Thursday, March 04, 2010

PKR's Leadership Of PR Under Pressure

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[UPDATE, MAR. 6] -- PKR has sacked its Kulim-Bandar Baru PM, Zulkifli Noordin and urged him to vacate the seat. But he is allowed to appeal against the decision.

[Original Post]

PARTI Keadilan Rakyat leaders and the party’s growing league of defectors are washing their dirty linen in public, and the juicy inside story of the Anwar Ibrahim led opposition party is spilling out.

The party’s deputy president, Syed Husin Ali, on March 2 revealed what amounted to an acknowledgement that the reform-driven party has some very rich backers.

So rich that one of them was able to pay the ex-secretary general, Salehuddin Hashim, RM9,000 a month and the former Penang Deputy Chief Minister, Mohd Fairus Khairuddin, was paid RM4,000 despite quitting the post.

Salehuddin, once a senior executive in the UEM Group, left the party on Mar.1 while Mohd Fairuz exited on Mar. 2 and announced that he was joining Umno.

Yesterday (Mar. 3), the PKR MP for Bagan Serai, Perak, Mohsin Fadzli Samsuri, also left to become an independent legislator.

Other PKR MPs who also left the party to become independent members are the Bayan Baru representative Zahrain Hashim and the Nibong Tebal representative Tan Tee Beng.

Mohsin was reported as saying that he exited the party because he was concerned with Pakatan Rakyat’s politics, especially its stance on use of the term “Allah” by non-Muslims.

In what appears to be an attempt to discredit the defectors, Syed Husin claimed that Salehuddin was paid RM9,000 a month as secretary-general, and said he left because he was not being named head of Perangsang.

“The payment was not made by the party but by one of our supporters,” he told the Press.

It must have been a cultural shock for Syed Husin, who is used to the selflessness and poverty of his former socialist crowd, to deal with the selfishness and wealth and his present PKR flock.

Salehuddin responded by warning those attempting to strip him that they could end up losing their underpants. He was at the Press conference to announce the resignation of the Bagan Serai MP from the party.

As for PKR’s role as the leading PR component, its position may sooner or later become untenable despite the assurances by the DAP and Pas.

The DAP superemo, Lim Kit Siang, said Anwar Ibrahim would remain Parliamentary Opposition Leader and PR’s choice for prime minister.

It was a statement laden with hidden meanings when Lim said Anwar would remain Parliamentary Opposition Leader and PR’s choice for prime minister “even if the number of PKR representatives falls below that of the DAP.”

With three MPs gone, PKR is now even with the DAP at 28 each. Pas has 23 seats. PKR won 31 seats at the 2008 general elections.

Why such a strong support and endorsement for Anwar, who is now on trial for sodomy, from Lim? The answer is simple. Since a PM has to be Muslim, Lim knows that only PKR and Pas can supply the candidate.

The DAP chief surely cannot imagine having a Pas leader as the replacement for Anwar as the candidate for the PM post should PR win the next GE.

But what if Anwar is found guilty? Lim had recently stated that PR would survive without Anwar. But for that to happen, there has to be an acceptable replacement. It cannot be from Pas because the DAP is unlikely to accept it.

The highest-ranking Muslim (Malay) in the DAP is Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim, the party’s National Vice Chairman, who is now a senator. Could he be the dark horse? Or could it be the pro-tem chairman of PR, Mohd Zaid Ibrahim of PKR? The DAP should not have any problem supporting his candidacy.

Anwar also received that endorsement of Pas when its lawmakers issued a joint statement pledging support for Anwar to continue as de facto leader of the opposition alliance.

But so far only 12 out of 28 remaining PKR MPs had so far openly pledged loyalty to the party. They quickly blamed Umno and Barisan Nasional for allegedly attempting to divide the party by spreading rumours that more PKR representatives would jump ship.

Malaysiakini news portal, in an analysis entitled “Opposition Put On A Brave Face Amidst Defections”, among other things noted:

“After stunning success in the 2008 polls, which also netted the opposition control of five states, Anwar plotted to seize power by securing mass defections from the BN government.

“But it was the BN that ended up drawing defectors, wresting control of Perak when three state assemblymen jumped ship in early 2009.”

And if academician turned politician, Dr Mansor Othman was any good at making prediction, more PKR leaders will leave the party. Dr Mansor, who is the party’s Penang Chairman and Deputy Chief Minister 1, told the Press that he expects at least five more members, including elected representatives, to leave the party soon.

That cannot be good for the “reformasi” party and its PR allies.


Mista Blogga said...

Salam Dato'

People say, "life is like a box of chocolate. you never know what you're gonna get."

After his confident wish for the BN MPs to become frogs and jump ship to PR back in Sept. 08, Anwar is now facing a lot of his frogs jumping out of his ship.

For him, I'd say, "life is a box of frogs. You never know when they would jump or where they would jump to."

So, be careful with what you wish for, you might just get it - the opposite way, I mean.

Shah said...

Dear DAKJ,
It is not easy to lead a party whose membership comes from very diverse and in certain cases divergent backgrounds; former UMNO members ( some still having the same UMNO mindset), former MCA, MIC and GERAKAN members, NGO activists and supporters, former PRM members with their socialist ideology and so on. And not forgetting 'Anwaristas', former student leaders and opportunists.Unlike PAS whose members are tied together because their political struggles are based on Islamic ideology and DAP on demcoratic socialist principles, PKR has not yet been able to transform its idealistic objectives of justice and fairness into something that can hold its members together.In this context, it was still in the state of infancy when it entered the last General election with the other Pakatan members. Many either rightly or wrongly see PKR as a political vehicle for Anwar to achieve his ambition of becoming the political numero uno in Malaysia and also as a vehicle for a hotch-potch collection of disgruntled BN politicians.
Add to that is the great difficulty for PKR to find competent and good candidates to stand in the last election, simply because many had thought that the last election could have been the final nail on the coffin of PKR and therefore not many were brave enough to take up the challenge.Nobody could have predicted that the last election was a negative pendulum swing for BN.Therefore it is no wonder that at the end of the day, we have an assortment of PKR MP's and ADUN's in the legislature: some are novices with little experience , others as what Ku Li has said 'low calibre politicians'.It is quite obvious that what PKR did in the last election was just 'tangkap muat'. But then , what choice did PKR have?. Very little. Najib, being a political strategist and tactician that he is,honed by his long experience in the Ministry of Defence knows where to focus his political offensive moves .i.e. PKR weak spots. The rest is history.
Of course this is a big and expensive lesson to PKR and Anwar. For those who have voted for these unethical and weak MP's ,ADUN's and politicians, it is a political betrayal of their trust.If only they can travel in time backwards, surely they would not have elected these 'lalang' people to be their wakil rakyats,even though they come from one of the Pakatan parties.The lesson for the country is we must have a law passed to force those who quit their parties to vacate their legislative seats in order to allow electorates to choose whom they feel should represent them. Otherwise we seem to allow some people to make a mockery of parliamentary democracy.

zainal abidin awang kechik said...

salam tok.


