Sunday, April 25, 2010

BN Tawan Semula Hulu Selangor

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

KEPUTUSAN RASMI, P Kamalanathan (BN/MIC) 24,997 Mohd Zaid Ibrahim (PKR) 23,272 Majoriti 1,725 Undi Rosak 731. [Analisis perangkaan, BN dapat 51.78 peratus undi, PKR 48.21 peratus. Hanya 74.82 peratus pendaftar keluar mengundi.]

WALAUPUN beberapa pihak dalam media alternatif yang selalunya kritikal terhadap Barisan Nasional dan mirip kepada pembangkang meramalkan kemenangan BN dalam pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor, saya pada mulanya kurang yakin.

Salah satu sebab adalah ada juga anasir dalam media massa alternatif yang begitu yakin Parti Keadilan Rakyat akan menang besar.

Jelas daripada “slant” dalam laporan media massa alternatif ini – khasnya laman-laman berita – bahawa media alternatif semakin tidak bebas dalam laporan mereka. Sebaliknya, mereka menjadi semakin memihak dengan sebahagian besarnya mirip kepada pembangkang.

Kemenangan mudah calon BN, P Kamalanathan, sangat memeranjatkan kerana banyak laman berita dan blog memberi gambaran bahawa calon PKR, Mohd Zaid Ibrahim, sangat disukai dan dikagumi pengundi. Apatah lagi kerusi itu milik PKR sejak pilihan raya umum 2008.

Poster-poster PKR menguar-uarkan Mohd Zaid (Datuk Haji) serta ketuanya Anwar Ibrahim sebagai menyelamat negara, manakala DAP bermati-matian berkempen untuk beliau, seolah-olah beliau calon parti itu.

Tetapi saya mula yakin bahawa ramalan media massa alternatif mengenai kemungkinan kemenangan BN ada asasnya apabila saya bercakap dengan pengundi Cina dan petugas-petugas BN dari pelbagai parti dan kaum.

Secara ringkasnya, mereka mengatakan ada perubahan, kalau tidak banyak, sedikit. BN pun tidak memerlukan pemulihan sokongan besar untuk merampas kembali kerusi itu daripada PKR kerana majoriti PKR sangat tipis.

Pengundi Melayu yang pada mulanya kecewa kerana BN tidak meletakkan calon Melayu sedangkan Hulu Selangor adalah kerusi majoriti Melayu (54 peratus), menjadi lebih lega apabila diperkenalkan kepada Kamalanathan.

Kalau kita memejamkan mata dan hanya mendengar beliau berucap, kita menyangka dia seorang Melayu kerana bahasa Melayunya sangat fasih dan berkualiti. Orang Melayu mudah dilembutkan hatinya.

Orang Cina yang mempunyai undi kedua terbesar, majoritinya masih menyokong PKR atas desakan DAP. DAP kuat di pekan-pekan dan kampung-kampung baru Cina. Tetapi peratusan berpindah kepada BN memadai untuk memberi kemenangan kepada Kamalanathan.

Saya menjadi lebih yakin mengenai ramalan media massa alternatif apabila pengundi Cina sendiri meramalkan “timbang” akan menang. “Timbang” adalah istilah yang mereka gunakan untuk simbol dacing BN.

Selain kempen yang meluas, BN juga memecah tradisi apabila Pengerusinya merangkap Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, sendiri turun berkempen bagi menyokong jentera yang dipimpin oleh Timbalan Pengerusi BN merangkap Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Mohd Yassin.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendapat sambutan mesra dan hangat dalam dua lawatan yang dilakukannya, termasuk berkongsi pentas dengan Mohd Najib di Taman Bunga Raya, Bukit Beruntung, pada malam terakhir kempen.

Kemenangan ini menguatkan lagi kepercayaan bahawa BN, khasnya Umno, telah banyak pulih dan berubah sejak diambil alih oleh Mohd Najid tahun lalu.

Namun ini bukanlah alasan bagi BN untuk bermegah atau berasa terlalu yakin. Sebaliknya, BN akan lebih dihormati dan disokong jika ia bersyukur dan merendahkan diri dengan kemenangan ini.

Kesilapan dan kemerosotan PKR tidak bermula dengan Hulu Selangor. Ia bermula apabila cakap besar Anwar selepas pilihan raya umum 2008 untuk melakukan rampasan kuasa Parlimen pada 16 September 2008 terbukti satu omong kosong.

Ini diekori pula oleh tuduhan liwat kedua ke atas beliau dan peletakan jawatan pemuka-pemuka PKR, termasuk Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri.

Pilihan raya kecil Hulu Selangor dan pemilihan orang luar Mohd Zaid sebagai calon memburukkan lagi keyakinan terhadap kepemimpinan Anwar menyebabkan lebih ramai anggota kepemimpinan peringkat bahagian parti itu meletakkan jawatan, keluar parti malah menyertai Umno.

Saya tidak mahu mengulas lanjut kekalahan Mohd Zaid kerana kes saman beliau terhadap saya kini di mahkamah. Memadailah disebutkan iaitu isu peribadi dan keperibadian Mohd Zaid menjadi beban yang tidak dapat diatasi oleh Pakatan Rakyat, hatta dengan campur tangan dan “fatwa politik” ulama nombor satu PR, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Bagi BN, keputusan meletakkan calon muda yang tidak dibebani legasi ternyata tindakan yang tepat. Kalau calon veteran diletakkan, BN akan menghadapi masalah yang sama seperti PKR.

Dengan janji-janji tinggi melangit, cabaran terdekat BN adalah menunaikannya secepat mungkin dan selari dengan apa yang difahami dan diharapkan pengundi, kalau tidak ia akan menghadapi masalah dalam pilihan raya akan datang, sama ada pilihan raya kecil atau umum.

100 comments:

AnakShahAlam said...

Jika kita kaji lebih terperinci, undi untuk PKR sebenarnya meningkat berbanding 2008. Ini menunjukkan sokongan untuk PR kekal atau meningkat sedikit.

2008 : 23,177
2010 : 23,272

BN menang sebab undi pos dan kembalinya sebahagian dari undi rosak tahun 2008.

Oleh itu secara umumnya BN menang bukan erti sokongan kembali ke BN. BN jangan cepat mendabik dada sebab berjuta RM telah ditabur dan dijanji namun sokongan kepada PR tetap kukuh walaupun mungkin terdapat masalah dalaman.

salimjb said...

Salam,

Alhamdulillah berjaya juga BN memenangi PRK ini meskipun meletakkan calon bukan melayu di kawasan majority melayu.Saya berharap tuan dapat membuat ulasan dan analisis tentang corak "way of thinking" tentang kawasan majority cina dan india di PRK ini di blog tuan ini pada keluaran akan datang.Terima Kasih

Anonymous said...

Datuk,

Bila menang, rakyat bijak, sistem pilihanraya adil. Bila kalah rakyat kena beli, sistem pilihanraya berat sebelah. Tengahari tadi depa dah kata macam tu bila nampak nak kalah. Trick Tok.

Pro-BN

Anonymous said...

salam dakj,

mudah-mudahan yb kamal yang telah diberi mandat oleh pengundi yang majoritinya orang melayu, jangan pula mengkhianati undi tersebut dengan tidak menjaga kebajikan rakyat berbangsa melayu, hanya menumpukan kepentingan kaum india sahaja (nak jadi hero bangsa la ni, tak salah tapi biar bertempat) dan paling penting jangan mengata orang yang mengundi anda tu pendatang macam ada sorang yb tu, muka tak tau malu (pru akan datang please minta dia ulang balik apa yang dia cakap tu kalau dia berani).

lagi satu yang menariknya, saya harap orang melayu dapat fikir-fikirkan, dalam apa jua keadaan, pilihanraya umum ke pilihanraya kecil ke, kawasan majoriti melayu ke, majoriti cina ke atau india ke? mana-mana calon yang menang ke? apa yang orang melayu dapat? adakah kepentingan mereka terjamin? bagaimana pula dengan kepentingan bangsa lain? kiri kanan atas bawah depan belakang dia pukul, pusing mana pun dia untung, bukan dengki, tapi itulah hakikat cara pelbagai bangsa di malaysia ni berpolitik. mungkin dah tiba masa orang melayu menyoal calon-calon bukan melayu, apa yang mereka tawarkan kepada kita? apa pendirian mereka mengenai isu-isu yang dekat di hati orang melayu dan banyak lagi. gunakanlah undi anda dengan bijak. renung-renungkanlah.

aku bukan politician

Roti Planta said...

Dato,
Calon BN/MIC menang kerana undi Malayu, jadi kena jagalah hati Melayu. Jika 12 Cina sakit buah pinggang dapat 4 mesin cuci buah pinggang maka apa salahnya buat satu hospital untuk 15 ribu warga Felda Melayu.

Tempat mengundi hang tu pun kena pindahlah dari Sungai Siput. Jangan asyik dok jaga Samy aje.

Jika 'kamal-alan-nathan' merupakan betul-betul imej 1Malaysia maka wajarlah dia dilantik menjadi menteri dengan menggantikan menteri yang jaga KSM (Kementerian Subra Maniam) dimana kementerian itu sudah jadi seolah kemeterian hal ehwal orang India!

Bye/Roti Planta

mawar said...

Salam DAKJ,

Saya tidak pernah mengikuti perkembangan PRK seperti PRK Hulu Selangor kali ini..dan keputusan PRK ini diikuti minit demi minit melalui twitter dan juga pelbagai sumber internet. Saya juga ke KKBaru semalam untuk meninjau kempen secara lebih dekat. Selepas keputusan BN menang secara rasmi saya paling gembira dan terharu..mengharapkan masa depan negara yang meyakinkan dari keadaan yang tidak menentu.

PRK Hulu Selangor istimewa dalam senario politik tanahair. Dengan majoriti orang Melayu...saya mengharapkan orang Melayu diletakkan calon oleh BN, tidak India dari MIC. Selepas PRU 12, orang Melayu di perkecil dan dipersoalkan sebegitu rupa...kemunculan Hindraf mencabar orang Melayu dan .. saya pernah mengeposkan komen dengan mengungkitkan pepatah Melayu kalau jumpa K***** dan ular pukul *****g dulu...marahnya saya kepada mereka ini. Saya rasa pimpinan UMNO tertekan dalam hendak menentukan calon dalam PRU ini...tetapi syabas kepada Datuk Najib kerana dengan bijaksananya telah juga memilih calon MIC untuk bertanding ..dan telah didukung sepenuhnya oleh UMNO..dan sekali lagi orang Melayu berkorban serta berhati mulia untuk sama-sama berkongsi kuasa...kalau dikira peratusan pengundi tidak ada satu pun calon India layak bertanding dimana-mana kawasan di Malaysia ini.

Walaupun saya cukup terharu Zahid Ibrahim tidak dapat memasuki Parlimen...seorang Melayu dan orang dari negeri saya Kelantan...tetapi beliau didukong kuat oleh DAP..yang kita orang Melayu tahu arah tujunya.. dan juga PAS yang keliru dan celaru perjuangannya....PKR adalah parti memperjuangkan peribadi seseorang tidak lebih dari itu...ianya akan berkubur bila-bila masa saja.

Syabas BN.....

NGINAP SRENGENGE said...

Salam Datuk,

Ini sebenarnya kemenangan untuk MIC.Kalau bubuh calon UMNO,belum pasti kemenangan memihak pada BN.Orang melayu banyak masaalahnya.

INDIGO said...

Scribe,
Salaams

Vision 2020
(the leaning tower of pisa)

Bagi BN, keputusan meletakkan calon muda yang tidak dibebani legasi ternyata tindakan yang tepat. Kalau calon veteran diletakkan, BN akan menghadapi masalah yang sama seperti PKR.

was that the rationale when they picked the calun?


Salam Yang Amat Hormat
Terima Kasih


alhamdulillah.

zainal abidin awang kechik said...

betul kata tok pada saya..
tahniah hebat tok punya pernilaiyan...



salam

pengkaji said...

Dato

kemenangan BN dengan majoriti yang tidak besar (1750 ) adalah kecil impaknya berbanding dengan sambutan orang ramai terutama di kawasan majoriti Melayu terhadap jentera pilihanraya PR dan juga DSAI sendiri.

Jika di lihat dari gambar dan video blogger sepanjang masa berkempen di HS, ternyata jelas bilangannya banyak merosot jika di bandingkan sebelum tahun 2010 walaupun yang turun adalah DSAI sendiri.

Apakah karisma DSAI telah mulai di ragui di kalangan rakyat secara amnya ?

ab said...

Salam Dato,


Saya juga `sakit hati' kerana wakil
melayu tidak diletak olih BN diHS,dimana melay adalah majoriti dan india minoriti... lepas ni kalau kat pekan/bandar ramai cina,letak melayu minoriti?...tentu mengamuk semua kata tidak demokrasi!....apa PM nak buat?..


Walaupun begitu,tahniah kepada Kamalathan kerana menang...minggu depan bolih `bantai' DSAI and geng kat parlimen!!.


Yang nampak makin jelas ialah MACAM SELALU, MELAYU MENANG SORAK DAN MENANG BERGADUH!!!!....


