Thursday, February 04, 2016

Jangan Gelak Kepada Ahmad Bashah


A Kadir Jasin

BAIKLAH, saya akui ramai yang menangis hiba dan tidak kurang yang bersorak gembira kerana anak bekas Perdana Menteri disingkir daripada jawatan Menteri Besar Kedah.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Saya dah tengok banyak drama politik macam ini sampai dah mangli. Akhirnya kita kena tolak emosi dan terima realiti.

Ada yang menangis dan ketawa itu ikhlas. Tapi mesti ada yang menangis dan ketawa dalam kapasiti mereka sebagai pemakan dedak.

Nak simpati dengan (Datuk Seri) Mukhriz Dr Mahathir sangat-sangat pun susah. Selepas 1,003 hari jadi MB tak kan tak ada seorang dua Ahli Dewan Undangan (Adun) Umno yang sokong beliau. Tak masuk akal. Mesti ada sebab. Tak tahulah kalau semua Adun Umno makan dedak atau kena tunjuk fail SPRM.

Buat masa ini, macam kata orang putih, Mukhriz “is history”. Kalau nak cergas dalam politik juga, dia kena modelkan semula diri dia. Stail merak kayangan tak jalan.

Sekarang mengenai Menteri Besar baru, (Datuk Seri) Ahmad Bashah Md Hanipah. Dia ni daripada generasi dan latar belakang saya.

Ahmad Bashah jadi pilihan
Allahyarham ayah saya kenal baik ayah dia. Mereka sama-sama berniaga getah dan cergas dalam politik akar umbi Umno. Kedai ayah saya di Tanah Merah, Pendang. Kedai ayah beliau di Kubur Panjang. Jarak tak sampai 10 kilometer.

Ramai orang perli dia pasal latar belakang pendidikan dia. Tak patut. Sudah kira tumbuk perut. Tak gentleman.

Ahmad Bashah tak patut malu. Dia patut bangga. Anak peniaga getah boleh naik jadi MB dengan hanya kelulusan sekolah menengah. Ada orang kata lulus SRP dan ada kata SPM.

Ramai dalam generasi dia dan saya tak mengaji tinggi. Tak ada peluang dan sebab desakan hidup. Kena cari kerja sebaik saja cukup umur kerja. Saya pun mengaji bukan tinggi sangat. Anak-anak saya lagi tinggi belajar daripada saya.

Yang patut malu adalah Adun-Adun Umno yang ada ijazah berjela-jela tu la. Merekalah yang patut malu. Kalau mereka hebat, pasal apa tak dilantik jadi MB?

Mengaji tinggi, berkonspirasi pandai, mengampu kelas dunia, stail macam Mat Salleh tapi tak dapat jadi MB.

Katakanlah Ahmad Bashah yang jadi kepala konspirasi jatuhkan Mukhriz. Lagi terer (terror), lagi hebat. Budak kampung mengaji sekolah menengah boleh makan budak lulus universiti Amerika dan Jepun.

Bukan itu saja. Perdana Menteri dan Presiden Umno, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib bin Abdul Razak lebih percaya dan teruja dengan budak lulus sekolah menengah daripada segala para sarjana muda, sarjana dan doktor falsafah dalam Dun Kedah.

Atau kita boleh kata, inilah kesudahan politik dedak, cantas mencantas, konspirasi dan anti-orang pandai yang diamalkan oleh Umno sejak sekian lama. Lulusan sekolah menengah naik jadi MB!

Selepas 70 tahun mendakwa berjuang untuk agama, bangsa dan negara dan 58 tahun menerajui Malaysia inilah agaknya penghujung jalan bagi Umno.

Pasal makan dedak, saya nak cerita sikit. Saya boleh kata pakar dalam hal dedak. Ayah saya pernah bekerja di kilang beras. Dedak adalah hasil sampingan mengilang padi jadi beras. Dedak dibagi makan kepada ayam, itik dan babi. Sebab kurang zat kena campur dengan nasi basi dan sisa makanan lain. Silap-silap campuran ayam, itik dan babi boleh tercekik. Jadi hati-hatilah bila makan dedak.

Wallahuaklam.

95 comments:

  1. Saya kecewa sebab takdak orang muda lagi yang dapat naik jadi MB. Padahal DS Najib jadi MB sejak umur 25 tahun.

    Kalau asyik umur-umur veteran ja yang naik dalam kepimpinan tertinggi negeri mahu persekutuan, bila nak persiapkan pelapis sebaik mungkin.

    Lama-lama orang muda jemu dengan politik sebab tahu yang tua-tua ja dok kawal gelanggang.

    ReplyDelete
  2. Saya telah membaca posting ini. Teruskan menulis. Saya adalah antara pembaca setia tulisan di blog ini.

    ReplyDelete
  3. sukasamasuka3:34 PM

    Datuk.

    "Selepas 70 tahun mendakwa berjuang untuk agama, bangsa dan negara dan 58 tahun menerajui Malaysia inilah agaknya penghujung jalan bagi Umno."

    UMNO is a Russian Doll.

    ReplyDelete
  4. Huhh... apa matlamat tulisan (post) ini. Hanya sekadar melepaskan perasaan yg tak terucap di'audience yg tepat? Atau hanya ambil bahgian mencelarukan fikiran pembaca. Wahai penulis.. tulislah sesuatu yg bermanafaat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bugis6:34 PM

      Mungkin abg zed zawawi ada sesuatu yg lebih menarik ingin dikongsi?
      Saya teringin membaca tulisan abg zed zaidi. Oopps

      Delete
    2. En. Zed..yang celaru adalah pemikiran awak... orang lain merasakan apa yang disampaikan jelas dan terang.. tolong define 'mencelarukan pemikiran' supaya dapat dibahaskan

      Delete
  5. panglimo potaseh4:15 PM

    Tentu kita pernah baca iklan jawatan kosong sektor swasta yang nyatakan, calon mesti ada ijazah atau diploma dengan 3 tahun pengalaman kerja atau MCE/SPM dengan 7 tahun pengalaman kerja .. LCE/SRP tak pernah pulak terlintas oleh saya berapa tahun pengalaman kerja di perlukan.

    Saya pun pernah dengar, jika nak jadi Menteri mesti ada ijazah pertama .. mungkin garispanduan kita ini tak penting sebab kita pun tak pasti samaada PM kita, seorang yang berijazah atau tidak atau pernah diijazahkan seperti dipraktikan dalam silat.

    Tapi masa saya ambil Master di UKM sedikit masa dulu, saya agak kalut bagaimana 4 dari 6 rakan sekelas saya agak terkelabu asap dalam memahami Bahasa Inggeris, apa lagi untuk menguasai bahasa tersebut .. apa pun grade yang mereka perolehi untuk Master tersebut setanding dengan grade Ahmad Maslan .. malah mereka sekarang tengah buat Phd.

    Disini apa yang saya cuba gambarkan ialah kualiti sijil untuk ijazah kita hari ini .. seolah ijazah peringkat Master dan Phd kita ini boleh dicapai dengan rujukan yang sangat terhad .. ini belum lagi masuk kes palagiat, upah buat tesis dan beli ijazah. Saya pun pernah terkejut beruk apabila seorang Professor Madya bertanyakan "How much is your lecture" (berulang 2 kali) untuk pengendalian tesis saya.

    Moralnya .. pada MB Kedah yang baru ini tak perlu lah Tuan MB ambil pot dengan sijil apa yang YB ada .. pengalaman puluhan tahun YB, saya kira dah cukup .. kerja lah dengan seamanahnya, lagi pun YB dah 66, ini lah masa nak cari pahala berlandaskan realiti dan moral.

    Ijazah tu boleh diperolehi kemudian, di USM ada PJJ untuk warga emas .. tapi masa dalam kuliah jangan tidur pulak .. atau mungkin YB boleh diijazahkan macam belajar silat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dgn pandangan tuan mengenai nilai kelulusan akademik hari ini. Kualiti pemegang Master's Degree / PhD terutamanya dari kalangan melayu kpd industri pekerjaan ' leaves much to be desired '. Tidak menghairankan lulusan Master / PhD apabila diuji dlm kebolehan menulis dlm BI sudah gagal dlm struktur dan sususan ayat pertama lagi. Bayangkan
      apabila calon diminta membuat analisis atau repot satu muka surat, lintang pukang jadinya. Sebab itu jikalau benar Ahmad Bashah berkelulusan LCE ( Lower Certificate of Education ) sy merasa lebih yakin dgn kualiti kelulusanya ( sy tidak menilai kebolehan politiknya ) dari budak2 MBA atu PhD hari ini. Kalau dia ada kelulusan MCE ( bukan SPM ) sudah dikira lebih baik dari Degree UiTM hari ini. Malaysian Certificate of Education tahun 70an adalah dibawah kelolaan University of Cambridge Examination Syndicate, bukan dibawah Kementerian Pelajaran sebab itu ia ada kelas. Tak caya cuba tanya penulis " scissors salad " atau penulis " proseduar " apa kelulusan mereka.

      Delete
  6. Assalam Dato'.

    Zaman ada OUM, boleh transfer pengalaman kerja jadi kredit, boleh belajar online, ada kolej komuniti, boleh upah tutor, takkan ada pemimpin tak boleh gali diploma sekalipun Dato'...Lebih2 lagi dah hidup senang lebih 5 penggal sbg ADUN. Hatta pengalaman kursus dalam kerja pun takkan tak diikuti. Ilmu itu pengetahuan, pengetahuan itu nak dibawa menjadi amal. Di Malaysia ni, orang pencen pun gagah tak malu tuntut ijazah. Bagaimana pulak dgn cerita seorang Pengerusi tu ada beli ijazah Dato.? Bagaimana nak fahami feasible study satu2 pelaburan? Bagaimana nak 'tangkap' peluang dan 'membaca' trend satu2 hal yang boleh membawa manfaat kepada rakyat. Takkan nak main balak, pasir jer Dato' nak bawa hasil negeri? atau ni petanda UMNO dah tak mampu tarik bijak pandai terlibat dalam perjuangan mereka?

    Dalam UMNO bolehlah jjual idea sesama sendiri...projek tu, projek ni, konsesi lah..komisen 20%, 30%...senang jer nak jadi 'rent seeker'. dengan rakyat..nak jual idea apa kalau rakyat lebih bijak dari pemimpin?

