Tuesday, January 26, 2010

PKR Can't Afford To be Illiberal

A Kadir Jasin

[MUTAKHIR, 30 Jan.] – JAWATANKUASA Disiplin Pas semalam menggantung Khalid Abdul Samad daripada jawatan Ketua Bahagian Shah Alam dan Ahli Biro Politik selama enam bulan.

Sementara itu, Dr Hassan Ali diberikan amaran bertulis kerana menyerang Kerajaan Selangor pimpinan PKR. Khalid dihukum kerana menyerang Hassan dan mendedahkan maklumat rahsia dalam blognya. Mereka boleh merayu kepada Majlis Syura Pas.

Tindakan tegas Pas itu menguji dan mencabar PKR agar mengambil tindakan ke atas Zulkifli yang berkelahi dengan Khalid. Tetapi adalah tidak tepat membandingkan Pas dengan PKR kerana Pas lebih bersatu padu dan berdisiplin.

[Original Post]

THE Party Keadilan Rakyat (PKR) cannot possibly give its recalcitrant Kulim-Bandar Baharu Member of Parliament Zulkifli Noordin the boot without the risk of being labeled illiberal.

Not when the call to expel him came from a member who is associated with liberalism, the rule of law and reform.

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

The Malaysiakini news portal on Jan. 25, quoted the party’s Central Leadership Council member, Mohd Zaid Ibrahim, as calling for Zulkifli’s sacking.

The news portal further quoted Mohd Zaid as purportedly saying that the three-party opposition alliance, the Pakatan Rakyat, could not afford to have MPs who went against reform.

Zulkifli’s cardinal sin is his police report against the Shah Alam Pas MP Khalid Abdul Samad for calling for the amendment of a Selangor religious enactment that reserves the use of the term Allah for the Muslims.

Khalid is an ardent supporter of the High Court decision to allow Roman Catholic to use Allah in its bahasa Melayu literature. He is also a strong critic of the Selangor Religious Affairs Department.

Just to digress a bit, the Kulim-Bandar Baharu MP looks like a thoroughly modern man except for his birthplace Baling.

Zulkifli received his early education Ashby Road (English) Primary School and Anderson Secondary School in Ipoh and King Edward VII in Taiping.

He attended the Royal Military College, the Pakuranga College, Bucklands Beach, Auckland and did law at Victoria University in Wellington, New Zealand (1982-1986).

Back to Mohd Zaid, he was quoted telling a Press conference: "If you say the (amendment) of the law is wrong, that's okay. But don't lodge police reports as this is a form of intimidation."

The buzzword here is intimidation. It is, of course, debatable whether Zulkifl’s police report is as intimidating as, say, a lawsuit. Furthermore many such reports and lawsuits were made by Pakatan people against their foes.

Who Is To Cast The First Stone?

The question is, who is going to cast the first stone at Zulkifli – Mohd Zaid, the PKR or the PR?

If Mohd Zaid was correctly quoted, the Zulkifli Affair has to be handled not by the PKR alone but by the larger alliance as well.

Mohd Zaid was quoted as saying that “Pakatan's image as a champion of democracy would be affected if the coalition did not act against Zulkifli.”Then again, isn’t what Zulkifli is doing amounts to championing democracy by speaking out on behalf of the people who share his view on the matter?

Co-opting the DAP in the move to sack Zulkifli, Mohd Zaid said: "If not 'Middle Malaysia' will ask what we stand for and our party will become a laughing stock. We are not Umno or BN."

Middle Malaysia is the DAP’s new clarion call presented by its General Secretary, Lim Guan Eng, at the party’s recent convention in Ipoh.

From the tone of his statement, Mohd Zaid would not be satisfied with merely slapping Zulkifli with a suspension. We wanted the man out.

He was quoted as saying that that it would not be enough to suspend Zulkifli's membership, as this was not the first time he tainted the party's image.

Last November, Zulkifli made headlines by challenging the PKR vice-president R Sivarasa to quit and battle him for the post.

The MP also made headlined when he led a protest against the Bar Council's forum on 'Conversion to Islam' in 2008.

Being Difficult or Doing the Right Thing?

FIs Zulkifli being difficult and quarrelsome or is he doing what a Muslim should in the defense of his faith or, at the very least, fighting for what he believes in?

This episode will further test the ability of PKR to survive as a diversified multi-racial, multi-religious national party that draws membership and support from an array of people, ranging from the displaced and disgruntled former members of Barisan Nasional parties to starry-eyed idealists, liberals, secularists and common fortune seekers.

Still, sacking Zulkifli from the party may harm PKR’s image as a liberal, open-minded, tolerant and intellectual middle-of-the-road party.

On the other hand, the PKR may opt to cleanse itself of troublesome leaders now that its rank has been swelled by the entry of many BN defectors.

In recent days, a handful of national, state and divisional leaders, including its long-time secretary general and staunch Anwar supporter, Salehuddin Hashim, had left the party.

The issue of the use of Allah by the Roman Catholic has clearly caused deep division among leaders of the Pakatan’s parties and much as it challenged the unity of the BN.

Pas, on its part, may have realised the danger of punishing its members for disagreeing with their Pakatan’s counterparts.

The party’s disciplinary board has delayed action against its Selangor Commissioner and Exco Member, Dr Hassan Ali and Khalid (its Shah Alam MP) for quarreling with the DAP and each other.

