Monday, September 22, 2008

Mohd Najib Has To Consult Experts

A Kadir Jasin

[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[LATESTThe Star Online reported that the Government will not re-peg the ringgit now or in the future and is committed to allowing the market determine the value of the currency. The Finance Minister, Mohd Najib, said. He added that the Cabinet will decide in a few days’ time on the new fuel price.]

[Original Post]

TWO most read and e-mailed stories in The Star Online yesterday and part of today are the allegations by the DAP Member of Parliament for Seputeh, Teressa Kok that she was fed “dog food” in police detention and Tun Dr Mahathir Mohamad’s proposal for the re-pegging of the Ringgit.

That Kok’s claim received the top spot is not unexpected. It was sensational and was easy to understand. Kok, who was released from a one-week detention under the ISA, had claimed that she was served rice with boiled egg and some gravy.

A commentator to this blog retorted that if Kok considered the meal “dog food” then many Malaysians eat dog food regularly either out of poverty or simplicity of taste.

I would not want to say more about the food served to police detainees because the matter was widely discussed and presented to the government several years ago by the Royal Commission to Enhance the Operations and Management of the PDRM.

But what is more interesting is the attention given to Dr Mahathir’s proposal that the Ringgit should again be re-pegged to stop its volatility against the US Dollar.

This has prompted the Second Finance Minister, Nor Mohamed Yakcop, to reveal that the reintroduction of the system would be among the proposals to be presented to the new Finance Minister, Mohd Najib Abdul Razak, in a special briefing in Putrajaya today.

Nor Mohamed was quoted by the Utusan Malaysia as saying that many issues and proposals would be presented covering both the local and global economic developments.

The former Prime Minister had suggested that the Ringgit pegging should be reintroduced to reduce the impact of the falling Dollar.

Dr Mahathir introduced the peg as part of the limited exchange control implemented in September 1998 to halt the depreciation of the Ringgit at the height of the 1997/98 Asian financial crises. The Ringgit was pegged at RM3.80 to a Dollar.

Nor Mohamed played a key role in the pegging, having been consulted by Dr Mahathir. Nor Mohamed, who was then in the private sector, was “summoned” to meet Dr Mahathir in Buenos Aires, Argentina.

Dr Mahathir was on an official tour of the South American nation and Anwar Ibrahim was still the Deputy Prime Minister and Minister of Finance.

Dr Mahathir and Anwar differed on the ways of handling the crises. While Dr Mahathir favoured saving the businesses by not allowing the banks to foreclose them, Anwar was in favour of the more stringent IMF’s prescriptions.

Instead Dr Mahathir introduced measures to ease the banks of their non-performing loans and re-capitalised them. He also introduced the limited exchange control to discourage the speculation in the Ringgit and stop the outflow of capital in September 1998.

As a result, mass bankruptcies were averted and almost all banks and major private and public corporations were successfully rehabilitated, thereby saving jobs and stopping strategic assets from falling into foreign hands.

The pegging remained until July 2005, When Abdullah, in his capacity as Finance Minister, removed it.

Since then the Ringgit had risen painfully slowly against the Dollar to around RM3.30 but had since fallen to above RM3.40. By right the Ringgit should rise as the Dollar weakens. Instead the weakening Dollar is pulling the Ringgit down with it.

Many shared Dr Mahathir’s view that the pegging should remain but the rate could be reviewed and adjusted from time to time. This would limit the effects of the exchange rates volatility on it.

The current global economic difficulty started with the sub-prime crisis that erupted in the US last year. It had since caused banks in America and a few in Europe to fail.

The US government, going against its free market dictum, is now seeking authorisation to spent up to US$700 billion to buy the toxic assets of the banking system and to support the various public loan funds.

The former Finance Minister, Daim Zainuddin had warned of the possible negative effects of the sub-prime crisis on the local economy earlier in the year in his interview with The China Press. But the newspaper had not highlighted his warning for fear that it might spook the stock market.

(In the same interview, which was held before the March 8 general election, Daim also warned that the Barisan Nasional would face problems in five states including Kedah, Penang and Selangor. The BN went on to lose Kedah, Penang, Perak, Selangor and the Federal Territory of Kuala Lumpur).

But Mohd Najib needs more than just the tweaking of the exchange and interest rates to perk up the economy and to bring back investors’ confidence.

He has to bring back investors’ and consumers’ confidence, halt inflation and fulfill promises to allow fuel prices to float in consonant with the prices of crude oil.

To this end, he has to have a big heart and a lot of courage to consult the people who are knowledgeable in economic, financial and business matters, and to reactivate the government-business consultation via the once powerful Malaysian Business Council (MBC) and the National Economic Action Council (NEAC).

This does not, however, mean that he should put politics, in particular the December Umno election, in the backburner. Saving the economy and strengthening the government has to go hand in hand.

72 comments:

  1. Anonymous8:12 AM

    Datuk,
    Ini suatu perkara yang amat menghairankan semua pihak. Saya percaya banyak pihak pernah mendengar berkenaan Tan Sri Nor Yackop menjadi 'penyelamat' ekonomi negara dalam tahun-tahun kemelesetan ekonomi 97/98 pada zaman Tun Dr Mahathir dahulu. Kononnya beliau begitu instrumental dalam proses pemulihan ekonomi Malaysia.

    Tetapi, sejak 4 tahun lepas, apa yang Tan Sri Nor Yackop telah lakukan? Sekarang Datuk Najib sudah menjadi Menteri Kewangan, tiba-tiba beliau nak cadangkan tambatan ringgit diperkenalkan semula. Ini seolah-olah beliau sendiri tidak mempercayai Pak Lah untuk memberi cadangan-cadangan pemulihan ekonomi. Keputusan-keputusan kerajaan dalam pelbagai isu sebelumnya juga begitu memeningkan rakyat.

    Mungkin Datuk boleh komen berkenaan Tan Sri Nor Yackop? atau apakah ada orang yang lebih layak menggantikan beliau? Tun Daim?

    ReplyDelete
  2. The difference between now and 1997 is that the US dollar is extremely weak due to overspending/ high deficit. And the recent strength of the dollar was studied to originate from the Fed's work with some countries' central bank in artificially propping up the currency. The bubble may burst depending on the amount of billions tha the Fed is putting into the crisis and pegging our ringgit to the US dollar may have the negative effect. Since Tun Daim has been pretty accurate so far, why not ask him?

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:09 AM

    L.Striver believes that the RM should not be pegged against the Dollar. Instead it should be pegged against GOLD.

    In fact, TDM once said that he should have done so whilst he was in office.

    Pegging RM against GOLD would ensure that there's value to the currency, unlike the USD which is basically a worthless currency.

    Moreover, why should the world finance the USA's lifestyle and its ability to wage war against muslim countries predominantly.

    ReplyDelete
  4. Salam Datuk,

    Just a penny of my thoughts.

    Those so intent on lambasting or even polemicing (ada ke such a word?)TK's "nasi, kuah, telur rebus dan timun" comments are missing the forest from the tree.

    What is more important is not the teeny weeny bits but the bigger issue of detention without any legal recourse against it.

    (Actually, there is the habeas corpus route, but you would need for a really brave judge to be granted a favorable reply.)

    Yes, "nasi, kuah, telur rebus dan timun" is good enough for me during my childhood days and after.

    I've seen even some police lockups have delicious looking "nasi kandar kuah taruh atas" delivered to them during my court's beat as a MM reporter.

    If TK thinks "nasi, kuah, telur rebus dan timun" is not good food for her, it's then not good food for her.

    Her detention without firm and sound basis still cannot be ignored.

    Salam and Selamat Hari Raya, too, just in case I don't post anything else.

    ReplyDelete
  5. Ask the expert

    Assalamualaikum to all the reader,

    Finance, economy and and that entire associate with them are the fields that are dealing with uncertainty. One minute the stock exchange might top-up its price and another seconds, it become another story. That is why all the 'economic taiko' need to sit down and discuss what is/are the best remedy(ies) that can possibly been used to solve Malaysian Economic Crisis.

    The author do agree with some argument from readers before this that if Anwar Ibrahim do love Malaysia and do not think only for the sake of himself, then he should try to get in to give his very idea about how to solve all this economical problems. It is time to sit down at a round table and come up with consensus on the best way work out the crisis. Then, it is solely depend on whether the government is openly enough to accept him as the “financial adviser.” But by trying to overtake the government during this very period isn’t solving the problems either.

    That is why the newly elected finance minister must do some homework and to work out together with his “think tank” on the best method and to built up relationship with foreign investors to increase the FDI, to strengthen the image of Malaysia that has been deteriorated by the American economical crisis, etc. The situation is worse than 98/99 and may need different prescription too. The author hopes and wishes that all the MPs and politician can put aside their differences and be more understand to be in the peoples’ shoes rather than preaching about how good they are if they were the PM or how bad another party... The elected need to realize that they are elected to solve the peoples’ problem and not otherwise.

    ReplyDelete
  6. Salam Dato',

    Malang sekali dalam kes Teresa, fokus lebih diberi kepada pilihannya kepada istilah 'dog food'. Fokus sepatutnya diberi kepada penahanan itu sendiri yang menggunakan ISA sebagai langkah pencegahan dan seminggu kemudian dibuktikan tidak berasas.

    Tambah menggusarkan apabila Hamid Albar kebelakangan ini, walaupun sebagai menteri bertanggungjawab, seringkali cuba melontarkan tanggapan bahawa penglibatan beliau dengan penggunaan ISA oleh polis adalah amat minima (malah ada masanya beliau kononnya tidak diberi maklum terlebih dahulu).

    Berkenaan Najib, apa lagi yang dapat dikatakan selepas perbincangan hangat didalam artikel sebelum ini. Kita hanya boleh menunggu sidang akhbar beliau hari ini.

    Nampaknya Dato' dah gelisah ni agaknya. Saya menjangkakan artikel terbaru Dato' akan dikeluarkan selepas itu.

    ReplyDelete
  7. saya sependapat dengan Tun Mahathir berkenaan tambatan ringgit, tetapi pemimpin kita degil untuk menukar rejim kadar apungan kepada rejim kadar tetap. sebenarnyan, rejim kadar tetap merupakan instrumen kewangan yang paling inovatif dalam menstabilkan kembali ekonomi domestik. Dan ini bukanlah langkah ortodoks tetapi langkah yang pragmatik dan seharusnya dilakukan lebih awal.

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:10 AM

    salam DAKJ n bloggers,

    menangani krisis ekonomi berbeza mengikut kepimpinan dan back ground sesebuah negara, mungkin krisis kali ini tiada kedengaran bailout sykt anak beranak!!tambatan ringgit,kawalan modal itu cara dr m, najib dan mk2 harus memikirkan lebih dari itu, bagaimana nak ditambat ringgit atau dikawal modal sedangkan pelabur2 asing masih berkira2 untuk melabur disini,pelabur itu perniaga, peniaga mana yang hendak melabur atau berniaga dengan pemimpin yang makan komisyen atau bersaing dengan anak beranak dato menteri!! so krisis kali ini saya jangka lebih parah dari 97/98 so selamat BERJIMAT CERMAT dan bersedialah untuk berpuasa 6 disyawal pulak!!!

    HAMBA ALLAH

    ReplyDelete
  9. Datuk,

    1. Malaysia memang terkenal dengan TAMBAT.

    2. Kalau boleh semua mereka nak tambat.

    3. Tambat minda, tambat media, tambat blogger, tambat hakim, tambat pembangkang.

    4. Cuma satu perkara saja yang mereka tak boleh tambat...nyawa mereka. Tunggu hari nak jalan.

    ReplyDelete
  10. Sdra Scribe,

    1 - why not the new Finance Minister engage Tun Dr M and seek his advice openly. And perhaps reactivte the NEAC and tasked it with looking after the econ. in the same it did in 1997/98.

    2 - get the best brains behind this. Too often in this country, the people who can do the job but do not fall within the good book of the powers that be are often disregrded. They may have the substance but since they are not "in tune" with those in power, they are left on the fringe.

    3 - Datuk Najib should just get Datuk Rais Yatim to UNGA and he remain in KL to sort out the economic blues. After all, the UNGA is just a talk show and the UN is nothing more than world TV station where people come to air their vews.

