Thursday, May 20, 2010

MCA: Between Largesse And Being Intellectual

A Kadir Jasin


[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

THE MEDIA on May 18 quoted the MCA president, Dr Chua Soi Lek, as saying that the Chinese community is no longer concerned with bread and butter issues, but with “intellectual” issues such as fair implementation of policies.

The Malaysian Insider news portal headlined it “Soi Lek says Chinese drawn to fair policies, not largesse.” Largesse is defined as (1) generous giving, as from a patron, (2) a gift or gifts given in a generous, or sometimes showy or patronizing, way and (3) nobility of spirit.

From the outset, I agree with him on the part about fair implementation of policies. Had government policies been implemented fairly and effectively, there would not have been the gaping income gaps among the races, states and regions.

The Bumiputeras would have achieved their modest 30-per cent wealth ownership target and our society would have been more equal and egalitarian. The top 20 per cent would not continue to suck up the wealth.

Unfortunately, the opposite might be the case. Poverty is creeping back and the income gaps among the races have widened. Official statistics that accompanied the launching of the New Economic Model, show that 60 per cent of households earn below RM3,000 a month, and 80 per cent of them are Bumiputera households.

Thanks to their stronger economic position at the outset of the NEP and their monopoly of the economic supply chain, the Chinese were able to beat all the targets set for them but the Bumiputeras and the Indians lag behind.

While the Bumiputeras and the poor Chinese and Indians benefited modestly from official largesse, the Chinese mercantile and professional classes benefited more substantially.

With one stroke of a pen by the Finance Minister allowing football betting, tycoon Vincent Tan is richer by RM525 million richer. His Ascot Sports sold 70 per cent of the business to his corporate vehicle, Berjaya Group. If that’s not gargantuan largesse, I don’t know what.

The Chinese enjoyed official largesse by way of large monopolies, concessions, contracts and subsidies – anything from sugar monopoly to large timber concessions, gaming franchises, IPP licences, massive contracts and billion ringgit worth of direct and indirect subsidies.

In fact, official largesse not only helped to prosper the well-connected Malay-, Chinese- and Indian-controlled conglomerates, but also in some instances saved them from bankruptcies.

The YLT official website tells of the company nearly going bankrupt in the 1970s, forcing family members to chip in to rescue it. By the 1980s, the YTL Group took off on a grand scale on account of large government contracts to build schools and modular hospitals and later on privatisation of railway land and the award of the first Independent Power Producer (IPP) licence.

Vincent Tan’s Berjaya Group took off when it was awarded the privatisation of Sports Toto in the 1980s while Ananda Krishnan became an overnight sensation when he was awarded the super-lucrative privatisation of the Jalan Ampang Race Course and a series of gaming and telecommunications franchises plus considerable seed capital from state-owned funds.

He is survivor, always enjoying the patronage of powerful Malay political figures. Today he is a master market maker known for taking his prized assets private only to re-quote them at handsome premiums.

It’s fine with me if the new MCA under Dr Chua no longer wants the bread and butter type largesse for the Chinese, but is instead more concerned with intellectual matters such as good governance, accessibility to education, scholarships, promotions, the judiciary and crime.

If I can speak for the Malays, the Orang Asli and other Bumiputeras, I think we too are concerned about good governance. Without good governance, the poor are more likely to be marginalised because they cannot afford to give fat ang pau, duit kopi, sponsorships and cuti-cuti to the ruling elite.

The Malays, the Orang Asli and other Bumiputeras too want accessibility to education and scholarships, not only to attend public universities, but also to enroll in private universities and colleges.

The Malays, the Orang Asli and other Bumiputeras too want better promotion opportunities in the Chinese- and Indian-controlled conglomerates, especially those that enjoy massive government largesse apart from the GLCs.

The Malays, the Orang Asli and other Bumiputeras too want an independent judiciary and a reduction in crime because they too want justice and they too are victims of rising crime rates.

The MCA cannot pull the wool over people’s eyes by blaming its declining support among the Chinese to the implementation of government policies. The MCA is part and parcel of the policies and their implementation. The MCA should instead thank the government and claim the credit that the NEP had given the Chinese a much larger slice of the expanded cake than the Bumiputeras and the Indians.

Also, it is not as if whenever or wherever the MIC is in the driving seats, things are better. The Port Klang Free Zone fiasco is a case in point.

And in Sarawak, where the BN had just been ousted from the Sibu parliamentary seat by the DAP on account of Chinese support, who benefited from the massive timber concessions and infrastructure contracts if not a handful of Chinese tycoons?

The Star newspaper in a report on last March 27 listed them as Tiong Hiew King, Ting Pek Khiing, the Lau brothers (Henry Lau Lee Kong, Stephen Lau Lee Kiong and Vincent Lau Lee Ming), Hii Yii Chiong, Ding Jack Sung, Ling Chiong Ho, Wong Kie Nai, and Yaw Teck Seng. It labeled them the “Sarawak Shakers”.

The MCA, especially its new President, cannot continue to pin the blame for the party’s poor rating among the Chinese on others. More so when the few seats it won in the 2008 general elections were mostly on account of Malay votes.

I am all for the MCA being concerned with intellectual issues so that the party will be better able to relate to the everyday things like morality, infidelity, the evil of gambling and alcoholism, the along menace, prostitution, human trafficking, illegal wildlife trade, drug trade, profiteering and many more issues plaguing our multi-religious and multi-racial society.

99 comments:

  1. Ouuuh! Letih lah Tok baca panjang lebar!

    Konklusinya, Melayu (UMNO) beri segalanya untuk syarikat-syarikat gergasi Cina, TAPI Kaum Cina amnya dan MCA khususnya tetap "menyalahkan" UMNO! Tak berterimakasih!!!

    Konklusinya, kerajaan Melayu(UMNO) sudah buat yang terbaik untuk rakyat!!!

    Soi Lek tu rujuk "Largesse" masa PRK Tok!

    So far, dah ada 10 PRK sejak Mac 2008. Jumlah janji "Largesse" 10 PRK tu berapa banyak Tok?

    .....agak-agak dah menyamai bajet Rancangan Malaysia!!!!!

    Udah-udah lah Tok dok spin! Sikit-sikit bolehlah, kalau "over" nanti orang meluat!!!

    ....maaf Tok!

    ReplyDelete
  2. Tok Kadiaq

    In the end,elections are all about numbers.

    Come what may,the chinese will never have the numbers to back them.

    At present,they have more to lose since any action from them will invite equal reaction from others.

    Unfortunately,they simply dont have the numbers.

    KEH KEH KEH

    TK

    ReplyDelete
  3. "If I can speak for the Malays, the Orang Asli and other Bumiputeras, I think we too are concerned about good governance."

    But Dato, the paradox is that we have been under successive governments for 40 years dominated by Malay leadership at every level, including GLC's, civil service, army, navy, airforce, police, KLSE, Securities Council, schools and Uni administration and teaching corps etc.

    So, who should we primarily take to task for all these failures in governance, transparency and accountability?

    "The Malays, the Orang Asli and other Bumiputras too want accessibility to education and scholarships, not only to attend public universities, but also to enroll in private universities and colleges."

    This comment is a little puzzling given that the majority of all the Govt and GLC (Petronas, TM, Tenaga etc.) scholarship awards have in fact gone to the Bumiputras. And I do not know of any case in M'sia where a Bumiputra applied to a private college, had the minimum qualifications and was rejected entry.

    I mean the minimum entry requirements for most private colleges for most pre-Uni and other degree courses (excluding say medical/law) is 5 SPM/O level credits. In UK (excluding Oxford, Cambridge and the like), the minimum is 2A level passes for a degree course.

    So, where is the discrimination or bias, especially when non-Bumis have to fork out fees upwards of #30,000 for a diploma and $50,000 for a degree in local private colleges? And do remember they are not eligible for PTPN loans unless they sat for SPM or STPM and so their parents have to slog to save a small fortune and that ain't no walk in the park either!!

    dpp
    we are all of 1 race, the Human Race

    ReplyDelete
  4. Dato, with your very chilli pedas post today, MCA's Dr Chua has been undressed and his super hypocrisy is for all to see. Certainly you are right and the MCA did not really explain themselves properly in the PKFZ scandal, mereka ini cakap tak serupa bikin.

    MCA's Dr Chua should stop echoing DAP's voice in the BN and biting it from within, if he still values the Malay majority seats that had saved MCA from being decimated in the last GE March 2008, then the MCA should start acting like a genuine BN partner for better or for worse.

    The MCA should stop talking about equality,justice and good governance if they cannot persuade the Chinese to think beyond keeping and not sharing whatever they have and wanting more of whatever little the other races in Malaysia have.

    ReplyDelete
  5. Someone who emphasize more on his joystick than his gray matter is not a good leader.

    Porn star at work

    ReplyDelete
  6. Betullah Tok, Melayu(UMNO) beri segalanya kepada syarikat gergasi Cina!

    Pemimpin Melayu(UMNO) mana yang pandai buat bisness Tok? Ada modal ke nak buat bisness besar-besar?

    Ada lah kot seorang dua! Ada ke ahli politik jadi ahli bisness yang hebat? Selalunya orang bisness ni tak suka masuk atau jadi ahli politik, TAPI LEBIH SUKA RAPAT-RAPAT dengan ahli politik!

    Tu lah Cina-cina tu suka RAPAT-RAPAT dengan ahli politik UMNO! Berbaloiiiii...........

    Maka bilamana ahli politik Melayu(UMNO) beri SEGALANYA kepada tauke-tauke gergasi Cina, NAK TANYA bagi free KE?

    Nak rapat-rapat, tauke cina bagilah jadi ahli lembaga pengarah....dok diam-diam, makan gaji buta! Apa Tauke Cina mintak, terus tenyeh sign, tanpa pikir-pikir banyak! Tak jadi lembaga pengarah, pandai-pandai lah hulur 5%,10%,15% etc.

    Gitulah "hukum-karma" hubungan "kuasa politik-kuasa bisness" antara Melayu(UMNO)dgn Tauke Besar Cina.

    Siapa yang kena cucuk hidung, siapa yang menyucuk hidung?

    SAMPAI Melayu(UMNO) tak berani nak kata...."Saya juga Melayu dahulu"...

    SAMPAI Melayu(UMNO) tak berani lagi mencium keris tradisi...

    SAMPAI Melayu(UMNO) yang "jentik" sikit kaum Cina terus dihukum.....

    SAMPAI Melayu(UMNO) tak dak seorang pun berani "sentuh" sekolah cina....

    SAMPAI Melayu(UMNO) jadi "tak dak teloq".....

    SAMPAI Melayu(UMNO) "dihina".....nah terimalah UMNO!!!

    Cendikiawan, cerdik pandai Melayu menginovasikan penubuhan GLC, bagi mengurangkan kebergantungan kpd syarikat besar Cina.....Alhamdulillah, syabas. TAPI, bila untung saja, mula bergayut-gayutanlah pemimpin UMNO kpd GLC, sebagaimana bergayut dengan syarikat Cina sebelum ini, BEZANYA dalam syarikat Cina tak da apa-apa kuasa, dalam GLC "berkuasa" penuh. APa jadi? Sime Darby? Punah-ranah GLC jadinya dek kerana kerakusan Melayu(UMNO)!

    Penang Port? Siapa pegang? Boleh lah tanya Presiden Melayu PERKASA Pulau Pinang, Dato' Ahmad Saad, kot-kot lah dia nak tolong "londeh" apa dalam Penang Port!!!

    Ya, betul...Melayu(UMNO) beri SEGALANYA kepada Tauke Besar Cina.........termasuklah tanah-tanah orang Melayu!!!!!

    Inikah orang yang pegang AMANAH??

    ReplyDelete
  7. YBhg Dato'

    Assalamualaikum,

    Dalam dunia ini kita tidak dapat memaksa seseorang bersetuju dengan kita.Jadi jalan yang paling baik adalah kita berusaha dengan jujur menjalankan tanggunjawab yang diamanahkan kepada kita dengan baik.Masalahnya sekarang pemimpin UMNO seolah-olahnya tidak yakin kepada sokongan orang Melayu untuk menang.Mereka berharap kepada gulong minoriti memberi kemenangan kepada mereka.Ini agak sukar sekarang kerana orang bukan Melayu tidak lagi takut kepada PAS dan orang Melayu pula tidak takutkan DAP.Fakta ini penting diambil kira.

    UMNO perlu mengambil berat pandangan yang diberi pemimpin MCA dan menggubal strategi baru supaya tidak kecewa. Keputusan dua pilihan raya kecil yang lepas sepatutnya memberi petunjuk kepada UMNO bahawa pemberian gula-gula diambang pengundian tidak menarik sebahagian dari masyarakat memberi sokongan mereka.Usaha hendaklah dijalankan dari sekarang disemua peti undi kesungguhan UMNO membawa kesejahteraan kepada rakyat dan tidak disaat-saat akhir. Begitu juga parti-parti politik lain hendaklah menunjukkan cara mereka akan mentadbir negara/negeri disemua peringkat daerah dan tidak secara menyeluruh sahaja. Saya rasa rakyat akan memilih siapa yang mereka yakini pada masa hadapan.Mereka sekarang sudah dapat membuat perbandingan antara BN dengan PR.

    Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
    Pencetus Strategik Vision
    Petaling Jaya

    ReplyDelete
  8. Salam Dato,



    KALAU NEGARA LEBIH `MEWAH' TENTU TAK KELAMKABUT berebut nak itu nak ini...dan tak la berebut sakan macam la ni. SEMUA TAK AKAN DAPAT YANG DIREBUTKAN!! sebab yang semua berebut tu la ni tak ada dan tak cukup.


    Kalau nasib tak baik dapat la pergaduhan besar sesama sendiri...
    dapatla tanah kubuq free untuk melayu,cina dan india dll kena bayaq juga la no... dan tambahkan kerja malaikat!!



    TETAPI.....pada nilai RM3.30 lebih kurang to 1 USD sekarang ni..itu sudah ditunjukan(reflected) dalam nilai duit kita semua yang ada kat malaysia..ekonominya,politiknya, hasil perkilanganya, ekspot-impotnya,hasil perkhidmatanya (services),simpanannya, hutangnya,
    hasil bumi,dll.....



    Kalau nak `mewah' sampai IUSD=RM 1.5-1.8,---- negara kena jadi macam singapura...

    Pelabuhan dengan persinggahan beribu-ribu kapal,jadi `save heaven location' untuk pelbagai matawang dunia..tak kira `halal' punya ka,`haram' punya ka, duit `putih' ka,duit `hitam' ka, kena ada beribu ribu ibupejabat syarikat MNC,kena bolih start business sehari dua lepas mohon kat gomen.......cukai dibawah 10% lagi bagus.


    Kalau nak 1USD sama 1RM lebih kurang:-

    Malaysia kena la jadi macam switzerland...negara cantik, bank secrecy diasia pasific,kena cari jalan orang simpan emas dan harta mudahalih lain seperti lukisan, peralatan antik,kereta,pakaian dsb (with secured secrecy)...



    KALAU TAK BOLIH jadi macam singa-pura atau switzerland negara malaysia kena:--

    1. BUAT specialised institute geology... bukan kat office punya geologist,tapi fieldwork geologists.... cari simpanan emas ka,berlian ka,phosphorus ka ,uranium ka, simpanan minyak baru ka....dll


    2.KENA buat electricity neuclear reactor..jual electrik kat singapura, siam,kamboja,laos, sumatra dll...

    3 Kilang Bom,kilang senapang, kilang drone dll



    Kalau DATO teliti, RM ni macam euro, semua 14 negeri kongsi, tetapi perbezaan negeri-negeri tak sama dari segi `prestasi ekonomi' untuk 1 nilai ringgit...ada negeri prestasi ekonominya lebih kurang lima kupang dan ada negeri prestasinya satu ringgit dan ada negeri prestasinya seringgit lima kupang.....DUIT TANPA NEGERI!!.


    SAYA TIDAK fikir akan tercapai `pembahagian' ekonomi negara mengikut 30% melayu/bumiputra 60%
    bukan bumiputra....disebabkan perkara-perkara diatas.....



    KALAU BERGADUH MACAM KAT SIAM TU macam mana? bolih mula balik semuanya dari zero ka?...ada model negara begini tak?.


    Kalau rampas semua `assets' orang nonbumi pun tak jadi juga...tenguk apa dah jadi kat Zimbabwe...


    NEGARA tak kenama kalau setakat berceramah,bersimposia,bersidang
    dan bergaduh siang malam cari salah
    orang!.



    Abu Bakar Ab Rahman

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:44 PM

    Ada berapa peratus Vincent Tan di Malaysia ni DAKJ?

    Harap DAKJ boleh bezakan kroni dan pengundi; tak kisahlah pengundi itu bangsa apa pun.

    Pada saya, bila Chua Soi Lek buat kenyataan itu, dia merujuk kepada pengundi dan bukan kroni.

    Kalau kroni tu, memang sentiasa laparkan anugerah; tak kira apa bangsa pun dia.

    Fed Up

    ReplyDelete
  10. Anonymous3:11 PM

    Dear Dato'

    There're only a handful of Chinese who benefited from largesse from the Government. Then again, do we really know who are the real beneficiaries behind these Chinese.

    But there many more Chinese who yearn for a just, fair and accountable government.

    Take a peek at the Chinese voting trends in Ulu Selangor and Sibu by-election, and you'll have the answer.

    ReplyDelete
  11. Hakikat yang sengaja dilupakan MCA dan warga Cina. Mereka telah kaya raya dan menguasai bangsa lain dengan kekuatan ekonomi. Menentukan dasar dan peruntukan legal atas nama perniagaan dan keuntungan. BN menganugrahi RM16 juta utk sekolah Cina di Sibu, tetapi apa yang dapat?

    Orang Melayu, tolak nasi makan kuah.

    ReplyDelete
  12. Anonymous3:26 PM

    salam dakj,

    thank you for your respond to csl. this point finger game seems to be a very effective short term measure to create confusion among public and drag away attention from the real issue.

    although i am not a politician, csl comment surely hit me, as malay is currently the no. 1 and the majority in the public service who involve directly in the implementation of government policy. his general and simple comment sounds to me like malay are not being fair even the largest beneficiaries of that unfair policy implementation are the one who say so. he really try to kill many birds with one stone la this csl.

    aku bukan politician

    ReplyDelete
  13. Datuk,

    Mengapa focus pada orang Cina sahaja. Mengapa tidak di sebut Syed Mokhtar. Siapa dia anak anak Mahathir. Siapa dia mendapat AP dan siapa dia kumpulan Naza. Inoi hanyar jerung besar. Bagaimana dengan golongan atasan Melayu dan golongan Istana yang di beri projek secara Direct Nego. Mana dia Amin Shah dan kapal perang TLDMnya?..Ahhh berjela kertas pun tidak cukup membangkitkan Melayu dan Bumiputra yang merompak di siang hari. Kenapa hanya orang Cina kaya di sebut.

    Jangan cuba "spin" sedangkan mayat busuk di depan mata di buta tulikan.

    ReplyDelete
  14. Anonymous4:11 PM

    Kononnya, 'Jaga maruah bangsa dan ugama' dengan memberi lesen judi. Bukan semua orang Melayu seperti Umno dan Perkasa. Lebih baik saudara-saudari Melayu menerima definasi 'Melayu' yang selaras dengan Pakatan Rakyat, dan sama-sama membenteras maksiat sosial yang meracuni rakyat yang ketagih judi, dadah, rokok dan arak. Buat apa nak parti politik yang 'cakap tak serupa bikin'?

    man remos

    ReplyDelete
  15. Melayu Baru4:14 PM

    Assalamualaikum Dato,

    By the same token, there's Tajudin Ramli, Halim Saad et al that was given the same opportunities as the people that you mentioned. Following closely are their friends, ex schoolmates, and politicians. On the coattails are the AP holders on every kind of imports.

    Where are these Malay now? If others made it should we feel upset? Nay, I am more upset with these Malays. They were given the trust to bring other Malays out, yet they squandered it for the rest of us. And now we are blaming the non Malays which are succesful?

    From these Malays the ruling elite tasted wealth, and hasnt stopped sucking the blood from the nation.

    Rather than being stronger, we are being weakened by this. Look at Pekema et al.

    Then, imagine that you are a non Malay that arent that rich on the sideline, watching these idiots bungling one opportunity after another, and feel happy about it?

    Saya Melayu, Dato. Sama seperti Dato. Kita bangsa bermaruah. Tidak saya naik keatas memijak kepala bangsa lain, apatah lagi bangsa sendiri. Setia Melayu saya bukan setia Hang Tuah, tapi setia sahabatnya Hang Jebat yang menuntut pemerintah berlaku adil.

    Kerana saya seorang Islam. Agama saya tidak mengajar saya berbuat ainiaya pada manusia lain.

    Maka apabila pemerintah itu boros, bacul dan bebal, Melayu dan Islam dalam jiwa saya tidak mengajar saya berdiam diri. Dalam hati terlahir benci, dan sekarang bermula dengan kata kata. Kalau ada daya & kesempatan sewaktu pilihanraya, pilihan yang dibuat adalah tepat dan tidak ragu ragu.

    Saya sudah bercampur dengan UMNO cukup jelak dengan kelakuan palsu. Konon menolong melayu rupanya kelolong sampai bengkak tembolok masih belum puas lagi. Serpih bertaburan ditepi - itu upah pengundi. Setakat berkokok sana sini, rupanya duit gaji dibayar tokey judi...

    Melayu & Islam seperti ini yang saya perlu sokong, dato?

    Zaman sokong membabi buta sudah tamat. Zaman merasuah pengundi sudah kepenghujung.

    Melayu Baru

    ReplyDelete
  16. Dear Dato’

    After 30 years or so of NEP and billion and billions of dollars given to the bumiputra, if they cant still compete, then may god help them.

    My grandfather came here with no education, no land , no nothing, but today just based on a lot of sacrifice and hard work, I am able to support myself. Why cant the malays do the same.

    By the way, the myth that bumiputra of not yet reaching the 30 equity level is at best a myth. A few years ago it was proven by economist that the bumiputra have indeed gone beyond the 30 % equity level, but he was “crucified” not for his analysis but rather for questioning the myth.

    Also, if Vincent Tan is rich, it does not mean that the Chinese are rich. Also, we all know the RM 500 million Vincent Tan will make , the majority will be shared amongst the deal makers which we are mainly the malays who walk along the corridors of power.

    ReplyDelete
  17. Anonymous4:46 PM

    No matter how they put it, you and I knew very well that the end game
    is political power.
    Is there any difference between MCA,Gerakan and DAP? No.
    Not only the status quo that they deliberately want to challenge but the history of the nation as well.
    We desperately hope,there are Malay leaders that can see and rationalise issues like you do.
    I will certainly not question their given rights for as long as they do not question mine.

    Mat Sabun.

    ReplyDelete
  18. Baru saya tahu, kegagalan dasar DEB adalah disebabkan kegagalan dalam mengimplimentasi dasar tersebut olih pemimpin UMNO dalam kerajaan BN.Sunggoh,terima kasih Dato.Ya, le Dato,senang senang bagi peluang pada Vincent Tan, Ananda Krisnan dan lain lain tambah kayaraya.Yang punya kuasa melayu, takut dan tak percaya nak bagi pada melayu.
    Sebenarnya, DEB ,hanya menguntongkan manusia yang salahguna kuasa dan tamak bersama rakan rakan proksi mereka.
    Sikap kotor pemimpin pemimpin inilah yang dicontohi olih kebanyakan pengikut pengikut mereka.Dapat tawaran kerja disubsubkan sampai gaji pekerja tak terbayar. Buat pijamam kencing.Salah macam mana,ekor ikut kepala le.

    ReplyDelete
  19. UMNO/BN need to be kicked out in the next G.E. before we have any hope of having a developed and united Malaysia.

    ReplyDelete
  20. ultra-malay5:59 PM

    Well said Datuk. Agree with the last paragraph, only that the underworld activities has always been monopolied by the you-know-who race.

    ReplyDelete
  21. DingDong6:09 PM

    Salam

    Why did u retire from NST Dato?NST online is not attractive. Many surf Utusan & The Star nowdays.

    I agree with u that MCA should start being honest and explain to the Chinese who benefited the most from NEP during Dr M era.Everybody things that UMNOputra is the largest benefactor.

    ReplyDelete
  22. Anonymous6:19 PM

    dato,
    The spectre of money politics has once again returned to haunt Malaysia's dominant party UMNO & still very much alive....

    Please remember that UMNO has no money especially to fulfill their election promises. Thus UMNO does it all the time trying to get a few chinese tycoons to fund their election machinery.....

    Actually Vincet Tan, Ananda Krishnan, TYL's son & a few others hava a big say on what to do especially in determining policies, making decisions in malaysia..

    So.. Dato, who actually rule & run this country..? Chinese Tawkeh..?

    kreDom
    anak melayu tanpa UMNO

    ReplyDelete
  23. Well done Datuk,saya tdk mampu menyusun ayat2 yg datuk tuliskan.Bagaimana pun kita tunggu je mesti ada ulasan2 yg 'melebal'nya sebagai RASIS.Bak kata setengah bloger pedulikan mereka. kita kena rasis untuk membela kaum Melayu/Bumiputera/Org Asli.Orang Cina tdk pernah kita labelkn sbgi Rasis klau mereaka mempeerjuangkan hak kepentingan mereka.

    ReplyDelete
  24. Secara mudahynya seorang rakan Cina saya memberitahu, mereka memang tidak berapa ambil kesah soal subsidi dan hak istinmewa kepada orang Melayu.

    Itu tersangat remeh untuk mereka sebok2kan kerana dasar kerajaan tidak pula menyekat kebebasan mereka berniaga dan mengumpul harta.

    Tetapi apabila soal memilih parti, mereka tidak menyokong MCA kerana tidak nampak parti tauke ini dapat memberi apa apa kebaikan kecuali mengenyangkan keluarga mereka sendiri. Pilih MCA tak dapat apa apa tambahan pun..