On its part, Umno and its BN partners must also examine the systemic failure of the administrative and consultative machineries that led to the Roman Catholic Church taking its case to court and for the court to rule in favour of the church.


Ibrahim Pendek said...


Kes yang melibatkan pergadohan di antara Zulkifli Noordin MP Shah Alam mudah sahaja jika hendak di anlisa.

MP Kulim itu sama dengan sifat Ahmad Nesfu dan MP Shah Alam sama denganM Zain dalam cerita Labu Labi.

Tak usah buang masa la.

Anonymous said...

Bagi saya semua ini tak penting, sekadar masalah dalam kelambu PR. Sama macam masalah siapa naib presiden MCA yang sah sebagai masalah dalam kelambu BN.

Yang penting pada 9hb Februari yang akan menetapkan precedent dalam interpretasi undang-undang dan perlembagaan.

Jika nak bincang juga, fokus kepada yang lebih penting; samada perundangan islam di Malaysia selari atau bercanggah dengan perlembagaan usulan Lord Reid.

Ada peguam nak komen? Harap bagi orang tak sekolah tinggi macam saya ni faham.

p/s ada sesiapa boleh clarify, SIS adalah Islamic NGO atau Islamic Women NGO? Kat Selangor MAIS ada bagi permit ke? (Saya anggap dakwah bukan terhad kepada cara verbal saja, dalam bentuk penulisan pun boleh)


Kata Prof Norani "Buku itu tidak menyentuh prinsip Islam tetapi mengenai undang-undang keluarga Islam dan undang-undang jenayah Syariah."

Inilah akibatnya jika telah dididik oleh orientalis barat. Merasakan diri terlampau bijak sehingga cuba nak mempertikaikan undang-undang keluarga dan syariah dalam Islam.

Antara tuntutan yang pernah dibuat oleh SIS ialah ;

1- menuntut agar undang-undang agama dan syariah tidak digunakan bagi mengatasi masalah sosial dan keruntuhan akhlak, termasuk semua undang-undang di peringkat kebangsaan, negeri dan kerajaan tempatkan haruslah dimansuhkan bagi menjaga hak asasi rakyat.

2- menuntut agar kuasa mufti dimansuhkan, serta menuntut kerajaan mengiktiraf kebebasan beragama di negara ini dengan membenarkan umat Islam mengisytiharkan kemurtadan mereka secara terbuka tanpa campurtangan Mahkamah Syariah.

3- mendesak Jabatan Pendaftaran Negara supaya menghapuskan penyataan status agama dalam kad pengenalan. Tujuannya untuk memudahkan orang Islam murtad.

4- menuntut kerajaan membenarkan agama lain memberikan pandangan dan mempersoalkan cara hidup dan akidah umat Islam melalui cadangan mereka menubuhkan Majlis Perundingan Antara Agama (ICM).

5- mendesak jabatan agama tidak campurtangan dalam urusan peribadi umat Islam termasuklah dalam tatacara berpakaian, pergaulan dan cara hidup walaupun bertentangan dengan hukum Islam.

Saya tak pasti samada perkara 1 hingga 5 itu copy-paste dari sumber sah atau khayalan pennulis. Jika sumber sah, susah hati saya.

Fed Up

zaid.onn said...

PKR won sack YB Zul because they can't afford to lose a MP that sound dearly to Malays. At the same time PKR try to show that they are really care about the non muslims. this is the reason why Mohd Zaid make such call out. It just a politic drama.

All these not because PKR is a 'liberal party' but because they want to act as one.

Pas are blind. they blind of power promises. they will follow pakatan to what ever end. that is why YB khalid 'barking' out that he agree with the chatolic churches regard kalimah Allah even that will go against other fellow muslim in this country.

And Pas did nothing and as ussual will put the blame on UMNO. If not because of UMNO the chruches of Chatolic won't did such request.

Part of it true UMNO nowadays too weak. UMNO should stand and speak out FIRM regard this issue not only to allies parties in BN but also to other opposition parties.

Zaid Onn

pakbelalang said...

Using layman's term this Zaid simply "tak boleh pakai".He is not the grassroot material type of leader. He is more comfortable belonging to the so-called the "elite group of intellectual". I don't think he will survive in politics wherever he goes.He is a failure in politics and soon will be in the twilight zone.

Even for that matter, PKR will also "bungkus" at the end of the day. The Malay members of PKR will slowly but surely feel disenchanted and back off for good from the party and my prediction is that PKR will finally be led by those people who are supporting Hindraf and who are still believing that Anwar will "miraculously" become Prime Minister after the PRU 13.

langit biru said...

Zulkifli Vs Khalid.

Saya sokong Zulkifli.
Saya cadangkan PAS gugurkan Khalid.

Khalid umpama duri dalam daging dalam PAS. Beliau banyak mendahului kepimpinan parti PAS dalam beberapa isu yang kritikal. Paling baru adalah isu kalimah Allah, beliau terlebih dahulu membuat kenyataan akhbar,blog, mendahului kepimpinan Parti PAS, menyebabkan kepimpinan PAS agak sukar membuat kenyataan.

Khalid bukan berada se-saf dengan Harun Din, Nik Aziz, Hj Hadi. Sepatutnya dan seeloknya, beliau tunggulah mereka ini terlebih dahulu buat kenyataan dalam isu Kalimah Allah.

