Saturday, October 29, 2011

Fake Liberalism of the WOLs


A. Kadir Jasin

(If you are commenting “anonymously”, please state your name/pseudonym at the beginning and end of your comment. Thank you.)

THE PROBLEM with the majority of Western-Oriented Liberals (WOLs) and their opposition compadres is, despite their claim to moderation and openness, they are actually pretty intolerant and easily provoked.

While they reserved the right to say whatever they like and damn whomever they choose to, they do not want to listen to opposing views and hate being opposed.

That was the key motivation in their condemnation of the Malay-based non-governmental organization Perkasa and the former IGP, Abdul Rahim Noor  as “fascist monsters.”

The sin of Perkasa is it speaks up for the non-partisan Malays. In recent years, whoever speaks in favour of or on  behalf of the Malays are viewed with suspicion and disdain. Very often they are branded racists and rightists.

Even the Deputy President of a Malay party was condemned when he said he was Malay first. What good is a Malay party (like Umno) if it does not believe in being “Malay first”?

What is so terribly wrong for Abdul Rahim, while speaking at the Perkasa Annual General Meeting on the Deepavali Day, to liken the rise of human rights movements to communism decades ago?

Human history had seen the rise and fall of countless movements and ideologies, and until today, people still make all kinds of comparisons and analysis about them.

In essence, Abdul Rahim was comparing the tactics used by the human rights movements to those of the communist and their effects on society.

Let’s face it, not all civil society movements that are now riding the human rights crest, have much to do with the good of human race as a whole. Many have their own narrow inclusive agendas that, in some instances, infringe on the rights and sensibilities of the majority.

The Malaysian Insider news portal on Oct 28 reported that “federal opposition” had branded Perkasa and Tan Sri Abdul Rahim Noor “fascist monsters” after the former IGP likened the rise of human rights movements to communism.

What’s so wrong about that? Did communism not swept much of the world in the post-colonial era and is still embraced by more than two billion people today?
The very same people who distrust the Government and frown upon its alleged victimization of civil society movements are now saying that the Prime Minister, Mohd Najib Abdul Razak, “must immediately put a stop to this fascism movement (sic).”

They even urged him to openly condemn the former IGP and Perkasa if he is sincere about his political transformation programme.

The cry-babies quoted by Malaysian Insider for wanting the Prime Minister’s executive intervention included the DAP publicity chief , Tony Pua, and  PKR vice-president Nurul Izzah Anwar.

I think, these great defenders of human rights and freedom should fight their own battle instead of trying to implicate the Government in their attempts to muzzle opposing views. I say, go fight Perkasa and Abdul Rahim yourself!

This is a free country, though people like Pua and Nurul Izzah (I hate to pick on her. She’s like “anak” to me. But she’s now a grown-up and an MP), think otherwise.

So, who are they to say that the views of Perkasa and Abdul Rahim are archaic, irrelevant and misguided?

No views and ideas are archaic, irrelevant and misguided if the people believe them and, I think, there are enough Malays out there who do.

What tragedy and what monsters are they talking about when there are non-Malay organizations in this multi-racial country of ours that fight exclusively for the rights and well being of the their own bangsa?

Of course, in the eyes of these pseudo liberals, whatever organizations and policies that favour the majority Melayus are archaic, irrelevant, misguided and monstrous.

Perhaps they do not realize that it is their constant mocking of things Malay and Islam that has given rise to these so-called archaic, irrelevant, misguided and monstrous Malay rights groups.

Maybe some Malays no longer believe in political parties and partisan politics. Maybe they too are becoming more like the Chinese who depend as much on their NGOs as they do on political parties that claim to represent them.

This is the poser that Umno, Pas and the Malay caucus of PKR may want to think about. Why do Malays joined Perkasa and attended “defend Islam” rally in Shah? 

Maybe in their minds, they think that these Malay/Muslim parties are no longer committed to fighting for them and their religion.

And don’t tell me it is archaic, irrelevant, misguided and monstrous when the Malays protect and demand their rights, but fine when other races do the same. It takes two to tango. Comprende? Ada erti ka?

40 comments:

cangkul said...

Salam Datuk,

Nampaknya mereka mahu orang Melayu hanya diam dan menanti apa dan bagaimana nasib kita di beberapa tahun lagi. Menyuarakan pendapat dan mempertahankan hak serta kepentingan Melayu sudah dilebel perkauman. Ironinya sebab Melayu masih belum sedar malah ada yang turut berpendapat demikian.

johan5150 said...

your argument is based on fair starting point.if for years,BN(and whoever that remind them of BN) lied,steal,crony,zalim,kill,showoff
and so on,people want change.that means REJECT BN.

the only alternative is PR.if there
are other alternative,why not.

WOL,DEMOCRACY,NGO,BERSIH..all are
excuse but datuk,I THINK YOU ALREADY KNOW THAT.

ab said...

Salam dato,


Minta maaf ya dato....bahasa kampung untuk pseudoliberalists ni mudah iaitu anak haram jadah!.



Depa suka ikut orang barat...tapi otak melayu,cina dan india dari malaysia...PAK TURUT siang malam.



