Friday, July 14, 2006

Exorcising the Abdullah-Mahathir Demon

[Just a reminder. No anonymous comment will be entertained. Please use real identity or suitable pseudonym. Thank you.]

A Kadir Jasin

I think we can all agree unreservedly with Foreign Minister Datuk Seri Syed Hamid Albar that the booklet to explain issues raised by the former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad must be released as soon as possible to prevent further confusion.

But I disagree with him that the debate on issues raised by Dr Mahathir should be cut short. In line with the current administration’s commitment to transparency, accountability and openness, the people must be allowed to debate these and other issues for as long as they want.

It may even be good as it reminds us of things and broaden our knowledge of issues. In this way we may be able to avert the “mudah lupa” syndrome.

Syed Hamid, was quoted by the New Straits Times as saying that the Cabinet had also agreed that the booklet would contain a list of documents that had been de-classified.

He added that the Cabinet had discussed at great length the issues raised by Dr Mahathir and the important facts that must be presented in the booklet.

"The Government will explain everything that has been debated or argued so far. The facts that will be presented must prevent confusion, misunderstanding and prolonged debate. That is what the Cabinet and the rakyat want," he said.

He said it was important that answers to Dr Mahathir’s questions were clear and accurate so as not to jeopardise bilateral ties between Malaysia and Singapore. "Whatever Tun has touched upon will be explained ... Our focus is on the answers and facts."

I won’t say anything about our ties with Singapore. But I take note that Syed Hamid “does not want to jeopardise bilateral ties between Malaysia and Singapore.” We leave this issue for another occasion.

For now, let us say that too much time has already been wasted. Some of the issues raised by Dr Mahathir are months old. Take the AP (approved permits for the importation of motorcars) for instance.

It has been more than a year. International Trade and Industry Minster, Datuk Seri Rafidah Aziz, had “answered” it and the Parliament had “debated” it. But it was revealed just a few weeks ago that the same AP Kings continued to be issued the permits and the number had not changed much.

MV Agusta by Proton and the termination of Tengku Mahaleel’s contract as Proton’s CEO had been repeatedly “explained” by the new Proton’s management. That sale had reportedly caused Proton an RM500-million in book loss had also been explained.

Even the cancellation of the crooked, scenic bridge project had been “explained” by ministers, including Syed Hamid, and senior officials. I had also been thoroughly spun for public consumption by the mainstream media, but to no avail.

There are still enough people who believe that Dr Mahathir has a valid point in not wanting to end his quest for “real” explanation from the “real” power.

Maybe it’s not just the explanation, rather the way that it has so far been made and the people making it. That’s has to be the reason why Dr Mahathir finally demanded that the Prime Minister, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, himself should answer his queries and charges.

So, if we consider that as important or as fundamental to the standoff, the issuance of the booklet may help to resolve the technical aspect of the problem but will not extricate us from the political quagmire because the Prime Minister is not likely to end his “elegant silence ” – to quote the term created by Tun Musa Hitam.

The most that we can expect the Prime Minister to say is, I stand by the explanations set out in the booklet. Here, maybe the Prime Minister’s capable political, media and administrative aides may have to revisit their strategy of forbidding him from confronting Dr Mahathir personally.

Who knows that if Abdullah is left to his own devices (and choices) we would have a better chance of seeing the tiff between him and Dr Mahathir amicably ended!

After all, Abdullah-Mahathir (or Mahathir-Abdullah) political partnership – if such a term can be used -- predated all the “Khairies”, the spin-doctors and the Oxbridge cabal who are said to have a stranglehold on the Prime Minister.

And, can’t Umno leaders rise above their narrow personal interest and fears to act as men and women of courage and wisdom to get these two persons together? Or are we expecting too much?

On a different note but still involving Singapore, I am bothered by persistent rumours that a member of the Cabinet had gone to the republic to hold a “happening” 52nd birthday party.

I hope this is a fitnah because if it’s true, it’s not good – to put it very, very mildly -- for the country, especially now when relations with Singapore is in a volatile state. We could be compromising our national security.

43 comments:

Azahari said...

Dato',
I would like to make a couple of comments:

1. Singapore as a threat to our national security/sovereignty - I also hear rumours that certain individuals close to the PM have a long history with S'pore. When you wrote about one minister having a birthday party there, it brings more suspicion

2. I agree with you calling the other significant UMNO leaders to rise above their personal interests (and saving their "periuk nasi" mentality) to really fight for the real cause this time, which is the ability of Malaysia to survive (if not thrive) as a free, independent and sovereign nation. This nation must be free from direcr or indirect control (through certain individuals) from other countries, be them friends or foes.

kluangman said...

‘‘Saya tidak hidup dengan pasir dan saya harap orang tidak masukkan pasir dalam hidup saya,” kata Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika menafikan khabar angin bahawa beliau mempunyai kepentingan dalam syarikat yang menjual pasir kepada Singapura.

‘‘Saya akan berjumpa dengan Tun selepas beliau balik bercuti nanti untuk menanyakan apa yang beliau tidak puas hati dan apa yang beliau mahu.

‘‘Jadi perlu cari jalan untuk menyatukan mereka. Harap sebarang langkah yang Tun nak buat, beliau fikir panjang,” katanya.

Memetik kata kata syed hamd dan dato johari di media arus perdana hari ini menggambarkan seolah olah kerajaan masih tidak faham apa yang TDM mahukan..

Dan kerajaan harus faham, bahawa bagi rakyat TDM tidak penting, yang penting ialah menjawab dengan jelas dan segera atas isu isu yang ditimbulkan oleh TDM, TDM tidak bercakap udntuk dirinya sebab dia sudah tahu, yang tidak tahu ialah rakyat...
Dan penjelasan kerajaan setakat ini tidak memuaskan hari rakyat, tidak penting TDM puashati atau tidak...rakyat masih mempersoalkan jawapan yang tidak jelas dan mengambil masa..

TDM tidak perlu berfikir panjang..rakyat tidak perlu berfikir panjang...yang perlu berfikir panjang ialah kerajaan dan pemimpin, mereka telah diberi mandat untuk mentadbir, meringankan beban rakyat..masalah sekarang bukan peniaga yang menaikan harga, tetapi kerajaan yang menaikan harga..

So rakyat perlu jawapan yang berterusan, Syed hamid memang hidup tidak bergantung pada pasir, tetapi kenapa panas punggung....pasir dah nak masuk punggung ke...

Kawan said...

Datuk,

Syed Hamid is a joke! This guy was thrashed by Umno delegates at a recent branch meeting in Petaling Jaya. His attempt to explain the bridge situation and other current issues met with boos and hackles. We have not seen this kind of behaviour in Umno in a very long time. But then Syed Hamid is not like his father, who is affectionately known as the Lion of Umno. Syed Hamid, whose feeble attempts at trying to win a vice presidential seat in Umno never looked serious, is known as the Kodomo Lion (heheh it's kiddies toothpaste la)! I don't see how Syed Hamid can convince the rakyat if he can't even convince a small Umno branch.

I'm also told that the booklet effort is not an original idea of the establishment. A good friend from the south said Singapore had beaten us by churning out a booklet containing correspondence between Tun Mahathir and Singapore leaders! Maybe our leaders got the idea from across the causeway! How come we are not surprised by this!

At the rate the Government is doing in answering Tun Mahathir's comments, I won't be surprised if this issue will feature in the next general election.

On another note, when you mentioned that a Minister celebrated his birthday in Singapore, I was reminded of Syed Hamid's reception in Kota Tinggi. It was the third reception for one of his children's wedding. Guess who made up the VVIP list? Hahaha! Singapore leaders and their spouses! It was a big feast in his 'kawasan' and top Singapore leaders were there in numbers! Such is the close relationship the Kodomo Lion has with the top brass from the Lion City!

Whatever, the present issue is not going away just because the feuding parties are on holidays abroad.

drmuzi said...

plus things for AAB:

he is the Prime Minister and by virtue all the kitchen cabinet will solidly behind him.

he controlled the media, and he can demonised anyone at his will.

he has all the government machinery at his will to counter attack.

negative for AAB:

he has to face MAHATHIR MOHAMMAD

he has poor and lagging MAlaysian economy economy to cater with.

he has to face the rakyat who hope so much of him frm last election, to end up to suffer the most comparing the last 22 years of Prime Ministership of TUN DR M.

he is perceived as weak, and perception is paramount.

for the TUN:

his pluses includes:

himself, as being an intellectual, strike fast, perseverence, deft to hard hitting comment

despite being demonised still have large segments of admirers within UMNO as well as Malaysian.

minuses:

not in power anymore.

but most important, he spoke his mind without fear.

and for that salute to you TUN.

read the declassify document out just now, emmm not much the bombshell i expected.

about the same story as repeated by Syed Hamid before.