PR 12.. mereka yang mengundi PKR bukan kerana mereka suka PKR.. tapi mereka meluat dengan UMNO dn BN yang sombong.

la ni perut saya lapaq tok..duit nak makan pun ta dak.. apa lagi..saya pun mula meracau..

salam untuk bonda tok tercinta.

Kay Du Lac said...

Without Anwar on PKR top seat, it's hard for the PKR to regroup. While Anwar is too busy entertaining his personal goal (to delay his persecution), PKR members are racing to leave the party.

PKR members defecting have leaved the PR with another dilemma, who will be the opposition leader in the parliament? Even though PAS and DAP had already pledged their support to Anwar, traditionally, the opposition leader must come from the party with the biggest seats in the parliament. PKR is losing seats fast and now DAP is on top.

PR can’t afford to have a non-Malay for its leader as Malays’ support towards the opposition party will dwindle. On the other hand, to find a leader that can match Anwar’s charisma sounds almost impossible. So they have to settle with Anwar for the time being.

langit biru said...

Di kampung, kalau ular lidi ni bebudak buat main seronok-seronok je. Kalau ular pucuk rasa gerun sikit, tapi itu pun dibuat main-main jugak. Kalau jumpa ular sawa malas, lagi rasa gerun , tapi berani jugak pi dekat-dekat. Dah tahu dia malas, tarik ekor tak bergerak, ketuk kepala pun tak gerak. Tapi kalau ular kapak malas dok berlingkaq atas pagaq, jangan main-main, jangan dok cuba pi dekat-dekat. Silap haribulan, kena patuk berdarah bukan saja di kaki, tapi sampai urat perut pun berdarah membuak-buak darah keluaq kut mulut.

Nak habaqnya, kualiti YB-YB PKR yang ikut sunnah Brahim ni macam tu lah, setakat kualiti ular lidi, ular pucuk, paling tinggi pun ular sawa malas.

Zaman la ni, dengan semua harga naik, harga minyak naik, harga barang naik semuanya naik-naik hidup semakin susahlah ….ada ka saja-saja nak lompat kalau tak ada harganya! Kalau dulu dok senang lenang dan mewah dalam UMNO, la ni dok cari makan pun susah, bagi yang tak ada jati diri tu hanyut lah ia..

Tu, bekas Senior Executive UEM, tiba tiba makan gaji RM9000 sebulan…….mana lah cukup. UEM ni bukan syarikat cabuk tuk, Penang Bridge tu dia lah dok buat……alah, Dato’ jauh lebih tahu eeeeh! Kalau Jurutera UEM pun gaji 5 angka, gaji Senior Exac brapa? Dapat title Dato' lagi! Dok susah-susah jadi SU PKR, lebih untung jadi Broker Jual AP(Ahli Parlimen). BROKER JUAL MANUSIA TOK! Lebih cepat kaya dari skim cepat kaya! P.Ramli pun jadi kaya, tapi dalam filem je! Hah, lepas ni, sahlah dia jadi lah ular sawa malas!

Yang ular lidi, ular pucuk tu, katanya jadi bebas nak perjuangkan nasib agama dan bangsa dengan lebih berkesan. Cakap boleh lah Tok, lepas lompat batang hidung dikawasan habuk tak nampak nak perjuang apa benda? Awat, dok jadi TKM1 Pulau Pinang tak boleh nak juang nasib agama bangsa? Semua yang lompat ni, ada dah terima surat tunjuk sebab kenapa khidmat masyarakat tak berkesan. Yang dikaitkan dengan SPRM pun ada.
Elok sangatlah kalau kualiti macam ini kita bersihkan dan beri percuma kpd UMNO, baru serasi dengan depa!

Rumusan yang boleh buat, UMNO sengaja nak burukkan Kepimpinan Anwar dan nak burukkan Anwar. Maklum lah, Anwar ni Ketua Pembangkang. Kalau ular, kita pukul di kepala menggelupurlah badan dan ekornya, jangan ditarik ekornya nanti kena patuk dek ular.

Nak punah ranah kan PR, “punah ranahkan” kepalanya.

Tapi saya yakin, sama sependapat dengan Kit Siang, PR sudah bersedia tanpa Anwar.

Hero Hindustan kalah dulu, menang kemudian.

Susah dulu pendapatan, susah kemudian tak dak guna.

Mungkin juga helah BN, juga nak guna ular lidi ular pucuk ni nak ubah persempadanan semula bahagian-bahagian pilihanraya untuk PRU13!

langit biru said...

SHAH said,

"The lesson for the country is we must have a law passed to force those who quit their parties to vacate their legislative seats in order to allow electorates to choose whom they feel should represent them. Otherwise we seem to allow some people to make a mockery of parliamentary democracy".

Saya angkat tangan, setuju.

alunbm said...


Saya nak komen panjang2 pun idea tak banyak jadi saya cukup bersetuju dengan pandangan saudara Langit Biru tentang isu ini.

Mengenai Yb Mohsin wakil parlimen Bagan Serai yang melompat tu saya cukup pasti nasib dia akan berbeza kalau ia masih menjadi calun pada pru13 tak kiralah calun BeEnd atau BEBAS diparlimen Bagan Serai.Nasib Yb ini tak akan jadi umpama untung sabut timbui tapi akan jadi BATU akan tenggelam dalam ayak!!!.

Anonymous said...

Wang yang dicurah ke dalam projek MyKad subsidi minyak yang gagal separuh jalan itu mungkin awal-awal lagi sudah digunakan untuk projek perbelanjaan menternak Katak, satu lagi projek kebanggaan Bn.

minah ronggeng

saji said...

Salam Dato'

Rupa-rupanya KPI yang benar-benar dikejar oleh DS Najib dan kroninya ialah menjatuhkan PKR.

Bayangkan jika ianya dihalakan ke 6NKRA!

Anonymous said...

Najib another PAK LAH in line. Flip flop goverment. December property tax retract after Budget 2010 and now fuel subsidy retract. i think we have clowns running the goverment or najib and gangs are too busy in strenghtening their position rather than to take care of the sick economic we are going through.
Tun Mahathir why there isn't any comment when it come to Najib - oh you berbudi dengan dia - dah beri jawatan untuk anak TUN walaupun kalah dalam pilihanraya UMNO. Ok kita faham lah ini semua politics UMNO


pakbelalang said...

