Sunday, August 30, 2009

Memories Of Days Before Merdeka

A Kadir Jasin

[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

ON the eve of the 52nd anniversary of our country’s independence, let me implore you to give Malaysia a reprieve. This is not a bad country. Not a failed one too. Those of you who have lived as long as I do must surely know this.

For most Malaysians, this is the only country that they know, the country that they’re born in and the country that they shall die in. Most are stuck he here by the lack of choice, but the majority stays on by choice. Then there’re the transients. They come home when the pickings are good and leave when the pickings are thin.

Say what you may, this is not a bad country. Who among the post-merdeka generations know about the nightly curfews and the pounding of the big guns during the Emergency? Or had their stomachs bloated by worm infestation, skin pockmarked by scabies and the faculty retarded by malnutrition?

Who remember the local Chinese tauke dragged out of his house, had hit throat slit and tied to a tree by the Communist terrorists for failing to cooperate with them or for being an informer?

And who remember the tens of thousand of poor Malay youths who were drafted into the Malay Regiment and as Auxiliary Constables (AC), and under the command of the Orang Putih fought the largely Chinese Communists?

Well, they were told that they were fighting for the country, for the ibunda (motherland). But in reality they were fighting to protect the towns that were alien to them. They died so that the English Tuans and Mems could live in the safety of their hilltop bungalows with their Chinese Amahs, Malay Amats (drivers) and Indian Apus (gardeners).

They died so that the British-owned tin mines, rubber plantations and tea estates thrived. Their villages, in the meantime, were left to in the hands of the rudimentarily-trained and lightly-armed Home Guards.

My dad, who died less than three months ago at the age of 85, was a commander of the local Home Guard unit. He was trained somewhere in Sungai Petani for three weeks on how to march, handle shotguns and build mud fortifications.

Since the Chinese were the favourite targets of the terrorists, our village kubu (fortification) was located at the entrance of the Chinese village that was then situated between the paddy fields to the east and the Pendang River to the west.

For their services, my father and his Home Guard unit members were allowed to keep their government-issued shotguns, which my did until a few months before he died when he surrendered it back to the police.

Since then, Pekan Tanah Merah had been moved from the riverbank to the road junction we then called Simpang Tiga. The Chinese population boomed. If they once squatted on Malay land and river reserves, they now own their own shops and land in the Bandar Baru Tanah Merah, which was converted from the Malay Reservation Land.

Some months ago I took a drive from my kampung to Selama in Perak, passing through some of the communists infested areas like Sungai Ular and Serdang. It was nostalgic although these places have been transformed beyond recognition by economic development.

Back in the 1950s, my late grandfather, Haji Hassan Md Isa, would take us in his black Austin A40 motorcar to Selama to visit my auntie. The peril of the journey manifested itself in the many police and military roadblocks that we had to go through. Everybody must have identification papers and only a limited amount of cooked food was allowed.

The rational was if we were attacked by the terrorists or if we were their sympathisers, the cooked food we had with us would not last them very long. But rice, sardines, sugar and flour could sustain them for weeks or even months.

It was a Friday and I saw more Indonesians and sub-continental people leaving the local mosque than the scrawny locals I was once familiar with. All the old people of the village had died, killed not by the terrorists but by over consumption of subsidised sugar that made billionaire out of Robert Kuok.

The crystal clear Sungai Krian and its tributaries once famous for their game fish are gone. Today their water is mirky brown though snakeheads and the African catfish, according to an avid local angler, are abundant.

So on this auspicious occasion, I would like to dedicate a doa to the fallen members of the Malay Regiment, the AC and the Home Guard, and a vote of thanks to their surviving members – and not forgetting the Commonwealth soldiers who fought alongside them.

Merdeka, merdeka, merdeka.

FOOTNOTE – Earlier thin month, the United Kingdom suspended the Turks and Caicos' self-government after allegations of ministerial corruption. The prerogative of the government and the House of Assembly of the island nation of 30,000 are vested in the islands' incumbent governor, Gordon Wetherell, for a period of up to two years.

33 comments:

langit biru said...

Mengenang nostalgia memori lama cukup baik dan berkesan untuk kita ambil pengajaran daripadanya.

Mungkin kesimpulan yang Dato' mahu sampaikan adalah "BERSATULAH MELAYU UNTUK TANAHAIR TERCINTA". Saya setuju.

Bahkan menjadi kebimbangan saya juga bilamana pemimpin-pemimpin muda terutama yang "berpendidikan barat tapi lupa sejarah tanahair" mengemudikan negara satu masa nanti.

Sengaja saya garapkan "berpendidikan barat" sebabnya, pergi belajar disana sebenarnya satu kelebihan yang besar,dapat membuka minda dan lebih bersifat terbuka. Akan tetapi, kalau lupa atau lebih tepat tak tahu sejarah tanahair sendiri dan tiada roh keimanan dalam diri, sifat keterbukaan ini nanti mampu mengikis budaya kemelayuan yang bertunggakkan Agama Islam,
bukan sedikit demi sedikit tetapi begitu cepat dan rakus.

Dan hakikatnya, UMNO dulunya semakin kuat bilamana guru-guru,bijak pandai melayu dan ahli agama/ulamak melayu mula masuk UMNO dan mewujudkan sayap baru Biro Agama UMNO. Mereka inilah yang memulakan slogan semangat perjuangan "HIDUP MELAYU".

.....tetapi akhirnya, golongan ini disisihkan!!!

ab said...

Salam Dato'

Merdeka,Merdeka,Merdeka....
Ini lah negara aku.


