Wednesday, January 22, 2014

Three Scenarios On Future of PM­­


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

THE Kedai Kopi Assembly (KKA) continues to sit at several coffee shops with different sets of members. A few were planned but most were impromptu.

Two planned sessions took place. One involved a minister and the other an adviser with ministerial status to the Prime Minister.

I am not sure if this sudden interest by the government people to join the KKA has anything to do with my posting entitled “Tangani Berita Bukan Bunuh Pembawanya” (baca di sini) on Jan 14.

Since I have not updated the KKA for a while, this posting will be somewhat long. Please bear with me.

Let me begin by recalling who attended these sessions and where they were held. A lunch session at Raju involved a public sector economist who helped me create the Kangkung Index and a Malay executive with a listed non-Khazanah GLC.

They were both concerned about the economy and politics of the country. They better be. They are young and their children are still small. If we mess up, they and their children will suffer. Even though they are middle class, still they feel the pinch of government-mandated price increases.

We were later joined by a former Umno MB who voiced his concern over the likely negative impact on Umno of the growing “independence” of some Malay rulers. Their involvement outside the purview of the royal duties and privileges are already affecting relations with Umno.

I am told by a member of the Umno Supreme Council at one of the KKA sessions that, at a recent meeting of the Umno Political Bureau, chaired by its President (Mohd Najib), this concern was raised.

Rise of Communalism in the Media

Another lunch session, an impromptu one, was held at Seri Kembangan. An irate private sector Malay executive told me that the newspapers – Malays and English – are becoming more communal and sectarian in their contents.

He said, being a Penang born, he was introduced early to The Star. He now feels that many Chinese writers of the MCA-controlled newspaper are anti-Malays. I told him that I know one or two of them because they once worked with me in the New Straits Times.

He said he feels the growing Chinese communalism on a daily basis because he was one of a handful of Malays in an otherwise Chinese-dominated European packaging company.

He may not be wrong. Number one, since the MCA’s dismal performance in the last May general election and its non-participation in the government, The Star has become bolder and less pro-government. Also the paper, like most mainstream newspapers, is fighting to stop readership decline.

Number two, not only Chinese-educated Chinese have become more strident in their political views, as manifested by their wholesale shift to the Pakatan Rakyat/DAP in the last GE, the English-educated, liberal-minded Chinese have also become more communal in their views.

Then again, why should a Penang Malay like him be surprised and upset with the views and actions of the Chinese, when there are liberal Malays who are siding with the church in the ongoing debate and action concerning the exclusive use of Allah by the Muslims in the Peninsula?

On this issue, all KKA sessions were unanimous that the apparent inaction of the Prime Minister and his rather inelegant silence are a cause for concern.
If he believes that his inaction and silence (except to appeal for calm and wait for court decision) will make the issue go away, he is dead wrong.

He cannot “main selamat” (play safe) forever. He has been PM for more than four years and his “main selamat” trademark does not serve him anymore. He should abandon it and start taking position in order to serve the people.

One delegate at a meeting at Killiney Kopitiam in Damansara Utama quipped: “Did the TV not show the PM giving away flat screen TVs to flood victims in Pahang?”

Hmm…., flat screen TV sets to flood victims? What I read in the paper is TV sets were sent to evacuation centres to allow flood victims to follow flood development and get some entertainment.

PM and Ministers Not Communicating Well

As for other issues, I impressed upon the PM’s adviser that in today’s day and age of instantaneous communication and of citizen journalism, leaders must be careful and thoughtful about what they say.

The “kangkung price has fallen but why don’t they praise the government” statement is certainly way out of sync. Not the mark of a thoughtful and concerned leader.  Similarly a minister telling consumers to change their taste by eating fish or beef if chicken is expensive or an Umno leader telling Malaysians to migrate if they are not thankful to the BN for bringing peace and progress to the country. Daft.

The kaki lawak quipped: “Depa mabuk ketum kot.” (High on the sedative effect of the ketum (Mitragyna speciosa) leaf. It seems ketum is good for treatment of anxiety.)

The session with the adviser also agreed that the PM’s plan to empower the Bumiputera economy might not work unless done inclusively within the larger national economy. After all inclusiveness is his clarion call under the New Economic Model.

The Bumiputera portion of the economy is too small to support the Bumiputeras who make up over 60% of the population and who are also the poorest. The GLCs and GLICs are not big enough to support the Bumiputera population.

I repeated my statement to the adviser that the PM should summon all the tycoons – Malays, Chinese and Indians – who had and are still receiving billion-ringgit contracts, concessions, franchises, licences, subsidies and cheap loans from the government to a big meeting akin the disbanded Malaysian Business Council (MBC) of the Mahathir era.

There he tells them that he knows the Chinese did not support the BN in last year’s GE and that they caused the "Tsunami Cina". Unfortunately for them, the BN won thanks to the rural Melayu and the natives of Sarawak and Sabah. Tell them too that he knows some of them have been helping the opposition, unless of course he is ignorant of that fact.

Ask for their help to enhance not only the Bumiputera economy, but also the economy of all poor Malaysians – the bottom 40%. Ask them about the racial composition of their staffing, their supply chain and their CSR activities. Ask them for their plans to make their employment and supply chain truly 1Malaysia instead of communal.

As for the meeting with the menteri, I told him that even the subsidy withdrawal and reduction could be defended and their effects on the rakyat minimised had that been done thoughtfully and in a staggered manner.

The PM should be listening more to crying pain of the people than the market-driven advisers who are spooking him with rating downgrades. An executive of a domestic rating agency told me at one of the KKA sessions that rating agencies are often wrong in their predictions.
 
The government and its mainstream media have failed to explain to the people that subsidy is not sustainable and has to be done away with gradually, giving the market and the consumers the time to adjust.

We had done this in the past and the people understood. But lumping them together at the end and the beginning of the year, when the rakyat needed money for their children’s schooling, is an insensitive.

The meeting with the menteri discussed issues faced by the people and the future of Umno. He said he visited several pasar malam and pasar tani and found that prices were generally stable but the price of kangkung had risen since the PM said its price had fallen by 50%. Maybe traders think its price is too low.

He asked me what I think of the PM’s leadership and his future. I told him, my observation suggests that there are three sets of scenarios. One is for the PM to change and do the right thing to ease the hardship of the people. Two, for him to be removed if he does not change and three, he remains, nothing changes and the BN faces the risk of being thrown out at the next GE.

Finally, a nasi padang lunch in Kampung Baru with two clever Melayu (both economists). One, as I said before, is French-trained. His buddy is LSE-trained. They were the authors of my Kangkung Index.

I asked them if the PM is on the right track in managing the economy and what will his deficit reducing and debt curbing policy do to the economy?

They both proclaimed themselves Keynesians and said at the current 4% to 5% per annum GDP growth, the economy is on autopilot. It does not require a lot of government interference.

As Keynesians, they told me the role of the government is to take care of the welfare of the people via economic growth, employment and wealth creation.

Constricting government expenditure and at the same time limiting private consumption via higher consumer prices will not contribute towards higher growth, more jobs and greater wealth.

What will then happen to the jobseekers and the people who survive on the fringes of the economy?

It is understood that unemployed Bumiputera graduates alone now stands at around 51,000 representing an increase of 30% since 2009 – the year Mohd Najib became PM.

So should we not be worried? As for me, I am totally disgusted that almost half of cabinet members were abroad during the year-end, when thousands were flooded out of their homes?

I was told that those ministers who stayed back had to become caretakers to multiple portfolios. One had to be answerable to more than 10 ministries at a time. No wonder the PMO was so secretive about the PM’s whereabouts.

Can they PLEASE not do this ever again? Or they just don't care.


POST SCRIPT: A million apologies for neglecting to mention that the KKA also held a session at the upmarket Royal Selangor Golf Club (RSGC) attended by two irate seventy something private sector Tan Sris and a younger, defensive Tan Sri. The older Tan Sris had some pointed messages they wanted the younger Tan Sri to bring to the attention of the PM because the latter is said to have the ears of the big man. Like the younger KKA delegates, they too are worried about the future of the country. All the three Tan Sris had served under the PM’s father.
Wallahuaklam.

87 comments:

  1. joe black7:41 AM

    Dato',

    What is most interesting about DS Najib is that he thinks Lip Service alone will allay all problems faced by the Nation. His latest interview by CNN showed him expressing his view that Malaysia has no problems and that everything is totally under control (Similar kind of response were voiced by Hosni Mubarak and Sadam Hussein before they went under).

    He claims that Malaysia is lucky it does not have a "Tea Party" group/movement that hounded the Obama Administration. This is exactly what the nation needed to get Najib to wake up..

    Your loosely organized Group should take up this challenge and mobilise together caring citizens to morph together into a Malysian Teh Tarik Group. Most of us will give all the necessary support even if we are unable to personally sit with you for your sessions.

    ReplyDelete
  2. Orang Johor8:03 AM

    What we have now is a 3I government - Incompetent, Irresponsible and Insensitive.

    The present generation of UMNO leaders should just go. Yes, all of them. They have overstayed their presence and there is no way they can garner the trust of the Gen-X and Gen-Y generations. Not now. Not later. Damage has been done. Gen-X is entering their 40s, Gen-Y is entering their 30s, we no longer want to be treated condescendingly by the Baby-Boomer generation leaders. Just retire and go away. The world has changed. Like it or not, UMNO built this country, and UMNO also is destroying this country.

    There is still hope in UMNO if Muhkriz, Nur Jazlan and KJ were allowed to take the helm of UMNO.

    ReplyDelete
  3. Sharifah Nor8:14 AM

    The PM can stay but get the wifey out of the way. She is the symbol of extravagances. Eee....geram betul..!
    That is the first thing the PM should do.
    The next time should PM and family go for umrah, the PM's media people should only focus on him...ni tak, terpampang gambar dia depan Kaabah tutup elok, mai program rakyat bersama PM terburai habis.
    She is not helping one bit and what a fake she is !

    ReplyDelete
  4. masa pak lah jadi pm dia penaik harga minyak hampir rm1.00, harga barang2 automatik naik (semua rakyat repeat semua rakyat kena beban). samada dia tersedaq dia buat tahana kat rakyat atau tidak, bagi duit sikit hanya kpd empunya kereta & motosikal. sekarang ni bagi br1m pulak. memang depa tak pernah peduli akan kesesangraan rakyat. depa dah jadi maharaja, raja2 di hulu, di hilir, kecik, besaq & sbgnya. ada menteri2 yg berasal dari keluarga susah tapi dah lupa asal usul. pm sekarang lagi teruk dari sebelumnya & yg sebelumnya pun lagi teruk dari sebelumnya. in other words ah jib gor (bapak slogan) is worse than bad awi (bapak had hari) who was worse than che det (bapak penswastaan) who was worse than razak. do you think a new pm will be better or worse?

    ReplyDelete
  5. Api Sekam10:30 AM

    I worked in a MNC (multinational company owned by a Mat Salleh. This man main concern is performance and bottom line(profitability) not skin or colour.

    My department boss is a racist Cinaman but I can take it for the past 7 years because I am too a racist Melayu.( He cannot do anything to me because I am also skilled executive and good performer like him ) It is good to be a racist person because like that Cinaman ( my boss ) only our race care for what will happen to us and not the other side. Kalau ada pun some good humantarian stories by individual or group from each side. It is only a rare occasion and usually being put up for show only.

    One of my Melayu neighbour was being told by his Chinese neighbour in Selangor that Melayu in Malaysia is NO GOOD ( kalau Dato tak percaya. You can always call me to bring you to see him or better still to visit this Cinaman to know for sure). Surprisingly all this while they were good neighbours dan kebenciannya pada Melayu hanya terserlah setelah mendapati DAP is now king maker in Selangor.Pandai mereka menyembunyi perasaan mereka selama ini. Di Penang? Sejak DAP perintah selama 5 tahun saya dengar ramai Melayu kini jadi peniaga besar dan memiliki rumah dan banglo besar disana! Untunglah those Melayus staying in Penang, Dato..

    Di Malaysia ada banyak police commissioners dan jeneral( tentera ) satu dan dua bintang dari kalangan Cina. Di Singapura aku tak pernah dengar commissioner atau jeneral Melayu bahkah tak juga pernah dengar ada kolonel Melayu. Adalah satu atau dua menteri Melayu yang jaga kementerian tak penting disana and just for road show.

    In secondary school here, anak Melayu dan Cina berkumpul only dikalangan mereka saja. Anak Cina di tingkatan 1 dan 2 tidak bolih berbahasa Melayu dan sukar untuk bercampur dengan yang lain hasil dari didikan disekolah Cina sebelum ini. Thanks to Ah Jib Gor for giving them those extra millions to SRJKC.