    Memilih DAP juga sebenarnya tak dapat apa apa pun tetapi dari segi perjuangan, masih ketara kepada perjuangan untuk semua, kebaikan untuk semua orang Cina di Malaysia dan sedikit sebanyak ada yang kerajaan akur. DAP juga boleh digunakan sebagai pendesak dalam beberapa isu yang melibatkan kepentingan semua kaum Cina.

    Secara amnya, rakan saya berpendapat, MCA akan berkubur dalam PRU13 nanti.

    Berdasarkan itu, cakap cakap Cua Soi Lek tak perlulah dihiraukan sangat.

    ReplyDelete
  25. Melan Said7:20 PM

    Kadir
    Sejak najib menjadi PM banyak policy telah di rombak demi untok mengambil hati orang CINa dan India.Satengah2 nya amat berani.

    Di Ulu Selangor tetap menyokong BN tapi Di Sibu orang Cina menyokong DAP

    Nasib kau lah Melayu

    ReplyDelete
  26. Anonymous7:24 PM

    exactly.

    depa ni pikiaq general malay public ni bodoh ke apa.

    what vincent tan received; no amount of malay class D,E,F contractors can match; for next 10 years.

    yet, they still call the malays living on "handouts". chinese are "independent" capable business people bla bla bla.

    while small pathetic handouts go to malays, with so much trumpets and noises; the actual mother of all handouts go to chinese of course....

    i cant blame them tho. yangbagi pon melayu jugak hahahahaha


    -pengemis melayu-

    ReplyDelete
  27. William Wang7:51 PM

    You are right, with those who are connected to corridor of power do have super advantage, it like money raining from the sky for them. Not to forget, these ppl in power are not giving these largess for free. What these side-kicks are getting, is only a small portion and yet they are billionaires. Just imagine the piles of money stacked up by these ppl in power.
    The bumis will continue to form the larger part of the poor in malaysia and by logic the percentage should increase. It takes at least 2 generations for most, to work ourselves out of poverty. The problem with bumis, is that there are too many new ones, this is especially the case in Sabah, logically, a state with the most poors.

    ReplyDelete
  28. Anonymous8:10 PM

    Tuan Blogger,

    Sememangnya saya bersetuju dengan Dato' iaitu faktor luaran (aspek 'kabel' atau 'kenal siapa') memainkan peranan dalam melonjakkan pencapaian seseorang (contohnya seperti yang dato' senaraikan itu).

    Tetapi, saya tidak bersetuju kalau-kalau sokongan kepolitikan dijadikan 'kambing hitam' dalam menjustifikasikan kegagalan seseorang untuk bersaing dalam apa jua bidang.

    Ini telah dibuktikan oleh Yahudi. Mereka masih boleh berdaya maju meskipun dalam persekitaran politik Eropah tidak berpihak kepada mereka satu masa dulu.

    Oleh itu pandangan berbagai kelompok Melayu (Melayu itu dan ini) yang menggunakan alasan kemunduran mereka adalah disebabkan suasana politik yang tidak banyak membantu adalah tidak 100% betul.

    Lebih menjadi tidak betul kalau-kalau ada dalam kalangan kita yang berharap perubahan lanskap politik akan otomatik memberikan mereka satu kelebihan untuk bersaing atau jalan pintas dalam mendapatkan 'durian runtuh'.

    Saya tidak keberatan untuk mengingatkan diri saya iaitu 'kabel politik baru' yang di persepsikan akan muncul di ufuk barat, adalah bukan jaminan kejayaan akan terhidang dengan sendirinya kalau faktor-faktor dalaman tidak diambil kira.

    ANDIKARYA MAYA

    ReplyDelete
  29. Anonymous8:27 PM

    Yang dapat sekupang dua dan air paip percuma dikatakan "largesse" tetapi yang dapat juta-juta dikatakan hak? Kah, kah. Lawak tu Dato'!

    ANTIHIPOKRIT-MARIT

    ReplyDelete
  30. Anonymous9:10 PM

    You are spot on! It's time the Malays deny their votes to these sycophants. Better to just deal with the racists chinese in the form of DAP who are clear enemies of the Malays

    Melayu Nusantara

    ReplyDelete
  31. Anonymous9:12 PM

    ini yang membuat aku menyampah dengan umno bn.mereka tak membahagikan kekayaan negara secara adil, sebabnya terjadi begitu kerana orang melayu banyak yang tak kisah atas apa yang berlaku yang penting mereka dapat makan, walaupun mengadaikan apa yang mereka ada. ingat bukan mca atau mic yang hilangkan tulisan jawi, sekolah kebangsaan melayu, bahasa melayu dan banyak lagi. ingat kita tak mintak 50% penguasaan melayu hanya 30% sahaja, sampai sekarang pun umno tak dapat laksanakan, kata mempunyai kuasa kenapa tak guna kuasa untuk merealisasikanya, tak kisah kalau nak guna kuasa veto sekalipun, ingat melayu dan bumiputra majoriti dinegara ini tanpa undi kaum cina sekalipun mereka masih boleh memerintah.(ataupun mereka tak ikhlas memerintah yang penting mereka dan keluarga mereka senang, peduli apa dengan orang lain).

    mohdpaizal

    ReplyDelete
  32. Anonymous9:56 PM

    Salam Dato dan semua,
    Ya setuju banyak perkara dengan Dato dalam artikel ini.
    Kalau diteliti/diselidik/disiasat lagi ianya telah pun parah hingga keakar umbi/pihak penguasa/ pengkuatkuasa orang2/pegawai2/ juruteknik2 malah office boy pun mempunyai/menjadi membantu/ menyokong/proxy tokey2 cina.
    Yang Dato sebutkan seperti Vincent Tan, YTL , Sarawakian dll . Itu semua adalah sebahagian Taikon2 Nasional . Taikon2 Negeri seperti Tengku Wong , Pahang. Dato Gan , N Sembilan. Belum lg taikon2 kecil/tokey2 cina didaerah2/majlis2 perbandaran dipergunakan/digunakan /proxi oleh penglaksana2 amanah dasar2 kerajaan.
    DEB cantik dah . Perlembagaan Negara Cantik dah. Tapi pengkianatan Negara dari pemimpim no 1 Negara hinggalah sampai ke budak pejabat. Perlaksana2 inilah yg menghijack.
    Kalau di Thailand dan Filipina pengkianat negara hukumanya bunuh.
    Pengyerahan 2 blok minyak kepada Brunai kalau berlaku disana pasti dah berlaku rusuhan/tuntutan/ pengadilan . Lihat saje penjualann Telco kepada singapore oleh Thaksin , begitu juga di filipina oleh Marcos dll.Kerajaan/pemimpim2 harus memperbetulkan keadaan ini .
    ikhlas,

    ReplyDelete
  33. I've watched your comment with Tan Sri Sabaruddin on "hujah" which had just been telecasted about the generousity of Malay by giving opportunity to Chinese and Indian via rewarding citizenship which had been exchanged with RIDA (turn to be MARA presently)under the influence of British Colonial and the shortsighted of UMNO leaders. Because we are so hurry to get independence.

    With the ignorance of simple calculation about human nature and common sense, we could not think further that it will be one day, the Chinese and Indian will not feel relief only by having nationality. Firstly, they need to think about bread and butter. One day, they might demand more, finally "equal right" because it is a license and safety precaution to compete in our "Resource Explorace".

    No wonder, they will not bother our nostalgic mantras of "Ketuanan Melayu" and "Kontrak Sosial".

    Simply to understand, anyone will do everything to explore and enrich opportunities as much as possible, not only for them but for their heirdity.

    ReplyDelete
  34. For 50 years, BN has been governing the country uninterrupted. If the coalition doesn't has the capability to improve the living standards of its people, it's time for change.
    To Kadir, please don't give us the crap about Vincent getting the gambling license. FYI, Vincent is a full-bred UMNO protege. It's nothing to do with Chinese. Get your fact right before you write.

    ReplyDelete
  35. Chua Soi Lek, saya rasa memang tidak boleh dipercayai, airmukanya amat mudah dibaca, penuh dgn seribu muslihat.
    Moral teruk tak patut jadi leader, tindak tanduknya dipengaruhi oleh kepala yg terletak di celah kelangkang.

    ReplyDelete
  36. Soi Lek was so brave to say that because he knew this government would not be as brave as him to withdraw the "largese" from the Chinese, why? because the retraction will work like a disintegrated space ship re-entering earth atmosphere where the Malay counterparts would suffer the greater consequences, not just the Chinese. Dare this government take that risk?

    ReplyDelete
  37. True indeed , and to my dismay he insisted more foreign workers so that his businessmen can ripe more money by giving low pay to these unskilled workers........and want to prolong the period of working in malaysia for this unskilled workers on the premise that the workers have gained some skill....heck I thought they supposed to do manual job only not to be skilled workers...so much so on intellectual Dr Chua.

    ReplyDelete
  38. Anonymous3:07 AM

    First, I don't agree with gambling licenses of any kind, the way to beat illegal betting is to educate and eradicate, not to adopt "if you can't beat them join them" mentality.


    Second, if a license REALLY has to be issued, the govt should offer it to the highest bidder as it is obviously a cash cow... so why did it end up with Vincent Tan without any bids...? Similar to APs, if there really is a need for APs, why not through tender and open bidding, limited to only bumiputeras but open to ALL bumiputeras.


    So to me, the question of intellectuality, MCA or race does not arise here... similar lucrative licenses/contracts have been issued to the connected of all races...


    cheers,
    MW

    ReplyDelete
  39. Sdr Langitbiru,

    Minta maaf. Maklumat/andaian Sdr tidak tepat.

    Lesen judi bola Ascot Sports digantung pada tahun 1990. Kalau tak silap saya belum sempat beroperasi.

    Itu zaman Tun Dr Mahathir. Tun Daim Menteri Kewangan.

    Tutut ditarik balik atau dihadkan adalah lesen one-arm bandit.

    Menurut laporan media, lesen judi bola dikembalikan kepada Ascot Sports awal tahun ini.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  40. Anonymous7:41 AM

    Langitbiru,

    Hang kena nira masam ka hari ini? Banyak hang punya merapu. kalau Pas pun kenalah rasional sikit. Gentleman la. Ini blog orang, hormat la sikit.

    Ni la bangsa Pas hardcore. Belum berkuasa dah sombong. Kalau berkuasa Blog Tok Kadiak pun hang tutop apa? Pas Kelantan tu baik sangat kata? Dadah, Aids, anak haram, cerai-berai dan macam-macam lagi.

    Malu bila kata Kelantan Serambi Mekah. Serambi Golok okla.

    Langitbiru, lain kali jangan minum nira masam, hang kena jaga pasai boleh mabuk macam arak.

    Kamjat Penang

    ReplyDelete
  41. Anonymous7:41 AM

    kerana judi kerja tak jadi
    kalah judi balik rumah gaduh dgn bini
    tahi judi suka gadai brg kemas istri
    silap gaya sampai tahap mencuri

    minah ronggeng

    ReplyDelete
  42. DATO manaf8:35 AM

    Dato Kadir.

    Lesen Judi Ascot di keluarekan zaman Mahathir kapada Vincent Tan.Vincent hanya di benarkan untok membuka satu outlet di Sungai Besi oleh Tun Daim,Menteri Kewangan.operatiaon costnya tinggi.Vincent tutup business.

    Najib hidupkan samula lesen itu dan benarkan Vincent mengunakan outlet sport ToTo untok operasi Ascot.Ini bermaana overnight Ascot mempuinyai 300 outlet.sebeb itu vincent boleh jual 70% sahamnya kapada Berjaya dengan harga 500 juta.

    Jika di analisa tulisan awak,semua nama yang awak sebut saperti Vincent Tan,YTL,Ananda menjadi billionair kerana pertolongan dari Tun Mahathir.Zaman Tun Mahathir juga dia menmberi peluang kapada oerang Melayu saperti Halim Saad,Tajuddin,Wan Azmi,Amin Shah.Tapi bila krisis datang mereka ini tidak di tolong oleh kerajaan.

    Semua syarikat Halim Saad di ambil aleh oleh Khazanah dan Syarikat tajuddin celcom do ambil aleh oleh telecom.Orang yang bertanggong jawab dalam operasi ini ia laha Tan Sri Noor Muhamad.Saya toidak tahu samaada Tun mahathir memberi blessing.

    Najib pada mulanya membuat kenyataan yang ia akan menolong Peniaga2 Melayu.Tapi sejak kebelakang ini nampak sangat yang ia membuat keputusan yang banyak mengungtongkan orang Cina.

    Ada kah First lady di belakang semua ini.Keputusan untok memmbangun Sungai Besi Airport tidak di bincangkan di dalam kabinet pun.Apa yang saya tahu pada akhil kabinet meetiang dalam lain2 hal Najib membuat pengumuman yang aia memberi Sungai Besi Airport kapada One malaysia Development untok di bangunkan.

    Soalan saya siapakah di belakang One malaysia Development.Ada kah dia milek kereajaan atau GLC atau JV dengan individu.Maseh tidak jelaS.

