Monday, May 31, 2010

Kita Wajib Protes Dan Kutuk Kekejaman Negara Pengganas Yahudi

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

[UPDATE, June 5] - LONDON (Reuters) – Nine Turkish activists killed in an Israeli raid on a Gaza-bound aid ship were shot a total of 30 times and five died of gunshot wounds to the headBritain's Guardian newspaper reported on Friday.

Autopsy results showed the men were hit mostly with 9mm bullets, many fired at close range, the Guardian said, quoting Yalcin Buyuk, vice-chairman of the Turkish council of forensic medicine which carried out the autopsies on Friday.

Israeli commandos stormed a flotilla of aid ships planning to break the Israeli sea blockade of Gaza on Monday. The deaths, which all took place on one ship, the Mavi Marmara, drew widespread condemnation.

Israel said the marines who rappelled onto the Mavi Marmara fired in self-defense after activists attacked them with clubs and knives as well as two pistols snatched from the commandos.

The autopsy results showed that a 60-year-old man, Ibrahim Bilgen, was shot four times in the temple, chest, hip and back, the Guardian said.

A 19-year-old, named as Fulkan Dogan, who also has U.S. citizenship, was shot five times from less than 45 cm (18 inches) away, in the face, the back of the head, twice in the leg and once in the back, it said.

Two other men were shot four times. Five of those killed were shot either in the back of the head or in the back, the Guardian quoted Buyuk as saying.

In addition to those killed, 48 others suffered gunshot wounds and six activists were still missing, he added.

Israel said the multiple gunshot wounds did not mean the shots were fired other than in self defense.


[Posting Asal]


KOMANDO Tentera Laut negara pengganas Israel telah menyerang armada kemanusiaan antarabangsa Gaza menyebabkan 18 orang aktivis terbunuh dan ramai lagi cedera.

Kita wajib menuntut kerajaan kita memutuskan segala bentuk kerjasama dan urus niaga dengan semua pihak yang terbabit dengan negara pengganas Yahudi itu.

Mana-mana organisasi dan badan perniagaan yang mempunyai kepentingan Israel atau Yahudi wajib dipulaukan.

Perwakilan kita di Bangsa-Bangsa Bersatu memprotes kepada PBB dan Duta kita di Washington wajib memprotes kepada Pentadbiran Obama.

Tidak ada apa-apa berbeza antara dasar Obama dengan Presiden-Presiden Amerika Syarikat sebelum ini sepanjang mengenai keganasan Israel.

Negara pengganas Yahudi ini berani dan melanggar undang-undang antarabangsa kerana ia tahu ia boleh bersembunyi di belakang Washington.

Kita juga wajib menghantar protes kepada negara Arab yang terus menekan Palestin, khasnya yang bekerjasama dengan Amerika Syarikat penajaan dan pelindung utama negara pengganas itu.

Berhati-hatilah, banayk negara jiran kita, termasuk Singapura, bukan sahaja mengiktiraf negara pengganas Yahudi itu, tetapi sangat akrab di segi ketenteraan dan espionage (pengintipan).

58 comments:

Anonymous said...

Datuk,

Harap ianya dapat membuka mata kita rakyat Malaysia terhadap kekejaman yang selama ini dilakukan oleh rejim zionis terhadap umat Palestin.

Al-Fatihah dan salam takziah saya kepada yang terkorban dan keluarga mereka.


-sinbad-

Labu Labi said...

Datuk

Israel mengganas, kita kutuk; Amerika tolong Israel, kita boikot; Cukup kah dengan mengutuk dan memboikot sahaja? Sampai bila daaa?

Saya diajukan bahawa tuhan tidak akan mengubah nasib satu-satu kaum itu melainkan kaum itu sendiri yang mengubah nasibnya sendiri. FATAH dengan HAMAS pun tidak boleh bertentang mata! Ditambah pula warga Arab yang memihak kepada FATAH dan HAMAS.

Malaysia pun apabila FATAH berkuasa, HAMAS itu pun kita terikut-ikut memanggil pengganas dan kini HAMAS berkuasa kita juga terikut-ikut mengatakan FATAH mengikut telunjuk barat.

Dalam pada itu, ternampak pula persamaan FATAH dan HAMAS ini dalam konteks domestik iaitu UMNO dan PAS. Agak-agak yang jadi Israel siapa ya?

Roti Planta said...

Dato',

Kita mesti tentang Yahudi dan seangkatannya kecuali UPCO!. Semua pemimpin termasuk pembangkang dah bagi komen mengecam tindakan Israel kat Astro Awani kecuali PM dan TPM (kena tunggu teks daripada penasihat-UPCO dulu ke?).

Dato' boleh menggunakan pengaruh Dato' untuk memulakan semula kempen pulau barangan Israel seperti awal 80'an dahulu.

Kita jangan main-main politik lagi, Israel telah melangkaui batas. Bila pulau, pulai sepenuh hati melalui tindakan sukannya memainkan emosi masyarakat.

Tapi saya minta Dato perhatikan satu perkara. Dulu ila kita minta pulau Shell (isu hina Nabi Muhammad) saya perhatikan berduyun-duyun satu bangsa tertentu mengisi minyak di Shell. Secara sengaja atau tidak saya tidak dapat sahkan. Jadi minta Dato' juga perhatikan bila kita mulai pulau barangan Israel nanti..

Bye/ Roti Planta

kluangman said...

Saya lebih suka tunggu dan lihat reaksi pemimpin kita?

Najib baru sahaja berjumpa Obama dan Lee Hsien Long, dua rakan karib Yahudi....tentunya Malaysia tidak wajar 'berkeras' sangat.

Anonymous said...

Datok.
yang tersirat saya nampak betapa lemahnya negara2 islam menghadapi zionis-yahudi sejak perang dunia pertama lagi.barang di ingat yahudi dijadikan Allah swt sebagai bangsa yang kuat,cerdik,patriotik dsb,carilah adakah satu bangsa yang pernah hidup dalam buangan diserata alam,dihambat,dihina sejak zaman firaun lagi tetapi masih kekal dengan budaya dan bahasa yang sama,kekal dan tidak berubah.sedangkan kalau bangsa lain mengalami nasib sedemikian sudah lama mereka pupus.tetapi yahudi satu bangsa yang boleh hidup dalam alam mana sekalipun.ingatkah lagi British pernah dipegang oleh john(abraham)major sebagai perdana menteri dan beliau adalah yahudi.kalau negara islam pun tak berani melawan yahudi apatah lagi ngos ,sorong tengkuk aje.cari nahas.kalau seluruh rakyat mesir,jordan,syria pakat2 pergi kencing atau ludah saja nescaya negara haram yahudi boleh banjir dan tenggelam.tapi apa boleh mereka buat.saya amat menyokong keberanian yang ditunjukkan oleh ngos tersebut tetapi dalam islam nak berlawan/berperang syarat kekuatan mesti setara setidak2nya.bukan umat islam saja mengutuk yahudi para malaikat,awliya.,anbiya dll pun juga mengutuk yahudi.tetapi itulah hakikat yang ada.yahudi tidak kuat kerana sejarah mereka penuh dengan kesengsaraan dan kehinaan.mereka kuat kerana kita lemah dan yang menyebabkan kita lemah bukan yahudi tetapi kita.
sekian.
zmy

A KADIR JASIN said...

A reading on Singapore-Israel military and espionage collaboration. Excerpt from a report by United Press International.

"by Staff Writers
Tel Aviv, Israel (UPI) Apr 02, 2010
Singapore
is reported to be acquiring Israel's new Iron Dome anti-missile air-defense system under a once-secret military cooperation pact with the Jewish state that dates to the 1960s.

Indeed, according to the Paris Intelligence Online Web site, Singapore helped finance the development of the system by Rafael Advanced Defense Systems.

It says that Iron Dome was always intended for the island, a key Asian shipping hub and one of the richest per capita states in the world, because of its strategic location as a trading center.

The Israeli air force, which runs the Jewish state's air defense network, completed test-firings of the system in January and the first battery is currently becoming operational.

Israel's defense links with largely Chinese Singapore go back to 1965, shortly after the island city-state, a former British colony off the southern tip of the Malay Peninsula, split from the Federation of Malaysia.

