Wednesday, March 11, 2009

Abdullah: No Agenda in the Meeting with Anwar

A Kadir Jasin

[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

KEEPING his anointed successor in check appears to be Abdullah Ahmad Badawi’s post retirement agenda.

And for that, he would keep the channel of communications with his nemesis, the Opposition Leader, Anwar Ibrahim, open.

That’s the best the outgoing Prime Minister could promise the Pakatan Rakyat’s de facto boss because “it was too late to do anything now” – like stopping Mohd Najib from becoming Umno President and Prime Minister.

This sensational development reportedly took place when the two “unexpectedly” bumped into each other at Madrasah in Hulu Langat, Selangor, yesterday.

According to Malaysiakini, the presence of the two leaders at the same table raised eyebrows as well as questions on whether the outgoing Prime Minister and the waiting-to-be premier (Anwar) are stitching a political pact.

"Anwar asked Abdullah how he could have entrusted the country to (Deputy Prime Minister) Najib (Razak), which the PM said it was too late to do anything now," Malaysiakini quoted a source.

According to the source, Abdullah hinted that he had a core of loyal supporters within the party who would keep Najib in check.

"The two leaders talked about the need to salvage the country and agreed to keep communication lines open between them," the Malaysiakini source said.

But The Star SMS services this evening quoted the Prime Minister as saying that there was no political agenda in his unexpected meeting with Anwar and dismissed speculations by several bloggers.

Political writer and blogger Mohd Sayuti Omar, who was at the function, said he was informed by the organiser that the duo had talks regarding the possibility of Abdullah remaining in power.

"What happened today was historical, we hope it works!" Mohd Sayuti quoted an organiser of the event as saying.

Whatever is the truth about the chance meeting, one thing is certain. The Pakatan Rakyat leaders are no fools. Sure they want Abdullah to stay on, if they can. They would not have been where they are today had Umno and the Barisan Nasional been led by a stronger leader.

No matter what he may say of Mohd Najib, Anwar knows that the Deputy Prime Minister is a threat to the Opposition. Mohd Najib has a better chance than Abdullah to win back the support of the Umno masses when he takes over, God willing, later this month.

After all, Anwar had once worked closely with Mohd Najib and was responsible for part of Mohd Najib’s career.

Knowing that Tun Dr Mahathir Mohamad had a soft spot for Mohd Najib, Anwar was careful in his handling of the latter although he tried to use his vast influence on the mainstream media then to check Mohd Najib’s progress.

If indeed Abdullah told Anwar that his loyal supporters would keep Mohd Najib in check, the question is who are they?

Could Abdullah be referring to the likes of Mohd Ali Rastam, the Umno deputy president candidate in this month’s party election?

Abdullah could have a loyal ally if Mohd Ali triumphs over the front-runner, Muhyiddin Yassin, but his victory could cause more Malays will shun Umno, which is what Anwar and his PR cohorts want.

But Anwar isn’t a fool. He knows that trying to ride on Abdullah in his last days as the Prime Minister would be risky so he quickly played down the significance of meeting.

In his blog, Anwar said that people should not read too much into the meeting.

"There have been too many assumptions and interpretations regarding our presence at the event," he lamented.

In a separate development, Anwar suffered another setback when a panel of three retired judges cleared the Attorney-General, Abdul Gani Patail, and the Inspector-General of Police, Musa Hassan, of falsifying documents in connection with his beating a decade ago.

Minister in the Prime Minister’s Department Mohd Nazri Abdul Aziz told Parliament that the panel comprising Abdul Kadir Sulaiman, Wira Mohd Nor and Ahmad Nor Abdullah - all of whom are former judges of the Federal Court and Courts of Appeal -- found that the AG and the IGP did not commit any crime relating to the case as alleged by Anwar.

On March 5 the Kuala Lumpur High Court ruled that Anwar must face his sodomy trial in the High Court and not the Sessions Court.

56 comments:

DNL said...

that is the point exactly .. by meeting anwar abdullah has had somehow tarnished his image as ruling government leader.

he is the person with interest in government and ruling political party especially now when our political situation in jeopardy.

anwar is facing with the utmost and strong sodomy case against him and abdullah should NOT be seen or even be heard of meeting this chap over and over again.

for whatever reason dollah has somehow lost his bearings in managing himself ..... whatmore our country which he has helped put into sham....

bravo dollah flip and flop till the last day in office. he really lived to his standard.

bollocks........

Roti Planta said...

Dato',
Apa masalahnya jika dua pemimpin politik Melayu-Muslim berjumpa dan bercakap secara mesra di majlis berbentuk agama (madrashah). Mereka hanya berlainan parti politik tapi masih dan sampai bila-bila 'saudara se Islam'. Jadi bloggers usahlah membuat spekulasi untuk nak menakutkan dan menyekat dua pemimpin Melayu-Muslim yang berlainan parti politik berjumpa dan berbincang mesra.

Jadi saya harap pemimpin Melayu-Muslim lain teruskan 'persaudaraan Islam' di masjid-masjid, kenduri-kendara, gotong-royong (sebelum ini gotong-royong basmi aedes pun ikut parti!).

Bye/Roti Planta

ZURICH AL Qaaf said...

tok...

saya pernah di sambut sebagai tetamu negara di Saudi Arabia, Iran..dan Qatar seronok jugak tok bila naik kereta ada bendera malaysia..dan juruiring,polis bermotorsikal..tetapi kebanggaan itu hanya kerana negara MALAYSIA.
saya bimbang bila umno meletakan nafsu mereka didepan.

Di jakarta saya menziarahi sahabat saya ULAMAK besar yang arif dan bidang usuluddin,al hafiz HABIB RIZIQ AL SHEHAB.yang menariknya beliau di penjara 2 tahun hanya kerana beliau menentang dasar fahaman agama yang di sokong oleh SBY... lawatan saya kepenjara itu saya terkejut bila di bilik SEL penjara itu ada WAJAH yang pernah saya lihat di jakarta post..iaitu yusof karla ada bersama bertujuan untuk mandapat doa restu ULAMAK ini...

moral cerita...semua manusia sibuk guna ULAMAK bila mereka tersepit..

TiCO said...

Dear Dato`

Awal-awal lagi dalam posting Dato` menulis,

KEEPING his apointed successor in check appears to be Abdullah Ahmad Badawi’s post retirement agenda.

Ayat ini boleh ditafsirkan bahawa kedua-dua mereka menghadapi masalah dan saling tidak mempercayai.

