahun 1990.

    Hasratnya ialah untuk menambahkan lagi keluasanya kepada 820 km persegi pada 2010. Sekarang ini pun pulau itu telah mendapat jolokan sebagai “the fastest growing island” dalam dunia.

    Dalam melaksanakan rancangannya itu, semua bukit bukaunya termasuk Bukit Timah sudah habis diranapkan untuk menambak beberapa kawasan di selatan dan timurnya untuk menampung permintaan kepada tanah untuk tujuan pembangunan. Kemudiannya ia telah mendapatkan pasir dari Johor tetapi bekalan ini dihentikan apabila kita mengetahui ianya digunakan untuk menambak Pulau Tekong di hadapan muara Sungai Johor hingga menjejas penggunaan Pusat Laltihan Tentera Laut Di Raja di Tanjung Pengelih.

    Kini sebahgian dari rancangan penambakannya itu akan melibatkan beberapa kawasan di timur Selat Tebrau berhadapan Pelabuhan Pasir Gudang. Ini termasuk menambakan pulau-pulau Ubin dan Serangoon serta kawasan Punggol berhadapan Pulau Serangoon.

    Sebelum ini ia telah mendapatkan kebanyakan daripada pasir yang digunakan untuk penambakan itu dari Indonesia. Dikatakan hampir 300 juta meter padu setahun sejak 1999. Malang bagi Singapura sejak 2003 Indonesia juga telah mengharamkan penjualan pasir antaranya kerana beberapa buah pulau kecil dalam gugusan Riau sudah ditenggelemi air manakala Pulau Nipah juga sudah hampir ditenggelami yang akan bawa implikasi buruk terhadap sempadan laut antara Indonesia dengan Singapura.

    Jadi baginya cadangan Malaysia mahu membina jambatan menggantikan tambak merupakan suatu peluang keemasan baginya mendapatkan pasir secukupnya bagi segala rancangan penambakannya sehingga tahun 2030. Itulah ia telah menyuarakan bantahan terhadap pembinaan jambatan hanya kerana mahu mengambil kesempatan mendapatkan pasir untuk kerja tambakan laut selain dari mendapatkan kemudahan memasuki ruang udara Malaysia bagi jet tempurnya.

    Begitu licik sekali tindak tanduknya hingga menghendakan kita memberi satu billion meter padu pasir dalam tempoh 20 tahun dan kebenaran jet-jet pejuangnya memasuki ruang udara kita di Johor buat selama-lamanya.

    Dikatakan ada pihak di sini yang sudah pun perhitung berbilion ringgit yang boleh mereka raih kiranya kerajaan bersetuju membenarkan Singapura membeli pasir dari kita. Mereka ini tidak kisah dari mana hendak mendapatkan jumlah pasir yang begitu banyaknya. Apa tidaknya kalau dikira harga pasir yang dibayar kontrektor Singapura yang mencecah S$15 bagi satu meter padu.

    Sebenarnya kerajaan masih boleh membina jambatan bengkok sebagaimana disarankan Perdana Menteri keempat Tun Dr Mahathir Mohamad walaupun dibantah Singapura. Malah ruang ini pernah menyuarakan biarkan jambatan bengkok itu ujud sebagai monumen terhadap bagaimana “bengkoknya” hubungan dua hala Malaysia Singapura untuk pewaris kedua-dua negara.

    Tetapi apakah kita harus mengambil kira ancaman republik itu untuk melakukan sesuatu kiranya kita teruskan juga dengan jambatan walaupun dalam wilayah kita? Ada yang berpendapat terburuk, ia boleh kemukakannya kepada Mahkamah Antarabangsa. Menurut sesetengah pihak kita mempunyai alasan kukuh untuk dapat teruskannya. Apa pun opsyen ini sudah tidak bermakna lagi dalam keadaan sekarang.