Singapore's founding father, Lee Kuan Yew, wanted to establish a military to defend Singapore, which has a landmass of only 274 square miles, since it was ringed by Muslim nations -- as is Israel.

He turned to the Jewish state, through the Israeli ambassador in Thailand, for help. Israel sent a military mission led by Maj. Gen. Rehavam Ze'evi, then deputy head of the military's operations branch. (Ze'evi was assassinated in Jerusalem by Palestinian gunmen in October 2001.)

Lee insisted on secrecy because he didn't want to antagonize his Muslim neighbors, Malaysia and Indonesia. The team of Israeli instructors arrived in October 1965. Lee wrote in his 2000 autobiography: "To disguise their presence, we called them 'Mexicans.' They looked swarthy enough."

Today, Singapore's armed forces, 72,500-strong, are considered one of the most advanced militaries in Southeast Asia.

"From the outset, Iron Dome was always intended for Singapore, which helped finance its development," Intelligence Online explained. "Iron Dome will be battle-tested in Israel ahead of export to Singapore at a late date."

Singapore has bought Israeli weapons systems extensively over the years and Israeli defense companies regularly participate at the annual Singapore Air Show.

Israeli Aerospace Industries, state-owned flagship of Israel's defense industry, has sold Singapore the Barak-1 naval anti-aircraft system. Rafael's electronic warfare systems are widely deployed with the Singapore navy.

IAI upgraded the Singapore air force's old 1960s-era Northrop F-5 Tiger fighters, and with Elbit Systems and Singapore Aerospace won a contract in 1997 to modernize Turkey's fleet of F-5A/B and NF-5A/B aircraft fighter jets.

Singapore has also acquired unmanned aerial vehicles from Elbit and Rafael for surveillance to enhance maritime security in the Malacca Strait and the South China Sea."

Terima kasih.

ab said...

Salam Dato,

Liga arab dan OIC kena keriau
kuat kali ni...

Jangan depa garau udah la.

Walau dengan `hati' pun kita mesti bantah....

KALAULAH ISLAM ITU KUAT SEPERTI 1000 tahun dahulu....saya msih menaruh harapan begitu dimasa depan.

Alfatihah kepada yang arwah.


Abu Bakar Ab Rahman

alunbm said...

Lihatlah betapa kejam nya bangsa yahudi laknatullah tanpa mengenal belas kasihan membunoh orang awam tanpa senjata terang-terangan tanpa rasa bersalah. Sunggoh SIAL sekali bangsa yang dilaknat Allah ini.

Kerajaan Malaysia harus mengambil iktibar daripada kejadian yang sungguh malang ini.

Jangan sesekali cuba berbaik -baik dengan bangsa laknat ini. Bersekutu dengan mereka bermakna tangan kita pun terpalit darah orang tidak bersalah yang dibunoh mereka.

Adakah tidak ada penyokong yahudi diMalaysia?

Cuba fikir-fikirkan lah

Ahok ahok ahok (batuk)!!!

Wake UP! said...

Sesiapa yang menjadi Presiden Amerika Syarikat sudah tentu mendapat sokongan kuat Yahudi kerana Yahudi menguasai ekonomi dan segala-galanya di Amerika.

Jadi janganlah berharap sangat pada perubahan yang drastik walaupun Obama menjadi Presiden Amerika.

al-Balingi said...

Datuk AKJ,

Saya sokong..Liga Arab dan OIC perlu tegas..zionis terlalu biadap!

Anonymous said...

ingat hadis nabi, orang yahudi akan berkumpul satu tempat dan orang islam akan datang bunuh mereka.bab yahudi ni tak payah nak kecoh sebab tuhan pun dah laknat dia, ingat mereka tahu yang akan turun satu hamba allah dari langit bagi yang mempercayai nabi mosas akan ingat nabi allah yang akan turun, yang mempercayai jesus akan ingat nabi allah yang akan turun dan yang mempercayai junjunggan besar nabi muhammad s.a.w akan tahu nabi isa putera maryam akan turun, tetapi yang mempercayai iblis akan menunggu satu lagi hamba allah yang akan turun dan akan membawa bencana kepada manusia, dimana ia akan menyatakan seperti apa yang firaun nyatakan tentang dirinya. jadi renungkanlah dimana kita pada ketika itu.

mohdpaizal

al-Din-amin said...

As we expect, little Obama realise that the WMD is already in the Gulf of Mexico spewing noxious fluid carbon to engulf Louisiana's coastline.

Before this WMD Hurricane Katrina laid waste to New Orleans, Louisiana. (I gulped down my first dozen of raw oysters there circa 1975).

What's the next WMD? They don't believe in the act of God Almighty anymore. Their god is named Israel.

Haji Munawar said...

Datuk.

Minta maaf.Saya memang setuju 100% atas tindakan Comando Yahudi menyerang dan membunoh anak2 kapal yang membawa barang untok di hantar kapada Hamas di Gaza.

Hamas merupakan penganas yang berjuang untok menghapuskan Negara Yahudi.Oleh itu sesiapa yang mahu menyokong Hamas perlu di ajar supaya mereka tidak berani melakukannya lagi.

Tentera Isreal tidak akan menyerang dengan buta tuli kechuali mereka mempunyai bukti yang kukoh yang mereka itu pemganas yang bertopengkan manusia baik.

Persoalan yang kita perlu bertanya di sini ialah kenapa hanya satu sahaja kapal yang di serang.Kapal2 yang lain tidak diserang.Juga kita perlu tahu yang saramai 16 orang tentera Isreal juga parah di serang.Jika tiada apa yang hendak di sembunyaikan kenapa takut.Saya rasa tentera Komando telah di serang dahulu kemudian baru mereka bertindak.

Sikap yang sama juga diamalkan oleh jiran kita Singapora.Kami tidak akan menyerang kechuali di serang.

Saya ingat najib juga patut mengamalkan perinsip yaang sama dalam menghadapi serangan bertubi oleh DAP,PKR dan PAS.Jangan bagi muka.Diberi kaki dia hendak kepala.Mereka ini saperti cancer cell yang jika tidak di hapuskan akan merebak dan membunoh kita.

Bleacher said...

Dato,

Pertama sekali ucapan takziah kepada keluarga mereka yang berkorban. Yang lain kita doakan mereka didalam keadaan selamat.

Bagi kita di Malaysia, harus di ingatkan perbezaaan politik tidak seharusnya menjadi kearah perpecahan masyarakat. Malang sekali kematangan berpolitik kita masih lemah, berunsur emosi dan kekadang keanak-anakan.

Tidak usah kita unggapkan lagi menyuruh negara Arab bersatu menhadapi Israel sedangkan kita mempunyai ciri-ciri yang sama. Malang sekali.

Anonymous said...

Dato' Pemblog,

PENCULIK PERLU DIGANTUNG

Perairan antarabangsa sepatutnya menjadi laluan selesa dan selamat daripada sebarang ancaman keganasan.

Kini, harapan itu telah padam. Laluan laut antarabangsa kini menjadi tidak selamat susulan tembakan membabi buta askar-askar Israel yang nampak jauh lebih ganas, kejam dan tidak berperikemanusiaan berbanding Lanun Teluk Eden yang kita kenali.

Kalau lazimnya Israel sinonim dengan keganasan di darat, kini negara sewel ini sudah boleh dikenali sebagai negara lanun antarabangsa abad-21.

Kalau lanun Teluk Eden bermotifkan wang tebusan sebaliknya lanun Israel bermotifkan darah tebusan. Apapun justifikasi Israel dalam menumpahkan darah para syuhada', mereka tidak boleh terlepas daripada pertuduhan menculik!

Sesungguhnya Israel tidak ada sekelumit hak untuk menculik kapal awam di perairan bukan milik Israel. Oleh itu masyarakat sivil dunia perlu mendesak Israel memulangkan bukan saja kapal awam yang di culik secara tanpa syarat malah membebaskan anak kapal dan para aktivis sebelum mereka diapa-apakan.

