Tuesday, November 27, 2007

Unsur Agama dan Kaum Dalam Tindakan Hindraf

A Kadir Jasin

[Masih ada pembahas menghantar ulasan menggunakan pengenalan ANONYMOUS. PERINGATAN: Komen menggunakan pengenalan anonymous tidak akan dilayan. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran yang sesuai. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat atau lucah tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

TUNJUK perasaan tanpa permit anjuran Pasukan Bertindak Hak Asasi Hindu atau Hindu Rights Action Force (Hindraf) pada 25 November di Kuala Lumpur adalah satu lagi cabaran kepada kerajaan “saya pantang dicabar” Abdullah Ahmad Badawi.

Tetapi tidak seperti tunjuk perasaan Bersih bagi menuntut sistem dan proses pilihan raya yang bersih dan telus pada 10 November lalu, tunjuk perasaan Hindraf berunsur perkauman dan agama.

Malah ia lebih mirip kepada gerakan agama kerana dianjurkan oleh dan atas nama pakatan agama Hindu.

Menurut sebuah rencana dalam kamus Internet Wikipedia, Hindraf adalah gabungan 30 badan bukan kerajaan yang berasaskan agama Hindu.

Dalam rencana itu, matlamat Hindraf disebut sebagai “mengekalkan hak dan warisan masyarakat Hindu di Malaysia yang sekular.”

Pada 30 Ogos lalu, Hindraf mengemukakan saman AS$4 trilion (empat ribu ribu juta) terhadap kerajaan Inggeris di Mahkamah Keadilan Di Raja, di London kerana “membawa orang India sebagai buruh terikat (indentured labourers) ke Malaya dan “memperalatkan” mereka selama 50 tahun dan gagal mempertahankan hak mereka dalam perlembagaan apabila memberikan kemerdekaan kepada Malaya.

Hindraf mendakwa tindakan Inggeris itu pada asasnya “menjadikan orang India Malaysia sebagai masyarakat yang terjajah sehingga ke hari ini.”

Daripada aspek perang saraf, kegagalan penunjuk perasaan menyampaikan petisyen kepada Suruhanjaya British di Kuala Lumpur kerana disekat oleh polis tidak relevan lagi.

Sebaliknya, tembakan gas pemedih mata dan air berkimia serta sekatan jalan raya oleh polis yang hampir-hampir melumpuhkan ibu negara buat beberapa hari memberikan penunjuk perasaan liputan media antarabangsa yang tidak termimpikan. Satu strategi yang hebat jika itu strategi mereka.

Saya rasa itu adalah antara strategi mereka kerana kepala kepada gerakan itu, peguam P.Uthayakumar adalah seorang aktivis yang licik dan lincah menggunakan media massa untuk perang sarafnya.

Bagi PDRM, kejayaan menghalang penunjuk perasaan daripada sampai ke Suruhanjaya Tinggi British di Jalan Ampang masih belum boleh “menebus malu” setelah gagal menghalang penunjuk perasaan Bersih, yang juga tidak berlesen, daripada sampai ke Istana Negara.

Soalnya apakah Suruhanjaya Tinggi British tidak mahu menerima petisyen Hindraf itu atau kerana polis menyekat pembawa petisyen daripada mendekati berbuat demikian?

Saman terhadap kerajaan Inggeris Hindraf mungkin nampak remeh-temeh bagi sesetengah orang dan mungkin tidak akan dilayan oleh Inggeris, tetapi pihak penganjur protes itu telah berjaya mencapai matlamat-matlamat tersembunyi mereka.

Pertama, mengaibkan pertubuhan-pertubuhan arus perdana India/Hindu, khasnya MIC, dan kerajaan yang dianggotai oleh MIC.

Kedua, liputan media antarabangsa mungkin mempengaruhi pendapat umum di Britain untuk bersimpati dengan masyarakat India Malaysia yang kononnya tertindas.

Ini pula mungkin menyebabkan mereka lebih bersedia memberikan permit kerja, taraf pemastautin malah kewarganegaraan kepada rakyat Malaysia keturunan India yang berangan-angan ke negara itu.

Soalnya mengapa sekarang? Mengapa tidak 60 tahun, 50 tahun atau lima tahun lalu? Apakah protes ini sekadar sambungan kepada protes Bersih dan protes-protes setempat yang berlaku sejak beberapa bulan kebelakangan ini?

Lima puluh tahun lalu majoriti orang India mengambil keputusan kekal di Malaya. Malah mereka begitu yakin dan tekun sehingga mereka menubuhkan parti mereka sendiri iaitu MIC pada tahun 1946. Dalam banyak hal, MIC membayangi Indian Congress Party, India.

Apa yang berlaku pada 25 November tidak boleh dipandang remeh. Tunjuk perasaan dan dakwaan penindasan ke atas kaum India dan agama Hindu boleh bertukar menjadi isu keagamaan dan perkauman yang sensitif dan rumit.

Bagi pemerintah, ia sekali gus mencetuskan satu lagi masalah yang pastinya menghantui Barisan Nasional menjelang pilihan raya umum akan datang.

Jika tindakan Hindraf itu boleh dianggap taktik, maka ia adalah suatu muslihat yang bijak untuk membuat tuntutan tambahan sebagai menokok tambah tuntutan yang telah pun dibuat oleh MIC dan badan-badan bukan kerajaan masyarakat India/Hindu yang lain.

Soalnya, kalau orang keturunan India boleh membuat tuntutan kepada Inggeris dan mendakwa diri mereka terpinggir dan tertindas, apa halnya dengan orang Melayu dan Cina?

Orang Melayu juga boleh mendakwa mereka dipinggirkan oleh Inggeris yang jelas memberi keutamaan kepada kaum-kaum pendatang dalam kegiatan ekonomi moden yang secara langsung memaksa orang Melayu berpaut kepada ekonomi cukup makan (subsistence economy) di sawah, huma, kebun kelapa dan kebun getah.

Orang Melayu juga boleh mengemukakan petisyen kepada Inggeris kerana membawa masuk orang asing secara besar-besaran ke Tanah Melayu tanpa terlebih dahulu berunding dengan mereka.

Orang Cina juga boleh mengemukakan saman kerana Inggeris membawa nenek moyang mereka ke Tanah Melayu sebagai buruh terikat untuk bekerja di lombong emas dan timah dengan dibayar menggunakan candu.

Untuk berlaku adil kepada orang keturunan India dan rakyat Malaysia yang lain, kita wajib mengakui hakikat bahawa ada orang India yang miskin dan melarat seperti ada orang Melayu dan Cina yang miskin dan melarat.

Tetapi kita juga wajib menerima hakikat bahawa secara puratanya, masyarakat India Malaysia adalah lebih beruntung daripada rakyat jelata India. Malah pendapatan per kapita mereka, menurut Laporan Rancangan Malaysia Kesembilan, adalah lebih tinggi daripada pendapatan per kapita orang Melayu.

Lagipun, bukan semua orang India Malaysia hari ini keturunan buruh terikat. Ramai daripada mereka yang datuk neneknya datang ke Tanah Melayu secara sukarela. Mereka datang kerana kehidupan di Tanah Melayu lebih baik daripada di India pada ketika itu.

Bukan sahaja ke Tanah Melayu, malah mereka juga mengekori penjajah Inggeris ke Fiji, Mauritius, Guyana, Trinidad, Surinam, Afrika Selatan dan Sri Lanka sebagai pedagang, guru, doktor, pembantu hospital, mandor dan pentadbir.

Sekadar maklumat, kerajaan India membahagikan orang India yang bermastautin di luar negara kepada dua kumpulan iaitu non-resident Indians (NRIs) atau orang India yang tidak tinggal di dalam negara dan Persons of Indian Origin (PIOs) atau orang keturunan India.

Kerajaan India mengakui seseorang itu sebagai PIO untuk jangka waktu empat keturunan. Adalah dianggarkan ada 25 juta NRI dan PIO di seluruh dunia hari ini.

Apa pun tuntutan rakyat keturunan India, khas yang dibuat oleh Hindraf, ia tidak seharusnya membelakangkan kepentingan negara khasnya dan kaum-kaum lain amnya, apatah lagi menghina dan memalukan Malaysia.

Kita di Malaysia, tidak kira Melayu, Iban, Kadazan, Cina atau India mempunyai isu dengan pemerintah. Sebab itulah tidak semua orang mengundi parti pemerintah.

Kita semua mempunyai ketidakpuasan dan tuntutan, tetapi biar apa pun sungutan kita, imej dan kewibawaan negara janganlah kita korbankan. Akibatnya buruk buat semua.

75 comments:

Anonymous said...

Dato',
Pendapat anda mmg tepat dan bernas!

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'

I hope you are still accessing your yahoo email - I've just mailed a confession to you.

Oops! I've just noticed that your preamble at the top of your writeups is in blue - not in red font, as I had imagined and mentioned in that email to you.

Voice of the past

Berita dari gunung said...

Awal dulu dimaklumkan bahawa kerajaan era AAB adalah terbuka, berbeza dengan era Tun. Menteri-menteri tertentu pun segera ke media mengiakan, kononnya mereka kini boleh bersuara.

Kerajaan yang terbuka bukan terhenti dengan kenyataan begitu saja. Dalam keterbukaan itu, mesti ada konsep penggunaan pandangan untuk "kemakmuran dan kesejahteraan".

Keterbukaan bukanlah bermaksud ruang untuk pandangan kosong tanpa erti, seperti ramai kawan kita yang berlenggang dari buggie ke lubang no 18, sambil mendengus kerana RM60K akan terbang dalam 'betting'. Keterbukaan bukannya disahkan dengan suara dari Kinabatangan dan Jasin.

Kritikan Tun, kekal begitu saja malah diherdik. Kritikan Sang Kelembai dibedal macam keldai tercampak keluar kandang. Kritikan Ahirudin Attan dan Jeff Ooi, mengheret kedua-duanya ke Mahkamah. RPK juga tidak terkecuali.

Sementara kita mengaku terbuka, kita mudah terperanjat dan pantang dicabar.

Dato menyentuh tentang agama dan bangsa. Tidak dapat dinafikan sememangnya kita terpisah dengan garis Bangsa dan Agama. Itu cara kita hidup. Itu cara kita bersekolah. Itu cara kita makan di kedai. Itu juga cara kita tinggal di kampung dan bandar. Sering terpisah.

Rentetan peristiwa akhir-akhir ini adalah ujian penting terhadap terbukaan kerajaan seperti yang sering dilaung-laungkan. Dicelah-celah itu ada persoalan penting, tinggikah kefahaman tentang kenegaraan di kalangan pemimpin kini. Dimanakah silapnya?

freelittlebrain said...

"Asiamoney list of influential businessman" menyeneraikan 5 orang Malaysia iaitu
1. Mohd Hassan Merican-Petronas
2. Zeti-Bank Negara
3. Nazir Razak-CIMB
4. Ananda Krishnan- Maxis
5. Tony Fernandes-Air Asia

Diperhatikan 2 India dan 3 Melayu dalam senarai ini...........

A KADIR JASIN said...

Sdr Freelittlebrain, the three Malays are "makan gaji" people. The two Indians are the masters of their own destiny.

Anonymous said...

Yang Berbahgia Datuk, mohon tumpang lalu, ingin menyampuk Tuan Berita Dari Gunung,

"Dimana silapnya"

Silapnya kita lebih banyak membuang masa berfikir dan mencari apa silapnya dari mengakui sudah silap, harap maaf, bantulah saya sama-sama kita keluarkan idea untuk betulkan kesilapan ini.

Saya bikin kewangan, saya nak share sesuatu, saya tak tau sama ada ini joke atau yang benar berlaku. Saya yang kekenyangan dan kantok kerana makan banyak sangat semasa kurusus kewangan di hotel, pernah terasa seolah minda saya diterjang oleh penceramah dengan cerita ini:-

Di Kelantan ada banjir, jadi kalau malas sangat nak baiki kesilapan, tunggu tengkujuh, hapuskan rekod yang bermasalah. Nanti kalau timbul pertanyaan, tulislah dalam laporan "tidak dapat dikesan kerana rekod musnah kerana bencana alam"

Alangkah indahnya hidup kalau semua masalah dan silap boleh hapus macam itu saja seperti Allah menolong Nabi Nuh dengan banjir besar.

Anonymous said...

Dato',

Saya bersetuju yg perhimpinan HINDRAF ada unsur perkauman dan tak semua tuntutan mereka boleh diterima akal.

Tapi ini adalah suara rakyat yg 'tertindas', termasuk orang Melayu dll. Suara mereka yg 'tertindas' tak kedengaran dalam media utama, dan tiada pembelaan. Jadi perhimpunan menjadi suara mereka - termasuk perhimpunan Kuning pada 10 Nov dulu.

Setelah 50 tahun Merdeka, masyarakat menjadi lebih matang dan dapat membandingkan diri mereka dengan negara luar. Rakyat tahu mereka tidak mendapat sewajarnya dari kerajaan. Mereka nampak 'ketidakadilan' dalam kerajaan. Kerajaan tidak terbuka menerima keluhan mereka. Ketelusan kerajaan dragui.

Satu anjakan paradigma adalah perlu dalam Kerajaan sekarang yg sepatutnya mesra rakyat dan mengubah undang2/peraturan lapuk kepada yg relevan sekarang.

Hanya pendapat orang kerdil.

Nani,
Cheras

Srikanth Siva said...

freelittlebrain,

Lets not judge the fate of indians based on Ananda krishnan or Tony Fernandez. There are many BILLIONAIRE/Millionaire malays that have to hide their wealth because of ill gotten gains.
Even the cops are millionaires'.

Anyway, Hindraf is fighting for the rights of Hindus/indians. just as how muslims are fighting for their rights in Palestine and other places.

