About Me

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).

Sunday, June 20, 2010

Acquittals Of Corruption Cases Bad For MACC

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

ON JUNE 17, the Temerloh Sessions Court threw out another high-profile Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) case, thereby freeing the former Federal Territory Umno Youth leader, Mohamad Norza Zakaria.

The court made the decision because eight witnesses in the case were deemed uncooperative. The witnesses had since been charged with giving false evidence during the trial of Norza and his agent Halimi Kamaruzzaman.

This is the latest in a series of dismal performance by the national anti-graft agency. It does not auger well for the fight against corruption and tarnishes the image of the commission and the Attorney General's Chamber.

Several debaters of this blog, had on a number of occasions, accused me of being soft on corruption. That’s not true. Maybe I had not discussed the issue often enough in this blog.

For the benefit of readers and debaters, allow me to reproduce an article I wrote in my “Other Thots” column that appeared in the May 1, 2010 issue of the Malaysian Business magazine.

I wrote:

“I SHARE the sentiments of the DAP secretary-general Lim Guan Eng, who is also Penang Chief Minister, that the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has a lot to explain about the acquittal of two former Perak PKR State Executive Council members and three others for corruption.

Lim was responding to the acquittal of the Behrang State Assemblyman Jamaluddin Mohd Radzi and his Changkat Jering compatriot, Mohd Osman Jailu by the Ipoh Sessions Court on Apr. 23 without their defence being called.

However, it’s convenient for Lim to omit the fact that the court on April 2 acquitted Wong Chuan How, the special officer to its Selangor Executive Council Member, Ronnie Liu on charges of submitting a falsified allocation form and invoice, without his defence being called, and three weeks later on April 21 he was freed of a charge of criminal breach of trust involving RM5,000.

The oppositions’ stance with regards to court cases is also predictable. When the courts ruled in favour of their members it was justice and fairness.

But when the same court ruled against them, it was injustice and unfairness.

The DAP and its Pakatan Rakyat allies did not make a huge fuss when the MACC cleared the BN Malacca Chief Minister, Datuk Mohd Ali Rustam, of corruption allegations.

That’s only because the agency also simultaneously cleared their Selangor Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, of similar allegations.

I think we should go a step further. We should insist that the MACC and the Attorney General’s Chamber explain why they failed to get convictions for many of the high-profile corruption and criminal breach of trust (CBT) cases taken to court.

When these cases were taken to court, they were celebrated as watertight and the state was almost certain to win. But so far, the cases taken to court in the opening days of Tun Abdullah Ahmad Badawi’s administration had been thrown out.

But the acquittal of the more recent cases does not auger well for the supposedly more powerful and independent MACC.

On June 27, 2007 the Kuala Lumpur Sessions Court found the late Tan Sri Eric Chia Eng Hock not guilty of CBT involving RM76.4mil, a case that made headline and one that had supposedly taken the Anti-Corruption Agency, the MACC’s predecessor, to faraway places like Japan and Switzerland.

In May 2009 the Kuala Lumpur High Court acquitted former Felcra director-general Datuk Mustapa Juman of criminal breach of trust involving RM40 million on May 6, 7 and 9, 1997.

Then on August 12, 2009, the former Land and Co-operative Development Minister, Tan Sri Kasitah Gaddam, was acquitted by the Kuala Lumpur High Court of charges of corrupt practice and cheating in 1996.

The court also freed the former Selangor State Executive Councillor, Datuk Saidin Thamby, of a corruption charge. He was charged with accepting a RM1 million cheque as gratification from Nusantara Network Sdn Bhd for assisting it to obtain approval from the state executive council for a piece of land.

There are many more corruption and CBT cases involving senior civil servants, top-ranking police officers and private sector executives that were thrown out by the court.

The more recent acquittals of high-profiled corruption and CBT cases do not auger well for the MACC and the AG’s Chamber since the latter is supposed to wield greater power and independence.

It has to be noted that although the MACC had been given wider power and independence to investigate corruption cases, the prosecution continues to be conducted by the AG’s Chamber.

