Friday, May 26, 2006

Sarawak: BN Tak Kalah Pembangkang Menang

[Nota kepala: Minta jangan guna "anonymous" untuk komen. Susah nak cam. Tak akan diposkan. Terima kasih.]

A Kadir Jasin

BARISAN Nasional Sarawak tidak kalah dalam pilihan raya umum negeri 20 Mei lalu. Tetapi yang jelas “menang” adalah pembangkang. BN memperoleh 62 daripada 71 buah kerusi Dewan Undangan yang diperbesarkan. Pembangkang dan calon bebas mendapat sembilan, bilangan terbesar sejak 1986.

Di negara-negara lain atau di negeri-negeri lain di Malaysia, keputusan begini tidak memeranjatkan. Tetapi di Sarawak ia hampir-hampir menyebabkan “serangan jantung”.
Sebabnya banyak dan pelbagai. Buat permulaan, sejak awal-awal lagi kepemimpinan negeri dan pusat, dengan bantuan media massa arus perdana, menguar-uarkan kemenangan bersih.

Ini berpandukan prestasi pilihan raya negeri 2001 dan pilihan raya umum 2004 di mana BN negeri memperoleh kemenangan besar.

Malah ada penyokong Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud “meremehkan” proses demokrasi yang sangat penting itu sebagai hadiah hari jadi kepada beliau. Abdul Taib merayakan hari jadinya yang ke-70 pada 21 Mei. Tidak mengejutkan jika tarikh pilihan raya itu dipilih khas untuk berlaku serentak dengan ulang tahun ke-70 kelahiran beliau.

Apa yang rata-rata disifatkan sebagai memeranjatkan oleh banyak pengulas politik sebenarnya tidaklah terlalu memeranjatkan. Malah dengan alasan yang begitu banyak untuk mengasak BN, parti-parti pembangkang sebenarnya gagal untuk memaksimumkan peluang keemasan mereka.

Namun kejayaan DAP memenangi enam kerusi dan Keadilan, buat kali pertama, mendapat satu kerusi cukup untuk memberi isyarat bahawa pengundi Sarawak semakin bersedia untuk menjadi “lebih Malaysia” dalam pilihan mereka.

Reaksi Kepada Monopoli Politik

Ini mungkin berupa manifestasi “pemberontakan” terhadap monopoli politik negeri itu oleh parti-parti kaum dan puak yang bergabung menjadi BN Sarawak, dan mungkin berupa isyarat awal perpecahan BN Sarawak.

Penolakan BN oleh pengundi bandar, khasnya pemilih keturunan Cina, bukan sahaja berupa pemberontakan terhadap Sarawak United People’s Party (SUPP) tetapi juga protes terhadap prestasi ekonomi yang tidak menentu.

Sebagai masyarakat peniaga, pengundi Cina lebih sensitif kepada perkembangan ekonomi yang dalam masa setahun dua ini tidak menampakkan arah dan tujuan yang jelas.

Kemerosotan bilangan pemilih yang keluar mengundi dan perubahan trend pengundian masyarakat Dayak mengukuhkan andaian bahawa berlaku protes yang meluas terhadap BN Sarawak yang diketuai oleh parti Melayu/Melanau, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

Sarawak adalah satu-satunya negeri di Malaysia di mana parti-parti nasional BN seperti Umno, MCA, MIC dan Gerakan tidak bertapak. Politik negeri itu diserahkan bulat-bulat kepada parti-parti etnik negeri yang bergabung membentuk BN Sarawak.

Akibatnya, Sarawak dan Ketua Menterinya mempunyai kedudukan yang istimewa dalam kerangka politik nasional. Walaupun jarang diperkatakan, sistem yang memisahkan BN negeri daripada BN pusat memberikan Sarawak suatu bentuk autonomi yang tidak dinikmati oleh negeri-negeri lain.

Malah pemerhati politik tidak terlepas daripada membuat komen bahawa Perdana Menteri merangkap Pengerusi BN pusat, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, tidak pun hadir untuk berkempen di Sarawak.

Jadi tidak hairanlah apabila Abdullah membuat kenyataan media di Mesir mengatakan beliau “berasa sesuatu tidak kena” mengenai pilihan raya itu beberapa hari sebelum pengundian, banyak pihak di Sarawak menganggapnya sebagai sesuatu yang luar biasa dan menyebabkan mereka berasa terkilan.

[Update, May 31]

Elektrik, Mengapa Beban Pengguna Sahaja?

Tarif baru elektrik berkuatkuasa 1 Jun. Antara alasannya ialah kenaikan kos penjanaan dan kesan perjanjian pembelian tenaga antara TNB dan pengeluar tenaga bebas (IPP).

Kerajaan berkata jika tarif tidak dinaikkan, TNB akan mengalami masalah kewangan yang teruk. Malah ada anggota Kabinet yang mengatakan TNB akan muflis jika tarif tidak dinaikkan.

Kenaikan tarif elektrik ini berlaku tiga bulan selepas harga petrol dan diesel naik 30 sen seliter kerana kerajaan mengurangkan kadar subsidi petroleum.

Kalau pengguna terpaksa menanggung beban kenaikan harga minyak kerana kerajaan mengurangkan subsidi dan kini tarif elektrik pula dinaikkan, soalnya mengapakah subsidi gas asli kepada IPP diteruskan?

Bukankah lebih lojik bagi kerajaan membantu rakyat jelata, khasnya golongan miskin, daripada memberi subsidi kepada IPP? Setelah sekian lama beroperasi dan mendapat harga yang baik daripada TNB, wajarkah IPP terus diberi subsidi gas?

IPP yang menggunakan gas asli yang dibekalkan oleh Petronas mendapat subsidi sebanyak RM6.40 bagi setiap MMBTU yang mereka gunakan. Harga pasaran setiap MMBTU gas asli adalah lebih kurang RM30.

Anwar Joins HK Company

Parti Keadilan Rakyat Adviser, Datuk Seri Anwar Ibrahim, would be appointed board member of Hong Kong-listed China Merchants Dichain Ltd.

A company statement published by Hong Kong Economic Journal on May 23 said the former Malaysian Deputy Prime Minister and Minister of Finance "would be responsible for businesses in Southeast Asia and the Middle East.


Wong Kwan, chef-turned-entrepreneur who controlled the logistic company told reporters that Anwar "has strong (and) influential connections with Arabian petrol supply countries and financial sector in Asia."

Falling FDI Rating

In 2004, a survey among 1,000 executives of global companies by consulting firm A.T. Kearny & Co. put Malaysia at number 14 among the most preferable investment destinations. It published the names of only the first 25 countries.

Last year (2005), Malaysia was not in the list of the 25. Singapore clocked in at number 18 and Thailand 20 -- unchanged from 2004. They were the only Asean countries to make it to the list.

[Update, May 28]

And why should the BN MP for Jasin, Mohd Said Yusof, be unnecessarily perturbed by the yet- to-be announced outcome of his "trial" by a BN panel headed by Mohd Najib?

Mohd Said is not the only one who "intefered" in the functioning of government departments, agencies and companies. Even if he is eventually found guilty, he can seek comfort in the fact that he is not alone.

What do we say about a company seeking a contract to dismantle a decommissioned TNB power plant being officially endorsed by no less than the Prime Minister -- not once but trice -- in writing (with official seal "Perdana Menteri Malaysia), by Umno secretary general using the party's letterhead, private secretary to the PM (on Pejabat Perdana Menteri Malaysia letterhead), private secretary to Minister of Internal Security (also on official letterhead) and political secretary to the Finance Minister (on official letterhead).