Let it be! Let it be! My advice is that BN should not take advantage of PKR's present turmoil within their party.

BN should not bother too much or "melatah". It will be backfired if UMNO particularly trying to score a point.

The best policy for BN is to follow Tun Musa's policy of being "elegant silence".

Don't interfere too much their internal affairs.Just let them fight among themselves and watch their antics from a distance.

UMNO is also having enough problems to sort out their house in order. So it is best for UMNO to focus their internal affair by ensuring that the party remains resilient and strong.

Tinta Hitam said...

For your info we PR supporters actually were relieves that finally those people had showed thei true self.The behavior were not compatible with Pakatan Rkayat struggles...

Their moves had managed to cleanse some of Pakatan Rakyat's dirts.They were dirts.Unwanted by us.Sure we lost a few seats but Insyaallah we will win them back in 13th GE..After with present seats we still cannot formed the Federal govt.

Those people managed to advertised to the voters they we from PR are serious in combatting corruptions.Those who joined Pakatan Rakyat should better serve the rakyats efficiently live a clean life.If not UMNO who pounced in them,we will do that.At least PR leaders walked the talks

I would like to thank UMNO for helping us to cleanse our dirts.Morever they are willing to keep the dirts with them.

UMNO felt they had a field day condemning PR but actually they were they one who lost.Those people who joined them are liabilities.Liabilities usually drags the organization down.

So Datuk, we Pakatan Rakyat did not any sleep at all.So if you happen to meet PM please send my sincere gratitudes to him.He had put PR into firmer ground without those.We expect a few more will join him sooner.

You see UMNO lost many millions buying them and we Pakatan Rakyat managed to salvages our dignities.

Malaysians nowadays are not stupid, Datuk.UMNO had forgotten that they are watching.

pengkaji said...

Cerita tentang katak - ada rasionalnya katak yang suka melompat (luas berjalan banyak pandangan) dari menjadi katak bawah tempurung (yang hanya menunggu mangsa lalu) tapi kalau nasib tak baik, ular datang makan.

Tuah or Jebat said...


It feels that Malaysia is the only country that politic runs 24X365.

Even there is opportunity in front to be grabbed or near disaster situation; it would still be politic that rule the day.

I believe majority of silence citizens are tired of this charade which does not bring any value to the country. The worst part this politic is politic of division. It has to stop now. The country need more than ever to be strong to face many and complex challenges.

To ruling political parties & opposition parties, you need to find some level for co-existence. There is a place for political parties to practice their politics. Instead of pointing fingers at others you need to have fingers pointing at yourselves instead. You owed this to the people that elected you.

There are visible and invisible enemies are out there laughing and waiting to take advantage of our foolhardy. We just making their job much easier.

Quoting a Malay saying “Bersatu Teguh Bercerai Roboh”. PLEASE revive that spirit.

indran said...

Dear Kadir, where does it say that the PM of Malaysia must be a muslim?

ab said...

Salam Dato,

Saya reti sikit-sikit main dam haji...tapi nampaknya situasi yang sedang berlaku la ni macam orang `main chess' pakai `buah' orang.....

Yang tak jelas yang `dok main' tu sapa... yang sepet atau yang serban??.......

SAT LAGI ni macam bishops,castles nak `kena' ni,`kuda' macam senak perut dah ni .... queen dok diam semacam, king pulak tengah `panas'......

MCA ni silat ka kungfu...tapi macam tarian zapin pakai terompah!!

DATO' kalau ada anak buah elok buat thesis PHD laa ni....on `the return of the conservatives' ka, atau `the emergence of the `meluat' lots'!...mesti pass punya laa!!

Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Salam Dato',

Kejayaan menubohkan PR sebelum PR 12 dulu merupakan satu kejayaan yg amat besar kepada parti parti pembakang dan pencapaiannya yg begitu memeranjatkan dalam pilihan raya itu begitu mengkagumkan sekali.Segala kejayaan yg diperolihi itu adalah semata mata kerana kelicikan dan keupayaan Anwar mendorong dan mengpengaruhi kepimpinan PAS dan DAP untuk bersatu dan bersama menumbangkan UMNO/BN demi untuk memenuhi cita-cita politiknya.

Nampaknya kejayaan yg dicapai itu tidak dapat bertahan lama dan tidak mampu membawa kepada kejayaan yg lebih daripada itu.Buktinya sudah nyata sekarang.Perpecahan dan penghijrahan keluar beberapa orang MP dari PKR sekarang(mungkin ramai lagi selepas ini)jelas menampakkan kelemahan yg amat ketara kepimpinan dalam PKR.Jelas ternampak bahawa Anwar seolah olah kaku,lemah dan tidak terdaya membuat sesuatu untuk mengawal,mententeram dan mendamaikan keadaan yg ternampak begitu kacau dan celaru itu.Dalam keadaan yg mencabar dan kritikal ini kehebatan dan bisa Anwar sudah hilang dan lenyap tidak kelihatan.Sekarang jelas bahawa kehebatan kepimpinan Anwar adalah palsu kerana ianya dibina diatas keupayaan tipu helah,pembohongan dan kepura-puraan beliau yg mana ianya tidak dapat bertahan lama.Apatah lagi, asas dan ideoloji perjuangan PR itu sendiri kabur dan tidak ada kesepakatan yg jitu dan hormoni diantara mereka.Disamping itu,kebanyakan para pemimpin dan ahli-ahli PKR terdiri daripada mereka yg begitu taksub kepada Anwar yg mengangapkan beliau sebagai seorang Pejuang Besar,suci dari segala dosa dan kesalahan.Jadi, apabila pembohongan dan kualiti kepimpinan yg lemah yg diperlihatkan olih Anwar sekarang diketahui umum maka ikatan pengaruh Anwar keatas pengikut nya itu mula menjadi longgar.Dan ada diantarnya berada dalam keadaan retak menanti pecah.Justeru itu perjalanan politik beliau bersama puak-puak yg berangan angan besar seperti kaum kerabat LKS dan Nik Aziz untuk sampai kePutera Jaya tidak akan kesampaian.

Askar Tua

OKJ said...

Salam DAKJ

Tazkirah untuk hari ini

Antara manusia yg diTUTUP pintu hatinya oleh Allah untuk melihat kebenaran adalah orang-orang yg sombong. Ciri-ciri orang yg sombong adalah:-

Pertamanya mendustakan kebenaran (masih tak nampak kebenaran daripada pengakuan dan alasan kenapa YB-YB tersebut keluar parti; iaitu kerana kalimah Allah telah dipermainkan).