    I never believed in One Malaysia or bangsa Malaysia. Saya hanya seorang Melayu dari Malaysia.



    ReplyDelete
  6. Salam Dato’ Kadir

    Kalau KKA Dato’ berterusan macam ni, saya ucapkan syabas kepada Dato’. Juga kepada Dato’ Seri Presiden dan Tan Sri Timb Presiden kerana modal insan yg cuba diterapkan didalam sanubari rakyat jelata telah tercapai. Inilah contoh masyarakat yg cuba dibentuk dan dibudayakan (lifestyle) oleh kerajaan UMNO BN sekarang ni. Setiap topic dibincangkan bersama pakar (expert opinion) bukannya tin kosong seperti asyik menyalahkan Ketua2 UMNO.

    Sekurang-kurangnya masyarakat telah mula sedar apa itu “Evidence Based” seperti yg saya selalu ceritakan sejak beberapa tahun ni. Cumanya, mengikut sistem yg digunapakai oleh orang Amerika melalui US Preventive Services task force (USPSTF), pandangan daripada expert opinion hanya dikategorikan sebagai Level III iaitu level yg paling LEMAH dalam system “stratify evidence by quality” dalam membuat keputusan. Level I, Level II -1, Level II-2, dan Level II-3 telah saya terangkan berulang kali dlm blog Dato ni. Tapi, yelah pandangan dari orang kampong macam OKJ, sapalah yg nak dengar.

    Kerajaan sekarang yg diterajui oleh UMNO & BN selalu mengambil pendekatan “Using techniques from science, engineering and statistics, such as the systematic review of literature, meta-analysis, risk-benefit analysis, and randomized controlled trials (RCTs),” supaya kaedah di atas dapat dilaksanakan. Sekali lagi ditegaskan, pandangan expert opinion adalah baik tapi tidak sesuai untuk dijadikan polisi negara. Sebab itulah saya berasa kecil hati dan merajuk bila Dato’ asyik mengambil ucapaan seseorang seperti dr YB Tg Razaleigh sebagai sandaran. Betul!! tapi level itu tak kena.

    Juga pandangan dari Sdr Din Melaka juga dimasukkan ke dalam kategori “Level i” iaitu “scientific evidence is lacking, of poor quality, or conflicting, such that the risk versus benefit balance cannot be assessed”. Tapi sekurang-kurangnya beliau berani memberikan pandangan tanpa ada perasaan malu atau tak perasan langsung pun malu ……..

    Akhir kata, saya harap ramai dah faham serba sedikit maksud “penubuhan makmal” yg selalu diperkatakan oleh YAB Presiden dan Timb Presiden. Tapi seeloknya, ianya tidak perlu diperkatakan dahulu sehingga masyarakat benar-benar faham apa itu “evidence based”. Sekian TQ.

    ReplyDelete
  7. Salam dato,



    Masaalah ekonomi Malaysia ialah capitalism yang SANGAT BERJAYA.



    Kerajaan `tatang' dan `timang'
    30-50 top capitalists kat negara ini, kerana mereka meyumbang kepada KDNK dan CUKAI kepada gomen.



    Yang `pseudocapitalists', kebanyakanya kaya raya
    dari kalangan ahli politik pulak tidak menyumbang kepada KDNK pun, dan cukai pun depa pusing pusing.



    Ada lagi satu kumpulan `the silent
    millioneers' dalam 40-50 ribu orang(kalau saya tidak silap dari top tax payers group,pernah dilapurkan olih LHDN beberapa tahun lalu)...depa ni senyap senyap menyumbang kepada KDNK dan cukai,TETAPI GOMEN TAK TIMANG DAN TATANG mereka.



    Kumpulan 1-2 juta lagi ialah kakitangan kerajaan dan pesara... bolih lah cukup makan minum dan pakai( tak tau la sekarang ni?), ada yang bayar cukai,ada yang tidak.



    YANG PALING RAMAI 26-27 juta ialah kumpulan terbawah...kais pagi makan siang,kais petang makan malam....teramai(bukan semua), adalah yang tak kerja tak ada pendapatan punya kumpulan....INI LAH KUMPULAN PENYUMBANG KDNK TERTINGGI SEKARANG.


    Dan 70-80 peratus dari kumpulan terakhir itu adalah bumiputra / melayu laa.




    Kerajaan dulu dan sekarang `tumpu sepenuh' perhatian dan pelbagai `sokongan dan bantuan' untuk tujuan aktiviti ekonomi KEPADA kumpulan 30-50 top capitalists dan juga pseudocapitalists politicians.




    Mereka ini,pulak SAPU DAN KEBAS hampir kesemua businesses opportunities dari kumpulan terakhir dan teramai tesebut...kecuali the leftover crumps!.




    SAYA hanya percaya kalau gomen removes the monopolies of businesses by the top 30-50 capitalis itu.



    DAN BUAT lah apa yang sepatutnya dengan pseudocapitalist politicians itu...



    ATAU LEBIH BAIK, deregulate semua perniagaan...




    SETAKAT ini those 30-50 capitalis,with the government assistance,are `robbing' the businesses opportunities from the remaining 26-27 millions people.


    TERMASUK JUGA depa yang pseudocapitalists...




    MANA ADA JALAN 26-27 juta tu NAK SENANG la bang najib!.tak mungkin senang sampai matahari naik dari barat pun...



    Abu Bakar Ab Rahman

    ReplyDelete
  8. Yg Bhg Dato'

    I am impressed by what you are doing in getting concerned people with knowledge and skill and connections to come up with problem analyses, ideas and suggestions so to speak, to help improve the current situation in Malaysia.

    I am afraid UMNO/BN will not be as receptive to all these as they appear convinced they can return to power in the next GE. The only thing which would make them realise their arrogance is sizeable defeat making them an opposition for a spell then and only then would they reform/restructure and choose a QUALITY leader who is adept at problem solving and people-skill unlike the present one who is there because of his late father.

    UMNO/BN would prove to be a better coalition after a spell in the opposition: just look at the LDP of Japan, we hardly hear any intra-party bickering with changing PM since it returned to power after a term in the opposition, in fact they have become stronger and more popular with the people.

    At present UMNO/BN is beyond repairs because of the collective and irrational fear of going against the incumbents pre-GE, hence the toxic status quo.

    And yes, the conduct of some hereditary rulers is also a cause for concern and could only be handled by a strong Federal head of government whose government is firmly supported by the electorates.

    ReplyDelete
  9. Berita untuk kawan3:01 PM

    Bumiputera graduates stands at around 51,000? That's an awful lot of number. Government policies actually contributed to that.
    For example take the retirement age. You raise retirement age from 55 to 58 and then to 60. I hardly can't fathom such a move. Why on earth the government wants to extend the services of people with decreasing faculties and bereft of IT skills? Recruiting more of young people would make much sense in this information age. I mean what's up with this generous extension?
    Retirement age at 55 is good enough. If some of them are damn good, the government could always extend their services on contractual basis. No need for raising mandated retirement age. If you do that, it stretches the government's coffer even more. It means more money for emolument which is already proven when the government tabled its budget each year. At the same time, you're denying employment for younger generation, your kids’ generation. Young people who are on job hunts can't join the government and can't have a job. Their employment prospects will be narrowed due to such policy.
    There's a reason why Mahathir tied the retirement at 55. He is a smart guy. He always looked far ahead. He knew what would happened if he did just that. Unemployment would skyrocketed and he would losing young people support base. By mandating retirement age at 55, he could free up spaces in public sector every year so that young people at SPM level, diploma level and graduates could join the government and have a job. Throughout his long tenure, he stuck to his gun of not mandating new retirement age despite heavy pressure from the unionist. That's the reason why you see now graduates even apply for posts reserved for diploma holders and SPM leavers. It is due to this. Limited place for their posts as people are not retiring.
    This kind of thing happened if you don’t go in depth in formulating a policy and the effect it could brings to young people. You can't hardly rely on GLCs and the banking sector with the current economic climate. There's not much rooms available and the private sector as well due to perennial perceptions on the Bumis, the stereotypes and discrimination.
    And then there is a brand new initiative by the Education Ministry. The teachers' training program for SPM leavers which rendered other teachers' training programs of its kind currently in practice now obsolete. Which in turn further denying employment for thousands of young graduates each year.
    Our universities churned out tens of thousands graduates every single year. And you feigned surprise why these young people not on the government side. The government thought they could buy their supports by giving them one off cash in the form of Brim. I mean hello, these people are university graduates mind you. They are not stupid. All that they wanted is job security so they could get married and start a family.
    These kind of scenario is the reason why voters from saluran 4 and saluran 5 didn't go BN way in recent GE. Only voters from saluran 1, 2, and 3 were solidly behind the government but saluran 4 and 5 not so so. The GE workers who counted the votes that day at first thought BN would win big by the time they started counting (case in hand when they prematurely announced on tv that Tok Guru Hadi Awang had lost his Marang seat only to rectify it later on). By the time they started to count votes from saluran 4 and 5, only then it's clear. It's 2008 story all over again. If only BN could grasp young people aspirations. Sigh..

    ReplyDelete
  10. Lahuma4:43 PM

    Dato.

    Masa depan PM Najib ada dua.Satu politik dalam UMNO sebagai Presiden.Kedua dalam kerajaan sebagai PM.
    PRU 14 adalah penentuan yang muktamad.Kalau UMNO/BN tumbang maka secara automatik PM Najib akan hilang segalanya.
    Adat dalam UMNO bila tak ada kuasa maka tak adslah jawatan.Lagi tradisi dalam UMNO ialah jawatan dalam kerajaan menguasai jawatan dalam UMNO.
    Masa itu baru lah PM Najib kenal siapa kawan setia ,siapa kawan cari makan.Sekarang PM Najib ramai hulubalang yang tak mampu bertahanpada dirinya sendiri.
    Lagi pun dengar juga cerita katanta PM Najib pun sudah banyak melupai rakan-rakan dulunya yang sekarang ini tanpa apa-apa jawatan.Mereka rakan setia PM Najib berada diluar arus perdana UMNO dan kerajaan.

    Mungkin pasca PRU 14 PM Najib bersedih sorang-sorang.Tak ada lagi hulubalang atau hilirbalang.

    Itulah senario PM kita .

    Terima kasih Dato.

    ReplyDelete
  11. Future PMs should not longer be from UMNO. They have outlived their purposes. The current UMNO leadership from head down to the tail are rotten to the core ( said by Tun Mahathir). A new pragmatic Malay based party should lead this nation of majority Malay into new era of clean government and that should be the new scenario for Malaysia going forward.

    ReplyDelete
  12. din JB5:09 PM

    Bagus perbahasan semua bahas diatas.Tuggu sat din Melaka dengan looes 74 buat komen.Sure spoil perbahasan... kah...kah....kah...Buat kotor blog aje

    ReplyDelete
  13. Salam Dato,din JB jangan mudah merendahkan pandangan orang kerena ia menunjukkan kegelapan hati kita.Tq

    ReplyDelete
  14. Din JB! Jangan mudah memperlekehkan pandangan orang lain kerana ia menampakkan kebodohan diri sendiri.Tq

    ReplyDelete
  15. Anonymous11:21 PM

    I think the PM has a firm handle on the situation. The strength of the dominance of the Malays cannot be questioned by anybody and with the able police and military, peace and tranquility will be preserved.

    ReplyDelete
  16. MissPassat11:59 PM

    Salam Dato'. Mohon lalu.

    Hope I can live long enough CB to share your dream to see a new pragmatic Malay based party that would lead this nation of majority Malay into new era of clean government for Malaysia to move forward.

    I have the following questions:
    1. What is the criteria of the new pragmatic Malay based party?
    2. What is a clean government?
    3. Are we not now moving forward or we hv stop moving or we are moving backward since the year Pak Lah succeeded Tun Dr M.

    It sounds like your KKA session has becoming very interesting by the day Dato'.

    ReplyDelete
  17. Dato
    Abu Jahal dan Abu Lahab dan sekutunya secara berterusan mencuba menjatuhkan Nabi Muhammad dgn pelbagai cara namun gagal.

    ReplyDelete
  18. Aslkum Dakj

    Teruskan malah pertingkatkan usaha Dato dan rakan2 KKA perjuang hak rakyat terbanyak.

    Minyak dan air tak mungkin bercampur.

    Bila mana seseorang mula mencari kebenaran , mencari jalan Allah beliau sudah pasti tidak lagi akan diterima dalam jamaah penyamun tarbus UMNO..