Since none of these documents are marked "Sulit" or "Rahsia", they can be openly shown and circulated. What likely effects do this barrage of official endorsements have on the person receiving them? In this particular case the president and ceo of TNB, Datuk Che Khalib.

Mohd Najib may not be aware of this. But his decision on Mohd Said's case will involve some very tricky moral and technical issues. What constitutes interference and who will and will not be punished?

In today's Sunday Star, Mohd Najib was reported as saying that the rural-urban income gap has widened and the government is determine to address this. But I read somewhere that the government has proposed a development budget of RM31 billion for Kuala Lumpur during the 9th Malaysia plan as opposed to the combined RM29 million for Sarawak and Sabah.

If this is correct, it could lead to worsening of the gap. Kuala Lumpur is the richest territory in the country while Sarawak and Sabah are among the poorest. Mohd Najib may want to look into this.]


(Sambung Posting Asal)

Apa Muslihat Perdana Menteri?

“Kalau tahu BN ada masalah, apatah lagi akan kalah banyak kerusi, mengapa Perdana Menteri tidak beritahu Abdul Taib atau datang sendiri membantu?” demikian reaksi para pemerhati politik di Kuching.

Bekas seorang pengarang akhbar Sarawak yang saya temui di Kuching pada 24 Mei berkata seandainya Perdana Menteri mengetahui atau “berasa” sesuatu tidak kena, logiknya beliau perlu memberitahu Abdul Taib atau pemimpin negeri yang lain.

“Atau apalah salahnya beliau memberitahu Najib (Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak) kerana Najib datang berkempen,” kata seorang wartawan Sarawak.

Apakah kenyataan Abdullah di Mesir itu mengandungi suatu muslihat atau mesej yang tidak kita fahami atau sekadar sedap cakap?

Kalau beliau “berasa” ada sesuatu yang tidak kena, siapakah yang mempengaruhi fikiran beliau untuk membuat kesimpulan sedemikian?

Teori persekongkolan (conspiracy theory) berlambak -- daripada kerenggangan perhubungan di antara Abdul Taib dengan pentadbiran baru di Putrajaya kepada isu perniagaan dan (seperti biasa) “faktor Khairy”.

PM Ada Kuasa Ghaib?

Atau apakah Perdana Menteri dan pembantu-pembantu beliau cuba memberi gambaran bahawa beliau mempunyai kuasa dan naluri istimewa untuk “menilik” apa yang akan berlaku, yang tidak nyata kepada orang lain?

Ini mengingatkan saya kepada dakwaan seorang rakan akrab Perdana Menteri, yang kini menganggotai dan mempengerusikan banyak perbadanan kerajaan dan syarikat swasta, yang secara terbuka menyifatkan Abdullah sebagai manusia yang “diberkati”.

Dalam sebuah seminar di Universiti Malaya tidak lama dulu, kawan yang mendakwa dirinya pengamal tasawuf itu berkata segala-gala yang berlaku kepada Abdullah membuktikan “keistimewaan” beliau.

Jadi tidak hairanlah jikalau akhbar Internet Malaysiakini secara berseloroh menyiarkan tajuk berita “The Clairvoyant Malaysian Prime Minister” (Perdana Menteri Malaysia Tukang Tilik).

Berasa atau tidak, tilik atau tidak dan diberkati atau tidak, keputusan pilihan raya Sarawak yang memberikan prestasi baik kepada pembangkang pasti akan memberi kesan bukan sahaja kepada negeri berautonomi itu malah kepada politik nasional.

Dengan begitu banyak soalan yang belum terjawab atau dijawab tetapi tidak meyakinkan – daripada isu AP kepada penjualan aset Proton pada harga 1 Euro, pembatalan projek jambatan, kesan perjanjian perdagangan bebas dan kenaikan harga yang berterusan – pembangkang tidak kekurangan modal untuk mengasak kerajaan.

Walaupun kerajaan, dengan bantuan media massa arus perdana yang menyokongnya, cuba memberi penjelasan mengenai pelbagai kenaikan harga yang berlaku sejak akhir-akhir ini, rakyat terbanyak terus curiga kerana banyak penjelasan itu bercanggah antara satu sama lain.

Misalnya, walaupun kenaikan 12 peratus tarif elektrik mulai 1 Jun ini didakwa tidak akan menjejas 60 peratus pengguna – mereka yang menggunakan RM43.60 sebulan atau kurang -- namun mereka akan dibebankan oleh kenaikan harga barang dan perkhidmatan akibat kos elektrik yang lebih tinggi.

Kalau hari ini pengguna berasa tekanan kenaikan harga, sebabnya ialah kerana kadar inflasi yang dulunya rendah – di bawah dua peratus setahun – kini telah meningkat kepada hampir lima peratus (4.6 peratus pada bulan April) (Lihat carta).

Di masa yang sama, ekonomi Malaysia berkembang pada kadar yang lebih rendah daripada negara-negara jiran dan Bursa Malaysia adalah yang paling lemah prestasinya berbanding pasaran saham negara-negara Asia yang lain. Malah kita kalah kepada Indonesia, Filipina dan Negeri Thai dalam beberapa aspek.

Peluang Untuk Pembangkang

Inilah antara isu politik, ekonomi dan sosial yang boleh dan pastinya dijadikan modal oleh parti-parti pembangkang untuk meraih sokongan.

Yang menjadi tanda tanya hanyalah kemampuan mereka membuat analisis terperinci dan menyampaikan maklumat kepada rakyat jelata dan pengundi secara meluas dan berkesan.

Kemampuan mereka akan terus terhad kerana mereka tidak akan mendapat tempat di dalam media massa arus perdana dan mereka sendiri masih tidak mampu meyakinkan umum bahawa mereka boleh menjadi alternatif kepada BN.

Namun dengan semakin meluasnya penggunaan media massa alternatif seperti Internet, harapan pembangkang memecahkan monopoli politik BN adalah lebih cerah.

Keputusan pilihan raya negeri Sarawak adalah bukti jelas aliran ini.

44 comments:

Rockybru said...

iNTERNET TiMES
Re your final point on the power of the Net as a source of info, I couldn't agree more. Increasingly, we get more and more news that matters from the likes of Malaysiakini and Malaysian Today as well as from bloggerwithballs like yourself, J-O and Aisehman, to name a few.
The newspapers will remain relevant, I am sure. But if you take NST (and more recently the new malay mail) as a hint of things to come, mainstream newspapers will be known more for their entertainment and advertisement values.
Serious reporting and reliable/credible editorialising, analysing and commentaries will be the domain of the likes of Msiakini/Msian Today and the bloggers.

Anonymous said...

Yang seronoknya,

Najib disuruh buat bedah siasat.

Kita yang bagi racun untuk membunuh kita juga yang nak tahu apa punca kematian, bukan ke lucu kes "homicide" ini?

Hanya berbulan dahulu, kita gantung Sarawak Tribune kerana menghina Rasulullah SAW.

Yang sebenarnya, itu bukanlah silap orang atasan Tribune tersebut kerana mereka tidak di beritahupun akan niat buruk seorang dari editor yang memasukkannya "at the eleventh hour".

Namun demikian, pegawai2 Tribune tergesa2 datang ke Semenanjung untuk bertemu Kementerian yg berkuasa untuk menjelaskan situasi dan sekaligus memohon maaf (macam hendak bertaubat mengadap pemimpin pusat).

