Wednesday, November 24, 2010

The Gamble Of Early Election

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

ONE of those resilient politicos, whose career I have tracked since the late 1960s when I became a reporter, is the DAP supreme leader, Lim Kit Siang.

I have not bumped into LKS for a long time. That’s because I had stop frequenting Raju’s. LKS was a Raju’s regular. I had since found a couple of good and more seasonably priced Mamak and Indian restaurants in the Petaling Jaya area.

Being a veteran, LKS’s political readings can be considered reliable although he might not often spell them out truthfully for political reasons.

But when he, on Nov. 20, he warned in Kota Kinabalu that the DAP’s political partners (PKR and Pas) and Barisan Nasional should not be too confident in thinking that the results of the next general elections have been mapped out in their respective favour, I believe him.

He was quoted by Malaysian Insiders as saying that both the Pakatan Rakyat (PR) alliance and the ruling BN were labouring under two fatal assumptions based on the recent events.

“It is a great mistake for BN to believe that its hold on Putrajaya is secure and that it could win back the Kedah and Selangor state governments from PR based on its victories in the Galas, Batu Sapi, Hulu Selangor and Bagan Pinang by-elections,” LKS said.

He noted BN leaders were brimming with confidence after reading former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad’s comments that the ruling coalition could retake Kedah and Selangor. (Dr Mahathir was today reported as saying that it wasn’t yet the time to hold a general election.)

The Ipoh-Timur MP and DAP’s adviser said the PR was also at risk if it believed it is invincible and its march to Putrajaya was unstoppable.

“Pakatan Rakyat leaders must immediately take stock of the loss of public confidence in the PR, not only from the setbacks in Galas and Batu Sapi, but also from the internal turmoils and problems inside Pakatan Rakyat parties,” he urged.

“Pakatan Rakyat leaders must urgently address these problems to stop and reverse the erosion of public confidence as we cannot afford to be complacent or take lightly the serious challenge and threat posed by Barisan Nasional whether at the parliamentary or state assembly level,” he stressed.

The Spanner In Pakatan’s Work

THE PKR and, to a lesser degree, the DAP are facing internal problems. Anwar Ibrahim’s leadership of the PKR is being openly challenged by its Federal Territory chairman and the former BN Minister, Mohd Zaid Ibrahim.

Zaid’s status is unclear. He said he was leaving the party on Dec. 16, but the party said he did not have to loiter around. He should just vamos – Spanglish (Spanish-English) for depart quickly. Or as we say in the Malay language, berambus.

The DAP faces leadership struggle in Perak with the victory of cousins Ngeh Koo Ham and Nga Kor Ming over the faction led by V. Sivakumar and a similar bruising battle is foreseen for Selangor.

On the BN side, while the MCA and the MIC are on the mend, the Gerakan is mired in uncertainly with the leadership of Dr Koh Tsu Koon remaining under threat.

There’s also fear the grand coalition may become swollen-headed and offensive following its recent by-election victories. This could put off the voters all over again.

The Achilles heel of the PR is the PKR. The opposition alliance could buckle if the PKR tormentor, Mohd Zaid succeeds in forming his own splinter party before the coming GE. He may draw away the disgruntled PKR members and possibly entice a few from the DAP to join him.

If his party fields a sufficiently large number of candidates, he could draw away some PR votes. There’s a slim chance that PR may accept Zaid’s party or enter into a loose electoral pact to avoid an all out confrontation.

Najib’s “Lucky Number”

ON his part, the Prime Minister, Mohd Najib Abdul Razak, has to be supremely confident and 100 per cent sure that the BN has recovered to think of an early general elections.

Number 11 is said to be Mohd Najib’s lucky number, hence the widespread prediction that he will hold the GE sometime next year.

If he holds the GE next year, this will be the shortest Parliament in history. The current Parliament is just over three years.

Unless he is so very sure that the BN will do better, he is taking an unnecessary risk. On the other hand, waiting for the full term may also pose a danger as the economy could worsen and his transformation plans may not produce the expected results.

So, with the mainstream media and friendly pollsters giving him a high mark for popularity and performance, Mohd Najib may be tempted to call for an early GE to obtain his very on mandate instead of continuing with the mediocre mandate of his predecessor.

Irrespective of when the election is held, one new equation has set in. This has to do with the sudden rise in the number of new voters, presumably young first timers and the change in the media landscape.

There has been a big fall in the following of the pro-BN mainstream media in recent years. Coupled with the rising influence of the new media, it could take the battle for the hearts and minds of the voters to whole new level. Whoever is in control of the new media, could end up with the bonus.

36 comments:

pakbelalang said...

If really want know lucky number the best person to ask is the "First Lady". kah,kah,kah

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir

Ramalan, demi ramalan, demi ramalan, demi ramalan, tetapi yang pasti hanya dalam pemikiran PM sendiri,mungkin ade yang tahu, dan yang pasti hanya Allah sahaja yang tahu segala galanya, kita hanya merancang.

Walaubagaimanepon, "jika kita gagal merancang bermakna kita merancang untuk gagal" oleh itu PM harus menunjukan kepada rakyat ape yang telah dan sedang dirancang akan diteruskan sehingga menjadi kenyataan, dan bukanya hanya sekadar rancangan tergendala yang selalu kita lihat bila menonton tv terutamanya rangkaian astro.