    Tetapi ada juga yang persoal kenapa setelah berkeras untuk meneruskan projek itu walau pun jambatan separuh (bengkok) aleh-aleh projek itu terbatal hingga kerajaan terpaksa pula menyediakan laluan baru dengan kos tambahan bagi menghubungi tambak dengan Pusat Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ).

    Maka tidak menghairankan ada pihak yang menyimpul kita selalunya membenarkan Singapura menetapkan agenda dalam hubungan bersama.

    Kesimpulannya ada kebenarannya juga bagi mereka yang beranggapan Singapura sengaja tidak mahu berkompromi dengan tuntutannya kerana sememangnya mereka tidak mahukan jambatan itu kerana ia akan meningkatkan kedudukan Johor Bahru sebagai hab pengangkutan darat, laut dan udara.

    Kini ada yang persoalkan apakah idea membina jambatan bagi menggantikan tambak suatu yang baik. Tidak siapa boleh nafikan ia sememangnya satu perkara yang baik bukan saja bagi Malaysia tetapi juga bagi republik itu dan rakyat kedua-dua negara.

    Dari apa yang berlaku Malaysia sudah sepatutnya kaji semula corak hubungan dua hala kita dengan republik itu. Sebelum ini hubungan itu dikatakan agak tegang kerana perwatakan Dr Mahathir tidak mahu berganjak dari pendiriannya. Sebenarnya Dr Mahathir waktu mula memegang tampuk kerajaan pada tahun 1981 telah berusaha mengujudkan hubungan mesra dan baik dengan republik apabila mengadakan beberapa pertemuan dengan Lee Kuan Yew ketika beliau masih memimpin pulau itu.

    Malah Dr Mahathir berkata beliau telah “bend backwards” untuk ujudkan hubungan mesra itu tetapi tidak juga berhasil. Demikian juga Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi apabila menggantikan Dr Mahathir telah memulakan diplomasi golf dengan pimpinan republik itu dengan harapan mereka membalas sikap lembut kita.

    Tetapi apakah hasilnya? Mereka terus saja dengan sikap sombong dan bongkak mereka. Benar kata orang harimau tidak akan hilang belangnya.

    Ramai beranggapan kita saja yang terhengeh-hengeh mahu ujudkan hubungan lebih mesra. Mulai sekarang kita juga patut bersikap sama seperti mereka. Hubungan hendaknya berlandaskan apa yang betul, tidak lebih dan tidak kurang.


    Rejal
    11.04.06

    ReplyDelete
  17. Anonymous5:50 PM

    TUN Mamai tolong tutup mulut biar cabinet buat kerja. Zaman TUN dah berlalu, dua dekat duduk di tampuk kuasa mengapa tak selesaikan berbagai isu tu!. Dua dekat lama tau!

    ReplyDelete
  18. Anonymous11:42 PM

    Datuk, sebetulnya, yang dok hebuh isu jambatan JB-Singapura ialah surat khabar, lebih spesifik, ketua-ketua editor surat khabar. Bila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dok bantah pasal jambatan tu, editor-editor inilah dok bagi panas isu ini. Sekarang depa dok laga-lagakan Tun Dr Mahathir dengan ramai orang. Editor-editor ini sebenarnya suka lagakan-lagakan orang tetapi mereka sendiri takut memberi pendapat. Sekarang kita nak tengok kalau depa betul-betul gentleman, tulis pendapatmereka dengan berani, pakai gambar masing-masing besar-besar supaya semua orang kenal mereka. Kita takut, bila menulis, editor-editor ini tak faham pun isu sebenar. Jalan mudah ialah dengan menyuruh orang bercakap dan mereka siarkan pendapat orang lain itu saja. Pada saya tidak guna editor-editor ini menyokong kerajaan hari ini kalau mereka sendiri tidak pun memberi pendapat masing-masing. Takkan mereka nak suruh orang lain bercakap sedangkan mereka ada surat khabar untuk menyatakan sokongan mereka dengan bebas secara terbuka. Mereka tidak perlu takut pun kerana sokongan sudah pun meluas. Kita cuma nak tengok komitmen mereka kepada kerajaan dan pemimpin hari ini. Kalau setakat tulis dalam lidah pengarang, kita tak anggap itu sebagai sokongan ketua-ketua editor kerana ia mungkin ditulis oleh wartawan pun.