Nanti depa akan ikut doktorin baru barat/eropah...KALAU PINJAM DUIT,PINJAM BANYAK BANYAK,kalau tak mampu bayar,kutuk dan hukum
pemberi hutang(creditors),kutuk dan hukum rakyat sekali,dera rakyat sekali...



TUJUAN MEREKA adalah jelas...


1.To ensure that malays eventually downgrade themselves,until the day where they reluctant to admit that they are malays any more.


2.Let the malays accept that the superiority of multi linguals/ multi ethnic schools until the day where the nonmalays demand to a new national language, bahasa cina ka,bahasa tamil ka,bahasa inggeris ka..any language but bahasa malayu.


3 To ensure the malays enstrange themselves from the `stringes' of religion/ faith until such time the malays REQUEST/DEMAND demolishing of surau,masjid and other religion related structures.


4.To ensure malays dislike `kesultanan melayu' and entually malays demand for removal of
the `ksultanan melayu'.


5.TO ENSURE MALAYS DEMAND for a new constitution.



KENAPA macam begitu modus operandi nya?.


Kerana hampir 70% rakyat malaysia adalah melayu!.


Abu Bakar Ab Rahman

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

There's nothing FAKE in what A Kadir Jasin had penned. Once upon a time in the past, we wud have used *@#+* superlatives to describe the WOLs but not since we practised the 'salam of Bismillahirrahmanirrahim'

Affirmative and thank you, sir.

ALFATIHAH, AMIN

besi said...

setiap org ada pandangannya..
dan tidak semua pandanganya kita akan setuju..

perkasa hendak mempertahankan hak melayu..serius aku tiada masalah.
teruskan berjuang dengan ikhlas.

tapi kebanyakkan NGO semuanya ada proksi kepada parti politik..tidak kira Barisan atau Pakatan. sudahnya kita kena pilih nak sokong Barisan atau Pakatan itu sahaja...

bukan perkara baru..tapi perkara biasa dah sekarang ni..

raja2u said...

Assalamualaikum,
YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.Kadang-kadang saya tertanya mengapa sesetengah dari kita terus melenting apabila sesuatu isu ditimbulkan. Dua dari isu tersebut adalah permintaan Bersih dan Human rights. Dengan berbuat demikian seolah-olahnya kita ada sesuatu yang hendak disembunyikan. Ini menimbulkan reaksi negatip terhadap Negara kita walaupun apa yang hendak kita pertahankan adalah suatu kebenaran. Saya berpendapat cara yang lebih menguntungkan menangani isu-isu seperti ini adalah kita tidak melatah tetapi mengambil tindakan yang positif dengan merujuk setiap perkara yang dicadang dan mengadakan perbincangan dengan mereka yang arif dengan halal dan haram dan kezaliman mengikut ugama kita.Jika ianya bertentangan dengan Al-Qur'an dan Hadis kita tolak serta merta. Jika ianya hanya bertentangan dengan dasar negara kita maka fikirkan semula baik buruknya samada ianya perlu dikekalkan mengikut keperluan semasa. Jika ianya masih diperlukan dan ianya tidak bertentangan dengan hukum Allah kita tolak cadangan-cadangan tersebut dengan tegas tetapi dengan berhemah. Insyaallah lain-lain negara akan mengikuti kita dalam soal kebajikan dan kesejahteraan rakyat.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

Anonymous said...

Western Oriented Liberals (WOL)?

Apa maksudnya? DAKJ jugak produk WOL, tu.

NGO-NGO yang berpolitik tu nak berkhidmat untuk rakyat ke atau diri sendiri?

Tengok latarbelakang mereka-mereka dulu.

Kenapa ramai tu yang kaya-raya dan dan nak jadi calon PRU atau kebanyakkan kontraktor pada kerajaan atau GLCs?

Tak payah cakap berdentum-dentum sangat dan pusing sini sana ingat semua orang bodoh dan tak tau.

Karang semua maklumat dan rahsia dah terbongkar kat internet termasuk pemblog sendiri. Ingat balik tak apa yang pemblog tulis selama ni? Bila dah terkumpul semua maklumat, ingat orang bodoh ke tak tau apa agenda yang tersulit selama ni?


Celik Mata

Anonymous said...

Dato AKJ,
He3..zaman dah berubah, ukuran pun dah guna matric, kita yang dahulu senang kena jual pakai kati. La nie depa jual orang guna pas lawatan.
Bukan apa saja nak maklum kat Dato, pendapat saya la kita (termasuk saya na) dah tua dah. La nie zaman anak muda, Nurul Izzah adalah salah satu darinya.
He..-sender Rakyat Jenny (Jeniang la tu)

Anonymous said...

Tuan Pemblog,

Hak patutnya tiada batas dan tidak pilih kasih? Namun, realitinya ada pihak yang menganggap hanya mereka saja perlu diberikan hak tanpa had dan hanya mereka berhak memilih siapa yang mahu diberikan sesuatu hak itu.

Sikap double standard dalam aspek mengiktiraf hak manusia ini berleluasa di Barat tetapi semenjak dua menjak ini ia melata di sebelah Timur. Contoh ketara adalah seperti berikut:

1. Hak untuk membela bangsa/agama sendiri akan diberikan lampu hijau selagi ianya tidak membabitkan orang Melayu/Islam. Apabila ada pihak membela Melayu/Islam maka hak berkenaan akan diberikan penilaian negatif dan perlu dihentikan yakni diberikan lampu merah.