Ask For Fun said...

Setuju dengan kluangman dan ingin menambah:
Kerajaan yang menaikkan harga, kemudiannya menghalang peniaga-peniaga kecil menaikkan harga kerana kos yang meningkat disebabkan oleh keputusan kerajaan..
Bak kata pepatah cina :
Membenarkan pegawai-pegawai kerajaan membakar api, tetapi tidak membenarkan rakyat jelata menyalakan pelita

Singapore bashing said...

The root cause of the problem is somebody a 'really somebody' who are playing behind the scene brought in the Trojan Horse into our nation. They spread it like fatal virus either intentionally or unintentionaly by their sub agent.
Something like MLM to say that how they work.
Current malaysian status is like cancer patient waiting their body to be eat by very dangerous disease.
Is there any braveheart or super doc. to eliminate this foreign element(virus)?
We don't have to trust the 'besarkan tembolok sendiri' minister to solve this critical situation.

Anonymous said...

NoNAME kata...

Bukan sekadar tarif air, elektrik, minyak yang dinaikkan, rakyat turut dibebani dengan bayaran faedah yang terus meningkat bagi pinjaman perumahan atau pinjaman lain.
Sebagai kakitangan kerajaan, saya terkejut kerana pinjaman perumahan yang sebelum ini menjamin pinjaman 100 peratus bagi pembelian rumah, telah dikurangkan menjadi 1/4 daripada had kelayakan kakitangan awam. Ia dilaksanakan mulai 1 Jan 2006 tetapi ramai daripada kami tidak menyedari mengenai perkara ini. Ini bermakna tiada keistimewaan lagi untuk kakitangan awam dalam soal pinjaman perumahan. Malah pinjaman diberi sehingga umur persaraan 56 tahun. Bagi saya yang sudah berusia 40 tahun, saya punyai 15 tahun sahaja lagi untuk membuat pinjaman. Apakah kakitangan awam seperti saya yang berpendapatan RM1,500 mampu membayar pinjaman RM800 sebulan. Nampaknya kerajaan mahu kami meminjam dengan bank yang "mencekik darah" dengan kadar faedah jauh lebih tinggi berbanding kerajaan sebanyak 4 peratus. Nampaknya tiada peluang untuk kami memiliki kediaman sendiri. Sampai anak cucu, kami perlu menyewa .. Di manakah keadilan untuk kami yang terus setia menyokong dan berkhidmat untuk kerajaan??

Penarik Beca said...

Dato', Salam~

Berlagak sungguh media2 arus perdana dgn dokumen2 yg kununnya dideklasifikasikan tu..

Saya ni bodo, Dato'. Boleh dak tunjuk tang mana dlm dokumen2 tu yg sebut adakah Singapura yg mintak pasir dan ruang udara atau kerajaan Malaysia yg tawarkan kat Singapura.

Pasai saya bodo, jenuh saya tergagau-gagau, ternganga-nganga cari tang mana ada sebut perkara tu.

Bagi pacal bodo spt saya, perkara penting yg saya nak tau sangat ialah Singapura yg mintak pasir dan ruang udara atau Malaysia, dgn muka tak malu sungguh2, yang nak bagi sangat2 tanpa diminta?

Yg lain2 tu nak tau jugak la... tapi nak tau yg tu dulu.

Sebab saya yakin Dato' cerdik banyak daripada saya yg bodo ni dan boleh nampak apa yg saya tak nampak (kalu smua org bole nampak, org cerdik tak bguna lagi!), tolong la bagi tau kalau dokumen2 tu ada bagi tau soal mintak atau nak bagi pasir dan ruang udara tu - tak kira la sama ada dokumen tu sebut secara explicit ka, dak ka.. Salam~

A KADIR JASIN said...

Penarik Beca,

Saudara tidak keseorangan bertanya di manakah dokumen-dokumen rahsia yang dijanjikan itu kerana "jawapan" TPM yang dikeluarkan semalam tidak disertai oleh dokumen-dokumen berkenaan.

Saya tidak tahu. Mungkin ianya akan dikepilkan di dalam buku kecil yang sedang dikarang untuk menjawab semua soalan-soalan Tun Dr Mahathir.

Apabila Dr Mahathir mengedarkan suratnya tidak lama dulu, dia mengepilkam banyak dokumen untuk menyokong hujahnya.

Kawan, nampak-nampak Kawan hadir majlis kahwin anak Menteri Luar di Kota Tinggi. Saya sekarang takut mahu pergi jemputan semacam itu. Rasa macam rusa masuk kampung. Kenduri bapak menteri kita kini maha hebat!

azahari, walaupun saya curiga, namun tidak mustahil masih ada pemimpin Umno yang tulus, ikhlas dan berani. Kita tunggu dan lihat. Kita sudah lama menunggu, apa salahnya menunggu sebentar lagi. Kita semua mencari kepastian yang abadi.

shar101 said...

Now that our mainstream papers have published or rather reprinted the 'declassified documents', perhaps readers here would like to review the version available at:

http://www.channelnewsasia.com/cna/
parliament/relations/documents.htm

What is obvious on this website is that copies of actual correspondence were disclosed. Whether a similar approach will be adopted by our government for the booklet remains to be seen.

Nevertheless, the fact that such documents can be readily retrieved does not correspond with the amount of 'secrecy' applied to it by the AAB's administration. In other words, what is so OSA-ish about it.

On the other hand, the information contain therein has elements for profiteering by unscrupulous people.

mis_tey said...

‘‘Saya tidak hidup dengan pasir dan saya harap orang tidak masukkan pasir dalam hidup saya,” kata Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika menafikan khabar angin ..."

==================================

How come I dont believe him, dont trust him?

How come I think he is covering his **se?

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato',

Pak Berahim Pagoh minta sampaikan salam...

Saya menaruh harapan dengan komen akhir Dato': 'tidak mustahil masih ada pemimpin Umno yang tulus, ikhlas dan berani. Kita tunggu dan lihat.'

Saya harap cepatlah sikit mereka-mereka ni muncul dari persembunyian masing-masing dan buka mata dan telinga untuk melihat sekeliling mereka. Keadaan sekarang sungguh merimaskan -- macam semua orang dalam Kabinet hilang punca. Bila tengok TV3 & RTM, nak gelak ada nak menangis pun ada.

Saya rasa sungguh pelik yang YB Menteri macam Dato' Zam ingat rakyat ni semua masih macam tahun 60an dulu lagi, percaya 100% dengan apa yang di hidangkan oleh media kerajaan. Pastinya Menteri Penerangan tu kawan Dato' Kadir, tolonglah Dato' bantu dia dengan sedikit tunjuk-ajar supaya tidak ada lagi satu Menteri yang jadi bahan gelak-ketawa rakyat. Bukan apa, malu Malaysia dan malu Melayu.

Yang pasti dalam kepala rakyat biasa macam saya ni, bila kerajaan cetak dan edar buku tu nanti, adalah orang yang dapat habuan besar.

Semalam saya didatangi pegawai dari Malaysian Integrity Institute, untuk meminta pandangan dan menerangkan tentang program-program MII. Antaranya Seminar World Integrity yang akan di adakan di KL tak lama lagi. Itu yang buat rakyat macam saya ni sedih ... tak habis-habis nak berlawan nak tunjuk yang kalau Tun Mahathir dulu mendapat banyak international recognition, sekarang pun semua buat dengan pembabitan seluruh dunia. Tidak kira dari Guam atau Vanuatu(negara penduduknya paling bahagia?). Saya tanya, buat masa ini untuk apa kita risaukan di mana tahap integriti negara lain tu, bukankah lebih penting kita betulkan yang penting-penting dari segi integriti kerajaan kita saja dulu?

Saya tanya pegawai tu, contohnya: kawan-kawan di kedai kopi sibuk dok cerita yang regatta besar di pantai timur dulu tu di biayai duit Ihsan untuk Terengganu. Dan My Team Soccer tu banyaknya dibiayai Telekom Malaysia. Betul ke?

LMD

apekome said...

