Friday, August 26, 2016

Johor Sultan Vs Mahathir: An Analysis


A Kadir Jasin


PREAMBLE: This subject has already been discussed by several debaters in the previous post. Any subject affecting the Rulers can easily trigger sedition accusation and, possibly investigation. Therefore, I appeal to all debaters to be careful when expressing your opinions. I apologise if I have to reject some of your comments.

I HAD initially not wanted to say anything about the verbal exchange between the Sultan of Johor and Tun Dr Mahathir Mohamad on the subject of “Bangsa Johor”.

My feeling is, every Malaysian state has the right to be proud of their history and to promote their uniqueness. We are a federation and not a unitary nation. Each state has autonomy in the form of its supreme ruler – the Sultan, Raja and Yam Tuan.

But Dr Mahathir thought that the promotion of “Johor nationalism” is unhealthy for Malaysia and can lead to the collapse of the federation. He had said that while it is within the right of the Johor royalty to promote the idea, it was only with unity that Malaysia could prosper.

“Well, it is their right to promote the idea. But to me, if each state tries to be separate, then the federation will collapse. We need to work together because only with unity can we prosper,” he said when said in response to a question from the floor at the 20th Perdana Dialogue Series on Aug 24.

The Sultan of Johor had since responded personally. The media had described him as rebuking Dr Mahathir and telling him “to keep his mouth shut.”

A senior participant of our Kedai Kopi Assembly (KKA), who is known to know intimately both the Sultan of Johor and Dr Mahathir, thought that the matter should not be left unexplained.

He is concerned that the Sultan might not have uttered those “un-royal” words, which the media in turn described as rebuking the former Prime Minister. He also thought that the Sultan could have misinterpreted Dr Mahathir’s role as Prime Minister and world leader.

Here is the full text of his letter to me and another fellow blogger. It is published in full with only minor editing.

The Letter

“DYMM Sultan Johor has rebuked Tun Mahathir and told him to keep his mouth shut and blamed Tun Mahathir for many things.  First l would like to know if this is royal language.  Do royals speak this way?  Have we ever heard the Queen for example tell one of her subjects to keep his mouth shut? Or the King of Thailand or Sultan of Brunei or the Japanese Emperor?  lt would be interesting if someone can tell me these Royals also do what his Royal Highness is doing.

We have a constitution, which was drafted by experts with the input from our rulers where freedom of speech is enshrined in the constitution.  Is the Johor Sultan stopping people from expressing their opinions or stop rakyat from debating on issues which the rakyat show interest? 

For a ruler to take personal interest in issues affecting the rakyat is very noble but to curb the rakyat from expressing their opinions shows the lack of understanding of the democratic process and leaning towards intolerance of differing views, which is dangerous. 

In most constitutional monarchies, the rulers never issue personal statement. Any response from the palace will come either from private secretary or the press secretary and royalties stay away from getting involved in debates among the rakyat. 

Yes, Bangsa Johor was introduced in 1920 and this was to unite Johoreans, a very good concept when we were under the British that has brought foreigners to Malaya to exploit our fertile land and natural resources but since then we had “The Malayan Union” when the rulers, without consulting the rakyat, agreed to it and surrendered their rights away leaving them with no power.  Lucky the Malays rose and united themselves under the banner of Hidup Melayu and under the leadership of Dato Onn fought the British and succeeded to abrogate the Union and saved the rulers from being just khadis in their own states. 

Then we have the Federation of Malaya agreement and Merdeka, with its written constitution, and later Malaysia.  This is our history.  Once we agreed to form Malaysia, we all become Malaysians.  Malaysians first and Malaysians last.  In the Peninsula, we are free to live anywhere as Malaysians but to harp on our past means we are moving backwards and to continue with policies of the 1920’s simply means we are not facing reality of the present circumstances. 

Yes, Johor is doing well under present Sultan and he wants Johor to be run like a business entity.  Sultan himself is a very successful businessman and Johor government can benefit from his experience and advice but many also question if it is proper for a ruler to be involved in business.  This is for government and the people to decide.

Johor will continue to progress especially with the completion of last leg of double tracking from Gemas to Johor Bahru which now costs RM7 billion yet when Tun Mahathir wanted it done, the cost was just RM14 billion for whole country. 

Soon we will have fast train from Kuala Lumpur to Singapore, which will be a 90-minit ride.  The cost to build is now estimated at RM70 billion.  Johor will benefit greatly from this project.  But do we have the money and what will happen to MAS and Airasia?  lf we want our train to go to Singapore, why did the government stopped the Keretapi Tanah Melayu services to Tanjong Pagar and surrendered our land to Singapore?

With reference to the Sultan’s so-called chiding of Dr Mahathir, who the Sultan claimed is confrontational and likes to quarrel with world leaders, l think the Sultan should check with Wisma Putra as this involves foreign affairs.   

Is this allegation true and backed by facts or just repeating what others say?

Dr Mahathir did not quarrel with world leaders but was against policies implemented by them. He was against the American and British invasion of Iraq and was vocal about it. It was the same with Afghanistan and Libya, and he was proven right. 

Other third world leaders dare not voice their true views as they were poor and needed western support to help them run their countries. Privately they applauded Dr Mahathir for the courage to stand up to western powers. Even late Lee Kuan Yew privately praised Dr Mahathir and said we need Dr Mahathir to say all these things. 

Where is the quarrel with world leaders?  In case of Britain, their government raised university fees on foreign students. At that time we had many students studying in the UK.  Dr Mahathir was fighting against British policy, which caused a lot of hardship to Malaysians, especially parents who sent their children to study there. Is championing the welfare of our citizens wrong?

Britain also did not allow MAS to fly daily to London and limited it frequency to three flights a week. Is fighting for our nation equal to quarreling with foreign leaders?

When the late British Prime Minister, Margaret Thatcher realised they were wrong with their policies. They approached us to settle all outstanding matters and this we agreed and hence removed our policy of buy British last. 

With Singapore, is it our fault?  They wanted water from us and because Almarhum Tunku Abdul Rahman wanted to kick them out of Malaysia, we agreed to everything Singapore asked for and the most important was water, which came from Johor. Johor provided thousands of acres of land for this purpose. What Dr Mahathir wanted was a fair deal. He wanted a higher price for raw water sold to Singapore. Imagine, we sold to Singapore at such a low rate yet states in Malaysia sell at a much higher rate among themselves.  Is this fair?  Is it wrong to negotiate for a better price?  Singapore, without the water from Johor can’t survive. But now with new technology, situation has have changed. Since they are now rich, they can afford to use the technology to their advantage.
 
After the separation in 1965, they refused to release our citizens’ EPF after they stopped work in Singapore and return to Malaysia.  Fighting for their rights does not mean quarreling with Singapore. 

When our combined stock exchange split and we formed our own, they sabotaged us by creating CLOB and took away business from KLSE.  Is protecting KLSE quarreling with Singapore leaders? 

We must not be fooled by Singapore public relations. We must check with Wisma Putra and even Bank Negara and get the facts correct before jumping to conclusions.

The Sultan also said that Tun Mahathir was a divisive leader and caused disunity among the races and among the Malays and is the cause of the present problems.

Yet in the 22 years that he was the Prime Minister he brought peace, stability, economic prosperity, massive development and had the support of the people as could be seen by the two-third majority he received in five general elections. Who really is the cause of the present problems faced by the country and by the rakyat?  

Since the Sultan cares a lot about what is happening in country and the Conference of Rulers had issued a strong statement on 1MDB, the rakyat also would like to know His Highness’ view on 1MDB and DoJ case in USA and in His Highness’ opinion who the MO1 is? 

Tengku Mahkota Johor (TMJ) is on record saying that he wants to kill corruption in Malaysia.

Tuanku, your late father would not have gone to the press to answer Dr Mahathir but would have invited him to the Istana and have a quiet chat with him.  His would have been a different style and different approach.  

Ampuan Tuanku.”


113 comments:

  1. Dato. Itulah bezanya orang berilmu dengan orang yang tak berilmu. Tak semestinya Raja itu lebih pandai dari orang biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M is a genius leader compare to all Raja-Raja in Malaysia....!!!! May Allah pour wisdom to Tun Dr.Mahathir

      Delete
  2. thegreatteadrinkerdownsouth2:42 PM

    That seems to be a "selective interpretation" of history.

    No doubt Singapore will have a different interpretation.

    As they say, the devil is in the details.

    Singapore has achieved much since it was "ejected" from Malaysia. With no natural resources to speak of.

    Is this to be objected to or denied?

    Was it achieved at the expense of Malaysia?

    Who was it who articulated "Vision 2020" in the first place? It wasn't the then HRH Sultan of Johor

    We don't want to belabour the subject of Malaysia Airlines and Singapore Airlines or KLIA and Changi Airport. Or the Ringgit and the Singapore Dollar. Or international credit ratings, size of reserves etc etc.

    So, what exactly, has Singapore's "public relations" achieved, apart from making other countries take the "little red dot" seriously?

    ReplyDelete
  3. I think statements should be seen in context, and bias inherent in mainstream media.

    Larger issue is our save Malaysia problem which is threatening to become chaotic unless checked by rational, mature discourse.

    We have to let truth guide our actions.

    ReplyDelete
  4. damerdeka5:07 PM

    malas orang nak komen mengenai raja2 ni sebabnya jika kita bagi view yg ikhlas akan dikatakan derhaka atau menyinggung institusi raja2, biar aje raja2 ni berkata ikut sukahati dia, tak usah ambik peduli.
    Mereka ini teristimewa dari kita rakyat biasa kerana dari kecil lagi telah dijunjung being fed by silver spoon tapi disisi Allah hanya taqwa yang menentukan keistimewaan sseseorang itu.
    jangan merajuk ya Tun yang dikasihi,
    lebihkan taqwamu pada Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuh..ditelan mati mak, diluah mati kena jail..

      Delete
  5. Zed-855:20 PM

    Sallam Dato’

    Sebenarnya “Bangsa Malaysia” sudah ada dalam Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh Tun Dr. Mahathir.

    Adalah tidak masuk akal Negeri Johor keluar dari Malaysia. Orang-orang Johor berkahwin dan berkeluarga dengan orang negeri Pahang, Terengganu, Melaka, Kedah dan lain-lain.

    Tetapi kita harus terima kenyataan bahawa Negeri Sarawak dan Sabah terpisah agak jauh dari kedudukan Geografi dengan Semenanjung.

    Oleh itu konsep “Bangsa Malaysia” atau semangat negara adalah lebih utama dan lebih relevan.

    Pada fahaman saya, perkara yang paling pokok dalam sistem demokrasi adalah “Rakyat” yang menentukan kerajaan yang memerintah dan “Rakyat” yang menentukan masa depan mereka sendiri.

    Oleh itu konsep atau nilai-nilai seperti “Bangsa Malaysia” atau “Bangsa Johor” sepatutnya ditentukan oleh kerajaan yang perintah iaitu kerajaan yang dipilih oleh rakyat.

    Malaysia tidak lagi mengamalkan sistem feudal atau sistem pemerintahan Raja Mutlak selepas merdeka.

    ReplyDelete
  6. Dato
    This is yet another masterpiece. I suspect that the press is doing the dirty job again.
    Chedet is our hero.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum DAKJ

    Masalah 360 Darjah PARTI BERSATU sudah pun bermula, mampukah bertahan apabila menyerang dan diserang satu-satu perkara?


    Kesimpulan

    Kemampanan telah pun dilaksanakan kerajaan masa kini.