2. Hak untuk mengkritik mana-mana NGO diberikan lampau hijau selagi ianya ditujukan kepada PERKASA tetapi hak berkenaan diberikan lampu merah kalau sebaliknya PERKASA mengkritik NGO hak asasi.

3. Hak bloger untuk mengkritik waris-waris kepada selebriti politik diberikan lampu hijau selagi ianya tidak membabitkan waris pembangkang tetapi hak berkenaan akan di berkan lampu merah kalau kritikan di tujukan kepada waris-waris pembangkang.

4. Bla, bla, bla

Alpasiku

Rao Lanun-Bahaso said...

Sembah salam Dato Kadir
yahan kal kiya ho kis ne jaana

dengan izin dan berbismillah


Mayapuri Mergastua Tamingsari Menari
(zindagi ek safar)

show original comment:
writ large
like bulging eyes veins popping

picture this:
wols on the prowl
mergastua maya dewana
merseba and mambo king mamba
the king of the jungle
the head honco the rajah
tarzan with long hair white
to his knees fairly tanned
a malay totok kadir jasin
on the tree top

on ley on ley oh
on ley on ley oh

haste gaate jahan se guzar

the little oranutan boy scribbled:

to the scribe with love:
pekak telinga awak tertampar gema
bisikan hati totok keras menjerit
di mayapuri dewana bayan menjelma
geram di hati pena tuah terperit

zindagi ek safar

termaklum jelas jalan coretan
beruk beruk perkasa berlegar-legar
di jalanan berlesen tanpa bertuan
Pua and Nurul Izzah bertegar-tegar

yahan kal kiya ho
hai suhaana
yahan kal kiya ho
kis ne janaa

di di di dii
di di di di
di di di dii
di di di doo
(Here is the song 'Zindagi Ek Safar' from movie 'Andaz (1949)'.
Hindi Lyrics Translation of Zindagi Ek Safar)


(dato tarzan nak bantai sapa sapa go ahead, kata orangutan boy
if you hit nurrul i hit you hard
kata tarzan kepada beruk-beruk perkasa)


Salam Hormat

Pak Ard said...

Perkataan baru bahasa Malaysia untuk drebar dan budak pejabat adalah "amat".Contoh ayat "Suruh lu punya amat bawa kereta mari gua punya ofis", dan Melayu masih tolak ansur, diam diri kerana Perkasa recist.

Anonymous said...

Dalam kamus demokrasi yang sempurna (perfect), PERKASA boleh kata apa dia suka. Manakala Tony Pua dan Nurul Izzah juga boleh kata apa dia suka.

Atas dasar "demokrasi sempurna" Singapura ada kawasan khas di Geylang untuk pelacuran "halal".

Atas dasar "demokrasi sempurna" ada beberapa negeri di USA yang membolehkan perkahwinan sesama jantina.

Tentunya perkara di Singapura dan USA itu tidak dapat kita terima dalam konteks budaya dan agama negara kita.

Maka kita kena adakan garis dan had tertentu dalam amalan demokrasi. Dan ini juga bermakna kita kena mengamalkan demokrasi yang tidak sempurna.

Apakah pula maksud demokrasi yang tidak sempurna?

Dalam perlembagaan, cuma kata demokrasi. Maka siapa yang rakyat nak pandang untuk dapatkan tafsiran demokrasi yang sepatutnya diamalkan di Malaysia?

Nak pandang kepada Lord Reid? Kalau dia hidup pun, saya percaya dia akan kata yang melayu bukan dalam keutamaannya masa mendraf perlembagaan Tanah Melayu.

Maklum saja dalam Suruhanjaya Reid tiada satu orang pun orang melayu. Yang ada, 2 orang British, 1 orang Australia, 1 orang India dan 1 orang Pakistan.

Adakah maksud demokrasi dalam perlembagaan boleh dirujuk kepada tafsiran British, tafsiran Australia, tafsiran India, tafsiran Pakistan atau tafsiran yang digabungkan dari empat negara berkenaan?

Ironinya atas hasil usaha mereka berlima itulah kita jadikan sebagai asas penubuhan negara kita.

Apa nak buat?

Fed Up

awang batuburok said...

Salam sejahtera untuk semua,

Majoriti umat manusia masih terkurung alam "kepompong" perkauman tidak kira melayu, cina, india, iban, kadazan, iban dll.

Ajaran Islam yg diwahyukan melalui Nabi Muhammad SAW sebagai Rasul terakhir, membawa salah satu objektif utamanya untuk mengeluarkan manusia dari "kepompong" perkauman yang sempit yang telah wujud ribuan tahun lamanya.

Apa yang malangnya, kenapa umat islam pada hari ini gagal memimpin manusia yg belum memahami islam untuk memerdekakan diri dari "kepompong" perkauman yg sempit, sebaliknya sama-sama terjebak dan menjadi jurubicara kapada kesesatan minda manusia yg masih belum berjaya mengeluarkan diri mereka dari "kepompong" perkauman tersebut.