Saiful Apek si pelawak tu selalu kata, kalau tak puas hati kita jumpa kat simpang.....kalau kita masih ingat, masa kecil-kecil dulu, simpang adalah tempat untuk budak-budak bertumbuk akibat sesuatu perbalahan. Simpang adalah simbol atau mercu tanda budak-budak di kampung, sebab mana ada bangunan tinggi atau big buildings kat kampung. Kalau ada jambatan bengkok kan bagus. Bila nak bertumbuk aje, kita boleh kata, jumpa aku di jambatan bengkok. Nak umpa kat mana, kat jambatan bengkoklah. Sekarang pun masih boleh guna..nak lumpa kat mana? Jumpa kat jambatan bengkok yang tak jadi bina oleh AAB tulah.

Budakboy said...

Saya setuju sangat dengan Kluangman (9:23 AM). Kerajaan tak perlu jawab pada TDM. Beliau hanya meyuarakan apa yang rakyat tertanya-tanya tetapi tidak berkuasa dan berpeluang untuk bertanya.

Sayang sekali anak "Singa UMNO" tidak seperti bapanya. Malah ramai anak-anak wira UMNO yang ada dalam UMNO sekarang tidak seperti bapa-bapa mereka.

UMNO sekarang bukan lagi seperti UMNO dahulu. Pemuda UMNO sekarang sudah hilang taring. Ketua-ketuanya dahulu tidak masuk dalam kabinet supaya sayap itu dapat memainkan peranan "pressure group" dengan berkesan.

Sekarang tidak. Ketuanya takut pada timbalan ketua. Anak bongsu saya yang berumur 12 tahun itu pun boleh menghunus keris. Tombak, kapak, parang, reket tenis, reket badminton, kayu hoki, semua dia boleh hunuskan.

Jika kita amati stok pemimpin pelapis UMNO yang ada sekarang, mahu menangis dibuatnya. Lihat sajalah Ketua Putra UMNO. Ramai yang tahu asal usul dan latar belakang beliau. Kalau barisan kepimpinan Putri UMNO sungguh meyakinkan dari segi keterampilan, pencapaian akademik dan sebagainya, mengapa Putra UMNO tidak setanding?

mrzahz said...

Salam untuk Dato' dansemua pelawat blogger Dato'

Sebabagi orang melayu saya rasa amat malu dengan cara JPM menyusun ayat berhujah untuk menjelaskan kepada rakyat tetang jambatan bengkok.

Mintak tolong penulis dan penyelidik yang menyediakan tek jawapan terseut supaya sediakan dokumen sokongan setiap kali mengeluarkan sebarang kenyataan. Jangan main hentam.

ini menunjukkan dengan jelas tahap pemikiran yang lemah kerajaan kini yang dikuasai secara proksi oleh NST dan oxbridge.

Ramai yang tidak dapat menerima hakikat bahawa kerajaan telah menjadi begitu pengecut untuk berhadapan dengan singapura.

Anonymous said...

ABDULLAH HAJI AHMAD BADAWI
No.2, LEBOH PERDANA SELATAN
PRESINT 16, 62502
PUTRAJAYA


13 MAC 2004



Assalamualaikum Warahmataulahi Wabarakatuh
Salam sejahtera

SAUDARA SI POLAN BIN SI POLAN

Dengan sokongan padu rakyat Malaysia, saya berjanji melaksanakan tanggungjawab secara amanah, juju, cekap dan adil. Saya amat insaf bahawa tanggungjawab seseorang pemimpin bukan sahaja dinilai oleh rakyat tetapi lebih dari itu, oleh Allah SWT. Jika gagal memenuhi tanggungjawab tersebut, maka ianya akan menjadi tanggungan yang amat berat buat saya di akhirat kelak.

Dengan kesedaran itulah, saya berazam mempastikan kerajaan terus melipatgandakan usaha secara bersungguh bukan sekadar mempertahankan rekod cemerlang yang telah dicipta oleh kerajaan Barisan Nasional malahan untuk terus membawa warga Negara ketahap pencapaian lebih gemilang. Keharmonian hidup rakyat serta kestabilan dan kemakmuran Negara akan terus dicapai melalui amaln perkongsian kuasa, kesungguhan meningkatkan ketelusan dan kecekapan perkhidmatan awam, serta usaha-usaha pembangunan tanpa mengenepikan mana-mana pihak.

Pada 21 Mac ini, bersamalah kita menunaikan tanggungjawab untuk menentukan masa depan warga dan Negara. Hak mengundi adalah satu keistemewan yang hanya diberikan oleh Kerajaan yang menjunjung prinsip demokrasi dan menghargai suara rakyat. Gunakanlah hak tersebut secara bijaksana. Keluarlah mengundi kerana setiap undi adalah satu suara warga Malaysia. Semakin ramai yang mengundi, semakin bergemalah suara rakyat dan semakin kedengaran tuntutan dan denyutan nadi rakyat.

Saya difahamkan saudara berdaftar sebagai pengundi di luar kawasan kediaman. Dalam melaksanakan tanggungjawab seorang pengundi, saudara mungkin perlu melakukan perjalanan lebih jauh yang akan melibatkan perbelanjaan yang lebih. Namun percayalah, masa yang digunakan dan wang yang dibelanjakan adalah pelaburan penting- adalah satu pengorbanan untuk memenuhi satu tanggungjawab sosial dan menjawab satu tuntutan fardhu kifayah terhadap bumi dan Negara merdeka.
Pesan saya, berhati-hatilah dalam perjalanan. Saya berdoa agar saudara selamat sampai ke kawasan mengundi dan selamat kembali ke rumah masing-masing.
Saya menghargai undi saudara. Saya menghormati apa juga pilihan yang dilakukan.

Bersama kita membawa Malysia kea rah sebuah Negara yang cemerlang, gemilang dan terbilang, insya’Allah.
Selamat mengundi.

Salam hormat.

t.t.

ABDULLAH HAJI AHMAD BADAWI




Inilah surat cinta Abdullah Badawi kepada rakyat sehingga hati yang keras menjadi Cair!

Beranikah menulis surat cinta seperti ini menjelang pilihanraya akn datang setelah meletakkan pentabirannya dalam kemelut seperti sekarang ini?


-makangaji

akumelayu said...

Dato'
Kita sayang Pak Lah sebagai PM kita dan amat menghormati Tun yang banyak berjasa menjadikan bangsa kita disegani di rantau ini.Pada mulanya,saya tidak begitu minat untuk mengikuti perkembangan politik semamsa kita terutamanya krisis ataupun percangahan pendapat di antara kedua pemimpin kita.Apa yang berlaku dewasa ini telah menimbulkan satu perasaan bimbang di hati saya mungkin kepada seluruh rakyat Malaysia khasnya orang melayu.

Berlandaskan fakta adalah mustahil untuk kita menyangkal apa yang telah Tun buat untuk anak2 malaysia khasnya orang melayu.Bukan rhetoric ataupun andaian kosong tetapi fakta yang memang kita nampak dan kecapi.

Dato,...saya kurang arif dalam politik kerana saya tidak memahami politik bahkan istilah politik itu sendiri kurang dimengertikan oleh saya ataupun mungkin oleh kebanyakan bapak menteri kita sendiri.terima kasih kepada Dato Dr Firdaus Abdullah yang telah memberi erti istilah politik yang mudah difahami.

Adakah orang melayu memang mudah lupa?Muunkin ya dan juga mungkin tidak kalau kita amati keadaan semasa.Masalahnya sekarang bukan hanya mengenai 4 persoalan pokok yang telah dikemukakan oleh Tun tetapi menjangkau lebih daripada itu.Masalah maruah bangsa Malaysia yang tergugat khasnya orang2 melayu.

Agak tertarik dengan pandangan Dato yang mengatakan orang melayu kurang minat soal ekonomi tetapi itulah kenyataannya.Memamng kita kurang minat soal ekonomi.Kita lebih minat soal politik.Politik ada gosip.ada andaian,ada fitnah dan segalanya.Kita leka dengan politik sehingga kita tidak sedar orang asing telah berjaya menyusup masuk untuk mengambil alih syarikat-syarikat penting negara seandainya apa yang dikatakan oleh Dato itu betul."Tidak apa..hanya sebahagian kecil kuiti saja dan itulah kehendak proses globalisasi"..itu kata Dato Shahrir.Maka biarkanlah si Luncai terjun dengan labunya.

