Tuesday, March 18, 2008

Line-up of New Cabinet

[When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[Versi Yang Dirombak, 19 Mac]

MOHON
maaf kepada para pembahas dan pelawat kerana tidak mengulas mengenai penubuhan Kabinet semalam (18 Mac).

Elok juga sekali sekala para pembahas mendahului perbincangan dan dengan itu memberi petunjuk kepada saya.

Saya setuju dengan banyak pembahas, khasnya yang mengatakan kita wajar memberi cukup masa kepada para menteri kita itu untuk membuktikan kesungguhan, kemampuan dan integriti mereka.

Saya juga sengaja tidak mengulas kerana saya mahu melihat dulu sama ada senarai itu akan berubah atau akan berlalu penentangan terhadap lantikan Perdana Menteri itu.

Seperti saya bimbangkan, integriti pelantikan oleh Perdana Menteri sudah mula dicabar apabila delegasi Wanita Umno dilaporkan “mengancam” untuk mengadakan protes waktu malam di hadapan Seri Perdana.

Ini berkesudahan dengan bekas Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, Shahrizat Abdul Jalil, secara tergesa-gesa dilantik menjadi Penasihat PM mengenai wanita dengan taraf menteri.

Ini sekali gus menyebabkan timbul persoalan sama ada pelantik itu perlu dan tidakkah ia akan mengganggu gugat kedudukan Dr Ng Yen Yen sebagai Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat.

Saya setuju dengan banyak pembahas yang mengatakan bahawa Wanita Umno yang begitu setia dan berkesan peranannya jelas telah dianaktirikan manakala perwakilan bukan Melayu dan perwakilan dari Sabah nyata kurang.

Banyak pembahas yang terperanjat dan mempertikaikan pelantikan Muhammad Muhd Taib sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah memandangkan latar belakang peribadinya yang penuh kontroversi. Pelantikan beliau jelas tanda balas budi dan hadiah taat setia.

Kita juga mendengar khabar mengatakan dua Timbalan Menteri -- Anifah Aman dari Sabah (Pengangkutan) dan Tengku Azlan Sultan Abu Bakar dar Pahang (Luar Negeri) menolak pelantikan mereka.

Sementara itu, kawan akrab Perdana Menteri, Radzi Sheikh Ahmad, telah meletakkan jawatan Setiausaha Agung Umno atas alasan dia tidak dapat lagi berfungsi dengan berkesan. Bagi Radzi berpisah jalan dengan Presiden Umno pada saat ini pastilah menghangatkan lagi tanda tanya mengenai kepemimpinan Abdullah.

Manakala perubahan sikap Pemuda Umno malam tadi mendalamkan lagi misteri mengenai siapa sokong siapa dalam pergerakan itu.

Daripada begitu marah dengan Ahli Parlimen Jerlun Mukhriz Mahathir kerana menggesa Perdana Menteri meletakkan jawatan, pergerakan itu secara tiba-tiba mengambil sikap yang luar biasa lembutnya.

“Mukhriz: Tiada Tindakan” bunyi tajuk berita Utusan Malaysia, 19 Mac yang memetik ketua pergerakan itu Hishammuddin Hussein. Berbeza sekali dengan tajuk beritanya pada 16 Mac yang memetik pembesar yang sama berbunyi: “Mukhriz Dibidas”.

Ini mencetuskan tanda tanya apakah Hishammuddin kini menghadapi tekanan atau pemberontakan daripada anggota majlis kerja pergerakan itu. Saya dimaklumkan mesyuarat Exco pergerakan itu hangat. Naib ketua pergerakan itu merangkap Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin hadir.

Serentak itu cakap-cakap mengenai usaha mencalonkan Ahli Parlimen Gua Musang dan bekas Naib Presiden Umno Tengku Razaleigh Hamzah untuk bertanding jawatan presiden semakin kencang dan lantang.

Tengku Razaleigh sendiri dikatakan bersedia menerima tanggungjawab itu demi “parti dan orang Melayu.”

[Terbaru --Akhbar Internet NST (www.nst.com.my) melaporkan bahawa Tengku Razaleigh telah mengumumkan di Kota Baru hasratnya untuk mencabar Abdullah bagi jawatan Presiden Umno dengan janji menyembuhkan parti yang disifatkannya dalam keadaan teruk.]

Dalam Umno sendiri semakin ramai yang berasa perlu diwujudkan pemisahan antara jawatan Presiden Umno dengan jawatan Perdana Menteri. Mereka berkata dikotomi antara parti dan kerajaan perlu diwujudkan bagi membolehkan Umno dipulihkan dan kepentingan Melayu diperjuangkan secara lebih gigih dan terbuka.

Proses itu sudah pun bermula dalam MCA dan MIC apabila ketua-ketua parti yang tidak terbabit dengan jawatan Kabinet mempunyai lebih banyak masa dan kebebasan untuk memulihkan parti sambil memperjuangkan hak kaum masing-masing.

Mungkin masanya sudah sampai bagi Umno dan orang Melayu memikirkan isu pemisahan kuasa ini secara serius memandangkan penolakan oleh pengundi Melayu terhadap Umno kerana prestasi kerajaan yang tidak meyakinkan dan persepsi mengenai amalan pilih kasih oleh pucuk pimpinan.

Pada hemat saya, faktor berikut mempengaruhi pelantikan anggota Kabinet dan Timbalan Menteri:

1. Bilangan ahli Dewan Rakyat yang tidak mencukupi akibat prestasi buruk Umno dan BN dalam pilihan raya;

2. Ketidakupayaan Perdana Menteri membuat pembahagian yang jitu berasaskan negeri, parti dan jantina;

3. Keperluan memberi tempat kepada yang setia dan menyingkirkan yang dicurigai kesetiaannya;

4. Membuat percaturan agar kedudukan individu dan kelompok yang setia dan yang disayangi bertambah kukuh; dan

5. Memberi amaran dan seterusnya melemahkan individu dan kelompok yang kesetiaannya dicurigai.

[Original Post]

Prime Minister - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi
Deputy Prime Minister -- Datuk Seri Najib Tun Razak

Ministers in the Prime Minister's Department:
Tan Sri Bernard Dompok, Datuk Seri Nazri Aziz, Datuk Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Mohd Zaid Ibrahim and Datuk Amirsham Abdul Aziz

Deputy Ministers in the Prime Minister's Department:
Datuk Johari Baharom, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, Datuk K. Devamany and Datuk Hassan Malik

Finance -- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi
Second Finance Minister -- Tan Sri Nor Mohamed Yakcop
Deputies - Datuk Ahmad Husni Hanadzlah and Datuk Kong Cho Ha

Defence - Datuk Seri Najib Tun Razak
Deputy - Datuk Wira Abu Seman Yusop

Internal Security and Home Affairs -- Datuk Seri Syed Hamid Albar
Deputies - Datuk Chor Chee Heong and Senator Wan Ahmad Farid Wan Salleh

Housing and Local Government -- Datuk Ong Ka Chuan
Deputies - Datuk Robert Lau and Datuk Hamzah Zainuddin

Works Minister - Datuk Mohd Zin Mohamad
Deputy- Datuk Yong Khoon Seng

Energy, Water and Communications - Datuk Shaziman Abu Mansor
Deputy- Datuk Joseph Salang Gandum

Agriculture and Agro-based Industry - Datuk Mustapa Mohamed
Deputy - Datin Paduka Rohani Abdul Karim

International Trade and Industry -Tan Sri Muhyiddin Yassin
Deputies- Loh Wei Keong and Datuk Jacob Dungau Sagan

Foreign Affairs -Datuk Seri Dr Rais Yatim
Deputy- Tunku Azlan Abu Bakar

Education -Datuk Seri Hishammuddin Hussein
Deputies -Datuk Wee Ka Siong and Datuk Razali Ismail

Higher Education - Datuk Khaled Nordin
Deputies - Khoo Kok Choong and Datuk Idris Harun

Transport - Datuk Ong Tee Keat
Deputy - Anifah Aman

Human Resources -- Datuk S. Subramaniam
Deputy- Datuk Noraini Ahmad

Women, Family and Community Development-Datuk Dr Ng Yen Yen
Deputy- Noriah Kasnon

National Unity, Culture, Arts and Heritage- Datuk Shafie Apdal
Deputy-Datuk Teng Boon Soon

Science, Technology and Innovation- Datuk Dr Maximus Ongkili
Deputy- Fadilah Yusof

Entrepreneurial and Cooperative Development - Datuk Noh Omar
Deputy- Datuk Saiffuddin Abdullah

Natural Resources and Environment - Datuk Douglas Unggah Embas
Deputy - Datuk Abu Ghapur Salleh

Rural and Regional Development - Tan Sri Muhammad Muhd Taib
Deputy- Tan Sri Joseph Kurup

Domestic Trade and Consumer Affairs - Datuk Shahrir Samad
Deputy - Jelaing Mersat

Plantation Industries and Commodities - Datuk Peter Chin Fah Kui
Deputy- Senator A. Kohilan

Youth and Sports - Datuk Ismail Sabri Yaacob
Deputy - Wee Jack Seng

Health - Datuk Liow Tiong Lai
Deputy- Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad

Information - Datuk Ahmad Shabery Cheek
Deputy- Datuk Tan Lian Hoe

Tourism - Datuk Azalina Othman
Deputy - Datuk Sulaiman Abdul Rahman Abu Taib

Federal Territory - Datuk Zulhasnan Rafique
Deputy- M. Saravanan.

104 comments:

fendy_ahmad said...

Salam DAKJ dan Lain-Lain,

Saya rasa Kabinet ini telah melupakan keupayaan Kaum Wanita... Ramai menjangka jumlah Menteri Wanita akan bertambah atau sekurangnya kekal ditahap 3 orang seperti dahulu....

Saya percaya jumlah wanita yang emngundi BN adalah jauh meninggalkan kau lelaki yang dipercayai lebih mudah memberi undi kepada pembangkang pada 8 Mac lepas...

Sekadar merenung....

rusa said...

Salam Datuk
The non malays make up almost 40% in the line up and we are still fighting each other. Belum tengok both goverment & opposition dalam parlimen. Who's the majority then.
Jangan sampai kampung tergadai...

FSO said...

Tak memberangsangkan langsung. Pelik! Tapi itu dah hak PM yang dibangga-banggakan Umno.

Sean E said...

Now that the opposition parties have won control of 5 state governments and denied BN two third majority in the parliament, do the next stage by petition for a Royal Commission on Electoral Reform (RCER) in Malaysia.

If you want to have a better future for our children in Malaysia, do your part by signing the on-line petition at http://www.petitiononline.com/RCER2008/petition.html

This is one way to bring our message to the Government.

Don’t just sit there, stand up and be counted! We want a fair and transparent election.

WHY DO WE NEED TO REFORM THE ELECTION COMMISSION?

1) Gerrymandering. The discrepancy between number of voters in voting areas is too great. The smallest parliamentary seat (Federal Territory, Putrajaya) has only 6,608 voters while the parliamentary seat for Kapar in Selangor has 112,224 voters. What this means is that one vote in the Putrajaya parliamentary constituency is equivalent to 17 votes in the Kapar constituency.

2) Phantom voters. A common tactic is to ‘buy’ the identity card of the voters. Party members from the ruling parties will then vote on the voters’ behalf. Random checking of a person’s identity must be conducted using those finger print checking device (like the bank use). Any voting done on another person’s identity must be made a serious offence under the election law. Now you know why the indelible ink was withdrawn at the last minute by the SPR (Election Commission).

3) Postal votes. The rules on postal voting must be reviewed, tightened and amended. The current rule favours the ruling party as the armed forces personnel and policemen who vote by ‘postal voting’ would obviously not jeopardize their career or promotion prospect by voting for the opposition. Voting under postal voting is not secret as it is under the watchful eyes of the senior officers. Christina Liew of DAP (Api-Api) lost due to postal votes. The ruling party has control of 250,000 postal votes!

4) Spoiled votes. How do we define spoiled votes. It is very easy to turn good votes into spoiled votes (by adding one more x to the ballot paper). Are spoiled votes being verified and watched over by the party representatives? In marginal areas in which the winning margin is razor thin, the so-called spoiled votes need to be scrutinized.

Anonymous said...

DAKJ, keliru nih. Nak tanya sikit, macam mana si Zaid Ibrahim nih boleh jadi Menteri.
Kalau tak silap dia nih kena pecat dari Umno. Dia bukan ahli Umno lagi.
Macam mana orang macam dia nak bersih dan reformasikan kehakiman? Hairan.
Macam tikus perbaiki labu je?

t-kus munduk

BobSam said...

I heard bout a new trick. Basically a person places a similar colored paper (to the ballot) into the box. So both his votes are spoilt.

But he takes his original ballots which are unmarked, folds them, and puts them into his pocket and walks out.

He then goes to his political master, and hands the unmarked ballots and gets paid.

The next person who comes to the Political Master is given the marked ballots i.e. showing the "correct" party as the chosen on (in ink). The person has to submit this and bring their own blank outside. They are then paid for the blank ballots.

If someone catches this, then they stop for awhile. Then they try with another mule. Sometimes, multiple mules could be doing this ballot stuffing.

So the placement of the Ballot boxes, where one cannot see what the person is doin could be disadvantageous to the upright.

morkymoqq said...

dato AKJ,
is it true the reason why rafidah being dropped is due to PAS is filing petition against her on her nomination paper?

that would be a strong case against her and to put her out of cabinet put Pak Lah in a safer side.. wallahualam

);-( Samurai said...