Sesungguhnya Islam adalah agama yang memimpin semua kaum dan bangsa dan bukan agama di pimpin kearah kepentingan kaum dan bangsa tertentu.....Yakinlah Islam adalah ajaran yg adil dan menyelamatkan semua kaum dan bangsa yg cintakan keadilan dan kesejahteraan didunia dan akhirat.Sama-samalah kita bermuhasabah sejauhmana kejujuran kita dgn agama Allah tidak kira kita dari kaum/bangsa apa atau dari
parti/pertubuhan apa sekalipun.

Wallahualam.

din klang said...

Salam DAKJ

Minta izin

1.Baik orang Perkasa, UMNO dan penyokong pembangkang biarkanlah mereka meluahkan pandangan, asalkan tidak meminta yg bukan2 seperti suruh tangkap org yg tak sekata dgn mereka atau menghasut hak istimewa melayu dihapuskan.

2.Dengan kekayaan yg mereka ada, kaum cina dan( Melayu yg masih ada maruah walaupun miskin) tidak perlu terlalu bergantung pd kerajaan termasuk mengundi BN. Apa yg mereka mau adalah demokrasi tulin iaitu sebahgian drpd hak asasi mamusia.

3.jangan sekali2 kita persoal semangat Melayu Anuar, nik aziz. Norul Izzah dan pemimpin lain PR apabila mereka mengkritik BN atau proksi BN spt Perkasa. Semangat Melayu dikalangan pemimpin UMNO yg patut dipersoalkan kerana membiarkan rakyat majoriti Melayu masih merempat.

4.Apakah kewibawaan yg ada pd NGO spt Perkasa kalau pemimpin pun terkenal dgn perangai katak, bekas pemimpin UMNO yg tak tau hendak kemana dan bekas polis yg didapati bersalah memukul bekas timbalan perdana menteri.

5.adalah lebih baik kita sebagai melayu menjadi penganut Islam sejati dgn antara lain memperjuangkan hak untuk mendapatkan kerajaan yg lebih baik iaitu yg menghormati pandangan org lain serta tak membazir/memanupulasi perbelanjaan negara sehingga berbillion ringgit demi poket sendiri.

6.tidakkah kita nampak bgm parti2 politik ,NGO dan individu Cina/bukan Melayu tertentu sedang memperkudakan UMNO untuk memiskinkan Melayu?

7.Kepada pemimpin UMNO, hentikan la strategi kononnya mereka saja la yg berjuang pertahankan Melayu dan Islam

Din Klang

aidma said...

Salam...
Betul sangat2 datuk...
Parti2 melayu yg ada pun duk terlalu byk kompromi atas alasan perpaduan n timbang rasa serta jaga hati...
kerana itu koi menyokong perkasa... W/pun Ibrahim tu glamer dgn isu lompat n survive, koi sokong kerana hala tujunya... nak harapkan parti melayu, maaf x berapa harap...
apabila org lain buat2 apa2 yg memang jelas atas dasar utk memastikan warisan bangsa terjaga x pe belaka... apabila ada org melayu yg nak jg kepentingan sendiri (nasionalis) maka di katakan perkauman, x cukup dgn itu melayu sendri kutuk n baru2 nih istihar sebagai penggalak murtad pulak...
Perenggan akhir datuk tuh memang menusuk kalbu, jijok angin oghe kalte oyak

siut21 said...

Dato'

Sikap segelintir manusia yang suka ikut apa yang barat buat bukanlah baru.

Ianya bukan terhad dalam aspek tertentu malah melibatkan aspek politik, sosial dan ekonomi.

Contohnya, kalau barat gemar makan burger, manusia yang suka ikut apa yang Barat buat akan berubah kepada burger.

Kini, kajian menunjukkan makanan segera dianggap tidak seimbang hingga menjurus kepada peningkatan kes obesiti.

Ini menunjukkan, apa yang barat kempenkan itu pada asalnya memang elok-elok saja tetapi kebanyakannya berakhir dengan bobrok-bobrok jua.

Terbukti juga bahawa Pak turut membabi buta adalah merugikan. Namun, meskipun sudah terhantuk banyak kali, Pak Turut Barat masih tidak terngadah.

Dalam aspek demokrasi/ekonomi juga sama. Mereka yang condong ke Barat memberikan penilaian A plus kepada amalan Barat.

Bukan itu saja malah negara yang amalkan lain-lain sistem (teokratis, sosialis, dsbnya) di goda siang dan malam agar menyertai amalan Barat.

Kini, rupa-rupanya demokrasi dan ekonomi ala Barat adalah tersirat agenda untuk menjadikan Barat sebagai RAJA dan negara dari blok bukan Barat sebagai HAMBA.

Apakah Pak Turut Barat akan bertaubat untuk tidak lagi menjadikan Barat sebagai GURU? Wallahualam.

malaynomist said...

i felt extremely weird when malays openly and proudly washed their dirty linen in public, even on the smallest issues.. perhaps to gain the acknowledgement as 'moderate, modern malays' from non-malays community who themselves have plenty of dirtier linen to be washed (definitely not in public..)

husin syedmohamad said...

