Monday, October 17, 2011

Hideyoshi Pemimpin Yang Berterima Kasih


A Kadir Jasin

[KALAU mengulas menggunakan pengenalan  “anonymous”, tolong tuliskan nama Saudara/Saudari pada permulaan dan penghujung komen. Kalau boleh minta ringkas. Terima kasih.]

TERIMA kasih kepada para pembahas kerana terus berdialog dan berpolemik mengenai tajuk “PM Kena Susur Akar Jumpa Pengundi Akar Umbi” yang sudah  agak lama saya tampalkan.

Mohon maaf kerana tidak berkesempatan membuat posting baru. Kalau saya kata saya sibuk, mungkin ramai tidak percaya, tetapi itulah hakikatnya. Ada tugas yang ada deadline yang terpaksa ditunaikan.

Hampir jam 4.00 pagi bila moderate blog dan terbaca komen Hanezam yang, antara lain, berbunyi: “Datuk jangan mati dulu,tau. Nanti kalau takde lagi orang tulis analisa politik macam ni, sel-sel otak saya akan mati.”

Terima kasih atas doa dan ingatan. Itu ketentuan Ilahi. Buat masa ini, Insya-Allah, “saya tidak pernah tidak sihat” yakni “I am never not OK.”

Jadi, kali ini, secara ringkas saya ingin cerita sikit menganan Hideyoshi san. Dia dilahirkan pada tahun 1536 (25 tahun selepas Portugis menduduki Melaka) dan tiada siapa menyangka yang dia akan menjadi antara orang paling berpengaruh dalam sejarah jepun.

Bukan saja dia anak petani, tetapi seorang yang hodoh. Dia pendek, badannya kecil, telinganya besar, matanya sepet dan kulitnya “macam apel kering”, lantas diberikan jolokan budak kera.

Tetapi, “budak kera” itu membesar menjadi Samurai tanpa pedang yang menyatupadukan Jepun, dilantik menjadi “imperial regent” dengan kuasa seorang Raja dan diberi gelaran Toyotomi atau menteri makmur.

Bagi menggantikan pedang, Hideyoshi mengamalkan falsafah berterima kasih. Bukan rakyat berterima kasih kepada pemerintah, tetapi pemerintah berterima kasih kepada rakyat.

Kata Hideyoshi: “Sifat berterima kasih adalah sentimen pokok yang mengilhamkan seorang pemimpin tulen bagi mengabdikan diri berkhidmat untuk rakyat jelata.”

Itu jugalah cerita dan mitos yang kita dengar mengenai Khalifah-Khalifah agung dan pemerintah Islam dulu kala.

Mereka menyusur akar atau bersembunyi di belakang batu sambil menyamar dan mengintip untuk mengetahui keadaan sebenar hidup rakyat jelata.

Mereka tidak duduk dalam rumah buat kira-kira manakala suri dalam dapur makan roti gula. Mereka tidak duduk di atas takhta kayangan bagi mendengar cerita-cerita gembira atau hasut fitnah Si Kitol sahaja.

Mengenai stail rambut yang Hanezam sebutkan, saya tidak mahu ulas. Itu cita rasa masing-masing. Cuma hendak cerita sikit mengenai wanita menggayakan rambut pada zaman dulu kala.

Masa saya membesar di kampung pada tahun 1950an dan 1960an, ada dua craze – kegilaan- wanita “moden” kampung saya. Pertama belajar naik basikal dan kedua karan rambut (kerinting rambut).

Sebab rumah keluarga saya berhampiran dua buah pondok, segala perkara dan hal yang di luar kebiasaan akan dirujukkan kepada Tok Guru bagi mendapatkan petua.

Tok Guru pro-Pas kata kedua-duanya “haram”. Tok Guru pro-Umno kata “harus”.

Tok Guru pro-Pas juga beri petua, mendengar radio “haram”. Tapi bila diberitahu, Radio Malaya siarkan bacaan al-Quran sebelum Maghrib, dia turunkan “haram” jadi “makruh”.

Jadi kita pilihlah stail rambut yang kita suka selagi ada rambut di kepala. Macam-macam stail ada. Masa saya mula-mula beruban, saya cabut uban. Sekarang, bila dah beruban, saya cabut pula rambut hitam yang tumbuh sehelai dua, sekali sekala.