    ReplyDelete
  19. Anonymous5:51 PM

    They expect Dr.M to become another retired Malaysian leaders in the history of this country, basking humself in past glories!

    How wrong they are!

    ReplyDelete
  20. Anonymous7:54 PM

    Hidup Tun Dr M...

    ReplyDelete
  21. Anonymous9:08 PM

    I have a few expatriate American friends who had been in their own words; fortunate enough to have worked in sunny peaceful Malaysia. Before leaving the country they have always expressed their utmost admiration and respect to our Dr. Mahathir. I tell you no lie that they said if Dr. Mahathir had been born in the USA, he would make a very great American Leader and America a superlative power respected by all.

    Unfortunately in Malaysia when a PM/Leader retires, he is immediately looked down and treated with utter contempt by the people in the new Administration, with even his wise views and foresight being totally rejected out of hand. It saddens me also to read many blogs, written by small minded fools no doubt, about Dr. Mahathir which heaped scorn about him.

    History will be the judge, and the period under Dr. Mahathir's PM ship shall be remembered as the turning point towards real development in Malysia's history. We Malaysians now and many generations to come are all indebted to this great man.

    Datuk Kadir, I and many others missed you at the NST which have degenerated into a total mouthwash for powers that be. NST used to be a balanced paper until a bunch of "foreigners" took over the editorship of the paper. Don't bother about what the Sun says though, these people can't even sell their paper and have to give it away for free before anybody wants to read it.

    I am from JB and I must say that a majority of us JB folks agree with Dr. Mahathir no matter what kind of spin the NST prints or what the spineless UMNO youth head says. We are dissapointed that the bridge which will generate business for Johor is now no more.

    Like you said what did we benefit from it? The Kiasu PAP Government in Singapore will never give us a Thank You letter. They get to take our water for virtually nothing, they keep our CPF money and invest it to buy more foreign assets etc. and Gerbang Perdana will probably ask for more than RM100million compensation. No wonder the Singaporeans sees us Malaysians be it Malays,Chinese and Indians as country folks who can be taken for a ride.

    ReplyDelete
  22. Anonymous11:25 AM

    I agree with the anonymous who talked about how foreigners view Dr.Mahathir’s leadership. I, myself use to travel to many countries, developed and developing, meeting people on business and social purposes. I received a lot of unsolicited opinions from these foreign people on Dr.Mahathir. Unsolicited!

    In one of my visit to Mumbai, our host, an intellectual and a very successful businessman, invited me and my Malaysian colleagues into his house for dinner. The dinner was also attended by some of his scientist, doctor and lawyer friends. After dinner, we were ushered into his courtyard garden for some what I initially thought was as “borak kosong” like what we Malaysians always do. To my surprise, the “borak kosong” was actually a serious discussion on the Indian and the world economy, social, education, religion and politic. I was tipped by my host that this kind of “borak kosong” is something a must whenever they meet up. What really made me proud that day was their reference to Dr. Mahathir as an example of a great leader. It seemed that they knew too much about Dr Mahathir because some of things discussed about him were not known to us. They were critical on certain issues, yes but for them those small issues were nothing compared to what Dr. Mahathir had done not only to Malaysia but the rest of the developing countries like India. Dr.Mahathir’s thinking for them had provided the necessary aspiration, as Indians, to face the challenges facing the world.

    In Beijing, one gentleman that I met mentioned, “ Razak opened the door between China and Malaysia but Dr.Mahathir’s great vision started the process to dismantle it altogether!” In Surabaya, one guy said to me that Dr.Mahathir may not be needed in Malaysia (referring to anti-Mahathir campaign by the supporters of Anwar) but if he is an Indonesian leader, half of the current problems might be solved. In Sydney, a mat salleh said to me, “He’s got brain and ball!”