Semasa Tun Mahathir meninggalkan kerajaan, beliau berselisih pendapat dengan Dato` Abdullah. Banyak perkara yang didedah. Akibatnya UMNO berpecah dan menjadi lemah.

Apakah Dato` Sri Abdullah juga akan berselisih pendapat dengan penggantinya selepas bersara. Apa akan jadi dengan UMNO selepas ini.

Sampai bila kita harus berkeadaan seperti ini. Bila masa kita nak tumpukan kepada pembangunan ekonomi.

Sedih sungguh.

Sekian.

OKJ said...

Salam DAKJ

Minta izin Dato’. Makin banyak pula saya memberi komen dalam blog Dato’. Sedap pula rasanya bila dapt berkongsi idea bersama Dato’-Dato’ dan para bloggers dalam suka dan duka hehehe….. Tak kisahlah orang nak baca ke tak, tapi rasa bagus dan seronok je.

Regarding Pak Lah, there is nothing new.Everybody (from toddler to elderly) knows that ONLY few specific peoples want Pak Lah to retain his post as PM for their own interest. I don’t have to mention it again, do I??? If our current PM still has ‘insight’, he should know his limitation. It is up to Pak Lah to make a decision; either for the nation or for his own sake.

Regarding our coming soon PM, I think he is capable to accomplish his job. My advice is, first, he doen’t have to be intelligence but he has to make sure that his advisors are super intelligent in every disciplines and without bias (No family/ no crony / no ABC). Second, he must be brave enough to make a big unpopular decision including using ISA to maintain our nation stability. Without stability and harmony, our nation cannot achieve anything.
Good luck to you Dato’ Najib. From OKJ (Orang Kampung Je). TQ and good night.

Shamsul Yunos said...

Datuk,

Meeting is the agenda, the meeting is the message

Boy oh boy, its a great time to be a reporter, even better to be a blogger eh Datuk?

mfbakar said...

Datuk,

Since the meeting was done rather in the open over lunch in the presence of the host, I do not think they ever had the chance to discuss serious political topics. Whatever they said could well be heard by others. I think whatever have been reported thus far could be the gist of it all.

Pak Teh Selangor. said...

Datok Kadir'

Biar saya betulkan tulisan Dato atas apa sabenarnya yang berlaku di Ulu Langat di rumah Sheikh Mahmud berhubong dengan pertemuan antara Anwar dan Pak Lah.

Sheikh Mahmud saorang yang alim dan kedua2 Pemimpin Pak Lah dan Anwar merupakan kawannya hampit 30 tahun.Bila ia membuat kenduri ia menjemput semua kawan2nya.Pak lah memang tahu yang Anwar akan berada di situ dan bagitu juga Anwar.

Ini lah kelebehan Pak Lah sabagai kawan dan Pemimpin.Ia tak mahu bermusoh dengan sesiapa dan tak mahu mencari musoh.Ia pergi ka majelis itu kerana ia tahu sunggohpun orang akan membuat berbagai tapsiran,ia tak peduli.

Tapsiran Sayuti Omar tidak tepat dan komen Anwar dalam Blognya dan kenyataan Pak lah memang tepat.Tidak ada ajenda politik yang dibincangkan dalam pertemuan antara Pak Lah dan Anwar.Masing bercakap pasal cucu,Pak lah tanya apa khabar Pak Ibrahim dan Pak Wan,Ayahnda dan Bapa Mertua Anwar.

Anwar pula saperti biasa bertanya Pak Lah salepas pencen nak buat apa.Dia tanya apa khabar Khairy dan Kamaruddin.

Mereka juga bercakap pasal pergolakan politik di Gaza dan Sudan.Pak lah juga sempat bertanya Anwar apa khabar Tayeeb,Perdana Menteri Turkey.

Di akhir perjumpaan,Pak Lah meminta Sheikh Mahmud mendoakan supaya Allah menyelamatkan negara kita dari bala dan bencana kemelesetan ekonimi.Maka Sheikh Mahmud pun berdoa lah.Bunyi Doanya bagini:

"Wahai Tuhan(Allah),Kau letakkan di batang leher musoh2 kami,dan kami berlindong dengan Mu dari kejahatan mereka.Wahai Tuhan (Allah),leborkan lah kumpulan mereka,kacau bilau lah persatuan mereka,cerai berailah pakatan mereka,goncangkan lah pendirian mereka,biarkan lah anjing2 Kamu terkam kaatas mereka,wahai Tuhan (Allah) yang maha perkasa,wahai Tuhan(Allah) yang penoh raksasa,wahai Tuhan yang bersifat murka.Ya Allah,Ya Allah,Ya Allah.

Wahai Allah yang menurunkan kitab AlQuran,wahai Allah yang mengarakkan awan2,wahai Allah yang menewaskan bala tertera Al Ahzab,tolong lah kalah mereka dan tolong lah kami menentang mereka."

Bila di tanya kapada Tok Guru siapa kah musoh2 kita.DAP ka,Hindraf ka,Yahudi ka atau Najib ka.Dia hanya senyum.

Jadi tak lah usah kita ghairah sangat.Memang tak ada apa yang yang ganjil dalam pertemuan itu.

Sabagai orang Islam ,kita kena lah percaya Qada dan Qadar.Rassuallah berkata"Daawat sudah kering,semuanya sudah di tulis di dalam kitab di lus Mafus."

Kita tak tahu sama ada Najib akan menjadi Perdana Menteri pada bulan April ini.

Kita tak tahu sama ada Pak Lah akan berhenti pada bulan April ini.

Kita tidak tahu sama ada PKR atau BN akan menang di Bukit Selambau,di Bukit Gantang dan di Batang Ai.

Jangan Kita sedeh.

orang ulu langat said...

Dato,

"What happened today was historical, we hope IT WORKS!" Mohd Sayuti quoted an organiser of the event as saying.

What does IT WORKS mean, only Dollah knows. So Orang Umno, you better watch it closely, as the voters will watch you closer.

BTW this religious group was banned by the late Dato Ishak Baharum - Mufti of Selangor a few years back. How come Dollah's people don't advise him on it.

Another Flip Flop ?

PALOI BIN MULAU said...

Dato KJ,

How come Anwar have his lunch together with this Tok Ayah - the leader of the banned religious group.

But Anwar never have lunch with Tok Guru Nik Aziz of PAS - his sekutu in PR.

Pelik betul

Anonymous said...

Dato'

I think our PM is here to stay.

Melati

s_usop said...