    Ingatkan Tun M dah letak benchmark pada UMNO nak pilih pemimpin...alert sentiasa, datang meeting awal 5 minit..buku 3 lima sentiasa ada dalam poket utk catatan..lontar idea2 luar kotak pemikiran biasa melayu, ni..pimai..pimai..tangtu jugak Dato'.

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:27 PM

    Salam Dato

    Wah cukup pedas sindirin dato para terakhir tu. Dedak di bagi makan untuk ayam, itik dan babi. Oleh itu setiap pemakan dedak kenalah tanya diri masing masing, dia ni kategori pemakan dedak yang mana. Kalau kurang pasti bolihlah bawa bincang dengan kawan-kawan pemakan dedak. Atau tanya orang yang pakar pasal dedak!

    ReplyDelete
  8. salam dato kj,

    'puncak tragedy ia lah commedy' - Charlie chaplin.

    saya rasa ini lah apa yang sedang kita sama2 alami sekarang.

    on another note, we hv been informed that d Singapore, Swiss n French authorities r actively pursuing corrupt n money laundering activities of prominent Malaysians together wth a few arab conmen. Hong Kong n USA r still investigating.

    I m not surprised if some wld b detained or arrested when investigations r complete.

    on 22 sept 2015 I sent a note 2 dtn sri rosmah thru sms - "salam dtn sri.saya secara peribadi mendoakan akan kesejahteraan ds najib semasa melaksanakan tugas d luar Negara. saya lebih selesa kalu ds najib n dtn sri berada dalam Negara sekarang. this is entirely based on my gut feeling"

    dtn sri tlh membalas "insya'allah Allah akan melindungi kami"

    saya amat khuatir kebimbangan saya ini akan menjadi kenyataan tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  9. Terbaik, untuk renungan bersama.

    ReplyDelete
  10. PRamlee4:42 PM

    Aiyseh man, AKJ, mother you bela babi juga bawah rumah kah?

    ReplyDelete
  11. Salam Tok,

    Aduh pedas tulisan Tok, sebagaimana biasa. Ya, kita memang tak patut pandang rendah kebolehan seseorang yang tidak berpendidikan tinggi. Memang patut malu Adun-adun UMNO yang lain yang berpelajaran tinggi tu, tak dapat nak ambil hati Presiden untuk takover jawatan MB. Tak cukup tabur dedak agaknya...

    Anyway, sebagai seorang pemerhati dari luar (saya bukan orang Kedah) pada masa krisis ini mula timbul beberapa minggu yang lepas, ada juga saya tertanya-tanya apakah silap atau kekurangan Mukhriz hingga dia hilang kepercayaan orang-orang bawahannya sendiri? Adakah Mukhriz `a weak leader'? Tidakkah dia boleh `hold a firm hand' sebagaimana ayahnya? Adakah negeri Kedah mundur begitu drastik sejak dia ambil alih pemerintahan dari allahyarham Ustaz Azizan? Tidakkah beliau memberi kontrak2 kerajaan negeri kepada ahli-ahli perniagaan UMNO tempatan?

    Saya bertanya soalan2 ini kepada beberapa orang kawan yang rapat dengan beliau tapi jawapan yang saya dapat adalah samar-samar saja.

    Selamat tahun baru Tok...

    ReplyDelete
  12. salam...

    sejujurnya saya merasakan bukanlah kerana faktor pendidikan yang mengundang kemarahan orang, tetapi 'CARA' kenaikan itu yg mengguna taktik cantas-mencantas. tp biasalah resam manusia, kalau dah suka kentut pun wangi, bila dah x suka segala yg baik boleh jd buruk, lg dicari, dikorek2 keburukan yg ada, malah ke tahap yg tiada pun tak mustahil diada2kan. buat 'penyedap rasa & cerita' kata orang. seandainya MB naik dgn cara berhemah, mungkin rakyat masih mampu memejam sebelah mata serta meredhakan saja semuanya.

    tan sri abu pemilik maju junction juga bermula dr pengutip besi sebelum berada pd kedudukan one of 'industry mover n shaker' macam sekarang. Rasul S.A.W dlm qunut subuh;

    "wasallahu a'la sayyidina muhammadan nabiyyil UMMIYI"
    dan berselawatlah Allah ke atas Nabi Muhammad yg Ummi...

    ilmu itu HAKMILIK ALLAH yg mutlak, luas lagi hakiki. ilmu itu apa yg dihujamkan oleh Allah pada dada2 manusia. sbb itu ada orang belajar sekali dah pandai, ada yg bertahun2 x faham2 juga. semua itu menurut kehendak Allah berapa banyak, dalam, ilmu yg hendak Dia kurniakan pada hamba yg berkenaan. jd hakikat ilmu bukan terletak pd helaian dan gulungan2 kertas.

    cuma menyentuh isu MB, sy teringat satu kisah yg selalu sy dgr dr beberapa guru tentang Cinta Allah. dikatakan apabila Allah MENCINTAI seseorang, maka Dia akan memanggil malaikat jibril dan mengatakan;

    "hai Jibril, Aku cinta orang ini (disebutkan nama si polan bin si polan), maka cintailah die." setelah mendengar perintah, Jibril pun mencintai orang itu. dan kemudian Jibril sbg ketua para malaikat memanggil semua malaikat yg ada dan memberitakan akan Allah mencihtai orang itu, lalu para malaikat pun sekaliannya sama2 mencintai orang itu. dan para malaikat yang ada kemudiannya turun ke langit dunia dan menyeru kepada sekalian penduduk bumi supaya mencintai orang itu, lalu penduduk bumi pun mencintainya. dikatakan juga apabila ALLAH MEMBENCI SESEORANG, Allah akan memanggil Jibril dan proses yg sama berulang sehingga pd akhirnya PENDUDUK BUMI juga akan TURUT MEMBENCI ORANG ITU.

    sbb itu, kita harus selalu bermuhasabah apakah dalam hidup ini kita lebih banyak DISAYANG/DIBENCI orang, takut2 kebencian orang ramai pada kita menjadi petanda kebencian'NYA'. wanau' zubillahi minzalik.

    wallahua'lam...

    ReplyDelete
  13. ASLKM...

    tak ada sebab kalau nak dikaitkan dengan taraf pendidikan tapi pokok pangkalnya ialah MALAS belajar. Sudah jadi Adun sejak 1995, maka di dalam politik sudah lebih dari 30 tahun, kenapa tak nak belajar? sebab MALAS. Duit tokey-tokey bagi dah banyak, kaya raya tapi MALAS...selama lebih 30 tahun ni asyik tido-tido-tido...kalau Bashah pi buat diploma apa-apa bidang pun boleh tapi sj tak nak...

    sekarang sibuk pukui canang sebab dulu hidup susah tak dapat belajaq...chief ketua penipu dapat MB pun ketua putar alam...

    secara peribadi, saya rasa MM ada yang tak kena. betuilah tapi kenapa nak ganti MB gred B- dengan MB gred D...kan benak namanya PM Dato yang kononnya budiman itu?

    Ingatan saya kepada MB Grade D ini, jangan sesekali tebang balak lagi bagi tokey-tokey...cukup-cukup lah, cari lah duit cara lain pulak.

    Negeri Kedah menuju kemusnahan dan mereka yang bertakhta menjadi punca...tunggu dan lihat nanti Kuasa Rakyat.

    ReplyDelete
  14. PRamlee6:28 PM

    Kadir, aku harap hang tak marahlah pada aku sangat.
    Bukan apa nanti tuhan Lah hot dengan u habis masuk neraka LAH.

    Apa u buat sampai hamba tuhan Lah bagi warning sama u?

    Takan mother u bela khinzir bawah rumah tapi u kata u bagi makan kerbau pendek.

    Hang tak takut kat tuhan Lah ka?

    I was was rahib dan paderi ahli kitab jual agama, Kadir. Depa kuat makan duit hubuddunia. Baca Kitab Suci.

    Jangan marah, Kadir, nanti hang kena juai hadith PRamlee.

    Thank u.
    God bless you, Kadir.

    ReplyDelete
  15. Trump_Melayu6:56 PM

    Sallam Dato'

    Sepatutnya ada "standard" atau piawaian yang perlu diikut.

    Dalam dunia sekarang yang moden dengan IT dan Teknologi tinggi, jawatan ketua untuk tadbir sebuan negeri yang penduduknya berjuta perlukan ilmu yang banyak.

    Ada yang menganggap ilmu pelajaran tak penting untuk seorang MB tapi pada pandangan saya, adalah tidak munasabah, contohnya seorang yang pass darjah satu untuk tadbir satu negeri.

    Mungkin lepas ini, ada yang pass darjah 6 ditawarkan menjadi MB di negeri lain.

    Dalam Menegah tiga, ilmu mengira adalah setakat asas sahaja. Tidak diajar untuk mengira sampai berbillion-billion.

    Begitu juga dengan pelaburan teknologi moden dan IT, memerlukan seorang MB yang banyak ilmu.

    Adakan MB baru ini akan memperkenal cara lama untuk tadbir Kedah. Mungkin bendang-bendang baru dibuka di Kedah supaya bersaing dengan Siam?

    Saya amat bersimpati dengan rakyat negeri Kedah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tun teja1:40 PM

      Betol...saya setuju pendapat Tuan di atas....paper qualification tersgt laa pentingnya....lbih2 lagi d era yg amat mencabar ini.... Saya sdri pun bljr Xlaa tinggi....takat diploma jaa. Tapi pada hemat saya, ianya tidak boleh mnjadi kayu ukuran 'kehebatan' seorg pemimpin. Statement ini bukan tanda saya setuju pd perlantikan ahmad bashah...... sbb personally saya prnah kenal sgt2 beliau di era 80an dulu... jadi saya boleh categorykan beliau di kategori 'kwang2'.... Berbalik pada paper qualification.... rasanya bersusun2 yg ada PhD... Masters dlm umno/kabinet...yg cgpa 3.85 pun Xterkecuali...takat Diploma/ Stpm toksah ckp laa..berlambak!!! Tapi di manakah suara2 mrk ini????..... Upaya sekadar mengangguk dan membisu seribu bahasa.... sembunyi kepala dlm kain... Why??? Jwpnnya tentu kita sedia mklumkannnn.... So kesimpulannya di sini... Hanya pemimpin yg ZUHUD, BERANI & TAKUTnya hanya pada ALLAH SWT shj yg layak dipilih..... But sadly to say....pemimpin sebegitu rasanya telah pupus... baik dlm umno...kabinet mahupun di Msia ini.... Wslm...