Dan yg keduanya menganggap rendah pada orang lain. (Malah dengan tuduhan yg jahat dan melulu terhadap YB-YB tersebut, serta fitnah-fitnah keji dan hasat dengki yg menggunung tingginya). Ini tak termasuk lagi fitnah-fitnah terhadap pemerintah.

Ya Allah, bukakanlah pintu hati mereka menerima kebenaran atau campakkan mereka hangus terbakar ke dalam neraka jahanam nanti. Sekian TQ.

langit biru said...

Saudara Askar Tua,

Kalau lah Saudara betul-betul bekas Askar Melayu Di Raja, saya kena tabik dulu.

Saya amat menghormati Askar Melayu Di Raja, yang kesetiaannya kepada Agama, bangsa dan Negara tidak berbelah bagi tidak seperti ahli politik UMNO yang juga meminjam kalimah keramat "Demi Bangsa, Agama Dan Negara".

Jadi, kalau Saudara begitu keras kecaman kpd Anwar, saya tak salahkan Saudara, dan saya tak kisah pun.

Cuma seperkara, jika saya ikat SATU tangan Saudara (bukan kedua-dua tangan, bukan keempat tangan dan kaki), dan lawan bertinju dengan 4 orang, Saudara Askar Tua rasa-rasa lah boleh lawan tak?

Anwar sekarang ni hadapi kes mahkamah, yang mana kalau Mahkamah Kerajaan Malaysia (yang menghalalkan Linggam korek,korek)dapati beliau bersalah, beliau akan dipenjara 20tahun. Kalau umur Nuar sama dengan Kadir Jasin 60an, tah tah umur Nuar habis dalam penjara! Maklumlah, lepas 60 ni orang kata umur subsidi dah!

Eh, kalau orang yang waras, dia akan usaha segala upaya nak selamatkan diri dari habis nyawa dalam penjara!

Orang macam ni Najib nak ajak "bertinju"?

Tak gentleman lah Najib!!

(Ooops...saya suka tegok Najib duduk bersimpuh! Di rumah panjang Sarawak dok bersimpuh, di Kg Baru KL pun dok bersimpuh....Tak reti dok bersila ka Najib ni Tok?)

Anonymous said...

Salam Datuk.

Walaupun saya tak menyukai DSAI..tapi ada kata² semangat dari beliau yg saya suka dengar...'Lawan tetap lawan!'.Maknanya bagi saya dia mempunyai byk strategi dan licik untuk berlawan dgn musuh politiknya. DSN pula seorg yg play safe....tenang tetapi nampak ada beberapa tindakan kerajaan dibwh pimpinannya melakukan beberapa perkara yg licik dan bijak tapi menguntungkan kebanyakan rakyat negara ini. Bagus la begini datuk, saya nak tgk kedua-dua pemimpin ni berlawan idea dan taktik untuk terus memimpin juga cuba untuk memimpin negara ini. Kita tgk ....mesti akhirnya ada yg kena! Siapakah dia...sama-samalah kita nantikan pilihan majoriti rakyat Malaysia 3-4 tahun lagi....Biarlah parlimen tidak mempunyai majoriti 2/3 untuk kerajaan mcm skrg ni . Biar ada check & balance. Jika ada sesuatu dasar yg baik utk rakyat..bagi saya tak salah utk MP pembangkang menyokong usul dari pihak pemerintah. Begitu juga MP BN tak salah untuk membantah usul kerajaan BN kalau ia membebankan rakyat. Jgn lah nak pening²kan kepala...yg penting rakyat!

Malik klang.......

AMARNENG said...


Perkembangan fenomena keluar parti mencorakkan iklim baru politik masa kini. Ia pasti berlaku kerana dalam kelompok pemimpin Pakatan Rakyat kebanyakan pemimpinnya adalah daripada kalangan golongan yang mahu berjuang demi kestabilan dan memperbaiki kelemahan yang ada pada BN.

Bagi hemat saya Datuk... itu satu perkembangan yang sihat kerana para pemimpin pakatan pembangkang cepat merasai dan bertindak ...Samada ia akan mendatangkan kebaikan kepada BN maupun akan menambah kuat kepada pakatan...

Rasa saya yang keluar dari parti PKR dan DAP... mereka tidak semaunya akan menyertai BN sebaliknya mereka akan membentuk satu lagi kekuatan yang lebih dikenali sebagai barisan wakil rakyat yang bebas....

Mereka yakin mampu mengegar parlimen kerana ia sudah di buktikan oleh Datuk Ibrahim Ali.Suasana perbahasan dan persidangan di parlimen nanti...barisan wakil rakyat bebas akan menjadi penentu sesuatu keputusan.

Harus diinggat kebanyakan mereka yang akan menganggotai barisan wakil rakyat bebas adalah golongan yang berpengalaman,radikal dan mahu berjuang demi kepentingan negara bangsa dan agama.

Alhamdulilah ....maka sudah lahirlah golongan pemimpin seperti itu di parlimen, kerana mereka bukan jenis golongan "Pak Angguk".

saji said...

Sdr Shah dan langitbiru

"The lesson for the country is we must have a law passed to force those who quit their parties to vacate their legislative seats in order to allow electorates to choose whom they feel should represent them. Otherwise we seem to allow some people to make a mockery of parliamentary democracy".

Saya percaya antara sebab undang2 anti lompat parti atau seumpamanya tidak diwujudkan oleh kerajaan yang diterajui oleh UMNO adalah kerana banyak kebaikannya kepada masa depan orang Melayu kita dan agama Islam, seperti wujud keadaan keputusan PRU di mana PAS yang lemah perlu melompat untuk bergabung dengan UMNO yang kuat sedikit iaitu dengan mengambil iktibar keputusan PRU 1969 yang mencetuskan Peristiwa 13 Mei itu, atau sebaliknya, iaitu UMNO yang lemah perlu melompat untuk bergabung dengan PAS yang kuat sedikit.

malay-ish said...

indran said...
Dear Kadir, where does it say that the PM of Malaysia must be a muslim?

11:23 PM

dear tambi,
in the federal constitution. go to library

Orang Lama said...

Politic is about numbers. - every politician knew that in order for them to control and survive

Anak mami said...


Mintak maaf jika komen saya ini menggores hati orang Penang.

Saya lihat kebelakangan ini orang Penang ni banyak bercakap tapi kerja tak buat. Contohnya

Pak Lah, KJ, Anwar dan PKR nya, LGE dan exconya, Umno nya, Pas nya dan lain lain lagi lah.

Yang saya lihat tak banyak bercakap tapi buat kerja cuma setpol seorang menteri dari Penang saja.

