Monday, March 16, 2009

20 Bodyguards for Sivakumar

A Kadir Jasin

[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[Update, Mar 17] – The Bukit Gelugor member of parliament Karpal Singh was charged with sedition in Kuala Lumpur Sessions Court this morning in relation to his threat to sue the Perak ruler over the political crisis in the state, according to Malaysiakini.

The prosecution claimed that Karpal committed the offence on Feb 6, between 12 noon and 12.30pm at his law office in Jalan Pudu Ulu, Kuala Lumpur.

Karpal pleaded not guilty before judge Mohamad Sekeri Mamat and was released on a RM2,000-bail with one guarantor.

He was charged under Section 4(1) of the Sedition Act and faces a maximum jail sentence of three years or a RM5,000 fine or both if found guilty.

[LATEST] -- The Puchong member of Parliament, Gobind Singh, was suspended from the Dewan Rakyat for 12 months from today. The motion was passed via a voice vote after a debate lasting about 40 minutes.

[Original Post]

THE PERAK’S
State Assembly Speaker, V Sivakumar, told the Sin Chew Daily that he’s being guarded by up to 20 bodyguards whenever he's in public. The minimum is four.

That’s a lot of bodyguards for the DAP politician who told the Chinese paper that “frankly speaking, until now I have not received any phone threat…….”

I wonder if the DAP chairman Karpal Singh, who received to live bullets recently, is guarded by that many bodyguards. Maybe he is not even guarded.

I had seen him at airports all by himself except for his wife and and/or an assistant who helped pushed his wheelchair.

The DAP supremo, Lim Kit Siang, was not guarded when he came to have teh tarik at Raju where I regularly hang out with fellow "axed" editors.

I am not sure if Sivakumar is under real danger or he feels good being surrounded by bodyguards. It makes you feel very important and look very Hollywood/Bollywood where Presidents, mafia dons and gang leaders are surrounded by bodyguards.

I also wonder who pays the bodyguards – Sivakumar himself, the state government, the DAP, the Pakatan Rakyat or are they vigilantes who work for free?

But what I know from reading The Sun (which quoted the Sin Chew) is that Sivakumar has not received any offer to jump ship.

He’s not sure whether that because “they know I am one who subscribes to the principles of democracy or that they cannot reach me due to the tight security.”

Well, he can always find that one out by not having so many bodyguards or by asking them not to guard him too closely.

Meanwhile the Ipoh City Council had demolished a black marble plaque erected by Pakatan Rakyat to mark the controversial state assembly emergency sitting under the now famous raintree.

Perak Local Government Committee chairman Dr Mah Hang Soon said the marble slab structure contravened the Road, Drainage and Building Act 1974 as it was deemed an obstruction in a public area.

Where I came from (Kedah), the raintree is known as pokok pukul lima because at around five in the evening it folds its leaves. I guess that’s the way it conserve energy and allow rain and dew drops to pass through and reach the ground.

Being a legume it produces nitrogen, which is essential for plant growth. Unless trampled upon, the base of a raintree is always grassy and green.

The tree is also known as monkeypod, albizia saman, raintree, monkeypod, saman, zaman, zamang. Although it’s called monkeypod, I don’t think monkeys like its beans very much. But goats and cows love them.

Incidentally, the best example of raintree cultivation is also to be found in Perak, at the famous Taiping Lake Garden.

If Sivakumar has 20 bodyguards, The Sun reports that the Selangor Mentri Besar, Abdul Khalid Ibrahim, earns an income of RM46,000 a month comprising RM11,715 salary and RM35,507 allowances.

The Mentri Besar and executive councilors (exco) have made their asset declarations public via the Selangor government website, a step that, as a Selangor resident and voter, I applaud.

The second-highest earner is the investment, industries and commerce executive councillor Teresa Kok who earns more than RM32,000 in salary and allowances as state exco, Kinrara state assemblywoman and Seputeh MP.

She is paid RM6,109 as state exco and receives RM13,612 in allowances from the state government while her salary as parliamentarian is RM6,508 with allowances of RM6,600.
Most of the remaining excos earn an average of RM17,000 each.

Last month Sivakumar suspended the Perak Menteri Besar, Zambry Abdul Kadir, for 18 months and his exco members for 12. It seemed okay to a lot of people.

But today Malaysiakini quoted Karpal Singh as saying that the proposed motion to suspend his son, the Puchong MP, Gobind Singh, for a year was as derogatory step and a serious infringement of freedom of speech.

It seemed okay for DAP’s Sivakumar to ban a BN representative for 18 months, but Karpal cried foul and said "the Barisan Nasional should not be trigger-happy in tabling the motion."

The motion is being debated.

Well, like a famous Astro advertisement says, “macam-macam ada.”

49 comments:

Damansara said...