      Delete
  16. sukasamasuka7:10 PM

    Datuk.

    "Atau kita boleh kata...anti-orang pandai yang diamalkan oleh Umno sejak sekian lama,"

    Ini lah salah satu ciri-ciri sebuah organisasi yang mengamalkan sistem "Russian Doll"...makin lama makin kecil, hingga jadi sekecial-kecil yang bolih. Kebanyakan institusi dan organisasi Melayu dan Islam di Malaysia dalam keadaan begini disebabkan cronyisme dan nepotisme olih pemakan-pemakan dedak yang keterlaluan.

    ReplyDelete
  17. hihihi..reverse physicology..dalam serius ada lawaknya..

    ReplyDelete
  18. Two words Tuk...power corrupts

    ReplyDelete
  19. Mae_Northmen7:18 PM

    Dato'

    Saya setuju dengan DAKJ jangan pandang negatif terhadap MB Kedah.

    Banyak golongan graduan dengan Ijazah tidak pun ke mana.

    Kejayaan MB Kedah memberikan semangat kepada orang melayu yang kurang minat terhadap pelajaran terutamanya di Sekolah Menegah untuk masuk UMNO dan politik.

    Ini memberikan inspirasi kepada mat rempit yang tidak pass sekolah.

    Walaupun setakat lulus Tingkatan tiga masih boleh masuk politik dan naik tinggi menjadi Menteri Besar dan tidak mustahil untuk jadi PM.

    ReplyDelete
  20. sukasamasuka7:36 PM

    Datuk.

    "Nak simpati dengan (Datuk Seri) Mukhriz Dr Mahathir sangat-sangat pun susah."

    Memang susah sebab beliau tiada perjuangan. Najib pun susah sebab beliau tidak dapat menyambung perjuangan "selepas 70 tahun (UMNO) mendakwa berjuang untuk agama, bangsa dan negara dan 58 tahun menerajui Malaysia". Perjuangan itu lebih besar ertinya daripada orangnya. Orang datang dan pergi meninggalkan kita, tetapi perjuangan mesti diteruskan. Mukhriz mesti pergi. Najib pun mesti pergi.

    ReplyDelete
  21. Berkenaan ayat " Dedak dibagi makan kepada ayam, itik dan babi." maksud saya orang Melayu kampung saya bagi dedak kepada ayam dan itik. Orang Melayu tak bela babi. Tapi jiran kita orang Cina bela ayam, itik dan babi. Mereka bagi dedak kepada ternakan mereka. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDIGO10:05 PM

      Tq, Kadir.

      Cut to the chase shall we?

      You being a Kedah boy what would like to see happen to Darul Aman - short term middle term and long term?

      I find Surah 12 Kitabullah wonderful. I hope you,too. Now, who do you think can do a Yusuf, sort of a 15 seasons plan? Nationally, I would dare venture and it will tricklr down to state and till DUN level.

      My money is on KJ and his Pemuda. Can Najib control him? Or will Che Det influenced him?

      Can I expect a good show from to my query or you rather play with Ahmad Maslan?

      Salam hormat from me and from Pulau Besar,too.






      Delete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. mamat8:59 PM

    saya dari awal lagi tidak begitu berminat pasal Mukhriz.. lagi pun saya bukan orang kedah. Tiada beza sama ada mukhriz MB atau tidak sebab masalah sebenar adalah Najib.

    Pertukaran MB adalah sebab politik semata2 maka itu bukan perkara yang besar mana. Dan kita pun dah sedia maklum sebab sebenar pertukaran MB.

    Pro Najib nak bagi signal legasi Tun M / Mahthirism dalam UMNO dah pupus itu sahaja.

    ReplyDelete
  24. sukasamasuka9:12 PM

    Datuk.

    Jiran Cina dikampung pun bela ayam, itik dan babi. Tiada isu dan tak payah dipanjangkan.

    ReplyDelete
  25. Lan anak Pak Wan Teh10:17 PM

    dato'
    cakap pasai dedak,saya rasa projek 'kilang-dedak' dato di kaw perindustrian kulim 20 tahun dulu apa cerita la nie?

    ReplyDelete
  26. awang batuburok10:39 PM

    Salam Dato,

    Rasanya Dato tak perlu layan/jawab komen komen yg merapu dari spesis pemakan dedak tu.
    Sekadar pandangan, wallahualam.
    Selamat berhujung minggu utk Dato Sekeluarga, semuga semuanya sihat sejahtera.

    ReplyDelete
  27. Zed-8510:40 PM

    Sallam Dato'

    Saya teringat Tun Dr.M ada nyatakan bahawa ada amalan untuk melantik orang-orng bodoh dalam UMNO.

    Baru-baru ini, Tunku Mahkota Johor juga ada membuat teguran mengenai amalan melantik orang bodoh dalam kerajaan.

    Pada pandangan saya, amalan melantik orang bodoh tidak baik dan tidak memberikan manfaat kepada rakyat Malaysia.

    Ini bertentangan dengan slogan "Rakyat di dahulukan dan pencapaian diutamakan", kerana dengan melantik orang bodoh-bodoh dengan harapan supaya kedudukan jawatan tidak terancam, sebenarnya jawatan/kedudukan yang lebih diutamakan.

    Orang yang jahil dan bodoh sudah tentu tidak membuat kritikan kepada yang diatas kerana tidak tahu apa yang hendak ditegur.

    Boleh jadi, orang yang lulus tingkatan tiga tidak tahu beza antara Juta dan Billion oleh itu tidak menegur dan berdiam sahaja.

    Saya tengok pertandingan Presiden di Amerika rancak dengan teguran dan kritikan antara bakal calon walaupun dalam parti yang sama.

    Ini baik kerana segala perbahasan dan kritikan adalah demi untuk manfaat dan kesejahteraan rakyat.

    Berbeze dengan kita, orang di bawah tidak boleh kritik orang diatas walaupun untuk kebaikkan rakyat. Ini adalah pembawaan pemikiran feudal yang sudah ketinggalan zaman.

    ReplyDelete
  28. Mukhriz made the right decision to resign. He can still make a come back. This time he is bound to get more support. As for Kedah, Umno will soon be history. The same will happen in other states. The people have decided to kick Umno out all because of ONE COUPLE THAT THEY JUST CANNOT TOLERATE.

    Ken

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prince Turki6:12 PM

      Yo! @ken destino
      All states?
      Wanna make a small wager? RM10k.

      AKadirJ holds the wager ok?

      Delete
    2. Prince Turki6:20 PM

      You sure can win one @ ken.
      Why?

      Me not clever brown skin work with clown Ahmad Maslan Chief of PASU.

      But me like wager. Can a ken? RM10k small for u big for me.

      Brown skin people not smart like you.

      Make wager big mouth but empty ken destino.

      Delete
  29. Takpa lah...orang Kedah pun bukannya perlu ketua pandai pun..dapat BR1M pun dah cukup..

    ReplyDelete
  30. Rahim Aziz12:13 AM

    Zaman Tun Dr Mahathir, pink form saham banyak diberikan atas nama Bumiputera. Namun yang dapat banyak saham hanyalah ahli politik dan mereka-mereeka yang ada connection.

    Antara orang-orang yang banyak dapat pink form adalah anak-anak Dr Mahathir sendiri. tak ingat samada Marina pun dapat kerana baik Mukhriz atau pun Mokhzani atau Mirzan, nama mereka selalu kelihatan dalam prospectur saham.

    Selain dari menerima kontrak-kontrak kerajaan atau GLC, pink form merupakan cara mereka kumpul modal untuk berniaga dan jadi pemain korporat.

    Walaupun nampak terhormat, pink form itu pun sama dengan dedak yang diberi makan pada ayam, itik dan babi.

    Sapa makan dedak yang dulu pasti sudah senang lenang dalam kemewahan atas jual nama Melayu. Tidaklah sehina mereka yang dapat lebih sedikit dari pink form dahulu.

    Harap mereka yang dapat dedak dahulu tidak terikut sifat seperti binatang-binatang ternakan tersebut.

    ReplyDelete
  31. Syabas Dato Kadir Jasin. Ini Baru baru 'fair comment' meredakan keadaan yang haru biru dan membaikpulih perspektif negative terhadap personaliti seorang yang baru nak jadi pemimpin. insyallah hanya inilah satu posting ini akan akan mempercepatkan dato ke syurga. Sebab unsur sunrtikan kebencian tak berapa ketara sangat cuma dato masih 'call najib with names'. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jasmeen beras tempatan2:26 PM

      Dok jual syurga lagi si jasmeen ni. Dia decide siapa cepat siapa lambat.
      Ingt berkisar pasal kedah dan mukhriz. Rupanya penyokong najib
      yg kebiasaannya hujah xde isi ape pun

      Delete
  32. Dato'
    Memang zaman dulu banyak orang tak boleh belajar tinggi sebab kemiskinan tapi kalau boleh sekurang kurang score masa SRP at least boleh jadi bukti bahawa faktor kemiskinan jadi penghalang. Bukan apa Tok kita takut tak cemerlang sebab kuat tidoq. kalau dalam kelas dok tidoq macamana nak pass periksa.
    Saya yang nak puji Muhkriz sebab kawasan perumahan agak bersih sejak dia jadi MB. Sampah kutip elok. Bukan apa Tok , kita orang biasa ni bukan boleh dapat projek dan sebagai pembayar cukai pintu kalau sampah depa kutip, lampu jalan menyala , alhamdullillah . Kita akan terus undi depa. Sebelum ni yang dok tengok depa sibuk bina bangunan , ada satu pekan di Kedah bangunan bandaran yg lama masih kosong , depa buat bangunan baru. Kadang tak faham logik buat bangunan baru. Mungkin cara nak agih kekayaan. Last sekali budget dah tak ada , depa potong bayaran angkut sampah. Yang jadi mangsa orang yang bayar cukai pintu. Lagi satu depa selalu buat ayaq pancut, lepas dua tiga bulan ayaq dah tak pancut. Jadi saya harap sangat MB baru tak kalut nak buat bangunan baru atau ayaq pancut

    ReplyDelete
  33. Komplot sulit yang berjalan menjatuhkan Mukhriz gagal dihidu oleh budak-budak keliling Najib termasuk setiausaha politiknya.Budak-budak hingusan politik ini lebih tertumpu kepada main bola dan mainan org muda konon nak pengundi muda sehingga geng-geng politik otai baju linen berjaya menguling boss mereka.
    Surat-surat yang dihantar kpd MUkhriz tak pernah dijawab. Malah dihadapan saya sendiri surat dibakul sampahkan.
    Hari ini Mukhriz sudah belajar hakikatnya bukan ADUN-ADUN yang menjatuhkannya tetapi tingkah laku pegawai-pegawai sekeliling itu yang mengundang kejatuhan nya.