    Perjuangan menentang kezaliman tidak terhenti bila UMNO ditakdir tersungkur. Perjuangan ini tak kenal nama apskah dia terhadap kerajaan UMNO MAUPUN PR asalkan mereka zalim.

    Secara kebetulan kerajaan zalim bin penyamun sekarang adalah UMNO.

    Kerajaan zalim, lemah tak mesra rakyat dan rasuah nampak jelas di muka ketua2 UBN berdasar perlakuan mereka yg keparat.

    PEMBODEK UMNO SDR OKJ DAH TAU SEBUT EVIDENCE BASED. DAH LETIH SAYA NAK BERI CONTOH BUKTI EVIDENCE BASED CLAIMS BAHAWA UBN TU TAK PERFORME SEBAGAI KERAJAAN , JAUH SEKALI NAK JAGA MASA DEPAN MELAYU.

    Oeh kerana ramai kita di sini ada kelas petgi sekolah, lihatlah:

    Indeks rasuah.
    Indeks jenayah
    Indeks inflasi
    Indeks tahap kemudahan kesihatan.
    Harga rumah berbanding gaji.
    Bilangan pekerja asing yg benar2 diperlu berbanding yg berkeliaran termasuk yg kebas peluang kerja dan ekonomi Melayu.
    Indeks harga kereta salah satu termshal di dunia.
    Hutang kerajaan semakin menggunung.
    Pengswastaan yg disalah guna , bukan menghasil kecekapan tspi bererti harga semakin naik.
    Bilangan tanah rezab Melayu ditukar status untuk dilelong pd Cina MCA

    Hanya yg hati hitam legam tak terima hakikat ketua2 UMNO tu gerombolan penyamun.

    KAKAK TUA , KALAU DI AJAR SEBUT EVIDENCE BASED , PASTI DIA PASTI AJUK.

    Tapi kakak tua tau ke maksudnya.

    ReplyDelete
  19. Aslkum Dakj

    Terima kasih sdr Mohd Sobery.
    Terima kasih Dakj kerana siarkan tulisan kosong org mscam din Jb. Kalau Dakj tsk siar, tentulah kita tak tau betapa tak cerdiknya produk UMNO ni.

    ReplyDelete
  20. Aslkum Dakj

    Kasihan dan bantulah sesama Melayu atau Islam.

    Hari Ahad lalu saya menghadiri kenduri arwah dan doa selamat di kawasan perumahan elit freehold di Shah Alam. Saya berpeluang mendengar rintihan dari seorang kenalan baru seorang profesional engineer yg asyik mengutuk betapa malasnya bangsa beliau Melayu waktu makan semeja.

    Saya teringat PM kita. Gara2 anggap Melayu malaslah agaknya pengarah2 PEMANDU dan penasihat Nsjib ramai kafir dari Melayu.

    Konsisten dgn pandangan Najib dan kenalan tadi adalah pendapat bos besar berbangsa Melayu di CIMB BANK. Tak hairsnlah keliling beliau adalah CINA dan INDIA.

    Pendirian Din Melaka.

    Kalau kita anggap diri kita Melayu berjaya yg tak malas kenapa kita tak boleh bentuk Melayu lain supaya tak malas macam kita?

    Asyik kutuk Melayu malas bererti mendoakan mereka malas. Patutlah ramai anak Melayu tak berjsya macam bapaknya sebab dah didoakan begitu.

    Kepada Melayu betjsya disegi krwsngan , bantulah Melayu lain. Jsngan give up dgn Melayu lemah. Mereka perlukan bantuan bukan kutukan.

    Yg lucunya bila saya ceritakan kisah pandabgan engineer tadi pd kawan lain, beliau jawap: sah otg tu otg UMNO yg rajin kejar projek. Dan RAJIN jugak jual projek.

    Sukarnya nak jadi betul. Tapi itulah keeajipan.

    ReplyDelete
  21. Mustapha Ong7:39 AM

    Saudaraku AKJ!

    Saya merasa agar terkilan membaca tajuk penulisan saudara dan juga komen-komen yang hanya membuka minda dengan perasaan yang keruh dan konfusion kapada semua pembaca-pembaca blog anda.

    Kita harus mengakui sebagai seorang ummah Islam bahawa rezeki seseorang manusia itu adalah di tangan dan ditakdirkan oleh Tuhan. Kita boleh menyatakan dan merancang setinggi mana pun setinggi seperti gunung, tetapi Tuhan yang akan menentukan segala-gala nya. Kenapa kita harus menjaga dan menyindir HAK orang lain, walaupun kita mempunyai HAK itu tetapi pasti ada batasan nya. Sebagai seorang ummah Islam juga. Kita harus menghayati bahawa "Silaturahim itu boleh menambah umur" (Riwayat Al Qudai'i)

    Adalah tiada faedah dan tak berguna nya, sekiranya penganggapan kita itu hanya menyakitkan hati orang-orang yang tertentu itu. Negara kita Malaysia berpaksi kepada modul demokrasi, tetapi tidak bermaksud kita boleh menunjukkan budaya barat yang kurang budi bahasa dan kesopanan ketimuran kita. Bagi saya keputusan PRU13 telah diterima oleh semua pimimpin politik dan parti-parti mereka dan tidak harus dibangkitkan soal dan kedudukan jawatan Perdana Menteri. Walaupun pun kita ada niat untuk menjatuhkan beliau, bawalah segera ke persidangan Parlimen dan sila mencadangkan "Vote of No Confidence kepada PM Najib Tun Razak" atau kita harus menunggu sehingga menjelang keputusan PRU14 yang akan datang.

    ReplyDelete
  22. Kampong man8:10 AM

    Salam Dato,

    1.Thank you for a fair and balanced article this time for all of us Malaysians to ponder and think.Najib being the PM of our multiracial Malaysia has bigger responsibility to shoulder. He has to think of his UMNO people and supporters as its President and he too has to take care of his BN coalition partners and the entire nation.It is not about 'elegance silence ' it is about saying the right things and doing the right things.Already his saying about the 'kangkung' thing has been unnescerrarily spinned and some people were not kind to him,his deserved end of year holidays after the hectic bloody PRU year ramai yang tak senang BUT he remains cool , cheery , elegance (Not even Avangarde) and still likeable by many Malaysians.Of course , the opposition think otherwise all the time being opposition.Ini biasa.

    2.For the first time in the nation history the moderate MCA who represents the Chinese interest in the cabinets and states excos are not represented out of their own choice and the choice of of majority (90%) chinese voters.
    The smart Chinese voters now have to think and ponder as well for the next PRU 14 if they insist on the 'Chinese Tsunami' again.It is ashamed that we now have a two major racial based coalition without the chinese.This is not good for Malaysia.Regardless, it is difficult for Malaysia to have a PR government unless the PR is fully united in my view.Now, they are so DISJOINTED between their partners and even within the individual party itself.DAP has not resolved their problems with ROS and even with with their members itself who continue msking police reports.PKR Khslid and Azmin feud continues for show of power and for the MB position.PKR is in disarray.Marriage of conveneince most often than not is always PROBLEMATIC.Tidak sehati sejiwa and there is no LOVE.The ball now lies in the chinese voters court.Najib is still pushing for national reconciliation and integration and has four years to ensure this positive approach work for the good of all Malaysians.You decide.

    3.Of course we have issues here and there, but then who and which countries doesn't ?. Anwar push for UBAH and many believe him but he too now REBAH.See one cannot blame our Malaysian gomen when Japan refused this ambitious man entry to that country.Do you honestly think Najib and his gomen has to be blamed for Japan decision for this?..Japan has her own sovereignty and Malaysia has NEVER interfere in other countries affair.I am not wrong all this while to say our man Anwar is doomed and no longer relevent poitically. Malaysians should ignore him. Anwar has taken the chinese for a roller coaster's ride.Can be ' Pening' kan ?.

    4.Without doubt ,Najib as our PM will continue to be relevent for the next four years until next election.He is seen everywhere on the ground these days and so are his ministers.Give him a chance to lead and if he is proven not good as I have always said we change him and his BN gomen.Is PR ready for it?.Don't see yet they can.Leaders come and go a BN government remains because EXTREMIST party and leaders has no place in peaceful and harmonious Malaysia and becausr BN is a MODERATE coalition.Proven maaa...... Wallahwuallam.

    Thank you Dato.

    ReplyDelete
  23. zed-858:47 AM

    Dato,

    Selain daripada menambahkan peluang pekerjaan di sector swasta sepertimana yang dicadangkan, saya ingin menambah supaya diadakan “review” atau kajian mengenai tangga gaji perkerja di Malaysia supaya kadarnya adalah munasabah terutamanya bila dibandingkan dengan negara serantau.

    Sepertimana, analisa Tengku Razaleigh yang Dato’ sertakan dalam link sebelum ini, kenaikan kos sarahidup meningkat tetapi kadar pendapatan rakyat Malaysia tidak banyak berubah “flat”.

    Ini juga sebab pada pandangan saya punca kepada kadar hutang isirumah “household debt” Malaysia adalah paling tinggi di Asia.

    Perlu dikaji semula tangga gaji pekerjaan di Malaysia bagi graduan dan bukan graduan. Bagi graduan yang 20 tahun lepas Rm2000 lebih, sekarang ini sama juga RM2000 lebih walaupun harga rumah sudah melonjak lebih dua kali ganda termasuk juga kos sarahidup lain.

    Kadar inflasi juga sudah naik 2 kali ganda berbanding dengan tahun lepas.

    Sekiranya dibanding dengan Thailand umpamanya, tangga gaji graduan kita adalah lebih rendah. Kalau dibanding dengan negara Singapura atau Korea yang bezanya terlampau ketara.

    Ini adalah sesuai dengan slogan sebelum pilihanraya iaitu menjadikan Malaysia sebagai “high income nation” atau negara berpendapatan tinggi walaupun kenyataannya sekarang kos sarahidup yang naik tinggi.

    Sepertimana pembahas lain, saya berpandangan blog Dato’ bermanfaat dan baik kerana topik-topik yang dipilih relevan dan perbahasan yang baik untuk penambah-baikkan rakyat negara kita.

    Sallam

    ReplyDelete
  24. Aslkum Dakj

    Ada seorang bekas presiden MCA.

    Dah lah terlepas dari tuduhan rasuah berbillion rgt falam kes PKFZ.....siap berani kutuk AG sebagai rasis.

    Kalaulsh yg kutuk tu org Melayu, dah lama kena tangkap dan didakwa bawah akta hasutan.

    AG sendiri membisu. Biasalah dgn CINA tiada teloq.

    Pemuda UMNO, PERKASA, JATI, PEKIDA DAN PPIM membisu.

    Kenyang makan macam ular sawa agaknya.

    ReplyDelete
  25. Kepada Tuan Kepada Tuan Tanah

    Kini telah usai
    musim menanam harapan
    panen kita mirip api jamung
    membakar bola mata.

    Tak terduga wasangkamu
    kera-kera peliharaan
    musnahkan tanaman, walhal
    kenyang makan di tangan.

    Usah berlama-lama
    bolak-balik batu jemala;
    inilah sepahit fakta -
    tentang bangsa haloba.

    Kembalilah ke rumah,
    susukan anak-anak.
    Kera-kera usir ke hutan
    usah dibiar merosak tanaman.

    14-06-2013
    Batu Kawan, Pulau Pinang.
    (c)Ibnu Din Assingkiri

    ReplyDelete
  26. din klang9:50 AM


    Dato

    how about if you invite the PM advisor to join your KKA session with laymen in Malaysia to understand better their agony.

    Maybe this will help Najib to understand the real situation down here.

    ReplyDelete
  27. din klang10:02 AM

    Dato

    On the bigger picture I am more concern of the future of the Malays in Tanah Melayu than Najib's future.

    We were left without much choice ie Umno is lead by Najib who is very lame, PKR is lead by Anwar who's background is questionable and PAS is being controlled by pro liberal PKR/ chauvinist DAP with Hj Hadi just as lame as Najib.

    May I suggest that this should be the main focus of your KKA.. discussion.

    ReplyDelete
  28. Lahuma10:58 AM

    Dato.

    Menteri dan Perdana Menteri turun padang.

    Satu langkah yang baik bila PM Najib dan kabinetnya ambil langkah turun padang kerana isu semasa kini yang amat bahaya masa depan Kerajaan BN.

    Apakah kaedah dan konsep turun padang yang akan diambil oleh para menteri kita.

    Bila PM atau Menteri turun padang tak perlulah ada permaidani merah.Kemudian para pegawai dan kaki bodek jadi tukang sebok dan buat kelam kabut.

    Menteri juga bila turun padang kena buat spot check yang lebih bijak dan cekap.Jangan turun padang gah depan medai sahaja.Hasilnya tin kosong.