Unless the MACC and the AG’s Chamber are able to get a higher conviction rate, the public should not be blamed if they once against lose confidence in the two key agencies that are in the forefront in the fight against corruption.”

25 comments:

jebat said...

Dear Dato'

I think this is the starting poinats I lost my faith in MACC.

Go back earlier when MACC (BPR at the time ) lead by Harun Hashim it is defferent.

Why not MACC boss think oe betterr idea of performing his works??

Only GOD knows what is behind all of this ... ...

el-Barokhas said...

This begs the question: How far had corruption crept into anti-corruption and related efforts?

Oh God please bless us with the likes of Hussein Onn and Harun Hashim again.

dan kajang said...

Assalamualaikum Dato'

1. There are two aspects here, one is to be charged and secondly to be prosecuted.

2. Of course before a person been charged under coruption law, there must have been a report or reports against the potential accused(in most polical cases they insist that it's a political motivated). I am sure the MACC which have a wide power will have a full investigation on each case.

3. I was informed by the MACC official during the talks given by them, that they (MACC) will only charge a person if the AG are at least 90% sure the case will be won. That mean all aspect of the laws have been well covered and it is almost certain the accused will be found guilty, unless due to some technical errors.

4. Here again it lies on the AG who has an absolute descretionary power to whether or not to prosucute. So when the case is brought to court that mean tne accused will almost definate be found guilty. What is interesting now is that only the small fishes will follow the process and the principle of the law. Whilst the big ones will undergo a diffirent process which eventually will escape the sentence.

5. So, unless this principle of law is followed, there is no point talking about many VIPs are arrested and been charged. Which eventually they will, somehow or rather, be acquited.

mad said...

in my opinion, corruption is the huge reason why big numbers of former bn supporters turned their back on the primitive party and cheering on the other side.

it is bad that corruption had been thriving over the years and doesn't seem to end soon but it is made worst by the way the government handled cases, particularly big scandals such as pkfz, scorpene submarine, l&m blocks and others. norza's case is just one classic example how bn government handle corruption cases involving their inner circle. we knew the outcome of the court long before it came out. as people say 'once bitten twice shy'.

i don't think there's any solid plan for the government to fight corruption anytime soon. not under najib administration anyway. early in his term there was a glimmer of hope when it was announce that they will do away with instant projects and cash giveaway during a few by-elections but that was it. now it's the same old bn all over again.

i strongly feel the current government just gave up on it. it is up to us now to save this country, for our children and generations to come. two party system is not a bad idea at all, and i don't think we have a choice anyway.

Dr. Sanusi Othman said...

Untuk tatapan Dato' dan para pembaca yang lain; daripada akhbar Straits Times, Singapura, tulisan seorang penduduk Melayu Singapura:

"Standing tall as a Malay S'porean"

I REFER to former Malaysian prime minister Mahathir Mohamad's claim that even though Malay Singaporeans enjoy the benefits of a more developed country, they have to "terbongkok-bongkok" (kowtow) to others ("Malaysian Malays might kowtow to others if..."; Tuesday).

Tun Dr Mahathir will not find support among Singapore Malays.

In today's socio-economic environment, it is impossible to hold back the ambitions and dreams of anyone. Regardless of race, language or religion, opportunities are aplenty. It is up to the individual to take charge and grab them.

To this end, I am grateful that I was not brought up thinking that I am guaranteed a constitutional right that specially cares for me. Had it been so, I would probably be languishing in the lower rungs of a self-driven Singapore society.

I may not be the world's first Malay space tourist or appointed chairman of a huge conglomerate. But I am a small business owner who can stand as tall as my fellow Singaporeans trying to make a mark on the global economy. I am glad I was taught how to fish, and not spoon-fed all the time.

Mohd Aminudin

Ab Razak Hj Ahmad said...

Memetik kata ADUN bebas Perak sewaktu kes rasuah beliau masih hangat..."Seks tu umpama sedekah... orang dah bagi saya terima je..." Hinanya pengakuan macam tu... Tak malu pada anak dan isteri ke...???