YES, I AM BORN HERE, RAISED HERE,EDUCATED HERE AN ABROAD,
LIVE HERE AND MOST LIKELY I WILL DIE AND BURIED HERE!.......

AND ALL THESE ARE BY MY OWN CHOICE...tanpa paksaan apa pun.

The present confidence and support fallouts (started) in BN has spreaded beyond imigination of parti perikatan founders....and has spreaded to the opposition parties as well..

The days of malays,chinese,indians and others are over..replaced by what-malay-parti-apa?,
what-chinese-sokong-siapa?, what indian-ikut-siapa? and we-are-following-the-who-can-give-me-or-us-the-most-money-and-opportunities.

The public attitude of anti-government-of-the-day and pro-opposition-of the-day will inflict a permanent public disorentation and nation building confusion, wondering endpoints and you-scratch myback-i-scratch-your-back
regime.

KITA NAK JADI NEGARA SOCIALST KA DATO?

Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Yes Dato', this is my country and here is where my journey will end. But I will not allow those people that are abusing their power now,... don't you think so!!! there are too many of them in BN/UMNO? to continue doing so and I will fight as long as I live.
No body says this is a bad country but there are too many bad people running the country.
If you say it is not a failed one may be you are right for the moment but surely it is going into the failed direction sooner or later!!!
So please wake up Dato' jangan terus jadi mat jenin dan Pak anggok with all the memories that is self defeating.Salam Ramadhan. Amelayu69.

el-Barokhas said...

Indeed, Malaysia is not a bad country. Not a failed state. Not yet.

But the direction in which it is heading (Somaliaway probably) is worrying.

My hope and prayer, on the occasion of Malaysia's 52nd anniversary as an independent nation, is for the quick restoration of the judiciary and the Anti-Corruption Commision as genuinely independent and effective institutions.

The future of Malaysia as a country lies on justice and fair play and a clean government. Everything else should automatically follow.

Let's not repay our founding fathers, who sacrificed their wealth, lives and limbs for a Malaysia worthy of its place in a more equitable world, with national implosion and destruction arising from our preoccupation with material gains and power greed.

dan kajang said...

Assalamulaikaum Dato',

1. I was then seven years old and in standard one at Tunku Abdul Halim Primary School in Kampung Baru, Alor Star when Malaya became independant in August 1957.I can't recall much of the events of the pre independent.

2. However, I can still remember the occasion of Merdeka celebration at my own place in Alor Star.We were then staying at the goverment quarters (barracks) near the Alor Star General Hospital.And for your information, our house was near Dr. Mahathir's goverment house quarters when Tun M was serving as a GP at Alor Star General Hospital and we were also neighbour to Datin Sri Wan Azizah (DS Anwar's wife) when she was staying with her uncle during her school days.Mind you,when I had the opportunty of having a lunch with Tun Dr. Siti Asmah at Seri Perdana sometime ago, when she was the 1st Lady I did tell her I was Tun's neighbour in Alor Star.To my suprise,she knew the place well and even remembered Wan Azizah was also once their neighbour.

3. On the eve of Merdeka we decorated the whole barracks with Malayan and states flags.During that time we can't afford to buy the ready made flags. So instead my mother sewed the Malayan flags herself.I remembered she sewed correctly the eleven yellow-white stripes of the newly Malayan flag.Unfortunately she can't correctly construct the exact 11 points of the star on the flags she sewed.As a result we saw more than 11 points of the star on our self made Malayan flag.Of couse we dare not complain and who cares. What was important then was the true spirit to celebrate Merdeka by the rakyat.Today, it is sad to see that even the flags can easily be bought or even been given free of charge, we hardly see the flags been raised in most of the Malaysian houses.

4. My father and our neighbours who were all the supporting staff of goverment servants organised our own small scale celebration such as mini sport events and feast for the residents of the barracks on the Merdeka day of 31st. August 1957.That I can still remember very well until today.I don't think this spirit of celebration exist today amongst the Malaysian.Selamat Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan Ke 52 to all Malaysian.

buta sejarah said...

bukan ke 310857 adalah tarikh kemerdekaan buat tanah melayu dan negara malaysia hanya terbentuk pada 1963....

sewajarnya 31ogos harus dirayakan oleh warga semenanjung saja.
tolong bagi penjelasan datuk!!!!

ORANGUTAN PENANG said...

TOK KADIAQ,

ITS GOOD TO SEE THE INDEPENDENCE MINDS OF THE MALAYS,BE IT PRO OR ANTI GOVERNMENT EMERGE.

ON BOTH SIDES WE HAVE THE 'EDUCATED'
MALAYS WHO BELIEVE IN THEIR CAUSE.

UNLIKE OTHERS,WE ARE SPLIT IN TWO,
ALMOST EQUAL.BOTH HAVE VALID REASONS.

BUT LETS NOT FORGET A BIG NUMBER OF US,LIKE SOME OF MY RELATIVES IN GAJAH MATI WHO ARE DIEHARD PAS SUPPORTERS AND PONDOK CHEGAR WHO SUPPORT BN.

THEIR MINDS ARE STILL DEPENDENT ON SO CALLED 'EDUCATED' MALAYS.

'EDUCATED' ONES,PLEASE BE CAREFUL.BE IT ABROAD OR LOCALLY.

PASAI ADA YANG BELAJAQ DI UM,BILA JADI KETUA,BURUK KAN NEGARA DI MATA DUNIA!

ADA YANG BELAJAQ SAMPAI PAKISTAN,MESIR TAPI KATA KALU TAK IKUT CARA PARTI DIA TAK BAU SYURGA!