Drama Swasta Tamil, Directed By Chinese Spin Doctors, and Soulfully Cried Over By Emotional Malays.... very muhibbah

Baijat said...

20 bodyguard for Sivakumar. Looks he like a taiko (tycoon) for some organization. Is it relevant to have so many person to protect one person? Unless he is the most important person in the world.

Dal said...

Can't blame them Dato'.

They are gods .. do, see, hear no wrong. When one of them declares himself king, he degrades himself .. a biodegradable god .. causing no pollution?

Hmmm. I wander ...

kublai khan said...

Tok,

Susah bila takut kat bayang bayang sendiri.

Shahrukh Khan marah kalau dia dapat tau Siva ada 20 bodyguards.

People said...

This is your problem of not understanding the suspension for the MB Haram in Perak and 6 others Exco haram were due to they forming an illegal state govt in Perak.

The Gobind case is concern with freedom of speech in the Parliment.

Both case are totally different!

Paham?

Nik said...

Dato'

Untuk memberi gambaran yang lebih tepat adakah gaji dan allowances yang memang dimaktubkan untuk jawatan jawatan tersebut, yaitu juga di terima olih wakil wakil rakyat BN sebelum ini? Atau telah dinaikkan olih PR apabila ambil alih kuasa?

Jika tidak, adakah patut Kerajaan PR menyemak balik gaji gaji tersebut supaya ianya dapat dikurangkan?

Nampaknya Speaker Perak telah dilamun Paranoia...Tak heran jika dilihat pada serangan bertubi tubi beliau dimahkamah terhadap BN

Roti Planta said...

Dato',

Sibapa tuduh orang hantar peluru tanpa bukti. Sianak tuduh orang bunuh orang tanpa tunjuk bukti. Sispeaker tuduh tidak selamat tinggal dinegara ini maka kena pakai 20 security guard.

Nampaknya kita kena haramkan filem hindustan dan tamil di negara ini kerana ahli politik pun dah mula terpengaruh dengan skrip bodoh filem bollywood

Bye/Roti Planta

shahimah said...

Sivakumar is probably emulating Tamil movie when he proudly says that he has 20 bodyguards to protect him. He thinks by banning Zambry and his excos 18 months is heroic enough and now he's hiring 20 bodyguard (that if they are true bodyguards in the first place) to protect him just so Sivakumar can feel "terrer".

Nak tergelak pun ada jugak but its his choice. Maybe few bodyguards to take care of the "boss", few more to guard the house, another few guard kereta and so on kot. But 20 pun 20 la..janji dia rasa seronok.

...Rajinikanth pun kalah...

Anonymous said...

Declaration of assets is okay but I was told that it is better to declare more than what you have, because later when wealth has accumulated, you need less justification.

20 body guards? Phew, must be one heluva important person to look after. Oh, they are doing it for free, in the name of justice. And they live on fresh air and sunshine.

Karpal has to defend his son but if it was some other's child it would be nepotism. Funny huh?

A GOOD MAN DOES NOTHING.

ChengHo said...

datuk,
have you seen vanaavil channel astro , some interesting charater just live sivakumar and karpal
we can make movie from their character

Anti Roti Benggali said...

biasa lh tu datuk...pd mereka apa yg mereka kata betui tu betui lah..bila kena btg idung semua salah..pembangkang mmg sikap talam dua muke...elok jgk lh digantung benggali tu..mcm nk jd hero je...bapak borek ank rintek...ini lah hasil nya politik ank branak pembangkang...tak gune otak..gune kepala lutot jer...

rasupal said...

Since you have raised the issue of the maintenance of his 20 body guards, I’m sure MAC C will swing into action very soon.
Anyway destroying the plaque is stupidity. What Umno and its’ gang do is the most foolish things people will ever do. Instead of looking at winning the hearts and minds of people they keep spoiling their own soup.
Marina in her blog says "its’like scoring their own goal" I would say it is self- destruction. When the time is due people make silly mistakes that jeopardize their own life. Umno is no exclusion.

By the way there is a connection between Malacca Parameswara and Angsana Sivakumar.

A KADIR JASIN said...

Sdra Anti Roti Benggali dan para pembahas sekalian,

1. Sila ambil maklum bahawa MP Gobind Singh bukan keturunan Benggali. Beliau adalah keturunan Punjabi dari negeri Punjab.

2. Orang Benggali adalah dari Teluk Benggala. Di kalangan orang Benggali, ada Hindu dan ada Muslim.

3. Negeri mereka di India bernama Benggal.

4. Kita saja yang silap memanggil orang Punjabi sebagai Benggali atau Bai.

Terima kasih.

OKJ said...

Salam DAKJ

1.Congratulation to all BN members of parliament. After taking lots of cholesterol, now they regain their testosterone and able to act like a man. Hopefully, they are able to suspend another few oppositions especially their chief d’ mission.