Keputusannya: Hukum. Okay juga.

Kemudian, NST (kepunyaan UMNO)telah mengeluarkan suatu kartun yang seakan2 cuba mencabar kesabaran umat Islam di ruang supplement mereka. Apabila di tegur sedikit, dengan riaknya kartun tersebut di pamerkan semula tetapi kali ini di mukasurat 2 NST sebesar yang mungkin dengan hujah2nya seakan2 hendak mengajar umat Islam supaya lebih bersikap liberal.

Keputusannya: NST di lepaskan dengan amaran dan kucupan mesra di pipi.

Bolehke rakyat Sarawak, khusunya yang mengundi di kawasan2 yang dapat baca Sarawak Tribune menerima keputusan ini?

Lepas sahaja insiden itu, tanpa rasa "remorse" NST siarkan pula iklan2 minuman arak sebesar2 mungkin di muka2 yang sepatutnya di khaskan untuk berita politik dalam negara yang mustahak. Cubaan sekali lagi untuk mencabar kesabaran umat Islam dan Bahlul2 yang duduk dalam Majlis Kerja Tertinggi UMNO.

Saya percaya bahawa apabila keputusan bedah siasat mayat Sarawak ini di buat, sisa racun ini di keluarkan dari "findings".

Anonymous said...

Dato',

Never to underestimate this man! He subscribed to the Edinburgh black box. This machine had sensed the September 11 attacks, Kursk submarine tragedy, Tsunami Funeral of Princess Diana etc. It's not impossible for the machine to sense the Sarawak Election. However, the fevered mood of the biggest mandate in history of the time, had him to doubt the small box but with apparently inexplicable power until the result was announced.

Apparently, those people who can get hold of this machine will have bright futures in the Malaysian politic. Aren't you interested to get hold of this machine Dato'?

Hantu Gigi Jarang.

Anonymous said...

Abdullah Ahmad Badawi's comments that he 'felt that something was not right" before the polling day in Sarawak is utter rubbish and a clear sign of the 'saya yang menurut perintah" prime minister being 'used' again.

As you have rightly pointed out, he should have gone down to the ground in Sarawak to campaign or correct the "not quite right" situation before polling day and not act like a bomoh now, after the people have expressed their choice.

The main reason for the Chinese community in Sarawak to reject BN this time around is not because of Abdul Taib Mahmud or SUPP, but because the inability of the Federal government to manage our economy with the level of efficiency experienced before Oct 2003.

The Chinese are clearly unhappy that the nation's economic standing is sliding down despite experiencing promising growth in the last two decades.

It looks like Pak Lah is yet again being advised by his able son-in-law and his 'tiny republic advisors' to grab the BN's performance in Sarawak as a golden chance to ridicule Taib Mahmud but the veteran politican is no easy meat for rookies like Khairy.

Sarawak, being the lynchpin of BN with 31 parliamentary seats, is like the goose which lays the golden egg for the coalition.

So, it won't be wrong to assume that Khairy and his group of Oxbridge warriors have now set their eyes on Sarawak.

The Mission : To undermine and pressure Taib Mahmud to retire, install a new (green) leader who would be subservient.

It seems that pushing for a "Regime Change" is no longer confined to the US or George Bush but appears to be unfolding in our own doorsteps.

Whether Taib Mahmud has overstayed his welcome or not is for Sarawakians to decide, not by some treasure hunters out to rape the state with the slightest available chance.... as had been done to Proton, Khazanah...and others.

TRUTH HURTS!

Anonymous said...

Nasib baik kenaikan tarif kenaikan elektrik diumumkan selepas pilihanraya Sarawak. Mungkinkah pembangkang akan menang lebih lagi sekiranya ianya diumumkan sebaliknya? Betulkah 60% daripada pengguna yang menggunakan elektrik kurang daripada RM44.00 tidak terjejas dengan kenaikan ini. Jawapannya TIDAK kerana adalah lebih baik jika kenaikan dilakukan secara menyeluruh misalnya, 5% kepada semua pengguna. Golonggan yang di atas hanya perlu membayar extra RM2.20 sebulan atau kurang. TETAPI implikasi lebih besar dan berpanjangan adalah apabila harga-harga barangan dan perkhidmatan yang akan dinaikkan (tidak pernah terjadi diturunkan semula)nanti oleh pengeluar dan pengilang akibat kenaikan kos pengeluaran. Contohnya, pengguna harian perkhidmatan komuter (KTMB)yang kos operasinya banyak kepada tenaga elektrik jika tambang dinaikkan sebanyak RM0.20 sahaja untuk sehala X2kali sehari (berulang)dan X22hari sebulan, berapakah perbelanjaan sebulan telah bertambah RM8.80. Berapakah jumlah sebenarnya jika kenaikan yang lain dicampurkan? Kalau tak percaya bubarkan sahaja Dewan Rakyat dan kita lihat mana yang lebih memeranjatkan keputusan pilihanraya Sarawak atau Malaysia nanti?

A KADIR JASIN said...

It's sad to note that some of our participants -- hantu gigi jarang, truth and even the strident drmuzi -- to name a few, are beginning to sound so jaded, cynical and sceptical about this beloved country of ours.

I understand your sentiments. I guess I've lived long enough. I had seen many crises before. I had seen how great and honourable leaders and their equally wise advisors extricated us from difficulties.

I am hopeful that there's light at the end of the tunnel and clouds with silver linings. Keep up faith and keep the struggle. Perjuangan tidak pernah selesai.

Maybe, as hantu said, the Edinburgh black box, whatever that is, will bring about our salvation. There must be such a miracle somewhere. Search and you shall find.

Have not heard the word "bahlul" spoken for a long time. Must go back to watching P Ramlee. The way he used the word was brilliant. I wouldn't have been offended had he used it on me. Then again we have only one P Ramlee .. then, now and maybe, forever.

As for those Dr M supporters, let them be reminded by P Ramlee's "barang yang lepas jangan dikenang".
But forgetting history is at the peril of repeating our mistakes.

apekome said...

Kita jangan pelek pasal tariff elektrik naik, sebab ia tidak akan turun pun. Yang kita hairan, apa pasal ada orang sokong kenaikan tariff elektrik ini. Dalam surat khabar, ada interview dengan orang tertentu yang kata kenaikan itu berpatutan dan tidak membebankan. Kalau tanya orang kaya, memang lah tidak membebankan. Tanyalah orang kumpulan pertengahan. Di rumah flat, mana ada orang bayar elektrik kurang RM45. Kat KL ni panas, kena pakai aircon atau setidak-tidaknya kipas angin. Tiga bilik, tiga kipas angin. Setiap rumah mesti ada peti sejuk, ada tv, menggosok kain tak pakai sterika kayu arang tapi elektrik. Anak-anak ada handphone, tiap malam kena caj bateri, tiga biji telefon, tiga point elektrik. Campur-campur, masuk ratusan ringgit juga tu. Memang boleh jimatkan elektrik, tapi kena sanggupkah hidup dalam kepanasan dan malam guna lilin atau pelita je. Kita harap kerajaan compensate kenaikan tariff elektrik dengan benda lain yang boleh mengurangkan beban rakyat.

Anonymous said...

Datuk,
Saya percaya apa yg cuba di'highlight'kan oleh para pengundi di Sarawak adalah rakyat mahukan perubahan. Perubahan ini bukan sahaja merangkumi perkembangan ekonomi negara, taraf hidup yg lebih baik dsb tetapi juga berupa 'approach' jentera BN itu sendiri dalam me'raih' undi.