ADA SAMPAI UK TAPI PULUN KAT KENGKAWAN SAJA!CHEERS..YAMSENG..

IN THIS TANAH TUMPAH DARAH KU,OPPORTUNITIES ARE EVERYWHERE
TO BE REALISED.I REALLY BELIEVE IN THIS!

A FEW DAYS AGO ANAK PENJUAL NASI LEMAK WAS THE BEST MALAYSIAN STUDENT IN SOUTH AUSTRALIA.

ARWAH DR ISMAIL SALLEH TERCATAT NAMA DALAM GUINESS REKOD.

MACAM MACAM LAGI MELAYU MAMPU!

HANYA KITA BOLEH UBAH BANGSA KITA!

MERDEKA!MERRDEKA!MERRRRRRRRRDEKA!

abunawaz said...

Kalau Datuk keluar dari sembahyang Jumaat nampak lebih ramai pendatang Indonesia dan Bangladesh dari orang muslim Malaysia.Kalau diperayaan menyambut merdeka pun lebih ramai mereka dari penduduk tempatan.Kadang-kadang nak keluar kebandar pun dah malas, lebih ramai mereka dari kita .
Mengapa kerajaan membiar gula dimonopoli oleh seorang tauke sahaja ini menyusah kan rakyat,mereka sewenang-wenangnya memanipulasi harga.Bagimanapun selamat menyambut hari merdeka.

ajijasin said...

salam alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN!!!
MARHABAN YA RAMADHAN!!!

MALAM KE SEPULUH RAMADHAN!!!
MALAM SEPULUH PERTAMA TERAKHIR RAHMAT ALLAH UNTUK HAMBANYA!!!

DAN SALAM MERDEKA!!!

MERDEKA!!!
MERDEKA!!!
MERDEKA!!!
MERDEKA!!!
MERDEKA!!!
MERDEKA!!!
MERDEKA!!!

saji said...

Salam Dato'

Saya dapat lihat darah perjuangan arwah ayhanda Dato' masih meresapi tubuh badan Dato' tetapi dengan cara lain.

Mungkin ramai orang besar Melayu seperti Dato' yang mempunyai nostalgia memori lama yang sama dengan Dato', tetapi mereka tidak seperti Dato' yang benci kepada kominis dan kapitalis seperti Robert Kuok.

Anonymous said...

assalamualaikum....

ini negaraku...
mepertahankan Malaysia adalah tanggungjawabku....


semoga Allah terus memberkati negara kita....aminnnn


selamat hari kemerdekaan ke 52

-ilda-

use-ree said...

salam Dato'

saya tidak pernah kenal erti kesusahan yang Dato', ibu & bapa saya serta semua 'orang lama' pernah alami dulu. namun, dengan didikan yang diberikan, saya berasa insaf dan tidak ingin sekelumit pun tanahair ini mengalami tragedi dan kesusahan seperti dahulu.

Moga ALLAH melindungi negaraku Malaysia dari bala bencana dan memberkati negaraku ini. Aminn.

Rocky's Bru said...

Datuk Scribe.

Salam Merdeka dan Ramadan Kareem.

I am one of those post-Merdeka kids who knew nothing of what those before us had to endure. But yes, this is not a bad country. Not hard to see that.

Thank you for sharing.

pakbelalang said...

Kemerdekaan tidak ada erti lagi kerana pemimpin Melayu masa kini sudah bergelumang dengan amalan RASUAH.

Tiada maaf bagi mu !!

Pengkhianat bangsa !!

Harapan anak cucu kita telah hancur musnah akibat dari amalan rasuah yang berleluasa di lakukan oleh pemimpin Melayu.

UMNO yang di harapkan telah dinodai oleh pemimpin perasuah.

HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI !!

Pemimpin UMNO dayus !!

Saya cabar Najib dan semua pemimpin UMNO supaya bebalik ke pangkal jalan. Pemimpin UMNO telah jauh sesat. Jika UMNO tidak dapat di pulihkan dengan segera maka akan hilanglah maruah Melayu selamanya.

Anak cucu kita akan jadi bangsa "pariah" dalam negeranya sendiri.

A KADIR JASIN said...

Sdr Saji,

Sebenarnya sejarah keluarga Kuok di Malaysia sangat menarik. Ia adalah contoh bagaimana baiknya hati orang Melayu kepada pendatang.

Keluarga Kuok mula mendapat francais membekal barang keperluan utama seperti gula, beras dan tepung sejak tahun 1920-an apabila bapanya Kuok Keng Kang mendapat lesen itu daripada kerajaan negeri Johor. Dari situlah bermulanya francais/monopoli gula oleh keluarga Kuok sehingga hari ini.

Daripada hasil francais gula dan barangan utama inilah Robert Kuok membina empayarnya, termasuk rangkaian Hotel Shangri-La yang kini merentasi dunia.

Selain Robert Kuok, dua anak Kuok Keng Kang juga menjadi orang ternama - seorang sebagai diplomat dan seorang lagi mati sebagai anggota parti komunis Malaya.

Saya tidak benci Robert Kuok. Saya sekadar menyatakan fakta. Sebaliknya saya kenal beliau secara peribadi kerana buat beberapa ketika, sebagai pengarang NSTP saya berhubung rapat dengan akhbar South China Morning Post Hong Kong yang dimiliki oleh Robert Kuok. Sekali dua saya ke Hong Kong, saya bekesempatan menemui beliau.

Beliau banyak membantu pemimpin, anak pemimpin dan rakyat jelata Malaysia dengan wang saku beliau dan dari Yayasan Kuok.

