Tuesday, September 07, 2010

Outgoing IGP's Allegation Is Damning

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

THE ALLEGATION by the outgoing Inspector General of Police, Musa Hassan, of “outside” meddling in the affairs of the Royal Malaysian Police is an interesting one.

I am putting the term outside in inverted commas and describing it as “interesting” because outside may not be outside at all, but actually inside or internal.

That’s because Musa had named the Home Ministry as one of the “meddlers”.

The Malaysian Insider news portal had quoted him as saying: “All kinds of people interfere(d). People from the ministry itself, outsiders, people with vested interests like those who want to do things that are not right — they will try to interfere,” he said, pointing out that it was not a new problem.

“The ministry I mentioned is the Home Ministry, of course. Other ministries cannot give me orders.”

He, however, he refused to comment if Home Minister Hishammuddin Hussein, with whom he is rumoured to have a strained relationship, was among the meddlers.

If Home Ministry and Hishammuddin were among the meddlers, then it is not outside, but inside. The Home Ministry and the Minister have every right to be involved in the affairs of the PDRM as they are responsible for force.

But meddling is another matter altogether. It means getting actively involved in the work of the police, which can mean getting in the way of the work of the force. And Musa was being pretty specific about what he meant by meddling, when he said the meddlers included who wanted do things that were not right.

During my time, all cadet reporters started on the police beat. In addition we covered the fire brigade and the hospitals, or to be specific the mortuary. We attended two police press conferences twice a day – in the morning and evening – at the Jalan Bandar Police Station.

So you can say that I was introduced to the work of the police early in my career and over rime developed an affinity with the force. Then in 2004 I sat in the Royal Commission to Enhance the Operation and Management of the Royal Malaysian Police.

It was then that I got to know Musa at close range. He appeared before the Commission regularly. He is a decent police officer. He took his job seriously. His flaws are his demeanours. He’s not an apple polisher nor is he a sweet talker. Maybe that got him on the nerve of some politicians who love to be treated like aristocrats and country squires.

Bear in mind, we do not lack such characters who either come from aristocratic background or think they are one because apple polishers and double talkers keep whispering into their eyes how great and powerful they are.

These apple polishers who bear such titles as special officers, advisers, think tanks and aides are the modern day reincarnation of Kitul and Raja Mandaliar who sold the Malacca Empire to the Portuguese in 1511.

Describing them as third parties, Musa alluded to the fact that they gave orders to police officers without the knowledge of their supervisors and the leadership of the force. On occasions, said Musa, their interference amounted to stopping the officer from carrying out their duties.

This is a very serious allegation and the minister must clear his name. To my recollection, there has never been much a strong allegation by an outgoing IGP before. As the Malay saying goes, “kalau tidak ada-ada, masakan tempua bersarang rendah”.

What is quoted by the Malaysian Insider was the repeat of what Musa had told the Mingguan Malaysia newspaper in an interview last March. Could his outspokenness been the last nail in his coffin?

It could. As today’s New Straits Times front-page quotation suggests. It quoted Musa as saying: “No one told me earlier about the announcement. I was informed just like others at the press conference.”

He was referring to the press conference last week by Hishammuddin during which his retirement was announced. He and his successor, Deputy IGP Ismail Omar, were at the press conference.

Well, if that was indeed the case, I am not at all surprised. To some people in power these days, common courtesy means nothing. It is raw power that counts. The government’s slogan of “budi bahasa amalan kita” is for the minions and the yokels. The aristocrats and the self-proclaimed “juara” are above these and other slogans.

Incidentally, I saw a banner on the Federal Highway which reads “Bar1san Nas1onal mengucapkan salam Aidil Fitri, maaf zahir dan batin”. Bar 1 san Nas 1 onal? What is that?

On my part, I wish fellow Muslims “Eid Mubarak”.

Back to the soon-to-be-gone IGP, if indeed there had been politicians and other individuals who issued orders directly to his subordinates (in contravention of section 4 of the Police Act 1957), he should make a police report against them. This is a very, very serious allegation.