    Memang benar peniaga sudah mula ambil kesempatan naik harga gila-gila.Peniaga pun rakyat juga.

    Sebenarnya peniaga di Malaysia tak ada disiplin dan etika mulia.Peniaga kita amat cekap hal-hal hisap darah pelanggan.Mereka pelanggan diMalaysia tahap kesedaran masih rendah.

    Menteri yang turun padang buanglah semua protokol dan adat istiadat yang membazir.Fokus pada keperitan rakyat.

    Pegawai tinggi kerajaan pun wajib turun juga.Mereka adalah pelaksana dasar kerajaan.Pegawai tinggi kerajaan dilihat kurang peka dengan isu rakyat.Mereka perlu laksana dasar dengan tegas dan berkesan.

    Jangan bila Menteri sebok maka ramailah tukang sebok.

    Selamat turun padanng pada semua Menteri.Dipadang ada belalang dan banyak padang rumput panjang.

    Terima kasih Dato.

    ReplyDelete
  29. Dear Api Sekam 10:30 AM,

    Nobody asked to be born into a Malay, Chinese or Indian and WHY Allah made us into many tribes other than a Malay is NON OF YOUR BUSINESS.

    Islam is against RACISM AND PREJUDICE and please refer to Quran Chapter 49-Verse 13.

    "O mankind! We created you from a single (pair) of a male and a female, And made you into NATIONS & TRIBES, that ye may know each other (Not that ye despise each other). Verily the most honoured of you in the sight of Allah is (he who is) the most righteous of you. And Allah has full knowledge and is well-acquainted

    You are wrong if you are still thinking that Malay make up a majority in Singapore. Just for your info, In Singapore Chinese make up 75% of the population... 13.4% of Malay, and 9% Indian.

    ReplyDelete
  30. Maklumat berikut diemelkan kepada saya oleh seorang bekas Exco BN Kedah mengenai satu pertemuan Umno Merbok pada 18 Jan lalu.

    "Ringkasan intipati pertemuan di Dewan Kismec, Sungai Petani atas tajaan UMNO Merbok:

    1- Isu kenaikan harga barang krn kerajaan gagal mengawal.

    2- Isu kenaikan harga tol. Kerajaan spatutnya mengkaji perjanjian yg lama utk dilanjutkan bukan menaikan kadar.

    3- Isu pengurangan Subsidi. Subsidi yg selama ini dinikmati rakyat perlu diteruskan tapi kurangkan perbelanjaan kerajaan di mana rakyat nampak kerajaan boros dlm perbelanjaan negara. Terlalu banyak wang dibelanjakan utk perkara yg tidak patut dan tidak memberi pulangan yg baik kpd rakyat dan negara.

    4- Kenaikan elaun dan gaji kakitangan kerajaan juga mempengaruhi harga barang.

    5- Menteri2 tidak pandai explain isu2 yg dibangkitkan rakyat. Buatkan rakyat marah.

    6- PM selaku menteri kewangan tidak bijak menguruskan perbelanjaan negara.

    7- Ketika negara dilanda bencana banjir. PM dan ada juga menteri2 yg bercuti diluar negara.

    8- BN akan tewas sekiranya PRU diadakan ketika ini atau didalam keadaan yg sebegini rupa.

    9- BN masih kuat dan memerintah kerana masih mendapat sokongan orang Melayu. Sepatutnya Melayulah yg perlu mendapat lebih manfaat drpd pemerintah.

    10- Perbelanjaan besar dalam perkara2 'mengambil hati' kaum Cina adalah kerja yg sia-sia dilakukan PM kerana mereka masih dan tidak akan menyokong kerajaan BN.

    11- Kenapa Melayu tidak dijaga?

    12- Terlalu mengikut kehendak para penasihat dlm menentukan dasar yg akhirnya merugikan Melayu.

    Rumusannya: Kerajaan dibawah pimpinan PM tidak cekap dan boleh mendatangkan mudarat hilangnya kuasa BN dlm pemerintahan negara pada PRU akan datang."

    ReplyDelete
  31. Kami inginkan pm baru. takkan kerana pm tak pandai mentadbir kena sokong dap..

    ReplyDelete
  32. PENGUNDI AMPANG1:19 PM

    Datuk AKJ,

    1. Tun Mahathir kata, “Melayu mudah lupa.” Bagaimanapun, penyakit lupa bukan dihidapi oleh Melayu sahaja kerana penyakit itu bersifat sejagat. Etnik Cina dan India juga dihinggapi penyakit yang tidak boleh berhukum dengan pelakunya itu.

    Justeru itu, anak-cucu-cicit-oneng-oneng generasi awal ‘ pendatang ‘ tidak berapa ingat lagi janji -janji yang ‘diangguk’ oleh nenek moyang mereka (‘pendatang’) semasa ditawarkan anugerah kerakyatan ketika negara mencapai kemerdekaan.

    Tidak menunaikan janji adalah perbuatan keji. Bagaimanapun, tidak banyak tindak-balas yang berkesan dapat dibuat untuk menyedarkan pihak yang tidak menghormati janji. Contohnya, rakyat adalah umpama anjing menyalak bukit apabila berhadapan dengan kerajaan yang mungkir janji.

    2. “Lu (Cina) tidak undi pun, kami menang juga”. Satu – dua posting blog ini menunjukkan Datuk konsistan menyarankan agar diambil tindakan ala-ala Robin Hood kepada ‘tycoons’ , khususnya tycoons etnik Cina supaya turut membantu dengan bersungguh-sungguh menaikkan taraf ekonomi rakyat terutamanya golongan Melayu/Bumiputera yang jauh tertinggal. Kalau berlari cuma dapat pingat gangsa sahaja, 1(Cina), 2(India) – itu pun kerana ada 3 peserta larian sahaja.

    Semua orang tahu bahawa jawatan jurutera tidak ada kena mengena dengan kemahiran berbahasa Mandarin. Bagaimanapun, jika kita rajin mengakses hab mencari pekerjaan di internet, kita akan dapati banyak kekosongan jawatan mewajibkan pemohon mahir dalam Bahasa Mandarin. Fenomena ini sangat menyakitkan hati.

    Bagaimanapun, siapakah di pihak Kerajaan atau pertubuhan Melayu yang ambilpeduli?

    Saranan ala-ala Robin Hood Datuk cuma dapat dilaksanakan jika kerajaan ada keberanian, kesungguhan dan perancangan rapi.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam senario hari ini, mereka tidak patut mensyaratkan penguasaan bahasa mandarin. Ini adalah satu yang bersifat perkauman. Bagi mewujudkan satu bangsa malaysia mereka patut memberi galakan dan conditional condition untuk diambil bekerja bahawa pekerja bukan cina perlu belajar bahasa mandarin jika bahawa itu menjadi keperluan perniagaan say dalam masa 6-12 bulan.

      Yang mereka perlu syaratkan bahawa kalau melayu mesti dari UMNO, cina bukan dari MCA....lebih logik. Hahahaha.

      Delete
  33. Orang-orang Cina boleh dilembutkan dengan menggunakan kekuasaan bersifat Kuku Besi. Sungguh! Lihat saja negara China bagaimana rakyatnya terpaksa akur pada Kepimpinan Negara itu dengan pengaruh Komunisma

    ReplyDelete
  34. Menteri menteri traveled to overseas during new year eve, is because anywhere is better than staying put.

    My fellow Malaysians, do what the menteris do, do travel extensively

    Dont take things at face value, pergi lah melancong ke London, US, or Australia, Swiss.

    After that, you will probably know why, menteri kita ni suka lawatan sambil belajar kat oversea.

    To those debaters who still thinker highly malaysian citizenship

    Many still do not get this? Options are aplenty for those who has merits, a lot of countries are eager to recruit talents

    What is so glamour about a country with declining outlook, high inflation, depreciating currency, increase jobless graduates?

    GST has not kicked in yet, everyone already complain kos hidup melambung, wait la GST in 1Q 2015.

    ReplyDelete
  35. Aslkum Dakj

    1. PAC pehabis beras. Kalau betul nak siasat kemana pergi duit rakyat cuba PAC siasat:

    Isu pembaziran rm9b wang PKFZ.

    Isu mana perginya berbillion duit FELDA sewaktu Najib jadi TPM

    Isu pertambahan KOS LPT 2 hingga lebih rm3b dari kos asal.

    Kalau boleh siasat perkara di atas pun PAC tak menang tangan.

    Kalauketua2 UBN tak kebas duit kerajaan tak perlu hapus subsidi.

    2. Kisah kekayaan RIZA AZIZ ANAK TIRI NAJIB mencecah ratusan juta rgt.

    SPRM bisu. Pemuda UMNO bisu. Polis bisu. Perkasa, Jati dan Isma lagi bisu.

    Org Melayu tak dengki pun. Cuma nak tau kalau2 anak tiri org lain pun boleh jadi kaya raya dgn cincin ajaib atau bomoh.

    3. Lagi kuat media milik UMNO dan NGO upahan main isu kalimah Allah, liberalisme, LBGT , Video seks pembangkang, lagi kuat keyakinan rakyat, ini cuma nak tutup kelemahan ketua2 UMNO.

    PPIM bisu bila NAP 2014terus beri AP terbuka bernilai berbililion rgt pd kroni UMNO. PPIM ni persatuan pengguna ke atau pembodek UMNO.

    Dalam pada itu ISMA hanya boleh tuduh ANWAR penyebab konon kristian semakin kurang ajar.

    Cakap ikut sedap lidah. Tanpa guna otak. Ustaz jenis beri malu org Islam je.

    ISMA kalau handal dan mendalam pengetahwan Islam, pergilah dakwah dan berdebat dgn org2 kafir tu.

    Tak perlu nak ambil hati ketua2 UMNO dgn tuduh org lain.

    Agaknya, inilah punca org kafir takut nak balik ke Islam.
    u

    ReplyDelete
  36. joe black7:12 PM

    Saudara Mustapha Ong,

    Saudara nampaknya amat kesal kerana ramai dari pembaca DKJ bersetuju bahawa PM Malaysia sekarang kurang upaya untuk mentadbir negara dengan Cermat. Tidak salah jika rakyat bertindak memberi pandangan mereka tentang dimana letaknya salah silap tindakan PM dan Team Beliau.

    Jangan pula kerana seseorang itu berkepintangan peribadi jadi tak mampu mengkritik PM yang sudah salah jalan. Itu Hipokrit namanya dan anda patut tahu bahawa dari segi agama pun tidak digalakkan bermuka muka kerana menjaga kepentingan diri dan keluarga.

    ReplyDelete
  37. komen dari kasihsayang 1:40 PM dirujuk.

    Sebelum anda membuat sebarang komen saya ingin bertanyakan kepada anda sama ada pernah kah anda pergi melawat ke negara Cina? Atau anda sekadar mendengar cerita ceriti dari orang2 zaman dahulu kala. Saya telah ke negara Cina beberapa kali dan amat terpegun bagaimana rakyatnya bekerja dengan bebas, tekun tanpa sebarang ancaman dari pihak berkuasa. Dengan hanya mengambil masa kurang dari 20 tahun, mereka lebih maju dan telah mendahului kita dari apa jua bidang dan mereka hidup lebih prosperous jika dibandingkan dengan kita di Malaysia.

    Saya pernah menghabiskan masa selama 2 minggu backpacking bersama isteri ke wilayah Yunnan (Kunming, Dali, Lijiang & Shangrila) menjelajah disetiap ceruk didesa maupun di kota. Sepertimana yang kita ketahui wilayah Yunnan adalah merupakan diantara wilayah yang termundur jika dibandingkan dengan wilayah2 lain di negeri Cina. Apa yang menarik disana kotanya bersih, system pengangkutan lebih teratur, talian internet 3x lebih laju dari kita di Malaysia manakala di jalan2 raya pula jumlah kereta dari jenama AUDI, Wosfwagon, Citroen, BMW X5, melebihi kereta dari jenis Nissan & Toyota. Tidak seperti di Malaysia, masjid disana lebih besar dan siap dilengkapi dengan perpustakaan, kelas fardu ain, restaurant Halal, asrama, hotel penginapan, quarters penginapan untuk penduduk2 Islam.(sila Google Masjid Nancheng & Masjid Yixigong di wilayah Kunming untuk rujukan)

    Tahukah anda hukuman bagi pengamal rasuah disana adalah HUKUM TEMBAK dan peluru yang digunakan untuk process execution harus di BAYAR sendiri oleh persalah? Tahukah anda baru2 ini seorang bekas menteri dari kementerian Keretapi China telah dijatuhkan hukuman yang sama?