Jarum jam terus berdetik, nyawa mereka yang diculik oleh askar Israel sedang berada dihujung tanduk. Justeru masyarakat antarabangsa usahlah menunggu reaksi lembam dan telunjuk bengkok AS dan PBB kerana kedua-duanya seperti biasa, hanya membuka langkah setelah nasi menjadi bubur.

ANDIKARYA MAYA

pakbelalang said...

Selagi negara-negara arab yang berjiran dengan Israel bersikap "pondan" selagi itulah Yahudi akan terus bermaharalela.

Pemimpin negara-negara Arab akan dilaknat Allah jika hanya melihat sahaja kesengsaraan yang dihadapi oleh rakyat Palestin.

Mereka tidak malu maruah mereka dikotak katikkan oleh Yahudi semata-mata kerana nak mempertahankan kedudukan kuasa mereka.

Mereka telah dirasuahkan oleh Yahudi dan Amerika Syarikat. Memang patut pemimpin-pemimpin Arab dipancung!!!

Abdullah Ngah said...

ada yang terkejut macam tidak percaya dengan serangan Yahudi terhadap kapal misi Gaza,miskipun mengorbankan 18 nyawa.

Ini menunjukkan bahawa orang Islam tidak kenal perangai sebenar Yahudi. Pada hal Al Quran telah menyatakan dengan sejelas jelas.

Sejarah telah membuktikan Yahudi membunuh Nabi Zakaria secara kejam sekali dan memgergaji dua tubuh nabi Yahya.

Jika nabinya diperlakukan sedemikian rupa apatah lagi manusia biasa yang dianggap” hina” dan keturunan sahaja yang “mulia” .

Hendak kata orang islam tidak baca Al-Quran mustahil. Mustahil tidak faham makna Ayat Ayat Allah yang diturun dan diajar oleh Rasulullah SAW.

Tidak kenal perangai Yahdui punca orang Palestin membuat pelbagai perjanjian, lepas satu perjanjian dan perjanjian dibuat perjanjian dengan harapan dapat hidup aman, sedangkan Yahudi tidak pernah patuh dengan perjanjian yang dimenterai.

Pengajaran sudah ada melalui perjanjian Rasulullah SAW dengan Yahudi semasa menubuhkan kerajaan Islam Madinah dahulu yang telah dikhianati.

Jika perjanjian yang dibuat dengan Nabi Muhammad SAW dikhianati, apatah lagi apabila berjanji dengan manusia biasa disamping ada seorang yang bertindak menunjuk jalan ketika hijrah.

Tidak dinafikan ada Yahudi yang masuk islam, Malah dijamin masuk syurga pada seorang Yahudi yang jual perigi kepada Saidina Othman.Tapi disebut Allah hanya sedikit sahaja.

Allah telah jelaskan Yahudi (kafir) adalah musuh Nya, Tapi malangnya masih ramai orang Islam percaya dengan tipu helah yang pernah dilakukan terhadap umat islam.

Rasulullah SAW pernah jelaskan bahawa suatu masa nanti orang Islam akan ikut jejak langkah orang Yahudi.

Kalau sudah ikut jejak langkah Yahudi, bermakna mereka juga jadi macam yahhdi, sebab itu ada yang terkejut dengan serangan keatas kapal mavi marmana yang membawa ubat ubatan untuk membawa rakyat palsetin di Gaza.

Orang baik sudah pasti terkejut dengan tindakan orang baik membunuh orang lain yang tidak berdosa, kerana mereka tidak menyangka diperlakukan sedemikian rupa.

Atas sebab itu juga banyak orang Islam kena tipu dengan perlbagai kegiatan, termasuk dalam soal muamalat atas nama ekonomi Islam, sedangkan ada pihak yang menggunakan nama Islam untuk mendapat keuntungan.

Saya tidak terkejut dengan tindakan serangan helicopter keatas kapal misi bantuan Gaza yang mengorbankan 18 nyawan mencenderakan 30 orang setakat hari ini, kerana itulah Yahudi dan perangai nya memang tidak pernah berubah.

Oleh itu kita kena pakai bahawa Yahudi itu adalah musuh Allah yang sama sekali tidak boleh dipercayai miskipun ribuan kali buat janji perdamaian sepertimana yang berlaku antara rakyat Palestin itu.

Yahudi tidak pernah mematuhi. Sebaliknya membunuh jutaan rakyat palestin.

Mengapa tidak dijadikan pengajaran.

joe said...

Datuk,
Saya secara ikhlasnya telah letih melihat dan mendengar Kutukan, Kecaman, Protest, Demonstrasi, Ugutan, Boikot dan lain2 lagi terhadap Isreal yang bermahrajalela didunia Arab. Tapi malangnya ianya tidak memberi apa2 kesan pun terhadap Isreal sehingga hari ini.
Dari itu saya hanya mampu berdoa sahaja kepada yang maha esa didalam hati.
Sedih dan amat memilukan saya dan keluarga.
Al-fatihah.......

Tinta Hitam said...

Datuk,

Bagi rakyat biasa saperti saya dan datuk adalah jelas.Memang kita mengutuk dan anti kepada Israel.Yangmengutuk cuma kita.Men in the street.Rejim rejim yang memerintah negara negara Islam inijuga turut menguatkan Kerajaan Israel.Mesir adalah contoh yg paling hampir.Mereka telah turut sama

Tetapi perhatikan disini hampir kesemua Kerajaan Negara Islam bekerjasama dgn rejim Yahudi samada secara langsung atau tidak. kecuali Iran Syria,Sudan dan sekarang Turki.Kerajaan yang bekerjasama ini termasuklah Kerajaan Malaysia kita.

Malahan saya perhatikan polisi Kerajaan Malaysia semakin berubah semenjak APCO dilantik oleh Kerajaan Malaysia.Kerajaan Malaysia telah turut sama mengadakan sekatan terhadap Iran atas desakan Amerika.Perundingan perundingan sulit telah dilakukan oleh wakil wakil Kerajaan Malysia dna Israel.Untuk tujuan apa,tidaklah dapat dipastikan

Sebenarnya Israel tidak dapat hidup hanya dengan sokongan Amerika dan Negara Negara Barat sahaja.Jadi saham kekejaman Negara Pengganas Israel itu turt ditanggung oleh Negara Islam berkenaan termasuk lah negara kita

pakbelalang said...

It is fruitless talking about defence especially when we compare with Singapore defence assets.Tak boleh tanding. Kita baru beli satu submarine semua dah bising. Macam-macam tomahan dibuat. Kita anggap pembelian kelengkapan tentera semuanya membazir.

Kita setakat pakai rifles cukuplah!!

jebat said...

Dato'

Telah nyata kuncu2 Israel
Tapi kita masih berkawan dan akrab dengan mereka.

Pemimpin kita percaya kalau kita tak akrab dengan mereka kita tak boleh maju

Sikap pemimpin kita "macam tak ada punai"

Boikot Amerika
Boikot Singapore
Boikot Israel

Kita mesi tegas dan berani

Anonymous said...

Datuk dan pembahas sekalian,

Salam sejahtera.

Sekadar ingin bertanya:

1. Apakah bezanya antara Singapura, Israel dan china dari segi dasar pertahanan dan pentadbiran?

2. Kalau Singapura berkiblatkan Israel dan mungkin juga China, dalam melaksanakan sistem pertahanan dan pentadbiran, apakah peranan Malaysia sebagai jiran terdekatnya? Oh ya, memberikan Wilayah Iskandar kepada Singapura bagi membantu memperkuatkan pertahanan Singapura...

3. Maaf Datuk, lari tajuk. Sekadar mahu mengatakan keanehan sikap pembesar kita yang bangga untuk mengagihkan 40 peratus kuota pembangunan Kampung Baru yakni sebuah perkampungan Melayu kepada orang bukan Melayu. Apakah yang diberikan kepada orang Melayu sewaktu membangunkan Pavilion-Bukit Bintang? Apalagi yang tidak kita berikan kepada kaum lain? Apalagi yang tinggal kepada Melayu?

Kalaulah semua rakyat Malaysia, termasuk orang Melayu sendiri benar-benar menghayati nama negara mereka - daripada Tanah MELAYU kepada MALAYsia...