    TQ

    ReplyDelete
  11. Dato', komen awal saya ialah Malaysia lazimnya, kita akan tunggu terantuk dahulu sebelum terngadah dan diikuti dengan penubuhan bermacam macam jawatankuasa dan suruhanjaya. Kita lebih suka 'riuh rendah' dalam mengambil tindakan supaya 'nampak' buat kerja.

    ReplyDelete
  12. Anonymous12:38 PM

    Asmlkm Datuk,

    Insya Allah boleh berjaya kalau Najib dapat asingkan campurtangan AAB & co dan juga tekanan2 dan campuraduk politik dlm menguruskan Kewangan. Nampak gaya pandangan2 dari Tun Daim dan Tun Mahathir sangat releven dan jika digaulkan dgn pakar2 seperti TS Zeti dan lain lagi akan memacu ke arah yg betul. Tubuhkan spt MTEN.Bagaimana pun kerajaan BN sedang menghadapi krisis kenyakinan dan iannya mesti dipulihkan demi kestabilan politik negara dan pengunduran AAB dari takhta adalah mandatori. Janganlah ibarat "mendukung biawak hidup".

    ReplyDelete
  13. Najib has a very smart brother in Nazir, who can gives him internal insights of local and foreign investors' sentiments.He will be better off consulting him than the green horns 4th floor boys.
    I am worried if we peg, another rout will happens to Bursa as it gives local and foreign investors that we always flip and flop.If the Govt wants to maintain peg within a range ( like HK) , dont unpeg them. Be consistent.
    I am very sure Najib can introduce more investors' friendly polcies if he has the political will. FIC should be the first to go.
    Or do we have wait for Anwar to do it?

    ReplyDelete
  14. Buletin tgh tadi menybut ds najib tidak melakukkan tambatan ringgit apahkah langkah bijak yang akan diperkenalnya,kita tunggu dan kita hadapi bersama.....

    ReplyDelete
  15. Anonymous1:42 PM

    Scribe,

    To Peg Or To Decouple?
    (that is the question)

    I agree with you when you say that
    "The current global economic difficulty started with the sub-prime crisis that erupted in the US last year. It had since caused banks in America and a few in Europe to fail."

    Do you think the regressive 'Monopoly' money that is the USD and the monopolistic nature of the USD towards the world trade and finance is good for the world where all men are born equal while some are prophets?

    The Bernanke-Paulson Mother of Bailout is not adressing the root cause of the financial malady that major members the G7 countries are experiencing unlike the prescription of the Mahathir Panacea 97 for our local economy. The caveat to this my statement being I only have to ask your goodsef to ask Tuns Mahathir and Daim their humble opinion of what is the root cause. I say it is greed and arrogance and denial of justice for all and sundry in a very competetive finite world. It is a very sweeping statement from a simple man - I agree.

    However you may want to look at it, the world has admitted to the fact the USD is not good enough currency to act as the fiat currency for international trade, while the more universal Euro as yet is too small to fill that role.

    The present Wall Street Meltdown is still not a contagion and it does not have to be.

    The way things are going now, the dormant nature of an economic virus that is the USD post Nixon will come to an end and is changed by this bailout to be more aggressive and problematic. The USD700 billion - where 1Euro:1.43USD - situation can deteriorate further when the USD 'virus' infects the other gobal finace centers. We may have a free falling USD ending with a loud thud and hopefully not a bang as big as a portable mini-nuclearhead.

    Unless that root cause is identified and the cure found, I think whatever measures to heal the market on both side of the Atlantic will have catastrophic effect that will destroy the still good harmonics underscoring the present global and trans-border trade that is busy playing out in all the still vibrant economies along in Pacific Rim. This is thanks to China and Ar-Rahmaan.

    I do believe the evil that prevails in the ingenious man will dictate that a control chaos be initiated and he be the diabolic master of the universe. Meaning, a change is in the air, Scribe. Are there more ingenious men and women in the West than in the East?

    Seemingly irrelevant but as a side dish I was suprised that the New Particle Collider to Be Shut Down for Repairs
    (By DENNIS OVERBYE
    Published: September 20, 2008
    The giant Large Hadron Collider, the world’s largest and most expensive scientific experiment, will be shut down for at least two months, scientists at the European Center for Nuclear Research, or CERN, in Geneva said Saturday.

    The shutdown casts into doubt the hopes of CERN physicists to achieve high-energy collisions of protons in the machine before the end of the year...The laboratory shuts down to save money on electricity during the winter. A gala inauguration party scheduled for Oct. 21 will still take place, Dr. Gillies said.

    The collider is designed to accelerate the subatomic particles known as protons to energies of seven trillion electron volts, far surpassing any other accelerator on Earth, and bang them together in search of new particles and forces.

    After the initial success of threading protons through the machine on Sept. 10, physicists had hoped they could move ahead quickly to low-energy collisions at 450 billion electron volts and then five-trillion-electron volt collisions as early as mid-October.

    Several mishaps, including the failure of a 30-ton electrical transformer, have slowed progress since then. In the worst case, on Friday, one of the giant superconducting magnets that guide the protons failed during a test. A large amount of helium, which is used to cool the magnets to within 3.5 degrees Fahrenheit of absolute zero, leaked into the collider tunnel.

    In a terse statement, the laboratory said that an electrical connection between the magnets had melted because of the high current. To fix it, engineers will have to warm that section of the tunnel, and then cool it all the way down again...)

    The collider is designed to accelerate the subatomic particles known as protons to energies of seven trillion electron volts, far surpassing any other accelerator on Earth, and bang them together in search of new particles and forces - what a statement and why do we want to do that? - to understand the nature of time and space?

    I however think that there is a time and place to all things and there should be trading blocs for the good of international trade.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  16. Salam Dato,
    mengapakah susahnya ds najib nak berjumpa dengan tun yang kita ketahui lebih arif dalam keaadan ekonomi sebelum ini.sebagai rakyat marhain pandangan saya ialah kumpulkan tenaga anak tempatan yang pakar dibidang ekonomi dan pasti ada penyelesaiannya

    ReplyDelete
  17. Anonymous2:03 PM

    Dosa Dosa Khir Toyo-Malaysiakini


    Wak juga orang Jawa tapi wak tak suka apabila orang Jawa jadi sombong dan khianati bangsa Jawa.. Wak lega apabila Khir Toyo tidak lagi menjadi Menteri Besar tapi wak tidak puas hati bila dia tidak di bawa ke muka pengadilan dan terlepas dengan segala dosa yang dilakukan semasa menjadi Menteri Besar dahulu.


    Kita renung kembali dosa-dosa yang telah dilakukannya dahulu :

    1. Meluluskan projek pembina jalan merentasi bendang termahal, di Sekinchan, sejauh 20.5 km, bernilai RM92.5 juta kepada kontraktor yang hampir disenaraihitamkan, Meram Holdings. Menurut taksiran JKR, kos jalan itu tidak boleh melebihi RM50 juta. Subkontraktor yang menjalan semua projek berkenaan, Cabaran Wangsa, di miliki Pua Kim An, 27 tahun, tuan rumah yang pernah disewa oleh Khir, manakala seorang lagi pengarah syarikat, Ahmad Tarmizi Tajjeury adalah kroni Khir yang juga mendapat 100 ekar tanah yang memberi keuntungan minimum RM20 juta.

    2. Meluluskan tanah 400 ekar di Shah Alam, pada 20 Disember 2000 kepada empat syarikat berbeza (Layar Kekal/ Tirai Gemilang, Samasys, Usahasewa Sdn Bhd), tetapi seorang nama pengarahnya (Samsuri Rahmat) hadir dalam semua syarikat tersebut, iaitu seolah-olah Khir meluluskan tanah berpontensi tinggi itu kepada seorang sahaja. Nilai tanah di kawasan berkenaan boleh mencapai RM1 juta untuk satu ekar. Samsuri boleh untung minimum RM300 juta dari tanah tersebut.

    3. Meluluskan tanah kepada kroninya secara berulang kali dalam tempoh masa singkat. Daripada hanya dua mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang diambil secara rawak, iaitu pada 20 Nov. 2000 dan 4 Julai 2001, sekurang-kurangnya empat nama bertindan yang mendapat 100 ekar setiap orang, Ahmad Tarmizi Tajjeury, A.Rahman Mokhtar, Suzilawani Mustaphin dan Ali Nordin. Semua mereka ada hubungan, sama ada dengan Khir ataupun Setpol, Dr Karim Mansor. Sebahagian tanah ini telah dijual, dan pemiliknya boleh mengaut keuntungan RM200,000 seekar tanpa mengeluarkan modal walaupun satu sen.

    4. Meluluskan tanah seluas 50 ekar setiap seorang kepada empat pemohon yang hanya baru berusia 20 tahun (Ahmad Azmir, Noor Ashikin, Mardhiah, Azril Yusri).Salah seorang darinya adalah anak pegawai Daerah Kuala Langat, di mana lokasi tanah itu dikesan. Difahamkan sebahagian anak-anak muda ini tidak tahu pun yang mereka mendapat tanah berkenaan kerana mereka hanya penama bagi pihak yang rapat dengan Khir. Mereka ini hanya menjadi pengarah syarikat, tidak pun sampai 40 hari sebelum Exco meluluskan permohonan mereka. Beberapa syarikat terbabit dikenal pasti mempunyai pemegang syer yang sama, yang terdiri dari dua wanita yang ketika permohonan diluluskan baru berumur 24 tahun.

    5. Bagaimana Khir, pada bulan Mac 2001, hanya selepas 5 bulan menjadi MB, boleh membayar semua baki pinjaman rumahnya sebanyak RM150,000 secara tunai kepada BBMB Kajang. Kalaupun beliau tidak membelanjakan langsung elaun MBnya, beliau tidak mampu membayar semua pinjamannya itu.Rumah itu juga diubahsuai dengan kos yang besar, ini belum lagi dikira kos membina rumahnya sekarang di Simpang Lima, Tanjung karang, yang menelan belanja lebih RM300,000.

    6. Menggunakan kuasa dan pengaruhnya sebagai Pengerusi PKNS untuk mendapatkan sebidang tapak banglo di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi dengan diskaun hebat, 50%. Khir berbohong di Dun Selangor pada 31 Oktober 2001 apabila mendakwa beliau tidak membeli tanah itu, kononnya kerana tidak mampu dan dia juga menafikan pernah menerima dua tawaran dari PKNS dengan harga yang berbeza-beza. Salinan pembayarannya telah diperolehi.

    7. Khir memberi sumbangan peribadinya, berbentuk telur ayam, ayam dan peralatan sekolah kepada pengundi di kawasannya, di Sungai Panjang pada 25 Disember 2000. Nilainya hampir RM200 ribu. Apabila dipersoalkan dari mana sumber kewangannya, beliau, melalui akhbar Malay Mail pada 15 Januari 2001 mendakwa sumbangan ayam diperolehi dari Lintang Bistari Sdn Bhd sebuah syarikat bumiputera yang menurut Khir adalah syarikat ternakan ayam terbesar di Sungai Panjang. tinjauan menunjukkan bukan ayam atau reban tidak ada di kawasan berkenaan, malahan bulu dan tahi ayam pun tiada.

    8. Pada 17-18 April 2001, meluluskan kawasan kayu balak Kompartment 78 Hutan Simpan Hulu Langat kepada Fungsi Mewah Sdn. Bhd, seluas lebih 1200 ekar. Fungsi Mewah dimiliki oleh Pua Kim Seng, adik Pua Kim An, yang mana rumahnya bersebelahan rumah sewa Khir di Sekinchan dahulu. Pua Kim An juga dikesan mendapat tanah 100 ekar di Shah Alam. Keluarga Pua ini menyumbangkan dana kewangan yang besar kepada Khir semasa kempen pilihan raya 1999 dahulu.

    9.Projek membekal dan memasang paip air besi keluli MS1200mm, dari Semenyih ke Banting sejauh 37.3 km, bernilai RM82,385,182.. Projek ini terlalu mahal dari taksiran awal, yang tidak boleh melebihi RM40 juta. Dan jika sumber air diambil dari Pekan Dengkil kemungkinan jaraknya dapat dipendekkan menjadi hanya 20 km dan ini lebih menguntungkan. Ahli keluarga terdekat Khir didakwa mendapat imbuhan berpuluh juta daripada kontraktor LBH Engineering.