Their actions are out of desperation. People did not march because of Uthaykumar. They marched for themselves.

The 3 Malays you listed are NEP overdose products, and the other 2 indians took risks (perhaps) and made it big.

If indians are given 1 medical seat in the whole country, then SOMETHING IS WRONG. If Non Malays have to take STPM and Malays take Matrikulasi, then something is wrong.

There will be unity when everyone is at the same level. Lets crush this stupid gomen of ours. Vote wise my friends.

Unknown said...

Setelah membaca memorandum oleh Hindraf, kandungannya ternyata amat sarat dengan unsur perkauman dan tuduhan serius tanpa bukti yang jelas. Apa yang lebih menghairankan ialah memorandum penuh kebencian tersebut disediakan oleh seorang yang dikatakan mempunyai latarbelakang perundangan. Barangkali beliau mempunyai bukti sahih yang tidak dimiliki oleh sesiapa ataupun beliau sebenarnya cuba memancing pemerintah untuk mengeluarkan berbagai kenyataan yang kemudiannya digunakan sebagai bukti untuk memerangkap kembali pemerintah.

Adalah diyakini bahawa hanya sebahagian sahaja daripada peserta-peserta demontrasi pada 25 November yang lalu berkesempatan membaca dan memahami kandungan memorandum yang dikarang dalam bahasa Inggeris itu. Hanya mereka yang hilang pertimbangan rasional sahaja akan menyokong memorandum berkenaan secara membabi-buta.

Di negara yang berbilang kaum ini, golongan ekstremis akan sentiasa mendapat tempat di kalangan masyarakat biarpun bilangannya amat kecil. Di sebalik bilangan tersebut, kesan tindakan mereka sentiasa membawa kemusnahan yang sukar diperbaiki sehingga akan kekal menjadi titik hitam dalam sejarah pembinaan negara.

Tidak dapat dinafikan bahawa demonstrasi pada skala yang sedemikian rupa adalah satu manifestasi kepada rasa tidak puas hati yang bersarang sejak sekian lama. Kekecewaan mendalam kepada pihak yang sepatutnya memperjuangkan nasib kumpulan yang terjejas telah digunakan sebaik-baiknya oleh mereka yang tahu menggunakan sumber yang ada untuk memaksimumkan kesan yang dihajati – baik ataupun buruk.

Apapun bentuk tindakan berbau perkauman atau keagamaan yang sempit, sang pemenang akan tetap menjadi arang manakala pihak yang kalah akan musnah menjadi abu. Terutamanya di negara serba majmuk seperti Malaysia. Dan semuanya ini bakal terpahat sebagai “kejayaan” kita dalam mewujudkan dan mengekalkan pergolakan antara kaum, sama ada secara terbuka atau sebaliknya, untuk diwarisi oleh generasi yang akan datang.

Anonymous said...

Dato',

Memang dari segi undang-undang dan persefahaman antara kaum yang sedia terjalin...demontrasi jalanan…walau dianjur oleh siapa sekalipun memang tidak di wajar.

Tetapi, Dato, Kalau 13Mei adalah akibat luahan kemarahan orang Melayu yang rasa terpinggir...kenapakah orang ramai...khasnya..pemimpin politik melayu...tidak melihat tindakan Hindref sebagai suatu 'luahan perasaan' orang India yang merasakan mereka tidak diberi perhatian yang serious di negara ini...Malaysia.

Kemiskinan perlu dibasmi tanpa mengira kaum....itulah salah satu matlamat DEB....tetapi apakah ianya dipraktik dalam kes orang India....orang India dibiarkan tanpa apa-apa tindakan afirmatif dari pihak kerajaan.....Saya mengakui memang kerajaan tidak menyekat kemajuan....tetapi membiarkan orang India yang miskin dan daif....mengalami..dan mengharapkan.. perubahan menurut ARUS adalah salah pihak kerajaan juga.

Apakah yang dilakukan secara DIRECT untuk membantu orang India di estet dan setinggan? Untuk makluman Dato' Pekerja-pekerja Estate (termasuk melayu), menerima gaji dalam purata RM350 (pendapatan dibawah paras kemiskinan)....dan yang malangnya di hujung tahun syarikat-syarikat (HAmpir kesemuanya milik orang melayu, spt. PNB, GUTRIE, Sime Darby etc) yang memiliki ladang-ladang ini mendabik dada membentangkan akaun keuntungan masing-masing.

Salah ke...or berdosa ka...sekiranya sesuatu dilakukan untuk orang India...tanpa membiarkan mereka membangun mengikut arus?

Kalau orang Melayu disediakan dengan MARA, UDA...dan mcm-mcm agensi-lain...kenapa tidak untuk orang India (saya tidak meminta hak sama rata…hanya meminta hak yang sepatutnya)...kan membasmi kemiskinan itu ..'tanpa mengira kaum'!!!

Cuba berfikir sejenak dan Berempati...(tak perlu simpati)...try to put yourself in others shoe...feel the pain)...

Seorang pengedar suratkhabar berketurunan India yang bertungkus lumus siang dan malam, hujan dan panas...yang berkeinginan membeli sebuah rumah teres...RM200,000, terpaksa membeli dengan harga tersebut. Pada hal seorang pensyarah kanan di IPTA….sudahlah kerajaan menghabiskan beribu-ribu ringgit untuk menanggung kos pangajiannya di luar Negara (dengan menggunakan wang rakyat)…kali ini disajikan lagi makanan dalam ‘silver plate’ dengan dengan memberi diskaun 10% untuk membeli rumah teres RM200.000 dengan harga RM180,000)

Fikir, fikir, fikir…bagaimana perasaan bukan melayu dalam hal ini bila seseorang kawan mereka…katakan dari sekolah yang sama…keadaan hidup yang sama…keputusan peperiksaan yang hampir sama…..tetapi di penghujungnya…kawan melayu dianugerah dua kali (jangan silap….saya bukan menidakan hak istimewa…but hanya meminta…bagi lah hak yang sepatutnya kepada yang memerlukannya), hanya kerana ianya Tanah Melayu. Tak rasa bersalah ke? Tak berdosa?.

So , saya dapat memberi banyak contoh-contoh lain….contoh yang amat jelas ialah…tengoklah Putrajaya (Lambang kemegahan pusat pemerintahan negara)… …kakitangan awam di Putrajaya…dan kediaman mereka….rata-rata hampir kesemuanya dari satu kaum…seolah-olah …ia seperti…kampong penumpuan sesuatu kaum tertentu.


Dato’…apa yang terjadi pada 25th Nov ialah ‘cetusan hati’ golongan masyarakat yang merasakan mereka dibiarkan meraung kesakitan tanpa dipedulikan oleh mereka yang sepatutnya.

Yang perlu dilakukan sekarang ialah merawat dan mengubatinya……bukan berfikir bagaimana untuk menghukum dengan ISA atau lain-lain cara hukuman).

PM dan TPM kita adalah milik semua kaum di Malaysia……buktikannya dengan cari penawar untuk penyakit masyarakat …kemiskinan dan ketidakadilan yang melanda baik orang India di Estate/setinggan mahupun golongan miskin Melayu di kampung/setinggan dan golongan miskin Cina di Kampung-kampung baru.

Jom kita mencipta Syurga di Malaysia…Malaysiaku syurgaku!!

sekian,

Dengan ikhlas,
Sures

Rockybru said...

Datuk Scribe,

Masalahnya, Hindraf kini dilihat sebagai pergerakan India-Hindu yang melampau (extremist). Sebelum tunjuk perasaan Ahad lalu, saya bersimpati juga dengan tuntutan mereka, walaupun diperlecehkan umum. Sebabnya ialah saya melihat tuntutan civil bertrillion ringgit itu sebagai sesuatu yang simbolik.

Simbolik sebab, pada pandangan saya ketika itu, masyarakat India-Hindu di Malaysia sudah hilang kepercayaan pada MIC (atau PPP) dan tidak mengharap langsung pada ketuanya Samy Vellu, yang sudah 29 tahun memerintah masyarakat India-Hindu di Malaysia. Maka dengan sebab itu mereka telah membuat tuntutan sivil itu.

Saya masih bersimpati dengan masyarakat India-Hindu yang miskin, hina dan tertindas. Bagaimanapun, cara Hindaf mengendalikan isu susulan dari tuntutan sivil tersebut amat tidak sensitif. Dalam memorandumnya kepada PM Britain Gordon Brown, P. Uthayakumar telah membuat pelbagai tuduhan, unjuran, dan sindiran terhadap Islam, Melayu, dan pemerintah (Umno) di Malaysia.

Sepatutnya, Uthayakumar berentap dengan Samy Velly dan Hindraf berdepan dengan MIC. Islam dan Melayu tidak perlu diganyang untuk mencari pablisiti maksimum, sebab padahnya mungkin tidak berbaloi, bukan saja untuk kaum India-Hindu tetapi untuk semua rakyat Malaysia.

Terima kasih.

zeme said...

Salam Dato',

Tuntutan oleh Hindu Right Action Force (Hindraf) ke atas kerajaan BRITISH adalah hak mereka yang mendakwa mewakili dan memperjuangkan kepentingan kaum India di Malaysia ini tidak mahu saya persoalkan. Cuma mungkin HINDRAF terlupa mereka seharusnya mempersoalkan dan membuat tuntutan juga ke atas kerajaan INDIA sendiri kerana membiarkan kaum India yang pendatang dari negara asal mereka hidup terabai di Malaysia yang aman damai ini seperti yang didakwa oleh HINDRAF.

Kenapa di sini HINDRAF cuba "double standard"? Apakah dalam situasi ini kerajaan INDIA tidak bersalah atau terlibat kerana membiarkan rakyat asal mereka diperlakukan oleh kerajaan BRITISH sehingga didakwa terabai di negara MALAYSIA?
Atau tuntutan HINDRAF bukan berlandaskan keikhlasan memperjuangkan kaum India sebaliknya sekadar gimik politik berkepentingan? Bersyukurlah wahai rakyat kaum India di Malaysia kerana anda masih mampu hidup aman berbanding rakyat India di negara asal INDIA sendiri.

Atau saya mencadangkan agar HINDRAF membuat satu lagi tuntutan melampau ke atas kerajaan BRITISH dan ke atas kerajaan INDIA agar membawa pulang kesemua kaum India di Malaysia ini ke tanah asal mereka.

Akhir kata..

berpijaklah di bumi yang nyata, lihatlah permata yang ada,
jaga lah tindak tanduk kita,
usah melampau usah mengada.

Unknown said...

Salam Dato'.

Saya amat sedih dan marah bila pekara terjadi.saya terlalu risau mengenangkan kehidupan anak2 serta keluarga saya khasnya dan umat melayu(Islam)amnya di masa hadapan bila mana perkara2 yang melibatkan keganasan kaum mula menampakkan tanda2nya.
Peristiwa2 tragis yang terjadi di Indonesia,Bosnia, India,Rusia mgkn juga boleh terjadi di Malaysia.Sejarah 13 May mgkn berulang buat ke 2 kali nya.
Saya bukan seorg intelek yang belajar tentang kemanusian,bahasa dan budaya.bkn juga seorg polkitikus dan pemikir bagi org melayu.Tapi seorg melayu profesional yang tertera CA(M)CPA (M)FCCA dikad nama.Saya cuba melalui ilmu yang ada,utk melahirkan melayu2 yang berilmu, kuat daya tahan akal dan jiwanya.tapi sy hanya manusia kecil yang memerlukan melayu2 'kuat'dan intelek spt Dato dan yang lain utk bersama2 melahirkan melayu yang kental,berilmu dan bersiapsiaga dalam memelihara maruah sebagai tuan dibumi bertuah malaysia ini.tapi berapa ramai melayu yg sebegini?
Pada permerhatian saya,kita sebagai org melayu,telah hilang penghormatan sebagai suatu bangsa yang berkuasa.Melayu tidak dihormati,lemah dalam serba serbi hinggakan mereka2 yang 'lemah' (dalam hal ini sy rujuk masyarakt india...lebih khusus pada HINDRAF)berani mengusik dan menghina banga Melayu.Dalam 'ramai'nya umat melayu,kita dipandang 'sedikit' dan terlalu enteng utk dipermainkan.Sedikit demi sedikit,bangsa bukan Melayu menghakis dan meminta hak2 org melayu.Dan melayu dengan sifat sopan santun tetap memberi dan memberi walaupun dalam hati terbuku dgn kebencian.sedar lah org melayu,bangun dan perbaiki diri dan dapatkan kembali maruah kita yang tercemar.

Anonymous said...

Dato,

saya berpendapat punca kepada semua demostrasi ialah "rakyat maju kehadapan dengan pemikiran yang positif dan harapan yang tinggi".
Malangnya pemimpin yang diberi mandat , "mundur kebelakang dari segi pemikiran dan prestasi mereka".
Ini pula mungkin di sebabkan oleh 2sebab :- a. mereka tidak layak dan b. mereka korup mementingkan diri sendiri daripada rakyat dan negara .
Masalah in akan berulang selagi mereka yang diberi mandat (government)tidak menyelesaikan masalah asal (root problem) seperti yang selalu dikatakan oleh pemimpin kita di arena antara bangsa mengenai isu pelestin, bosnia dll.

Anonymous said...

Dear Dato,

I'm shock and dissapointed to read Mr. Rocky's comments on Hindraf .
Most of the bloggers if not all are fighting for the "transparent" "equal" and "honest" system of government.
For him to say that the memo is inacurate in terms no's n being racist is like "shooting "himself" in his fight.
He is diverting the basic issue by focusing on technicalities. As he always believes and say the report from government are always inaccurate , on what basis his claim that Hindraf figures is eccesive or inaccurate.
For that basic reason Hindraf memo asking for the setting up of independent commission to veryfy the truth.
It seems to me Mr.Rocky is not honest in his own fight for what his claim and I can assure you he will not success. This because any one with right frame of mind will say that" Mr Rocky is not different then our geniues minister YB Dato Nazri.
Thank you

Sam

Anonymous said...