1.BERAPA ORANG cina dan india yang kena tangkap?, kalau tak silap 32 orang tu semua MELAYU!, dah puas hati? hangpa masuk lokap,orang masuk parlimen,hangpa kena lokap,orang tidoq berdakap, hangpa serak suara,orang sejuk tekak, orang dapat gaji dan elaun,hangpa kena buang kerja kalau nasib tak baik!.


2. NIK AZIZ makin hilang `aura' ilmuan ugama.....nampak nak macam ULAMA ASAP!! atau ULAMA DISPOSA-BLE! .... mungkin dah sampai masa ada orang cadang buat MRA OTAK DAN EEG..dua-dua tu adalah kaedah pemereksaan otak....


3. ORANG MELAYU makin ramai, mungkin makin ramai juga MELAYU BUKAN ISLAM juga macam kat INDONESIA, KAT SIAM.... lepas ni kalau tak BERHATI HATI akan bergaduh, bertikam,berbunuh di masjid dan surau kalau ikut `PETUA' NIK AZIZ ni!....petua kaa,peel' tua?..


4. PAKAR MOTIVASI,adun difotfolio ugama tidak bolih lawan IMAM masjid kalau bab baca khutbah jumaat, ni dah terbukti kat bukit sentosa....bro,belajaq lagi baca khutbah,praktis lagi,minta imam masjid jadi pendengaq,kalau dah pass,OK bolih laa start baca khutbah jumaat,...kalau tak, elok jadi makmum cukup laa kut ni, banyak juga pahalanya....ya tak?.

JANGAN LAA pi melingkup MAJLIS ALLAH!


5. ORANG MELAYU terbahagi 4 dah ni,UMNO,PAS,PKR dan TAK MAU parti APA PUN.... semakin kuat terbelah melayu ni,CINA MAKIN KUAT DAP nii,...bukan MCA atau GERAKAN...



6. SO ORANG MELAYU... trend bandar jadi metropolis dah mula dah ni, nanti ada kawasan bandar `kecil' bangla, african, iran, indonesians etc dan akan ada pulak pekan bangla,afrika, indonesians,iran, arab dll....macam di london,manche-ster,new york,madrid dll.....SO ANAK CUCU CICIT MELAYU yang makin sikit kat bandar dan pekan dan `LEMBIK' PULAK tu...akan pi mana??...jadi jaga kat bank india,bank indonesia,bank bangla, bank iran...atau jadi waiter dan washer kar restoran arab,indon, bangla,dll.....atau berebut jadi tukang kilat kasut pelancung....

7.ATAU ORANG MALAYU bolih caj bayaran `tangkap gambaq' berpakaian baju melaju lengkap dengan songkit,keris,dastar dll UNTUK PELANCUNG!.....


8.ATAU ANAK CUCU CICIT MELAYU lari pi ke banjaran titiwangsa, sewa tanah cina kat situ untuk tanam jagung! dan pawah hasil tanaman!.



SEDIH SUNGGUH TENGUK NASIB BANGSA AKU NI....baik sampai rela kena `halau',kena `keluaq', kena `putaq'.....



Abu Bakar Ab Rahman

pakbelalang said...

Saya rasa keputusan kemenangan PRK di Hulu Selangor yang memihak kepada BN belum tentu lagi menjamin bahawa BN telah pulih semula.Ianya tidak boleh dikira sebagai ukuran kononnya BN telah mendapat semula kepercayaan rakyat.

Najib perlu memikirkan kedudukan parti-parti komponen dalam BN yang maseh lagi terombang-ambing atau "fragile" untuk mendapatkan sokongan semula dari rakyat seperti dahulu kala, terutama sekali parti MCA dan MIC. Kedua-dua parti ini belum lagi nampak selesa untuk meraih sokongan dari kalangan masyarakat Cina dan India.

Begitu juga UMNO. Orang Melayu maseh lagi kecewa kerana ada lagi saki-baki pemimpin UMNO (the little warlords) yang haprak dan H6 berkeliaran dikoridor-koridor kerajaan untuk berteduh. Selagi mereka ini masih lagi "bertahta" , maka kredibiliti parti UMNO tidak boleh dianggap sudah pulih semula.

Fikir dan renungkanlah perkara ini dan diselesaikan dengan segera semoga UMNO cepat pulih sebelum PRU 13.

mekyam said...

tahniah kpd en kamal dan BN!

saya melihat ini sebagai kemenangan bagi penduduk HS kerana, setakat apa yg diketahui tentang kedua2 calon yang berlawan, orang yg kurang wajar telah tumpas.

p.s. tok scribe, not that i care much for both sides of the msian political divide, but for some reason this piece of news had me gloating. :D

Anonymous said...

dah invest juta2...
dah kate semua saluran media di conquer..
x mng x tau la kot..
mesti mng punye ye dak..

-osman baharudin-

Politik Kluang said...

Undi PKR naik berbanding 2008.

* 2008 : 23,177
* 2010 : 23,272

Maknanya undi rosak (Melayu) telah kembali kepada BN. Undi yang hilang (bukan Melayu) masih ke Pembangkang.

Apa kesan 1Malaysia?

Anak Johor said...

EGO Anwar Ibrahim dan PKR tercalar teruk walau apa pun alasan yang mereka beri.

Dan sebenarnya sebab EGO PRU 2008 jugalah yang menjadi punca kekalahan PKR di HS.

Sama seperti merudumnya BN pada 2008 kerana disebabkan EGO PRU 2004.

Anonymous said...

Tuk,
Malay is swinging back after true colour of Saudara Anwar and Pakatan Rakyat concept have been revealed after last GE. Poor Saudara Anwar performance as opposition leader and DAP centric Selangor State goverment at the expense of Selangor's Malay interest are obvious to Malay voters. PAS is really short sighted by thinking Hasan Ali as state agama's exco, PAS objective has settled. But Malay Muslim voters are smarter now, not only more mosque and surau , they want more share of economic cake and power. They don't want to be "gullible' just like fellow Malay muslim in Penang where CM LGE think by increasing budget to Jabatan Agama, Malay muslim, especially PAS hard core supporters, will keep quite and forget about economic imbalance between rich and poor rakyat Penang.

In this Hulu Selangor election, by choosing Zaid (with all its legacy) and last minute desperate shouting of "hidup Melayu" in rancangan Felda, PR looks more like "old-UMNO". On the other hand, Mr Clean Kamal is more looks like PR candidate. Again bad and confused judgement by Ketua Umum Sdr Anwar. His obvious weakness but conveniently ignored but his supporters.

In Hulu Selangor, Chinese voters, for now is entrenched with DAP. All votes that they have given to Zahid are like yes vote to "old-UMNO" style (as described above) politic. On the other hand, Malay has changed and Indian has changed in this Hulu Selangor election. Sadly Chinese voters still want to "play politic" and proud label "king maker". At the expense of united Malaysia.

A wake up call for PAS leaders and it hard core supporters. Putrajaya is not a paradise. Don't get misguided by thinking Putrajaya at all cost. Syurga is syurga. Go back to your original struggle, and InsyaAllah you will win alone even without Sdr Anwar Ibrahim promises and charismatic or is it magic !.

Salam,
Anonymous 2

man dego said...

Orang melayu masih ramai mengundi PKR. Kebencian orang melayu ini kepada Umno(BN)kebencian melampau, mengapa masih ramai orang melayu begitu benci kepada umno ? Pada hal mereka tahu siapa PKR DAP.

OKJ said...

Salam DAKJ

Tahniah BN

Maaf semua kerana tertinggal bot untuk seminggu lepas (outstation). Macam manapun, keputusan dah keluar dan BN menang. Nampaknya majority orang Melayu masih tak lupa walaupun ianya isu lama kerana arak adalah BAPAK kepada segala maksiat. Fatwa politik juga dah tak laku dan ditolak oleh Allah untuk kemenangan di Hulu Selangor. Orang Melayu juga tak suka kepada cakap besar dan fitnah dengan isu yg bodoh seperti APCO. Masa orang Melayu dipermainkan dah pun berlalu. Sudah sudahlah tu……

Busuk baunya bila telur tembelang pecah. Tapi masih ada pak taksub yg tak boleh nak bau (anosmia) walaupun tembelang dah pecah dan berulat. Yg hidup dalam alam ‘delusion society’. Jalan rawatan terakhir adalah menggunakan kaedah ‘electro-convulsive therapy’. Itupun Cuma 50-50 berjaya. Sekian TQ.

Anonymous said...

Datuk,

Cina tak undi BN walaupun banyak dibagi dan dijanji. Cina belum yakin dengan dasar terbuka dan pelan ekonomi Najib. Cina mahu lebih banyak, kalau boleh hapus semua kuota kepada Melayu. Tapi India sudah balik bersama BN.

Saya pernah jadi anggota MAPEN 2 pada akhir tahun 1990an. Banyak persamaan antara tuntutan wakil Melayu dengan wakil India sebab Melayu (Bumiputera) dan India sama-sama miskin. Tuntutan Cina hanya untuk menambah kekayaan mereka. Mereka jarang sebut nasib Cina miskin. Mereka hanya cakap tentang masyarak perniagaan Cina, bahasa Cina dan budaya Cina.

Jadi saya cadangkan BN (Umno dan MIC) kerja lebih rapat. Forget about the MCA and Gerakan. They have failed to bring in Chinese votes. The Malays, Indians, Ibans, Kdazans and other poor communities must work together to overcome poverty and to break the Chinese monopoly of the economy.

Old Man River

DADI said...

Salam DKAJ, Cepat Dato tulis topik ni.Bagi yang menang kena ingat perjuangan bukan setakat berentap dalam tempoh pilihanraya saja.Apa guna ada kerusi kalau amanah tak dilaksanakan sepenuhnya,ahli semakin sombong membongkak.Kena kerja dengan ikhlas demi negara dan bangsa tercinta.Sayangnya cuma disini calonnya adalah pilihan ramai Melayu tapi calonnya bukan melayu.Tak apalah kalau betul2 dah rasa dalam jiwa dan raga boleh iklas , bekerjasama ,satu hati cuma berlainan agama.Kalau PR menang pun macam ini juga.
Apa pun jangan dok sibok berpolitik , moral anak-anak terabai.Keluarga adalah satu institusi kecil untuk kita melaksanakan amanah sebagai pemimpin,elok pemimpin,elok kepimpinannya maka eloklah keluarga itu.Dari keluargalah akan lahirnya pemimpin yang ikhlas,amanah dan berakhlak mulia dan bertanggungjawab.Pilihanraya kecil dah habis,bagi kita yang excited dengan kempen atau pemerhati perjalanan kempen banyak yang dapat kita pelajari.Cara memancing undi,cara berhujjah,cara menfitnah , character killing dan sebagainya.Ambillah yang baik dan jauhkanlah yang buruk supaya keluarga kita tidak terjebak dalam kancah sedemikian buruk.Kalau dibuat checklist rasanya banyak buruk dari baiknya,ASTAGHFAR banyak-banyak, takut segala cercaan dilambung kelangit dan turun balik tersepok atas kepala ahli keluarga kita.ASTAGFIRULLAHAL AZIM.

dahalmi said...

Datuk KJ,
Saya setuju yang media baru banyak slanted kepada PR. Tapi saya antara yang masih independent dan oleh itu banyak membuat ramalan yang tepat dalam beberapa pilihanraya kecil.
Sila jemput baca artikel artikel saya ramalan dan juga artikel analisis keputusan PRK Hulu Selangor.

DAH IKHWAN
http://dahalmi.wordpress.com

Wajasetia said...

APCO isu bodoh??? tahniah OKJ

langitbiru said...

"BUY-ELECTION"....BOLEHLAH bn MENANG

"By-Election" yang adil....belum tentu...!

Zaid, dan 23,272 penduduk Hulu Selangor menolak 1Malaysia, UMNOBN, alhamdulillah, satu angka yang cukup besar.

799 undi Pos.

Seperti kata saya sebelum ini, bila UMNOBN turun dengan pasukan Infantri Kor 10 Bazooka Penaka, kawasan hitam(BN) jadi Puteh last minit......puluhan juta ringgit "bertaburan" memutehkan kawasan hitam!!!!!

YA, BUY-ELECTION, bukan by-election.

Anonymous said...

dato'

sekali lagi keputusan pilihanraya menunjukkan corak dan pola pengundian kaum tionghua. saya rasa kemerosotan pengaruh BN semenjak pilihanraya 2004 ada dipengaruhi besar trend sokongan kaum tionghua kepada kerajaan yang merudum. kita tidak boleh menyalahkannya kepada kemerosotan atau kelemahan parti Gerakan dan MCA sahaja kerana umum tahu mereka sudah semakin tidak berpengaruh dengan masyarakat kedua terbesar di Malaysia ini. kita perlu mencapai minda kaum tionghua semasa.

seperti kata Presiden MCA, kaum tionghua tidak mau lagi menitik berat kepada janji janji material seperti peruntukan wang untuk sekolah cina, imbuhan komersil seperti yang dihamburkan jua kepada para pengundi Hulu Selangor. Walaupun imbuhan-imbuhan ini diterima baik oleh pengundi melayu dan india seperti masyarakat felda dsb, ianya lebih mungkin tidak diperlukan oleh masyarakat tionghua yang nyata lebih sedikit mewah. apakah isu nasional yang mereka lebih minati? bahasa kebangsaan? hak istimewa? dominasi melayu? lebih pengiktirafan kepada bangsa dan budaya tionghua?

ini perlu dikaji. ini perlu diselesaikan. kalau Gerakan dan MCA tidak berdaya menjadi penyalur aspirasi bangsa tionghua, apakah saluran lain yang lebih sesuai? adakah sokongan mereka boleh diraih sekiranya mereka diletak dalam kategori tidak mengikut bangsa, seperti golongan 'urban' atau golongan pendidikan atau golongan mewah, golongan pekerja dsb. adakah mana mana wadah yang dapat menghimpun sokongan mereka dengan meng'appeal' kepada kategori begini ?

bijak pandai seperti dato' lah yang mungkin dapat mengupas dan memberi pandangan bernas untuk pertimbangan pihak yang terkait.