Saya kira percaturan jentera BN dalam pilihanraya sebegini besar (not a by-election) masih me'nyogok' rakyat dengan track record terdahulu ataupun menggunakan kuasa 'mainstream media' meng'highlight'kan projek2 yg bakal dilaksanakan adalah satu taktik lapuk. Hampir tiap kali pilihanraya umum mahupun pilihanraya kecil, inilah saja modal jentera BN. Tidakkah pemuda atau puteri BN dapat hadir dgn idea idea dan approach yg lebih bernas dan jitu? Rakyat secara umumnya mahukan pembangunan tetapi bilamana pembangunan di'politik'kan.. ia sgt memualkan.

Saya kira DAP dan keadilan mampu memujuk rakyat sarawak di kwsn terbabit beralih arah kerana approach 'check and balance' yg dibawa mereka. Ya! BA tidak akan mampu mendirikan sebuah kerajaan tetapi parti2 pembangkang ini berjaya meyakinkan pengundi mereka bakal menjadi pembangkang yg 'constructive'dalam dewan undangan negeri kelak dan ini sememangnya yg pengundi mahupun utk akauntabiliti sesebuah kerajaan.

Saya juga berpendapat, kalau hendak dibandingkan dengan by-election yg dimenangi oleh BN di beberapa kawasan spt pengkalan pasir dan pendang (2002), kerajaan BN Sarawak hanya menerima satu 'wake up' call to improvise themselves. Kalau kita ambil kira by election terdahulu, jentera BN begitu sekali tidak efektif meraih undi walaupun dengan kehadiran seorang bekas naib presiden UMNO yg turun padang tetapi masih mendapat kemenangan dengan majoriti yg sedikit. Berbaloikah kemenangan BN itu jika dibandingkan dengan usaha dan pelaburan yg BN telah hulurkan?

Persoalannya, perubahan jentera BN dalam menangangi isu2 rakyat harus selari dengan peredaran masa. Rakyat kalau terus disogok dgn mentaliti kelas ke 3, tidak akan ke mana. Hanya yg berterusan, mimikan2 pada pemimpin2 yg terus bermain dgn hujah2 lapuk.

lentera said...

I refuse to be a member of any political party.

But I have to admit Sarawak Election is a wake-up call for the leaders.

Additional seats in towns are grabbed by opposition - they are all chinese, because they are more economically sensitive.

Time and again, the election results and political maneuvres have repeatedly proven that the chinese community is smarter and more mature in their politics.

I am sure based on the post-mortem anaysis, there will be a lot more demands to be made by the chinese community, masquared as reasons for the loss of seats. This has happened before and it is a powerful political weapon.

They cannot be blamed. After all, the damage has been done. It makes sense for them to capitalise the loss by demanding more for the community.

The blame should be put on the Malays and Bumi communities for lack of creativity to take stock of the situation and capitalise on their needs.

All things said, I have to agree with Dato' Kadir that there will be light at the end of the tunnel.

Tuhan tidak memanjangkan usia kita sehingga dapat menyaksikan semua ini secara sia-sia. Pasti ada sesuatu yang tersirat yang ingin dipesan Tuhan lewat kesemuanya ini. "Search and you shall find".

"Bukan Lentera Ajaib"

Unknown said...

Pak Lah berlakon lagi.

1. Pak Lah ada firasat bila kata "saya sudah tahu ada sesuatu yang tidak kena sebelum pilihan raya lagi."

2. Pak Lah menutup bangkai gajah dengan Nyiru bila berkata "i dont know, i'm not involved in anyway" bila ditanya mengenai penggabungan ECM Libra-Avenue.

3. Pak Lah menjadi hipokrit bila berkata, "saya tidak memerlukan projek mega dan bandaraya bergemerlapan." tapi Sri Perdana dibaiki hingga mencecah RM15.4 juta.

Pak Lah oh Pak Lah. hentikanlah lakonan. Ini bukan zaman P Ramlee lagi.

Unknown said...

Salam~

Kalau Sarawak tidak lagi menjadi Disneyland BN, adakah maknanya pembangkang berwarna-warni dengan peluang di Semenanjung? Adakah pembangkang tahu dan sudah belajar mengambil peluang?

Kalaupun pembangkang terus tidak tahu menyanyi lagu yang diminati rakyat dan tetap lembik di tangga terbawah carta, sekurang-kurangnya patahkanlah mimpi Khairy Jamaluddin untuk menjadi perdana menteri.

Dia dijangka bertanding dalam pilihanraya akan datang. Dia mesti disekat. Kalau tidak, negara kita jadi pusat penyembelihan!

Mohamad Nazmi Zaidi said...

Salam

Datuk,

Lantaran announcement mengenai dua elemen yang akan naik harga iaitu minyak dan elektrik, dengar katanya akan ada rapat umum konon2 untuk membantah kenaikan harga dua elemen tersebut di KLCC.

konon2 nya lah, saya tak tahu.

tapi kiranya jika kita sedar, zaman mahathir dahulu menyaksikan tiada banyak tunjuk perasaan berlaku. semua orang suka hati. semua orang happy.

tapi sekarang ini, entah. rakyat makin bengang agaknya. apa lagi permainan yang ada? role AAB sebagai PM kini semakin dipertikai.

Kalau tidak takkanlah Tun sampai terkejut besar dengar BN hilang kerusi di Sarawak election. Ada yang kena lecture di Tokyo nanti nampaknya.

dueng said...

alah...rakyat malaysia, sekejap harga minyak naik, sekejap harga tarif elektrik naik, semua pun pangkah pembangkang. sebentar saja. lepas tu, lupa lah tu. malaysian with short memory span. tak percaya? ramai dah lupa pasal anwar ibrahim. kalau dulu panas membara, sekarang suam2 kuku pun belum tentu lagi.

cuma nya, kalau ini berterusan ada kemungkinan rakyat malaysia bertukar arah. mungkin. sekadar wild guess tapi rasanya tak mungkin. rakyat malaysia tak sebegitu berani. tak setegar rakyat indonesia. rakyat malaysia terlalu pampered. pasal itu mudah lupa. jangan risau lah BN, sekejap saja tu. sekarang pun dah takder follow up isu minyak. tiada lagi demonstrasi. timbul isu elektrik, baru ada naik balik demonstrasi.

rakyat malaysia masih terlalu takut untuk membuat perubahan besar. mana mungkin mereka berani kerana dalam kepala mereka, kemajuan = BN. tiada BN, tiada kemajuan. bahkan semasa mahathir letak jawatan, ada berkata malaysia tak mungkin sejahtera ekonominya tanpa mahathir. ada yang umpamakan mahathir dengan Allah, tiada mahathir, tiadalah rezeki. sampai begitu sekali. usah risaukan sekadar 9 kerusi tu. tiada apa2.

kalau benar rakyat malaysia sangat berani, mahu juga saya tengok perubahan pucuk pimpinan kerajaan. tapi, mungkinkah sekadar mimpi indah yang terlalu sempurna? mungkin...

-sekadar pandangan kosong-

Mohamad Nazmi Zaidi said...

iyalah, betullah tu.

sindiran tahap cutthroat kata orang. atau perli yang tahap makan dalam.

Dirty games. There must be something wrong somewhere. It takes a lot to master a mastermind, if to take AAB as one. Kini AAB seperti dibonekakan oleh orang2 tertentu.

juga diperlekeh oleh rakyat sendiri.