Wallahualam.

54 comments:

Zaidi said...

Datok,

Setiap rakyat mengimpikan pemimpin seperti Hideyoshi. Kita amat maklum bahawa kebaikan itu bukan milik eksklusif mana-mana kaum. Setiap mereka ada pemimpin yang bersifat agung. Perihal rambut pula, saya tiada pula mencabut-cabut rambut samada hitam atau putih. Kecuali rambut-rambut yang tumbuh selain di kepala. Itu memerlukan sistem pengurusan tersendiri. Apapun, elok kalau yang tua berambut putih..terselah ketuaannya. Kalau yang kedut, bolehkah ditegangkan?

abdullahngah said...

oleh kerana datuk ada sentuh pasal gaya rambut perempuan zaman dulu dan hukum antara ulama pas dan umno,maka ia sangat menarik diperbincangkan.

Datuk bukan tak tahu pas dan umno kaum yang berbeza dari umat Islam yang terdiri daripada 73 puak yang disebut oleh Nabi Mohamamad SAW.

semua sedia maklum perbezaan macam siang dan malam.

Macam juga perilaku datuk mencabut rambut uban dan rambut hitam.

ulamak umno berbeza pendapat dengan ulamak pas.

Ulamak umno mengatakan harus hatta cabut bulu kening sekalipun.

Demikian juga pakai rambut "palsu" tak kira lelaki atau perempuan semuanya haram. bukan harus miskipun kepalanya tak tumbuh (licin) rambut sekalipun.

Kita sedia maklum manusia terbahagi kepada dua jenis ada yang baik dan ada yang jahat.

Demikian juga ulamak.

Iutlah punca antara mereka berbeza pendapat dalam perkara hukum yang diturunkan Allah.

Mengenai hudud ada yang kata tak sesuai sedangkan itu adalah hukum Allah, sedangkan Allah mencipta manusia dan bumi tempat manusia menghuni.

Mustahil undang undang Allah tak sesuai.Pelik undang undang sesuai hatta undang undang kafir sekalipun.

Kita sedia maklum manusia dipimpin. Jika mereka tak solat pasti akan dipimpin oleh syaitan.

Tiga ikatan yang ada pada kepala manusia yang tak solat yang pasti menolak segala kebaikan dan cinta kepada kemungkaran.

saji said...

Salam Dakj

Menggunakan qias bgai mencari hukum PEMBERIAN/ HAND-OUT kerajaan UMNO/BN kepada kumpulan sasaran dalam bajet 2012:

Takrif HEBAH atau maksud Melayunya PEMBERIAN ialah MEMBERI seseorang akan sesuatu dengan tiada ganti pada ketika hidup, melainkan ucapan terima kasih. Jika ada ganti ia dinamakan JUAL BELI, mesikipun tidak disebut parkatan wajib JUAL dan BELI ketika akad.

Jika sesuatu PEMBERIAN digantungkan dengan mati ia dinamakan WASIAT.

MEMBERI sesuatu dengan harapan mendapat pahala di akhirat dinamakan SEDEKAH, sementara MEMBERI sesuatu kepada seseorang bertujuan memuliakannya dinamakan HADIAH.

Fikir-fikirlah

...SAJI

anort63 said...

Salam Dato' AKJ,

Saya gemar sekali apabila Dato' selitkan nostalgia-nostalgia silam dalam tulisan Dato'. Perbezaan umur yang tidak jauh antara kita berdua sedikit sebanyak membantu saya mengimbau kenangan silam yang indah yang serupa tapi mungkin tidak sama.

Memang trend masa itu musim orang karan rambut. Lagi tinggi lagi bergaya. Mengenai hukum, sudah terang lagi bersuluh. Apakan daya, nak melihat gadis bertudungpun amat jarang sekali masa itu jadi tidak perlulah kita perbahaskan halal haramnya kerana samada berkaran atau tidak, rata-rata masa itu orang tidak bertudung.