2.What is the purpose of having 20 bodyguards? Do we have assassin in Malaysia? Or is there any terminator here? Probably watching too much Hollywood and Bollywood movie may cause some brain damage. TQ

Anonymous said...

Dato',

“frankly speaking, until now I have not received any phone threat…….”

Well, I guess, having an entourage of 20 bodyguards (Oooooh! It's sooooo glam!) who are willing to take the imaginary bullet or shoe for you is one way of telling the world that he has 'arrived'.

Seems to me Sivakumar is getting ahead of himself, eh?

Melati

mams said...

Terima kasih kerana menjelaskan perbezaan antara Benggali dan Punjabi.

kluangman said...

Dalam cerita penglipurlara, gobind dan siva hanyalah pelakun tempelan, pak pacak..

Takde pun tak pe..

Roti Planta said...

Dato',

'Singh is King' dan bila mati mahu mayatnya dilangkah oleh pejuang hukum hudud (disokong oleh majoriti orang Islam) iaitu dia pernah berkata 'langkah mayat aku dulu'.
Sianak, sicelupar yang mahu jadi hero disebalik kekebalan Parlimen. Bertindak macam filem Tamil untuk menyerang Pemuda Umno (tapi jerit sahaja, tak masuk pun).

Soalan saya, 'Adakah tingkahlaku dua beranak ini DITERIMA oleh pemimpin-pemimpin pembangkang seperti daripada':
1. Cina Keadilan
2. Cina Dap
3. Melayu Pas
4. Melayu Keadilan
5. Rakyat

Bye/Roti Planta

Republican Reds said...

Politik Malaysia memang berwarna-warni(macam-macam ada).Ini yang membuatkan rakyat seronok melihat gelagat mereka dan bersembang tentang gelagat mereka tidak kisah dimana dan siapa.Saya rasa isu politik ini adalah isu yang boleh dinikmati dan oleh semua lapisan masyarakat dan semua boleh turut terlibat asalkan jangan bergaduh.

Musim said...

Oh ya, it's always better to take precaution. C4 is easily available in Malaysia you know..some even keep it in the house....for some underground mission if they are not happen.

This country is slowly degrading and decaying...all due to one selfish party called....U M N O.

Anonymous said...

Silap tak bayar gaji bodyguard, tak bagi makan kenyang2,

Depa tala balik nanti!

Obama mesti cemburu kat Speaker ni..

GELI

Anonymous said...

Datuk,

Apa hal nak kecoh-kecoh dengan bodyguard Sivakumar tu? Yang ikut bodyguard banyak-banyak ikut Zambry Kadir ape hal lak (SB, polis, polis traffik) Datotak komen pun...Adakah pasal dia MB?

Comeonlah Dato, jangan condong sangat kat BN. Be neutrallah.

SS

manletih said...

Ok la tu. Kurang satu undi pembangkang dalam parlimen.

Speaker Parlimen patut buat macam Siva. Gantung je ramai2 asalkan ada sebab walau sekelumit. Kalau tidak dibuat begitu pun, BN tetap dipandang jijik oleh mereka ini.

Apa guna ada akta hasutan kalau tidak digunakan? Samada hapuskan akta tersebut atau kuatkuasakan.

Lebih baik guna sebaik-baiknya kuasa yang ada. Masa untuk bertolak-ansur dan mengalah telah berlalu. Jangan dilepaskan anjing tersepit.

*manletih*

matangsaga said...

Dato Kadir,

No threats over the phone, no bullets in the mail, so why the 20 bodyguards..to feel safe form what? to show off maybe, to feel good about ownself...or he's just following more or less what Anwar did,seeking refuge from nothing. Maybe he's protecting himself from his own mammoth ego.

Anonymous said...

Salam Dato,

Apalak komen dato pasal gaji pengerusi SYABAS :

Sementara itu turut menarik perhatian ahli-ahli dewan ialah Zulkifli Noordin(KeADILan -Kulim Bandar Baharu) yang membuat pecahan kiraan gaji pengerusi syarikat air itu yang boleh dimanfaatkan oleh rakyat.

"Saya buat 'simple calculation' ini. Pada gaji RM5.1 juta setahun, bermakna gaji beliau RM425,000 sebulan. Satu hari, gaji dia RM14,166... Satu jam gaji dia RM1,770. Satu minit, dia dibayar RM29.51...
(Petikan dari Harakah)

Anak Bayan.

Anonymous said...

Datuk,

Kan ke saya dah kata, Sultan Sivakumar Shah ni lah Raja Pemerintah Mutlak Republik Perak Darul Ridzuan.