    Wassallam.

    ReplyDelete
  34. Komplot sulit yang berjalan menjatuhkan Mukhriz gagal dihidu oleh budak-budak keliling Najib termasuk setiausaha politiknya.Budak-budak hingusan politik ini lebih tertumpu kepada main bola dan mainan org muda konon nak pengundi muda sehingga geng-geng politik otai baju linen berjaya menguling boss mereka.
    Surat-surat yang dihantar kpd MUkhriz tak pernah dijawab. Malah dihadapan saya sendiri surat dibakul sampahkan.
    Hari ini Mukhriz sudah belajar hakikatnya bukan ADUN-ADUN yang menjatuhkannya tetapi tingkah laku pegawai-pegawai sekeliling itu yang mengundang kejatuhan nya.

    Wassallam.

    ReplyDelete
  35. DS Najib seorang yg bijak dan beliau mengambil ikhtibar dari pengalaman beliau. Amat susah untuk mengurus orang bijak pandai kerana silap haribulan dia yg kena urus olih orang yg bijak pandai ni. Contoh yg paling hampir dgn beliau adalah isteri beliau sendiri. Terpaksa akur pada isteri nya yang bijak pandai...

    ReplyDelete
  36. budakmentah9:12 AM

    Salam Dato',

    Saya tidak bersetuju bila Dato' kata 'dah 1003 hari jadi MB tak kan tak ada seorang dua Ahli Dewan Undangan (Adun) Umno yang sokong beliau. Tak masuk akal.'

    Dato' juga selalu kata tiada apa yang mustahil dalam politik dan dalam politik juga there's no permanent enemies or friends dan kalau saya boleh tambah sedikit - in politics there's no permanent enemies or friends only interests (saya pinjam dan ubahsuai skit quotes henry kissinger)

    Tan Sri Khalid Ibrahim 6 tahun jadi MB akhirnya apa jadi pada nasib dia ? sama juga dgn apa yang berlaku dgn Mukhriz dgn umur pemerintahan separuh dari Tan Sri Khalid

    Mungkin Dato' tak perasan pada 18 April 2015 di saat Tun M mula melibas Najib dan ketika Ahmad Lebai Sudin cuba mencuri peluang mintak Mukhriz letak jawatan, kesemua kepimpinan UMNO Kedah bangun menyatakan sokongan penuh kpd Najib dan Mukhriz malah Ahmad Bashah dgn terang2 bagitau pada media Mukhriz tak perlu nyatakan pendirian beliau

    http://www.thestar.com.my/news/nation/2015/04/18/kedah-umno-support-najib-mukhriz/

    tak sampai 10 bulan pun Dato' alih2 kumpulan yang sama itu pula mintak mukhriz turun, make sense kat dato'?

    saya tak kisah kalau orang nak kata saya ni penyokong mukhriz memang ya saya sokong dia tapi kalau kata saya budak mukhriz itu saya tak setuju la sebab saya tak pernah bekerja dengan dia

    Dato' sendiri jugak kata cengkaman najib dalam umno cukup kuat, Muhyiddin yg jadi TPM dan Timbalan Presiden pun boleh ditapau begitu aja inikan mukhriz MB yg berumur 3 tahun lebih dan hanya berjawatan MT lantikan dalam UMNO bisa melawan cengkaman presiden. tak logik dato'!

    Ayat Dato' itu seolah mahu menyalahkan segalanya pada mukhriz tanpa mengambil kira faktor primer yg menyebabkan kemelut ini iaitu faktor presiden

    bab2 lain dalam pentadbiran dan peribadi tu saya tak tau dan tak mampu nak komen cuma dalam bab politik umno ini saya pikir kenyataan dato' tu tak betul.

    This is not david against goliath alone dato' but about David going to take on goliath, goliath's generals and armies, goliath's party and goliath's Government all at the same time!








    ReplyDelete
    Replies
    1. awak..DAKJ mengikut trend zaman la ni..jika awak memahami apa itu highest level of sarcasm..

      Delete
  37. Salam Dato ,

    Sebagai orang kampung cerita desak bukan satu benda pelik dan asing. Ia ada kaitan dengan kehidupan harian orang orang kampung macam kita .

    Dedak bukan sahaja digunakan untuk diberi makan kepada ayam atau itik atau.babi sahaja tetapi untuk pancing ikan pun guna dedak, terutama ikan puyu.

    Arwah emak saya dan lain lain yang seangkatan dengannya , malah saya sendiri di zaman budak budak tahun 1950an dulu guna dedak untuk pujuk ikan puyu berhimpun dekat kita . Lepas tu barulah campak mata kail berserta umpan.Bila ikan puyu dah banyak berkumpul dan makan umpan setelah diperdaya dengan dedak kita sentak mata kail dan ikan puyu tersangkut di mata kail kita , kita pun masuk dalam bekas yang dibuat daripada buluh dan dipanggil raga. Sampai di rumah kita ada dua pilihan iaitu jika bekalan ikan masih ada kita kurung ikan ikan pun dalam tempayan atau kita siang untuk dimasak dan dijadikan lauk. Inilah cerita dedak walaupun pun asal kejadian nya hanya sisa tapi peranan nya sangat berbisa.

    ReplyDelete
  38. rahimlpp@yahoo.com9:15 AM

    Dato'@ Ada dua jenis produk sisa selepas padi di kisar. Pertama ialah dedak boleh digunakan untuk makanan ayam dan itek. Keduanya sekam daripda kulit padi.

    Sekam hanya dibakar tetapi agar susah juga kerana api membara dibawah. Golongan yang mendapat dedak saperti yang Dato' kiaskan mungkin boleh bahagia selagi boss mereka berkuasa. tetapi juga lupa kepada golongan yang hanya mendapat sekam.

    Saya kategorikan wartawan macam Dato' adalah saperti sekam. Tidak ada nilai kepada orang yang berkuasa hari ini tetapi mereka jangan lupa api dalam sekam sangat bahaya.

    Walaubagaimana pun orang hari ini akan pileh dedak kalau ada peluang. Tak ramai saperti Dato yang sanggup menerima sekam. Tetapi ingat longgokan sekam nampak berasap tetapi
    dibawahnya penuh dengan bara yang membahang.

    iklas,
    rahim

    ReplyDelete
  39. budakmentah9:16 AM

    Salam Dato',

    Saya tidak bersetuju bila Dato' kata 'dah 1003 hari jadi MB tak kan tak ada seorang dua Ahli Dewan Undangan (Adun) Umno yang sokong beliau. Tak masuk akal.'

    Dato' juga selalu kata tiada apa yang mustahil dalam politik dan dalam politik juga there's no permanent enemies or friends dan kalau saya boleh tambah sedikit - in politics there's no permanent enemies or friends only interests (saya pinjam dan ubahsuai skit quotes henry kissinger)

    Tan Sri Khalid Ibrahim 6 tahun jadi MB akhirnya apa jadi pada nasib dia ? sama juga dgn apa yang berlaku dgn Mukhriz dgn umur pemerintahan separuh dari Tan Sri Khalid

    Mungkin Dato' tak perasan pada 18 April 2015 di saat Tun M mula melibas Najib dan ketika Ahmad Lebai Sudin cuba mencuri peluang mintak Mukhriz letak jawatan, kesemua kepimpinan UMNO Kedah bangun menyatakan sokongan penuh kpd Najib dan Mukhriz malah Ahmad Bashah dgn terang2 bagitau pada media Mukhriz tak perlu nyatakan pendirian beliau

    http://www.thestar.com.my/news/nation/2015/04/18/kedah-umno-support-najib-mukhriz/

    tak sampai 10 bulan pun Dato' alih2 kumpulan yang sama itu pula mintak mukhriz turun, make sense kat dato'?

    saya tak kisah kalau orang nak kata saya ni penyokong mukhriz memang ya saya sokong dia tapi kalau kata saya budak mukhriz itu saya tak setuju la sebab saya tak pernah bekerja dengan dia

    Dato' sendiri jugak kata cengkaman najib dalam umno cukup kuat, Muhyiddin yg jadi TPM dan Timbalan Presiden pun boleh ditapau begitu aja inikan mukhriz MB yg berumur 3 tahun lebih dan hanya berjawatan MT lantikan dalam UMNO bisa melawan cengkaman presiden. tak logik dato'!

    Ayat Dato' itu seolah mahu menyalahkan segalanya pada mukhriz tanpa mengambil kira faktor primer yg menyebabkan kemelut ini iaitu faktor presiden

    bab2 lain dalam pentadbiran dan peribadi tu saya tak tau dan tak mampu nak komen cuma dalam bab politik umno ini saya pikir kenyataan dato' tu tak betul.

    This is not david against goliath alone dato' but about David going to take on goliath, goliath's generals and armies, goliath's party and goliath's Government all at the same time!








    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, Rasanya tuan tak dapat memahami maksud yang tersirat dlm post AKJ kali ni...

      Delete
    2. Maaf, Rasanya tuan tak dapat memahami maksud yang tersirat dlm post AKJ kali ni...

      Delete
  40. budakmentah9:28 AM

    Satu lagi bila Dato' kata

    'Ahmad Bashah tak patut malu. Dia patut bangga. Anak peniaga getah boleh naik jadi MB dengan hanya kelulusan sekolah menengah. Ada orang kata lulus SRP dan ada kata SPM.'