PEMINATROCKY

sujini said...

Scribe

Tahniah kepada P.Kamalanathan & BN.
Saya juga turut tumpang gumbira (ikut gaya P.Ramlee cakap).

Tetapi...(kenapa mesti ada tetapi , ah?)....

MCA bersuara, pengundi China mahu lebih daripada apa yang dijanjikan oleh BN jika mahukan 100% sokongan daripada mereka.
SubhanAllah!
Apa lagi mereka nak?
Kepala pemimpin2 UMNO?
Syafalis..syafalis.

Terima kasih.

Thibbs said...

Dato',

BN may have won the battle but not the war. The important issue here is the votes and support of the Chinese. It seems that they prefer DAP rather than BN i.e MCA.

The danger is on the rise. Selangor, Penang and Perak were conquered by the Opposition because of the chinese support towards DAP, not PKR or PAS. PAS and PRK members are Malay majority. Why must the Chinese vote for them?

For PKR, where is your leader? He knows that he can't win in HS, thats why he might as well attend a conference in Oslo and try to gain sympathy from the "certain parties" overseas.

Anonymous said...

Zaid suka main lumba kuda n bekas kaki botol!................wawa

FMZam said...

man dego,

Itulah aku dan semua Melayu yang kau cakap tu, kenapa? dan Hulu Selangor makin buat aku bertambah yakin yang UNNO ni perasuah nombor wahid. Kalau UMNO tidak berubah, aku dan semua Melayu yang benci rasuah tetap akan lawan walau siapa pun jadi kerajaan. Sekarang ini yang rasuah ialah UMNO, itu yang kita kena tentangi dulu, bukannya mempersoalkan PKR pun akan rasuah juga. Itulah sebabnya kenapa Melayu benci UMNO, sebab rasuah adalah ibu segala kejahatan.

Anuar JB said...

Tahniah BN....menang akhirnya???..baru hari ni ada telur...

Anonymous said...

hello datuk,

BN win by investing RM64m rakyat money, transferring 13,000 voters to other area, promising this and that.

if the people of H.selangor really swing back to BN the margin of wining shoud be higher right?

pls be more intelligent finding your article heading and don't insult our intelligent

when you were working with the newspaper you were running dog for umno, are you still the same running dog of the bastard umno, when will malays change, sold the country to British 200 years ago and now claiming that this is their country, pls lah grow up

your faithfully

sultans of swing

Anonymous said...

I was suprised by the small margin of majority by BN as all the govt machinery and BN top guns are there. Even PM was there for a few days and so is ex PM. And for the amount spent (app RM 60 mil) ,I think BN should win by a much bigger margin.
BTW, can the govt just promise the ppl of many goodies during a by-election? Where does the money comes from? Tax payer money?? Should not such money be approved in Parliament first?
This is more like a buy-election.
Disgusted

Mustapha Ong said...

Salam DAKJ,

Tahniah kepada Najib, Muhyiddin Noh Omar dan Kamal...alan....nathan dan jua slogan 1MALAYSIA

Sebagai seorang penyokong kuat perjuangan UMNO/BN saya berpendapat kemenangan BN di hulu selangor amatlah manis sekali. (a sweet victory). Hampir setiap hari kempen saya berada di sana dan pada hari semalam sekita awal jam 8.30 saya telah meramalkan kemenangan kepada BN dengan majoriti tidak kurang daripada 1,500 undi. tepat sekali dan ini bukan disebabkan BN menang atas "undi pos" atau politik wang sepertimana tuduhan pihak PKR.

Jika seandai nya PKR menang semalam, lagu mereka sudah tentu berlainan. yang sebenar nya pada jam 8.00 mlm semalam, markas PKR telah menjangkakan kemenangan apabila perhitungan jumlah undi pada angka 16,000 yang memihakkan PKR. PKR dengan secepatnya mengumpulkan semua tokoh seperti Khalid, Azmin, Tian Chua dan lain2 untuk menunggu saat kemenangan PKR. anwar telah disorokkan dan bukan keluar negeri ke Oslo seperti dilaporkan. Jika PKR menang barulah anwar timbul dengan "style", tetapi malang nya zaid telah tewas ditangan kamal. yang sebenar nya anwar silap strategi untuk meletakkan zaid sebagai calun. Jika anwar bertanding di hulu selangor, pasti PKR akan tetap milik PKR.

Zaid dan Lim Kit Siang memang tidak gentlemen lah. bila PKR kalah, timbullah macam-macam cerita dan tuduhan terhadap BN, termasuklah politik wang, pengundi hantu dan sebagainya.mereka sepatutnya "mengakui kekalahan dengan lebih gentlemen" kerana jumlah undi mereka pun hebat sebanyak 23,272.ini menunjukkan bahawa zaid "won the battle but not the war" mengikut perpatah inggeris.

Nasib baiklah Najib dan Muhyiddin bijak memilih kamalanathan sebagai calun dan menolak cadangan samy vellu yang mati-mati berkehendakan palanivel bertanding semata-mata untuk menguatkan pengaruh beliau dalam MIC. saya rasa jika palanivel dicalunkan ada kemungkinan BN akan tewas kut.Calun kamal adalah tepat dan sebab itu BN menang. jika BN letakkan calun Melayu, BN juga akan kalah, walaupun penduduk Melayu adalah majoriti di hulu selangor.ini terbukti dengan jumlah undi yang diperolehi oleh zaid. Kamal telah menang dengan penambahan sokongan Cina dan India disamping mengekalkan sebilangan besar orang Melayu terhadap BN kali ini.orang-orang FELDA yang dipinggirkan hak mereka semasa pentadbiran Khir Toyo juga kembali memberi mandat kepada Najib yang telah dianggap sebagai Juara FELDA untuk membela nasib orang-orang Melayu.

Itulah hakikat sebenar nya kemenangan BN di hulu selangor. Tahniah kepada semua yang telah setia berkhidmat untuk bangsa dan negara. Tetapi adalah diharapkan bahawa Kamal akan memegang kepada janji beliau untuk berpindah dari Rawang ke hulu selangor secepat mungkin.

Najib telah berjanji dengan ribuan janji nya untuk meningkatkan lagi pembangunan di hulu selangor untuk kepentingan rakyat.saya juga merayu kepada perdana menteri bahwa selain daripada janji beliau untuk pembinaan UiTM di Serendah, juga perlu membina sebuah hospital di hulu selangor setaraf dengan hospital diselayang. InsyaAllah BN ada peluang besar untuk menawan kembali kuasa pentadbiran negeri selangor pada PRU13 kelak.

razzmatazz said...

saya hairan wartawan veteran seperti anda masih membicarakan dan memberi laporan yang sungguh dengkel. apakah kemenangan ini satu kemenangan mudah seperti anda laporkan itu benar?

betulkah kemenangan itu datang dengan berkempen secara saksama(level playing field) di mana bn dengan seluruh jentera kerajaan dan juga berjuta-juta RM dilimpahkan kepada pengundi. tanyalah kepada penduduk, khususnya murid-murid sekolah di bukit beruntung dan bukit sentosa yang 'dihadiahkan' laptop seorang satu sebagai umpan/upah untuk mengundi bn.

surau-surau dan masjid-masjid diberi peruntukan beribu dan dan ada berpuluh ribu ringgit dengan segera oleh siapa...... kerajaan negeri kah? atau jentera bn? siapa yang berpolitik di masjid sebenarnya jika begitu keadaannya?

sungguh hipokrit perjalanan politik bn di prk hs ini...sama seperti anda yang menulis bolg ini... yang membudayakan 'the end justify the means', semua peraturan dilanggar dengan rakus dan tanpa rasa bersalah, asal matlamat tercapai.

pemerhati said...

Dato

antara sebab YB Kamal menang adalah sebab "there's an opposition in the opposition". Team azmin, PAS ?

Jadi kredit bukan hanya kepada jentera BN sahaja bahkan juga PR.

YB masih kena kerja lebih keras bagi memenangi hati pengundi di PRU 13.

Anonymous said...

Salam DAKJ

Saya rasa lagi cun kalau tajuk posting Datuk kali ini begini, Tewas Jua Akhirnya PKR Di Hulu Selangor.

Memang betul kata Datuk. Kalau terpengaruh dengan media alternatif, memang tak ada siapa pun yang menaruh harap kepada BN untuk menang dalam PRK ini. Memang hebat dan terancang propaganda dia orang.

Kalau baca blog pulak, memang dah rasa UMNO akan mati esok lusa. Inilah penangan blogger Barisan Alternatif. Buat platun, buat regimen, buat batalion buat skuadron blogger gempur habis-habisan kubu BN. Hebat sungguh. Lepas tu tuduh pulak siapa yang tak baca blog ketinggalan.

Perjuangan adalah lontaran kata-kata, bukannya perjuangan adalah pelaksanaan kata-kata seperti slogan blog orang Rembau tu. Lontarlah apa-apapun .Semua jenis kata-kata adalah sesuai, berpatutan dan halal dalam perjuangan ini.

Memanglah kita tahu yang menulis tu untuk memperkecil dan menjatuhkan semangat lawan. Tetapi yang menjadi masalahnya pulak ialah dia sendiri percaya dengan pemalsuan yang dicipta.

Yang nyatanya UMNO masih lagi bertenanga walaupun telah ramai yang "monopause" atau "Andropause."
Jangan perkecilkan UMNO. Banyak lagi usaha yang perlu dibuat untuk kalahkan UMNO.

Fikir-fikirkan, Selamat mencuba.

SOKONG BAWA REBAH

Anonymous said...

Datuk, this is the kind of action-oriented MP and the government that the people would like to see. Promises are mt and words are kept. An an oldtimer, my generation believes that a man's honour is in his words and deeds.

"By Clara Chooi

BUKIT BERUNTUNG, April 26 — Newly-minted Hulu Selangor MP P. Kamalanathan has hit the ground running and kicked off his first day as a “yang berhormat” today delivering on one of the many by-election promises made by the Barisan Nasional.

The MIC information chief arrived at the former Felda settlement in Sungai Buaya here shortly before 1pm this afternoon to distribute the cash arrears of RM13.15 million owed to the remaining 263 settlers.

Each settler was to receive RM50,000 in bank draft as advance payment of arrears in compensation for land acquired from them over 15 years ago.

One hundred settlers had earlier received their payments from Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak last Friday, during the last leg of the campaign trail before yesterday’s polls.

“I am grateful for the voters who voted me into Parliament yesterday and I will do my utmost best to deliver on all our promises,” Kamalanathan told the media upon arriving at the function here this afternoon.

To further prove his sincerity, Kamalanathan, who secured a 1,725-vote majority win over PKR’s Datuk Zaid Ibrahim in Sunday’s polls, said he was also finding for a place to stay in the constituency.

“I already said I am willing to move here to be closer to the people. I am now finding for a place,” he said."

I hope YB Kamalanathan keeps up the good work and not be corrupted by power.

An an older person, I can only accept 1Malaysia if more young, educated and incorruptible Malaysians irrespective of race are nominated to contest the election on behalf of the BN. I hope YB Kamalnathan does not forget that more Malays than Indians and Chinese voted for him.

Also please YB Kamalanathan, don't forget or neglect the golden citizens like me because after years of contributing to the country, we now depend on the country to take care of us.

Old Man River

Anonymous said...

Salam. Bagi kalangan bijak pandai, kemenangan ini adalah kecil krn majoriti yg BN ciput. Tanpa rasa malu memperkudakan segala jentera kerajaan dan kehadiran dr m, impak kemenangan ini tidak membawa maksud yg besar.

Tgk muka najib dlm akhbar2 hari ini, senyumnya kelat semacam. Saya kira beliau sebenarnya keciwa dgn keputusan majoriti tak setimpal dgn hujan duit yg telah dilaburkan.

Tahniah sebenarnya kpd parti Samy Vellu dan MIC. Pallanivel yg tak tercalon tu dapat jugak jadi Senator kot.

Demikianlah kebodohan org melayu bila berpolitik. Menang sorak kampung tergadai..

rakyat dah bijak

Roti Planta said...

Dato',

Kamalanathan adalah calon pilihan UMNO bukannya MIC. Jika Palaneil menjadi calon pasti ditolak oleh orang Melayu dan India. Ini membuktikan orang India lebih percayakan UMNO daripada MIC.