    Now anyone can convince me why I should not love him?

    ReplyDelete
  23. MAY I appeal to drmuzi to edit his comment slightly by removing reference to "penjilat" and "Hindu God and Muslim Priest" please.

    I respect his views, but let us be respectful of others, even if we don't really like them.

    Thank You.

    ReplyDelete
  24. Anonymous4:48 PM

    Saya rasa tak perlu kita teruskan dengan projek jambatan cantik ini kerana masih ada satu lagi pilihan yang terbuka bagi kita. Saya cadangkan kita hidupkan kembali cadangan sewaktu Tun Dr Mahathir untuk membuat terusan di Segenting Kra. Sudah pastinya projek ini akan lebih memanfaatkan rakyat Malaysia kerana ia lebih strategik memintas laluan kapal laut supaya tidak perlu melalui Singapura.

    Lagipun jika di potong segenting kra pada bahagian sempadan Malaysia, sudah tentunya tiada perlu merujuk atau membabitkan negara jiran.

    ReplyDelete
  25. Anonymous5:34 PM

    drmuzi,

    The 45% who repsonded negatively was simply not thinking before responding to the survey, unless they are interested politicians! What are they trying protect? What damage can comments coming from Tun can do to them? If they are just simply the "rakyat', i think they are moronics!

    ReplyDelete
  26. Anonymous5:43 PM

    Dear Kadir, why not try to give a balanced view rather than a one sided view from just that of the Mahathir administration? Look at it from Singapore's angle.

    1. A link like the causeway is not something that can be decided overnight. Discussion can take years. Why did the Malaysian government give up so easily? They should have expected to bargain long and hard over many years. Look how long it took to get the Euro tunnel of the ground. This bridge thing was probably revived to distract the rakyat from the recent oil price hike.

    2. Are you sure there was no ulterior motive behind the causeway demolision i.e. to line the pockets of Gerbang Perdana?

    3. The dirty water in tebrau is not caused by the causeway. Look at Penang and port dickson - the water is filthy and there is no causeway there. The filthy water in tebrau is caused by pollution. Get rid of the pollution and the water will become clean.

    4. A bridge in place of the causeway will certainly not help port of tanjung pelepas. After all you have the second link which blocks any sizeable ship. Plus the tebrau strait is narrow and shallow not to mention crooked and will force any ships to take a circitious journey along the coastline of southern tip of johor. Much easier for them to stop at the tip of Singapore - a more direct journey.

    5. Sale of water and sand. These things are God given for free to all of humanity. Let's not behave like the sand and water was manufactured by Malaysia through hard work.