RE: Sri 11:12
Thank You for pointing out that Malays no matter how smart or successful are useless and can never amount to anything and only get to wherever they are with NEP help.
Indians on the other hand, if they make it are next to Gods in their intelligence and business acumen.
I am biting my lips to stop from typing profanities in response to your racist slur.
That sort of sentiment will help make Malays realise how stupid we are and immediately abolish the NEP and give everything that you want.
You are a racist.
If you do not understand how insulting you are to Malays then you will never understand what it takes to live in a multiracial country.
Malays are poor also in our homeland but the Hindraf organises ahve shown that they still, somehow feel that they have champions who can fight for them from India, if not why would they send a copy of their memorandum to various Indian politicians including the Prime Minister.
The Chinese don't send their memorandum to China if they are not happy.
Malays certainly do not play such thuggery and invite Indonesians to interfere if we are not happy.
Indians have flunked in politics because you let Samy Vellu stay in charge even when you think he has failed. I am not accusing him of failure, Indians through Hindraf are accusing him of failure...
stop playing victim and take cahrge of your own destiny, there is a viable political process available make use of it make full use of it, the Chinese is doing jsut that through MCA and their economic clout.

Anonymous said...

Everything is happening by the will of providence.For every action there is reaction. This is how karma works. That's the karma the government gets for unjust treatment they have inflicted on others. It will be interesting to see how things unfold in this so called country of equal and peace. Whether we like it or not what is meant to happen will happen.

"Not even a blade of grass moves without the will of the Lord"

Anonymous said...

saya bersimpati dengan nasib mereka yang miskin, tak kira bangsa dan agama. Kerajaan perlu menolong mereka semua. itu adalah obligasi sebuah kerajaan yang saksama.

sekian.

ck

affendi hussain said...

Salam semua..
Sepatutnya kita melihat hubungan yg Tuhan ciptakan di alam maya ini sebagai contoh asas kehidupan & pengajaran..

SIMBIOSIS - saling memanfaatkan antara satu sama lain..hos dan perkongsi sama2 menyumbang keperluan antara satu sama lain untuk survival bersama...

PARASIT - menumpang dan menyerap segala zat daripada hos..hos akhirnya mati dan begitu juga parasit itu.. pendek hayat!

Sewajarnya pilih usaha ke arah simbiosis..manfaat 'interspecies' bukan 'intraspecies'-perjuangan satu jenis dan membunuh org lain & akhirnya diri sendiri juga terbunuh!

raja2u said...

YBhg Dato'
Syabas saya ucapkan kepada Dato' kerana telah memberi latarbelakang yang terperinci mengenai pergerakan Hindraf untuk membolehkan blogger menyumbang pendapat mengikut fakta dan bukannya emosi.

Saya berpegang kepada konsep Allah tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia maka pada pendapat saya ada baiknya kita tidak memencilkan isu ini sebagai perkauman tetapi sebagai masalah negara yang melibatkan semua. Sebagai contoh dari segi agama mereka sedih kerana kuil mereka diroboh dengan apa yang mereka dakwa " dengan tiada perundingan yang mencukupi terlebih dahulu". Ada juga orang-orang Islam yang sedih kerana surau-surau mereka dirobohkan diatas nama pembangunan. Bezanya orang-orang Islam berkenaan mengadu kepada Allah melalui sembahyang hajat sementara pihak Hindraf membawanya kepada pengetahuan Kerajaan British.Dari itu isu ini adalah masalah bersama dan bukannya masalah perkauman dimana kita mistilah mencari penyelesaian secara hikmah kerana hanya secara demikian kita akan mendapat keadilan seperti yang dikehendaki YAB PM.

Dari segi ekonomi dan sosial pula kita perlu menganalisa atau bedah siasat apa yang telah terjadi beberapa tahun kebelakangan ini, apakah kedudukan sebenarnya sekarang ,dan apakah langkah-langkah yang perlu diambil selanjutnya. Mungkin perkara-perkara berikut adalah diantara punca masalah yang berlaku sekarang dimana dikatakan susah rakyat mencari makan :-
(a) Pertukaran dasar secara mendadak dari pertanian kepada perindusterian dimana peruntukan pembangunan luar bandar telah dikurangkan untuk disalurkan kepada pembangunan infrustraktur untuk perindustrian.
(b) Arahan menggunakan otomasi mengurangkan tenaga kerja .
(c ) Dasar membenarkan membawa masuk pekerja asing bagi hampir semua bidang mengurangkan peluang kerja bagi rakyat tempatan.
(d)Dasar tidak menggalakkan berjaja dibandar mengurangkan punca mencari rezeki bagi mereka yang tiada skill dan/ atau tiada modal untuk berniaga secara besar-besaran.

Secara peribadi saya tidak bersetuju terdapat peminggiran mana-mana kaum secara terancang di negara ini.Kalau kita lihat secara keseluruhannya tiap-tiap kaum dinegara ini ada mereka-mereka yang berjaya dan kaya raya dan ada juga yang miskin dan susah.Harapan kita untuk mengatasi dan memperbetulkan keadan ini adalah melalui memperkasakan pertanian/ pembangunan luar bandar dan mempergiatkan urusan membina insan.

Raja Abdul Rahman
Petaling Jaya

Unknown said...

YBhg Datuk,

Maafkan saya kalau saya membuat kenyataan yang agak kasar, iaitu kerajaan pimpinan Abdullah Ahmad Badawi, setelah hampir 4 tahun memerintah, belum membuat apa-apa pun yang mendatangkan faedah kepada rakyat.

Malah, ia telah memperkenalkan beberapa dasar yang menyusahkan dan membebankan rakyat. Contoh yang paling ketara ialah kenaikan harga minyak. Alasan yang sama telah diberikan berkali-kali, iaitu kerajaan tidak mampu menampung subsidi.

Persoalannya ialah, apakah sebuah kerajaan yang tidak mampu meringankan beban rakyatnya patut di beri mandat untuk memerintah dalam pilihanraya akan datang?

Sudah tentu TIDAK. YBhg Datuk sebagai seorang yang arif dalam bidang ekonomi sudah tentu tahu bahawa kerajaan Amerika pun, iaitu ekonomi terbesar di dunia, masih mengekalkan subsidi dalam sektor-sektor ekonomi. Malaysia adalah negara pengeluar minyak. Oleh itu, sebagai pembayar cukai, kita ada hak untuk meminta subsidi petroleum.

Kalau kerajaan Abdullah Ahmad Badawi tidak mampu memberi subsidi petroleum, kita harus memilih sebuah kerajaan yang boleh membuat demikian.

Saya rasa sudah cukup masanya kita ucap selamat tinggal kepada Abdullah Ahmad Badawi dan seluruh Kabinetnya.

Kalau kerajaan Abdullah Ahmad Badawi tidak boleh dijatuhkan dengan cara memberi undi kepada pembangkang kerana terlalu banyak "pengundi hantu" dan taktik kotor yang lain yang digunakan oleh Kerajaan BN, kita harus berdemonstrasi di jalanan.

Kita mesti berani. Saya syorkan kita membuar demonstrasi di Kuala Lumpur dan Putrajaya sekali setiap dua minggu. Kalau dua juta orang turun berdemonstrasi, polis tidak boleh buat apa pun.

Saya teringat kata-kata Mahatma Gandhi: “100,000 British policemen, cannot possibly stop 800 million Indians”.

So, 100,000 thousand Musa Hassan’s men, cannot stop 2 million Malaysians.

Anonymous said...

Kalau Hindraf berjaya dalam tuntutan mereka kepada pemerintah Inggeris maka ramai juga orang Melayu yang mungkin beruntung dengan membuat tuntutan pula keatas mereka yang berketurunan buruh paksa ini yang antara mereka di tempatkan di beberapa jabatan kerajaan pra dan post merdeka dengan jawatan jawatan penting dan berkuasa. Banyak anak anak tempatan yang telah ditindas dan dihina supaya meletak jawatan justeru jawatan yang dikosongkan itu di isi dari kalangan keluarga mereka yang menunggu ditanah besar.

Tanyalah pada orang orang lama yang masih hidup yang pernah bekerja dalam keretapi dan JKR antaranya.

LIN LIANI said...

Salam perkenalan dan salam sejahtera Dato',

terima kasih kerana memberi peluang dan ruang kepada saya untuk menumpang sekaki di sini.

Saya rasa bangga dengan sikap keterbukaan Dato' yang mengendalikan blog ini, bukan seperti ketika Dato' ketika menjadi Editor di NST barangkali kerana suara terkongkong dan dikongkong kerajaan.Setelah menjadi Ex (axe) editor,tentunya Dato' mahu pendapat dan pandangan sendiri lebih bebas yang boleh berkongsi bersama dengan pembaca sekalian.

Dato', kita adalah rakyat Malaysia. Oleh itu, seharusnya perlu berfikir bertunjangkan bangsa Malaysia dan jangan sesekali berfikiran sempit.

Perhimpunan Hindraf sebenarnya adalah 'timing boom' yang sudah tiba masanya untuk meledak.Akibat dasar kerajaan yang terlalu menjaga kepentingan kaum Melayu, telah menyebabkan kaum India dicengkam kemiskinan yang terlampau yang tidak sepatutnya berlaku ke atas mereka yang lahir dan hidup tanah air mereka ini.

Barangkali ada yang sedari, majoriti peserta perhimpunan Hindraf adalah terdiri daripada golongan yang lahir selepas merdeka. Mereka adalah rakyat sejati Malaysia.

Adakah pemimpin kerajaan terfikir dan merenung sejenak apakah punca sebenar mereka mengadakan perhimpunan walaupun tahu dan faham itu adalah perhimpunan yang haram? Mereka sebenarnya sudah tidak tahan dan tidak ada saluran lagi untuk bersuara !

Sepatutnya hak dan peluang diberi sama rata antara kaum. Tapi bukan sahaja tidak diberi sama rata, malahan peluang bagaikan diragut, dirampas tanpa kasihan.

Dato',kejayaan Bos AirAsia dan Bos Maxis adalah usaha mereka sendiri, lebih-lebih lagi Dato' Tony yang sebelum ini hanya tahu main drum sahaja.Tidak ramai kaum India yang sebijak mereka, namun mereka tetap berusaha. Mereka berjaya bukan kerana kerajaan, tapi adalah kejayaan sendiri, lainlah macam bos CIMB dan bos Petronas walaupun hanya makan gaji, tapi kekayaan mereka datang secara bergolek dan dapat bantuan kerajaan. Lebih-lebih lagi si adik TPM tu yang 'memaksa' taukeh Southern Bank 'menyerahkan' segala 'hasil penat lelah'nya selama ini tanpa rela hati.

Apakah kerajaan merasakan dengan menyalurkan bantun kewangan, menambahkan jumlah pelajar India di universiti, sebagai contohnya, apakah hak keistimewaan dan peluang kaum Melayu akan tergugat?

Kita harap pemimpin kita berfikiran lebih waras dan jangan lagi 'anak tirikan' kaum India di malaysia yang dipercayai akan hanya tinggal 5 peratus sahaja lagi selepas 50 tahun akan datang.

Kaum India tidak mahu nasib mereka hanya dibela kerajaan apabila hanya ada Pilihanraya umum. Sebaliknya rintihan dan keluhan mereka perlulah diberi perhatian sewajarnya oleh kerajaan.

Tanpa sumbangan dan jasa kaum India, saya rasa Malaysia tidak akan 'gemilang' dan 'cemerlang' seperti hari ini. Layanlah kaum India sama seperti kaum-kaum lain kerana mereka juga adalah rakyat MALAYSIA!

Orlando Bloom said...

YB Dato,

Saya rakyat kebanyakan yang kurang faham apa yang berlaku.. boleh Dato jelaskan sedikit kepada kami, apa itu kontrak sosial yang dibuat ketika merdeka? Dan apa itu hak hak istimewa orang melayu??

Mungkin ini menghinakan kerana saya tidak tahu tapi lebih menghinakan lagi bila membiarkan terus kami tidak tahu oleh cerdik pandai di sini. Bagaimana Dato? Boleh jelaskan sedikit??

A KADIR JASIN said...

Sdr Beruang Madu, dua perkara pokok kontrak sosial adalah:

1. Orang Melayu bersetuju dengan kewarganegaraan orang Cina dan India dalam Malaya merdeka; dan

2. Orang Cina dan India bersetuju dengan hak istimewa orang Melayu yang termasuk agama Islam, bahasa Melayu dan Raja-Raja Melayu.

Terima kasih.

tzarina said...

Kepada mereka yang tak faham motif Hindraf, dan mengapa rakyat India majoritinya menyokong.

Apa salahnya kalau Hindraf berjuang untuk orang India/Hindu? Bukankah pada asasnya, majoriti orang India/Hindu yang tertindas? Kes Murthi, Revathi, Sharmila, etc bukan kes Hindu vs ketuanan Islam? Kes binasa kuil bukan kes Hindu ke? Kalau Hindraf tak beri pertolongan dan sokongan, siapakah yang akan? PAS ke? PKR ke? RPK ke? Sedangkan even PAS pun berjuang atas nama Islam. PKR pula tak berbeza sangat dari BN dari segi memberi jaminan equality kepada rakyat minority.
MIC? Ini macam Zam bertanya kenapa orang-orang yang terbabit dalam Bersih tak mahu mengundi untuk menunjukan rasa tak puas hati. Huh!