Datuk,
1/ Wajar dihormati pandangan sesiapa sahaja walaupun kita tidak bersetuju dengan pandangan mereka.
2/ Bagi yang memimpin NGO atau mana-mana kumpulan speti juga PERKASA, ramai masih kurang pasti kejujutran dan keikhlasan. Adakah kepentingan Melayu, Islam atau kepentingan diri atau dibelakang diri?.
3/ keikhlasan dan kejujuran hanya dapat ditentukan jauh kehadapan , kita memberi sokongan tetapi perahu tidak mampu untuk diundur kebelakang. Dijangka sudah mampu menaikki kapal tetapi perahu pun belum mampu dimiliki.

Orang Kampung said...

Dato: politik,kuasa dan jawatan merupakan hambatan dalam perjuangan hari ini.Bukan kerana rakyat sangat.Bila jadi YB ADUN/Parlimen/Timbalan Menteri/Menteri /MB/CM dsbnya hasilnya lumayan.Mana ada kumpulan ini jadi papa kedana atau miskin lepas menjawat disitu.

Sebab itu masing-masing pakat pulun mengatakan antara satu sama lain tentang tidak betul lawan atau pesaing mereka.

PERKASA boleh jadi tukang proksi politik sahaja.PAS PKR DAP pun apa kurangnya alat proksi mereka.
Oleh itu rakyat kena pandai menilai jangan mudah kena makan gula mereka.Yang baik tetap kena kata bagus.Begitulah sebaliknya kalau tak bagus wajib kena kata tak bagus.

Demam PRU 13 sudah mula panas dan kian rancak.

Terima kasih Dato.

Bulat said...

Dato'
Melayu Malaysia perlukan lebih ramai dan lebih banyak suara macam Tan Sri Rahim Noor supaya dapat menenggelamkan puak pseudo-liberal dan perkauman cina di Tanah Melayu ni. Kalau boleh Dato sendiri pun perlu bersuara kerana Dato ada pengaruh dan suara.
Kita kena lebih yakin kerana tujuan kita bukan merampas dan menindas sebagaimana mereka. Tujuan kita hanyalah menghalang sikap ultra perkauman mereka yang boleh merosakkan keharmonian masyarakat di Malaysia. Itu saja.

Anonymous said...

Tan Sri Rahim should be best remembered for the significant role he played in the laying down of arms by the CPM in late 80's. That saved the government mammoth sum of its budget and the lives of the security forces personnel in the fight against the terrorists.

Communism in Malaysia might have now died and buried. But Tan Sri Rahim's speech at the PERKASA meeting has not come at a better time to warn us of a new dimension of threat faced by the country. At a time when the country is witnessing the mushrooming of human rights groups, and at time when the government has made decision to abolish the ISA.

Being former Director of Special Branch and IGP, his network of intelligence transcended the Malaysian border and privy to sensitive security intelligence which one will not find in text books, magazines, journals etc.

His detractors may not agree with him. Can't blame them. But experiences have shown that the ultimate objective of and the modus oeprandi or tactics applied by human rights groups more often than deviate from that set in their constitution. And as asserted by Tan Sri Rahim, they are likened to communism.

One of its modus operandi is what we often see i.e to hold a street demonstration, and what is supposed to be peaceful initially may easily break into pandemonium once the demonstrators sense the availability of that extra space and opportunity to advance their objective. Mob psychology and dynamic come into play. At the same time, one should not rule out the involvement of unseen hands including those from abroad.

We have seen how countries were overthrown albeit through extra-parliamentary and unconstitutional means.

Can peace loving Malaysians afford this ?

ZMS

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir

Tamadun Timor dan tamadun Barat, kedua duanye selalu tak sehaluan.

Barat mengaku bahawa mereke lebih baik dari Timor, kerane mereka adelah pengkaji dan pemikir dan mengutarakan model baru perundangan dan model ekonomi.

Di Timor mereka yang menjadi pemikir dan pengkaji selalu menjadikan Barat sebagi model ikutan, sedangkan mereke mencedoknya dari Timor dan memusnahkan yang asal.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

Once they thought the so called cyber world,freedom of expressions,human rights and what not would be to their advantage.And it was as the nation stunned with allegations.They nearly got it.

In their eagerness to tell the truth,a few overzealous idiots push their luck too far.In the end,half truth and total lies is the name of the game.What goes around starts to come around.

What they forget,on a level playing field,any actions will invite equal reactions.In fact the reactions spells doomed due the resources available at their opponents disposal.

To the malays,we must not forget the challenges a head,plenty of Si kitols around..as the saying goes..

There's nothing more dangerous than a useful idiot.

tq

Erniceda said...

Dear Malaysian Malays


I am interested to write about the Malays of Singapore in comparison to the Malaysian Malays now. By the way, we still have our Sultan in Singapore, but, he had been reduced to just a mere citizen, nothing more. It is sad, isn’t it? No doubt Raffles bought over Singapore (at just a pittance mind you) from the then Sultan and now, looking at the predicament of the real Tuan Tanahs of Singapore, one wonders if the same fate is going to befall to our fellow brothers and sisters in Malaysia. Wake up please, MELAYU!

Isn’t it enough that you lost Singapore? Batu Puteh? Even right now, our brothers and sisters in Patani are fighting to get their homeland back. There is a lot of bloodshed there, do you all want the same thing to happen in your own Tanah Air Tercinta? To those Malays who have not woken up yet, do you want other people from faraway lands to take control of your Tanah Tumpah Darah and having places like Tamil Nadu and Beijing as their ‘kiblat’? Where is your Malay dignity?