    Tahukah anda Cina adalah diantara Negara yang disebut2 sebagai salah sebuah negara BRIC? (Sila qoogle apa itu negara2 BRIC) Diantara keempat2 negara BRICK tersebut, 2 diantaranya adalah negara COMMUNIST dan 1 negara DEMOCRATIC ALA SOCIALISM.
    Adakah demokrasi ala BARAT akan GAGAL atau beransur2 mati…? Wallahualam

    ReplyDelete
  38. Salam Dato’ Kadir

    Apa yg kawan Dato’ cakap tu sebijik macam Tun Daim cakap. Jadi saya rasalah kawan Dato’ tu adalah Tun Daim sendiri. Betul ke? Patutlah Dato’ berlagak semacam je semenjak dua menjak ni dan tunjuk samseng dekat PM. Dan kritikan pun mengalahkan mantan PM. Sebabnya, Tun Dr Mahathir pun tak tegur PM dan penasihat PM sebegitu rupa atas dasar hormat menghormati antara satu sama lain. Saya sebagai ahli UMNO cabuk ni pun bersetuju dgn Tun Dr Mahathir menerima PM dan para penasihat beliau yg dipilih sendiri oleh beliau. Jadi apa masalahnya? Apa salahnya kita bagi peluang ke muka baru pula? Sekarang ni siapa yg mentadbir Negara? Dato’ ke atau Dato’ Seri Najib? Cuba jawab? Sekian TQ.

    ReplyDelete
  39. Alamak MissPassat! I did not know that you langsung tak sekolah to ask that 3 questions that every bodies already know the answers.

    Go and ask your father, mother, brothers, sisters ,uncles, aunties and don`t forget to ask primary ones. Secondary students, they know better so no need to ask them, O.K

    ReplyDelete
  40. Salam Datuk,

    Orang UMNO tidak sedar kalau dulu orang Melayu bertongkatkan UMNO, tapi sekarang UMNO yang bertongkatkan orang Melayu. Kalau tak kerana rakyat marhaen di kampung2, UMNO dah pasti tumbang di PRU 13. Sayangnya orang Melayu kepada UMNO sepatutnya dibalas dengan rasa kasih dan kasihan oleh pemimpin2 kepada mereka.

    Mungkin ada yang nanti akan jawab duit BRIM adalah hadiah untuk rakyat marhaen yang rata2nya orang Melayu. Tapi bagi saya ia cuma penyelesaian jangka pendek. Kerajaan sepatutnya lebih serius merancang untuk membangunkan ekonomi Melayu. Bak pepatah orang putih "Give them a fish, they'll eat a meal, teach them to fish (including fair support) they'll eat a lifetime".

    Perlu juga ada social engineering untuk menggalakkan meritokrasi di kalangan orang Melayu supaya generasi akan datang akan lebih berdaya saing bukan seperti sekarang dimana "cable" lebih penting daripada "capability".

    Datuk, sudah banyak kita bercakap untuk menyedarkan kepimpinan UMNO. Sampai Tun sendiri sudah berdoa dan menangis di atas pentas mereka. Mereka masih lagi dengan tabiat lama walaupun zaman dah jauh berubah. Saya pun tak tahu apa lagi yang boleh kita buat. Mungkin ada sebabnya Allah tutup telinga, mata dan hati mereka. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  41. Api Sekam11:29 PM

    Dear Urang Awak did I said Melayu is majority in Singapork?

    Nabi Muhammad SAW juga tidak diminta lahir sebagai Arab. Bila seorang Yehudi bertanyakan bangsa Muhammad SAW. Baginda menjawab `Ana Quraish`

    ReplyDelete
  42. School teacher11:49 PM

    Dato, 51k graduates Melayu tak ada kerja tu dah banyak dan kalau dicampurkan dengan lepasan SPM dan STPM. I am at lost for words.....

    ReplyDelete
  43. Pujangga Melayu5:19 AM

    Kata kata dari din Melaka

    ."....Secara kebetulan kerajaan zalim bin penyamun sekarang adalah UMNO.

    Kerajaan zalim, lemah tak mesra rakyat dan rasuah nampak jelas di muka ketua2 UBN berdasar perlakuan mereka yg keparat....."

    Maaflah din Melaka.Tulisan dan cara penggunaan bahasa dan tuduhan melampau begini telah melahirkan ramai 'din' dalam blog Tok Kadir.Kita tidak dapat menyalahkan mereka yang ramai tidak sehaluan dengan pemikiran din Melaka.

    Din Melaka bernasib baik punyai wang yang banyak.Ramai orang kita melayu terutama diluar bandar sana masih ketinggalan dari segi peluang perbaiki ekonomi mereka.Istilah orang Melayu malas tidak ada.Sebenarnya berapa banyak pun wang yang sdra ada tiada siapa peduli pun.Kita perlukan idea yang baik untuk kebaikan bukan tuduhan maki seranah cara saudara.Cara ini tidak sesuai dan kita orang Islam yang baik tidak akan mengeluarkan kata kata yang kurang berhemah cara saudara dimerata komen diblog Tok Kadir.

    Din Melaka tidak memberi cadangan pun bagi perbaiki kelemahan kerajaan BN.Hanya hentam kromo saja.Ini salah dan tidak professional dan beretika.

    Din Melaka juga saya kira penyumbang terbesar punca pertelingkahan ummah islam diblog ini dengan kata kata sumbang dan teladan yang tidak baik diikuti..Semoga Allah perbaiki jiwa dan hati din Melaka yang pincang.Amin.

    ReplyDelete
  44. Lahuma7:28 AM

    Dato.

    Sejauh mana Pemimpin UMNO sudah insaf.Adakah mereka masih bergantung pada kewangan ,sumbangan,komisyen.atau persen dari Cina yang tak undi BN.

    Ini kerja siapa.Pemimpin UMNO pakar lobi projek pada Menteri UMNO dan Pegawai .Bila dapat disedekah dengan habuan komisyen dan persen.

    Cina sedikit pun tidaj goyang kerana ekonomi ditangan mereka.Malah politik Melayu pun boleh didagangkan dengan wang ringgit RM atau USD.

    Mereka sedang uruskan beli politik Melayu dari PAS dan PKR pula.Politik UMNO sudah hampir digadaikan oleh pemimpin UMNO sendiri.

    Sebab itu agenda kerajaan BN untuk halang kenaikan harga barang 1 Malaysia akan gagal sama sekali.Mana ada muka Melayu yang kuasai bekalan dan keperluan rakyat Malaysia.Setakat kuasa politik UMNO hari ini banyak main retorik sahaja.

    Harga barang akan terus naik.Keniakan harga barang sudah cecah paras 75% sejak dari tahun 2000 hingga 2014.

    GLC berlumba cari untung.
    Swasta pun berlumba cari untung.
    Kerajaan pun pulun buat duit.Ada agensi berniaga dan bersaing dengan rakyat.Macamana rakyat tak letih.

    Beberapa dasar monopoli perlu di hapuskan untuk menstabilkan suatu barangan.

    Politik Melayu dipersimpangan.Ekonomi Melayu dibelakang persimpangan.Pergerakan graf ekonomi dan politik Melayu menjunam dan merudum.

    Terima kasih Dato.

    ReplyDelete
  45. Anak Bentan8:59 AM

    The three questions worded by MisPassat really represented her level of knowledges on the current happenings in Malaysia. That is poor knowledges.

    So many wastages done by the government thru various `white elephants` developments,ballooning marked up business contracts as well as high level corrupt practices and not forget to mention the Auditor General years of reports on mishandlings of government procurements/purchasing prices by government departments, interference in judiciary, etc.

    Governing and economic situations are worsening since Tun Mahathir left his position and passed the baton to `sleeping` Abdullah and `kangkung` Najib.

    Sebab itu lah AKJ banyak menulis `peristiwa` terkini tentang kemorotan ekonomi dan pemerintahan di Malaysia ini. Comprende Mis Passat?



    ReplyDelete
  46. awang batuburok9:45 AM

    Salam pagi jumaat Dato,

    Pesanan dari Rasulullah SAW yang mafhumnya islam itu mulia dan mengangkat martabat orang yg beramal dengan islam sepenuhnya ketahap yang dihormati oleh manusia seluruhnya (termasuk org belum islam)....
    Saya berpandangan segala masaalah sekarang ini bermula disitu, apabila pemimpin dan parti memerintah meninggalkan segala tuntutan agama; tidak amanah, boros, rasuah, banyak berbohong, tamak haloba terhadap kuasa dan kekayaan diri dan keluarga, takabur dan syok sendiri dikelilingi pengampu dan pembodek...
    Kalau dibiarkan berterusan tunggulah saat kehancuran akan tiba. Nauzubillah.

    ReplyDelete
  47. salam tok.. saya suka melihat dua manusia yang tok tegur, satu kawan saya PAK LAH, satu lagi YAB NAJIB,

    ada satu kisah yang mana Saidina Umar menegur isteri Nabi, dengan Kebesaran ALLAH ayat al quran surah al tahrim, ayat 5


    "Boleh jadi, jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu, - yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat, yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, - (meliputi) yang janda dan yang anak dara."


    selamat menulis tok.

    ''YA ALLAH RAHMATILAH HAMBA MU DATUK KADIR JASIN SEISIKELUARGA"

    ReplyDelete
  48. Plutoman11:38 AM

    Datuk,

    Just curious. Did the Ministerial level adviser and the Minister criticize you and defended the PM during the KKA sessions.

    You said nothing of it. Please share with us.

    ReplyDelete
  49. zed-8512:30 PM

    Dato’

    Merujuk kepada tiga scenario yang Dato’ jangkakan. Pandangan saya, jika UMNO adakan pilihanraya sekarang ini, BN masih menang tetapi kerusi akan menurun. Tetapi dalam 2 atau tiga pilihanraya lagi selepas ini, saya yakin BN akan kecundang sekiranya tidak berubah.
    Tidak ada Parti dalam dunia ini boleh tahan begitu lama.

    Kita boleh lihat di serantau seperti Indonesia, Thailand dan Filipina.

    Kerajaan PAP Singapura walaupun prestasi menurun, masih berjaya untuk menguasai 2/3 majority. Kerajaan PAP Singapura dapat bertahan lama kerana pentadbiran negara yang baik dan ekonomi jauh lebih kukuh dari Malaysia walaupun tidak mempunyai sumber minyak, dll seperti Malaysia. Kegawatan ekonomi pada tahun 1997 dan 2004 tidak banyak member kesan besar kepada Singapura sepertimana di Malaysia. Singapura juga dapat mengatasi masalah rasuah lebih baik dari Malaysia.

    Ada pandangan mengatakan orang yang memberi rasuah patut dipersalahkan. Pada pandangan saya tidak perlu beri banyak alasan, tangkap yang memberi dan menerima rasuah.

    Sebenarnya orang melayu sudah ada sebelum UMNO lagi (dan sebelum Perkasa), jadi sekiranya tumbang parti UMNO sekalipun tidak bermakna sudah tamat dan gelap masadepan orang Melayu.

    Orang Melayu merupakan majority di Malaysia. Kita tidak akan menjadi orang Melayu Singapura yang berjumlah hanya 13% daripada penduduk. (Sungguhpun begitu, saya lihat apabila melalui tambak Johor, pekerja imigresen di Malaysia adalah orang melayu dan perkerja imegresen di Singapura orang melayu juga. Ramai juga orang melayu melayu yang tayang kereta besar makan di restoran mahal-mahal di JB.)

    Pendekkata (bottom-line), yang menentukan masadepan orang melayu adalah orang melayu sendiri bukan UMNO.

    ReplyDelete
  50. Sdr Lahuma

    "Sejauh mana Pemimpin UMNO sudah insaf.Adakah mereka masih bergantung pada kewangan ,sumbangan,komisyen.atau persen dari Cina yang tak undi BN.

    Ini kerja siapa.Pemimpin UMNO pakar lobi projek pada Menteri UMNO dan Pegawai .Bila dapat disedekah dengan habuan komisyen dan persen."

    Selagi mana projek2 tulen kerajaan dan GLC tidak ditenderkan atau ditawar secara tender tertutup atau direct nego, di satu pihak, dan apabila mereka alibabakan kepada kontraktor Cina atau India, di pihak lain, saya tidak nampak para pemimpin UMNO sudah insaf.

    SAJI

    ReplyDelete
  51. Melati Wilayah12:36 PM

    Sdr. Urang Awak. Pernah dengar kah firman Allah SWT didalam surah Albaqarah. Ayat36? `Turunlah kamu (Adam dan Hawa)! Sebahagian kamu menjadi musuh bagi yang lain dan bagi kamu ada tempat kediaman dibumi dan kesenangan hidup sampai waktu yang ditentukan`

    Api Sekam berhak menjadi MELAYU and it is his business to
    be a Malay to counter the urang Cina in Malaysia.