Selepas Hindraf bangkit, rakyat India buat pertama kalinya bersatu untuk menanyakan soalan-soalan relevan mengenai penindasan terhadap mereka.
Salahke kalau bertanya secara aman dengan berkumpul di depan British High Commission? Ke mana lagi kita nak pergi? Dah beratus surat ditulis kepada PM, tak terjawab. Kalau kuasa tertinggi negara tak endahkan nasib rakyat minoritinya, ke mana lagi nak pergi? Commonwealth lah. Lagipun, kita nak perhatian media. Media dalam negeri dipijak kerajaan.

Saya nak tanya ya...kenapa orang Islam/Melayu lebih bersimpati atas orang Islam Bosnia, orang Islam Palestin, orang Islam Filipina, orang Islam Thailand, tapi tak simpati orang India Malaysia atau orang Cina Malaysia yang tak mampu beri anak bini makan 3 kali sehari, atau tak mampu nak didik anak sendiri ke peringkat lepas sekolah?

Tepuk dada, tanya sendiri sebabnya secara jujur.

Zainal A. Kasim said...

Dato'

Pada pandangan saya mereka yang berarak pada hari berkenaan telah dipergunakan oleh beberapa orang yang mempunyai agenda politik peribadi. Berbanding dengan BERSIH yang menuntut pembaharuan kepada sistem politik negara, HINDRAF menyemarakkan isu perkauman.

Kejadian itu bukan sahaja meletakkan negara kita di dalam keadaan yang tergugat dari segi keamanan, namun membawa kita 50 tahun ke belakang dari segi hubungan di antara kaum.

Dalam masa yang sama, dasar "keterbukaan" pemerintah seolah-olah "membiarkan" perkara ini berlaku walaupun pelbagai amaran di keluarkan. Pendekatan dengan cara memberi amaran, membuat roadblock, menghantar FRU mengepung dan menyembur air/gas di dalam keadaan yang terang-terang berunsur perkauman seperti ini bukanlah tindakan yang terbaik.

Rasanya Dato', sekiranya perkara ini timbul 5 tahun dahulu pastinya puncanya telah "dicantas" dari awal lagi. Ianya tidak akan jadi begini.

Kebebasan bersuara perlu ada batasannya. Ianya tidak bermakna sesiapa sahaja boleh berarak di jalan raya dan menyusahkan rakyat majoriti.

Dalam hal ini saya merasa kasihan dengan mereka yang dipergunakan pada hari berkenaan.

Budakboy said...

Dato'

Like Ketua Krani, I find Sri's comments very insulting.

Lin Iliani's comments: "lainlah macam bos CIMB dan bos Petronas walaupun hanya makan gaji, tapi kekayaan mereka datang secara bergolek dan dapat bantuan kerajaan.." also shows a lack of understanding of business ownership and falls in the same category as Sri's. Tan Sri Hassan Marican has been instrumental in bringing PETRONAS to its present position. Let's not take that away from the man.

To say the government (read "Malays" according to many bloggers here and Hindraf) have not done anything at all for the poor of other races is not true. I would agree if it is "not enough" and/or "not fast enough".

Take MARA (to many this is the embodiment of everything that is Malay-centric in this country) for example. GiatMARA, an agency that provides vocational and technical skills training for youths, now allocates 10% of its intake to Indian youths.

MARA Junior Science College (MRSM) now takes in Chinese and Indian students. These were responses to grouses raised circa 2002-2003 about the lack of educational opportunities for poor Indian and Chinese children. Not good enough? Perhaps, but it's a start and these were achieved without street politics and violence.

On the matter of MRSM, I wish to relate 2 incidences.

The first happened when I went to pick up my son at MRSM Kuala Klawang on the last day of school recently.

While waiting for my son, a Chinese man with a son in Form 1 walked towards me and proclaimed loudly that he will be taking his son out of the school for the next school year. I thought he was upset because we were not allowed to drive up to the hostel.

His reason? Free text books and no fees from next year at schools under the Ministry of Education. He was of the impression that MRSM is absolutely free. I still have to pay for books, laundry, monthly fees, miscellaneous fees, etc. next year. Scholarships are available for those who qualify, irrespective of race.

Could he have been purposely misinformed?

The second is about an Indian family with 4 sons at MRSM Kuala Klawang last year. 1 in Form 3, 1 in Form 2 and 2 (twins) in Form 1. The 4 boys will still be in the MRSM system next year. Why 4 places for 1 family?

Selection of non-Malay students is not entirely handled by MARA. I would think that it would be more appropriate to distribute the 4 scarce places to 4 different families so that more can benefit.

Another area of discontent is employment in the Civil Service, Police and Armed Forces. One side says Malay-centric policies and practices keep Indians and Chinese away while another side says Indians and Chinese stay away because of the low pay and better opportunities elsewhere. This headline: "Chinese want to be officers, not constables" is from the NST Online today (http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Thursday/National/2096460/Article/index_html). Please read the report before saying "that's what the IGP says".

The government must address this issue seriously by being very transparent about the whole process. Information about vacancies, the number of applicants by race, the number interviewed by race, the number engaged by race should be put in the public domain for all to access. Perhaps a watch dog committee should be appointed to oversee the whole process.

Let's get some of these bones of contention out of our national hair if we wish to let our future generations celebrate the Centennial Merdeka without street violence.

Anonymous said...

dato'

Dalang kepada perhimpunan Hindraf ini harus ditarik semula kerakyatannya kerana tiada rasa hormat kepada negaranya dan memalukan negaranya di khayalak dunia. Dia tidak layak jadi rakyat Malaysia.

Srikanth Siva said...

i guess BN can use the hindraf march as a scare tactic in the next elections.

Ketua Krani,

I dont think u know that non malays in gomen service have been bypassed for promotion to put a bumi in. Ask around, you will find out.

Simple example...why is our squash player not a datuk? Why are members of alleycats not datuks?
Siti Nurhaliza is a datuk at 28? So is that swimmer guy.

Anyway, this is not the point. The point is, there needs to be fairness in this country. Let Malays have NEP....but not at the expense of non Malays. Let Malays have more medical seats but not by giving only 1 indian a medical seat.

Poverty is a vicious cycle....its hard to come out from it.

Anonymous said...

Dato

There is something not quite right in this Hindraf episode and I am trying to figure it out. It begs the question whether it is real or mere charade.

1. Samy Velu was giving a subtle encouragement to go to the rally last Tuesday. View You Tube here.

2. MIC Cameron Highlands MP, K.Devamany changed from the generic Government stance in this You Tube recording of Al Jazeera report here to a new stance in his response to Lim Kit Siang's attack in Parliament in this You Tube here

3. The perceived violence was well propaganda-ed by the MSN and it is expected to get the desired effect of getting Malays to consolidate their support for AAB and UMNO.

4. Uthayakumar is a former PKR member and curretly Protem Sec Gen of a new Indian based party, PRIM. In the last Ijok by election, he was taking swipe at PKR for not offering an Indian candidate and gave a subtle support for BN. Read this Malaysiakini report posted on Malaysian Indian Online dated April 18 2007 here

5. The rally Sunday was not only attended by Hindraf activist but used by many concerned Indian citizen. Non Indian witness described it as peaceful in the manner of Gandhi's passive resistance style except for skirmishes here and there. The common feedback I got is that those taking a somewhat confrontational attitude towards police are wearing common string bands (perhasp for easy identifiation, common rally practise) and have liqour smell in their mouth. Several feedbacks described some faces as familiar MIC thugs and was seen at the Maika Holding AGM ruckus.

6. The arrogance expressed by Uthayakumar's speech at the rally broadcast by Al Jazeera (available in You-Tube but couldn't link here) to only speak with and only with UMNO shows an unprecedented confidence that suspicously could have a multitude of meanings.

There are other issues of in consistency, factual errors, treason, and seditousness. What will the court do to Uthayakumar who attended the rally despite the court order agst him?

Just based on the above, it seemed to be a propaganda plan that left traces of evidence. I don't know ...

However, if it turns out to be true, I pity the common Indians whose sentiment were manipulated and hoped they would not be overly optimistic with the hope of an avalanche of RM3 million each to come from their lawsuit of the British Government. Not to mention those gullibles and manipulatable to MSM.

wutever said...

analisis yang paling tepat datuk!

wutever said...

walau saya secara peribadi mungkin tidak bersetuju dengan tuntutan mereka, tetapi saya tetap menghormati hak mereka untuk berhimpun dan menyuarakan pendapat.

Long Man said...

Saya pernah berkhidmat dengan salah sebuah syarikat insuran terkemuka. Salah seorang rakan saya telah mengendalikan satu kes seorang lelaki (keturunan terpaksa dirahsiakan) membuat tuntutan PA sebanyak lebih kurang rm300,000. Menurut lelaki terbabit, dia telah diserang oleh perompak yang merompak rumahnya. Akibat dari serangan itu, tangannya telah putus akibat dicantas/ditetak oleh perompak. Semasa menjalankan siasatan, pihak pdrm dengan kerjasama pihak adjuster telah dapat menjumpai tangan lelaki terbabit dan senjata parang yang digunakan. Setelah siasatan lanjut iaitu parang ke pdrm, tangan ke jabatan kimia. Keputusan yang didapati sangatlah memeranjatkan. Didapati parang tersebut terlalu tumpul untuk memutuskan tangan lelaki tersebut manakala tangan yang dijumpai mempunyai kesan bius.

Selidik punya selidik, guess what?... Keputusan yang didapati, lelaki terbabit telah dengan sengaja melakukan perkara tersebut kerana semata2 ingin mendapatkan wang pampasan...

Bayangkan, kerana wang 300k sanggup menghilangkan tangan... lagi la kalau 1j dengan hanya berisiko untuk ditembak dengan cecair kimia dan gas pemedih mata atau didakwa...

Apa2 pun, sebagai rakyat malaysia yang cintakan keamanan dan keadilan... Saya tidak menyokong sama sekali keputusan pihak pdrm untuk tidak memberi permit.... dan sesekali tidak menyokong objektif perhimpunan terbabit...

Kepada rakan-rakan semua. Islam itu sangat adil. Sekiranya pemerintah tidak berlaku adil, maka pemerintah itu (mungkin) bukan pemerintah Islam sebenar.

"Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang Yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) Dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya."
Surah 4:Ayat 59

Nyata, hari ini pemerintah kita bukan dari kalangan ulil amri, kerana tidak merujuk Al-Quran dan Sunnah dan tidak patut untuk kita taati walaupun mereka mengatakan "SAYA PHAN TANG DICABAR!!!"

MySkills said...

Dato,

Pada pendapat saya, HINDRAF telah melakukan kesilapan besar dengan 'berjuang tanpa pakatan' dengan bangsa lain terutama orang Melayu. Memang saya simpati dengan taraf ekonomi orang India tetapi apabila mereka menuntut secara perkauman maka pasti saya akan mempertahankan bangsa saya. Orang Melayu tidak akan lupa atau simpati pada 'orang yang menggigit tangan orang yang menyuap' atau melepaskan 'anjing yang tesepit' bagi mengelakkan digigit dikemudian hari.

Tuntutan perkauman ini tidak perlu dilayan malah seolah mereka bukannya menuntut daripada kerajaan Ingeris tetapi kepada kerajaan Malaysia. Mereka hanya cuba memporakperandakan imej dan ekonomi negara. Kita HINDRAF mempunyai ramai pengikut, sila daftar sebagai parti politik bagi mewarnakan politik bollywood kaum India dengan MIC, IPF, PPP dan Parti terbaru daripada Nalakarupan.

Bangsa Melayu juga boleh menuntut kerugian daripada kerajaan Inggeris kerana kesan daripada kemasukan kaum India dan Cina menyebabkan Melayu hilang kekayaan 70% (ekuiti melayu hanya tidak lebih 30%). Tapi, Melayu tidak perlu berbuat begitu kerana kita bangsa yang rasional!

Saya simpati kepada puluhan ribu pengikut HINDRAF yang tidak faham apa yang dituntut tetapi percaya jika 'tuntutan berjaya' akan dapat US1 juta hehe.

Saya juga yakin isu ini hanya akan menguntungkan parti pemerintah dengan menjadikan Melayu lebih patriotik kepada UMNO. Adakah itu muslihat tersembunyi HINDRAF?

Melayu Kedai Mamak / Shah Alam

Anonymous said...

Dato,

Pada pendapat saya, HINDRAF telah melakukan kesilapan besar dengan 'berjuang tanpa pakatan' dengan bangsa lain terutama orang Melayu. Memang saya simpati dengan taraf ekonomi orang India tetapi apabila mereka menuntut secara perkauman maka pasti saya akan mempertahankan bangsa saya. Orang Melayu tidak akan lupa atau simpati pada 'orang yang menggigit tangan orang yang menyuap' atau melepaskan 'anjing yang tesepit' bagi mengelakkan digigit dikemudian hari.

Tuntutan perkauman ini tidak perlu dilayan malah seolah mereka bukannya menuntut daripada kerajaan Ingeris tetapi kepada kerajaan Malaysia. Mereka hanya cuba memporakperandakan imej dan ekonomi negara. Kita HINDRAF mempunyai ramai pengikut, sila daftar sebagai parti politik bagi mewarnakan politik bollywood kaum India dengan MIC, IPF, PPP dan Parti terbaru daripada Nalakarupan.

Bangsa Melayu juga boleh menuntut kerugian daripada kerajaan Inggeris kerana kesan daripada kemasukan kaum India dan Cina menyebabkan Melayu hilang kekayaan 70% (ekuiti melayu hanya tidak lebih 30%). Tapi, Melayu tidak perlu berbuat begitu kerana kita bangsa yang rasional!