Kalau begini gayanya, rasanya jentera BN sudah perlu bersiap sedia untuk menghadapi pilihanraya umum yang akan datang. silap2 makin banyak kerusi yang akan bertukar tangan nanti.

lagilah TUN 'terkejut'.

as for you, Datuk, i have to agree with you. Probably this is just not the time yet to lose our faith (or at least not yet).

As for TUN, well maybe he is enjoying his times after all, apart from being the Chancellor of a private university. But that doesn't really mean that the old lion has lost its claws. Old yes, but not blunt.

AAB is blur of what's happening. Maybe a slap or two might do, just to ensure he gets the right wake up call.

Anonymous said...

Sapa suruh kutip balik "barang" yang dah dibuang?

ufukhati said...

Ilmu Hisab :

1. "Jaga dalam kekeliruan" + "Mimpi dalam kekeliruan" = Hidup penuh kekeliruan.
2. Yang surreal akhirnya ,menjadi real. Sut sekali : Hidup ini memang surreal.

A KADIR JASIN said...

futuristic invention, I don't have the letter. But you can always ask one of those persons.

Ask Reezal Merican. He's a politican and a youth leader (GPMS). He's a decent bloke. Surely he'll not tell untruth.

The rule of the thumb is quite simple really. TNB has to choose the lowest and most reliable bid. Assuming that this is an open tender.

Ask Che Khalib!Having charged us an additional 12-per cent for his product, he has to respond to our query.

Anonymous said...

Dato',

Everyday they talk about all the bad things that happened during Dr.M's time. Everyday they potray themselves as "The Government", the government that Malaysian can't refuse.

With all the spins, I thaught, I can expect a better life. But, NO! My quality of life is worsening off, day by day! Look around, anyone who doesnt't feel it, is a buffalo!

Hantu sendiri pun boleh lemas lah Dato'!

Hantu Gigi Jarang

Anonymous said...

Has the current government miscalculated national energy policy by cancelling the Bakun Project and the railway double tracking?

Had we continued with Bakun, we could protect ourselves from high petroleum and coal prices. We may not have to suffer a high electricity tariff. Double tracking can help reduce transport cost, highway congestion and road accidents.

The current government cancelled Bakun and railway double tracking on emosional ground. It hates Mahathir era policies, programmes and contractors.

Anonymous said...

Kita pening kepala memikirkan bagaimana negara boleh jadi ini macam huru hara. Tapi itu PM dgn menantu kesayangan dia bagus goyang kaki tengok MY Team. Abis macam mano? Apo nak dikato lagi, jang oi!

Anonymous said...

Dear Dato,

I am not frustrated with my country. I supported the National football team last night however undeserving they were by my standards of a National under 20 team. In the whole 100 minutes of play, there were only five attemps on target, two of them converted from a stationary ball. There were no field goals.

Our country is great. Her history is remarkable. Almarhum Tun Razak's brilliance allowed Tun Mahathir to bring it to greater heights. My frustration now is with the players in the govt.

Yes AAB has his own style, is more gentle and seem more affable than his predecessor, but the rakyat's pocket is hurting compared to the times of the "iron-clawed" Tun.

AAB keeps on saying, "Kesian kat rakyat", yet the petrol prices went up several times.

Then he says ".....ini yang rakyat marah kat kita ni..", implying that he is angry at the incompetance of several govt depts, yet TNB rates go up.

Everytime he says something telling us he cares about us, something goes up.

Last weekend he announced the increase in wages and benefits for housemaids. The rakyat will have to pay more. The increase in salary is one thing, but the RM75 monthly insurance for them???? Heck! The avarage rakyat don't even have insurance for thier children!! Why doesn't he throw in dental benefits as well for the maids and give them weekends off?

Dato,

Remember how Micheal Corleone gets nice and shows respect to his freinds and relatives before he orders them to be "knocked off"? I think AAB has been watching too many Godfather movies. The rakyat is beginning to feel like Corleone's friends and relatives who are usually seated in the front seat of the car in thier final journey.

Another case would be in the fifties when Mao Tze Tung and his famous wife paid a visit and even brought a pot luck for the Prime minister of China. The were very nice and thoughtful guests and exchanged fond pleasantries with each other. When the Maos left, the PM asked the wife to pack and prepare to flee knowing full well that thier visit was the Kiss of Death. The next morning they found a plane wreck nearing the Russian border with bodies of the PM and his wife.

I guess this is the standard operation of any leader before hurting those he loves.

Despite my desparation, I'm making efforts to change the hypocrites surrounding AAB and replacing them with sincere "conciliares" in the Supreme Council and hope people like Drmuzi will spread the word. Those outside the Coucil are untouchables.

Vote non-cabinet members to the Supreme Council in the next UMNO elections. We already have the Prime Minister and his Deputy as the Numbers 1 & 2 in the party who instructs the Ministers. We don't need lackeys in there, we need leaders who can speak thier minds and advise accordingly without the fear of losing thier govt posting.

Come on Drmuzi! Are you with me on this?

dueng said...

drmuzi,
betul cakap mahathir, melayu mudah lupa. kalau ikutkan memory span rakyat malaysia ni, isu ini akan berakhir dalam setengah tahun saja. isu royalti minyak, isu MRR2, isu anuar, isu macam2 lagi, berapa lama sgt bertahan? saya mungkin nampak seperti pro kerajaan tp mungkin ada benarnya kata2 mahathir tu. malaysian memang pelupa.

isu minyak? siapa lagi yang bising2? semua rakyat menerima saja. alah bisa tegal biasa. kerajaan kita percaya pada benda semacam itu. berikan saja kesusahan, rakyat akan terima. lama2 mereka diam. kerajaan tahu semua itu. kalau ada terjejas pun, mungkin lah sedikit saja, 1 atau 2 negeri mungkin terlepas dari BN tp utk mendapatkan majoriti, masih terlalu mudah.

nampak seperti saya memperlekehkan kuasa rakyat malaysia tp hakikatnya, memang rakyat malaysia lekeh. pasal itu saya berani cakap sebab saya sendiri pun lekeh. kerajaan kita ada cukup kuasa mengawal rakyat. ketakutan, kuasa paling berkuasa mengawal rakyat. cuba lihat bila hampir tibanya pilihan raya, rakyat dimomokkan bahawa "rakyat perlu berterima kasih kepada kerajaan" dan "rakyat perlu mengundi kerajaan demi masa depan negara yang terbilang". saya akui, rakyat malaysia bukan bodoh, mereka jenis manusia terbilang. tapi bila terlihat sahaja iklan berkenaan, terdetik didalam hati mereka;
"apa akan jadi pada negara ini kalau kerajaan bukanlah BN. adakah negara ini akan terus maju seperti dulu?"

nah...lantas timbul keraguan dihati. katakan dalam 1000 orang kita ambil sebagai contohan, berapa ramai lagi yang bersisa ke garisan penamat utk mengundi pembangkang? itu tidak masuk lagi dgn rumors mengatakan biasiswa anak2 akan dipotong kalau mengundi pembangkang. tidak masuk lagi dgn kehilangan surat tanah, kehilangan hak skim pinjaman buku teks anak2, kehilangan hak mendapat biasiswa kerajaan, kehilangan kerja, kehilangan hak mendapat rumah kos rendah dan sebagainya. rakyat bukan bodoh, cuma mereka tidak berani. saya sendiri tidak berani, saya akui.

persoalannya, mampukah pembangkang benar2 menghilangkan ketakutan dan keraguan dalam pemikiran rakyat? manusia berfikir pada logik akal, dan logik akal pasal pembangkang adalah kemunduran kelantan (juga ditayangkan di stesen televisyen) dan juga ketakutan terhadap hukum hudud.

saya bukan pro pembangkang atau pro kerajaan, saya bicara atas tiket seorang rakyat. melihat situasi malaysia dari kaca mata saya, seorang rakyat biasa. seorang manusia normal, tiada dato', tan sri, dan sebagainya. hanya manusia picisan tidak berjawatan apa2.

