Tuesday, May 21, 2019

Masa Untuk Membuat Penilaian dan Penjajaran


A Kadir Jasin


MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Perdana Menteri telah dua kali memberi markah kepada Kabinet
MEMANDANGKAN Kerajaan Pakatan Harapan (PH) sudah berusia setahun dan banyak penilaian  telah dibuat oleh pelbagai pihak, termasuk Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, sendiri maka eloklah satu tindakan susulan yang menyeluruh dibuat.

Pada 6 Mei lalu, Dr Mahathir dilaporkan berkata bahawa beliau memberikan markah 50 peratus kepada anggota kabinet berbanding 40 hingga 50 peratus lima bulan sebelumnya.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Tetapi sebelum saya meneruskan perbincangan tajuk ini, izinkan saya membuat sedikit penjelasan mengenai analisis saya bertajuk “Kerajaan PH Terdedah Kepada Sabotaj” yang  tiba-tiba menular (viral) di media sosial sejak beberapa hari kebelakangan ini.

Ini rencana lama. Ia ditulis dan disiarkan dalam Blog saya pada 20 Oktober lalu – lama sebelum kerajaan PH menyambut ulang tahun pertamanya 9 Mei lalu.

Walaupun bukan perbuatan saya menyebar semula rencana itu, namun saya memohon maaf seandainya timbul kekeliruan dan kegusaran akibat merebaknya tulisan itu.

Kalau boleh, izinkan saya mencadangkan kepada penggiat media sosial agar melawat Blog saya bagi memperoleh maklumat terbaru dan terus. Kadang-kadang berita yang ditulis semula dan disiarkan oleh media masa tidak berapa tepat dan bukan yang terbaharu.

Berbalik kepada keperluan PH membuat penilaian komprehensif dan menjajarkan semula janji-janji pilihan raya umum (PRU), dasar, rancangan dan pelantikannya, saya yakin ia boleh membantu memulihkan semula keyakinan dan sokongan orang ramai.

Mana-mana janji PRU, dasar dan rancangan yang tidak sesuai, tidak praktikal dan bertindih hendaklah dipinda atau digugurkan langsung.

Janji PRU, dasar dan rancangan adalah ciptaan kita sendiri. Jadi kita janganlah terlaku terikat atau terpenjara kerananya.

Lagipun, janji-janji itu kita rangka ketika kita pembangkang di mana banyak maklumat adalah tidak lengkap atau tidak tepat.

Sekarang kita tahu keadaan sebenar yang nyata lebih buruk daripada yang kita jangkakan maka kita berhak dan wajib membuat penyesuaian.

Prestasi Menteri

Begitu juga dengan watak-watak yang kita lantik untuk menganggotai Kabinet atau menjadi Menteri Besar, Ketua Menteri dan Ahli Majlis Kerja (Exco) kerajaan negeri.

Jika ada yang masih merangkak dan meraba-raba setelah setahun diberi peluang dan tanggungjawab maka adalah kewajipan kita meminta mereka memikirkan semula kedudukan mereka dan, jika mereka berasa perlu, mengundurkan diri secara sukarela supaya orang lain boleh dilantik menggantikan mereka.

Saya rasa masa setahun sudah cukup lama. Mungkin tidak kepada penjawat tetapi bagi rakyat jelata yang menaruh harapan, ia mungkin macam selama-lamanya.

Setahun – 12 bulan, 52 minggu dan 365 hari – adalah cukup lama bagi mereka kerana mereka mengharapkan perubahan dan pembaikan apabila mereka mengundi parti kita.

Kita hanya mampu memberi pandangan dan menaruh harapan. Selebihnya adalah hak dan budi bicara Perdana Menteri untuk memikirkan tindakan sewajarnya.

Beliau tentu lebih arif kerana beliau sendiri memberi markah 50 peratus sahaja kepada anggota kabinet beliau.

Pada fahaman saya, ini adalah markah purata. Ada yang bawah 50 dan ada yang atas 50. Yang bawah daripada 50 itu bolehlah dijadikan sasaran untuk diganti.