Huh, masa zaman pak lah ni lah hakim pencen pun dijemput balik buat kerja. Ada tak dalam peruntukan undang-undang?

Memang betul lah, dalam zaman Pak Lah PM ni jadi huru-hara. Sekadar nak puaskan hati golongan minoriti, kerajaan kena buat tindakan di luar bidang tugasnya. Kerana ada hantu-hantu buat fitnah, cakap tak bagi bukti, Musa Hasan dan Gani Patail kena siasat.

Habis tu, yang orang dok cakap pasal kawan-kawan, anak-menantu dia kumpul harta bertimbun-timbun, yang tu dia tak mau siasat pulak?

Undang-undang apa negara kita pakai ni? Boleh pilih-memilih pulak nak siasat sesiapa. Elok lah dia berhenti, makin banyak orang dok menyumpah-seranah dia.

Orang Islam said...


Pak Teh Selangor. said...

Di akhir perjumpaan,Pak Lah meminta Sheikh Mahmud mendoakan supaya Allah menyelamatkan negara kita dari bala dan bencana kemelesetan ekonimi.Maka Sheikh Mahmud pun berdoa lah.Bunyi Doanya bagini:

"Wahai Tuhan(Allah),Kau letakkan di batang leher musoh2 kami,dan kami berlindong dengan Mu dari kejahatan mereka.Wahai Tuhan (Allah),leborkan lah kumpulan mereka,kacau bilau lah persatuan mereka,cerai berailah pakatan mereka,goncangkan lah pendirian mereka,biarkan lah anjing2 Kamu terkam kaatas mereka,wahai Tuhan (Allah) yang maha perkasa,wahai Tuhan(Allah) yang penoh raksasa,wahai Tuhan yang bersifat murka.Ya Allah,Ya Allah,Ya Allah.

Wahai Allah yang menurunkan kitab AlQuran,wahai Allah yang mengarakkan awan2,wahai Allah yang menewaskan bala tertera Al Ahzab,tolong lah kalah mereka dan tolong lah kami menentang mereka."



Ulama jenis apa yang mendoakan kebinasaan orang lain? Tak tau la kan, saya bukan pakar agama.

Tapi Nabi Muhammad S.A.W dulu pun tak mendoakan kebinasaan bangsa arab yang mencerca dan baling batu pada baginda masa awal-awal berdakwah dulu. Sebaliknya, baginda mendoakan supaya dibukakan pintu hati mereka agar menerima hidayah.

Ntah la, bagi saya pelik laa orang dok mintak Allah Taala menyumpah-seranah orang lain bagi pihak diri dia. Nabi pun tak pernah buat. Ni kena tanya sapa-sapa yang arif hal ni.

shamshidi.blogstarz.my said...

okj, mesti ada bau bacang ngan najib kot. satu dunia dah tau scandal najib,yg kau tu sokong gak!!kesian

Sejahtera Abadi said...

Salam,

My prediction is Malaysia will be a failed state under Najib. His history and personality is `better' for PR compared to Pak Lah. I am not an admirer of Pak Lah, neither am I an admirer of Anwar. But certainly I don't like Najib. I have list of reasons. All the best for PR in the next election. What they need to do now is to capitalise on the latest liability of BN i.e. who else if not the up and coming new PM.

Anonymous said...

Datuk,

Your commentator like Pak Teh Selangor has to be naive to think that the meeting was an accident and the gist of the conversation was alltruism. Why should Anwar be bothered with Kamal or Khairy? Anwar is a us-trained conspirator. He was using those questions to bring doubt to Abdullah's mind. Anwar knows Abdullah cares alot for Kamal and Khairy.

So Anwar uses this fear to create doubt in Abdullah's mind that Kamal and Khairy may not be safe if he leaves. But Abdullah knows it was too late for him to trun back the clock. He had made a mistake by agreeing to retire early and not to defend the president's post. Now Najib had won the post uncontested. As Ketua Bahagian Kepala Batas, Abdullah cannot influence events in Umno, but he can through loyalists like Ali Rustom, Rahim Tambee Chik and Zahid Hamidi. Zahid is a snake. He plays both sides of the game and he has money.

So Pak Teh Selangor is naive to believe that they met by chance and only to seek the doa of the holy man whose ajaran was said to have been declared deviant by the former Mufti of Selangor.We are talking about PM and Opposition Leader here.

PM don't just attend a kenduri without administrative and security arrangements. Even the place had to be sprayed with mosquito killer before he arrived. This is standard procedure.

So Abdullah and Anwar had planned the meeting or agreed to the plan set out by the holy man so that they can plan their future strategies where Anwar will rely on Abdullah's loyalists to fight Najib and in return he'll save Kamal and Khairy, Kalimullah Hassan, Lim Eu Gin, Patrick Lim from attacks by Pakatan Rakyat.

I agree with you Datuk that Anwar is more afraid of Najib than he is of Abdullah. If Najib is a monster, Anwar was responsible for teaching him some of the monster tricks. Najib was Anwar's vice youth chief in Umno back in the eighties.

Salam.

Ex-banker

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Sayang sekali cerita ini dipandang lebih besar dari cerita bajet mini.

Barackah said...

Dear Aband Dir

I am dissapointed that you choose to lend credence to Malaysia Kini's report.
Malaysia Kini? Who are they and who are behind them.
Come on bro, you have better resources, connection and networks to get the true picture of the meeting.
It is just a lunch whete the two were invited by the host.
If picture tells the story, Andullah indeed looked uncomfortable.
And why, may I ask. can't the different political camps sit down together for lunch.
Plotting against Najib in front of everyone? Baloney.
As usual, Anwar is getting political capital on this do. Typical of him.
Yep, he wants Abdullah to stay on.
But it's not gonna happen.
You know it too.
Let's not play out Dollah in his last few days in office.
If you say the host and Anwar conspire to trap Dollah, I am inclined to believe.

Anonymous said...

Datuk,

Apa yang nak dihairankan dengan pertemuan Perdana Menteri kita dan Ketua Pembangkang itu.

1. Bukankah Perdana Menteri kita sedang membilang hari? Jadi dia perlu merapatkan saf dengan mereka yang dia tahu boleh membantu mengkucar-kacirkan suasana menjelang dan selepas April ini.