Jadi sudah tiba masa yang sesuai untuk UMNO membuka keahlian kepada masyarakat India. Saya yakin jika UMNO dibuka kepada bukan Melayu di Semenanjung maka UMNO akan mendapat sambutan hangat daripada bukan sahaja kaum India tetapi kaum Cina yang menolak BN kerana benci dan bosan dengan kerenah MCA dan Gerakan.

Jom masuk UMNO.....

Bye/Roti Planta

mad said...

dengan pm sendiri turun berkempen, juta2 dihulurkan, semua media perdana turut berkempen siang malam, jabatan2 kerajaan terutamanya spr turut berpihak kepada bn, sepatutnyalah bn menang lebih 10,000 undi atau setidak-tidaknya 6,000 seperti yg tpm uar-uarkan dengan bongkaknya. tapi bn cuma menang 1,725 majoriti. malah undi utk pakatan pun tidak berkurang malah meningkat sedikit dari 2008. dan saya difahamkan hulu selangor adalah kubu kuat umno. nampaknya tak cerah sangatnya masa depan parti pemerintah menjelang pru13.

Peneroka said...

Salam,

Pandai betul DSAI nie... dah kalah buat cerita Kerajaan menggunakan RM64M "beli" undi - how they (DSAI & Zaid) get the figure we do not know?? End up people talking/debating more about the RM64M instead of kekalahan memalukan oleh PKR. Again, lagi satu cara melarikan dari isu sebenar. Hebat, hebat.

Chinese vote for PKR, they know the Chinese are having more says (read as "control") in the current Selangor state govnmt. What for tukar tukar lor...???

Better for Malays to unite and give majority support to BN. Time for BN to give more & more priority to Malays. Malays have sacrifice enough.

felda said...

orang kata melayu malas, tapi pensyarah sejarah aku kat melayu bukan malas tapi sebab tanah melayu nei subur sebab bali jer benih dah boleh hidup. Cuba tgk felda sekarang duk jer rumah dah dapat duit tiap tiap bulan rm1200 , dah tak yah keje . Dulu punya la susah. Cuba kalau usah sendiri 10 ekar sebulan 2 kali potong sekali potong dapat 6 tan itupun paling kurang. Sebulan 12tan kali rm400 =rm 4800. Kalu melayu rajin org felda tak payah jual tanah dah boleh hidup senang. Tak payah nak salahkan kaum lain sampai kiamat pun tak selesai. Melayu kena rajin usaha pasti berjaya

Anonymous said...

Datuk, Salaam, macam mana kita nak ubah sifat fanatik penyokong PKR/PR macam Sdr Mad dan Langit Biru ni Tok?

Tegar dan taasub sunggoh. Bila BN menang majoriti 1,725 mereka kata ciput. Tapi bila PKR dulu menang 198 undi mereka kata kemenangan hebat.

Tapi mereka tuduh orang Umno/BN fanatik. Kalau dah kalah tu mengaku sajalah. Kalau PKR bagus sangat, pasal apa orang sanggup terima habuan BN konon. Kalau PKR/PR, Zaid, Anwar dan Nik Aziz bagus sangat, pasal apa tak sapu duit BN lepas tu undi PKR!

Mereka Kata media arus perdana tak ada kredibiliti. Tapi bila BN menang, mereka salahkan pula MAP kerana kempen bagi pihak BN. Jadi MAP ada kredibilitilah bila orang percaya kepada kempen mereka.

Mana pi laman web, blog dan lidah rasmi PKR, DAP dan Pas? Nampaknya orang tak percaya lagi kepada mereka sebab itu tak undi PKR/PR.

Ini kaki putar alam Tok. Macam ketua agong mereka juga. Bila nampak "no way" di Hulu Selangor dia cepat-cepat cabut pergi Norway takut malu.

Pro-BN

Anonymous said...

datuk..

macamlah media arus perdana dan media cetak tu bagus sangat!!

you still have to answer to Allah god the anal sex education and the amount of fitnah done by you while you are heading NST.

anyway..round 1 your 'musuh ketat' ZI lost..

minah ronggeng

Anonymous said...

satu lagi datuk..

tolong ingatkan isa samad pasal janji2 beliau dan BN semasa PRK kat bagan pinang..

jangan dok berdalih kena ada approval dulu , kena ada itu dan ini..

yang saya nampak dia dapat bini 'baru' yang masih bergetah ada ler...


minah ronggeng

pakbelalang said...

Orang Cina ni tabiatnya seperti lalang. Kalau difikirkan tidak menguntungkan mereka maka mereka tidak akan menyokong.

Perjuangan mereka adalah perjuangan untuk dapat lebeh harta dan wang.Begitulah keadaan sikap orang Cina. There is no loyalty at all.

Kesimpulannya, kalau mereka tidak menyokong kerajaan apakah patut diberi layanan istemewa terus menerus kepada mereka.

It is either they are with us or they don't. So why bother too much to accommodate them when they are as if indirectly holding the govt. to ransom. Where is the fairness? Seperti kata pepatah, dah bagi betis nak peha.

Najib should dictate term with the MCA to buck up or else what is the point of having them just as handicap passengers!!

BN can do without them if UMNO, MIC and the rest of compnent bumiputra parties in Sabah and Sarawak are united.

There are a lot of hypocrisy among the Chinese community. That is a fact which they cannot deny. Cakap tak serupa bikin. Itulah perangai mereka.

pakbelalang said...

Cerita pasal "buy-election" ni memang sudah jadi lumrah dimana-mana negara yang mengamal sistem demokrasi. Sistem demokrasi memang tidak "perfect". Mesti ada cacatnya. Di Amerika dan Europa pun serupa.

Kalaulah Pakatan dapat memerentah kerajaan pusat mereka akan buat serupa juga seperti kerajaan BN. Tak ada bezanya. Percayalah!!

Anonymous said...

Nothing to shout about the victory.
Spent so much and get so little in their own fort.

It cud have gone either way. Let it be Pakatan or BN victory.The bottom line is that we have lost our dignity and rotten to the core.

most people just want to rub shoulder with the $$$$$$$$$$$$.

Where have all the righteousman gone in this land ? what left behind are only great pretenders..

Sometimes just dont understand why people can stoop so low to kiss tainted hand ?

Totally agreed , there is no by-election only buy election.

Honestly , they have won ??

The care-bear.

pakbelalang said...

Nik Aziz said that mosques could be used for political reasons because the call of azan for people to congregate and for prayers is considered a political action.

comment:

What rubbish he is talking, period.

Sam 2010 said...

PR kalah, tapi DAP menang kerana pengundi cina tetap utuh disampingnya.. BN jangan cepat puas hati, ini baru permulaan yang baik. tapi seperti biasa pemimpin besar BN akan cakap bergegar2 seolah2 dah dapat rampas Selangor. Sekali lagi terbukti,BN mesti mengutamakan pengundi melayu.. undi India masih lagi belum kembali pada mic... Sammy patut pergi utk pulihkan mic.. future leader sudah mula menjelma

jab sp said...

Dato,
Saya membaca hampir keseluruhan komen diatas.Alhamdulillah,jika inilah penilaian penyokong BN,saya percaya dan yakin InsyaAllah Pakatan akan menguasai Malaysia dalam PRU13 ke nanti.
Tidak mahu menafikan penggunaan wang dan projek sebagai sogokan,menggunakan media massa sepenuhnya untuk menunjukan kegagalan PR,menampakkan BN tidak belajar dari kekalahan PRU12
Dato cuba menipu diri sendiri dengan menidakkan keupayaan 16 Sept menjadi realiti.Penilai besar seperti dato rupanya terpengaruh dengan alasan dan jawapan kumpulan BN,wal hal satu dunia tau bagaimana MP BN lari ke Taiwan atas nama belajar luar negara.
Akhirnya sekali lagi saya nyatakan saya amat gembira jika semua anggota BN termasuk pemimpin besar mereka memandang kemenangan ini adalah kemenangan sebenar BN kerana cubaan menyedap diri sendiri akan merupa titik tolak kehancuran semula BN

saji said...

Salam Dato'

1. Sebelum ini saya ada mengatakan mengenai kedudukan PRU dan PRK di negara ini yang saya anggap menepati pelaksanaan hukum/kontrak al-Wakalah atau Melayunya Wakil-mewakil yang menyentuh aspek takrif, rukun, syarat sah penggunaan dan contoh penggunaannya sekali.

2. Yang saya ingin timbulkan kali ini ialah, mengapa tidaknya Majils Mufti Kebenagsaan bersidang mengeluarkan fatwa yang mengharuskan janji2 yang dijanjikan oleh calon2 wakil rakyat semasa tempoh berkemepen di kawasan pilihan raya masing2 dan menjadi terbatal jika janji2 tersebut tidak dilaksanakan dalam tempoh masa yang dijanjikan.

affendi hussain said...

Only result matters..
The end justify the means..
Politik acuan Lord Reid memang sebegitu..bukan platform utk ahli sufi atau yg berasa dirinya suci..

Bulan April..bulan membayar cukai....

selalu yg kuat bising pasal duit cukai ni samaada jenis tak bayar cukai (bisnes haram/penggangur), manipulasi cukai (peniaga/tokey besar), atau sekali sekala bayar cukai (5% GST di KFC, McD, wayang, roadtax etc..)

Yg majoriti setia-rela dgn PCB setiap bulan adalah org2 melayu yg makan gaji di kerajaan & GLC..kenapa tak jaga yg ini betul2?? Tokey2 besar tu hanya jaga tembolok sendiri dgn dunia monopoli, ada sebut pasal org miskin kaum mereka sendiri?

Memang cantik buat PRK bulan ni..good cashflow management..

Seperti yg saya sebut dulu, Kamalanathan itu mungkin lebih melayu dari si Zaid..kenapa terkejut?

Kenapa PKR tak kekal saja si 'neurosurgeon'?

Jika dah tahu lantai tinggi rendah, kenapa dipilih penari tempang? Baik pilih yg tak tahu menari, diam saja kaku berdiri, dari si tempang yg melatah mcm budak spastik bila jatuh tersadung sendiri..kurang aqal atau terencat aqal? jatuh sakit meraung salahkan org lain..

Tahniah BN..

Kalau PRU13 saya boleh ucap takziah dgn gaya belanja begini..jgn syok sendiri sgt..

Tu, yg menagih janji tu..jgn buat lupa..tunaikan! Jgn bagi alasan Selangor belum tawan, tak boleh jalan..(mcm pernah dengar je..)


("/)

Anonymous said...

Dato Najib kata peruntukan yang diberikan kepada penduduk di Hulu Selangor bukannya bertujuan membeli undi tetapi pembangunan yang diperlukan oleh penduduk. Soalnya, mengapa beratus lagi kawasan parlimen di Malaysia yang penduduknya perlukan pembangunan tetapi mengapa Dato Najib tak bawa pembangunan pun..Dato Kadir jangan anggap orang Malaysia semuanya bodoh..tunggulah next general election nanti..tahulah nak ajar UMNO/BN...Hisham

pakbelalang said...

PKR bukannya parti politik. Tapi ianya boleh diumpamakan seperti Debate Society di sekolah menengah. Depa pandai berdebat sahaja. Tapi isi perdebatan mereka salalunya tersasar. Berpidato memang handal tapi "tong kosong". Hujah mereka memang boleh membuat pendengar terlopong dan tercopong.

Tapi lama kelamaan orang yang selalu melopong dan terlopong mendengar debat mereka akhirnya akan sedar bahawa semua hujah-hujah mereka adalah temberang besar belaka.No substance!! Mereka adalah kaki putar alam nombor satu.

dan kajang said...

Assamualaikum Dato',

1. Saya adalah antara orang yang telah membuat ramalan yang salah bahawa BN akan kalah dalam PRK Ulu Selangor. Ini saya berdasarkan jika BN tidak meletakkan wakil Umno sebagai calon. Namum saya gembira bahawa ramalan saya adalah salah. Tahniah kepada BN,khususnya DS Najib dan YB Kamalanathan.

2. Dari segi positifnya kemenangan itu membuktikan bahawa konsep "1Malaysia" yang diilhamkan oleh PM DS Najib telah diterima oleh pengundi,khususnya di Ulu Selangor. Ini kerana walaupun dengan meletakan wakil MIC sebagai calon dalam kawasan Parlimen yang majoritinya orang Melayu telah membuktikan bahawa orang Melayu (khususnya Umno) boleh menerima kaum lain mewakili mereka.

3. Kita harap orang2 MIC,MCA,Gerakan dan PPP patut belajar dari peristiwa PRK Ulu Selangor ini tentang betapa orang Melayu sanggup berkorban demi untuk perpaduan kaum. Saya percaya lebih dari 70% pengundi Melayu disitu telah memangkah BN walaupun diwakili oleh MIC. Dalam masa yang sama saya juga terfikir sama ada BN, jika meletakkan calon Umno boleh menang jika bertanding di kawasan majoriti orang Cina atau India?

4. Rumusan saya terhadap keputusan PRK Ulu Selangor ini adalah faktor DS Najib, TS Mahyidin, TDM serta calon Kamalanathan sendiri dan personaliti Zaid yang menyebabkan BN menang. Namun masih ramai lagi pengundi (yang dahulunya menyokong BN) walaupun mula yakin dengan kepimpinan DS Najib, masih belum dapat menerima bahkan meluat dengan beberapa pemimpin BN seperti DNO,DSHTH,DSS dan beberapa lagi.