Salaam Datuk,

Well and fine the formation of the "new" Cabinet. Muhammad Taib dapat juga tempat walaupun imej tercalar. Walaupun banyak perubahan dan muka baru, yang nombor satu bertanggungjawab terhadap kekalahan BN dan kecundangnya negeri-negeri utama juga patut ditukar dan diganti dengan muka baru in the name of accountability and responsibility. Apa gerenti yang keluarga Pak Lah tidak akan terus "interfere" dalam Kerajaan baru ini? Kalau Menteri lama pun tunduk takut, Menteri-menteri baru tentu akan lebih akurr takut hilang jawatan.

Fayzi said...

Salam Dato',

Bagi saya ia adalah barisan kabinet yang baik. Tindakan Pak Lah merombak habis-habisan menunjukkan dia benar-benar cuba menawan kembali hati rakyat. Saya percaya dgn adanya Shahrir Samad di KDNHEP, harga barang akan dapat dikawal dengan lebih baik berbanding dizaman shafie apdal.

Jika kabinet ini berjaya mentadbir dengan baik dan telus, ia adalah berita gembira untuk rakyat jelata dan BA kena pertingkatkan usaha untuk bersaing.

Rev King said...

Looking backward not Vision 2020. We have a 'veteran' cabinet not a new cabinet line-up. Shahrir drop by Dr M & M Taib was order to resigned by palace during 80s but recall. Our PM throw them the lifeline, but will the veteran line up rescue him?
But don't ever back stabbed our PM, just see what had happened to the Perlis Duo.

Reverse King

su-kj said...

A.kum Datuk,

1. Tahniah kepada sesiapa yang terpilih. Bukan payah sangat nak jadi Menteri...goyang kaki sambil hisap daun rokok pun boleh jadi Menteri. Tak payah nak gaduh dan berkelahi sesama sendiri.

2. Manakala yang bertungkus lumus kerana parti...kerana setia..kerana Agama...kerana Bangsa... > 'Terpinggir'. Kesiannya...jangan marah na!

3. Bagi saya Kabinet 2008 adalah lebih kepada 'Kabinet Perpaduan dan Penyelamat'. For Datuk Mukhriz..I dah cakap dekat u dalam blog saya sebelum PRU12, u tidak terpilih bukan kerana u tak layak tetapi kerana politik? Sabar Datuk kalu ada rezeki tak akan kemana.

Nota: Jangan lupa ikuti analisis saya berkenaan Kabinet 2008 - Pro dan Kontra.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

Rev King said...

Looking backward not Vision 2020. We have a 'veteran' cabinet not a new cabinet line-up. Shahrir drop by Dr M & M Taib was order to resign by palace during 80s but recall. Our PM throws them the lifeline, but will the veteran line up rescue him?
But don't ever back stab our PM, just see what had happened to the Perlis Duo.

anakbuah said...

Salam Dato',

Bagi Dato', menarik ke line-up kali ni? Komen la sikit Dato'...

Seperti yang dijangkakan, walaupun tidak menyenaraikan Khairy, PakLah masih tidak sedar diri dan mencuba memenangi hati rakyat dgn menggugurkan antaranya Rafidah, Radzi, Jamaluddin, Tengku Adnan, Abdullah dan Azmi sedangkan beliau yang sepatutnya berundur atas rasa bertangungjawap terhadap prestasi buruk Umno. PakLah nak tunggu 11 Mei pula atau di Perhimpunan Agung Umno nanti ke?

OK Dato', apa nak digelarkan kabinet PakLah ni?

Saya setuju kata Sdr fso, "Tak memberangsangkan langsung."! Cuba beri tahu saya, ada siapa-siapa yang teruja ke?

Shankar @ fairplay said...

I had always wondered why fellow Malaysians have to "fight for their rights" when they are also citizens of this country.This divide and rule of BN is the reason for their downfall.Earning trust is foremost. Why are public projects classified as state secret? All tax paid projects with immediate effect should be declassified.The media should not be owned by the ruling party especially radio and TV.That dumb mistake is another reason for the downfall of BN.The internet killed the BN.Never under estimate the public. I don't feel sorry for the arrogant party.

A ex-Malaysian visiting Malaysia.

Anonymous said...

Kenapa Datuk Zulhasnan masih jadi menteri WP sedang pembangkang menang 10/13 kerusi. Secara politiknya WP adalah milik pakatan Anwar. Saya cadangkan agar ahli parlimen dari pakatan Anwar serah memorandum kepada Agong untuk menentukan siapa yang layak ke jawatan tersebut. Wajarkah BN mentadbir WP sedangkan mereka telah ditolak oleh rakyat. Adalah lebih baik Pak Lah melantik Datuk Zulhasnan sebagai menteri di JPM yang mengendalikan WP dan jangan wujudkan jawatan menteri WP.

nizam

thegreatteadrinkerdownsouth said...

I am surprised that Datuk Seri Syed Hamid Albar is the Internal Security & Home Affairs Minister.

This is potentially one of the most powerful Cabinet posts, as the Minister oversees the police and the Special Branch as well as matters falling under the ISA.

Why was Hamid Albar retained and Rafidah dropped?

And why was HA moved from the Foreign Ministry before the sensitive Pulau Batu Putih case has been decided by the International Court of Justice?

A sop to the powerful Johor Umno?

I am also curious as to whether Zaid Ibrahim will continue with his maverick views now that he is the de-facto Law Minister.

I think there will be a Cabinet re-shuffle before year-end.

hijk said...

KJ...shadow Prime Minister

Red84 said...

Tahniah! YB-YB dan Senator-senator

Najib masih jadi pak guard;
Sharir dapat 'hot seat';
Muhyddin almost a finance minister;
Syed Hamid means more street demos;
Mustafa Mohamed to work the argiculture harder;
Yen Yen to do repair works;
Nazri dapat kawan baru satu kepala;
NMY kena 'collar' by Mayban man and to maybe to fiddle with KWSP and Petronas and set up Hedge Funds (but can he stop the rape of the nation's assets by foreigners funds);
dan - OH YES, Datuk!!! -
Almost orgasmic excitement dengar Anak Gajah dapat jalan-jalan promo Malaysia.

Okaylah...MAYBE reshuffle in one year. After years two years, nobody cares because of the stagflation...Che Dollah buying time.

Opposition di Parliament bongkar kitab-kitab lama, Che Dollah oi!
(oh, the BPR is very hardworking under Syed Hamid, Datuk)

SNAP Election(PRU-13) before next next UMNO AGM.

Interesting times during a dull global economy.

boxxTomoi said...

Dato', menteri orang kedah tak ada ke?

LIN LIANI said...

Kenapa Dr.Jamaluddin Jarjis digugurkan? beliau telah berperanan besar bawa rakyat kita naik ke angkasalepas. Terbukti beliau jadi mangsa politik sebab beliau adalah orang kuat Datuk Seri Najib.

Satu lagi bukti, Datuk Ismail Sabri boleh jadi Menteri Belia dan Sukan disebabkan beliau adalah orang kuat Khairy Jamluddin.

line-up ini jelas menunjukkan kuasa Najib telah terhakis secara diam-diam oleh Pak Lah.

Anonymous said...

Salam kawan-kawan yang sayangkan negara, melayu dan perpaduan,

Barisan kabinet telah dibentang. Saya rasa kali ini Pak Lah telah bertindak dengan sendiri setelah mengurung menantunya di tempat rahsia. Syabas Pak Lah akhirnya.

Tapi, masih terlalu awal untuk melihat keberkesanan mereka ini.
Tapi sekiranya mereka ini mengubah cara dan pendekatan dalam menghadapi masyarakat dan negara dari cara dahulu kepada cara yang lain yang baik, insyallah negara akan bergerak ke arah yang sihat.

Saya teruja melihat perkembangan Datuk saifuddin Abdullah yang saya lihat begitu sabar orangnya dalam tingkatan kedudukannya dalam masyarakat dan kepimpinan negara dari Presiden MBM dan kini telah menjadi Timbalan Menteri Usahawan. Tahniah. Pengalamannya dalam mengendalikan belia diharapkan dapat membantu Menteri Usahawan Datuk Noh Omar merubah paradigma belia kepada usahawan yang ikhklas, berdaya maju dan progresif.

Kepada Datuk Shahrir Samad andalah penyelamat yang bakal menambat hati rakyat yang juga pengguna yang besar jumlahnya.Mekanisma kawalan harga barang-barang makanan amatlah dinantikan. Bermula dari barang mentah, proses, pembekal hinggalah pengguna.Kawallah.Buatlah satu SOP yang baik untuk mengawal. macam ISO. Sebagai rakyat Muslim, makanan kita adalah terhad kepada yang halal. Kawallah yang halal ini sebagai benchmark harga patut untuk semua rakyat, kerana yang pasti yang haram dah tentu kita tak boleh makan.

Kepada Tan Sri Md Taib, bekas Guru yang masih ada ciri kekampungannya amatlah sesuai untuk mendekati mereka yang di Luar Bandar, kita tak boleh letak orang yang highly educated , yang dibesarkan di luar negara, international school dan kurang Melayuannya.

Anyway, kalau kita ambil pendekatan Nobody is Perfect,dan rezeki itu datang dari Allah SWT, insyallah sesiapa yang memimpin kita selagi ada keikhlasan, telus, amanah akan berjaya dalam kehidupannya.Don't push yourself so hard against God's will.

PRU12 ini diharapkan menjadi pengajaran kepada semua dan kita berharap mereka yang dilantik ini INSAF akan apa yang berlaku dan tahu matlamat kedudukan mereka di dunia ini yang telah ditentukan oleh ALLAH SWT.

Masanya akan tiba jua, Times UP, sekiranya Pak Lah berhasrat untuk mengundurkan diri. Let him place the right people at the right place to administer. Maybe he will give way to his successor at his own will or by pressure from the pressure group.Wallahualam.

mini clubman

Anonymous said...

dato,

pada pandangan saya, Ini Kabinet bukan Kabinet Rakyat dan Kabinet Menyelamatkan UMNO, tapi Kabinet Menyelamatkan Pak Lah utk PAU yg akan datang jika tak ditunda tahun DEPAN.

p/s: ura ura PAU akan ditunda lagi...hehe

drmuzi

macam-macam said...

Many could not be angry but left confused with the line up announced.
Sebab tulah ada yang tak pasai-pasai menulang kepimpinan Pak Lah. Rupa-rupanya melobi.
La ni tengok, dah jadi menteri.
Yang syoknya, ketua Puteri yang daring tu, hari ni dah pakai tudung.
Depa ingat main-main ka?
Dulu waktu 2004, Pak Lah cuba berlakon, tapi berapa lama saja bertahan?
Ni depa ni nak berlakon, ingat berapa lama boleh bertahan?
Depa ni merepeklah.

Anonymous said...

Saudara Nizam,

mungkin anda sudah lupa akan WP Putrajaya dan Labuan. bukankah kedua2nya juga di bawah bidang kuasa Menteri WP?

FMMZ

Anonymous said...

Wakil Rakyat Parlimen Tapah Menjadi Timbalan Menteri.
Kehadapan,

YB. DATO' SAMSUDIN BIN HJ. ABU HASSAN
TN. HJ. AYUB BIN SHAARANI
TN.HJ. HASSAN BIN All
APA A/L BENGAL
ENCIK ABD. LATIFF BIN ISKANDAR
ENCIK ABD. MALEK BIN BONGOK
ENCIK ADNAN BIN PUTEH
ENCIK ALANG ME A/L ALANG
ENCIK AMIRUDDIN BIN ABDUL
ENCIK AMIT JOYO A/L BAH CHU HONG
ENCIK ASMAN BIN YUSOF
ENCIK AZHAR BIN HASSAN
ENCIK BAKARUDDIN BIN IDRIS
ENCIK DZULKIFLI BIN RAMLI
ENCIK HALIM BIN AHMAD
ENCIK ISHAM BIN SHAHRUDIN
ENCIK ISMAIL BIN ARSHAD
ENCIK JOHARI BIN MOHAMAD
ENCIK JONED BIN OMAR
ENCIK KHAIRUL ANUAR BIN MUSTAPHA
ENCIK KHAIRUL AZMI BIN GHAZALI
ENCIK MAZLAN BIN JOHARI
ENCIK MD. RAMLI BIN ZAINUDDIN
ENCIK MOHD ARIFFIN BIN MOHD HUSSIN
ENCIK MOHD SAFRAN BIN MOHD NOR
ENCIK MOHD SIDEK BIN ABU KAHAR
ENCIK MUSTAFA BIN DAUD
ENCIK NOOR AZNI BIN YAHYA
ENCIK OMAR BIN HJ. IDRIS
ENCIK OSMAN BIN SANJI
ENCIK PAZLI BIN ABDULLAH SANI
ENCIK RAHMAT BIN ZAKARIA
ENCIK SAAT BIN MAT
ENCIK SANUSI BIN MAT SAOD
ENCIK SHAWALUDIN BIN MD. DIN
ENCIK SUTAN NORLI BIN RAZALI TAN NARIS
ENCIK YAACUB BIN AZIZ
ENCIK YUNUS BIN HARUN
ENCIK ZAHAREN BIN YUNUS
ENCIK ZAINALABIDIN BIN SELAMAT
ENCIK ZAINALAZRI BIN SAAD
ENCIK ZAINUDDIN BIN OSMAN
ENCIK ZAINUDDIN BIN ZAINAL ABIDIN
ENCIK ZULKEPLI BIN KASSIM
ENCIK ZULKIFLl BIN YEOP ABD. AZIZ
ENCIKAHAMAD KHAIRUDDIN BIN ISMAIL
ENCIKMOHD ARIP BIN MOHD ARIFFIN
HJ. TAHIR TN. HJ. SABRI BIN KASSIM
MEJER (B) TN. HJ. ZAINAL ABIDIN BIN HJ. MUHAMAD
PN. HJH. SARIAH BINTI HJ. SIDIN
TN. H J. AHMAD TARMIZI BIN MOHD TAHIR
TN. HJ, MUSTAFA KAMAL BIN HJ. HIKAM
TN. HJ. ABD. HAMID BIN SULAM
TN. HJ. ABD. MALEK BIN MANTIN
TN. HJ. ABU BAKAR BIN IBRAHIM
TN. HJ. ABU HASSAN BIN DAUD
TN. HJ. BAWADI BIN NANDAR
TN. HJ. DAUD BIN HJ. HASSAN
TN. HJ. HASBOLLAH BIN AHMAD
TN. HJ. HASSAN BIN JUMAAT
TN. HJ. IDRIS BIN SULAIMAN
TN. HJ. ISMAIL BIN DIN
TN. HJ. JAMALUDDIN BIN HAMID
TN. HJ. JAMHORI BIN UJANG NORDIN
TN. HJ. JANJAM BIN MOHD TAIB
TN. HJ. KAMARUDDIN BIM MATAKI
TN. HJ. MALEK BIN DAHALA
TN. HJ. MAT SAYUTI BIN MOHD NOOR
TN. HJ. MAT ZAKI BIN PANJANG HUSSIN (PEMANGKU)
TN. HJ. MOHAMAD TAHIR BIN KUSRI
TN. HJ. MOHAMAD ZAIN BIN MUHAMAD
TN. HJ. MOHD HARUN BIN DAUD
TN. HJ. MOHD NOR ARIFFIN BIN ABD. RAHMAN
TN. HJ. NASIR BIN RABIN
TN. HJ. RAMLI BIN AHMAD
TN. HJ. RAZALI BIN SHAHARUDDIN
TN. HJ. SANAT BIN MUJER
TN. HJ. SHAHRUDDIN BIN UDA
TN. HJ. SHAMSUDDIN BIN NASIR
TN. HJ. SOFAR BIN HJ. IDRIS
TN. HJ. TAJUDDIN BIN ABDUL
TN. HJ. ZULKIFLI BIN DAUD
TN. HJ.ARIFFINBINTAMBI
YM. RAJA ISMAIL BIN RAJA HASHIM