2. Semalam saya terbaca dalam sebuah akhbar tabloid mengenai satu berita bahawa Perdana Menteri kita akan menerima ijazah kehormat Doktor Falsafah dalam bidang Pemikiran dan Tamadun Islam dari UIA Isnin ini. Penganugerahan itu, lapor akhbar berkenaan, adalah pengiktirafan terhadap usaha Abdullah memperjuangkan Islam Hadhari sebagai pendekatan menyeluruh bagi membangunkan umat manusia, masyarakat dan negara yang meletakkan Malaysia sebagai negara Islam progresif pada era globalisasi. Jadi pertemuan dengan Anwar sambil disaksikan Sheikh Mahmud di Hulu Langat itu Datuk, adalah untuk berbincang mengenai Islam Hadhari, masa depan Islam Hadhari, masyarakat Islam Hadhari dan negara Islam Hadhari. Tidak mengapa kalau ajaran Sheikh Mahmud itu sudah diisytiharkan sesat macam yang diberitahu oleh Orang Ulu Langat.

Tapi Datuk, maaf bertanya, menyaksikan bagaimana kucar-kacirnya pentadbiran dia, adakah Perdana Menteri kita itu layak digelar Pemikir? Di manakah maruah UIA sebagai pihak yang memberi dan Perdana Menteri sebagai orang yang menerima? Progresifkah Malaysia di bawah pentadbiran Abdullah?

CT Tanjung Perak

Anonymous said...

Datuk,

It is good to have leaders who would still look back to and mingled around with Ulama and Umara'...not too sure with Najib and the rest of UMNO Leader nowadayas...hope they will change for the better of themselves and Malay Muslim communities...Jgnlah asyik dok lepak kat Havana Club jer..

Hussein Tokia (bukan Nokia)
Tokai, Kedah

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,
FROM EX-BANKER TO EX-BANKER.

LOANS COMMITTEE 'A' CONCURRED AND FULLY ENDORSED YOUR COMMENTS AND HAD RESOLVED THAT ALL FACILITIES ACCOMODATED TO THE PM 'AAB' (AIMLESS, ARROGANT BONEHEAD) BE RECALLED WITH EFFECT FROM THE FOOL'S DAY.

THE LCA ALSO WUD LIKE TO ADVICE THAT TONIGHT IS MALAM 'SADAKALLAH' AND DON'T FORGET TO DO OVERTIME.. HEHEHE

ALFATIHAH, AMIN.

Tinta Hitam said...

Paklah said he had a core supporters to check on Najib..Hmmmn.It is like asking a thief to catcha another thief..

Indigo said...

Abdullah sampai lebih awal? Dan datng tak di undang? Abdullah sudah jelas memperlihatkan lemah pemikiran dan pendiriannya dalam tindak-tanduknya sebagai Presiden UMNO dan sebagai Perdana Menteri.

Nik said...

Dato'

Maybe you should revisit your comments on Najib taking the helm (i.e. your lengthy advise to Najib).

Does some of your advise still apply? Taking into account recent developments...

The Jury is still out on Najib and Rosmah.....

I'm also disappointed with Najib's Mini Budget. Whoever prepared it had little consideration for the little people.

Anonymous said...

Datok,
Saya suka mengaitkan pertemuan itu dengan ulasan/kenyataan DS Rais Yatim mengenai kuasa YDA untuk melantik PM/MB yang tidak semestinya dari kalangan sebuah parti yang menang majoriti,tetapi PM/MB boleh dilantik pada perkiraan YDA mendapat persetujuan dari YB parlimen/Dun.presiden UMNO mesti dilantik sebagai PM hanyalah trdisi tidak ada dalam perlembagaan ,sedangkan selepas PRU 12 banyak tradisi telah dibuang,apakah tradisi presiden UMNO ketika DS najib juga dibuang iaitu tidak akan dilantik sebagai PM.saya rasa inilah yang ditakuti oleh banyak pihak sekarang ini.mungkin ada persamaan dengan kes Ideris Jusoh dan Shahidan Kasim.ini adalah satu lagi episod dalam politik malaysia.
sekian
zmy

dan kajang said...

As'kum Dato',

1. Pelik juga apabila Pak Lah kata dia sebenarnya tidak tahu siapa akan hadir semasa Majlis tersebut.Sebagai PM takkanlah tidak ada orangnya yang melaporkan tentang kehadiran DS Anwar atau takkanlah beliau sendiri tidak ingin mahu tahu siapa yang hadir di Majlis itu.Kalau itu majlis resmi Kerajaan memang tidak dapat dipertikaikan kehadiran PM jika beliau dijemput kerana beliau adalah PM untuk semua.Tapi ini majlis persendirian. Sudah tentu akan timbul berbagai spekulasi mengenai pertemuannya dengan Ketua Pembangkang itu yang memang bercita2 nak jadi PM.

2. Sejak dua menjak ini Pak Lah seakan-akan cuba mempurak puranda pentadbiran negara dengan berbagai kenyataan yang kontroversi. Sebagai contoh isu PPSMI yang mana ia sedang ditangani oleh Datuk Hisham dengan berhemah.Hisham menyatakan bahawa ia akan dibentangkan kepada Kabinet untuk keputusan apabila tiba masanya.Tiba2 out of the blue Pak Lah mendesak supaya ia diselesai segera dan ia memberi jaminan bahawa desakan penentang itu akan diambilkira.Tidakkah ini merosakan kredibiliti Kerajaan dan Hisham sendiri.Penentang PPSMI ini pula tahu tentang kelemahan Pak Lah.Sebab itu mereka nak jumpa beliau walaupun Memerandum telah diserah kepada Agong.Kita tidak terperanjat jika Pak Lah arah supaya PPSMI dimansuhkan.Jika ini berlaku maka apa perlunya lagi Kerajaan dan Kementerian.Biarlah Pak Lah sahaja membuat keputusan mengenai semua isu berbangkit.

3. Oleh itu walaupun isu pertemuan Pak Lah/DS Anwar ini menimbul berbagai spekulasi tapi Pak Lah dengan muka kenyang menafikan tentang ada perbincangan.Tapi mengenali Pak Lah yang pernah beberapa kali bercakap tidak benar (bohong)maka isu kali ini juga tidak jauh bezanya.Sebagai PM,jika tidak ada apa yang penting nak dibincangkan,sudah tentu beliau tidak akan menghadir diri di Majlis eksklusif itu.Jika diteliti, sebenarnya ini adalah satu tindakan yang desprate bagi seorang yang reluctance untuk menyerah tampok kepimpinan negara.

ab said...

Salam dato'

MINTA MAAF kepada semua pembaca.

AAB has been tested----FAILED.
AI has been tested-----FAILED.

LET us move on and get on with the salvaging the economy and bulid this nation for us. LET HISTORIANS write about these two personalities later on.