    “Sebagai sebuah negara, adalah penting bagi kita untuk mengiktirafkan kemajuan besar yang telah kita capai dalam mewujudkan Malaysia yang bersatu-padu dan merangkumi semua lapisan rakyat. Walau bagaimanapun, lebih banyak lagi yang perlu dilakukan dan saya percaya bahawa rakyat Malaysia telah mencapai tahap kematangan yang diperlukan untuk membincangkan isu-isu yang lebih mencabar. Isu-isu ini lazimnya tidak mempunyai penyelesaian dan menggambarkan polariti yang memerlukan tolak-ansur daripada semua pihak. Semua rakyat Malaysia mempunyai pendapat mengenai apa yang diperlukan untuk membina 1Malaysia. Kerap kali pendapat-pendapat ini berbeza. Walau bagaimanapun, pendapat tersebut adalah berdasarkan sebuah matlamat asas yang sama iaitu menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih baik dan lebih berdaya-tahan. Kami komited untuk terus berusaha untuk memperkukuhkan 1Malaysia dan mentransformasikan negara.”
    (Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. anti pemakan dedak.5:34 PM

      sdra Zaidi.

      Isi tulisan kamu hampas sahaja.
      Mesej apa yg cuba kamu lontarkan?

      Imej Malaysia kini menjadi buruk hruk

      Delete
    2. 1280 K Tmn Malik9:53 PM

      Mentransformasi wang yg di siphoned menjadi duit kepala bapak dia...

      Delete
  8. Salam Jumaat Datuk...

    Ada orang yang berjaya mencapai sesuata kerana mewarisi.

    Ada orang yang tak berjaya apa pun even mewarisi.

    Ada orang yang berjaya mencapai sesuatu even tak diwariskan apa-apa pun.

    Apa matlamat sesuatu perniagaan? Sudah pasti agar at least mampu bayar gaji kakitangan. Maka 'ding-dong' sangat lumrah terutama Malaysia. Kenapa kita kata Malaysia? Sure la sebab kita warganegara Malaysia. Tak kan nak cerita perihal Acheh lak, sedangkan darah tumpah in Malaysia.

    ReplyDelete
  9. jawipekan6:16 PM

    Humans by nature are selfish.The more differences we create between them ,the more likely they will harbour doubts and more likely to divide themselves into smaller groups that they identify with.Instead of ldentifying ourselves as Malaysians,we are encouraging regionalism like Sarawak for Sarawakians and now Bangsa Johor.Look at Syria,Iraq and Yemen and see the outcomes of trying to divide ourselves into smaller identifiable groups and see the outcomes.

    ReplyDelete
  10. Personally i believe we would be better off if Malayan union was agreed and accepted among our nation forefathers.

    ReplyDelete
  11. Semua dah kena tipu. Why is there no video about that sultan making that statement. Ni kerja nak melaga lagakan jer

    ReplyDelete
  12. Semua dah kena tipu. Why is there no video about that sultan making that statement. Ni kerja nak melaga lagakan jer

    ReplyDelete
  13. Salam DAKJ
    Informative article. Strong points.

    ReplyDelete
  14. Tanda tanda bagi orang yang berfikir ....

    ReplyDelete
  15. Terima kasih Dato,tampalan Dato amat berdesing!!!.....Dato seorang yang amat tegas dan ikhlas dalam berhujah....tabek spring Dato....

    ReplyDelete
  16. Ketuanan Melayu10:33 PM

    Dr. M should be charged for treason for destroying this country.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anti pemakan dedak.5:25 PM

      Treason kepala hotak engkau.
      Tun bergerak dan bertindak untuk kepentingan Rakyat dan bukan untuk org2 tertentu.
      Tun tidak gentar dan hirau apa pandangan Raja atau Bugis sekali pun.

      Apa yg treason disini.
      Ko betul2 bangang.
      Baik duduk diam2 sahaja dari menulis perkara yg bodoh.


      Delete
    2. Nothing to hide6:02 PM

      In what way did he destroy this country? Enlighten me. Please.

      Delete
    3. NajibNazak10:38 PM

      Tun M ditangkap?

      Kslau berani buat la,mahu Umnoo kalah terus PRU.

      Najib mesti cabut pi Kazakh, klu x mahu blkg tiang besi mamat siphon tu...

      Ketuanan melayu kerja kutip sampah saja la sebab bodoh

      Delete
  17. sukasamasuka10:46 PM

    Datuk.

    Kuasa apa yang ada kalau bersembunyi dibelakang akta akta hasutan.

    ReplyDelete
  18. Kadiag, salaam.
    Dgn izin, aku nampak apa yg dok belaku ni sebagai natijah atau hase yg beranak dari kerosakkan di peringkat pusat yg laa ni merebak ke segala pelusok negeri. Ikan dah busuk di perut, reput dia dah merebak ke ekog. Hang pon kerap guna kata 'systemic', satu macam 'systems breakdown' ka apa ka...Banyak contoh kita bulih tengok, dari orang suluk bepatah arang di Lahad Datu, pimpinan Iban(?) dan Melanau(?) dok 'ugut' syarikat minyak Malaysia pada hai Shell kenunnya nak berentikan lebih ramai pekerja dia...dan laa ni diJohog pulak. Orang yg celek hati munkin bulih tengok, bila ramai penyamun dan perosak kata "sehati sejiwa", sah yg sebaliknya sebenagnya yg dok belaku atau "trending"....yagni kalu ada apa2 yg keluag dari mulut depa, hampiag pasti yg sebaliknyalah yg dok belaku.

    Dgn izin jugak, aku nak habag mai, 'gelojak' ni kebanyakkannya 'kerja buat' orang2 ataih, lebih2 lagi puak2 elit atau 'pimpinan' atau yg perasan depa lah 'pimpinan'... rakyat biasa atau rakyat terbanyak kerap kali tak dak peranan. Inilah yg aku jangka munkin bagi harapan sikit, dgn kehendak Allah, sungguh pon paling tebeban sekali dgn sekandal2 raksasa macam 1MDB, akiagnya keadilan dan kebenaran akan dijulang. Dgn rendah hati, aku rasa Indonesia dah lalui peroses ni sunggohpon depa bayag dgn darah dan ayag mata yg cukop2 banyak seperti di perenggan terakiag dari pernyataan dan ramalan2 olih Huffington Post ( pertengahan 2015 ) yg aku tempek di bawah ni:

    " To summarize, the .... crisis is a microcosm of the future that we all face over the next 10-20 years. The social grammar of that crisis looks like this:

    • As rules and regulations (that always reflect the past) are increasingly out of sync with the actual reality on the ground, we see

    • Systems starting to fail, break down and collapse, which leads to...

    • People, politicians, journalists/media rising to the occasion or not—and accordingly...

    • The logic of collective action arising from either the past (muddling through or regression) or from the present moment (co-sensing by tuning into what the emerging future calls us to do).

    If the latter happens, we begin to see that the crisis and breakdown of our larger systems are actually a phenomenal opportunity to renew and update our old bodies of rules and regulations to be more fluid and in sync with the actual situation on the ground.

    If the former happens we will see an enormous magnification of human suffering and amplification of the system breakdowns on an unprecedented level of global scale."

    Mintak maghap Kadiag kalu telalu panjang dan kalau ada unsog2 mengajag (pedagogi). Wa sallam.

    Aku

    ReplyDelete
  19. Salam Datuk

    Malays have had a long history with monarchs. They exist in our folklore carried by "penglipur laras" from generation to generation.

    Through these stories, we heard heroic tales of chivalry by common men in reverance of the Sultans. But we also heard sad tales of sacrifices when men and women (eg. Hikayat Dang Anum) dared to rebel against them.

    Roll forward a few hundred years where history is filled with more facts than legends,1945-46 and the late 80s seems to be important milestones in the rakyat's relationship with the Malay monarchy. Those who lived through those days should write their experiences and share with the younger generations. Otherwise, I am afraid history will be at the mercy of revisionists.

    In my humble opinion,Tun M need not apologize for the decision he made to curb the powers of Sultans. As a leader,Tun led by conviction. He made decisions by the sensibilities of the time and I still believe it was the right the decision for Malaysia.

    Tun's weakness though is that he didn't anticipate that prime ministers after him would be of lowly character. Men who would abuse their absolute powers without any feeling of guilt. Hence, with 20/20 hindsight now, it is obvious that we should have curbed the powers of the prime ministers too when we had the chance.

    ReplyDelete
  20. Salam Datuk

    Bagi saya tidak salah utk mereka dan rakyat melaungkan ' Bangsa Johor kah..Bangsa Kedah kah, Bangsa Selangor kah, dll kerana ini menunjukkkan mereka bangga dengan negeri kelahiran atau negeri asal nya.

    Cuma bbrp bulan ini laungan Bangsa Johor yg di bikin oleh bbrp org yang tertentu di lakukan secara sombong dan angkuh saja. Dari bolasepak..kenderaan mewah..nombor plate sepsial dll..sering melaungkan Bangsa Johor secara angkuh dan sombong.Seperti nya bangsa laen ' is useless ' Betul ke rakyat Johor hidup dgn penuh kemewahan. Tidak ada yg miskin atau yg mengemis ?

    Sedih nya tidak ada satu rakyat Johor yg melaungkan anak Bangsa Johor nya - TSMY di hina oleh seorg Bangsa Penyangak yg telah mencuri 42 billion duit Rakyat. Malah Bangsa Penyangak ini di biarkan bermaharajalela dgn alasan ' kami tidak boleh masuk campur tentang politik negara '. Ini bukan lagi pasal politik..tp ini pasal DUIT RAKYAT termasuk Rakyat Johor di sapu dan di curi oleh Bangsa Penyangak ini.

    Saya tulis di Facebook saya, Johor makmur kerana limpahan dari Spore yg menjadi tetangga nya. Tanpa Spore, Johor mungkin seperti neger2 laen. Nothing great. Shenzen di Cina maju kerana ada nya Hongkong.

    Katakan la Melaka di jadikan ' Gateway ' ke Spore, yg akan maju dan makmur ialah Melaka dan bukan Johor. Sama juga Batam kalau rakyat Spore berbelanja ratusan juta di sana dari ke JB,yg jadi makmur ialah Batam dan bukan JB.

    Semuaaa keperluan Sopre datang nya dari Msia dan semua harus lalu Johor. Johor yg mendapat keuntungan dan spillover nya. Dan Johor yg menjadi makmur. Tapi ada kah kemakmuran yg di raih oleh Johor itu benar2 di salur kpd rakyat biasa Johor atao pada pihak2 tertentu ? Saya maseh lihat lagi rakyat Johor jadi pelayan, petani, menual makan dll di warung2, maseh ramai yg jadi buruh kasar, dll. Is this the Great Bangsa Johor kah atau hanya segelintir yg benar2 hidup dgn penuh kekayaan dan kemewahan dan mampu membeli kenderaan mewah, pesawat, dll yg mungkin di negara2 laen pemimpin2 nya tidak mampu.

    Saya juga tulis di Facebook, yg bikin Johor itu makmur sebenar nya ialah kaum Cina yg lebih suka menjalankan perniagaan sendiri dari makan gaji. Mereka lah yg ' stimulate ' ekonomi Johor. Tanpa mereka saya yakin di Pantai Lido itu kita hanya boleh beli tudung, baju Melayu, makan Tomyam dan Mi Rebus Johor. Tp sekarang pantai Lido sudah berubah menjadi satu tarekan pelancong dan di mana majoriti yg kunjung ialah dari Sopre. Dan rakyat Spore la yg menabur ratusan juta SGD setiap hari utk kemakmuran dan pembangunan JB/Johor.

    Justru jangan lah secara angkuh dan sombong melaung dan mencanang ' saya anak bangsa ini dan itu'. Cukup saja menyatakan ' saya asal dari negeri ini dan itu ' ( period )

    Nobody is greater than the other person.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said...

      Delete
    2. NajibNazak10:49 PM

      Cantik, well said n sgt2 pedas ...

      Moga yg sgt angkut sebut bangsa jobor tu fabam yg johor tu nothing without singapore...

      Delete
    3. NajibNazak5:59 AM

      Cantik, well said n sgt2 pedas ...