Sdr Dan Kajang,

Though I lived in Pendang, I'm familiar with your locality. It was there that I went to seek for my special Malay class entrance examination way back in the early 1950s. I was in Std Four in Sekolah Melayu Pendang when Malaya became independant.

On the morning of August 31, we assembled at the school padang to lower the Union Jack and to raise the Malayan flag, and sang Negara Ku.

To the rest of the debaters and readers, once again Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan.

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam Merdeka Dato',

Melalui 52 tahun-tahun kemerdekaan telah menyaksikan banyak perubahan dan kemajuan. Malahan Sabah dan Sarawak yang turut serta 7 tahun terlewat daripada Semenanjung pun telah menjadi lebih maju daripada Kalimantan, dan dalam sesetengah aspek, lebih maju daripada Brunei. Kebanjiran PATI daripada Filipina dan Indonesia di Sabah adalah bukti kejayaan negara. Tidak ada keraguan lagi dalam hal itu.

Memang wujud isu kualiti rakyat apabila kita mula membandingkan tahap kemajuan negara kita dengan yang dicapai oleh Singapura dan juga oleh Hong Kong (yang secara relatifnya baru saja dimerdekakan). Walaupun wujud elemen sejarah yang kuat mempengaruhi kejayaan Singapura dan Hong Kong berbanding kita, namun pada hakikatnya faktor kepimpinanlah yang memainkan peranan yang penting. Kepimpinan perlu ada wawasan dan kredibiliti.

Awal 50an dulu saya rasa Indonesia dan Filipina lebih di hadapan berbanding kita. Paling tidak mereka telah ada universiti dan kota metropolitan sedangkan kita tidak ada itu semua. Walaupun kita ada ancaman subversif komunis, namun bajet kita sentiasa melebihkan pendidikan dan pembangunan berbanding pertahanan. Hasilnya sekarang kita berada di hadapan dua negara tersebut.

Pak Lah telah memilih untuk melaungkan dengan kuat konsep modal insan. Itulah yang negara kita perlukan untuk melakukan sekali lagi lonjakan kuantum menaiki aras-aras kemajuan (ala lonjakan aras-aras kuantum tenaga atom gitu, cuma yang tak mahu diikut ialah lonjakan dalam atom itu sifatnya metastable). Sayangnya, Pak Lah kurang berjaya menterjemah konsep modal insan yang dilaungkannya itu.

Untuk terus maju, negara memerlukan rakyat yang boleh mencipta atau melakukan inovasi bagi melahirkan teknologi baru. Pra-sarana dan susaana yang kondusif ke arah itu mesti diwujudkan bagi memangkinkan pertambahan generasi teknokrat yang berdaya saing peringkat global. Bajet negara mestilah menambah peruntukan untuk R&D paling tidak sehingga 2% KDNK.

Semasa nanoteknologi mula menarik perhatian saintis dahulu, Bill Clinton yang agaknya sedang "horny" dengan Monica Lewinsky pun boleh serta merta meluluskan bajet USD400j khas untuk R&D nanoteknologi. Bayangkan bagaimana USA akan kembali menguasai setiap produk tekonologi dunia nanti apanila mereka berjaya menjadikan impian Single Electron Transistor (SET) dan Quantum Dot (QD) satu kenyataan. Mind you, in 2003 scientists at Bell Laboratory already testing a prototype of SET. Remember, it was their scientists that were the first to test the prototype of solid state transistor in 1948. And we all know the impact of solid state technology to America's success.

Inilah modal insan. Tidak ada negara yang rakyatnya lahir terus memahami sains dan teknologi. Sistem pendidikan dan institusi penyelidikan perlu diperkasakan untuk melahirkan insan yang mampu menjana kemajuan negara.

Kita pernah melakukannya dulu dan jika kita mahu tentu kita boleh melakukannya lagi dan lagi...Ada orang kata, kemajuan pertanian Thailand amat hebat tapi UPP di sempadan Thai sentiasa mengawasi cubaan menyeludup benih sawit Malaysia ke negara itu. Kita lebih maju daripada Thai dan Indonesia dalam perara sawit kerana kita memiliki R&D yang baik bagi sawit.

Pah Hj JB

abdullahngah said...

Ramai yang berkata, hasil dari kemerdekaan negara kita rakyat dapat nikmat yang banyak.

Kalau dahulu jalanraya tidak ada atau kurang baik berbanding dengan sekarang.

Pembangunannya begitu pesat, malah nagara kita maju dengan bangunan bangunan yang tinggi mencakar langit.

Inilah yang mereka nampak dan berbangga sakang, sehingga lupa satatus qua Melayu.

Kita berbangga, teapi kita tidak sedar kehidupan kita semakin hari semakin tidak selamat.

Kalau dahulu curi rompak, rogol dan bunuh membunuh ini boleh dikatakan kes yang terpencil sahaja.

Rumah tak perlu kunci. Pagar tidak ada pun tidak ada kes pecah rumah sepertimana yang berlaku sekarang.

Sekarang ini rumah baik rumah orang miskinpum sentiasa berkunci. Kalau tidak kunci habislah.

Apatah lagi rumah orang kaya.Ada pagar pun dipecah masuk.

Inilah yang menjadi kebanggaan kebanyakan rakyat kita apabila datangnya hari kemerdekaan.

Tapi sekarang ini, kes kes yang sebut diatas macam perkara lazim.

Hidu kita semakin hari semakin tidak selamat, termasuk kedudukan orang Melayupun turut tidak selamat.