Titah Sultan Azlan dia buat macam tin kosong saja. Menteri Besar dan EXCO kerajaan negeri dia boleh gantung ikut suka hati. Kepala pembangkang macam Nizar, Ngeh, Nga tu semua dalam poket dia. Kalau 3 Abdul ni tak ikut perintah dia ... dia ugut hantar surat perletakan jawatan mereka sebagai ADUN, langsung 5 tahun tak boleh masuk politik. Nasib baik dia keluar perintah buat mesyuarat di bawah pokok ..., kalau dia suruh buat atas pokok, agak-agaknya semua ADUN PR kenalah panjang pokok.

Baru ada akal.

hahaha ...


-sinbad-

Anonymous said...

Dato'

With permission.

Dear People,

You may find the "copy & paste" article (Utusan Online; 16 Mac, 2009) below of some interest to you.

"Imuniti ahli Parlimen ada sekatan

KUALA LUMPUR 13 Mac – Imuniti atau keistimewaan yang diberi kepada seseorang ahli Parlimen di bawah Artikel 63 Perlembagaan Persekutuan bukanlah sesuatu yang bersifat mutlak sebaliknya mempunyai sekatan tertentu.

Peguam terkemuka, Datuk Salehuddin Saidin (gambar) berkata, berdasarkan Artikel 63 (4) Perlembagaan yang menyatakan keistimewaan daripada dikenakan tindakan mahkamah ke atas apa yang dicakapkan ketika prosiding Dewan Negara atau Dewan Rakyat adalah tertakluk pada empat perkara.

Katanya, empat perkara tersebut ialah berhubung Artikel 153 iaitu hak istimewa orang Melayu, Artikel 152 mengenai bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, Artikel 181 tentang raja-raja Melayu dan keempat, perkara yang tergolong kepada definisi hasutan menurut Akta Hasutan 1948.

‘‘Maknanya jika yang dibangkitkan Ahli Parlimen itu menyentuh soal Artikel 153, 152, 181 dan hasutan di bawah Akta Hasutan, maka mereka boleh diambil tindakan di mahkamah atas apa yang mereka cakap dalam Parlimen.

‘‘Ini juga selari dengan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding yang menyatakan imuniti ahli Parlimen bukan mutlak seperti anggapan umum sebaliknya tertakluk pada sekatan sebagaimana Artikel 63 (4),’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) diperintahkan keluar dewan oleh Timbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee setelah beliau menimbulkan suasana tegang apabila mempersoalkan sistem keadilan dalam pendakwaan kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaaribuu.

Ronald kemudian mengarahkannya berhenti daripada membangkitkan perkara tersebut berikutan kes berkenaan sedang dalam perbicaraan mahkamah namun Gobind terus berdegil.

Dalam keadaan marah dan tidak puas hati, Gobind kemudian keluar Dewan sambil diiringi bentara dan apabila ditemui pemberita kemudiannya, beliau yang diminta mengulangi tuduhan yang dibuat sebelum itu di luar Dewan berkata;

‘‘Saya tidak mahu ulang kerana dalam Dewan saya dilindungi oleh kekebalan Ahli Dewan,” katanya seperti dilaporkan sebuah portal berita semalam.

Dalam pada itu, Salehuddin berkata, Ahli Parlimen sama ada ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara mesti memastikan setiap perkataan yang dituturkan adalah berpandukan pada Artikel 63 (4) yang ada sekatan.

Kata beliau, malah jika dilihat pada Akta Hasutan, ruang lingkup pada akta tersebut adalah luas termasuk pada perkara yang boleh membangkitkan kemarahan rakyat berhubung penentangan terhadap raja-raja atau kerajaan.

‘‘Selain itu, kenyataan yang membangkitkan perasaan saling membenci antara kaum serta kenyataan yang menimbulkan rasa kemarahan atau tidak puas hati pada sistem keadilan negara juga adalah kesalahan di bawah Akta Hasutan,’’ jelasnya.

Justeru, beliau berkata, apabila sistem keadilan negara dipersoalkan di Parlimen baru-baru ini hingga membawa rasa tidak puas hati, maka apa yang dibangkitkan itu adalah tergolong pada maksud hasutan di bawah akta berkenaan.

Katanya, ia seperti yang dinyatakan di bawah Seksyen 3 (1) (c) Akta Hasutan yang kesalahannya dinyatakan di bawah seksyen 4 dengan hukuman yang diperuntukkan ialah denda maksimum RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya."


Dato', I am surprised that a big shot lawyer like Gobind did not bother to find out that such limitations exist before he shoved his foot in his mouth.

Or...er...did he just shoot his foot?

Tsk! Tsk! Seems I had overestimated Gobind after all.

Melati

Kunang-Kunang said...

Datuk,

Kehebatan orang kita adalah menuduh tanpa bukti. Kita pun tidak tahun siapa yang merosakkan plak di bawah pokok teduhan hujan tu. Namun yang dapat nama tidak elok ialah UMNO.

Saya kesal dengan tuduhan sebegini.

A KADIR JASIN said...

Sdr Anak Bayan,

Pengerusi Syabas tu Adun atau MP?