Saya orang kecil dan tidak berkecimpung sangat dalam politik. Saya tidak mahu menyentuh tentang perlunya pemimpin berterimakasih. Tetapi dari pengalaman saya yang pernah makan gaji di UK, amat ketara sekali ketua disana amat mudah berterimakasih kepada anak buah dibandingkan dengan ketua-ketua kerja disini. Kalau adapun sekerat dua dan keikhlasan mereka ini amat diragui. Pekerja bawahan saling tak tumpah seperti kanak-kanak...bijak menghidu keikhlasan dan kemurnian hati. Malangnya seperti juga kanak-kanak, pekerja-pekerja ini akan 'copy and paste' sikap bos yang tidak ikhlas dan berhati tidak murni apabila dia pula memegang jawatan tersebut satu hari nanti.....

anort63 said...

Salam Dato' AKJ,

Saya gemar sekali apabila Dato' selitkan nostalgia-nostalgia silam dalam tulisan Dato'. Perbezaan umur yang tidak jauh antara kita berdua sedikit sebanyak membantu saya mengimbau kenangan silam yang indah yang serupa tapi mungkin tidak sama.

Memang trend masa itu musim orang karan rambut. Lagi tinggi lagi bergaya. Mengenai hukum, sudah terang lagi bersuluh. Apakan daya, nak melihat gadis bertudungpun amat jarang sekali masa itu jadi tidak perlulah kita perbahaskan halal haramnya kerana samada berkaran atau tidak, rata-rata masa itu orang tidak bertudung.

Saya orang kecil dan tidak berkecimpung sangat dalam politik. Saya tidak mahu menyentuh tentang perlunya pemimpin berterimakasih. Tetapi dari pengalaman saya yang pernah makan gaji di UK, amat ketara sekali ketua disana amat mudah berterimakasih kepada anak buah dibandingkan dengan ketua-ketua kerja disini. Kalau adapun sekerat dua dan keikhlasan mereka ini amat diragui. Pekerja bawahan saling tak tumpah seperti kanak-kanak...bijak menghidu keikhlasan dan kemurnian hati. Malangnya seperti juga kanak-kanak, pekerja-pekerja ini akan 'copy and paste' sikap bos yang tidak ikhlas dan berhati tidak murni apabila dia pula memegang jawatan tersebut satu hari nanti.....

besi said...

dato sihat..alhamdullilah, pelik sbb lama x penulis ..

dato sejarah jepun rasanya banyak rakyat biasa tak tau(termasuk aku)
tq the info...

pasal kerinting rambut hehehe no komen

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.Bersyukur kita kepada Allah yang memberi kita masa untuk memikir kedudukan kita sebenarnya sekarang. Orang tua kita telah membuat pelbagai peraturan dalam perlembagaan untuk menentukan kita selamat di tanah air tumpah darah kita dalam semua bidang disepanjang zaman termasuk mengwujudkan Askar Melayu . Baginda Sultan juga telah membuat wasiat kepada pemimpin kita untuk menjaga sebaik-baiknya kedudukan bangsa dan ugama selepas kemerdekaan sehingga akhir zaman.

Kalaulah tidak berlaku kejutan PRU ke 12 ramai kita mungkin mengatakan semuanya baik walaupun kedudukan kita dalam diam-diam telah banyak terhakis; bukan dalam bentuk hartanah sahaja tetapi kedudukan bahasa dan sebahagian peruntukan hak istimewa kita dalam perlembagaan telah mula dipersoalkan.

Pemimpin kita perlu bangun dari kegairahan mengekal/mendapat kuasa sementara kita masih mempunyai kuasa dan melihat kepada gambar besar, iaitu mempertahankan wasiat Sultan dan kehendak orang tua kita dahulu. Jika perlu berkorban untuk ugama dan bangsa.