Perlu kita imbau kembali zaman kita mengalami ekonomi yang muram di awal tahun 80an.Mereka inilah yang menghina kita.Maaf bukan bermaksud untuk mencetuskan rasa benci tetapi berlandaskan fakta bahkan ini berlaku kepada saya sendiri ketika itu.Orang malaysia malas dan lembab dan Malaysia sebuah negara yang muflis.Itulah kenyataan yang sering dilemparkan dalam perbualan seharian.Sekarang kita sendiri bersetuju dengan kenyataan tersebut dengan melantik orang2 mereka untuk menjawat jawatan yang penting dan juga strategik.Membiarkan mereka memmburukan pemimpin kita sendiri sehingga kita lupa keselesaan yang kita nikmati sekarang hasil kerja pemimpin kita.Bahkan disiarkan rencana2 yang seolah2 menghina pemimpin kita di akhbar mereka.Mana UMNO?Mengapa tidak dipertahankan pemimpin kita?Sudah hilangkah melayu kita di dunia?Jangan jadikan isu yang dibangkitkan oleh Tun untuk menjual bangsa sendiri.Isu kita adalah isu kita sebagai sebuah keluarga orang lain tidak boleh masuk campur.

Dato..Malaysia sekarang seperti seekor Harimau yang patah taring dan kukunya.Tidak segagah dulu.Ulasan lanjut....tunggguuuuu.

Salam

Anonymous said...

Antibelit04

Dato..saya baru dapat maklumat dari kementerian penerangan...saya sempat masuk beberapa jam dan pastekan ke KMU tapi sehingga pukul 11 malam tadi dah tak boleh masuk link tersebut. Dibawah ini dinyatakan artikel dari kemnterian penerangan itu:


http://pmr.penerangan.gov.my/portal/?action=jambatan.htm


Rundingan Jambatan Semakin Positif
Malaysia dan Singapura berjaya mencapai persetujuan berhubung beberapa perkara dasar yang diharap dapat merintis jalan untuk merealisasikan hasrat pembinaan sebuah jambatan lurus bagi menggantikan Tambak Johor. Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, perkara itu dicapai dalam beberapa siri rundingan tertunggak di antara Malaysia dengan Singapura yang kini sudah memasuki pusingan kelima.
Katanya, hasil rundingan berjalan lancar dan kedua-dua pihak kini memperincikan perkara-perkara yang sudah dipersetujui itu untuk dimuktamadkan. Keputusan kerajaan untuk meneruskan pembinaan jambatan itu juga tidak mengganggu rundingan yang sedang berlangsung kerana ia berada dalam wilayah dan perairan Malaysia.
Kerja-kerja yang dimulakan itu katanya, sama ada merupakan persediaan bagi pembinaan sebuah jambatan penuh atau sebaliknya, bergantung kepada perkembangan rundingan yang berlangsung. Jika rundingan berakhir dengan persetujuan Singapura membina sebuah jambatan penuh maka ia akan dilaksanakan mengikut perancangan bersama kedua-dua negara. Jika keputusan rundingan adalah disebaliknya, kedua-dua pihak akan berpegang pada status quo masing-masing.
Mengenai nota bantahan yang dihantar Singapura berhubung keputusan Malaysia meneruskan pembinaan jambatan itu, George Yeo membuat kenyataan bahawa sebarang tindakan sehala Malaysia akan membawa implikasi serius. Mengenai dua syarat Singapura iaitu pasir dan ruang udara sebagai persetujuan untuk pembinaan sebuah jambatan lurus. Syed Hamid berkata, Malaysia tidak akan berkompromi dengan sebarang isu menyentuh kedaulatan negara.
Sumber maklumat : Berita Harian dan Utusan Malaysia, 13 Mac 2006

Ulasan saya:

1. Mengesahkan bahawa rundingan pasir dan udara hanya melibatkan jambatan lurus..tidak termasuk jambatan bengkok.

2. Status quo tersebut merujuk kerja-kerja pembinaanjambatan yg sedang malaysia lakukan.

3. Oleh yg demikian..percanggahan maklumat ini mengesahkan bahawa kerajaan tidak berani mendedahkan dokumen urusan bermula dari kerajaan paklah menyambung pembinaan...memberhentikannya dan membatalkannya..termasuk perbicangan meneruskan jambatan dgn singpura...

Jadi..saya berharap link tersebut boleh dimasuki dan bukannya di ban!!!

Mat Tunjang Enterprise said...

Mat Tunjang Enterprise dok pikiax
Kalu Syed Hamid tak juai pasiax
Pasai apa dia dok kelepiax
Sampai masuk soghat habax.

La ni menteghi dok beghasa guilty
Macam dok kena cucuh api
Tun Dr Mahathir punya enquiry
Depa nak jawab macam tak gheti

Pasiax, Syed Hamid tak meniaga
Yang tu Mat pun buleh pecaya
Tapi apa hal anak-anak buah dia
Depa ni koperat-koperat belaka.

Datuk Najib dah jawab Dr Mahathir
Pasai ruangan ruang udara dan pasir
Tapi kita semua dok jugak khuatir
Pasai kurang bukti dan butir-butir.

Projek titi dah setengah kita buat
Singapura tak komplain tak cakap kuat
Menteri kita kata Singapura sahabat
Depa main golf peluk rapat-rapat.

Jadi kita dok ingat semua tenang
Titi bengkok depa tak bangkang
Pak Lah kata projek tak terhalang
Kita pun tak tanya, tak banyak sembang.

Dok tak dok Pak Lah kata tak boleh jalan
Ini projek kena cepat-cepat diberhentikan
Pasai takut Singapura bantah dan saman
Sat ni tergugat pula kita punya keamanan.

Yang kita pelek dan otak kita buntu
Singapura dia tak kata apa, dia diam membisu
Dia seghonok tengok kita gaduh anak cucu
Pasai Melayu mudah dengki mudah cemburu.

Mat Tunjang kata mudah saja
Kita buatlah titi belah kita
Singapura tak mahu buat, tak apa la
Yang kita dok begaduh ni pasai apa?

Nazri Aziz nampak dah diam sikit
Mat Tunjang harap dia tak kena penyakit
Menteri macam dia kita kena appreciate
Always very brave and was never afraid.

Tapi kita kena juga jengok-jengok
Perangai Menteri, kita kena selalu tengok
Sikit-sikit kita kena juga tau selok-belok
Kita tak mau depa buat kerja tak elok.

Mat Tunjang kata Dr Mahathir tak penting
Dia dah bersara tak payah runsing-runsing
Tapi bila negara dekat nak tertonggeng
Dia tak boleh kata: “I don’t care a thing.”

Negara ni pun negara dia juga
Macam kita dia pun rakyat jelata
Dia ada undi, dia ada suara
Dok nak sekat dia, pasai apa?

Nazri Aziz ni mengaji tinggi
Dia pi belajax di luar negeri
Pasai tu la gaya dia ranggi
Cakap dia selalu sakitkan hati.

Wain dan curut nama kedai
Jual arak dan corot bernilai
Hidangan orang pandai-pandai
Orang yang tastenya cukup high.

Minta ampun kepada orang Dewan
Bahasa Mat Tunjang sedikit tak ketahuan
Melayu-Inggeris bertindih tindan
Berpantun seloka sekadar hiburan.

La ni Najib dah jawab Mahathir
Pak Lah balik ramai yang hadir
Tapi Mat Tunjang dok jugak Khuatir
Takut-takut banyak lagi tercicir

Mat Tunjang minta mengundurkan diri
Esok berazam kerja kuat cari rezeki
Kena bela anak bini dan bantu negeri
Bayar cukai biayai menteri anak bini.

Madah Pujangga said...

Dunia Islam bergelora
Manusia Islam dibunuh merata-rata
Siapa yang bersuara menuntut bela?
Siapa yang berkata berhenti semua?

Kita dulu pernah mulia
Suara kita bergema di pesada dunia
Di Bosnia, di Somalia, Eritrea
Membela yang teraniaya.

Kini suara kita lesu
Ikrar setiakawan kita palsu
Identiti Islam kita hambar
Tiada siapa lagi takut gememtar
Kita sekedar bergayut di atas pagar.

Di mana pemimpin kita ketika umat Palestin menderita?
Ketika umat Lebanon merana?
Ke Australia dan Eropah jawabnya.

Kita sudah lupa setiakawan Muslim
Idealisme dan perjuangan kita bermusim
Kini musim gugur
Pohon-pohon kasih tidak lagi subur
Kemanusiaan kita luntur!

Cecengko said...

"...When defining moments come along, by all means define that moment. Don’t live life as a spectator. But beware how you define it. Zizou defined his moment with an act of tragic destruction. And avoid trying to define the moment so much and without any thought that in the end, it defines you. Costello tragically assured his own destruction...."