AAB will critise the gomen in less than 2 months from now,like TDM, like AI,like KT and ohers..the gomen WAS VERY GOOD WHEN THEY WERE IN OFFICE AND THE GOMEN WAS VERY TERRIBLE WHEN THEY WERE OUT OF THEIR OFFICE..!.

Just a suggestion... just pack-up yourself and your families and
get your and your familes a new citizenships anywhere if you HATE
MALAYSIA...

SO FAR HAVE NOT HEARD CHINESE AND INDIANS IN LONDON,NEW YORK, PARIS,AMSTERDAM and etc demontrate
to get a seat in parliment,local council,want chinese or tamil school,want chinese temple ar indian temple there..WHY?...NO BALL ONE laa! BOLIH OUTA kat malaysia saja sebab orang melayu masih`dungu'..once they learn good english,good math and good science, you all better wath your PERANGAI dan NAFSU!!.


Abu Bakar Ab Rahman

amoker said...

The 3 should have talked and brainstormed on the budget. What a lousy budget with no solid details on accountability.

Am not sure even Najib is as good as he is PRed. He just mentioned that the RM60 billion package is designed to avert recession. Duh .... too late.

Anonymous said...

Salam Dato',

Saya rasa pertemuan ini tidak ada apa-apa isu. Cakap-cakap hanya spekulasi saja. Mengeratkan siratulrahim takde salahnya, walaupun bermusuhan.

Saya tak pastilah samada Najib akan menjadi PM yang lebih berwibawa dari Pak Lah. Tapi berdasarkan, ada beberapa historical background yang kurang baik tentang Najib, susah untuk Najib bagi mengatasi Pak Lah.

Tak tahulah...mungkin saya silap.

Anak Bayan.

Dr Osman Kalui. said...

Dato Kadir.

Pelik juga kenduri di rumah Shiekh Mahmaud ,salain dari Pak Lah dan Anwar,tetamunya yang lain ia lah Yusuf Kala,Vice President Indinesia dan Tok Sami King Bumubol,Thailand.

Jadi jikalau Najib mengunakan sami dari Kerala,jangan lah kita hairan.

Jikalau di tanya Lim Eu Jin dan Kee Yong Wee,penasehat Pak Lah,mereka hairan bagaimana Pak Lah menukar fikiran untok retire awal samasa menghaziri mesyuarat MKT.Pada hal semasa bermeshuarat di rumah ia akan bersara pada tahun 2011.

Juga yang peleknya,sabuah patong hindu di jumpai di dapor rumah pak Lah di Putra Jaya dan Pak Lah terpaksa meminta saorang kiai dari Jakarta untok membuangnya.

Walau apa pun yang berlaku di ulu langat dalam pertemuan antara Pak Lah dan Anwar.Negara kita sedang menuju ka arah kehamcoran.Wang Negara sudah tiada.Sabahagian besar wang pekage ransang di ambil wang EPF.

Kutipan cukai akan berkurangan,cukai Petronas akan berkurang kerana harga minyak jatoh.

Najib didalam ucapan budgetnya di Parliment,meminta Pembangkang membantu kerajaan untok menaggani masaalah politik.Tapi BN pada masa yang sama jika akan peluang akan bantai PKR.

Kita tunggu dan lihat samaada Najib berani berdamai dengan PKR atau ia akan lebeh agressive.Jika Tun Daim lah menjadi penasehat Najibnya ,sudah tentu perang salib akan berlaku.

shahimah said...

Masalahnya dengan Pak Lah ni, he's a weak leader and whatever he does seems to be in the wrong. Kadang2 saya kesian jugak tengok dia but he has his own self to blame. Maybe the Fourth Floor Boys did not manage to brush him well enough other than brushing rakyat's wealth...

Republican Reds said...

meeting is a positive move towards a bipartisanship politics here in Malaysia and who knows,maybe though least likely the forming of Malaysia first unity government in Malaysia.lnh tough times the government would require the support of all parties including opposition,NGO's to the common people.Remember during the aftermatch of the May13 incident,Malaysia got through because of the opposition like PAS,PPP,Gerakan and others join forces with BN to form a unity government.Of course in this context,history has shown us that joining BN would be unnecessary as you would be dumped after the are doing find,kso joining a government with them is the best solution for the country to tackle the problems that we are facing such as the worst economic crisis since the great depression for starters.

spontaneous said...

Can Abdullah be interrogated by UMNO Disciplinary Committee for his "spontaneous bumping" into Anwar?

Any potential leakage of UMNO's important info to Pakatan Rakyat?

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

jgn begitu tuan sawit, kalau anda kecewa budjet "mini skirt" dsn tidak menarik minat bloggers, apatah lagi hampa yang berhormat2 di parlimen semalam setelah tidak dibenarkan menyoal atau mencelah semasa perbentangan, elok sahaja text budjet itu dibacakan sahaja oleh rosemah!!!

p/s : pasti ada ops lalang besar-besaran nanti oleh dsn...innanlillah

HAMBA ALLAH

OKJ said...

Salam DAKJ

Snippets (Wah! dah macam Tun)

1.Dato’ pernah tengok hantu. Biasanya orang nampak hantu tu adalah orang yang penakut. So, betul ke nampak hantu Monggolia tu; ke sebab takut kat our next PM.

2.Orang Melayu kalau ikhlas nak menolong tak ada syarat. Allah akan bagi ganjarannya nanti. Ini nak menolong bajet mini tapi letak macam macam syarat. Biasalah, ikhlas tapi jauh. TQ.

Ahmad said...

Salam Dato'

Bersetuju dengan Roti Planta, pertemuan itu hanya mengeratkan siraltulrahim sesama saudara Islam. Diharapkan sesuatu yang memberi kebaikan kepada semua JIKA benar sekiranya isu politik lah dibincangkan oleh Pak Lah dan Anwar..

Jed Yoong said...

Datuk,
Can you believe the guy who LIED to reporters the day before dissolving parliament to pave way for the last elections?
Pinch of salt, with Pak Lah, in one ear, out the other.
Sekian.

Madam Curi said...

Dear Datuk AKJ,

I'm just so tired of all these games that politician play.
My resolve is to work hard and ensure that my students get the best of me :)

mamai said...

inilah masalahnya bila orang pandai menulis....buat spekulasi.

apa salahnya mereka bertemu bertanya khabar sesama muslim atau sesama umat...

abdullahngah said...