Terima kasih.

Nasir said...

Dato !

Kjaan Selangor dah declare pendapatan mereka . Pendapatan Dato Khalid sbg MB + Adun + MP .. Itu elaun yang sama . Takkan datuk tak lihat gaji MB N Sembilan ketika didedahkan oleh Adun NS .

Ini langkah yang patut dipuji kerana mereka dapat mendedahkan pendapatan mereka sbg wakil rakyat . Dan selepas ini kita patut sama2 lihat kemana mereka belanjakan wang itu .

Adakah membesarkan rumah ?
Menambah koleksi kereta ?
Melancong sentiasa ?

Kalau wakil2 rakyat UMNO di kedah nie dato .. tak taulah sama ada mereka dapat membeli berbuah MERC + membina Istana .. kalau tak percaya pergi la lihat rumah2 exco2 kedah dahulu apatah lagi rumah bekas MB.. ?

Jadi Dato sepatutnya tekankan kpd perbelanjaan mereka . Kalau wang yang diperolehi dipergunakan seperti TNG Nik Aziz .. gaji 80 000 sebulan pun tak mengapa . Hampir semua pendapatannya disalurkan untuk rakyat . Rumahnya pun sampai sekarang tak berubah dan tak berpagar ..

Boleh Dato berikan kpd saya siapa MB UMNO yang sehebat NIK AZIZ . Beliau sampai sekarang memiliki harta sebagaimana beliau belum menjadi MB lagi ..

Jagi kita tekankan kpd yang utama .. kemana wang itu mereka gunakan?

raja2u said...

YBhg Dato'
Assalamualaikum. Nampaknya ramai orang suka tindakan tegas Speaker Parlimen melarang wakil parlimen PR dari Pucong dari menghadiri Parlimen selama 12 bulan.

Saya difahamkan kejadian ini adalah strategi PR untuk memudahkan penerimaan rakyat bagi menguatkuasakan larangan 6 orang ADUN BN dari menghadiri sidang ADUN Perak selama 12 bulan dan MB BN dari menghadiri persidangan selama 18 bulan. Rasionalnya Speaker Parlimen dan ADUN Negeri mempunyai kuasa berbuat demikian dimana mahkamah tidak bolih campurtangan. Dalam dunia serba canggih ini kita perlu berhati-hati membuat sesuatu supaya tidak terperangkap.

Raja Abdul Rahman Dain
Petaling Jaya

Anonymous said...

You are funny indeed.

How come you can only recall what Karpal said about his son's suspension?

What did Zambry say about his suspension? What did the PM say also?

What they said does not come to your mind?

You blogged about it?

Its real funny - you 'pounce' upon what Karpal said about a suspension, but not about what Zambry and the PM plus the UMNO fellows sulked about the suspension order by Sivakumar.

Why do you have to gripe about the 20 bodyguards?

You are a more seasoned media person than the guys in The Sun and the Chinese media.

As if you do not know why Siva is getting this protection? Can you guarantee that his like and freedom is guaranteed? If you cannot - then let him decide what is best for him.

And have you ever dug into the records to check if Sivakumar was following the guidelines as per the Perak Constitution?

If it was true that he did act correctly, you could have written about it and 'educated' us all and the UMNO fellows?

Or you want to take the safe stand - that you do not know the law and thats why you do not want to comment.

If that was the case - shame on you indeed, as after all you were once in a 'I know all' position in the media and had written so many masterpieces (albeit in favour of BN/UMNO).

All I can say is, contribute more meaningfully and impartially lah, for the sake of the future generations.

Dont try to be in the archaic mood where:

a. Its Ok if non-Pakatan fellows show disregard for the Constitution/laws/rules

b. Anything and everything by non-BN parties is inappropriate, as its a hereditary right for only UMNO/BN to do anything and everything they please.

As a seasoned journalist, we dont expect you to be pro-anyone but just be objective and neutral.

Dont sell out your own fellow Malaysians by taking such biased stand over issues like these.

As for the allowances, salaries, perks etc declared by the Selangor government team, you could not go a step further to boldly say that this is something that both BN controlled and non-BN controlled states should also follow?

Should this not have been done from the start by the UMNO/BN folks could have done similarly from the time they were in power?

Why is it they are not doing it at all till now? And you are scared to drect this to the BN/UMNO folks?

You know what happens when the guys dont do such declarations for the info of the rakyat?

You recall how a fellow who claimed that he could not understand English was found with a suit case full of foreign currencies - when he was not even earning like what the present Selangor government folks are getting now?

ANOTHER MALAYSIAN

muomali said...

hmmm.. another one of those drama queen.

Indian Origin President of Malaysian Bar council, Ambiga Sreenevasan was among the eight recipients of this year’s “International Women of Courage Award”, presented by US Secretary of State Hillary Rodham Clinton in Washington.

Indigo said...