    ReplyDelete
  52. Sdr jumbeux

    "Orang UMNO tidak sedar kalau dulu orang Melayu bertongkatkan UMNO, tapi sekarang UMNO yang bertongkatkan orang Melayu. Kalau tak kerana rakyat marhaen di kampung2, UMNO dah pasti tumbang di PRU 13. Sayangnya orang Melayu kepada UMNO sepatutnya dibalas dengan rasa kasih dan kasihan oleh pemimpin2 kepada mereka.

    Mungkin ada yang nanti akan jawab duit BRIM adalah hadiah untuk rakyat marhaen yang rata2nya orang Melayu. Tapi bagi saya ia cuma penyelesaian jangka pendek. Kerajaan sepatutnya lebih serius merancang untuk membangunkan ekonomi Melayu. Bak pepatah orang putih "Give them a fish, they'll eat a meal, teach them to fish (including fair support) they'll eat a lifetime".

    Perlu juga ada social engineering untuk menggalakkan meritokrasi di kalangan orang Melayu supaya generasi akan datang akan lebih berdaya saing bukan seperti sekarang dimana "cable" lebih penting daripada "capability"."

    Cadangan sdr cantik. Tetapi masih bersifat dasar yang sinonim dengan cara golongan ahli kemanusiaan (termasuk agama) seperti DSNajib, DAKJ, Mustapa Ong, drlangitbiru, Din Melaka, Lahuma dalam melontarkan pandangan masing2 begi menyelesaikan sesuatu masalah masyarakat.

    Jika kebetulan sdr golongan ahli teknikal atau sains seperti sdr OKJ, sdr perlu berikan pendetailannya iaitu tentang tataca pelaksanaannya dalam bidang yang sdr arif dengannya. Jika tidak pembahasan di blog ini tak ubah seperti di warung2 dan restoran2 mamak.


    SAJI

    ReplyDelete
  53. Dear Kadir,
    “So should we not be worried? As for me, I am totally disgusted that almost half of cabinet members were abroad during the year-end, when thousands were flooded out of their homes?

    I was told that those ministers who stayed back had to become caretakers to multiple portfolios. One had to be answerable to more than 10 ministries at a time. No wonder the PMO was so secretive about the PM’s whereabouts.”

    I WOULD LIKE TO REMIND YOU that during last year flood crisis, YB Shabery Cheek stay back to help the flood victims of Kemaman. He even misses Perhimpunan Agung Umno (PAU).
    He is in the country in December last year.

    Kak Long

    ReplyDelete
  54. Crosstour2:51 PM

    Salam Dato'

    Terima kasih atas tulisan-tulisan Dato'.

    Saya anak muda yang kini berhijrah ke China kerana tiada perkembangan karier di tanahair.

    Banyaklah sebab kenapa. Salah satu faktor kerana kurangnya competitiveness dalam industri. Ini boleh lah seterusnya dihubungkan oleh pelbagai faktor - namun yang penting adalah dasar ekonomi kerajaan.

    Bukan saya seorang sahaja di sini. Sekarang makin ramai. Rata-rata generasi saya, juga ramai yang berniaga sendiri-sendiri. Kecil-kecilan tanpa apa-apa softloan atau geran-geran kerajaan.

    Bila hari mengundi, ramai yang tidak undi BN. Bukan kerana pembangkang bagus, tapi kerana BN diketuai oleh orang-orang tua (maaf) yang tak tersentuh langsung dengan denyut nadi orang-orang di bawah. Pembayar-pembayar cukai dari generasi bekerja.

    Working class inilah yang tersepit. Kerana undi mereka tak banyak, dan mereka tiada tempat untuk 'lari' dari bayar cukai dan segala pelbagai jenis kenaikan dan pengurangan sabsidi.

    Yang golongan kaya macam Dato-dato dan Tan Sri Tan Sri (dan anak beranak) semua (maaf lagi) amat berpengaruh dengan bangsawan BN. Jadi tak terlalu terkesan dengan perit jerih akibat dasar-dasar kerajaan yang separuh masak.

    Yang terlalu miskin pula, tak qualify untuk bayar cukai, dan kerana mereka golongan majoriti dengan pegangan undi yang tinggi, diberi perhatian oleh kerajaan dengan gula-gula untuk pilihanraya.

    Jadi beginilah pengakhiran era ekonomi harimau Malaysia. Yang bagusnya adalah generasi saya lebih percaya rezeki di tangan Allah. Dan untuk anak beranak saya, yang saya rasa amat berharga adalah Melayu tak semestinya Islam, dan Muslim tak semestinya Melayu.

    Ini nikmat dalam dugaan. Terima kasih Dato kerana ruang untuk berkongsi pendapat kecil ini.

    ReplyDelete
  55. MissPassat4:07 PM

    Alamak MissPassat! I did not know that you langsung tak sekolah to ask that 3 questions that every bodies already know the answers.

    Go and ask your father, mother, brothers, sisters ,uncles, aunties and don`t forget to ask primary ones. Secondary students, they know better so no need to ask them, O.K

    The three questions worded by MisPassat really represented her level of knowledges on the current happenings in Malaysia. That is poor knowledges.

    So many wastages done by the government thru various `white elephants` developments,ballooning marked up business contracts as well as high level corrupt practices and not forget to mention the Auditor General years of reports on mishandlings of government procurements/purchasing prices by government departments, interference in judiciary, etc.

    Governing and economic situations are worsening since Tun Mahathir left his position and passed the baton to `sleeping` Abdullah and `kangkung` Najib.

    Sebab itu lah AKJ banyak menulis `peristiwa` terkini tentang kemorotan ekonomi dan pemerintahan di Malaysia ini. Comprende Mis Passat?

    Salam Jumaat Dato'. Mohon lalu.

    Sdra/Sdri CB@Anak Bentan atau CB&orang kanannya Anak Bentan atau CB&bayang-bayangnya Anak Bentan,

    Terima kasih kerana memberi jawapan. Berbanyak-banyak terima kasih lagi kerana menghina saya tidak bersekolah/berpengetahuan rendah.

    Sekurang-kurangnya saya lebih cerdik daripada Perdana Menteri kita yang belajar di England dan tahu jawapan kepada ketiga-tiga soalan saya tapi tidak melaksanakannya...

    Salahkah saya bertanya apakah ciri-ciri seorang mukmin sedangkan saya memang tahu jawapannya? Saya telah diajar oleh guru saya: "To become a good reporter you must ask albeit stupid question!" Sebab jawapan anda mungkin tidak sama dengan jawapan saya kerana tanggapan anda yang berbeda. Lainlah kalau orang sedang minum kita bertanya "minum ke?" Itupun mungkin orang itu akan menjawab "Ya saya sedang menghirup air sirap yang manis ini."

    Bawalah bertenang dan bersabar. Jangan menyimpan dendam. Kalau berasa perlu hendak menjawab soalan saya, jawablah. Kalau tidak mahu jawab, tidak payahlah mencerca saya.

    Kalau begitulah pandangan anda terhadap saya maka tidak salah untuk saya buat kesimpulan bahawa orang Melayu adalah kumpulan masyarakat yang lebih mudah digula-gulakan/diperbodohkan/diperkotak-katikkan. Ini kerana apabila hendak bertanya takut nanti disanggah "apa tanya soalan bodoh?" maka berdiam diri sajalah dan terima saja apa yang disampaikan; kalau terlalu banyak bertanya pula dikatakan tidak reti bahasa.

    Sebab itulah BN diselamatkan oleh orang Melayu dan orang Cina tidak undi BN. Saya sangat berharap orang Melayu cepat bangkit kerana yang hendak kita selamatkan ini adalah agama kita, bangsa kita dan negara kita!

    Jangan harapkan Dato' A Kadir Jasin sorang saja meletakkan kepalanya di hujung pedang...

    Maaf zahir batin.


    ReplyDelete
  56. 1. Sdra Plutoman, no they did not criticize me nor did they defend the PM against my criticms. They were (more like)sharing with me what their roles and levels of influence with the PM.

    2. Sdri Zanitrah Zafeerah aka Kak Long said: "I WOULD LIKE TO REMIND YOU that during last year flood crisis, YB Shabery Cheek stay back to help the flood victims of Kemaman. He even misses Perhimpunan Agung Umno (PAU).
    He is in the country in December last year."

    Nowhere did I say YB Shabery was away abroad or that he was not with flood victims.

    All that I said was many ministers were abroad, including the DPM, during year end.

    Thank you.

    ReplyDelete
  57. DAKJ,

    Ada perbincangan yang menjadi terlalu akademik dan teknikal. Di sebalik itu ramai juga yang mahu kerajaan supaya lebih memahami denyut nadi rakyat kebanyakan.

    Maka, dengan izin, saya cuba membawa perbincangan ke isu yang lebih dekat dihati kita rakyat marhaen.

    Isunya : Secara rasmi diumumkan, keuntungan TNB bagi suku ke-4 naik 5%. Jadi mana justifikasinya menaikkan tarif elektrik?

    Harap dapat beri pencerahan.

    Masih Fed Up

    ReplyDelete
  58. Aslkum Dakj

    Sdr crosstour

    Melayu macam sdr yg kita mau lebih ramai lagi.

    Bukan spt Melayu didikan ketua2 UMNO yg tua dan reput berkembur di kedai kopi yg terharap2kan projek dari ketia UMNO bahgian.

    Pantang dengar ada peluang spt org nak jual tanah maka mereka berebut nak jadi broker angin.

    Kesian sungguh melihat nasib bangsa ku.

    Lsgi miskin kalian, lagi lah hidup kalian bergantung pd lanun2 UMNO.

    Mereka bukan tak boleh perah kepala nak cari jalan penyelesaian Melayu menggangur dan Melayu gaji kecil tapi mereka tak minat dan tak ikhlas.

    Mereka tau bila Melayu bertambah baik ekonominya, maka Melsyu akan punya lebih masa tanya banyak soalan....itu yg mereka tak suka sebab tanya banyak soalan bererti Melayu tak bersyukur.

    Kita yg cerdik dan tak tunduk pd penguasa zalim mesti buat sesuatu yg berfaedah untuk bangsa ini.

    Sdr/ i misspassat.

    Bersedialah untuk tahan diri drpd hilsng sabar berhadapan dgn pelbagai karektor yg kurang otak tapi apakan daya di blog ni nak guna teknik fizikal ala samseng spt tak benar pembangkang masuk kawasan untuk berceramah, tak mungkin boleh.

    Sdr pujangga Melayu.

    Tak sesuai sangat nama tu. Sebab paparan sdr tak gambarkan sifat pujangga.

    Nak jadi Pujangga UMNO pun tak boleh sebab ramai lagi yg hebat2 di luar sana.

    Kalau sdr terlalu naive, sdr silap tempat. Ketua2UMNO tu terserlah sifat penyanunnya.

    Tak kan mungkin Din Melaka nak panggil mereka yg mulia pulak.

    Elok jugak sdr berdoa agar Allah memberi kekuatan kpd sdr agar tidak bergantung cari/curi makan dgn ketua2 Umno.

    Kalau hutang negara berkirang dan Najib beri penjelasan bagaimana anak tiri beliau boleh kaya raya secara bersih mungkin hati Din Melaka sedikit lembut terhadap ketua2 UMNO.

    ReplyDelete
  59. George6:20 AM

    Vagrant John has this to say,

    "What is so glamour about a country with declining outlook, high inflation, depreciating currency, increase jobless graduates?"


    By all means aren't we prople of the world.Go ahead and go where you wish to go.You can try Thailand, China, India, Greece , Angola, Philippines , Timor Lestee.These are all good countries.Migrate anywbere if yo so wish.Malaysia don't keep people who are not happy here.Comprehende ?.

    ReplyDelete
  60. PENGUNDI AMPANG9:08 AM

    Datuk AKJ,

    Berlakukah pengangguran yang melampau di pihak belia etnik Cina berbanding Melayu(Dikatakan 52,000 orang graduan Melayu menganggur)?

    Jawapannya TIDAK kerana kononnya mereka ada kemahiran yang tinggi, ada kelayakan akademik, bersikap positif dan juga ada 'cable' bangsa & perkauman'.

    Mereka ada kemahiran tinggi? Kalau itu jawapannya, pasti ada sesuatu yang tidak kena dengan dasar pendidikkan teknikal kita.