Macam tu nak jadi pemimpin....!!!!

Bagi saksi yang berdolak dalik... Ingatlah tentang azab Allah dan di padang Mahsyar golongan kalian ada tempat khas dibangkitkan.... "saksi yang berdolak dalik demi kepentingan..."

Hj Munawir said...

Dato.

Saya tidak setuju dengan tulisan Datok.Jangan salahkan MACC.Kes itu terlepas ada lah kerana peguam yang mewakilinya pandai dan bijak.DPP yang mewakili MACC adalah amat junior.

Quality DPP yang berada di AG chamber amat lah tidak memuaSKAN.Sabenarnya jika kes ini hendak di menangi,Tan Sri Ghani Pathil atau Dato Yusuf patut mewakili MACC.

pakbelalang said...

MACC needs to revamp its manpower in order to be effective. It lacks skilled professionals to handle high profile corruption cases.

The govt. must have political will to ensure that MACC is really independent without interference from the executive in order to improve our country's CPI..

Corruption Perception Index 2009 Score:


1 New Zealand

2 Denmark

3 Singapore

3 Sweden

5 Switzerland

6 Finland

6 Netherlands

8 Australia

8 Canada

8 Iceland

11 Norway

12 Hong Kong

12 Luxembourg

14 Germany

14 Ireland

16 Austria

17 Japan

17 United Kingdom

19 United States


20 Barbados

21 Belgium


22 Qatar

22 Saint Lucia

24 France

25 Chile

25 Uruguay

27 Cyprus

27 Estonia

27 Slovenia

30 United Arab Emirates

31 Saint Vincent and the Grenadines

32 Israel

32 Spain

34 Dominica

35 Portugal


35 Puerto Rico


37 Botswana

37 Taiwan

39 Brunei Darussalam

39 Oman

39 Korea (South)

42 Mauritius

43 Costa Rica

43 Macau


45 Malta

46 Bahrain


46 Cape Verde

46 Hungary


49 Bhutan

49 Jordan

49 Poland

52 Czech Republic

52 Lithuania

54 Seychelles

55 South Africa

56 Latvia


56 Malaysia

_______________________


79 China

84 India


84 Thailand

97 Sri Lanka


111 Indonesia

120 Vietnam

139 Philippines

158 Cambodia

158 Laos

178 Myanmar

alunbm said...

Dato'

Kata-kata bilis dan jerung selalu bermain diminda masyrakat apabila memperkatakan tentang rasuah dan SPRM. Ia bagaikan tak dapat dipisahkan.


Agaknya sesuai dengan bilis, ia kecil dan mudah ditangkap dan diurus berbeda dengan jerung sesuai dengan sifatnya ganas dan liar tidak mudah ditangkap dan diurus.
Selalu nya jerung-jerung ini akan terlepas.

Mengapa jerung-jerung ini terlepas tidak masuk dalam jaring besi.
Persoalan yang sukar dijawap!!!

Itu lah teka teki yang bermain diminda rakyat Malaysia.......
Apabila bercakap tentang SPRM!!!

Anonymous said...

DAKJ,

Memanglah minta kalah the next GE...Tiap kali cerita bodoh macam ni...saya duk kira paku yang dimasukkan untuk keranda BN kalah pilihanraya yang akan datang...

Jangan lupa ye...2 tahun je lagi....

Its final countdown

Keturunan Jebat

orgkpgdoha said...

Mcm itu la pemimpin masa hadapan UMNO, rasuah bukan jadi penghalang untuk menjadi menteri atau ketua bahagian UMNO..Rasuah sudah menjadi darah daging org UMNO...

Sedih kerana melayu semakin mundur.

nasir said...

Tak perlu nak bermain akal DATO . Semua orang tahu mana2 kes melibatkan jerung dalam UMNO tak pernah terlekat pun .

Bermula dengan ;

1- Kasitah Gadam
2- Annuar Musa - kereta disita tuan dibela .
3- Perwaja -
dan seterusnya......