Anonymous said...

Opposition rampas kerusi di Sarawak? bagus la kalau mcm tu. Kasi goyang sikit kerajaan BN. Biar kerajaan BN sedar sedikit suara2 kecil yang tidak bersuara.

Mohamad Nazmi Zaidi said...

True.

time for some changes actually. same old faces sometimes can spoil the business, let alone the same 'friends' who make the 'same business' with those 'same faces'.

time for some cleanup, really.

As for dueng, well, what could i say? There were people who talked out loud last time, said they wanted to go against the government and so on. Few whackings and free showers from the FRUs and they fled like ants being stepped onto.

talk the talk, but do u walk the walk? kalau cakap bukan main berapi, tapi kena hentam sekali dah cabut, baik duduk rumah diam2 tengok demonstrasi..

...dari dalam TV!

Anonymous said...

Dato,

It seems undermining the support for UMNO these days will land one a Federal decoration.

I guess by today's standard you didn't do as much in NST as a certain person has done to justify his Tan Sriship next week.

It's ok. The Rakyat recognise you, and we will proudly shake your hand or give a respectful nod to you in public if we cross paths.

In our hearts you are a Tan Sri with a "P.M.N."

Anonymous said...

Dato'

Mohd Sollahudin Mohd Said, the defender of the MyTeam was quoted by the NST today as saying " I feel the only thing we lacked was luck!"

He couldn't be any more right! This, a supposed to be private business venture, has got everything behind it i.e. father-in-law, sponsors, minister etc.

I would love to see our beloved PM in the final round of Akademi Fantasia. Why?, entertaiment doesn't bring anything good to the country?

Hantu Gigi Jarang

A KADIR JASIN said...

Truth, minta edit komen anda dengan membuang rujukan kepada "orang kafir menguruskan.......". Tak elok dan berbahaya kita menyebarkan sentimen sebegitu.

Saya rasa, lebih baik orang kafir yang amanah daripada orang Islam yang tidak amanah, yang guna agama untuk kepentingan peribadi.

Mengenai IFC, saya rasa itu hak mereka. Pengikut semua agama ada hak di negera kita ini. Orang Islam pun ada hak menjawab. Tapi biarlah secara yang waras dan sopan.

Lagipun IFC dan NGO-NGO yang lain itu sekadar memanfaatkan keterbukaan (openess) pentadbiran negara kita sekarang. Kalau PDRM boleh bantah cadangan PM menubuhkan IPCMC, apalah salahnya orang lain mengulas dan mengkritik kerajaan.

Kita yang pilih kerajaan. Kita yang bayar cukai dan kita yang bayar macam-macam tariff untuk isi kantung kerajaan.

Selamat berbahas.

Anonymous said...

Dato',

Berkenaan orang kafir yang amanah dan orang Islam tak amanah ini, saya ingin memetik satu cerita dari Muhammad Marmaduke Pickthall.

"But before I come to my conclusion, I must mention one great assertion of the universal nature of Islam which occurred in the darkest hour that Muslims ever knew. ...when Sultan Hulaqu (Hulegu) had taken Baghdad [in 1258 CE] and held the unfortunate but worthless person of the Abbasid Khalifa at his mercy, he put a question to the 'Ulama who had assembled at his bidding at the Mustansiriyah - a question calling for a fatwa of the learned, a question upon the answer to which depended the fate of the Khilafat.


“Which is preferable (according to the Shari'ah) the disbelieving ruler who is just or the Muslim ruler who is unjust?”
The 'Ulama were sitting all aghast, at a loss what to write, when Rizauddin Ali ibn Tawas, the greatest and most respected 'Alim of his time, arose and took the question paper and signed his name to the answer: “The disbelieving ruler who is just.” All the other signed the answer after him. All knew that it was the right answer, for the Muslim cannot keep two standards, one for the professed believer and the other for the disbeliever, when Allah (SWT), as His messenger (pbuh) proclaimed, maintains one standard only."

Pasal MyTeam nak masuk liga FAM, dengar ceritanya FAM setuju tapi syaratnta MyTeam kena start dari bawah. Saya rasa FAM ni tak faham-faham. Sejak bila pulak kena start dari bawah? Sejak bila pulak kena ada pertandingan? Syarat ini sudah melawan arus. Sepatutnya, pasukan hebat seperti MyTeam yang mempunyai peminat hiburan sebanyak 70,000 tidak perlu bertanding pun. Menang tanpa bertanding!!

Hantu Gigi Jarang.

Anonymous said...

Jadi macam mana dgn isu PDRM 'black-mail' kerajaan mcm ni dato'?

Mengikut sumber, mereka kata artikel tersebut hanya untuk 'internal circulation' tetapi berlaku salah faham komunikasi dan webmaster telah meletakkannya dalam laman web rasmi polis. Jikalau begitu kisahnya, maka adakah sebenarnya artikel tersebut dipersetujui oleh kesemua anggota PDRM sehinggakan daripada pihak atasan?

http://www.rmp.gov.my/rmp03/laporanIPCMC/tersiratdantersurat.htm

agak meresahkan bila mereka kata mereka akan membiarkan kadar jenayah naik.

Mohamad Nazmi Zaidi said...

Dato'

Satu masa dulu orang2 itu bersorak "Undi Kami Masuk Surga".

Orang sebelah undi parti itu, tapi malangnya parti itu kalah sewaktu pilihanraya yang terakhir.

Yang seronoknya, orang sebelah itu satu keluarga beragama Buddha. Konon2 hendak menyokong parti cina yang satu lagi.

Jadi..kalau yang dijadikan ketua pun tak mampu tunjuk yang benar, kita yang mengikut ini bagaimana pula?

Antara nafsu dunia dan amanah khalifah; mana yang dikejar?

Anonymous said...

Dato',

FDI memanglah jatuh. Tapi, foreign consultants dan investment bankers berlambak-lambak masuk. These Singaporeans or Singapore-based so-called "experts" are on their shopping spree in KL. Just check this one particular floor in Petronas Twin Tower. Berlambak-lambak! They are coming with all sort of books ~ green book, red book, purple book and you name it. They are treating Malaysia as at the lowest of the underdeveloped countries with their "expert" opinion and advices. For them, without their services, Malaysia has no future!

Why Singaporeans or Singapore-based? It's no coincidence for me!

Hantu Gigi Jarang.

Anonymous said...

Saudara Truth,

For your convenient and maybe my saudara-saudara who faces the same predicament you can actually write your comments in Microsoft Words and save the file in your computer.

To insert your comments in the blog "comment box" you have to open the blog comment page and the WORDS file together. From the WORDS file just left click your mouse, hold ,move the pointer and highlight all the comments you want, then right click the mouse and press "copy".

Then go to the blog comment box, left click the mouse , followed by a right click and press "paste".
Your comments will be inserted in the comment box. I hope this info is useful.

Anonymous said...