      Moga yg sgt angkut sebut bangsa jobor tu fabam yg johor tu nothing without singapore...

      Delete
    4. Anak Johor9:23 AM

      Bagus la.
      Johor should leave the federation and joint up with Singapore. The rest of the country can rot with the Ketuanan Melayu. Maruah kooning.

      Anak Johor ni speaking.
      Melayu jangan sombong. Kerja sama dgn Singapore tak boleh ke?
      Right wing zealots like Kadir and Zam are no longer relevant in this modern age.

      Delete
    5. Analisa yang comprehensive. Boleh saya tambah sikit. Kesudahannya ialah pengundi Melayu akan menjadi minority. Migration orang orang utara ke Johor (cina dan india) akan bertambah dan mengatasi pengundi Melayu. Begitu juga pemilikan tanah oleh orang orang Melayu. Dana Islam (baitulmal dan wang zakat) menjadi midal bagi bank bank memberi pinjaman kepada bukan Melayu. Ini lah kenyataan dan akan terus berlaku. Bangsa Johor?

      Delete
  21. Zalman A1:20 AM


    "The Sultan also said that Tun Mahathir was a divisive leader and caused disunity among the races and among the Malays and is the cause of the present problems.

    Yet in the 22 years that he was the Prime Minister he brought peace, stability, economic prosperity, massive development and had the support of the people as could be seen by the two-third majority he received in five general elections. Who really is the cause of the present problems faced by the country and by the rakyat?"

    Datuk,

    My take is that all major races were happier under Tun's rule.

    Najib's record on race relations is far worse.

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Datuk Scribe...

    Ditakdirkan saya dilahirkan di negeri yang tak berRaja, tak berSultan dan tak berYam Tuan. Walaupun begitu melalui buku-buku sejarah sekolah dahulu yang dikarang oleh mat saleh bekas penjajah, kami dididik supaya jangan derhaka seperti Hang Jebat tetapi tetaplah setia membabi buta seperti Hang Tuah.

    Mujurlah Allahyarham Tan Sri P Ramlee telah menyedarkan saya bahawa walau beratus profesor pun yang telah mengkaji dan mengakui bahawa Hikayat Hang Tuah itu memang wujud tapi bagi saya cerita sebenarnya tidak lebih ibarat sang momok di kala senja. Di ada adakan demi sumpah taat setia kepada segala Raja, Sultan & Yam Tuan yang telah pun di dalam remote kawalan para penjajah & lanun-lanun kapitalis.

    Apabila vape baru mulai popular dengan lajunya fatwa haram ulamak keluarkan. Apabila game Pokemon baru saja keluar dipasaran, ulamak pun bersidang dan keluarkan fatwa tanpa diminta pun oleh rakyat jelata. Tetapi apabila rakyat meminta fatwa berkenaan harta kekayaan negara yang telah hilang dirompak, disonglap dan tergadai, kata mereka AG dah pun keluarkan fatwa, ikut sajalah fatwanya.

    Dikala rakyat semakin menderita akibat kekangan ekonomi, wang pendapatan yang semakin tidak mempunyai nilai apabila kuasa belanja semakin menipis kesan dari cukai yang berlapis lapis. Beribu ribu rakyat yang sudah tidak punyai kerja akibat majikan yang semakin menghampiri bankrap, angkat kaki lambung mencuba nasib dengan berpindah ke negara lain. Sehinggakan rakyat marhaen yang pergi berkelana ke negara orang menjadi malu untuk mengaku 'Saya Rakyat Malaysia'... dimanakah fatwa ulamak yang amat-amat dinantikan dan dimanakah titah mohor Majlis Raja-Raja..???

    Maaf Datuk kalau saya menyimpang dari tajuk dan adalah menjadi hak Datuk untuk siarkan atau tidak. Jikalau saya ditanya dan diminta buat pilihan diantara Sultan Johor vs. Tun Mahathir. Kedua dua tangan akan saya angkat untuk Tun Mahathir. Mudah saja untuk buat pilihan kerana setiap manusia pasti ada silap dan salah hanya kebaikan yang telah kita lakukan itulah yang membezakan kita. Katalah apa saja pada Tun M, tetapi tetap saja tiada siapa pun boleh menafikan, si tua yang jika baling gelas pun tidak pecah inilah yang telah meletakkan peta Malaysia ke dalam globe dunia sehingga seluruh dunia tahu di antara Thailand dan Singapura, ditengah itulah negara Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1280 K Tmn Malik10:57 PM

      Once, i did introduced my girlfriend to my colleague from London n told him tht shes from johor. This chap's asked me again, "Johor? Wheres the hell is tht?"

      Suffice to say, theres nothing great about johor or bangsa johor except for the Kacang Pol...

      Delete
  23. joe black7:16 AM

    Dato

    A very succinct and fair letter to whom it may concern....
    May reason prevail.... for this country is now plagued with so many unreasonable political leaders destined to bring the country down.

    ReplyDelete
  24. awang batuburok7:21 AM

    Salam Dato AKJ,

    Rasanya ada pihak yang cuba "spin" isu ini untuk mengalihkan pandangan rakyat dari isu jenayah 1MDB yang semakin menjerat leher MO1.

    ReplyDelete
  25. Salem Dato.

    Tepat kata sdra... Cahaya AlMajid...."bezanya org berilmu dgn org tak berilmu......".

    Hendak dikatakan polemik atau tidak...sy tetap menganggap dan berpendirian Tun M tidak salah dlm bnyk perkara.
    Malah semasa menjadi PM... sy menganggap dia adalah seorg PM yg paling berjaya diantara semua.

    Fikiran kita kini telah dikacau dan atau dicelarukan oleh org2 yg cuba menutup segala kejahatan dan kerja2 munafik oleh Pemerintah yg sedia ada ada dgn cara membusukan Tun M.

    Kemelut 1MDB dan komen2 antara Raja Johor melibatkan Tun M wajar dilihat dgn lebih rasional oleh semua.

    Jgn pula kita termakan dgn dakyah jahat oleh permerintah yg sedia ada hingga isu Penipuan yg Maha Besar dlm sejarah yg telah dan sedang dilakukan beliau (pemerintah sedia ada)dgn sokongan Pentedarah2 dedak atau 'Barua' dipandang sepi oleh semua kerana watak atau kredibiliti Tun M dibusukan.

    Jika tidak kerana Tun M....Penipuan yg dilakakukan mungkin tidak diketahui ramai.

    Dato....sy sambut apa yg Dato lontarkan secara terperinci tentang semua yg Tun M lakukan semasa memerintah dulu....bukannya diluar kontek kerja beliau sbg PM hingga dianggap 'kaki gaduh' atau konfrantasi.

    Terima kasih.




    ReplyDelete
  26. Tinta Hitam8:36 AM

    Datuk,

    Apa shj unsur unsur berbentuk anti Persekutuan Malaysia samada dari istana atau dari rakyat biasa perlu ditangani segera.Tak kiralah samada serius, melawak atau apa..Terlalu banyak pihak inigin melihat Malaysia ini pecah dan menjadi negeri negeri kecil..menumbulkan semangat kenegegerian melulu perlu dibendung segera..

    ReplyDelete
  27. Zalman A8:54 AM


    Datuk

    The fracturing of the Opposition, the 3-way fights, the massive election dedak stolen from CCCC deal and skimmed off the GLCs - these are all harsh realities that are weighing against the removal of the Bugis thief.

    Most importantly there is no clear figure that a voter can gravitate to. Of course the Bugis thief has no charisma or policies, but he has money to scatter.

    Cash is King.

    This is the reality.

    East Malaysia is impossible to get into (maybe Sabah will crack a bit?)

    The best way is the Grand Coalition approach.

    It has to include PAS, or at least an agreement with PAS.

    They will not approve Bersatu until GE14 is over.

    The ROS are also "owned", if you know my meaning.

    Hence there needs to be another way.






    ReplyDelete
  28. saya nak mulakan gerakan 'bangsa rojak'.

    alasan nya senang saja. tiada manusia yg bolih d anggap 'pure bred'

    saya mithal nya mempunyai 4 'genes' ie cina; siam;batak mendialing n minang.

    anak2 saya lebih 'rojak' kerana ibu mereka berketurunan minan pagar ruyung n jawa pekat.

    cogan kata saya "melayu truly rojak"

    ReplyDelete
  29. Salam Datuk

    Apa nak jadi dengan Malaysia?
    Apakah rakyat Malaysia dah mati daya pemikiran?...
    atau buntu dengan permasaalahan yang menghambat kehidupan seharian?...
    atau rakyat dah muak dengan kemelut yang menyelubungi pemerintahan pusat?...
    atau memang rakyat sudah bosan?...

    Datuk,

    Semua apa yang berlaku kini sama ada Sarawak for Sarawakian, Sabah for Sabahan dan terkini Bangsa Johor adalah berpunca dari KELEMAHAN Kerajaan Pusat dibawah pimpinan Klepto Najib. Ada kita dengar semua ini semasa era kerajaan pusat sebelum Najib?...tak ade pun. Kita akan menyambut Hari Kemerdekaan ke 59 beberapa hari lagi...kenapa kita dikaburi dengan isu isu yang memecah belahkan?...Sejak dari mencapai kemerdekaan, Kerjaan Pusat sentiasa kuat dan mendapat sokongan padu rakyat. Tunku Abdul Rahman bapa kemerdekaan, Tun Abdul Razak bapa pembangunan dan Malaysia mencapai kemuncak dibawah pimpinan Tun Mahathir. Ketokohan Tun Mahathir tak dapat dipertikaikan...masyarakat dunia memperakui dan menghormati beliau sebagai pejuang dari dunia ketiga.

    Malaysia melangkah keluar dari dunia ketiga dan beriltizam menjadi negara maju pada tahun 2020...landasan telah disedia untuk menuju cita cita tersebut. Malangnya...Abdullah terlena dan kini Najib meraban....dan akibatnya Kerajaan Pusat begitu lemah dan gagal membendung isu isu kenegerian kerana mereka memegang "trump card" yang mengoyahkan pusat.

    Dalam isu kenegerian...atau isu perkauman...Mengapa kita menyempitkan pemikiran kita dengan isu isu tersebut?...Lihat di sekeliling kita..apa sebenarnya isu yang mendesak?...isu ekonomi adalah yang paling utama...Ekonomi Malaysia mengecut dibandingkan dengan negara jiran seperti Thailand, Indonesia, Filipina malahan Vietnam. Singapura tak perlu kita buat perbandingan kerana terlalu jauh kedepan. Ringgit juga jatuh lebih teruk dari negara negara tersebut. Kuasa beli rakyat mengecut kerana kenaikan harga barang yang disebabkan oleh kejatuhan Ringgit. Mengikut laporan terkini hutang negara juga meningkat kepada lebih 55% GDP. Sedarkah kita semua akan kesan semua ini kepada kehidupan seharian kita?...

    Najib...bukan setakat kamu korup tapi kamu juga gagal mengawal ekonomi negara...yang menyebabkan rakyat menanggung akibatnya...kamu tambah pula dengan dasar percukaian GST yang tak mengenal rakyat miskin atau kaya...dasar Cash is King yang merosakkan rakyat.

    Kepada rakyat Malaysia...perlukah kita melayani isu yang tak sepatutnya...perkauman, kenegerian yang memecah belahkan kita semua?...dan membiarkan serta merelakan gejala RASUAH yang nyata didepan mata?

    Sanggupkah anda...singgit benilai sekupang esok lusa?

    ReplyDelete
  30. Zed-8512:45 PM

    Saudara Mohd Zaidi,

    Komen Saudara,


    "Masalah 360 Darjah PARTI BERSATU sudah pun bermula, mampukah bertahan apabila menyerang dan diserang satu-satu perkara?"


    Sebenarnya, kalau saudara berpusing 360 darjah maka saudara akan balik semula kepada yang asal iaitu tidak ada berubah apa-apa.