    10. Meluluskan konsesi membekalkan peralatan paip air untuk jabatan Bekalan Air Selangor kepada syarikat milik Naib Ketua Umno Tanjong Karang, JAKS Sdn Bhd. Harga paip JAKS 50% lebih tinggi daripada harga kilang. Bayangkan, untuk 1 meter paip, harga JAKS adalah RM900 sedangkan harga kilang hanya RM600. Selangor mahu tukar 5,000 km paip,jadi berapa untung JAKS?

    11. Meluluskan kawasan balak di Kompatmen 78, Hutan Simpan Hulu Langat, seluas lebih 1,200 ekar kepada Fungsi Mewah, milik Pua Kim Seng, iaitu abang kepada Pua Kim Seng, bekas tuan rumah yang pernah disewa Khir di Sekinchan. Keluarga Pua ini juga mendapat kontrak membina jalan termahal (RM4.6 juta untuk 1km)merentasi sawah padi daripada Meram Holdings, kontraktor yang hampir disenarai-hitamkan.

    12. Khir membayar RM10,000 sebulan bagi tapak banglonya, di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi, yang dibelinya daripada PKNS dengan harga diskaun 50 peratus. Sumber pendapatannya dipertikai kerana sebelum ini beliau membayar tunai RM150,000 untuk selesaikan pinjaman rumahnya di Kajang, selepas lima bulan menjadi MB.

    13. Beliau mengarahkan Pengarah JKR Selangor, melalui nota pensil (agar dapat dipadam jika timbul kontroversi kelak), agar menyerahkan projek yang membawa keuntungan lumayan kepada kontraktor kroni. Antara projek terbabit ialah pembinaan jalan di Sabak Bernam, masjid di Puchong Perdana, kem wataniah dan kuaters kakitangan SUK di Shah Alam.

    14. Khir mempunyai hubungan rapat dengan kontraktor yang memohon projek kerajaan negeri, misalnya beliau bersama keluarga pernah bermalam di sebuah resort mewah di Janda Baik milik kroninya. Majulia Sdn. Bhd. Ini bercanggah dengan surat akujanji yang ditandatanganinya di depan Sultan Selangor.

    15. Menswastakan kutipan tunggakan pembayaran ansuran bulanan rumah awam kos rendah seluruh Selangor kepada syarikat kroni, Noble Nexus Sdn Bhd melalui perjanjian konsesi pada 27 September 2001. Untung lumayan dapat dipungut secara mudah kerana tugas Nobel Nexus hanya menghantar notis saman dan 30% kutipan menjadi miliknya.

    16. Meluluskan pembelian kenderaan rasmi kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor dan Menteri Besar (dirinya sendiri) melalui mesyuarat Exco ke 25/2001 pada 26 September 2001, tanpa melalui prosedur yang lazim digunakan. Usia kereta rasmi MB belum sampai lima tahun (didaftarkan pada Jun 1997), dan tempoh Khir menjadi MB baru setahun iaitu tidak sampai lima tahun seperti sepatutnya. Beliau juga tidak merujuk kes ini kepada Perbendaharaan dan Ibu pejabat JKR di Kuala Lumpur. Meskipun menyentuh kepentingannya, di mana kereta rasminya Merc S320L, no. plat BGF7337 ditawar untuk dijual kepadanya, Khir masih mempengerusikan mesyuarat dan tidak mengisytihar kepentingannya.

    17. Khir mengarahkan agar semua minit dan kertas mesyuarat exco dikutip semula selepas mesyuarat tamat, manakala segala bahan-bahan penting mesyuarat Exco yang dipengerusikannya sejak Ogos 2000 tidak dibenarkan disimpan oleh Exco lain. Selalunya kertas-kertas penting itu diedarkan kepada anggota Exco sehari sebelum mesyuarat, iaitu pada Selasa, tetapi selepas isu rasuahnya terbongkar, ia hanya diserahkan selepas setiap Exco duduk di kerusi masing-masing. Maknanya, "Exco Selangor masuk mesyuarat berlenggang, keluar pun berlenggang."

    18. Meluluskan hampir 11 ekar tanah di Bandar Baru Bangi, yang diwartakan sebagai kawasan rekreasi, kepada syarikat kroni, Bestarama Sdn Bhd. Masyarakat setempat membuat bantahan kerana setakat ini banyak kawasan hijau dibangunkan demi mengejar keuntungan lumayan. Bestarama boleh untung segera lebih RM14 juta. Menariknya, pemegang syer Bestarama juga pemegang syer Noble Nexus. Kedua-dua wanita itu hanya penama bagi suku-sakat Khir.

    19. Menggunakan ratusan ribu ringgit wang kerajaan negeri untuk membeli iklan dua muka penuh berwarna dalam Utusan Malaysia, sekurang-kurangnya pada 1 Feb, 16 Mac 2002, bagi menjawab serangan Lutfi Othman yang mendakwa Khir mengagihkan tanah (yang luas dan mahal), pelbagai projek besar, balak, buat kroni dan suku-sakatnya.

    20. Mengeksploit mesyuarat Majlis Tindakan ekonomi Selangor (MTES), untuk meluluskan segala tanah & projek kepada sesiapa yang disukainya tanpa kehadiran Exco lain. Mesyuarat Exco esoknya (pada setiap Rabu) hanya mengesahkan saja. MTES, menurut bekas penasihat undang-undang negeri, adalah tidak sah dari segi legal kerana ia merampas kuasa mesyuarat Exco.

    ReplyDelete
  18. Good for Najib, now he's working..at last..


    Malaysia politics The Truth

    ReplyDelete
  19. Anonymous2:11 PM

    Najib wajar mengaktifkan semula MBC dan NEAC, yang mana telahpun terkubor waktu Paklah jadi menteri kewangan. Paklah tidak memerlukan/ mengembeling dua badan ini. Malahan 'penasihat2'nya bukan dari para menteri atau ahli parti, tapi dari pakar2 oxford?

    Yeop RazmanAbdRahman,
    Oleh tu apa perlunya pak menteri beriya-iya benor nak nasihat Paklah, haram nak dia dengor!!

    Wassalam

    ReplyDelete
  20. Datuk, I think the comments on "nasih kuah telur rebus dan timun" as "dog food" are misleading. What Teresa Kok meant was that it was "like dog food" because it was served to her when it was already spoilt (basi) or contaminated, so that she actually had diarrhea. "Dog food" here means "not fit for human consumption", doesn't matter whether it is "rib eye steak" or "caviar" but if its "basi" what's the use??

    ReplyDelete
  21. masa unpeg dulu.. tak silap saya, ikut nasihat TUn... masa ekonomi tgh naik... RM undervalue masa tu...

    La ni kalau peg dgn US$.. kalau US$ jatuh, RM akan jatuh sama berbanding Euro/Yen etc... kan ke US economy tgh mengalami masalah.. jadi US$ tak kukuh utk di peg dgn RM.. takut silap nanti.. ekonomi kita lagi bertambah teruk...

    Kalau peg dengan nilai emas... seperti cadangan diatas.. memang betul OK...

    ReplyDelete
  22. Anonymous3:23 PM

    Scribe,

    this is the first time I see your blog with an advert!

    SYABAS! (tua-tua macam scribe dan che det pun masih terror lagi -subhanallah)

    ReplyDelete
  23. Anonymous3:40 PM

    Datuk,
    Saya tertarik dengan kejayaan Korea Selatan membebaskan diri dari kemelut kewangan 1997/98 walaupun ia telah meminjam dengan IMF. Malah TDM sendiri kagum dengan kejayaan Korea semasa lawatan beliau sebelum bersara.
    Boleh sesiapa ceritakan?
    ar-Razi

    ReplyDelete
  24. Salam Dato',

    Apapun mekanisme yang akan di gunapakai Najib untuk mengekang kemelesetan ekonomi negara adalah tidak penting untuk rakyat yang mencari rezeki seperti saya,apa yang penting ialah menaikan semula kuasa beli satu RM kepada satu nilai yang lebih bernilai seperti sebelum minyak mengalami kenaikan 80 sen.
    Rakyat tak peduli apa jua cara yang nak diguna, apa yang penting hidup rakyat dipermudahkan bukan dipersusahkan . Apa cara pun tak kisah..barang mesti murah dan mudah didapati.
    Kesilapan Najib , akan mengundang kemarahan yang besar oleh rakyat dan pengundi, kesilapan Najib akan menyebabkan BN dihumban dari arus politik perdana Malaysia oleh pengundi pada PRU 13.
    Najib jangan dok dengar sangat nasihat pengampu disekelilingnya kerana untuk mendapat maklumat yang baik, Najib kena turun kebawah dan bukan duduk dalam pejabat aircond dan biar orang lain pikir..
    Nak jadi PM..Belajarlah dari TUN bukan dari Pak Lah...

    Anak_Parit

    ReplyDelete
  25. Dato,

    Do you think US Dollar is the real problem to our economy?

    Don't you think by simply pegging the Ringgit shows than we're burying the actual problem rather facing it? Why should we blame others for our problems?

    Don't you think by pegging the Ringgit is simply our knee-jerk reactions? Shouldn't we be more pro-active?

    Don't you think our mismanagement of fund such as mega projects, bailouts, corruptions are main contributing factors? Why are you not talking about that?

    I'm sorry, but with your vast experiences and high access to information, I can't accept your post to be too shallow just by saying what the politicians had said. You simply just rephrasing them.

    You should start talking about the process that leads to our economy's collapses. Not talking AFTER it has collapsed. Pegging Ringgit is already an end result. That means you are agreeing the politicians about medicines, not preventions. We should talk PREVENTIONS!

    I always believe since my primary school the Government has "Biar Papa Asalkan Bergaya" attitude. That KLCC thing, is a prove till we die.

    And we still doing it, like Taiwan trip, like how much we spent for elections.

    If we're still talking about pegging, then our economy definitely CAN'T recover.

    ReplyDelete
  26. Salam Dato',

    RM tidak ditambatkan pada nilai tertentu tetapi kekal pada paras sebenar pasaran.

    Pada masa RM mula tidak ditambatkan, dikatakan RM dinilaikan kepada beberapa matawang terpilih (peg to a basket of currency). Saya tidak pasti samada ia masih diamalkan sekarang.

    Agak kecewa saya kerana kenyataan Najib amat pendek sekali. Malah beliau tidak menawarkan apa-apa penjelasan kenapa keputusan itu di ambil.

    Jika Najib sekurang-kurangnya menjelaskan sebab keputusan itu dibuat, saya boleh simpulkan tahap kebijakkan Najib dalam bacaan ekonominya.

    Dalam ketibaan mesyuarat bahagian UMNO pada Oktober ini, Najib tentunya mahu menonjolkan kebolehannya dan bukan menyorok.

    Tak apalah. Mana boleh buat keputusan dengan hanya sepagi mensyuarat.

    Bagi lah masa kepada beliau sekurang-kurangnya seminggu.

    Selepas raya nanti rasanya kita akan tahu jika Najib benar-benar bekerja atau sekadar jadi rubber stamp Pak Lah.

    ReplyDelete
  27. Anonymous5:17 PM

    Datuk,

    What could we expect from a day. Baru hari pertama kerja, kenapa begitu banyak andaian. Cakap senang. Pembangkang kalau silap tak apa. Pemimpin negara kalau silap?

    Satu lagi. Sudah-sudahlah siarkan kempen nak bela Teresa Kok. Takda maknanya. Buat sakit hati sahaja. Semasa saya tinggal di (DAP)Kondo Danau Idaman, Taman Desa, KL, satu-satunya surau di situ (masa itu belum ada masjid)tidak dibenarkan pun guna pembesar suara untuk azan. Kerana bilangan yang ke surau amat sedikit, kami tidak mampu nak pertahankan. Buat sakit hati saja bertekak. Takut kalau ikut hati, masuk jel pulak. Anak bini nak makan apa. Kami bukan macam sesetengah pemimpin yang masuk jel tapi masih kaya-raya.

    Akhirnya, tak kedengaranlah azan subuh sejak itu. Nak ke surau pun takda mood, takut masuk jel disebabkan marah. Bab agama ni kalau tak dikawal, memang sensitif. Tak guna terngantuk baru terngadah. Tapi, kalau lebih-lebih....