Scribe,

saya yang kurang paham bahasa melayu peribahsanya mahu bertanya apa erti kaduk naik junjung?

susu cap junjung saya tahu.

terima kasih.

ZURICH AL Qaaf said...

tok...terima kasih..

salam untuk tok sekeluarga

ZURICH AL Qaaf said...

UMNO DAN MASA DEPAN MELAYU
SAYA PERNAH MEMIKUL TANGGUNJAWAB KETUA PERMUDA UMNO BAHAGIAN BATU GAJAH PERAK.
1996 UCAPAN SULUNG SAYA KETIKA ITU...SAYA BERKATA BAHAWA TAUKE SAYA PAK LAH AKAN MENAWAR BERTANDING TIMBALAN PRESIDEN UMNO 1998..IZIN ALLAH DIA MENANG TANPA BERTANDING.
HAMDAN TAHA,DR ZAMBRY,HJ DAUD SENYUM...JAMAL NASIR KATA SAYA CRAZY... BUT I TELL HIM ...YES..I'M CRAZY BUT NOT STUPID..

RAMLE NGAH TALIB SMILE AT ME..

TODAY AFTER 11 YEARS,ALL THE UMNO BOYS FIGHT FOR THEIR FUTURE POLITICAL MILEAGE,THEY DO NOT WORRIED ABOUT NEXT GENERATION NEITHER THE NEXT ELECTION.
THEY THROW THEIR MONEY LIKE THERE IS NO TOMORROW.
I REMEMBER ONE THING WHAT PAKLAH TOLD ME IN HIS ROOM IN WISMA PUTRA "NON,WE LIKE THE TRUTH BECOURSE THE TRUTH DOES NOT HURT US,AND WE FIGHT FOR THE TRUTH.NON WE WORK FOR OBJECTIVE NOT FOR CREDIT,..."

TODAY,UMNO LEADER HAVE FORGOTTEN WHAT HAPPEN DURING THIER LEADERSHIP IN 1987,TEAM A TEAM B ,ON 1993, THE FIRST TEAM WAWASAN WHEN GHAFAR BABA THEY THROW OUT LIKE RUBBISH,ABDULLAH AHMAD BADAWI WAS KICKED OUT BY THE TEAM WAWASAN,COURSING MONEY DOLLAR AND CENT AS THE FACTOR FOR UMNO MEMBER TO BELIEVE IN TEAM WAWASAN .

TODAY THE MONEY ,THE POWER ,THE CORRIDOR ,THE SKILL , THE STRATEGY ,THE SPIRIT ,THE STRENGTH IN UMNO CONSIDER LAST TO 100 METER TO FINISHING LINE.
I BELIEVE THIS TIME THE EARTHQUAKE AND POLITICAL TUBULANCE WILL BE HAPPEN ON 2009 UMNO ASSEMBLY,BUT THE BLOOD IN MALAY DOMINANT WILL BE THERE FOREVER.

TiCO said...

Dear Dato`

Bawak geng ramai-ramai pun boleh jadi provokasi. Kalau orang nak buat dajal sakat 20 orang bodyguard tak ada hal. YB Siva selamat bukan kerana orang takut 20 orang pengawal keselamatan dia, tapi orang takut langgar undang-undang. Orang masih fikirkan keharmonian negara.

Jangan la buat provokasi.

Yang kita takut:

Too many bodyguard and too many bodybag.

A KADIR JASIN said...

Sdr Indigo,

Kaduk naik junjung ni orang yang mendapat sesuatu kelebihan tetapi tidak tahu menggunakannya.

Dia menjadi sombong, bongkak dan tak berguna kepada orang lain.

Kaduk ni tumbuhan yang menjalar atas bumi. Boleh dimakan mentah atau direbus buat ulam. Khasiatnya banyak.

Ertinya kaduk sangat berguna.

Tetapi kalau terjumpa junjung atau pagar, kaduk boleh menjalar naik.

Malangnya, kaduk yang naik junjung menjadi kurus dan keras, dan tak sedap dimakan. Akhirnya ia mati dengan sendirinya.

Selalunya orang yang tahu tabiat kaduk akan menariknya turun atau memotong saja kaduk yang naik junjung sebab tidak ada faedahnya.

Sdr Nasir, kalau Sdr baca betul-betul tulisan saya, saya memuji MB dan DUN PR Selangor. Saya menulis:

“The Mentri Besar and executive councilors (exco) have made their asset declarations public via the Selangor government website, a step that, as a Selangor resident and voter, I applaud.”

Terima kasih.

Satu lagi yang kita kena faham. Kita boleh biarkan Si Luncai yang terjun ke sungai dengan labu-labunya dan kita ketawakan kebodohannya.

Labu yang dimaksudkan itu ialah tempat mengisi air (macam banyak dihasilkan di Perak).

Kalau Si Luncai pandai, labu boleh dijadikan alat pengapung.