Rakyat jelata, khususnya yang mengundi PH, berhak untuk membuat penilaian siapa yang pada pengetahuan dan pandangan mereka, berjaya atau gagal memenuhi aspirasi mereka.

Pegawai Tadbir

Begitu juga dengan lantikan penting dalam Perkhidmatan Awam, agensi amanah dan syarikat berkaitan kerajaan.

Ada kakitangan awam yang masih setia kepada bos lama
Semua orang tahu ramai pegawai tinggi lantikan kerajaan kleptokrasi Barisan Nasional (BN) masih dalam jawatan masing-masing. Malah ada yang dinaikkan pangkat kerana mereka layak atau kerana proses kenaikan pangkat biasa.

Kita juga tahu, ada saki baki lantikan bekas kerajaan BN yang masih setia kepada bos lama atau terikut-ikut cara dahulu.

Secara langsung dan tidak langsung mereka ini bersekongkol mensabotaj kerajaan PH demi mengekalkan jawatan masing-masing.

Ini adalah kerana mereka tahu bahawa hanya dengan cara itu saja mereka boleh melindungi dan merahsiakan keterlibatan masa lampau mereka.

Pada dasarnya, Perkhidmatan Awam adalah berkecuali dan setia kepada kerajaan yang memerintah – the government of the day.

Tetapi virus kerajaan kleptokrasi telah menjangkiti darah daging sebahagian daripada mereka akibat rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan.

Ramai yang menggunakan “reversed psychology” dengan mendakwa mereka dianaktirikan dan dianiaya oleh kerajaan PH.

Sudah sampailah masanya Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) bekerjasama dengan kerajaan membuang virus ini supaya cabang eksekutif dan pentadbiran boleh berganding bahu berkhidmat untuk negara dan rakyat jelata.

Pengurusan GLC

Begitu jugalah dengan pengurusan agensi Amanah dan GLC serta GLIC. 

Mana-mana yang tidak sehati dengan kerajaan PH atau berasa kurang layak eloklah mengundurkan diri.

Tidak terkecuali adalah ahli lembaga pengarah dan pengurusan kanan yang dilantik oleh PH sendiri.

Perdana Menteri mahu gaji kakitangan GLC lebih seimbang
Sekiranya mereka didapati tidak memenuhi syarat dan aspirasi lantikan mereka, kerajaan wajiblah berterus terang dan menasihatkan mereka agar berundur atau disingkirkan.

Tindakan yang sama perlu diambil ke atas ahli lembaga pengarah dan pengurusan kanan yang mengutamakan kepentingan peribadi daripada organisasi atau yang terlibat dengan jenayah korporat.

Kita dapati ada anggota pengurusan kanan yang membayar diri mereka sendiri gaji, elaun dan kemudahan yang berpuluh juta ringgit nilainya setahun sedangkan gaji kakitangan bawahan adalah pada kadar kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Amalan dan tabiat ini amat tidak secocok dengan saranan Dr Mahathir di persidangan “Invest Malaysia” Mac lalu agar pengurusan berkongsi keuntungan secara lebih adil dan saksama dengan pekerja.

Mana-mana pengurusan yang mengambil jalan mudah memberhentikan pekerja bagi mengurangkan kos dan mengekalkan keuntungan wajib dianggap sebagai pengurusan yang lemah dan gagal.

Kesimpulannya, setalah setahun memerintah, kerajaan PH wajib menilai semula keberkesanannya dalam konteks janji pilihan raya dan aspirasi rakyat jelata dan melakukan penyesuaian.

Saya amat yakin majoriti rakyat jelata boleh menerima realiti semasa jika kerajaan bertindak secara bijaksana, telus dan terbuka.

Tetapi mereka akan hukum kita kalau kita bertindak defensif, memutar-belitkan fakta dan cuba menegakkan benang kering.

Ingatlah, benang kering akan bertiup dalam angin dan tidak berguna. Tetapi benang basah boleh dipintal hujungnya dan dimasukkan ke dalam lubang jarum untuk menjahit kain yang koyak.