Khalid barangkali tak tahu nak bezakan pendapat peribadi semata-mata dengan pendapat yang disandarkan kepada Parti. Kalau dia bukan MP Pas, dah tentulah semua pendapatnya dikira pendapat peribadi. Tapi, kalau dah jadi MP atas tiket PAS, bolehkah dia kata pendapat ini pendapat peribadi, pendapat itu pendapat parti? Kalau perkara asas sebegini Khalid tak boleh nak bezakan, lebih baik bertanding atas tiket bebas. BEBAS dari segalanya!

Yang Khalid nak ubah enakmen (Agama Islam) Selangor tu, dah consult kepimpinan PAS? Inilah masalah Khalid, yang tak habis habis beri masalah kepada Parti PAS. PAS sepatutnya ambil tindakan tegas kepada Khalid, termasuk menggugurkan beliau dari kepimpinan PAS Selangor.

Elok sangatlah Zulkifli buat polis report ke atasnya.

Secara peribadi, saya banyak bersetuju dengan tindakan Zulkifli. Pandangan beliau nampak jauh ke depan terutama dalam isu-isu melibatkan Agama Islam.

Walaubagaimanapun, saya berpandangan dari segi perspektif permainan politik Melayu , “isu kalimah Allah” ini adalah strategi UMNO untuk lagakan PAS dan DAP, tapi tak menjadi. PAS tak melompat, DAP pun tak melompat. Yang tak henti-henti lompat Brahim Katak!

Zulkifli yang berjiwa PAS sepatutnya kekal dalam PAS, Khalid berjiwa UMNO sepatutnya masuk PKR atau UMNO, baru sesuai dan secocok dengannya.

Gugur Khalid, Gugur Khalid!

Anonymous said...


YB Zul resonates well with majority under current Muslim voters who against the High Court decision. They see clearly "yang tersirat" on the use of word ALLAH in Bahasa Melayu messenger by Malaysian Christian Church community. I would encourage YB Zul to take on not only YB Khalid Samad but his idol Sdr Anwar Ibrahim too on this issue. Especially on Sdr Anwar Ibrahim recent opinion in Wall Street Journal "Muslim have no monopoly over ALLAH". First, translate Anwar's article in Bahasa Melayu and has debate over it. Many muslim voters will be surprised with Anwar's other opinions e.g. fatwa on yoga.

I'm not a supporter of PKR but on this issue, as muslim in Malaysia, I support YB Zul's maverick acts and above politic. At the same time, I urge my fellow non-muslim Malaysian friends to study and understand better the outrage (minus Church arson attack) shown by fellow muslim friend on this issue and please take UMNO out from this equation (on this issue). This issue is unique to Malay muslim society in Malaysia and please do not link or equate with other international issues as did by Anwar in his Wall Street's opinion. It has got nothing to do with Swiss's minerate, Germans, France's burqa, 9/11, Jews Hebrew history, Arab's Christian etc etc as suggested by Anwar. It is very unique to Perkataan Melayu and Malay muslim in Malaysia.

For the last word, I'm not interested to use this issue to test PKR liberalism as suggested by Datuk AKJ.

Anonymous (2)

zainal abidin awang kechik said...

Bila kita tak pernah memerintah.kita asyik membangkang..Bila kita berkuasa kita lupa bahwa kita perlu menerima padah dari keputusan yang kita buat..


dalam PKR. semasa mereka bawa BUS mereka angkut selagi ada umat. alih alih mereka menang,lepas menang mereka terlupa bahawa dalam parti mereka ada 77 fahaman agama,

sekarang 2 feb 2010. gerhana gulita khalifah mereka.MENDUGA KEYAKINAN RAKYAT TERHADAP MEREKA..

salam serta doa saya untuk bonda tok tercinta.

ab said...

Salam Dato,

If you defend court rule on islamic issue...you are ok,you are democrat.

If you defend islam..then your are
no democrat..!!!not even a brother in a party!, entah declare you are mad and nonhomosp!!


ISLAM / AQIDAH is non issue,not negotiable, not for discussion...dah complete dah 1431 years ago...TAK BOLIH NEGO FAHAM TAK ?.

EITHER YOU ARE MUSLIM OR KAFIR habis cerita....so simple and yet so hard for hard headed peoples to understand..

Depa ni kalau jumpa malaikat maut pun dia temberang, tapi kiok juga!!

Kalau tak reti juga elok teguk cuka getah!!!

Budak sekoq kat kb tu elok kalau jadi cukagetah tester!..

Abu Bakar Ab Rahman

OKJ said...

Salam DAKJ

Do you believe in politicians? It is good to hear what they say because they are sub-specialist in talking and have flight of ideas. However, please don’t believe them 100%. I divine, they will hug each other later, as usual.

Devoutly, most of the politicians strive to be an idol and fame. They will add added value in the story, personality, looking enchanter and indulgence. Thenceforth, the story content will mutate and transform according to the audience. The consensus in the newspaper will be different from the content when giving a sermon. Jargon words and bombastic words will appear and later disappear after being replaced by a new slogan.

Medicine should be prescribed by a doctor, not a witch-doctor and the same goes to the theology, where it should be discussed by a saint not a goblin. Today, too many goblins act like a saint. By using a bit knowledge, they manipulate a certain issue and add sedative to make a strong sedation to influence their audiences. TQ.

Sumo Piar said...

The more noise they make and the more frequent they take a poke at each other and everyone the better.

It's just like PR. That's what they do best in trying to look relevant.

saji said...