2 Adun Bebas dibebas selepas masuk UMNO ( secara x langsung )

3- Adun bebas kedah diheboh akhbar buat tuntutan palsu .. terhenti bila ishtihar melompat .

4- Md Isa : boleh pulak BN kata salah politik wang tapi bukan rasuah . Kalau SPRM siasat barangkali wang pun tak jumpa.

Boleh tak DATO berikan sepanjang tempoh ini berapakah pimpinan BN yang ditahan rasuah .. dan berapa yang sangkut bersalah ?

Kalau Dato nak kaitkan kes lembu selangor tu tak sama dato . Macam Kelantan juga memang tak ada amalan rasuah . Jadi kalau SPRM siasat pun memang tak pernah cukup bukti .

Tapi yang perwaja tu punya bercambah bukti sampai tutup dibuatnya tapi sampai mati juga tak dapat dakwa.

Orang merasuah untuk kaya tak tahulah kalau ada pimpinan PR yang kaya meraya sakan .....

Abdullah Ngah said...

Salah atau bebas seorang yang didakwa dan dibicarakan di mahkamah negara kita baik kes rasuah atau kes apa sekalipun adalah bergantung pada keputusan yang diputuskan oleh budi bicara hakim.

Hakim hakim boleh buat keputusan sama ada keputusan itu dipertikaikan atau sebaliknya maka itulah hakikatnya.

Itu juga punca Jerung bebas miskipun ada bukti yang kukuh dan itu juga punca ikan bilis disumbat dalam penjara kerana ada bukti kukuh.

seorang lelaki yang mencuri berus gigi disebuah pasaraya dihukum tiga tahun penjara.

Hukumana lelaki tadi tidak pernah mencuit hati sesiapa kerana mereka seorang yang miskin dan jahat, maka padan muka.

Tetapi seorang Tan Sri yang memegang jawatan CEO Perwaja membabitkan hilang wang sebanyak RM 76 juta dan ada bukti yang kukuh berserta dengan resit bayarannya dibebaskan, juga tidak mencuit hati sesiapa di negara ini.

Mengapa tidak? kerana Tan Sri tadi adalah kroni perdana menteri dan menteri kewangan.

Demikian juga dengan pengedar pengedar dadah di Malaysia. Ramai yang ditangkap dan dakwa dan dibicarakan dan cukup bukitnya, tetapi ada yang bebas.

Tidak dinafikan ada yang dihukum, Mungkin yang dihukum ini tiada hubunganrapat dengan orang besar keselamatan negara. tetapi ramai yang bebas dan memilik jutaan harta hasil pasaran dadah musuh nombor satu negara.

Ini adalah kerja manusia yang ada kuasa yang disebut oleh Allah bahawa kebanyakan manusia sangat zalim dan sangat engkar dengan perintah Allah.

Baharudin said...

Salam Dato',
Saya nampak budaya rasuah ni dah jadi semacam darah daging ramai politician & juga businessmen Melayu (yang lain tu tak payah ceritalah)... tak de cara lain nak bersihkan diri dari budaya ni... kena tinggkatkan kesedaran Islam dikalangan orang Melayu... ramai orang Melayu sekarang "born Muslims"... bab makan sikit punya cermat... tak boleh yang tak halal... tapi bab maksiat, rasuah... pejam sebelah mata... ni tebiat Melayu jahiliah dan juga tebiat Melayu moden sekarang...

jebat said...

DAKJ,

Pada pendapat saya kita semua bersalah. Mengapa kita masih menyanjung orang yang KORAPSI ?

Sepasptutnya kita mesti memulaukan mereka dan tidak menyanjung mereka.

Seorang kawan pernah berkata di hadapan beberap orang peguam dan pegawai polis:

"salah satu aspek yang medorong jenanayah ialah sikap setengah setengah peguam. Mereka membela kes jenayah itu BERMATIMATIAN. dIjararnya penjenayah ieu macam mana nak bercakap dalam mahkamah. Berbaza cara peguamyang mengikut ajaran Syar'i ...."

