Monday, August 23, 2010

Sime Darby: No Truth In Allegations

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

ON Friday, Aug. 20th I sent an e-mail to Dr Tracey Goh at Sime Darby Berhad. I had dealt with her before on matters pertaining to the company. So, when I received an SMS alleging certain improprieties in the company, I sent my query to her.

The following is my e-mail to Dr Goh.

“Dear MS Tracey,

1. Wonder if you are still at Sime. If you are, I have the following queries:

A. Is it true that only three (3) out out 200 shortlisted candidates for SD scholarship are Bumiputeras?

B. Is it true that one Franky Anthony is being appointed SD CEO for Indonesia?

I need response because SMS to that effect had been sent to me by Perkasa.

I may reflect the situation in my blog i.e to confirm or deny the allegations.

Thank you.”

During the weekend I received an SMS from an old colleague from the New Straits Times days, Othman Abu Bakar, who is now the head of communication at Sime Darby, saying that my e-mail to Dr Goh had been referred to him and he would be responding.

Today, Othman sent me the following e-mail (I am publishing it in full and unedited):

“Salam Dato'. As communicated earlier, below are Sime Darby's replies regarding Mr. Franki Anthony and Sime Darby scholarship recipients.

Please contact me if you need further clarifications.

1. On Mr. Franki Anthony

Mr. Franki Anthony was appointed as Acting Executive VP of the Plantation & Agribusiness Division on 13 May 2010. He was appointed Chief Operating Officer of PT Minamas in Indonesia in 2004, and assumed the position of Chief Executive Officer of the Company in 2007.

His appointment as Acting Executive Vice-President of Plantation and Agribusiness Division was the collective decision of the SD Board and has the support of the SD Management based on his vast experience in the plantation industry which spans over 20 years. It was made in the best interests of our shareholders, among them PNB and EPF.

Franki took over from Dato' Azhar Abdul Hamid who was made the Acting President/GCE (APGCE) following changes in the SD top management in mid-May. Dato' Azhar was subsequently made Special Advisor to the APGCE after Dato' Mohd Bakke Salleh was appointed as the APGCE on 15 July 2010. Dato' Azhar has since made known his attention to retire from the Company once his contract expires in November 2010.

Sime Darby would like to state as pure speculation the following allegations:

i.. That Franki is up for confirmation as MD of Sime Darby Plantation during Board meeting to be held on Aug 24 - He continues to be Acting Executive Vice President of the Plantation Division until such time when the Nomination Commitee and the Board find him suitable and qualified to be appointed to the post.

ii. That he practices "non-Malay interest and non-Malaysia interest" - Franki has so far discharged his duties fairly, irrespective of race, during the course of his duty at PT Minamas and in Sime Darby Plantation. Since Franki's appointment as Acting Executive Vice-President of the Plantation and Agribusiness Division, there were no major recruitment nor changes made to to the structure of the Division.

iii. That he plans to appoint a non-Malay and a non-Malaysian for PT Minamas - The appointment of any senior position within the Group, including PT Minamas, is the prerogative of the Sime Darby top management and after a rigorous selection process.

2. On YSD Scholarships

From 1 July 2009 to 27 July 2010, Yayasan Sime Darby awarded the majority of its Malaysian scholarships to Malay students.

The breakdown is as follows:

Malays - 63.46%
Chinese - 25.64%
Indians - 10.90%

Therefore, the claim that Malays received less YSD scholarships than the other races is untrue.”

Since I stated in my e-mail to Dr Goh that I might reflect this communication in my blog, so here it is. Thank you.

62 comments:

Anonymous said...

Ybhg Datuk

63% Bumi? Tinggi tu. Biar betul ni.

Melayu Lama

pakbelalang said...

Dulu anak saya ditawarkan Sime Darby Scholarship untuk mengikuti kursus mechanical engineering di Uniten. Tawaran itu adalah berdasarkan bahawa saya adalah pekerja Sime Darby Group ketika itu. Walaubagaimna pun anak saya menolak tawaran tersebut kerana dia membuat pilihan untuk mengikuti kursus IT di MMU dan telah mendapat tawaran biasiswa dari Talikom Malaysia.

Pada pengalaman saya pengurusan Sime Darby boleh dianggap transparent dan mengamalkan good governance. Sungguhpun Sime Darby ada beri priority kepada bumiputra dalam pengambilan pekerja tapi meritrocracy juga dipentingkan dalam pengambilan dan kenaikan pangkat.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan pembahas yang dihormati. Kita tunggu dan lihat sahajalah apa yang akan berlaku sudah ini. Ianya sudah terlepas dari kawalan Kerajaan dan ciri-ciri apa yang dikatakan berteraskan kepada entiti koprat akan dilaksanakan dimana dikatakan fakta keuntungan dan kepakaran diutamakan. Kita faham -faham sahajalah apa dimaksudkan dengan dasar tersebut.

Apa yang kita doakan agar FELDA tidak turut terlepas dari tangan peneroka kepada pelabur luar.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

It is mind boggling to say the least regarding inequality as claim by non malays.

6 out of 10 cant even get 3 out of 10 and yet the 3 out of 10 who get 7 out of 10 scream injustice.

KAH KAH KAH WHAT A JOKE.

Actually the whole issue boils down to 1 word! ENVY

Kalu hangpa ingat Melayu dengki sama Melayu,rupanya depa dengki kat kita dah sampai tahap kronik.

"Do not overrate what you have received, nor envy others. He who envies others does not obtain peace of mind".
Buddha

Biaq pi la depa dok salak bukit,kita terus kerja.lama lama anjing tu sengap tak pun gila.

tq

Roti Planta said...

Dato',

India Malaysia mendapat 10.9% biasiswa Sime Darby dan lebih kurang angka yang sama untuk biasiswa JPA. Namun mereka masih membuat demonstrasi bagi meminta Perdana Menteri India memberi biasiswa kepada India Malaysia kononnya kerana tidak mendapat layanan sama rata dan diskriminasi.

Saya menyokong jika Perdana Menteri India memberikan biasiswa kepada India Malaysia dan kemudiannya juga memberi tempat tinggal kepada ahli-ahli Hindraf yang membuat demoostrasi di Kedutaan India tempohari. Mereka yang memburukkan negara dengan menyelewengkan fakta sebenar (fitnah)tidak sepatutnya mempunyai tempat di negara ini

Bye/Roti Planta

-thethinker- said...

Perkasa memang perkasa dlm membuat fitnah .. sudah terang bersuluh lagi . Perkasa bapa fitnah , tak kira bulan posa ke tidak

-thethinker- said...

Perkasa bukan saja racist malah pengkhianat melayu hingga nak rosakkan GLC

Anonymous said...

Datuk,

Kenapa Datuk dan Perkasa perlu mempertikaikan perlantikan Franki Anthony sebagai executive vice-president Sime Darby Plantations? Datuk racist kah? Franki dilantik sebagai ketua divisyen perladangan, bukannya sebagai Ketua Eksekutif Kumpulan Sime Darby. Itu pun tak boleh ke?Apakah seorang warganegara Malaysia yang berketurunan India tidak layak diberi jawatan penting seperti itu? Bukankah kaum India di Malaysia banyak membantu dalam memajukan sektor perladangan di Malaysia? Apakah pada kurun ke 21 ini, India masih perlu jadi kuli lagi? Kenapa hanya pertikaikan perlantikan seorang yang berketurunan India? Kenapa tidak mempersoalkan perlantikan Cina2 yang menjadi ketua puluhan divisyen lain di Sime Darby, termasuk warganegara Hong Kong dan Cina! India hanya layak memotong getah ke, Datuk? Don't be a bloody racist lah, Datuk. I am a Malaysian Indian and I am offended by your latest posting!

PROUD TO BE MALAYSIAN INDIAN.

Anonymous said...