    Saya pulak pikir sebaliknya saya pikir dia patut malu sebab naik jadi MB dgn cara kotor tikam belakang orang

    orang lain yang berjaya dapatkan balik kedah dari pihak lawan dia dgn mudah guna pintu belakang utk naik takhta, perbuatan mcm tu ka kita nak banggakan ?

    Arwah Tun Ghaffar pun belajar sampai sekolah rendah saja tapi dia sekurang-kurangya masuk bertanding utk jadi Timbalan Presiden UMNO dan TPM

    kalau mcm tu barulah dikatakan kebanggaan

    ReplyDelete
  41. YBhg Datuk AKJ,

    PANDAI VS BIJAKSANA

    Saya rasa janganlah kita keliru di antara "pandai" dan "bijaksana". Setiap satunya adalah mustahak, dan ianya tidak akan bermakna jika seseorang itu hanya mempunyai salah satu dari keduanya.

    Secara umumnya, "pandai" akan dinilai daripada hasil keputusan sesebuah peperiksaan. Contohnya I.Q test. Rata-rata manusia mempunyai keputusan I.Q test di bawah 100, dan mereka ini dianggap sebagai "average people" sahaja.

    Manakala sesiapa yg mendapat keputusan melebihi 100, mereka akan dianggap sebagai "pandai", malah akan dikategorikan sebagai "genius" jika keputusan IQ test adalah 130 dan ke atas.

    Itulah sebabnya "national exams" di peringkat sekolah rendah dan menengah diadakan bagi mengukur tahap "kepandaian" seseorang. Hasil keputusan peperiksaan tersebut digunakan bagi memastikan arah aliran yg sesuai dengan kepandaian seseorang itu di peringkat yg lebih tinggi.

    Tak guna jika mempunyai keputusan "national exams" yg rendah untuk belajar aliran kejuruteraan atau Perubatan, dan lain lain. Gerenti fail!

    Bila selesai peringkat di Universiti pula, seseorang yg mempunyai keputusan yg baik dgn Diploma, Ijazah dan lain-lain; selalunya akan dipercayai untuk diberikan jawatan yg baik juga. Kerana "kepandaian" mereka sesuai dgn skop & tanggungjawab sesebuah jawatan.

    Adalah tidak bijak jika kita menyerahkan sesebuah jawatan penting kpd seseorang yg lemah "kepandaian"nya. Gerenti akan fail juga!

    Itulah sedikit sebanyak nilai "kepandaian".

    Namun, adakah datok-nenek moyang kita yg tiada mempunyai apa-apa sijil dari mana-mana Universiti, boleh dianggap sebagai "tidak pandai"?

    Dalam konteks ini, jawapan saya -- "Ya".

    Tetapi mereka adalah "bijaksana". Walaupun mereka tiada mempunyai apa-apa kelayakan yg diiktiraf, tetapi mereka mempunyai banyak pengalaman yg berguna. Berbekalkan pengalaman yg berguna inilah kita semua telah wujud dan hidup senang lenang sekarang.

    Boleh dikatakan SEMUA Dato-nenek moyang kita dahulu menggunakan "kebijaksanaan" mereka di dalam menekankan kepentingan pelajaran. Mereka hendak anak-cucu mereka semua menjadi orang yg pandai. Biar mereka dianggap "bodoh", namun akibat kebijaksanaan merekalah, anak-cucu mereka menjadi pandai.

    Begitulah sedikit sebanyak nilai kebijaksanaan.

    Tetapi di dalam dunia moden hari ini, terutama di dalam konteks Kepimpinan, kita tak mahulah pemimpin-pemimpin kita hanya setakat mempunyai "kepandaian" sahaja. Atau "kebijaksanaan" shj. Kedua-duanya kita mahukan.

    Pemimpin mestilah mempunyai "kepandaian" dan "kebijaksanaan".

    Seseorang Pemimpin yg mempunyai kepandaian akan cepat menyelesaikan masalah, kerana otak mereka sudah dicanai dengan tajam. Apa jua masalah yg datang, mereka tidak akan mudah panik dan ketakutan, kerana kepandaian mereka akan mengajar mereka bagaimana hendak menyelesaikan masalah.

    Manakala Pemimpin yg mempunyai kebijaksanaan, akan menyelesaikan mesalah dgn "slow-and-steady". Banyak faktor yg akan difikirkan. Banyak kesan-kesan atau implikasi yg mereka ambil perhatian.

    Sebab itu kita hendak seseorang Pemimpin yg bukan shj pandai, tetapi bijaksana, supaya sesebuah masalah akan cepat di atasi, dan tidak membawa implikasi yg buruk.

    Wallahuaklam & Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. RAWA LANUN-BAHASA9:25 PM

      Sdr Azman,
      Adakah pimpinan sebuah partai politik terpisah kepandaian-kebijaksanaannya dalam jemaah atau mesti terkumpul pada satu individu ketua?

      Tetapi dalam masa kita mahukan kebahagian dan sepatutnya ada kebahagian kenapa pula tuhan izinkan sebaliknya selalu saya tanya diri sendiri: keadaan SNAFU.

      Apapun dalam kepala:

      What lies ahead 2018 or when PRU14 will be held?

      Sarawak is a test case is it?

      Terima kasih, Scribe kerana membolehkan saya kemukakan soalan ini.

      Delete
  42. Salam datuk,
    Kalau nak jadi ahli politik mesti menjadi enau dalam belukar. Itulah budaya politik sekarang. Zaman bergolok bergadai untuk parti dan rakyat dah lama berlalu. Zaman sekarang zaman menuai hasil dari penat lelah pemimpin terdahulu. Menang saja dari jadi calon, rumah mesti dibesarkan, kereta pun kena besar.
    Bagi saya soal ada kelulusan atau tidak bukan persoalan dalam politik. Kerana semuanya bekerja dalam 1pasukan. Nik aziz pun bukan ada akademik yang tinggi dan jadi mb kelantan. Persoalannya cuma KEIKLASAN dan KETULUSAN. Ahmad bashah cuma mencapai pucuk yang dicita. Orang yang mengantuk disorong dengan bantal. Semua ini sebab gila kuasa tanpa memikir kesannya kemudian. Mereka fikir jiwa san harga diri rakyat boleh dibeli. Mereka patut tahu rakyat terbanyak dah tak suka pada najib jadi kenapa masih lagi nak curah minyak kedalam api. Hari ini najib melawat kedah, tujuan nya untuk menunjuk yang dia perihatin pada rakyat kedah sambil menabur dedak. Najib boleh menarik nafas lega sebab impiannya tercapai dengan singkirkan muhkriz tapi hatinya tetap gundah gulana sebab sokongan yang diterima amat mengecewakan.

    ReplyDelete
  43. Najib pelopor demokrasi dedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prince Turki6:05 PM

      Dia belajar dari Pak Arab yang sanjung Madhater, agaknya.

      Delete
  44. Salam Dato,

    Kepada saudara Joe Harry.... Sila buat rujukan terlebih dahulu sebelum melebelkan Allahyarham Nik Aziz.

    Disini saya sertakan biography ringkas Allahyarham yg saya ambil dari Wikipedia :-

    Nik Abdul Aziz was born in Kota Bharu in 1931 as the second of five siblings. He was raised by a single father (Tok Kura) who was an aspiring blacksmith.

    1 - Nik Aziz's Islamic studies began in pondok schools in Kelantan and Terengganu.

    2 - He went on to study at Darul Uloom Deoband in Uttar Pradesh, India for five years.

    3 - He obtained his Bachelor of Arts in Arabic Studies and Master of Arts in Islamic jurisprudence from Al-Azhar University, Egypt.

    Mungkin kelulusan Allahyarham lebih jauh tinggi dari saudara Joe Black. Wallahualam

    ReplyDelete
  45. BiruBiruan5:07 PM

    Salam DAKJ

    - kalau Datuk or pemakan2 dedak ada cable ke telinga MB baru Kedah, boleh la pesan suruh gi check doctor. Mungkin dia ada penyakit nama Obstructive Sleep Apnea
    - gaya n symptoms yang dia tunjuk cam betul dah, + tanya kalau dengkurnya kuat ke tak.
    - bila dah diagnosed senang je nak ubat n InsyaAllah tak ngantuk2 dah

    P/s: geng pemakan2 dedak. cam mana saya nak join? boleh email ke BiruBiruan@hotmail.com

    ReplyDelete
  46. 'Selepas 70 tahun mendakwa berjuang......'

    70 thn mai kot mana Tok Kadiaq oi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO dilahirkan tahun 1946. Simple maths. Aiyaaaaa

      Delete
  47. Correction :-

    Refer back to the final sentence of the last paragraph ...

    It was referring to Jeo Harry instead of "Joe Black". Apologies to Joe Black. Muahh..!