Saya simpati kepada puluhan ribu pengikut HINDRAF yang tidak faham apa yang dituntut tetapi percaya jika 'tuntutan berjaya' akan dapat US1 juta hehe.

Saya juga yakin isu ini hanya akan menguntungkan parti pemerintah dengan menjadikan Melayu lebih patriotik kepada UMNO. Adakah itu muslihat tersembunyi HINDRAF?

Melayu Kedai Mamak / Shah Alam

Anonymous said...

Dato'

Malangnya Dato' tidak ada satu pun anggota kerajaan yang dapat mengulas dan membincangkan isu rumit ini secara ilmiah dan dengan berpandukan fakta. Kita hanya di hidangkan dengan kata-kata politik ataupun ungkapan yang berupa ugutan.

NST, Star dan Tamil Nesan wajib menjalankan tugas memberi informasi yang membina bagi meredakan keaadaan. Selagi informasi disorok, selagi itulah semua masyarakat akan menyemarakkan api perkauman di kedai-kedai kopi.

Anonymous said...

first I don't agree with the methods of Hindraf. That said, the issues they bring up has merits. To say there are poor Malays etc is pushing the issue away. are there as many opportunities for the Indians as the Malay? or even half the opportunity?

http://www.hindusangam.org.my/news/index.php?id=54

we need to find the root cause and fix it instead of saying AK and Tony are rich thus the Indians in general should be happy. Yes we can look at wealth in the. The indian wealth is stagnant or dropped. Take away AK, Tony and Samy..pooochi lah the indians fellows. Malay wealth..well we can argue this but you can see around the wealth is there. just look at the next 10 luxury car around KL and see is driving or been driven.Malay wealth is growing and chances are somuch that they can afford to blow it away and look for new ones over and over again.

yes there are poor Malaysians and this govt should fix the problem regardless of race which is the NEP goal. Unfortunately for the poor that goal has been hijacked now and is to enrich a few well connected Malays.

Time Hindraf change methods and go and fight for all Malaysians who are poor.

On the religious cases, the judges need to be fair and use the constitution as a basis. Based on the few cases, the indians have not been treated fairly based on the constitution. The govt has decided to close one eye and hope the issue will go away. It has not. We need to adddress this issue and be just and fair to all and use the constitution as the final guide cos it is supreme.

Using ISA etc will not fix it nor calling people names like penyangak. we Malaysian can settle this and not the UK etc. but we can't do it of we deny there is a problem or we look the other way or say look at top ten wealthy people.

Da Real Deal said...

Datuk,

We are lacking in strong leadership. Enough talk. Do you mean to tell me there is not enough evidence to merit the use of the ISA??? Please read the letter to Gordon Brown which is all over the net. It's just begging for the Act.

A strong leader would just sack the bugger in under the ISA and let that be the loudspeaker instead of yapping about it!

The FRU should start using rubber bullets and be more attentive. What's the use of the blooming shield if you can't protect your comrades from flying missiles?

At times like this I'm missing people like Megat Junid as Deputy Home Minister and the UMNO Youth of yesteryear who were more senstive to and more concerned for the Malay struggle than being millionaires.

Datuk, I suggest the current Pemuda UMNO Excos including it's chief wear pink kebayas complete with makeup and lipstick instaed of the multi thousand ringgit songkets and the "furniture" dagger to show off with the next time they have the UMNO Assembly.

At the Merdeka Hall, they all dress up and make spectacular speeches for each other but forget about the Malay struggle the moment they step into their "S" Class, Brabus and what not!

Da Real Deal said...

Dear Tzarina,

Tentang kenapa orang Melayu/Islam lebih bersimpati keatas orang Islam Bosnia dll tetapi tidak bersimpati dengan orang India Malaysia, kita biarkan orang India juga yang menjawab soalan ini.
Sila layari http://www.malaysia-today.net/nuc2006/guestcol.php?itemid=602 dan baca artikel oleh Mohandass Karamchand bertajuk 'The Indian Question.'

Jika orang India sendiri tidak boleh menyelesaikan masalah mereka, jangan harapkan pertolongan dari orang putih yang telah mengkhiantinya untuk membantu. Di negeri orang putih itupun ramai orang India yang merempat, tetapi mereka tahu sedar diri yang mana sebagaimana merempatpun mereka di negeri orang ianya jauh lebih senang dari hidup dalam kesengsaraan di India.

Saya cadangkan Menteri Dalam Negeri untuk mengharamkan kemasukan orang-orang India yang beribu memohon untuk berkerja disini kerana kita tidak mahu mereka menjadi hamba. Sudah tentu kehidupan mereka di India bagaikan di Beverley Hills, Los Angeles, maka janganlah didera mereka lagi.

Unknown said...

pada saya tindakan hindraf mesti ditangani segera.. sila baca surat terkini mereka kepada queen british di http://mymassa.com/myvoice/

Anonymous said...

Dear Dato' Kadir, I was certain you mentioned more than once that you would not tolerate profanities in your blog.... I stand corrected, but isn't "pune deck" the Tamil word for the male genital...? And you've allowed "pune deck" to have a fine time showing off his stuff.... Apa sudah jadi....?

Ms Pundit

Anonymous said...

Sdra Datuk,

Kita diambang bahaya.

Perhimpunan Hindraf adalah yang julung2 kali diadakan oleh kasyarakat India di tengah2 bandaraya. Saya percaya Hindraf kini sedang asyik dengan publisiti yang begitu meluas diperolehinya. Dan ini sahaja sudah cukup bagi Hindraf mendapat semangat untuk terus berjuang. Jika pembesar2 India sebelum ini hanya mendapat ruang di dada akhbar dan di kaca tv tempatan, pembesar Hindraf pula mendapat tempat di persada media antarabangsa.

Dengan itu, Hindraf berjaya mencetuskan pemikiran di kalangan masyarakat India yang boleh menjadi pendorong kepada orang India yang dilihat sebagai moderate atau sederhana. Saya percaya mereka yang berhimpun dan berarak Ahad lalu terdiri dari masyarakat India yang dari kebanyakannya dari kelas bawahan atau working class. Ada juga yang dari luar KL dan mungkin bekerja di ladang2. Masyarakat India yang berpelajaran tidak mengambil bahagian. Ada juga yang mencemuh mereka yang berarak. Ramai juga yang mengutuk pemimpin Hindraf.

Beberapa hari yang lalu satu sms beredar dari cellular ke cellular: "The 3rd class Hindraf Indians are now enjoying their whisky in upmarket Bangsar." Mungkin ada di kalangan masyarakat India sendiri yang mentertawakan Hindraf dan tindakannya.

Tetapi, saya percaya tindakan Hindraf itu sudah mencetuskan pemikiran baru di kalangan sebahagian besar masyarakat India di tanahair. Ramai orang india yang berpelajaran dan berkedudukan tinggi atau usahawan yang berjaya memberi tumpuan kepada usaha Hindraf. Jika sebelum ini mereka tidak berani atau kurang senang menyuarakan tuntutan mereka, perhimpunan bersejarah Ahad lalu berjaya merubah semua ini. Malah, saya percaya setiap orang India teruja untuk memikir dan akhirnya bertindak untuk berjuang. Cara dan kaedah perjuangan mungkin berbeza, tetapi mereka akan sehati sejiwa.

Jika MP C Highlands dari MIC, Devamany, boleh bersuara di Dewan Rakyat, yang lain juga akan berkokok. Ini ialah permulaannya. jika dulu tuntutan2 cuma dibuat secara lisan atau menerusi memorandum, kali ini tuntutan dibuat dengan laungan jalanan, kekerasan dan kedegilan yang ditafsir oleh orang India sebagai sifat berani ala-Gandhi!

Kita diambang bahaya. Saya khuatir kedegilan dan "keberanian" yang ditunjukkan oleh Hindraf akan mendapat tindak balas sama degil dan sama "berani." Jika ini berlaku, negara akan kucar kacir. Saya harap ini tidak akan berlaku.

Semua ini boleh dielak jika pembesar2 negara dapat menangani tindak tanduk ini dengan bijak, adil dan saksama. Mereka perlu berpandu kepada sejarah dan mencari penyelesaian agar pihak yang merasa diri mereka terpinggir atau ketinggalan tidak terus tertindas, hina, miskin dan mempunyai masa depan yang gelap dan serba kurang.

Mereka yang terpinggir bukan datang dari satu kaum sahaja. Dan pemerintah hari ini perlu peka dan pandai mengambil hati rakyat berbilang kaum, apatah lagi bila pilihanraya umum dah dekat. Kalau sudah hilang pakatan yang jujur dan ikhlas, eloklah pembesar2 kita balik ke pangkal jalan dan cari kaedah dan titik pertemuan yang baru lagi berkesan.

tzarina said...

Da Real Deal,

Saya tak setuju dengan u bila u kata di negara orang putih, orang India merempat. Orang India hanya merempat kat negara negara yang mempraktikkan diskriminasi, seperti di Malaysia dan Sri Lanka. Kat USA, UK malah di negara negara orang putih yang lain, mereka kerja sebagai professional yang dihormati, turut digeruni.

Mengapa saya tak setuju?
Sebab saya sendiri tinggal kat negara orang putih. Saya tinggal kat 2 negara orang putih selama lebih 5 tahun. Tak sekali pun saya rasa diri dihina, seperti pernah berlaku pada saya semasa di Malaysia ("aci, mari aci, you sakit apaaa?"). Di negara orang putih, mereka hormat kalo u bijak belajar. Sanggup beri biasiswa. Di Malaysia, I langsung tak dapat biasiswa. PTPTN pun tak dapat bila pertama kali apply, walaupun ayak kerja kat gomen hampir 30 tahun! Kena beg kali kedua, tunggu bawah panas matahari terik untuk boss ayah di pejabat bangun dari tidurnya di surau office (berjam jam!)

Adik beradik semua bijak bijak. Kalo kami dikira Bumi, pasti masuk matrikulasi, dan buat ijazah mana yang dikehendaki.

Ini cerita saya dari middle class. Saya langsung tak boleh bayangkan nasib underclass.

Kenapa takut untuk beri peluang dan hormati orang kaum lain? Apa salahnya beri bantuan kepada yang miskin, tak kira bangsa. Sampai bila kita nak labelkan rakyat sebagai India, Cina, Melayu dll?

p/s: Saya sungguh berminat nak beri hikmat kepada Universiti tempatan, tapi malangnya, peluang terlalu sempit kerana warna kulit dan agama. Its Malaysia's loss, not mine.

the indie story said...

(Saya tidak suka menulis tentang prejudis perkauman…malah saya benci api perkauman)-tulisan ini respon kepada Hindraf

Didalam situasi kita berasa ‘selamat’ dan senang lenang, dilimpahi pelbagai rezeki kemewahan; kadangkala kita seakan terfana. Lalai seketika. Kita berasa kita selamat kerana tiada desakkan kuat yang menghimpit tulang belulang kita.

Tidak seperti keadaan hidup derita di Palestina, Iraq dan Afghanistan, rakyat Malaysia majoritinya hidup dalam keadaan cukup selesa. Mempunyai TV jenama Samsung bersaiz 29’inci memang cukup melekakan kita. Memandu kereta Myvi dan memakai seluar jeans lusuh Levi’s 501 benar-benar kelihatan trendy!

Rakyat Malaysia dihanyutkan dengan “Kl lifestyle”… Ini bukan pula satu bentuk penulisan yang anti-sosial tetapi renungan untuk sama-sama berfikir. Fikir dengan sedalam-dalamnya. Lantas bersyukur kepada ALLAH swt.

Siapa yang member rakyat Malaysia segala bentuk kemewahan? Tujuan diberi kekayaan Negara ini untuk apa? Mengapa saudara sesama Islam kita miskin dan menderita disana sini? Sedangkan kita sambil silang panggung mampu bila-bila suka menyumbat tekak kita dengan Big Mc Donald dan mencurah Coke!

Mahu kehilangan Mc Donald?…maka silalah turunlah kejalan beramai-ramai sambil bermain dengan retorik api perkauman…maka tunggulah padah yang bakal menimpa…

Sama-sama kita terbakar menjadi debu!

*namun saya tetap percaya manusia baik lebih ramai dari yang jahat-jahat…bebal…lagi buta tuli.

A KADIR JASIN said...

Ms Pundit,

If it's so, I apologise. If you are very, very sure, I will consider appropriate measure. Thank you.

AnakTemasek said...

It's sad that street demonstrations have somewhat become a trend in Malaysia.


Egs.
1) The fervour of "reformasi" during Anwar Ibrahim's sudden fall from grace in 1998;
2) The burning of the Malaysian flag (Jalur Gemilang) at Batu Buruk, Kuala Terengganu not so long ago;
3) And now Hindraf's mass demonstrations at the Kuala Lumpur's city centre.

Living in a plural society like Malaysia is somewhat like buying time under the influence of a so-called time-bomb.

All it takes is an initiative to ignite racial or religious outrage, via parochial and xenophobic means, and hell may just break lose.

Hindraf tried using this tactic. Suqui too tried challenging the Malaysian social contract a few years back.

But demanding for equality is just a naive dream. As no majority race in any modern state today will give up their upper-hand, in running their respective countries.

Even in America where Jews are usually claimed to dominate in most realms, nonetheless Anglo-Saxon sentiments still run high amongst the whites.

Imagine if a country like China is mainly runned by Indians. Or in India, when every aspect of everyday living is dominated by Chinese. Therefore it is only logic, that in Malaysia, where Malays are the majority, it is the Malay race who wish to be in the driving seat.

But that does not mean other races will fall into oblivion. Because if that is the case, Malaysia has more to lose rather than gain. As a matter of fact, the present economic pie is more than enough, for those who are willing to be on their toes.