I thank Musa for his services and wish him well in retirement. Let us hope and pray that Ismail, unassuming as he is, will turn out to be a forceful IGP that, like Musa, will not tolerate the corruptors whoever they maybe.

41 comments:

Muhammad Azli Shukri said...

saya kurang setuju dengan pendedahan daripada Musa Hassan ini...ia hanya membawa lebih banyak kerosakan...

Anonymous said...

Wonder why he said it a few days before his contract expired. He should have resigned as a matter of principle. Probably, before this he was keeping quiet in the hope his contract is extended.

Jojo51

raja2u said...

Assalamualaikum ,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Insyaallah Raya Aidil Fitri akan muncul tidak lama lagi dan memandangkan kita telah banyak berbincang mengenai keseronokan masa-masa yang lalu maka marilah kita merayakan Hari Raya tahun ini dengan semeriah mungkin. Lupakanlah seketika perbahasan hangat yang terdapat di negara sekarang.

Saya harap apa yang berlaku kepada IGP menjadi pendorong dan pertunjuk kepada penjawat awam untuk menjalankan tugas mengikut sekop kerja.Hanya dengan itu kita akan merasa kepuasan menjalankan tugas dan tidak akan merasa kecewa kerana kita menjalankan tugas dengas ikhlas dan tidak mengharapkan sesuatu dari orang lain.

Bersabit dengan perbahasan orang Melayu perlu bersatu ingin saya kongsikan apa yang saya baca dari "Kitab Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Kepada Pengertian Al -Qur'an" bersabit maksud ayat-ayat 28 hingga 49 Surah Al-Hijr Juz ke 14. Ringkasnya ianya menceritakan kesah Allah mencipta Nabi Adam , keengganan Iblis sujud ,keazaman Iblis untuk menyesatkan zuriat Adam , dan balasan Allah kepada mereka yang taqwa kepada allah dan mereka yang menurut Iblis di hari kiamat.

Ayat 47 bermaksud :Dan Kami cabut akan apa yang ada dihati mereka dari perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra ) . serta mereka duduk berhadap-hadapan diatas pelamin masing-masing.

Nampaknya prasyarat pertama untuk kita bersatu adalah membuang perasaan hasad dengki kita terhadap anakbangsa. Semoga sepanjang bulan Ramadhan ini Allah telah mencampakkan rasa kasih mesra didalam hati kita terhadap saudara se Islam.

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya

saji said...

Salam Dato'

Semasa era R F O R M A S I dia tak ikut telunjuk Menteri Dalam Negeri ke?

hahn said...

Musa adalah jenis orang yang cuma takut kepada Allah. Kelihatannya begitu bersahaja tetapi sebenarnya dia adalah seoarang yang warak.

Oleh itu kepada sesiapa yang tidak menyukainya adalah sebenarnya orang yang kurang menyenangkan.

Hishamudin adalah seoarang ahli politik yang tidak langsung berwiba kalau bukan kerana menunggang nama ayahnya.

Didapati Hisham mempunyai pandangan dan akal yang bawah daripada kebiasaan manusia. Ucapannya tidak mempunyai isi. Dalam politik dia juga tidak mempunyai arah.

Jika tidak kerana satu topang lagi iaitu Najib beliau tidak kemana mana.

Amat lah merugikan jika Najib cuba membawa dia untuk menjadi PM seterusnya.

Dalam hal ini Musa menunjukkan bahawa Hisham tidak menghormati undang undang. Ini adalah satu perkara yang biasa untuk rakyat menghormati undang undang.

Politik boleh 'Tipu dan Betul' tapi Polis adalah Tepat dan Betul. Formula politik tidak boleh di bawa kesemua tempat. Rosaklah undang undang kalau begitu.

Ibarat kata Melayu: Masuk kandang kambing mengembek dan masuk kandang kerbau menguak.

kluangman said...

Pada mulanya BN nampak busuk, tampak dari jauh, persepsi kata orang tetapi seleps pendedahan Musa, kini BN dengarnya busuk bangat..