    Orang DAP n PKR jangan ingat "the silent majority" ni tak reti berdemonstrasi. Jangan perasan dia saja yang boleh tinggi suara. Jangan perasan dia saja boleh keluar ke jalanan. Jangan perasan dia kuat. WE ARE THE MAJORITY.


    Asampedas
    *hamba Allah yang lemah*

    ReplyDelete
  28. Anonymous6:03 PM

    Datuk.

    Adik Najib, datuk Nazir kan banker. Hopefully dia boleh la tolong

    ReplyDelete
  29. Anonymous6:29 PM

    Dato,

    MP dari BN yang di war- warkan oleh Anwar yang akan melompat ke PR ialah saudara Khairi Jamaludin.

    Dan ini akan berlaku sebaik Pak Lah meletak jawatan sebelum 2010
    ( 20hb Oktober )

    TX

    ReplyDelete
  30. Kahirul-Dean Mohamed,

    Thank you for noticing. It's not an advertisement. A free promotion of Tun's book.

    Bila dia dah tua dan tak berkuasa lagi, taklah ramai orang yang mahu atau berani berkawan dengan dia.

    Jadi kita yang tak ada apa-apa ni berkawanlah dengan dia.

    Orang tua kita kena hormat.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  31. Anonymous8:13 PM

    Scribe,

    Subhanallah.

    We should have listened to DrM and peg the Ringgit to the USD at 3.38:1 - just my arbitrary peg, Scribe.

    We are net exporter of oil and China is the new economic powerhouse.

    This is the short term measure to stabilize our market from volatlity due to currency speculation of the ringgit.

    Perhaps, Najib wants to try his luck at speculating or counter-speculate the currency-commodities traders-speculators. Well he got Nor Mat and Nazir - the two financil hotshots.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  32. Apa-apa pun harap tiada makhluk yg jadi imam munafiq di bln Ramadhan ini kerana menipu rakyat, janji utk turunkan harga petrol sebelum raya... kita tunggu & lihat..

    SALAM AIDILFITRI....MAAF ZAHIR BATIN!

    Saya Melayu yg sukar lupa & sgt berjiwa sensitif....(produk mutasi UMNO)

    (",)

    ReplyDelete
  33. Anonymous9:51 PM

    Akar umbi mahu semangat muafakat diperkukuh: PM (Petikan dari Mutakhir Berita Harian Online)

    KOTA BHARU: Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata semua ahli Umno peringkat akar umbi mahukan semangat pemuafakatan di dalam parti itu diperkukuh sejajar dengan pelan peralihan kuasa pada 2010.

    Abdullah yang juga Presiden Umno berkata, semua anggota parti itu sudah menyuarakan sokongan terhadap beliau mengenai pelan peralihan kuasa kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan berharap ia berjalan dengan lancar.

    Beliau berkata pelan peralihan itu diterima baik anggota parti dan perkara itu dinyatakan semasa beliau membuat lawatan kerja ke negeri-negeri, termasuk menghadiri majlis berbuka puasa.

    “Semua anggota Umno masih sayang kepada parti dan mereka inginkan parti ini supaya kuat dan baik.

    “Mereka hendakkan parti ini diperbetulkan dan tidak mahu perkara yang tidak diingini berlaku,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tertutup Badan Perhubungan Umno Kelantan, di sini, hari ini. - Bernama.

    Apo Nak Di Kato......

    Salam AidilFitri..

    (Amat Albab)

    ReplyDelete
  34. Telur Baik Untuk Kesihatan

    Assalamualaikum dan selamat sejahtera
    Ada juga pembahas yang membahaskan mengenai Teresa Kok dalam ISA yang diberi makan "dog food" atau "dog stuff" (whatever?!) Nampak macam telur tu makanan yang "tidak menyihatkan" bukan.... Well, it depend on who were eating the eggs. Kalau telur diberi makan kepada kucing, kucing pun boleh mati (macam beri kucing makan coklat la...)

    Namun sedar atau tidak, sebagaimana yang pernah penulis bincangkan dalam ruangan surat di sebuah akhbar, maklumat pemakanan di Malaysia adakalanya kurang tepat sehingga kita dimomokkan dengan pelbagai iklan yang tidak munasabah bagi menyokong penjualan produk.... Macam minyak sawit tiada kolesterol; dah tentulah minyak sawit tiada kolesterol sebab kolesterol hanya diperoleh daripada haiwan! Sebaliknya, minyak sawit mengandungi sterol-sterol yang lain (seperti stigmasterol dan fitosterol) yang kesannya hampir sama dengan kolesterol.

    Bagi pengguna yang begitu taksub menggunakan minyak zaitun pula, ada berita kurang enak untuk kalian, minyak zaitun bukanlah minyak yang terbaik untuk menggoreng ikan goreng.... Jadi, jangan dok perabis duit beli minyak zaitun yang harga 15 ringgit sebotol untuk goreng ayam atau ikan dengan harapan boleh menjadikan makanan lebih "sihat"

    Mungkin MP Seputeh tidak mengetahui kebaikan telur atau mungkin beliau merupakan seorang vegan atau vegeterian. Tetapi percayalah, kalau setakat makan telur tu, tak ada yang mudaratnya melainkan kalau masakan telur itu ditambah dengan melathion atau paraquat..Tak ada jadi anjing pun makan telur tu...

    Akan tetapi, penulis merupakan seorang yang berfikiran terbuka; maybe just maybe MP Seputeh do not like to eat eggs or just maybe she felt she is treated inhumanly?

    Dan mungkin depoh tahanan ISA perlu menyediakan satu kad manu agar tahanan boleh memilih makanan sebagaimana di restoran....(atau jadikan depoh tahanan sebagai hotel sekurang-kurangnya 3 bintang bagi keselesaan semua... Penulis yakin akan lebih ramai yang rela masuk ISA sebab diberi layanan first class (for the government to consider?!....)Sebab bak kata Syed Hamid Albar status "tahanan" berbeza dengan status "banduan". Jadi "tahanan" perlu diberi layanan yang baik tidak seperti "banduan"

    Selamat berpuasa....
    Wassalam

    ReplyDelete
  35. Salam Dato',

    Adakah benar Najib diberi kerusi MoF tetapi tidak di dalam Khazanah Nasional?

    Sila rujuk artikel bertajuk "The Khazanah Chairmanship" bertarikh 22 September 2008 pada lamanweb rocky's bru http://www.rockybru.com.my/

    Atau ada sesiapa yang boleh berkongsi maklumat?

    ReplyDelete
  36. Y.Bhg Datuk AKJ and debators.

    It baffles me why we are talking about MOF1 consulting experts when the biggest stumbling block is still around? Will it make any difference whether MOF1 brings in new set of advisers while at the same time the top man obviously still has unfinished agendas? The top man still has the final say, doesn’t he?

    To me it’s still premature to put high hopes onto MOF1 to come up with miracles. So many ‘internal battles’ that he has to win before he could persuasively and successfully convince the people about his new game plan. The way I look at it, the rules of the games will be the same only is played by different person.

    I’m not trying to be pessimistic about the capabilities of our experts, but haven't we been talking about this for the past 4-5 years? What has happened since then? Practically nothing I would say.

    Well, perhaps it’s not entirely ‘nothing’ since the government is said to be surrounded by OxBridge experts after all. Much has been said about those OxBridges’ influence onto Government policies so much so the entire cabinets gave their undivided support and approval.

    Why must MOF1 seek and consult new experts now where those OxBridges have been “well accredited" in performing their jobs in the first place? Can we rationally expect that MOF1 is capable to circumventing those OxBridges?

    The economic problems that we are facing now are multifaceted complex scenarios which require total Government commitments to come up with solutions and enforce them convincingly. We need a top man whom not only is seen as having sovereign intentions to solve these problems but also must possess the necessary drives to leading and/or inducing any “experts” to provide genius solutions for him to make the call.

    What benefits would be gained if we gather all experts and geniuses in the world but for all the wrong reasons?

    The bickering and squabbling amongst BN components would not help much too. They would only make MOF1’s tasks insurmountably impossible. How could MOF1 pull all experts together if BN components have disparate objectives?

    I would say that as long as the top man is there, whatever changes made are purely “cosmetic dressing” none other than to give a refreshing perceptions for the people.

    Azman Mohd Isa

    ReplyDelete
  37. Anonymous2:34 AM

    Scribe,

    Blog to unblock - unblock what?

    an artery that is leading to an cardio infarct of Malaysia?

    ReplyDelete
  38. Today is Sept 23, the day of reckoning. Or the day that will pass by and nothing happens. As I write this, we see West Malaysia is in a state of haywire and amazingly all eyes are suddenly on us in the East now. The politicians here are now being looked upon as the KingMakers to decide the fate of the nation. As we muddled through 2008, the state of chaos has resulted a deeper economic hardship to us. While you politicians are fighting each other for political dominance, we the rakyat, are suffering. And yet, you guys still doesn’t sit down and asked of what we really want. Instead, you continue to create issues that are degenerating our nation into mayhem.

    Let us tell you that we, the People of the East want this chaotic situation to end. When we became part of Malaysia in 1963, there was a consensus under the Cobbold Commission. It gave each and every one of us the opportunity to show our preference. Now, what we want is a consensus again to determine to whom our allegiance are. Politicians may said they have the support from the people, but do they? All, in all we are the ones suffering from this debacle.

    Read more here:
    http://ngapsayot.wordpress.com/

    ReplyDelete
  39. Anonymous5:47 AM

    Teresa Kok mengaku diberi ayam dan ikan...bukan sekadar telur dan timun - apa ertinya semua ini Dato'...kluangman

    ReplyDelete
  40. Anonymous9:04 AM

    datuk,

    jahanam betul orang-orang UMNO yang berkepentingan seperti anuar musa dan kuncu kuncunya..

    anuar musa nie kalau kat kelantan orang melayu tak percaya dah.. karier politik dia dah mati.. tapi dia salah guna tempat dan kedudukan dia utk beritahu dan tipu semua orang UMNO malaysia cakap yang UMNO kelantan sokong peralihan kuasa dolah tahun 2010.

    jahanam parti UMNO lepas nie..

    ReplyDelete
  41. Sdr Asampedas,

    Janganlah disebabkan tak kedengaranlah azan subuh disurau tersebut takda mood nak pergi surau...

    Sembahyang jemaah nie tak boleh kira 'mood', terutamanya untuk orang lelaki. Imarakkan surau tersebut dan iktibarkan yang terbaik di 10 malam yang terakhir ramadan ini kalau saudara masih tinggal disitu...

    ReplyDelete
  42. Sdr Kluangman,

    Walaupun YB Teressa Koh bukan dari BN tetapi daripada DAP/Pakatan Rakyat, dia juga adalah "haiwan politik" (political animal).

    Jadi dia pun berhak juga untuk membelitkan kata-kata, membuat propaganda. Yang pokok ada orang percaya.

    Orang politik sebenarnya sama saja. Parti sahaja yang berlainan. Kuasa tetap naik ke kepala.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  43. Datuk,

    Seek expert advice you say?...Well, DS Najib already said that the Government is committed to let the ringgit float instead of pegging it.

    I am not to sure, but I am starting to think that DS Najib have been 'infected' by the 'ABAIS' (Abdullah Badawi Acute Ignoramus Syndrome).

    Pegging make sense looking at the possible impending scenarios.

    DS Najib could at least commented in this manner "the Govt will not discount any proposals to stabilise the ringgit so long as it is convinced that the proposal will be effective in handling the slide in the value of the ringgit"

    but unfortunately he did not. I am not a politician and I think my suggestion comment as above is more appropriate then to just downright discount pegging...

    This 'ABAIS' virus is very infectious - now we can see.

    I pray Allah swt protect and help our leaders from being infected and I pray Allah swt help us all as the brewing economic storm head to our shores..

    ReplyDelete
  44. Sdr Cak Kun Cak,

    Our problem begins when we try to for functioning thinking brains into their heads.

    Then again Mohd Najid is not known as a great articulator.

    Tun Dr Mahathir gave him a good mark as a worker. He's good at carrying out orders.

    Thank you.