Wallahuaklam.


Sunday, May 19, 2019

Jho Low Exploits the Malay Psyche



PREAMBLE: Views expressed herein are entirely mine. I am writing in my personal capacity as a blogger. It has nothing to do with whatever position I may hold.

Jho Low (extreme left) is like family to Najib and Rosmah
JHO Low’s 1Malaysian Development Berhad (1MDB) scam epitomises an extremely successful exploitation of the Malay psyche.
 
He’s an evil genius. Otherwise how do we explain his ability to ingratiate himself to a Malay Sultan at the age of 28 and soon after, the Prime Minister.

It might have been possible that the Low family had from the start wanted him to be an international wheeler-dealer hence his Harrow College enrollment.

[Anonymous comments will not be published. Please use real or pseudonym. Thank you.]

There he met boys of pedigree or who were wealthy enough to earn one. The English public schools are where young gentlemen are groomed and the rich lads made gentlemen. Jho Low is of the latter category.

That boys’ school experience must have whetted his appetite for class and exclusivity. What he lacked by way of pedigree would be made up by way of money – lots and lots of it.

And what better place to start that quest than among the rich, ambitious and savvy international undergraduates of Pennsylvania's Wharton Business School?

He also acknowledged that back home, where the Malays control politics and the Chinese helm the economy, certain things are held dear.

He knew for instance that vast majority of the Malays revered their rulers and held the Arab in high esteem. He knew with a ruler’s help he could easily get the politicians and the bureaucrats to work with him.

He also knew that the Malays look up to the Arabs and the latter have what he wanted – money.

He would develop this as his source of strength.

And he was right on the spot. With the combination of the Malay royalty, the politicians, the bureaucrats and the Arabs, he turned himself into the living, breathing wolf of Wall Street.

He portrayed himself as an international man of mystery, a ladies’ man and wheeler dealer, showering his contacts with money, expensive gifts, grand holidays and even grander abode.

He knew that behind every powerful, ambitious and greedy man is an even more powerful, ambitious and greedier woman.

Thus, with the help of several of such men and women, he became the surrogate father to the Terengganu Investment Authority (TIA) and later the 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

In a matter of a few years he amassed for himself, his Malaysian, Arab and American collaborators, their wives, children and cronies, billions of US dollars in cash, jeweleries, landed properties, handbags, wrist watchers and paintings.

He hobnobbed with Hollywood actors and movie makers. He installed Riza Shahriz Abdul Aziz, the stepson of then Prime Minister, Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil Mohd Najib Abdul Razak, as an instant movie mogul.

Riza is one of two children of Rosmah Mansor from her previous marriage.

While turning dreams into movies the Hollywood way, Jho Low also turned movie plots into reality in order to build a legacy and perpetuate his intoxication for wealth and power.

He made forays into the political arena by organising and funding the Barisan Nasional campaign during the 2013 General Elections especially in his home state Penang.

It was at that time that he became visible and known to the political elite with his campaign extravaganza that featured Najib and the South Korean singing sensation Psy.

Away from the screaming teenagers, he coaxed the 1MDB to buy lands at way above the market price in Penang. He really believed that he could topple the DAP-led state government and have Penang to himself. He would want to do better than his father, (Tan Sri) Larry Loh Hock Peng.

But his ambition was blown to smithereens when the DAP demolished the BN in Penang and Najib did worst than Tun Abdullah Ahmad Badawi in 2008.

That was the turning point in the opposition against Najib and the BN that would see them defeated five years later.

His get-rich-quick started to unravel and his favour-buying schemes in the US became the subject of investigations by the US Department of Justice (DoJ).

He and his associates, including the rapper Prakazrel “Pras” Michael, are now facing charges of illegally funding the Obama re-election campaign – the reward of which might have included the infamous Najib-Obama Hawaiian golf game at the height of Malaysia’s big floods in 2016.

He is also linked to the Republican donor, Elliot Broidy. Their handiwork is  believed to have led to Najib’s unofficial visit to the White House in 2017 to ingratiate himself to Donald Trump.