From
-Out of the Cage-


Dato' K,

So...did TDM defined his moment?

Tiger Woods said...

Tiger Woods


Somehow, I am inclined to ask myself these questions:

Are the bridge issue and all those questions asked by Mahathir of Abdullah fall within the realms of UMNO only? Or is the task of explaining these issues to the masses solely the responsibility of UMNO leaders? What about Barisan Nasional? Is UMNO not a member of a coalition of parties called Barisan Nasional? Why has there not been a concerted effort coming from the Barisan Nasional to face Mahathir?
The MCA, the next largest party within the coalition has been relatively quiet. And so has the MIC. Why is that? Why aren't the MCA and MIC leaders in the centre court, fighting alongside their UMNO comrades in trying to shut Mahathir's mouth? Is Abdullah and his UMNO colleagues, in fact on their own? Not realising that others have lowered the lifeboat and ready to abandon ship? Is UMNO now a liability in Barisan Nasional?

Datuk, kalau dapat tolong jawabkan kemusykilan saya ni. Tapi tak payah lah sampai nak terbitkan buku kecil atau declassify dokumen pulak. Jawab agak-agak pun boleh.

Demang Lebar Daun said...

Tiger Woods, jawapannya mudah. Melayu gemar bunuh Melayu. Umno Melayu, Mahathir Melayu. Sama ada Umno bunuh Mahathir atau Mahathir bunuh Umno. Mahathir kata dia setia kepada Umno. Maka Umnolah yang akan bunuh Mahathir.

MCA dan MIC tidak akan masuh campur. Mereka takut Melayu mengamuk. Mengapa masuk gelanggang untuk dipijak oleh gajah-gajah yang berperang?

Duduk di luar pagar, menonton pertarungan hebat sambil menjual aiskrim, kacang putih dan halwa rambut kan lagi baik?

Cina dan India tidak mudah lupa. Mereka terterima kasih kepada Mahathir yang pernah mereka benci tetapi membawa kepada Malaysia kemakmuran dan kemajuan.

Melayu mudah lupa. Maka tidak bersyukur dan tidak berterima kasih. Apatah lagi bila sifat kurang ajar sudah menular menjadi budaya Melayu baru.

Doc said...

Y. Bhg. Dato'
I'm just curious. As a medical doctor, I followed closely on what the media said "simple sinus surgery'. If it was a simple surgery, why must he go to another country to do it? Or is it a biopsy? A biopsy might indicate a serious underlying problem. For sure, I cannot trust what the media said these days.

PM said he was happy that the Cabinet functioned well under the able leadership of Deputy Prime Minister Najib Tun Razak during his absence.

Is he trying to convey the message
that he's not well and probably, who knows, he might step down before next general election?

A KADIR JASIN said...

Dear doc,

I have been doing some reading myself about sinus and sinusitis.

Sinusitis, according to MayoClinic.com, is an inflammation of the lining of one or more of the sinus cavities in the facial bones around your nose.

Sinusitis can make life miserable, causing tenderness in your face, aching behind your eyes and difficulty breathing through your nose.

Most cases of sinusitis are acute infectious sinusitis, which generally lasts less than four weeks. If the signs and symptoms of sinusitis last more than 12 weeks, or if you have frequent bouts of sinusitis, you may have chronic sinusitis.

Chronic sinusitis is one of the most common chronic diseases in the United States, affecting an estimated 33 million people each year. Treatment may be with medications or, in some cases, surgery.

What is a biopsy?

According to netdoctor.co.uk, a biopsy is the removal of a sample of tissue from the body for examination. The tissue will be examined under a microscope to assist in diagnosis. Therefore, only very small samples are needed.

I hope the PM has fully recuperated from his "simple sinus surgery", which, I believe, is conducted by the hundreds on any given day in our country.

Thanks to decades of building up our expertise and skills, which is lately spun as modal insan (human capital), we have thousands of highly skilled ENT specialists in our beloved Malaysia.

Singapore Bashing said...

Climate control in the Singapore Press

Eric Ellis

The Australian
June 21, 2001

You don't have be a spook to be a Singaporean journalist. But it doesn't hurt

I'm sitting in the tiny office of Cheong Yip Seng, editor-in-chief of
Singapore's The Straits Times. And he's waxing lyrical about the paper and
its contribution to the tiny South-East Asian nation that he's seen leap
from Third World slum to First World wonder.

Cheong, 57, has been with the paper since 1963. He's proud of the paper and
its contribution to modern Singapore. And he's proud, too, of the former
intelligence operatives in his newsroom.

There's Chua Lee Hoong, the ST's most prominent political columnist. She
might be Singapore's Maureen Dowd, except The New York Times's Dowd didn't
work with the secret police for nine years. There's Irene Ho on the foreign
desk. She was also an "analyst" with Singapore's intelligence services. So,
says Cheong, was Susan Sim, his Jakarta correspondent.

And there's Cheong's boss, Tjong Yik Min. From 1986 to 1993, Tjong was
Singapore's most senior secret policeman, running the much feared Internal
Security Department, a relic of colonial Britain's insecurities about
communism in its Asian empire. Now Tjong is a media mogul, the executive
president of SPH, Singapore's virtual print media giant, which controls all
but one of the country's newspapers.

I ask the affable Cheong, as the "journalist's journalist" he says he is,
if he's comfortable having such people in powerful positions on his
editorial staff and, indeed, running the company. "Why not?" he beams.
"These guys have good analytical minds . . . they are all kindred spirits."

What's wrong with this picture? For many Singaporeans, nothing. After 42
years of comfortable living in a near one-party state, and a wealthy one at
that, it's what you've come to expect.

You want to bet with your life that they don't spy on malaysia using their agents.Don't they think like jews train Malaysian as their agent?

Kawan said...

Dato K,

The Malaysian public, by and large, is not a reading public. The majority do not even buy let alone subscribe to a newspaper. And when the Government declassified so-called documents to 'clarify' the bridge issue, you can bet your ringgit that a very small percentage of the people read them as and when they were published by the print media. You are in the publishing business and you know this very well.

What about brochures and booklets? This is a case of 'syok sendiri,' nothing more. Make the booklet available and they'll end up in the dustbin. Save the paper lah! Already the people are discarding the newspapers with their Singapore-linked spin doctors. They'll reject the booklets too.

I know you move on the ground a lot Dato. How many Umno leaders do so? I've met a few who admitted that they are scared to go back to their kawasan because they can't answer many questions voters asked them. They'll probably go back bringing bags of booklets. But someone will still ask questions and a face-to-face session just can't be avoided. Admit it la - the Government has lost the initiative in this area.

As I said, the Malaysian public, by and large, is not a reading public. And many Umno leaders, including those holding Government jobs, are just clueless as to what is happening on the ground. Habis lah kita!

Singapore Bashing said...

Chua Lee Hoong from ST, Singapore's most prominent political commentator, is very
open about the fact that she is a former ISD "analyst".

"It was on the [staffroom] noticeboard when I joined," she beams.

But her colleague in Jakarta, Susan Sim, is in a quandary and for once it's
not the arcane politics of arguably the ST's most sensitive foreign posting
that's got Jakarta-based Sim perplexed.

I asked Sim if it's true she's also ex-intelligence, as her editor-in-chief
Cheong maintains. But she seems deeply miffed, even mystified at the notion.

Now I'm mystified. If intelligence services such as the ISD are Singapore's
"most valuable assets", as Lee Kuan Yew once described it, how could that
constitute a slur in Singapore? Surely as a good Singaporean, she'd have a
stronger case if I said she wasn't an ex-spook if she actually was? I ask
her to clear it up by confirming or denying. I get no response.

But Chua is not coy. "I'm not ashamed about [being ex-ISD]."

Chua is a classic example of the system working for Singaporeans, and
Singaporeans paying it back. The Government sent her to Oxford University
for a degree in politics, philosophy and economics. Her pro-government
columns are perceived by analysts as insights into official thinking. "Is
the ST a government mouthpiece?" she asks, then answers herself: "Yes . . .
and no".

#Her education background and gov.support are little bit like our so called 'out of cage'.You judge..

hangdunking said...

Assalamualaikum Dato'

Harap dapat bantu saya.