    Kalau saudara berpusing 180 darjah maka saudara akan bergerak ke arah barlawanan.

    Sebab itu Tun Mahathir lebih mementingkan Sains dan Matematik kerana dengan adanya Sains dan Matematik, akal manusia akan menjadi lebih tajam, rasional dan logik.

    Sewaktu Zaman Tun dan sebelumnya, biasiswa banyak diberikan kepada orang melayu untuk menggalakkan orang melayu belajar. Sekarang sudah berbeza.

    ReplyDelete
  31. Nothing to hide5:49 PM

    Datuk.
    No need to cosy up to Singapore. Try asking for the return of Batu Putih and see what Singapore says. Singapore will be very hospitable but we will get nothing from them. Nothing. The most our vips will get from them are cups of tea and biscuits.

    ReplyDelete
  32. Datuk,

    I'm certain that I'm not the only one biting my lips reading in the main stream papers - "Sultan Johor rebuked Tun"; "Sultan Johor said Tun divisive" etc,etc re statement Tun said about the term "Bangsa Johor".

    The email you published is a good read and should be shared in all the papers to address in more detail of what is the true account. Please do this. I'll do my part in smaller scales by sharing it in my WA groups.

    Perhaps too your friend can help arrange for Tun to meet in private with Tuanku to clear the air about the matter. Hate the fact people frm the "other" side are using the incident to discredit Tun.

    The Sultan's words are close to a lot of ears. We need him on our side. Don't give the others more advantage then they already have.

    ReplyDelete
  33. Zalman A9:44 PM


    "The Luxembourg newspaper Luxemburger Wort reported Thursday that it has emerged that at the end of June no less than 90 police, accompanied by prosecutors and a federal judge launched a massive raid on the headquarters of the private bank Edmond de Rothschild (BPERE).

    The scale of the operation against a financial institution was unprecedented the paper explained and it was linked to the bank’s involvement in 1MDB, described as “possibly the largest money laundering operations ever uncovered in the Grand Duchy”.

    It means that yet another of the world’s most prestigious and in this case oldest banks has been caught red-handed over its willingness to handle the proceeds of grand-scale corruption from countries like Malaysia."

    This affects Bangsa Malaysia (and Johor).

    All of us.


    ReplyDelete
  34. Cool fever9:47 PM

    Datuk,
    very well balanced comments, fair to both sides, the ruler and to Tun.
    Lesson learnt, cool, chill, refrain from knee jerk responses.

    ReplyDelete
  35. sukasamasuka11:55 PM

    Datuk.

    "I (Datuk AKJ) HAD initially not wanted to say anything about the verbal exchange between the Sultan of Johor and Tun Dr Mahathir Mohamad on the subject of “Bangsa Johor”.

    Same goes to me, Datuk.

    If I may, however, Tun M speaks on my behalf...a common man on the street...no voice whatsoever...what more can I say.

    Anyway, during a small family gathering today after zohor...met a very close Kedahan family member...an ex OCPD...sharing "his quarrels" with his wife about street signs and directions and all...no worry la, these are all die hard UMNO supporters talking good things about UMNO...as usual me too, always end up quarreling with my wife whenever she gave directions...many a time, I just turned around heading straight home...watch TV...with a mug of Kopi O, less sugar, by the side...and, of course, smoking a cheap cigarette...RM3.50 for a pack of 20's...smuggled one. That's it fella.

    ReplyDelete
  36. sukasamasuka12:14 AM

    Datuk.

    Why we quarrel?

    I quarrel with my wife everyday...from not flushing the toilet to buying prepaid. I wet the toilet more often than not, so she get upset...yakking all day long. Then again, she often asked me to buy her RM10 prepaid on my way to 7-11...knowing she never pay me...so, I end up buying her a RM5 prepaid...again, she yakking me...common la, I would rather lose RM5 than RM10...make sense?...woman like to quarrel...not me, Datuk...I am innocent.

    When I am trying to be nice to this cashier girl at local minimarket...again we quarrel...accusing me "orang tua gatal"...oh common la, woman...

    Maybe...just maybe..when you close...you quarrel...I don't know.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Already 7 series , no need to quarrel , nyanyuk already...

      Delete
    2. 1280 K Tmn Malik5:52 AM

      7 series is one of the most expensive range of beemer,

      Not like kapal layer xikembang, then sauh di labuhkan..

      Thats totally insane. Bugis gila saja cakap mcm tu. Otak zero .. bodoh or his own famous words

      BANGANG...

      Ini macam punya PM.... Otak Taik

      Orang utara cakap. Macam Pelagggg...

      Delete
  37. Mahathir is always the hero, the person everyone must always be grateful to. Even when he farts, his apologists say "The sound is so soothing. Smells like musky cologne." HAHA!

    The Johor Sultan can say what He wants. And what can the Mahathir apologists do about it? LOSERS!

    ReplyDelete
  38. Haiya Datuk...

    Was there any instances the former president of US ever interfere with the work of sitting president .

    Or the former PM of GB interfrre with the sitting PM.

    Or the former PM of Singapore interfere with the sitting PM .

    Well ... in the whole world only Tun M are doing that . He did it to all his appointee !!!

    He has gone nuts ....
    No wonder the Agung and all the Sultans despice him .

    What a sad legacy for Tun M.

    Waghih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nothing to hide1:47 PM

      In those countries mentioned sitting leaders don't lie cheat and steal. So there is no reason to interfere.

      Delete
    2. Waghih, if what you said above is in defense of our sitting PM, then I am afraid that it's you who have gone nuts.

      It is as clear as day that the sitting PM's unprecedented actions in dismissing investigators and prosecutors and concealing open secrets and findings showed that he had a big role in siphoning big money big time through 1MDB.

      Yet so many cucuk hidungs and buta kayus still run to his defense by attacking his detractors.

      Granted, most are pendedaks anyway. No amount of evidence, either tangible or circumstantial would ever make them celik.

      I so kesian you la Waghih.

      Grow up and be responsible, will you?

      Delete
    3. Another Waghih11:19 AM



      So Waghih, there you go again, blabbering incessantly.

      I don't know from which hole you crawled out of, but you give all true anak ngoghi and waghihs a real bad name.

      You must be someone closely related to Kak Semah, else you wouldn't have been so incorrigible in your stance and views.

      You really stink with your comments.

      Your thinking faculties are simply non-existent.

      Your language, your spelling and your poor reasonings are ample proofs of this.

      Just to prove the point, the leaders from those great nations you mentioned would have stepped down from their posts the moment they are implicated by scandals of the 1MDB magnitude.

      Or they would risked being impeached by their own instruments of governments and people.

      They are made up of much better moral fibre and integrity than the present Malaysian PM you seemingly idolised.

      The PM you worshipped who claimed to fight for Agama, Bangsa and Tanahair?

      Oh, please.....

      Give us decent Malaysians a break.

      What the dirty lying and stealing scoundrel of a PM has managed to accomplish so far is to be the prime mover and architech of the bigggest money laundering scandal and thievery in the world.

      That is his legacy.


      Another Waghih





      Delete
  39. sukasamasuka12:35 AM

    Datuk.

    Nature is always kind to us...despite climate change and all that.

    Mine is just a simple zinc-roofing kampong wooden house...so, as I am writing, it drizzled a bit...then shower...tell you, the sound of rain drops on metal roofing is the most perfect sound of nature...it's so beautiful...very soothing...and, calm the mind.

    But, I still love our attap house...long gone...difficult to get nowadays...dying art...rather sad though...but, many members of our families still living in bamboo houses with attaps...scattered somewhere in many small small islands and native lands without titles near jungle fringes...nice livings...save for lacking in modern amenities...but, they get along with nature and climatic changes.

    ReplyDelete
  40. adion3:52 AM

    Media try nak divert attention dari terus focus kepada masalah MO1 terutamanya bila hampir dengan sambutan 31 Ogos yg mana MO1 sedang mengeksploitkannya bagi mencari ruang untuk bernafas semenjak timbul berita panas DOJ.
    Apa sahaja cerita yg mampu digunakan ie musim olimpik dan kejayaan Malaysia mengejar pingat juga digunakan sepenuhnya.

    Jadi elok lah kalian kembali fokus kepada masalah utama @ MO1 vs DOJ dari terpesong dengan isu yg tidak langsung membebankan kehidupan seharian rakyat.itu adalah personal matter antara Sultan Johor dan TDM.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  41. Salam dan terima kasih buat semua,

    1. Setelah membaca komen para pembahas, saya rasa adalah tidak keterlaluan kalau saya kata, konsep Bangsa Johor adalah abstrak dalam konteks Malaysia sebab kita dari dulu lagi adalah kawasan geografi yang pluralistik.

    2. Mungkin juga dalam konteks itu Johor adalah antara yang paling jamak di Malaysia kerana kedudukannya yang hampir dengan Singapura dan Indonesia (Riau).

    3. Hari ini pun kita lihat masih ramai orang dari Singapura atau yang masuk melalui Singapura berakhir di Johor.

    4. Wilayah Pembangunan Iskandar (IDR) misalnya lebih berupa wilayah kecil Singapura (Singapore enclave) daripada kawasan biasa Johor. Berapa ramai anak Johor, khususnya Melayu (termasuk Jawa dan Bugis), yang mempu atau berminat membeli rumah di IDR?

    5. Selain kesetiaan kepada negeri dan raja, saya tidak nampak satu manifestasi mutakhir mengenai Bangsa Johor selain persaingan dan perasaan kedaerahan yang kental.

    6. Yang saya nampak, orang Johor Baru atau orang Jeybee berbangga dengan kejohorbaruan mereka. Mereka berasa diri mereka kosmopolitan kerana hampir dengan Singapura. Orang Muar (Muo) berasa mereka orang terpilih yang berada dalam peninggalan empayar gemilang dulu kala. Orang Batu Pahat yang ramainya Jawa tidak dilihat setaraf dengan orang Jaybee dan Muo. Saya kurang tahu mengenai orang Mersing, Kota Tinggi dan tempat-tempat lain di Johor.

    7. Jadi konsep Bangsa Johor ini mungkin serpihan sejarah zaman penjajahan Inggeris yang cuba ditegakkan semula kerana orang Johor kini berasa mereka dalam rentak kebangkitan akibat kemajuan ekonominya yang pesat dan kerajaan pusat yang lemah.

    8. Kebimbangan mengenai sentimen kenegerian yang melampau bukanlah imaginasi. Banyak negara dan empayar yang dulu nampak padu telah menjadi huru-hara dan pecah.

    9. Ambil contoh Yugoslavia yang terbentuk berasaskan bangsa, kaum dan agama. Yugoslavia adalah contoh negara pelbagai kaum dan agama yang unggul pasca-Perang Dunia Kedu di bawah diktator pemurah Marshall Josip Broz Tito. Tetapi apabila Tito mati pada tahun 1980 dan diikuti oleh keruntuhan Empayar Soviet, Yugoslavia dilanda perang saudara berdasarkan bangsa dan agama. Kini ia berpecah menjadi tujuh buah negara.

    10. Jadi kita hendaklah faham dan berhati-hati dalam memainkan sentimen kenegerian. Bukan Johor saja mempromosikan kenegeriannya. Keadaan lebih serius di Sarawak di mana tuntutan atau interpretasi autonomi telah mula mempengaruhi kehidupan harian dan kegiatan ekonomi.

    11. Ini adalah antara akibat kerajaan pusat yang lumpuh dan tidak dihormati.

    Wallahuaklam. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Datuk ...

      Istilah bangsa johor ni dah lamo diguno pakai sojak sabolom merdeka .
      Salopeh merdeka pun diguno pakai.
      Zaman sekarang pun digunokan...
      Selamo ni langsong takdo isu ...