    ReplyDelete
  48. salam datuk...

    this post is for JASMEEN FATIMAH...

    u don't like datuk to criticize najib. do u have facebook/twitter/instagram account??? have u not read what d people of Malaysia have been writing n posting on their walls? last GE najib got only 47% popular votes, but now with the camp of BN being divided into two, one being Najib's, the other one our old man Tun's, assuming an equal ratio of both camps, najib's camp currently just has 23.5% support of d 'rakyat'. n that if we take an equal ratio division. what if majority of those 47% support tun??? that would further decrease najib's support percentage.

    u want writers/bloggers like DAKJ to write things that U WANT TO HEAR or PLEASANT TO READ? FOR WHAT??? in due hope that people wud change their mind/heart about najib n his camp??? do you think Malaysian people are so stupid as to fall for mere words? ACTION SPEAKS LOUDER THAN WORDS. it's najib's n his camp's action that bring us all to this stage of bitter resentment n for some even vandetta. their actions have AFFECTED US ALL. u think 6% is little money n means nothing to us. it may mean nothing/little to you, but it means a lot for ordinary 'MARHAEN', me n my family included. per liter of HL milk last time was only about RM4, but now it has gone up to double. yet our income does not raise that much. WE THE MARHAEN ARE FEELING THE PINCH OF the FAILING/TROUBLED ECONOMY. WE ARE LIVING IT.

    u can write n say anything that u want, but at the end of the day it's not your words or any blogger like DAKJ's that would change our hearts. WE THE MARHAEN ARE NOT STUPID AS U MAY THINK WE ARE. the new generations have got better education than our fathers n forefathers n equipped with sufficient BRAIN/MIND TO THINK FOR OURSELVES instead of being swayed by mere words.

    one more thing, the paid cybertroopers under by Najib's camp have more often than not wrote things which look like some form of 'SCRIPT'. it's ironic n sumtimes even funny to read. that's what happen when u write for the mere sake of getting paid. the words have got no soul, unlike people who genuinely write with their hearts. we cud feel their sincerity. their words reach n touch us. so PLZZZ, PLZZZ to any paid trooper out there. go for a writing class or sumthing. do not think u can fool us by writing things like;

    "kerajaan telah merangka dasar yang baik, bla,bla,bla. "
    "negara kita mempunyai undang2. serahkan saja kepada Peguam Negara yang pasti bertindak cekap, bla, bla, bla"
    "kerajaan telah membina hospital dan menyediakan pelbagai kemudahan infrastruktur bla,bla,bla"
    "bantuan rakyat 1Malaysia adalah suatu mekanisme untuk membantu mengurangkan beban sara hidup rakyat bla,bla,bla"

    Ya, Allah... annoying sgt2 baca benda2 macam tu,tahu x? mcm karangan budak sekolah. Datuk, plzzz... next topic datuk tolong google these paid cybertroopers nyer komen kat TMI, Malaysiakini, etc. kita cuba discuss cara ilmiah. u're a professional writer. i'm sure u understand what i'm talking about...

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDIGO7:43 AM

      Do you think there are more muslims than non muslims in this world or the other way round, slave of Lah?

      Sdr Azman opined on pandai v bijak

      Do you think you have both?

      I am a marhean but I fear the wrath of god.
      What the god Lah o slave of La

      Delete
  49. Zed-859:50 PM

    Sallam Dato'

    Saya rasa ini semua bergantung kepada hala tuju dan arah ke mana masa depan negeri Kedah.

    Kalau mengikut Wawasan 2020, arah tujuan adalah menghala kepada negeri maju.

    Kalau kita mahukan Kedah pada tahun 2020 menjadi setaraf dengan negeri maju dan Alor Setar menjadi bandaraya metropolis taraf dunia seperti Shanghai, Birmingham atau Los Angelas. Seorang yang berkelayakkan tinggi diperlukan. Jawatan MB perlu disandang dengan orang yang berilmu tinggi dan mempunyai kepandaian yang tinggi. Di samping itu, MB tersebut mestilah seorang yang sihat dan tidak ada masalah kesihatan dan kurang tidur.

    Kalaulah cita-cita kita mahukan Kedah dan Alor Setar menghala menjadi bandaraya seperti Mogadishu di Africa atau Dannok di Thailand, saya rasa seorang menteri besar dengan kelayakkan SRP (Sijil Rendah Pelajaran) atau SRP sudah cukup memadai.

    Albert Einstein, seorang saintis terkenal di dunia telah perkenalkan "Theory of Relativity".

    Semua perkara adalah relatif antara satu dengan lain. Matlamat terakhir bergantung kepada ke mana arah tuju kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDIGO7:50 AM

      Zed, apa telah jadi pada engkau?
      Einstein tak jadi POTUs dan dia adalah seorang liberal Jew.

      Engkau boleh malukan Ahmad Maslan atau dia malu kerana engkau?


      Delete
  50. abu tetap abu11:46 PM

    Salam 2.6b sudah jadi dividen ke?

    MB Penang -Lim Guan Eng attended La Salle Primary English School in Petaling Jaya, and later the Batu Pahat Montfort Primary English School. For his secondary education, he attended Batu Pahat High School and Malacca High School. He graduated from Monash University in Australia with a bachelor's in economics and was a qualified professional accountant by 1983. He also served as the president of MUISS (Monash University International Student Society) during his university years.

    MB Selangor -Azmin Ali lahir di Singapura pada 25 Ogos 1964 dan merupakan abang kepada pengacara televisyen yang penuh kontroversi iaitu Azwan Ali.Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Gurney Road (2), Kuala Lumpur dari 1971 hingga 1976. Kemudian beliau bersekolah menengah di Sekolah Tinggi Setapak, Kuala Lumpur (1977 - 1979) dan Institut Teknikal, Jalan Cheras, Kuala Lumpur (1980 - 1981). Beliau menyambung pelajaran beliau di University of Minnesota, Amerika Syarikat. Beliau berjaya mendapat master pada usia 24 tahun.

    MB Kedah- Dato' Seri Ahmad Bashah Md Hanipah (lahir 10 Oktober 1950) ialah ahli politik UMNO/Barisan Nasional dari negeri Kedah, Ahli Dewan Undangan Negeri bagi kawasan Bakar Bata dan Menteri Besar Kedah yang ke-12. Pendidikan tertinggi , SRP = PMR.

    "Di dalam Perkembangan berasingan, Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang mencabar Bashah Untuk menunjukkan sijil SPM Bagi membuktikan beliau Bukan Sekadar Hanya berkelulusan SRP."

    Patut umno buat dasar lembu masuk ipgpun boleh jadi tukang ajar. kah kah kah.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah, pekerja am dan MB umno) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.Heee

    ReplyDelete
  51. Salam.
    Saya mohon maaf atas kesilapan saya tentang kelulusan dato nik aziz..
    Harap maaf

    ReplyDelete
  52. Kundoq2:31 AM

    Datuk,

    Setuju apa yang ditulis oleh Zed Zawawi Yunus.Nampaknya MB baru telah dapat pembelaan dari seorang sahabatnya di sini.

    ReplyDelete
  53. 1.Terima kasih kepada para pembahas sekalian (kita yang berkongsi sebuah kali (sungai)) atas segala sumbangan.

    2.Satu lagi perspektif kepada pelantikan Ahmad Bashah sebagai MB baru Kedah.

    3. Dia lahir tahun 1950 (tiga tahun lebih muda daripada saya). Pelajaran sekolah menengah. Membesar, menyertai politik dan menjadi Wakil Rakyat (mulai tahun 1995) dalam Zaman Tun Dr Mahathir.

    4. Pada zaman Mohd Najib – Perdana Menteri transformasi dan rakyat diutamakan - dia naik jadi MB. Transformasinya? Lulusan sekolah menengah boleh jadi MB semata-mata kerana setia kepada Presiden.

    5. Satu lagi ironi dan keluarbiasaan era Mohd Najib pencapaian diutamakan adalah ketika seorang lulusan sekolah menengah dinaikkan menjadi MB, seramai 400,000 lepasan universiti menganggur. Majoritinya Melayu.

    6. Ini bukan cerita rekaan saya. Ini laporan Pemandu, agensi transformasi ciptaan Mohd Najib dan orang kepercayaannya Idris Jala, dan disiarkan oleh akhbar arus perdana New Straits Times. http://www.nst.com.my/news/2016/02/125529/unemployed-because-they-cant-speak-english

    7. Jabatan Perangkaan pula kata, pada bulan November lepas ada 453,300 orang sedang cari kerja. Banding dengan setahun lalu, bilangan ini naik 20.8 peratus.

    8. Kesan kejatuhan ekonomi dunia satu hal. Tapi masalah kita lebih teruk kerana dunia tidak percaya lagi kepada kerajaan transformasi Mohd Najib. Inilah sumpahan Sang Kelembai 1MDB dan sedekah Arab ke atas kita. 1Malaysia sudah jadi bahan jenaka 1Dunia.

    Wallahuaklam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TOK SRIMBUN8:00 AM

      Kalau dunia tak percaya kita kenapa kita dalam TPPA dan Arab masih sanjung kita, Kadir.

      Spain dan Greece teruk atau Ukraine, Kadir.
      China baru nak naikan kadar interest. Kenapa ya?

      Boleh tanya hamba Lah apa tuhan Lah kehendaki baik atau buruk di bumi ini?

      Apakah Thailand patut di contohi, Kadir?

      Delete
    2. TOK BISU9:52 AM

      Apakah benar pembenteras-pembenteras jenayah yang adanya yang sedang menyiasat kasus USD4b 1MDB-SRCI dan adanya sudah sempurna siasatan mereka akan dakwa Jho Low dalam masa terdekat?

      Bagaimana Jho Low boleh babitkan Najib dalam jenayah yang melakukannya tanpa niat buruk?

      Kenapa susah nak percaya pengakuan Sirul pembunuh Altantuya sekarang bila dulu terburu-buru mamat pembunuh kejam ini?

      Dengan Guan Eng satu pulau nampak kerja sang musang botakan bukit tetapi kenapa akan ramai Cina masih mahu undi dia dan DAP?

      Ahmad Maslan hanya perlu tanya aku:
      How's business, bro?
      How's the family, bro?
      Where is your akilis heal, bro?

      pasal Ahmad Maslan bro aku cuma dia malu-malu alah. Honest at heart orang kampung guy kata orang terpelajar.

      MAAF, AKadirJ kerana membosankan anda dengan ketidakcerdikan Najib dan tak mampu ampu Che Det lagi dah. Che Det dan mula tak boleh kawal emosi bila kekayaan anak-anaknya berkurangan.
      Nabi Ayub dan Nabi Yunus dua cerita indah.

      Terima kasih dan tahniah AKadirJ dan juga Ahmad Maslan.



      Delete
    3. tok tok1:03 PM

      TPPA adalah lambang dunia sanjung kita?
      Kesian tok srimbun dan tok bisu. mungkin atok atok sekalian boleh baca TTIP dan kronologinya dulu sebelum komen.

      Rakyat malaysia mahu tahu cerita sebenar. Samada najib terlibat atau tidak itu biar dibongkar dimahkamah. Itu berita baik buat rakyat malaysia apabila ada negara luar yg diyakini diluar pengaruh najib ingin mnyiasat. Knp pngikut najib dan atok2 perlu risau atau kecoh.

      Delete
  54. panglimo potaseh9:34 AM

    Pak Kadir yang budiman.

    Setengah juta graduan nganggur. Yang tengah belajar pula, ramai yang dah takde duit untuk memenuhi keperluan asas harian untuk hidup, jadi cam mana nak tumpu dalam pelajaran .. ada yang berhenti.