    ReplyDelete
  27. Anonymous10:55 PM

    Saya nak komen pasal tulisan Rejal. Ini Dato Rejal yang jadi editor The Sun dulu ke? Rejal bukan tidak tahu cerita editor surat khabar. Dia juga rasanya pernah menulis di NST. Beberapa hari kebelakangan ini tidak ada lagi cerita mengenai hubungan Malaysia-Singapura susulan daripada kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang membantah tindakan kerajaan membatalkan pembinaan jambatan JB-Singapura untuk menggantikan Tambak Johor. Mulai sekarang, tak payah lah panggil jambatan bengkok atau jambatan scenic, sebab ia hanyalah igauan saja. Dah tak jadi buat dah. Sebut jambatan yang tak jadi bina saja, sudah lah. Bila Dr Mahathir bantah tindakan pembatan itu, Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan di Parlimen, Datuk Shahrir Samad keluar kenyataan pasal tidak setuju dengan referandum yang dicadangkan Dr Mahathir. Referandum tu perkara kecil saja bagi Dr Mahathir. Kemudian Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar pula membidas kenyataan Dr Mahathir pada keesokannya bagi menjawab secara bersemuka teguran Dr Mahathir. Hebat NST menimbulkan konflik. Kemudian beberapa pemimpin Umno lain buat kenyataan seperti Ketua Pergerakan Pemuda, Datuk Hishamuddin Hussein Onn yang menyifatkan keputusan itu adalah keputusan Kabinet, Turut menegur Dr Mahathir ialah ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah dan beberapa pemimpin lain. Peliknya, nada kenyataan Tengku Razaleigh dalam NST dan Harakah ibarat langit dengan bumi. Dalam Harakah, Tengku Razaleigh nampaknya dengan keras tidak bersetuju dengan pembatalan pembinaan jambatan itu tetapi dalam NST macam beliau membidas Dr Mahathir pula tapi isu yang berbeza - kebebasan akhbar. Sekarang dah tidak ada lagi ulasan mengenai Singapura. Rejal tentu boleh jawab pasal apa keadaan ini berlaku. Apakah NST mula sedar bahawa orang yang membantah sebenarnya lebih ramai atau akhbar itu mahu mematikan isu itu sebab ia backfire kepada mereka dan kerajaan. Lagi satu, di NST sekarang ni siapa yang membuat keputusan editorial?. Bukankah akhbar itu ada ketua editornya, jadi mengapa penasihat editorial atau Timbalan Pengerusi NSTP , Datuk Kalimullah Hassan yang buat keputusan. Mustahil penasihat editorial, sebagaimana dijelaskan oleh CEO, Syed Faizal bukan ada kuasa eksekutif (merujuk berita Menteri Penerangan, Datuk Zainuddin Maidin yang melawat NST) baru-baru ini, yang membuat segala keputusan di NST. Takkan lah pulak ketua editor tidak buat keputusan langsung atau tugasnya ditetapkan sekadar bergaul dengan artis saja. Memang betul, gambarnya hampir setiap hari bersama artis terutamanya Mawi dan Fasha Sanda. Tak patut lah begitu kerana tugas ketua editor adalah untuk menentukan corak akhbar bukan membiarkan orang lain yang tidak mempunyai kuasa eksekutif membuat keputusan.

    ReplyDelete
  28. Anonymous10:43 PM

    i read it again...and again....and again......i just could not think why the current goverment scrap the bridge project..if PM and the foreign minister are really transparent...please explain A to Z to the people of malaysia the reasons why the scrap the project in DETAILS.....or else i would assume they have no reasons...or the might have one but they dont know how to explain......or

    i dont know , i am not involved

    ReplyDelete
  29. Anonymous2:03 PM

    pada pendapat saya apa yang telah dilakukan sehingga ini adalah kesilapan yang terbit daripada perancangan yang cacamerba.
    apakah di pihak kerajaan kita tiada sesiapa yang dapat melihat implikasi2 yang bakal timbul daripada isu seperti ini?

    pada pendapat saya ada dua pihak yang memberikan pendapat yang berbeza. satu pihak sokong dan satu pihak menentang jambatan dibina. akan tetapi di dalam kerajaan kita iaitu secara khasnya yang memberikan maklumbalas kepada PM kita ni pihak yang mana satu?

    pada pandangan saya mula2 pihak yang bersetuju jambatan dibina yang dapat mengalahkan yang menentang. tapi sekarang yang menentang pula yang menang. ada dua pihak yang bertentangan ke dalam kerajaan kita? satu setuju manakala satu lagi tidak setuju.

    kerana ini saya tertanya2 apa yang sudah jadi? mengapa begitu dangkal sekali pemikiran pihak2 yang merundingkan perkara ini? sudah jadi bahan jenaka antarabangsa ni.