Macam menonton boria di kedai mamak nasi kandaq pulak rasanya tengok gelagat orang Penang ni.

Riuh rendah di buatnya.

Politik Kluang said...

Masa dalam PKR bila kena SPRM, tuduh UMNO macam-macam. Fitnahlah apalah.

Bila keluar PKR, orang yang sama dituduh korup.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Re your posting title “under pressure”, it literally reminds me of some things that would turn out to be priceless after undergoing tremendous pressure, like coal becomes diamond.

However, not all coal can become diamond for those of sub-par quality cracks under pressure. Some of it is sold as second or third grade diamonds while others becomes combustion material for power plants. Either way, even combustion material like coal is a highly priced commodity that brings certain benefits despite its polluted outcome. Some people say it’s ok to use coal, but some people say no. I guess, it depends on ‘what’s in it for me’ that wins the arguments.

That’s for coal story. What’s the story for political leaders?

The way I look at it, it goes back to the period of modern and pre-modern history of the 1500’s where many leaders were successful into becoming ‘diamond’ while not little that cracked into eventually becoming ‘combustion material’ only. While some leaders were successful into raising their own formidable civilizations, others failed miserably because of ‘cracking under pressure’ for tried to topple their own ‘predecessor’.

However, I’d like to think that this ‘combustion-material coal’ would have succeeded in toppling their predecessor by the help of external parties. Just look at the history of Mongol hordes, Kublai Khan and Ming Dynasty in the East, to Ottoman Turks and Safavid Dynasty in the Middle East, to the predominant Austrian Hasburg family in Europe, and last but not least, our own Melaka Sultanate; all have had their fairly same patterns of ‘insider help’ for foreign conquerors to come in. In the end, none of the ‘predecessor’ and the ‘successor’ prevailed for the conquerors side-step them all!

Would we be able to see “the under-pressured PR leaders” becomes diamonds or they would follow history by getting help from outside?

Thank you.

Azman Mohd Isa

saji said...

Sdr Tuah or Jebat

"I believe majority of silence citizens are tired of this charade which does not bring any value to the country. The worst part this politic is politic of division. It has to stop now. The country need more than ever to be strong to face many and complex challenges.

To ruling political parties & opposition parties, you need to find some level for co-existence. There is a place for political parties to practice their politics. Instead of pointing fingers at others you need to have fingers pointing at yourselves instead. You owed this to the people that elected you. "

It will only be stopped once the so-called two party system is truely established!

Please try to understand that we are on the course of two party system.

hamdan said...

hahaha..datuk...nampaknya meracau2 penyokong PR bila ahlinya melompat...saya tak pandai cakap orang putih tapi masa 16 sep dulu sapa ke akata "We got the number"..hahahahha

MP melompat salahkan umno...kelakar gile tok. senangnya cari alasan....apa punya low class politik PR..hahahha

Tamingsari said...

Asalamualaikum Dato',

Harapan ahli parti berkecai apabila orang2 penting melompat keluar. Untuk merawat hati yg luka maka timbulah tuduhan dan andaian 'dibeli', 'ibarat sampah','ular'
'pengkhianat' dan sebagainya.

Dunia politik tidak dapat lari dari prinsip kemanusiaan dan manusia yg berprinsip. It is normal practise to stay or to quit among party members. No big deal. Mereka yg marah hari ini adalah mereka yg gembira menyambut ahli parlimen BN sekiranya 16hb. Sept. menjadi kenyataan. Mereka yg melompat, pada masa itu mereka dianggap sebagai pejuang demokrasi dan hero, bukan sebagai katak atau sampah.

Walaupun seorang wakil rakyat keluar parti atas faktor dalaman organisasi ianya akan tetap dituduh sebagai telah dibeli. Normal reaction to that normal practise. It works both way. Dengan demikian, kritikan kita jangan sampai keterlaluan sehingga terkeluar dari prinsip kemanusiaan yg berpunca dari prinsip manusia yg berpolitik.

Que sera sera. What will be will be. Saya yakin Dato' masih ingat lagu itu oleh Doris Day kalau tak silap. Mungkin juga Connie Francis.

jiwa demokrasi said...

Datuk, yang menghairankan saya, kenapa hingga di zaman serba canggih sekarang ini, kita masih memandang sepi terhadap perjuangan parti-parti pembangkang yang telah bersama dipilih oleh rakyat untuk mengemudi bahtera negara disamping Parti pemerintah yang dianugerahkan kuasa sebagai penerajunya. Kenapakah kedua-dua bentuk kuasa politik ini tidak di biarkan menjalankan tanggung jawab dan amanah masing-masing tanpa prejudice dan percakaran yang menggugat kestabilan negara dan kesejahteraan rakyat.

Sepatutnya segala bentuk pertembungan politik, hanya berlaku semasa tempoh pemilihan raya. Setelah berada di Dewan Rakyat, kedua-dua pihak harus bekerjasama, diatas satu titik persamaan dan pertemuan yang kukuh demi rakyat dan negara. Semuga ada keseimbangan kuasa penentu dan perlaksanaan tanggungjawab yang saksama dan adil. Hormat menghormati diantara kedua pihak yang berlainan dasar dan ideologi.Perselisihan pendapat diantara Wakil Rakyat ini tidak harus lari dari niat dan tujuan melaksanakan tugas dan tanggungjawab terhadap rakyat yang mengamanahkan kuasa mentadbir negara kepada mereka. Pokoknya biarkan rakyat yang menentukan siapa peneraju/pemerintah dan siapa pula yang "pembantu" atau "pembangkang" apabila sampai tempoh rakyat di kehendaki melaksanakan hak dan tanggungjawab pada Pemilihan Raya nanti.Wassalam

Anonymous said...

Saji kata;

"Saya percaya antara sebab undang2 anti lompat parti atau seumpamanya tidak diwujudkan oleh kerajaan yang diterajui oleh UMNO adalah kerana banyak kebaikannya kepada masa depan orang Melayu kita dan agama Islam, seperti wujud keadaan keputusan PRU di mana PAS yang lemah perlu melompat untuk bergabung dengan UMNO yang kuat sedikit iaitu dengan mengambil iktibar keputusan PRU 1969 yang mencetuskan Peristiwa 13 Mei itu, atau sebaliknya, iaitu UMNO yang lemah perlu melompat untuk bergabung dengan PAS yang kuat sedikit."

Apa nisbah penduduk melayu:cina:india:lain-lain?

Jika sempadan DUN dan kawasan parlimen mengikut nisbah penduduk yang betul dan adil, pusing cam mana pun, yang menang adalah pilihan majoriti tak kira kaum mana yang undi siapa.