    ReplyDelete
  43. cayman_island8:35 AM

    Ya la,
    tokey-tokey cina yang dapat largesse berbillion tuu, pi laa bantu bangsa sendiri, ni depa pun kenyang sendiri jugak. beli ferrari, kapal terbang dan helikopter.

    kurang-kurang, Naza ke, Syed mokhtar ke, ada jugak vendor development programnya, sub-job pun ada jugak bagi pada bangsa sendiri, charity tok sah cakap laa.

    puak-puak ni nak bercakap pasal kronism laa ada kabel tak ada kabel. kalau kita tengok private sector, lagi laa kuat kronism nya. kita nak beli simen ke, batu-bata ke, pasir ke, mesti kena kenal dengan orang tu, kalau kita tak kenal dengan seseorang tu, adakah kita berani nak buat bisnes dengan dia? come on lah brader! kena realistik lah. government pun manusia jugak, cuma emphasisnya pada general public. takkan nak bagi pada Company Johnny Koh Tat Liang yang ICnya berdaftar di Somalia?

    tanyalah mb selangor pun, kalau tak, macamana adik dia pun boleh terlibat dengan job kerajaan (isu pasir tu la)?

    ReplyDelete
  44. Dat' AKJ

    Except for a handful comments, the the rest harbored on racial issues which may not be pertinent to real situation. The whole predicaments bored down the very inconsistent policies of the Secular Government. Under same breath, they want to please everybody, and yet choose to be practice segregation politics. Implementations of policies was never consistent with what its leaders preached when they meet the "marhains".

    Values of the leaders were also inconsistent with accepted norms.Corruptions were deemed to have two sets of values. The ones committed by leaders are acceptable norms but same is reversed if committed by Rakyats.

    Many fail to realise that truth has only one face whilst untruth has many.That explains the inconsistency.

    If DSAI were to make the same statement made by DS Najib in Sibu vis-a-vis "You help me, I help you", SPRM would definitely call it corruptions. Threats made in Hulu Selangor vis-a-vis " If you want the millions due to you (Sg Buaya Felda settlers , you have to make sure that BN wins." was considered considered as " Durian Runtuh" ,hence the Malays' votes for the Indian candidate, neglecting the Malay one.

    Under one breath, it is 1MALAYSIA, and at the same breath KELANTAN, KEDAH AND PENANG are step-sons of Federal. While revenues are collected in ALL STATE but are allocated with favouritism.

    The concept KERA DI HUTAN DISUSUI, ANAK DI PANGKUAN DIABAIKAN, was clearly manisfested by the recent oil deal with Brunei.

    ReplyDelete
  45. Anonymous9:23 AM

    Salam Dato',

    Apa CSL cakap tu adalah kenyataan yg tak boleh diperlekehkan. Jangan pula ada yg kata saya ni penyokong CSL atau taksud dengan kepintaran Cina. Saya geram dengan Cina yg melampau/lupa daratan, saya simpati dgn Cina yg memang hidupnya susah, saya tetap berterimakasih dengan Cina yg menolong keluarga saya masa kami papa kedana dulu (dari lahir hingga umur 19 tahun, saya hidup menumpang dalamn rumah kepunyaan Cina, hidup dengan ehsan Cina beri kami pekerjaan..mungkin ada yg katakan itu ekploitasi tetapi apabila kita papa kedana minda kita turut jadi jumud dan terlebih penting kepada keluarga ialah mengisi perut anak-anak..).

    Tak ada maknanya kita mengungkit macamana Vincent Tan, YTL atau Ananda Krishnan jadi billionnaire melalui anugeerah lesen dpd gomen kerana lebih ramai Melayu yg dapat anugerah tapi tak menjadi seperti mereka. Setahu saya Vincent Tan hanya anak seorang pekedai runcit di Kg Sungai Suluh Batu Pahat. Dia hanya bersekolah di High School BP, tidak ke EC, VI atau St John utk brush shoulder dgn anak pembesar-pembesar Melayu. Tp dgn usahanya dia jd spt sekarang. Mungkin Tun Hanif Omar kaya mcm dia juga kot.

    Kita Melayu jadi kecoh ni kerana sokongan Melayu kpd UMNO dah semakin merosot. UMNO harapkan sokongan Cina dan India, itu pun semakin merosot juga. Selama berdekad-dekad UMNO memandang hanya PAS jd ancaman kpdnya maka segala polisi, perancangan gerak gempur, propaganda dan fikiran UMNO hanya utk kalahkan PAS. Terlalu buruk layanan UMNO kpd PAS sehingga seolah-olah PAS itu pertuhuhan haram. Masa Hidraf berarak dulu tak ada polis tembak orang tapi kat Memali dulu ramai orang Melayu mati ditembak. Saya tak pasti kalau Dato' ada menulis berita atau rencana akhbar mengenai peritiwa tu, menarik juga kalau kita dapat baca "pemikiran" atau "pemberitaan" Dato' pada masa tu.

    Dgn sejarah layanan buruk sebegitu tentulah amat sukar bagi pejuang PAS seangkatan Nik Aziz nak percaya UMNO ikhlas berdamai dgn PAS utk satupadukan Melayu. Ramai pencacai hingusan UMNO kutuk PAS sebagai pemecahbelah bangsa. Terlalu naif utk kita fikir yg PAS tak tahu sifat DAP. Lebih baik berkawan dgn orang yg terang-terang tak setuju dengan kita daripada berkawan dengan orang yg seperti buaya atau anjing tersepit..padahnya kena libas atau gigit.

    UMNO perlu terima hakikat bahawa ada kalangan ahlinya tak undi BN masa PRU atau PRK. Kalau ahli sendiri ada yg tak undi mcm mana pulak yg tak ahli? Mcm mana pula yg bukan Melayu? Sokongan dan teriakan bersemangat perwakilan di PWTC adalah tak ikhlas..sokongan ada makna. Budaya membodek dlm UMNO ni dah parah. Baru-baru ni TPM membuat lawatan ke sekolah2 SBT di JB. Beliau diiringi MB Johor. Ada satu lakonan yg amat menakjubkan apabila ada seorang bekas ADUN Johor musim lepas berbaris dicelah-celah org ramai mencium tangan MB Johor dikhalayak ramai. Menurut cerita, bekas YB tu tak dicalonkan musim ni (PRU12) kerana ada ura-ura nak ambil tempat Ghani diJohor..waduh waduh, kok nak lawan tokey ...Dulunya dia bukan sebarang orang; profesional, org kuat Pemuda UMNO Johor, penulis mingguan rencana sebuah akhbar perdana...Wau.. kok sampe gitu yer..begitu hebat feudalisme dlm UMNO..maka tak heran apabila UMNO melayan PAS mcm sampah sampai agaknya PAS fikir UMNO memang bukan sedara dia.

    Masih ada cahaya dihujung terowong buat UMNO. Prinsipnya mudah aje; UMNO mesti benar-benar kembali menjadi wadah perjuangan memertabat bangsa, buang imej parti sebagai tunggangan penguasa parti/opportunis parti. Soalnya, boleh ke? Biasanya, prinsip yg senang itulah yg paling sukar untuk menjadi kenyataan.

    Pak Hj JB

    ReplyDelete
  46. Anonymous11:28 AM

    " You are spot on! It's time the Malays deny their votes to these sycophants. Better to just deal with the racists chinese in the form of DAP who are clear enemies of the Malays

    Melayu Nusantara 9:10 PM"

    - sangat setuju! tak payah tunggu umno or whoever buat decisions, the people must decide.

    what do you expect from chua solek? kalau dah tertangkap aksi porno, menipu kemuarga, tetapi masih di julang sebagai ketua; maka he has got no respect for the general public and institution! bagi dia, kalau crapo macam dia pon boleh jadi ketua, meaning the subjects are all lower than crappos!!

    biting BN from within? EXACTLY!! in this regards, DAP lagi mulia, telling us who they really are!! at least, kit sian tak de lah CD porno!!

    -bersolek nya chua-

    ReplyDelete
  47. Anonymous11:30 AM

    DAKJ,
    UMNO hanya sedar diri selepas tak dapat majoriti 2/3. Sedarpun sekadar untuk dapat 2/3 bukan untuk membela rakyat. Tak percaya? Tengok apa yang dia buat kat Sibu.
    Bagi duit berpuluh juta kat sekolah Cina demi dapat undi. Sedangkan sekolah-sekolah melayu sekarang ni kering kontang. Pelajar terpaksa bayar sendiri untuk fotostat bahan pelajaran. Satu sekolah yang dapat 2 juta tu.. mereka mempunyai sumber pendapatan ribuan ringgit sebulan dari sewa dewan dan gelanggang tenis. Sekolah-sekolah lain hanya dapat telan air liur sahaja.

    Tentang pertolongan kepada taukeh-taukeh Cina tu.. semua tahu mesti ada sidekick punya. You help me, I help you. Tak payah cakap le. Kalau tidak mana boleh pakai kereta besar dan rumah cantik. You bukan bagi kepada orang-orang yang betul-betul buat bisnes.

    Cuba belajar dengan India, nak dapat lesen 3G.. mereka lelong tawaran dan kerajaan dapat berbilion ringgit hasil keuntungan lelongan tersebut. Kita senyap-senyab bagi tender kepada kroni, kemudian dijual untuk dapatkan duit atas angin. Ini cara orang UMNO berniaga.

    Saya betul-betul berharap BN tumbang nanti supaya kita dapat rasakan keadilan yang berlaku di negeri Pakatan Rakyat akan dirasai oleh semua rakyat Malaysia


    Ayub ak Tulakang

    ReplyDelete
  48. Salam Dato',

    saya suka part ni - "I am all for the MCA being concerned with intellectual issues so that the party will be better able to relate to the everyday things like morality, infidelity, the evil of gambling and alcoholism, the along menace, prostitution, human trafficking, illegal wildlife trade, drug trade, profiteering and many more issues plaguing our multi-religious and multi-racial society."

    dalam sungguh maknanya.. hehey..

    ReplyDelete
  49. It's very sad;

    1. Many debaters who disagreed with me or had harsh words against me were not willing to state their identities. They sent their comments anonymously;

    2. If they believed I was wrong and they were right, they should be brave enough to stand by their conviction;

    3. I am willing to be condemned but let's be civilised and fair.

    Thank you.

    ReplyDelete
  50. Terimakasih Dato'

    Jadi, maklumat yang Dato' perolehi tidak sama dengan maklumat dalam buku Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times By Barry Wain.

    Dato'

    Bagi saya, bila politik bercampuraduk dengan business, tidak dapat tidak muncullah kronisme,nepotisme dan rasuah. Rasuah kian membarah meresapi segala tindak tanduk politik. Rasuah politik adalah rasuah yang paling dasyat kerana ianya melibatkan sistem pemerintahan negara.Ini terjadi dimana-mana di dunia. Menjadikan pemerintahan diwarisi bukan berdasarkan keimanan,ketaqwaan,kebijaksanaan,keilmuan tetapi berdasarkan pengaruh kekayaan dan business. Akhirnya, kepentingan business kroni menentukan halatuju pemerintahan negara!

    Bagi pemimpin tertinggi, skala ratio nya sangat besar, bermula ratusan juta hingga billion. Bagi pemimpin bawahan akar umbi, fenomena yang sama berlaku tetapi sesuai dengan skala ratio sedarjat dengannya. Semua ini memusnahkan sistem politik dan pemerintahan negara.

    Nama-nama besar cina india yang Dato sebut, baik di Semenanjung atau di Sarawak, SEMUANYA ada hubungan istimewa dengan pemimpin terkemuka.

    Yang merana, rakyat pertengahan. 80% pekerja-pekerja rakyat Malaysia berkelulusan SPM ke bawah. 40% daripadanya berpendapatan RM1500.00 kebawah.

    TERTANYA-TANYA SAYA, APAKAH MALAYSIA SEBUAH NEGARA YANG CUKUP KAYA SUMBER ASLINYA MEMPUNYAI PEKERJA YANG BEGITU MISKIN?

    GAJI doktor perubatan tahun 90 bermula dengan RM1600. Gaji doktor perubatan tahun 2010 bermula RM2200. 20TAHUN,KENAIKAN GAJI PERMULAAN HANYA RM600???

    Saya ambil contoh Gaji Doktor kerajaan, kerana itu profesyen yang jauh lebih tinggi gred hakiki berbanding dengan profesyen yang lain. Doktor gaji gred hakiki 41. Bayangkan, berapa gaji gred hakiki bawah 41 bagi kakitangan kerajaan yang lain? Mampukah mereka ini berkhidmat dengan baik di bandar-bandar besar?

    Bagi saya, pengagihan ekonomi negara tidak sampai kepada rakyat kebanyakan, kerana kerakusan pemimpin diri dulu rakyat kemudian.

    Bagaimana Umar Abd Aziz memerintah empayar Islam selama cuma 2 tahun, tiada seorang rakyat pun LAYAK untuk terima zakat.

    52 tahun UMNO memerintah, rakyat kebanyakan makin terhimpit, makin merana, makin susah.....

    TAPI kroni-kroni pemimpin hidup mewah!