Itu Si Luncai. Tetapi kalau para pembesar kita terjun ke sungai dengan labu-labu, kita kena ingat, labu-labu itu boleh jadi hak kita yang kita amanahkan kepadanya.

Jadi kita kena jaga-jaga bila kita amanahkan labu kita kepada orang politik.

Sdr Another Malaysia, I thought the PR has always claimed to be better than the BN?

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Sdr Samurai Melayu,

Ungkapan dalam bahasa Tamil tu ok ka?

Saya tak faham Tamil, jadi takut tak sopan.

Tolong bagi terjemahan Melayu atau Inggeris.

Terima kasih.

Puchongboy said...

Datuk,
Semenjak dua menjak tiga menjak ni, saya tengok jeneral-jeneral, warlord-warlord PR banyak berdrama lah. Banyak tindakan-tindakan mereka hanya nak memberi rasa 'feel good' kepada rakyat, macam declare asset tu lah.

Tapi, yang pokoknya, yang asasnya, apa yang rakyat-rakyat di pantai barat ni boleh banggakan dengan pemerintahan kerajan-kerajaan baru ni? Mungkin saya ignorance, tapi setakat yang saya nampak, hanya landscaping aje lah, itu pun bukan semua tempat.

Surat khabar diorang (takleh sebut nama, nanti kena saman, naya pulak), banyak cerita menghentam BN aje. Sama jugaklah dengan blog-blog yang dah jadi exco-exco nih. Kalau tak jadi kerajaan dulu takpe lah. Tapi sekarang dah jadi kerajaan, kenapa perangai macam pembangkang?

Saya tertanya-tanya juga, adakah mereka ni nampak takde langsung kebaikan apa yang BN buat?

Bukan apa ni datuk, kita man on the street ni bukannya semua kaki politik, gosip orang tu naik, orang ni jatuh. Kita sendiri jugak boleh buat penilaian. Tengok YB yang serve kawasan kita ni buat kerja ke tidak, ataupun lebih politik aje.

Tentang PR ni, saya jugak terfikir, macam betul je kata pepatah 'a good man does nothing'. Ye lah kan, nak nampak baik je, tapi tak buat apa pun. Yang ni yang leceh ni.

antubiul said...

It looks like he above the king with 20 body guards for a normal citizen just holding a post of a speaker thru the people votes. Go see Padayappa and vote Rajnikant the next election!
PKR only declared assets what they want us to see and not assets what they do not want us to see. Another Tamil movie in production!

Anonymous said...

Datok
soal keselamtan adalah sensitif kerana melihat peristiwa kebelakangan ini ,tak salah YB Siva mengambil jalan sedemikian.Saya tak rasa pelik kerena Siva berada dalam menentang arus/menjolok sarang tebuan maka sudah pasti ancamannya besar berbanding dengan kita yang mengikut arus.kita hanya menunggu pokok kelapa condong/senget untuk meniti diatasnya.maka siapa akan mengancam kita.kalau ada ancaman pun kita yang buat-buat atau reka-reka konon kita jaguh dalam perjuangan.
2.Dalam kes MB selangor, bagi saya bukan jumlah gaji yang perlu diulas ,tetapi ketelusan/keterbukaan yang patut dicontohi oleh semua pihak.saya sebagai rakyat tidak kisah berapa jumlah yang diterima asalkan ada justifikasinya.saya nak tahu juga berapa elaun menteri2,isteri2 menteri,anak2 menteri,orang gaji2 menteri,DSB.kita perlu meraikan ketelusan dan keterbukaan.Datok boleh mengulas isu ini kerana ia telah didedahkan oleh pihak kerajaan selangor, tapi Datok tak boleh mengulas gaji2 menteri kerana tak boleh akses kepada info tersebut.apa justifikasi gaji pengerusi syabas sampai berlaksa-laksa,adakah kerana ia koperat/swasta maka semua dibolehkan.macamana dengan ceo GLC?
sekian.
zmy

mad said...

kenapa tidak suspend saja keseluruhan mp pembangkang. bukankah kerja lebih senang kalau tidak ada pembangkang di parlimen. bermacam2 akta yg menguntungkan bn dapat diluluskan. lebih elok lagi kalau pilihanraya tak perlu diadakan kerana ini akan menjimatkan berbillion duit rakyat dan tidak membuang masa kakitangan kerajaan bertugas seperti polis dan spr. spr bolehlah dibubarkan kerana tiada lagi pilihanraya, jimat duit. biarlah bn saja yg memerintah malaysia kerana kerajaan bn amatlah baik dan adil. kita pun tak perlulah lagi mendengar dan membaca berita2 yg tidak baik perihal kelakuan parti pembangkang kerana negara tiada lagi parti pembangkang. semua mp menjadi pak angguk saja dan memudahkan kerajaan melaksanakan berbagai projek yg menguntungkan rakyat. barulah malaysia lebih maju dan rakyat bahagia aman damai sehingga kiamat.