1)Sekiranya TDM memilih untuk tidak mengeluarkan apa apa kenyataan selepas ini, adakah ini bermakna rakyat marhaen seperti saya ini tidak akan dilayan oleh kerajaan untuk mendapatkan penjelasan, samada mengenai isu isu yang telah dibangkitkan atau yang akan dibangkitkan?

2) Pada pendapat Dato', adakah isu jambatan ini akan digunakan untuk menenggelamkan lain lain isu yang ditimbulkan oleh TDM?

3) Saya mula mengundi di bawah pimpinan TDM. Amat konsisten dalam pengundian saya. Sekiranya perkara ini berterusan sehingga pilihanraya, itupun sekiranya AAB berani memanggilnya, apa yang perku saya lakukan? Sekiranya saya terus dengan trend pengundian saya atas dasar sayangkan Melayu dan UMNO, ianya akan diambil kira oleh AAB sebagai "endorsement " kepada pimpinannya. Perlukah saya "absent" dari mengundi"

4) Saya tak ada latar belakang perubatan. Adakah "Sinus" lebih berbahya dari sakit jantung. Dok hairan sebab yang sorang sakit jantung, tapi yang operate dr melayu dalam negara, yang sorang sinus tapi kena operate kat luar dek mat saleh. Adaklah ini bermakna taraf perubatan di negara kita low class dan hanya layak untuk rakyat sahaja, sementara YANG BERKHIDMAT kena dapatkan class treatment di luar negara?

Anonymous said...

Dato',

Kalau betullah idea pasir dan ruang udara tu datang dari Singapore, Singapore dengan senangnya boleh keluarkan satu statement -"Yes, we were the one asking Malaysia to supply sand and airspace as tradeoff for the crooked bridge"!. Habis cerita!. Dengan hanya mengeluarkan statement ini Pak Lah senang hati, Singapore tak rugi satu apa pun. Afterall, inilah masanya Singapore cuba berbaik-baik dengan pemimpin sekarang.

TAPI, saya rasa pemimpin Singapore tidak sanggup menipu rakyatnya. Ini kerana sebarang statement, mesti disokong oleh minit-minit mesyuarat. Mungkin kandungan minit-minit mesyuarat itu tidak mengambarkan cerita yang diwar-warkan oleh Malaysia. Itu sebab benda yang sesenang itu menjadi susah! Saya mulai percaya cakap Mathias Chang!

Hantu Gigi jarang

A Critical Lad said...

Dengan rasa rendah hati, ingin saya perkenalkan diri saya sebagai salah seorang warga muda Malaysia yang mempunyai kesedaran dan keprihatinannya yang tersendiri tentang isu-isu yang menyentuh kepentingan tanah air yang tercinta ini.

Sebenarnya, saya sudah agak lama mengunjungi laman blog saudara, tetapi masih tidak berkesempatan untuk melontarkan pandangan di atas kesibukan kerja seharian. Namun, kenyataan "fakta" terbaru yang dipersembahkan oleh Kerajaan Malaysia untuk tatapan rakyatnya semalam menyebabkan saya begitu berkobar-kobar, mencari masa yang ada untuk membuat ulasan mengenainya.

Khabar angin tentang kenyataan "fakta" ini telah mula saya dengar sehari sebelum ia dihebahkan kepada orang ramai. Kenyataan yang khabarnya sepatutnya dibuat pada malam hari Khamis 13 Julai 2006 telah ditangguhkan sehingga petang keesokan harinya. Yang peliknya, kenyataan ini yang sepatutnya dirasmikan dahulu oleh Jabatan Perdana Menteri (JPM) telah pun disiarkan oleh sebuah media arus perdana di sebelah paginya untuk beberapa ketika sebelum ia dilenyapkan kemudiannya.

Ternampak jelas wujudnya kepincangan dalam urusan-urusan yang dijalankan oleh orang-orang tertentu di JPM yang seterusnya menimbulkan kecurigaan yang amat mendalam tentang hubungan JPM dengan media ini yang diberikan layanan yang amat istimewa. Mungkin benar cakap-cakap mengatakan bahawa editor akhbar itu juga terlibat sama dalam menyediakan kenyataan "fakta" berkenaan. Jika benar ini terjadi, adakah wajar perkara ini berlaku?

Berbalik semula kepada "fakta-fakta" yang dinyatakan di dalam kenyataan media itu. Disebutkan bahawa beberapa perkara utama di dalamnya iaitu:

1. "Fakta" bahawa pentadbiran lama yang memasukkan isu ruang udara Johor sebagai pertukaran dalam rundingan dengan Singapura.

Terdapat kesangsian tentang istilah memasukkan dan istilah pertukaran yang digunakan. Adakah ia bermaksud isu ruang udara ini digunakan sebagai tawaran oleh Malaysia atau permintaan oleh Singapura? Tetapi di satu sudut, tidak mungkin Malaysia ketika itu hendak menawarkan semula ruang udara kerana kebenaran yang diberikan sebelum ini kepada Singapura telah pun ditarik balik sejak tahun 1997 atas sebab perlanggaran syarat oleh Singapura.

Saya yakin bukan Dr. Mahathir yang memulakan isu ini, Singapura yang memohonnya dan dalam surat Lee Kuan Yew kepada Daim pada 24 Ogos 2000, Lee sendirian yang mendakwa bahawa Malaysia akan memberikan kebenaran penggunaan ruang udaranya untuk tujuan transit dan latihan tentera udara Singapura walaupun Dr. Mahathir tidak menyatakan sebarang persetujuan lagi seperti yang terbukti dalam persetujuan bersama yang diperoleh pada 15 Ogos 2000 di antara Dr. Mahathir dan Lee di mana isu ruang udara tidak terkandung di dalam dokumen itu sama sekali. Tidak ada sebarang persetujuan yang ditulis dalam mana-mana
surat Dr. Mahathir atau Daim. Dr. Mahathir hanya menulis kepada Lee Kuan Yew pada 4 Mac 2002 dengan ayat berikut berkaitan isu ruang udara ini iaitu "Malaysia may consider providing appropriate facilities for the use of its airspace by the Singapore Air Force", iaitu hanya menimbang. Tidak berasas mengatakan pentadbiran ketika itu sudah bersetuju dengan pertukaran menyentuh isu ruang udara ini dan bukan juga yang menawarkannya seperti yang dinyatakan dalam "fakta" itu.

2. "Fakta" mengatakan bahawa isu penjualan pasir dibangkitkan oleh Singapura.

Isu ini tidak pernah dibincangkan dalam rundingan semasa Dr. Mahathir masih dalam Kerajaan Malaysia. Ia tiba-tiba muncul selepas beliau bersara. Persoalannya, kenapa ia tiba-tiba muncul? Singapura tidak pernah memintanya dalam rundingan sebelum ini. Kalau betul Singapura yang minta, kenapa minta selepas Dr. Mahathir bersara? Fakta itu menyebut Singapura yang membangkitkan isu itu tetapi tidak ada bukti dalam bentuk tulisan yang menyokongnya. Menteri Luar
Malaysia pernah menyatakan bahawa penjualan pasir sudah lama dilakukan dahulu dan masih berlaku kini tetapi beliau tidak mengatakan pula penjualan pasir untuk tujuan tambakan laut Singapura telah lama dihentikan oleh Dr. Mahathir, cuma yang dijual sekarang adalah pasir silika untuk pembuatan kaca sahaja dalam kuantiti yang kecil. Tidak ada apa yang ditangkis berkaitan kenyataan Dr. Mahathir bahawa Kerajaan
Malaysia sekaranglah yang menawarkannya.

3. "Fakta" yang mengatakan bahawa undang-undang tidak berada di pihak Malaysia bagi membina jambatan di dalam wilayahnya.

Dalam hal ini, pendirian Kerajaan Malaysia amatlah tidak konsisten sama sekali. Dahulu ketika jambatan ini mula-mula hendak diteruskan pembinaannya, Kerajaan yakin tidak ada implikasi undang-undang yang serius akibat daripada pembinaannya. Kemudian, ia mengatakan pula ada masalah undang-undang yang tidak memungkinkan pembinaannya kerana isu paip air. Perubahan pendapat undang-undang ini dibuat dalam beberapa bulan sahaja. Amat lucu sekali. "Fakta" itu juga tidak menjawab kenyataan Dr. Mahathir bahawa pengalihan paip-paip air ini telah berkali-kali dibuat pada masa lepas. Kenapa dulu boleh, sekarang tidak boleh? Sekiranya Singapura tidak puas hati, biarlah mereka mencabarnya di mahkamah antarabangsa. Kenapa perlu pula
Malaysia yang mengalah dan tunduk kepada mereka? Memang sifat bacul and penakut ternampak jelas dalam diri pemimpin-pemimpin Malaysia. Saya sokong label "half-past six with no guts" ditujukan kepada mereka yang tidak bermaruah ini.