Pada pengamatan, rakyat telah mula untuk mempercayai bahawa kerajaan dibawah UMNO/BN adelah sebuah kerajaan yang berwibawa dan boleh diharap.Dan diharapkan pasukan PM adelah pasukan yang berjati diri dan berdaya juang yang amat tinggi.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Anybody at all naming the government of Malaysia as the government of BN and UMNO is considered a mad person.

And all those who agree with the mad person are all mad.

Wassalam.

ab said...

Salam Dato,



Pilihanraya umum ke 13 `terpaksa' diadakan samaada PM suka ataupun tidak......



PM MASIH BELUM ada kabinet beliau sendiri sejak menerajui kabinet ditahun 2008..itu semua `residual cabinet'.



Keputusan pilihanraya ni macam duit
ada dua muka, kalau tak muka ini tentu muka itu....TAK ADA KEPASTIAN.



Kerajaan pusat dan negeri negeri mesti beritahu rakyat RANCANGAN YANG TELAH DISEDIAKAN UNTUK SETIAP DAERAH diseluruh negara.....
Ahli politk yang `bijak' akan berdebat tentang pro dan contra mengenai rancangan rancangan tersebut...BOLIH KA DIBUAT,TAK BOLIH DIBUAT KA, BATAL KA dll....


`Trend' pemilihan rakyat sudah berubah, kalau kat Jepun LDP kalah,kat USA demokrat kalah,kat ireland `faunna' pun macam nak kalah juga ni...


Kalau BN ni kuat...dinasour dulu lagi kuat...pun dah tiada cuma tinggal tulang.


BN ni disokong ramai dah berpuluh tahun...Stalin dulu pun disokong ramai juga..tapi Soviet Union kini sudah jadi rujukan bacaan dan penyelidikan sahaja.



TETAPI Menteri menteri dan ahli parlimen/Adun baru baru itu setuju ka kalau PRU 13 ni awai?...TENTU ADA BILANGAN TAHUN/BULAN `PERKHIDMATAN' minima....`takda' pencen laa kalau
cepat PRU ni...



KALAU menteri/MP/Adun tidak dapat pencen tentu depa tak kempen untuk pilihanraya....


Kalau mengikut keadaan semasa, parti yang paling `aman' ialah
BN.



Pada pendapat saya BN mempunyai peluang lebih besar untuk menjadi kerajaan pusat lagi, kerajaan negeri tu pulak tak tau laa..., kalau TOK GURU NIK AZIZ asyik mengkafirkan orang, lama lama dia pun pii kut situ juga laa....
Kalau Lim Guan Enng dok tibai melayu saya, lama lama dia dok kat selat tu laa, bolih entah hidup entah `terapung'....Kalau Tan Sri Khalid dok ikut DAP punya `program' dia pun bolih la memohon pekerjaan baru,elok di bank islam...bolih TAK NI?...Dato Seri Azizan pun kena `belajaq' berkomonikasi dengan rakyat biasa yang bekerja sebagai wartawan dan jurukamera....PKR bolih terus berebut `orangnya' untuk bertanding......


Abu Bakar Ab Rahman

pakbelalang said...

BN must gather the right "market intelligence" to be comfortable in the coming election. This time around it is not an easy task to convince the voters to vote for BN since the damage done by Pak Lah was really disastrous. It is very critical to get the right feel at the grassroot level. Jangan kena "main bontot" by getting haprak and HP6 "intelligence" source.

At the same time I wonder whether UMNO is really ready for the onslaught against the oppositions. Watch first timer new voters. They have different ideals in their choice of government. Are Sabah and Sarawak state governments ready for the election or still groping where to start in their asseessment on the ground.

As for me I am "penyokong totok" UMNO dulu, kini dan selamanya .......! Saya tidak berhajat untuk berhijrah kerana saya belum lagi selesa dengan apa yang telah dilakukan oleh pihak pembangkang.

tepok amai-amai said...