    ReplyDelete
  51. Sdr Haji JB,

    1. Saya tak akan nafikan hujah Sdr yang ramai orang Cina baik hati dan bantu orang Melayu;

    2. Di peringkat individu menang begitu. Sekarang pun lebih kurang sama.

    3. Tetapi yang kita bincang ni, orang Cina dalam konteks politik, khasnya menyangkal hujah CSL yang orang Cina tidak lagi mengutamakan bantuan bread and butter;

    4. Saya kata, roti dan mentega yang orang Cina dapat adalah lebih besar dan lebih banyak daripada Bumiputera;

    5. Saya pun terhutang budi (mungkin nyawa) kepada seorang Cina di Batu Pahat.

    Pada tahun 1968 ketika hitch-hiking dari Alor Star ke Batu Pahat, saya diserang oleh sekumpulan budak Melayu di Minyak Beku.

    Polis beritahu saya belia samseng itu dari Kampung Sungai Ayam dan terkenal sebagai kaki kacau di sekitar Batu Pahat.

    Saya luka teruk di kepala dan memerlukan beberapa jahitan. Saya diselamatkan oleh seorang "uncle" Cina yang membawa saya lari dengan keretanya dan menghantar saya ke Hospital Daerah Batu Pahat. Saya diwadkan selama satu malam untuk pemerhatian.

    Apabila peristiwa 13 Mei berlaku beberapa bulan kemudian, ayah saya (Allahyarham) menubuhkan pasukan kawalan bagi melindungi jiran kami berbangsa Cina di Pekan Tanah Merah, Pendang.

    Ayah saya ada senapang patah sebab pada zaman darurat komunis (1948-61), dia menjadi anggota Home Guard.

    Dam masa ayah saya berniaga runcit dan membeli getah, dia bekerjasama rapat dengan orang Cina.

    Harap Sdr maklum. Terima kasih.

    ReplyDelete
  52. Anonymous12:45 PM

    Kamjat Penang weh!

    Apa kena mengena komen Langit Biru dengan Kelantan?

    Tak reti-reti lagi ke, nak kutuk PAS jangan sabitkan Kelantan.

    PAS Kelantan dan Negeri Kelantan bukan benda yang sama.

    Kalau ada modal, keluarkan modal Penang, keluarkan modal negeri lain buat apa?

    Sebab kau dah bukak buku, aku bagi sebijik teka teki.

    Kat Kelantan, ada tak cawangan judi Vincent Tan? Maklumlah, semua cawangan sedia ada judi Vincent Tan akan jadi tempat judi bola.

    Jawapannya adalah TAK ADA!

    Fed Up

    ReplyDelete
  53. Saudara Kamjat Penang,

    Teruskan perjuangan anda bersama UMNO kini, dan selamanya.....tiada masalah antara saya dan anda.

    Pak Hj JB,

    Setuju dengan pendapat Pak Hj. Cuma perenggan terakhir..."Masih ada cahaya dihujung terowong buat UMNO"....saya tak nampak cahaya tu buat UMNO kalau arak judi wanita rasuah politik sudah jadi biasa sebati dengan jiwa!!

    ReplyDelete
  54. Tok Kadiaq

    Awat salah ka kalu pemerintah bagi tanggung jawab bisnes kat kengkawan yang rapat yang dia kenai memang boleh buat kerja.

    Bila Melayu dapat,pakai istilah KRONI.Bila cina,kata depa memang pandai berniaga.

    Untuk makluman,Republik China adalah negara terbesar dok pakai kroni bila mula dok naik sampai la ni.Tu cara depa berniaga.

    Malangnya bila kita dah pandai tiru cara depa dan banyak yang dok naik lani,depa pusing kata kroni,ada plak org Melayu sambut hentam Kroni .

    Kroni pun kroni lah,janji ada jugak jasa bayaq cukai dan bagi peluang kerja kat kengkawan,bangsa sendiri.

    Ada lebih mau pi tengok World Cup.he he he.

    tk

    ReplyDelete
  55. Anonymous2:24 PM

    Salam Dato dan Semua,
    Dato A Kadir Said,
    It's very sad;

    1. Many debaters who disagreed with me or had harsh words against me were not willing to state their identities. They sent their comments anonymously;
    2. If......
    3. I .......
    **********************************
    LEMPAR BATU SEMBUNYI TANGAN.
    MEMANG LU ORANG DAYUS DAN TAK DA TELOQ.
    Ikhlas

    ReplyDelete
  56. Anonymous2:31 PM

    MCA needs to earn its keep in BN to remain relevant. MCA does not represent the chinese and its presence depends largely on Malay votes. So lets call it a day, let the chinese go the way their forefathers came here last century. Alternatively since they choose to ignore the social contract we shall also revert to the original state of affair by denying them the citizenship. We dont need to be too preoccupied with the american brand of democracy because they are all immigrants who suppressed the red indians. note too the blacks were there forcibly thru slavery unlike the chinese and indians who came here without invitation or with the duplicity of the Brits,

    Melayu Nusantara

    ReplyDelete
  57. Anonymous3:11 PM

    Datuk,

    Melayu kecam Cina, Melayu marah.
    Melayu kecam Cina, Cina marah.
    Tidak hairanlah Melayu ku menjadi semakin layu.

    Melayu terus terpinggir, Cina juga yang dipandang orang.

    Kerajaan tolong Melayu dituduh kroni. Melayu yang dibantu oleh kerajaan dikatakan penerima tongkat.

    Kerajaan bantu Cina dianggap hak mereka. Cina yang dibantu kerajaan dikatakan sebab Cina berkebolehan.

    Pemilik Genting Highland makmur pada zaman Tunku Abdul Rahman dan kekal sampai pemerintahan Najib.

    Pemilik YTL makmur pada zaman Mahathir dan kekal sampai pemerintahan Najib.

    Vincent Tan makmur pada zaman Mahathir dan kekal sampai pemerintahan Najib.

    Tapi, Laksawan Melayu yang lahir pada zaman seorang Perdana Menteri hilang apabila muncul Perdana Menteri yang baru. Hanya Syed Mokhtar nampaknya yang masih 'hidup' dan makmur, itupun hampir-hampir dicantas juga...

    Gajah sama gajah berjuang, pelanduk juga yang mati di tengah-tengah.

    Orang Melayu Pas marah Umno, orang Melayu PKR marah Umno, yang kara raya dan senang lenang orang Cina juga...

    Ct Tanjung Perak

    ReplyDelete
  58. Betul tu saudara langit biru tak perlu melayan saudara kamjat penang.
    Biarkan dia dengan dunia umno nya meneruskan sisa-sisa perjuangan yang tak kemana.
    Kasihan Umno tanjung, nampak nya bertambah parah,orang cina tanjung sudah beralih angin kepada dap.
    Harapan amat tipis buat BN untuk rampas semula tanjung.
    Kalau BN menang pun,umno tanjung bukan boleh buat apa.
    Ketua Menteri tetap cina juga yang pegang!!! masih bernyawa lagikah GERAKAN...
    Kesimpulan nya melayu tanjung"PI MAI PI MAI DUK MACAM TU JUGAK"...

    ReplyDelete
  59. Orang Cina tidak akan bertolak ansur tentang hak mereka. Hak mereka akan sentiasa dipelihara malahan kalau boleh semuanya nak dikaut oleh mereka. Sikap mereka dalam hidup ialah satu sahaja. Buat duit, duit, duit !! Siang dan malam otak mereka berkisar cara mana nak buat duit, duit, duit!! Mereka tidak ada masa untuk fikirkan hal orang lain asalkan mereka berjaya dapatkan duit, duit, duit!!

    Pada mereka tidak ada halal dan haram asal dapat buat duit, duit, duit !!

    Yang saya nampak cara yang terbaik untuk bangsa Melayu hendak berjaya ialah semua bangsa Melayu mesti berkorban sepenuh jiwanya untuk memberi tumpuan penuh kepada pendidikan anak-anak mereka. Inilah khazanah kurniaan Allah yang patut di titik beratkan.

    Bangsa Melayu akan sentiasa terkapai-kapai dan terombang ambeng jika pendidikan anak-anak dikorbankan. Melayu must give the best to their childrens' education within their means. It must be given top priority than anything else.

    Orang Melayu/bumiputra jangan bertolak ansur tentang "hak istemewa kita" untuk mendapatkan pendidikan yang tertinggi sekali untuk anak-anak kita. Jika kerajaan UMNO dan parti bumiputra lain (saya dah tak iktiraf lagi kerajaan BN componen MCA) menafikan hak istemewa orang Melayu dan bumiputra untuk mendapatkan pendidikan tinggi saya rasa Kerajaan UMNO memanglah dah tak guna lagi untuk disokong. Kami nak hak kami untuk mendapat biasiswa 100% bukannya pinjaman.

    ReplyDelete
  60. Anonymous7:46 PM

    Assalamualaikum Dato'

    Saya tak mahir sangat BI ni,sikit-sikit bolehlah.Saya bersetuju bila DSCSL kata,..Chinese Community is no longer concerned with bread and butter issues,.kerana mereka sudah kaya raya.Sudah menguasai ekonomi Malaysia sepenuhnya.Sebab itu mereka yang di bandar menolak BN mentah-mentah.
    Berkaitan,..fair implementation of policies,,.Saya tidak nampak apa polisi kerajaan yang telah dilaksanakan secara tidak adil.Secara saksama benarlah dan ini perlu.

    Kpd. donplaypuks,..remember they are not eligble for PTPN loans unless they sat for SPM and STPM,,.Persoalanya kenapa tidak ambil SPM dan STPM kalau mengakui rakyat Malaysia dan menjunjung Perlembagaan Negara?

    Tugas MCA sekarang ialah menarik masyarakat Cina kembali bersatu di bawah MCA menyokong BN dan menolak DAP.DAP yang menguasai PR bertujuan mengguling BN dan memerintah Malaysia cara DAP.Melayu PKR dan Melayu PAS perlu menyedari perkara ini dan perlu segera meninggalkan PR nanti terlambat.Dah tak boleh buat apa-apa..Hanya BN yang didokong oleh UMNO,MCA dan MIC, lebih baik lagi kalau PAS bersama,yang boleh memberikan kesaksamaan kepada rakyat Malaysia yang berbilang kaum.Kalau tidak tak usah mimpilah satu pemerintahan yang adil.
    Salam hormat.
    Lat Juno

    ReplyDelete
  61. It's now or never

    ReplyDelete
  62. It's time to wake UP you MALAYS out there. It's now or never.

    ReplyDelete
  63. We the Malay should be thankful for the NEP and so should you Chinese too. Otherwise the Malays the Bumis will be living on trees if not for them being rentiers or Mr 10%. I don’t blame the Malays especially in the construction industry for being only rentseekers because the supply chain are all in their hands. In actual act they have benefitted most from the NEP

    ReplyDelete
  64. Anonymous11:23 PM

    Well written Datuk. To me, MCA=DAP=Gerakan, Chua Soi Lek=Lim Kit Siang=Koh Tsu Koon. Nuf said. If only the Malay politicians were like this. Wishful thinking...

    -can't stand Soi lek-

    ReplyDelete
  65. MCA is still using politic of confrontation to get votes. This means that they do not subscribe to 1Malaysia.
    Chinese in general are traders, contractor,and the like. Not many of them are in goverment services. The Malays generally are government servants. The difference is the goverment servants do have a 'safe' job, but with low potential of getting rich, where as the Chinese are not 'job-safe'. Therefore to gain the Chinese votes is to fight for these small 'businessman" rather than to enrich a few chinese towkeys. Many samll businessmans votes is better than a few super rich votes, unles of course you enrich yourself in the process. I beleive with 1Malaysia arrangement can be made to achieve this objective. After all scholarships are now distributed on maritocracy basis. Places in universities are distribited on meritocracy basis; as an example based on first hand information in UPM most of Communications students are chinese. Whatever rhethorical vision MCA have, they still cared for few chinese towkeys. With more educated population this approach will not work and MCA looks like having a visionary problem to be part of Najibs team. MCA needed to be transformed urgently.
    Free market is useles if you lose your votes, unles your attitude is "if DAP wins so what."

    ReplyDelete
  66. CommonerNinetyNine1:09 AM

    this current mca mr number one is a factor, i would say major obstacle, for getting chinese to mca.

    although harsh, but sir, you say it all. these are all daily talk at grassroot level, but of course now you say it, i expect you will be bombarded by the currect mca regime.

    i worry they may even label you racist for your posting. after all, they are addicted to the racist labelling since their big lost from mac 2008.

    if one is shameless for his infidelity, we can't expect anything from him because a shameless person is not capable to serve most people because most people know the meaning of shame.

    straightly say, it is a value issue and never underestimate the effect of this gap.

    unfortunately for the chinese bn supporters, they have no more choice other than the current kind of mca and gerakan.

    the best is bn must have a plan b for the possibilty of sabortage from mca and gerakan because now, they have nothing to lose to play with wind. they may flow with whomever that command a stronger wind.

    after all, for shameless politikus, political life is just about the rice bowl, nothing else.

    ReplyDelete
  67. Scribe

    Pada amnya kaum ini terbahagi kepada dua kategori i.i. :
    1. Kiasu - pantang kalah;
    2. Kiasi - pemalu (timid), umpama gadis pingitan.

    Mengikut sejarah Semenanjong Tanah Melayu pula penghijrahan kaum ini juga terbahagi kepada dua gelombang dan kumpulan.