Dato,
Yang membantutkan GLC (Sime/golden hope/G...)adalah SIME....yg kita tahu merugikan GLC yg 2 lagi tu.....lepas tu pula semua jawatan yg penting diberi pada orang Sime ataupun Sime akan cari orang luar masukkan dalam Sime....itulah hakikatnya....Bagi menyelamatkan GLC ini Kerajaan perlu membuat kajian semula...dan buang semua pegawai dan ahli lembaga yang tidak ada kelayakan hanya mengkayakan diri mereka...dan korup.....
Helang

ibni ismail said...

dato .ok lah tu .semoga statement benar.harapan agar anak melayu kita pulun betoi-betoi.Dulu masuk IPT luar biasa la.Tapi hari ini dapat masuk IPT dah perkara biasa.Sesuai 63 peratus dengan jumlah pendudok melayu. diamlaysia.Cuma Dato yang aku pelik ada juga sebilangan pensyarah kat IPT kita yang banyak cakap politik drp didik student kita jadi pelajar cemerlang.Pada Perkasa jangan terlalu gelojoh dan gopoh dalam menghadapi sesuatu isu.Kadang-kadang isu itu yg memakan melayu balik.Dalam perkasa ini pun ada bermacam golongan yg berkepentingan.Apa pun atas usaha Dato dapat info yg betol dan tepat untok tatapan semua drp orang kita melompat.Terima kasih juga pada Perkasa kerana perihatin cuma jangan gelojoh sangat je.Pada Perkasa tolong jeritkan isu yg lain pula seperti gaji pengawal keselamatan yg ramai melayu.Gaji amat lekeh.Hidup dibawah kemiskinan.Risiko tinggi.

abd rahim said...

Y.Bhg Dato',
Paling dukacita bila Melayu dah jadi CEO di GLCs sudah lupa asas perlantikan mereka. Dia dapat jadi CEO kerana dia Melayu dan dia diletakan dengan agenda untuk meningkatkan kedudukan orang Melayu dalam sektor koperat. Soal meritokrasi tidak timbul dan tidak boleh dibandingkan dengan kaum Cina atau India. Kalau ikutkan meritokrasi kebanyakan CEO dalam GLCs tak layak pun jadi CEO tetapi mereka dilantik kerana dia Melayu termasuklah CEO Sim Darby tu sendiri.

2. Bila mereka dah jadi CEO, mereka lupa dan mula dok bercakap seolah-olah GLCs itu bapa dia punya dan lupa kepada agenda Melayu. Ini termasuk juga Board GLCs juga.

3. Saya tidak berniat rasis tetapi berapa sangat bilangan GLCs berbanding syarikat koperat lain yang tersinarai dan tidak tersinarai di KLSE. Cuba kita tanya berapa kerat Melayu mendudoki pengurusan tertinggi dalam KL Kepong, IOI atau Public Bank. Sekarang saya dengar dah ramai bukan Melayu dalam pengurusan tertinggi CIMB yang dulunya Bank Bumiputra yang dah hilang identiti Melayu.

3. Wahai Melayu yang ada kuasa!. Jangan lupa kepada asal usul kamu. Tugas kamu untuk melatih bangsa Melayu yang lain dan jangan rasa terlalu bongkak sehingga sanggup lupa kepada agenda Melayu.

Iklas, Rahim.

OKJ said...

Salam DAKJ

Tahniah, Bravo & Syabas

1.TAHNIAH. Sekali lagi terbukti pengaruh Dato’ memang hebat. Sekali Dato’ hantar SMS je, panjang lebar dibalasnya oleh orang besar Sime Darby pulak tu.

2.BRAVO Perkasa kerana prihatin terhadap anak-anak Melayu dan berani bertanya. Saya tak anggap ianya satu fitnah kerana tiada sesiapa yg tahu perkara tersebut kecuali pihak Perkasa dan Dato’ sendiri saja (sehinggalah Dato’ mendedahkan dalam blog ini) dan tujuan pertanyaan itu hanyalah untuk mendapat kepastian. Takkan bertanya pun tak boleh.

3.SYABAS juga diucapkan kepada pengurusan Sime Darby kerana ketulusan dan penerangan yg menyakinkan dari difitnah. Saya sendiri pun pernah difitnah kawin dua dulu-dulu, tapi bila disiasat-siasat, rupanya nama je yg sama tapi orang berbeza. Tapi rasa seronok juga difitnah kahwin dua ni. Hehehe…………..
4.Sekian TQ.

Mista Blogga said...

Salam Dato'

kalau takdak angin, pokok tak akan bergoyang..

any support documents from SD provided to you to prove the distribution of the YSD scholarships?

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Saya berfikiran, lebih tepat Perkasa bertukar nama kepada Pengacau. Setakat ini, kerja Perkasa hanya mengacau di sana dan mengacau di sini. Kewujudan Perkasa lebih banyak menyusahkan daripada memanfaatkan.

Namun, saya berasa hairan juga mengapa Perkasa tidak pergi mengacau Mufti Perak, TS Harussani Zakaria untuk menanyakan beberapa soalan kepadanya, antaranya seperti berikut:

(1) Apa tujuan, apa matlamat dan apa agenda Tan Sri sehingga tergamak cuba menggemparkan negara dengan pendedahan kewujudan perlembagaan baharu negara bagi menggantikan Perlembagaan Malaysia yang sedang diguna pakai sekarang?
Adakah apabila tercipta sahaja satu perlembagaan baharu oleh mana-mana pihak, dengan sewenang-wenang sahaja perlembagaan itu terus menjadi sah dan menggantikan Perlembagaan yang sedia ada? Begitu?

(2) Tidakkah Tan Sri menggunakan otak Tan Sri yang kurang cerdik apabila Tan Sri tanpa segan silu memaklumkan bahawa perlembagaan baru itu akan meminggirkan Islam dan Melayu?
Kerana itulah agaknya, Tan Sri takut akan berlaku perang besar jika Tan Sri mendedahkan identiti pihak yang mencipta perlembagaan baru itu. Mengapa jahil sangat kamu, wahai Tan Sri Harussani?

(3)Atas kapasiti sebagai siapa Tan Sri memainkan peranan yang kelihatan amat mengada-ada itu sehingga menawarkan 'khidmat' untuk mendedahkan segala-galanya kepada kerajaan (baca: PM)'jika diminta'? (PM tak layan pun!)

Kemudian Datuk Ibrahim Ali bolehlah terangkan kepada TS Harussani bahawa Perlembagaan Baru Malaysia benar-benar akan menggantikan Perlembagaan Malaysia yang sedang diaplikasikan kini, insya-Allah, selepas PRU ke-13 nanti.
Wassalam.

ting tong guy said...

Dato' AKJ,

Terima kasih kerana dapat berikan fakta sebenar berkenaan biasiswa Sime Darby. Ternyata SD agak telus dan dan adil, walaupun pada saya bilangan peratus Melayu / Bumiputra patut bertambah.

Mungkin kita patut tanya juga kepada YTL, Genting, Hong Leong, SP Setia, Public Bank dll, berapa pula nisbah biasiswa mereka mengikut pecahan kaum. Secara peribadi, saya merasakan pelajar Melayu adalah kaum yang paling malang sekali. Dahlah biasiswa JPA nak dibolot, biasiswa 'mereka' digenggam tidak tiris.

DinSup said...

Perkasa pandai berbahasa,
Depa kata pejuang bangsa,
Menuduh tak kira puasa,
Biar tak betul janji hati lega.

Konon pejuang anak bangsa,
Dok berkata tak kira tempat dan masa,
Pantang dengar bangsa dihina,
Depa bising satu dunia.

Sekali fikir betul juga,
Depa pejuang demi bangsa,
Musyhkil juga apa depa kata,
Dapat rezeki tak sama rata.

Fikir balik apa depa kata,
Dah lama hidup dalam negara,
Negara maju tak ada sengketa,
Cuma banyak wujud syak wasangka.

Selidik dulu bila dapat berita,
Ada betul tapi banyak juga propaganda,
Lebih banyak nak dapat nama,
Dah berapa ramai yang terkena.

Wahai semua anak bangsa,
Banyaklah amal dan berdoa,
Jangan suka buruk sangka,
Kelak dunia kena tinggal juga.

Maju bangsa maju negara,
Semua bangsa tak suka dihina,
Berbuat baiklah semasa didunia,
Jangan dok berkira poket kita saja.

Berkorban demi agama bangsa dan negara,
Mari jaga semangat merdeka,
Berkat tolak ansur orang tua,
Semoga makmur Malaysia kita.

Aminnnn

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’

Dalam Sejarah UMNO, 4 Bahagian yang dikatakan “Bahagian Hitam” iaitu Pasir Mas, Permatang Pauh, Jelutong, dan Rantau Panjang.