Salam Dato'

Zulkifli Noordin PKR contoh klasik golongan intelek Islam temptan yang mendapat ilmu Islam ukhrawi dan duniawi dengan cara tidak formal dan selepas mendapat ilmu sekular Barat atau bukan Islam. Begitulah Khalid Samad dan Hasan Ali PAS.

Nampak memang lebih baik daripada yang langsung tidak mendapat ilmu Islam selepas mendapat ilmu bukan Islam. Tetapi, bercanggah dengan tradisi Islam yang menekankan penguasaan asas2 ilmu Islam sebelum mendapatkan ilmu bukan Islam, yang kesannya, cukup apa yang ditunjukan oleh mereka bertiga di atas.

Kerajaan dilihat berusaha melahirkan golongan intelek Islam yang di samping menguasai asas2 ilmu Islam juga menguasai ilmu moden bukan Islam dengan gelaran ulul albab melalui penubuhan SRA dan SMA. Tetapi hasilnya boleh dipersoalkan. Mengapa?

Anonymous said...


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menyiapkan siasatan dakwaan penyalahgunaan dana awam untuk lawatan bekas menteri besarr Mohd Khir Toyo (bawah) ke taman tema Disneyland di Perancis dan Amerika Syarikat.

Mohd Khir didakwa menggunakan dana kerajaan negeri untuk membuat dua "lawatan teknikal" ke taman tema di Perancis dan Amerika Syarikat pada 2004 dan 2007, yang dikatakan membabitkan perbelanjaan kira-kira RM1.7 juta wang anak syarikat kerajaan negeri Permodalan Negeri Selangor Bhd.

Pengarah SPRM Selangor Datuk Jaafar Mahad berkata kini terpulang kepada peguam kanan persekutuan di ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk mengambil lanjut.

"Saya dimaklumkan SPRM Putrajaya telah menyelesaikan siasatannya mengenai itu dan (hasilnya) telah dihantar ke peguam kanan persekutuan.

"Sekarang, peguam kanan persekutuan akan menyiasat perkara itu dari semua sudut perundangan, berdasarkan keterangan yang diberikan," katanya dalam sidang di pejabatnya diShah Alam hari ini, lapor.

INI KES CUKUP PELIK…kah kah kah..






man remos

wolverine4abolishment said...

The politics played by Pakatan Rakyat (PR) is a dangerous cocktail. Malaysia needs a truly alternative voice not just a party that is pandering politics to influence votes. If PR is leaning to that direction then PR is no better than BN because BN has been for years trying to circumvate and satisfy fanatism, extremism and favoritism. My opinion on the latest PR saga is that it depends very much on how senior politicians handle this latest debacle. There are a few PR politicians who have jumped ship and re-joined BN.

Anonymous said...


Se orang intelek latehan barat macam Zulkifly Nordin inilah yang jadi harapan kita orang Melayu dan orang Islam. Dari dulu pon intelek berpendidikan baratlah yang banyak menolong orang Melayu dan shiar Islam walaupon mereka buka ulamak atau tok guru.

Tapi sebagai orang lama, saya nampak Zulkifly ini bukan saja intelek labitan barat di New Zealand macam Dato', tapi dia pon nampak dalam juga ilmu ugama dia.

Orang macam inilah yang kita mau yang boleh pertahan ugama di depam orang Islam dan di depan orang kafir. Tapi orang macam dia susah nak selamat dalam mana-mana parti, apa lagi parti sekular berbagai kaum macam PKR.

Jadi saya cadangkan kita orang Islam pilih calon-calon bebas yang peduli hal ugama kita, tak kira dia Melayu atau bukan Melayu asal dia seorang Muslim yang berpegang kepada ajaran al-Quran dan Hadis dan bukan kepada manifesto pilihanraya dan idea2 sekular yang dibawa oleh PKR atay PR di mana Pas pon sudah terikut-ikut.

Bekas Guru SITC

Luke said...

"Still, sacking Zulkifli from the party may harm PKR’s image as a liberal, open-minded, tolerant and intellectual middle-of-the-road party."

Complete and utter nonsense.


Sdr Anon,

Thank you. It should have been lawsuit. Corrected.

Terima kasih.

Anonymous said...


I agree with poster Luke that you assertion that the sacking of Zulkifli from the party may harm PKR’s image as a liberal, open-minded, tolerant and intellectual middle-of-the-road party, is a complete and utter nonsense.

Luke was correct. Since when the PKR is a liberal, openminded, tolerant, intellectual middle of the road party?

Do you seriously think Datuk that those PKR chaps understand all these bombastic terms?

They are in PKR because Anwar got kicked out of Umno. Since they cari makan for 16 years with Anwar when he was in Umno, they were obligated to follow him from Umno to reformasi and then PKR.

The rest ended up in PKR because they got kicked out of Umno, DAP, MCA, Gerakan, PBS. MIC and so on or when they failed after forming their own parties.

I salute Luke. He saw what PKR is all about and now he sees the implosion in PKR. PKR is all about Anwar Ibrahim and his megalomania, and his hangers-on like Luke said.

Ron97 The Racer.

Tinta Hitam said...


Semua organisasi tak kira apa pun ada etikanya.Salah satu etikany adalah sebarang ketidakpuasan hati perlu disalurkan mengikut tatacaranya untuk tidak menimbulkan masalah kepada organisasi.

Kadangkala kita tidak bersetuju dgn sesuatu polisi tetapi sebagia ahli organisasi kita terpaksa akur.Masalah Zulkifli Noordin ni, dia cuba nak jadi "loose cannon".Loose cannon tiada faedah kepada sesiapapun samada kawan atau lawan.