Datuk

bagi saya pembangkang menang kat sarawak tak apa...boleh bagi satu signal...biar ada check and balance..kalau majority besar sangat susah...macam kata pm kita...siap dlm interview bagi tau dia PM menang paling besar dalam sejarah malaysia...

tentang statement yg dia kata "berasa sesuatu tidak kena"..hebat macam ada sixth sense...macam cakap org kedai kopi...kita boleh menilai lah statement yg macam ni...kalau dari org kaki sembang kedai kopi tak apa ..ini dari pm..

mungkin betul jugak dia ada sixth sense..pasai tu dia tak baca newspaper...kalau dia baca NST misalnya, tentu dia nampak gambar beer satu mukasurat kat sebelah...kalau baca pun..mungkin baca berita dia sendiri saja..camana cerita..islam hadhari...presiden oic...

bab elektrik tu memang tak patut..sekejap kata concern dgn rakyat..tapi apa yg dibuat lain...pasai tu kita kena fikir benda cara reverse la ni..to be frank..karut lah dia org pikir pasal rakyat...

pasai rural-urban income gap tu..sarawak antara negeri yang paling banyak menyumbang hasil minyak...tapi antara negeri yg harga minyak paling mahal di malaysia..letrik pun mahai lagi dari TNB...check harga minyak di Bario tengok...sorry to say..cakap org macam datok najib ni cakap org nak popular saja...cakap saja pantai..isi tarak..macam kes minyak naik dulu..suruh rakyat ubah cara hidup...kalau yg naik kereta..suruh car pool atau naik bas...habis kalau yg tak pernah ada kereta...depa nak naik apa...naik basikal ? yg makan kat luar...kurang-kurangkan..habis yg tak pernah makan kat luar...tak payah makan kot...

half past six....

Anonymous said...

Datuk

bagi saya pembangkang menang kat sarawak tak apa...boleh bagi satu signal...biar ada check and balance..kalau majority besar sangat susah...macam kata pm kita...siap dlm interview bagi tau dia PM menang paling besar dalam sejarah malaysia...

tentang statement yg dia kata "berasa sesuatu tidak kena"..hebat macam ada sixth sense...macam cakap org kedai kopi...kita boleh menilai lah statement yg macam ni...kalau dari org kaki sembang kedai kopi tak apa ..ini dari pm..

mungkin betul jugak dia ada sixth sense..pasai tu dia tak baca newspaper...kalau dia baca NST misalnya, tentu dia nampak gambar beer satu mukasurat kat sebelah...kalau baca pun..mungkin baca berita dia sendiri saja..camana cerita..islam hadhari...presiden oic...

bab elektrik tu memang tak patut..sekejap kata concern dgn rakyat..tapi apa yg dibuat lain...pasai tu kita kena fikir benda cara reverse la ni..to be frank..karut lah dia org pikir pasal rakyat...

pasai rural-urban income gap tu..sarawak antara negeri yang paling banyak menyumbang hasil minyak...tapi antara negeri yg harga minyak paling mahal di malaysia..letrik pun mahai lagi dari TNB...check harga minyak di Bario tengok...sorry to say..cakap org macam datok najib ni cakap org nak popular saja...cakap saja pantai..isi tarak..macam kes minyak naik dulu..suruh rakyat ubah cara hidup...kalau yg naik kereta..suruh car pool atau naik bas...habis kalau yg tak pernah ada kereta...depa nak naik apa...naik basikal ? yg makan kat luar...kurang-kurangkan..habis yg tak pernah makan kat luar...tak payah makan kot...

kes datok mohd said tu...yg saya nampak..selective persecution...itu saja

biasalah ...half past six....

JaguhKampung said...

I really hope a day will come to Malaysia where the Opposition could really challenge the current government in ruling the country like in the US.

To do this, the Opposition must be able to field credible candidates that could prove that they could manage the country better if not as well as the current ruling party.

The Opposition has to do a more effective membership recruitment to strengthen their credentials. I have a feeling that Malaysian publics are quite prepared to change government but it was the Opposition parties who are not quite ready to take up governmentship.

They still have the mentality of doing just the role of 'check and balance' on the government.

A KADIR JASIN said...

drmuzi, I take note of reference to Raja Petra's writing in malaysia today. I note your strong sentiment. But let's not call naybody a bastard in this blog. To the rest, thank you for your participation and valuable comments.

My fear is, if some of our "leaders" do not even read their own mainstream newspepars, would they be reaaading what we are discussing here.

But we must keep our faith. This is for Malaysia.

Anonymous said...

Hello Dato, I'm a bit late in commenting on your observation of the Sarawak election. From what my friends in Kuching and elsewhere told me, while the results may be a shock to the BN Govt throughout the country, and not just in Sarawak, it is unlikely it'll change the arrogant attitude of many BN leaders. Dato, these people have developed the denial syndrome into a fine art! They just don't see the signals, refuse to pay attention to criticisms, and shut out any opinions which contradict theirs. Otherwise, how could the CM be going around in his Rolls, blatantly defiant of his bosses call for "kesederhaan." You have been journalist for a very long time and you must have seen how the likes of Taib flaunt their wealth at will.
Taib likes to think that Sarawak is a different country, outside the Malaysian federation. There are insiders in the BN who says that Taib will not give up his position as CM. He has seen how his former Boss, Tun Mahathir, being treated by the present administration and the media. That alone is enough to make him want to rule forever. As long as he is CM, people like Abang Johari and Adenan Satim will kow-tow Taib, hoping that they would be chosen to succeed him. If Taib does have a succession plan, it's kept closely to his chest! Soon, the general election is coming. Taib and his men will have to deliver to the PM a solid BN mandate from Sarawak. I'm not sure if this is possible. You see, the Opposition have made inroads in Sarawak as can be seen from the popular votes they have been getting. But then again, how united is the Opposition in Sarawak? The success in last month's election may have buoyed them but they have to do a better job if they want to capitalise on their increasing popularity. They must not be lulled into thinking the voters will pick them automatically. Taib is a wily old man with abundance of resources. That, and the power of the media behind him, will make Taib a formidable foe. But the anti-establishment sentiments in the Semenanjung which is gaining momentum may lead to the BN losing some seats in Sarawak. The relentless pursuit of wealth by people surrounding the PM at the expense of genuine businessmen, plus the dubious spinning by the mainstream media, will take its toll soon. The war chest that's being amassed now is partly to finance the personal political ambitions of some people. The rakyat? Who cares about the rakyat..

Anonymous said...

Saya telah sekian lama mengikuti blog ini, tetapi baru sekerang terpanggil untuk mengambil bahagian. Seperti banyak orang dari jenerasi sebelum Internet saya curiga dengan mutu, sifat tanggungjawab dan etika blogger. Rata-rata mereka kurang bertanggungjawab, tidak berekita dan suka kepada bahasa kesat dan lucah.

Tetapi saya dapati blog ini dan komen2 pembacanya berlainan. Boleh jadi kerana moderator blog ini tidak membiarkan bahan yang keterlaluan dan pesertanya terdiri daripada golongan yang berwibawa.

Namun begitu, saya dapati ada unsur dan ciri melampau di kalangan sesdetengah pemdebat yang jelas terlalu taasub kepada orang yang mereka suka, samada Dr Mahathir, Abdullah Badawi, Khairy atau Hishamuddin Tun Hussain.

Kita akui sumbangan Mahathir. Kemudahan Internet yang kita nikmati ini pun hasil buah fikiran dan kegigihannya. Tetapi Mahathir ada kelemahannya. Dia terlalu taasub kepada orang yang dipercayainya tidak kira Musa Hitam, Anwar Ibrahim atau Abdullah Badawi.