Ramai jutawan jutawan Melayu jatuh muflis dek polisi, visi dan misi para pemimpin Melayu UMNO.

Sudahlah hingga sekarang ini tiada lagi undang undang yang digubal sendiri, semuanya masih pakai undang undang orang putih.

Merdekakah kita jika masih pakai undang undang orang putih.

Saya berani mengatakan kita masih dijajah jiwaraganya, sebab itu sangat liat hendak membuat undang undang sendiri.

undang undang yang sedia itu tidak upaya menyelesaikan permasaalahan rakyat negara kita.

Sebab itu ianya menjadi parah dan merbahaya. Pusat serti gagal. Penjara gagal.

Undang undang Islam dipersenda sendakan.

Mahkamah syariah Pahang laksanakan undang undang syariah mahkamah negerinya sendiri pun bising macam ayam bertelor.

sedangkan itu bukan undang syariat islam cuma ada sedikit persamaan atas nama hukum sebat dengan rotan.

Pada hal apa salahnya dilaksanakan, kerana rotan itu ubat yang paling mujarab untuk menyembuhkan penagih arak dan dadah.

Ini disahkan oleh seorang Dr pakar Rusia bahawa rotan jika disebat pada penagih anak ia akan sembuh dari ketagihan.

Ini menunjukkan kita masih tidak merdeka sepertimana yang diharapkan.

Dahulu penjajah datang ambik hasil mahsul negara kita dibawa balik ke negaranya.

Tapi kita para pemimpin kita yang hantar hasil itu ke negara penjajah.

Hendak mempertahankan orang dari murtad pun tidak boleh.

Apakah erti kemerdekaan jika maruah agama tergadai.Jika gaya hidup rakyat semakin hari semakin buruk dan tidak selamat.

Bekas Tentera said...

Datuk,

31 Ogos merupakan nostalgia khususnya pada diri saya sendiri. 31 Ogos pagi sekolah Melayu mengadakan majlis menaikkan bendera Persekutuan Tanah Melayu diiringi dengan lagu Negara Ku. Saya yang dalam Darjah 5 (Darjah tertinggi)diarahkan guru besar untuk menaikkan bendera baru itu. Sejak dari itu saya merupakan penaik bendera tetap di sekolah.

Selepas itu ada sukan dan waktu malamnya sandiwara yang saya juga turut berlakun (pelakon tambahan "pegang tombak". He..he.. Drama yang dipentaskan bertajuk "Megat Terawis". Orang Peraklah katakan.

Sebahagian besar orang kampung memasang bendera Persekutuan Tanah Melayu dan bendera-bendera kecil negeri-negeri Tanah Melayu di rumah masing-masing termasuk rumah saya. Meskipun harganya murah tetapi orang kampung yang rata-rata miskin sanggup menggunakan wang sendiri membeli bendera. Keadaan ini agak berbeza dengan sekarang. Rakyat sekadar mahukan bendera percuma sahaja.

Dizaman sebelum merdeka ini (zaman darurat) ayah mengganggoti pasukan Home Guard. Bapak Saudara masuk Specil Constable (SC). Abang masuk tentera British di Singapura. Seorang abang ipar juga anggota SC. Bapak Saudara dan abang ipar bertugas di kawasan-kawasan hitam di Perak seperti Tapah, Chemor, Taiping dan Cameron Highlands.

Selain daripada itu beratus-ratus belia Melayu kampung saya juga memasuki SC, tentera Malaya seperti Askar Melayu dan tentera British. Tidak kurang pula yang memasuki polis. Ada antaranya yang mati dalam pertempuran dengan pengganas komunis.

(Ditahun 60an saya menyambung tradisi ketenteraan keluarga dengan memasuki tentera Malaysia di zaman konfrontsi dan seterusnya dharurat kedua).

Di kala ini (dharurat pertama)dengar cerita belia-belia China ramai yang lari ke Tanah Besar Cina kerana tidak mahu mengganggotai pasukan keselamatan di bawah program kerahan tenaga. Nampaknya mereka tidak bersedia berperang dengan pengganas komunis (kaum sendiri). Dikala ini juga tersebar berita mengenai beberapa taukeh China kampung saya yang ditahan oleh pasukan keselamatan kerana dituduh membantu pengganas komunis. Namun tidak dapat dinafikan ada juga kaum bukan Melayu yang menyertai pasukan keselamatan memerangi komunis dalam berbagai kapasiti.

Masih jelas kenangan berbaris mengambil nasi kawah. Beras tidak dijual kerana takut jatuh ke tangan pengganas komunis. Jadi nasi dimasak oleh pihak berkuasa dan penduduk kampung datang mengambilnya samada makanan tengah hari atau malam. Catuan berdasarkan kepada kad penghuni sesebuah rumah atau keluarga.

Kini negara aman dan kaya. Ramai rakyat yang jadi kaya raya khususnya bukan Melayu. Tapi pengorbanan anak watan yang sanggup menggadaikan nyawa untuk mempertahankan negara nampaknya tidak begitu diberi perhatian. Malahan ada antara orang-orang Melayu sendiri yang mempermain-mainkan pengorbanan anak-anak watan ini.

Saya rasa untuk kebaikan negara setiap rakyat Malaysia mesti berkhidmat sebagai anggota tentera, polis dan agensi-agensi penting dan khusus di bawah perkhidmatan negara sepertimn yang dijalankan di Singapura dan Israel. Di Singapura setiap rakyat yang berumur 18 tahun diwajibkan menjalani latihan ketenteraan dan seterusnya berkhidmat sepenuh masa selama dua tahun. Tidak ada pengecualian kerana ingin melanjutkan pelajaran atau alasan-alasan lain. Mana-mana yang enggan hukuman berat menunggu. Lepas habis perkhidmatan wajib boleh sambung pelajaran.