Kepada bapak Najib jangan lah terlalu gelojoh hendak adakan PRU 13.Jangan silap langkah macam bapak Dolah itu hari.Kena tengok masa yang sesuai dan tentulah peluang yang cerah.Bapak Najib kena study betul-betul.Kedua soal calon pun bapak Najib jangan pakai tangkap muat lebih kurang sahaja.Kalau dah anti politik wang maka mana-mana yang korup dan aktivis politik jangan di ambil.Bukan semua ketua bahagian dan MKT,EXCO Pemuda,Wanita,PU3 layak untok manjadi calon pilihan rakyat segenap lapisan rakyat.Nak menang dalam UMNO dengan nak menang dalam pilhanraya jauh beza sekali.Bapak Najib kena tapis serapinya.Masa masih banyak untok bapak Najib buat persiapan dan memperkemaskan parti UMNO.Masaalahnya UMNO diperingkat negeri,bahagian dan cawangan masih lagi tidak tentu hala.Mereka urus parti UMNO ini macam pakatan pinggan mangkok dikampung.Inilah peritnya umno kini.Pimpinan bahagian,pemuda,wanita dan pu3 macam tak kisah sangat.Pemuda pula sebok sesama sendiri sahaja.Wanita pula masih dengan cara lama.Apa pun dengan program aspek wanita,gubahan kain tuala,gubahan masakan.Ini bukan cara nak hadapi pilihanraya.PU3 pula lagi mandom.Macam tak ada idea.Ini semua bapak Najib kena ambil kira sebagai penilaian nak buat PRU 13 nanti.Semoga bapak Najib membuat apa jua keputusan yang tepat sekali.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Bilakah agaknya wakil rakyat kita akan merasa mendapat penghormatan apabila dipilih rakyat untuk mewakili mereka.Bertuahlah negara kita jika mereka yang terpilih akan menjalankan tugas seperti yang diamanahkan rakyat. Mereka tidak merancang untuk kekal selama-lamanya dan bersedia berundur jika tidak diperlukan lagi.Mereka tidak menghabiskan masa mencari ketika yang baik untuk mengadakan pilihan raya semata-mata untuk menang.

Pada masa ini mereka menggunakan apa sahaja termasuk unit risikan untuk mendapat petanda bila pengundi memehak kepada mereka.

Bilakah agaknya mereka setanding dengan Presiden Amerika Syarikat contohnya yang akan berkhidmat sepanjang tempoh yang ditetapkan tanpa memikir dengan panjang lebar akan terpilih lagi atau tidak dimasa akan datang.Jika kalah mereka tidak gusar dan meneruskan hidup mereka seperti rakyat biasa.

Bilakah agaknya kita sebagai pengundi menilai seseorang calun mengikut kewibawaan mereka dan mengundi mereka tidak kira apa parti mereka menjadi ahli jika mereka betul-betul berjiwa rakyat.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya

saji said...

Salam Dato' dan rakan pembahas

"The Achilles heel of the PR is the PKR. The opposition alliance could buckle if the PKR tormentor, Mohd Zaid succeeds in forming his own splinter party before the coming GE. He may draw away the disgruntled PKR members and possibly entice a few from the DAP to join him.

If his party fields a sufficiently large number of candidates, he could draw away some PR votes. There’s a slim chance that PR may accept Zaid’s party or enter into a loose electoral pact to avoid an all out confrontation.'

Komen:

Jika keputusan PRU 13 akan datang mengulangi PRU 12 lalu dan parti Zaid memenangi lebih daripada 16 kerusi, maka parti Zaid akan menjadi penentu - parti mana antara BN dan PR yang akan memerintah negara akan datang.

Tidakkah ini yang sedang difikirkan oleh Zaid? Dan tidakkah ini membolehkan Zaid menjadi TPM setidak-tidaknya?

Namun saya tetap dengan andaian saya sebelum ini bahawa pertelingkahan dalaman PKR akan menguntungkan PAS dalam PR dari segi mendapat lebihan agihan kerusi berbanding sebelum ini untuk kawasan luar bandar, khasnya.

Dan jika pertelingkahan melebar kepada parti DAP, maka DAP seperti PKR di atas terpaksa mengalah kepada PAS untuk melepaskan kerusi tradisi kawasan bandarnya pula kepada PAS dengan PAS menerukan rancangannya meletakkan calon Cina atau India di mana sesuai di kawasan tersebut.

saji said...

Sdr ab

Sdr, antara lain, barkata, Kerajaan pusat dan negeri negeri mesti beritahu rakyat RANCANGAN YANG TELAH DISEDIAKAN UNTUK SETIAP DAERAH diseluruh negara.....
Ahli politk yang `bijak' akan berdebat tentang pro dan contra mengenai rancangan rancangan tersebut...BOLIH KA DIBUAT,TAK BOLIH DIBUAT KA, BATAL KA dll....

Cadangan sdr baik. Tetapi tidak akan didengar oleh kerajaan UMNO/BN kerana itu senjatanya yang paling berkesan bagi memenangi undi rakyat Malaysia yang, padanya, sudah diajar tidak segan menerima rasuah projek ketika PRU dan PRK!

Anonymous said...

Dear Datuk AKJ,


"Vamos" is a very interesting word especially when it sounds like the malay word "berambus" or "berambos". Is it a new word? I tried to look for it in the Oxford dictionary but can't find any. Or are you trying to be like the ex-Alaskan governor, Sarah Palin who invented the word "refudiate". Haha

Another thing Datuk,

It is not V.Sivakumar the ex-Perak Speaker the Ngehs are fighthing with but it is the Ipoh Barat Member of Parliament, M.Kulasegaran and Pasir Pinji's ADUN, Thomas Su. Another battle among political warlords so to speak. Kula will be systematically phased out of Perak's DAP politic similar to what is happening to Batu Gajah's MP Fong Poh Kuan.

Another hot battle looming in the future between the "sepupu-sepapats" and the "anak-beranaks" as both parties have their own choice of candidates for the Perak's parliamentary seats.

This is DAP's politic for you. Theirs warlord politic is at par or maybe worst then UMNO's. Don't believe me? Try ask Wee Choo Keong, Kerk Kim Hock or Lee Lam Thye lah.