For us in Singapore,....

Erniceda said...

Dear Malaysian Malays,

For us in Singapore, the day Malaysia falls to other people other than the Malays, then it is going to be the saddest day for us. Melayu Nusantara akan menangis hiba. No Tanah Melayu means No Melayu. Hilang lah Melayu untuk selamanya. The Chinese have China, the Indians have India, what about the Malays? Bukankah Tanah Melayu ini untuk orang Melayu?

Looking at the brouhaha......

Erniceda said...

Dear Malaysian Malays,

Looking at the brouhaha in Perak whereby a DAP politician recited a Quranic verse, I was not surprised at all. This political party, which is also an arm of PAP in Malaysia used this tactic not without purpose. In fact this is an intelligent way of getting votes from gullible Malay brethrens. Ladies and Gentlemen of Malaysia, Lee Kuan Yew was no different. He speaks fluent Malay and he can write in Jawi better than the Malays themselves. All his children learnt Jawi. It is just that to get to your ‘enemies’, you must camouflage yourself in order to blind them. As I said earlier, some Malays are gullible, easy to “goreng”, maybe due to their lack of education or too much education, they will follow whatever is being told to them by their unscrupulous politicians (of their choice of course). The stupid Malays follow because they want to please their ‘masters’ whereas the ‘clever’ Malays follow because they want to appear liberal and progressive,
others are just ‘Pak Turuts’ because they are actually fence sitters without any clear direction.

Yes, I am ‘anak asli Singapura’....

Erniceda said...

Dear Malaysian Malays,

Yes, I am ‘anak asli Singapura’. I have no attachments with the peninsular as my ‘kampong’ was in Singapore proper. My Malay ancestors used to reside at the mouth of the Kallang River, Singapore, then they went inland, finally they settled at a Malay village at the junction of Geylang Serai/Paya Lebar area. We lived there for awhile till the PAP government decided to develop our ‘kampong’. Then, we had to move to a HDB flat in a self-contained Housing Development Board estate. It was an open secret that this was one of the ways to separate the Malays, so as not to let them to be too strong politically if they were to be grouped together.

Also, I understood later on, at other Malay occupied areas, the dwellers were told that if they would like to stay at the same place, they should have the same kind of dwellings/designs as what the government had so as to “uniformise” the whole area. Get my drift everybody? Naturally, the Malay 'kampong' folks were not able to come up with millions of dollars to develop their area. They were not rich. They had no choice but to leave their 'kampongs'. Once the areas had been developed by the government (or sub contracted to private sectors), the prices would definitely be real sky high and that prevented the Malays to come back to their ‘kampongs’, so wasn’t it like ethnic cleansing, but done in a subtle way? I was told that the Israeli government used this kind of tactic to cleanse its Palestinian population in certain areas of Israel/Palestine. Go figure yourselves Malaysians, who do you think the PAP government asked for advice?

mohamed said...

Erniceda

Read your entry at Kijang MAs a long time ago. It was sad and at the same time we were proud of you. Because of a bastard that cannot face the chinese, we give them the island.

I hope there no such bastards left in Malaysia.

Let our blood fertilized our beloved land, no body will take it for free. Not even with the support of Melayu derhaka.

Tanah ini tanah Melayu.(Semerah Padi)

ujang kutik @ ibrahim saleh said...

Datuk,

Kabilah Melayu menunggu individu@NGO yang ada aura@pesona magis untuk 'menenangkan' puak-puak Melayu yang berkelahi/tuduh menuduh/etc.

Percayalah, lagi hebat kita berhujah mengenai kebestarian pihak yang kita sokong, bertambah maraklah api kebencian di pihak yang kita musuhi.Natijahnya,pi mai tang tu jugak - tidak dapat menenangkan.

Ya, kabilah bangsa kita masih menunggu penenang yang dilihat tidak berpihak.Penenang itu mungkin individu atau NGO.

saji said...

Sdr raja2u

"Saya berpendapat cara yang lebih menguntungkan menangani isu-isu seperti ini adalah kita tidak melatah tetapi mengambil tindakan yang positif dengan merujuk setiap perkara yang dicadang dan mengadakan perbincangan dengan mereka yang arif dengan halal dan haram dan kezaliman mengikut ugama kita.Jika ianya bertentangan dengan Al-Qur'an dan Hadis kita tolak serta merta. Jika ianya hanya bertentangan dengan dasar negara kita maka fikirkan semula baik buruknya samada ianya perlu dikekalkan mengikut keperluan semasa. Jika ianya masih diperlukan dan ianya tidak bertentangan dengan hukum Allah kita tolak cadangan-cadangan tersebut dengan tegas tetapi dengan berhemah."

Bagi saya, DEB yang ditentang oleh golongan hak asasi bukan Melayu itu tidak bertentangan dengan alQuran dan Hadis atau Syarak selagi mana sistem dan tata cara pelaksanaannya juga tidak bercanggah dengan Syarak. Masalahnya sekarang ia dilihat oleh PM, DSNTR sendiri sebagai bercanggah dengan gagasan 1Malaysia ciptaan beliau.

saji said...