Datok2 dan Tuan-Puan semua, Bagaimanakah perasaan datok dan tuan puan semua setelah perjuangan tuan-puan untuk mengembalikan kerusi parliman Tapah di kembalikan kepada UMNO tidak berjaya?
Tetapi, bersyukorlah, kerana kini tuan-puan semua telah diwakili oleh Ketua Penerangan MIC iaitu Datuk M Saravanan. Dan Kini dia adalah Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan.
Sewaktu berkempen di Tapah tempoh hari, semasa bersua dengan Datuk ini di Kedai Gunting, saya telah bertanya kepada beliau,"Jika Datuk menang, Apakah Datuk akan buat untuk Tapah?, Dia setelah berdiam diri seolah tak tahu nak jawab apa, berkata, "Tenguklah ..".
saya masih ingat. Wakil rakyat parlimen Tapah ini, menjemput dan mempelawa kita, kalau ke Wilayah Persekutuan, jika ada apa-apa masaalah, silah ke rumahnya. Jadi, kalau tuan-tuan menghadapi apa-apa masaalah semasa di Kuala Lumpur silalah ke rumahnya.Mungkin Bilek beribadat ada disediakan.
Oh ya! bersyukor kita kerana Orang Tapah telah menjadi Menteri Besar untuk kerajaan negeri Perak.

-makangaji.

mekyam said...

Meminjam slanga orang Mat, "blah" saja pada saya barisan kabinet baru ini.

Kak Pidah kena denda sebab Perak jatuh ke tangan lawan ke?

zool said...

Kita saksikan adakah barisan Kabinet yang kurang ini mampu menjalankan tugas dengan baik..
Pengurangan menteri ni sedikit sebanyak dapat menjimatkan duit rakyat.. He he he... pendapat je

AC said...

Cuba compare CV menteri kita termasuk academic qualification dengan menteri kat Singapore... Jauh beza nya....

Tanya pakcik dan makcik kat kampung katanya takde maknanya kabinet baru ni, nasib dia orang camtu jugak...

tzarina said...

Someone here mentioned that non-Malays make up 40% of the cabinet. That is inclusive of deputies. Deputy positions are like rotten bones thrown at hungry dogs. They will be happy simply because they get to eat.

If the line up in Malaysiakini is true, then there are only 4 Chinese Ministers and 1 Indian Minister, out of 34 Ministers. I am not talking about Deputies here...only full Ministers, where the actual power lies.

Whatever, the result remains that UMNO is still very much dominant, power hungry, and Abdullah Badawi's claim as the "PM for all" is a lousy farce.

http://orangewaves.blogspot.com/2008/03/new-cabinet-racial-distribution-and.html

syamsul said...

salam, alhamdulillah, kabinet telah diumum. nampak responsif pd gelombang rakyat (sekurang2nya dgn gugurnya beberapa mantan menteri.Khairi?dijangka tidak disenarai atau tidak gelombang sekali lagi kot.warga wanita semakin kurang pula.kita doakan negara semakin terurus.kt

pemerhati said...

Slm Dato',

Barisan Kabinet ni....emmm, kopi 'O'..tapi tak kau!

Entahlah, bagi la peluangkan...kot-kot Ok. Kerja kuat2 ye Pak2 Menteri...ingat, jawatan menteri tu..jangan jadikan 'hak peribadi'. Jawatan tu 'hak rakyat'...kerja untuk rakyat. Biarlah poket atau kantung pak2 menteri kosong...makan je la gaji yang ada.. yang penting rakyat hidup aman, selamat dan sejahtera... kalau tak mampOs!!

anakbuah said...

Salam Dato',

Betul juga pertanyaan Sdr lin liani, "Kenapa Dr.Jamaluddin Jarjis digugurkan? beliau telah berperanan besar bawa rakyat kita naik ke angkasalepas...."

Kalau dah buat rombakan, daripada gugurkan Dr.Jamaluddin, kan lebih bijak gugurkan Azalina? Atau tukarkan je Hishamuddin ke kementerian lain, contohnya Belia dan Sukan ke (bukan ke beliau masih belia/pemuda)? Sudahlah ketandusan calon menteri, PM pula tak pandai memilih....

Seperti kata Sdr hijk, bayangan Khairy masih ada dan PakLah tengah buying time...Kabinet Penyejuk Hati?

Apa sekali pun, kepala masih ada dan badan ikan lama kelamaan akan membusuk juga!

Red84 said...

The Scribe

Smile, Please!
(siapa yang paling kacak dan siapa yang paling lawa)

anakbuah said...

Sdr ac,

"Cuba compare CV menteri kita termasuk academic qualification dengan menteri kat Singapore... Jauh beza nya...."

Memang lebih elok jika menteri-menteri kita berpelajaran tinggi begitu...triple Masters, double PhD. Kita dulu pun ada juga yang bagus...TDM misalnya, Dr Chua (tapi tak bermoral pula) atau seperti Dr Jamaluddin Jarjis, malangnya PakLah dah tak suka pula.

Bolehlah diambil lulusan dari mana sekali pun...Al Azhar, Tokyo, LSE, Harvard atau Cambridge tapi lulusan Oxford kita tak mahu. Buat masa ni, lulusan Oxford yg seorang tu kita 'bloodlist'kan!

p.s. Dalam TheStar hari ini 'No rift with Najib, says Pak Lah'. Untuk berita di media/akhbar yang dikawal kerajaan ni, saya dah lama diajar membaca sebaliknya. Apa maknanya tu Dato'?

anakbuah said...

Dato',

Eksklusif Dan Terkini: Lima Ahli Parlimen UMNO “Memberontak”
-http://kuda-kepang.blogspot.com/


"Blog ini menerima satu panggilan telefon pada awal pagi, 19 Mac 2008, yang mengatakan bahawa lima Ahli Parlimen UMNO, termasuk seorang menteri dan tiga timbalan menteri, memang sedang “memberontak” kerana tidak puas hati dengan perlantikan kabinet baru oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi."

"Kesemua Ahli Parlimen yang “memberontak” ini dikatakan menudingkan jari kepada Khairy Jamaluddin sebagai individu yang telah memanipulasikan senarai perlantikan kabinet yang diumumkan oleh Abdullah.

Kata mereka, sebilangan besar muka-muka baru yang dilantik ke jawatan menteri penuh dipercayai adalah kroni-kroni Khairy."


Datuk Ruhanie seterusnya bertanya:
"Mungkinkah “pemberontakan” ini akan diikuti oleh lebih ramai lagi Ahli Parlimen UMNO?

Mungkinkah Ahli Parlimen UMNO yang “memberontak” tidak akan mengosongkan kerusi masing-masing, tetapi terus melompat ke pihak parti pembangkang?

Dan, jika berlaku “exodus” Ahli Parlimen UMNO ke pihak pembangkang, mungkinkah tidak lama lagi pihak pembangkang pula yang akan menubuhkan kerajaan di peringkat pusat?"


# Apa nak jadi dgn 'Kabinet Kucar-kacir & Tunggang Terbalik' PakLah ni Dato'? Atau, biasa la...belum dapat menerima hakikat (atau ada 'kerja yg belum sudah') dan merajuk macam Shahidan Kassim hari tu. Hari ni gambar dlm Utusan, PakDan nampak tersengih je!

p.s. Kerajaan persekutuan dah dibentuk tapi kerajaan T'ganu masih misteri lagi. Nak tahu jugak, apa cerita Idris Jusoh? Nyorok tidur bawah bot kat tepi pantai ke?

sheppard said...

Salam kepada semua

Letaklah barisan kabinet yang macam mana sekalipun, selagi kepalanya tak betul, selagi itulah Malaysia tak akan berubah.

Negara kita Malaysia memerlukan perubahan 360 darjah. BN umpama manusia yang telah dijangkiti virus yang telah menular masuk kesetiap penjuru organ yang tidak dapat diselamatkan lagi.

Virusnya ialah Harta dan Takhta.

Malayisa mesti disucikan dari virus ini. Ia umpama najis yang mesti di sucikan dengan ayer dan tanah. Ini najis yang berat. Itu lah hakikatnya.

Zainal A. Kasim said...

Datuk,

Saya ada beberapa pandangan:

i. Tidak ada wakil wanita UMNO di dalam kabinet ini;

ii. Perlukan kewujudan Kementerian Wilayah persekutuan lagi kerana dalam kabinet dahulu nampak banyak aktiviti merasmikan program sahaja. Jika perlu, sesuaikah Datuk Zulhasnan kerana hanya beliau seorang yang menang di Wilayah Persekutuan KL?

Apa-apa pun tahniah kepada semua yang dilantik. Semoga mereka menyedari bahawa kabinet hari ini bukan kabinet sebelum ini. Kena lebih bersedia untuk menjawab di Parlimen dan luar Parlimen. Jawapan "saya akan kaji" tidak lagi boleh diterima pakai di Parlimen.

Anonymous said...

Saudara FMMZ,

WP ada 13 kerusi Parlimen, 11 WPKL, 1 WP Putrajaya dan 1 WP Labuan. BN menang di P118, P166 dan P125. Bermakna BN 3/13, pakatan Anwar 10/13 iaitu lebih 2/3 mejoriti namun kerana WP secara perlembagaan WP adalah di bawah pentadbiran PM maka Pak Lah buat ikut suka dia je. Persoalannya sekarang dasar-dasar pakatan Anwar berhubung WP tak mungkin dapat dilaksanakan kerana tiada mereka kuasa eksekutif keatas WP. Rakyat Malaysia di WP yang mengundi pakatan Anwar dengan harapan mahu perubahan nampaknya sia-sia. Minta Datuk komen?

Nizam

Anonymous said...

Salam Dato',

Looks like your prediction Pak Lah keeping the Finance portfolio is spot on again. However, my opinion is that the new line up is nothing more of 'the more you change the more things stay the same'.

There are rumours saying that there are many KJ appointees this time around. Perhaps Dato' could enlightened us a bit on this? From what I see Wan Farid, being the Deputy Home Minister would keep the IGP on a leash as he is one of Pak Lah's secretary. Of course there is Dato Shaziman being related to KJ (again I stand corrected) holding a very important portfolio where the big bucks will be disbursed and also perhaps could have more teeth to control the media especially bloggers like us.

Anyway the inclusion of 'Mike Tyson' defies logic as he was apprehended with a few million Aussie dollar a while ago at the airport. Maybe Pak Lah need his PR to cover for him against the UMNO grassroot and he has been on the frontline for Pak Lah all this while. So obviously he has earn his dues.

It is also an interesting fact that KJ has finally come out and say a few words such I am not interested to be a cabinet member as long as my FIL is the PM. It is a wonder why he says that only after the cabinet was announced. Shouldn't he have made his intention known before the cabinet announcement?

The Pemuda has also announced that they will not take any action against YB Dato Mukhriz. It seems that they have chickened out and pass the buck back to Pak Lah. Dato Mukhriz has also made it clear that he stands by what he says and will not retract his stand. So it seems there is a true leader in UMNO after all. Perhaps YB Ku Li and Dato Mukhriz would be a formidable pair?

Now we wait with abetted breadth what would the 'dropped' ministers do? Do they hide their tails between their legs and move on or do they fire some salvo's at the current leadership? Mind you that a few of the 'dropped' ministers actually is Pak Lah's strongman and perhaps they will provide the necessary protection for him from the outside.

So YBhg Dato, what are your thoughts on the cabinet line-up? Do you mind sharing it with us?

Pak Nujum

itoBotak said...