As per UMNO in Kedah. The state will be back to UMNO and BN if Mukhriz is to be appointed as the State Chief. Hands down! But, again... warlord politic plays different tunes. Bukan sahaja semua UMNO ADUN mahu jadi MB tetapi Ketua Bahagian pun juga! "Rakyat biasa" won't understand this and so do I.


AMOS
1/2010

OKJ said...

Salam DAKJ

Talking about opposition politicians, their expertise is talking and spinning. For example, when they won in Sibu recently, they confidently mention that their objective to concur Putrajaya is inevitable. However, when they lost in two latest by-election, they spin the statement saying that both parties have to be careful and anything can happen.

When they open their mouth, it can be so alluring and enchanting especially to ladies and as a result, few of them have few girlfriends and wives, including a beautiful Cambodian wife. Devoutly, I think and my free advise is, don’t trust them because their statement can change instantly like Maggi Mee.

Discussing about the magic date, the most famous is 16 September with the slogan of, we have the numbers. Then, it came out to be a liar. Unfortunate for the people of Malaysia, we still have few citizens who believe in and even so, give full support to the chief liar. I think those Malaysian citizens probably need to take an IQ test to detect Mr. Bean Syndrome. If we can detect and diagnose early, we can offer proper prompt treatment according to their IQ level. Last but not least, prevention is better than cure. TQ.

pakbelalang said...

Abdul Hadi berkata, Umno perlu bersikap terbuka menerima kekalahan dan tidak mencari helah untuk terus berkuasa macam di Perak tahun lalu.

“Parti yang memerintah kalau menghadapi masalah kenalah berundur, beri peluang kepada kita untuk memerintah,” katanya.

comment:

Kan dah bagi peluang memerintah kerajaan Trengganu tapi hanya dapat bertahan sepenggal sahaja. Lepas tu apa dah jadi? Melopong dan terlopong !!

Pasal apa tak boleh bertahan? Tepuk dada tanya selera. Nak salahkan BN. Itu je lah yang boleh di salahkan dan tak mahu menerima bahawa kekalahan di Trengganu adalah kelemahan parti PAS yang memerintah ketika itu.

Cermin cerminlah diri!!

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

"Certainty? In this world nothing is certain but death and taxes."

Benjamin Franklin

What we need is a strong and stable government be it BN or PR.

BN wont get 2/3 majority at this point of time.

Simply because of a misplaced sense of superiority.

tq

langitbiru said...

Salam Tok,

Dulu, PRU12, seorang Professor Feng Shui kata, nombor kegemaran Pak Lah 13 ada kelebihan. Tup tup, Pak Lah 'tersungkur'.

So, satu yang saya pasti dan yakin, kalau Najib rancang ikut nombor kegemarannya, beliau akan jadi macam Pak Lah!! He he

Ingat di PAU2010, Najib kata tahun 2011 bukan sebarang tahun, tahun yang special!!

Anonymous said...

Najib kena naik haji kot..

baru leh dapat ilham untuk tarikh pilihanraya mcm Taib Mahmud cakap..

tapi dah terlambat untuk musim haji ini...boleh cuba tahun depan.

minah ronggeng

abdullahngah said...

Saya yakin dan percaya Datuk Seri Mohd Najib Razak akan ikut terlunjuk Tun Mahathir Mohamad, hatta mengadakan pilihanraya umum ke 13 nanti.

Mengapa saya berkata demikian? mengapa tidak? Tun Mahathir menyembelih Anwar Ibrahim melalui ke liwat mengusung tilam ke mahkamah.

Najib cua menyembelih Anwar melalui ke liwat 2 yang sedang dalam perbicaraan yang seakan jelas akan memenjarakan semula bakal perdana ke penjara Sungai Buloh.

Tidak lama dahulu, Tun Mahathir pernah nyatakan bahawa pilihanraya umum baik diadakan sekarang.

Hujjahnya, UMNO/BN kini sudah mendapat 78 peratus sokongan, maka baik diadakan pilihanraya dan akan mendapat kemenangan lebih baik berbanding sebelum ini.

Dua tiga ini, Tun Mahathir menyatakan kurang baik untuk mengadakan pilianraya umum.

Hujjahnya,mungkin sokongan rakyat kepada UMNO/BN menurun balik ketahap kritikal. sebab itu pilihanraya umum tak harus diadakan.

Pandangan Tun Mahathir kadang kadang ada baiknya tapi kadang kadang banyak punahnya.

Zaman beliau memnerajui UMNO, umno diharamkan. Nasib baik MCA tak belok. Kalau tidak nahaslah tapak perdana menteri pada orang Melayu.

Sehubungan dengan itu Najib kena fikir seribu kali fikir, kerana ikut jangan sebarang ikut, nanti akan membawa padah yang menyesal tak sudah.

Beliau tak harus setuju dengan hakim yang akan memutusk dan hukuman penjara semula terhadap Anwar,kerana ini akan muncul semula gelombang reformasi ke 2 yang barang kali lebih buruk berbading sebelum.

Kalau Anwar dipenjara mungkin akan berlaku tsunami ke 2 yang lebih buruk yang barangkali akan mengakibatkan umno/BN hancur lebur.