Keempat-empat bahagian hitam ini, ahlinya masing-masing TIDAK mempercayai satu sama lain, semua bersikap buruk sangka dan prejudis. Hingga ke hari ini, keempat-empat bahagian ini masih lagi hitam legam. Semuanya angkara pemimpin mereka. UMNO Pusat pernah cuba menyelesaikan masalah mereka, 3 Ketua Bahagian Hitam ini “dipecat”(oleh DrMahathir), termasuklah Brahim dari Pasir Mas .

Brahim adalah politikus oppurtunis paling licik. Ditendang keluar dari UMNO, menagih simpati dari PAS dan akhirnya berjaya merampas kerusi Parlimen Pasir Mas dengan pertolongan PAS. Beliau tidak ubah seperti “melepaskan anjing tersepit”.

Pendek kata, Pemuka-pemuka dan pembesar-pembesar UMNO dari 4 bahagian ini amat sukar untuk dipercayai.

ISU Khutbah Jumaat juga dibawa oleh pembesar-pembesar dari Jelutong dan Permatang Pauh. Ikut sama Tasek Gelugor.

Pendek kata, kalau pemuka-pemuka dan pembesar-pembesar pembodek UMNO membawa berita, kena tapis berita ini sebaik mungkin.

Tahniah Dato’.

Minah Sayang said...

About the scholarship, it is true.
My kid and her friends got scholarships for the overseas study programme.
But my daughter rejected it for another better offer.
They only call for interviews for those with 10As and above.
Priority is for personality and leadership skills.

Hj Munawir said...

Dato.

Who is this Franky Anothany.Is he Malaysian or Indonesian.Never trust the Indonesian.

Sime darby have a plamtation in Palembang Sumatra,around 10000 ac.They have the factory with milling capacity 120 ton of fruit per ton.You guess how many ton they mill perday,ONLY 300 ton.What happen to the fruit harvest from the plantation.They sold to different factory.The manager,the supervisor and the lorry driver make a lot of money.We call them Ninja.

When I told this story to Tun Musa Hitam since he was incharge of the plantation,He told me that is happening to all the plantation company in Sumatera.Other Malaysian co also having the same problem.

Good luck Sime darby.

Anonymous said...

Tuan Pemblog,

Sejak pra merdeka, prasarana fizikal antara bandar dan desa sudah tersedia tidak sama. Maka apabila kampung-kampung menikmati kemerdekaan, ketika itu, ia terlalu mundur kalau dibandingkan dengan bandar-bandar.

Ini bermakna, untuk memajukan diri dalam aspek kehidupan (pendidikan, sosial, kerjaya dan ekonomi), warga bandar adalah dengan itu memiliki kemudahan yang jauh lebih baik berbanding warga kampung. Kepada yang merasa, bersyukurlah.

Makanya pencapaian anak kampung dan bandar tidak harus dibandingkan seumpama membandingkan antara epal dan epal.
Ini kerana menerusi kaca mata metafor, padang permainan di bandar adalah jauh lebih rata berbanding padang yang ada di kampung-kampung.

Ini bermakna peluang untuk seseorang itu akan berjaya adalah lebih besar kalau dia menetap di bandar berbanding kalau individu yang sama itu memulakan dan membina kehidupan di kampung-kampung.

Justeru, dalam tempoh yang singkat (kurang lebih 50 tahun selepas merdeka), tidak mungkin warga kampung yang bermain atas padang yang berlekuk-lekuk, berlumpur dan becak dapat menyaingi tahap permainan anak bandar yang mempunyai padang permainan yang jauh lebih lebat rumputnya, lebih kering dan amat rata.

Jadinya kalau ada istilah-istilah berkonotasi buruk tentang sikap atau mentaliti warga kampung ia sebenarnya tidak ada kaitan dengan sifat semula jadi tetapi sikap yang ditunjukkan adalah disebabkan faktor persekitaran yang tidak kondusif dalam pembinaan sikap dan mentaliti positif.

Justeru kalau ada pihak yang sengaja mencari-cari alasan untuk tidak melayakkan warga kampung mendapatkan peluang itu dan ini atas alasan warga kampung tidak cukup itu dan ini maka pihak berkenaan bolehlah dituduh sebagai tidak adil dengan penilaian dan pertimbangannya itu.

Sebaiknya, tidak ada pihak yang harus memandang rendah pada kebolehan dan keupayaan orang lain tanpa terlebih dahulu mengkaji dan menilai faktor-faktor yang menghalang dan menghambat seseorang itu menunjukkan potensi diri yang sebenar.

Justeru, mana-mana pihak yang berasakan diri mereka lebih baik dari orang lain terutama warga kampung, harus mencabar diri sendiri atau menghantar anak mereka untuk tinggal dalam suasana kampung dan lihat serta alami sendiri apa yang mereka mampu capai.

ALPASIKU

A KADIR JASIN said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, in the latest posting in his blog, among other things, said:

"When the Malays, understanding the implications, protest against meritocracy, they were condemned as racists. Faced with being labeled as such, most Malays dared not support even the NEP. Some, perhaps due to mistaken pride have begun to support meritocracy, undermining the Malay position further."

The most recent Malay to join the chorus of people who condemned the NEP was Mohd Nazir Abdul Razak, the son of Tun Abdul Razak, the Father of the NEP, and the brother of the Prime Minister, Mohd Najib.

He spoke to a Chinese audience about the bastardization of the NEP.

Is Dr Mahathir having Nazir in mind when he said; "Faced with being labeled as such, most Malays dared not support even the NEP. Some, perhaps due to mistaken pride have begun to support meritocracy, undermining the Malay position further"?

An aide to Dr Mahathir confirmed that Mohd Nazir had called on the former Prime Minister to explain his "NEP bastardization" statement.

I don't think Mohd Nazir had the intention of urinating on his father's grave by running down the NEP. My stronger suspicion is, he was either playing to the gallery, in this case the Chinese gallery, or he was not agile enough to articulate his argument.

The problem with today' business executives is their general inability to articulate their thoughts and are thus unable to make clear and appropriate statements.

I still can't believe that he would say or do things that would tarnish his late father's great legacy.

Another possibility is he is deliberately saying things that his brother could not.

But we must also remember that he was the brain behind the takeover of Golden Hope and Guthrie by Sime Darby.

He is also one of the 40 richest Malaysians by the virtue of his shareholdings (via ESOS) in CIMB Group.

Thank you.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

While the respond by SD about the scholarship seems to nullify Perkasa’s allegation, it wouldn’t be harmful if we scrutinize or dig deeper the said respond, would it?

As one of the Perkasa’s allegations was about the short-listed candidates, perhaps it could be meant for the period of 2010-2011, as against the period 2009-2010 as per SD’s respond.

By glance definition, “short-listed candidates” can be construed for those whom are currently applying for the scholarship and waiting for interview and/or approval/award. Given the SPM results were announced several months back, and Universities’ new semesters just recently commenced, it couldn’t be too much to assume that hundreds of new candidates are still waiting for the final scholarship approval / award.

Judging from SD’s respond, it seems that SD hasn’t had any new numbers for the new period 2010-2011, hence it can be assumed that no scholarship have been awarded. Perhaps, at this juncture, Perkasa’s allegation holds water.

On the other hand, let say SD has awarded their scholarship for the current period of 2010-2011, then a question must be asked as to why SD did not include the new number in their said respond? Why must they responded by using last year’s data?

Wouldn’t it be fair to know the new data and completely “nullify” Perkasa’s allegations before we jump into any conclusion?

Thank you.

Azman Mohd Isa

pakbelalang said...

Dato' AKJ,

Those are the sons of few Malay elites and aristocrats who have been fed with golden spoon from the first day they were born would feel that the NEP is not relevent to them.

With such background they tend to become arrogant and snobbish.

There are also few Malays not coming from this elite group "yang baru saja celik mata" who are now successful in life because of the NEP also wanting to behave like those elite few.

Typical of "Melayu mudah lupa" !!!They want to forget their past and where they come from. It becomes culural shock for them and trying to be confident. Bolehlah di ibaratkan macam cerita "Si Tanggang"!!!

langitbiru said...

"NEP bastardization" ???