4. Idris Jala pula kata Malaysia akan jatuh bankrap dalam tempoh lima tahun lagi kalau sistem pemberian subsidi diteruskan. Boleh percaya ke? Nampaknya yang kaya bertambah-tambah kaya dan yang miskin menjadi papa...

CT Tanjung Perak

borhan said...

Rakyat Palestin terus menderita akibat sekatan yang dikenakan oleh Israel dan Mesir yang disokong oleh US.Mereka marahkan rakyat Palestin di Gaza kerana mereka memilih Hamas.Israel dan US tidak sukakan Hamas kerana Hamas tidak mahu mengikut telunjuk mereka. Mereka mahukan PLO kerana PLO mahu mengikut telunjuk mereka.
Israel mahukan perjanjian yang menguntungkan mereka seperti Perjanjian Camp David yang ditandatangan oleh Anwar Sadat.

Perjanjian Camp David mensyaratkan Mesir menjaga kepentingan Israel sebagai balasan untuk dapatkan balik wilayah mereka yang dirampas oleh Israel dalam perang 1967.Sebab itu Mesir juga mengepung Palestin.Sekarang ini US mengusahakan perjanjian Palestin-Israel yang serupa dengan perjanjian camp david.

Hampir semua negara dalam dunia kini takutkan US sebab kalau US mengamuk dia akan jadi lebih gila dari Israel.semua orang tahu yang US bunuh lebih ramai daripada apa yang dilakukan oleh israel atau mana pertubuhan penganas dalam dunia. Dan caranya lebih kejam - tentulah kita ingat apa yang dilakukannya di Vietnam yang kesannya masih kekal hingga hari ini. Sekarang ia sedang melakukannya di Iraq dan Afghanistan.Kalau Israel tidak dapat melakukannya di Palestin US sedia akan melakukannya. Atas alasan keamananan tetapi sebenarnya untuk pertahankan Israel. Sebab negara Israel adalah tajaan mereka untuk menutup kesalahan suku sakat mereka yang telah membunuh 6 juta Yahudi di Jerman dalam Perand Dunia ke2 dulu.

Masalah Palestin akan tetap ada disitu selagi Israel ada disitu.Kalau US mahukan perdamaian abadi disitu mudah saja - Pindahkan negara Israel Ke Florida sebagai pemberi kasih sayang Uncle Sam kepada anak saudaranya.

Tetapi sebagai seorang Islam saya percaya satu masa nanti negara Israel itu akan musnah. Kerana ini adalah janji Allah - siapa,kah yang boleh memungkiri janji itu.Soviet Union yang lebih kuat pun boleh hancur lebur. inikan pula negara subsidi Israel.

Dato Hanapi said...

Dato.
Dear Blogger.Kalau hendak tahu apa yang sabenarnya terjadi dengan di Gaza sila beli DVD film "WAG THE DOG"
Lakonan Robert De Nero dan Dustin Hoffman.

Bagi saya apa yang berlaku dengan serangan komando Isreal ada lah satu drama sahaja.

Arab Mesir merupakan the Biggest Hypocrite.Dia condem serangan itu dan memangil duta Isreal di Mesir.
Persoalan saya ia lah Kenapa Mesir menutup sempadannya dengan GAZA sahingga orang Palestine terkepong.Jika Sempadan nya di buka diGaza masok sahaja barang bantuan melalu sempadan Mesir.Tidak payah hendak melalui Laut yang telah di kepong oleh Isreal.Kata orang Kedah mereka "nak cari pasai".Bagi saya bagus dan saya sokong tindakan Isreal.baru padan muka Arab, Turki,Malaysia dan lain2 negara yang menyokong missi bodoh itu.

A KADIR JASIN said...

Sdri/Sdra CT Tanjung Perak dan para pembahas dimuliakan.

CT Tanjung Perak bertanya beza antara Singapura, Israel dan china dari segi dasar pertahanan dan pentadbiran.

1. Jawabnya tak banyak. Israel (Yahudi) menjadikan persecuted mentality sebagai asas menghalalkan segala tindakan kejam dan harammnya;

2. Lee Kuan Yew menjadikan mentaliti terkepung,iaitu negara perantauan Cina yang di kelilingi oleh Dunia Melayu (Indonesia dan Malaysia) sebagai asas menguasai dan mengawal minda rakyat Singapura serta membina pertahanan yang kuat dengan bantuan Israel dan Amerika Syarikat;

3. Negeri China pula selama 3,000 tahun lebih menamamkan semangat bahawa China adalah "the centre of the earth" dan hanya orang Cina yang gila sahaja yang mahu meninggalkan bumi China untuk mengembara ke tempat-tempat yang didiami oleh "heathens" (orang liar). Ini saya baca dalam buku berjudul "The Sons of the Yellow Emperor: A History of the Chinese Diaspora" oleh Lynn Pan.

4. Tiadak banyakperbezaan antara Singapura dan China. Kedua-duanya mengutamakan kekayaan dan kedua-duanya mengamalkan sistem satu parti -- PAP di Singapura dan Parti Komunis China di Negeri China;

5. LKY tidak mahu Singapura jadi macam Taiwan yang kaya tetapi politiknya hancai. LKY tahu Singapura akan jadi macam Taiwan kalau pembangkang dibenarkan bertapak. Jadi LKY akan terus bangkrupkan pembangkang dengan apa cara sekalipun.

6. Doktrin Pertahanan Singapura adalah salinan karbon Doktrin Pertahanan Israel di mana konflik bersenjata tidak akan berlaku di bumi Singapura, tetapi di bumi negara-negara jiran. Kapal terbang pejuang F15 Singapura boleh terbang ke sempadan Malaysia-Thai dalam masa tak sampai 20 minit!

7. Buat masa ini, Singapura lebih selesa menakluki negara jiran melalui kuasa ekonomi seperti IDR dan pemilikan syarikat strategik negara jiran oleh Temasek.

8. Tentang cadangan Mohd Najib nak jual 40 peratus kuota pembangunan Kampung Baru kepada bukan Melayu, saya kata dia wajib bangunkan semula Petaling Street dan Brickfields dan peruntukkan 60 kepada Bumiputera. Mungkin mereka ini tak faham sejarah. Penjajah wujudkan Kg Baru kerana waktu itu semua tanah di Kuala Lumpur dimiliki bukan Melayu.

Terima kasih.

langitbiru said...

Haji Munawar,

Tahukah sejarah Palestin?
Tahukah sejarah Hamas?
Tahukah Peristiwa Shabra Shatila?
Tahukah Yahudi Pembunuh Para nabi dan Rasul?
Tahukah Yahudi digelar Laknatullah dalam Al-Quran?

Jadi, kalau Haji Munawar bersama Yahudi, Haji apa yang Haji Munawar dapat? Mabrur???

langitbiru said...

Salam Dato',

Dato' tak bercadang nak buka tajuk Kg Baru untuk dibahaskan?

MODUS OPERANDI UMNO tak pernah-pernah berubah untuk GADAI TANAH MILIK ORANG MELAYU!!!!!

Sudah berapa banyak "kampung tersusun"? Semua kampung-kampung tersusun ni pun adalah "pengumpulan semula" orang-orang Melayu yang TANAH MEREKA DI AMBIL OLEH UMNO ATAS DASAR PEMBANGUNAN-......yang akhirnya, dimiliki sepenuhnya oleh bukan Melayu!!!

ORANG UMNO AMAT BIJAK BERNIAGA............NIAGA TANAH MELAYU!!!!!

Anonymous said...

Dato

Banyak mana kita protes n kutuk pun depa buat tak heran.Orang arab saudi sangat lah sayang orang Zionist keparat ni!


.....wawa

pakbelalang said...

"Tentang cadangan Mohd Najib nak jual 40 peratus kuota pembangunan Kampung Baru kepada bukan Melayu."

komen:
Kalau betul apa yang dicadangkan oleh Najib saya rasa he is "MAD"!

It is political suicide for him. He might as well step down now as Prime Minister and President of UMNO bersama Sammy Vellu or else he is worse than Pak Lah!! Make no mistake about it!!