Dalam bahasa UMNO yang mudah (bukan bahasa saya tapi saja guna bahasa ini mana tahu Saji lebih senang faham), kalau sudah melayu yang menjadi majoriti, apa takut?

Kesimpulannya, saya sokong akta anti-katak ditubuhkan.

Errr.... Saji pernah dengar tak istilah "Kerajaan Campuran"?

Fed Up

mardhiah said...

Dear Indran and malay - ish

If not stated in federal constitution, use your logic thingkinla, majority here, still Malay and muslim. Despite problem that we are facing, poverty, social problem, etc, etc (look like we are the weakest of three, namely Chainese and Indian, i.e. quantity don't count, it the quality that matter) it's still out of question for us to have non-muslim PM at the moment, let in another 10 -50 years from now on. In future, nobody can predict the "going concern" of Malay in their own homeland.

or if you have so much money, have free time do double check wat I put forward by going back to school and study political science.

Anonymous said...

Salam Dato',

Sdr langit biru,

Terima kasih terhadap komen saudara itu.
Sebenarnya saya bukan bekas Askar Melayu DiRaja tetapi bekas dari salah satu kor/rejimen dalam Tentera Darat yg melalui kursus asas ketenteraan dan kursus- kursus kerjaya lain yg lebih kurang sama dengan Askar Melayu.Cuma peranan dan tugasnya yg berbeza,tapi tidak semistinya kurang mencabar dan merbahaya.Dalam perang,tugas kami memerlukan kami masuk terdahulu dan keluar terakhir atau "First in ,last out".
Saudara ada bertanya samada saya boleh lawan bertiju dengan tangan sebelah diikat menentang 4 orang lawan.Memang satu soalan kelakar kerana saya tak nampak dimananya lojik analogi saudara ini.Benar Anwar menghadapi kes pembicaraan mahkamah tetapi apa kena mengenanya dengan keupayaan beliau untuk mengurus dan memimpin partinya dengan baik dan berkesan yg mana inilah perkara pokok kepada ulasan atau komen saya itu.
Ganguan memang ada tetapi bagi seorang yg betul-betul hebat,berkaliber,berwibawa dan bijak seperti yg dianggap olih penyokongnya, beliau pasti akan dapat menghadapi dan menangani segala cabaran dan masalah yg dihadapinya dengan berkesan dan efektif.Lagi pun beliau bebas bergerak keseluroh dunia untuk mendapat bantuan dan pertolongan dalam apa jua bentok sekali pun.Memang beliau telah pun berbuat demikian dengan megadakan "road show"diseluroh negara, dan diperingkat antarabangsa pula beliau mendapat sokongan daripada ahli ahli parlimen Australia,Senator dari USA dan akhbar Washington Post dan ramai lagi,termasok pemimpin politik dari negara Eropah dan Philipin.Untuk pembicaraannya beliau mempunyai kumpulan peguam yg handal handal,bahkan diantara yg terbaik didalam negara.Jadi,dimanakah elemen ketidakadilan yg sdr cuba tonjolkan dan mengatakan"orang macam ni Najb nak ajak "bertinju" ".PM DS Najib tidak pernah"ajak Anwar bertinju" tetapi apa yg berlaku ialah sebaleknya.

Saudara juga ada mengatakan saya membuat "begitu keras kecaman kpd Anwar".Sebenarnya,dalam komen saya itu tidak keras keran saya hanya menyentuh tentang keupayaan beliau menerajui parti PKR/PR dalam keadaan sekarang.Ternampak disini saudara terlalu taksub kepada Anwar, walaupun saudara berkata saudara "tak kisah pun"tentang kecaman saya itu .Disini jelas ternampak kontrdiksi dan sekaligus memberi bayangan tentang prinsip dan pendirian sdr sebenar.

Ketaksuban inilah menyebabkan sesaorang itu tidak rasional,pemikiran tidak seimbang, dan mata hati dan nurani kita menjadi kabur sehingga tidak ternampak apa yg burok dan cacat cela yg ada pada mereka atau individu yg disanjong itu.Akibatnya,biasanya, amat burok dan merugikan semua.

Askar Tua

Anonymous said...

PKR full of frogs!
PKR kene buat sumpah parti mcm PAS...kluar je kene ceraikan bini...Untong Ape?!! boleh kawin awek baru bergetah

susah hdup skrg... saya nk jadi MP atau ADUn sesiapa boleh sokong...
nanti saya pun nak jump frogs paling koman dapat rm5juto! pheh...kaya xpyh susah keje lagi boleh trus bukak bisnes...xpyh masuk MLM

bisnes politik memang menguntongkan
im in!!

From kalid Kerinchi

Anonymous said...

indran said...
Dear Kadir, where does it say that the PM of Malaysia must be a muslim?

boleh.....pasti Khalid Samad dan Nik Ajis sokong... kalau dapat yg jenis Zionist Christian/Jew lagi cantik
gerenti melayu islam dapat dimusnahkan dan dipecahkan hahahaha cantek!!

-Anakanda Krisna-

pakbelalang said...

Ban On 'Privatised' Halal Logos A Correct Decision - Jamil

KUALA LUMPUR, March 6 (Bernama) -- The Selangor Islamic Council (MAIS) decision banning halal logos issued by private companies is correct and to ensure that they adhere to Islamic law.


Saya ada bangkitkan perkara ini dalam blog Dato'. Memang patut kelulusan lesen halal dan logo dipertanggong jawabkan kepada Majlis Agama sahaja disemua negeri. Mengapa harus diswastakan? Siapa punya idea dulu? Saya anggap tujuannya tidak lain adalah untuk syarikat swasta "menenggek" untuk mengaut untung "atas angin" dengan mengenakan caj perkhidmatan
beratus ringgit untuk mendapatkan logo halal. Akhirnya ada setengah syarikat swasta yang diamnahkan telah didapati menyeleweng dari tanggong jawab mereka dengan menjaja logo halal tanpa membuat pemeriksaan rapi dipremis restoran yang memohon logo halal.

All this is rubbish !! Semuanya akal panjang nak kerja senang sahaja hinggakan tidak fikirkan halal dan haram tentang tindakan mereka yang secara tidak langsong bersubahat dengan pemilik restoran dan menipu pelangan yang menganut agama Islam. Perbuatan yang sungguh menjijikan dan tidak bermoral.

puaka said...

Datuk AKJ,

Mungkin saya silap. Tapi saya rasa mungkin mereka yang berpaling tadah (atau melompat) itu sudah dapat beberapa "petunjuk" yang menggambarkan dengan jelas bahawa Anwar akan didapati bersalah dalam kes Sodomy II ini. Anwar akan ke penjara dan PKR hilang taring. Taring DAP akan bertambah panjang dan tajam. Taring PAS pula mungkin sekadar cukup untuk mencari makan.