    Maruah sesebuah kerajaan bukan boleh diperkotak-katikkan sebegini rupa. nampak sangat seperti pendirian kerajaan kita tidak tegas, tidak jelas dan tiada matlamat.

    malah rakyat sendiri pun tertanya2 apa sudah jadi? mula2 kata nak buat tiba-tiba ada pulak "spin" kata masalah timbul tetapi kemudian lantik kontraktor untuk buat then "spin" pula kata ada masalah perundangan. "sabble rattling" cara tak wajar macam ni pun wujud lagi ke dalam karung diplomasi kita?

    Duit rakyat sudah terbakar untuk beri kepada kontraktor yang baru buat kerja tak sampai suku dari suku kesemuanya.

    kesilapan yang tidak sewajarnya berlaku sebegini kalau dalam organisasi besar sudah patut ada satu karung guni yang besar untuk diisi kepala koordinator2, penolong2, timbalan2, pengarah2, menteri yang dah kena pancung datuk. heads should roll and be seen rolling...

    saya sejak akhir2 ini banyak persoalam kerana semakin hari semakin banyak pertanyaan yang tidak terjawab... cuma saya ada satu soalan yang saya perlu luahkan sekarang iaitu adakah ini yang dinamakan "KEBIJAKSANAAN PEMIMPIN"?

    #Saya ingin merakamkan takziah kepada keluarga Tun Ghafar Baba. Semoga Allah mencucuri rahmat dan ketenangan kepada rohnya. Amin.

    Khaidir

    ReplyDelete
  30. Anonymous1:40 AM

    Kita perlu prihatin dlm menilai prestasi kepimpinan Malaysia(Melayu Islam) dlm kes ini. Cuba fikirkan tekanan yg dikenakan oleh Singapura ke atas pembuat keputusan Malaysia. Bukan dari segi perundangan atau perjanjian. Sesiapa yg memahami cara Singapura tahu ianya mempunyai fail intelligence yg sungguh lengkap bukan sahaja bukan sahaja bagi pemimpin yg tinggi bahkan mereka yg mungkin bakal pemimpin juga dipantau rapi. Perakam cctv terdapat di mana mana sejak melangkah dari LT Changi hingga ke bilik hotel. Berapa ramai pemimpin kita yg tidak buat 'hal' di Singapura. For convenience and cost. Terutama masa masih muda dan belum berkuasa. Kalau kita ada tengkorak dalam almari kita, mulut kenalah tutup dan langkah kenalah pendek.
    Mungkin the folly of youth dan momentary lapses of discretion menjagi bagasi tercicir pemimpin kita. Mungkin tidak. Mungkin terasa ugutan yg tidak wujud. Bagaimana pun garis bawahnya bagi UMNO akan datang elok ikut cara Singapura dan China silam dlm memilih pemimpin pemimpin dlm kerajaan. Yang terbaik sahaja. First class honours sahaja. Pasti tak jadi kartun di Parlimen. Taglinenya di Malaysia Ahli politik Melayu Islam kita memangnya tidak ada kelas.

    ReplyDelete
  31. Anonymous3:21 AM

    Pada pandangan saya kita tidak boleh menganggap keputusan membatalkan projek ini adalah hasil dari nasihat penasihat PM kita...mungkin keputusan in dibuat oleh Pak Lah sendiri...mungkin ini adalah pertimbangan beliau sendiri untuk mengelak dari genersi akan datang menanggung hutang bertimpa2 sehingga tak mampu menebusnya semula semata2 untuk membuktikan sesuatu kepada jiran kita bahawa jiran kita mesti akur dengan kata2 kita..

    ReplyDelete
  32. Anonymous10:12 AM

    Datuk,

    "Spin" yang dibuat di dalam NST hari ini (25/5/2006)bertajuk "A Well-Considered Move" menjelaskan bertapa keputusan pembatalan jambatan ini lebih berdasarkan kepada keperihatinan kita terhadap kepentingan-kepentigan Singapura. Tiada sebarang usaha nampaknya dibuat untuk menjelaskan kerugian melepas (opportunity loss) yang akan dihadapi oleh Malaysia terutamanya rakyat Johor. Yang dihebahkan hanyalah kos pembinaan yang boleh diselamatkan seolah-olah cerita di tahun lima puluhan mengenai seorang bapa yang tidak mahu menyekolahkan anaknya kerana tidak ingin berbelanja. Sibapa berjaya menyelamatkan sedikit wang tetapi anaknya merana sepanjang hayat.