My advice to Najib is very simple. DON'T BE TOO CREATIVE! It will be backfired.

asyMok_Aambo said...

sudah terang lagi bersuluh.
Walan tardo ankal yahudu walan nasara hatta tattabiamillatahum.
nak heran apa.
lawan MENATANG ni kita kena Psiko.
baru tahu LANGIT KE BUMI YANG MANA RENDAH.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Saya bersangkaan bahawa 'Haji Munawar' hanya nama samaran seorang manusia yang pro-Israel/Yahudi.
Tidak masuk akal yang kamal, seorang Islam tergamak berpihak kepada Yahudi.

Sesiapa sahaja yang berpihak dan menyebelahi Yahudi, maka pihak yang berkenaan itu termasuklah ke dalam golongan yang dilaknati Allah. Yahudi musuh Allah, musuh Rasulullah dan sudah tentu musuh Islam.

Punah-ranahlah dan hancur leburlah aqidah seseorang Islam yang bersekongkol dengan Yahudi.

Wassalam.

Nik said...

Dato'

Betul ke Penasihat kerajaan APCO ada kaitan dengan Yahudi?

Jika Betul, Kerajaan patut ambil tindakan sewajarnya. Tak patut Kerajaan jadi penyokong syarikat yang ditaja olih Yahudi.

alunbm said...

Dato,

Dalam blog sesiapa pun boleh memberi komen menggunakan nama samaran seperti datuk, dr, tengku dan lain-lain tak sapa yang kenal.
Seperti juga orang yang bernama Haji Munawar ini.Adakah menyamar atau betul-betul asli Munawar telah melakukan ibadah haji.

Persoalan yang bermain dikepala saya bagaimana seorang yang bergelar haji boleh menyokong bangsa yahudi 100% yang membunoh orang awam dan menggelarkan hamas sebagai pengganas.Jahil sunggoh nampaknya situan haji ni.
Sungguh pelik dan ganjil tuan haji munawar pendirian nya tentang negara yahudi.

Masih saya ingin bertanya adakah
orang ini menyamar?.

A KADIR JASIN said...

Sdr Langitbiru, antara lain, menulis:

"Dato' tak bercadang nak buka tajuk Kg Baru untuk dibahaskan?"

Bila ada kesempatan. Nak kena luangkan juga masa cari makan. Semalam saya bercakap mengenai blog dan etika di Muzakarah Ulama dan Cendekiawan di Ipoh.

MB ada dan Sahibul Samahah Mufti Perak pun ada. Terima kasih kerana jemput saya dan kerana beri pendangan dan tanya soalan-soalan bernas.

Di Palestin Yahudi rampas tanah Arab. Di Malaysia pembesar Umno nak bagi 40 peratus hartanah Kg Baru, kampung orang Melayu dan orang Islam kepada bukan Melayu yang majoritinya bukan Islam.

Pasal nak bukan Kg Baru kepada bukan Melayu, Pakbelalang berkata: "Kalau betul apa yang dicadangkan oleh Najib saya rasa he is "MAD"!"

Saya pun dah gila juga. Sebab itu saya cadang kerajaan majukan semula (redevelop) Petaling Street dan Brickfields, dan bagi 60 peratus kepada Bumiputera. Baru adil.

Terima kasih.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

Kawan saya paling kamceng masa belajaq dulu orang yahudi.Pernah mata dia lebam pasai mai tolong saya bertumbuk dgn pak hitam.

Keluarga dia keluaq dari Israel pasai rasa tak selamat angkara zionis.Saya ingat lagi dia kata 'we are buddies because we are not that pious'.

La ni pun pasai cari makan saya bergaul,berkawan,berkerja dgn semua bangsa.Tak da masalah.Depa paham saya ,saya paham depa.

Pernah juga bouncer HRC 2 kali punggai saya keluaq pasai tumbok org amerika dan itali yang mai sini tapi berlagak dan tak paham saya.

Huru hara kacau bilau semua selalu angkara Pemimpin politik dan agama yang dok hasut penyokong yang ikut membabi buta.

Tengok dulu isu apa bukan main hentam saja, tepuk dada tanya selera.

tk

mad said...

nampaknya ada seorang saja yg menyokong tindakan yahudi dalam komen ni. dan org tu ada gelaran 'haji' lagi. saya yakin dia juga menyokong kerajaan mengambil syarikat apco menjadi penasihat kerajaan yg ada. bertaubatlah haji

Anonymous said...

Datuk, salaam.

Further information on Singapore-Israel cooperation. The source Encyclopaedia Judaica from Jewish Virtual Libary.

Relations with Israel

From the beginning of the 1960s, trade relations began to develop between Singapore and Israel. Israeli experts extended technical aid to Singapore, while a number of mutual visits were made by ministers, public figures, and senior officials. In 1968 a trade agreement was signed by the two countries and an Israeli trade mission opened in Singapore. In May 1969 diplomatic relations were established, and in July the Israeli ambassador presented his credentials. Technical cooperation included the dispatch of Israeli advisers to the Singapore army. In 1970 the two countries signed an aviation agreement. The Singapore-Israel Industrial R&D Foundation (SIIRD) was established in 1997 to promote, facilitate, and support joint industrial R&D projects between Singaporean and Israeli hightech companies. The Economic Development Board (EDB) of Singapore and the Office of the Chief Scientist (OCS), of the Ministry of Industry and Trade of Israel are the two cooperating government agencies responsible for the research and development support fund.

Ex-banker

alunbm said...

Dato'

Pembangunan Kampung Baru berdasarkan nisbah 60:40 belum muktamad kata Raja Nong Chik.

MEB pun belum muktamad kata Najib

GST pun belum muktamad

Subsidi yang akan ditarik balik pun belum muktamad

Lesen JUDI sukan itu yang muktamad.
Najib enggan mengulas (isu judi)
apabila ditanya pemberita.

Col Roseli said...

Sebenarnya tanpa kita sedari, kita lah yang menjadi penyebab mengapa ramai rakyat Palestin menjadi korban Israel kerana kita telah memberikan harapan palsu kepada mereka.

Banyak mana sekali pun bantuan kemanusiaan yang kita hulurkan, termasuk senjata api jika perlu, ia tidak akan mengubah peta Israel kerana America tidak akan membenarkan ia berlaku.

Kesengsaraan orang-orang Palestin akan hanya boleh ditamatkan sekiranya mereka boleh belajar untuk hidup bersama-sama dengan orang-orang Israel. Dan ini lah pengorbanan yang telah dilakukan oleh orang-orang Melayu di Singapura, mahupun di Pattani atau Mindanao.

Saya percaya orang-orang Palestin yang kaya raya yang kini menetap di negara jiran seperti di Jordan tidak akan membantah cadangan ini.

Anonymous said...

Berikut adalah negara yang tidak mengiktiraf Israel:

1. Afghanistan (in 2005 it was reported that Afghanistan would establish relations with Israel)
2. Algeria
3. Bahrain
4. Bangladesh (Islam is the official state religion)
5. Bhutan (has relations with only about two dozen countries)
6. Brunei
7. Chad
8. Comoros
9. Cuba (severed diplomatic relations with Israel in 1973)
10. Djibouti
11. Guinea
12. Indonesia (conducts its foreign relations with Israel through Singapore)
13. Iran (would like to wipe Israel off the map)
14. Iraq (while the U.S. encourages relations, Iraq refuses to recognize Israel)
15. Kosovo (Israel appears to be holding off recognition of Kosovo)
16. Kuwait
17. Lebanon (considers itself at war with Israel)
18. Libya (considers Israel "fictitious")
19. Malaysia (refuses to recognize Israel)
20. Maldives
21. Mali
22. Morocco (recalled chief of Tel Aviv liaison bureau in 2000)
23. Niger (suspended relations with Israel in 2000)
24. North Korea
25. Oman (suspended relations with Israel in 2000)
26. Pakistan (in 2005 Pakistan accepted Israeli aid following a devastating earthquake)
27. Saudi Arabia (actively participates in an economic boycott of Israel)
28. Somalia (has no recognizable form of government)
29. Sudan
30. Syria (considers itself at war with Israel)
31. Taiwan (like many other countries, there is a unofficial trade office in Taipei)
32. Tunisia (suspended relations with Israel in 2000)
33. United Arab Emirates
34. Yemen.