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKZN,

AYOYO SIVA,
YOU MADE MY GOOD FRIEND VINCENT TAN TO REASSESS HIS SECURITY NET.
IF SIVA THE 'TAIRU' HAS 20 BODYGUARDS, WE RECKONED VINCENT TAN THE 'TAIKO' WILL NEED MANY MORE.

WONGGA CINNA TAMBI IRREKE YAA?(adik kecil engkau ada ke?)
AYOYO KADEWALLEK.( ayoyo tuhanku)
WANNAKAM (salam)
POITU WARREN(pergi dan kembali)

Lebih kurang camtu le bunyi nya..he he

ab said...

Salam dato,

Ini baru dapat `kuasa' sebesar rambut...DA TUNJUK GARANG BENAR DAH NI!!

KALAU bolih tipu orang,tuduh orang
kat PARLIMEN tanpa bukti,TETAPI tak berani buka mulut BESAR MACAM itu diluar parlimen atau failkan kat mahkamah etc, saya fikir MP-MP MACAM ITU MEMANG KAKI TEMBERANG!!!

Kalau dipaksa telan carbide campur paraquat macam mana depa ni yaa..

KALAU ORANG MELAYU MASIH LAGI BUTA HATI DAN `dungu' lagi tak tahu lah saya nak terangkan lagi...

DAH RAMAI TUNJUK BELANG DAH NI....lebai-lebai pun dah mula macam setuju suka buat `memorial' bawah pokok, tak ada bantahan pun nampaknya. Tidak lama lagi bolih laa menurun sekali kat bawah pokok, pakai kain kuning,pulut kuning,darah ayam dsb....KAN INI FREEDOM OF EXPRESSION, FREEDOM OF SPEECH AND DEMOCRACY!.....

POORAH!..jangan nak outa laa.

KALAU 20 bodygurad tu dibayar untuk hilangkan boss. apa macam?.

Abu Bakar Ab Rahman

nyok kukoq said...

Dato',

Sekarang ni zaman ramai orang hilang, ramai kena culik dan ramai kena rasuah.

Kalau diperhatikan kepada insiden culik menculik orang mutakhir ni khususnya di Perak, umumnya di Malaysia, maka ambil 20 orang sebagai bodyguard, kira sikit la tu..............

Kalau saya dalam kedudukan seperti Sivakumar, saya akan ambil tidak kurang dari 30 bodyguard.

Guna ramai bodyguard bukan bererti takut atau menafikan kebolehan orang lain untuk buat dajal. Ianya sebagai langkah keselamatan. Apatahlagi jawatan speaker Perak sekarang ni "amat berharga dan kritikal". Oleh itu apa salahnya ambil langkah preventive.

sivado said...

Takut jadi macam Alantuya, atau Balasubramaniam. Apa nak buat. Sama-sama kita tunggu, dengar dan lihat.

Anonymous said...

nyok kukoq,

jawatan Speaker Perak sekarang ini bukan setakat amat berharga dan kritikal tetapi ia lebih BESAR dan PENTING dari kedudukan Sultan Perak itu sendiri.

Apa tidaknya? ADUN yang menurut perintah Tuanku Sultan pun Speaker boleh iktiraf sebagai telah melanggar undang-undang dan dijatuh hukuman gantung 18 bulan! Bila Tuanku Sultan tolak permintaan kumpulan minoriti untuk bubarkan DUN, Speaker tidak mahu akur malah masih meneruskan usul untuk membubarkan DUN. Nak buat mesyuarat DUN pun Speaker kata tidak perlu lagi minta perkenan Sultan! Kedudukan Sultan Perak ini macam bawah tapak kaki Speaker saja, jadi tak salahlah kalau dia nak pasang bodyguard sampai 20-30 orang!

Kalau bagi alasan nak jaga keselamatan diri, saya anggap itu temberang saja sebab zaman sekarang; kalau nak bunuh, orang main pakai BOM atau hantar penembak curi (sniper) saja, tak perlu nak hantar samseng sampai satu lori.

Ini semua kes nak menunjuk-nunjuk lah, brader. Kita memang semua dah tahu jenis macam Sivakumar ni memang perangai depa macam tu.


-sinbad-

nyok kukoq said...

Dato',
PI Balasubramaniam hilang ke mana..? Siapa bom Altantuya..? Mengapa Arumugam ADUN/EXCO Kedah terpaksa lepas jawatan..?

Sivakumar kena berjaga jaga sebab orang politik Malaysia jenis hantu raya. Mereka boleh culik orang, bunuh orang, rasuah orang dan macam macam mereka boleh buat. Kuasa dalam tangan beb....

Kepada ahli politik kalau nak selamat masuk Umno/BN.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).