Sdr Orang Kampung

Saya kira isu2 hak asasi yang didebatkan oleh ahli2 politik, ngo2 dan sebaginya itu masih dalam ruang lingkup muamalat duniawiyah yang tiada nas yang terang dalam alQuran, Hadis, Ijmak dan qias yang diharuskan Syarak. Bagi umat Islam, yang penting, mereka harus menilai dan memilih daripada pendapat2 yang bercanggah mengenainya isu2 hak asasi itu yang, padanya, tidak terbabas atau menyeleweng dari maksud2 atau tujuan2 Syarak atau makasid Syariahnya iaitu menilai dan memilih pendapat2 yang mamapu menjaga kepentingan agama, keturunan,fikiran, nyawa dan harta benda umat Islam di masa depan.

doncin cai said...

mun nak ikut orang putih punya demokrasi... orang lain semua tak betul..yang deme tu memanjang betul.betul.betul !!!

Anonymous said...

Salam Dato,

50 tahun lebih umno memerintah masih bercakap mengenai melayu tergugat. Masih bercakap melayu masih dibelakang kaum lain. Masih melalak mengenai ketuanan Melayu. Masih bercakap kedudukan raja-raja melayu tergugat. Yang peliknya sampai hari ini umno memerintah.

Apa agaknya pemimpin umno buat? Ibrahim Ali (umno parti melayu dah tak terima dia). Apa Tunku Abdul Rahman buat, Apa Tun Razak dah buat. Apa Tun Hussein, Tun Mahathir, Tun Abdullah dan Najib buat? Hari ini Ibrahim Ali melalak pasal ketuanan Melayu. Dulu dia ketua bahagian umno Pasir Mas dan juga Timbalan Menteri di Jab. Perdana Menteri dan Tun Mahathir Mentornya. Ya! Juga Penaung Perkasa. Pada masa itu juga nama-nama sperti Ananda, vincent Tan dan beberapa lagi mendapat projek-projek Super Mega.

Sebagai Ahli umno saya meluat juga dgn retotik pembesar2 umno ni Dato. Menjerit pasal ketuanan Melayu tapi dalam waktu yg sama merompak harta Melayu utk diagih-agihkan sesama
mereka.

Drp; zuki ahmad

Orang Kampung said...

Dato:

Di Malaysia dalam sistem ekonominya telah ada Pajak Gadai Islam.

Bagaimana hala tuju politik Melayu/Islam nya di Malaysia kini.

Apakah UMNO/PAS/PKR dan lainnya sedang melakarkan Politik Pajak Gadai Islam juga.


Sekian terima kasih Dato.

samurai melayu said...
This comment has been removed by the author.
samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Salam kasih sayang Sdr. Zuki Ahmad,

Alangkah hebat jika sdr. dilahirkan Vincent Tan.. datang dari keluarga miskin diBatu Pahat, sekolah tahap Tingkatan 5 saja dan mula bekerja sbagai juruwang disebuah bank diwaktu siangnya dan menjual insuran nyawa pada malamnya.
Bila kami tanya dia mengapa kerja kuat2 hingga tidak ada masa bersosial? Jawabnya ' I want to be a millionaire one day'.
Perbagai rintangan dia lalui untuk mencari kekayaan termasuk dipermainkan oleh seorang Tim. Menteri. Disuruh datang dia datang dan setelah menunggu lama untuk bertemu pak menteri tidak juga kesampaian.. 6 kali dia dihampakan tetapi kerana kesabaran nya akhirnya pak menteri meluluskan permohonan nya tanpa temu janji kerna kata beliau tidak pernah bersua dengan seorang yang tidak tahu erti'Give up'.

Maka jangan lah kita meluat dengan kejayaan orang lain, walhal kita juga boleh mencapainya jika kita gigih, sabar dan 'Never Give UP'..

Sekadar menyedarkan diri kita orang Melayu yang lekas 'Give Up'

Mohon maaf.

ALFATIHAH, AMIN
Ps. Pesan kami pada Vincent Tan 'For every $ we make, at least five sen must go for charity.. and the Almighty will bless us. That's the Berjaya we named.

Anonymous said...

Salam Dato'

Salam hormat saya kpd samurai melayu,

Kepada Andanda Krisnan, Vincent Tan dan sewaktu dgnya, mereka berjaya diatas kebijaksanaan mereka. Mereka memang bijak. Mereka layak utk berjaya.

Yang saya persoalkan ialah orang melayu umno yg menjerit, melalak selama 54 tahun bercakap mengenai ketuanan melayu semakin tergugat, begitu juga dgn kedudukan raja2 melayu. Tidakkah pelik? yg memerintah Melayu umno, yg berkuasa melayu umno, yg bagi projek supermega kepada tauke cina ke, india ke adalah dari kalangan pembesar(pinjam istilah Dato AKJ) Melayu umno. Pembesar2 Umnoyg dapat projek pun ramai yg Alibaba dan Aliraju dgn rasuah, opps maaf @komisen. Bila duit dalam kantong dah habis, melalak lagi dgn keris dan spanduk 'natang' utk tarik perhatian selama 54tahun. Hasilnya, umno membentuk lanun2 didalamnya. Apa nak heran dgn laporan Audit Negara bukan lagi tiris tapi bocor.