From About.com:Geography

Ex-Banker

Anonymous said...

Salam DAKJ.

Dalam mengutuk kekejaman Yahudi di blog ni kali ini saya tertarik pada isu yg cuba ditimbulkan oleh langit biru. Berkenaan Kg.Baru. Ia sebenarnya agak menarik untuk dibincangkan lagi-lagi cadangan PM untuk membahagikan kuota kepada bukan bumiputera. Dlm bulan November tahun lepas, kami beberapa perunding pernah berbincang mengenai perkara ini. Datuk pun hampir sakit kepala memikirkan tentang cadangan pembahagian untuk pemajuan tanah Kg. Baru ni kepada non malay. Datuk...kita kena faham status tanah Kg. Baru ialah TANAH REZAB MELAYU. Mengikut Kanun Tanah Negara 1965 tanah tersebut tidak boleh dijual atau diberimilik kepada bukan melayu setelah dimajukan atau untuk tujuan dimajukan sekalipun. Kecualilah dibuat pembatalan WARTA RIZAB MELAYU tersebut dahulu.Itupun tanah lain yang berkeluasan sama perlu digantikan untuk menjadi rezab Melayu. Masih ada lagikah tanah di Wilayah Persekutuan ni yg berkeluasan sama seperti Kg. Baru sebagai ganti? Ikut Undang-Undang Tanah la..tapi tiada yang mustahil di 'BOLEHLAND' ni kan datuk!
Katakanlah pula Kg. Baru dimajukan oleh GLC Bumiputera atau JV dengan tauke pemaju bangsa lain dengan mengekalkan status Tanah Rezab Melayunya, mampukah org Melayu kemudiannya membeli lot-lot kediaman atau petak-petak perniagaan yang telah siap dibina tersebut? Di kawasan yang saya rasa harga tanah sekaki berpuluh-puluh ringgit!.Kecuali Kerajaan membantu memberi subsidi kepada kita org Melayu atau pemaju menjualnya dgn harga yg mampu kita miliki.Bangsa lain hanya boleh menyewa dari kita disebabkan status tanah tak bertukar. Kalau Warta batal...pakat-pakat semua pemilik setuju serah balik kurnia semula tanah bwh Sek. 97, tanah dah jadi milik kerajaan...memang kerajaan boleh bagi 40 percent kepada non malay ke...semua kepada melayu semula ke atau berapa percent kepada malay dan non malay.Apa-apa pun persetujuan semua pemilik tanah masih diperlukan untuk memajukan Kg. Baru.Mana yang baik dan berbaloi untuk generasi akan datang patutlah diikut.Diharap kerajaan melakukan yang terbaik dan bagi tuan tanah Kg Baru perlu tepuk perut dulu tanya selera...tapi berfikir panjang dulu jangan dilupa!Malaysia Boleh!!!!

Malik Klang

saji said...

Salam Dato'

Developer Cina pun guna duit bank untuk buat pembangunaan. Kadang2 lebih 100%. Apa masalahnya kerajaan UMNO desak bank2 awam untuk membiayai pembangunan Kampung Baru?

Bagi saya, perancangan dan reka bentuk pembanguanan Kampung Baru mesti luar biasa dan kelas dunia sebagai strategi pemasarannya.

Satu cara untuk mendapatkan perancangan dan reka bentuk luar biasa dan kelas dunia ialah membuat pertandingan perancangan dan reka bentuknya dengan menjemput arkitek2 terkenal luar negara dan tempatan.

affendi hussain said...

Salam semua,

saya cuma simpati kepada si haji munawar tu.. buta perut, buta hati, buta minda, minda korup, moral bankrap..

kerana:
1) Menghalalkan negara haram Zionis dibumi Palastine yg dirampas.
2) Menganggap perbuatan membunuh org awam di perairan antarabangsa tidak salah..(belum pun masuk ke perairan negara haram itu lagi)
3) Mengganggap perbuatan bacul komando israel yg menyerbu kapal awam tak bersenjata dimalam hari adalah mulia dan 'macho'..

Sebenarnya tindakan Israel itu menggambarkan ketakutan dan kelemahan bangsa Zionis itu sendiri..mereka yg mempunyai 200 'nuclear warhead' amat takut jika 1.5 juta penduduk Gaza yg tak secanggih keupayaan ketenteraan seperti Israel mendapat akses bantuan perubatan, makanan & bahan binaan..hatta wanita & kanak2 juga dibunuh kejam kerana fobia oleh bangsa lemah ini..kenapa? pathetic!

Dan si haji munawar ini adalah makhluk yg berkongsi platform dgn bangsa durjana yg lemah ini.

Cina2 mentaliti Zionis di Singapore itu pun sama saja..tanpa senjata yg canggih dan wang mereka hanyalah umpama lipas..sebab itu mereka amat takut pada Islam...kita ada jiwa..liat 'nyawa'..mereka hanyalah entiti "souless"..tak minum dan mkn beberapa jam pun mengelupur separuh mati..takda duit bergerombolan bunuh diri..

tapi masih tetap rasa hebat tak sedar diri..

p/s: lihat senarai ex-banker..Korea Utara yg kepala angin tu pun tak iktiraf negara haram Israel.

(",)

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum. Masalah pederitaan orang Palastin tidak akan selesai selagi orang Islam tidak mematuhi suruhan Allah supaya berbaik-baik dan bantu membantu sesama Islam dan bersikap keras terhadap musuh Islam.Jika pemimpin dan rakyat Negara Islam bersatu Israel dan Amerika tidak berani angkat muka.

Ini sepatutnya menjadi pengajaran kepada kita. Dimasa kita mempunyai ramai wakil rakyat di Parlimen kita merasa tidak selamat. Kena apa ? Kita dihantui dengan perasaan tidak mempercayai bangsa kita sendiri.Yang lebih malang jika betul cerita mengatakan orang kita menggunakan perkhidmatan orang Yahudi untuk memperkukuhkan kedudukan mereka.

Jika ketiadaan modal menjadi sebab mengapa 40% Kampong Baru hendak diberi kepada bukan Melayu maka jalan yang paling baik adalah tunggu sehingga orang kita atau Kerajaan sendiri boleh memberi pendahuluan bagi pembangunan tersebut. Tidak guna gopoh kerana ianya akan menyebabkan banyak penyelewengan seperti wujudnya agen komision yang meyebabkan ketirisan yang merugikan orang yang berhak.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petraling Jaya.

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato',

Israel dah dikutuk sejak lama dulu tapi tak meninggalkan kesan.Bahkan makin hari makin ganas.Protes dan kutukan tak 'menjadis kudis' kepada mereka.Nampaknya negara Islam/Arab nak tak nak kena belajar hidup bersama dengan Israel.

Dato' adakah serangan yang dilakukan oleh Komando Israel ni kerana mereka 'menghidu' ada senjata yang dibawa oleh kapal Mavi Marmara ni? Kita jangan lupa perisik Israel ialah antara yang terbaik di dunia.Kalau selepas ni terbukti ada senjata dalam kapal Mavi Marmara ni,dah pasti banyak negara barat akan menyokong Israel dan lamalah aktivis yang ditangkap akan merengkok dalam penjara Israel'

Salam hormat,

Lat Juno

zainal abidin awang kechik said...

sayang nya bila mana kita hanya mampu bersuara tampa kuasa,

Tok.. YAHUDI MUSUH KAMU YANG NYATA,

mampukah kita ke saudi..tampa boing..
salam

Anonymous said...

Salam Dato',

Kutuk jangan tak kutuk, protes jangan tak protes. Regim Israel yg berpaksikan Zionism itu dah lali dan tebal kulit dengan protes dan kutukan kerana, meminjam rangkap lirik lagu Arwah Zubir Ali, mereka adalah "satu bangsa yang sombong dan hina" yang sempurna kekejamannya. Mana mungkin bangsa yang memang hina merasakan hina dengan kutukan, bak kata bait puisi SN Usman Awang, "laksana api yang tak tahu dirinya panas".