    ReplyDelete
  45. Anonymous9:48 AM

    Dear Datuk KJ,

    My thousand apologies if I had misunderstood your thots that "Najib is sombong". However,I do not mean to disagree with you but my concern was that our readers and bloggers may believe on the onset that Najib is a sombong national leader, just like some other politicians elected to power who are being labelled as "bodoh sombong dan jalan berat sebelah".

    As we enter a new era of politiking and hopefully saudara Anwar will mellow down, if he still love Malaysia and his friends as well as his poltical enemies in UMNO/BN.Pak Lah needs an honorable political exit and Najib needs to bring the house and government in orderupon being sworn in as Malaysia's 6th PM. Anwar can wait for the 13th GE if God wills that he goes to Putrajaya.

    Anwar,with his senior ministerial experience and indept knowledge of federal governance, should contribute his ideas and vision to all the states controlled by PR and not to topple BN government by default under any undemocratic ways.It's a fact that none of the State PR Chieftains have sufficient knowledge and expertise to manage Penang, Perak, Selangor, Kedah and Kelantan.None of the states are doing well and as of now and may have to seek federal assistance and advice.

    If Anwar and the five PK States could not improve the former BN State government, how can he stake another daring kamikazi claim to topple the BN federal government?BN took more than 51 years to gratually developed this country, but Anwar and his PR allies, want to do it just after a partial winning in the last 12th general election.

    I have read some political journals of alternative governance in some of the developed countries, and certainly the two party system of democratic and parlimentary practice took more than a few decades in order to overthrow the incumbent governments of the day. They are really decent and legimate opposition leaders, not like Anwar, with the exception of Lim Kit Siang.

    We cannot abjure ourselves that if only "LKS is a Malay opposition leaders, BN government would have been swapped underground in the early years of our political turmoil".

    Malaysians are still lucky that BN is still relevant and insyaAllah will continue to survive,if elected BN leaders do not play communal politics through different racial platforms at different times of their political agenda, economic and social engagements with the rakyat.

    Coming back to the new and excitng role of Najib as DPM/Finance Minister, the nation will be safe and be guided expert economists, bankers and high profile corporate leaders through international consultancy and networking.This approach will be further enhanced through pragmatic economic and political think-tank of Najib, including his brother Nasir and some distinguished professors.Malaysians are never short of good thinkers in economic and political strategists, but it's only a choice for them if they want to assist our Ministers, some of which are not so well informed of their tasks and relevan management governance of their portfolios. Hopefull, when Najib takes over from Pak Lah, there will be a new "shakeup op of a dynamic cabinet of appoitnment by merits and not based on political loyalty and patronage.If we continue to ignore the majority wishes of the people for more qualified BN politicians, we may not survive in the 13th general election. Having lost Kelantan for a few decades had been painful, but the lost of Penang, Perak, Kedah and Selangor to PR is like "dagger cutting into our conscience and political pride".

    Over the last few days, there had been a surge of negative opinions about the agreed transition plan agreed between Pak Lah and Najib. Nobody is sabotaging the plan, but let real party democracy be practised for those who still love UMNO and all all past and present leaders, who had contributed relently to Malaysia's nation building process.In short, the UMNO delegates have the ultimate right to nominate all the top posts, so that all the delegates to PAU can vote and exercise their rights without fear or favour. SAY NO TO CORRUPTIONS AND ALLAH WILL BLESS US IN DUNIA AND AKHIRAT.

    ReplyDelete
  46. Salam Dato',

    Maaf, dok tulis dalam mengantuk sehinggakan ayat dah tidak seperti yang saya maksudkan.

    Berasaskan sumber the star online, Rocky's Bru mengetengah isu bagaimana Najib diberi jawatan Menteri Kewangan 1 tetapi sekadar kerusi nombor 2 dalam Khazanah Nasional.

    Saya telah menyatakan sebelum ini, saya akan memerhati sekurang-kurang seminggu sebelum menilai keberanian dan ketidaksombongan Najib.

    Nampaknya setakat ini tidak berapa bagus. Termasuk keengganan Najib menambat RM, nampaknya skor sehingga kini Najib 0 Pak Lah 2.

    p/s agaknya apa Najib nak buat dengan harga minyak ye? Harga soft crude dah mencecah USD130 semalam dan ditutup pada USD120.

    ReplyDelete
  47. Anonymous11:26 AM

    Nak jadi PM belajarlah dari Tun BUKAN dari Pak Lah, kata2 ini mmg tepat Datuk. Keputusan Najib untuk tidak mmbuat tambatan ringgit itu sangatlah di alu2kan JIKA ia benar2merupakan nasihat dari pakar ttpi apa yg mmbimbangkan ialah jika keputusan ini adalah menuruti kemahuan AAB yg masih DEGIL SOMBONG dan tidak mahu ikut apa2 nasihat JIKA ia datang dari idea TDM. Kedegilan dan akibat mendengar nasihat pakar OXFORD spt pembatalan landasan berkembar yg akhirnya kerajaan kena teruskan juga TAPI menelan belanja berlipat kali ganda (agak2 kerugian tu boleh beli 6 bual kapal selam Scorpene?), pembatalan jambatan indah (sebenarnya untuk kepentingan Malaysia)dan digantikan dgn ECER lah konon tapi ecer ni kalu dlm loghat kelantan bermakna "buang tahi merata2" dan seerti dgnnya lah datuk. Dan satu lagi harapan, semoga keputusan Najib ini TIDAK KORO kpd AAB.

    Selamat Hari Raya Aidiffitri kpd datuk dan semua blogers, maaf zahir batin.

    ReplyDelete
  48. Datuk,

    Frankly, if you say DS Najib is good at carrying out orders and do not have the tenacity to take the bulls by its horns, then what hope do we have?

    I am frustrated almost on a daily basis witnessing this Abdullah Government digging its own grave.

    Where are we heading Datuk? Why is it that almost all those with influence in UMNO seemed like 'numbed' except for a few notable individuals like Tun M ( I view him an UMNO heritage so he is an UMNO member or not is irrelevant ) , Muhyiddin, Mukhriz and Tengku Razaleigh.

    The rest? why are they so 'scared' to see and say the truth??

    It would be ashamed to the Malay if Gerakan, MCA or MIC are the first voices to be heard in asking him to step down later.

    I admit I am impatient to see DS Abdullah removed or he can step down voluntarily.

    As Don Corleone would say it," Its not personal, its just business"

    ReplyDelete
  49. One man show always mislead.

    As all the political brawl had been settled, now is the time for all brains inside the Malaysian parliament to gather as one and solve all riddles and questions on the word "ECONOMY".

    Prove to the Malaysian that each of them are worthy as designated. We had already bored on political junkies.

    Time has come, all the talkings done. We are looking forward to hearing from them soon.

    ReplyDelete
  50. tak pernah lagi dengau anjing makan telur ngan timun, biau betul minah TK tuh? Ini sudah fitnah.

    dah lah tak betul, nak dakwa orang lain lak. Wei, anjing mana makan telur ngan timun! Except kalaulah ada anjing Vege!

    ReplyDelete
  51. Sdr. A Kadir Jasin and para pengomen,

    Pegging the Ringgit is a very simple matter. However the implications are not simple nor straightforward.

    Pegging alone would not help the country in any way. Saving the country requires a number of measures, not just pegging. The act of pegging during 97/98 crisis and unpegging it in July 2005 (kalau tak silap) must only be done once (at most). On hindside, maybe, we should not unpeg it in the first place.

    Serupa dengan orang sakit. Kita tak bolih asyik bagi panadol untuk semua jenis penyakit!

    Sakit perut bagi panadol, sakit kepala bagi panadol, sakit hati bagi panadol. Sampai sakit mata (tak bolih jaga lama) pun nak bagi panadol. Mana bolih?

    Kena diagnos dengan betul baru buat keputusan.

    Jangan jadi hero, baru meeting sekali dah buat keputusan "will not be pegged. Not now or in future". Very decisive kononnye!

    In Malaysia, as in most other places in this world, knowing people or closely related to some prominent and influencial people allows a person to move up the ladder. Tak kisahlah samada itu political ladder or corporate ladder.

    Nazir Razak is no exception. He is there because of the family her is born into. Only eventually did he prove that he is quite ok.

    But remember, CIMB's growth is through acquisition and not organic.

    Immediate results is high profit growth etc. etc. Over the longer term, it would be anybody's guess!

    History has proven over and over again that it is extremely difficult (not impossible) to manage this type of growth! There is a case study comparing organic growth and growth via acquisition over the longer term but unfortunately my memory seems to desert me at this particular moment!

    Problems only surface years from now. Maybe when Nazir is no longer in CIMB!

    Sekian.

    ReplyDelete
  52. Dah kena tahan tanpa sebab, bagi apa pun dah tak sedap, ye tak Datuk Kadir nooo. Spin-spin jugak tapi hati kena terang bulan ramadan ni..

    ReplyDelete
  53. Sdr Massod Wajid,

    Saya tidak dapat siarkan komen Sdr.

    Menuduh seseorang Islam mengamalkan ajaran agama lain (dalam konteks ini Hindu) bukan sahaja dosa besar kalau tak betul, malah boleh disaman malu atau dikenakan tuduhan di bawah Akta Hasutan.

    Namun, watak-wakat keturunan India yang Sdr sebut itu memang wujud dan saya melihat kehadirannya di rumah pembesar berkenaan pada hari penamaan calon PRU ke-12 pada 24 Februari lalu.

    Orang kampung dan penyokong bawahan pembesar itu mungkin tidak kenal ahli korporat berkenaan. Tetapi saya kenal.

    Kita hanya boleh berharap dan berdoa agar para pembesar kita tidak mengamalkan perkara syirik sedang pada masa yang sama mereka buat majlis berbuka puasa, tadarus dan khatam Quran secara besar-besaran.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  54. Anonymous6:54 PM

    Scribe,

    International Economics-T&P
    (cookin' the books at wall street)

    (Maaflah - banyak sudah buat comment - lebih dari satu kali. Namun ini bab periok nasi, biarlah bising banyak pun saya tak kesah orang tak suka. Nak gunakan anonymous khuatir pula pertanyaan kita terus dibuang sahaja bukan sekadar tidak disiarkan. Nak siar atau tidak saya taklah pedulikan sangat)

    Saya rasa berita ini berita separuh-separuh - adakah ianya telah di'spin'kan; betulkah Zeti berkata setakat demikian?

    23-09-2008: Big no to ringgit repeg
    by Yong Min Wei

    KUALA LUMPUR: It was no less than the newly appointed Finance Minister Datuk Seri Najib Razak and Bank Negara Malaysia (BNM) governor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz who came out strongly to dismiss suggestions for the ringgit to be repegged against the US dollar...Meanwhile, Zeti said the floating exchange-rate regime provided Malaysia with the flexibility to adjust to international economic and financial developments, and accords exchange-rate stability against the currencies of our main trading partners.

    “A fixed exchange does not eliminate volatility. It merely transfers that volatility to domestic prices such as asset prices and inflation,’’ she said in a statement.

    Zeti said re-pegging the ringgit was never a consideration and that the currency would continue to operate under a managed-float regime with its value determined by the market.

    She pointed out that BNM would continue to ensure orderly market conditions, in particular dealing with excessive disruptions.


    “Since the un-pegging of the ringgit in 2005, it has been on a gradual appreciating trend, reflecting the fundamentals of the economy,’’ she added.


    Scribe, please consider "the case for floating exchange rates rested on three major claims:

    1. Monetary policy autonomy. If central banks were no longer obliged to intervene in currency markets to fix exchange rates, governments would be able to use monetary policy to reach internal and external balance. Further, no country would be forced to import inflation (or deflation) from abroad

    2. Symmetry. Under a system of floating rates the inherent asymmeteries of Bretton Woods would disappear and the United States would no longer be able to set world monetary conditions all by itsef. At the same time, the United States would have the same oppourtunity as other countries to influence its exchange rate against foreiegn currencies

    3. Exchange rates as automatic stabilizers. Even in the absence of an active monetary policy, the swift adjustment of market-determined exchange rates would help countries mantain internal and external balance in the face of changes in aggregate demand. The long and agonizing periods of speculation preceding exchange rate realignments under the Bretton Woods rules would not occur under floating." - (Krugman-Obstfeld)

    Scribe,
    the world post 1997 Financial Crisis, 9/11 and Sub-prime Mortgage Crisis 2007 says that not all things are as simple as saying YABhg Tun Dr M is not right with his suggestion to peg the ringgit.