    1. Berlaku pada abad ke15, kumpulan ini adalah apa yang kita panggil sekarang Baba dan Nyonya.

    2. Berlaku pada abad ke19 dan seterusnya dan mereka ini dipanggil kumpulan Sinkheh.

    Peribadi diantara kedua mereka juga adalah berbeza.
    Oleh itu kalau kumpulan Baba dan Nyonya ini mudah berasimilasi dengan cara dan budaya penduduk tempatan maka kumpulan Sinkheh ini pula masih berpegang teguh kepada budaya negara asal mereka.Bolehlah dikatakan Sinkheh ini jatuh kedalam kategori Kiasu.

    Lebih teruk lagi kalau mereka ini sudah jadi ultra kiasu. Ini boleh terjadi apabila segala kehendak mereka dilayani. Maka bak kata orang putih, the rest is history.

    Mengenai topik tampalan Scribe, saya cuba lihat daripada sudut yang lain. Walau apa pun asas perdebatan kita, kita harus cari jalan penyelesaian.
    Oleh itu soalan saya ;
    Bagaimanakah caranya kita hendak menangani masalah kaum ini yang mempunyai peribadi berbeza?

    Saya cadangkan pemimpin besar Melayu kenalah rujuk kepada para sejarah dan pakar antropologi.
    Kalau kedua-dua pakar ini pun tak jalan jugak akhir sekali rujuklah kepada pakar psaikologi.

    Malaysia boleh 1Malaysia.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  68. Salam Dato',
    Tepat sekali & its amazing that the Chinese still whine & complain inspite of having >60% slice of the economic cake in the country! Inilah dia classic case of dah dapat betis nak peha! Mungkin sifat ni dah evolved dalam DNA overseas Chinese... budaya merempat & merampas dah sebati... mungkin Melayu kena develop this "survival instinct"... yang sedihnya, ada Melayu yang bersekongkol... bagai anjing... dapat tulang dari "tuan" pun dah seronok... dah tak menyalak... terus "koro"... inilah hakikat bangsa Melayu... paham2lah siapa mereka ni...

    ReplyDelete
  69. Orang Melayu atasan telah bersubahat orang atasan Cina, India, Orang Putih untuk mengawal kekayaan negara kita. Orang Melayu yang kaya tiada bersama orang Melayu yang miskin.Sama juga orang Cina. Orang kaya sama orang kaya dan orang miskin dengan orang miskin. Manusia patut dilihat dan dibahagikan mengikut kepunyaan wang bukan warna kulit. Sekian lama adanya bulan dan bintang orang atasan telah monopoli kuasa dan kekayaan. Jika tiada orang Cina pun akan ada orang Melayu yang miskin. Dalam keadaan begini akan berlakunya pertelingkahan kelas. Sekarang orang Melayu kaya seperti dato nak guna orang CIna sebagai bag pukulan. The rich have been robbing the poor everywhere dato!
    Just because you have joined the rich you are now adopting a racial stand.

    ReplyDelete
  70. SALAM KASIH DAN SAYANG
    DATUK AKJ
    Izinkan,

    Pak Hj JB said,
    ...Setahu saya Vincent Tan hanya anak seorang pekedai runcit di Kg Sungai Suluh Batu Pahat. Dia hanya bersekolah di High School BP, tidak ke EC, VI atau St John utk brush shoulder dgn anak pembesar-pembesar Melayu. Tp dgn usahanya dia jd spt sekarang.
    Sememang nya benar kata2 Pak Hj.
    Diawal tahun 70an dia berkerja tetap disebuah bank di Jln. Tun Perak, KL sebagai juruwang dan kerja sambilan nya ajen insuran AIA.Kami pula adalah kerani akaun diBank yang sama. Kami berdua mempunyai 'routine' kerja yang sama, 9pg-9mlm setiap hari Isnin-Jumaat. Hari Sabtu kerja setengah hari.
    Tiap2 petang sebelum menyambung kerja kami berdua akan minum teh di kedai kopi Thye Ho diseberang jalan Lebuh Ampang.Satu ketika, sambil minum ptg dia pernah mengeluh betapa susahnya hendak memulakan perniagaan kerna syarat 30% ekuiti bumi dan orang 'kenamaan' yang dia jumpa, semuanya hendak 'menghisap' darah nya.
    Bermulalah 'perniagaan' pertama kami dan tertubuhlah Syarikat Berjaya Transport S/B ( nama pilihan kami dgn falsafah..setiap $ yang kami untung, 5% hendaklah didermakan agar mendapat rahmat tuhan)
    Vincent Tan is a story 'from rags to riches' and its all about hard work, patience and perserverance, shrewdness and risk-taking and a strong belief in his faith and above all his love and loyalty to his MOTHER!

    Yes, there are many adverse remarks towards his business ethics but his work ethics is second to none..work, work, work until he achieved his goal to be a millionaire when he took a challenge by his horse-racing tycoon boss during a 'quarrel' in the Bank. That's was when he resigned and opened his Insurance Agency office at AIA. The rest is history!

    Pardon us Datuk, we appeared 'defensive' just to rebut the remark that branded my 'brother' as protege to UMNO...

    No, I'm not a 'AYAM' to Vincent Tan but was just helping out a close and hard working 'brother' in need to start a small business which has since became one of the largest business entity known as BERJAYA GROUP!

    ALFATIHAH, AMIN.

    ReplyDelete
  71. Kemana halatuju MCA hari Dato'?

    Ingat masa Tee Kiat, ada dibuat "undian" MCA dalam BN,luar BN lebih kurang gitulah.....ramai yang sokong MCA keluar BN!

    Ketua Pemuda MCA Selangor, Kow Cheong Wei cadang agar MCA keluar BN baru-baru ni. Terdahulu, Mac 2010 Ketua Pemuda Gerakan Lim Si Pin juga meluahkan pandangannya untuk "keluar BN demi mengembalikan maruah".

    Hari ni, ketua"playboy" MCA cakap maksud tersirat kempen Najib kpd cina cara gula-gula dah terkebelakang!

    Lagi mengenai MCA, di Ipoh juga baru-baru ini, Sekretariat Pakatan Rakyat Perak buat lapuran kpd SPRM supaya siasat tindakan Kerajaan Perak "lantikan Mahkamah"beri RM50K kepada semua Bahagian MCA Perak. Nizar dakwa CSL pergi ke rumah Zambry minta peruntukan tersebut.....dan Zambry luluskan!!

    KALAULAH NIZAR BERI PERUNTUKAN RM50K KPD SEMUA BHG DAP PERAK, NESCAYA "PECAH" SATU MALAYSIA!!!

    SO, Dato', siapa jadi kuda tunggangan di Perak? Zambry ke Nizar??

    MIC macammana? "Tuhan Samy" nampaknya dah tak kebal!

    Porak peranda BN ni Tok, tapi media massa BN dok canang PKR sbg Parti Kian Runtuh kononnya.....parti sendiri tak sedar ke?

    Menyentuh tindakan Najib cuba "rasuah" pengundi Sibu di Rajang Park baru-baru ni, suka saya baca ulasan Nik Aziz,

    "Jika ditanya kpd saya punca kekalahan BN, jawabnya mudah. Rakyat sudah terlalu mual dengan POLITIK WANG. UMNO dan BN membeli rakyat seperti membeli ayam itik. Binatang ternakan boleh dibeli, tapi jika manusia pun ingin dibeli,jelas sekali manusia sudah ingin disamakan dengan ayam itik".

    Dato',

    Tolong habaq kat Najib, RAKYAT DAH BIJAK!

    ReplyDelete
  72. Salam DAKJ

    Tahniah Dato’. Utusan Malaysia harini buat satu liputan yg meluas bagi artikel ni. Sengat Dato’ masih tajam dan berbisa seperti dulu juga.

    Sebenarnya, mereka ni memang tamak. Bila di beri betis, bukan saja peha tapi semua mereka naknya. Selagi tak dapat kuasa, selagi itulah mereka meroyan. Bukan apa, persatuan bini-bini mereka sendiri pun tak percaya ke laki masing masing. Contohnya, yg dah kawin dan bervideo SEX tapi masih dapat sokongan sesama mereka. Yg anak dara pula tidur tutup mata tapi anunya terbuka. Malah dinangisi oleh makcik-makcik tua kerepot yg bodoh, bahlul dan tak sedar diri. So, digunalah puak yg tak berapa cerdik untuk menghalalkan cara walaupun bini-bini mereka sendiri pun tak percaya pada laki masing-masing.

    Sesetengah melayu pula (walaupun tak ramai pun sebenarnya) sanggup dikencing berkali-kali. Tak tahulah samada mereka betul-betul tak tahu ke, buat-buat tak tahu ke, slow sikit ke atau munafiq yg gila kuasa. (sila jawab dalam hati sebab yg dalam hati tu ikhlas tapi yg kuat tu nampak ala-ala setan je.)

    Pesanan terakhir, kasihlah saudara (seIslam) kamu sepertimana kamu kasih dan sayangkan diri sendiri. Buatlah baik kepada seluruh umat manusia tapi jangan sesekali berkasih-kasihan kepada kafir laknatullah kerana mereka musuh Allah yg nyata dan tidak mengakui keesaaan Allah. Sekian TQ.

    ReplyDelete
  73. Anonymous8:14 AM

    Datuk,

    Semalam tayar kereta saya pecah langgar lubang kat Shah Alam.

    Ini pun mesti salah UMNO ni.


    hahaha....


    -sinbad-

    ReplyDelete
  74. Mustapha Ong10:51 AM

    Salam Datuk AKJ,

    The current political divide within the Barisan Nasional is so apparent among the component parties, based on communal lines. Malays, Chinese and Indians are everywhere with their vested political interest in representing their community.Power struggle is the nome of their political agenda, both in BN as well as in the opposition PR pact.

    I agreed that MCA has to clearly define its role if it wants to remain relevant to the Chinese community.The current MCA president is making attempts to revamp the party and will choose between largesse and being intellectual.Chua Soi Lek has chosen the latter, as being "intellectual" will bring about better social changes to the Chinese in terms of equal educational,business and job opportunities that will improve the living conditions of the average Chinese. Chua does not believe in making a few Chinese tycoons rich and richer, that will invite unnecessary criticism from the Malays and others.

    However, having said that Chua's mission will not be plain sailing as he has to deal with the influence of the majority Chinese who are not with MCA.He could not afford to allienate the powerful Chinese guilds and business chambers and also the majority of the poorer urban and rural Chinese.

    The only option is perhaps to go on a membership campaign in order to increase MCA membership, which will translate into solid support for MCA in the coming general election.

    Lastly but not the least, Barisan Nasional under Najib Tun Razak's leadership has to transform the party into a smaller but effective representation through the political merger of the smaller parties in both West Malaysia, Sabah and Sarawak.

    Currently, the Malays are well represented within UMNO, PAS and PKR. There are only a token numbers of Malays in DAP, Gerakan and PPP.BN needs to consolidate the other non MCA or Gerakan Chinese into another Chinese based party. Likewise the Indians will have to consolidate themselves into another strong Indian based party to work with MIC.Over the years, political leaders in UMNO, MCA and Gerakan had changed and it is of paramount important that there need to be a new and younger leader to lead MIC after samy vellu's exit as soon as possible.It's not surprising that there will be a continuing uprising to oust samy vellu in order to reform the party democratically, and not under the dictatorship of samy vellu.

    Good luck to BN and I hope relevant and effective resolutions will be tabled at the coming BN Convention to be held before the year ends.

    ReplyDelete
  75. Anonymous11:46 AM

    CT Tanjung Perak kata;

    "Orang Melayu Pas marah Umno, orang Melayu PKR marah Umno, yang kara raya dan senang lenang orang Cina juga..."

    Orang melayu PAS marah UMNO, itu biasa.

    Prang melayu PKR marah UMNO, itu biasa.

    Bukannya sedikit melayu UMNO yang marah kat melayu PAS dan melayu PKR.

    Itu lah politik namanya.

    Yang luar biasa, Cina kaya raya sebab jadi kroni siapa?

    Orang cina yang tak jadi kroni, tetap marah dengan UMNO (dan sudah give up dengan MCA).

    Ini bukan soal saya melayu sokong cina atau sebagainya. Ini soal pendekatan YANG PERLU diambil UMNO dalam mendekati pengundi! - menawarkan imbuhan (serentak itu juga merendah-rendahkan kematangan pengundi) atau sebaliknya.

    p/s DAKJ dan lain-lain, ada tak yang nak komen pasal usul melesenkan kerjaya perguruan? Bagi saya, satu lagi lawak jenaka Kementerian Pelajaran. Terus-terang saya juga sudah mula kecewa dengan Muhyidin yang mula jadi desperado.

    Fed Up

    ReplyDelete
  76. Sdr Samurai Melayu,

    1. Bukan tujuan kita di sini memperlekeh atau mempersoal kepandaian serta kecekalan Vincent berniaga;

    2. Yang dipersoalkan ialah pemberian lesen, francais dan konsesi yang menyukarkan kita mempertahankan kerajaan yang diketuai Umno;

    3. Sebagai kawan, tidak ada cacat-cela Vincent. Saya pun kenal dan berkawan. Falsafah dan deklarasi Vincent adalah semua orang "KAWAN";

    4. Saya tahu, ada tauke Cina dan orang Cina yang tak suka kepada beliau kerana menganngap beliau terlalu rapat dengan kepemimpinan Melayu;

    Sdra/Sdri Sujini pula, antara lain, berkata:

    "Oleh itu soalan saya ;
    Bagaimanakah caranya kita hendak menangani masalah kaum ini yang mempunyai peribadi berbeza?"