5. BN patut buat postmortum yang jujur tentang mengapa masih ramai yang belum balik menyokong Umno.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

Betui kata Presiden MCA,isu sangat besar berhadapan dgn depa.

Sudah pasti,mempertahankan apa yang depa ada lebih kritikal dari menambahkan keuntungnan.

Makin hari,makin ramai bukan cina mampu menembusi tembok kekayaan mereka.Ini ketakutan yang tiada tandingnya buat depa.

Walaupun depa bukan macam mat saleh
dok pi rampas harta orang lain,tapi pantang tok nenek depa orang lain mai dok kacau.

Yang pasti,Melayu India Kadazan Iban dan lain lain akan bertambah bijak dan terus menghantui depa.

KEPADA BANGSAKU,TAK PAYAH PIKIAQ PASAI NAK BERSATU KA ATAU YANG BESAQ BESAQ.SIKIT SIKIT ,SECARA SENDIRIAN,LAMA KELAMAAN AKAN ROBOH JUGA SEBESAR MANA PUN TEMBOK DEPA.

Ni bukan nak ajak gaduh,cuma depa kena juga paham yang bumi Malaysia ni untuk semua.Sama sama semua bangsa boleh kampoi cari makan.

GABUNGAN KELEBIHAN SETIAP BANGSA DAN SALING MEMAHAMI KUNCI KEJAYAAN BERSAMA.

TK

OKJ said...

Salam DAKJ

Musang berbulu ayam

Saya bersetuju dengan ramai bijak pandai dalam blog Dato’ yg telah memberi analysis TEPAT tentang PRK ni. Tak guna kita terlalu baik tapi dibalas sampah. Rasanya dah tiba masanya kerajaan memperkenalkan priority dan cukuplah try test siapa yg sokong dan tidak. Orang buta pun boleh nampak. Baik dibalas baik dan sampah dibalas sampah dalam setiap perkara. Baru adil. Cakap saja tak guna tapi mesti diikuti dengan perlaksanaan.

Kita boleh mulakan dengan mengkaji kelemahan mereka. Arak, judi dan perempuan adalah antara kelemahannya. Contohnya, sebagai sebuah negara Islam, kenakan hukuman yg berat pada pemabuk dengan cogankata berani minum berani tanggung. Kalau boleh, laksanakan sebat 80 kali pada pesalah pemabuk supaya menjadi pengajaran bagi yg lainnya. Tapi janganlah kafir terlepas pulak sebab alasan bodohnya iaitu mereka tu kafir.

Dalam bidang business pulak, kerajaan kena adakan stok penimbal untuk setiap barang yg sering diguna pakai di Malaysia. Ianya bertujuan untuk mengawal harga barang supaya tak dinaik turun ikut sedap je dan tiada lagi monopoli. Modalnya boleh kumpul daripada pembukaan lebih banyak tabung amanah saham bumiputera dan juga dari GLC. Mana ada berniaga yg tak untung terutama kalau kita yg mengawal harganya. Tiada lagi cakap je nak kuat kuasakan harga barang yg sering tak menjadi.

Mungkin sekarang kita patut pikirkan kembali tentang GST supaya setiap barang dapat dikesan siapa pembeli dan siapa penjualnya. Resit pembelian dijadikan legal document dan tiada lagi cash receiptlah dan sebagainya. Tiada lagilah peniaga yg untung banyak tapi declare income tax sikit dan yg masuk duit dalam bank beribu-ribu atau berpuluh ribu tiap-tiap malam. Orang Melayu cuma tengok dan telan air liur jelah.

Kadang-kadang, kita mesti menggunakan pendekatan ‘punishment’ pulak barulah mereka respect sikit sebab kaedah ‘reward’ nampaknya dah masuk angin keluar asap. Musang berbulu ayam mesti diajar segera. Sekian TQ.

al-Din-amin said...

FELDA was in the limelight during the by-election campaign. With Najib's favoritism and off and on give-aways to FELDA so what's the problem?

Apparently, the agency's problems have been swept under the carpet only to surface during elections when other political parties want to expose them.

What the chairman has been doing?Why the setllers have been misappropriated of their land? The real problem in this country is that we maintain recycled leaders at all levels in the government machinery.

The has-beens have poor track records or corrupt. In Japan they quit or commit harakiri.

Anonymous said...

TAHNIAH!! BN Menang.

Banyak janji PM Najib kepada pengundi Ulu Selangor mesti ditunaikan yang melibatkan jutaan ringgit projek pembangunan. Bila dah siap esok PR boleh takeover.

Kes IJOK akan berulang. PRK kebiasaannya BN menang lepas tu PRU13 PR rampas semula dan tak payah susah-susah nak keluar duit sebab semua projek dah siap.

Kalah tetap PR kalah tapi bilangan undi bertambah. Maknanya 2%-3% tambahan yang keluar mengundi menjadi faktor kemenangan BN.

Walaupun ramai pengundi Ulu Selangor telah dialihkan ke tempat lain tapi bilangan yang keluar mengundi tetap bertambah.

Dari mana datangnya 2%-3% tambahan terus menjadi tanda tanya.

Yang pasti PR jangan bersedih dan BN jangan terlalu gembira kerana ramai yang kata PRU13 nanti Ulu Selangor jatuh semula ke tangan PR.

Pengundi Felda dah macam ular sawa kekenyangan jutaan ringgit disuap BN dan rasa kekenyangan hingga ke PRU13.

Semoga BN kerja kuat lagi dan cepat-cepat sikit mulakan projek-projek yang dijanjikan. Takut tak sempat siap untuk PRU13.

-BN forever-

Anonymous said...

Bayangkan jika BN kehilangan undi Felda dan Felcra. Apa congaknya Mohd Najib jika ini berlaku? (Sebab itu jawatan ketua kempen BN bertukar tangan).

Sekurang-kurangnya dengan saingan kuat PR, peneroka yang DAH 15 TAHUN HILANG TANAH, cerah la sikit hari mereka.

Sayangnya, duit pampasan yang dibayar itu tidak diketahui dari poket pemajukah atau poket kerajaankah?

Tahniah BN tapi seperti komen saya dalam artikel terdahulu, saya tetap kata PR kalah sebab kerjasama dengan wakil PAS Selangor yang kurang cantik.

Fed Up

nasir said...

1- TV1-TV9 bukannya media BN tetapi mengapakah lagunya sentiasa BN dari mula hingga akhirnya .

2- Mengapa hingga PRK baru ada peruntukan untuk itu ini . Apakah sekiranya tiada kematian / PRK maka menuggulah SRJK untuk bangunan baru . SRJKT untuk dapatkan elektrik . Penduduk Sg Buaya untuk pampasan .

3- Kerajaan adilkah dato kalau nak bangunkan tanah kamu semua mesti pastikan BN perintah selangor untuk dapatkan duit kjaan pusat ? mentaliti kelas satukah ? Adakah tanggungjawab kjaan pusat hanya utk kjaan negeri BN ? bukankah cukai itu semuanya ke Pusat ?

Nampaknya BN masih tak belajar . Jika PRK yang kecil sebegini terpaksa dihulurkan berpuluh juta dengan janji2 pembangunan maka entah berapa trilion diperlukan menghadapi PR ke 13 nanti . Mungkinkah bajet sekarang dikurangkan menanti PR ke 13 ?

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum,

Keputusan PRK Hulu Selangor sudah ditentukan pengundi maka ada baiknya parti-parti berkenaan membuat 'post mortem'.Tahniah kepada yang menang dan bersabar kepada yang kalah kerana perbezaan undi tidak banyak antara keduanya.

Pilihan Raya Umum 2008 telah memberi tuah kepada penduduk Hulu Selangor. Sekiranya BN tidak kalah dahulu mungkin tidak berlakulah durian runtuh untuk memenangi kembali kerusi tersebut. Seperti yang diakui olih YAB Perdana Menteri sendiri selepas turun padang bahawa Hulu Selangor telah terbiar begitu lama dan dengan itu peruntukan besar diperlukan untuk mengimbangi keadaan.

Semasa berkempen nampaknya pemimpin kita sedar bahawa rakyat miskin perlu dibantu dan cakap-cakap mengwujudkan "high income group" tidak kedengaran.Kita misti berpijak dibumi yang nyata dan tidak khayal dengan "proposal-proposal" perunding luar negara yang tidak mengambil kesah berkenaan keperluan rakyat luar bandar. Jika Kerajaan kurang pendapatan misalnya mereka perakukan rakyat dikenakan cukai baru seperti GST dan sebagainya. Mereka memperakukan insentif diberi kepada pelabur luar sementara Kerajaan disyurkan mengurangkan sabsidi kepada rakyat.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya

kadiology said...

dah kalah tu kalah laa. tuduh BN beli la, jentera kerajaan turun dengan bazooka la. alaa nak spin pon macam budak kecik.

habih PR tak tabur duit ka? belum election lagi dah tabur duit dan bagi tanah. ingat zaid brahim turun kempen pakai air liuq aja ka? dia pernah di dapati bersalah sebab politik wang laa. puak puak PR jangan buat buat bodo ok?

BN pakai jentera kerajaan? habeh PR tak pakai jentera kerajaan negeri SELANGOR ka? pakai PBT, pakai dewan orang ramai, dan paling teruk, salah guna MASJID!

puak pR ni semua orang jahat, dia aje macam malaikat. tu laahh, sapa suruh jadi balaci DAP lagi.

pakbelalang said...

Residents In Hulu Selangor Want Promises Kept




HULU SELANGOR, April 26 (Bernama) -- With the Hulu Selangor parliamentary by-election over, residents are settling back into their normal life and looking forward to a better life as promised by their newly-elected representative, P.Kamalanathan.

Kamalanathan, who stood as Barisan Nasional candidate in yesterday's by-election emerged the winner in a straight fight with bear Parti Keadilan Rakyat's (PKR) Datuk Zaid Ibrahim.


comment:

BN must fulfill all the promises. The earlier the better.

Jangan tipu rakyat, padah akhirnya!!

Anonymous said...

Datuk,

Tanpa panjang cerita, inilah serba sedikit komen saya mengenai PRK Hulu Selangor yg tamat baru2 ini:-

1. Penentuan kemenangan berpunca kepada faktor calon. PKR tersilap pilih calon. Kalau letak Dr.Halili, anak tempatan, saya rasa PKR boleh menang. Kesilapan ini kesilapan yang sama dilakukan oleh BN semasa PRK Hulu Terengganu. Cumanya kita tertanya2 kenapa masih mahu pilih calon yang tidak digemari pengundi tempatan? Over confident mungkin? Caturan politik dalaman? Keperluan mengadakan PRK ini ialah untuk memilih seorang YB yang berkhidmat untuk rakyat kawasannyakah atau pemimpin politiknya kah?

MENANG : RAKYAT H S'GOR, AZMIN ALI
KALAH : ANWAR & DAP

2. BN bernasib baik kerana memilih calon yang tepat. Ini mungkin kerana kesedaran pucuk pimpinan BN terhadap tuntutan rakyat sekarang ini iaitu: PERKHIDMATAN KEPADA MASYARAKAT bukan perkhidmatan kepada presiden parti politik. Ketegasan pucuk pimpinan BN menolak tuntutan Samy Vello yang mahukan Palanivel nampak gayanya membuah kejayaan. Kita berharap Samy Vello sedarlah tentang perubahan tuntutan rakyat ini. Kalau tidak mahu sedar2 juga, maka silalah pencen dan bersara dari politik.

MENANG : NAJIB
KALAH : SAMY VELLO


3. Karekter calon. Pertembungan karekter yang agak ketara. Zaid Ibrahim dilihat sebagai seorang yang "high standard" dan Public Relation (PR) dia dgn masyarakat orang kampung dan luar bandar adalah sedikit "suspect". Tak payah ceritalah mengenai perhubungan dia dengan pekerja2 di syarikatnya dulu. Takut kena saman, naya saya. Hahaha...
Kamalanathan pula seorang yang berperwatakan sederhana dan mudah mesra dengan orang ramai. Saya pernah berjumpa dengan beliau beberapa kali dulu (sebelum nama beliau top skrg ini). Saya dapati beliau seorang yang "service oriented" dan berjiwa rakyat. Suka membantu orang dan yang paling penting tidak "hidung tinggi". Memang sesuai orang begini jadi wakil rakyat. Saya yakinlah pengundi Hulu Selangor akan sayang dan menyokong kepada beliau. "Personal touch" seperti mudah didampingi, bersedia berkhidmat, tidak sombong, akan dapat menarik lebih ramai pengundi mengundi BN. PKR akan mengalami masalah gentir untuk merampas kembali kerusi ini.

MENANG : KAMALANATHAN
TEWAS : ZAID IBRAHIM


4. Faktor undi negatif. Kumpulan undi negatif pertama datang dari kalangan penyokong Dr.Halili. Bukan setakat PKR hilang undi dari penyokong Dr.Halili ini malah mereka beralih arah undi BN pula. Bermakna PKR kena buat 2 kerja. Satu kerja tampung kehilangan undi manakala satu lagi kerja untuk cari tambahan undi bagi menyaingi undi yang beralih arah ke BN.
Perkara yang sama berlaku terhadap majoriti pengundi2 Cina. Selain dari lari dari BN, mereka pergi pula mengundi PKR. Tetapi jumlahnya tidak dapat mengatasi majoriti pengundi Melayu dan India yang kembali mengundi BN dan tidak buat undi rosak. Keseluruhannya, ia memberi kelebihan kepada BN.