Datuk AKJ

Nampaknya nama2 menteri baru nie kebanyakkannya berpihak pd Abdullah dan KJ aja. Dan semua yg berpihak pada Najib semuanya kena CANTAS. Apa nak jadi nie.
Abdullah masih lagi tak peka atau belajar tentang Suara Rakyat. Nie kah tokoh peminpin. BERUNDURLAH PAK LAH. JGN GADAIKAN MARUAH MELAYU.

sembang-sembang said...

Tolong masuk opis awal.
Itulah pesanan saya pada Pak Lah.
Macam Datuk Rahim Razali cakap dalam filem "CUCI" the first person in and the last person out.
Sebab saya dengar Pak Lah masuk opis pukul 10 pagi atau lebih. Takkan makan roti bakar dengan yogurt (Pak Lah bagitahu dalam HOT FM) pun lambat masuk kerja.
Jangan sibuk bercuti, honeymoon dan sebagainya.
Jangan menang sorak kampung tergadai.

Indigo said...

Dato',

Mentaliti Civil Society
(kalau bangsat tu bangsat juga)

Kroni-krono YABhg TunM dan YB Jerlun siapa agaknya?

Elok kita berusaha buat satu senarai untuk kroni Dirty Hairy, satu senarai kroni Kid Jerlun(sedap sikit dengar dari Jerlun Kid), satu senarai untuk TunM, satu untuk ai, dan satu untuk Black Moses.

Agaknya senarai mana yang banyak nama orang asing?

Mentaliti Non-Civil Society: Che Dollah sebagai PM TIADA kroni sebab dia PM dan dia sebenarnya kroni DYMM Yang DiPertuan Agong: prasangka baik orang Malayu.

Terima Kasih Buah Langsat

langit biru said...

Rakyat telah menghukum Kepimpinan Barisan Kabinet BN 2004-2008 melalui PRU12. Dan Pak Lah membaca dan mentafsirkan pemikiran rakyat dengan "menghukum" menteri-menterinya yang mungkin diklasifikasikannya sebagai "permintaan" rakyat.

Tapi, mungkin menteri menteri berprofil tinggi ini juga bersedia untuk "menghukum" Pak Lah kembali.

Jadi, percaturan Pak Lah dengan barisan kabinetnya yang baru adalah percaturan yang bahaya bagi beliau sendiri.

Sekiranya Pak LAh mengekalkan menteri-menteri berprofil tinggi ini, mereka mungkin bagi sokongan tak berbelah bagi serta menyokong kuat di belakang Pak LAh. Pak Lah mungkin terselamat. Tapi, Dengan mengekalkan mereka, Pak Lah mungkin bimbang sekali lagi dengan "kuasa rakyat".

Jadi, dilemma Pak Lah adalah untuk memilih barisan "kehendak rakyat" atau "kehendak menteri berprofil tinggi" dari kabinet sebelumnya.

Namun,saya jangkakan tekanan kepada Pak Lah (dari menteri yang digugurkan) akan bertambah-tambah, disamping tekanan dari luar yang telah sedia ada. Saya tidak menolak kemungkinan bekas menteri ini "memberontak"!

Tentang barisan kabinet yang baru, saya berpendapat, mereka mungkin lebih cemerlang dari sebelumnya kerana kesedaran tanggungjawab yang cukup besar spt diperlihatkan dlm PRU12. Mereka bukan orang yang tak berpengalaman. Sifat manusia bila diberi kepercayaan dan kenaikan pangkat, mereka berasa bangga dan memberi suntikan semangat untuk bekerja lebih keras. Saya yakin,mereka cukup sedar amanah dan tanggungjawab dibahu mereka.

Jadi,saya fikir kita perlu beri mereka ruang masa yang sesuai dan peluang untuk membuktikan bahawa merka mampu menggalas kepercayaan tersebut.

(Saya ramalkan Pak Lah tak tahan menanggung tekanan demi tekanan dan akhirnya berundur!)

zakariazaidi

NGINAP SRENGENGE said...

Datuk,

Apa dah jadi , 2 orang dah mula menolak perlantikan ? .

Rafidah pun letak jawatan Wanita Umno . Dua orang lagi dari Perlis juga akan turut sama . Saheh ke berita ni ?

anakbuah said...

Sdr Nizam, Sdr FMMZ dan semua,

Sdr Nizam kata "...pakatan Anwar 10/13 iaitu lebih 2/3 mejoriti namun kerana WP secara perlembagaan WP adalah di bawah pentadbiran PM maka Pak Lah buat ikut suka dia je. Persoalannya sekarang dasar-dasar pakatan Anwar berhubung WP tak mungkin dapat dilaksanakan kerana tiada mereka kuasa eksekutif keatas WP. Rakyat Malaysia di WP yang mengundi pakatan Anwar dengan harapan mahu perubahan nampaknya sia-sia."

Sdr2 baca pula potongan dari TheStar 17 Mar lepas di bawah tajuk 'Mayor: It's in Pak Lah’s hands': “This basically means that the Kuala Lumpur mayor is not answerable to KL rate payers. He is only accountable to the person who appointed him - the FT minister and the Prime Minister,” Fernandez said.

“It indirectly allows politicians to make policy decisions in Kuala Lumpur which dilutes the argument that the mayor is a civil servant and takes orders from no one,” he said.


# Drp penjelasan pakar ini, jelas bahawa "...Kuala Lumpur mayor is not answerable to KL rate payers." Jadi benarlah, 'tuan' Datuk Bandaraya KL BUKAN penduduk KL tapi PakLah dan Menteri WP, Zulhasnan Rafique! Mungkin sebab itulah keluhan, pandangan maupun aduan penduduk selama ini ada yg seperti melepaskan batuk di tangga shj. Ada benar, sekirannya sebahagian perundangan tidak disesuaikan dan tanpa kuasa eksekutif ditangan pakatan pembangkang, undi penduduk WP seperti sia-sia sahaja. Sebagai minority dan 'sole survivor', tentulah Zulhasnan memerlukan 'protection' drp PakLah dan tentulah dia akan mengikut sahaja telunjuk tuannya.

UMNO JOHOR said...

A'kum buat semua,

Sekadar menarik perhatian, apakah kali ini pembentukan kabinet juga dilakukan secara tergesa-gesa sepertimana yang terjadi semasa perlantikan calon pilihan raya sehingga menyebabkan bn mengalami kekalahan teruk?

UMNO_MODEN said...

Datuk,

Saya sependapat dengan Datuk, manakala sekarang ini kelihatan ramai yang "pesimis" tentang masa depan UMNO, ada juga dikalangan kami yang "optimis". Saya teringat komentar Datuk diblog ini yang tajuknya lebih kurang bunyinya.. "Separating the Chaff from the Grain"suatu masa dalu.Beberapa persoalan yang timbul:

Persoalan pertama adalah, adakah proses "Separating the Chaff from the Grain" ini sedang dalam proses pembikinan atau masih belum dimulakan lagi?namun yang jelas pada tika dan saat ini adalah personaliti-personaliti "Hampas" kini jelas kelihatan dari UMNO itu sendiri.

Saya juga tertarik dengan panggilan untuk Tengku Razaleigh kembali ke tampuk pemerintahan atasan UMNO,persoalan kedua, adakah Beliu orang yang dilihat dapat membantu dalam proses "Separating the Chaff from the Grain" ini atau adakah beliau yang akan membawa kepada perubahan yang besar kepada UMNO setelah kesemua hampas-hampas itu dikeluarkan dan digantikan dengan bakal-bakal pemimpin yang lebih berwibawa?

Pendapat saya ini mungkin cenderung kepada "Conspiracy Theory" namun saya tidak terkejut sekiranya apa yang berlaku sekarang ini adalah "fail safe mode" atau "circuit breaker" yang telah diletakkan oleh pemimpin kita yang terdahulu.Kenapa saya katakan begitu? Pak Lah diangkat sebagai PM kerana gelaran "Mister Clean" dan dilihat sebagai seorang yang mampu untuk melakukan proses "Separating the Chaff from the Grain". Adalah atas dasar ini Pak Lah dikatakan sebagai "Pemimpin Sepenggal" kerana beliaulah dilihat yang dapat membersihkan UMNO dalam masa sepenggal itu dan mengantikan dengan pemimpin-pemimpin bersih untuk membawa UMNO kehadapan.Namun ia tidak berlaku seperti yang dijangka dan masuklah kita kedalam keadaan"circuit breaker" seperti sekarang ini.

Sekiranya benar kami berada didalam keadaan "circuit breaker" ini,maka persoalan pertama dan kedua saya telahpun terjawap. Tidakkah mungkin adanya seorang "PM Circuit Breaker" yang juga bersifat sementara (mungkin sepenggal atau dua)dan digantikan dengan seorang PM yang telahpun dikenalpasti dan dipersetujui dikalangan mereka-mereka yang mengetahui?seorang yang benar-benar bersih, yang mampu membawa UMNO dan BN kezaman yang penuh cabaran dimasa akan datang?

Terima Kasih
UMNO_MODEN

abdul halim said...

AKU MENCARI DAMAI ABADI

Aku cari bukan harta bertimbun-timbun
Untuk hidup kaya
Aku cari bukan wang berjuta-juta
Untuk hidup bergaya
Aku cari bukan kawan-kawan
Untuk hidup sekadar berfoya-foya
Aku cari mana dia Al-Ghazali
Aku cari mana dia Al-Syafie
Kita bongkar rahsia kitab suci
Cari pedoman
Kita bongkar rahsia sunnah nabi
Cari panduan
Aku hidup kerana Dia Rabbi
Dialah teman
Dialah wali
Dia mencukupi
Aku hidup bererti
Menikmati damai abadi.

Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Ramzi Ahmad said...

Walaupun saya bukan penyokong Pak Lah namun saya merasakan beliau telah mencuba yang terbaik untuk membariskan ahli kabinet yang paling diterima rakyat pada masa yang sama memenuhi kriteria yang mampu mengekalkan beliau ditampuk pemerintahan.

Saya kurang setuju dengan sistem yang memisahkan presiden parti dan PM kerana perkara ini hanya akan mencetuskan satu lagi polemik kesetiaan di kalangan ahli UMNO (walaupun ini akan menguntungkan Barisan Rakyat). Daripada menerima Ku Li yang secara sejarahnya terbukti turut sama mengimpikan jawatan tinggi dalam parti (walau untuk apa tujuan sekalipun) saya lebih suka sekiranya Anwar Ibrahim diterima kembali menyertai UMNO dan mereformasikan sistem 'perkauman' yang sering kali dipraktikan oleh Be End (BN) bagi merubah fikrah rakyat Malaysia untuk menerima dan melayan kaum-kaum lain dengan adil dan saksama tanpa ada sebarang prejudis dari aspek ekonomi, politik dan sosial. Ku Li hanya akan menebalkan lagi sikap perkauman di kalangan UMNO

itoBotak said...

Datuk AKJ
"Menteri yg tidak dilantik balik oleh Pak Lah dan KJ telah meletakkan jawatan dlm semua jawatan yg dipeggangnya" Ini adalah berita terkini.
Biasa ler tu.. ORANG TUA MERAJUK..hahahahaha..pabila tak dipilih kembali merajuk lah ia.. Sudah tu sudahlah..dewasakanlah diri anda..jangan mudah lupa diri...RUMAH KATA PERGI KUBUR KATA NANTI....

mamat said...

Assalamualaikum Datuk dan semua,
Kita terhangat dengan pengumuman cabinet yang dibuat oleh PM semalam. Semua akhbar dan media meyiarkan rasa ghairah rakyat. Saya tidak mahu memberikan pandangan yang panjang sekadar ingin berkongsi sketsa begini:

”Dua pasukan telah bermain bola bermati-matian dalam satu pertandingan kalah mati. Ditakdirkan pasukan A menang tetapi dengan kemenangan yang tipis. Ramai pemain yang tercedera, tetapi apapun Menang tetap Menang. Apabila pemain kumpulan yang menang ini dijemput untuk menerima pingat yang berprestij itu, makanya hanya SEPARUH sahaja PEMAIN ASAL yang dipanggil ke pentas, separuh lagi dijemput ORANG-ORANG YANG MENJADI PENONTON ”.
Sebagai penonton, Apa perasaan anda?. Pelik?Kecewa?. Pening?.
Apa pula perasaan pemain yang telah berhempas pulas memenangkan pasukan?.
Barangkali itulah senario pembentukan kabinet kita sebagaimana yang telah sedia maklum. Makanya sudah pastilah pertanyaan demi pertanyaan muncul kpd kebanyakan rakyat.


Hari ini satu lagi isu hangat diperkatakan iaitu perletakan jawatan SU Agung UMNO. Apakah itu satu tindakan beliau yang menunjukkan keberanian/kejantanan? Atau sebaliknya,?. Pada hemat saya, perletakan jawatan Radzi memang menjadi tanda tanya orang-orang kecil semacam saya. Apa tidaknya, timbul dibenak fikiran saya.....kenapa beliau meletak jawatan HANYA selepas kabinet diumumkan bukan sebelumnya?. Kenapa tidak sebaik sahaja keputusan PRU 12 diumumkan?. Ditakdirkan ramai lagi pemimpin UMNO yang mengundurkan diri maka saya bimbang bahawa UMNO AKAN BETUL-BETUL MENJADI TONGKANG PECAH.....SIAPA YANG HARUS DIPERTANGGUNGJAWABKAN?.
Mungkin Datuk boleh bagi jawapannya?

pemerhati said...

Salam Dato'

hari ni ada lagi cerita baru..beberapa orang kuat umNO berura2 meletakkan jawatan dalam parti, ada juga isu tentang MB Terengganu (saya malas nak cakap isu apa..sure ramai yg dah tau)..