    Walau bagaimanapun tahniah kepada kerajaan Singapura yang mempunyai visi yang lebih baik dari kita. Mereka boleh membayangkan apa akan berlaku sekiranya Selat Tebrau dibuka untuk laluan pelayaran. Usahkan kapal kontena, malah bot "cruise" dan "barge" sahaja sudah boleh menyenakkan perut mereka!

    Salam

    ReplyDelete
  33. Anonymous11:42 AM

    As a young generation, I respect and adore TunDrM wits. I give him a big applause for having interest in the subject HISTORY(He scored A in that subject and other subjects at school). I basically believe that any proposal or ideas that he had made in the past was for a better future of MALAYSIANS especially MALAYS. BUt sorry to say that there are still some MALAYS who cannot understand his futuristic views. He can only make it happen if the rakyat understood it and that the so-called politicians do their work politically right and not the other way round. Buat apa nak jadi ahli politik in the first place if tujuan dalam kepala tu hanya untuk meraih keuntungan bisnes. Susah sangat ke nak melaksanankan tugas khas untuk berkhidmat for the sake of the rakyat?

    Kita tak boleh kata TunDrM salah dalam semua hal..yang buat hal tu jadi kecoh or kacau bilau adalah orang bawah...tapi yg akan kena BANG is the big boss.

    I miss seeing TunDrM in the media.I miss his speeches that can make those yawns goes away.The first and last time I attended a function with Tun was while studying in USA.

    I hope that all his ideas will go on and not down the drain. For me, he is among the respected politicians that we have had in our history.

    Regarding the bridge issue...AAB...well, why in the first place beria-ria dah buat announcement kita akan terus dgn projek tu but a few weeks later cakap tak serupa bikin. Pasir and ruang udara bukan issue kita...takde kena mengena dengan pembinaan jambatan. Itu permintaan mereka tapi if kita tak nak ikut, katakan saja. Kita dah kuarkan berbillion duit utk Bangunan kastam yang baru tu...and quitting the bridge project is almost like the money that we have spent is not at all a big value.

    Kalau TunDrM boleh sabar dengan kerenah Singapura, why not AAB. I hope our Foreign Minister boleh memberi penjelasan sebenar bagaimana AAB boleh buat keputusan mendadak and memalukan ini. Kita dah jadi bahan lawak antarabangsa...kita dah tak jadi wira negara ketiga like zaman TunDrM. lama-lama we are diminishing from the spotlight.

    Kita harus belajar dari sejarah silam. Kenalilah sejarah!!
    You go TunDrM!

    ReplyDelete
  34. Anonymous4:19 PM

    bagi pendapat saya yang bodoh nie....ialah...bagus juga pak lah tu batalkan projek jambatan tu...daripada jadi bahan ketawa yang negara kita senang dicerobohi dan mengikut telunjuk negara orang lain...mula-mula minta syarat itu syarat ini..kalau kita ikutkan apa kehendaknya....jadi pada masa akan datang senang-senang le dia nak minta syarat-syarat lagi...ingat negara kita tak de kedaulatan ke...,mereka ada strategi mereka sendiri, dalam cerita melayu "GUA CILOK LU, LU CILOK GUA"....singapura nie bukan bodoh.....masalahnya bukanya pak lah betul atau pun tun mahatir yang betul....siapa yang menjadi pemimpin dia tahu apa yang dia nak buat, kalau tak tak delah timbulnya "KAMI ANTI RASUAH"....

    ReplyDelete
  35. Anonymous12:50 AM

    Replying to "stupidman"(takde nick lain ke nak guna?"