Jawapan balas Hisham dia tak tahu ada campurtangan...tetapi gara gara dia istihar Musa tidak disambung jawatan tanpa pengetahuan Musa terlebih dahulu, jelas 'permainan kotor' dan 'busuk hati' Hisham pada Musa sangat ketara.

Kalau Hisaham tak tahu, Najib tentulah lagi tak tahu...semoga Malaysia akan terus maju aman makmur di bawah Menteri Menteri yang banyak tak tahu dari tahu.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

let him says wht he wants; smtimes when people are so comfortable wt wht they hv, they thk, it is theirs 4ever. as a seasoned journalist, may b u wd want 2 practice investigative journalism b4 concluding smthg. why not talk to some of the high rank policemen to understand the IGP 1st? :)

S.Nadiyya said...

I say TS Musa Hassan must replace Hishamuddin 'Warning Minister' Hussin for the post of Home Minister

Ciku said...

Sekarang ni orang KDN tengah sibuk dengan orang2 media untuk tutup bau tahi gajah dia.
Lama2 orang lupa lah. Ornag kita ni hangat2 tahi ayam jek. Mula2 bising, pas tu reda lah dia.

Tengok kes curi pasir kat selangor?
Kes Karpal sing menghina raja?
Kes Dollah-Limbang-Brunei? Kes seludup pasir ke Singapore? Kes tanah Stesen keretapi tg Pagar?
Kes ECM Libra? kes Kalimulah? Kes dollah Badawi? Apa cerita....?
Dan beribu2 kes yang sonyap begitu sajo.
Aku pun dah lupa apa kes dia.
Dulu heboh sekampung.

OKJ said...

Salam DAKJ

Don’t worry. Our government knows exactly what is going on and what to do. Probably, our PM just wants to see loyalty of our top post public servant. Look back into one of the biographies of the Rasullullah companion; Khalid Ibnu Walid who was also known as the drawn sword of god.

During the battle of Yarmuk between Muslim and Byzantine, Khalid Al Walid was the Muslim general and the Khalifa on that time was Khalifa Syaidina Abu Bakar As Siddiq. With brilliant military tactic, technique and strategies, Muslim warriors almost won the war until the death of the Khalifa Abu Bakar. He was replaced by Syaidina Umar al Khatab as a Khalifa and his first order was to deprive Khalid Al Walid with Abu Ubaidah B Jarrah as the leader. Without hesitancy and any prejudice, Khalid accepted the order with full respect. Finally, Byzantine lost miserably in the battle. Basically, Khalifa Syaidina Umar intention was to clarify to the whole world that it was Islam that increased the level of confidence of warriors.

We learn from the history. What Tan Sri has to do is to be patience. Someone like you is as valuable as diamond, which needs a bit polish to shine. You know lots of secrets and frailty of our enemies. Someone is also very afraid of you and everybody can guess who. Your future is shining. The task of the home ministers is suitable for someone like you to replace our current warning minister.

pakbelalang said...

Is Hisham the culprit? If he is not the third party then he ought to clarify his position to the public.

If there is a slightest truth in Musa's allegation then it is only wise for Najib to look into the matter seriously or else it is really damaging the credibility of Najib and Hisham, his cousin. Both came from aristocrartic family!!

Nowadays coming from Malay aristocrat family does not mean anything at all!!

I think Hisham is failing in his duty as Home Minister!!

Anonymous said...

Sorry dato' bila dah terkena batang hidung sendiri baru tersentak. Masa berkuasa lupa daratan.
He sounded like sour grape!
Jangan lupa bahawa perkara yang paling jauh dalam hidup kita ia lah masa lalu, jadi setiap yang kita mulakan mesti sentiasa beringat kerana kita tidak mungkin dapat berpatah kebelakang.
Jadi pergi sahaja lah dan gunakan lah masa yang ada untuk yang tebaik pada diri sendiri. Selamat bersara as everything in this world is on loan.
Selamat menyambut hari raya buat Dato' sekeluarga. AnakM69.

Dato kamaruddin said...