Anonymous said...

hukum alam tidak akan berubah iaitu yang menang akan kalah dan yang kalah akan menang silih berganti,nasib umno/bn pun serupa juga,tanda2 umno/bn akan kalah makin banyak.tunggu tanda besar saja tanda kecil dah kelihatan terang.walau kita sayang tara mana pun kat umno ,umno satu hari akan hancur dan meninggalkan kita juga.ridha saja lah.
zmy
zmy

Anak kedah said...

Ybh Dato,
Kalau najib nak buat election dalam jangka masa terdekat ini kena fikir banyak kali.Jangan kata orang tua-tua kita jangan bila dengar guruh dilangit air dalam tempayan di curahkan.Suasana politik di Malaysia kadang-kadang macam guruh.Tapi hujan tak menjadi pun.Dato, misalnya di Kedah UMNO belum mantap lagi.Pemimpin UMNO diKedah nampak cukop lemah dan tak bermaya.Pemimpin yang ada pun lansung tak berwibawa sebagai pembangkang dalam kerajaan PAS Kedah.Kalau Najib buat pilhanrayalah waktu terdekat ini alamat Kedah akan berada di takok yang cemas dan lemas diatas darat bukan dilautan.Naijb kena waspada betul-betul jangan ulangi kesilapan yang Pak Lah buat dulu.Malang sungguh Dato negeri Kedah kita cukop lakeh para pemumpinnya.Dimana silapnya kita pun tak pasti.Agaknya kerana ada kuasa beli jawatan.Rasanya kesian pada UMNO Kedah yang nampak taringnya lagi.Apa pun segalanya terserah pada kebijaksaan Najib sebagai peneraju UMNO/BN dan Kerajaan kin.

husin syedmohamad said...

1/ Early election is a gamble, although PM might based on information and inputs from various sources.
2/ Nobody can really forecast the younger voters inclination. They can change overnight. BN will still win , as PR will not be able to garner at least 70% votes to capture 50% seats.
3/ BN will have problems if they are unable to garner more seats than PRU 12.
4/ The decision should be based on data and not on lucky numbers. I do not think we like anyone to govern the country by resorting to feng shui, dukun and so on.

JKA said...


raja2u said...
Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Bilakah agaknya wakil rakyat kita akan merasa mendapat penghormatan apabila dipilih rakyat untuk mewakili mereka.Bertuahlah negara kita jika mereka yang terpilih akan menjalankan tugas seperti yang diamanahkan rakyat. Mereka tidak merancang untuk kekal selama-lamanya dan bersedia berundur jika tidak diperlukan lagi.Mereka tidak menghabiskan masa mencari ketika yang baik untuk mengadakan pilihan raya semata-mata untuk menang.

Pada masa ini mereka menggunakan apa sahaja termasuk unit risikan untuk mendapat petanda bila pengundi memehak kepada mereka.

Bilakah agaknya mereka setanding dengan Presiden Amerika Syarikat contohnya yang akan berkhidmat sepanjang tempoh yang ditetapkan tanpa memikir dengan panjang lebar akan terpilih lagi atau tidak dimasa akan datang.Jika kalah mereka tidak gusar dan meneruskan hidup mereka seperti rakyat biasa.

Bilakah agaknya kita sebagai pengundi menilai seseorang calun mengikut kewibawaan mereka dan mengundi mereka tidak kira apa parti mereka menjadi ahli jika mereka betul-betul berjiwa rakyat.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya

10:47 PM


Pakcik, ko tak baca paper ke? Ingat Presiden Amerika tu takde yang sapu masuk poket ke? Haliburton? Ring a bell? Anyone?

Abjektif said...


Anonymous said...
Dear Datuk AKJ,


"Vamos" is a very interesting word especially when it sounds like the malay word "berambus" or "berambos". Is it a new word? I tried to look for it in the Oxford dictionary but can't find any. Or are you trying to be like the ex-Alaskan governor, Sarah Palin who invented the word "refudiate". Haha

Another thing Datuk,

It is not V.Sivakumar the ex-Perak Speaker the Ngehs are fighthing with but it is the Ipoh Barat Member of Parliament, M.Kulasegaran and Pasir Pinji's ADUN, Thomas Su. Another battle among political warlords so to speak. Kula will be systematically phased out of Perak's DAP politic similar to what is happening to Batu Gajah's MP Fong Poh Kuan.

Another hot battle looming in the future between the "sepupu-sepapats" and the "anak-beranaks" as both parties have their own choice of candidates for the Perak's parliamentary seats.

This is DAP's politic for you. Theirs warlord politic is at par or maybe worst then UMNO's. Don't believe me? Try ask Wee Choo Keong, Kerk Kim Hock or Lee Lam Thye lah.

As per UMNO in Kedah. The state will be back to UMNO and BN if Mukhriz is to be appointed as the State Chief. Hands down! But, again... warlord politic plays different tunes. Bukan sahaja semua UMNO ADUN mahu jadi MB tetapi Ketua Bahagian pun juga! "Rakyat biasa" won't understand this and so do I.