MENANG : UMNO, MIC, DAP
TEWAS : PAS, MCA, GERAKAN
SERI : PKR

Inilah serba sedikit pandangan peribadi saya mengenai PRK Hulu Selangor ini. Nak setuju boleh, tak nak setuju pun boleh juga. Tidak menjadi hal. Cumanya saya rasa alasan yang diberikan oleh pemimpin PR bahawa kemenangan BN adalah kerana faktor "beli undi" itu adalah sebenarnya alasan bagi menutup kesilapan mereka sendiri. Mereka tidak mahu mengakui kesilapan diri tetapi lebih sanggup menipu penyokong2 mereka dengan alasan2 yang berbentuk menyalahkan orang lain. Ada penyokong yang buta tuli akan telan apa saja yang diberikan oleh pemimpin PR ini tetapi perlu diingat juga bahawa tidak semua penyokong yang sanggup berbuat begitu. Mereka akan menilai setiap tindakan pemimpin itu. Jikalau tindakan pemimpin itu tidak selari dengan denyut nadi rakyat (pinjam kata Najib ni), akibatnya tamatlah riwayat. (Tak kira BN mahupun PR)

wasalam


-sinbad-

Anonymous said...

bapak belalang..

PM: We'll Deliver
The Star 270410

Question is, has BN delivered what BN promised in Bagan Pinang?

What I noticed is that Isa Samad's wife will deliver a baby soon!


Here is something you must read:
From Malaysian Insider:

"The morning after in Hulu Selangor"

“Why should we be happy anyway? This is money we are owed for more than 15 years. Why do they compensate us only now? Even then, this is just RM50,000 they are giving us. What about the rest? My family is owed at least RM400,000,” said one angry Malay settler who refused to be named.

He even complained about the method of distributing the funds and said there was little need for all the pomp and pageantry typical of a BN function.

“And they make us wait for them in this heat, no food, no drink. Who do they think they are, I feel like we are begging for charity but it’s our money actually,” he said.


joeteen

Anonymous said...

BN accuses PKR of paying voters
By Adib Zalkapli

KUALA LUMPUR, April 26 — Barisan Nasional (BN) has dismissed claims that it bought votes to win yesterday’s Hulu Selangor by-election, ironically accusing its detractor Pakatan Rakyat (PR) of the same offence.

nota:
sekarang BN pula tuduh PR beli undi..tuduh jangan tak tuduh, tetapi apa yang di janji jangan lupa tunai...jangan nak nak alih kan pandangan rakyat lepas menang. Semalam MP HS Kamal cakap akan bekerja 120%...

Sekarang rakyat pon dah bijak, wahai ahli parlimen dan DUN,

ingat lah...nak jadi wakil rakyat ni bukan lagi satu kerja yang 'lucrative' macam dulu2. Kena kerja, kena jaga hati, kena ampu, kena hina, kena caci, kena tukar nama dan macam2 lagi.

Fikirlah beribu kali sebelum jadi wakil rakyat!

man remos

makbudak said...

Salam dato',

saya tak hairan kalau gejala rasuah dlm negara kita ni semakin bertambah kronk kalau beginilah mentaliti kebanyakan rakyat yg menyokong bn. sebab mereka tak tahu makna sebenar rasuah, atau mungkin mereka tidak peduli langsung jenayah rasuah asal saja tidak ditangkap polis atau yang melakukan rasuah tersebut dari kalangan parti pemerintah.

tiada langsungkah terusik di hati kecil dato' akan perbuatan pemimpin2 bn yang "melabur" begitu banyak wang pada prk di HS ini? atau dato' sendiri tidak peduli asal bn menang prk ini.

bayangkan penantian selama 15 tahun oleh para peneroka felda boleh terlerai dlm masa 1 hari saja? begitu juga dgn anak2 sekolah yang menerima pelbagai jenis bantuan di saat2 HS mengadakan prk. jika begitu, perlukah mana2 rakyat malaysia yang menderita kesusahan atau ditindas pemaju berdoa agar mereka kematian wakil rakyat? nampaknya mcm begitulah...

kepada mereka2 yg mempunyai pemikiran suka mengecap org lain pun sama kalau berada di tempat kerajaan bn sekarang, sedarlah... perasuah... akan sentiasa berfikir org lain pun sama mcm dia... perasuah. tapi bagi orang yang tidak ambil rasuah, merasa hairan mengapa ada org berani ambil rasuah? tak takut kah? begitu juga jenayah2 lain. buang bayi... kita begitu marah dgn perbuatan org yg buang buang bayi ini, tapi apa pula pandangan pelakunya? dia mungkin kata.. alah korang kalau kat tempat aku pun tentu buat benda yg sama. bolehkah dikata begitu?

rambut sama hitam, hati lain2. jgn fikir kalau anda boleh terima kerajaan yg mengamalkan rasuah rakyat lain boleh terima juga....

maaf kalau ada yg terkasar bahasa... terima kasih...

Wallahua'lam...

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

PM Mohd.Najib Razak jangan sekali-kali cuba menipu rakyat. Rakyat cukup retibase. Bodohlah UMNO/BN kalau take for granted bahawa kemenangan dengan cara yang tak sihat begini akan berterusan sampai kepada PRU ke-13.

You will see, I bet you, Pakatan Rakyat shall sail smoothly to the harbour of Putrajaya.
Wassalam.

Anonymous said...

Sinbad,

Dr Halili bagi saya lebih baik bila tidak terpilih. Bila tak dapat jadi calun, terus tukar parti. Itu bukan orang yang berprinsip namanya.

Bagi saya undi penentu masih lagi pada peneroka HS.

Sebelum PRK pun dah jelas undi cina kemana. Sebelum PRK undi india tidak jelas tetapi boleh dilihat semasa kempen semakin ke penghujung.

Yang menentu adalah undi Melayu. Tolak penyokong tegar BN dan penyokong tegar PR, bakinya adalah peneroka (generasi 1 yang tegar UMNO tapi tak puas hati dan generasi 2 yang atas pagar).

Sayangnya, ini tidak dipandang apabila PM kata hanya bila Selangor balik ke BN barulah seluruh pampasan dapat dibuat.

Petikan oleh Joeteen dari Malaysia Insider adalah beberapa perenggan akhir. Sila baca bahagian awal dari artikel Malaysia Insider yang sama di bawah :

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/61389-felda-kin-may-swing-to-pakatan-if-hulu-selangor-pledges-not-fulfilled

BATANG KALI, April 27 — Heirs of Felda settlers in Sungai Buaya have warned they may vote for Pakatan Rakyat (PR) should the ruling federal government fail to honour Hulu Selangor campaign promises by the next general elections.

A group of second-generation Felda settlers said they voted Barisan Nasional (BN) during Sunday’s Hulu Selangor by-election because of the RM50,000 advance payment for their land that was acquired off them for development and the promise by the Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to look into their plight.

“We may reconsider how we vote in the next general election if BN don’t keep their promises,” said a 53-year-old self-employed-man, whose father was an original settler who died without seeing a sen.

The settlers are the pioneer batch who settled in the rural enclave in the Felda land scheme started by Najib’s father Tun Abdul Razak Hussein.

Felda, or the Federal Land Development Authority, is the world’s largest plantation operator, with 811,140 hectares of oil palms, mainly across Peninsular Malaysia, Sarawak and Sabah in Malaysia. It also operates plantations and oil mills in Indonesia.

Last Friday 100 settlers in Sungai Buaya here received an RM1,000 advance of the promised RM50,000 each from private company Idiqa Holding Sdn Bhd.

However Najib reportedly said the remaining compensation would be paid to the settlers at a rate of RM160,000 per acre when the land is developed.

“The only condition is that Selangor is returned to Barisan to facilitate implementation of the development projects,” he said during the ceremony at Sungai Buaya here.

Howeber, Idiqa Holding’s chairman Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, told the remaining 263 settlers or their kin who collected their money yesterday that that they would get all their money within the next six five months.

Saya doakan laporan PM adalah salah manakala laporan yang betul adalah berkenaan kenyataan Pengerusi Idiqa Holding.

Lagipun Tengku Adnan dah sanggah saranan Perkasa dan jamin SJK akan tetap dapat RM3 juta tanpa syarat tambahan, takkan peneroka tak boleh dapat layanan yang sama? Katanya 1Malaysia?

Fed Up

langitbiru said...

Salam OKJ, "Musang berbulu ayam"

.....Arak, judi dan perempuan adalah antara kelemahannya. Contohnya, sebagai sebuah negara Islam, kenakan hukuman yg berat pada pemabuk dengan cogankata berani minum berani tanggung. Kalau boleh, laksanakan sebat 80 kali pada pesalah pemabuk supaya menjadi pengajaran bagi yg lainnya. Tapi janganlah kafir terlepas pulak sebab alasan bodohnya iaitu mereka tu kafir....

Tahniah OKJ, yang ni saya sangat setuju, kerana sebat 80 kali tu arahan wajib dari Al-Quran dan As-Sunnah. TIADA PENGECUALIAN.

Itu yang sepatutnya UMNO kena buat, junjung HUKUM ALLAH setinggi-tingginya tanpa alasan.

Bumi gunung ganang tak sanggup melaksanakan tugas amat berat ini KECUALI Mukmin yang beriman dan bertaqwa.

UMNO perlu menunjukkan "KETUANAN MELAYU"NYA "memaksa" parti komponen lain mematuhi kehendaknya melaksanakan HUKUM ALLAH.

Tengoklah...anak luar nikah yang berdaftar lebih 250,000 orang atau suku juta! Maknanya, 500,000 orang telah "berdaftar" berzina.....YANG TAK BERDAFTAR TU LAGI RAMAI, majoriti Melayu.

250,000 orang anak luar nikah dan 250,000 orang ibu tunggal ini menyebabkan kecelaruan masyarakat. Bila Mufti Perak, Tan Sri Harussani menggemparkan negara buat kenyataan lebih 100,000 Melayu Islam Murtad, tiada apa-apa komen dari pembesar UMNO.

Apakah dengan perkenalkan Sex Education (SE) jalan terbaik??? Bukankah SE di negara Barat bertujuan MENGURANGKAN ANAK LUAR NIKAH, TAPI MENGGALAKKAN ZINA???

Anonymous said...

analisis terbaru prk HS;

sokongan org melayu telah kembali semula ke MIC bknnya UMNO. mrk tunduk bkn saja pd apco zionis malah ke tuan sami velu...kahkahkah

pantun 2 kerat utk peminat2 Dato.

DI MANA UMNO KUAT,
DI SITU MELAYU MELARAT.

umno forever

samurai melayu said...

Salam Kasih dan Sayang
Dstuk AKJ
Izinkan,

Congrats to Kam Lah Nathan...
Although we never met this NEW YB in person, we have seen him appeared in talk shows on Astro Awani channel and we too noted his command and fluency in Bahasa Melayu..and the makings of a leader for the new generation..hopefully.

Congrats to Najib Tun Razak...
He was bold enough to nominate a young and untested 'local' boy instead of the tested choice of Sammy.

Thank you to Anwar Ibrahim...
He and his 'AAB' (Aimless, Arrogant Bonehead) trademark and was 'DUMB'(Deranged, Useless, Mental Blocked) enough to nominate Zaid Ibrahim and we knew then the result will be..
KEMENANGAN KEPADA ANAK SELANGOR!

We wondered what the result wud be had PR nominated Dr. Halili..???

Alfatihah, Amin.
Ps. Halili was 'dropped' coz it was rumoured that he will 'crossover' if he wins..???

Tinta Hitam said...

BN menang setelah lebih 100 juta dibelanjakan.Segala agensi kerajaan termasuk pasukan polis dikerahkan utk memastikan calon BN menang.Ini adalah perkara biasa dan corak keadilan BN semenjak 52 tahun dulu.Kita org melayu diarahkan utk menganggap ianya adil demi bangsa melayu.Walaupun naluri kemanusiaan kita orang orang melayu sebenarnya sehebat bangsa bangsa lain didunia tidak menganggap sebegitu.Tetapi kita diarahkan oleh UMNO untuk percaya konsep keadilan UMNO.

Hanya beberpa rebelious malays yang berketurunan Hang Jebat spt saya shj yg tidak akan termakan umpan yang diberi.Because why? I dont want to insult my intelligence.

Sebeanarnya UMNO menang majoriti 1725 tu tak berbaloi dgn wang rakyat yang dibelanjakan utk UMNO.Kami Pakatan rakyat menggunakan wang sendiri.Tapi UMNO gunakan wang rakyat.Mana satu yg lebih kelas? Kami gunakan wang sendiri yg sedikit tetapi berjaya mendapat pertambahan undi sebanyak 95 semenjak PRU2008.IN other word our votes were solid and increasing.We had seen increasing trend of younger generation voting for us..So the future is very bright for us.IN fact I am confident in the next GE PR will win the seat again

UMNO masih lagi tidak menunaikan segala janji mereka diBagan Pinang dan disemua tempat lain dan saya yakin UMNO juga tidak akan menunaikan janji mereka di Hulu Selangor.So do you think voter will vote UMNO again in 13th GE?