Dato Kadir.

Sabenarnya PDRM telah mula di politise samasa Bakri menjadi IGP.Ia telah melakukan satu kesilapan yang besar dengan membenarkan pejabat Menteri Dalam Negeri di buka di Bukit Aman.Masa itu Syed hamid menterinya.

Saya maseh ingat samasa Tun Hanif menjadi IGP ia tidak langsong memberi muka kapada Politician.Timbalan menteri Dalam negeri waktu Itu Tan Sri Megat junid tidak di beri peluang langsong untok mencampori hal2 pentabiran polis dan membaut komen yang menyentoh perjalanan PDRM.

KSU kementerian terpaksa datang ka Pejabat IGP dan Menbuat temu janji jika hendak berjumpa dengan IGP.Sekarang ini dah terbalek.Timbalan Menteri dalam Negeri dan KSU boleh memangil IGP ka Pejabatnya.IGP hanya menghadari mesuarat jikalau Menteri Dalam Negeri memanggilnnya.Sebab itu Menteri Dalam negeri selalunya di sandang oleh PM.

Salepas Bakri Musa Hassan mengambil aleh.Pelantikan Musa Hassan sabagai IGP merupakan kehendak Menteri ia itu ada political consideratian.Sebab itu Musa terpaksa menari mengikut kehendak ahli politik.Dalam satu majelis di Bukit Aman samasa Hishamuddin datang melawat Musa dalam ucapannya membuat kenyataan terbuka membodek Menteri dan mengatakan yang PDRM akan mmepertahankan kerajaan BN dan menjamin BN akan menang dalam Pilehan Raya yang akan di adakan.

Saya tidak tahu bilakah PDRM akan menjadi neutral dari segi politik.Ia membenarkan ahli politik mengunakan PDRM untok mencapai cita cita Politik mereka dan sekarang bila senjata makan diri sendiri,apa yang hendak di komplainkan.

Saya rasa Penyambongan Perkhidmatan IGP yang sudah mencapai umor pencen merupakan satu kesilapan yang besar.Pemilehan pegawai untok promotiaon juga bergantong kapada siapa yang ia kenal dan bukan rekord perkhidmatannya.

Saya amat berharap IGP baru akan mengambil langkah untok menguatkan PDRM dwengan hanya memileh orang yang berwibaan dan bukan berdasarkan siapa yang ia kenal.

7tony said...

I believe he is trying to shift the blame to others in the hope that the public would grant him discount for all the sinful acts committed by him during his service. To be labeled by a judge as unreliable is a very serious allegation affecting the integrity of the country's top cop ??

syed husinmohamad said...

Dato.
1/ Pendedahan KPN bahawa terdapat unsur-unsur yang mengganggu tugas PDRM , wajar diselidiki secara serius. Sebelum ini ada juga terbaca pernyataan KPN berkaitan ganguan tersebut tetapi tidak secara terus terang seperti baru- baru ini.
2/ Untuk menyatakan bahawa pernyataan tersebut tidak ada kebenaran, juga tidak mudah diterima, kerana pernyataan datangnya dari KPN sendiri.
3/ Apakah mungkin kurang keberkesanan tugas PDRM dalam kes-kes tertentu berpunca dari campur tangan tersebut.
4/ Sebagai orang awam , ia menimbulkan lebih banyak persoalan dari jawapan.

chen bashi said...

The last 3 years of racist, partisan politics had bred a
a nation of indecent recalcitrants
without any sense of grace conduct and honour

Its just money power pride and ego
A nation state will implode for lack of people's vitality of character

Kenn said...

IGP VERSUS MENTERI KDN

Anonymous said...

This country will be much safer if politicians especially from UMNO just let the police do their job.
Safety of the rakyat should never be politicise.
No wonder so many Malays are fed up of UMNO.


Mat Sabun

Anonymous said...

Salam,

Mungkin ada baiknya jika tentera dan polis diletakkan dibawah panji yg dipertuan agong supaya lebih telus tanpa gangguan pihak politikus dimasa depan.