Certain segments of the Malaysian Indians claim that they are marginalised in every sense of the word. And hence emphatise with the cause of Hindraf.

But ask again, how much has the Indian community done to help themselves? Are there enough self-help Indian-based groups in Malaysia to help their fellow community members? To what extent have the Indian leaders done to improve the conditions of their followers?

Poverty is not the problem of one race alone. In Malaysia, there are still poor Chinese and Malays, regardless deep in the rural areas or in the smack of the city.

It's easy putting blame on the ruling government. But how many of us could actually be graceful enough examine ourselves, study our shortcomings and not repeating our same mistakes?

Looking at it deeper, I guess it's juz another new agenda for the opposition, marking that the general elections is near.

The demands of Hindraf might be superficail, but the issues are real. It is about time that MIC has an opposition party breathing down its neck. Just like what PAS is doing to UMNO, and DAP putting MCA on the spotlight. That is the beginning of democracy - check and balance.

As for the Malaysian social contarct status quo, affirmative action can only do so much. But it is the individual will that will stand out from the rest.

Srikanth Siva said...

Ketua Krani,

I read my post again and yes it does come off racist. Sorry.

What am I to do? This country is full of racists. Why were there no riots on the street when Nazri asked certain non malays to Keluar dari Malaysia? why is he still a minister? Another MP kept using the word Keling in parliament. how come none of u opened your mouth and condemned it? That idiot even went on to defend the use of that word.

I am just mad that while I am studying hard for my SPM trying to get good grades (I got a Grade 1), my bumiputra neighbor was playing badminton and managed to get a Grade 2. guess which one of us got into local university?

Its not so simple my dear. When a temple is demolished at the rate of 1 per week, this is a serious issue.

Remember the Babri mosque incident in india? What happened when Hindu's broke that mosque? Thats just 1 mosque.
Think how we feel. Temples over 100years old are being broken.

We can debate more when the playing field is at the same level.

Dont talk about the 1 indian kid who made it to the civil service and is now a dato or a tan sri. The issue is deeper than that.

J. Chandrasegaran said...

Dear Dato'
Like many Malaysian Indians, I do not support Hindraf but I do sympathise with them. They have spoken in the language understood by the marginalised and poors. They do not use the diplomatic words just to please others. Anyway I personally find Dr Kumar's article below is a good food for thought for all Malaysians fighting for their rights.

The Hindraf Campaign: A Critique – Dr. Kumar

Thousands of Malaysian Indians from all over the country are responding to Hindraf’s campaign. SMS messages are being amplified and sent out by the hundreds, petition forms are being signed, funds have been collected, and there is a massive mobilization to present a memorandum to the British High Commission on Sunday 25th November 2007. All this highlights the extent to which Malaysian Indians have been neglected and marginalized by the policies of the Barisan Nasional government. It shows the level of frustration and resentment within the community.

Many friends and contacts have been asking what is the Parti Sosialis Malaysia’s stand on the Hindraf Campaign? Why is the PSM not organizing buses to support the program on the 25/11/07? The main points of the PSM stand are outlined below –

1. It is undeniable that Indians in Malaysia face racial discrimination.

- difficulty in getting government jobs;

- lack of special programs for Indian students from poor backgrounds;

- the poor state of many Tamil Primary Schools;

- absence of laws to protect the estate community when they are evicted in the name of development; Ditto for the peneroka bandar;

- insensitive handling of Hindu Temples which are demolished to make way for “development”;

- extremely insensitive handling of cases of Indian individuals caught in “inter-faith” situations for example Moorthy, Subashini, and others;

- the negative profiling of Indian youth by the police and other authorities as “gangsters” and the harsh treatment of these youth when caught by police;

These are just some aspects of the reality of Indians in Malaysia. Indians are made to feel that they are second-class citizens, and after 50 years of Merdeka they are beginning to resent it more and more!


2. Ethnic based mobilization is relatively easy to do. Malaysian society has been tutored in racial politics by the BN parties (as well as by some opposition parties also) for the past 5 decades. The vast majority of Malaysians think in ethnic terms. However ethnic based mobilization of Indians will not be able to overcome the racial discrimination that Indians face. At this point Hindraf is asking for

- Cessation of the Bumiputra policy

- Institution of affirmative policies for Malaysian Indians

- Monetary compensation from the British Government for “leaving us in this mess”!

These are emotive issues, and it is obvious that many Malaysian Indians have responded to them. But is even remotely possible that they can be attained by ethnic based mobilization of the Indians who make up only 7% of the population?

3. We should not forget that apart from racial discrimination, the majority of Indians face economic discrimination because they are workers in a system that favours the businessmen and the capitalists. About 70% of Malaysian Indians are workers. The problem they face as workers include

- low wages. In many factories the basic pay in RM 18 per day, which works out to RM 468 per month.

- There is no job security. Outsourcing, the widespread use of contract workers, and the easy availability of migrant workers all weaken the bargaining position of Malaysian labour.

- Labour laws are being tightened and being made more pro management;

- Low cost adequate housing is difficult to find.

- Prices of goods is rising faster than wages! Petrol, toll and now flour.

- Basic services – health care, education, roads, water - which used to be heavily subsidized are now becoming increasingly expensive;

The problems listed above are also experienced by workers of all races in Malaysia – even the Malays, who are the beneficiaries of the Bumiputra policies. Only about 20% of Malay workers have jobs in government. The remainder have to work in the private sector where they too experience economic discrimination as workers in a capitalist economy. Malays workers are not exempted from the problems of low wages, job insecurity, rising costs of basic services, etc.

4. It appears that that some sections of working class Malays are beginning to question the Bumiputra policy which has benefited the UMNO-putra and their cronies far far more than the average Malay worker. Consider the following -

- the Mat Rempit phenomena. Isn’t this, in part, an expression of the frustration and resentment of ordinary Malay youth who are having difficulties finding and holding jobs because of the low-wage and migrant labour policies of the BN government;

- more than 50% of the 40,000 Bersih demonstration on 10/11/07 was made of Malay youth who were not from PAS or KeAdilan. They turned up because they are fed-up with the government which is only helping a small sector of Malay elite.

- Anwar Ibrahim has been openly calling for the ending of the Bumiputra Policy which he claims only helps the rich UMNO politicians. He wants a new policy – the Agenda Baru - that is based on economic need and not on race. All poor Malaysians should get government help.

- PAS spearheaded the Protes Coalition which opposed the hikes in Petrol and Diesel prices. They are also active in the Coalitions against Health and Water privatization.

Anwar is an astute politican, and PAS does have close contact with the Malay community. Their articulation of such issues must mean that in their assessment, ordinary Malays are resentful of government policies that favour the rich.


5. The political choice facing Malaysian Indians is simple. Do we

1. mobilize ourselves as Indians to fight the Bumiputra policy and ask for affirmative action for Indians?

OR

2. Work towards a working class coalition that fights for a better deal for all ordinary Malaysians irrespective of race?

In other words, do we use ethnic based mobilization or class based mobilisation to fight the present state of ethnic discrimination of Indians?


6. Obviously 1000’s of Indians have jumped into the Hindraf bandwagon of ethnic mobilization. But the support of large numbers does not necessarily mean that that campaign is in the long term interest of the Indians in Malaysia. Nor does it mean that it is likely to succeed!

The PSM salutes all those who have thrown off their apathy to stand up for their rights despite the threats being made by the BN government in the media. However, action for action’s sake is never enough. Action must be guided by the correct analysis, and this is where we differ with Hindraf. Though Hindraf leaders have made sacrifices, and have shown courage, we believe that they are inadvertently playing into the hands of the “enemy”. Why?


7. Who are the major beneficiaries of the Bumiputra policy? Surely people like Najib, Hishamuddin, Khairi and other top UMNO leaders must be very uncomfortable with growing perception among the ordinary Malays that the Bumiputra Policy has been abused to make a small group of Malays filthy rich – all in the name of uplifting all Malays. These UMNO leaders are also worried about the coming elections for the people are frustrated with price hikes and corruption. Ethnic mobilization on the part of Hindraf would provide them with the perfect opportunity to

- resurrect the “Ketuanan Melayu” issue. They could use Hindraf’s demands to abolish the NEP as an example of how “lebih” the Indians have become, and of the importance to band together under UMNO for race and country!!

- Use some of the gangster groups associated with UMNO to provoke a racial incident that will come very useful for BN in the election campaign period. The old BN argument that we have to vote BN to avoid another May 13!


8. This does not mean that the PSM is advocating not fighting back when Indians are evicted or when houses and temples are torn down. Not at all. The PSM track record on this is clear – we have gone to stand with the people facing eviction and bullying by developers or the government in many estates and Peneroka Bandar kampungs. But we never have generalized this into an ethnic issue for all the reasons listed above.

This local fight-backs must continue whenever any community is faced with bullying by developers or government. But national level mobilization should be of all ordinary Malaysians (from all races) and not of Indians only!

We hope these brief explanations make sense to you. Do not retire from the struggle! Just reorient it to make it multi-racial and fight for the justice of all the ordinary people of Malaysia!

Salam Berjuangan!!

Orlando Bloom said...

YB Dato,

Kalau begitulah kontrak sosialnya dan sering juga menjadi perbalahan kononnya ketidakadilan hak-hak keistimewaan orang-orang melayu, bagaimana kalau orang melayu bersetuju hak-hak istimewa tersebut dicabut dan sebagai balasan kewarganegaraan orang-orang cina dan india juga dicabut. Stupid but logik. Tak gitu.

Anonymous said...

A KADIR JASIN said...
Sdr Beruang Madu, dua perkara pokok kontrak sosial adalah:

1. Orang Melayu bersetuju dengan kewarganegaraan orang Cina dan India dalam Malaya merdeka; dan

2. Orang Cina dan India bersetuju dengan hak istimewa orang Melayu yang termasuk agama Islam, bahasa Melayu dan Raja-Raja Melayu.

Terima kasih.

1:16 AM

Dato KJ

Dua perkara diatas sebenarnya merupakan asas utama british membebaskan malaya 50 tahun lalu. kalau orang melayu tidak setuju dengan pemberian kerakyataan kepada orang cina dan india adakah british akan membebaskan malaya? tetapi tekanan pada masa itu ialah dari pejuang pembebasan malaya dari haluan kiri yang tidak kurang hebatnya. sepatutnya british memberi kerakyataan british kepada orang cina dan india pada masa itu. tetapi implikasinya terlalu besar kepada british. beratus ribu bahkan mungkin berjuta kerakyataan yang perlu diberikan. oleh kerana gerakan pembebasan malaya yang meluap-luap pada masa itu syarat pemberian kerakyatan dilihat sebagai perkara kecil sedangkan sebenarnya implikasinya amat besar yang berlanjutan generasi ke generasi. hak keistimewaan orang melayu yang dipersetujui oleh orang cina dan india merupakan perkara kecil bagi mereka. sekarang pun orang melayu sendiri beranggapan ianya tidak relevan.
adakah 50 tahun lepas orang melayu ditipu? kita mesti mengajar sejarah dan pengajarannya kepada anak cucu kita.

isu kemiskinan adalah isu sejagat. ianya tidak boleh dikaitkan dengan asas atau dasar tunjang penubuhan negara ini.

kristal

tzarina said...

beruang madu,

U bagitau kami negara mana di dunia ini yang kaum majority mintak special rights? Selalunya, kaum minoriti yang diberi protection. Atau RAKYAT yang miskin.

Kontrak social hanya diberi untuk 40 tahun. Tapi kaum yang bisa dimanjakan mintak lebih lebih as time passes. Contohnya, nak loan berniaga dari bank, mesti ada partner Melayu, nak bukak law firm, mesti ada partner Melayu. Lama kelamaan, nak kahwin pun mesti ada partner Melayu. Tak maluke kalau yang kaya dapat diskaun rumah, yang miskin merempat pulak? Issh...kalo semua orang Melayu pikir macam ni, lebih baik yang tak Melayu blah dari negara. Lepas tu, barulah mereka tahu susahnya toreh getah, kerja kat ladang sawit, buat tar untuk jalan raya bawah panas terik, angkut sampah busuk, jadi lori driver, belajar lebih rajin nak jadi doktor/lawyer/engineer dalam scenario yang tidak bagi chance kepada orang yang lebih malas!

Geram rasanya. Terlolong menjerit mintak loyalty untuk negara tanah tumpah darah"ku?". Tapi bila tanya hak sebagai rakyat, suruh blah. Hey, logik apa ni?

Memang geram kat British kerana benarkan dasar macam apartheid kat Msia. Nah cerita kontrak social:

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_contract_(Malaysia)

Darren said...

when hindraf plays the religion cards, everyone start to criticize.

what about the government who has been disrespecting constitution and declared this an Islamic state? that's not religious?

what about demolishing their temples? that's not religious?

don't be a hypocrite to criticize the religion aspect of hindraf's struggle when religion has been so widely used as a tool in the government's politics.

Darren said...

"Apa pun tuntutan rakyat keturunan India, khas yang dibuat oleh Hindraf, ia tidak seharusnya membelakangkan kepentingan negara khasnya dan kaum-kaum lain amnya, apatah lagi menghina dan memalukan Malaysia."

when the government demolish their temples without any negotiation at all, tell me... what you mean by "membelakangkan kepentingan kaum-kaum lain" ?

How about demolishing a few masjid and then talk about not protesting because of "membelakangkan kepentingan kaum lain".

Who has been playing the religion cards all along?

criticizing hindraf for bring up religious issues? what about government declaring this an islamic state without even considering the constitution and other kaum? what a hypocrite.

Darren said...