Ahli-ahli PKR akan hilang arah. Sebelum terlambat lebih baik buat keputusan sekarang. Tiada pilihan lain selain dari masuk UMNO semula. Bekas Timbalan Ketua Menteri 1 P.Pinang dah tunjuk contohnya.

Taufan 16 September (tahun?)ahli BN lompat masuk PR yang ditiup dan dilaungkan oleh Anwar sudah menjadi basi. Taufan itu kini bertiup ke arah PKR.

Sebab itu ramai dalam PR yang terfikir peribahasa Inggeris "If you can't beat them, join them".

Macam itulah agaknya..

Salam Datuk AKJ.

ali ahmad said...

Salam buat Dato', is clear that the opposition political greats (so called) are "money driven".....

.....just examined the statement made;

..."that is the price you have to pay for the time and effort I put in........."

...if these rotten rats be in the ruling party....same rotten cake we all have to bite.....

......the ruling party also need to note that the same stand is actually embedded at the bottom of some their representatives' heart as well....., DSN be aware....

..we, RAKYAT, do not need these half past six, self centered MPs.......

Blue said...

Nampaknya PKR sudah tidak ada niat untuk membela dan memperjuangkan Islam. Mereka lebih bercorak Sosialisma dan ini adalah bercanggah dengan perjuangan Islam. Sesiapa yang berjuang bukan untuk menegakkan kalimah Allah, maka sia2 lah perjuangan dan pergorbanan harta, masa dan tenaga yang mereka telah sumbangkan.
Dan di akhirat nanti mereka termasuk orang yang rugi.
Lebih baik kita sumbang tenaga dan wang ringgit kita kepada surau2 atau masjid2 dari perjuangan yang sia2 dan tak dapat apa2 di akhirat.

Tinta Hitam said...


Zul Noordin dipecat.TIndakan tersebut memang tepat.Sesuatu yang semua ahli parit parti PR harapkan.Tindakan tegas.A no nonsense approach.

Pakatan Rakyat sanggup melakukan perkara ini adalah sebagai isyarat bahawa ia sanggup kehilangn kerusi untuk mempertahankan prinsip PR.

Zul Noordin bising bising dan segala percakapannya seolah olah beliau adalah ahli Parlimen UMNO yang ultra malay.Takpa lah kalau nak berfikrah begitu.Pergi lah masuk UMNO.Thats where he belong anyway.Mengapa bising bising diatas platform yang salah.Walaupun ada tuntutan agar beliau mengosongkan kerusi tu ada tapi tiada peruntukan udg2 memaksa seoran g ahli Parlimen melepaskan kerusinya.So he could migrated legally to UMNO.

Saya sebenarnya amat bangga dengan tindakan tegas pemimpin pemimpin PKR.Malahan perkara ini bukan baru .Pada tahun 60an PAS juga telah memecat ahli Parlimen Parit Hasim Gera (bapa kepada Sallehuddin Hashim yg baru melompat kepada UMNO) kerana berdansa didalam satu parti anjuran Parlimen.

Soalan cepu emas saya ialah adakah UMNO berani bertindak sebegitu kepada ahli ahli Parlimennya?

Sekarang Ku Li telah pun melanggar etika parti UMNO.Mengapa tak pecat cepat supaya Ku Li boleh menjadi MP bebas yang menyokong Pakatan Rakyat??

langit biru said...

Utusan Malaysia juga membukukan sejarah kedua-dua Adun Behrang dan Adun Changkat Jering (sebelum Lompatan Bersejarah) mempunyai sabitan kes rasuah termasuk rasuah sex dengan pegawai SPRM sendiri menyamar sebagai orang tengah. Adun Penanti sebagai TKM1 Pulau Pinang juga disiasat SPRM dan mendakwa ada kes yang kuat. Kepimpinan PKR mengarahkan ADUN Penanti meletak jawatan kerana kes nya adalah satu liabiliti kepada Kepimpinan Kerajaan Negeri. Anehnya, semua yang disiasat didapai tiada kes selepas bertujar jersi biru dacing!!! SPRM juga hebat menyiasat MB Selangor juga atas dakwaan rasuah yang kemudian “dibebaskan”.Sekarang ini, SPRM menumpu kepada kes MB Kelantan, Nik Aziz atas dakwaan perlantikan menantunya sebagai CEO Perbadanan MB Kelantan. Ketua Menteri Pulau Pinang pula tidak putus-putus menerima tetamu tak diundang dari Jabatan Polis. Azizah juga menerima tetamu yang sama.

SPRM,Jabatan Polis, dan Mahkamah dilihat bergerak seiring bahu membahu yang setiap hari, MENEROPONG DAN MENGAWASI Kepimpinan Kerajaan Pakatan Rakyat, manakala MEMEJAM SEBELAH MATA (meminjam kata-kata YB UMNO dari NS) Kepimpinan Kerajaan Barisan Nasional.

SPRM,POLIS,MAHKAMAH,ISA dan pelbagai akta diguna sepenuhnya oleh Kerajaan Pusat menekan Kerajaan Negeri Pimpinan PR. SPRM,POLIS,MAHKAMAH,ISA, AKTA-AKTA dan lain-lain itulah yang saya maksudkan “1 lawan 4 orang”, yang setiap hari juga mewar-warkan di media perdana, KAMI HANYA MENJALANKAN TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB TANPA PREJUDIS KEPADA MANA-MANA PARTI POLITIK.

Apakah perkara sedemikian tidak mengganggu keupayaan Kepimpinan Anwar?


Saya juga yakin, Saudara yang menganggap ini satu analogi KELAKAR, juga mencemuh tulisan saya ini. OK lah, kita tidak sama pendapat, tak ada masalah bagi saya.

Walaubagaimanapun, saya mengingatkan diri saya, Saudara Askar Tua,SPRM,POLIS,MAHKAMAH, dan para pembaca akan peringatan Allah swt, ayat 8 Surah Al-Maidah.

Al-Maidah Ayat 8: Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

(Kalau Saudara atau mana-mana pembaca berpendapat, ini “Satu Kata-kata Yang Benar Tetapi Dimaksudkan Dengan Batil”, terpulanglah!)

langit biru said...

Saudara Askar Tua, Assalamualaikum.

Saya juga berterimakasih kpd Saudara kerana memberi maklumbalas terhadap kritikan saya.

Terlebih dahulu saya mohon maaf,kerana saya ingat semua askar Melayu dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM), tak kira dalam bahagian mana darat,laut,udara adalah termasuk dalam Askar Melayu Di Raja.