    Ada juga ura-ura dan digembar gemburkan kerajaan dan pihak tertentu nak bagi pelajar makan free .. tapi cara mereka macam bagi monyet, ayam atau **** makan .. cuba nonjolkan dan iklankan diri sendiri yang akhirnya mengaibkan pelajar yang terima makan free itu sendiri. Tentang kualiti makanan, tak tahu macam mana.

    Dulu masa saya di ITM, masa tu suku daripada penduduk Tanah Melayu masih bawah garis miskin .. negara pun tak kaya lagi .. tapi untuk saya makan dan berteduh kerajaan bagi percuma tak de masalah.

    Saya bangga belajar di ITM. Mereka yang tak dapat ke ITM, kerajaan bagi kursus kemahiran .. takan semua nak jadi manager betui tak .. mestilah ada pekerja tukang. Jelas kerajaan masa tu faham apa itu struktur kemanusiaan dan sosial .. transformasi tu tajuk cerita kartun ciptaan yahudi.

    Sekarang kalau boleh semua orang nak di ijazahkan .. pendidikan merupakan perniagaan yang sangat lumayan dan isi tombolok orang tertentu sahaja .. rumah kedai boleh bila-bila masa di jadikan universiti .. macam-macam nama universiti ada .. janji bawa duit, tak de duit, ptptn ada, pinjam dan bayar balik dengan bunga 4% .. ptptn pun banyak buat untung .. keuntungan terpilih.

    Semua budak ada ijazah .. bila dapat ijazah kerja nganggur .. kerja tukang ada tapi bagi kat Indon, Bangla, Nepal, Myanmar. Sekarang ni pendatang lebih ramai dari orang Malaysia yang berkaum China, India, Asli dan Bengali. Tak lama lagi nak masuk lagi 1.5 juta, ini juga satu perniagaan yang dapat memenuhi tombolok orang tertentu saja.

    ReplyDelete
  55. Maka akan keluarlah cerita tentang 'penyelewengan' bekas MB, 'salah urus tadbir' bekas MB.. MB baru pula berjaya menyelesaikan isu2 tertangguh, MB baru berjaya membawa pelabur masuk... ya, skrip sedang atau sudah dikarang!

    ReplyDelete
  56. Salam Datuk...

    Betul ke SRP or yang tepatnya adalah LCE. Sama tapi berbeza sangat. LCE, ini rasanya lebih berkualiti dari SRP or PMR yang ada kini. Buktinya, lebih 40 ribu degree holder belum dapat kerja.

    Sepandai mana pun seseorang itu, sebijak mana pun seseorang itu, ianya bukan ukuran tepat kebolehan seseoarang. Star must be bright = kuasa illahi. Jika ada kepandaian & kebijaksanaan, ianya akan lebih membantu/menyumbang.

    Dalam usia Ahmad Basha ini, adalah lebih baik untuk beliau memainkan peranan disebalik tadbir sahaja daripada memaksa diri & own saticfaction. Cara tak kena, masa tak kena, usia tak kena & tahap kesihatan luaran & mental juga tak berapa kena.

    Berhenti sebelum terlalu kenyang lebih baik daripada termuntah-muntah akibat kekenyangan.

    ReplyDelete
  57. TOK SRIMBUN10:27 AM

    Boleh kita tanya AhmadMaslan apa makna tahun Fire Monkey pada kaum Cina baik DAP maupun MCA, AKadirJ?

    Hilary Clinton sukatah Rosmah, AKadirJ? AhmadMasalan dah tahu jawabannya.

    MAAF dan Salam Takzim.

    ReplyDelete
  58. din klang10:58 AM

    Kita gelakkan ahmad bashah sebab cara dia berebut nak jadi mb Kedah... tak rasa malu langsung walaupun unur dah senja.

    ReplyDelete
  59. YBhg Datuk AKJ,

    Mohon laluan beri komen terhadap Sdr Rawa Lanun-Bahasa, 9:25pm.

    Sdr Rawa,

    Soalan Sdr kurang jelas, dan saya kurang faham.

    Terdapat 'double barrel' di dalam soalan yg pertama -- satu bahagian bertanyakan "pemisahan pandai-bijaksana" di antara Pemimpin parti politik dgn para jemaah yg dipimpinnya, manakala satu bahagian lain pula adalah berkenaan "pandai-bijaksana" mesti terkumpul kpd satu individu ketua.

    Disebabkan kurang jelas, maka saya "took liberty" dlm mengandaikan bhw soalan 'double barrel' ini mempunyai maksud yg sama -- kepandaian & kebijaksanaan hanya mesti ada kpd Pemimpin sahaja, dan para jemaah yg dipimpin tidak perlu ada kepandaian & kebijaksanaan.

    Mungkin andaian saya salah, tetapi jika benar, maka jawapan saya adalah begini -- masyarakat kita hari ini sudah ramai yg pandai & bijak, maka mereka tidak mahu dipimpin oleh seseorang Pemimpin yg mempunyai tahap kepandaian & kebijaksanaan yg lebih rendah dari mereka. Mereka tidak mahu situasi "Si Buta memimpin Si Celik" berlaku. Jika itu berlaku, ianya bukan progressive, ianya adalah regressive -- mundur ke belakang.

    Dalam pada itu pula, Sdr lontarkan soalan kedua (yg pada hemat saya, Sdr cuba kaitkan dgn soalan pertama di atas) -- kita nak kebahagiaan tetapi Allah tak perkenankan, something to that effect.

    (Nota: Apa itu "SNAFU"? Here I took another liberty by assuming it was a typo error. I guess, you wanted to type it as "Nafsu")

    Soalan kedua tersebut adalah terlalu "abstract", terlalu "implicit" kandungan maksudnya. Soalan begini adalah sukar utk dijawab secara "explicit".

    Maka saya reserve to comment soalan sedemikian.

    Mohon maaf & Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. RAWA LANUN-BAHASA9:50 PM

      Baik hati anda sudi melayan pertanyaan saya.

      Soal: Pemimpin bijak dan pandai.

      Al-Quran sebaik-baik rujukan. Surah AlBaqarah ayat 246-252 ada menceritakan keterlahiran pemimpin.

      Siapa sibuta dan siapa pula sicelek dalam hal Al-Masih dan Ulamak Bani Israil di zamannya?

      Dan Nabi Musa pun tak sabar belajar dari dia yang dikenali kita sebagai Khidr.

      Cuma kita Lanun-Bahasa masih mencari-cari hikmah dan mahu kenal tawakkal.

      Betulkah Ilmu dan Taqwa umpannya Hikmah dan Tawakkal kesempurnaan si Mukmin?

      Di Kedah UMNO hanya nak menang PRU14. Bajet 2016-2018 Negeri Kedah macam mana nak gunapakai dengan berhemah soalan UMNO Kedah.

      Terima kasih.

      PS SNAFU singkatan bagi situation normal and all fouled up. Scribe kita nyatakan sindrom merak kayangan di kalangan pemimpin kita. Merak kayangan beristana di mana, Scribe?

      Salam takzim.

      Delete
  60. Zed-8511:56 AM

    Saudara Indigo,

    Komen Saudara,

    Zed, apa telah jadi pada engkau?
    Einstein tak jadi POTUs dan dia adalah seorang liberal Jew.

    Engkau boleh malukan Ahmad Maslan atau dia malu kerana engkau?

    Komen saya,

    Teori Relativity digunakan dalam sistem teknologi tinggi seperti Satelite dan peralatan gelombang cahaya.

    Binariang (Sebelum menukar nama menjadi Astro), menghantar Satelite mengelilingi dunia menggunakan Teori Relativiti.

    Teori Relativiti digunapakai dan diajar dalam kesemua universiti tempatan di Malaysia.

    Dalam penggunaan peralatan teknologi rendah seperti penggunaan jentera membancuh dedak untuk makanan anjing, babi dan haiwan serupa dengannya, Teori reletiviti tak perlu digunakan. Memadai teknologi tahap sekolah menengah.

    Harap dapat pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDIGO10:11 PM

      Dari jawaban anda terserlah Teori Ekonomi Global mesti anda telah mahiri, Zed.

      Saya yang nyata hanya setaraf Magician Apprentice tersoal-soal bagaimana Malaikat dan Jinn mahiri unsur cahaya dan elemen api hanya faham kimia dan fizik yang basic dalam rocket engineering dalam bab komunikasi dan sains satelit.

      Isra dan Mikraj mukjizat Nabi Isa dan Nabi Musa serta cerita tahta Balkis serta kebolehan Nabi Sulaiman adalah obssession Magician Apprentice ini.

      Apa nak buat kerana saya hanya dari muslimiin.

      Seronok bila boleh tukar gurun jadi kebun subur. Itu nak kena belajar sains atau berkawan dengan Jinn Mukmin?

      Tetapi itu dan ini semua terlalu remeh untuk engkau yang terlalu bijak dan sudah space travelling.

      Salaam.

      Delete
    2. TOK BISU10:52 PM

      Tok Bisu tak pandai macam @tok tok.
      Tok Srimbun pun sama daif macam Tok Bisu cuma sabarnya lebih walaupun makamnya di pulau kecil Rahim Tambi Cik munsnahkan.

      Tok Bisu tak tahu lah
      Bilakah dunia sanjung Malaysia?
      Bilakah negara luar nak siasat jenayah Israel?

      Kalau makhkamah tak dapati Najib bersalah apa pula cerita tok tok dan rakyat dunia?

      Cuma Tok Bisu nak tanya patutkah AKadirJ izinkan bertanya soalan kecil-
      Berani che det tanding di PAU2017 atau tak perlu mahu DrMahathir, kita pula nak heboh.

      Terima kasih ada yang nak tegur Tok Bisu dan Tok Srimbun. Kami tak ramai cucu macam Tok Ghaib dan Tok Hitam. Kesian jua Tok Rimau dan Tok Ular dan tak lupa Nenek Siti Fatimah, Tujuh Puteri dan Tujuh Beradik.

      Maklumlah rakyat banyak percaya kami hanya mitos dan ada yakin kami setan. Syahadah kami syahadah muslim cuma kami hanya makhluk ghaib.

      Wallahuaklam.