Nampaknya...begitulah ertinya POWER.. rupanya ramai orang nak tunjuk power...sudahnya, sudahnya rakyat yang semakin tak de power..bertambah meluat.

Ada bagusnya juga Pak Lah berkeras untuk mengekalkan jawatan & mempertahankan umNO dan BN. Ini bermakna BA semakin berpeluang, tp semacam ada sesuatu pulak...bila pemuda BN tidak mengambil apa2 tindakan ke atas Dato' Mukhriz & kelibat KJ mula nampak semula (dalam keadaan tak de power secara formal la).

Inilah yg nak dinantikan. Apa komen Dato'?

SHIDEE said...

Bila tengok senarai kabinet ni, saya teringat lagu yang saya nyanyikan ciptaan Dato' Ahmad Nawab berjudul "Sayang Semuanya Sudah Terlambat":

Sayang Semuanya,
Sudah terlambat,
Anggaplah aku tiada lagi,

Berulang kali kau ulangi,
kesilapanmu,
diriku hanya lah sandaran,
kuasa sementara,

Sebenarnya engkau tak setia,
dalam perjuangan,
terhempas aku bagaikan
(dalam PRU12) ,
kaca berderai,

semenjak itu,
aku menyesali.

tzarina said...

Ramai kat sini terpinga pinga kenapa JJ tak terpilih ke kabinet.

Sebab JJ tak dipilih mungkin kerana skandal racism. Tak pernah dengar ke macam mana Menteri ini yang sepatutnya lebih arif (menteri sains & tech!) berkelakuan macam beruk kat salah satu universiti di US, semasa dia berjumpa pelajar-pelajar Malaysia? Dia memanggil seorang pelajar perempuan India "low class Indian" (warna kulit gelap) dan bertanya benda bodoh macam "you know MIC Samy Vellu" (macamlah pelajar ini dibiayai oleh MIC atau kerajaan), dan sebagainya. Kakak pelajar tersebut, seorang doktor yang membiyai pelajaran adiknya telah menulis pasal kisah ini di Malaysiakini.
Suratnya kat sini: http://raajarox.com/?p=99

Takkan you all tak tahu? Nak jadi Menteri mesti ade otak sikit...

Anonymous said...

rusa said....

"The non malays make up almost 40% in the line up and we are still fighting each other.........Jangan sampai kampung tergadai..."

satu lagi pendapat lapuk yang kolot.dgn segala calit hitam yg umno lakukan dlm pilihanraya lepas,masih tebalkah muka pak lah utk mengemukakan lebih banyak calon melayu umno sbg ahli kabinet?

harus kita sedar pada kala kita melewati arus globalisasi ini,segala 'ahlil jemaah pekerja eksekutif agenda' pm haruslah dinilai dari segi kaliber mereka dlm membuat kerja...bukan dari segi label darah daging ahlil² tersebut..kalo tak sedar baik kita balik masuk hutan..itupun kalo ahlil² jemaah nih tak gelojoh ambil balak..kalo tidak,dlm hutan pun kita terkendon!

selain muhyiddin,shahrir samad,zaid ibrahim dan amirsham..saya tak pasti ahli kabinet lain boleh buat kerja sgt...nazri aziz?zulhasnan?johari baharom...pada pendapat dato'??

saya yg kanyaq,
Aku Sikosakata

Anonymous said...

YBhg Dato'
Sungguh menarik perbincangan yang telah berlarutan ini.Komen Dato' "Saya setuju dengan pembahas, khasnya yang mengatakan kita wajar memberi cukup masa kepada para Menteri kita itu untuk membuktikan kesungguhan , kemampuan dan integriti mereka " sungguh tepat sekali. Ini adalah kerana mereka telah dipileh oleh rakyat setelah mengambil kira saranan TDM yang dengan terang-terang minta rakyat menolak wakil BN yang lemah dan diikuti dengan perakuan ramai ahli blog ini yang menyatakan samada akan memangkah BA atau tidak turun mengundi langsung.Rata-rata orang telah mengatakan rakyat telah membuat keputusan dimana ramai wakil BN telah kalah.

Mereka yang ada sekarang adalah pilehan rakyat maka adalah wajar kita memberi peluang kepada mereka membuktikan kebolehan mereka atau sebaliknya.Kita perlu menghormati keputusan pengundi yang telah menjalankan tanggungjawab mereka.

Raja Abdul Rahman
Petaling Jaya
Pencetus Strategic Vision

Limanov said...

Dato'

Kabinet yang dirasakan hebat telah pun diumumkan.

Negeri-negeri lain banyak dah kita dengar ada hadiah terima kasih pada penyokongnya. Mansuh kompaun, turunkan cukai tanah, bagi air percuma.. Ada juga le sesuatu yang sedap didengar.

Agak-agaknya ada tak hadiah tanda terima kasih kerajaan pada rakyat?

NGINAP SRENGENGE said...

Datuk,

Khir Toyo pula letak jawatan kp Umno dan BN .....Md Taib ambil alih.....apa ke hai ?

Hang Kasturi said...

Assalamualaikum The Scribe and bloggers,

I don't care whatever the analysis said,
I don't care Wanita Umno candidate inside the cabinet or not,
I don't care whether this cabinet is 'formed' by KJ,
I don't care about the past things of the ministers

because... I remained positive thinking about new cabinet for this time being.

However,the positive would turn into reddish negative if the 'rakyat' still suffering the same issues or maybe the new issue.

Good luck new cabinet, bye2 'old' cabinet.

And good luck to opposition parties too. You know that everybody is watching.

Anonymous said...

Assalamualaikum to all
What a 'strange' cabinet to start of. Those who are expected in the new lineup do not even end to be a deputy minister (read: Halimah Mohd Sadique, KJ,). And how about Mat Tyson? (read: Muhammad Muhd Taib) Out of nobody to become a somebody. And the veteran MP like Sharir Samad is to handle the one of the most popular ministry KPDN&HEP ? (regarding the increasing of price of teh tarik, roti canai, nasi lemak….) And what about the swapping of those who are origanally in the cabinet to other ministry - Syed Hamid Albar from the Foreign to Internal? Well, I always do not take new thing pessimistically as I do believe (and I am a believer) for each and every consequence, there will always be wisdom(s) upon them. And for again and again, there are people that seem do not like the cabinet even before the ministers take their vow. They keep blaming the EC for the “defeat” of the BN. Why ? Because, for them BN should had been defeated more ! Many theories purposely cited on why the BN is defeated as what for them; BN should have been defeated more – read the phantom/ “pengundi hantu kongkong theory”, the postal vote theory.. so on and so forth. But do you all realize that if you refuse to accept the result of the GE due to the “so called flaws” of the “so called system”, you already self-refuse the victory or the defeat of either the “so call opposition or government?” New GE anyone ? What make you thing that the alternative front will act better as a government when they are not even tested for a term (for the state they conquer). Even in the state of Perak, the newly appointed state government could not even agree on the post for MB, causes the postponed of the vow citing ceremony. (UMNO also had a kelam kabut situation in Perlis, Ganu – I acknowledge that).
And what about the comment from the so called “Mursyidul Am Pas” that “kalau dah secular tu secular jugak”(or whatever it is !) on the newly cabinet of Pak Lah. What on earth that he talking about secularism when PAS is now “closely” associate themselves with the well proclaim secular party, DAP and the “aku pun tak tau, nak kata Islamik, tak lah Islamik sangat tapi penasihat dia pernah juga pegang jawatan NGO Islamik” of PKR. As for the alternative front (or the newly elected government of 4 state + 1), till they are in charge of the Malaysia, then they will not criticized their own cabinet line-up. Right ?!.. right.... maybe...
-WADAH-

Kaki Kepala Batas said...

The Scribe

Pre-emptive strike to prevent the President of UMNO from being challenged in the upcoming UMNO AGM by a more suitable candidate is in motion.

Spies and moles are being mobilized...

Nota: ini hanya fiksi novel?

Walau apapun cubalah tanya YABhg Tun Mahathir apa pandangan beliau. (mana si-Sufi? Titun kah?)

wak said...

If there is one thing that i have to raise up my thumb to, in this new PM Abdullah's cabinet, is the abolishment of the Parliament Secretary post. Its a redundancy made earlier to not letting ministers and their deputies fulfilling their obligations at the Dewan Rakyat.

To sum up this new line-up, is a combination not of old and new faces, instead it was of "THE UNWANTED AND UNKNOWN".

Im still in amazement as to why Mohamad Taib @ Mike Tyson is selected into cabinet. Person who is a proven criminal (sort of) and has done almost nothing since his unofficial retirement from elite-politic, apart from being the "UMNO's tour de Malaysia man", shouldnt be given a minister post especially not the Rural & Regional Development Ministry; a Ministry with potentially lots of money which can easily be manipulated by man with corrupt intents in mind. Not to directly says that Mohamad Taib is, but its better to be safe in having someone else.

Zaid Ibrahim, personally to me, regardless of what the Bar Council has to say, is not entitle to such or any post especially not the one in-charged of Law related matters. How come someone who doesnt even deserved to be a leader for UMNO and BN and subsequently the Rakyat in Kelantan (for not being listed as election candidate and head of UMNO Division head), suddenly earned not just the minister post but also the power. How come a person who had huge interest in Law business (his legal firm) be made to handle the law administration of the country?. This is dumb, incorrect, immoral and a clear conflict of interest.

Why appoint Mashitah to "so-called" heading the Islam religious matters in the Jabatan Perdana Menteri, when its better to have someone a male (ulama preferably) with proven experience or even a mufti like the Mufti of Perlis, for that matter. What an image was that PM Abdullah intends to show to millions of muslim here in Malaysia and OIC nations? And what good an image does it benefits the "islam Hadhari"?.

How come MCA been given quo (retained) number of minister posts when the party itself losses more than half of the total contested seats, when the like of other component parties getting almost same number of posts or less albeit some of them did even better in percentages compared to the MCA? Wheres the so-called sharing-concept lauded by PM Abdullah?

The most shocking of all is the absence of the very hard-working names of Wanita UMNO in the line-up (cabinet). 1.3mil members of Wanita UMNO will not be represented in PM Abdullah's cabinet and government! A waste of 1.3mil voices. The "Penasihat bertaraf Menteri" given to Shahrizat is a post created in a rush. Is a waste of rakyat's money and trust, when PM Abdullah promises not to appoint anyone who lost in the recent election, into any post. And why the heck do we need such a post??

I dont see any so-called significant good came from this new line-up. Its done to please the rakyat but it shorts in too many areas and lacks the integrity in too many people. Its not a line-up made for the people, its a line-up made to safeguard Abdullah Ahmad Badawi.

To change the bottom that spoils the nation, the top must be liberated. That means...ABDULLAH AHMAD BADAWI has to go.

(My personal thought)

Anonymous said...

DAKJ,

PM is still confused.

He said he was not appointing to Cabinet those who lost in election.

Now those he did not choose to contest or dropped from defending their seats were appointed Ministers.

They would have lost had they contested.

Maybe he should explain why he dropped them as candidates and now appointed them to the cabinet.

Senator Muhammad was dropped as MB Selangor. Now he is made a Minister. If UMNO then felt he was unfit to continue office at State level, how do you explain to people he is good for Federal?

And now Sharizat is made advisor with Ministerial status?

Another flip-flop – why give so many seats to MCA when more should go to Sabah and Sarawak, and why give one more to Johore especially to one who supported the Opposition’s motion in Parliament?

Another surprise - Musa not made Senior Minister.

Travelling Salesman

syeikh takiri said...

saya melihat kewujudan sistem berparti menjadi punca kepada perpecahan umat. Benarlah firman Allah bermaksud: "setiap kelompok berbangga dengan apa yang ada padanya". kebanggaan serta taksubnya terhadap kelompok/parti yang diwakilinya mendorong dirinya mempertahankan kebatilan yang di bawa kelompoknya dan menolak kebenaran yang dibawa oleh golongan lain yang tidak sealiran dengannya. Marilah kita fikirkan alternatif lain dalam mewujudkan kepimpinan negara tanpa parti tetapi wakil rakyat yang mewakili rakyat kerana kredibilitnya dan amanahnya serta keilmuannya.Di kala itu rakyat tidak lagi melihat wajah parti yang mewakilinya tetapi keperibadiannya dari sudut pemikirannya, ilmunya, hala tuju dan cara hidupnya serta akhlaknya.Adakah perlembagaan negara menjadi halangan? harap dato memberi komen

Anonymous said...

Yg Bhg Dato,

Sepatutnya sekarang adalah masa untuk bekerja dan bukan lagi berpolitik. Masa pilihanraya dah berlalu dan sepatutnya masa dan tenaga kita yang dianugerahkan oleh Allah SWT dijuruskan kepada perkara-perkar yang membina.

Kalau nak juga membuat perbahasan biarlah dalam suasana yang bijaksana dan membina. Bukan dengan emosi, syak wasangka yang buruk dan negatif serta memperkecilkan keupayaan orang lain. Banyakkan dosa saja dan Dato yang mengepali blog ini juga turut berkongsi dengan perkara-perkara negatif begini

Hina sangatkah kesemua pemimpin negara ketika ini, kedudukan diri kita sendiri belum tahu lagi bagaimana kita dinilai oleh Allah SWT dan tidak takut ke kepada Allah SWT.

"PERCAYALAH SEBAHAGIAN DARIPADA APA YANG KAMU LIHAT" dan yang lain itu adalah dalam ilmu dan pengetahuan ALLAH SWT.

Wallahualam,

Rakan20G

anakbuah said...