      Hanyo yang jadi isu bilo Tun M bawak cerito dan ngatokan akan pocah federation of Malaysia.
      Tun M yang mulokan... saolah instigating rakyat supayo berpocah.

      DYMM Sultan Johor perbetulkan fahaman negatib Tun M tu dongan boghi fakta sejarah dan norangkan takdo unsur2 untuk kluar Malaysia.
      Kato2 Sultan Johor to kogheh sikit lah sobab ... iolah Tun M ni kogheh kapalo .

      Camno pun Tun M ni memang kogheh kepalo dongan sumo oghang .
      Mano ado pemimpin2 terdahulu yang dio tak hamun ...
      Dongan waghih kerabat pun dio hamun ...

      Well , in this case Tun M deserve a piece of mind from Johor Sultan.

      Agung n Sultan tu manusio jugo ... Klu cakap pakai lopeh jo maghah lah dio .

      Waghih.

      Delete
  42. Anti 1MDB7:34 AM

    Salaam Datuk dan semua

    8. Kebimbangan mengenai sentimen kenegerian yang melampau bukanlah imaginasi. Banyak negara dan empayar yang dulu nampak padu telah menjadi huru-hara dan pecah.

    Statement Datuk ini memang betul. Lihat sahaja apa yang berlaku kepada Syria pada masa ini. Negeri yang aman sebelum tiada jaminan akan aman selamanya. Nabi Muhammad diturunkan sebagai Rahmat keseluruhan alam (tanpa mengira bangsa), disatukan atas keEsaan Allah bukan semangat berpuak-puak dan berbangsa-bangsa.

    Islam datang untuk menyatukan manusia atas Akidah bukan bangsa. Tidak ada jaminan apa yang berlaku di Syria tidak akan berlaku di Malaysia kini.

    ReplyDelete
  43. Jesse Labi10:08 AM


    Petikan ceramah Ustaz Dato Ismail Kamus :

    Ada satu cerita di Johor...ini nak nak kahwin ni...pengantin lelaki jawa, to kadi pun jawa.

    To kadi pun tanya : syemayang ?
    Pengantin : syemayang.
    Tok kadi : Lepas syubuh apa ?
    Pengantin tak tahu. Dia tak sembahyang.
    Kata Kadi : Lepas syubuh, johor...
    Pengantin : Ooo...
    Tok kadi tanya lagi : Lepas johor ?
    Pengantin : Lepas johor, singaporrr..


    Maaf. Lari dari topik.

    ReplyDelete
  44. hihwag10:13 AM


    "Kami komited untuk terus berusaha untuk memperkukuhkan 1Malaysia dan mentransformasikan negara.”

    Kih kih kih.....bangang betul si geng pemakan dedak zaman nie!

    ReplyDelete
  45. Just snap me from my deep sleep.Just being a king does not make you always right.

    ReplyDelete
  46. Asalam DAKJ dan rakan blog,

    1. Tun M terlalu banyak membuat kesilpan dalam isu raja raja. Walaupun telah memohon maaf pada raja raja Melayu sebelum ini dan terbaru pulak kini dengan Sultan Johor pula dalam isu bangsa Johor .Saya yakin dan percaya tindakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyentuh isu Bangsa Johor baru-baru ini akan menyebabkan Parti PRIBUMI yang ditubuhnya berdepan cabaran mendapatkan sokongan orang Johor.Ini pasti.

    2 .Harus difahami rakyat Johor lebih mementingkan semangat bangsa dan institusi Raja-Raja dalam memperjuangkan hal rakyat serta parti dan tindakan itu dilihat mungkin mengguris hati rakyat Johor pada hemah saya. Harus juga difahami
    konsep Bangsa Johor, tidak melanggar mana undang-undang pun malah ia bersifat ' unifying faktor 'rakyat Johor khas nya dan Malaysia umum nya dari zaman Almarhum Sultan Ibrahim lagi.Isteri saya dari Johor maka saya boleh rasai perasaan hati orang Johor.Sultan Johor berhati rakyat dan isu Johor keluar dari Malaysia tidak timbul langsong.No basis

    3.Ramai yang tidak ambil 'Pot' dengan apa yang Tun M lakukan sekarang walaupun saya masih menghormati beliau kerana berjuang dalam UMNO dulu walaupun amat dictator.Jelas saperti biasa terbukti beliau berterusan saperti biasa punyai sikap forever CONFRONTING and adamant that he dictate his term though we know he is no longer our mandated PM pun.Cukuplah permusuhan bersama bapa kemerdekaan kita Tengku A Rahman, Hussein Onn,Tengku Razali,Musa Hitam,Pak Lah dan kini Najib.Tun M akan GAGAL kali ini kerana beliau tidak lagi dalam UMNO dan BN saperti dulu Hanya semata mata mahukan Najib diturunkan kerana isu 1 MDB saja? Mahu kalahkan UMNO dan BN kali ini?. Not strong enough Tun oii... se tak setuju door..Den tak lupo pado RUKUN NEGARA,Kesetian pada RAJA.

    4.Saya lebih suka Tun M belajar mengambil sikap berdamai dalam umur tua ini.Lebihkan fokus pada amanah saham akhirat dan jangan silap langkah lagi. Cukuplah noo....saja nak habaq mai ni pun..

    Walaubagaimana pun selamat berjuanglah dalam parti baru ni ya.Mana lah tahu kot boleh membuat kejutan memerintah Malaysia pulak.Hmmm....

    SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA ke 59.

    @Kampong man.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:42 AM

      Kamu ada baca betul betul kenyataan Dr M. Fahamlah dulu.

      Delete
  47. Raja adil,raja disembah raja zalim raja disanggah.Ada manusia yg terlalu taksub dgn raja dan pemimpin sehingga tak dapat mengenal kaca dan intan. Maka ada pemimpin atau raja yg menjadi bodoh sombong. Akhir kalam hanya jauhari yg mengenal ma'nikam.

    ReplyDelete
  48. Rakyat Malaysia Biasa12:04 PM

    Penjelasan 1MDB Dalam Bahasa Kasar!!
    Seorang Wanita Mendakwa Dirinya Dirogol Dan Buat Laporan Polis.
    Polis Tanya- Siapa Rogol? Tak Tahu!Macam Mana Kena Rogol Tak Tahu? Ada Bukti kena Rogol? Tak De.
    Habis Itu Macam Mana Nak Tangkap??
    Perempuan Jawab,Saya Tak Peduli!! Saya Dirogol Tolong Tangkap!!
    Begitulah Cerita 1MDB!!
    Tiada Bukti Tiada Fakta!
    Siang Malam Dakwa,Najib Songlap Duit 1MDB.Kikiki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sohih kau mabuk ketum ni!!

      Delete
    2. Saifful8:32 AM

      Ada lg yang baru keluar gua,kesian.

      Delete
    3. NajibNazak6:10 AM

      Emak Rakyat Malaysia Biasa dulu pernah kena rogol macam tu ...

      Enjoy gila tahan sedap, mata tutup. Mana tau sapa yg rogol, sebab enjoy sama2. Bila pregnant si mamat Rakyat Malaysia Biasa baru kalut nak buat report...

      Sorry DAKJ, bit to lucah. Tp tlg siar so that juak ProJibby faham untuk tidak terlalu bodoh bg statement.

      Dedak is King

      Delete
  49. Zed-853:46 PM

    Sallam Dato’

    Memang benar ada pengaruh Singapura kepada ekonomi Johor.

    Wang Dollar Singapura sekarang ini sudah 3 kali ganda wang Malaysia. Ramai orang Singapura yang membawa wangnya ke Johor Bahru.

    Kita akan menyambut kemerdekaan beberapa hari lagi.

    Saya suka membuat perbandingan antara negara kita dan negara lain.

    Blog “Zamkata” ada keluarkan ucapan kemerdekaan dari PM Singapura dalam Bahasa Melayu. PM Singapura menyentuh masa depan orang Melayu di negara kapir Singapura (Bukan Kapir Harbi).

    Tidak ada Tok Arab yang memasukkan derma ke dalam akaum PM Singapura dan kemudian pulangkan balik. Sungguhpun begitu ekonomi Singapura jauh lebih baik dari Malaysia.

    Walaupun negara Singapura jauh lebih kecil dan penduduknya tak sampai 20% dari penduduk Malaysia, GDP Singapura hampir sama dengan Malaysia. Oleh itu rakyat Singapura adalah lebih kaya dari Malaysia.

    PM Singapura membuat ucapan dalam 3 bahasa, Inggeris, Melayu dan Cina. Baru-baru ini sampai pengsan di atas pentas kerana keletihan.

    Kita boleh buat bandingan ucapan PM pada 31hb nanti macamana berbeza Singapura dan Malaysia tadbir negara.

    Tidak salah kita membuat perbandingan, orang putih kata “Benchmarking”. Mungkin Parti Bersatu boleh membuat “Benchmark” perkara yang baik di negara jiran kita.

    Ucapan PM Singapura berkenaan nasib orang melayu Singapura
    https://www.youtube.com/watch?v=YsLgqYpJdLM

    ReplyDelete
  50. Tick tock4:26 PM

    Datuk, there was a recent news item that the gua musang in Kelantan is rethinking of retirement plans. Wayang kulit all long, and no one was fooled. He became a lame duck as soon as he announced he will not contest, younger leaders are eager and hungry, pushed forward.
    Devastated that he would be so easily forgotten, and now wants to remain?
    Or, he has some other agenda as some speculate?
    According to the UK blogger, he's hand in glove with the Tun? Or with the current leader? His time has run out, better to go.

    ReplyDelete
  51. Saya amat setuju dengan pendapat Dato AKJ.

    "11. Ini adalah antara akibat kerajaan pusat yang lumpuh dan tidak dihormati."

    Bila Pemimpin Tertinggi lemah dan dibelenggu skandal kewangan terbesar dunia dalam 1MDB, timbullah banyak polemic dikalangan Rakyat dan diantara Negeri-Negeri. Semua orang mahu ambil kesempatan, memeras pemimpin pusat yang lemah demi kepentingan kenegerian masing-masing. Terbaru ialah 'semangat bangsa-Johor'.

    Sebenarnya istilah bangsa-Johor bukan baru. Sudah tentu Rakyat tidak sedar bahawa 'semangat' ini timbul pada 1920 kerana akhbar, radio dan TV belum ada ketika itu. Kita pula dijajah Bangsa-Penjajah. Singapura, setelah dijual kepada British pada 1824, semakin maju dan moden. Dibawah pentadbiran Penjajah, penghijrahan pendatang-asing juga meningkat. Maka timbul lah 'Semangat' bangsa-Johor.
    Pada 1919 pembinaan jalanraya bermula di Tambak Johor. (Tambak dibina untuk laluan keretapi sahaja, pada 1909). Mungkin Rakyat Johor ketika itu, masih menganggap Singapura sebahagian dari Negeri mereka.

    Sudah tentu 'Semangat' bangsa-Johor ini tenggelam ketika Baginda Raja-Raja Melayu setuju untuk menyerahkan Negara kepada British melalui Malayan Union. Nasib baik Rakyat bangkit menentang Malayan Union sehingga tertubuhnya UMNO, 1946.

    Sekarang UMNO sudah jadi UMNO-Najib. Johor Bahru semakin moden, seolah-olah berkembar dengan Singapura. Hanya nilai matawang yang jauh berbeza. Maka 'Semangat' bangsa-Johor timbul kembali. Pada masa yang sama, Pasukan Bolasepak JDT gagah dipersada Liga-Super. Tiga pemain handalan mereka telah mengumumkan, bersara dari mewakili pasukan Kebangsaan Negara.

    ReplyDelete
  52. Waghih.

    Dr.M masih menyokong UMNO dan BN, malah dalam usia hampir 90 tahun beliau masih keluar berkempen untuk kemenangan BN & Najib ketika PRU13, 2013. Sehinggalah....kemelut 1MDB 'meletop' dan RM2.6 Billion masuk akaun peribadi Najib.