Nani Cheras.

hemogelobin said...

adakah begini resam nya manusia.Bila keluar dari sangkar emas maka semua tak manis.Masa ada dalam sangkar emas bila ditanya semua elok dan ok belaka.Inilah puncanya institusi melayu mula roboh kerana tidak mahu bercakap benar masa ada kuasa.Bila kuasa kita beralih tangan pada orang lain kita mula menunding jejari kita pada tuboh orang lain.Kita pun ingat semua jawatan yang kita sandang hanyalah sementara.Bila sampai masanya mahu tak mahu kita kena berundor.Orang lain pula ambil alih.Walaupun kita hebat dan teror.Apalah salahnya turunlah dengan tertib dan sopan.Kita jangan tinggalkan titik hitam dan lambang persahabatan dengan orang yang lain.Barangkali kita teramat sayang bila hilang tempat yang cukop dihormati.Apa nak buat kita pun tahu tempat itu sementara sahaja.Sampai masa turunlah dengan senyum macam sewaktu senyum bila nak dudok kerusi empuk itu.Buang dan kikis segala yang boleh merugikan institusi kita.

NGINAP SRENGENGE said...

Selamat Hari Raya Dato'.

Benda ni dah lama berlaku.
Mungkin dalam semua kementerian juga.
Setahu saya semasa sebagai seorang guru dulu tahun 80an / 90an,kami guru2 'dipaksa' hadzir dalam majlis2 bila menteri pelajaran hadzir.......sekolah ditinggalkan pada separoh guru....separoh lagi pi dengar suka ke tak suka.Matlamatnya nak tunjuk menteri ada banyak penyokong.

Itulah hapraknya negara kita.
Guru2 cuma dalam silent protest.
Sebab tu majoriti guru tak sokong Umno ( guru melayu I mean).

Apa benda pun kalau orang politik menddle mesti rosak punya.....percayalah.

Wassalam.

daniel said...

Musa should reveal all the bad deeds committed by umno bn. You have nothing to lose,at least you will re-gain some respect from us.

langitbiru said...

Bila berkata-kata, ia berdusta
Bila berjanji, ia mungkiri
Bila diberi amanah, ia khianat

sesiapa yang cukup ketiga-tiga sifat di atas, akan menyertai Abdullah bin Ubai di Padang Mahsyar kelak.

kalau mana-mana pemimpin Islam yang mempunyai ketiga-tiga sifat di atas, maka tiada lagi kewajiban rakyat mentaatinya.

Saya fikir, kata-kata IGP itu ada kebenarannya, bukan kata-kata lakunan hebat Jalaludin Hassan di Cerekarama TV3.

setuju dengan pakbelalang

ab said...

Salam dato,



Selamat aidilfitri untuk semua.


KURANGKAN MEMANDU DI JALAN RAYA ke peringkat minima....



MATI denggi 100+ orang setahun BISING 1 MALAYSIA, mati HINI 100+
BISING 1 DUNIA......MATI ATAS JALAN 2-3 TIGA ORANG SETIAP HARI, 6000+ orang setahun....ITU OK?.



Jumlah orang mati dipalestin tak sampai setengah yang mati kat jalan diMalaysia!!



ASKAR US MATI KAT IRAQ dalam 10 tahun pun baru 3000+ lebih sikit!...


Agaknya malaikatmaut pun `sedih' tenguk perangai orang malaysia, tapi demi `tugas' dia cabut pi jugak laa, mampuih pi la hampa kalau nak sangat!....



IGP tegug KMN, satu malaysia merungut....dua dua melayu, budak muar sekoq tu dok sengeh dok plan video baru, depa masih kata aku betui hang salah.....!


PASAI APA DIA TAK lapoq kat MACC, kutu kutu orang kat KMN tu di bawah undang undang atau diatas undang undang?...


Kalau ramai sangat diatas undang
undang selain sultan dan agong, baik tak payah pakai undang undang lansung betui tak?....



NAMPAKNYA MACAM UNDANG UNDANG hanya untuk di ginakan kepada yang nak menurut undang undang....