"Soalnya mengapa sekarang? Mengapa tidak 60 tahun, 50 tahun atau lima tahun lalu? Apakah protes ini sekadar sambungan kepada protes Bersih dan protes-protes setempat yang berlaku sejak beberapa bulan kebelakangan ini?"

60 years ago, our forefathers stressed this country remains a secular state, NOT ISLAMIC.

60 years ago, Indians are allow to pray at their temples.

60 years ago, we don't go around demolishing other kaum's places of worship.

60 years ago, all the kaum can live in harmony because they respect cultural and religious difference among the different kaum.

60 years ago, NEP has not been abused by so much of corrupt politician.

60 years ago, ISA was not used to jail people with opposing views.

gmk said...

All animals are equal but some animals are more equal than others.
George Orwell (1903 - 1950), "Animal Farm"

kayranadira said...

SALAM bahagia Dato,

Saya adalah rakyat biasa yang tinggal di Batu Caves. Kehidupan harian kami seharian sejak dua menjak ini kurang tenteram. Sebabnya selepas perhimpunan haram Hindraf.
Bayangkan bagaimana terpaksa menghadapi masalah kesesakan lalu lintas gara-gara sekatan jalan polis.
Minggu ini dikatakan mereka akan berhimpun lagi di Batu Caves. Cuti hujung minggu yang sepatutnya bahagia bersama-sama anak - terpaksa dilupakan kerana bimbang nak keluar rumah.
Anak-anak kami pun dah pandai merungut - ini semua pasal Hindraf

tzarina said...

Halo adira,

Harap maaf sebab cuti minggu nak berhibur sama keluarga terganggu sebab rally Hindraf.

Tapi you bernasib baik. Ade duit, masa dan minat nak bercuti dengan keluarga. Yang hadir kat Batu Caves hari tu, kebanyakannya ade keluarga, tapi terlalu miskin nak bawak mereka shoppinglah, nak bawak mereka makan anginlah, nak belanja anak makan di luar. Mereka ade kat situ supaya anak anak mereka nanti boleh kecapi apa yang you sekeluarga rasai sekarang. Perut yang tak lapar berhari hari, peluang bekerja, peluang bagi anak mereka belajar, peluang bagi mereka bawak anak makan angin, dan bila tua, peluang untuk mereka berhenti kerja dan rehat.

Pikirlah. Kalau u bertungkus lumus kerja kat kampung, estate atau kerja sebagai kuli kat bandar, tapi tiada harapan nak lihat perubahan di masa depan, you pun akan harap rakyat Malaysia yang boleh berpikir dan bersimpati atas nasib mereka akan faham dan tidak complain bila mereka buat pertama kalinya meluahkan rasa tidak puas hati terhadap sistem yang menindas mereka!

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'

Whatever the objectives or causes of grievances, there is no excuse to risk the peace and stability of the nation through massive street marches, nor is it fair to deprive the common citizenry of their rights to earn their daily bread when they are forced to close their shops or they are hindered from going about their daily business as a result of roadblocks.

Whether by Bersih or Hindraf, or any other group or discontented citizens, a street march in a country like Malaysia - developing not only in infrastructure but also in mentality, multiracial, multireligious and multicultural - is a sure recipe that brews untold trouble. The feeling of anger and dissatisfaction does not die off at the end of the street demo.

Even the noblest of intention will not guarantee a noble outcome.

For those who have written in this blog expressing their sympathy and empathy towards the street march by Hindraf, and who feel that the Indians are marginalised, and blame it on national policies, i hope you will at least make the effort to stand outside looking in and not cry self-pity.

As a Malay working in a place where interaction with other ethnic groups is a daily necessity. My colleagues - Indians, Chinese, Malays from different states and background - are wonderful people to work with. One reason is perhaps because I choose to be positive in my attitude towards work.

Even so, I find it perpetually difficult to prove my worth: if I get selected for an award, there'd always be the possibility some non-Malay colleagues think that I'm chosen because of my bumi status (not because I am a deserving candidate), if I get appointed to a post, there's always the possibility that some non-Malay colleagues think I get it because I am bumi (not because I am an able candidate). There is always the possibility of being the target of negative thoughts that my bumi status facilitates my career advancement. I have to work extra hard to prove my worth.

Yet where I work, there are a lot of Chinese and Indians promoted to senior positions compared to the Malays who have worked just as long(because while the latter have to serve in desk-bound positions, and thus have less time for work which directly helps with career advancement, the Chinese and Indian staff have more free rein to advance in their career although ours is a Malay-dominated agency.

When a non-Malay is appointed to lead a committee, the tendency is to choose other non-Malays (Chinese and Indians) to be in the team, although there are plenty of capable Malays who can equally contribute to the team. Could it be that they harbour negative thoughts about the capability of fellow Malay colleagues...?

One good thing I can say of my non-Malay colleagues - they work towards recognition and they grap opportunities as they come. They don't wallow in self-pity. They understand the status quo. I don't know how much these professional Indians contribute towards th wellbeing of their community - and they are in a position to make the difference in enhancing the Indian community.

What I do notice is that even among the Indians, there are cliques - the Ceylonese don't mix with the Tamils, the Singhalese are not buddy-buddy with the Malayalee, the Brahmins stick to the upper caste vegetarians, and somehow think nothing about hanging out with those considered from the lower caste (I understand they can differentiate one caste from the other through their names; please correct me if I'm wrong). Even the expatriate Indians from India consider some local Indians not of the same social standing.

My point is: just as Muslims all over the world cannot keep blaming the Jews for all the misfortunes that befall the Muslim diaspora, so would Indians in Malaysia have to look within themselves and their community, overcome the weaknesses in the socio-cultural complexities within the Indian dispora so rich in culture and traditions (and taboos), and help themselves to uplift the community's self-esteem and self-worth.

As it is, even within the Indian community, there are groups which are indifferent towards to wellbeing of the community at large, what is there to expect others to do the thinking for them? If it's anybody in the government who should take responsibility over the semingly poor state of affairs within the Indian community, it should be the MIC leadership and the relevant NGOs, as well as Indian community leaders.

Going to the streets and demanding this and that from foreign bodies only reflects the weaknesses of the great Indian race to chart their own future, in spite of a great number of Indians in Malaysia having carved a niche in the corporate, academic, legal, and medical sectors, among others.

Learn from the Chinese, make the best of the hardest blows in life, and instil a sense of worth in the community. No one would know better that the Indians themselves how best to raise their children and advance their future generations even in the hardest of conditions, other than through street demos.

Good luck and all the best!!!


Mom-o'-Success

Anonymous said...

Meritocracy my foot! Ananda Krishman had always been helped by Umno and the Melayu. He was director of Bank Negara. He was director of Petronas. He traded in Petronas oil.
He launched satellites with seed money from Khazanah. He always got seed money from the government. He is clever. He never forked out his own money. His money is in England, America, Singapore, Australia and SwitzeArland.
He made nearly 2 billion RM from Jalan Ampang Race Course land which he paid Rm150 million. He got Lottery Board, Maxis licence, IPP licence, Astro licence by buttering Malay leaders from Tengku Razaleigh to Mahathir and Abdullah.
Tony Fernandez? He used PRM (PR&Money) to buy support. People like Kallimullah and Khairy promoted AirAsia over Mas by peddling their influence with Pak Lah.
Mas is nearly bankrupt now. It's been kept alive by cost cutting and cutting routes and staff.
Even YTL. You know what happened to YTL in 1995? The Paka IPP could not have come at a more opportune time. Pak Lah is begging Singapore money for IDR. YLT just bought 60,000 sq ft in Singapore for RM1.3 billion and IOI bought 4 acres in Singapore a year ago for RM1.4 billion.
Look at the new kid on the block Patrick Lim. He got Batu Gantong Race Course. He got Batu Kawan. Malays in Penang got batu nesan.
Meritocracy my foot. Sorry dato'. tak tahan. Melayu dah jadi pariah di negeri sendiri sebab Melayu baik hati. Orang hantam pun tak apa. Orang pijak kepala pun tak apa. Bila pemimpin Melayu lemah, semua naik tochang.

Pat Lu said...

Salam, Dato'

Just to share my 2-sen what the raykat can do together...

Wear a yellow T-shirt every Saturday
Till our nation is back on its feet.


Time to Walk The Talk,
time to stop the blame,
time to stop the rot,
time to heal,
time to rebuild the nation.

For our future and our children's future
for We are all ONE.
When One is harmed, all are harmed.
When One is helped, all are healed.

Time to show we care
Time to literally Walk the Talk
Saya Anak Bangsa Malaysia!
Time to stand up and be counted.

"How?," you may ask.
"I just small fry (ikan bilis) lah,"
in frustration you add.
Bravely you declare...
"Never mind the water cannons,
it's monsoon season anyway!"

But on second thoughts, you cry…
“Tear gas I scared; I get beaten up how?"
"I still have parents depending on me!”
“Gotta think of my children!”;
“Gotta put food on the table!”

OK, OK, i hear you.
Here's something you CAN DO...

Wear a yellow T-shirt every Saturday
Your entire family members too
Show your solidarity.
“Saya Anak Malaysia”; “Malaysia Truly Asia”
Demonstrated and expressed by you and me
The simple folks on the street.

In the park, shopping mall or wet market
When you see another in yellow
Don’t be shy; smile, nod your head,
Bersalam, our Malaysian custom
– by placing your palms to your chest
or just one palm, Salam means peace.

Wear a yellow T-shirt every Saturday
Till our nation is back on its feet.


Pat Lu
Pahlawan Volunteer
http://www.pahlawan.com.my

P.S. Feel free to circulate, publish on your blog or post at other forums you participate in.

BTW, if I may add, please read and follow the comments Demolish Statues, Destroy Crosses in Mission Schools said UMNO MP at Malaysians Say The Darndest Things!

Da Real Deal said...

Tzarina,

Orang India yang memberontak kerana kemiskinan, hendak di kasihankan pun agak susah, kerana mereka tidak ada duit untuk memberi makanan atau berhibur dengan keluarga tetapi mampu pula minum todi dan arak. I guess that's why they "berarak" menyembah Ratu Elizabeth du bumi Malaysia.

Heh! What a pathetic bunch....no money to feed the family but enough to get smashed drunk! Then they go home and beat the wife and kids whom they don't feed.

If they get the millions, you'd think they'd start feeding the family, no way, they'll buy more booze and entertain their freinds till they become poor and find someone else to blame for it.

Anonymous said...

As a Christian Malaysian India who love peace as preached by all religions and beliefs I am very sad that no distiction is made between the Hindu Indians who organised, participated and created violence during the protest on November 25.

Very few Cheristian Indians were involved because the demo was organised by Hindu bodies and not Indian organisations. Christian Indians are excluded because of their religion. The Hindu Indians decided to make their movement exclusive to the Hindus instead open to all Malaysian Indians who are Christians, Muslims and Buddhists.

So I wonder if this is a Hindu religious agenda camouflaged as Indian struggle. Why many non-Hindu Indians don't support the MIC is bacause it is becoming more and more Hindu than Indians like the BJP of India instead of the Congress Party.

This religious fanaticism or using the name of religion is bad for all not only Hindu Indians but all Indians as well as all Malaysians like Pas using Islam to create Islamis state.

Christian Indians like Muslim and Buddhist Indians all have one kind of problem or another, but they don't use their religions as tools. I plea to Hindu Indians to think also of the interest, welfare and safety of Indians who are not Hindus.

Srikanth Siva said...

da real deal,

i think what u just described is the Malay dilemma. Courts Mammoth is a Malay persons paradise.

Da Real Deal said...

Tzarina,

Saya mohon maaf. Sememangnya benar kata anda. Di negara orang putih, orang India tidak merempat kerana hanya yang berjaya sahaja yang di benarkan masuk manakala di Malaysia, yang kaki todi pun di beri status rakyat.

Kamu kata di negara luar tiada India merempat kerana kamu memilih untuk membutakan mata kamu terhadap kehadiran mereka sambil mencelikkan mata kamu keatas ahli2 profesional sahaja.

Kalau di Malaysia, kamu butakan pula mata kamu terhadap angka lawyer2 dan doktor2 yg berketurunan India yang bersepah sambil mencelikkan mata untuk melihat kepada yang merempat.

Sememangnya ramai yang mempunyai tabiat sebegini, yang masih kagum dengan orang putih sedangkan yang baik dibuat oleh orang tempatan di anggap kerdil.

Yang harus di salahkan bukanlah kerajaan Malaysia tetapi pemimpin2 India didalam kerajaan yang tidak bertanggungjawab yang lebih suka mengkayakan keluarganya tanpa langsung memberi habuan kepada bangsanya. Cubalah lihat siapa pemimpin India sekarang. Cuba lihat berapa nilai hartanya di Malaysia mahupun di India yg dibawa pulang setiap tahun. Saya diberitahu, beliau hampir2 di anggap sebagai tuhan apabila dia pulang ke India untuk bercuti.

Ammaq!

sayadahbosan ULTRA said...

setelah diam membaca komen-komen di sini saya telah mendapat kesedaran bahawa inilah wajah Malaysia sebenarnya. Perasaan tidak puas hati menguasai diri.

adik beradik yang tidak berpuashati:

coklat kata putih dapat banyak sangat dia pun nak jugak,
putih kata coklat terlalu dimanjakan disuruh berdikari dalam bumi sendiri,
hitam kata dia anak angkat semua tak pedulikan dia lagi,
warna lain semua tak tahu nak kata apa. Semua diam takut abang coklat, putih dan hitam marah dorang.

terlalu mudah untuk memperjuangkan kesusahan kaum sendiri tanpa melihat kesusahan kaum lain. semua kaum di malaysia ada yang susah. mana ada kaum di malaysia yang kesemuanya kaya raya?

kalau hati dah bersifat perkauman cakap macam mana pun takkan boleh faham. hati itu dah tak mahu dengar dan faham. sikap perkauman telah membutakan mata hati.

tzarina said...

da real deal,

So what are you saying? All Indian men who are poor are drunks, and beat their wives and children? That's your excuse in not feeling sympathy for them, nor wanting to help them by defending them to the government?