Sebagai ahli umno yg sayangkan umno. Apa yg perlu dibuat utk menyelamatkan umno?

Drp; zuki ahmad

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Sdr. Zuki Ahmad antara lain berkata,

Sebagai ahli umno yg sayangkan umno. Apa yg perlu dibuat utk menyelamatkan umno?

Salam kasih sayang Sdrku,

Kami mungkin serentak dengan pandangan sdr tentang sikap dan perangai pembesar2 UMNO tetapi jangan kita persalahkan Parti dan UMNO tidak perlu diselamatkan kerana ianya masih diatas landasan perjuangan nya iaitu mendaulatkan agama, bangsa dan negara.

Yang perlu diselamatkan adalah orang melayu yang telah dipecahbelahkan, ankara pemimpin2 Melayu/Islam yang sanggup menjual/menggadai maruah dan kedaulatan bangsa dan agama demi memuaskan idaman nafsu bertahta dikerusi Putrajaya.

Kami bukanlah seorang ahli UMNO tetapi seperti sdr. kami juga sayangkan UMNO.

Dibawah naungan kuasa politik UMNO lah Melayu yang pernah dikeji dan dihina, kini mampu mengangkat muka dan mengatur langkah... tiada lagi ejekan kata hina.... MELAYU BODOH!.

Selagi perbezaan falsafah perjuangan parti2 Melayu masih wujud selagi itulah orang melayu tidak akan bersatu teguh dan lama kelamaan akan menjadi begitu lemah dan tidak mustahil jenerasi melayu mendatang ramai mungkin digelar 'Mat'(drebar, pintu,kebun dan dll) pula oleh kaum pendatang yang kami rasa sikit baik dari kata hina 'Melayu Bodoh' yang masih terngiang2 ditelinga ini.

Ibarat kiambang, orang melayu yang sayangkan bangsanya mestilah segera bertaut dibawah satu Parti yang telah terbukti memperjuangkan hak2 istimewa bangsa Melayu!

Jangan tunggu lama2 nanti kuasa diambil orang... kerna biduk mungkin tidak lalu..???

Perihal pembesar2 UMNO yang sah gagal mempertahankan hak dan ketuanan bangsa, rakyat Melayu harus meyinkir mereka melalui peti undi jika dicalonkan...apatah lagi calon2 parti Islam/Melayu yang terang2 bersekongkol dengan parti yang sah memusuhi agama Islam dan Melayu.

Laungan Angkuh Singh 'Over my dead body' masih juga terngiang2 ditelinga ini!

Mohon maaf.

Bismillahirramanirrahim,
ALFATIHAH, AMIN.

Ps..Kelompok Mat Rempit sudah pun menempah nama dikalangan anak Melayu ketika ini, maka tidak hairanlah jika towkay2 panjangkan 'Mat' kepada kelompok Melayu yang lain.

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salam, Dato

It's been a while, yah? Things to do, projects to negotiate, deals to close, business travel, family matters...you get the picture.

Anyway, your commentary has several valid points, but the key question is why the Malays in Malaysia (at least a substantial percentage of them) feel "threatened"? I am at a loss to understand this.

Mr Lee Kuan Yew, a politician of great acumen (even if many in Malaysia dislike him intensely) said recently that India and China are each producing more than 1 million engineering and science graduates annually.

The only hope for Singapore, he said, is to continue to remain relevant to the rest of the world, especially it's major trading partners, be relentless in climbing up the skills ladder and striving to be faster, better and cheaper than it's competitors.

Malaysia, as a major trading nation, will pretty much have to adopt the same mantra - which is what the Economic Transformation Programme is attempting to do.

Yet all these idealists in Perkasa, Himpun and the other Malay-Muslim NGOs appear to be fixated on the issue of rights, privileges, sovereignity and the position of Islam, while paying little or no attention to economic matters. This, in my opinion, is a significant flaw in their arguments and agendas.

Because, at the end of the day, if the size of the economic pie in Malaysia doesn't grow, and if there isn't a fairer distribution of wealth (to repeat another LKY opinion - you must have equality of opportunity, but you cannot guarantee equality of outcome), there's little to distinguish Malaysia from any other run-of-the-mill Third World country.

And all the brave talk about rights, privileges and sovereignity will not amount to much. Just look at what is happening in Greece, Spain, Italy, Portugal and Ireland!

Mardhiah bte Mohd Yusoff said...

Rasa-rasanya majoriti Melayu tak boleh terima murtad dan tak boleh terima syarat sah nikah itu kalau perempun ada lelaki, vise versa dan harus berakal lagi sudah "cukup" umur, (baligh) diubah.

Ini dua perkara yang menjadikan pejuang humanist merasakan tiada kebebasan di Negara ini. Mereka akan berjuang mati-matian untuk membebaskan kita semua dari kejumudan dan kekolotan. Jadi, KUDUs patut kita ucap pada pesona-pesona Pejuang kebebasan ini.


Moga pejuang2 ini dapat membawa KL berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan New York. Biarlah depa nak jadi macam orang Amerika pun, sebab dakwah amarikanisasi memang suka tak suka, kita kena akui, memang lebih menarik, lebih kreatif lagi inovatif dan mepesonakan dari dakwah ustaz-ustazah kita.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).