Geli hati national service di Malaysia peserta ada pilihan samada untuk memegang senjat api atau tidak. Saya dan kawan-kawan dulu masuk tentera umur 18 tahun. Berlatih dengan menggunakan berbagai senjata termasuk bom tangan dan pertempuran menggunakan benet. Tidak ada yang takut atau lari balik kampung kerana rindukan emak bapak.

Kalau nak adakan national service biar yang benar-benar boleh mencapai matlamat samada dizaman aman atau perang. Bukan untuk beri business kepada kroni, kawan-kawan dan sahabat handai. Latihan-latihan sepatutnya diadakan dikem-kem tentera dan bukan dipusat-pusat rehat awam.

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum. Memang benar apa yang Dato' tulis. Hanya orang Melayu pada masa itu sanggup mengangkat senjata mempertahankan kampong tradisional dan kampong baru dan negara dari musuh dalam dan luar negara. Tidak dinafikan lain-lain kaum juga mengambil peranan tetapi mereka lebih bersedia berbuat demikian diperingkat pegawai.

Kebetulan Merdeka tahun ini jatuh pada hari kesepuluh kita berpuasa. Kebetulan pula cara merayakannya pun berbeza. Kalau dahulu dataran merdeka menjadi tumpuan orang berkumpul untuk menunggu detik jam 12.00 tengah malam dimana wujud beberapa cerita mengenai perkara tidak manis berlaku , buat kali pertama olih kerana terdapatnya penyakit selsema ---- maka sambutan diadakan secara sederhana.Mudah-mudahan dengan kurangnya berlaku kemungkaran dimalam menyambut kemerdekaan maka Allah akan memberi kita dan negara rahmat.Marilah kita teruskan kerja yang baik ini sehingga keakhir bulan ramadhan dengan tidak menganjurkan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan merugikan.

Buruk baik yang akan berlaku kepada kita dan negara bergantung dengan kemahuan kita.Kalau kita mahu baik maka baiklah jadinya dan sebaliknya.

Kita perlu wujudkan semula rasa percaya mempercayai sesama kita. Kita biarkan kebolehan tiap-tiap seseorang itu menyerlah tanpa ganggu gugat mana pihak.Dalam sukan umpamanya kita biarkan yang terbaik muncul untuk menaikkan nama negara. Dalam bidang badminton nama-nama seperti Wong Peng Soon dan seangkatan dengannya membanggakan kita . Begitu juga dala bola sepak siapa yang tidak kenal dengan Ghani ,Mokhtar Dahari dan lain. Dalam olah raga pula kita gembira dengan kejayaan Jegathesan dan lain-lain.

Sekarang keadaan sudah berubah kerana kita mahu kejayaan melalui "short cut". Kita wujudkan akademi itu dan akademi ini untuk melatih orang yang kita harap akan mengharumkan nama negara.Begitu juga kita lantik perunding dan kontraktor-kontraktor besar bagi merancang pembangunan projek dan ekonomi kita.Kita kurangkan konsep kekitaan dalam memajukan negara. Mengapa selepas berjaya membangun lapangan terbang Subang dan Johor dengan kepakaran sendiri kita menjadikan orang negara luar sebagai perunding kita bagi lain-lain projek lapangan terbang. Begitu juga dalam lain-lain bidang kita menidakkan kebolehan orang kita yang kaya dengan kebolehan kerana terdiri dari pelbagai kaum.

Saya berdoa dibawah kepimpinan YAB PM DSNTAR kita wujudkan semula semangat kekitaan yang membolihkan setiap rakyat merasa bangga dapat menyumbang sedikit sebanyak kemajuan negara.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain
Petaling Jaya

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,

KAMI UCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE52 KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA YANG BERBILANG KAUM..MALAYSIA TRULY ASIA!

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

BERSATU DAN BERSAMA LAH KITA MEMBANGUN DAN MEMBINA NEGARA MENUJU STATUS NEGARA MAJU DAN MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN NEGARA TERCINTA INI...TANAH TUMPAH NYA DARAHKU!

DAULAT TUANKU!

WAWASAN 2020 BUKAN TITIK PENYUDAH BAGI JENERASI MENDATANG IA BERMULA

ALFATIHAH, AMIN.

Anonymous said...

Salam Dato'

I am a post merdeka kid, who did not get to experience what you had written. I am seriously envious of the baby boomers for I think they had led more fun, exciting and dangerous lives. By dangerous, I don't mean getting hit by a truck whilst crossing the road or getting infected by the swine flu.

I only read about those events when I had to sit for my school exams. It was more about remembering the years and names of those events than anything else. That was the way we were taught history in school. Some of my teachers believed in imparting knowledge using the "latih tubi" style where you spent a lot of time doing the past year papers. That was how we aced our papers. My history lessons abruptly ended when I went into the science stream in form 4. It didn't occur to me until I have reached adulthood and have school-going children of my own that history can be taught in a more interesting and inspiring way. Not just the exam-oriented way.

I am only now beginning to enjoy reading history and watching History channel for the sake of really wanting to understand or make sense of the past.

Anyway, let us all hope that after 52 years of gaining independence, this country starts acting her age. This country has got to grow old in a more graceful and mature manner - guided by her wisdom as well as her heart.

MERDEKA.

Melati

INDIGO said...