Sebab itu saya tidak mahu anak saya menjadi peguam. Dan dia memilih jadi guru Bahasa Inggeris
{pensyarah).

Muga-muga akan ramai lagi PEGUAM yang jujur dan ikhlas demi KEADILAN.

anakbuah said...

Dato',

Apa lagi yg kita nak harapkan kalau agensi yg sepatutnya bebas mcm MACC ni pun kita dah tak boleh percaya? Di mana lagi kita nak mengadu? Selama ini pun bukan kita tidak biasa mendengar pengadu sendiri disoal-siasat dan ditahan seperti pesalah. Dan seperti blogger2 lain kata, yg paling jelas org2 dalam BN sendiri penuh dgn tertuduh2 yg terlepas drp siasatan dan hukuman. Kalau bukan direstui oleh pemimpin2 atasan BN, masakan semua ini terjadi dgn mudah - sapu bawah tikar. Tidak susah utk menganggap MACC cuma menjadi alat dan boneka BN utk kekalkan kuasa dan menutup kesalahan. Penafian demi penafian boleh dibuat tetapi kenyataan akan terbongkar juga.

MACC sedang dlm proses 'self destruction'!

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato',

Di sini pokok pangkal penentangan rakyat khususnya golongan muda, belia, professional, ahli akedemik, orang agama, dan para cendikiawan Melayu terhadap kerajaan UMNOBN.

Kembali kita kepada ayat Al-Quran tentang Ulil Amri,

4:59 Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (An-Nisa ayat 59)

4:83 Dan apabila datang kepada mereka suatu berita tentang keamanan atau pun ketakutan, mereka lalu menyiarkannya. Dan kalau mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya dari mereka (Rasul dan ulil amri). Kalau tidaklah karena karunia dan rahmat Allah kepada kamu, tentulah kamu mengikut setan, kecuali sebahagian kecil saja (di antaramu). (An-Nisa ayat 83)

Pemimpin UMNO sebagai tunjang pemerintahan, berkuasa melantik para penguatkuasa undang-undang seperti polis, SPRM, dan lain-lain.

Ulil Amri, bukan sahaja bermaksud Ketua Kerajaan, tetapi juga penguasa-penguasa yang dilantik oleh Kerajaan. Ketua Polis, Ketua SPRM, Pegawai Tertinggi Tentera, Peguam Negara, Hakim Negara, semuanya Ulil Amri.

AKAN TETAPI, Ulil Amri ini adalah mereka yang TAAT dan PATUH kepada segala perintah Allah swt dan Rasulullah saw.

Dalam komentar lepas ada pembahas menyebut "BAIAT" kepada pemimpin. Benar, memberi baiat kepada pemimpin Islam adalah WAJIB.

TETAPI hukum wajib ini terlepas jika pemimpin tidak berpegang kepada Syariat Islam, ATAU pemimpin ini tidak memenuhi kreteria Ulil Amri.

"Barangsiapa mati dan di lehernya tidak ada baiat, maka dia mati dengan kematian Jahiliyyah". (HAdis Riwayat Muslim)

Selepas Taat Setia, AMANAH adalah krateria utama menjadi pemimpin.

Saya tertarik dengan persoalan "Rakyat dah Bijak" dan “thegreatteadrinkerdownsouth” yang mempertikaikan pengurusan Felda. 2004, rizab Felda berjumlah 4.5 Billion. Hari ini, Felda cuma ada 200 juta ringgit SAHAJA. Benarkah “kejatuhan” ini adalah kerana projek PENANAMAN SEMULA pertanian? Bagaimana dengan pembinaan Bangunan Felda lebih 600juta ringgit?

Inilah soal AMANAH. Orang yang tidak amanah, pecah amanah, selalunya terlibat dengan rasuah!

Kita sangat bimbang, jika para penguatkuasa undang-undang yang dilantik, bukan untuk menegak kebenaran, tetapi untuk melindungi para pemimpin yang melantiknya!!!