New reports suggested that Broidy and his lobbyist wife, Robin Rosenweig, had tried to negotiate with Jho Low a lobbying deal worth US$75 million. 

Broidy came to Kuala Lumpur in May, 2017 to meet Najib’s people but not before calling on Jho Low in Bangkok.

The curtain had fallen and the dragnet is widening. Most recently assets belonging to Jho Low’s mother, Goh Gaik Ewe, had been placed under the forfeiture order.

Jho Low is phenomenal as a deal maker and schemer. He is alleged by United States and Malaysia with the theft of US$4.5 billion (about RM18 billion) in 1MDB money.

But from the historical point of view, an unscrupulous Chinese using the Malay aristocracy and ruling elite to enrich himself isn’t an oddity.

It had happened in the past and is continuing to happen today. In fact, almost always, behind every business deal involving a Malay aristocrat, there is a Chinese wheeler dealer.

Even in the business of managing three mini palm oil estates of less than 500 hectares belonging to a state Islamic agency by a crown prince, his partner is a Chinese.

Wallahuaklam.

Sunday, May 12, 2019

Perihal Belanda Minta Tanah dan Tanah Kurnia


A Kadir Jasin


MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Bukit Persekutuan:Tanah kerajaan bernilai premium
KES pengurniaan terbalik tanah kepada Sultan Johor dan mungkin juga kepada raja-raja lain mengingatkan saya kepada peribahasa “Belanda minta tanah”.

Kalau setakat tanah kerajaan negeri bertukar hak milik menjadi harta raja, rasanya bukankah berita yang mengejutkan lagi.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Yang menimbulkan kegusaran lebih besar adalah tanah Kerajaan Persekutuan tiba-tiba menjadi milik raja.  

Tetapi sebelum saya bercerita lebih lanjut mengenai amalan dan ancaman Belanda minta tanah ini, izinkan saya memperjelaskan ungkapan pengurniaan terbalik.

Selalunya yang mengurniakan tanah atau sesuatu yang berharga adalah raja dan yang menerimanya orang yang kedudukannya di bawah daripada raja.

Tetapi dalam kes pengurniaan tanah di Johor Darul Takzim, yang mengurniakan tanah adalah Kerajaan Negeri dan yang menerimanya adalah Sultan. Pelik tapi benar.

Kalau hal ini berlaku pada zaman pemerintah Barisan Nasional (BN) ia tidak menghairankan sangat. Amalan engkau garu belakang aku, aku garu belakang engkau adalah perkara biasa.

Ia adalah lazim bagi seorang pemimpin kerajaan yang lemah atau banyak rangka bergantungan di dalam almari sehingga terpaksa menyogok atau tunduk kepada tekanan pelbagai pihak untuk kekal berkuasa.

Anehnya, apa yang berlaku di Johor itu dikatakan atau didakwa berlaku juga dalam pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH). Inilah yang membimbangkan.

Semua pihak boleh nafi kalau tak betul. Saya akan siarkan penafian mereka sepenuhnya kerana blog kita ini mengamalkan hak menjawab (right of reply).

Saya harap dakwaan ini akan disiasat dan disahkan oleh Menteri Besar baru, Sahruddin Jamal, sebab dia tentulah tidak mahu mengulangi kesilapan lampau dan menderita nasib yang serupa dengan pendahulunya.

Kita bagilah dia sedikit masa sebab dia pun baru dilantik. Cuma saya hendak beritahu dia yang kita akan memasang telinga dan membeliakkan mata mendengar dan melihat apa dia lakukan.

Belanda Minta Tanah

Berbalik kepada peribahasa Belanda minta tanah, saya terbaca sebuah rencana Berita Harian atas talian (online) bertarikh 25 Januari 2018 yang mengatakan ungkapan itu mempunyai bukti sejarah.