4. Kesimpulan yang mengatakan bahawa Singapura tidak lagi memberi persetujuan untuk membina jambatan setelah rundingan berpakej dihentikan.

Hakikatnya ialah Malaysia tidak perlu memohon persetujuan Singapura untuk membina jambatan di dalam wilayahnya. Samalah halnya apabila Singapura menambak lautnya, ia tidak juga perlu memohon kebenaran Malaysia. Daripada dokumen yang ditunjukkan kepada umum, Singapura mulanya tiada masalah untuk pembinaan jambatan itu di wilayah Malaysia dengan merujuk kepada surat Goh Chok Tong bertarikh 11 April 2002 dan kemudiannya tidak pernah berkata tidak bersetuju jika dirujuk dalam suratnya yang lain bertarikh 14 Oktober 2002. Apa yang dinyatakan adalah apabila rundingan berpakej dihentikan, maka sebarang pertukaran yang pada asasnya tiada tidak boleh dilakukan lagi. Jika diteliti betul-betul tulisan Goh dalam surat itu, secara spesifik yang berkaitan dengan isu jambatan, pertukaran yang ditawarkan oleh Singapura ialah pembinaan jambatan di wilayahnya dengan kos yang ditanggungnya sendiri, tiada kaitan langsung dengan pembinaan jambatan di sebelah Malaysia. Berikut adalah petikannya:

"… I had been prepared to make concessions in varying the Points of Agreement (POA) with extra pieces of land, allowing early withdrawal of Central Provident Fund (CPF) deposits and building our part of the bridge to replace the Causeway at our expense, as trade offs, so that you give us airspace and future water at a fair price… Since you now want to deal with the water issue separately and discontinue the package approach, these trade offs are no longer possible."

Dr. Mahathir tidak perlu mencabar apa-apa dalam keterangan yang ditulis oleh Goh kerana pada prinsipnya, tiada apa-apa pertukaran pun yang diterima sejak sebelum rundingan berpakej dihentikan. Maka, Malaysia tidak perlu minta kebenaran daripada Singapura dan jika Singapura tidak puas hati, biarlah mereka mencabar di mahkamah antarabangsa.



5. Kesimpulan yang mengatakan bahawa Goh Chok Tong tidak memberikan persetujuan terakhir tentang pembinaan jambatan kerana tiada sebarang perjanjian ditandatangani di antara kedua-dua Perdana Menteri.

Dalam surat Goh bertarikh 11 April 2002, Goh menulis bahawa beliau pada waktu itu telah mengambil alih isu-isu rundingan daripada Lee Kuan Yew. Lee sudah tidak berkuasa lagi dalam sebarang rundingan, maka segala pendapat atau dakwaan Lee dalam surat-suratnya kepada Dr. Mahathir dan Daim sebelum itu tidak lagi relevan. Ini termasuklah dakwaannya bahawa tiada persetujuan selagi tiada perjanjian ditandatangani. Goh adalah orang yang paling berkuasa dalam Kerajaan Singapura pada ketika itu dan beliau berhak membuat apa-apa perubahan di pihaknya dalam rundingan itu dan beliau juga tidak terikat dengan kenyataan Lee sebelum itu kerana Lee tidak mempunyai kuasa. Maka, melalui
surat Goh bertarikh 11 April 2002 itu, bolehlah dikatakan beliau menerima pembinaan jambatan bengkok di sebelah Malaysia.

6. Kesimpulan yang mengatakan bahawa isu jambatan ini adalah sebahagian daripada rundingan berpakej yang dimasukkan kemudian.

Saya sangsi kenyataan Kerajaan bahawa isu-isu dalam rundingan berpakej pada mulanya hanya melibatkan empat perkara termasuklah isu ruang udara, tidak termasuk isu jambatan seperti yang didakwa dipersetujui pada tahun 1998. Namun, tiada pula bukti tertulis yang ditunjukkan untuk menyokongnya. Ramai mengetahui bahawa cadangan pembinaan jambatan ini sudah pun dicetus sejak tahun 1996 lagi dan pemberhentian penggunaan ruang udara Johor dibuat pada tahun 1997. Saya merasakan bahawa ruang udara bukan lagi isu tertunggak untuk dirundingkan dalam rundingan berpakej tetapi pembinaan jambatan adalah isu yang boleh dirundingkan bersama. Maka, untuk menyatakan bahawa isu jambatan ini dimasukkan kemudian oleh Dr. Mahathir dalam rundingan berpakej amatlah aneh dan tidak masuk akal sama sekali. Namun, setelah rundingan berpakej gagal, tidak perlulah berfikir mengenainya lagi, pembinaan jambatan tidak lagi disekat oleh isu-isu lain, maka sepatutnya diterus dan disiapkan.

7. Kesimpulan yang menyatakan bahawa perbelanjaan wang sebanyak RM 1.13 billion tidak wajar untuk projek pembangunan yang menemui jalan buntu.

Saya tidak nampak kemungkinan jambatan ini menjadi tergantung dan tidak boleh digunakan setelah disiapkan sekiranya Singapura tidak mahu membina jambatan di wilayahnya. Jambatan itu boleh disambungkan di sebahagian tambak di wilayah Malaysia. Ia adalah satu projek yang membawa pulangan berlipat ganda kepada Malaysia bukan sahaja dari segi ekonomi dengan perkembangan pelabuhan di Johor, tetapi juga dari segi pemuliharaan alam sekitar yang lebih terkawal. Ia bukan projek yang sudah pasti akan menemui jalan buntu, cuma persoalannya adalah kebolehan, kepintaran dan kecekapan orang yang merunding dan membinanya unntuk memastikan jalan buntu itu tidak dilalui. Tambahan pula, dengan terbatalnya pembinaan jambatan, pampasan pula yang perlu dibayar kepada kontraktor yang tidak pun menyiapkan projek dan ini sudah tentu merupakan suatu pembaziran wang rakyat.

Walau bagaimanapun, persoalan tentang rasional keputusan Kerajaan Malaysia untuk memulakan semula projek jambatan dan kemudian membatalkannya 12 minggu kemudian tidak langsung disentuh dalam kenyataan "fakta" ini. Renteten peristiwa rundingan dalam zaman pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi tidak langsung didedahkan. Dokumen-dokumen yang dijanjikan untuk diklasifikasi dan didedahkan kepada umum tidak langsung dilampir dan ditunjukkan. Sesungguhnya, segala yang diterangkan ini bukanlah fakta sepenuhnya, malah banyak yang
cuba disembunyikan dan diputarbelitkan dengan pelbagai dakwaan dan rekaan cerita oleh Kerajaan Malaysia. Kenyataan ini lebih bersifat untuk membela Singapura sahaja dengan penuh niat busuk untuk memburuk-burukkan Dr. Mahathir.. Kerajaan
Malaysia perlu disamak, UMNO perlu disamak kerana ia telah dicemari dengan najis yang paling berat. Meminjam dialog skrip dalam filem 'Da Vinci Code' iaitu "this is the greatest cover-up in human history" dan saya ubahsuai dengan situasi
Malaysia kini dengan merujuk kepada peristiwa jambatan ini, "this is the greatest cover-up in Malaysia's history". What a damn shame!

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

kluangman,

Saya ambil maklum ulasan anda. Saya tiada masalah dengan pendapat anda mengenai kabinet dapur PM yang anda kata sudah hilang pengaruh atau TPM yang sentiasa play safe dan memalukan dinasti Abdul Razak.

Namun saya tidak dapat menyiarkan komen anda kerana anda membuat kenyataan yang mungkin dianggap menghasut kerana mengaitkan kaum tertentu dengan suata amalan yang tidak baik.

Saya tiada masalah dengan hujah anda bahawa Parti Keadilan cuba menrekruit bekas ahli sebuah parti India, tapi tidak elok kita mengaitkan kaum itu dengan sesuatu amalan atau tabiat.

Terima Kasih.

PJ Pensioner said...