Satu statement yang AMAT MENARIK untuk dibahaskan!!!

"He is also one of the 40 richest Malaysians by the virtue of his shareholdings (via ESOS) in CIMB Group".

SATU KEMESTIAN, mana-mana pemimpin UMNO jadi PM, suku sakatnya jadi maha kaya!!!

Boleh Dato' tunjuk sikit Struktur Organisasi CIMB GROUP?

Mungkin sebagai satu cerminan Nazir Razak.

abd rahim said...

Dato'
Komen terakhir Dato' mengenai Nazir Tun Razak tu sangat menarik. Boleh ke Dato' huraikan lagi dengan beberapa andaian berikut:
a. Dia jadi CEO CIMB kerana adik PM atau TPM sebelum ini. Mungkin Pak Lah bagi kat dia nak jaga hati Najib.
b. Dia boleh buat suka hati dengan CIMB kerana dia seorang yan g profesional berasaskan meritokrasi dan bukan kerana dia adik PM.
c. Dia berjaya gabungkan kumpulan Simedarby kerana matlamat dapat bayaran profesional fees melebihi matlamat sebenar kebaikan gabungan tersebut sehin gga Sime Darby hari ini dak tak saperti company asal yang boleh bayar dividen yang besar kepada PNB dan untuk pemegang saham ASB.

Saya yakin Dato boleh akses kepada dia secara peribadi adakah dia betul-betul tidak yakin kepada DEB dan lebih kepada dasar meretokrasi. Minta dia sadikit masa untuk lihat gambar-gambar lama Tun Razak yang turun kekampong dipendalamam untuk berusaha membawa permodenan kepada orang Melayu supaya dia sedar dan jadi anak Tun Razak yang sebenarynya.

Saya cuma mengharapkan Nazir tidak lupa kepada agenda Melayu kerana kita tahu dia seorang eksekutif yang bijak sehingga boleh membawa CIMB ketahap yang tinggi. Saya masih yakin dia berada ditempat sekarang kerana dia adalah Melayu tetapi tidak ada kaitan dengan dia adik Najib. Dia adalah antara melayu yang terbaik dan layak menduduki kerusi tersebut.

Iklas,

Rahim

Asim said...

Our embassy in Jakarta had been defaeceted by Indonesian hooligans and here we are talking about how to prioritize scholarships for Malays. We opt to be ashamed that this forum has never make any attempt to protest over the incidence.

We are not friend to our nearest neighbours such as Indonesia, Singapore, Thailand, Brunei or even China or U.S. Don’t hold too much to the Muslim Arabs as they are equally squeezed themselves by the superpower. And here day in day out, Kadir talked nothing intelligence except some cikgu rat issue such scholarship, Ketuanan Melayu...blah.blah. No wonder many Malaysians don't have much respect to the so-called intellects.

Minah Sayang said...

I believe Nazir is just playing to the gallery.
Saying sweet nothings to appease the Chinese ears as it is a Chinese Congress.
If it was an UMNO forum, he will be singing a different song to us.
He also feels it is duty to support his brother's 1Malaysia policy.
I am sure he's telling Dr M he is still with DEB since he and brother are their father's son.
I agree with Tun M's statement that Malays with mistaken pride are undermining the Malay position on meritocracy.
You see many of these Melayu Barus in Sakmongkol and Din Merican's blog.
They are unabashedly condemning the Malays for still relying on the tongkats.
It does not take the Chinese to down the Malays.
Our race do it better.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’

Saya dah baca blog Mahathir, IS MERITOCRACY RACIST?
Juga dah baca M.Insider, "Dr M says meritocrats are racist too".
Juga dah baca tajuk, "Unite or lose country, Dr M tells Malays".

Dulu, semasa zaman jahiliyyah sebelum hijrah, sewaktu meritokrasi mula-mula diperkenalkan, saya juga pernah berhujah di Mesyuarat Agong Tahunan Bahagian UMNO. Ketua Bahagian kata, “kamu tak faham apa itu meritokrasi”. Tentu sekali saya setuju dengan Mahathir dalam hal ini. Siapa yang mula perkenalkan Meritokrasi? Jangan buat mudah lupa!

Unite or lose country, Dr M tells Malays, antara lain Mahathir kata,
““Nowadays, we are willing to sell ourselves to anyone so long as we get some personal benefit,”.

Sudah tentu Mahathir bermaksud PAS “jual diri” kepada DAP. Sebenarnya, yang jual diri ni orang UMNO kepada Towkey Besar Cina yang menguasai dan mengenderai MCA,Gerakan dari balik tabir. Maka tak heran lah penjaga gate keretapi pun boleh bina Istana Mahligai yang besar. MBnya pun bina rumah puluhan juta ringgit nilainya. Atau mungkin khidmat doktor gigi ni amat hebat, kliniknya 24jam cabut gigi!!!

Sambung Mahathir lagi,
“They’d rather make foes of other Muslims than those who see Islam as the enemy and have stated clearly that they reject any effort to make Malaysia an Islamic state,”.

Sepanjang 22 tahun berkausa sebagai PM, tak pernahpun beliau ajak PAS bergabung,bekerjasama,berpadu DEMI KELANGSUNGAN POLITIK MELAYU! Atau Dato’ boleh beritahu satu masa dulu Mahathir sangat-sangat berkobar-kobar nak bersatu dengan PAS? Seingat saya, tiap-tiap tahun Perhimpunan Agong UMNO, ucapan Mahathir HANYA DOK PERBODOHKAN PAS! Tup-tup sekarang, nak ajak bergabung! MAHATHIR MELUDAH KE LANGIT!

22 tahun, pernah ke ada usaha nak jadikan Malaysia an Islamic State, yang meletakkan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai rujukan dan kuasa tertinggi Negara? Sedangkan itu yang diusahakan PAS sejak keluar dari UMNO dulu.

Nak bergabung atas dasar apa?

Melayu?

HAKIKATNYA, kalau bukan Islam tengok Melayu hari ini, mereka pun tak nak masuk Islam. Melayu menjuarai segala perkara negetif, siap ada UNIVERSITI PUSAT SERENTI lagi! Tak lama lagi, Melayu Melaka ada Sekolah Remaja Mengandung Laur Nikah! Yang Mufti Harussemua kata 200,000 Melayu Islam Murtad dulu tu macammana?

Tok sah lah nak bergabung atas dasar MELAYU. Nabi saw tak pernah menyeru Bangsa Quraisy bergabung atas dasar QURAISY. Bahkan Nabi kata kalau diberi bulan dan mataharipun Nabi tetap menyeru kepada ISLAM, bukan menyeru kepada Quraisy.

UMNO tak perlu masuk PAS. Dan PAS tak perlu masuk UMNO. Yang perlu PAS dan UMNO adalah bergabung berusaha mewujudkan sebuah Negara Islam, yang meletakkan Quran dan Sunnah sebagai kuasa Tertinggi Negara. Kalau masing-masing berusaha kea rah yang sama, secara automatik Melayu Islam bersatu.

Minah Sayang said...

Ting tong guy

Apa yang saudara utarakan amat benar.
Perkasa patut menanyakan institusi China seperti YTL, Hong leong, Public Bank, Genting dan lain-lain mengenau pemberian biasiswa kepada pelajar Bumiputera.
Lihat sahaja scholarship biayaan akhbar The Star. saban tahun cuma seorang dua sahaja Melayu yang mendapat biasiswa dan itupun bukan dalam kursus kritikal seperti perubatan atau kejuruteraan.
Bandingkan dengan akhbar NST yang memberi quota yang adil mewakili semua kaum.
Star memaparkan cerita sedih dan duka anak Cina tidak mendapat biasiwa JPA.
Akibat teklanan Presidennya, Najib memberikan semua 9A mendapat biasisiswa JPA.
Mereka dah mendapat Asean scholarship, scholarship dari pihak swasta Cina dan juga GLCs.
Apa anak Melayu kita terutama di luar bandar dapat.
Tiba masanya JPA memberikan keutaamaan biasiswa kepada anak Melayu di luar bandar dan anak pekerja kerajaan.
Sekarang bangsa lainpun bertambah ramai di pusat Matrikulasi dan IPTA tempatan.
Apa dengan nasib bangsa kita? Mereka tidak mampu ke universiti swasta.
Nampak sangat ada iri-hati di kalngan bangsa lain dalam pemberian biasiswa JPA umpamanya.
Nak basiswa tetapi menghina kerajaan dan tidak mahu bekerja di jabatan kerajaan.

ab said...