Saya marah dan benci dengan kekejaman Israel dan itu adalah selemah-lemahnya iman. Saya tak akan bakar bendera atau replika ikon Israel. Lebih baik duit untuk beli bendera dan buat replika tu didermakan pada rumah anak yatim supaya, manalah tahu dengan izin Allah, mereka boleh belajar lebih sempurna dan menjadi pakar pembuat senjata canggih satu hari nanti. Saya yakin bahawa orang Yahudi hanya faham dua bahasa, satu bahawa Hebrew dan satu lagi bahasa "fire power".

Orang Yahudi atau bani Israel banyak disebut dalam al Quran sebagai golongan manusia yg engkar kepada tuhan, begitu juga golongan nasaro. Islam tidak melarang kita bersahabat atau berbaik dengan mereka tetapi jangan jadi macam mereka. Garis dasarnya ialah mereka adalah golongan yang sesat yang akan ditempatkan dalam neraka, na'uzubillah.

Malangnya, sistem pendidikan kita pada hari ini adalah sistem yg kita pinjam atau adaptasi daripada sistem pendidikan dua golongan ini, maka kita secara beransur-ansur dan tidak sedar melupakan garis dasar yg disebutkan tadi.

Dalam mencari kejayaan duniawi, ada iktibar yang boleh diambil daripada orang Yahudi. Mereka amat berdisiplin, berjimat cermat dan kuat bekerja. Mereka berpegang teguh dengan prinsip yang diajarkan oleh orang tua mereka. Itulah sebabnya mereka berjaya dimana pun mereka berada. Kalau kita merasakan Cina Malaysia kuat bekerja dan rajin berusaha, orang Yahudi lebih kuat lagi. Semasa saya belajar dulu, seorang post doc keturunan Yahudi yang sama jabatan dengan saya kerap tidak balik kerumahnya beberapa hari, menjalankan eksperimen dimakmal. Seolah-olah perasaan jemu tak ada dalam kamus hidupnya. Saya pernah minta tip daripadanya macam mana nak tulis laporan hasil eksperimen supaya nampak kemas, padat, tepat dan stylish. Jawabya " You write it the best you can and read it again and re-write again and again until you can't make it any better. I do it that way although my mother tounge is English." Tak tahu macam mana Yahudi Australia tu mandi dimakmal tapi sentiasa pakai baju long sleeve yang kemas dan bertali leher.

Ada psychae yg menyebabkan Yahudi dan Cina menjadi lebih berjaya berbanding kita. Atau ada faktor genetik? Kalaulah kita tahu kan bagus.

Pak Hj JB

jebat said...

Salam Dato'

Kalau lah kita tidak bertindak menginjak injak Quran tidaklah begini jadinya.

Pemimpin kita yang mengaku berugama Isalam duduk diatas Quran. Mereka letakkan Quran dibawah BUNTUTM mereka. Mana PEMIMPIN kita yang tidak begini?

T I A D A !!

Inilah jadinya ...
Yahudi La'natullah !!!

sujini said...

Scribe

Berikut saya perturunkan komen PM Najib dalam Twitter beliau pada 31 Mei :-
" Just made a hard hitting statement against the Israeli Govt for their heartless attack against the humanitarian convoy. I am so angry."

Sebelum saya baca Tweet beliau, saya sempat tonton berita 7:00pagi di RTM1 yang menyiarkan kenyataan beliau ketika merasmikan Malam Amal Pertubuhan Bekas Ahli Belia 4B di PWTC pada malam 31 Mei.Saya tidak pasti waktu sebenar beliau memberi kenyataan tersebut yang dianggapnya sebagai "hard hitting" itu.

Berikut pula saya perturunkan kronologi berita/tampalan-tampalan pada 31 Mei ekoran daripada kejadian serangan tersebut.

1:00 tgh hari : Berita Nasional RTM1
1:30 tgh hari : Berita TV3
6:20 ptg : Kepala Tajuk Chedetblog - "Israel the Rogue State"
7:20 ptg : Kepala Tajuk The Scribe A Kadir Jasin - "Kita Wajib Protes Dan Kutuk Kekejaman Negara Pengganas Yahudi."
8:00mlm : Berita Nasional &Buletin Utama.
Menteri Luar Negeri(beliau berada diluar negara buat masa ini) membuat kenyataan mengarahkan Regim Israel membebaskan sukarelawan Malaysia dengan segera.
(Nota: Sehingga berita arus perdana disiarkan tiada sebarang kenyataan lagi drp PM)

Jika saya bandingkan dengan apa yang saya baca dalam tampalan-tampalan Chedetblog dan The Scribe, kenyataan PM hanyalah setakat versi piawai(standard version from a political leader)saja.

Sudahlah tu, kenyataan dibuat sudah lewat malam setelah beberapa jam berlalunya insiden/laporan.

Jadi saya rasa amat lucu bila saya baca Tweet beliau pada petang 1 Jun yang diTweet pada kira-kira 11 lebih malam 31 Mei dan mengkategorikan kenyataan beliau sebagai "hard hitting" dan "I am so angry."

Scribe munkin fikir ini adalah perkara kecil saja.Munkin juga beliau mempunyai jadual yang ketat sehingga tunggu malam baru buat kenyataan.

Saya munkin paranoid (buat kata orang putih),tapi sejak menjadi PM, saya perhatikan beliau menunjukkan ciri-ciri yang membingungkan lagi menggerunkan.

Betulkah APCO itu syarikat Yahudi?
Betulkah 1Malaysia ini berunsur kepada 1Israel?
Betulkah tuduhan-tuduhan daripada "the man who cried wolf," itu?

Terima kasih.

p.s. Datuk,sekiranya komen saya berunsur subversif tidak perlu disiarkan. TST sajalah.
ps.ps.Khazanah ditipu lagi oleh "sahabat" di selatan negara.

affendi hussain said...

Ada psychae yg menyebabkan Yahudi dan Cina menjadi lebih berjaya berbanding kita. Atau ada faktor genetik? Kalaulah kita tahu kan bagus.

Salam Pak Hj JB..

Mudah saja..semua berkisar tentang sikap (attitude)

1) Rasis tahap ekstrem..
2) Matlamat menghalalkan cara utk survival..
3) Penting bangsa sendiri saja (utamakan monopoli bukan berkongsi)
4) Menganggap diri sendiri paling baik & mulia..

implikasinya..mereka memang berjaya tetapi mempunyai ramai musuh di merata dunia..
itu saja yg sama ketara..

Jika anda Melayu ..lupakan saja..
kita terlalu baik hati, bertoleransi, apologetik & suka menjaga kebajikan org lain hatta kera dihutan..
Di Malaysia ni hanya Melayu Muslim saja yg nak tolong org Palastine..walhal kat Palastine tu ramai juga org Kristian yg turut menderita..tetapi tengoklah di Malaysia ni pertubuhan yg sibuk dgn nama Allah & juara kokok perlahankan azan apa buat..?
kentut saja pandai..poodah!

(",)

Anonymous said...

Kepada DAKJ dan terutama LangitBiru,

Rasa saya Hj Munawar dapat Dam Haji saja kott....huhuhu.

1280-K Taman Malik

Anonymous said...

tingkatkan ilmu di dada...kuatkan keimanan.. dan jauhi maksiat... insyaalah umat islam akan kuat dan rejim zionis tidak berani mengusik negara Islam.

salam ziarah,
malaysia blogger

Anonymous said...

Tok Kadir,

Orang Melayu kalau beli baju di Siam harga RM5, dia jual di KL harga maksimum pun RM10.

Orang bukan Melayu kalau beli baju di Siam harga RM5, dia jual di KL, kalau boleh sebat sampai RM50, dia akan sebat sampai RM50 tu Tok.

Kita orang Melayu mana la ada hati perut atau sampai hati nak sebat sampai banyak tu Tok.

Itu la sebab kita orang Melayu ni nampak kurang mewah sikit Tok. Bukan sebab tak mampu, cuma tak sampai hati nak cekik darah saja Tok.



drakula selayang

Anonymous said...

assalamualaikum....

1. hj munwar buta perut..