Dato' dan semua,

Dgn apa yg berlaku sehingga tengah malam ini, saya boleh gelarkan kabinet baru ini 'Kabinet Tongkang Pecah' PakLah! Tinggal belum karam je lagi.

Saya percaya banyak lagi akan menyusul selepas kes surat Mukhriz, kes PakDan, pengguguran 6 menteri lama, penolakan sebagai Tim. Menteri, Radzi, kes merajuk Rafidah, perletakan jawatan Khir Toyo dan yg terbaru, suara Tengku Razaleigh. Kita tengok apa dan siapa pula yg menjadi headline esok, lusa dan seterusnya.

p.s. Kes Shahrizat ni memalukan la. Entah apa la yg dikatakan oleh negara luar mengenai situasi kerajaan kita skrg ni.

MODERATOR said...

KU LI PALU GENDANG PERANG!

Gedang perang telah dipukul bertalu-talu. Gegak gempita Tanah Malaya. Muncung-muncung meriam sedang dihalakan ke Mahligai Putra Jaya. Serunai ditiup sayup-sayup bunyinya. Bala tentera telah berada diperbatasan terakhir…

Inilah saki-baki bala tentera yang masih setia kepada Anak Raja berjiwa rakyat. Percubaan terakhir untuk menakluk hieraki kepimpinan UMNO. Setelah dimalu dan diaibkan semenjak sekian lama; Tengku Razaleigh Hamzah bangkit menuntut kembali takhta singahsana UMNO yang dirampas darinya semenjak diakhir tahun 70an lagi.

Bapa Ekonomi Orang Melayu masuk kembali kegelanggang sebagai seorang Panglima Melayu berpantang undur sebelum ajal. Semenjak kembali semula kepada UMNO pada tahun 1996, Ku Li dilayan saling tak tumpah sebagai Ashkar Gurkha. Segala jasa dan budi beliau kepada ekonomi orang melayu dan pembangunan Malaysia tidak pernah langsung disebut oleh media massa. Legasi beliau terhakis sedikit demi sedikit setelah mengalami ‘kekalahan bermaruah’ hanya 43 undi di Perhimpuan Agung UMNO pada tahun 1987 kepada rakan sekapal Dr. Mahathir Mohammad.

PETRONAS yang menjadi salah satu syarikat petroleum gergasi didunia pada hari ini siapa yang menubuhkannya? Bank Bumi Putra Malaysia Berhad yang banyak menyokong usahawan-usahawan melayu yang baru mula hendak belajar berniaga, siapa yang menubuhkannya? Bangunan UMNO dan PWTC hasil usaha siapa? Anda tidak tahu bukan. Maka rajin-rajinlah mengkaji sejarah. Malah banyak lagi jasa Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah yang tidak cukup untuk disebutkan disini.

( Sila baca artikel selebihnya di:
theindiestory.blogspot.com/ )

Budakboy said...

Datuk & Rakan-rakan,

I cannot see how this cabinet line up can be called a cabinet that meets "aspirasi rakyat" but am willing to wait and see what happens.

The PM did say he will ask all to declare their assets and make these public. I hope this includes the wife/wives and children as well.

I cannot help comparing the mansion and cars of a new minister living in my neck of the woods to what I estimate to be his income. He's building another mansion for another wife.... Just my curiosity. Hope his declaration can clear things up.

Another thing that bothers me is the remark made by Tan Sri Muhammad when he was interviewed immediately after the announcement.

He said his portfolio would allow him to plan programs to bring the PM closer to the rakyat. Is this what the Ministry of Regional & Rural Development supposed to do?

A few days before election day, I told my 2 sons who should be voting for the first time that I really look forward to the day when I can vote for any party I wish and, no matter which party wins, the people can carry on with their lives and leave the government to govern. No claims of electoral fraud, no drastic about turns and most of all, no racist jingoism.

A genuine non-racial 2-party system? Dare we hope? Personally what I saw and continue to see post-election gives me hope. Let us not spoil it.

Teething problems like state constitutions, DEB issues and not wanting to wear a songkok because "I don't want to look like a Malay" to name a few, were well handled. Makes me proud to be a Malaysian because anywhere else would see riots, looting, killings, bombings... We really spoiled it for CNN, BBC, Al Jazeera.

Claims that certain provisions in state constitutions and the DEB should be removed because they hinder true unity among the races were made. Do we really believe that these are the only reasons?

What about race-based schools? Isn't the fact that we segregate our children from such a young age a major contributor too? Why the silence on this issue? Is it because it will erode the race-base support that practically all political parties rely on to remain politically relevant? Or is it because it is easier and more popular to take away from others and keep what is already ours?

In a nutshell, a single school system with a single examination for university entrance are the best investments we can make towards achieving true national integration. Believe it.

Berita dari gunung said...

Tengku Razaleigh satu-satu pilihan terbaik mengganti Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Saya yakin, satu usaha akan dibuat supaya jalan keluar untuk PM adalah paling selamat. Berdiri ramai-ramai tepi jalan melihat PM beredar dengan beg plastik tentunya bukan pandangan yang menarik.

Dulu Anwar sanggup melihat Allahyarham Tun Ghafar beredar dengan beg plastik. Anwar bukan contoh mulia untuk dijadikan tauladan.

Dalam kemelut ini, pengunduran PM adalah langkah terbaik dan tidak dapat dielakkan lagi, namun kewarasan harus digunakan untuk menyediakan laluan keluar yang selamat untuk beliau.

PM juga perlu memikul sedikit tanggungjawab untuk berundur dengan selamat. Dikhuatiri beliau masih tidak sedar dengan keris-keris yang sedia terhunus.

anakbuah said...

Salam Dato' dan semua,

Terbaru --Akhbar Internet NST (www.nst.com.my) melaporkan bahawa Tengku Razaleigh telah mengumumkan di Kota Baru hasratnya untuk mencabar Abdullah bagi jawatan Presiden Umno dengan janji menyembuhkan parti yang disifatkannya dalam keadaan teruk.

# Tengku-kah Hang Jebat yang saya tertunggu-tunggu tu Dato'? Harap2 beliau masih berkudrat menangkis tusukan2 dan kepungan 'musuh dalaman' Umno. Perhatikan dan tunggukan tindakan pengampu-pengampu utama seperti Muhammad Taib dan Hishamuddin, adakah bidasan seperti 'keterlaluan' atau 'memburukkan keadaan' keluar dari mulut mereka atau tidak kali ini. Perhatikan juga siapa yg setia dibelakang Tengku selepas ini. Saya tidak harap 'kepala' yg dipegang 'anu'nya itu bersuara (sama seperti saya tidak mengharap Rafidah mengamuk sgt sehari dua ini). Apa agaknya tindakbalas Ketua2 Pemuda dari seluruh negara tentang keinginan Tengku Razaleigh ini? Adakah kebanyakannya sama dgn isu surat 'peribadi' Mukhriz tempohari?

anakbuah said...

Berita Harian: Cubaan 'beli' wakil rakyat BN

PakLah kata: "Saya sedar... itulah yang saya dengar orang kata"....."Kenapa perlu kerajaan ini ditumbangkan? Kerajaan ini amat kuat dan kita juga mendapat sokongan. Kita tidak keluar membeli orang."

# PakLah ni, tongkang Umno dah nak karam ni pun masih mendengar kata penasihat2 yg tak berguna tu. Masih perasan kerajaannya 'amat kuat'. Masih tak sedar mendapat sokongan yg membawa rebah/tumbang!

# Boleh percaya ke Umno/BN 'tidak keluar membeli orang'?! Penafian PakLah ni saya baca SEBALIKNYA....ada dalam 'unconscious mind' dia! Kalau tidak, takkan dia menafikan begitu.

Abu Muhammad al-Merbawiy said...

Salam dan salam sejahtera Dato' AKJ dan rakan-rakan,

1. Apakah janji PM melalui penyertaan Datuk Zaid Ibrahim terhadap kebebasan institusi Kehakiman Malaysia yang dilanda krisis KEPERCAYAAN RAKYAT?

2. Ketiadaan jawatan setiausaha parlimen bagi kementerian seakan-akan menghilangkan sokongan minda, realiti pembangunan dan kemajuan serta inteligensia kementerian. Di sinilah letaknya the POWER OF MINISTRY di sesebuah kementerian.

3. Siapakah akan menerajui 'Minda Islam Hadhari' dengan ketiadaan Ustaz Dato' Lah Zin. Ataukah pemulihan imej kali ini tanpa Islam Hadhari kerana strategi meraih kaum krabat MCA dan MIC yang phobia dengan Islam Hadhari.

4. Mohon agar dibuang budaya tidak menerima minda pembangkang sekali pun ianya benar. Ingat, Demokrasi meraikan kedua-dua pihak sebagai 'check and ballance' di dalam kerajaan.

Barisan kabinet dan pembangkang sama-sama berharga kerana ianya adalah krim bangsa kita di Parlimen.

Harapkan banyak perubahan kali ini..

Arau

PERLIS DARUS SUNNAH

Abu Muhammad al-Merbawiy said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Zainal Ariffin Ashari said...

Datuk,
Pagi tadi di Sambutan Maulidul Rasul, Bukit Jalil di dapati susunan tempat duduk di antara PM dan TPM di jarakkan. Mereka memang betul dah tak ngam ke?
Jikalau Ku Li ingin menjadi Presiden, adakah TPM akan berdiam diri? Bagaimana kalau impian menjadi kenyataan, berakhirkah kerjaya TPM ?
Pembahas atau Datuk sila komen.

kyuzo uehara said...

Salam Datuk,

lari topik sat..

saya student OUM yang sedang membuat kajian mengenai tajuk projek akhir saya iaitu "PRU12: Blog lawan media tradisional ke arah demokrasi yang lebih terbuka."

susah betul nak cari blog pemimpin BN berbanding BR..

saya berharap agar Datuk sudi memberi pandangan ttg tajuk ini.

anyway, ttg kabinet baru.. saya hairan ttg apa perlunya kewujudan kementerian wilayah.. dan juga senario selepas pengumuman kabinet baru ini spt perletakan jawatan dll.. menunjukkan UMNO sedang berpecah.. depa x perasan kaa..?

wallahu alam..

Azzah AR
OUM

MODERATOR said...

Dengar kahabr yang bertiup kencang, wakil BN di Sabah bakal berpaling tadah.

Wujudkah Malaysia Baru selepas ini?

Siapa pun yang bakal naik, harapan kita supaya nasib rakyat lebih terbela. Kita tidak mahu dengar perkataan barang naik dan petrol naik. Cukup-cukuplah menekan kami yang dibawah ini. Pendapatan purata kami bila boleh naik?

Selepas ini kita mahu dengar perkataan TURUN!

Barang turun, petrol turun, dan Khairy turun...

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato',

Saya setuju dengan Saudara Rakan 20G. Sudah tiba masanya rakyat merelakan barisan Kabinet yang baru menjalankan kerja masing-masing, tidak kira sama ada calon yang terpilih terdiri daripada orang yang kita anggap berkaliber atau sebaliknya.

Alhamdulillah PRU di Malaysia tidak seperti di negara-negara lain, sebagaimana di Pakistan dan sesetengah negara di Afrika, di mana kesejahteraan dan nyawa rakyat dipercaturkan bagi mencapai matlamat pemimpin politik; dan rakyat tersepit dalam suasana huru-hara yang mengancam nyawa sebelum, semasa dan sesudah pilihan raya.

Alhamdulillah, Malaysia masih lagi aman dan makmur walaupun, kita perlu menerima hakikat kadang-kadang apa yang kita suka tidak semestinya baik untuk kita dan apa yang kita benci tidak semestinya tidak baik untuk kita - sekadar memetik maksud ayat al-Qur'an.

Memang ramai yang tidak puas hati dengan kepimpinan Pak Lah, dan alasan-alasan yang diberikan munasabah belaka. Terlalu banyak yang boleh dijadikan pengajaran sepanjang proses PRU12 ini, baik bagi pihak pemimpin BN mahupun pemimpin BA, begitu juga para penyokong kedua-dua belah pihak dan juga pemerhati (seperti saya).

PRU kali ini membuktikan rakyat Malaysia telah mula mempamerkan mentaliti rakyat sebuah negara maju - berani mengambil risiko demi perubahan dan menaruh harapan agar hari esok akan lebih baik ke arah mensejahterakan Malaysia.

Kini, tiba masanya rakyat merelakan pemimpin yang dipilih meneruskan khidmat mereka untuk rakyat. Usah lagi mencaci dan menghina orang yang tidak disukai peribadinya. Sebaliknya, kita perlu berdoa agar negara sentiasa dipimpin oleh orang yang berakhlak, amanah, ikhlas, jujur dan rajin.

Saya berdoa agar Pak Lah terbuka hati untuk berani dan bersemangat meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan peribadi. Saya berdoa Pak Lah terbuka hati untuk menyedari perlunya memperkukuhkan kedudukan BN yang telah terbukti berjaya membawa Malaysia ke tahap yang boleh dibanggakan untuk sekian lama, walaupun beliau perlu mengundurkan diri. Saya doakan Pak Lah terbuka hati untuk menginsafi bahawa maruah dan harga dirinya sebagai seorang pejuang dan pemimpin negara akan lebih tercemar dengan lebih lama berada di kedudukan beliau sekarang. Saya doakan Pak Lah terbuka hati mengorbankan kepentingan keluarga dan kekayaan duniawi agar bangsa Melayu kembali bersatu teguh mempertahankan kepentingan pribumi.