YANG TAK MAU MENURUT undang undang bolih buat hai masing masing....


NI TANDA jelas nak runtuh pentadbiran awam ni.....




Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Dato'

His Complaint that he was not informed of his imminent retirement.

Hmmm Isn't he supposed to retire years ago...Just that the Govt extended his service on Contract Basis.

His Comments smack on expressing disppointment that his contract was not extended further!! He should be grateful for having his contract extended so many times instead of complaining!

He should be happy to retire as he already had a heart bypass!! We cannot afford to have an IGP with a Heart Problem!

Itu lah terlampau dimanjakan!!






Joe Black

langitbiru said...

"Selamat bersara as everything in this world is on loan".
AnakM69.

Terimakasih AnakM69.

Hidup ini jua hanya pinjaman
Untuk kita memilih antara 2 jalan
Jalan Rasulullah saw terangkan
Jalan Syaitan iblis gelapkan
Tiada diantara keduanya
Apakah kita masih dipersimpangan?

Berpatah ke belakang tiada mungkin
Tetapi di depan Taubat jadi pemangkin
Bila bersara disambut Mungkar & Nakir

Bila tidur selama-lamanya seorang muslim di alam kubur,
maka,
solatnya akan diletakkan di kepalanya,
puasanya diletakkan disebelah kanan nya,
zakatnya diletakkan di sebelah kirinya
dan amalan kebajikan daripada sedekah jariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.

Selamat Menyambut Hari Raya Fitrah kpd Dato' Sekeluarga dan pelayar The Scribe

Maaf Zahir Batin

adil setiawangsa said...

kalau betul tuduhan tersebut, musa hassan patutnya membuat lapuran polis terhadap mereka2 yang menggangu tugasan polis.dia sendiri ketua polis.dia ada seluruh machinary untuk membuat siasatan jika benar, tapi apa yang dia buat hanyanya membuat tohmahan liar tanpa bersandarkan bukti2 yang kukuh.ini nampak macam dulu dia sebagai pegawai penyisat kes dsai.sekarang ni dia sendiri terkena batang hidung sendiri.minta dia ambil iktibar dan lihat apa dia buat selama dia menjadi polis dan ketua polis

Anonymous said...

Bagi saya tamatkan kontrak Musa pun wajar. Pertama untuk beri peluang kepada pegawai lain untuk jawatan tersebut. Musa menggantikan Mohamed Bakri Omar pada bulan September 2006. Malah Bakri langsung tidak disambung kontrak. Oleh itu tidak perlulah dipertikaikan mengapa kontraknya perlu disambung selepas disambung.
Musa pun cepat naik pangkat. Kita masih ingat semasa kes Anwar, masa itu Musa baru SAC .

Musa mempunyai kekuatan untuk menjadi vokal alto kerana semasa zaman pemerintahannya dalam PDRM banyak peristiwa aneh berlaku. Segala rentetan peristiwa itu disimpannya dan akan dijadikan aset tawar menawar.

Belum pun sempat tamat kontrak Musa telah tuding jari tepat pada hidung Hishamuddin. Ini adalah sebahagian. Lebih banyak lagi mungkin terdedah selepas ini.

Ramai yang mahu dengar ialah bagaimana tender sistem keselamatan polis dapat kepada syarikat Yahudi. Kerja bagi tender adalah kerja kementerian bukan kerja KPN.

Kita tenguk siapa yang kena.

Melayu Lama.

Dato Kamaruddin. said...

Dato Kadir.

Nasehat saya kapada TS Musa Hassan cukup lah dah di sambong kontrek sampai 3 tahun.Bagi lah peluang kapada orang lain naik pangkat.TS Ismail Timbalan IGP bukan calang orang.Ia penyengap tapi kerja cermat dan halus.

TS Musa patut bershukor dan patut gentlement.Ia patut beritahu Hishamuddin yang ia tak mahu extension lagi.Bila ia senyap dan bila dia belum buat fawell parade dan melawat Kontegent polis negeri ,ia menhgantar signal kapada Kerajaan yang ia mahu lagi sambong.