Beliau sejak dari awal telah menunjukkan sikap anti esprit de corp.Bila diajak berbincang secara berdepan beliau sunyi senyap seolah olah tiada masalah.Bila dibelakang beliau bukn main bising.

So as far we PR supporters are concern we dont need such people in our coalitions.UMNO is free to take him if he had any beneficial to them

langit biru said...

Fed Up said,

"Jika nak bincang juga, fokus kepada yang lebih penting; samada perundangan islam di Malaysia selari atau bercanggah dengan perlembagaan usulan Lord Reid".

Setuju dengan cadangan Fed Up.

Cadangan saya pula,.....samada perundangan Islam di Malaysia selari atau bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah.

Saya bukan Politikus, bukan Politikus Partisan, dan bukan Partisan.

Saya hanya rakyat jelata yang cenderung kepada Pemikiran Politik Islam, sesuatu yang dianggap masih baru di Universiti bukan sahaja di Malaysia tapi seluruh dunia.

Hingga ke hari ini, tiada seorangpun pemimpin UMNO mampu memberi penjelasan yang lengkap, padat dan jitu, MENGAPA UMNO TOLAK HUKUM UNDANG-UNDANG ISLAM?

Banyak komentar dari UMNO persoalkan "ikatan kahwin" PAS, DAP.

Bagi saya, saya tak suka PAS "kahwin" dengan DAP, sebagaimana saya tak suka UMNO "kahwin" dengan MCA/Gerakan/MIC.

Teori saya, "perkahwinan" orang Islam dengan bukan Islam ini terlalu banyak menguntungkan bukan Islam. Mereka tuntut apa saja, MESTI dapat! Tak dapat dari UMNO, minta dari PAS, tak dapat dari PAS minta dari UMNO. Mesti dapat punya! 5 tahun sekali, mereka bukan Islam ini SWING, yang merana tetap Islam!

Pun begitu, saya fikir lebih baik PAS-UMNO kekal sebagai parti masing-masing tak bergabung. Ada kelebihannya. Yang amat perlu kedua-duanya bergabung adalah mewujudkan SISTEM PERUNDANGAN DENGAN AL-QURAN DAN AL-HADIS SEBAGAI RUJUKAN MUTLAK.

Di titik pertemuan ini UMNO-PAS wajib bersatu!

.....saya nampak, Zaid pengacau no 1 dalam PKR!!

.....saya nampak, Khalid pengacau no 1 dalam PAS!!

SISTER-IN-ISLAM (SIS) wajib diharamkan di Malaysia, sebagaimana Al-Arqam diharamkan.

Anonymous said...

What ever is said, written and done I conclude that anyone is gonna be better than umno baru. They have proven themself more than once.

Shah said...

Dear DAKJ,
YB Zul ni nak cari publisiti nak tayang dialah hero pejuang ugama Islam jati. Nak tunjuk dia lebih hebat dan lebih ilmuan dalam bidang ugama dari lulusan-lulusan Al Azhar, Mu'tah atau Ummul Qura. Tetapi sebenarnya dia tidak ada 'wisdom' atau hikmah dalam perjuangannya. Sepatutnya Al Quran dan Sunnah Nabilah yang patut menjadi sandaran apa-apa perbuatan dan tindakan seorang Muslim dalam apa halpun. Tetapi dalam isu penggunaan nama Allah ini kita tolak Al Quran dan As Sunnah. Sebaliknya gunakan akal dan syak wasangka terhadap apa orang lain mungkin buat. Kenapa tak husnul zan dahulu? . Apakah kita lebih mengetahui dan lebih pandai dari Allah dan Rasul? Tidak sedarkah bahawa bila kita tolak Al Quran dan Sunnah , aqidah kita boleh dipersoalkan? Sepatutnya kita berfikir menggunakan minda Islam dan bukan minda Melayu dalam kes-kes ugama seperti ini.

affendi hussain said...


Your title:

"PKR Can't Afford To be Illiberal"

Is it a story or a biography about hypocrites in their quest for power? Sound like one, especially with Zaid Ibrahim acting as the main hero..desperados..

Main2 ye diaorg dgn hal akidah & tauhid umat Islam..tunggu & rasakan sendiri nanti penangannya..tolonglah pecat Zulkifli dari PKR dan simpanlah rapat2 si Khalid Samad tu..si Khalid ni esok2 macam mana agaknya nak berdepan dgn pengundi majoriti masa kempen nanti terutama yg Sek23 tu..

biarlah mereka bermimpi dgn Middle Malaysia mereka..kalau setakat nak jaga minoriti yg dikendong saja, jangan mimpi lah nak kejar yg majoriti nanti..makan asap jawabnya..


Anonymous said...

Salam Datuk,

Pada tahun 1987 MCA main issue sekolah cina bila kerajaan cadang laintik duru bangsa cina yang berpelajaran Inggeris atau Melayu jadi penolong kanan sekolah jenis kebangsaan Cina. Masa itu sekolag cina kurang guru. Tapi MCA tentang di ketuai olih Lee Kim Sai ketua pemuda MCA.