Anonymous said...

I was suprise that no MCA come out openly to condemn Ibrahim Ali after his stupid statement on the allocation of funds to the Chinese.
Why do the chinese abandon BN ?
- Malay racist ppl like PERKASA & Ibrahim Ali
- Mohideen with his I'm Malay first
- Utusan M'sia everyday racist remarks
- Follows now by Berita Harian
- Umno guys that continues to condemn the Chinese & Indian as immigrants
- Unfair treatment given to the real bumis ie the Orang Asli
- Continues corruption by the govt dept in spending lavishly
- UMNO goons relentess bashing of Lim Guan Eng's rule in Penang

These are just some of the reasons why. It has nothing to do with the problems in MCA. MCA as far as the chinese is concern are irrelevant.

To BN especially UMNO , don't continue to treat the chinese like a pariah. We may just keep quiet but comes election, we speaks thru the ballot box.
We may pretend to be stupid but once we have spoken, it hurts.
We are not beggars. Chinese are the biggget contributors to the income tax. We pay to the govt.
We don't expect any return but be kind to us. We will know what to do if we see that BN is sincere.
Until then, please do not humiliate us.
Sincere Chinese.

pakbelalang said...

Joeteen,

Malaysian Insider can keep on ranting like small kids. They can create and design a lot of stories simply to discredit the govt.

Their argument is just "dah bodoh stupid" argument. A "tong kosong" sort of argument with bad intention to instigate the people.

They can fly kite!!!

aff said...

salam datuk,

Tahniah Buat BN di HS. Saya amat tertarik apa yg berlaku di HS. 'Political mileage' BN semakin tinggi harga kini. Pengundi semakin 'demanding'. Project Mee Segera dan Peruntukan luar jangka tidak terkawal. Dari RM15,000 untuk project rumah felda dan RM50,000 untuk kes terbengkalai, Peruntukan Masjid, kuil, tokong, jambatan, sekolah cina hingga jalan berturap.Belum sampul merah dan biru yang telah menjadi budaya. rata2 pengundi bertanya sesama sendiri 'berapa ko dapat'. PKR kelihatan juga telah mencontohi budaya ini dengan mengeluarkan geran2 tanah. Dan ini akan menjadi budaya untuk survival di dalam pilihanraya akan datang. Pilihanraya bukanlah lagi tempat untuk menilai kejayaan dasar yang dibuat tetapi hanya menjadi rektorik semata-mata. Persoalannya sekarang jika terdapat 10 lagi pilihanraya kecil dalam tempoh 2 tahun ini, mampukah BN memberikan apa yang telah dibuat di HS? Adakah pengundi tidak menuntut seperti apa yang ditaburkan di HS? Jangan lupa 'monkey see, monkey do'. Ungkapan sinis tetapi benar iaitu 'bilakah wakil rakyat kita nak mampus', mudah kita dapat masjid baru,jalan berturap dan geran tanah bila pilihanraya nanti. renungkanlah

saji said...

Sdr Sam-2020

Keputusan PRK US


BN mesti mengutamakan pengundi melayu.

Komen:

Tidak perlu! Penggundi Melayu mudah sangat dijinakan di saat akhir. Orang Cina kena ambil masa sedikit. Orang India pilih calon bukan kroni Sammy. Itu pemikiran politik DS Najib yang saya nampak setakat ini.

Anonymous said...

Salam DAKJ

Saya nak ramal masaalah yang akan dihadap Kamalanathan. Dalam masa 2 bulan lagi rakyat Hulu Selangor akan kata Kamalanathan ni kacang lupa kulit atau mungkin juga lupa daratan.

Saya kata begitu sebab Kamalanathan ni sudah salah tonjol imej. Saya tenguk banyak gambar Kamalanathan dari mula pengenalan calon , penamaan calon, hari kempen higgalah hari pengingistiharan pemenang. Semua imej pada gambar ni saya rasa sengaja dibuat oleh Kamalanathan. Kamalanathan cuba menonjolkan imej rendah diri dan rendah hati. Tenguk cara dia salam dengan orang. Sikit punya bongkok ka. Macam Obama tunduk kat Maharaja Jepun.
Soalnya, betul ke personaliti Kamalanathan macam itu. Atau sengaja diponjol untuk meraih undi.

Takkan lah Kamalanathan akan seterusnya berpersonaliti begini setelah jadi MP. Masa dia berubah personaliti inilah masanya yang menimbulkan masalah.

Orang akan kata dia sombong, bongkak selepas menang. Orang kata dia tak mengenang jasa.

Macam tu lah rasa saya.

SOKONG BAWA REBAH

INDIGO said...

Scribe,
Salaams

Tahniah Kepada BN
(bersyukur kita kepada jentera parti)

Undi rosak banyak yang kurang
Ada kawasan yang telah diubah
Undi cina semakin kurang
Nama pengundi masih tak berubah

Hebat mainan politik negara
Hendak menolong rakyat sengsara
Hebat sungguh dendam membara
Hendaknya janji ditunai segera


nota kita:

1. kapal korea karam siapa yang serang

2. iran akan bergoduh sesama sendiri

3. orang siam sungguh berani

4. harga minyak naik lagi


konklusi: so najib will rule for another 8 years, at least.

Terima Kasih

ps. good documentary 'the thriller in manila'

mhknzr said...

menulis semasa kenyang memang mudah,,,,

langitbiru said...

Waah....bukan main seronok penyokong BN.

Ya, kami terima kekalahan, tiada masalah.

InsyaAllah, kami akan bangkit nanti di PRU 13, merampas kembali HS, sebagaimana kami tewas di Ijok 2007, menang dalam PRU 2008, InsyaAllah, Ameen.

1 minggu kempen, nak tengok TV pun rasa meluat, semua penuh dengan propaganda BN.

Dan bila dah menang, tak habis-habis lah ketua-ketua pengarang NSTP,STAR,Utusan,BeritaH dan TV-TV dok ulas, puji Konsep 1 Malaysia mula diterima!

Memetik ulasan Ahmad Kamal, Berita Harian, “Perdana Menteri turun padang sebab beliau adalah Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, bukan tidak percaya kepada Muhyiddin,” kata Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan. Ya lah tu!! Ahmad Kamal juga mengulas, nama "Kamal, Alan Nathan" tepat sekali, puji TPM la tu!! Tapi tak segan silu burukkan peribadi Zaid. Terdesak lah tu!!

Undi PR kali ni semakin naik berbanding 2008, BUKANNYA merudum. Maka ini BN menang dalam tak CERIA sebenarnya.

OK, menang tetap menang walau satu undi, TAPI kita panggil majoriti CIPUT je, berbanding dengan segala bala jentera yang digunakan.

Tahniah kpd petugas-petugas PRK PR di HS.

Anonymous said...

Janji-janji politik BN di Hulu Selangor

Selepas kemenangan tipis BN di Hulu Selangor pada 25 April lalu, kini adalah masa bagi parti itu menunaikan semua janji yang ditaburkan sepanjang kempen tersebut.

Puluhan janji politik yang ditaburkan dengan setiap penceramah BN seolah-olah sebagai menteri dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) itu yang dilihat paling kotor apabila jelas melanggar Akta Pilihan Raya 1957.

Berikut ialah janji-janji tersebut yang dituntut untuk ditunaikan termasuklah janji pemberian RM49,000 terhadap peneroka Felda di Kampung Sungai Buaya.

Pertama berkaitan janji politik oleh BN untuk membina Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Serendah jika menang dalam PRK itu.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, pihaknya bersedia memberikan tanah untuk pembinaan itu dengan syarat segala peraturan dan prosedur dipatuhi oleh yang memohon.

Turut dijanjikan oleh BN ialah kononnya untuk menaik taraf prasarana dan kemudahan pasar Peladang yang beroperasi sejak lima tahun lalu.

BN juga telah meluluskan peruntukan RM100,000 untuk tujuan itu, namun mari sama-sama kita lihat samada ia muala berjalan ataupun sekadar gula-gula sempena PRK itu.

Selain itu, peruntukan hampir RM1 juta untuk memmulihkan Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) di kawasan Parlimen Hulu Selangor turut menjadi gula-gula BN pada PRK itu.

Begitu juga dengan Bank Overdraf berjumlah RM49,000 yang sepatutnya diterima oleh Bekas Peneroka Felda Sungai Buaya bermula semalam.

Sejumlah 363 keluarga peneroka itu yang ditindas oleh Kerajaan Umno-BN sejak 16 tahun lalu hanya menerima RM50,000 sebagaimana yang dijanjikan oleh Pengerusi Umno Selangor, Najib Razak walaupun hutang Umno bersama Syarikat Murna Jaya Sdn Bhd mencecah hampir RM800,000 untuk setiap keluarga yang terlibat

BN turut berjanji kepada masyarakat Cina di Kampung Hassan, Hulu Selangor untuk membina 200 buah rumah kos rendah kepada komuniti itu di kawasan berkenaan.

Lain-lain janji BN ialah RM2 juta untuk Projek Tebatan Banjir, Pembinaan segera Empat buah sekolah yang masing-masing satu sekolah menengah dan tiga buah sekolah rendah dalam PArlimen Hulu Selangor.

Turut dijanjikan juga ialah RM32 juta untuk projek perumahan Peneroka Felda, janji BN untuk membaik-bulih masjis-masjid dengan peuntukan RM100juta, RM1,000 untuk setiap peneroka Felda yang ingin menjadi Usahawan Inap Desa, dan tambahan RM2.1 juta untuk membaiki bumbung tujuh rumah pangsa yang sehingga kini dilihat belum dimulakan walaupun BN sudah pun menang dalam PRK Ahad lalu.

Najib, sehari sebelum pengundiaan turut menuntut Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Noh Omar untuk memastikan semua janji itu ditunaikan sebelum PRU.

Pengundi di Hulu Selangor sehingga kini terus memerhati sejauhmana janji-janji (Pakatan Rakyat melabelkannya sebagai Rasuah dan strategi membeli undi oleh BN) itu ditunaikan terutamnya menjelang Pilihan Raya Umum yang kian hampir.


minah ronggeng

Anonymous said...

Esteemed Scribe and debaters,

I would call for caution in debating the by-epection results. It might be a victory to the BN, but not a total lost to the PR. For all its efforts, giveaways and more poromises, the BN won only about 52 per cent of the votes. Despite his oustiser and controversial status, Zaid (PKR) satill marshalled 48 per cent of the votes.

So if the MSM media had been proclaiming victory for 1Malaysia and the acceptance of chance by Najib, I say, the endorsement is not convincing. Only slightly more than half the Ulu Selangor voters who cast their votes, accepted 1Malaysia and Najib's leadership.

It is still a long way for Najib and the BN, although Umno has shown strong recovery. Only if Najib can prove that the changes are sustainable and beneficial to the majority of the people will his leadership enjoy greater and more permanent support of the people. The outcomes of two or three by-elections are too small to give the true picture of the larger situation.

Old Man River

Anonymous said...

bapak belalang..

dont be so arrogant...We are not living on earth forever!

10 years back, a friend of mine who was working in Kumpulan Perangsang said Anwar Ibrahim is finished and a gone case, but end up he lost his job first.

joeteen

Anonymous said...

Pak Belalang,

Kenapa marah sangat dengan Malaysia Insider? Dalam blog ni pun, DAKJ pernah merujuk kepada Malaysia Insider (selain Bernama). Kalau tak silap, berkenaan GST.

Saya bukan memihak sesapa, cuma suka ingatkan semua orang, baca semua media untuk dapat sudut pandang yang baik.

Tidak ada sesiapakah yang terfikir macam saya, sebab undi cina untuk BN jatuh banyak adalah kerana hadirnya Ibrahim Ali di HS untuk berkempen?

Yang pastinya, yang reject calun bukan melayu adalah penyokong 2Muhammad sahaja. Pengundi HS tak kesah pun asal bukan Palanivel.

Rata-rata bajet kebanyakan kementerian dah dipotong 20% sebab nak jimat. Siapa punya bajet agaknya akan dipotong seterusnya untuk menampung janji-janji PRK HS. JANGAN KATA GST DAN HARGA MINYAK, SUDAH!

Fed Up

pakbelalang said...

Congaratulations BN and Kamalanathan! It is really a sweet victory! Now lets move on and fulfill all the promises. Do it with sincerity and the rakyat will appreciate it.

Don't worry about PKR. They have their own agenda and strategy. They are now in the defensive mode to continue convince the rakyat that they are still revelent and remain a force to be reckon with.

Najib should continue proceed with his vision of One Malaysia and hopefully the rakyat will finally accept his vision without any hesitation. Keep on the momentum and insya'allah hati rakyat akan terbuka menyokong UMNO dan Barisan Nasional. Cheers!!

Anonymous said...

PKR guna wang sendiri? Ade bukti ke wang kerjaan selangor tak digunakan langsung.

Komen lah dengan baik tapi buka main letak aje fakta tanpa bukti..