Namapknya orang Datuk Seri Mohd Najib Razak mulai sangsi dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Pertama Abdullah Ahmad Badawi yang akan serah jawatan perdana menteri selepas perhimpunan agung ujung bulan telah melantik Datuk Dr. Abdullah Md Zain sebagai penasihat agama.

Ada yang berkata tidak wajar Abdullah melantik Dr Abdullah Md Zain, sedangkan jawatan perdana menteri yang sandang akan berakhir tidak lama lagi.

Semacam munasabah bahawa Abdullah Ahmad Badawi tidak akan serah jawatan itu dalam satu peralihan kuasa yang dijanjikan tempoh hari.

Kesangsaian itu bertambah kuat dan kukuh bahan buktinya apabila Datuk Abdullah bertemu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam majlis kenduri rumah Sheikh Mahmud di Ulu Langit.

Pertemuan empat mata itu jadi isu besar oleh sesetengah pihak dan ada yang mengatakan antara berdua itu ada agenda disebalik pertemuan tidak rasmi itu.

Bagi saya tidak masuk akal Datuk Seri Abdullah yang sudah tiada apa apa jawatan dalam umno malaysia kecuali pengerusi perhubungan Umno Pulau Pinang akan kekal jadi perdana menteri.

Secara tradisinya jawatan perdana menteri mestilah seorang presiden Umno.

Jika beliau berbuat demikian sudah pasti jadi luar biasa dan pelik dan adalah mustahil PKR hendak lompat parti. Lebih lebih lagi PKR adalah parti terkuat era politik mutakhir ini.

Orang politik walaupun berbalah macam hendak pecah kepala, tetapi apabila bertemuan dalam satu satu majlis mereka tidak bermusuh satu sama lain.

Oleh itu pihak media mencari jalan untuk melaga laga mereka melalui rakaman gambar dan cerita yang barangkali sangat menarik perhatian umum.

Apa lagi dalam situasi kini yang mana orang sibuk memperkatakan peralihan kuasa yang dijanjikan tidak mungkin berlaku dek peranan yang dimainkan oleh pihak pembangkang.

Sehubungan dengan itu, sudah ada kalangan orang umno yang cuba ambil peluang untuk meraih sokongan, terutama yang akan bertanding jawatan timbalan presiden, naib presiden, ketua pemuda ketua wanita dan majlis tertinggi.

Masing masing ada agendi terseniri, termasuk datuk Seri Abdullah dan Anwar Ibrahim yang masih ada kalangan yang berusaha sedayaupaya untuk memasukkan semula dalam umno.

Dalam politiik tidak ada mustahil. Musuh boleh jadi kawan dan kawan boleh jadi musuh.

Dr Mahathir yang beri jawatan kepada Abdullah tiadak lama kemudian jadi musuh ketat, atas sebab tidak ikut kata.

Saya kenal Datuk Seri Abdullah ketika berkawan akrab dengan Allayarham Encik Mohd Ali Bakar bekas pengarah pusat latihan belia negara Pertak.

Bagi saya apa yang dilakukan olehnya ketika berada ditepi jurang jawatan yang disandang sekarang hanya sebagai batu ujian kepada para pemimpin Umno yang masih tidak mahu berubah bahawa jawatan dalam politik Umno adalah lubok Emas,

Baik Dr Mahathir, Abdullah sendiri, Datuk Seri Najib hatta orang orang yang terkemudian sekalipun.

Sesiapa sahaja yang menjawat jawatan tertinggi dalam umno dan kerajaan sudah pasti akan jadi jutawan segera, baik anak, baik menantu, baik adik, baik kawan baik perempuan.

Sah mereka akan jadi jutawan.Itulah agenda orang Melayu dalam Umno.Tidak lebih daripada itu, sebab itu amalan rasuah menjadi darah daging mereka.

Bajet mini sebanyak RM 60 bilion juga merupakan agenda utama datuk Seri Najib supaya wang dapat dialir secara mudah, iaitu mudah alih berbanding bajet 2009 pasti akan ikut jadual secara berperingkat.

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

ajak makan jea datuk...saya kira kalau dia tahu anwar ada situ sudah tentu pak lah tak ke sana...

tapi masa haji hadhi dipelawa musyawarah dengan UMNO tak pula dikatakan pak lah jumpa haji hadhi...

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

1. Assuming for while that speculations about Pak Lah stays in power after Umno G.E are true, what could Umno's warlords do?

2. Assuming that Umno's warlords couldn't do anything, what would the scenario for the country be like?

Thank you.

Azman Mohd Isa

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Sdr Hamba Allah kata;

"jgn begitu tuan sawit, kalau anda kecewa budjet "mini skirt" dsn tidak menarik minat bloggers, apatah lagi hampa yang berhormat2 di parlimen semalam setelah tidak dibenarkan menyoal atau mencelah semasa perbentangan, elok sahaja text budjet itu dibacakan sahaja oleh rosemah!!!"

Buat sdr Hamba Allah, saya dok harap para blogger akan bincang bajet mini tu sebab saya ada banyak kemusykilan.

Pada pendapat saya, jika ekonomi negara diibaratkan sebagai orang sakit, orang sakit ini hanya diberi ubat tahan sakit dan bukan ubat untuk menyembuhkan penyakit.

Indigo said...

Scribe,

Greateat Memories
(african chills is an other cd)

Let me, allow me to thank you
thank you dato' thank you dato'
terima kasih pak kadir jasin
for such a lovely bla bla bla
as only you could pull it off

blase in french is again in eu
something is just not right
as american bernard madoff off to jail

- THE PONZI KING! fellow inmates
treat him nice as the lovely requeim:
A 'sorry and ashamed' Bernard Madoff pleads guilty
By LARRY NEUMEISTER and TOM HAYS,
Associated Press Writers –

NEW YORK – Saying he was "deeply sorry and ashamed," Bernard Madoff pleaded guilty Thursday to pulling off perhaps the biggest swindle in Wall Street history and was immediately led off to jail in handcuffs to the applause of his seething victims in the courtroom.

U.S. District Judge Denny Chin denied bail for Madoff, 70, and ordered him to jail, noting that he had the means to flee and an incentive to do so because of his age.