    1. Silap pun kita juga. Kita tidak amalkan sistem pendidikan yang "memaksakan" integrasi.

    2. Saya belajar di sekolah Inggeris di mana Melayu, Cina, India, Siam dan Punjabi belajar dengan satu bahasa -- bahasa Inggeris;

    3.Kalau saya masih berasa saya orang Malaysia, ia adalah hasil persekolahan saya yang kemudiannya membolehkan saya hidup secara berkesan dalam persekitaran pelbagai kaum;

    3. Tetapi kita jahanamkan sistem ini apabila kita menghapuskan sekolah Inggeris tetapi tidak menggantikannya dengan sekolah kebangsaan;

    4. Sebaliknya kita gantikan dengan sistem tiga bahasa yang dari awal persekolahan memisahkan majoriti rakyat kepada yang belajar dalam bahasa Melayu, Cina dan Tamil;

    5. Kalau sistem sekolah Inggeris digantikan dengan sistem sekolah kebangsaan (bahasa Melayu), tetapi bahasa Inggeris diajar sebagai matapelajaran wajib dan bahasa Cina dan Tamil sebagai bahasa ibunda, saya yakin polarisasi dan perkauman seperti sekarang tidak berlaku.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  77. Salam Saudara Sinbad,

    Sinbad langgar lubang ke tayar terjatuh dalam lubang?

    Apa-apalah.....tapi yang pasti, Sinbad yang "salah".....tak hati-hati ketika memandu...

    Sinbad tak salah.....TERlanggar, TERjatuh.....! Tak sengaja lah tu....juga bukan salah UMNO!

    Salah lubang....!

    ReplyDelete
  78. Sdra/Sdri Sujini pula, antara lain, berkata:

    "Oleh itu soalan saya ;
    Bagaimanakah caranya kita hendak menangani masalah kaum ini yang mempunyai peribadi berbeza?"

    1. Silap pun kita juga. Kita tidak amalkan sistem pendidikan yang "memaksakan" integrasi.

    1 hingga 5.

    SETUJU 100% DENGAN DATO'

    Soalan tambahan,

    Bagaimana dengan parti kepartian? Masih perlu kekal parti berlandaskan KAUM atau "paksa" rojakkan pelbagai kaum?

    UMNO di belakang Mugilan lawan "Tuhan Samy"???

    ReplyDelete
  79. saya setuju ulasan terakhir dakj tu..

    ReplyDelete
  80. Dato',

    I totally agree with you. The new MCA President should stop pointing fingers at the BN Govt which they are a part. The BN is losing Chinese support because of the MCA itself and their internal problems and now they have a President of questionable personal values. The MCA must point fingers at themselves and try to win back Chinese support for the BN Govt. I am sure during the last 2 PRKs at Hulu Selangor and Sibu, some of the MCA supporters had voted against the BN.

    ReplyDelete
  81. Anonymous5:26 PM

    Salam Dato dan Semua,
    Lat Juno CAKAP?
    Hanya BN yang didokong oleh UMNO,MCA dan MIC, lebih baik lagi kalau PAS bersama,yang boleh memberikan kesaksamaan kepada rakyat Malaysia yang berbilang kaum.Kalau tidak tak usah mimpilah satu pemerintahan yang adil.
    ***********************************
    Lu Yg Mimpi Disiang Hari Lahh Junoo
    kah kah kah kah kah
    Betul tak Bro Fed Up?

    ReplyDelete
  82. Tok Kadiaq

    Siang malam Melayu dok perleceh sama sendiri,Cina pulak dok puji sama sendiri.

    Pembesar Melayu pulak dok kena hentam pasai dok tolong Cina.Bagi nu bagi ni termasuk lesen judi Piala Dunia.

    Pada saya baik kena peleceh dari dipuji.Memang marah bila dikritik tapi selalunya kita akan bangkit pasai nak tunjuk yang kita ni baguih sebenaq nya.

    Bila dipuji plak,memang stim,Senyum
    memanjang kira untung,Otak plak mula dah berangan nak pi Afrika.Dah lupa pasai pi euro2008 bisnes merosot.

    Dalam kita dok kutuk sesama sendiri,sebenaq nya Melayu ni hebat.Kita tak berkira dan boleh kawan dengan sapa sapa sampai depa naik kepala.

    Apa pun di Nusantara,Melayu tetap no 1 berbanding orang asal yang lain seperti Thai,Burma,vietnam,indon,fipina.

    Pemimpin Melayu dari Tunku sampai lani pun bijak.Bole kawan dgn Amerika,Jepun,Eropah,tok arab,sebut saja,ketepi ketengah semua ok.Pak Lah dalam dok lena pun sapu bersih.

    Piala Dunia sat saja,lepas tu kita pun dah lupa.Najib senyum lebaq pasai duit berjuta masyuk.Bagi kain pelekat pun cukup nak dapat balik undi.Bijak bijak.

    “It is not the strongest
    of the species that survive, nor the most intelligent, but the one
    that is most adaptable to change”.
    Charles Darwin

    Pasai tu kot ada pepatah 'MELAYU TAK KAN HILANG DIDUNIA.'

    TK

    ReplyDelete
  83. Anonymous8:44 PM

    OKJ guna perkataan bodoh, bahlul, tak sedar diri, tak berapa cerdik, slow sikit. munafiq dan gila kuasa.

    Itu semua perkataan yang bila diguna terhadap OKJ, akan marah lah OKJ.

    Jika di hospital terlalu banyak berurusan dengan mayat, nasihat saya banyakkan urusan dengan yang masih hidup.

    Jika tak tahu, yang masih hidup biasanya akan membalas jika kita bercakap dengan nada menghina. Jika kita bagi sebijik, sekurang-kurang, orang akan balas double.

    Fed Up

    ReplyDelete
  84. Anonymous9:58 PM

    Only solution is to forcibly implement a one school system. Take it or leave. Is there a political will?

    Melayu Nusantara

    ReplyDelete
  85. Anonymous1:42 AM

    Pasal PAS join BN, itu saya cuma nak kata, cara peribadi memang saya tak sokong selagi "busuk sampai keusus" yang dikatakan TDM dulu belum dibuang.

    Yang "busuk" diatas saya bukan terhad rujuk kepada UMNO tapi juga pada MCA dan MIC

    Cuma satu perkara saya nak tanya Lat Juno.

    Masa saya sekolah dulu, yang saya tahu, semua orang ambil SPM. Cuma masa itu, jalan ke U, dari SMK kena melalui matrikulasi. Manakala yang SMJK dan SMA, kena melalui STPM.

    Jika dari SMK dan memilih STPM selepas SPM, juga tidak perlu ke matrikulasi; boleh terus ke sarjana muda tahun 1.

    Oleh itu saya selama ini anggapkan begitu juga bila cerita soal PTPTN.

    Adakah saya yang silap atau memang dari dulu dibeza-bezakan mengikut kaum?

    Harap dapat bagi terang sebab saya dah terlalu lama diluar sistem pendidikan. Kelam saya tentang PTPTN kecuali hal faedah yang dikenakan kepada peminjam.

    (Kesian siswa-siswi kita, belum kerja dah terhutang, sedangkan agensi kerajaan beli laptop satu harganya berpuluh ribu).

    Fed Up

    ReplyDelete
  86. Anonymous8:40 AM

    Anon TK 8:39 PM, betui cakap hang tu!

    pasai adapting, pasai adopting, memang melayu NOMOR 1! takde bangsa lain se-terer melayu.

    buleh ketepi, buleh ketengah. cakap agama menyembor nyembor pakai songkok buleh, jadi kaki pompuan-kaki tonggak, makan rasuah, pon buleh.

    anything buleh!

    melayu kalau cakap omputeh, matsalleh pon menangis dengaq slang depa! kalah irish, cockney, queen english, kalah orang hitam new york! tebal R nya.

    kalau russia buleh minum 2 vodka, melayu buleh hantam 12 vodka. itu baru pompuan melayu bangsar. blum hantaq wakil dari tempat lain.

    melayu pandai copy, pandai mimik, pandai duplicate, pandai niru. jangan main main. quick learner.

    best part is, takde dalam dunia ni macam melayu. pakai tudung, tak pakai seluaq,dah banyak betui.

    takde yang buleh mengatasi kempen baru lucah melayu online. meletop macam mushroom lepas hujan! cuba pereksa handphone anak anak hang, musti ada 3 gp clips! internet jgn ceritalah.

    jepon pon kalah terok, menangis tengok melayu perform. tudung bj, tudung orel, tudung dalam kereta, tudung luar kereta, tudung atas bumbung, tudung dalam sawit, tudung di opis, macam macam ada.

    yang buang bayi tanam bayi pon, lucah dan seks bebas pelajar pelajar sekolah, rasanya pon bukan vietnam....

    arab pon takot tengok kebulehan kita.

    kalau dulu 70'an, 80'an, melayu lah bangsa utama, especially yg muda, terlibat heroin koken ganja. 98% ditangkap dan memenuhi pusat pemulihan, memang sah bukan india atau cina.

    melayu kalau jadi cina, lebih dari cina. tengok je melayu PR yang menjadi benteng pelindung hak cina; dari nik aziz, ke anwar, ke zaid, ke some of the malay bloggers. melayu kalau masok hindu, lebih dari hindu. sami hindu pon cium kaki tanda respek. dah tengok video ayah pin melawat batu cave? dahsyat reception nye.

    kemana agaknya melayu akhirnya.

    dengan tom tom bak, dengan akademi fantasia, nampaknya pemangkin kepada melayu berfantasi akan pergi jauh lagi. sebelum pakai tudung bj bukak seluaq, kena mula dulu pakai tudung terkinja kinja atas pentas di TV. step by step development. tahniah tv melayu, artis melayu, yg memperkukuh budaya ni.

    artis pakai tudung bukak tudung mengajar masyarakat, macam pakai setokin je.

    susah jugak nak bagi kredit kat bangsa lain, sebab melayu ni memang suka benda benda ni.

    entah nuku mana aku baca, dah lupa, pasai first impression, antropologist view, orang puteh bila berjumpa/bergaul dgn orang melayu few hundreds years ago : oreng oreng melayoo ini, amat suka berhutang, dan bercinta.


    -si luncai terjon dengan laboo laboonye-

    ReplyDelete
  87. SALAM KASIH DAN SAYANG
    DATUK AKJ
    Izinkan,

    A Kadir Jasin said,

    1. Bukan tujuan kita di sini memperlekeh atau mempersoal kepandaian serta kecekalan Vincent berniaga;
    KAMI FAHAM.
    2. Yang dipersoalkan ialah pemberian lesen, francais dan konsesi yang menyukarkan kita mempertahankan kerajaan yang diketuai Umno;
    KITA FAHAM SANGAT!
    3. Sebagai kawan, tidak ada cacat-cela Vincent. Saya pun kenal dan berkawan. Falsafah dan deklarasi Vincent adalah semua orang "KAWAN";
    KAMI FAHAAAMM....
    4. Saya tahu, ada tauke Cina dan orang Cina yang tak suka kepada beliau kerana menganngap beliau terlalu rapat dengan kepemimpinan Melayu;
    BELIAU FAHAM PERPATAH.. 'ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA, ORANG MEMBERI ADA YANG TAK MERASA'..HE HE

    ALFATIHAH, AMIN.

    ReplyDelete
  88. Lat Juno,

    ....Saudara Lat Juno dok tang mana?
    ....bawah Tempurung Besi ke?

    ReplyDelete
  89. Anonymous7:42 PM

    Kamjat Penang,

    Kesian awak kena 'belasah' kerana menyatakan sesuatu yang benar.

    Kalaulah blog ini milik pro pembangkang, pandangan anda bukan saja diblok malah anda tidak akan mendapat peluang sebagaimana pro pembangkang bebas mengkritik awak.

    Ini jelas menunjukkan sindiran anda adalah berdasarkan fakta yang benar dan oleh itu ianya adalah pedas. Dan siapa yang makan cili hidangan awak saja yang terasa kepedasannya.

    Hakikatnya bukan saja pro pembangkang sensitif terhadap elemen pedas malah semua pihak mempunyai sifat sedemikian. Cumannya sepedas mana sekalipun cili yang dihidangkan oleh pembangkang ia tidaklah sampai kita hilang akal.

    Inilah kekurangan ketara dipihak pro pembangkang. Meskipun telah bertahun-tahun melontarkan kritikan, fitnah dan kecaman tetapi rupa-rupanya mereka belum dapat membiasakan diri dengan kritikan pedas lagi memanaskan telinga.

    Natijahnya, kematangan amat diperlukan dalam menerjah ruang politik maya. Politik maya bukanlah laluan mudah untuk mereka yang kurang matang atau yang terlebih matang.

    ANTIHIPOKRIT-MARIT

    ReplyDelete
  90. Anonymous7:55 PM

    Yang kaya terus kaya.