Apakah pemimpin Islam Malaysia hari ini memenuhi tuntutan Ayat 143 Surah Al-Baqarah?

2:143 "Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia” (Ayat 143 Al-Baqarah)

Anonymous said...

Datuk,

There are politicians who used MACC as a weapon to character assassinate their rivals. Although some cases are weak and very difficult to proof beyond reasonable doubts, the negative perception arisen from them are lethal enough to give fatal blows to those "yang kena".


-sinbad-

Tinta Hitam said...

Datuk,

Kita dah melihat wayang ni dilakonkan dah lama dah.Skrip sama cuma pelakonnya shj yang berlainan.

Tiada perubahan akan berlaku pd MACC selagi UMNO berkuasa.MACC yg bebas amat merbahaya pd UMNO.

UMNO telah melihat contoh agensi agensi penguatkuasaan yang bebas spt DiTaiwan dan Korea.Bekas Presiden pun masuk penjara bil sabit kesalahannya.

UMNO is too rotten to reform,Dato'

Syed Husin said...

Dato'
The bulk of responsibility is with the the A.G. Something has to be done if the Government is very serious in combating corruption, before the public lost whatever litle confidence they still have.

Anonymous said...

Salam Dato' ,

Rakyat makin meluat dan amat kecewa dengan kejadian amalan rasuah yg dilihat kian meningkat, seolah-olah kerajaan tidak berusaha dan berupaya menanganinya.Perasaan kecewa bertukar menjadi marah dan geram apabila terdengar kes-kes rasuah yg didakwa di mahkamah dibuang kes.

Kejadian semacam ini pastinya akan menimbulkan persepsi yg amat negatif terhadap SPRM dan PN.Sampai ada yg mengesyaki SPRM turut terlibat dengan amalan rasuah.Tapi yg pastinya punca kepada kegagalan tersebut ialah disebabkan oleh kelemahan yg ada di kedua-dua agensi kerajaan berkenaan.

Tindakan yg tegas dan segera perlu diambil untuk mengenalpasti masalah supaya tindakan pembetulan dapat dibuat agar kejadian buang kes tidak lagi berlaku selepas ini.

Askar Tua

anakbuah said...

Sdr jebat,

Saya setuju sgt dgn Sdr - kita yg memilih/menyokong dan membiarkan mereka berkuasa, kitalah yg sebenarnya bersalah.

Betul juga, selalunya kes-kes yg tidak melibatkan kroni2 mereka w/pun kes lemah dan kurang bukti, dikorek dan cuba dibuktikan bersalah dgn bersungguh2. Sebaliknya bila ada kepentingan tertentu, dibuang kes w/pun bukti ada depan mata. MACC dan polis nampak bodoh sangat. Kenapa dlm hal begini hanya pejabat A.G. yg membuat keputusan? Jawapannya saya rasa terletak pada tangan kita - mengapa kita memilih kerajaan yg korup begini? Kita biarkan majoriti dlm parlimen membenarkan A.G. yg membuat pendakwaan. Bagaimana kita nak pastikan ianya benar2 bebas?

Jangan salahkan rakyat jika kita kata MACC sebenarnya rasuah dan korup!

Anonymous said...

Salam Dato',

Prestasi dan kelakuan SPRM adalah ukuran rasuah di negara ini. Setakat ini kelihatannya SPRM bingkas cepat menerkam ikan bilis atau pembangkang bilamana ada aduan rasuah walau selemah mana pun sumber dan fakta tuduhan. Malah pernah diberitakan SPRM proaktif memulakan siasatan ke atas pemimpin pembangkang berdasarkan laporan akhbar. Kita belum dengar betul-betul SPRM menyiasat pemimpin UMNO/BN walau pun ada laporan yang telah dibuat. Malahan 27 kes "berprofail tinggi" yg dicakapkan oleh DSU Dr Rais Yatim dulu pun berkubur tanpa nesan. SD rugi RM1.6b tu pun tak ada siasatan, akan ada istilah-istilah yg boleh digunapakai untuk mengelak daripada melakukan siasatan.