Bila Umno kata jangan main issue itu diluar, MCA akor dan diam, tapi ajenda MCA itu diambil alih olih DAP, Dong Zong dan NGO chauvenis cina hingga terjadi ketegangan bila Pemuda Umno bawah Datuk Seri Najib respon. Kemudian privet Adam mengamok di Chow Kit. Habis lari bertempiaran sampai banyak sekolah dan pejabat kerana orang ramai ketakutan dan banyak khabar angin kata Kuala Lumpur dah gaduh.

Masa itu Umno lemah pasal Umno pecah lepas perlawanan Dr Mahathir dengan Tengku Razaleigh. Jadi ramai yang cuba ambil peluang buat macam-macam tuntutan termasulkah MCA yang kemudiannya diambil alih olih DAP dan NGO Cina.

Tapi keadaan diselamatkan bila Operasi Lalang di bawah ISA dibuat dengan ramai pelampau dan pengacau dari semua parti politik dan orang awam di tangkap. Ada yang dihantar ke Kamunting tapi ramai yang dibebaskan lepas 60 hari.

Tapi orang muda sekarang sudah lupa manakala orang tua sudah lupa atau mereka sangka kerajaan sekarang tidak akan guna ISA. Saya rasa lebih baik guna Isa dari kemungkinan pertumpahan darah. Sekarang lagi bahaya pasal issue agama bukan issue bahasa atau kaum macam pada Operasi Lalang.

Su Long

Anonymous said...


I am all for MP Zul irrespective of his party association and his outspokeness. As Muslims it is incumbent upon us to defend our faith and there is no shame in this.

Look how the Swiss went to vote and banned the minarets at all mosque in their Christian country and also diallowed loud Azan.

Now in France they are taking steps to ban Arab and Muslim women from wearing burqa or face cover.

Datuk, this is a Muslim country guaranteed by constitution and the majority of the people are Muslims. So it is dangerous and also foolish for the Catholics who are minority to make this sensitive demand.

InsyaAllah Brother Zulkifli, Allah-fearing Muslim brothers and sisters are with you.


Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Mohon laluan bagi komen kpd Sdr Shah.


Di dalam respon Sdr kpd saya sebelum ini (dalam posting “Sultan Selangor: Allah Untuk Agama Islam Sahaja), Sdr meminta diyakinkan dalam surah mana dan ayat mana Allah telah mansuhkan sunnah Rasulullah itu.

Saya akui saya terpaksa ‘menggeledah’ sana-sini dan memakan masa yang agak lama untuk mencari ayat Al Quran yang dimaksudkan tersebut. Akhirnya, saya rasa saya berjumpa dengan sepotong ayat yang mungkin boleh ditafsirkan sebagai “supersede” sunnah Rasulullah.

Tetapi, saya ingin menyatakan di sini bahawa saya tidak berkesempatan lagi untuk merujuk dengan mana-mana pakar tafsir Al Quran untuk memberi tafsir sebenar ayat yang dimaksudkan itu. Saya hanya menggunakan tafsiran buku dan beberapa cross-referencing yang lain untuk dikemukakan di sini.

Tolong perbetulkan saya jika saya tersalah.

Ayat yang dimaksudkan adalah Surah An Nisa ayat 171 yang bermaksud:

“Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam agamamu, dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Sesungguhnya Al Masih, Isa anak kepada Mariam itu adalah utusan Allah dan yang diciptakan dengan kalimahNya yang disampaikanNya kepada Mariam dan (dengan tiupan) roh dariNya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan rasul-rasulNya dan janganlah kamu mengatakan (Tuhan itu) “Tiga”, berhentilah (dari ucapan itu). Itu lebih baik bagi kamu. Sesungguhnya Allah Tuhan yang Maha Esa, Maha Suci Allah dari mempunyai anak, segala yang di langit dan di bumi adalah kepunyaanNya. Cukuplah Allah sebagai Pemelihara.”

Dari ayat ini, saya merasakan adalah terang dan jelas Allah telah melarang ahli kitab daripada menggunakan ‘nama Allah’ untuk di’associate’kan dengan konsep “trinity”. Tiga kali perkataan “jangan” digunakan dan dicampur pula dengan perkataan “berhenti” yang boleh dilihat betapa kuatnya larangan tersebut.

Itu adalah larangan kpd ahli kitab.

Bukankah ayat ini secara tidak langsung menyuruh kita umat Islam untuk berdakwah kpd ahli-ahli Kitab (ada lagi ke mereka ini?) dengan menyuruh mereka berhenti drp mengkufurkan Allah dengan “trinity”?

Bukankah ayat ini secara tidak langsung melarang kita umat Islam membenarkan ahli-ahli Kitab mengkufurkan Allah dengan “trinity”?

Mengapa kita mesti bersetuju menggunakan perkongsian nama Allah pula?

Bukankah ini menunjukkan bahawa Al Quran “supersede” sunnah? In the first place, tiada sunnah pun yang secara spesifik membenarkan penggunaan nama Allah ini untuk kegunaan konsep “trinity”. Kalau tak silap saya, apa yang wujud adalah sunnah yang “silent” terhadap penggunaan nama Allah oleh puak-puak musyrikin untuk konteks yang berlainan. Ianya tidak mencakupi konsep “trinity” (kalau saya salah, mohon diperbetulkan).

Saya tidak mahir langsung mengenai As Bab Ul Nuzul, tafsir Quran dan lain-lain. Kalau ada sesiapa yang mahir, mohon diperbetulkan pemahamanan saya ini kalau saya tersalah.

Terima kasih.

Azman Mohd Isa


Hairan dan hampa.