    (Scribe, can you please get this to Zeti?)

    Terima Kasih.

    ps. will there be another book signing event by Tun for his new book and when, please, Scribe.

    ReplyDelete
  55. Sukj said...
    Datuk,

    1. Malaysia memang terkenal dengan TAMBAT.

    2. Kalau boleh semua mereka nak tambat.

    3. Tambat minda, tambat media, tambat blogger, tambat hakim, tambat pembangkang.

    4. Cuma satu perkara saja yang mereka tak boleh tambat...nyawa mereka. Tunggu hari nak jalan.

    11:58 AM

    Napsu pun perlu di tambat,kekadang tambat juga ada keperluan,jgn melihat sesuatu dengan penuh emosi,pikiran perlu digunakan

    Pinjaman Koperasi di http://creditccentre.webs.com

    ReplyDelete
  56. Salam Dato',

    Saya rujuk artikel berikut :

    TIADA TAMBATAN RINGGIT (Utusan Online, 23 September 2008)

    Kerajaan tidak bercadang melaksanakan semula kaedah tambatan ringgit kepada dolar Amerika Syarikat (AS) dalam menghadapi keadaan ekonomi global yang tidak menentu.

    Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan komited untuk membenarkan pasaran menentukan nilai mata wang negara.

    Menurutnya, nilai ringgit pada masa ini adalah stabil dan beliau yakin kestabilan mata wang negara itu mampu menghadapi senario ekonomi semasa.

    ‘‘Ya, kami yakin dan ia (ringgit) mencerminkan nilai sebenar mata wang ini,” katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri taklimat pertama sebagai Menteri Kewangan di kementerian barunya itu di sini hari ini.

    Beliau ditanya mengenai cadangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad agar tambatan ringgit diperkenalkan semula bagi mengurangkan kesan kejatuhan nilai dolar AS terhadap ringgit.

    Sabtu lalu, Dr. Mahathir memberitahu, jika nilai ringgit ditambat pada kadar tertentu, ia akan dapat menstabilkan kadar tukaran mata wang asing dan memberikan keuntungan kepada negara.

    Pada 1997, kadar tukaran ringgit ditetapkan pada RM3.80 bagi setiap dolar AS sebagai sebahagian langkah kawalan modal berpilih bagi mengelakkan ekonomi negara terus meleset.

    Bagaimanapun, amalan itu dimansuhkan pada 21 Julai 2005 dan sejak itu nilai ringgit ditentukan dengan mengapungkannya secara terurus berbanding beberapa mata wang asing terpilih.

    Selepas pemansuhan itu, nilai ringgit telah meningkat perlahan-lahan sejajar dengan pertumbuhan ekonomi dan pengembangan perdagangan selepas ditolak sebarang turun naik mata wang.

    Selepas pengapungan semula RM pada 2005, sukar untuk saya menerima semula pendekatan penambatan RM kepada nilai USD.

    Sebaiknya pada 2005, hanya nilai tambatan yang dinilai semula. Malangnya sistem tambatan itu sendiri telah ditolak. Mengubah semula kepada sistem tambatan akan membuktikan lagi betapa tidak konsistennya polisi kewangan negara di mata dunia (walaupun ini telahpun menjadi fakta tetapi tidak perlu kita mengeruhkan air yang sudah sedia keruh).

    Yang saya ingin persoalkan di sini adalah cara pengapungan RM semasa. Seperti dinyatakan di dalam artikel di atas, RM kini diapungkan SECARA TERURUS BERBANDING BEBERAPA MATAWANG ASING TERPILIH".

    Orang seperti saya tentunya tidak mempunyai akses kepada data-data dalam negara yang berkaitan.

    Menggunakan data-data yang diterbitkan secara awam, kita dapat melihat bagaimana majoriti matawang dunia tidak bergerak seiring dengan kejatuhan nilai USD. RM pula umumnya bergerak selari dengan nilai USD

    Justeru saya hanya dapat membuat satu kesimpulan.

    USD BERADA DALAM KELOMPOK MATAWANG YANG TERPILIH BERKENAAN.

    DAN USD DIAMBILKIRA SEBAGAI MATAWANG UTAMA (PRIORITY WEIGHTAGE) BERBANDING LAIN-LAIN MATAWANG YANG DIKATAKAN TERPILIH TERSEBUT.

    Malangnya ini langsung tidak diulas oleh Menteri Kewangan. Apatah lagi tambatan RM berbanding nilai emas.

    Mungkin ini langsung tidak diketengahkan semasa taklimat yang diterimanya. Maklumlah barisan yang memberi taklimat itupun adalah manusia yang sama yang berdiri disekeliling Menteri Kewangan yang lepas.

    Saya setuju dengan Quick Draw Botak. Pengapungan atau penambatan RM bukan penyelesaian tunggal. Ia hanya sebahagian kecil dari penyelesaian menyeluruh.

    Untuk penyelesaian menyeluruh, realiti ekonomi negara perlu dilihat dengan jujur.

    Perakuan yang menyatakan bahawa asas-asas ekonomi malaysia adalah kukuh, saya lihat sebagai satu lagi "denial". Najib telah berpaling daripada kenyataan.

    Merujuk kepada formula GDP (yang saya pelajari dari Dato' AKJ),

    1.kerajaan tidak lagi mampu bertahan jika mahu mengekalkan perbelanjaan awam yang tinggi berikutan kos penyelenggaraan yang naik mencanak (akibat hasil kualiti yang rendah), kos yang berlebihan selain perbelanjaan dalam bajet 2009 yang tidak produktif (tidak menghasilkan pulangan fizikal, kewangan atau struktur kerana begitu banyak yang dihalakan kepada belanja mengurus selain perbelanjaan 'prihatin'.

    2.Pelaburan industri yang semakin susut kerana kos operasi yang semakin meningkat terutama pengangkutan (eg kos petrol/diesel), kos bahan mentah, kemudahan kredit dan sumber manusia yang bersesuaian serta berkualiti. Secara realitinya kadar upah di Malaysia tidak meningkat tetapi kos pengangkutan dan kos bahan mentah yang naik mendadak (terima kasih Pak Lah) telah mengganggu gugat perancangan dunia perniagaan.

    3.Lebihan eksport berbanding import juga boleh dianggapkan statik jika tidak menyusut kesan dari perkara 2. Nilai RM dan kadar upah rendah tidak lagi dapat menjadi faktor pendorong kerana permintaan luar negara telah semakin lemah akibat kemelesetan ekonomi di kalangan majoriti rakan niaga negara.

    4.Apakah perlu saya mengulas tentang aspek perbelanjaan pengguna?

    Dah terlalu panjang penulisan saya kali ini. Cadangan saya kepada MoF mungkin dapat saya utarakan dalam komen-komen yang akan datang.

    Cukuplah sekadar saya katakan, tak perlulah TPM terlalu mengutamakan permintaan pihak-pihak seperti Fund Manager. Mereka ini hanyalah mewakili "hot fund" yang lebih gemarkan pendekatan touch and go selain perangkap-perangkap hutang seperti yang berlaku dalam isu terbitan bon oleh IPP.

    Tumpukan kepada pelaburan awam dan swasta yang produktif (samada produktif dari segi kewangan, struktur atau local labour intensive)selain keutamaan diberi kepada pengeluaran produk atau by-produk pertanian tempatan.

    p/s selepas pembentangan bajet 2009 tempohari, arahan ada dikeluarkan supaya penggunaan hotel-hotel sebagai tempat kursus dan seminar jabatan kerajaan diberhentikan. Dalam praktisnya, arahan ini dipatuhi dalam tempoh tak sampai sebulan pun.

    ReplyDelete
  57. Anonymous11:43 PM

    Saya baru baca posting dari bog chedet, agaknya datuk pun dah baca kot,nampaknya ia satu perkembangan yg sikit positif ttg MT UMNO dan kalu betul, eluklah Pak Lah undur cepat2 dan itu pun belum cukup lagi kalu mahu UMNO sehat betul2, tanding Presiden dan Timbalan Disember ni..ha barulah UMNO boleh bangun dan berjalan dan bolehlah masuk gelanggang semula, tapi datuk, pendedahan Tun itu buat kita tahu betapa sangat dahsyatnya AAB & co. Nauzubillah, ya Allah selamatkanlah Negaraku yg tercinta ini..dan nampak gayanya najib pun hanya jadi rubber stamp AAB dlm MoF dan keputusan tidak tambat ringgit pun juga "virus" AAB kot? (pinjam kata kawan kita)

    ReplyDelete
  58. Anonymous11:45 PM

    oh..ya datuk kalu datuk dah baca posting TDM tu tolonglah bagi komen sikit, nak tahu sangat ni...!

    ReplyDelete
  59. Anonymous12:32 AM

    Scribe,

    Sun Tzu-ish
    (calling the bluff)

    Are we of the Bumi Bertuah ready
    for a recession or stagflation?

    How can we last out very bad
    ecomonomics weather and come out
    of them a better, stronger nation?

    Are we ready for progress and developement?

    (where is that man who lead
    us from defeat to victory
    that we may listen to his words)

    ReplyDelete
  60. Salam Dato',

    With reference to comment by Indigo.

    The book of Krugman-Obstfeld is widely use by undergrads around the world. Paul R. Krugman and Maurice Obstfeld represents one of many school of thoughts in the academics of international economy.

    Nevertheless, Krugman-Obstfeld does not incorporate much of Tobin Tax.

    And I guess Zeti is a follower of James Tobin school of thoughts.

    A moderate economy academia will go for the in-between where cost of currency stability will be bore by someone.

    This cost will be bear by the government (directly) via pegged currency or by the nations business community (indirectly) via floating currency.

    Due to inter-market conditions nowadays, ripples of economic distress of one country will be felt by another country as a trading partner. Thus market uncertainties are unavoidable and the exposure will be proportionate to size of trading between two nations.

    The closer the trading between two nations, the greater the exposures of the two and thus the greater the cost of stability.

    With the strong view of Zeti and MoF on floating currency, I guess Malaysia's exposure to US and those countries that have FTA with the US may be regard as high.

    Sigh! They never learned anything about international exposures from the 1997 crisis, do they?

    And the best part is, typically Pak Lah government (even when the one in the hot seat is Najib) to not undertake the cost of stability and instead push it to the business community.

    TDM may not be well informed of the particulars/details in current economic statistics, but he sure knows his economics. Too bad only a few listens to him in 2005.

    ReplyDelete
  61. Anonymous4:00 PM

    Dato'

    Agak-agaknya kenapa Datuk Najib seolah-olah menjadi seperti pak turut atau lebih tepat lagi seperti "lembu dicucuk hidung" bila berhadapan dgn kemahuan pak lah?

    1. Adakah kerana takut kempunan utk terus jadi PM kalau tak sependapat dgn PM macam yg terjadi pada Anwar Ibrhim?

    2. Apakah benar dakwaan RPK tentang laporan risik tentera yang kononnya kini ada pada Pak Lah dan menantu yang boleh mengancam kedudukan Datuk Najib?

    3. Kenapa muka datuk Najib merah padam semasa Pak Lah umumkan formula peralihan kuasa 2010?

    Harap Dato boleh komen sikit.

    - Anthony Russel-

    ReplyDelete
  62. Anonymous4:39 PM

    Siapa sebenarnya pakar, Tun M ka pegawai-pegawai kewangan kita? Let's Najib dan the think-tank do the job. Keadaan sekarang tak sama dengan keadaan dulu. Hari ini Ringgit tidak se "fragile" dulu yang memerlukan ia "diletakkan dalam inkubator"

    Datuk juga kata once bitten twice shy. Apa yang pemikir kita belajar dari tragedy sedekad yang lalu ialah memelihara diri dari menjadi sasaran spakulator. Merekalah pakar sebenar yang tak gian cari nama, mengelejat masuk TV bikin blog dan mengaku "ah ni idea akulah ni"


    Kita mungkin hanya nampak Tun sahaja sebab dia yang rajin menulis itu dan ini, tapi kita tak nampak mereka yang berada dibelakang tabir, sebab kalau sebut orang gomen, imej pekerja yang pemalas dan suka habis masa minum kopi dan bersembang akan memenuhi cepu minda kita.