Pak Kadir,

Syiar Merdeka
(merdeka jiwa merdeka minda)

Apa macam gemilang jalur?
bendera terbalik terbang?

Susah pak kadir siapa yang tahu
bahasa minda dan lidah ibu
bisikan hati - my heart
kata orang puteh si mat saleh
kata orang hitam si mat gagak
kata orang tiada warna si mat hantu

still beats rentak melayu
drumming in the desert
middle east mecca by madinah
with a lovely creation
that lights up all the stairways
to the sky
and my love will always be
in the bosom of the sincere
and more sincere
with my homeland and her lovers

bendera terbang terbalik
terbang di sebelah dunia
seantero dunia

akan ku cagarkan tanah bertuah ini
bumi merdeka ini semuanya
demi bumi pertiwi
aku melayu tanah melayu
bumi bertuah malaysia
muslim merdeka jiwa dan minda
hatinya hamba cinta

demi cinta
bendera sedih separuh tiang
jalur gemilang terbang megah
di bumi berkata kalimah indah



ps,
kalau kouk boleh buat
syed mokhtr boleh buat
isa zubaidi bun boleh buat
pak kadir boleh dah buat-buat
tentu aku sekali boleh buat

aku cinta kamu malaysia
kita merdeka
jalur gemilang megah
di bumi bertuah

alhamdulillah

saji said...

Salam Dato'

Terima kasih kerna beri perhatian komen saya yang pendek itu.

Berdasarkan cebisan kisah kehidupan taiko gula negara, keluarga Kuok yang Dato' ceritakan itu, bagaimana jika saya katakan bahawa 'jasa baik' yang mereka tinggalkan hingga ke hari ini mempunyai banyak persamaan (kalau tak serupa) dengan 'jasa baik' yang penjajah Inggeris tinggalkan sejak MERDEKA yang kita semua munafaatkan hingga ke hari ini yang meliputi sistem raja perlembagaan, pilihan raya, parlimen, pentadibiran negara, majlis tempatan, belanjawan negara, percukaian negara, pendidikan negara, undang-undang negara,kepolisian negara, pertahanan negara, kesehatan, perancangan negara, pengangkutan, perbankan, kontrak, insuran, pertanian dan pembinaan.

Malah, ada kalangan sejarawan yang mengatakan penjajah Inggeris lebih baik daripada penjajah Belanda, Sepanyol dan Portugis berdasarkan apa yang mereka ini tinggalkan dinegara2 jajahannya dulu masing-masing seperti Indonisia, Filipina dan sebahagian negara Arab dan Afrika.

Namun, yang pasti, keduanya (keluarga Kuok dan penjajah Inggeris) telah mengasaskan di negara ini apa yang dipanggil sistem sosio-ekonomi kapitalis dan sekular yang tidak dinafikan ada kebaikan dan keburukan yang meliputi sistem monopoli pengimpotan dan pengedaran barangan impot.

Saya timbulkan perkara di atas kerana, mengapa kerajaan masih membiarkan gula diipmpot oleh keluarga gula negara tersebut, sedangkan Islam mengharamkan sebarang bentuk monopoli perniagaan.

Mungkin ada pihak yang mengatakan saya ektream agama, tetapi bagaimana dengan kenyataan berikut:

a) Tidakah sebahagian negara maju kapitalis Barat seperti England mengharmkan amalan monopoli perniagaan di bawah akta free trade dealnya masing-masing dalam semua bidangan?

b) Tidakkah masalah kekurangan/sorok gula di negara ini yang terus berlaku diambang setiap bulan Puasa berpunca daripada masalah monopoli pengimpotan gula negara yang mengambil kesempatan daripada permintaan gula negara yang tinggi?

Singapore said...

Cuba lihat Sejarah negara kita sendiri. Kenapa tarikh-tarikh ini tidak diperbetulkan dan diterangkan kepada generasi muda sebagai Sejarah Negara?

31 Aug 1957
---------------
Hari Kemerdekaan MALAYA daripada British

16 September 1963
------------------------
MALAYSIA terbentuk apabila Persekutuan MALAYA yang merdeka bergabung dengan jajahan British di Singapura, Sarawak dan Borneo utara (dinamakan semula sebagai Sabah)

9 Aug 1965
---------------
Hari kemerdekaan Singapura
(Pemisahan dengan Malaysia)

31 Aug 2009
---------------
Selamat menyambut hari kemerdekaan MALAYA ke 52

Dan juga selamat menyambut harga baru petrol...

Satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional.....

pakbelalang said...

Malaysia Among Countries With High Percentage Of Youths Pursuing Tertiary Education




PUTRAJAYA, Aug 31 (Bernama) -- Thirty-nine per cent of youths between the ages of 17 and 23 succeed in pursuing tertiary education, making Malaysia among the countries with the highest percentage in this aspect among developing nations, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

He said the percentage needed to be increased while quality of education also should be further improved at tertiary institutions.



comment:

After having Merdeka for 50 years I think now is the right time for the government to consider formulating free education at tertiary level for those students who qualified irrespective of race.

If the government could introduce such a policy I think the rakyat will swing their full support for BN government.

Education is indeed a pasport to get the rakyat out of poverty.

saji said...

Sdr pakbelalang

Jika kita analogikan parti UMNO sebagai Badaraya Kuala Lumpur pada sekitar dekad 80an dulu, ia di kalangan para jururancang bandar dan desa sudah sampai peringkat apa yang mereka panggil sebagai 'titik kabur' atau Inggerisnya "belur point".