    Dr.M adalah penyokong-kuat Najib ketika ganti Pak Lah pada 2009. Sebaik saja jadi PM, Najib menubuhkan 1MDB dengan berhutang, tanpa dibawa berbincang dalam Kabinet. Ketika itu, Dr.M mahu pun Kabinet, tidak tahu bahawa Jho Low telah dilantik menjadi 'orang-tengah', berurusan bagi pihak Rakyat dalam 1MDB. Malah Jho Low sudah berada dalam TIA sejak Najib menjadi TPM lagi.

    Ya, banyak yang Dr.M tidak suka terhadap cara Najib mengtadbir Negara, terutamanya dengan Singapura & pembinaan Jambatan Bengkok, tetapi beliau masih menyokong Najib....sehinggalah scandal 1MDB meletop, berbillion-billion duit Rakyat hilang...kemudian 2.6 Billion berada dalam akaun peribadi Najib. RM2 juta pula masuk akaun Rosmah tapi...semua buat senyap je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RD ,

      Pembetulan sikit kek feedback tuan tu yo ...

      Tun M mulokan gerakan untuk jatuhkan PM DSN apobilo DSN tak ikut arahan Tun M untuk mulokan semulo jambatan bengkok pado tahun 2010 . Pado tahun 2011 bilo wartawan tanyo Tun M samoado masih sokong kuek PM DSN...dio khobar NOT SURE .

      Isu 1MDB mulo dibisingkan olih Tony Pua pado akhir tahun 2012.
      Pado tahun ini jugo Tun M lantang suruh jatuhkan DSN ateh alasan banyak ikut kemahuan oghang cino dan terlalu kowtow pado Singapura . Tapi pado maso tu takdo traction lahhh .

      Akhir tahun 2013 Tun M mulo bawak isu 1MDB lak ....
      Dio dah lupo alasan yang lain2...

      Mako bermulolah perang Tun M bersamo tenteronyo dari ANC terhadap DSN n team.

      Sumo oghang dah tau keputusan tontang 1MDB dah diputuskan olih PAC dan jugo AG . Ini keputusan resmi yang diamanahkan olih undang2 negaro kito .

      Tapi iolah bilo hati dah hitam dan tak jujur ... Tun M tak dapek terimo hakikat ini dan dio caghi lak source yang tak sahih untuk teruskan matlamat dio untuk jatuhkan PM yang rakyat Malaysia dah pilih .

      So .. berbalik pado hati kito lah yo ...

      AsSalam... RD.

      Waghih.

      Delete
  53. Malaysia's greatest enemy at the moment who is a liability to the nation is Najib Rosmah. Najib and his ilks and supporters shld disappear fast from the political radar so that this country can begin anew....Najib is more like the mad Roman Emperor, Nero. with him still around the country is burning.

    ReplyDelete
  54. Mungkin Orang Melayu terikut-ikut pe’el Pak-Pak Arabs yang amat berbangga dan megah dengan kabilah atau puak masing-masing sehingga asyik berbunuhan sesama sendiri. Ia menjadi lebih teruk, dua ratus tahun selepas wafatnya Nabi Muhammad SAW. Sehingga ke hari ini pun, mereka masih berkelahi sesama sendiri dengan lebih dahsyat lagi. Semua pihak yang bertelagah pula, membeli senjata dari Negara kapir yang sudah kaya, maju & moden, untuk membunuh sesama sendiri dan membinasakan negara mereka.

    Hakikatnya, 'Agama' bangsa-Arab inilah yang dianuti Melayu hari ini. Dibawa oleh Saudagar Kaya-raya Arabs ke Nusantara, lebih-kurang 500 tahun dahulu. Kekayaan membawa kedudukan & kehormatan Rakyat marhean.
    Ketika dibawa ke Nusantara, kegemilangan dan keAgongan Islam sudah teruk merudum akibat perbalahan Sunni & Syiah. Yang pertama sekali ‘memeluk’ Agama yang dibawa Saudagar Arab ini ialah Duli-Duli Yang maha Mulia Tuanku-Tuanku Sultan. Rakyat yang setia, hanya turuti Baginda sekalian.

    Mungkin kerana sikap Melayu yang sangat setia kepada Raja-Raja, menyebabkan mereka mudah di’jolok’ supaya berpolemic sepanjang masa, menjadi lalai dan mudah diambil kesempatan oleh ‘musuh’....macam Pak Arab.

    Hakikatnya sebenarnya.... Dr.M tidak pernah menyuarakan apa-apa pendapat mengenai Bangsa Johor, (walaupun Tunku Mahkota Johor telah membangkitkannya sekian lama dalam FB Southern Tigers) sehinggalah seorang wartawan ‘menjolok’ beliau untuk beri pandangan.
    Dalam memberi pandangan sebegitu hemah pun, ada yang tak puas hati. Ini yang saya pelik & hairan.

    Mungkin benar apa yang Saudara Ahmad Amad katakan pada 6:51 PM:-

    "Semua dah kena tipu. Why is there no video about that sultan making that statement. Ni kerja nak melaga lagakan jer"

    TV3 memang pandai dalam kerja memburuk-burukan Dr.M. Pandangan pejalan-kaki di kaki-lima jalan pun, TV3 kutip untuk memburuk-burukan Dr.M.

    ReplyDelete
  55. a well-written letter for all Malaysian to appreciate.
    Tun Dr M is our hero and will remain our hero.
    Saya hormati Paduka Sultan....saya cintai Tun.
    TQ Datuk for sharing the analysis....

    ReplyDelete
  56. Salam Dato.

    Kpd Kampong Man....
    Coretan sdra...Hampas.

    Kamu tersasar jauh dari isu sebenar.

    Isu disini adalah....Angkara kerja keji..jahat dan PENIPUAN oleh pemerintah sedia ada....tetapi kamu tetap menghentam Tun M....hingga penutup nya kamu berkata;

    ....."Walaubagaimana pun selamat berjuanglah dalam parti baru ni ya.Mana lah tahu kot boleh membuat kejutan memerintah Malaysia pulak.Hmmm...."

    Cuba tenung dan fikir secara matang dan cerdik....adakah perjuangan Tun M bertujuan untuk;

    # mengambil tempat Bugis HZ sbg PM.
    # mengambil sikap berdamai.
    (Apa yg pergaduhan yg terjadi hingga kamu mahu Tun M berdamai?)
    Pencuri tidak mahu mengaku salah dan org yg menangkap pula disuruh minta maaf....hilang akal kah kamu?

    Mintanya kamu menghormati Tuan punya blog Dan menulis dgn lebih berakal dimasa hadapan.

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum DAKJ.

    Satu kek besar dipotong untuk dinikmati bersama, yang dapat potongan kecil harap bersabar kerana kesabaranlah penentu Negara Maju lagi 3 tahun lebih. Corak Negara Maju Singapore kah? Amerika kah? Jepun kah? Timur kah? Citarasa rakyat Malaysia kah?

    Kesimpulan

    Utamakan yang Utama iaitu Malaysia. Negeri2 memayungi Malaysia selama ini telah kekal utuh berjasa menyumbang kejayaan Malaysia. 1 Malaysia adalah wajaran pemimpin kini tidak ada pada pemimpin dahulu perlu digarapkan untuk meningkatkan sifat Malaysia dari pemimpin kita sendiri bukan dari Askar Jepun.

    ReplyDelete
  58. m.f abdul8:24 AM

    Kalau anak2 yg lahir di johor boleh didaftar dlm surat beranak sebagai berbangsa johor saya akan sokong. Saya malas nak jadi bangsa melayu.

    ReplyDelete
  59. Lawak Ismail Kamus tu lawak yang diada-adakan buat lelucon. Lidah Jawa dan lidah Melayu memang sukar menyebut huruf Arab zho. Maka lidah Melayu akan membunyikan waktu "zhohor" sebagai "zohor" (yang semestinya tidak tepat) dan lidah Jawa membunyikan "zaman" sebagai "jaman". Tetapi saya belum pernah mendengar lidah Jawa di Johor menyebut waktu "zhohor" sebagai waktu "johor"; sepelat atau sepekat mana pun Jawanya mereka akan menyebutnya waktu "lohor" atau paling hampir disebutntya "dhohor".

    Isu Dr M-Sultan Johor berkaitan istilah bangsa Johor adalah isu yang diambil kesempatan oleh media arus perdana bagi memapar dan mencadangkan secara halus watak antagonis Dr M; betul atau salah itu bukan keutamaan MAP. Bagi saya bangsa Johor hanyalah satu konsep tetapi tidak mempunyai apa-apa signifikan yang legal atau pun praktikal. Kalau semuanya ini bagaikan satu skrip drama, watak antagonis akan dibenci penonton. Tambahan pula, barang diingat bahawa Dr M adalah Peradana Menteri yang instrumental menghadkan kuasa (ramai yang suka membacanya sebagai melucutkan kekebalan) Raja-Raja Melayu sesuai dengan kehendak Perlambagaan Malaysia dan Sultan Johor ketika tu adalah antara penentang yang kuat. Anwar Ibrahin dan Muhyiddin (ketika itu MB Johor) antara yang terpaksa menggalas tugas bertemu Sultan Johor untuk memberikan penjelasan (atau mungkin juga diplomasi memujuk atau mengugut) agar baginda menerimanya (mungkin juga ala penerimaan "under duress" sewaktu raja-Raja Melayu menerima Malayan Union dulu). Melalui luahan TMJ dalam fecebook sebelum ini, saya berpendapat kerabat Sultan Johor mengenang peristiwa tahun 1993 itu dengan ingatan dan anekdot yang pahit dan personal. Nah, inilah peluang MAP menolong mencalarkan imej Dr M ditengah-tengah usahanya untuk memulakan BERSATU, parti alternatif UMNO. It boils down to just one simple sentence; this is Malay politics.

    ReplyDelete
  60. sukasamasuka11:40 AM

    Datuk.

    "Johor Sultan Vs Mahathir...."


    Tun Dr. Mahathir.

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum DAKJ.

    Kebanyakan semua menganggap parti politik sebagai sebuah perniagaan monopoli dan sebagainya. Terbaru ialah parti politik dianggap karma iaitu kelahiran baru dan berbagai baru.

    Kesimpulannya :

    Politik hanyalah mainan yang berbagai bentuk dan tiada hadnya kerana dasar dari wujudan oleh picisan-picisan dari makhluk tuhan.

    ReplyDelete
  62. 1. Terima kasih kerana terus berbahas dan bertukar fikiran. Inilah semangat keintelektualan yang hendak kita semarakkan.

    2. Blog kita tidak berpura-pura mengenai kecenderungan politik kita. Kita menyokong elemen-elemen yang menentang Mohd Najib dan konco-konconya.

    3. Jadi apabila ada penyokong Najib masuk berbahas bersama kita, saya rasa besar hati dan mengalu-alukan mereka. Natijahnya mereka mengiktiraf kehadiran kita dan daripada komen mereka kita boleh tahu cara dan tahap pemikiran mereka.

    4. Daripada apa yang saya perhatikan, penggiat media sosial di sebelah Najib terbahagi kepada beberapa jenis:
    (i). Yang tidak diupah tetapi ikhlas menyokong beliau;
    (ii). Yang diberi dedak maka mati-matian menyokong beliau;
    (iii). Yang diberikan dedak maka bermati-matian membelasah penentang beliau tetapi tidak kuat mengampu beliau; dan
    (iv). Yang diberikan dedak supaya tidak menyerang beliau.

    5. Khabarnya ada di kalangan mereka yang ditaja sehingga RM50,000 sebulan. Anehnya apa yang mereka siarkan adalah cerita remeh-temeh keluarga, hobi, riadah, fesyen, sajian dan kenderaan mereka. Setiap kali mereka menyelitkan mesej pro-Najib mereka dibelasah dan di maki-hamun.