AMOS
1/2010

3:49 AM


Biasanya State Liaison Chief ambil dari kalangan ketua bahagian. Biarlah jangan upset kan arrangement tuu. Yang nak bergerak kempen pilihanraya nanti jentera bahagian jugak. Mukhriz is a promising leader. Masa dia akan sampai. Dia muda lagi. Duduk dalam State Liaison Committee pun baik untuk belajar silat kuntau politik tempatan. Dapatkan kepercayaan pemimpin tempatan dahulu. Begitulah cara berpolitik bijak.

Mustapha Ong said...

Salam Sdra AKJ,

I think we can read PM Najib's mind and that PRU13 could be held between July - November 2011. I don't think it is too early for Najib to call for a fresh mandate based on certain political and economic considerations.

A new mandate will enable Najib to form a cabinet with younger and more capable Ministers in order to execute the economic transformation programs in the next 5 years. It's also an opportunity to phase out the old and recycled faces in the present cabinet from UMNO and other BN component parties.

I also think that the present power struggle in DAP and PKR will effect the winning chances of the opposition, if GE is called within the next 10 months. There is nothing to stop Zaid Ibrahim to from a new party if he can gather enough support from the young professionals, who will be a factor in the outcome of the next GE.

ahmad akhiri alkhosari said...

Masaalahnya Datok Kadir ialah pengundi muda sama ada melayu,cina india dan yang lainnya.Kementerian Belia nampak banyak sangat manjakan Pemuda UMNO sahaja.NGO belia tiada sentuhan.Kalau ada kena melalui Pemuda UMNO sahaja.Begitujuga dengan ppendundi wanita.Nama sahaja Kementerian Wanita dan Kelauga yang menterinya dato Shahrizat.Dia terlebih tumpu pada Wanitanya sahaja.NGO kaum ibu yang lain sekadar menjilat jari.Cukopkah dengan undi wanita UMNO dan PU3 untok undi memenangkan BN nanti.Dato Najib kena tengok sendiri dengan lebih dekat akan hal ini.Program beg sekolah,pakaian sekolah,hamper makanan sekadar penyeri politik sahaja.Dato Najib dan TS Mahyudin kena lihat secara meluas golongan pertengahan atasan dan rakyat marhein yang lain.Laporan dan tindakan kena seiring dan berkesan.Karenah pemimpinan UMNO tempatan pun satu hal yang memburokkan keadaan.Ini tak termasuk cerita dari komponen lagi.Ini baru bab cerita UMNO yg menjadi tulang belakang BN.Memang betul jadi gamble kalau nak PRU 13 nanti.

affendi hussain said...

Salam Dato'..

For me the recipe for any political party to remain in power is very simple..

1)JUST DELIVER WHAT YOU HAVE PROMISED..where's our NKRAs, SELCAT, anybody??

2) KNOW YOUR TARGET - do not generalized..hit the bull's eye not your eye..you'll be blind apart from making a hole for your brain to drain!

3) TREAT PEOPLE THE WAY YOU WANTED THEM TO TREAT YOU..

4) STOP ALL THE STUPID TYPICALITY- to keep on doing a same thing and yet expecting a different result is stupid and wasteful..

Gambling, fortune telling, number believing are Haram..stop paving these khurafat practices trailing to the road to jahannam..its all about proper assessment, planning, and execution for results..

only idiot bypass their brain to use the shortcuts..

("/)

affendi hussain said...

Dato',

Kalau betul PRU13 nak buat, mesti buat dlm bulan Mac dan ke atas..

Bulan Mac Petronas bayar royalti, dividen, cukai etc. kpd kerajaan... 40% income dah dapat..

p/s: Parti Kelam Ribut - PKR is just like the soap in Pakatan Rakyat..so lubricating, greasy, sleek.. only soap can mix oil and water together..
hmmm.. the BN artillery really targeting the PR Achilles..

("/)

pakbelalang said...

Abdullahngah,

Sdra kata, "Kalau Anwar dipenjara mungkin akan berlaku tsunami ke 2 yang lebih buruk yang barangkali akan mengakibatkan umno/BN hancur lebur.

hukuman penjara semula terhadap Anwar, akan muncul semula gelombang reformasi ke 2 yang barang kali lebih buruk berbading sebelum."


comment:

1.Anwar tidak lagi menjadi fakta utama untuk menentukan tarikh PRU13.

2. PKR dan Anwar tidak relevent lagi.

3. Pendedahan seorang peguam bernama Zaid bin Ibrahim tentang pembohongan, penipuan dan sikap "kuku besinya" telah memberikan tamparan hebat kepada Anwar dan sudah cukup menghakis kepercayaan rakyat terhadap PKR kecuali segelintir "hard core" bermatian menyokong Anwar tak kira apa terjadi.

4. Pandangan mengatakan "reformasi" ke2 akan berlaku jika Anwar di penjarakan atas kes liwatnya tidak lagi boleh dibuat sebagai alasan untuk memberontak.

5. Slogan "reformasi" dah basi kerana rakyat telah dapat membuat kesimpulan bahawa slogan ini hanyalah slogan "tong kosong". Ketika ini slogan "transformasi" adalah lebih bererti lagi sungguhpun ada yang mempertikaikannya.