    Kita lebih kenal penganalis ekonomi, dari RAMlah, REMlah ROMlah, tapi kita tak pernah nampak orang Treasury, Audit Negara dan JANM sendiri bercakap masuk TV. Kalau ada pun, cuma orang kuat LHDN dan Bank Negara.


    Saya sendiri hanya mengenali Ambrin Buang pada nama saja dan tak pernah tau mana rupa lelaki yang bernama Ambrin Buang yang selalu disebut-sebut orang itu.


    Tiap-tiap tahun saya lihat, bila budget dibentang, stesen-stesen TV berlumba-lumba panggil pakar suruh kritik budget yang telah dibentang, idak pernahlah pula panggil wakil yang bikin budget itu tampik kehadapan. Kita cuma nampak Pak Lah, Datuk Nor Yacub, dan Datuk Zeti Akhtar, wakil yang sediakan data dan angka-angaka bagi membolehkan budget tersebut dirangka sedemikian rupa tak ada masuk TV pun.


    Sebenarnya saya nak cakap sikit jah, apa salahnya kalau TV beri publisiti sikit pada Akauntan Negara.

    ReplyDelete
  63. Salam Dato',

    Saya rujuk kepada komen Mardhiah.

    Ketua Audit Negara dah dua tahun berturut-turut diberi muka depan di dada akhbar apabila membentangkan laporan tahunannya.

    Dua tahun berturut-turut juga laporan itu mendapat perhatian dari orang ramai tetapi dipandang sepi sahaja dari barisan kabinet.

    Ada beza ke jika Akauntan Negara di beri spotlight?

    ReplyDelete
  64. Some of my thoughts regarding current economy situation:

    Baru-baru ini, seluruh dunia dikejutkan oleh krisis kewangan yang diakibatkan oleh pinjaman sub-prima di Amerika Syarikat. Natijahnya, Amerika Syarikat akan menghadapi tekanan dari segi menyediakan dana yang besar untuk menyelamatkan syarikat-syarikat kewangan. Jumlahnya USD 700 billion. Hanya Tuhan sahaja yang akan mengetahui jangka masa krisis ini akan dipulihkan sepenuhnya.

    Krisis ini mendapat perhatian seluruh dunia. Perdana Menteri Jepun yang baru, En. Taro Aso menyatakan harapan beliau agar situasi ekonomi Amerika tidak menjatuhkan ekonomi Jepun bersama. President Perancis, Nicholas Sarkozy yang pada masa ini mengepalai "European Union" pula berpendapat bahawa Amerika secara bersendirian tidak dapat menyelesaikan masalah ini, justeru itu perbincangan yang lebih meluas diperlukan seperti perbincangan negara G-8 untuk menangani masalah ini. Tanda-tanda adalah jelas bahawa krisis sub-prima yang bermula di Amerika mungkin menular ke Eropah atau pun negara-negara maju yang lain kerana syarikat kewangan di Amerika mempunyai hubung-kait dengan syarikat kewangan di Eropah atau Jepun berdasarkan kepada hubung-kait anak syarikat atau pun perjanjian.

    Langkah berjaga-jaga yang diambil oleh kerajaan Jepun di dalam menggantung perniagaan Lehman Brothers di Jepun untuk memastikan bahawa syarikat tersebut tidak membawa bersama kemudaratan syarikat induknya di Amerika jelas menunjukkan keperihatinan Kerajaan Jepun ke atas kesan akibat ekonomi sub-prima Amerika ke atas ekonomi di Jepun.

    Saya berasa bimbang apabila mendapati terdapat sikap ambil lewa oleh sebahagian ahli ekonomi mahu pun politik yang menyatakan pendedahan ke atas Malaysia berdasarkan kepada krisis kewangan Amerika Syarikat ini adalah sebanyak 20% sahaja kerana eksport Malaysia ke Amerika adalah sebanyak 20%. Sepakar mana pun ahli ekonomi, apabila menyatakan ungkapan seperti itu menunjukkan sikap ambil lewa. Sikap ambil lewa boleh membawa kepada padah sekiranya perhitungan terperinci tidak dilaksanakan. Sesiapa pun tidak boleh membuat keputusan berdasarkan kepada satu basis iaitu ekspot ke sebuah negara. Krisis domestik Amerika Syarikat ini pada bila-bila masa sahaja boleh bertukar menjadi krisis dunia.

    Tanda-tanda ia boleh menjadi sebuah krisis adalah jelas sekiranya perubahan situasi berlaku dengan terlalu pantas. Kronologi peristiwa beberapa bulan lepas telah menyaksikan bahawa harga minyak tertinggi telah direkodkan pada bulan Julai dengan harga USD 145 dollar satu tong. Tindakan kerajaan yang agak tergesa-gesa adalah menaikkan harga minyak dari RM 1.92 selitak kepada RM 2.70 seliter dengan sekelip mata. Tindakan ini secara dasarnya telah membantutkan keupayaan rakyat untuk berbelanja secara positif. Contohnya, saya telah membaca keluhan seorang penuntut universiti berbangsa Melayu yang terpaksa menangguhkan pembelajaran nya kerana kekurangan kewangan untuk menampung keluarganya yang muda dan berulang-alik ke Universiti. Rakyat berbangsa Cina juga mengeluh kerana secara hakikatnya mereka juga terhimpit dengan kos yang tinggi kerana rata-rata mereka tinggal di bandar. Telah wujud satu perasaan dan sentimen di kalangan rakyat untuk tidak berbelanja kerana risaukan masa hadapan yang belum kelihatan sinar cahayanya.

    Kesannya, adalah pusingan wang yang lebih lembab di negara ini. Pada kos yang amat tinggi, pusingan wang (cashflow) yang lembab akan membawa kepada kemerosotan perniagaan di Malaysia. Sudah tentu ini tidak akan berlaku di dalam sekelip mata, tetapi berlaku di antara sekarang hingga 6 bulan yang akan datang. Pada hari ini, peniaga yang mempunyai lebihan tunai yang tinggi sahaja yang boleh memastikan perniagaan mereka bertahan untuk tempoh yang lebih panjang.

    Pada kemuncak inflasi yang lepas, saya telah mencadangkan agar nilai matawang ringgit dinilai semula ke nilai yang lebih tinggi dan ditambat. Hakikatnya, cadangan ini bukanlah satu cadangan yang dibuat semberono. Sekiranya kita melihat dan mengkaji matwang Eropah iaitu Euro, kita akan dapati bahawa Euro memang telah meningkat dengan lebih tinggi semasa keadaan inflasi memuncak di bulan Julai. Secara sengaja atau pun tidak, rakyat Eropah telah dilindungi daripada inflasi yang tinggi dengan kenaikkan nilai Euro. Eropah secara bersama mengawal matawang mereka tanpa perlu dipengaruhi oleh matawang luar.

    Sistem matawang Malaysia sekarang adalah berdasarkan kepada sebakul nilai-nilai matawang terpilih. Ini bermakna turun atau pun naiknya matawang negara tidak ditentukan oleh nilai-nilai instrinsik kewangan dan ekonmi negara tetapi ditentukan oleh pergerakan matawang di negara lain. Sekiranya keadaan ekonomi tidak mencemaskan seperti adanya masalah inflasi tersebut, saya rasakan perkara ini tidak perlu menjadi satu perhatian serius. Tetapi apabila terdapat situasi yang mencemaskan, butir-butir mekanisma perlu dilihat dengan lebih mendalam.

    Secara tegas saya berpendapat bahawa perubahan matawang negara sewajarnya ditentukan oleh nilai-nilai instrinsik negara itu sendiri, terutama apabila keadaan menjadi buruk. Adalah tidak wajar sekirnaya kita membiarkan, matawang ini dipengaruhi oleh sebakul matawang asing, kerana matawang asing ini tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam mengenai kekuatan, kelemahan dan juga ancaman yang dihadapi oleh negara semasa situasi menjadi buruk.

    Natijahnya, akibat daripada kelewaan di dalam mengkaji semula sistem matawang negara untuk disesuaikan dengan nilai-nilai instrinsik negara, maka Malaysia telah merekodkan kadar inflasi tertinggi di dalam sejarah sejak dari tahun 1985. Tambahan pula, ini telah menjebabkan bajet defisit negara bertambah ke 4.6%.

    Inflasi yang tinggi ini berlaku di seluruh dunia. Tetapi sewajarnya kita melihat kepada kebijaksanaan Eropah di dalam cara mereka menangani masalah tersebut.

    Kesan daripada kenaikkan harga komoditi telah menyebabkan masyarakat Amerika tidak dapat membayar hutang-hutang pinjaman perumahan mereka. Ini telah melumpuhkan sistem kewangan di Amerika Syarikat. Kini kita melihat satu putaran kejatuhan harga komoditi telah bermula. Sekiranya pada bulan Julai , harga minyak adalah USD 145/ tong. Pada kemuncak kebangkrapan Lehma Brothers tempoh hari, harga ini telah jatuh kepada USD 95/tong. Kejatuhan mendadak sebanyak 40%. Harga kelapa sawit telah jatuh dari RM 4,500 setan metric ke RM 2,100 setan metric.

    Manakala permainan turun naik harga komoditi pada hari ini adalah diasaskan kepada kepercayaan dan anggapan masyarakat pelabur mengenai keupayaan Amerika Syarikat untuk memulihkan ekonomi mereka, hakikatnya Amerika berada di dalam situasi yang amat sukar.

    Adalah amat menyedihkan apabila melihat peladang-peladang di luar bandar kini mendapat hasil yang amat kurang disebabkan oleh krisis ekonomi dunia tetapi pada masa yang sama harga barang-barang masih lagi tinggi akibat kesan inflasi pada bulan Julai yang lepas.

    Sesungguhnya, masa hadapan dan juga kebahagiaan hidup rakyat tidak boleh ditentukan dengan manusia yang menyatakan bahawa pendedahan Malaysia kepada krisis Amerika amat kurang kerana pendedahan eksport sebanyak 20% sahaja.

    Tetapi masa hadapan negara dan kebahagiaan hidup rakyat perlu ditentukan oleh insan yang peka kepada segenap perubahan ekonomi dunia, dengan cara ini barulah kebahagiaan rakyat dapat diperolehi secara kadar terus kepada kekuatan instrinsik ekonomi dan kewangan negara dan juga berdasarkan kepada ancaman situasi ekonomi dunia yang bersifat luaran.

    ReplyDelete
  65. Anonymous10:09 PM

    Scribe,

    Hormat saya terhadap Datuk Zainal Aznam!

    September 24, 2008 19:04 PM
    No Necessity Yet To Peg Ringgit, Says Economist

    KUALA LUMPUR, Sept 24 (Bernama) -- Malaysia is not in a crisis mode to compel it to review the decision to float the ringgit and re-peg it again to stabilise the economy, says an economist, Datuk Zainal Aznam Yusoff.

    Zainal, who is also a member of the Economic Council of Malaysia, said the ringgit is "fairly stable" currently even if the government is facing a difficult and challenging period due to the U.S. subprime problem which has affected the global economy and financial system.

    "The current condition is not similar to that of the 1997/98 Asian financial crisis," he told reporters after the launch of the 2008 United Nations Conference on Trade and Development World Investment Report, here Wednesday.

    However, if the local unit moved down to RM3.8 to the U.S. dollar, Zainal said the government may have to come up with an alternative mechanism to counter the depreciation.

    The ringgit was earlier pegged to the U.S. dollar at 3.80 on Sept 1, 1998 to restore stability to the currency market amid the financial crisis then but it was subsequently de-pegged and floated against a basket of currencies in July 22, 2005.

    Following that it appreciated gradually, hitting as high as 3.3 before sliding to 3.40 recently.

    Finance Minister Datuk Seri Najib Tun Razak had on Monday said that the government will not re-peg the Ringgit.

    -- BERNAMA

    Nota:

    Ya, keadaan sekarang tidak serupa dengan apa yang berlaku pada 1997. Dunia banyak sudah berubah selepas 1997, malah selepas Beijing 2008.

    Namun, harga minyak mentah dunia, harga komoditi, 'credit crunch', 'volatility of the USDollar' (komen Sdr Amoker ada benarnya) dan 'transparency of Sovereign Wealth Funds' adalah pekara-pekara yang menjadi kunci terhadap kesihatan ekonomi dunia. Adakah pasaran dunia masih 'a free market(laissez faire)' atau dalam proses perubahan saperti seorang politicus Amerika kata 'market socialism'?