    6. Jadi saya mohon kita janganlah terlalu keras mencaci mereka yang masuk berbahas dalam blog kita ini. Seelok-eloknya kita cuba meyakinkan mereka yang cara Najib salah dan kita berusaha untuk mengubahkannya demi menyelamatkan Malaysia.

    7. Berkenaan komen berkaitan Raja-Raja Melayu yang tidak saya siarkan, saya yakin para Baginda faham sentimen rakyat, lebih-lebih lagi kalau para Tuanku itu benar-benar Raja berjiwa rakyat. Pasti para Tuanku sedar bahawa di Malaysia saja ada begitu ramai raja berdaulat, bukan raja tanpa takhta macam di India dan Indonesia.

    Wallahuaklam.

    ReplyDelete
  63. DTM....to me, at current situation, he is d only capable n preferable alternative arrangement to take place. others of d same feathers wont fly with him. they wont risk their lives. its not easy to risk anything when u do have almost everything, but its d acceptance of d fails present. maybe tat wat he thinks .....wannebe a loser or a fighter? n this is not a medieval obedient no more....its a political justification.

    ReplyDelete
  64. Assalam Dato

    Saya dilahirkan di Johor, dibesarkan di Johor, belajar sehingga menengah di Johor. Melanjutkan pelajaran di Perlis, kemudian di Shah Alam dan luar negara.

    Saya mula bekerja di Negeri Sembilan, kemudian di Selangor, kemudian di Kedah dan sekarang kembali bekerja di Selangor.

    Saya beristerikan orang Kedah..anak2 saya ada yang lahir di Kedah, di Pulau Pinang dan Selangor.

    Kalau saya gunapakai saya ini Bangsa Johor, apa pula untuk isteri dan anak2 saya.

    Jika disuruh pilih.. saya pilih BANGSA MALAYSIA.

    ReplyDelete
  65. Zed-855:02 PM

    Sallam Dato’

    Kalaulah kita cuba berfikir sepertimana penyokong Najib dan pemakan dedak berfikir, saya rasa susah juga untuk menyokong Najib.

    Saya lihat penyokong Najib cuba mengelakkan dari membicarakan apa yang salah dan apa yang betul mengenai satu perkara, terutamanya berkenaan dengan 1MDB.

    Moral untuk satu perkara itu diketepikan.

    Memang agak sukar untuk mempertahankan 1MDB terutamanya setelah pihak Jabatan Kehakiman Negara Amerika menahan harta berbillion yang dikaitkan pula dengan 1MDB.

    Oleh itu, trend penyokong Najib menukarkan hujah, kalau tidak silap saya KJ yang mengatakan, jangan menolak UMNO hanya kerana 1MDB. Mungkin kerana mempertahankan 1MDB sudah sampai ke tahap mustahil.

    Ada juga yang berhujah mengatakan bekas pemimpin lain tidak campur tangan seperti Amerika yang tidak campur tangan dalam urusan Presiden yang baru.

    Ini semua adalah hujah yang dikeluarkan untuk mengelak daripada membicarakan salah benar satu perkara dan memberikan alasan atau hujah yang amat lemah dan tidak boleh diterima.

    Ada juga seorang penyokong Najib yang mengeluarkan pandangan yang tidak ada makna apa-apa (Gibberish). Mungkin tidak disengajakan atau mungkin juga disengajakan.

    ReplyDelete
  66. Saya setuju juga dengan pandangan Dato AKJ pada 3:13 PM, terutamanya yang terakhir.

    Masa saya muda dan bujang dulu, sekitar 1984, saya amat tidak sokong. Maklumlah, ketika itu seorang CO sebuah kapal T### telah diterajang hingga pecah-muka, hampir lemas, berpaut pada jetty, di Selat Tebrau. Tetapi... setelah meningkat tua sedikit dan mempunyai anak, baru saya minat politik dan tersedar bahawa Duli-Duli Yang Maha Mulia Tuanku amat diperlukan Rakyat sebagai 'last line of defense', dalam serba-serbi situasi, terutamanya zaman selepas Pak Lah dan diikuti pula Najib....dimana penyelewengan WANG & tanah/harta-pusaka Rakyat yang tergadai akibat nak bayar hutang 1MDB.

    Setakat hutang berbillion, bayar bunga keatas hutang saja, dah RM2 Billion setahun...tak apa lagi. Tapi...ada juga berBillion yang hilang, tak tahu kemana dibelanjakan. Sudah la, beli tanah kerajaan, terlalu murah dan jauh dari harga pasaran...hasil keuntungan jual tanah itu dengan harga berlipat-lipat kali-ganda pun....tak nampak.
    Itu belum bercakap pasal keuntungan yang deperoleh sejak 2009 atau berapa ribu Rakyat dapat bekerja dengan 1MDB.

    Sudah lah dahulu....masa kemelut 1MDB mula meletop...Najib suruh Rakyat bersabar dan tunggu Laporan Forensic...ke apa...oleh Ketua Audit Negara...alih-alih... bila dah siap... di OSA kan pula. Mana Rakyat tak marah.
    Kebawah Duli Yang DiPertuan Agong pun tidak dipersembahkan.

    Cadangan/nasihat Istana atau Majlis Raja-Raja, langsung tidak dihiraukan. Contoh terbaru.....supaya akta baru-MKN diperhalusi/diperbaiki atau dikaji semula...langsung tidak diendahkan oleh kerajaan UMNO-Najib....sehingga menjadi Undang-Undang..... tanpa kelulusan Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong.

    Mengapa Duli-Duli Tuanku memdiamkan diri....amat membinggungkan hamba. Takkan hamba nak kembali pada zaman muda-muda.... dan ajak anak-anak sekali.

    Ampun Tuanku, beribu-ribu Ampun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1280 K Tmn Malik10:07 PM

      Tuan RD, dari boleh jado lifeline dkrg dah jadi lifeless...

      Zero

      Delete
  67. Salam Waghih.

    Agak-agak nyo la...kalau tak ado... 1MDB dan Jho Low.....Dr.M masih sokong BN & UMNO loie tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'kom Salam.

      Script akan berbalik kek ceghito Pak Lah ...
      Bezo ehhh ...DSN ni protege Tun M ...langkah silat Tun M dah dibaco .

      So ...Tun M akan totap buko langkah sumbang ... tak sokong DSN ...tak sokong UMNO ...tak sokong BN ...

      Wassalam

      Waghih

      Delete
  68. sukasamasuka7:52 PM

    Datuk.

    "Zahid to Muhyiddin: Show evidence Najib had RM4b in his account...

    "He accused our prime minister, he must show the evidence. Don't make allegations based on hearsay," he responded curtly."

    (http://www.malaysiakini.com/news/353954)

    1. I think Zahid is doing the right to defend his PM in that manner...but, why?...and,why only him?

    2. Muhyiddin is right to reveal the information, but, it's kind of half-hearted...weak...like a firecracker, rather than a nuclear bomb! He almost fainted to see the number...wow, so dramatic ooo....
    kesian juga kau ni bos.

    3. Najib is right to keep quiet, afterall, it's just a storm in a teacup...wondering why Zahid making so much noise acting like Hindi movie when he is supposed to do other thing. Kesian si Zahid.

    Meanwhile, I just bought a packet of smuggled cigarette...naik 10 cents...to RM3.60...nothing to do with GST!...and a Malaysian Flag to celebrate Hari Kemerdekan Malaysia kita.

    ReplyDelete
  69. sukasamasuka8:03 PM

    Datuk.

    "7. Berkenaan komen berkaitan Raja-Raja Melayu yang tidak saya siarkan..."

    Nasib juga aku tiada komen pasal raja raja melayu kita...sebab negeri kami tiada raja ba bos ku....mungkin dulu dulu ada...macam mana kalau mau dapatkan satu...bagus juga kalau ada...aman negeri....daulat tuanku...kami semua ok ba, tuanku...makan cukup...pakai cukup...semua cukup...

    Selamat menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia kita!

    ReplyDelete
  70. Mat Bakar8:52 PM

    Sallam DAKJ

    Pepatah melayu berbunyi "Ditelan mati emak diluah mati bapa" inilah scenario yang sedang dihadapi sekarang berkaitan kesultanan Johor. semenjak negeri tersebut mencapai tahap ekonomi yang baik jika dibandingkan dengan negeri lain seperti Kedah, Kelantan dan Perlis. Johor punya team bola professional dengan pemain pemain import yang handal, malahan berupaya mempunyai kapal terbang sendiri. Seluruh negara sedar tentang kemewahan ini tetapi kenapa sekarang harus ujud "Bangsa Johor".Benar sepertimana kata Tun M bahawa tindakan ini seolah olah memperkecilkan negeri lain yang kurang maju. Tidakkah ini RIAK namanya dalam erti kata lain rakyat Johor diajar menjadi parochial.

    Ugutan untuk keluar dari Malaysia saya anggap sebagai kebudak budakan pra matang yang bakal melemahkan bukan saja Bangsa Johor malahan seluruh Malaysia. Ingatkah lagi bila matawang ringgit kita diserang dulu? jika ini berlaku kepada kita tidak hairanlah kalau Johor pun akan diserang dengan cara lain seandainya Johor tidak berada didalam Malaysia.Mampukah Johor menentang serangan ini dengan aset dan kepakaran yang terbatas, berada dalam keadaan serba mewah menjadikan setengah orang terlalu yakin dia boleh bersendirian Bangsa Melayu sering memerlukan satu sama lain oleh itu usahlah terlalu diagung agungkan konsep Bangsa Johor ini. Kepada MAP hentikanlah memainkan sentimen ini kerana ada tangan tangan nakal sedang bertepuk melihat gelagat antara istana dan rakyat marhaen.

    Wallahukaklam

    ReplyDelete
  71. Assalam msh,

    Hoho.....another young agitated mind who cannot accept differing views ya ?

    "Exercise freedom of expression and not suppression of expression."

    This surely will add colour to the discussion here of course. After all these are just opinions and some are mere PERCEPTIONS and we should be able to manage it.

    You may read my previous posting here in DAKJ below hoping you can exersise tolerant.Hehe...

    " Kampong man1:18 AM
    My boy,

    1.I can quite understand your irritation because we don't share the same sweet music here now that i come into this blog as a mere passenger.Was here many years ago before you appear.You cannot accept my views it is fine with me.Young college boys nowdays don't share the experience kampong man and pre Merdeka Malaysians went through and even the May 13 tragedy.Assuming you are in college now you probably were not here in the world as yet.Not important though.

    2.I disagree with Deklarasi Rakyat and the setting up of new party BERSATU which will further split Perpaduan Melayu, affect political stability,peace and harmony in this peaceful Malaysia just because to topple Najib and his UMNO/BN government UNDEMOCRATICALLY. Yes, undemocratically for just that silly 1 MDB issue alone.Do it next GE 14 if you will please.

    3.Of course i adore that man Tun M more than you do because i lived in his time and saw his contributions.The political landscape change following the sacking of DSAI and the REFORMASI that follows just behind my house create so much instability and harmony in this country.A political havoc too.Now poor Pak Lah and later Najib has to carry this responsibility to correct the wrongs in the past and they are too many to mention here.Many.Huh...

    4.My analysis suggest that Najib will hang on to complete his mandated term.If there is no crimanal charges are made against him,it is very likely he will contest again for UMNO president and ultimately and logically will still be our PM again.We shall leave it to voters to decide.

    5.UMNO/BN has gone through worst situations in the past and prevailed.Since when was UMNO/BN lost ruling the nation?.

    6.This new party BERSATU will get nowhere just like the defunct Semangat 46 and some splinters since it will not attract many peribumi.Irritated still ?.