6. Masaalah Najib ialah masaalah dalaman UMNO iaitu masaalah credibility segelintir pemimpin-pemimpinnya yang pada pandangan saya masih lagi bersikap "Umnoputra". Selagi serpihan pemimpin-pemimpin ini tidak di humbankan keluar ianya menjadi beban kepada Najib untuk meraih semula sokongan dari rakyat.

7. Persepsi rakyat masih menebal lagi bahawa UMNO masih belum lagi balik kepangkal jalan.

8. Mengenai diri Najib, saya rasa beliau nampaknya sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk mengimbangi dan memperbetulkan persepsi rakyat tentang kedudukan UMNO masa kini.Ini tidak semudah boleh dilakukan dengan sekelip mata kerana "makhluk perosak" telah hancur leburkan kepercayaan rakyat terhadap UMNO.Hanya masa akan menentukan.

9. Jadi fakta utama untuk Najib selesa mengadakan PRU 13 ialah "masa". Nampaknya masa tidak menyebelahi Najib.

10. Analisis Tun Mahathir tidak boleh diketepikan langsong. His wisdom must be taken into consideration when making critical decision such as having the right timing to call for election.

11. Secebis pandangan yang tak seberapa dari saya.

mekyam said...

sorry to go off at a tangent, tok scribe...

but that's really an intriguing connection you brought up between "vamos" and "berambus".

incidently "vamos" is "let's go" -- or more colloquially, "let's beat it" -- in both spanish and portuguese.

in other words, "vamos" is more of an imperative rather than the directive that "berambus" is.

but given the closeness in sense, what's the odd that it isn't a portuguese loanword that underwent a slight shift in meaning upon entering the malay vocabulary... :D

A KADIR JASIN said...

Debaters Mekyam and Others,

1. My generation learned the term "Vamos" and used it as let's go or go away from the cowboy movies back in the 1960s;

2. We also used the term "nincompoop" to describe a silly, foolish, stupid person or when we behaved like one;

3. So were "comprende", "adios", "amigos" and so on from the movies.
And if we watched the American 2nd WW movies, we learned german words like "kaput"and so on.

Thank you.

Anonymous said...

Salam Pakbelalang dan Abdullahngah, sah semayang Suboh ka? Saya dak lagi.Lepas buat komen ni, Insyaallah semayang. Saya nak kata satu saja, Anwar dengan Zaid macam bertemu buku dengan ruas. Sama-sama gila bayang, sama-sama rasa depa saja yang betoi. Depa saja yang pandai.Tapi depa dua-dua kaya Tok.

Padan muka. Anwar terima Zaid macam tatang minyak pasan. La ni minyak dah tumpah kena tangan. Menggelapiar macam cacin atas simin. Zaid dah kudakan Pak Lah orang Penang. Dia nak kudakan Anwar pula. Anawar desperado. Dia main angkut muat saja.

Dua-dua sama saja tok.

Kamjat Penang

jab sp said...

Dato'
Seronok melihat "perbahasan" antara Abdullah Ngah dan Pak Belalang,dua pembahas tetap dalam setiap catatan Dato'.
Saya menyamakan Pak Belalang semacam Nazri Aziz,walaupun adakalanya ulasan beliau menampakkan hendak membetulkan UMNO yang telah lari dari perinsip UMNO sebelum 1998,beliau akan mempertahankan UMNO yang bertunjangkan Tun M dan Najib sebagai pelaksana walaupun ada ketikanya hujah beliau adalah hujah saduran dari mereka yang melihat politik untuk memboncitkan perut sendiri.
Menjadikan kata kata Zaid Ibrahim sebagai rujukan amat memeningkan kepala saya,apakah standard individu Pak Belalang yang selama ini hujah hujahnya kerap menarik perhatian saya.
Anwar pembohong dan bla bla bla diungkap olih Zaid Ibrahim tetapi bila ungkapan ini dikeluarkan?.Kenapa setelah tidak diperlukan dalam PKR baru ungkapan ini dilontarkan."Kanyiak" sangatkah Zaid Ibrahim dalam politik sewaktu beliau berhijrah kepada PKR sehingga gagal mengesan keburukan Anwar yang senada dengan Pak Belalang amat burok tingkahnya.
Ternyata bodohkan manusia lain yang hampir meranapkan UMNO-BN pada PRU12 dulu.
Sebaim sahaja ulasan kegagalan Hadi mempertahankan Terangganu diulas olih Pak Belalang,gatal tangan saya untuk campur tangan.Namun saya sabar demi menghurmati pendapat individu yang mungkin ada pendapat tersendiri yang kadangkadang amat saya hurmati.
Gagal membedakan pertukaran ROYALTI dan WANG IHSAN yang digunakan sebagai hak bapak UMNO dengan membelanja kearah menarik pengundi bahawa PAS Terangganu tidak mampu untuk mentadbir adalah punca utama seseorang melihat UMNO begitu istimewa.
AbdullahNgah,sebagai seorang yang mungkin ada sedikit simpati pada PAS,PKR yang sering diabaikan hak dalam negara yang dikatakan mengamalkan sistem maha bebas ini,saya bersama anda amat gembira jika ada banyak lagi pembahas macam Pak Belalang kerana dengan adanya mereka ini,percayalah jika ada beribu postmortem kegagalan UMNO-Bn dalam PRU12 yang dilakukan,ianya tidak ada guna seduit pun kerana penyokong UMNO bertaraf intelektual akan tetap dengan slogan UMNO tidak pernah ada keburukan dan sikap mereka ini amat baik untuk Pakatan.