Saya yakin, Saudara juga berhati-hati menukil pendapat disini,cuba berfikir dan memberi pendapat tanpa bias kepada mana-mana pihak. Itu saya hargai. Akan tetapi, di ahkir ayat Saudara ada menyentuh sedikit perihal “terlalu taksub” kepada Anwar.

Jikalau Saudara membaca posting saya sebelum ini, saya ada menyatakan bahawa KETAKSUBAN ITU TERLALU HAMPIR KEPADA SYIRIK. Dan saya juga pernah menulis, jika “IDOLA” atau “KETAKSUBAN” ini dibenarkan, maka idola saya adalah Nik Aziz dan Mahathir. Kenapa? Sebab, kiranya terdapat seorang Pemimpin Muslim di Malaysia yang konsisten memperjuangkan Islam seperti Nik Aziz dan seorang yang cekap dan berkesan memerintah seperti Mahathir, InsyaAllah Malaysia jauh lebih aman dan damai.

Argumentasi Saudara adalah kepada “keupayaan beliau (Anwar) untuk mengurus dan memimpin partinya dengan baik dan berkesan”, walaupun sedang menghadapi kes di mahkamah yang mana sabit kesalahan adalah 20 tahun penjara.

Saya juga cukup yakin, Saudara faham analogi yang saya maksudkan berdasarkan suasana politik hari ini. Maka kita berbeza pembacaan,penilaian,pentafsiran dan pendapat. Saya hormati pandangan Saudara.

Selepas Mac 2008, suasana politik Malaysia menjadi lebih parah. UMNOBN menggunakan segala-galanya, termasuklah pelbagai provokasi dan mengganggu-gugat Kerajaan Pakatan Rakyat di 5 negeri iaitu Selangor, Kedah,Pulau Pinang, Kelantan, dan Perak. Natijahnya, Perak akhirnya jatuh ke tangan UMNOBN. Bagi ahli,anggota, dan penyokong UMNOBN, LOMPATAN BERSEJARAH adalah atas kesedaran 3 ADUN keatas “kepalsuan” perjuangan PR.

Anonymous said...

assalamualaikum wbt....

1. saya rasa kes lompat melompat ni mula menaik masa 16 september haritu dimana DS anwar menyatakan akan membentuk kerajaan baru kerana ahli parlimen BN ada yg mau lompat...

2. masa tu, punya la hepi org PR dan punyala gelabah BN smpai kena pi jalan2 oversea...

3. tup tap tup tap..tak jadi..janji tinggal janji..BN tersenyum...

4. kalih2, kerajaan perak yang bertukar ganti..masa ni la taktik lama PR terkeluaq...

5. dia salahkan BN 100%..semua salah BN..dengan sultan pon depa biadab..dh mmg cara depa lagu ni..semua depa saja yg betoi...

6. la ni makin bertambah pemimpin PR keluaq..depa pon kata la macam2 kat org2 ni..proses penyucian la, katak la, macam2 la...kesian kat depa ni...

7. PR nampak gaya sama saja dengan BN..permainan dia sama, gaya dia sama, taktik dia,there's nothing special bout them..we vote for them in the last PRU juz bcoz we dun want Paklah, KJ etc..not really bcoz of them..

8. satu2nya kerajaan PR yang saya salute adalah kerajaan PAS Kedah..insyaAllah org kedah akan terus memilih Pas di masa depan..teruskan mempertahankan Islam & rakyat biasa dan tolong jangan 'kelantan'kan kedah...tolong..

9. wallahualam..wassalam


saji said...

Salam pakbelalang

Bukankah menteri UMNO yang meluluskan privatised logo halal itu?

Anonymous said...

Pak Ngah,

sama aje rakusnya at the end of the day...the only way malaysia is going to survive is find alternative leadership that is strong, fair and not afraid to stand up for the malay rights while ensuring the non malays jangan kurang ajar sangat in other words duduk diam diam jangan cakap banyak.

Keturunan Jebat

affendi hussain said...

Dear Kadir, where does it say that the PM of Malaysia must be a muslim?


Let me clear the air for you. Last time I checked, nothing mention at all about the religion & race creteria of the PM of Malaysia in Federal Constitution..You score that one right..

However, this is a democracy country. The non-muslim can try by winning the heart and get the MAJORITY to vote them first to get the majority seats in the Parliment, if.. they can, in which i really doubt..

One question, do you know very well who are those MAJORITY people here?
Hmm... maybe in 200yrs time, we will have a non-muslim PM. Start assimilating with the MAJORITY now.

p/s: 200yrs is an estimation taking into account the current situation and status-quo attitudes of the non-muslims here towards the majority in comparison with USA.


Toing! said...

For two years PR had so many frogs in it.
The PR leadership should have made the cut sooner.
THey shouldn't have wait to let the frogs jumped, but purge them before that.
Heck, the leadership shouldn't have even selected candidates like these!
All these show poor judgement in selection and in taking action.
Do not think I would want to chance these type of leadership to run my country.

pakbelalang said...


You hit the nail right on the head.

Sebenarnya bukan sahaja Melayu yang mudah lupa tapi Cina bukan sahaja mudah lupa tapi bersikap angkuh dan tamak malahan ada yang bersikap "kurang ajar" dan tak sedar diri.

Apa mereka hendak lagi! Masih lagi tidak puas hati. Mereka tidak boleh mengatakan bahawa mereka adalah second class citizen kalau kita lihat kedudukan ekonomi mereka adalah jauh lebeh baik dari orang Melayu.

Mereka masih belum terima hakikat ini atau sengaja tidak mahu terima.

Saya rasa sudah sampai masanya mereka ini "dimarginalisedkan" dari melibatkan diri dalam politik atau dalam kerajaan.
Tidak ada gunanya kalau mereka bersikap hipokrit dan cuba hendak mendesak kerajaan supaya tunduk kepada kehendak mereka tanpa fikirkan kaum lain. Inilah sikap mereka yang sebenarnya. Mereka memang tunggu Melayu berpecah supaya kedudukan mereka akan lebeh kukuh lagi.

Tapi malangnya ada setengah elite Melayu terpengaruh dengan gelagat mereka dan tidak sedar diri bahawa mereka telah diperalatkan dan ditikam dari belakang.

I am not being racist but this is a fact. Whatever we fight for our rights they say we are being racist. That is their normal excuse to condemn us. Enough is enough. We have compromised too much and it is time to be vocal. Time is running out, the Malays must unite to fight for our legitimate rights as stipulated in the constitution. Nothing less and nothing more. Enough of being push to the wall. There is a limit to tolerate such selfish behaviour of the Chinese community.

I think we can definitely go along without them!!

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).