      Delete
  61. Kadiag, salaam.
    Izin aku singgong sikit komen hang 7:10 pagi pasai 453,300 orang yg katanya (jabatan perangkaan) dok cari kerja pada November 2015, naik 20.8% dari jumlah tahun 2014.
    Hang jugak habag mai seramai 400,000 lulusan U, kebanyakkannya Melayu jugak menganggog (ikut angka kerajaan).

    Mintak mangap Kadiag, aku rasa la, angka2 ni tak berapa betoi, misainya kalau hang ambek kira yg makan gaji 'buta' yg cukup ramai la ni. Depa ni munkin dlm basa diplomatik masok dlm kumpulan 'disguised unemployment' atau 'underemployed'.

    Ni munkin sebabnya, kalu hang lapog kata lampu jalan tak hidup di satu simpang yg sebok, 2 taon masih tak menyala. Tenaga kata bagitau kat kerajaan tempatan, depa pulak kata bagitau kat JKR...

    Dlm aku perati, mangsa kerapkali dari golongan yg paling lemah, dlm keh ni golongan lepasan U, dlm keh lain, bayi2 sekali dgn tali pusat dibuang dalam tong sampah dan lubang tandaih...

    Mintak mangap no.
    Aku

    ReplyDelete
  62. abu-sana, abu-sini, abu-dimana-mana,
    Tetapi tetap mahu seorang bekas-UMNO, bekas-banduan sexual dan bekas salah-guna-kuasa untuk jadi PM, ganti Najib. Mungkin boleh, mungkin tidak, kerana seorang bekas-banduan punyai halangan tertentu untuk menjadi Ahli Parlimen. Maklumlah, seperti Najib pilih Apandi, Pakatan juga boleh pilih AG yang sudah tentu akan menuruti arahan mereka, selepas menang PRU nanti. Lagi pun, terlalu ramai Peguam dalam Pakatan. BAR council pula, masih mencuba mengantikan peranan yang ditinggalkan oleh 'Tiger of Jelutong'

    Azmin Ali juga bekas-UMNO. Begitu juga Mat Taib yang pernah dicekup di Australia dengan WANG RM3 juta dalam beg. Penyokong ketua-Politik ibarat semut, selalunya berkiblatkan WANG (gula) atau menjadi sumber kewangan. Dimana ada gula, disitu ada semut. Selaku Menteri Kewangan dan menjadi sumber WANG, Najib masih mampu terus menjadi PM demi mempertahankan diri selagi ada ramai pemyokong-setia, walaupun bergelumang dengan berbagai kemelut. Mengantikan Mukhriz dengan Bashah, adalah stretegi meramaikan penyokong-politik demi mempertahankan diri terlebih dahulu. Selepas itu, baru 'Rakyat di Dahulukan'.

    Guan Eng pun amalkan stretegi cari penyokong-politik 'didahulukan' seperti ini. Sebab itu Dr. Boo dan Norman Fernandez tersingkir di Johor. Dari pengalaman, dia tahu penyokong adalah penting dalam politik. Sebab itu dia lari dari Melaka ke Pulau Pinang dan 'hijack' jawatan MB dari pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow. Cawangan-Cawangan DAP digredkan mengikut kesetiaan. Hanya yang paling setia dijemput-hadir untuk pengundian dalaman Party. Seperti Najib, tanpa sokongan, seorang ahli Politik tidak akan bertahan lama.

    Mat Sabu juga memerlukan sokongan. Tanpa bantuan keWANGan dan sokongan sudah pasti beliau tidak mampu tubuhkan PAN. Oleh yang demikian, kesetiaan anggota PAN sudah tentu berkiblat kepada sumber keWANGan mereka. Setelah diberi 'amanah' oleh DAP untuk menubuhkan PAN, Mat Sabu di'amanah'kan pula untuk menarik lebih ramai penyokong dari kalangan penyokong PAS dan UMNO. Dalam keadaan UMNO yang berpecah-belah dibawah Najib, tugas Mat Sabu nampaknya lebih mudah. Setelah terhutang-budi dengan 'Amanah' yang mereka terima, kini mahu dipikul pula 'amanah' Rakyat.

    Lazimnya amanah di beri oleh sesaorang atau sekumpulan orang, bukan digalas keatas bahu sendiri untuk dipikul bagi-pihak Rakyat.

    ReplyDelete
  63. YBhg Datuk AKJ,

    Mohon laluan beri komen kpd Sdr Indigo 7:43am.

    Sdr Indigo,

    Kepandaian & Kebijaksanaan are some of noble virtues anyone could posses. And anyone who possesses these virtues, would never claim that he/she possesses them....bcoz it is the noble virtues in itself....to begin with.

    Wallahuaklam.

    ReplyDelete
  64. Saudara abdul majid.

    Selalunya jika sesaorang itu lulusan LCE atau MCE, dia hampir pasti mahir berbahasa Inggeris. Ada juga yang berkelulusan SRP atau SPM yang mahir berbahasa Inggeris, tetapi jarang-jarang.

    Samada Ahmad Bashah berkelulusan SRP atau LCE, kita tunggu dan lihat ketika beliau berdepan dengan pemberita atau wartawan. Harap-harap ramai bertanya dalam bahasa omputih kepadanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. panglimo potaseh3:46 PM

      The building was wake up last year. But antil now not pinish one .. dis Mukriz play play only no seriyus one, i no la u kaya already .. that why i hantam him. Hope i can keliak all the porobelem.

      Delete
  65. Kelulusan dalam bidang 'Agama', jauh tidak sama dengan kelulusan bidang 'keduniaan'.

    Contoh:
    - Seorang kelulusan bidang kejuteraan-mekanikal mampu mencipta dan menghasilkan mesin untuk menyenangkan para-petani berkebun, misalnya. Mencipta peralatan untuk membantu kehidupan manusia, seperti mesin-basuh, motosikal dan kereta. Peralatan itu pula boleh di 'mass- produce', kemudian dijual.

    - Seorang scientist mampu mencipta kapal-angkasa untuk meneroka alam-semesta yang luas. Mana tahu, satu hari nanti, mungkin Umat Islam juga mampu 'mencuba' lari dari kiamat.

    - Seorang doctor menyelamatkan nyawa manusia atau binatang.

    Sudah menjadi kelaziman, mereka yang tidak cukup 'gred' untuk masuki IPT dalam bidang 'keduniaan' akan beralih ke pengajian keagamaan.

    Tahun lepas, MB Melaka mahu mengumpulkan mereka yang tidak lulus SPM untuk dimasukkan kedalam pengajian 'Agama'. Pada pandangan saya, syor sebegini amat bahaya. Lebih ramainya 'Ustaz-Ustz' dari kalangan orang ini akan memecah-belahkan lagi perpaduan umat Islam. Saya lebih sokong jika mereka ini diajar bidang technical, seperti; kimpalan, tukang-besi/kayu/simen/masak/roti, mechanic motor/kereta/basikal, wiremen dan lain-lain.


    ReplyDelete
  66. Saya sependapat dengan Saudara-budakmentah dalam kes 'Ahmad Bashah tikam belakang Mukhriz untuk rebut jawatan MB Kedah'.

    Dalam segala-segi, melainkan 'ketaatan terhadap President', kebolehan Mukhriz jauh cemerlang dari Ahmad Bashah.

    Hakikatnya, Najib lebih suka mereka yang setia dari yang muda, cerdik, berintegriti atau yang ada kredibiliti. Pasal itu kebanyakan kabinet Najib dipenuhi mereka yang kurang-cerdik.

    ReplyDelete
  67. sukasamasuka1:41 PM

    Datuk.

    "5. .....seramai 400,000 lepasan universiti menganggur. Majoritinya MELAYU."

    Melayu??? Penggangur majoritynya Melayu lepasan univeriti? di negara Melayu? Perdana Menteri-nya Melayu? MB-nya semua Melayu? Teras perjuangan-nya Ketuanan Melayu? Bahasa jiwa bangsa-nya Bahasa Melayu?...mustahil la. Saya tidak percaya dengan dakwaan Pemandu. Ini semua propaganda anti-Najib/UMNO semata-mata untuk memburukkan orang Melayu dan agama Islam di negara sendiri kerana kerajaan selama ini merangka dasar yang baik baik untuk mendahulukan rakyat dalam konsep 1Malaysia.

    ReplyDelete
  68. sukasamasuka1:51 PM

    Datuk.

    "7. Jabatan Perangkaan pula kata, pada bulan November lepas ada 453,300 orang sedang cari kerja. Banding dengan setahun lalu, bilangan ini naik 20.8 peratus."

    Pencapaian 20.8% sangat membanggakan dibanding dengan kenaikan 4.5% ekonomi negara tahun lalu. Kita sangat berterima kasih atas dasar 1Malaysia yang menjana pertumbuhan yang tinggi. Tanpa derma Arab, siapa la kita? Aku dulu lepas sekolah, dapat juga kerja dikilang Cina potong kayu jadi papan. Habuk papan, tak bolih jadi dedak makanan ayam, itik dan babi.

    ReplyDelete
  69. sukasamasuka1:57 PM

    Datuk.

    "...Inilah sumpahan Sang Kelembai 1MDB dan sedekah Arab ke atas kita. 1Malaysia sudah jadi bahan jenaka 1Dunia."

    Maka kita sudah famous 1Dunia, maka "tak akan Melayu hilang didunia". Ini Datuk AKJ yang cakap ok, bukan-nya saya.

    ReplyDelete
  70. sukasamasuka2:06 PM

    Datuk.

    Orang surat kabar NST kata pelajar Melayu jadi pengangur lepas universiti sebab mereka tak erti bahasa orang putih. Ini tidak betul sama sekali. Datuk AKJ tak ada sekolah orang putih pun bolih jadi wartawan dan jadi bos-bos dalam NST. Apa la durang ni, cakap auta saja. Kita utamakan Bahasa Melayu demi maruah dan mertabat Negara 1Malaysia...nanti kalau tak dapat masuk syurga, siapa yang susah?

    ReplyDelete
  71. Bakar Bata2:35 PM

    Mat Tunjang Enterprise dah lama membisu. Dia anak jati Kedah kah?
    Hidup lagi kah atau dah innalillah?

    ReplyDelete