    Adakah begitu ramai anak Melayu lepasan sekolah menengah teknik, GiatMara, politeknik, Universiti Teknikal Malaysia, UniKL selain dari IPTA/IPTS jurusan kejuruteraan,IT dan keusahawanan tidak mempunyai kemahiran dan kelulusan akademik yang sepatutnya?

    Sangat menyakitkan hati apabila graduan kita (Melayu) dilekehkan dengan gelaran 'graduan setengah masak'.

    Mereka bersikap positif? Sikap adalah sesuatu yang subjektif untuk dinilai neracanya.

    Etnik Cina mempunyai padang ekonomi yang sangat luas berbanding Melayu yang 'seciput'. Mungkin inilah jawapan utama mengapa belia etnik Cina tidak menghadapi masalah pengangguran yang membimbangkan. Mereka ada cable bangsa dan perkauman?

    Segolongan orang Melayu yang kononnya ada kebolehan dan dapat menyusup ke dalam syarikat-syarikat besar antarabangsa/milik etnik Cina dan berjaya jangan berdabik dada. Kes anda adalah kes terpencil.

    Secara umumnya,orang Melayu percaya kepada mitos ini atau memang ada kebenarannya - banyak sekatan yang dihadapi oleh pencari kerja Melayu untuk mendapatkan tempat di syarikat etnik Cina.

    Inilah dilema pencari kerja dari kalangan anak bangsa kita, MELAYU:

    1. Peluang pekerjaan dengan perkhidmatan kerajaan semakin berkurangan.

    2. Peluang pekerjaan dengan GLC/syarikat Melayu tidak banyak.

    3. Peluang mendapatkan pekerjaan di firma antarabangsa/etnik Cina juga sukar kerana dimomokkan dengan dasar cable bangsa dan perkauman dan merit .

    4. Pencari kerja di kalangan anak bangsa orang biasa yang tiada kedudukkan disusahkan lagi oleh amalan kronisma di perkhidmatan kerajaan dan syarikat GLC.

    52,000 anak bangsa sedang menganggur dalam keadaan melarat dan tidak dipedulikan. Oh, anak bangsa ku!

    ReplyDelete
  61. Terima kasih kepada semua pembahas.

    Sdr fed up, antara lain, berkata: "Isunya : Secara rasmi diumumkan, keuntungan TNB bagi suku ke-4 naik 5%. Jadi mana justifikasinya menaikkan tarif elektrik?

    Harap dapat beri pencerahan."

    Pada pandangan saya, hal berikut mungkin berlaku:

    1. Tidak ada koordinasi dan mungkin juga ada kekangan antara apa yang dimaklumkan kepada kerajaan oleh TNB mengenai kewangannya, atau ada sesuatu yang tersembunyi di sebalik kenaikan 15% tarif elektrik.

    2. Saya tidak terkejut jika kerajaan “tertipu” atau “tidak faham” asas permohonan naik tarif oleh TNB selain kononnya TNB perlukan modal untuk tambah dan tingkatkan kapasiti.

    3. Dalam kes tol lebuh raya, masalah dikatakan bermula pada zaman Tun Abdullah apabila “market play” bagi membuat keuntungan modal (capital gain) dan mencantikkan buku UEM-PLUS.

    4. Apa yang berlaku dengan tarif elektrik mungkin serupa. Percanggahan antara kepentingan rakyat jelata dengan prestasi GLC yang berupa punca hasil (dividen) kerajaan. Akhirnya pengguna terpaksa tanggung beban bagi mencantikkan buku GLC.

    5. Yang membuatkan ramai orang marah ialah kenaikan mendadak dan bergugus berlaku hanya sejak zaman Abdullah. Ia tidak berlaku selama 22 tahun Dr Mahathir mentadbir negara. Kenaikan harga lebih sederhana dan berkala.

    Mengenai pertanyaan PENGUNDI AMPANG "Berlakukah pengangguran yang melampau di pihak belia etnik Cina berbanding Melayu(Dikatakan 52,000 orang graduan Melayu menganggur)?" reaksi saya adalah:

    1. Berlaku, tetapi tidak seteruk Bumiputera. Ekonomi Cina cukup besar untuk serap gunatenaga Cina. Majikan asing pun lebih utamakan profesional Cina dan amalkan diskriminasi di segi pelantikan dan bidang kuasa.

    2. Perniagaan Cina juga adalah antara pengguna utama tenaga asing sama ada yang sah atau yang haram. Berpuluh ribu "pelajar" dan "pelancong" Negeri China resap di Malaysia.

    3. Baru-baru persatuan-persatuan perniaga Cina jumpa Presiden MCA minta supaya kerajaan dipermudah pengambilan dan pengurusan pekerja asing. Tangkapan pendatang haram jejas perniagaan mereka. Tapi orang Cina juga yang marah-marah bila orang asing membanjiri negara kita. Harap MCA tidak hipokrasi dalam hal ini.

    Sdr George,

    1. Bukan semua orang yang kritik kerajaan tak patriotik dan hendak berhijrah.

    2. Saya kritik supaya Malaysia tambah baik dan bukan tambah buruk.

    3. Saya sayangkan negara dan tidak berhasrat berhijrah.

    4. Saya bukan macam sesetengah blogger yang hidup senang di rantauan kemudian kutuk Malaysaia.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  62. Lahuma11:00 AM

    Dato.

    Tak adil jika 100% salah pembangkang dan juga dari rakyat yang bersuara pembangkang atau kritik secara jujur.

    Kerajaan juga banyak buat salah dan tak betul.

    Kerajaan dan pembangkang bukan ikhlas sangat.Mereka sebanarnya memjaga nasib rakyat dan juga nasib diri mereka sedniri.

    Pembangkang pun ada juga nafsu nak jadi PM dan jawatan Menteri.
    Syok nya Dato dapat jadi PM atau Menteri atau Pengetusi GLC.Banyak habuan dan kemudahan.Macam syorga donia.

    Macam kita ini bukan ada harapan kerah itu.Cuma kita juga membela keperitan rakyat.

    Sebab itu demokrasi kalau tak seimbang anatara kerajaan dan pembangkang rakyat akan terus dibuli dan diperkotak katikkan.

    Pemimpin hari kalau ada habuan mereka sapu dulu.Kemudian yang lebinya baru untuk rakyat.

    Bila rakyat KELUPOQ dibawah barulah mereka buka mata sikit.Itu pun sikit sahaja.Bersifat sementara.Rakyat pula termasuk pembangkang bila dapat gula-gula atau habuan habis lena.

    Mana ada pemimpin bagi rakyat dapat rezeki dulu kemudian baru pada mereka.Apa yang berlaku mereka sapu dulu bersama juak dan kroni mereka.

    Percayalah bila dekat PRU 14 nanti maka ramai pemimpin akan sanggup masuk dapur atau bangsal buruk rakyat

    Inilah cara kerja mereka.

    Harga barang tak akan turun.Sekadar penyadap hati rakyat dengan istilah pemantauan.Ini bersifat sementara.

    Inilah stategi politik namanya.Membela nasib rakyat disamping membela nasib mereka sendiri..

    Terima kasih Dato.

    ReplyDelete
  63. lembah tasnim11:55 AM

    syabas En. Din melaka,

    jika ikut perumpamaan orang orang tua dahulu, saudara ini bagai kan jawi belang puntung. didulukan ia menyepak, dikemudiankan ia menanduk.

    ReplyDelete
  64. DAKJ,

    Terima kasih kerana menjawab persoalan saya.

    Dari penjelasan DAKJ itu, rasanya tidak tersasar kalau saya simpulkan bahawa kenaikan tarif elektrik itu bukan "keperluan" kerajaan tetapi sekadar "kemahuan" kerajaan.

    Sayang sekali kerajaan tidak melihat kenaikan tarif itu ditanggap sebagai "cukai" keatas pengguna dan pengilang.

    p/s Saya pasti, semasa TDM mengumumkan dasar penswastaan dahulu, DAKJ masih makan gaji sebagai wartawan. Harap DAKJ dapat ulas, samada halatuju dasar itu masih lurus atau sudah bercabang.

    Masih Fed Up

    ReplyDelete
  65. din rempit4:40 PM

    Dato

    Setiap kali Dato menyiarkan entry terhadap sesuatu isu, dn melaka akan menghentam umno tanpa mengira tajuk dan scope tulisan Dato.

    Nyata din melaka laskar siber upah murahan. Elok kita abaikan saja tulisan din melaka yg tidak berniat memperbaiki nasib bangsa Melayu tetapi untuk memecah belahkan melayu.

    ReplyDelete
  66. Aslkum Dakj

    Kepada semua pembaca dan pembahas terutama George.

    Mari kita berdebat dengan data dan fakta.

    Suruh pembahas lain berhijrah kerana tak setuju dgn ketua2 UBN, itu loyar buruk.
    Bukan bahas.

    Apa perasaan sdr yg cadang pembahas lain hijrah jika sdr sendiri masuk mana2 hutan dan laksanakan lah undang2 rimba ciptaan ketua2 UBN yg sdr muliakan.

    Jangan bongkak sangat. Tak mustahil, suatu hari nanti negara yg sdr perlekeh tu bakal lebih maju daripada MALAYSIA kalau undang2 rimba yg ketua2 UBN terus amalkan.

    ReplyDelete
  67. Salam Dakj,

    "3. Baru-baru persatuan-persatuan perniaga Cina jumpa Presiden MCA minta supaya kerajaan dipermudah pengambilan dan pengurusan pekerja asing. Tangkapan pendatang haram jejas perniagaan mereka. Tapi orang Cina juga yang marah-marah bila orang asing membanjiri negara kita. Harap MCA tidak hipokrasi dalam hal ini."

    Maksud perniga Cina supaya dipermudah pengambilan dan pengurusan pekerja asing tu apa Dato'?

    ReplyDelete
  68. Salam Dato’ Kadir

    Pertamanya, saya meminta maaf kepada Dato’ kerana terkasar bahasa baru-baru ini. Apa yg kawan Dato’ dan Dato’ Kadir cakap tu ada benarnya. Saya tak nafikan. Tapi bukan ke ada saluran yg betul seperti kata Setiausaha Agong kpd Dato’ Seri Mukhriz utk memberikan pendapat. Saya juga mengaku bukan level saya utk menegur Dato’ Kadir. Cuma meluahkan perasaan sebagai ahli akar umbi UMNO.

    Saya juga ingin mengucapkan takziah atas pemergian Ustaz Harun Taib. Ketegasannya di dlm memperjuangkan kalimah Allah, insyaallah akan dinilai dgn setimpal nanti. Saya juga cukup terharu apabila Tuan Guru Dato’ Dr Harun Din disantuni Tun Dr Mahathir di IJN secara peribadi. Juga saya rasa cukup bersyukur apabila akhrinya Dato’ Nik Aziz bersetuju yg Kalimah Allah hanya untuk org Islam sahaja bersesuaian dgn surah Al Ikhlas.

    Saya juga turut berbangga apabila didapati warga Malaysia adalah rakyat yg paling gembira di Asia mengalahkan warga Hong Kong, China, Singapore dan Korea Selatan. Mungkin disebabkan harga telur kita yg paling murah berbanding dgn negara lain. Akhir kata, kepada Dato’ Kadir, buang yg keruh dan ambilah yg jernih. Sekian TQ.

    ReplyDelete
  69. PENGUNDI AMPANG11:13 PM

    Datuk AKJ,

    Bro George,

    Betulkah Bro bukan Melayu? Belum ada lagi warga bukan Melayu mahu 'kasi' halau warga lain.

    ReplyDelete
  70. Anonymous12:38 AM

    I am too tired to write long thesis. Hence, I would just give you the video link.....You will get my drift.....Plus one song from Rowan Atkinson. Unlike Kampung Man who claimed to be educated, Rowan was an Oxford grad with master in electronics engineering. Hahahaha, fair dinkum one.....Hahahaha

    http://www.youtube.com/watch?v=Gd6aLnPHqeE

    http://www.youtube.com/watch?v=2R5tUc1S3cc

    ReplyDelete
  71. Datuk

    Mungkin keluar daripada topik perbahasan namun saya mohon pencerahan dari datuk atau sesiapa yang mengetahui bagaimana nak laksanakan stok penimbal (stockpile) ikan dan sayuran segar. PM baru saja meluluskan dana tambahan RM20 juta (RM8 juta kepada Fama dan RM12 juta kepada Nekmat) untuk mewujudkan stok penimbal bertujuan menstabilkan harga ikan dan sayuran segar.

    Toolbox

    ReplyDelete
  72. Sdr TOOLBOX, antara lain, menulis: "...saya mohon pencerahan dari datuk atau sesiapa yang mengetahui bagaimana nak laksanakan stok penimbal (stockpile) ikan dan sayuran segar."