Madoff earlier spoke softly but firmly to the judge as he pleaded guilty to 11 charges in his first public comments about his crimes since the scandal broke in early December

too many knives that cut both ways
to many knaves that fall both ways
and what funny fellow creatures
comments posted and amusing
a tiger a cube in a blurr
snapshots and peace purring amokers

as a samurai would have it - extra!
sumimasen is a japanese wrestle
a barbie doll all hitched up jawa
as imaginative as only the soul
could profound to whisper a snare
to seek a command performance

what will it be that concedes
with a strenuous strikes strategic
shall it be the father of the son
hear his command! proceed!
and regards to tun che det cherished
his long campaign and style bestowed
let it be that abdullah chose anwar
- he waited for him
sapertimana riba itu zalim

and ke mana tumpahnya kuah!

greatest memories last very long
and how a man to his beginnings end
siapa yang tahu bersyukur beruntung


the battle has just begun, scribe
is tun dr mahathir up to it?
(check mate, scribe, and perhaps a rose
can tell us in how many moves)

Mika Angel-0 said...

Scribe,

Greatest Memories
(african chills is an other cd)

Let me, allow me to thank you
thank you dato' thank you dato'
terima kasih pak kadir jasin
for such a lovely bla bla bla
as only you could pull it off

blase in french is again in eu
something is just not right
as american bernard madoff off to jail

- THE PONZI KING! fellow inmates
treat him nice as the lovely requeim:
A 'sorry and ashamed' Bernard Madoff pleads guilty
By LARRY NEUMEISTER and TOM HAYS,
Associated Press Writers –

NEW YORK – Saying he was "deeply sorry and ashamed," Bernard Madoff pleaded guilty Thursday to pulling off perhaps the biggest swindle in Wall Street history and was immediately led off to jail in handcuffs to the applause of his seething victims in the courtroom.

U.S. District Judge Denny Chin denied bail for Madoff, 70, and ordered him to jail, noting that he had the means to flee and an incentive to do so because of his age.

Madoff earlier spoke softly but firmly to the judge as he pleaded guilty to 11 charges in his first public comments about his crimes since the scandal broke in early December.

too many knives that cut both ways
to many knaves that fall both ways
and what funny fellow creatures
comments posted and amusing
a tiger a cube in a blurr
snapshots and peace purring amokers

as a samurai would have it - extra!
sumimasen is a japanese wrestle
a barbie doll all hitched up jawa
as imaginative as only the soul
could profound to whisper a snare
to seek a command performance

what will it be that concedes
with a strenuous strikes strategic
shall it be the father and the son
hear his command! proceed!
and regards to tun che det cherished
his long campaign and style bestowed
let it be that abdullah chose anwar
- he waited for him
sapertimana riba itu zalim

and ke mana tumpahnya kuah!

greatest memories last very long
and how a man to his beginnings end
siapa yang tahu bersyukur beruntung


the battle has just begun, scribe
is tun dr mahathir up to it?
(check mate, scribe, and perhaps a rose
can tell us in how many moves)
there is nothing to be ashmed of
just horrible regrets
if you are not careful

A KADIR JASIN said...

Sdr Azman Mohd Isa, asked:

1. Assuming for while that speculations about Pak Lah stays in power after Umno G.E are true, what could Umno's warlords do?

2. Assuming that Umno's warlords couldn't do anything, what would the scenario for the country be like?

My thoughts are:

Ngah


1. The convention that Umno President is automatically the PM will be destroyed;

2. Anybody can then challenged the right of Umno President to be appointed PM;

3. Party democracy will be sabotaged and perveted;

4. Umno will break into factions with the majority supporting Mohd Najib;

5. Those Umno members and supporters who voted the oppositions in GE 12, may not return to Umno;

6. Abdullah will be a lame duck PM;

7. There could be constitutional crisis and security issues;

8. The investors, local and foreign, will lose further confidence in the country;

9. The economic crisis will get worse;

10. Pakatan Rakyat is assured victories in the 3 by-elections to be held on April 7. One up for Anwar; and

11. The rest I dare not imagine.

Thank you.

wali said...

Komen "orang islam" jelas tidak belajar sirah.... dalam zaman awal sirah Rasululah... ada 7 orang yang Rasululah doakan supaya Allah laknat mereka kerana kezaliman mereka kepda Rasululah.. peristiwa ini berlaku apabila mereka meletakn bangkai najis di atas belakang Rasul semasa baginda sedang sujud ketika solat di hadapan kaabah sehinga siti fatimah membuangnya semula.. Mereka yang di doakankan supaya dilaknat Allah salah seorangnya Abu Jahal bapa saudara Nabi dan kebanyakan mereka mati dalam Perang Badar dan Uhud dengan penuh kehinaan... Senjata terakhir kita adalah doa untuk menghancurkan musuh... Berdoalah supaya Allah melaknati orang Kafir Harbi dan Munafik...

Matureman07 said...

Lets not paint a picture as it Abdullah was the guilty one. In the first place, it was Najib working with TDM and Muhyiddin to pressure Abdullah to step down inspite Najib repeated public acknowledge that he will abide by the agreed timeline. There is no doubt UMNO is split and that got nothing to do with Anwar. In fact, the person responsible is TDM. So why is he complaining? I suppose Abdullah is now using the same prescription used by Najib previously on Najib. ie publicly stating he will abide by the timeline to handover but secretly doing the reverse.

If Abdullah wants to discuss with Anwar, it would not have done that way. Who know, they could have met several times already. This one is done deliberately to show to Najib supporters. With so many people present, nothing could be discussed but the intend was to show to Najib and his supporters that Abdullah is still influential and don't play out his men.

zero1 said...

What ever their excuse or justification may be, the meeting did tickle both camps into love hate ecstasy and mooted more speculations. Just let it be, but like Orang Islam, I can't help wondering how the ulama would pray with words of wrath like he did.

Anonymous said...

Datuk my two cents worth on the meeting between Abdullah and Anwar.

[1] The meeting was to formalise the formation of the UNITY GOVERNMENT in the presence of a holy man, where the two made their commitment in shaping the new political regime for Malaysia.

[2]In a vote of NO CONFIDENCE motion brought by UMNO to topple Abdullah, Anwar together with a break away faction within UMNO will vote alongside the current opposition, which will see the motion defeated, with Abdullah remaining as PM, leading the way to the formation of a UNITY Government made up of UMNO, PKR, PAS, DAP and parties from SABAH and SARAWAK

[3] The agreement was formalise by independent witnesses from INDONESIA and THAILAND to pave the way for early recognition by the neighbouring countries within ASEAN

[4] The deal was sealed in a solemn swearing ceremony as it is called a Bai'ah before a Holy person

[5] With the formation of the UNITY Government Abdullah will remain as Prime Minister, allowing him to elect ANWAR IBRAHIM as the Deputy PM and Cabinet Members made up of the different component parties of the UNITY Government.