    Melayu mudah kalah ler if give in to s'pore just like that. Things takkan kecoh if isu pasir and ruang udara dikatakan sbgai salah satu punca pembatalan jambatan.

    Cuba analyze kronologi statement AAB, Syed Hamid dalam media massa abt the bridge. bukan main gah lagi..but 12 weeks after re-launching pembinaan bridge, lain pulak jadinya. APA PUNCANYA?? APA? WE WANT TO KNOW WHAT IS REALLY HAPPENING? AAB kena ugut dgn Spore ke??

    AAB kena tegas..berani...

    ReplyDelete
  36. Anonymous9:55 AM

    sedih,,kita yg bina rumah penyeksaan untuk diri kita sendiri.kita yg keluar dr mulut buaya untuk masuk ke mulut harimau.Sama shj,,zaman Dr.M atau zaman Paklah,,rakyat tetap di mangsakan.Kita mesti berubah

    ReplyDelete
  37. Mr. Stupidman,

    Up to now, i still cannot get your idea of the goodness it will bring by the cancellation of the project.

    We're such in a lost, not only that Malaysia has been joked around as a bigger nation who nodded down towards the smaller nation, we've lost a lot of current and incoming income in the future.

    We have people to compensate, already compensated and going to be compensated.

    We're even losing more money..

    Sooner or later, people will smuggle the sand to singapore as well. If not by land, they'll do it by sea.

    And they'll accidentally get into our airspace, because they know Malaysia is so kind that we won't shoot 'em down.

    Either way, we still lose.

    ReplyDelete
  38. Anonymous7:26 PM

    Dato

    Please tell our malay leaders susah sangat ke nak manage success

    ReplyDelete
  39. Anonymous10:15 AM

    abang dato, kita bolih buat apa.tengok komen.tunggu pilihanraya.nak buat semayang hajat ke.tapi saya berdoa tiap2 hari.mintak allah bagi pemimpin2 kita ini dugaan hidup baru dia tahu siapa allah sabenarnya.tapi masa itu kot2 terlambat dah bagi dia.jangan2 kita pon merana sebab dia.takpe kita lawan dia pakai doa.kita cari penyokong doa.ok kot.

    ReplyDelete
  40. Anonymous4:36 AM

    i m sad the way tun mahathir issue being handled..it was not given mutual understanding by the present administration regarding to the status of tun mahathir comment,tun mahathir comment was interpretd as critic and i am less agree to the perception.tun mahathir comment may included those silent majority thought on many national issues including the manner the umno politic being driven.

    i am confident that these highly discussed issues was not the actual fact being highlight...infact i belived that there are certain element of high level politiking involved and these issues are merely just a vehicle to cover the actual agenda.

    one should remain realistic that tun mahathir have had in power for 22 years and powers may be not the issue for man of him these days,i saw a realistic sense of preserveing the malays and negara intregrity in his recent action.

    i m 38 yrs old n i was brought up during his reign and i certainly cannot and did not agree 100 % to the mahathir administration hence i ve learned all the while that tun mahathir did make thing sensible and logic and i ve accepted that right or wrong are actually not the issue and instead logicness and sensible does matters to the real world.

    therefore,i hope there will be a control envinronment and limitation in having comments on tun mahathir action and i felt that the duo in nstp should first look into their quest into making themselves a national hero and i would like to warn them that in country like malaysia a hero may just to zero in no time.

    above all i m glad to see that there are still many citizens can define between realistic and political propaganda..and so much so that......they are still many tun mahathir supporters....even in reality tun mahathir himself deosn't know who these people are...and i call that is a genuine leadres compared to the duo in nstp who are now having many unrealistic and ungenuine suppoters.

    the nstp duo does not reflect the realistic opinion of the rakyat and their action are driven by self intrest which in comparison to tun mahathir action....is a living legend and history will prove that.........

    long live mahathir........

    ReplyDelete