    Kata-kata Zainal Aznam melegakan rasa kesal di hati terhadap kenyataan MoF. Bukan apa, Tun DrMahathir hanya memberikan cadangan yang amat bernas. Rasanya suah tidak banyak yang masih menghormati dan menyayangi TunM.

    Dan nyata dari tulisan Scribe sendiri, anda bukanlah budak-budak buta ilmu international economics, bukan sekadar 'theory' tetapi 'practice'nya sekali. Saya kagum cakap-cakap anda dalam hal ekonomi.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  66. Sdri Siti Mardhiah,

    Saya nak komen sikit mengenai komen Sdri.

    Saya bukan orang gomen tapi pernah dipinjam kat gomen. Tu pun lebih kurang 10 tahun yang lalu semasa krisis 1997/98.

    Tak semua orang gomen pemalas. Ramai hero disebalik tabir.

    Tapi olih kerena struktur telah dibuat sedemikian rupa dan terma serta syarat perkhidmatan/jawatan (kalau tidak silap) mereka menjadikan mereka "servant" dan tidak "bolih" mendapat publisiti maka mereka terus menjadi hero disebalik tabir.

    Yang "dibolihkan" bercakap adalah bos-bos politik. Yang lain kena duduk ontok-ontok!

    Sekian.

    ReplyDelete
  67. Anonymous12:26 AM

    Salam Dato'

    Tulisan saudara Razman

    "Ini suatu perkara yang amat menghairankan semua pihak. Saya percaya banyak pihak pernah mendengar berkenaan Tan Sri Nor Yackop menjadi 'penyelamat' ekonomi negara dalam tahun-tahun kemelesetan ekonomi 97/98 pada zaman Tun Dr Mahathir dahulu. Kononnya beliau begitu instrumental dalam proses pemulihan ekonomi Malaysia."


    Saya pernah keliru tentang isu yang sama. Saya cadangkan saudara baca buku "The Malaysian Currency Crisis-How and Why it happened by TDM".Baca dan barulah kita boleh membuat penilaian.

    Saya ni cuba ikut pesan arwah ayah saya yang tak sekolah tinggi pun, katanya, tak usah bila orang berdebat di kedai kopi kita sama berdebat , kalau ada yang tak jelas, pergi cari buku tentang isu itu, baca dan lepas itu pergilah balik debat di kedai kopi tu.

    ReplyDelete
  68. Anonymous8:12 AM

    cik faezah,
    saya pun tahu, kisah tun mahathir mintak nor yackop buat paperwork, dan brief tun tentang forex di buines aires, dan tun punya decision sendiri untuk peg ringgit kepada dollar yang masa tu trading at rm3.80 selepas berpuluh-puluh meeting. tak tahu lah, mungkin cik faezah ni lebih arif berkenaan hal ini dan lebih layak dari saya yang taraf sembang tepi longkang kedai kopi aje.

    97/98 crisis dah lama berlalu. hakikatnya orang yang sama juga berada di dalam kementerian kewangan sekarang menuntukan dasar kewangan negara. kita pun tahu yang run day-to-day operation kat kem kewangan to dia jugak lah.

    ini sahaja yang saya pertikaikan. kenapa selepas 10 tahun nor yackop kat kem kewangan, polisi kewangan kerajaan (seperti etika perbelanjaan, pengurangan subsidi mendadak dll) menjadi pelik-pelik sehingga digelar kerajaan flip-flop. contohnya tarik subsidi, bagi rebate bukan kepada golongan sasaran.

    rakyat yang tak cerdik macam saya pun tahu. kalau saya mampu pakai kenderaan dah tentu saya ni boleh dikira berkemampuan. masalahnya bila minyak naik mendadak, harga barang pun naik mendadak, yang miskin tak ada kereta/motorsikal tu ada dapat rebate tak? itu salah satu contoh tindakan kerajaan yang semua orang tahu lah.

    jadi, saya harap nak dengar pandangan cik faezah yang bernas tu. harap-harap datuk AKJ approve comment ni.

    ReplyDelete
  69. Anonymous2:34 PM

    Salam Dato'

    Saudara Razman,

    1. Tak ada salahnyanya minum dan berborak di kedai kopi tepi longkang.Saya sendiri masih minum di kedai kopi. Yang tak elok ialah berborak di kedai kopi berjam-jam tanpa fakta yang kukuh dan tidak ada usaha pula untuk mencari fakta yang betul. Malangnya itulah kegemaran bangsa kita. Bersembang di kedai kopi kalau kena gayanya boleh jadi medan untuk melahirkan idea dan perdebatan yang bernas.Oleh itu tak perlulah saudara sensitif tentang kedai kopi

    2. Tentang krisis kewangan 1997/1998, bab cerita secara kasar macamana TDM dan TNY menyelesaikan krisis itu ramai yang tahu. Untuk tahu secara terperinci saudara bacalah buku yang saya cadangkan.Kesimpulan yang saya dapat setelah saya membaca buku tersebut tidak perlulah saya nyatakan disini.

    ReplyDelete
  70. Anonymous1:32 AM

    faezah said...
    Salam Dato'

    Saudara Razman,

    1. Tak ada salahnyanya minum dan berborak di kedai kopi tepi longkang.Saya sendiri masih minum di kedai kopi. Yang tak elok ialah berborak di kedai kopi berjam-jam tanpa fakta yang kukuh dan tidak ada usaha pula untuk mencari fakta yang betul. Malangnya itulah kegemaran bangsa kita. Bersembang di kedai kopi kalau kena gayanya boleh jadi medan untuk melahirkan idea dan perdebatan yang bernas.Oleh itu tak perlulah saudara sensitif tentang kedai kopi

    2. Tentang krisis kewangan 1997/1998, bab cerita secara kasar macamana TDM dan TNY menyelesaikan krisis itu ramai yang tahu. Untuk tahu secara terperinci saudara bacalah buku yang saya cadangkan.Kesimpulan yang saya dapat setelah saya membaca buku tersebut tidak perlulah saya nyatakan disini.


    hmm, apa-apa je laa faezah. tak faham ulasan saya pun, saya tak kisah. nanti lah saya cari buku tu dan baca dan buat kesimpulan sendiri dan saya simpan dalam hati sanubari saya dan tidak perlu diceritakan dalam blog ni dan kemudian saya buat-buat pandai. huahuahua.

    sekian, terima kasih

    to datuk, your scribe is one of the most enlightening one among malaysian blogs. unlike some bloggers who like to repeat what others say; they just keep going in circle. readers need fresh ideas/input from brilliant ppl like you who would read alot and do your own research before letting ppl know your thought. this puts you on the same level with great thinkers like tun dr mahathir. i wish there are more ppl like you around.

    ReplyDelete
  71. Sdr Razmanabdrahman,

    Terima kasih atas kata-kata Sdr yang memberi semangat.

    Walaupun saya membuat blog, saya tetap seorang wartawan.

    Maka saya menulis dalam bentuk kewartawanan; harus ada fakta dan hujah yang meyakinkan bagi menyokong apa yang saya ceritakan.

    Lagipun saya sudah agak lama dalam bidang ini -- 39 tahun. Sejarah menjadi asas dan panduan.

    Saya harap para blogger, khasnya yang muda, agar banyak membawa, memerhati dan meneliti. Tulis ikut isi (realiti) jangan ikut emosi dan fantasi.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  72. Anonymous2:14 PM

    Scribe,

    Scribe,

    TOYOL ON THE LOOSE!
    (betulkah cerita ini: From Reuters):

    Central banks dole out cash as bailout doubts grow

    Central banks across Asia scrambled on Friday to meet a desperate demand for cash, both in their own currencies and the U.S. dollar, as the White House's $700 billion bailout plan ran into unexpected roadblocks.

    News of the biggest ever U.S. bank failure only added to the thirst for liquidity, with the government brokering a last-ditch purchase of thrift Washington Mutual

    "The market is just frozen at the moment," said Claudio Piron, a strategist at JPMorgan Chase Bank in Singapore.

    "We are at such a point of absent liquidity that prices are beginning to fail in their usefulness as a signal - this in itself is disturbing," Piron said.

    Overnight dollar funds remained in a broad 2.5-3.5 percent range in Asia, bankers in Singapore said. Short-term lending rates in local currencies jumped with Singapore dollar overnight rates at 2 percent, their highest since end-January...

    With commercial banks everywhere hoarding cash and reluctant to lend to each other, central banks were increasingly stepping in to fill the void.

    The Reserve Bank of Australia (RBA) launched its first ever repurchase operation in U.S. dollars and all $10 billion on offer was hungrily snapped up at 3.165 percent, well above the minimum bid rate of 2.35 percent.

    The RBA established a U.S. dollar swap line with the Federal Reserve earlier in the week, aimed at meeting strong demand for U.S. dollars during Asian trading hours.

    In South Korea, the Finance Ministry said it would inject $10 billion or more into the local swap market until the middle of October to stave off persistent dollar funding shortages.

    The RBA and the Bank of Japan also kept adding extra cash to their own banking systems on Friday, while Vietnam lifted the rate it pays on bank reserves to reduce the cost of borrowing.

    Yet these sums paled into insignificance compared to the U.S. Federal Reserve's largesse.

    Figures released late Thursday showed U.S. institutions borrowed from the Fed $188 billion per day on average in the latest week, almost four times the previous record.

    "This looks like the balance sheet of a central bank that is keeping the financial system on life support," said Michael Feroli, U.S. economist with JPMorgan in New York.
    (http://www.reuters.com/article/ousiv/idUSTRE48P11E20080926?sp=true)

    September 26, 2008 21:39 PM
    Lifting Ban On Ringgit Offshore Trading Will Make It More Receptive To International Traders: Economist

    KUALA LUMPUR, Sept 26 (Bernama) -- Lifting of the offshore Ringgit trading ban will make the currency more receptive to international traders in making the local currency as settlement for trade.

    "If the ban is lifted, it will be easier for them to accept the Ringgit as settlement currency as it is traded internationally," Bank Islam economist, Azrul Azwar Ahmad Tajudin, said.

    He was responding to a question on the proposal by former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad to make all Malaysian trade payments in Ringgit denomination.

    By doing so, the Ringgit will be in constant demand and its value will be stable at a certain level, Dr Mahathir had said.

    As buyers, Azrul said, Malaysia will have the upper hand to dictate whether the Ringgit can be used for settlement.

    "However, we need to be mindful that sellers may shy away if there are too many hassles," he told Bernama Friday.

    "We may explore the idea (but) it is very hard to make it happen because the Ringgit is not an international currency," he added.

    Meanwhile, RAM economist, Dr Yeah Kim Leng, said as long as the exchange rate was not overly volatile and remained manageable, the benefit of a managed float would outweigh the fixed rate of the Ringgit.

    He said if the Ringgit was not allowed to change with times, it might become overly undervalued or overvalued, depending on the current global situation.

    "Like in the US where the economy is going down fast, so is its currency. If we peg the Ringgit at a fixed rate, we will create too much rigidity," he said.

    Yeah said the pegging of a currency should also take into account the international trading structure where the market is based on selected currencies or denominations, especially since 80 per cent of goods are traded in US dollars.

    "Our Ringgit is not an international currency. Importers elsewhere will need quotations in other major currencies that are internationally convertible in overseas markets," he said.

    At 5pm, the Ringgit closed 3.4340/4370 against the greenback compared with yesterday's close of 3.4290/4310.

    Nevertheless, Yeah is optimistic that the Ringgit may regain its strength in line with the further weakening of the US dollar.

    He said it appeared imminent that the US would undertake a rate cut to cushion the impact of the ongoing housing market and credit crisis there.

    "It is not just the bailout of the financial institutions that can save them, they may also need to have a rate cut to boost the US economy since the 1930s depression," he added.
    -- BERNAMA

    Pertanyaan:

    Ringgit ini cukup kuat sekiranya dimainkan specultors, RAM dan BIe?

    Inilah bila Tun bercakap tak dengar betul-betul dari mulanya.

    gold dinars...'gold dinars'
    sama dan serupa?

    ReplyDelete