Hanezam said...

Dearest Datuk,

I think between now and the near future both Anwar/PKR and Zaid are losing their popularity and the confidence of the young and the not-so-young voters. And it is quite wrong to say that Zaid is enjoying significant support from young professionals. Carrying on with the present mandate for some more time will work in favour of BN as I reckon it will provide ample time for Anwar and Zaid for self-destruction. PKR’s and Zaid’s supporters were formerly BN/UMNO supporters and they will ultimately come back to UMNO/BN.

On the other hand the Malay masses are more concerned with these issues (among other), the answers to which BN should take heed, as the answers should become determinants of BN’s coveted win in the next GEs:-
1. Whether in their minds the present government has taken satisfactory measures to curb/eliminate corruption and punish corrupt government officers;
2. Whether the government themselves have answered all allegations of corruption and lavish spending of public fund against them to the people’s satisfaction;
3. Whether the present goverment has promising plan to eliminate corruption and not indulge in any more unnecessary spending should they win the next GEs;
4. Whether the government is shaky in their stand regarding racial issues and preservation of Malay privileges; (I hope after the last PAU,this issue has been resolved);
5. What is being done to fight alarming increase in crime rate in urban areas.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Sdr JKA saya hormati pendapat saudara. Isu yang dibincang tidak mengenai buruk baik akhlak wakil rakyat. Baik buruk perilaku seseorang seseorang pemimpin akhirnya akan ditentukan pengundi.Begitu juga dengan politik Amerika Syarikat ditentukan oleh rakyat Amerika sendiri.

Yang menarik perhatian saya melalui serba sedikit pembacaan yang saya buat adalah ahli-ahli kongres dan senet Amarikat biasanya berbahas atas isu dasar dan jarang mengenai soal peribadi lawannya.Mereka juga membuat sesuatu mengikut jadual yang telah ditetapkan dan tidak mengikut cita rasa masing-masing.

Selain dari itu saya tidak bersetuju dengan kebanyakkan dasar Amerika Syarikat terutama yang berkaitan dengan dasar mereka terhadap beberapa negara Islam.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

pakbelalang said...

jab sp,

Saya hormati comment anda dan ambil nota. terima kasih.

Iskandar PT said...

Salam Dato',
Tun DM kata BN akan menang lebih besar berbanding PRU 12, itu mungkin tepat sekirannya huru-hara dalam PR seperti DAP dan PKR benar-benar wujud sepertimana di war-war kan oleh media-media BN.
Sekiranya perkara itu tidak tepat seperti yang di war-warkan hanya opera mini oleh PR, BN mungkin akan kehilangan lebih besar dan lebih teruk lagi akan kehilangan Putrajaya.
BN mempunyai kelebihan apabila dapat menggerakkan semua agensi di bawahnya untuk mendapatkan maklumat lebih tepat tentang sokongan pengundi berbanding PR yang hanya mungkin mendapat maklumat tentang 4 buah negeri yang dikuasainya sahaja.
Sekirayan BN dan PR bertanding diatas lantai yang rata , kemungkinan salah satu terpaksa membentuk kerajaan dengan menarik salah satu komponen seperti yang terjadi di Australia.
Sekiranya sejarah diambil kira, BN akan menang lebih besar kerana setiap PM yang baru mempunyai kelebihan seperti mana TDM, DSAAB tetapi pengundi mampu menukar sejarah dengan tidak memberikan kelebihan pada PM ke 6 setelah melihat prestasi PM ke 6 .

Wallahualam..

melayu kecewa said...

Salam Dato' yang saya hormati.

Pada pendapat saya. Sama je the current administration with the previous one.

Memang yang di war-war kan cukup bagus. pemberita yang dahulunya kritikal sekarang dah senyap dan ada lagi yang memuji.

Tapi hakikatnya hidup rakyat masih lagi susah. Satu pembesar kata harga minyak tak naik tahun ni tapi dah naik hari ni. Sama ada rakyat kena tipu ataupun terlalu ramai sangat menter-menteri sampain tak dak kata sepakat, wallahu alam.

Yang pastinya, saya akan daftarkan undi protes saya sekali lagi pada PRU akan datang.

tokman said...

PRU13 is going to be a very differnt ball game then previous GEs as majority of voters are now more matured and intelligent. They are very well aware of the current political situations and the 'colours' of the state and federal representatives that they voted in PRU12. So the trend of votings for PRU13 will not be based on political parties but on individuals.....the rakyat want representives they vote to be reliable, honest and not corrupt. So whether we have an early election or later will not have any bearing on the outcome on the results of the elections as the rakyat want to see more 'adults' representatives rather then 'children' (seen right now) debating at our State legislatures and Parliment!

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).