Kira mudah saja: Sedang kedudukan Malaysia ditangga 56 pada CPI, masakan tidak berlaku amalan rasuah dikalangan pemimpin besar UMNO/BN?

Tamsilan mudah saja: Kalau anak-anak kita semuanya suka mencarut dan cakap kasar, mau tak mau kita juga yang suka mencarut dan cakap kasar dengan mereka. Kalau konstabel berani minta-minta rasuah tentu pegawai atasannya buat kerja yang sama. Kalau PAR/peon/kerani fail berani minta-minta tentu pegawai atasannya buat kerja tak betul. Maka kalau KSU atau Pengarah berani minta-minta, tentu Setiausaha Parlimen atau Timbalan Menteri atau Menterinya jenis yang minta-minta juga.

Rasuah mempunyai makna dan ruang yang luas; yang menjadi garis dasar sempadan takrifannnya ialah ketakwaan kepada Allah. Sebagai misal, seorang Ustaz yang dijemput berceramah di SPRM tentu akan berani menyatakan bahawa datang kerja lambat atau curi waktu kerja sebagai amalan rasuah tetapi beliau mungkin sengaja tak akan cakap yang selective prosecution yang diamalkan SPRM untuk memberi political mileage kepada kerajaan/pemerintah juga satu amalan rasuah. Dan dengan cara itu sang Ustaz pun juga telah melakukan rasuah kerana dia tentu sedar kalau bash SPRM tak ada harapan dapat undangan lagi untuk beri ceramah, melepaslah RM..

Mengambil dan memintas hak orang lain melalui kaedah-kaedah sogokan adalah ibu segala rasuah. Ia bermula dengan hilangnya rasa malu dan hina apabila mengambil hak orang lain. Malu adalah hiasan iman; balik-balik kepada iman juga, kepada taqwa terhadap Allah.

Memang kita rasa geram dan marah dengan orang besar atau orang yang diberi kuasa apabila mereka rasuah. Tak banyak yang boleh dibuat terhadap perasuah terutama penguasa pemerintah kecuali protes melalui peti undi. Tetapi banyak yang boleh kita sumbangkan untuk membasmi rasuah, iaitu tanam sikap benci mengambil hak orang lain. Kalau kita pekerja, maka bekerjalah kita sesuai dengan akujanji kita. Kalau kita memandu kenderaan, buangkan amalan potong que, potong ikut kiri, parkir ditempat yang menyusahkan orang lain...sekadar beberapa contoh kecil yang membawa makna besar dalam membasmi rasuah kerana rasuah amalan keji yang merosakkan hubungan sesama manusia.

Rasuah adalah jenayah
Jenayah membawa padah
Crime doesn't pay

Saya menyeru diri saya sendiri supaya menghayati quotation tersebut.

Pak Hj JB

berasiam said...

Salam Datuk AKJ

Bukannya tidak elok kepada MACC sahaja tetapi kepada negara kita juga sebenarnya. Bukanlah tugas MACC secara sendirian mencegah rasuah tetapi tugas kita keseluruhannya. Terdapat banyak mekanisme lain untuk mencegah rasuah selain saluran mahkamah / undang-undang.

Pendapat pembahas tentang peranan peguam amatlah tepat. Janganlah berselindung di sebalik istilah profesional atau periuk nasi sekiranya mereka benar-benar mahukan masyarakat yang bebas rasuah. Tapi nak buat macam mana kerana secara relatif, profesion guaman memang bidang yang paling tidak mempunyai integriti. Malahan satu kepuasan kepada mereka jika dapat memutihkan sesuatu yang hitam walaupun mereka mengetahui buruk dan busuknya hitam yang mereka putihkan itu. Polis (terutama narkotik) dan peguam banyak tst.

Apa jaminan bahawa kita dapat membanteras rasuah dengan lebih berkesan dengan menolak UMNO/BN?

affendi hussain said...

if a system cannot stand to be in its self-credible..better just let it be known as a faculty of the disable..

("/)