Iaitu satu tahap pembangunan, yang mengikut para jururancang tebabit, mereka sudah tidak tahu apa yang mereka hendak lakukan lagi untuk mengatasi pelbagai masalah pembangunan bandar atau urbanisme yang timbul dan mengekang kehidupan para penghuni dan pengunjungnya yang meliputi masalah kesesakan lalu lintas,pengangkutan awam, laluan pejalan kaki, pencemaran udara, bangunan usang,banjir kilat, keadaan kehidupan malam yang hampir mati,di samping pelbagai masalah sosial urban- perumahan, kekurangan tanah untuk rekreasi, perkuburan,pembuangan sampah, kemiskinan bandar, peniaga haram dsb.

Di mana, pengalaman menunjukan bahawa, ia hanya mampu diatasi dengan cara melakukan perancangan semula bagi penghasilan pelan induk baru yang meliputi pelan tempatan.

Ini telahpun dilakukan oleh pihak berwajib yang meliputi tindakan memindah kompleks pertadbiran kerajaan pusat di Putrajaya, pelebaran jalan masuk/keluar ke/dari KL yang dilengkapi pembinaan beberapa jejantas baru, MRR2, pengwujudan sistem pengngkutan aliran ringan dan penambahan taman rekerasi.

Masalahnya pakbelalang, bandar merupakan benda mati atau tidak mempunyai roh seperti parti UMNO untuk dirancang semula oleh ahli dan pemimpinya hingga kini.

-Makmum terawih- said...

Salam Dato,

Minyak petrol sudah ditukar dari RON 97 ke RON 95 (Minyak gred rendah - cheap oil?) Tapi harga sudah kasi naik 0.5 sen seliter..

Dari petang tadi sampai malam. semua stesen minyak jem.. Semua dari yang berseluar pendek, berkot, yang bersongkok tinggi, yang berketayap putih, semua mulut terkumat kamit menyumpah...Mungkin mereka mengulangi kata-kata Nik Aziz --> UMNO boleh pergi jahanam..

1Malaysia dapat hadiah Hari Kemerdekaan. Rakyat diutamakan...

-Makmum terawih-

A KADIR JASIN said...

Sdra/Sdri Pembahas dan pembaca dihormati,

1. Mohon maaf lambat/tidak dapat tampalkan komen anda secepat yang diharapkan;

2. Di mana yang berada, walaupun kononnya dalam metropolis serba canggih, talian Internet oleh TM dan Celcom sama ada tidak berfungsi atau sangat perlahan;

3. Sambungan wireless terputus-putus;

4. Bukan telekomunikasi saja teruk bila cuti panjang. Lampu trafik dan laluan Smart Tag pun banyak tidak berfungsi;

5. Nampaknya pada hari ulang tahun kemerdekaan kita yang ke-52 ini,kita 1Malaysia masih terkapa-kapa dan terpinga-pinga dengan janji People First Performance Now.

6. Katanya harga minyak di pam naik lagi dan di Jepun parti Liberal Democratic Party yang memerintah Jepun sejak lepas Perang Dunia Kedua kalah teruk. Khabarnya rakyat Jepun dah jelak.

7.Sekali lagi mohon maaf dan terima kasih.

ZURICH AL Qaaf said...

salam...

kota suci MEKAH

"YA ALLAH RAHMATI SHABAT KU..A KADIR JASIN ..SEJAHTERAKAN LAH
BONDA BELIAU"

AMIN

Anonymous said...

Dato',

Khabarnya hari kemerdekaan disambut kerana memperingati tanggal apabila sesebuah negara tidak lagi dikuasai oleh penjajah Barat. Rasanya itulah definisi sedia ada.

Oleh itu nilai kemerdekaan banyak dikaitkan dengan aspek penjajahan fizikal dan penguasaan terhadap pentadbiran sesebuah negara. Kalau unsur berkenaan tidak berlaku lagi pada mana-mana negara makanya ia dianggap satu kemerdekaan!!

Cumanya apa kata kalau sebuah negara yang telah merdeka tetapi dijajah semula maka apakah yang akan diraikan pada tarikh tersebut? Apakah kalau nanti dibebaskan semula maka akan ada tarikh kemerdekaan yang baru buat negara berkenaan?

Tujuan saya bangkitkan adalah kerana definisi kemerdekaan mungkin boleh diubah kepada satu yang berbentuk lebih kekal dan lebih bermakna.

Contohnya bagi Islam ialah, kemerdekaan bolehlah dikaitkan dengan tanggal masuknya Islam di sesebuah negera atau lebih afdal kalau ditentukan pada masa negara berkenaan mengamalkan Islam secara sepenuhnya berpandukan al-Quran dan sunnah.

Antihipokrit

cmk said...

Salam Dato,

Nasib baik minyak naik dalam bulan posa, kurang sikit maki hamun sebab nak jaga pahala posa.

Rakyat tak peduli tentang RON, yang penting RM.

Hidup TANAH MELAYU...!

Raison D'etre said...

Datuk AKJ,
Mak mertua saya cerita kelebur (keleboq?) dekat kampung penuh dengan ikan keli dan haruan kali ni puasa, sampaikan boleh main senduk dengan tangan.

Sayangnya cuti saya tak cukup untuk balik sebelum raya, jadi buleh duk setakat angan2 tengok "pesta" cekup ikan.

Salam Ramadhan dan selamat mengenang masa silam sekali sekala.

AlFatihah untuk yang dah kembali kepada Yang Esa.

Anonymous said...

Salam Dato' and Sdra indigo

Another reason for my generation to admire and appreciate your excellent writing skill in both BM and English.

Salute.

Melati

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).