    6.Sorry boy.Thank you for being honest for i hate hypocrite.The beauty is i NEVER use one sen of political money snd project.Just that i am a beneficiary of gomen policy on education for a deservedly qualified kampong man like me.Hehe. "

    Moral disini: Terima perbezaan pendapat walaupun pahit untuk ditelan.
    Maaf ya.Saya jujur memberi pandangan. PEACE.Hehe...

    @Kampong man.

    ReplyDelete
  72. Dr. Mahathir is the proponent of Vision 2020, but the Sultan of Johore is a proponent of Vision Hindsight 1920. There's a hundred year gap there.That is the fundamental difference.

    ReplyDelete
  73. sukasamasuka12:08 PM

    Datuk.

    How would you react if PM Najib fainted in public tommorow 31st August...like Singapore’s prime minister, Lee Hsien Loong, last week (on Aug 21) when he spoke at the island nation’s 51st National Day rally.

    Jangan kau minta minta puji Najib...penat aku semalam round round ke hulu ke hilir cari bendera Malaysia sebab ada orang bilang kita mesti sambut Hari Kemerdekaan "Malaysia"...kerana mu aku sanggup beli itu bendera...harganya pun macam satu bungkus rokok seludup...minum kau air banyak banyak sebelum berucap...sebab mana bolih kasi balik itu bendera kalau sudah dibeli...

    ReplyDelete
  74. mmmm…just to ponder on tat bangsa johor bid….well, to bonding unity as it said. Kurang ajarnya tetap santun…..a poesy by d late usman awang. my friend said he has to learn more about it. d others said it sounds like a chest thumping silverback thou.

    yes, am thinking about rank n class in d form of origin, values, economic n education within one own race. we share d same race but perceive one another as being from different side of track, generally ‘ll internalize superiority toward one onother. so to speak…..very simply, spookiness n all sorts of prejudice find their scores to dis kind of mental contentions…..a memetic model,,,, tentang kebodohan yg belum selesai….darwin theory it is!

    so one kelantanese boy who spoke his twang profoundly mistakenly hated as uncivilized by college girls. he retorts ttat johor batak accent is worth. d circle goes on! so d ramification n suggestion of bansa johor, bangsa kelantan n other bangasa within bangsa r not favorable.

    ReplyDelete
  75. Zalman A8:27 PM


    "4. Daripada apa yang saya perhatikan, penggiat media sosial di sebelah Najib terbahagi kepada beberapa jenis:
    (i). Yang tidak diupah tetapi ikhlas menyokong beliau;
    (ii). Yang diberi dedak maka mati-matian menyokong beliau;
    (iii). Yang diberikan dedak maka bermati-matian membelasah penentang beliau tetapi tidak kuat mengampu beliau; dan
    (iv). Yang diberikan dedak supaya tidak menyerang beliau."

    Datuk,

    I think the 1st category is a very small one!

    ReplyDelete
  76. Waghih.

    Ketika Najib...Menteri Pertahanan, dia guna orang-tengah Razak Baginda (bazir WANG Rakyat bayar komise) untuk berurusan bagi pihak Kerajaan @ Rakyat untuk beli Kapalselam...Dr.M langsung tak buka mulut. Saya pun masih sokong Pak Lah walaupun agak rumit nak bela UMNO/BN dari serangan Pembangkang.
    Tetapi...saya tetap memperbodohkan-diri bela UMNO/BN... lebih-lebih lagi selepas Raja Petra Kamaruddin (RPK) bersumpah SD, mengatakan Rosmah berada dilokasi Altantuya diletopkan. Lepas tu...RPK terus lari ke UK, sehingga kehari ini. Dengar cerita, dia buka pub disana dan...yang palin pelik, telah bertukar menjadi 'panglima-perang' Najib yang agak gigih.

    Bila Dato AKJ kata... ada yang taja RM50k sebulan... dalam hati kecil saya...mesti guna WANG Rakyat.

    Bila dah jadi PM...Najib & Rosmah terlibat pulak dengan Deepak Carpet yang dapat pinjaman TANPA-faedah RM30 Juta dari Bank Rakyat yang dimiliki Kerajaan @ Rakyat...Dr.M masih sokong UMNO & Najib.
    Terbaru...Pengerusi Bank Rakyat terlibat rasuah & ditangkap SPRM....pulak dah.

    Sekarang...kecoh pulak pasal 1MDB & Jho Low... Baru Dr.M istihar keluar UMNO dan desak Najib turun. Najib enggan. Melalui Undi-Tak-Percaya di Parlimen...tak berjaya...media pro-Najib...mula tayang adegan ahli-ahli UMNO menjulag Najib ....siapa yang tidak setuju dengan 1MDB dipecat atau digantung keahlian UMNO.

    Dah tak ada jalan lain...last resort, tertubuhlah BERSATU.

    Waghih...belum jawab...dan saya ulangi:

    "Agak-agak nyo la...kalau tak ado 1MDB dan Jho Low.....Dr.M masih sokong BN & UMNO loie tak?

    Sekian. Salam Waghih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RD .

      Kalau tak tahu baco respon den yang short , sharp n simple tu,tak dapek lah den nolong yo.

      Wassalam.

      Waghih

      Delete
  77. Salam Sdra Kampong Man.

    Bila membaca coretan sdra dlm menangkis komen sy pd coretan awal sdra...sy merasai bahawa sdra agak telah terasa teramat sangat.

    Ha ha....sdra sebaliknya melabel sy 'young agitated mind' dan meyebut sy "my boy..young irritated mind bla bla..".

    Tidak mengapa itu hak sdra didlm memperkecilkan org yg enggan bersetuju dgn pandangan sdra dgn label yg tidak sewajarnya.

    Yg penting disini...adalah isu tentang Pemimpin yg tidak bermoral selain tidak amanah...keji lagi kotor dan menyusahkan rakyat yg sdra mempertahankan hingga Tun M pula yg sdra persalahkan.

    Tidak cukup dgn itu sdra cuba memperkecilkan/mempersendakan beliau hingga berkata..."manalah tahu terjadi kejutan dan dia (Tun M)akan mengambil tempat Najib.

    Dlm point 3 sdra diatas pula sdra menyebut bahawa sdra 'adore' beliau (Tun M)....tetapi mengutuk pula bila bilamana Anwar dibuang dan Pak Lah digantikan....Basil tangan Tun M.
    Dan kini kejadian serupa pula berlaku pada Najib.
    Sdra bercerita lagi bahawa bnyak kesilapan Tun M yg perlu diperbetulkan oleh Pak Lah dan Najib.

    Apa yg silapnya?
    Minta pencerahan.

    Dab selain itu ...sdra bertanyalah pd diri sendiri...bukankah Anwar layak dibuang....dan adakah Pak Lah seorg yg berkemampuan nenjadi PM negara?
    Hingga sdra menuduh Tun M membikin 'havoc'.

    Sy dpt membaca,.dari coretan sdra....sdra marah sekali pd Tun M....tidak begitu kah?
    Apa yg sdra 'adore' nya disini.

    Sbgai penutup....sy cuma melontarkan pandangan yg memang logik...cuma mass sahaja yg akan menentukan..

    ...BAHAWA ISU DISINI ADALAH NAJIB BUKAN TUN M..

    Sy spt DAKJ cuma mahu ramai termasuk sdra mengerti bahawa Tun M bukan lah masalah disini....tetapi Bugis HZ adalah orgnya.
    Org yg sdra masih mahu menyokong.

    'Please do not get irritated with all that I have said above...old man'

    Selamat malam.

    msh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Pak msh,

      Terima kasih memberi komen.Realitinya saya tidak punyai ruang kebencian pada manusia.Sebagai penganalisa bebas dan cuba tidak TAKSUB dan overly partisan dimana ramai sympatiser terdapat disini saya amat memahami.Saya hormati semua pandangan.Cuma 'hampas' tu is a bit rough sikit kot.Teruskan perjuangan kamu.Hehe...

      Delete
    2. salam sdra Kampong Man.

      Apology on the word 'hampas' in reference to my response to your comment.

      Nothing personal at all.
      Thanks for the understanding.

      Yeah...we need to maintain the premise of..."one's opinion need to be respected at all course....no two way to it".

      Apology once again and to DAKJ too for sharing his views on the current events and allowing us the oppoturnities to participate.

      Selamat berjuang demi kebenaran dan keadilan.

      Terima kasih

      Delete
  78. Anti pemakan dedak,2:44 AM

    salam sdra RD.

    Spt kata Pembahas2 yg lain...Waghih seorng 'clown'....mana mungkin dia dpt menjawab semua soalan2 yg ditanya.

    Nak dikatakan 'Troll' pun dia tak kayak.

    Dia bikin malu orghang Noghori saja dgn coghrita merghapu dia.

    ReplyDelete
  79. Waghih.
    Ekau tak nolong tak po. Den tak kesah.

    Tapi....ingat Najib, ingat Razak Baginda, ingat Deepak Carpet & ingat Jho Low.

    ReplyDelete
  80. Waghih,

    Raso Den kau kono puji Deklarasi Rakyat dan Peribumi Bersatu lobeh sikit.Baru ramai boleh terimo kau.Semalam Den balik kampong Den Kuala Linggi buek reunion penulisan buku kenangan samo rakan sekolah Den di Ipoh dulu dan bermalam di chalet topi laut.Den masok simpang Pedas torus ko Tanjong Agas dan seberang jambatan Sg Linggi ke kampong Den.Den nampak pembangunan rancak serta jalan ke sinun terbaik.Ado lampu tiap tiap tiang menuju jambatan jalan pun teramatlah cantik nyo,Macadamised road kato omputeh.Ai yo sah lah UMNO/BN kuek di Nogori Mat Hasan dan Idris Haron Melako Den.Demi rakyat desa lah tu .
    Ekau jangan marah dan jangan jolok sarang tebuan disini.Ado yang tak suko.Den raso komen kau ni fair.Tak pulak Den nampak ado elemen fitnah pun. Syabas Waghih.Melako Den dahctak ado raja

    ReplyDelete
  81. AsSalam Kampong Man ..

    Den memang salute Tok Mat dan Tok Idris. Jelas keduo2 MB ni ado jiwo rakyat seiring dongan DSN .

    Tok Mat, maso mulo ambik alih sebagai MB , dio komehkan Nismillan , aturkan infra ... lopeh tu jemput pelabur2 .
    Keadaan Nismillan sekarang cukup bersih dan anak2 mudo dio galakkan berniago merato tompek asalkan tak jojeh keselamatan dan kebersihan .

    Tok Idris lak ... memang prihatin n kuek kojo ... mojo dio " Dont mess with Melacca " ... cukup efektif . Dah jadi benchmark pengurusan .

    Tanjung Agas dan Sg Linggi tu tompek mainan den . Mancing sinun tiap bulan.
    Nampak pembangunan naik mondadak.
    Alhamdulillah ... Tok Mat n Tok Idris ni prihatin terhadap kebajikan nelayan.

    So ... takdo apo2 yang den nak jolokan.
    Hanyo .. den nak jomput DAKJ n ANC gang datanglah melawat kek Nismillan dan Melako . Bawaklah keluargo untuk makan angin . Suatu perubahan yang cukup menarik .

    Wassalam.
    Waghih.

    ReplyDelete
  82. Zaman Tun jadi PM, kelebihannya mengatasi kekurangannya. Campur tolak dia lebih bagus dari pemimpin selepasnya. �������������� salute atas kecemerlangan pimpinannya.

    ReplyDelete
  83. SomeoneFromJB11:36 AM

    born and bred in johor.. a true blue johorean, all atok nenek moyang from johor.. the only time i wasn't in johor was when i went to further my studies in the UK.. currently working in johor.. lives in jb, i can see the larkin stadium from my house where every time there's a match, i feel like my house is immediately next to it with all the cheering, chanting and whatnots.. i dont subscribe to the bangsa johor hype.. tun m all the way all the time! don't worry, there are a lot of us here keeping both our eyes open and our ears to the ground..

    ReplyDelete