Kerana mendapati semakin ramai pembahas yang tidak berani menggunakan nama, hatta nama samaran bila menghantar komen.

Kalau takut, janganlah buat ulasan. Komen kepada Blog ini bukan untuk bacaan saya seorang sahaja. Ia untuk tatapan semua pengunjung.

Saya minta, kalau pembahas tidak berani menggunakan nama sendiri dan tidak mahu menggunakan nama samaran, tidak perlulah hantar komen.Menghabiskan masa saja.

Saya tak akan baca atau tampalkan komen yang dihantar dengan pengenalan Anonymous.

Kalau takut guna nama sebenar sebab takut masuk jail, takut kena saman dan takut kena tindakan jabatan, gunalah nama samaran.

Tapi kalau guna nama samaran pun takut juga, tak payahlah berbahas.

Yang hantar komen tanpa nama tetapi membelasah saya tu, saya fahamlah mereka mengidap penyakit "koro" dan kompleks tidak percayakan diri sendiri.

Yang paling tidak bertanggungjawab guna nama orang lain yang dikenali ramai.

Terima kasih banyak-banyak.

abdullahngah said...

saya nampak dengan jelas bahawa kedua dua orang YB itu manusia yang "idealis".

Manusia yang "idelais" memang perangainya demikian.

Kedua kedua ini memang tidak dengar cakap orang lain. Mereka tidak akan pakai pendapat orang lain, hatta pendapat itu rasional sekali pun.

orang yang mempunyai pandangan atau cita cita yang unggul unggul atau tinggi, dan tiadk realistik pandangannya.

Mereka yang idealis memamg tidak boleh diajar kerana mereka lebih bijaksana berbanding dengan orang lain.

Mereka kadang kadang bertindak sendirian tanpa meminta pandangan orang lain.

Tindakan yang mereka lakukan untuk memuaskan kehendak diri sendiri bukan parti (kumpulan.

Orang macam ini kadang kadang baik juga, kerana mereka tidak akan jadi yes man. Apatah untuk mengampu atau kaki bodek yang boleh membahaya diri seseorang pemimpin dan negara.

Arni said...

Saya mmg faham dgn pendirian PAS yg menyatakan "Allah" itu untuk semua. Mmg tak salah pendirian itu.

TETAPI, kena kaji dari segi keunikan kes ini bagi penduduk Malaysia. Tak usah bicara tentang negara yg penduduknya berbahasa Arab. Ini Malaysia. Dan bilangan rakyat Malaysia Muslim yg guna "Allah" dlm konsep Islam LEBIH RAMAI dari penganut Kristian (yg rata2nya dari Sabah & Sarawak). Kristian Semenanjung pun tak guna "Allah" dlm kitab mereka.

Oleh itu, untuk KEAMANAN NEGARA. Lebih elok "Allah" hanya untuk Islam.

Saya analogikan kes ni macam kes Faizal Tahir bukak baju dulu la. Mmg tak berdosa lelaki tak pakai baju di khalayak ramai, tapi 'kurang manis' dan menimbulkan rasa tak senang pada ramai org. Betul tak?

YB Zulkifli pula, cubalah kaedah yg lebih berhemat utk get his point accross. Kenapa perlu 'mengganas' dan melabel macam2 hanya kerna satu individu tu tak sependapat. Be a gentleman la.

Saya rasa kes penggunaan nama "Allah" ni pun tak sepatutnya diselesaikan di mahkamah. Sepatutnya mufti2 perlu duduk semeja dgn pemimpin2 Kristian (tanpa campur tgn mana2 org politik) dan cari penyelesaian utk kepentingan bersama.

Kita ni bukannya hidup zaman batu, nak bergaduh ajer kerjanya.

Shah said...

Dear DAKJ,
Mohon beri komen terhadap posting sdr. Azman. Terima kasih di atas pencarian saudara mengenai nas AlQuran yang melarang kaum musyrikin dan nasara menggunakan nama Allah. Saya pun bukan ahli tafsir, jadi pengertian saya terhadap ayat yang saudara berikan itu mungkin salah.Pada fahaman saya intikata maksud ayat itu ialah Allah menegur orang-orang Kristian kerana mempersekutukanNya dengan makhluk lain dan mengatakan Allah ada anak.Dengan lain perkataan Allah menyuruh orang-orang Kristian supaya kembali ke landasan yang betul.Samaada melalui ayat ini secara tak langsung Allah melarang orang-orang Kristian memanggilNya Allah, hanya pakar-pakar ugama dan tafsir lebih mengetahui.Fahaman saya juga bahawa hakikat tidak ada hadith sahih yang membuktikan Nabi Muhammad melarang orang bukan Islam menggunakan nama Allah selepas turun ayat ini, menunjukkan pengertian saya tentang ayat ini mungkin betul.
Sehubungan dengan ini, elok kita ambil ingatan bahawa ada satu golongan kecil orang Kristian yang menolak samasekali konsep dan doktrin 'Holy Trinity', Jesus itu anak Tuhan, Original Sin, dan 'Salvation through Crucifiction and Resurrection' yang dipegang oleh sebahagian besar mazhab-mazhab Kristian 'mainstream'. Boleh lihat laman-laman web bertajuk 'unitarianism'.Malangnya mereka ini dianggap sebagai 'heretics' oleh penganut-penganut Kristian perdana dan ada dikalangan mereka yang menganggap golongan ini menganut ajaran sesat (Kristian). Wallau waalam.

Wan Shamsudin said...