Salam Dato,


APA PUN ` on of the pillar if the nation' is:-


AT LEAST the wealth and opportunities are 30 % for bumi-putra/melayu......


AT MOST OR LESS THAN 70% are for CHINESES AND TAMILS and others.


SO FAR MALAYS NEVER RIOTS ASKING FOR THE PART OF THE 70% to be taken off..given to MALAYS....


YANG DOK NAIK JUNJUNG,NAK KENCING KEPALA MELAYU, NAK GERENGAU MALAYU,NAK HUKUM MACAM TU MACAM NI...ialah CHINESES AND TAMILS
with EXISTING 70% OR MORE....TAK PUAS LAGI,NAK RAMPAS YANG KEPUNYA-AAN MELAYU, kepunyaan melayu 30%....

INGATTTTT...dulu 100% negara ini kepunyaan MELAYU!!



BOOLLEEEEHHHH BROS!... tapi hampa tak takut mampuih ka? nanti tinggal gran tanah tanpa tuan,buku akaun tanpa tuan, sijil fixed deposit tanpa tuan,rumah tanpa tuan,kereta tanpa tuan dsb......



CUBA LA buat hai kerap kerap lagi ..... kita semua tau depa kalau bolih beli semua,TAPI INGAT nyawa takdak juai la....kalau `tekan' melayu sampai satu ketika akan meledak juga kemarahan, kalau dah jadi tak siapa nak mengaku dan tak siapa yang beruntung.....


KALAU NAK CUBA, cuba la....



Abu Bakar Ab Rahman

sujini said...

Scribe

Saya amat tertarik dengan komen Scribe pasal Mohd Nazir Razak kena mengadap TDM atas kenyataan beliau mengenai DEB pada satu ketika yang lalu.

TDM ni masih lagi THE MAN of the hour, ye?
Beliau pakat panggil mengadap sesiapa saja yang buat kenyataan " telur 1/2 masak".

Kalau begitu, saya tetap akan mengikut dan berbahas dalam ruang komen di Blog beliau.
Untung-untung kalau terserempak, beliau ingat kat saya, Sujini.
Usah gundah, saya tetap juga pengikut setia blog The Scribe.
Kalau diizinkan Allah kita terserempak, ingat Sujini ,ye.
Terima kasih, semoga mendapat baraqah Ramadhan.
Wassalam.

ORANGUTAN PENANG said...

MIRROR MIRROR ON THE WALL,

WHO'S THE MOST BASTARD OF THEM ALL?

TK

A KADIR JASIN said...

Pembahas Langitbiru, antara lain, menulis:

"Boleh Dato' tunjuk sikit Struktur Organisasi CIMB GROUP?"

Berikut adalah maklumat daripada lawan web rasmi CIMB Group:-

CIMB Group Senior

Management

Dato’ Nazir Razak

Group Chief Executive



Charon Wardini Mokhzani

Head, Investment Banking



Robert Cheim Dau Meng

Adviser, Investment Banking



Dr. Gan Wee Beng

Head, Group Risk Management



Tunku Ahmad Burhanuddin

Group CEO’s Office



A. Bakar Buyong

Head, Business Banking



Badlisyah Abdul Ghani

Head, Islamic Banking



Peter England

Head, Retail Banking



Sulaiman Mohd Tahir

Head, Consumer Sales & Distribution



Lee K. Kwan

Head, Group Treasury



Kenny Kim

Head, Group Strategy



Iswaraan Suppiah

Head, Group Information & Operations



Hamidah Naziadin

Head, Group Corporate Resources


Terima kasih.

Hj Munawir said...

Dato
Saya amat tertarek sekali komen Nazir Razak dalam kongress ekonomi MCA.satu lagi kenyataannya yang Dato tidak masok kan ia lah dia kata dia pun Pendatang di Malaysia ini sama juga macam orang Cina.

Ini sama dengan apa yang di suarakan oleh Lee Kuan Yew dalam tahun 1965 kapada Tungku Abdul Rahman yang orang Melayu di malaysia juga pendatang.Tengku marah tendang Singapora keluar malaysia.


Kita tahu Nazir Razak dari kaum Bugis yang asalnya dari Sulewasi.Tapi bukankah kita ini rumpun Melayu.Kadir orang Melayu Malaysia dan Indonesia asalnya di Nusantara.Ini tempat kita.Jika kita pergi ka India baru kita pendatang.

Nazir merupakan golongan Melayu Liberal yang berjaya kerana usaha sendiri.Jika dia bukan adek Najib dan anak Tun Razak ada kah dia boleh jadi bagini.

Menurut dato,Nazir juga merupakan orang yang bertanggong jawab mengabongankan Plantation Co milek PNB dengan Sime darby yang menyebabkab PNB mengalami kerugian yang banyak dari segi valuation.Nazir terlalu liberal dan dia tidak kesah apa yang orang Melayu hadapi.Keluar university tak ada kerja.Ada kerja hanya menjadi cashier dan driver,Anak kechil di kampong makan ubi kayu dan garam,adek ka sekolan minum ayer pancor waktu rehat.

Dahulu kita ada orang Melayu saperti Hasan Ibrahim dan Zainal abidin Wahid sekarang kita hanya ada Ibrahim Ali yang mempunyai kepala besar otak kechil dan Dr Mahathir yang mempunyai hati hitam dan perut hijau.

Saya juga tidak faham dengan Mahathir.samasa ia jadi Pm dialah yang mencipta ramai billionair Cina dan India dan membunoh Perniaga Melayu kechualu Syed Mokhtar.Sekarang dia dah Pencen dia cuba nak jadi jagoh Melayu.

Orang Kedah kata PoooRaaah?

affendi hussain said...

NEP bastardization?

The one that utter such term should also look at himself in the mirror..what to do, they do not provide mirror at the podium! that's why these type of people get pretty easily carried away with microphones and high ground..shessh!

Bastardly speaking..we have plenty of that in UMNO and also ex-UMNOs that jump shit or become another political coalition supreme leader..

"pure bastard" adalah mereka yg lupa daratan setelah dpt habuan tetapi lagak ala malaikat tuhan..
tak tahu malu..its all running in the blood of Malaysian politicians namely Melayu..

As for the non-malays that received tremendous carrots under this bastard policy.. keep on crying & yelling meritocracy and whet the hell hypocrisy but at the same time licking the bastards @r$$ at the back as always..

Wayang saja!

Dunia politaik.

("/)

Anonymous said...

Salam Dato' Moderator,

Meritokrasi berkait rapat dengan kemampuan/keupayaan seseorang melakukan sesuatu perkara tetapi bukan berkait rapat dengan upaya kebendaan atau ketinggian kedudukan seseorang dalam keluarga, masyarakat, institusi, badan, parti atau entiti.

Sememangnya kalau meritokrasi menjadi satu saluran untuk menilai dan menentukan darjah kelayakan individu bagi memenuhi mana-mana kedudukan, jawatan atau tugasan, dan kalau keADILan di tolak ketepi, ia (meritokrasi) adalah satu sistem yang baik terutama apabila kedudukan, jawatan dan tugasan itu memerlukan minda, kecerdasan, kecergasan, kemahiran dan pengalaman yang terbaik.

Hakikatnya setiap insan memiliki tahap kemampuan dan keupayaan yang sama saja. Tetapi tahap berkenaan boleh dipertingkatkan menerusi usaha dan pendekatan yang bersesuaian. Dan oleh kerana usaha dan pendekatan yang diambil oleh satu pihak mungkin berbeza atau kalau pun usaha dan pendekatan adalah sama tetapi disebabkan akses yang tidak sama maka timbullah situasi di mana satu pihak jadi lebih mampu/upaya dari pihak yang satu lagi.

Dalam masyarakat yang sudah lama maju, usaha dan pendekatan untuk menaikkan tahap kemampuan/keupayaan individu dalam masyarakat adalah tersebar secara sama rata dan dengan itu akses terhadap usaha dan pendekatan untuk memajukan diri boleh dicapai oleh semua individu yakni tiada individu yang terpinggir atau dianaktirikan.