Kelemaham Mahathir dia tidak lihat lebih dari orang yang disayangnya itu. Dia tidak lihat apa aganda orang itu, apa tabiat buruknya dan siapa di belakang mereka.

Itulah pada pendapat saya masalah Mahathir dengan Abddullah Badawi. Dia hanya tengok kebaikan dan kelebihan Abdullah. Dia sangka Abdullah Badawi orang baik, orang yang tahu agama dan orang yang kalau pun berselera besar tatapi dia tidak tunjuk kerakusannya.

Di sinilah Mahathir masuk perangkap sendiri. Dia memilih Abdullah walaupun dia lebih percaya dan sayang kepada Najib semata-mata kerana dia anggap Abdullah orang warak, baik dan boleh pikat hati pengundi.

Dia tak baca di sebalik itu. Dia tak sedar yang Abdullah ada cita-cita tinggi, bijak main politik dan taasub kepada keluarga. Dalam bahasa inggeris, Abdullah kerap "play dead" untuk memerangkap mangsa. Musuh politik sangka dia lemah, tak bermaya dan betul bendol. Akhirnya Mahathir sendiri masuk perangkap Abdullah.

Mahathir sangka Abdullah akan teruskan dasar dan projeknya. Dia lebih percaya kepada Abdullah dari Najib. Yang Mahathir tidak sedar adalah pengaruh keluarga ke atas Abdullah. Yang hendak membunuh Mahathir hari ini bukan Abdullah, melainkan Abdullah seorang yang tidak herhati perut, penderhaka dan pembelot. Yang hendak lenyapkan suara dan hapuskan legacy Mahathir adalah menantu Abdullah (Khairy) dan talibarutnya dalam Umno, media massa dan arina korporat.

Mereka ini tidak peduli kalau Abdullah jadi mangsa asalkan mereka ada masa dan peluang yang cukup berdikari dalam dunia politik dan korporat. Abdullah hanya batu loncatan dan pengisi ruang sehingga satu masa mereka sudah cukup bersedia untuk merampas kuasa dalam UMno, kerajaan dan dunia korporat.

Saya yakin Abdullah akan lambat laun nampak politik young turks yang dikepalai oleh menantunya sendiri untuk merampas kuasa. Mereka ini tidak akan tunggu sampai Najib atau orang lain naik menggantikan Abdullah untuk melakukan rampasan kuasa. Mereka sudah memulakannya dengan metelakkan operatif mereka dalam Umno, pertubuhan belia, sukan, NGO dan GLC.

Dengan kuasa itu mereka berada dalam keadaan kuat untuk berunding dengan Najib atau sesiapa saja yang mereka fikir akan menggantikan Abdullah. Dalam keadaan terdesak, Abdullah terpaksa merangkak mencari Mahathir dan lain-lain veteran UMno untuk menyelamatkannya daripada perderhaka young turks ini.

Jadi baik kalau para pendebat seperti drmusi, truth, dignity2u dan hantu gigi jarang fikir balik pendapat masing-masing. Saya rasa Mahathir akan sekali lagi menjadi penyelamat Abdullah dan Umno walaupun Abdullah sekarang dikatakan sangat rapat dengan Musa Hitam kerana dia sendiri tahu strategi politik Musa hambar dan sentiasa tidak menjadi.

A Voice said...

If the Government is serious about their concern on the oil impact for the people, they could review the formula for pricing of oil at the retail level.

Any agreement with Petronas can be reviewed, simply because the Government own Petronas.

I know we can revised the base price for consumers' oil price by replacing the market base price with a cost-plus base price.

Wonder what would the impact be? anyone care to comment.

Anonymous said...

Saudara Daud,

Thank you for your advise and tutelage as regards to mastering the computer. I have taken it under advisement and am putting it into practice.

Dear Dato,

I have to apologize to you and rejoice at the same time.

In one of my postings I implied that a certain person despised by many was to be conferred the Tan Sriship by His Majesty last week as I was informed by an important “inside” source who was terribly wrong.

However, this is one of the very few times I would say that I am happy to be wrong as that certain person is truly undeserving of such a conferment and it would be a travesty to the Government and indeed to the Palace if such were the case.

As my pseudonym reflects my person to the “T”, and I only make statements which I honestly believe to be the truth, I have to stand myself corrected.

As far as leaders reading this blog is concerned, trust me Dato, as this is one of the most reputable blogs available which is well maintained and controlled, you'd be surprised as to who subscribes to it.

kadiology said...

sorry la dato, bad gramma, please correct accordingly. thank you.

ribena.

i conclude that your sentiments are merely 'lepas geram' and 'dendam' by stating that all this happens because the past leadership has done the same (slanderous, shutting ppl up) so it is fair if 'the leader of the past leadership' is treated the same way. such noble words and kind hearted from a person that shouts his party is labeled as 'persatuan suka pesong agama'. having this type of thinking is just what kali and his chronies needed exactly by creating the 'evil' PERCEPTION to the narrow minded people like you about the past administration (which pak lah is also part of it). Instead of focusing the real issues the media TODAY is trying to bring up past stories hoping that people like you forgets about the real issues. such tactics have been done during the 'person who claim kena fitnah by DrM' era where he uses his 'budak2' in the media to spin ruthlesly to go againts Arwah Tun ghafar baba. it is so irony that a person who tell us to BERFIKIR did not even use half his brain when giving comments.

regards

kadiology said...

sorry dato but a few things need to add up from my recent post. hope that u can just add it up from my earlier postings, thats is if u decide release my comments in your blog. thank you.

ribena is wrong when he states that 'kebenaran akan terbongkar apabila kita hilang kuasa' because i remember awhile back when a very senior ranking government minister who is still very much in power is being charged in court with sodomy.

Anonymous said...

As much as I would like to agree with rockybru on the issue of the power of the net, as an academic, it is somewhat worrying that thought its true the net offers an almost unlimited potential for those wanting information just about anything under the sun, it should also be noted that the benefit of the net is most properly felt if one is able to discriminate effectively between "filth" (which accounts for almost 99 percent of information in cyberspace - and by this I don't mean just pornography!) and verified information. Its one thing to want to find out about something in cyberspace but another thing altogether to be able to make an effective assessment of the information available. I am all for the wider dissemination of knowledge, but I think a certain sensibility must prevail when we reflect on the function and nature of the net.
I share your opinion that the way in which the conventional print media is heading, leaves much cause for concern esp since much of what has been taken to be the raison detre of the serious broadsheets are, subtly and not so subtly, being perverted by concerns which on the whole ought to have been managed more effectively. Its one thing for the Malay mail to conform to some ignoble sense of "tabloidism" but to see the other major papers taking a similar turn for the worse is shocking! Equally worrting is the credibility afforded to the likes of Malaysia kini is taken for granted. Anyway lets keep talking.
Wasalam

Anonymous said...

bhg dato'
untuk menempelak memang mudah. saya tersentak bilamana ts ani arope semacam menyalahkan 'previous prime minister' dlm temuramah ekslusifnya dlm star dulu. itu tak bijak namanya. sebagai ketua tnb ketika itu, beliau patut menyuarakan rasa kurang senangnya tentang isu 'take or pay'. demi maruah, dignity dan integrity beliau boleh letak jawatan aje jika tak setuju dgn hasrat kerjaan pada masa itu untuk ujudkan penjana bebas baru. kenapa tunggu lebih 10 tahun baru nak cakap...bukankah dendam namanya! s

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).