If this strange deduction of yours is true, we will not have seen one coherent Indian kuli in the streets. No jobs that need to be done by them will be done. You will not have seen Malaysia as the world's highest rubber producer and the world's top palm oil producer for so many years (from where the money is used to develop the nation, and feed you bumis). Nor will you have enjoyed a nice drive from north to south, or east to west on the roads and railway tracks laid by them. Nor will your rubbish have been collected, and your shitty sewers been built and repaired. These are just examples of their so called "drunken" contributions.

Heck, even listing them down makes me wana get drunk! And to defend those who do get drunk, can't you see that anyone who tolls day and night under the sun and rain, with pathetic income, sees his/her family hungry, unable to help any further, not able to educate their children for a better life, would simply get depressed and look for opportunities to forget their realities? Therein lies the problem; alcoholism, suicide and crime: to forget, or do something.

What would you do? Maybe one in a thousand can succeed in turning their lives around. But if you expect all of them to do it in a country that gives nothing to them, I can also ask why aren't all Malaysians who have been given all their lives are not millionaires???

Your reasoning that the poor Indian man is waiting for the next booze time, and will end up beating his wife and children is a convenient way for you to feel good about NOT doing anything about the shit they face everyday. Take that away, what other excuse do you have?

How about addressing the real issues? How about those who end up in the hellish pit of alcoholism are helped instead of laughed at? Have you seen ONE alcoholic treatment/support centre? Compare that against the number of PEMADAM centers that help the drug addicts who are mostly Malays, and you will see what I mean! How about giving hope to these families by assuring them that if their children are good at their studies, they will be helped through scholarships, similar to what's being done exclusively for the Malays? How about helping the children in school, by building better schools and providing motivated teachers? How about giving some funding for helping those below poverty lines to buy the necessary provisions so they get some food in their stomach, and is able to concentrate in their studies? How about building decent low cost homes, and having social visitors that visit these homes to check on whether they remain decent (Bandaraya flats...shitty looking hell holes).

There are many issues here, and many possible solutions. The question is: To Do or Not To Do?

Anonymous said...

Salam Datuk,

Pelik dan hairan. Kemanakah ahli-ahli cendikiawan dan panel pemikir MIC seperti Dr. Denison Jayasooria disaat-saat cemas sebegini.

Bukankah kerja mereka di Yayasan Sosial Strategik 'milik' MIC yang sepatutnya menyelidik and membentangkan perkara-perkara yang berkaitan dengan masalah penindasan kaum India di negara kita ini.

Senyap je Denis? Nothing to say ah?
Apa susah Datuk, bagi sahaja pemimpin atasan Hindraf tu gelaran Datuk / Dato' dan juga secebis dari projek-projek mega kerajaan yang kononnya bernilai berbilion-bilion. Senyaplah lepas tu.

Money talks and bull s**t walks.

tzarina said...

One more thing to say to Da Real Deal and others who think like him,

Let me put the feelings of the non-Malays simply.

Imagine you have 2 children, both given birth by you; Ali & Babu, where you sayangkan Ali compared to Babu:

- You only give food to Ali, and Babu you leave hungry or feed only half compared to Ali
- You only scold and beat Babu, and Ali you do not
- You only educate Ali, even though Babu has the same grades (or sometimes, even better grades)
- You only consider switching of your noisy tv when Ali is praying, and not when Babu is praying
- You only respect Ali, even though both give you the same portion of their income to support you
- You set up funds and trusts for Ali's future, but Babu you neglect
- You borrow Ali money when he needs it, and not when Babu needs it even more
- And when Babu questions why you do not love him, you scream at him "you be thankful I let you be born!!!"

Would you expect Babu to have love, and respect for Ali, especially since Ali had mostly kept quiet on the treatment of Babu, and taken whatever extra benefits given to him without thinking of Babu's lost opportunities?

Would you expect Ali to respect Babu as a brother, since he had been brainwashed that his brother does not deserve respect and love?

Would you expect Babu to love you when you have not shown that he matters to you, except during visits by his uncles and aunties, when he is dressed up to be shown as if he is also part of the family?

No. You would expect Babu to run away at the first opportunity. EVEN THOUGH he may not have food to eat in another place, and beaten up by random people, the mental and emotional hurt he feels will never be as great than when he first realized that his own parent does not care what happens to him.

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Terkejut, sedih dan takut. Itulah yg dirasa ketika menonton berita perhimpunan HINDRAF di tv.Terdetik di hati "Kat Malaysia ke yg jd ni?"

Kebetulan ada kawan saya yg berada di sana; bukan untuk tunjuk perasaan tapi berjalan2 dan membeli belah.Bayangkan perasaan takutnya ketika itu. Niat berseronoknya itu akhirnya terpaksa dibatalkan. Drpd terperangkap dengan beribu2 org yg kebanyakannya mungkin tak tahu apa yg mereka cuba buktikan, baik beredar selamatkan diri.

Geleng kepala saya seketika...Pelik..di tanahair yg dah merdeka 50 tahun ini kita masih perlu berperasaan begini: takut, tidak pasti.

Bg saya org biasa, yg cintakan kedamaian dan kemakmuran..tertya2. Apa tindakan kerajaan untuk betulkan keadaan? Ya, memang kita telah dengar komen sekian2 menteri berhubung tuntutan HINDRAF ni,tp kalau sekadar bg amaran, gertak2, tunjuk jaguh tak selesai masalah. Mungkn patut diselami isu tersembunyi dlm tuntutan HINDRAF. Bak kata pepatah; kalu tiada angin masakan pokok bergoyang. Tak terdetik di akal ke, kenapa kemuncak "suara" mereka ini terjadi setelah menyambut 50 tahun merdeka? Apa yg cuba dinyatakan?

Kerajaan terlepas pandang atau sengaja tidak memandang perkara2 yg mungkin menjadi isu kepada tunjuk perasaan seperti ini? Seharusnya kerajaan sekarang bertindak membetulkan keadaan; usah ditunggu sehingga 'kebangkitan' kumpulan2 lain pula.

Kekadang tertanya: Sudah hilangkah fungsi kerajaan sekarang...?


Salam.

affendi hussain said...

Wahai org Melayu..

Bangunlah..dah teruk sgt tdo tu..mimpi ngeri dah mula menjadi nyata...

Patun baca seloka dileme Melayu yg saya tulis dlm blog ni & komen dlm 'Melayu glokal..."..

Ketuanan Melayu..??..kalo masih nk terus berpaksi minda subsidi smp kiamat lah..)
Nak jadi tuan kenalah tongkat diri sendiri..'tuan' adalah entiti yg dihormati kerana kreteria kualiti..hormat-respect is something earned not inherit! Takkan tu pun nak harap subsidi!
jadi tuan tak semestinya menghambakan org lain,nk jadi 'tuan' setempat atau khalifah mukabumi..? nk ikut 'tuan' skala kaum atau skala 'hamba' Ilahi? Fikirlah tuan-tuan! tolonglah bangun dari mimpi!

Ketika lahir ke bumi kita dilahirkan sama sahaja dgn bukan Islam..bukan lahir automatik Islam kita terus faham sistem kehidupan Islam..refer An-Nahl:78..Allah beri kita pendengaran , penglihatan & hati utk mencari ilmunya..itulah syukur sebenar utk jadi Islam! tak hairan ramai Melayu murtad pun..itulah sebabnya!

Mereka hina Melayu..Melayu 60% tetapi mcm buih di lautan..banyak tetapi tiada kuasa majoriti..nk kuasa majoriti? saya dah tulis panjang lebar dlm blog ni formulanya..Dua dilema utama Melayu:
1)Pemilihan pemimpin tak ikut manual Allah
2)Dilema Ekonomi tak ikut manual Allah

Ingat..Melayu bukan bangsa hina..kitan pernah ada tamadun hebat..nenek moyanng kita pedagang yg hebat, belayar jauh utk berdagang di Asia..org dtg belajar bahasa Melayu utk bisnes..itu dululah sebelum org putih dtg..tak usah berangan lagi!

Mungkin bukan semasa zaman kita ttp jika mula terap dari anak kita masih ada harapan. Fahamkan apa itu Islam sebenar mengikut ajaran & strategi Rasulullah..bukan Islam yg diperjuang oleh bahlul2 pengebom berani mati yg membawa imej buruk kpd Islam.

Islam sebenar adalah sistem kehidupan..bukan sekadar upacara agama & sentimen emosi..tidak membezakan warna..harmoni & universal..wahai Melayu..kita patut berjuang atas skala Islam yg lebih besar persaudaraanya..bukan kaum kita saja..pedulikan org Arab & puak2 terorist Islam dunia yg dah terpesong dari ajaran Islam sebenar! Kita boleh mulakan disini..gunakan KUASA MAJORITI.

In democracy..the majority will decide..so with the power decide wisely wahai Melayu!

Bukan utk kita saja..ttp utk kebaikan semua..kunci keharmonian adalah 'RESPECT THAT WORKS BOTH WAYS'..Keharmonian adalah SIMBIOSIS..hubungan interspecies yg tiada persaingan 'membunuh' antara satu sama lain tetapi berkongsi keperluan utk survival BERSAMA & kekal lama daripada hubungan PARASIT. Kenapa org Melayu, Cina & India di Kedah & Kelantan boleh hidup harmoni..kerana mereka 'RESPECT' antara satu sama lain tak seperti org2 di Lembah Klang!

Kita adalah tuan kpd nasib kita sendiri..jadi belajarlah jd tuan..tak perlu bermusuh kerana api perkauman..hakikatnya secara genetik kita semua org Asia..bukan bangsa aryan mcm gagasan Hitler yg cuba didokong sesetengah kaum tertentu.

Biarlah org pandang rendah kita..tak tinggi & tak rendah mana pun kita dalam dunia ini jika nak banding Allah melihat kita..alam semesta luasnya infiniti tahun cahaya.Mulalah memperbaiki diri dgn ilmu.

Tetapi ingatlah .."a person who under estimate his/her opponent may end up died with eyes wide open"

Salam harmoni

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'

Semoga Dato' dalam keadaan sihat, dengan izin Allah...

Sesungguhnya, amat menakutkan bahawa segala yang terjadi ini berlaku di Malaysia...Saya amat berharap supaya keadaan di Malaysia semuanya kembali pulih menjadi lebih aman dan tenteram serta selamat... Semoga tragedi seperti 13 Mei tidak berulang kembali, Insya-Allah....

Semoga pihak yang mempunyai kuasa di tangan (khasnya kerajaan) menjalankan tugas mereka dengan lebih baik...Semoga hak dan kebajikan rakyat dijaga...Tanpa sebarang diskriminasi, samada dari segi kaum mahupun darjat..

Maafkan sekiranya nukilan si perantau kecil ini mengandungi banyak cela...Almaklum, kita manusia, tak punya sempurna dari segi rupa mahupun zahir ataupun batin...Tapi, kerna kita manusialah, kita harus saling mngingati dan berpesan-pesan...

Sekian...

Anonymous said...

Masalah Malaysia ni tak ada unifying factor yang boleh menjadikan kita semua Malaysian, tak kira bangsa asal dan agama. Saya bukanlah pro Singapura tetapi orang-orangnya bangga mengaku diri mereka Singaporean termasuklah yang Melayu.

Key contributors to greater unity is through education and upbringing. Betul kata kawan kita Mohd. Effendi: "org dtg belajar bahasa Melayu utk bisnes..itu dululah sebelum org putih dtg..tak usah berangan lagi!".

Time for us to move with the times. Dasar pendidikan perlu dirombak. Integrasi dan persefahaman antara kaum, selain memberikan pendidikan yang bermutu, perlu menjadi satu dari matlamat utama pendidikan di sekolah kebangsaan. Tak guna dapat 17A masa SPM tapi tak bergaul dengan bangsa lain. Jangan kata begaul dan memahami bangsa asing, yang Cina dan India di negeri sendiri pun boleh kira kawannya berapa.

Seperti kata Mohd. Effendi, tak usahlah berangan lagi. Perhaps it is time to use English a a unifying language to unite us all. Bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia) adalah bahasa yang malangnya dah tidak bernilai lagi malah di perbodohkan oleh Dewan Bahasa dengan peminjaman Bahasa Ingeris. We are neither here nor there English pun tak reti BMnya pun rojak. Malulah!

Seperti Singapura, English menjadi unifying language sementara setiap bangsa memelihara budaya dan bahasanya sendiri untuk dijadikan sub-culture dalam satu budaya yang induk iaitu budaya Singaporean.

Macam saya katakan tadi, saya bukan pro Singapura tetapi it works. Mungkin ada yang akan menyangkal pendapat saya ini dengan mengatakan yang Singapura pun control press juga. Tetapi perlu diingatkan jika kerajaannya provides everything efficiently apa yang nak di complain?

Saya tak mintak kita jadi carbon copy Singapore tapi kita ikut yang baik. Tak salah. Bak kata pepatah Melayu, yang baik kita amalkan yang buruk kita tinggalkan.

Milshah said...

Hindraf is just small group and nothing more. Jangan takut dengan diorang ni!!!

Anonymous said...

Hindraf is mobilised through DAP, just take a look at the key names of those caught. The other followers were just mobs. So this just another DAP clone. In so far as I am concerned DAP is synonimous with PAP through which we lost out Singapore, thanks to our late Tengku. But lets not repeat the same mistake with DAP

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).