Dipendekkan kata, semua pihak mempunyai ruang dan peluang yang sekata dan seadil-adilnya untuk meningkatkan keupayaan/kemampuan diri. Oleh itu tidaklah timbul perasaan terpinggir atau tidak mendapat keadilan kalau meritokrasi dijadikan sebagai salah satu sistem dalam bermasyarakat dan bernegara, di negara maju.

Kah-Kah-Kah

affendi hussain said...

Dato'..

In the mother of worst case scenario of all mankind can think about when a society and government system collapsed to a state of anarchy is that,

the people that have the very little, would be the one that loose the very less..

so what would happen to the people that own the most then? (Arrogant UMNO, ex-UMNO yuppies, you're in the club also, no?)

so keep on fanning the racial drum to you know who..only pure idiot do not realize and appreciate what they were blessed with until the day they loose everything as a result of their very own words and actions..

Idiocy have no limit but patience do..

up yours non-malays..especially the hardcore chinese..

the only way to make these people ASSIMILATE is to follow what Pibulsongkram and Sukarno had effectively done in Thailand & Indonesia..and it got nothing to do with licking minority boots..

up yours too 1Malaysia.

("/)

Anonymous said...

Lain padang lain belalang. Di sini, setiap individu/warga tidak mendapat akses yang sama terhadap 'pakej' yang sama kualitinya bagi tujuan meningkatkan tahap keupayaan/kemampuan diri masing-masing iaitu tidak seperti apa yang dinikmati oleh individu/warga di negara maju.

Ini bermakna dalam konteks keupayaan/kemampuan diri, dalam kalangan masyarakat membangun, akan terdapat warga yang mampu/berupaya kerana mendapat akses penuh terhadap pakej berkualiti dan ada juga warga yang tidak mendapat akses yang serupa. Dan kalau mereka yang menjadi rendah upaya/mampu tadi kerana tidak mendapat akses secukupnya terhadap pakej pembinaan kapasiti diri, adilkah kalau mereka diletakkan dalam satu 'bakul' dengan mereka yang mampu/berupaya, yang diperolehi menerusi pengoptimuman rembatan peluang yang membujur lalu?

Oleh itu kalau meritokrasi dijadikan saluran untuk memilih mana yang layak atau tidak layak maka golongan yang mendapat akses penuh terhadap pakej yang lebih baik, sudah pasti mempunyai kebarangkalian yang lebih besar untuk terpilih sebagai layak sedangkan golongan yang rendah tahap upaya/mampu -- disebabkan faktor keadaan yang tidak berpihak pada mereka -- sudah tentu peluang mereka adalah rendah.

Setelah mengetahui tentang tahap upaya/mampu yang dimiliki oleh setiap insan/warga adalah tidak sekata, maka apakah masyarakat masih berasakan meritokrasi adalah sistem terbaik dan yang amat didambakan ketika ini? Kepada warga yang telah sedia faham dan sedar ketidaksekataan yang melata dalam konteks upaya/mampu, terpulanglah kepada mereka untuk tepuk dada ... masing-masing.

Kah-Kah-Kah

Anonymous said...

Sdra langit biru,

Simple. Buang yang keroh ambil yang jerneh. Tak payahlah nak diungkit-ungkit perkara yang dah berlalu.Apa faedahnya. Think positive and look foward for the future. Isn't that the best. In politics today you are my enemy, tomorrow you are my best of friend!! That's what politics is all about.

Maybe Tun M heart has changed after looking at the present political scenario. Nothing is static in politics. Sometimes you have to adjust your way of thinking according to present reality.

Don't you think so, Sdra?

Look at Anwar Ibrahim. Where does his stand in his political principles after being kicked out from being the Deputy Prime Minister and now as an opposition leader. Total change in his outlook.

Langit Kelabu

Anonymous said...

Asim,

Don't talk rubbish here.This blog is for intelligent people not nuts like you. Go away.


"Melayu"

OKJ said...

Dear DAKJ

1.Take a deep breath and relax. Mind the dark side. If you feel uneasy, please take wuduk and recite Quran, especially in the fasting month. We have just discussed regarding rumors and hearsay. Probably, you assume too much what Tun said in his blog. Besides, it is not nice to PU in the cemetery compound.

2.Saya tak tahu nak cakaplah. Baruje berlaku di Penang, sekarang berlaku pula di Kajang. Kalau dulu khatib yg tak tahu rukun khutbah tapi bagi khutbah, sekarang lagi teruk sebab imam tak tahu adab dalam surau. Perlu diexplain ke ?? Basic pun tak tahu tapi nak jadi imam. Bila kata suka lantik diri sendiri, marah tapi inilah akibatnya.

3.Inilah dikatakan bodoh sombong dan bahlul, tak tahu apa yg tak tahu tapi buat-buat tahu sambil berbincang dengan orang yg sama-sama tak tahu. Sesungguhnya seburuk-buruk manusia di dunia adalah khawarij dan golongan inilah adalah ANJING-ANJING di akhirat kelak. Sekian TQ.

Anonymous said...

Meritokrasi kalau mahu diamalkan maka sebaiknya ia haruslah menyeluruh. Ini termasuklah dalam aspek agama. Dalam aspek agama, amalan meritokrasi bolehlah di pecah-pecahkan kepada pendidikan, perjawatan, kemudahan, dan agihan.

Soalnya, apakah meritokrasi sudah berjalan atau belum? Kalau belum, sudah bersediakah semua pihak mengamalkannya secara jujur dan telus? Kalau diambil aspek perjawatan sebagai contoh, apakah semua pihak (termasuk parti berasaskan agama) sudi menjauhkan amalan kronisme dan menyambut kehadiran meritokrasi?

Dengan lain perkataan, dalam konteks yang lebih khusus, apakah ada kesanggupan mana-mana pihak untuk melihat pelantikan khatib contohnya, yang dijalankan berdasarkan pertalian dengan parti akan dinoktahkan dan seterusnya disambung dengan pelantikan berasaskan kemampuan/keupayaan sebenar?

Apapun kebaikan meritokrasi tidak dapat dinafikan. Bayangkan kalau khatib diangkat bukan kerana parti tetapi kerana meritokrasi, agak-agaknya tidak timbul isu khatib tidak mematuhi peraturan atau tersasul-sasul menyebut frasa yang tidak terkandung dalam teks yang disediakan.

Kah-Kah-Kah

A KADIR JASIN said...

Pembahas Hj Munawir,

1. Ramai Melayu buta sejarah;

2. Anak aristokrat Melayu macam Nazir membesar di luar negara -- di England;

3. Mereka tidak tahu wujudnya Nusantara, Dunia Melayu, Kepulauan Melayu -- the Malay Archipelago;

4. Jadi kalau Lee Kuan Yew, raja kepada segala pemutar-belit kecemperaan Cina, kata Melayu pendatang, orang macam Nazir mungkin percaya;

5. Orang Cina di benua Cina bukan sama. Ada beratus kaum dan etnik, tapi mereka adalah orang Cina;

6. Sebenarnya Melayu liberal dan Melayu tanpa jatidiri inilah yang lebih banyak merosakkan hak Melayu daripada cabaran orang Cina atau India.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato',

First and foremost, "Selamat Berpuasa". I sincerely thank you for seeking the truth to those "allegations" made.

While I am happy that the truth came to light, nevertheless I am rather saddened by the fact that after 53 years of Independence, we are still caught in the shackles of racism and racialism. How much longer do we need to endure before we can all finally identify ourselves as Malaysians.

Selamat Menyambut Hari Kebangsaan saya ucapkan kepada semua rakyat Malaysia!

Let's truly savor the spirit of Merdeka!

P Lim

Anonymous said...