Laporan tersebut memetik Pensyarah Leiden Institute for Area Studies (LIAS), Universiti Leiden, Belanda, Dr Surya Suryadi sebagai berkata, Syarikat India Timur Belanda (Dutch Vereenigde Oost-Indische Compagnie) meminta sedikit tanah daripada Kerajaan Buton di Sulawesi, tetapi mengambil lebih daripada apa yang diberikan.

Tembok pertahanan Kesultanan Boton 1332-1960
Nampaknya tipu helah cara ini tidak bermula dan berakhir dengan Belanda saja. Ia masih berterusan, sama ada atas dasar kurnia, permohonan atau pengambilan paksa menggunakan Akta Pengambilan Tanah.

Cara ketiga ini sedang berlaku di Melaka ke atas tanah milik anak syarikat Permodalan Nasional Berhad (PNB), iaitu Sime Darby Plantations, tetapi sedang digagalkan. PNB adalah agensi amanah Bumiputera dan berjuta orang melabur dengannya.

Tanah SDP yang cuba diambil alih dengan harga murah itu adalah untuk syarikat dari Taiwan. Malah ada bukti tersurat yang mendakwa bahawa Sultan Kelantan sewaktu menjadi Yang di-Pertuan Agong terlibat dengan permohonan tanah ini.

Kalau tidak betul sila nafi dan saya dahulukan dengan permohonan maaf. Tetapi apa yang jelas ialah SDP telah mengemukakan kes itu kepada mahkamah.

Kerajaan Melaka sekarang dipimpin oleh PH dan Ketua Menteri, Adly Zahari sudah dimaklumkan berkaitan sentimen Putrajaya mengenai hal itu.

Pada zaman pemerintahan kleptokrasi Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil Mohd Najib Abdul Razak, banyak permohonan tanah dan projek oleh raja-raja.

Ada permohonan ini menyerupai Belanda minta tanah, diberi betis hendak paha.

Ini mungkin kerana Najib seorang aristokrat dan berupa salah seorang Orang Besar Berempat Pahang. Jadi dia bagi keutamaan apabila raja minta. Ikut cerita, bukan raja saja, isteri raja pun ada yang tumpang sekaki.

Atau boleh jadi juga disebabkan dia sendiri menganggap harta dan duit ringgit negara sebagai milik peribadinya maka dia tidak berasa apa-apa untuk “mengurniakan” tanah kerajaan, projek dan konsesi kepada raja-raja.

Buat masa ini saya tidak berhasrat merumitkan jalan cerita jadi saya tumpukan kepada satu kes yang saya tahu dengan agak jelas.

Ceritanya lebih kurang macam ini. Seorang raja telah meminta tanah Kerajaan Persekutuan di Kuala Lumpur seluas hampir 14,000 meter persegi dengan penilaian hampir RM30 juta.

Tapi premium atau harga jualan tidak sampai RM6 juta atau diskaun sekitar 80 peratus.

Kemudian macam Belanda, raja itu minta tambah hampir 10,000 meter persegi lagi yang penilaiannya kira-kira RM45 juta tetapi premium yang dikenakan hanya RM4.5 juta atau diskaun 90 peratus.

Jadi untuk tanah seluas lebih kurang enam ekar, raja itu hanya bayar kira-kira RM10 juta.

Pengurniaan dan penjualan tanah dengan harga di bawah nilai pasaran ini berlaku secara berleluasa pada zaman pemerintahan Najib, termasuk tanah milik tentera.

Ini adalah antara legasi buruk yang ditinggalkan oleh Najib. Dia percaya bahawa duit dan harta kekayaan adalah raja.

Sebagai sebahagian daripada usaha menyelamatkan harta negara maka Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang berusaha mereformasi institusi dan mencegah rasuah, wajib bertindak ke atas legasi buruk Najib ini.

Dalam keadaan di mana negara semakin kekurangan tanah dan ramai rakyat jelata tidak mampu memiliki rumah sendiri kerana nilai hartanah yang melambung maka adalah amat tidak patut tanah milik kerajaan dikurniakan atau dijual dengan harga murah kepada mana-mana pihak sekali pun.

Wallahuaklam.