We Malaysians are being lately given double and triple whammies due to sheer incompetence and frivolousness of the people in power. The government is being sued for millions and billions for the ineptitude of the government and its machineries.
Whose money is being wasted and being put at risk? Our money. We the taxpayers and the voters who fell for the sweet talk of the BN at the last general election. We gave landslide mandate to the BN only to see it breaking every promise it made and put us in a lot of trouble.
The police stripped and videotaped a young Malay woman and our government sent a minister to China to apologize. How stupid can our government be? Our money is wasted our dignity insulted.
Now the real victim, Hemy Hamisa Abu Hassan Saari is suing the Government and police for RM10mil in compensation.
The PM bragged about him having the biggest mandate, but we go around kowtowing to China for the crime against our own citizen. We gave up the bridge project because Singapore objected. Did Singapore really object? But Singapore is not saying anything? We exchange durian for cars with Japan. I don’t know what our government is going to concede to the USA.
In the mean time, life is getting harder and harder, especially for a pensioner like me living in PJ where we have to may 10 per cent higher assessment rates so that the government can declare PJ a city. We don’t want a city, we want security and affordable retirement.

The MCA Man said...

I think there is no way of the government getting out of the trap set by Dr Mahathir but to make peace with him. He is too cunning for all the cabinet members combined to handle.
PM went to Australia while DPM answred Mahathir's charges on the bengkok bridge. PM came back, DPM went away to England. We end up paying for their trips.
Mahathir comes back this Saturday, the whole thing erupts again. For the sake of the country, PM and DPM should swallow their pride and make peace with Tun.
Mau cari makan pun susah sekarang!









jebnde

Luncai Nyanyok said...

CEO my team ingin menubuhkan liga pemuda UMNO yang kemudiannya akan masuk ke Premier league?

Sejak bila nak main bola kena isi borang masuk UMNO?
Jika begitu DAP berhak untuk tubuh liga bola keranjang DAP.
PAS juga berhak tubuhkan liga bola sepak PAS yng kemudiannya boleh memasuki premier league.
Kalau hendak sangat jawatan presiden FAM tu cakap terang-terang,tidak perlu gunakan proxy atau cakap kiasan.

Tapi umum tahu kau bukannya hendak sangat jadi Maurinho atau Beckenbauer. Nak berkempen tak perlu berselindung disebalik team bola sepak.


Kenen si puteri untuk mendapat jalan mudah didlm UMNO, kenen bola sepak untuk dapatkan sokongan dr belia..jika ada pertandingan kelak.


Tak perlu belajar sampai ke Ivy league untuk mengetahui maksud tersirat..
Database semua belia di Malaysia tak cukup lagi ke??

AMLG said...

Dalam majlis penerangan UMNO Wilayah Persekutuan yang panas semalam, Mustapha Mohamad sudah mengaku isu AP yang dibangkitkan oleh TUN ada kebenarannya.

AMLG said...

MCA Man

memang mau makan susah sebab projek makin sikit tapi semua scomi bolot. maknanya orang lain makin miskin mana duit boleh pusing.

inilah padahnya lantik tok siak jadi PM

Azahari said...

Dear Mr MCA man,
There are times, especially when the future of this nation is at stake, that we should elevate ourselves to a higher place than just to "cari makan". The purpose of this life is much greater than just to be able to "cari makan"...

drmuzi said...

It seems that the supposed Mahathir bashing by AAb loyalist held in many corners of Malaysia by Biro penerangan UMNO, end up disastrously.

Instead it end up, for the UMNO grassrooot came out with hard hitting quetsions and comments against the present leadership.

Syabas.

p/s: looking forward for the TUN return frm holiday.

kluangman said...

TDM akan pulang, disambut dengan penuh kemeriahan, ini semua menyakitkan mata memandang..

Kita berharap TDM tidak bercakap lagi tentang perkara perkara benar dan betul, memadailah diam, biarkanlah AAB dan pemimpinnya mencanai negara ikut suka hati..

Atas permulaan TDM, rakyat dah berani bersuara, itulah warisan TDM yang sebenarnya, terima kasih

Biarlah kami rakyat bertindak dan mencorakkan kepimpinan negara...perjuangan Tun akan kami sambung, berilah kepercayaan dan sokongan secara diam kepada kami

Ada sesiapa ke volunteer nak cakap dan nak jadi leader ni..tolong angkat tangan, takkan nak suruh orang tuan 80an tu lagi kot...yang lain dah tak ada teloq ke

Hantu Gigi Jarang said...

Sdr Luncai Nyayok,

Dia ingat bila terlibat dengan bola, budak-budak bola UMNO akan kagum dengan dia. Dia tak tahu budak bola UMNO sekarang bukanlah bodoh sangat boleh diumpan dengan jersey dan boot free!

Hantu Gigi Jarang

Anonymous said...

Datuk,
Malam ini saya tak boleh tidur cuba mencari apakah persamaan dan juga perbezaan di antara 'double-tracking Bukhari yang dibatalkan dengan 'bullet-train' YTL yang akan diolaksanakan. Bo
leh agaknya Datuk atau bloggers tolong berikan jawapan.

Hantu Gigi Jarang

007zain said...

Assalamu'alaikum WW, Dato'.

Thanks for having this blog - I really don't know where to voice out my concerns/points/observations/etc..

Re: bridge.
I agree with [a critical lad]. I read the documents on water-rail-bridge issues between Malaysia & Singapura that could be accessed at the channelnewsasia website (sorry, I can't remember the exact URL). Anyway, basically the letter that current Govt tried to "blame" Tun Dr. Mahathir with (March 4, 2002) on the air space issue, was actually brought up by Leekwanyew (Leeky) in 2000.

Tho' TDM had exchanged many letters with Leeky between 2000-2002, TDM only replied on the airspace on the March 4, 2002 letter - & only AFTER TDM received 2 letters from S'pore to "remind" him to answer all their inquiries.

All the documents exchanged between M'sia & S'pore were on WATER, RAIL(+ its LAND), BRIDGE, CPF, & AIR SPACE(on Leeky's request in 2000).

&, from what I read, ALL the correspondences by Leeky & Gohct to TDM had accepted & agreed on Malaysia's plans on building a new bridge to repalce the current causeway.
So, IF Govt suddenly want to use the legal issues as another excuse, that could actually be countered with ALL those "agreed" letters from S'pore.
(* if not, M'sia would have not "mati-matian" defended to build bridge in the first place, as Govt stated in major newspaper in March 2006)

#2. For me, as a normal M'sian citizen who has been voting for UMNO/BN all these while, I'll have a hard & perplexed time in the next election on whom to vote.

I now, seem to not trust the current Govt's actions anymore... on all issues (including the expensive sports complex in London??) - ever since Govt mati-matian cakap di akhbar2 yang "kita AKAN bina jambatan no matter what!" &, suddenly, in LESS THAN 1 month, change to mati-matian "TIDAK AKAN bina jambatan"! This see-saw "mati-matian" really showed their indecisiveness - they're not firm, & even easy for anyone (including S'pore??) to sway their stance! That, our own Govt. had simply let our own country’s dignity to.. kinda fall...

#3. Current Govt's way of handling the so-called "attack" from TDM, is really uncouth. If they're SINCERE & believe that they're right, they should just be cool & meet TDM immediately & discuss together in positive spirits; hanya dengan niat, KERANAmu Malaysia - literally.

The matter will not get out of proportion as it is now. It is even getting worse now, now that current Govt plans to come up with a booklet, etc. really looks like desperately trying to "COVER" more things up. This action alone makes them seem more desperate & pathetic; that is, for "honourable people" who are AT the ministerial-level...

This "game" they continue to play really lack sincerity, & shows their lack of commitment to really do their job to pursue RMK-9 (as they "claim" to wanting to do).

So, like [hangdunking], Govt cannot take our vote for granted anymore.

Anyway, with ICT, etc.; normal UMNO members should be able to vote for all the majlis tertinggi people right up to President. Current process of naming all the calons can still continue, but voters are all UMNO members.

Voting centers can be set-up at the ALREADY available computers at ALL the Bahagians (it's just a matter of hooking up to a central computer, at Putrajaya/PWTC/wherever). At this day & age, ICT connectivity/networking is really no big deal.

Barulah semua ahli2 UMNO happy dapat vote siapa yang mereka rasa IKHLAS & kemudian, during country election day; ahli2 UMNO biasa tidaklah akan mensia2kan vote mereka dengan memilih sesiapa saja yang cuba2 mahu meraih keuntungan dari "kemelut" yang disebabkan oleh Govt. sendiri... yang sebenarnya boleh sangat dihindarkan dari berlaku - jika mereka benar2 IKHLAS.
WAllahu'alam.

Terima kasih, Dato'. WassalamWW.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).