Konon nye..

Kamar

Sincere Malay said...

Sincere Chinese,

Why blame UMNO?
The candidate was Indian from MIC.
You were surprised or shocked with MCA?

Do you want UMNO to be like 'Anwar', is that it, or a Nik Aziz?
But then Chinese have different moral value when it comes to sex due to their culture.

Or were you caught with your pants down with LKS 'humility' approach?

Never mind, do we agree that BN should be without MCA and Gerakan?

Lucky thing you did not mention corruption - then we have to whack Ong Tee Keat.

Sincerely

chegarMD said...

SAMPAI BILA malaysia akan kekal sebagai negara terkebelakang dlm pe
demokrasian mengikut standard yg di
iktiraf oleh dunia maju malah kita
kembali ketahap yg tidak menyenangkan kpd pencinta demokrasi
yg mahu melihat kita dihurmati di mata dunia.rasuah berleluasa dlm kempin sehingga pemimpin negara no1 berani menafikannya tanpa segan
silu.adakah beliau menganggap rakyat malaysia sangat budoh tak dapat menilai apa yg dilakukan dlm waktu berkempin.jadi apa guna nya sekulah2 ,university di bangunkan kalau benda macam itu tak dapat di fahami.

saji said...

Ddr pakbelalang

Sdr berkata, PKR bukannya parti politik. Tapi ianya boleh diumpamakan seperti Debate Society di sekolah menengah. Depa pandai berdebat sahaja. Tapi isi perdebatan mereka salalunya tersasar. Berpidato memang handal tapi "tong kosong". Hujah mereka memang boleh membuat pendengar terlopong dan tercopong.

Tapi lama kelamaan orang yang selalu melopong dan terlopong mendengar debat mereka akhirnya akan sedar bahawa semua hujah-hujah mereka adalah temberang besar belaka.No substance!! Mereka adalah kaki putar alam nombor satu.

Saya kata PKR umpama kumpulan pedesak/pressure group terkuat di dunia!

Kenapa tidaknya, mereka hanya dalam masa seminggu di PRK US telah berjaya mendesak kerajaan UMNO/BN untuk menyelesaikan pelbagai masalah /tuntutan penduduk di kawasan Parlimen US dengan janji2nya dalam bentuk projek pembangunan, khasnya yang mereka anggarkan melebihi RM 60 juta.

saji said...

Salam Dato'

1. Yang saya tahu, kerja pemaju di bawah konsep jual-bina ialah mendapatkan tanah berdaya maju untuk dimajukan, mendapatkan lesen pemaju dan iklan, mengupah juruperunding teknikal untuk menyediakan kajian daya maju projek termasuk aliran tunai, cadangan pembangunan, medapatkan kelulusan perancangan, mendapatkan kelulusan mendirikan bangunan, mengawasi kerja pembinaan dan mendapatkan CF, mengupah juruperunding kewangan mendapatkan pembiayaan titian dan mendapatkan pembeli melalui iklan dan sebagainya.

2. Atas alasan keseluruhan tanah peneroka FELDA yang diserahkan kepada pemaju Melayu telah terbukti gagal di sana sini atau dijual kepada pemaju lain dan atas alasan kebanyakan pemaju menggunakan 100% pinjaman bank sebagai pembiayaan titian dan mengupah juruperunding, mengapa tidak kerajaan UMNO/BN menggalakan anak2 peneroka yang cerdik2 menubuhkan syarikat pemaju sendiri untuk memajukan tanah2nya dengan mengupah juruperunding teknikal dan kewangan tersebut sebagai penasihat untuk memajukan tanah2 mereka?

OKJ said...

Salam DAKJ

Blind spot

Sebagai rakyat Malaysia saya berasa sedih dengan ugutan jahat ke atas Prof Dr Venezis. Selama 35 tahun dalam bidangnya, inilah kali kedua beliau diugut. Inilah satu lagi kebenaran yg dah ada di depan mata tapi akan menjadi ‘blind spot’ kepada munafik, khawarij dan kafir laknatullah. Mereka lebih percaya kepada surat layang, tanda cat merah, bomoh siam yg tengok gambar pun boleh buat kesimpulan dan sehingga keluarlah sepanduk-sepanduk kurang ajar terhadap SPRM.

Sekali lagi mungkin inilah tanda-tanda kecil hari kiamat telah pun tiba apabila sifat bohong dah menjadi perkara biasa, banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yg benar, orang hina mendapat kedudukan terhormat, memutuskan silaturrahim, huru-hara dengan menyebarkan kejahatan dan penaklukan baitulmaqdis.

Demi ingat-mengingati, apa salahnya kita kembali ke jalan Islam yg sebenarnya; dengan mentauhidkan Allah, berpaksikan kebenaran, mengeratkan silaturrahim, jangan sesekali memfitnah kalau kita tak tahu; gunakanlah senjata yg ampuh (akal fikiran) yg dikurniakan Allah dan sekurang-kurangnya dengarlah cakap dari orang yg tahu dan bukannya berbincang dengan orang yg sama-sama tak tahu. Sekian TQ.

chemat said...

siapa saja yang bersetuju dengan kemenangan bn di hulu selangor sebenar nya bersetuju dengan perbuatan rasuah. ini jelas dengan tawaran dan ugutan bn di felda sungai buaya. datuk juga amat gembira dengan kemenangan rasuah ini

amarneng said...

Salam Dato,

Kemenangan BN di H Selangor dan tertewasnya PKR menampakkan kehebatan pilihanraya di negara kita.

Walaupun pihak pembangkang menyifatkan umpan puluhan juta ringgit atas nama pembangunan dan bantuan atau ekhsan ,bagi saya itulah seninya kerajaan BN yang sudah setengah abad menjadi kemudi pembangunan dan kesejahteraan negara.

Tidak perlu sesiapa yang menyanggah mengenai hakikat kerajaan BN sudah berjaya dan akan terus berjaya.Alasannya ialah golongan yang menjadi pembangkang adalah lahir daripada kejayaan Malaysia sebelum dan hari ini.

Dlam pilihanraya,adalah isi dan pengisian amalan demokrasi.Kalah menang perlu dijadikan teladan dan lndasan untuk menilai diri dan parti.

Sebenarnya warga pengundi dan rakyat amnya hanya mahukan keamanan,keharmonian,dihormati hak dan pendapatnya serta pembangunan.begitu juga kita sebagai anak Malaysia.

Meskipun terkadang kita kecewa kerana suara majoriti terpaksa berkorban untuk golongan minoriti,seperti di Hulu Selangor.
Keadaan itu berlaku dan senarionya sama seperti di kawasan parlimen Bandar Sibu Sarawak.

Jumlah pengundi di kerusi Sibu seramai 54,695 dan pengundi pos 2537 orang yang majoriti pengundi pos adalah orang semenanjung di tiga buah ke tentera dan PGA.
66 peratus pengundi cina,17 peratus pengundi melayu/melanau dan iban 15 peraus dan selebihnya lain-lain kaum termauk bidayuh.

Sejarah politik Sibu,undi cina kurang 40 peratus memaihak kepada BN manakala 60 peratus kepada DAP.Percaturan kemenangan BN ialah undi pos dan undi Melayu/Melanau dan Iban.

KemenanganBN lebih menuntungkan orang cina berbanding dengan Melayu/Iban/Melanau.Semakin banyak projek pembangunan diberikan kepada orang Cina semakin ramai yang akan mengundi DAP. Itulah teori dan strategi politik cina.Manakala politik Melayu dan Bumiputera amnya hanya ikut sahaja asalkan ia Bn atau Dacing.Itulah kehebatan politik melayu/Melanau/Iban di Sarawak.


Tapi kali ini saya rasa BN tidak begitu mudah untuk menang kerana PKR dan golongan atas pagar sudah aktif dan tahu siapa yang hendak diundi. Dijangka 50 peratus undi Melayu/melanau dan Iban akan berpihak kepada DAP.Peratus kemenangan dan kekalahan dibawah 2000 undi.Nantikan perkembangan selajutnya....Sekian amarneng.

pakbelalang said...

Saji,

Saya hormati pandangan sdra. Tapi saya belum lagi selesa dengan dasar dan tuju hala PKR. Mungkin statement saya itu "a bit exaggerated".

Saya maseh percaya dengan perjuangan UMNO sungguhpun kebelakangan ini UMNO dalam keadaan terombang ambeng. Saya percaya UMNO boleh diperbetulkan. Asas perjuangan UMNO maseh lagi kukuh cuma tercalar akibat dari unsur-unsur perbuatan setengah pemimpin yang tidak sedar diri. Jika Najib dapat memperbaiki keadaan dalam UMNO saya percaya UMNO akan terus kekal diterima oleh rakyat. Insya'allah!!

Orang Johor seperti saya ini maseh sayangkan UMNO !!! Susah sikit nak berubah angin!!

Anonymous said...

Dato',

Tahniah pada DSN kerana BN menang, strategi "carpet bombing" mungkin sesuai dikawasan majoriti melayu seperti di P94, tetapi sekiranya majoriti kawasan itu adalah bangsa Cina dan undi pos nya pula sikit, BN perlu lupakan erti kemenangan.
Strategi kerajaan tidak menaikkan harga petrol, tidak perkenalkan GST, tak naikkan tarif letrik adalah berhasil buat kali ini, tetapi sekiranya semua yang saya nyatakan tadi di lancarkan BN mungkin akan jadi nota kaki sejarah untuk PRU 13.
P94 bukanlah gambaran bahawa rakyat kembali yakin kepada BN disebabkan DSN menjadi PM, mungkin rakyat dah malas nak menghukum BN tetapi memberi mesej jelas kepada PR yang memerintah selangor bahawa mereka kena lebih usaha untuk mengekalkan kerajaan yang ada.
Adalah baik untuk PR menerima kekalahan tersebut dengan melipatgandakan usaha memenangi hati rakyat seluruh negara, untuk P212,Sibu..DAP akan menang.

Anak Bota/Parit

Anonymous said...

Salam DAKJ,

Izinkan saya respond kepada sincere chinese (tak tau apa yang sincere dia ni). First of all, I do not associate with any political party. I am a malaysian citizen of malay race who care nothing about the political party but the nation.

If you were surprised that no MCA come out openly to condemn Ibrahim Ali after his stupid statement on the allocation of funds to the Chinese, I was even more surprise when no action taken against grik mp claimed malays as a pendatang. (It really hurts you know). Malay has formed a government in this very land and it became independent in 1957 as Persekutuan Tanah Melayu. Isn't it a real fact to you? and please don't make me point out where did you come from as it will hurt you too, severely I believe. And if I may add some more, I even more and more and more surprised until it is not a surprise anymore when Chinese and Indian community are given a special and tender care and treatment as compared to Malay when it comes to racial associated issue.

Nobody is not racist in this country. Everyone, in fact. but it is not our choice to be borned as Malay, Chinese, Indian or peribumi. Theres nothing wrong with it. It is wrong when we put our race above our national interest.

Everyone in this country has the opportunity to become successful or become what they want to be. Education is almost free, same goes to health services and other basic needs required for a citizen to bring out their full potential. of course it is not perfect and I agree we may need to change some of the policy here and there to suit the current situation, to improve for betterment or to correct things we overlook but not reject the whole policy which has worked to transform Malaysia into what it is today. And dont ever simply associate one failure with the system. That is a very pitiful logic.

The main issue here is not who is racist and who is not. But how do we SACRIFICE and UNITE to build a strong NATION which the foundation is based on the values of the MAJORITY of the people who is Malay but at the same time allowing the values of others to integrate not to compete with each other. Malay has been so tolerant and accommodative to the extend that others ignore Malay values, Malay languages and even built and live in their own system.

Therefore, before you want to talk about corruption, fairness, equal treatment and that kind of thing that you always shouted out (which I doubt some of them are true looking at the economy distribution of Malaysia), lets talk about unity. Perhaps we could start with one single national education system, dare you or dare you not? Or you also consider this issue as racist, though when you say it racist, we still have a question of who are the one that racist here.

Once we are united, we agree on the foundation of this country and everyone has put their own interest, selfishnees and opportunist trait behind, then I believe we could solve many issues easier and kick out all those bloody fool politician and have a politician who really serves the people and the nation.

The conclusion is, I dont buy in to your cry.

aku bukan politician

p/s: dato', pada pandangan saya isu-isu kenegaraan dan perpaduan yang lebih meruncing sekarang ni haruslah ditangani terlebih dahulu sebelum kita selesaikan isu rasuah, penyalahgunaan kuasa dsb yang mustahil untuk diselesaikan kalau rakyat sendiri tidak bersatu padu.

Maaf, mungkin sedikit terkeluar daripada tajuk, tapi rasanya masih ada kaitan dengan post secara langsung atau tidak.

affendi hussain said...

sincere chinese?

you must be joking...

In malaysia, you can see more chinese contribution in business entity rather than in welfare entity..

Even the richest malaysian Robert Kwok cannot beat relatively-'not-so-rich' Syed Mokhtar Al-Bukhary in terms of welfare contribution to the society ..he prefer to throw his money & assets elsewhere in Australia, Hongkong & Singapore..

If Chinese are so sincere, why the hardcore still resist assimilation towards common unity then?

("/)

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).