    1. Saya tidak jelas apa maksud stok penimbal dalam konteks ini.

    2. Tetapi stok pemimbal bukanlah baru, tetapi bagi sayur dan ikan (dan bahan-bahan mudah rosak), saya tak tahu kalau ada negara buat.

    3. Tapi stok penimbal getah dan tumah memang pernah dibuat. Amerika ada membuat stockpile bahan-bahan strategik industri, termasuk timah.

    4. Stok ini kemudian jadi penimbal bila Amerika jual timah di pasaran dunia apabila harga naik.

    5. Kemudian pernah ada stok penimbal getah oleh Persatuan Negara-Negara Pengeluar Getah Asli (ANRPC)yang kita anggotai.

    6. Ia diwujudkan pada tahun 1970-an apabila harga getah dunia merudum. Apabila harga jatuh, pengurus stok beli dan simpan getah bagi bantu pekehun dan peladang getah. Bila harga naik jual untuk dapat balik modal.

    7. Saya tak tahulah kalau boleh dibuat dengan ikan dan sayur atau RM20 juta itu mencukupi. Dalam hal ikan dan sayur, yang selalu saya dengar jadi masalah bukan lebihan bekalan tetapi kekurangan bekalan.

    8. Selain cuaca, harga ikan dan sayur naik kerana kenaikan kos pengeluaran dan pengedaran akibat kenaikan kos input macam bahan bakar (petrol dan diesel), tarif elektrik (untuk coldroom) dan kos buruh apabila pekerja asing tanpa permit kena tangkap atau lari balik ke nagara masing-masing.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  73. Aslkum Dakj

    Sdr fed up

    Terima kasih kerana bangkit isu TNB yg menyusahkan rakyat kerana naikkan tarif letrik sebanyak 15%.

    Jangan terkejut kerana kenaikan tarif ini maka harga saham TNB meletup naik ke paras tertinggi.

    Beruntunglah mereka yg punya inside info . Tentu dah buat untung hampir 100% dalam tempuh pegangan beberapa hari sahaja.

    Dan dari segi permainan wayang kulit kenaikan harga saham TNB secara besar2an membawa erti ASB adalah duit lebih nak pertahan jumlah dividen.

    Tahun depan mungkin ASB/PNB melalui kerajaan kena fikir cara lain pulak bagaimana nak main wayang lain agar boleh bayar div kpd pelabur Cina2 yg dah sedia kaya gara2 PNB , tiada beban batu digalas.

    Pernah dengar perkataan widow dressing?

    Saya 100% yakin bila kerajaan lulus kenaikan tarif 15% pd TNB pd hujung tahun maka persis spt window dressing.

    Kerajaan buat penyelesaian jangka pendek kerana nak ambil hati berjuta pelabur ASB.

    Kepada pelabur amatur, jangan mudah terjah beli saham TNB. Anda mungkin rugi besar.

    Bukankah dulu Din Melaka tak setuju PNB tubuh dana2 baru untuk pelabur BUKAN MELAYU!

    ReplyDelete
  74. zed-858:46 AM

    Dato’

    Dalam media baru-baru ini khabarnya menteri-menteri UMNO akan dihantar untuk kursus latihan menjawap media.

    Saya rasa sangat baik cadangan itu.

    Heran juga menteri yang sekolah tinggi boleh jawap merapu dengan media.

    Ku Nan umpamanya mengatakan siapa yang tidak sudah-sudah bangkitkan kangkung akan dijawap di akhirat.

    Saya rasa di akhirat macam-macam akan dipersoalkan, bukan kangkong.

    Lepas ini, harap-harap tidak ada lagi menteri yang jawap kalau naik harga barang atau toll,

    1. Kita kena berterima kasih kerana BN (paling kerap).
    2. Kita boleh guna jalan alternative untuk elak toll (jalan lama yang dibina oleh British percuma)
    3. Kita perlu makan benda lain kalau ayam mahal.
    4. Kita perlu kurangkan makan gula kerana sebab kesihatan.
    5. Kita perlu memuji kerajaan kalau harga kangkung turun.
    6. Harga barang naik kerana kehendak Tuhan.
    7. Ada juga bekas menteri besar jawap zaman sekolahnya dia bawak 10 sen dan zaman bapanya 2 sen. Oleh itu memang logic harga barang naik.

    Dan juga macam-macam jawapan lain yang tidak terpikir oleh rakyat yang apabila kita dengar menteri jawap sakit hati pun ada dan hendak ketawa pun ada.

    ReplyDelete
  75. Datuk

    1. Terima kasih di atas pencerahan.

    2. Saya berpendapat adalah lucu walaupun tidak mustahil untuk melakukan stockpile ikan dan sayuran segar.

    3. Mungkin PM tidak dimaklumkan dengan jelas tujuan penggunaan RM20 juta tersebut oleh Menteri atau penasihat yang bertanggungjawab.

    4. Sama seperti kecelaruan berita mengenai RON95 yang asalnya (akan) hanya untuk golongan tertentu. Dinafikan oleh PM (masih belum diputuskan oleh kabinet), seterusnya dikatakan sebagai salah lapor/tafsir oleh menteri yang memberi makluman asal.

    5. Jelas terdapat miscommunication di antara PM dan menteri-menteri kabinet.

    Toolbox

    ReplyDelete
  76. Kampong man8:56 AM

    Salam Dato,

    1.Alfathihah untuk Ustaz Harun Taib dan didoakan supaya Dr Harun Din cepat semboh. Keduanya adalah ulamak yang amat saya hormati dan kagumi.

    2.Many don't normally are in a habit to respond to illogical comments like the one posted by our collegue looese 74 here. Mustafa Ong has said enough of his naive comments here.A one liner and internet links are not good enough for lazy writers who refuse to reason out issues ,let alone writing a thesis. Nonetheless,.I still respect your simple views.You still has not answered my question that is, is your DAP really practises MULTIRACIALISM?.No worries because even the LIM dyanasty do not have the answers.

    3.Tun menunjukan satu teladan yang amat baik menziarahi Dr Harun Din di IJN .Teringat saya pada arwah Tan Sri Azizan dahulu. Ramai rakan rakan termasok Tun dan Mukhriz menziarahi beliau ketika di hospital. Berbeza ideologi politik, pendapat dan pandangan tidak bermaana musuh.Mungkin satelah Malaysia mencapai tahap negara maju kematangan politik, menghormati keputusan saperti di negara barat di UK umpamanya akan tercapai.Boleh kah?. Wallahwuallam.

    4.Pada saya scenario yang jelas kini PM Najib masih mendapat sokongan dan tiada yang lain layak ketika ini dapat menggantikannya atas nama CONTINUITY sahingga PRU 14 Hanya ahli UMNO sahaja yang boleh memungkinkan Presiden mereka ditukar dan diubah.Like it or not we have to bear with this mandated man. Change him if you may like that in Thailand.After all Lim Kit Siang of DAP has been an opposition all his political life. Why ?.It is because Malaysia is not Singapore right?.Good luck looes 74 and your DAP.We are closely watching.Gracias !

    Thank you Dato.

    ReplyDelete
  77. Salam Dato’ A Kadir Jasin dan pembahas

    Izinkan saya memberi pendapat tentang peruntukan utk stok pengimbal yg diumumkan oleh YAB PM. Tujuannya utk menstabilkan harga. Kalau barang boleh simpan lama, kerajaan boleh beli, simpan dan jual balik bila harga naik. Kalau barang basah pula, stok penimbalnya adalah dr Negara jiran kita. Kerajaan boleh import secara borong dan jual secara runcit utk menstabilkan harga. Kita pernah buat dulu semasa harga kelapa naik. Memanglah pembekal marah, tapi rakyat akan senang hati. Tapi, setakat ini, kerajaan tak sampai hati lagi nak buat macam tu. Jadi, apa yg susahnya? Cuma, kita kena ingat bukan senang nak menyenangkan hati semua pihak.

    Berkenaan dgn pekerja asing dan Cina pula, saya cukup bersetuju dgn pendapat Dato’ tentang hipokrit melampau mereka. Tapi, yg peliknya ada lagi org Melayu yg sanggup jadi “kucing kurap” mereka. Sbg contoh, siap bela pembelian kereta Mercedes S300 dgn pelbagai alasan, kononnya nak tunjuk pandai. Tak tahu nak cakaplah. Sekian TQ.

    ReplyDelete
  78. Mustapha Ong10:44 AM

    Apa Cina ini dan Cina itu.....minta lah saudara2 semua bersopan sedikitlah! Cina biasa nya ditujukan kepada orang-orang Cina di Tiongkok atau China. Di luar China, mereka dipanggil Tionghua atau Waciu! Ikut seperti sebutannya Tan Sri Rais Yatim yang selalu menggunakan istilah Tionghua baru lah betul. Kamu orang sengaja nak jadi rasis, dan apabila Melayu menjadi Me Laiyu...atau Malai..si atau Malai sial...marah pula! Jika orang Tionghua sangat marah kepada orang Melayu, mereka juga selalu sebut "Malaikui" iaitu 'Melayu Hantu".

    ReplyDelete
  79. Aslkum Dakj

    Betul punya marah la Mustapha Ong.

    Nanti kena jual.

    Atau cepat krna serangan jantung.

    Kejap ada. Kejap tiada.

    Takut tak sempat taubat.

    Bukan apa. Peluang pembodek UMNO tak kebas harta Melayu adalah hampir nil.

    Sabar Sabar.

    ReplyDelete
  80. zed-852:54 PM

    Saudara Mustapha Ong,

    Apa pasal pula kita nak ikut Datuk Rais Yatim macamana nak panggil orang cina.

    Orang cina panggil orang cina, Hua Ren. Hua (Cina), Ren (orang)

    Orang cina panggil orang melayu sebagai Malai-Ren. Malai(Melayu) Ren (orang).

    Tiong Hua bermakna Tiong (centre- Negara China dianggap benua dunia) dan Hua (Cina)

    Mustapha Ong, Ong ( 王) surname untuk orang cina tetapi sebutan dalam mandarin (Wang).

    Zaman sekarang ini ada juga orang cina panggil orang cina, “chinaman”.

    Saya berasa kalau kita panggil orang India “keling”, orang india tidak suka dan saya pun tidak setuju. Tetapi kalau panggil orang cina tidak ada masalah.

    Orang barat pun panggil orang cina, Chinese.

    Bottomline is , tak payah nak ikut Datuk Rais Yatim, kerana dia pun bukan orang cina.

    ReplyDelete
  81. Aslkum Dakj

    Msaalah dgn Cina

    1. Bidalan kata kalau tak menipu tu bukan Cina. Cina hanya baik bila dah mati.

    2. Cina mana ada kenal halal haram. Janji bertulis pun mereka cari jalan untuk langgar inikan pulak janji mulut.

    3 Mana ada peluang buat duit mereka putar2 untuk langgar peraturan. Kalau Islam tak kan langgar peraturan termasuk peraturan dunia. Betapa ramai peniaga Cina guna nama Melayu untuk kebas peluang saham atau perniagaan Melayu.

    Melayu UMNO sedia pulak sekongkol. Mungkin mereka pun dah tak kenal halal haram.

    ReplyDelete
  82. Salam 1Blogger. ..

    Kenapa semua komen diartikel datuk semua pro kpd pandangan datuk. Kenapa datuk tak berani kongsikan pandangan yg berbeza. Datuk seolah2 takut dan tak boleh dikritik.

    ReplyDelete
  83. aslkum Dakj

    Betul la kata kulaan biring.

    Baru sekarang saya perasaan.

    Nah. tunggu apa lagi?

    ReplyDelete
  84. Kampong man8:34 AM

    Salan Dato,

    1.Saya bersetuju dengan artikal Dato dalan isu pabas DUN Kajang yang melibatkan sdra Anwar kita bakal dicakinkan.Benar, Malaysua boleh.Bayangkan sekira ramai wakil rakyat terus tidak bertabggung jawab melepaskan jawatan sesuka hati !!.It is inappropriate and waste of resources .Terima kasih.

    ReplyDelete
  85. Dato.
    How does one invite oneself to these KKA sessions? One is rather interested to hear how Malaysia's generation of socio-economic strongmen share stories and anecdotes to improve the well being of this country.

    Take care Dato.

    ReplyDelete
  86. Dato.
    How does one invite oneself to these KKA sessions? One is rather interested to hear how Malaysia's generation of socio-economic strongmen share stories and anecdotes to improve the well being of this country.

    Take care Dato.

    ReplyDelete