Pada masa yang sama, di sebalik rasa tidak puas hati, baik di kalangan rakyat mahupun penyokong dan pemimpin parti (khususnya yang kecundang atau tersingkir sejak sebelum hingga selepas PRU), apabila berhadapan dengan suasana ketidaktentuan yang menghantui diri masing-masing, apa yang dapat dilihat ialah sikap rasional untuk mengambil jalan tengah (bagi pihak yang berpaksikan politik merentasi kaum) atau untuk mempertahankan perjuangan agama dan bangsa (bagi pihak yang berpaksikan konsep ketuanan Melayu).

The 12th General Election has shown that in the final analysis, Malay leaders (especially in UMNO) would generally see beyond the differences and personal grudges, if by closing ranks, it would unite the Malays in sustaining the Malay agenda. Unfortunately, there are Malays (or 'hybrid' Malays) who are either confused with their raison d'etre or drowned in self-pity or simply apologetic.

Malaysia cannot be anything but the last bastion of Malay dominion, just as China will never allow its citizens to be anyone but Chinese, or Arab nations will never allow non-Arabs to be part of their seats of power. (In some Arab countries, non-Arabs are not eligible for land or property ownership. In China, foreigners even those married to Chinese will never be allowed to be citizens.)

If there are Malaysians who question the indigenous status of Malays whose ancestors lived outside of Tanah Melayu, but hailed from within the Malay Archipelago, they are either ignorant of the concept of indigenity or they refuse to accept reality (and that is, the claim to being indigenous is a right, while citizenship is a privilege).

Thus, since the Malays are part of the country's indigenous, their rights cannot be compromised. In this, Malaysia is well ahead of the United Nations, which on 13 Sept. 2007, adopted the Declaration on the Rights of Indigenous Peoples. Australia is among the latest to recognise the rights of its indigenous when Prime Minister Rudd recently issued a public apology to the 'Lost Generation' for the policy of the white migrant government that victimised the aborigines. Wonder when Lee Kuan Yew will follow suit...?

Dato', I consider the issue on Malay rights relevant to topics related to the 12th GE because of promises made by some quarters that they would dispense with affirmative action if and when they are in power at Federal level - Pulau Pinang has already attempted baby steps at it. PKR may follow suit. But let not the non-Malays be fooled into believing that Malay politicians would 'free' the country of affirmative action policies. Politicians will remain politicians. If lying will get them to where they want to be, then lie they will. (I'm generalising, of course - opportunistic politicians would resort to that.)

Even in Indonesia, where the Chinese are economic heavy weights, I've been told that none has significant functions in the country's political scenario. So, in spite of what non-Malay Malaysians have against affirmative action, they are better off here in Malaysia compared to migrants in some other parts of the world where affirmative action is the order of the day. I think we should all learn to count our blessings and appreciate the magnanimous gestures of our founding fathers in honouring the social contract.

Mom-o'-Success

Iffie said...

Salam Datuk,

Sebelum PRU12, saya dah dpt alamat and I had a bad feeling that the timing was bad to hold an election. Somehow, PakLah advisor who I believe live in their own world (definitely not real world) is not doing their job. All I can say about the new cabinet line up..... Mike Tyson should not be there. JJ... somehow I felt wasted to much money on our first astronaut. It could have been used for projects which will benefit the greater masses such improving public transportation in KL. So, bad decision, good that his not in the cabinet. KJ, so gald he is not in the FINAL list. But he should not be running as MP during PRU12. Pak Lah is too lenient & has no principle. He may have good intention but definitely has no principle.

A KADIR JASIN said...

Sdr Didi dan para pembahas sekalian,

Terima kasih kerana turut berbahas dan bertukar-tukar fikiran dalam blog kita ini.

Tetapi di masa yang sama eloklah kalau kita menggunakan bahasa Melayu atau Inggeris yang elok -- atau seelok mungkin, seelok yang kita mampu.

Kalau tak selesa bahasa Inggeris, guna bahasa Melayu. Kalau tak selesa bahasa Melayu, tulis bahasa Inggeris.

Kalau bahasa kita kabur atau kita guna bahasa singkatan, bahasa teringkas, bahasa shorthand, bahasa SMS, bahasa perbualan kedai kopi atau kampus, mungkin tidak semua orang faham.

Saya sendiri mendapati sukar untuk menyiarkan komen yang kucar-kacir bahasanya atau yang menggunakan bahasa yang tidak difahami umum.

Kalau saya tak faham, tentulah saya tak boleh siarkan.

Jadi mohon kerjasama.

Terima kasih.

sheppard said...

Salam Datuk dan Semua

Negara sedang dalam kemelut, pemimpin-pemimpin berebut kuasa, saling tidak mempercayai,tidak bersatu, dalam erti kata yang lain, sedang dalam kegelapan mencari jalan penyelesaian.

Bila bicara kegelapan kita mencari cahaya atau nur. Bicara jalan, kita didalam kesesatan. Bicara tidak bersatu kita seperti orang-orang Musyrik.

Perhatikan Surah 23 ayat 52,53 & 54.
"Sesungguhnya ini adalah agama kamu semua, agama yang satu dan aku adalah tuhan mu, maka bertakwalah kepada ku" "Kemudian mereka menjadikan agama mereka berpecahbelah menjadi beberapa pecahan. Tiap-tiap golongan merasa bengga dengan apa yang ada pada sisi mereka" "Maka biarkanlah mereka didalam kesesatan sampai suatu waktu"

pemerhati said...

salam Dato' dan semua pembahas,

bagus blog Dato' ni sejak akhir2 ni... ramai dah pembahas masuk, Alhamdulillah..golongan ilmuan kita mula celik dan apapun macam yg Dato cakap, kena la guna bahasa elok2 sikit dan yang mudah2 difahami. InsyaAllah.

Hari ni berita...sentuh pasal pembangkang cuba beli...ahli parlimen BN. saya tertarik dengan statement ketua Menteri PP, dia kata....".....juta-juta mana dia mampu..".

Yang saya nampak hal beli2 ni...memang dah biasa bagi 'geng2 pihak memerintah'...tak tau la..kalau pembangkang pun dah mula pandai beli..., takutnya cerita beli2 ni hal parti mereka sendiri kot.. Apa orang cakap, takut dengan bayang2 sendiri. Sewaras saya rasa, pembangkang tak main2 nak beli, diaorang yang nak dibeli ada la. Kalau ikhlas berjuang dan amanah untuk berkhidmat, 1 juta, 2 juta, 5 juta, 10 juta...tak masuk punya. Lainlah 'mereka2 tu'.Itulah kisahnya, sampai macam tu sekali.

Saya tertarik juga dgn sdr limanov, puak2 baru yang memerintah di negeri2 yang kaya2 tu dah mula bagi itu, bagi ini utk rakyat...bagus tu..(harap buleh kekalkan la)...PM bila nak bagi, itu dan ini... duit banyak beli macam2, buat itu ini buleh... bila lagi nak menangi hati rakyat.

Anyway, inilah untungnya negara demokrasi...boleh cuba dua2...pemerintah buleh, pembangkang buleh...jadi depa pun tak dan nak buat tak tentu ni...

langit biru said...

KuLi kata nak cabar Pak Lah jadi Presiden UMNO untuk menyelamatkan UMNO. Bolehkah KuLI tunjuk sikit bagaimana "pelan menyelamat" tu?

Kalau KuLi istihar NAK jadi Presiden tapi TAK NAK jadi PM, beliau akan menang.

Kalau KuLi istihar NAK jadi Presiden dan NAK jadi PM, beliau akan kalah sebagaimana kalahnya pada tahun 1987.

Akan tetapi, kemenangan Pak Lah yang amat tipis itu akan menyebabkan Pak Lah ambil kira untuk berundur secara perlahan-lahan menyerahkan kepada Najib, sebagaimana Mahathir serah kepadanya dulu.

Maka, naiklah Najib sebagai Presiden dan PM, maka lagi meluap-luaplah Anwar!

zakariazaidi

Anonymous said...

mom-success,
Salam khabar kita jumpa kembali.Malangnya,kita bersua lagi.Harap agar kita sama-sama tidak lagi terbaca.

Dasar keistimewaan atau NEP,malangnya sudah terkeliru oleh orang melayu sendiri.

50thn sudah terlaksana malangya bangsa melayu masih jauh kebelakang terutama perkataan globalisasi walaupun berdiri di tanah air sendiri.Kita hanya mampu pada nama NEP sahaja.

Saya lama menyerantau dan sudah kedengaran orang melayu sendiri yang sangsi terhadap NEP dari perlis hingga ke johor.

Saya tidak pernah menyalahkan kaum bukan melayu kerana menyoalnya.
Kenapa?
Kerana mereka terutama kaum cina yang telah banyak menyumbang kpd ekonomi M'sia selama ini.
Terus terang,cuba lihat tanpa mereka entah mana agaknya ekonomi kita sedangkan yang orang melayu hanya mahu bersandarkan keistimewaan untuk menggerakkan jentera ekonomi.Tanah melayu sudah tidak ada nilai lagi.

Saya tidak mencanggah atau menyokong NEP (kalau masih ada lagi kini) tetapi pada dasarnya secara kesuluruhan M'sia telah hilang daya saingan.Ini adalah realiti.Apa yang telah terjadi kini di M'sia adalah masalah yg serius dan bukan wayang kulit lagi.

Dan yang ruginya nanti hanyalah org melayu yang senantiasa mahu mengubah-ubah fakta yang telah sedia ada.

Dari perantau m'sia

kalawangi said...

as'kum DAKJ dan sahabat2...

sebenarnya inilah Kabinet 'nyawa-nyawa ikan' Pak Lah...ada beberapa menteri dan timb. menteri dalam kabinet ini yang tak layak dijadikan menteri dan timb. menteri. cthnya Mat 'Tyson' Taib, dah sah2 bawak duit berjuta2 ke luar negeri dalam beg besar, ini ke pemimpin pembela orang Melayu?...

lagi satu Dr. Mashitah al-Hadhariyyah, dia ni makin singkat tudungnya mengalahkan Wardina pulak, tak padan dengan ilmu tahap Dr. dia dari Mesir.lepas ni jawapan dia bahawa wanita boleh melacur jika DARURAT, ini sangat2 melanggar prinsip Islam...tak sama dengan memakan babi kerana berlaku peperangan...DAKJ tanyelah pd generasi saluran 1, kenapa mereka terpaksa makan ubi ketika WWII dulu...pelacur ni sambil dapat duit,mereka merasa nikmat dunia...boleh ker kita kata mereka tu melacur kerana darurat...agaknya Dr. Mashitah tak pernah jumpe grup2 hooker ni agaknya...

jadi nyatalah kerajaan BN Pak Lah pada kali ni will be the last BN govt.insya-Allah...

TAKBIR!!!
REFORMASI!!!
JOM UBAH!!!

Ayah said...

Interesting take on the separation of the UMNO president post and that of the Prime Minister... menarik menarik.. perlu lebih banyak diskusi dalam UMNO dan di luar...

Milshah said...

UMNO perlu dengar suara rakyat untuk terus menjadi penjuang nasib agama, bangsa dan negara.

Abu Muhammad al-Merbawiy said...

Maaf dato',

Saya abu Muhammad elMerbawiy minta Dato'buang komen saya yang kedua. Ketika saya betulkan ejaan setiausaha, tertekan submitt bukan review.Sebab tulah muncul dua komen.

Maaf dato'

Abu Muhammad elMerbawiy

Malayu said...

The Scribe,

Cracks in BN and it is getting bigger:

Tackle Issues As One Party Call To BN

KUALA LUMPUR, March 21 (Bernama) --MCA Youth chief Datuk Liow Tiong Lai said today the Barisan Nasional (BN) must address all issues affecting the people as one party instead of component parties tackling the problems along communal lines as practised now.

"People are looking at us as a communal party when we are actually not. We (the BN) have got to solve communal issues together.

"It should not be the MCA solving Chinese issues, the MIC solving Indian issues and Umno solving Malay issues. We have to work together to solve all the problems as one party," he told reporters after chairing a meeting of the MCA Youth central committee at Wisma MCA, here.

Liow said the practice of having the respective component parties solve communal problems and issues had not gone down well with the people (voters) and as such it should be dropped.

"A new approach of solving the issues together as one party should be adopted. Apart from that, BN component parties should meet more often, and also at state and divisional levels as well, to improve (inter-party) cooperation," he said...

Nota:
What have these component parties been doing all these whiles in their meetings - eat and sleep?

wakmasnoor said...

Just a NOTE on the APPOINTMENT OF ZAID IBRAHIM AS THE MINISTER IN CHARGE OF THE LAW. ARE WE (MALAYS) FORGETTING SOMETHING??

Click this LINK http://ibrahimbaba.files.wordpress.com/2008/03/article121_1a_sun06jan06.jpg to this PIC. AND MAKE YOUR OWN CONCLUSION. ZAID is next to LIM GUAN ENG.


(my personal thought)

syeikh takiri said...

pergolakan dalam merebut jawatan kabinet berpunca daripada keinginan mendapatkan nama dan keuntungan dunia daripada jawatan pemimpin negara. Sepatutnya mereka yang tidak dilantik bersyukur kerana tidak diberikan beban amanah yang besar. Tapi inilah yang dijelaskan oleh nabi sebagai tanda-tanda yang mengundang bala kepada umat: "apabila amanah menjadi tempat mengumpul kekayaan" hadis riwayat Ibn Majah

syeikh takiri said...

maaf dato', hadis tadi adalah riwayat Tirmizi dan bukannya Ibn Majah. harap dato betulkan.

pemerhati said...

Salam Dato'

Not sure...may be speculations... saya cuma nak bawa untuk difikirkan; dipetik dari Malaysiakini

Another BN MP ready to jump ship?