Salam Datuk;

Antara Zulkifli dan Zaid, saya pilih Zulkifli. Dia ada pendirian.

Zaid pula, belum ada apa apa dah terlalu 'hurmat' dan 'taksub' pada Middle Malaysia.Penyokong kuat DAP, nampaknya atau mahu 'bodek.'

Saya amat yakin Zulkifli menghentam Khalid Samad bukan kerana 'politik' akan tetapi sebagai seorang Islam dan tidak mahu maruah agama kita digadaikan olih bangsa kita sendiri.Syabas, Zul.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Mohon laluan sekali lagi balas respon Sdr Shah.


Antara lain Sdr mengatakan “Samaada melalui ayat ini secara tak langsung Allah melarang orang-orang Kristian memanggilNya Allah, hanya pakar-pakar ugama dan tafsir lebih mengetahui” adalah satu kenyataan yang saya kira sebagai Sdr berpendapat bahawa ia adalah untuk kegunaan umum (e.g. Allah menurunkan hujan, Allah menciptakan alam semesta, dan lain-lain). Konsep Allah-trinity adalah dilarang sama sekali. Ianya jelas.

Di dalam konteks penggunaan nama Allah oleh Herald, penggunaannya nanti bukan hanya untuk tujuan yang umum sahaja malah akan digunakan oleh mereka untuk dikaitkan dengan konsep trinity juga. Ia adalah kepercayaan penganut-penganut Kristian di negara ini yang boleh dibuktikan melalui semua Bible berbahasa Inggeris yang mereka anuti dan beramal.

Puak-puak ‘unitarianism’ spt contoh yg Sdr berikan tidak ada dalam Malaysia ini (kalau ada pun ianya beside the point).

Justeru, disebabkan Surah An Nisa’ 171 dengan terang dan jelas melarang ahli Kitab drp mempersekutukan Allah dengan trinity, maka adalah menjadi tanggungjawab wajib kita sebagai umat Islam (terutamanya Ulul Amri) melarangnya juga.

Kita mungkin tidak berkemampuan untuk mempelajari ilmu comparative religion, dan kita mungkin tidak sepakar Aruah Ahmad Deedat berdakwah dan berdebat dgn puak-puak Kristian, tetapi kita tidak boleh melupakan terus kewajiban berdakwah, atau lebih teruk lagi, membenar/menyokong Kristian mempersekutukan Allah dengan trinity.

Walaupun Herald adalah sebuah majalah Kristian dan mereka mungkin mengatakan bahawa penggunaan nama Allah di dalam majalah mereka adalah untuk tujuan yang umum (e.g. Allah itu “Cinta”, dsb), pegangan kepercayaan mereka terhadap konsep trinity yg menebal tidak boleh kita pandang sebelah mata shj. Tiada jaminan bahawa mereka tidak akan mempersekutukan nama Allah dgn trinity di dalam majalah itu nanti.

Selain drp itu, saya berpendapat larangan Surah An Nisa’ 171 itu tidak terhad kpd penggunaan Allah-trinity di dalam Bible shj tetapi mencakupi semua aspek ‘dakwah’ Kristian termasuklah juga aspek komunikasi, percakapan, tulisan, gambar dan lain-lain. Apa juga yang mereka akan buat, jangan sesekali kaitkan Allah dengan trinity.

Namun demikian, disebabkan mereka sudah sebati dgn konsep trinity, maka jalan yg sangat mudah adalah dengan melarang penggunaan nama Allah di dalam majalah Herald, dan/atau apa-apa juga publications selepas itu.

Saya kira, larangan mempersekutukan Allah dgn trinity bukan sahaja boleh dilihat sebagai menjalankan fardhu kifayah berdakwah terhadap Kristian, malah menunaikan arahan Allah yg jelas terkandung di dalam Al Quran.

Sehubungan dgn itu, saya teramat musykil mengapa masih ada lagi hujah-hujah yg berpegang kpd “sunnah tidak melarang” padahal sunnah yang dirujuk tersebut adalah “silent” mengenai penggunaan nama Allah? Dan apa yg di”silent”kan itu adalah berkenaan penggunaan nama Allah di dalam konteks yang umum.

Andai katalah, dan saya tekankan andai kata, puak-puak Musyrikin Arab ketika zaman Rasulullah menggunakan nama Allah dengan mempersekutukannya dengan trinity, sudah tentu akan wujud sunnah yang melarangnya juga. Wallahu’alam.

Al Quran sudah jelas dan terang melarangnya, maka saya syorkan supaya Sdr pikirlah semasak-masaknya mengenai pendirian Sdr bersetuju perkongsian nama Allah ini dengan mengatakan sunnah “membenarkannya”.

Terima kasih.

Azman Mohd Isa

saji said...

Sdr Shah dan Azman Mohd Isa

Sdr berdua saya lihat berusaha melakukan ijtihad mengenai hukum larangan menggunakan kalimah Allah oleh penganut agama Kristian yang dibolehkan di bawah dasar perundangan Islam Masalih Mursalah atas alasan tiada nas yang nyata dalam al-Quran, Hadis, Ijma' dan qias yang menyokongnya yang menjadi pengangan imam mazhab Hanbali, Maliki dan Shafie', yang mana jika sdr memenuhi semua syarat ijtihad peribadi serta semua syarat dasar perundangan Islam tersebut, sdr akan diberikan ganjaran pahala -betul dua pahala, salah satu pahala.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).