    Walaupun elitis Melayu melalak dan canang sana sini tentang menaikkan taraf hidup (per kapita lah, ekuiti bumiputra lah, sedih tengok gaji penjawat awam lah dsb), saya nampak ianya lebih kepada nak selamatkan elitis-elitis dan yang sewaktu dengan nya. Tak pun nak selamatkan diri daripada dibaham kumpulan yang satu lagi. Rasa "cemuih' dah tengok lakonan depa ni. Nak bagi, bagi saja la. Nak buat gula-gula PRU kot.

    Kata nak naikkan taraf hidup rakyat, tapi sampai la dok macam tu jugak. Sembang ja lebih.
    Rakyat dok teketaq-ketaq harung satu hari ke satu hari, siksa sungguh.

    Dalam PRU dulu aku masih bagi undi lagi kat BN sedangkan yang lain dah ubah selera. Kot-kot boleh berubah. Kali nie, nampak gaya aku pon join depalah.

    Dah dok dalam 'keleboq" esok baru padan muka depa.

    BAH

    ReplyDelete
  91. Salam DAKJ dan Sujini

    "Bagaimanakah caranya kita hendak menangani masalah kaum ini yang mempunyai peribadi berbeza?" Tanya Sujini.

    DAKJ jawab, "Kita tidak amalkan sistem pendidikan yang "memaksakan" integrasi."

    Komen:

    Saya setuju. Tetapi bukankah lebih baik jika ia disusuli dengan "memaksakan" intergrasi amalan sistem ekonomi dengan mengambil peluang menyelaraskannya ke dalam Model Eekonomi Baru Najib? Sukar?

    ReplyDelete
  92. Sdr Nusantara

    Only solution is to forcibly implement a one school system. Take it or leave. Is there a political will?

    What about International School?

    ReplyDelete
  93. Datuk,
    Saya ingin comment sedikit.
    Mitos bahawa orang Bukan Bumiputera (BB) mendapat kekayaan bawah dasar DEB tidaklah tepat. Kaum BB tetap akan dapat kekayaan samada DEB wujud atau tidak kerana mereka akan terus berusaha. DEB diadakan untuk mendorong kemajuan Bumiputera (BP) dan bukan untuk BB. Jadi wujud atau tidak TIDAK menolong BB berjaya.
    Kontrak2 yang didapati itu mengikut cara bisnis dan bukan keistimewaan kpd BB. Salah satu sebab syarikat BB dapat kontrak adalah kerana Bp tak mampu buat. Kalau tidak masakan dapatnya. Monopoly gula masalnya BP tak mampu buat. Kini mampu, mereka sudah mahu balik. Lagi, lihat Petronas, syarikat BB mana dapat masuk campur?
    Mengenai lesen judi, lesen pembalakan. siapa yang keluarkan. Dimana prinsip moral? Lebih2 lagi kerajaan dapat cukai yang tinggi. Dan kalau kaum BB yang berjudi dan tidak membabitkan wang orang lain kenapa ia jadi issue. Salah salah kerajaanlah.
    Perdana menteri sudah banyak buat perubahan keatas DEB cukup buktilah ia tidak baik. Kalau tidak kenapa nak ubah.
    Soal utama, apa salahnya kaum BB jadi kaya? Mereka bukan memijak atau menolak kaum lain tapi mahu berusaha bersama.Kekayaan tidak memilih kasih. kalau hendak beri kredit kpd syrikat Bp boleh kah kredit itu selamat. Siapa yang boleh jaminkan? Adakah kaum BP bersedia dan layak untuk bermaju?
    Pendeknya BP kena berubah. Jangan marah kerana orang lain mara kedepan. Dunia seperti marathon. Orang lain tidak berwajib untuk menunggu. Sendiri kenalah lari. Kaum BP sudah capai 70% drpd penduduk Malaysia dan bantuan kpd mereka akan menjadi semakin berat. Haraplah mereka boleh kuat melonjak.

    ReplyDelete
  94. Anonymous2:38 PM

    Dear saji, on the subject of international school it is irrelavant as the national school is of 'cambridge' standard that we had in the past. No more easy grades as we see today. With the STP and matriculation our children can then choose any university be it local or international. So just implement the national school and dont digress to then come up with this international school idea

    Melayu Nusantara

    ReplyDelete
  95. Anonymous4:25 PM

    Salam Dato',

    Tak sangka respon yg hangat kpd tampalan Dato' yg ini. Memang bergitulah adatnya jika bercakap fasal politik, lebih-lebih lagi Dato' sememangnya penyokong tegar UMNO. Saya tabik Dato' sebab tak ikut melatah atau hilang akal menggunakan kata-kata kesat membalas respon yg ganas bahasa tu.

    Beberapa hari ni saya ikut sibuk dengan persiapan anak memasuki Pusat Asasi Sains UM. Kena tunggu hingga pukul 4.00 ptg hari Jumaat (21/5/10) untuk buat persiapan akhir kerana waktu itu keputusan Biasiswa JPA untuk PILN diumumkan melalui internet (terlewat 1 jam daripada janji yg mereka buat sendiri). Kesian juga tengok anak tu tak dapat tawaran. Itulah hakikatnya walaupun dia dapat semua A bagi 10 subjek tapi cuma dengan 8 A+ maka pencapaian SPMnya "not good enough to win the scholarship". Tak dapatlah dia menyamai pencapaian abangnya yang dua tahun lalu lulus SPM dengan 10 1A dan kini ditaja JPA belajar di Europe. Insya Allah saya akan groom anak bongsu saya yg ambil SPM tahun ni utk capai straight A+. Seperti yg pernah saya tuliskan dalam respon saya kpd tampalan Dato' yg lalu, saya hanya mampu bantu Melayu dengan berusaha tidak menjadi Melayu miskin dan satu-satunya jalan yg saya nampak ialah melalui pencapaian akademik anak-anak.

    Terima kasih Dato' kerana menjelaskan pendirian Dato' berhubung kenyataan CSL. Kita semua tahu bahawa CSL dan CC bagi MCA melihat bahawa survival parti MCA sedang sangat terancam kerana sokongan Cina sudah semakin condong ke DAP. Atas kertas, dengan infrastruktur parti yg lebih kuat dan menyeluruh tak patut MCA boleh tewas kepada DAP. Atas medan pertarungan, DAP telah kalahkan MCA. Dan MCA pun tahu kad apa yg DAP mainkan. Kad perpaduan walaupun penting dan benar telah menjadi klise yg tidak lagi semerdu dulu bagi massa Cina. Saya percaya kad "Malaysian Malaysia" yg dimainkan oleh DAP secara terbuka sebenarnya telah dimainkan MCA juga tapi cara tertutup dalam kerukunan setiakawan BN. Tentu MCA juga mahir bermain kad ini secara terbuka jika keadaan memaksa. Kalau kita melihat survival MCA sebagai survival CSL dan pemimpin MCA yg lain maka kita tak seharusnya terperanjat jika MCA bermain ikut kad dan rentak DAP. Masa yg akan menentukan...

    BTW, cerita Dato' kena pukul kat Sg Ayam tu mengingatkan saya balik kpd Pantai Minyak Beku. Tiga tahun sebelum Dato' kesitu saya ikut cikgu melawat perigi batu pahat yg ditebuk tentera Siam kat kuala Sg Batu Pahat tu. Saya ke situ semula pada tahun 1974, bawa matair ("endut" kata org Johor)..nakal juga saya dulu

    Pak Hj JB

    ReplyDelete
  96. sgt stuju... i`ll best trying for myself n for better "malaysia" ...

    ReplyDelete
  97. Anonymous8:11 PM

    YBhg Dato
    Assalamualaikun.
    Kita tidak boleh marah kepada MIC kerana ia telah menyampaikan hasrat masyarakat Cin.Perjuangan untuk "bread,butter and cheese"masyarakat cina telah tercapai dan sekarang mahu pula lebih besar tempat dalam pentadbiran awam,tentera ,polis dan kesarataan peluang untuk biasiswa kerajaan(JPA) dan kalau boleh biasiswa MARA serta juga tempat di IPTA.tetapi bagaimana pula perjuangan UMNO untuk orang Melayu?,semakin turun atau naik?.Orang Melayu akan tetap menjadikan UMNO tempat bergantung jika UMNO memberi yang lebih baik daripada "bread and butter" kepada orang melayu.Kini bilangan siswazah yang paling ramai menganggur ialah Melayu.Golongan yang sukar untuk pinjaman perniagaan juga Melayu.Saya berharap UMNO dapat menilai semula diri sendiri dan BENAR-BENAR dapat menjadi JUARA memenuhi kehendak dan menyelesaikan masalah masyarakat melayu sezaman/kini.

    Ahmad Johari

    ReplyDelete
  98. thegreateadrinkerdownsouth1:58 PM

    Salaam, Dato

    "Spicy" comments, eh? But, unfortunately, they are totally divorced from the realities of competition and globalisation.

    The MNCs and foreign investors (on whom the country relies on for good and well-paying jobs and transfer of skills and technology) aren't bothered about whether the Chinese, Malays or Indians in Malaysia get a "fair share" of the cake. All they want is political stability, no flip-flops in government policies, good infrastructure, lack of corruption and rational economic policies. And did I mention a worldclass education system and a free flow of talent?

    As I write this, I am sitting in Singapore where a 10Mbps broadband Internet connection to one's residence or workplace is ubiquitous and commonplace.

    Mornings I see Malaysians by the hundreds queueing up at the Causeway to get to work in Singapore. Could it be because one Singapore dollar fetches 2.3 Malaysian ringgit?

    Can you tell me why Singapore attracts big-ticket FDI from foreign investors - such as the US$3 billion Shell petrochemical complex in Jurong Island? Surely, Shell could have put up that same complex in Malaysia?

    You see, Dato - it's all about competitiveness - who has it and who hasn't.

    And if you can claim, with a straight face, that Malaysia has strategies and policies in place to compete with the likes of India and China, not to mention Vietnam, Indonesia and Singapore - then, maybe, you must be caught up with the intellectual agenda of those who propound theories based on "dominance" and "supremacy", without any regard to economics or good policy.

    Which, the last time I checked, don't amount to a hill of beans!

    Let me repeat - the mantra these days is "faster, better, cheaper" (to quote Singapore's trade union movement). Can Malaysia do it "faster, better, cheaper" as far as foreign and local investors are concerned?

    ReplyDelete
  99. Thegreatteadrinkerdownsouth..

    Phew, such a long nickname to type..

    1) For the quality of broadband i definitely agree with you..here in Malaysia its a more sort of 'berukband'..i stayed in vienna & raffles s'pore for a some weeks and experience the hotel free wifi which i can say anytime beat our wired streamyx in terms of performance & consistency..i had a worst experience with maxshit & sialcom..

    2) Singapore itself having problem of its own
    talent flowing out

    also, not to mention the low fertility rate among the majority singaporean chinese that may risk them their own extinction in their very own country in the race of time..once a land of immigrant will later on be the land of another imported immigrants..?

    3) 2.3 - it's actually good for S'pore, do you expect an equilibrium? where would Singapore be when Malaysia already at par with them?? Cannot buy cheap groceries in JB anymore..Is it your wish? Mega inflation or stagnation?

    4) Surely, Shell could have put up that same complex in Malaysia?

    Its nothing new in Malaysia about petrochemical complex..for S'pore maybe yes..here we have large complex in Paka & Kuantan. The real reason is becoz Petronas is already an establish petrochemical MNC in its own country and the world..Shell only get to JV with Petronas under the Akta Petroleum in Malaysia..not to mention that this Dutch company is just paying a tributary gesture for their fellow Dutchman Albert Winsemius.

    From Wikipedia: Albert Winsemius

    "..His first emphasis was on creating jobs and attracting foreign investment. Labour intensive industries, such as the production of shirts and pajamas, were expanded. He also encouraged the large-scale public housing programme, believing that it would bolster the country's image, thus attractive to investors. One of his earliest pieces of advice was not to remove the statue of Stamford Raffles as it was a symbol of public acceptance of the British heritage and could alleviate concerns that investors have toward a new socialist government. With his help, Singapore attracted big oil companies like Shell and Esso to establish refineries here."

    5) In the world economy inter-relation, competition is probably the last option if the countries involved can find a point of agreement to compliment to a symbiosis benefit..remember the song "its a small world after all.."?
    Everything is finite, otherwise Great Britain still rule the world, and China will still be in its Mao Tze Tung mode..

    ..so, what do Singapore had that is much far superior over Malaysia when it come to competition with China, India, Indonesia, Vietnam which are all a self-sustaining country in terms of resources (unlike Singapore) in a long run?

    6)Let me repeat - the mantra these days is "faster, better, cheaper" (to quote Singapore's trade union movement). Can Malaysia do it "faster, better, cheaper" as far as foreign and local investors are concerned?

    it should also be parallel with the tagline "speed is about consistency".. can Singapore provide all of that 'LONGER'?
    Time is a progressing unit in the economy equation, unless you're the selfish type that only see thing for yourself, not the future generation when you're already 6ft under.

    p/s: as for stability, its easy for a one party nation to say..at least Malaysia are better in that sense of political mind digesting..Singapore leaders cannot tolerate differences, wonder if they can even handle one once it already started to cultivate..

    ("/)

    ReplyDelete