[6] The formation of the UNITY Government will mean the beginning of the extinction of UMNO as a Malay Party

Thank you - please sue me if I am right in my conclusion of the historic swearing ceremony and damm me if I am wrong

Anonymous said...


wali said...
Komen "orang islam" jelas tidak belajar sirah.... dalam zaman awal sirah Rasululah... ada 7 orang yang Rasululah doakan supaya Allah laknat mereka kerana kezaliman mereka kepda Rasululah.. peristiwa ini berlaku apabila mereka meletakn bangkai najis di atas belakang Rasul semasa baginda sedang sujud ketika solat di hadapan kaabah sehinga siti fatimah membuangnya semula.. Mereka yang di doakankan supaya dilaknat Allah salah seorangnya Abu Jahal bapa saudara Nabi dan kebanyakan mereka mati dalam Perang Badar dan Uhud dengan penuh kehinaan... Senjata terakhir kita adalah doa untuk menghancurkan musuh... Berdoalah supaya Allah melaknati orang Kafir Harbi dan Munafik...

12:03 PM


Allah Taala yang melaknat mereka yang menghina nabi, bukan nabi. Janganlah putar-belit fakta, nanti jadi fitnah.

-Islam-

Indigo said...

Scribe,

In For A Dirham, In For A Dinar
(the snake charmers way)

The Madani-Hadarians:
yes and as very interesting
in the concept of unity is
the trinity as the concepcion
as the suluk and phantom pantheism
striking a monotheism chord true
in the unity government seculo-religio

brilliant idea is it not
the lightning flash of vision
the heart of divine inspiration?

one may wonder when two wrongs
do not make one right and three
is a company - even if it is
and selodm is namus-akbar
in the present tense

while at the mandrin
overlooking the fountains
and thoughts flow and ebb
appearing and disappearing
as the guests of the towers
in the city warm nights

a fool and his money will soon part
and as it is with twins
three fools and their monies
even they be holies or mystics
and gnostics and dalai lamas

(i guess all the good and not so good rooms in KL are all taken up, scribe - the downfall of abdullah is the show, i love to catch - so are they going be an old umno dog less or a topcat)

Anonymous said...

Salam, tidak ke PM kita yang lepaskan AI dulu dari penjara sg buloh. Dia flip flop lagi. What is our PM trying to potray? Pergi pon tempat ajaran sesat.
ml

Anonymous said...

"What happened today was historical, we hope IT WORKS!" Mohd Sayuti quoted an organiser of the event as saying.

1) Kalau Pak Lah nak jadi hero last minute ni senang je, jangan lepaskan jawatan PM kat Najib. Lepas tu kalau keadaan mendesak, terus bubar parlimen dengan alasan untuk kestabilan politik dan ekonomi dan kononnya untuk dapat mandat yang besar daripada rakyat. Lagipun keadaan kelam kabut kat Perak pun belum selesai lagi.

2) Pak Lah duduk diam2 kat rumah, suruh KJ dan yang lain-lain "join" Anwar bersama Pakatan Rakyat. Tinggalkan Najib sorang-sorang dengan UMNO. Tak payah tunggu PRU 13. Amacam! OK tak idea ni? Mungkinkah ini yang dibincangkan oleh Pak Lah dan Anwar? Wallahua'lam...

-Arif-

Mustapha Ong said...

Greetings to DAKJ & bloggers.

Salam Datuk, you have raised a very interesting topic entitled "Abdullah: No Agenda in the Meeting with Anwar". More interesting when you received positive and negative comments from all those who are closed to Pak Lah and Anwar Ibrahim.

For now, we should forget reports filed in Malaysiakini and Malaysian Insider, both had become obsessed with the oppositions lately.You and I know who are those behind both the alternative media of the opposition camp.

For the record, I happen to be one of those who appears to be close to Pak Lah and Anwar, both whom I have known since the mid 70s. Datuk, I don't wish to remain silence all my life and look so stupid when my good name was splashed all over the print and eletronic media, as one of former PM Mahathir's conspiracy men planted in WDC.What conspirarcy when I had better things to do during my tour of duty in WDC?

I am not a "maggi mee" celebrity by default but I do not know why people like Anwar, Azmin, KJ (i mean Kamarudin Jaafar)and Khalid Jaffar, who knows me had placed me in this kind of so called "degraded political conspiracy in their ploy to overthrow the BN government under former PM Mahathir".They even had a hand to shorten my tour of duty so that I could be re assigned back to KL prematurely before I could retire in peace.

I know in the name of Allah swt, my loyalty is with my government first, and my leaders and party (ie UMNO) second, and my other friends across the political, last but with caution from time to time.

I am convinced that I should be seen as a political gentleman, when everyone else started to sue Anwar and counter sue, etc. I don't want to get those "duit haram": even it,s for a hundred million dollar. Those who had framed me had died and gone, and I firmly believe if you "fitnah" orang yang tidak terlibat untuk bersubahad, maka balasan nya adalah di hikmah dan fitrah Tuhan yang Maha Esa.

As for Abdullah and Anwar's sensational lunch, I don't think we in UMNO/BN should place any importance to the lunch rendevous. Pak Lah always enjoy food and company of good old friends, while Anwar enjoys to be seen with controversial politicians and celebrities.

I believe we should not speculate, but perhaps the Sheikh himself should now speak up the truth and nothing but the truth. Now that Pak Lah is out and Najib is in to lead this nation, it is more important that we do not sucumb to the agenda of Anwar and his gang.

Who will believe the words of Sayuti or Ismail Yahya, both are up to their sleeves in the name of opposing UMNO/BN governance under Najib Tun Razak. Why should they so scared of the new PM? Maybe Anwar is shitting cold in his pants now, as Najib may finish him in his political dreams to be the next prime minister in waiting. Anwar can wait and I believe Najib will be in power firmly with his one ear on the ground, the other ear on the fence and listen to the people until 2023. ie 14 years from now, insya-Allah.

You and I know what is in the mind of Anwar, when he is furiously encouraged by what's happening in Thailand, and God forbids will not happen in Indonesi after their Presidential Election. May God bless Malaysia, Najib and his dynamic team to lead us all Malaysians for some ray of hope and aspirations, with political and economic stability, now that national security is in the good hands of Hishammuddin Home Affairs) and Ahmad Zahid Hamidi(Defence). Hidup Malaysia Hiduplah Bangsa berlandasan kepada Satu Malaysia!

Anonymous said...

The intelligible answer

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).