Kenapa Datuk tak berani nak jawap soalan2 saya? Jawaplah Datuk. Saya post sekali lagi komen saya:

Datuk,

Kenapa Datuk dan Perkasa perlu mempertikaikan perlantikan Franki Anthony sebagai executive vice-president Sime Darby Plantations? Datuk racist kah? Franki dilantik sebagai ketua divisyen perladangan, bukannya sebagai Ketua Eksekutif Kumpulan Sime Darby. Itu pun tak boleh ke?Apakah seorang warganegara Malaysia yang berketurunan India tidak layak diberi jawatan penting seperti itu? Bukankah kaum India di Malaysia banyak membantu dalam memajukan sektor perladangan di Malaysia? Apakah pada kurun ke 21 ini, India masih perlu jadi kuli lagi? Kenapa hanya pertikaikan perlantikan seorang yang berketurunan India? Kenapa tidak mempersoalkan perlantikan Cina2 yang menjadi ketua puluhan divisyen lain di Sime Darby, termasuk warganegara Hong Kong dan Cina! India hanya layak memotong getah ke, Datuk? Don't be a bloody racist lah, Datuk. I am a Malaysian Indian and I am offended by your latest posting!

PROUD TO BE MALAYSIAN INDIAN.

langitbiru said...

Terimakasih Saudara Langit Kelabu

If you were in Anwar’s shoes, what would you do?

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’

Melayu Islam dulu kuat berpegang kepada Agama Islam. Juga kuat berpegang kepada adat. Melayu Islam zaman mak bapak kita majoriti beranak ramai. Satu Ibu, paling kurang 7-8 orang anak. Bapa pula ramai juga yang kahwin 2, jarang-jarang 3, terutama Melayu Islam di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Jadi, seorang bapa boleh jadi ada anak 2 pasukan bolasepak! Tok Wan Isteri saya kahwin 4, anak 21 orang. Bila Hari Raya, setiap tahun generasi pertama Tok Wan buat Perjumpaan Perhimpunan Generasi Tok Wan. Cukup ramai!

Kaum Cina sejak dulu lagi beranak seorang dua sahaja satu pasangan suami isteri. Kaum India, agak lebih sedikit sepasang suami Isteri. Baik Buddha, baik Hindu, atau Kristian, tak boleh kahwin 2, monogamous.

Dan tak pernah pulak saya dengar kaum Cina, Punjabi,Hindu, non-muslim buat perjumpaan raya (raya depalah) macam generasi Tok Wan Isteri saya dan lain-lain Melayu Islam buat.

Secara ilmu hisabnya, kaum Melayu Islam dari masa ke semasa WAJIB bertambah-tambah bilangannya berbanding denga kaum lain.

Jadi, apabila Ibni Ismail menulis, “Sesuai 63 peratus dengan jumlah pendudok melayu. Dimalaysia”, saya tertanya-tanya bagaimana Melayu tinggal cuma 63%?

Pada tahun 1955, pilihanraya di Persekutuan Tanah Melayu, jumlah pengundi Melayu adalah 80%. Selebihnya adalah kaum pendatang.

Dalam PRU lepas, jumlah pengundi Melayu 56%.

Bagaimana jumlah layak pengundi Melayu semakin menurun?

Mungkin kaum lain dan agama lain ramai kahwin 10??

p/s kalau fakta silap, mohon perbetulkan.

langitbiru said...

Perkasa claims unhappiness with Khairy swelling its ranks:MalaysiaInsider.

During a Ramadan forum debate yesterday, PAS MP Khalid Samad claimed that Umno was “drowning” due to Perkasa’s influence.

“If there is a situation where Umno chooses Perkasa over me, I will leave (the party),” said Khairy at the same forum.

Khairy akan join PKR??

Anonymous said...

Datuk AK,

Warga malaysia perlu belajar melihat meritokrasi dalam konteks yang betul yakni meritokrasi dalam konteks keseluruhan dan diamalkan secara berhemah dan berpada-pada. Lazimnya, se-efisien mana sekalipun sesuatu sistem itu ia bukanlah seumpama lampu Aladdin yang mampu memenuhi semua hajat dan tuntutan. Oleh itu apabia sepakatan manusia sedang bergerak menuju sesuatu matlamat, usah terlalu tertumpu kepada satu laluan saja.

Perlu diingat bahawa sekuat mana kepercayaan kita terhadap keberkesanan, ketelusan dan keintegritian yang terkandung dalam meritokrasi, ia (meritokrasi) tetap perlu dipantau dan dikawalselia agar tidak timbul penyelewengan dan penyalahgunaan.

Bayangkan kalau dalam sistem berbisnes boleh diselewengkan oleh para kapitalis, teokratis, sosialis atau liberalis maka tidak ada sebab kenapa kita harus bersikap 'mengkhatib buta' dalam menerima apa jua sistem/pembaharuan, lebih-lebih lagi kalau pihak yang terlibat (penimbang, penilai dan pembuat keputusan) adalah dipersepsikan sebagai tamak, chauvinis dan tidak pernah berasa puas atas nikmat yang dikecapi.

ATAS PAGAR

Kecil hati said...

Asalamualaikum dato,selamat berpuasa.Saja lah nak cerita pada Dato.Amboi susahnya talipon pegawai-pegawai Dato Najib pun tak jawab.Maklumlah kita tak ada jawatan apa dalam umno.Bo layan ke.Bukan mak minta projek pun.

OKJ said...

Salam DAKJ

Macamnilah Dato’. Melayu yg celik mata je dah kaya tak ramai sebenarnya. Janganlah ambil hati sangat cakap mereka sebab mereka tiada pengalaman langsung.

Yg ramainya adalah dulu miskin tapi sekarang dah kaya macam Dato’. Melayu yg macamnilah yg patut dicontohi dan diikuti. Buah pendapat juga bijak dan matang. Sebab itulah saya sentiasa ikuti blog Dato’ ni. Harap-harap dapatlah berkat satu hari nanti.

Tapi lagi ramai Melayu yg dulu miskin, sekarang sederhana atau baik sikit dari ayahnya seperti yg dikehendaki oleh British, termasuklah diri saya sendiri. Tapi kami sentiasa berterima kasih dan bersyukur. Pepatah ‘Pipit dengan pipit, enggang dengan enggan’ dan ‘durian dengan mentimum’ dah lama dah saya paham.

Satu lagi, masih terngiang-ngiang kata-kata dari anak Melayu elit yg perasan masa saya mula bertugas dulu. Katanya ; ‘Look!! I’m not an Ordinary Malay, you know. I’m wearing shorts.’ Barulah saya tahu rupanya Melayu yg berkasta tinggi akan pakai seluar pendek. Sekian TQ.

Anonymous said...

Salam Dato'
since it was easy for you to get a response from Sime, can you ask them if Franki's appointment was purely because of merit or did Franki mengampu Tun Musa so much in Jakarta that Musa (and not the Board) deemed him to be competent? Also I challenge Franki to publicly deny that he belittles the bumi's in his one to one sessions with his Bumiputra Heads of division's. I'm sure that his Bumi subordinates in private will agree. I'm not against meritocracy tapi kalau dah tak sedar diri dan mengecilkan kebolehan bangsa lain and getting away with it is hipocracy at it's highest order. Org macam ni boleh jadi MD ke?

ASB contributor

A KADIR JASIN said...

Pembahas "PROUD TO BE MALAYSIAN INDIAN", antara lain, menulis:

"Kenapa Datuk dan Perkasa perlu mempertikaikan perlantikan Franki Anthony sebagai executive vice-president Sime Darby Plantations? Datuk racist kah?"

Kalau Sdr baca tulisan saya betul-betul, mengenai Franki Anthony, saya hanya berkata:

"B. Is it true that one Franky Anthony is being appointed SD CEO for Indonesia?"

Kalau bertanya soalan di atas menjadikan saya "racist", maka racistlah saya ; jika itulah kefahaman Sdr mengenai racism.

Natijahnya, saya tidak boleh tanya atau sebut apa pun mengenai orang India atau Cina tanpa risiko dilabel sebagai "racist".

Terima kasih.

zainal abidin awang kechik said...

salam aidil fitri untuk TOK,sekeluarga.
"doa kesejahteraan Untuk BONDA tok tercinta di kedah

salam

Anonymous said...

Salam Dato'

Financial results came out and as expected the Plantation divison is still the backbone of Sime.
Who is going take the credit on Plantation Division's good results...Franki?! The person who should take the credit is now being cold storaged as adviser to acting CEO lah..kesian Dato Azhar.
Apa pulak Franki nak jadi MD nih, apa yang depa buat...meritocracy apa ni??

ASB investor

langitbiru said...

Kepada PROUD TO BE MALAYSIAN INDIAN.

Kalau anda seorang rakyat Malaysia keturunan India, mengapa perlu perkenalkan Istilah MALAYSIAN INDIAN?