Saya nasehatkan TS Musa tidak payah lah nak buat bising dan marah marah.Ia hanya akan mengambarkan yang kita itu tak matang.

Mana tahu nanti sudah pencen dapat tawaran menjadi director public company dapat lagi banyak allowaace.Macam Tun Haniff dan Tan Sri Amin salepas pencen menjadi director Genting Bhd.Director fees tiap tahun hampir 7 juta.Banyak lagi GLC yang kosong yang memerlukan perkhidmatan orang Pencen.

Nasehat saya .Sabar.Jangan lah memalukan Kementerian dalam negeri dan menterinya.

pakbelalang said...

Saya rasa Hishamuddin tidak bijak jadi Menteri. Dia layak tapi tidak bijak. Itu bezanya. Semua jawatan menteri yang disandangnya dahulu tidak ada menhasilkan kemajuan terutama sekali apabila dia memegang jawatan Menteri Pelajaran. Hancur !!!

Saya ingin cadangkan Hisham ni patut jadi duta di Afganistan atau Nepal !!!

OKJ said...

Salam DAK dan para pembahas blog

Saya juga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Maaf zahir dan batin. Janganlah disimpan di dalam hati komen-komen saya yg tak seberapa tu. Saya tahu semua orang akan merasakan diri mereka di pihak yg benar. Kalau ditanya George Bush pun, beliau mengaku dipihak yg benar. Cuma jawapan sebenarnya ada dalam hati kita. Sesungguhnya Allah menutup pintu hati hambanya dari menerima kebenaran apabila hambanya itu mendustakan kebenaran.

Sempena 1 Syawal ini, marilah kita mensyariatkan Islam di dalam kehidupan seharian, dimulakan dengan yg perkara asas dulu seperti berhati mulia, jauhkan dari hasad dengki, mencaci, memfitnah, menipu dan janganlah kita bermasam muka sesama mu’mim. JUGA marilah kita sama-sama mengislamkan orang-orang kafir dan bukannya mengkafirkan orang-orang Islam. JUGA marilah kita mentazkirahkan kafir keindahan Islam buknnnya ditazkirahkan oleh Amoi dan keindahannya di dalam masjid. JUGA marilah kita membacakan dan menterjemahkan Quran kepada kafir untuk mereka fahami bukannya dibaca dan diterjemahkan kan oleh kafir untuk kita fahami. Akhir kata, marilah kita mencari ilmu dari orang yg berilmu dan bertauliah bukannya dari yg tak bertauliah. Sekian TQ.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

I believe the policemen more than the people in KDN..Bravo Musa!

Benta

Anonymous said...

Dakj, Isn't ironic that by itself the police force is not trusted by a lot of people, but when seen viz a viz the KND, the people seem to believe more in the police that the politicians and civil servants? This is a good sign for the police. I hope the new IGP will stop these meddlings now than having to speak later. Minister and even Government can come and go, but the PDRM must stay.

Ex-banker

A KADIR JASIN said...

Mohon maaf dan persefahaman daripada Pakbelalang dan semua pembahas.

Saya berasa tidak tetap dan terlalu tinggi risiko menyiarkan komen yang memetikan blog RPK.

Bukan apa, RPK adalah pelarian dari undang-undang yang kini menetap di luar negara.

Saya tidak berhasrat atau termimpi untuk lari dari negara ini. Kalau Pakbelalang nak kata saya penakut, tak apalah.

Mengenai dakwaan pembelian gerabah kereta api, saya kurang arif isu itu. Kalau Pakbelalang atau sesiapa di negara ini yang ada bukti, eloklah buat aduan rasmi kepada SPRM. Apa yang Pakbelalang tulis itu boleh menyebabkan saya disaman.

Satu saman oleh politikus Zaid Ibrahim sudah cukup membebabkan saya disegi kewangan dan masa.

Terima kasih.

Dato Kamaruddin. said...

Dato.