Mar 21, 08 1:12pm
BN-SPDP's Mas Gading MP Dr Tiki Lafe, dropped from his deputy minister’s post, has neither denied nor confirmed speculations that he is quitting his party to join the opposition when contacted today.

Akhbar arus perdana sehari lepas bercakap tentang SU Agong UMNO..nak hantar penyiasat ke Sabah, Sarawak bagi mengenalpasti dan mendapatkan maklumat tentang cubaan membeli AP.

respons Lim Guan Eng (KM PP).."kalau betul...buat la laporan"

Beli mungkin mampu beli. But, if we buy politician...that mean...we get nothing. Orang yang boleh dibeli ni, pada saya lah...hampeh, tak berguna... keikhlasan dan kejujuran dalam niat untuk memberi perkhidmatan kepada rakyat tu..tak ada. So, for what...nak membazir membeli orang2 yang berguna ni.

Tapi, kalau keikhlasan dan niat yang luhur murni...isu beli pasti tak timbul... ramai yang meng'offer' diri walau tak ditawarkan satu sen pun. (begitulah agaknya)

So, dalam situasi sekarang...saya ingat ramai yang dah insaf...dan mula nak kembali ke landasan yang betul... jadi biarkanlah mereka dengan haluan mereka, kita ikut haluan kita. Yang penting...semuanya apa yang setiap individu ini lakukan..biarlah atas niat dan keikhlasan untuk rakyat malaysia.

Agaknya begitulah...

Anonymous said...

Terima kasih Dato dan Mom-O-Success.

Saya ingin mencadangkan, kalaulah diterima, agar kita mula melihat isu-isu yang dibangkitkan dalam PRU tempoh hari. Kita bincangkan dengan niat ikhlas untuk membantu kedua-dua pihak, baik pihak pemerintah dan pihak pembangkang, untuk dijadikan sebagai input kepada mereka dalam mencari jalan penyelesaian kepada permasalahan yang timbul ke arah kebaikan dan kesejahteraan rakyat.

Sebagai contoh misalnya isu kenaikan harga petrol. Saya melihat negara kita ini adalah "NET EXPORTER' minyak dan seharusnya kenaikan harga minyak tidak membebankan rakyat jelata, jika sekiranya ancaman sebegini dapat diuruskan dengan lebih berkesan.

Saya andaikan begini:-

Harga petrol runcit petrol seharusnya ditetapkan mengikut satu formula berdasarkan harga pasaran bahan tersebut di pasaran dunia. "i.e. market force should determine its pricing structure".

Dengan ini kita dah ada satu ketentuan yang boleh membantu sama ada pengeluar atau pun pengguna akan senang membuat perancangan yang lebih berkesan.

Petronas tidak seharusnya tidak mengharapkan keuntungan yang berdasarkan fakta "price fluctuation". Segala pelaburan jangka panjang Petronas bagi sepatutnya dibuat berdasarkan harga yang munasabah dan berpatutan, mungkin pada harga "USD90 per barrel" sebagai contoh.

Dan segala lebihan keuntunagn hasil daripada kenaiakan melebihi USD90.00 itu seharusnta dengan segera terus disalurkan DANA SUBSIDI bagi mengurangkan harga barangan keperluan asas rakyat terbanyak seperti beras, gula, minyak masak dan susu bayi.

Petronas tidak perlu menunjukkan keuntungan berlebihan hasil daripada kenaikan harga yang luar biasa itu kerana faedahnya akan hanya dapat dirasai oleh rakyat selepas Petronas membayar cukai pendapatan kepada kerajaan, dan ia sudah tentu tidak membantu dan ini hanya melewatkan sistem penyampaian bantuan kepada rakyat terbanyak.

Saudi Arabia, misalnya hasil yang banyak daripada kenaikan harga minyak ini disalurkan semula kepada rakyat jelata dengan menyediakan sejumlah subsidi yang agak banyak untuk barangan keperluan asas rakyat seperti susu bayi sebagai contoh.

Pandanagn saya ini hanyalah tercetus daripada hasil pemikiran yang tidak seberapa, dan mungkin Dato atau pembahas-pembahas lain ada mempunyai idea yang lebih bernas untik dikongsikan bersama.

Ini mungkin lebih adil kalau dibandingkan apa yang ebrlaku di Pulau Pinang dan Perak ketika ini, dan tidak di Kelantan dan Kedah buat masa ini.

Janganlah hanya memerlukan sokongan atau membalas budi rakyat dengan mmenghapuskan segala denda-denda yang telah dikenakan di Pulau Pinang atau pun Perak kerana ianya tidak berlaku adil kepada mereka yang lebih bertanggungjawab yang telah pun membayar denda-denda tersebut sebelum ini. Kita mesti ingat segala tunggakan denda itu adalah harta rakyat jelata, dalam erti kata lain mereka ini telah berhutang kepada rakyat,bukan kerajaan yang memerintah. Ini hanya contoh kecil yang mungkin kita semua terlepas pandang agaknya.

Perlu juga diingatkan bahawa "KERJA YANG IKHLAS DAN AMANAH ITU ADALAH SATU IBADAH".

Wassalam,

Rakan20G

A KADIR JASIN said...

Sdr Pemerhati dan para pembahas dimuliakan sekalian.

Mengenai jual-beli wakil rakyat.

Yang membeli YB dan YB yang menjual diri kedua-duanya adalah manusia tanpa maruah.

Inilah manusia yang sanggup menipu pengundi kerana wang dan kuasa.

Seorang pelacur tidaklah sehina seorang YB yang belot dan menipu pengundi.

Jika ada YB yang menjual diri dan berpaling tadah, termasuk YB yang menang sebagai calon bebas, melainkan yang bertanding atas tiket parti, wajib digelar YP = yang penipu.

Terima kasih.

jeanbara said...

Salam Datuk,
Persoalan tentang maruah yang Datuk sentuh dalam soal jual beli YB memang menarik. Saya bersetuju dengan Datuk.

Tetapi dalam politik, maruah jarang diletakkan ditempat teratas. Ia sering dijustifikasikan mengikut keperluan peribadi. Sebab itulah, ada orang yang terus meletakkan jawatan apabila pasukan yang dipimpinnya kalah. Dia melakukannya atas nama maruah.
Tetapi ada pula orang masih mahu bertahan, masih mahu mempercayai dia mendapat sokongan walaupun pasukan pimpinannya hampir benar dengan kekalahan. Dan dia akan berkata, dia melakukannya demi maruah juga.Alasannya, tentu saja kerana maruah!
Kerana mereka yang di atas itu saling mempertahankan maruah masing-masing, kita yang di bawah inilah akhirnya akan turut menjadi manusia yang tak bermaruah.

Limanov said...

Dato',

Khabarnya menteri penerangan yang baru ni hendak berjumpa dengan para bloggers, yang pernah satu ketika dahulu dikatakan syok sendiri.

Sudi ke dato berjumpa?

A KADIR JASIN said...

Sdr Limanov menulis:

"Khabarnya menteri penerangan yang baru ni hendak berjumpa dengan para bloggers, yang pernah satu ketika dahulu dikatakan syok sendiri.

Sudi ke dato berjumpa?"

YB Shabery Chik saya sudi kalau dijemput.

Kadang-kadang kita tu sudi nak jumpa, tapi orang pula tak sudi jemput.

Ada menteri nak jumpa atau nak hadir majlis kita pun takut.

Maklumlah orang macam kita ni tak sokong Pembesar dan konco-konco mereke membuta tuli.

Terima kasih.

anakbuah said...

Dato',

Jemputan ini satu penghormatan serta perkembangan yg menarik dan sihat Dato. Jangan lepaskan peluang sekiranya dijemput.

SAHLAH BLOGGERS TIDAK SYOK-SYOK SENDIRI.

Tahniah Dato'!

anakbuah said...

Salam Dato' dan Sdr2 semua,

Sdr Kamal menulis mengenai angka "13" dalam blog beliau, http://kamal-talksmalaysia.blogspot.com/:

"BUT Malaysians fail to realise that to make MALAYSIA PROUD we need to make 13 May 2008 a historical day when we are able to THROW OUT this present uncaring, ineffective, inefficient and corrupt Barisan Nasional government by TOPPLING them by 'buying' their own Members of Parliament (tick for tack or UMNO style) and forming a NEW OPPOSITION GOVERNMENT which will be for Malaysia for Malaysians."

# Ada sesiapa yg bersetuju dgn 13 Mei ini atau 13 Ogos (Perhimpunan Agong Umno?) depan?Atau pun hendak ditunggu juga PRU ke-13 nanti?

# Seperti saya katakan dlm posting terdahulu, angka "13" ni boleh jadi berPUAKA kepada UMNO dan BN!

p.s. Ingat tak filem seram yg klasik 'Friday the 13'?

AC said...

Dato, isu jual beli YB kembali hangat. Pada pendapat saya ini hanya omongan kosong Pak Lah nak tarik perhatian daripada isu lain yang lebih penting seperti isu MB, new line cabinet dan sebagainya. Betul juga kata Lim Guan Eng, be gentle and buat report polis kalau betul. Pak Lah mungkin tajut dengan bayangan sendiri.

Berbalik pada isu maruah ini, mungkin satu Malaya dah lupa yang Dato Annuar Musa masa hangat berkempen utk Pilihanraya Kecil Pengkalan Pasir telah buat tawaran umum di media arus perdana (dan dilaporkan)yang menawarkan kepada mana-mana Adun PAS untuk join BN akan ditwarkan wang ringgit dan juga jawatan penting dalam exco. Tak pasti tawaran tersebut dibuat sebelum atau selepas pilihanraya kecil tersebut.

Pada masa itu situasi agak genting kerana PAS hanya memperolehi kelebihan 2 atau 3 kerusi sahaja. Tidakkan itu satu tindakan yang menjijikkan.

Sebagai balasan, PRU 12 BN kalah terus di Kelantan dan Anuar Musa digugurkan sebagai calon awal Menteri Besar Kelantan.

Zulkufli said...

Salam Datuk dan salam semua,

Saya kira perlantikan kabinet nampaknya membawa satu suntikan baru kepada jiwa masyarakat pengundi. Dari wajah ternampak jelas mereka dilantik ada lah ikhlas. Persoalannya apakah perkataan 'kabinet recycle' masih boleh diungkap kepada kabinet baru ini? Apakah tiada lagi isu-isu orang yang mempunyai 'sejarah' dalam kabinet? Atau masih ada ungkapan 'dia telah banyak berbudi' maka dia dilantik. Atau sebagai 'checkmate?'. Tetapi yang jelas, rakyat ingin melihat kebersihan dan merasai kebersihan.

Pada pandangan saya, BN hanya mempunyai 2 TAHUN untuk mempastikan pengundi-pengundinya yang telah separuh jiwanya bersama BA agar mereka kembali ke BN. JIKA TIDAK, BN untuk pilihanraya depan terpaksa ditalkinkan. Maka akan wujud satu situasi dimana berlaku penghijrahan besar-besaran orang melayu kedalam PAS, orang Cina ke DAP dan mungkin ada India serta Cina dan Melayu kedalam PKR. Percaya atau tidak sama-sama kita lihat setiap bulan 'signal-signal' yang berlaku diarena politik kita. 'Signal' inilah yang BN terlupa lihat dan faham selama dua tahun sebelum pilihanraya ke12.

Sekian bersama kita membuat analisa.

Abu Muhammad al-Merbawiy said...

Salam Dato' AKJ,

Tahniah kepada Dato' dan sahabat-sahabat bloggers kerana memalingkan perhatian YB Ahmad Shabery Cheek ke arah langkah berbaik-baik dan menghampiri bloggers. Nyata mereka bukan penderhaka, tidak syok sendiri, tidak membuat fitnah (terkecuali jika yang sengaja mengadakan fitnah) dan bukan pembekal maklumat palsu dan menghasut.

Saya sanjung disiplin jurnalisma, yang menjelaskan hakikat, adil dengan maklumat dan yang lebih bermakna bertanggung jawab terhadap kepincangan negara dan tokoh-tokoh politik dan tokoh-tokoh koperat yang berubah arah jauh dari kebenaran ilmu dan keadilan sosial serta gagal memperolehi hakikat wujud diri sendiri dan kebahagiaan serta kesejahteraan keluarga dan masyarakat.MEREKA HANYUT DALAM MATERIALISMA DAN KARAM DALAM HEDONESMA.

Syabas sahabat-sahabat bloggers yang menunjukkan patriotisma mereka. Kalian adalah benteng kebenaran dan keadilan maklumat serta penenguh realiti masyarakat baru, berilmu pengetahuan, maju dan membangun dengan wajah Ilmiah dan menongkah cabaran pasca-modernisasi dengan nilai kegamaan, kemanusiaan, keilmuan dan keadilan.

PERTAHANKANLAH BENTENG PERJUANGAN KALIAN...SELAMAT BERJUANG WAHAI SAHABAT-SAHABAT SEKELIAN.

Arau

PERLIS DARUS SUNNAH

jimonge said...

when saw about issue of menteri pembangunan luar bandar, thought of below:
son : Dad, why you throw the money we've worked so hard to earn and gave to you into the jamban?
dad : its my prerogative. I do not need to explain to you, OK?

Full stop. No room for clarification or further enquiry. Sounds a lot like a dictatorship. Where is transparency & appointment based on merit & experience?

Does the son has right to know at least WHY jamban receives the money? What if dad was from desa and really didn't know that once the money went into the jamban, its gone? No one will know. Money is now in jamban. There is no future lesson learnt by the son.

Is it true that once you select a leader, you will need to abide by his prerogative right, without questioning, even for sake of understanding?

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Termenung saya melihat cara bangsa saya menangani masalah. Minda kelas berapa...satu, dua atau tiga?


Kanta

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).