Guna MALAYSIAN sahaja tak cukup ke? Maknanya anda juga seorang racist!

DAN REALITINYA, Kaum Cina dan India dalam kehidupan harian JAUH LEBIH RACIST dari Kaum Melayu.

DAN REALITINYA, Kaum Melayu sudah banyak bertolak ansur dengan kaum-kaum lain.

Adakah anda bukan racist?
Perilaku dan keperibadian anda menjawabnya dengan tepat, bukan lidah anda yang menyebut!

Tanyalah diri sendiri dengan ADIL!!

azhar said...

salam Datuk

sepatutnya bumiputra mesti dapat sekurang sekurangnya 67%.baru adil.

Anonymous said...

Datuk,

Orang Melayu yang sudah berjaya dan kaya raya itu sepatutnya wajib membantu orang Melayu yang susah dan miskin.

Orang Cina yang sudah berjaya dan kaya raya itu sepatutnya wajib membantu orang Cina yang susah dan miskin.

Orang India yang sudah berjaya dan kaya raya itu sepatutnya wajib membantu orang India yang susah dan miskin.

Namun begitu kalau orang-orang yang sudah berjaya dan kaya raya itu mahu membantu orang susah dan miskin yang bukan dari bangsanya pun boleh dan amat kita alu-alukan.

Yang jadi masalahnya bila, orang-orang yang kaya raya atau separa kaya raya ini sering menghasut orang-orang susah dan miskin ini agar membenci orang orang kaya dari golongan yang bukan sebangsa dengan mereka bagi membuktikan betapa tidak adilnya sistem sosial masyarakat di Malaysia ini.

Kewajiban mereka untuk membantu golongan miskin dan susah diantara kaum sebangsa mereka ditolak kepada kerajaan. Mereka mahu pihak kerajaan semata-mata membantu golongan susah ini, manakala mereka sibuk menghaloba kekayaan dan berseronok dengan hiburan.

Kita boleh lihat sendiri golongan-golongan elitist dari semua kaum dan parti politik ini bermewah-mewahan di kawasan-kawasan elit seperti di Bangsar, Sri Hartamas, Damansara dan lain-lain.

Mereka-mereka ini sangat bijak berbicara tentang keadilan sosial, keadilan ekonomi, meritokrasi dan sebagainya. Tapi kalau kita nilai apa sumbangan dan bantuan mereka terhadap golongan-golongan susah dan miskin ini, saya pasti majoriti dari mereka ini langsung tidak buat apa-apa pun.


-sinbad-

pakbelalang said...

Sdra sinbad,

Begitulah keadaannya jika kita mengikuti amalan sistem kapitalis. Jurang antara yang kaya dan miskin semakin jauh jaraknya. Akhirnya nanti jika kerajaan lemah dan tidak ambil peduli akan kemajikan masyarakat miskin maka kemungkinan akan terjadinya pemberontakan atau revolusi.

Memang benar orang Melayu yang sudah berjaya dan kaya raya itu sepatutnya wajib membantu orang Melayu yang susah dan miskin. Tapi malangnya yang dah kaya raya sudah menjadi sombong dan bongkak. Dah lupa asal usul mereka terutamanya kekayaan yang dikecapi mereka adalah hasil dari DEB kerajaan . Yang anehnya sekarang mereka dah bijak mengkritik kerajaan tentang keadilan sosial, keadilan ekonomi, meritokrasi dan sebagainya walhal mereka tidak sedar yang kenikmati yang mereka kecapi adalah hasil dari dasar kerajaan.

Inilah yang ditakrifkan sebagai "Melayu Mudah Lupa".

Begitu juga dengan orang Cina dan India, langsung tidak menghargai apa yang kerajaan telah lakukan. Mereka senantiasa mengkritik tentang dasar kerajaan kononnya tidak adil.

Mereka ini bolehlah ditakrifkan sebagai bangsa yang tamak haloba dan hanya mementingkan bangsanya sendiri sahaja.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato'

Saudara Sinbad dan Pak Belalang,

BENAR, orang kaya WAJIB membantu orang miskin.

Dalam Agama Islam kita, diwajibkan orang kaya mengeluarkan ZAKAT. ZAKAT tu Rukun Islam. Dalam Quran, Zakat selalu disebut bersama-sama selepas Solat. Menunjukkan betapa KEWAJIBAN ZAKAT tersebut untuk membantu mereka yang miskin.

Inilah yang dimaksudkan bila Abu Bakar As-Siddiq berkata, HAK ORANG MISKIN diambil dari orang yang kaya.

BAGAIMANA PERANAN PUSAT URUS ZAKAT DI NEGERI-NEGERI KHUSUSNYA DAN NEGARA AMNYA?

Saya tak nampak hasil berkesan peranan PUZ ke atas orang miskin! Kemana perginya duit-duit zakat?

Ramai Melayu Islam mampu pakai Mercs, BMW, Porsche, Jaguar dengan rumah besar-besar. Kalau Petani kena zakat pertanian, depa ni yang pakai kereta besar rumah besar tak perlu kena zakat kah?

Zakat menunjukkan Keadilan Islam dalam mengatur kehidupan bermasyarakat.

Anonymous said...

Sdra Langit Biru,

You said "If you were in Anwar’s shoes, what would you do?"

I don't wish to be in Anwar's shoes, in the first place. I don't admire it. As far as I am concerned he is not relevent to me. I don't need to elaborate further my opinion about him. I have my own mind to draw my conclusion what sort person Anwar is. I would rather keep to myself to avoid making unnecessary debate in this blog particularly in during this Ramadhan month.

Langit Kelabu

affendi hussain said...

"Dalam Agama Islam kita, diwajibkan orang kaya mengeluarkan ZAKAT. ZAKAT tu Rukun Islam. Dalam Quran, Zakat selalu disebut bersama-sama selepas Solat. Menunjukkan betapa KEWAJIBAN ZAKAT tersebut untuk membantu mereka yang miskin."

Rukun Islam, semestinya betul sdra Langitbiru..tetapi lihatlah org islam di malaysia sendiri yg memusuhi sistem ekonomi islam..cth: kutuk perbankan islam buat untung byk sedangkan hanya bank Islam yg bayar zakat & beri sedekah..bukan bank konvensional..once in, nothing come flowing out..simpan dlm tabung haji pun bagus krn dia tolong keluarkan zakat bg pihak kita.

"Saya tak nampak hasil berkesan peranan PUZ ke atas orang miskin! Kemana perginya duit-duit zakat?""

Ada dibank, masalahnya modus operandi PUZ ni lebih kpd kerja menunggu org dtg, bukan mencari org mcm zaman Rasulullah & Khalifah Ar-Rasyhidin..bagus juga ada Bersamamu TV3.. Selangor adalah negeri paling tinggi kutipan zakat kerana penduduknya yg teramai..sbb tu ada yg gatal mulut & tangan nak cadang ambil bg non-muslim.

kita tiada mekanisma pengagihan kpd muslim negeri miskin lain, ibadat korban pun boleh jd pembaziran..saya cadang kalau daging korban byk sgt apa kata ada pihak tinkan/bekukan dan hantar kpd yg muslim miskin yg perlu atau ke kambodia, bangladesh, pakistan.

"Ramai Melayu Islam mampu pakai Mercs, BMW, Porsche, Jaguar dengan rumah besar-besar. Kalau Petani kena zakat pertanian, depa ni yang pakai kereta besar rumah besar tak perlu kena zakat kah?"

Bukan soal perlu sdra..ini soal tak faham Rukun Islam w/pun lahir berlabel "islam"..ini soal perintah Allah kpd tanggungjawab sosial (ummah)yg dipandang remeh.

Zakat adalah Rukun Islam, suatu tuntutan kewajiban tanpa kompromi smp liang lahad, sbb itu zaman gemilang Islam dulu org miskin amatlah sedikit kerana masing2 rasa kesedaran Rukun wajib ini & berusaha kearahnya..& justeru, sebarang usaha penambahbaikan ekonomi org melayu harus disokong agar dpt menjadi parody tagline AirAsia -
"now every muslim can zakat"

Salam Ramadhan, Salam Merdeka,
Salam aidilfitri maaf zahir batin,

("/)

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).