Tan Sri Musa Hassan is the product created by the politican.On his own,he is not qualify to become the IGP,So when the politician feel that you are no longer fit their purpose,they will dump you.

They dont want to be seen they are dependent on you and they think you are now more of a liability than an asset.

Dont be sad.Life is like a wheel.

Izad Amran said...

Assalamualaikum Dato serta sahabat bloggers dan para pembaca sekalian.

Saya dan keluarga Mengucapkan selamat menyambut HARI RAYA AIDILFITRI dengan ungkapan Maaf Zahir Batin Mohon maaf salah silap andai terkasar bahasa, bicara, dan perlakuan.

Berhati-hati di jalan raya. Have a Safe journey!

Anonymous said...

DAKJ,

Saya mulakan dengan Salam Aidil Fitri.....

Perkara Pak Menteri atau orang kementerian campur tangan bukan perkara baru.... Arwah ayah saya pun kena dgn Mantan PM yg dulu-dulu.

Dah dapat bukti cukup untuk dakwa adik MB. Siap jumpa tunai beratus ribu dalam rumah yang tidak boleh di "explain". Tak boleh dakwa sebab PM masa tu tak bagi. Segala fail dan bukti transfer kpd pejabat PM.

Tahu tahu je....tup tup...Pejabat Negeri kena bakar...bersama dengan fail bukti...

Hah...inilah harga orang Melayu bayar bila letak Pak Menteri keldai...Memang betul nak akhir zaman sebab yang jadi khalifah sekarang bukannya diatas kriteria arif, amanah dan berwibawa..

Keturunan Jebat

Dato Amiruddin said...

Dato Kadir.

Saya setuju dengan dato kamaruddin.Tan Sri Musa memang tidak layak dari segi pengalaman dan kelulusan untok menjadi IGP.Ia menjadi IGP kerana kehendak orang politik pada masa itu. Musa telah berjanji akan membantu ahli politik itu untok menghadapi musoh2 politik nya baik dari dalam dan luar party.Semua orang terkejut di dalam PDRM yang Musa Hassan naik bagitu cepat dan melangkah hampir tujoh seniority.

Sekarang orang politik itu sudah tiada lagi dan MUSA gagal dalam janjinya untok mengawal dan menjaga nya saperti yang di janjikan.Orang politik itu kena attack kiri dan kanan dan hampir kalah di dalam pilehanraya 2008.Tan Sri Musa dan Polis perlu di salahkan kerana tidak memberi gambaran yang benar akan situasi politik negara.Interligent gathering amat lemah.SB tak buat kerja.Lain maklumat di beri dan lain di lapor.

Saya rasa Hishamuddin dan Najib membuat keputusan yang tepat untok tidak membaharui kontrek TS Musa.Lihak apa reaksinya salepas itu.Ia menunjokkan peribadi sabenar TS Musa.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

I bumped into those so called class of people considered superior to others during my schooling days.

Obviously they were different.After bumping into each other day in and day out,everyone became friends.

With inherited wealth and connections,they will always be there for the struggling kampung boys till this very minute.

Unfortunately for UMNO, Najib,Hisham,daughters or son in law of past leaders will only bumped into each other.

Private jets,luxury holidays will make them arrogant.(Sorry i forgot about Najib's walkabout!)he he

ARISTOCRAT, PEOPLE CONSIDERED SUPERIOR
THAN OTHERS WILL SHUN AWAY THE ORDINARY.

p/s DAP ,PKR PUN PARTI ANAK BINI JUGAK..KAH KAH KAH

TQ

abdullahngah said...

Dato' Kamaruddin,

sama campur tangan pihak kementerian dalam negeri atau tidak PDRM memang dah lama buruk.

Dan mungkin semua anggota polis berpangkat kanan jadi jutawan secara salah.

Sekarang ini dah ramai yang ada harta puluhan juta ringgit,kerana berbabit dengan kegiatan salah, termasuk jenayah edar dadah.

juga memberi perlundingan kepada penjenayah serta macam macam lagi yang pelik yang menang tak masuk akal dek kegiatan pihak polis negara.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).