2. yahudi marah kat palestin..dia bunuh sapa saja yg sokong, simpati, bantu palestin..depa tak kesah pon kalau turki tu antara satu2nya kawan muslim depa..depa tak pedulik pon kalau kapal2 tu bawak warga US, germany, Uk, etc..

3. kita marah kat yahudi sebab bunuh org palestin dan bersifat angkuh...kita but mesyuarat tergempar, kita bahas dan last2 kita kutuk tindakan depa..tu ja...stakat kutuk ja

4. pemimpin negara Islam, OIC, liga Arab TAK DAK T**LOQ!

5. cakap hu ha hu ha..dia la plg bijak, dia la plg garang, dia la pilihan Allah...hampeh!tak guna seduit!

6. jujur..saya mengharapkan pemimpin sepeti sukarno, saddam, mahathir dan al ghadaffi..bukan macam DS Najib, DS anwar ibrahim

7. kita tak mampu boikot semua produk US..maka adalah baiknya kalau kita boikot specific product..contohnya yg plg kita tak perlukan (takdak pon takpa)..sampai dia krisis, kita boikot yg lain pulak

8. israel berani mendabik dada meski tgn berlumur darah kerana 2 hal....1st, pemimpin dan umat islam terlalu lemah....2nd, back up dari US (veto)

9. so, kalo nk demo tu..pikir2la jugak hal pertama td..

wassalam

-adli-

sujini said...

Scribe

InsyaAllah 12 sukarelawan Malaysia yang berada dalam kapal Mavi Mavara akan sampai KLIA pagi ini.

TV3 akan membuat liputan mulai 6:00pagi. Saya harap saya boleh bangun untuk menontonnya.

Sama-sama kita lihat siapa yang akan menyambut mereka pulang.

sujini said...

Scribe

Syukur saya sempat bangun sebelum azan subuh dan bersolat waktu dan bersyukur kepada Allah Swt kerana rakyat Malaysia selamat tiba di KLIA.

Syabas kepada TPM, Tan Sri Muhyiddin dan Datuk Mukhriz.

Syukurlah keatas layanan istimewa daripada PM dan isteri kepada sukarelawan berserta keluarga masing-masing.
Munkin juga saya paranoid.

Another round of breakfast for the next 6 , I hope.

Terima kasih.

affendi hussain said...

Do you know this lovely girl?

pic1, pic2

Well, she is no ordinary blonde queen. Her name is Rachel Corrie. She was killed by the Zionist while trying to stop their monster demolisher machine like this one which normally used to flattened the Palestinian homes to make way for the new illegal Jews settlement.

Why a non-muslim American girl risk her life for this? why the non-muslim Irish, Greece, Britain etc. risking their life on board those freedom flotilla?

Becoz they see this, this, and many more like this

Rachel Corrie see.

Many non-muslim from the rest of the world on board the MV Marmara see.

The so-called secular Turks see..they're even ahead of Malaysian.

Even this people also see..!

They condemn the Zionist & the Zionist chief rabai. This is not what Judaism is all about in their Taurat..similar like we condemn those terrorist masquerading in Islamic image killing the innocents life.

But here in Malaysia we have the like of this Hj. Munawir and majority non-muslim that are blind. Its not about their optical capability..but its their heart of humanity.
Some share the same platform with the pathetic Egypt and the rest of the Arab world..so near, yet so far to the Gaza people that their hope can only come cruising from thousand of nautical miles. These people seems to condone Gaza to be the next Auschwitz, the biggest open air holocaust camp on earth..Zionist is repeating the Nazis atrocity to Palestinian..

Humanity is the only feature that distinguish human from the rest of the members in the animal kingdom..

If some people too proud to be an animal..so animal they shall be..and animal also shall they be treated when their time over..its law of physic..for every action there shall be equal and opposite reaction..now the face of the coin still favor the Zionist..but it is not going to be forever for the other side to prevail.

Zionist are purely heartless animal.. they don't value life..They had used depleted uranium, white sulfur bomb and whatever masterpiece of destruction to life against the civilian of Gaza..they are actually a pathetically weak creature..living in their very own paranoia and fear for their so called superior race chosen by God..fear to the haunting & courage spirit of the Palestinian..that will fight till the last blood..and the spirit of Rachel Corrie that bringing some hope and light to the Gaza people..

The activist on board MV Marmara & Rachel Corrie were doing a fardhu kifayah for the rest of muslim in Malaysia and the world..thank you for exposing to the world the true barbaric nature of these animal species called Zionist that the USA/UN tried so hard to cover up. Zionist are indeed a real no mercy terrorist and pirate..May Allah mercy them..

The Zionist themselves know that their so-called Israel nation is finite..(so does the nation at the end of our peninsular that shall share the same fate eventually)

..they're actually living in phobia & paranoid in the domain of time fearing what awaits them ahead..

"dan Kami berfirman sesudah itu kepada Bani Israil: "Diamlah di negeri ini, maka apabila datang masa berbangkit, niscaya Kami datangkan kamu dalam keadaan bercampur baur (dengan musuhmu)". (Al-Isra':104)

Yes..their days already numbered..we shall see.

wasallam

(",)

A KADIR JASIN said...

Para Pembahas dan pelawat dihormati,

KALAU Palestin dan penyokongnya, tidak kira Islam atau bukan Islam, hendak menang mereka wajib menang di arena pendapat umum (public opinion).

Perbuatan terkutuk negara pengganas Israel ke atas flotila kemanusiaan ke Gaza telah membuka puntu hati sejagat, Islam dan bukan Islam. Salah satu sebabnya ialah kerana ramai peserta flotila itu bukan Islam dan bari Dunia Judio-Christian Barat. Hatta ramai orang Yahudi sendiri mengutuk dan sangat malu dengan keganasan negara pengganas Israel itu.

Tetapi peperangan di arena public opinion ini akan terus dicabar dan disekat oleh para penyokong negera pengganas Yahudi itu kerana media massa dan gerakan lobi dunia, khasnya di Amerika dimonopoli dan dikawal oleh Yahudi dan Zionis.

Sila baca laporan berikut untuk memahami betapa kuatnya lobi Yahudi/Zionis di Amerika Syarikat.

“After more than 50 years covering the White House, journalist Helen Thomas announced Monday that she is retiring immediately from Hearst Newspapers amid controversy over remarks she recently made about Israel.

Hearst News Service broke the news Monday, noting that Thomas' "decision came after her controversial comments about Israel and the Palestinians were captured on videotape and widely disseminated on the Internet."

Since moving from reporter to columnist, Thomas has made her views on Israel and other hot-button issues known. But her recent call for Israel to "get the hell out of Palestine" and have its citizens return to Germany or Poland drew harsh rebukes from political leaders on the left and right. Despite an apology from Thomas, the controversy only grew. Thomas' speakers agency dropped her as a client and a high school canceled her upcoming appearance at graduation. Press Secretary Robert Gibbs said Monday that the comments were "offensive and reprehensible."
The board of the White House Correspondents Association also weighed in on Monday, calling Thomas' comments "indefensible" and "especially unfortunate in light of her role as a trailblazer on the White House beat."
Thomas has had one of the most distinguished journalism careers over the past half-century in Washington.
She started out with UPI in 1943, and began covering the White House toward the end of the Eisenhower administration. The White House was where she really made her name. Since the late 1950s, Thomas has grilled every sitting president, earning a reputation as a reporter willing to ask tough questions regardless of who's in power.
Thomas holds the distinction of being the first woman to become a National Press Club officer and first woman to become president of the White House Correspondents Association.
Given her accomplishments and unmatched tenure in the briefing room, Thomas has been regarded as the dean of the White House press corps and — until today — held the front-row center seat. Since the beginning of the controversy, it had been an open question whether the board would take away that perk from Thomas.
In its statement, the board said that it doesn't "police the speech of our members or colleagues" or issue White House credentials to reporters.
However, the board announced plans for a special meeting Thursday to decide whether an opinion columnist like Thomas should get a front-row seat in the briefing room. With Thomas retiring, the board won't have to make the uncomfortable decision of moving a legendary journalist to the back of the room, but it may still decide that it's not in the best interest of the association to have opinion writers up front.
— Michael Calderone is media writer for Yahoo! News.

Terima kasih.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).