Kepada Sdr Saji memang tidak dinafikan YAB DSN berkerja kuat. Adalah tidak benar Allahyarham Tun Abdul Razak tidak mengetahui bersabit dengan kemajuan negara Barat.Hanya beliau tidak mahu meniru dengan membabi buta kerana keburukan budaya Barat jika tidak dikawal membawa keburukan kepada Negara.Sebenarnya pemimpin kita tidak perlu bertungkus lumus jika mereka mengikut perancangan yang telah diatur. Salah seorang dari pembahas kita telah menunjukkan buku-buku rujukan dan statistik yang menunjukkan bahawa Kerajaan kita adalah di atas landasan yang betul.Dalam hal ini saya ingin mengingatkan nasihat TDM untuk menyelesaikan masalah kita hendaklah mengetahui punca sebenar masalah dan peringatan YAB PM kita hendaklah membuat lapuran yang benar dan bukannya yang syiok sendiri.Berpegang pada itu saya berpendapat kita mempunyai buku-buku rujukan dan perancangan yang ditulis oleh pakar-pakar tertentu yang mengkagumkan kita. Masalahnya Kerajaan tidak megikut sepenohnya lapuran tersebut samada ianya tidak berpijak di bumi yang nyata atau di hijack mereka yang berkepentingan. Banyak rancangan pembangunan yang tinggal rancangan sahaja dimana duitnya digunakan untuk perkara-perkara lain.Ini menyebabkan kita masih belum maju lagi walaupun atas kertas kita sepatutnya salah satu negara yang termaju didunia sekiranya semua yang dirancang dahulu dilaksanakan.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

Anonymous said...

Salam Datuk..

Ulama' sekarang boleh dikatakan ulama' politik atau ulama' akhir zaman.

Lebih2 lagi ulama' posing 270 darjah.

Mula2 suara wanita - aurat, dewasa ini mereka letak calon wanita, exco pun ada - (Halam).

Lompat parti, masuk = harus, keluar = haram.

1990-an, konsert xboleh (total)..dewasa ini dah boleh, lelaki betina asing2.. (mcm datok kata bacaan al Quran masa magrib dari haram = harus).

Perihal hudud, boleh dikatakan takda langsung ikhtiar utk beritahu rakyat atau mendedahkan/mendekatkan rakyat atau memberi ceramah kepada rakyat tentang undang2 Syariah ini..yang ada semunggu dua dalam ceramah rata riti, dok guna hudud untuk salahkan orang.

Mudah kata, ulama'2 ni lebih senang berdebat isu perihal halangan dari ke arah usaha untuk melaksanakan..

~ Abdul
~ Kb, Kelantan DN.

ab said...

Salam dato,



Terima kasih dato, ini artikel yang sangat bernilai tinggi..


Ni mai malaysia balik la dato'.



Orang Melayu ini adalah spices manusia yang paling `adaptable', `teachable' dan `easily changable'...kalau tak percaya sila semak perubahan penerampilan,percakapan,pemakanan,
pekerjaan,hiburan dan pelajaran orang melayu dalam 50-70 tahun lalu....SILAP haribulan bolih dikatakan `macam lalang!'.



Tetapi itu lah hakikatnya.



Orang Melayu mudah berubah dan `lupakan' yang dulu dulu..ada kebaikan dan ada keburukan akibat sifat melayu begini, DIHARAPKAN kebaikan melebihi keburukan..



Melayu HANYA perlu dipimpin olih
ketua seperti dato terangkan itu,`orang kera ka', `orang perang la',`orang petai ka',`orang sampan ka' tidak mengapa,tetapi mesti berpandukan arah, objektif dan pencapaian yang bersesuaian dengan quran dan hadis serta sunnah...pi kut mana pun saya ikut kalau macam itu.



Terima kasih itu juga `islam' sifatnya. TETAPI orang melayu suka ka berterima kasih?.



Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

dato..,
boleh tak cerita mengenai tudung kepala. Dahulu budaya orang Melayu(Islam) jarang bertudung. Lewat 90an baru budaya bertudung ni muncul bagi muda remaja.

Mazlan

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato'

Sekali lagi, kali ini saya perhatikan juga Dato' semacam 'menyindir PM' kita. 4 posting Dato' terakhir semuanya secara berlapik 'menegur' PM.

Jepun, Samurai tanpa pedang.
Malaysia,Pesilat tanpa keris?

UTUSAN MALAYSIA muka depan hari ni tulis pasal FORMULA AGIHAN KERUSI.

Ini hanya beberapa hari sejurus Bajet 2012. Jadi, bila dikatakan Bajet 2012, 'marah' benar penyokong UMNOBN termasuk pakar ekonomi mereka. Ya lah, sebab pakar ekonomi mereka kata Bajet Transformasi, bukan Bajet Pilihanraya.

Seperkara lagi, untuk benar-benar mahukan transformasi, kita sebenarnya memerlukan kuantiti yang berkualiti dari segi modal insan (meminjam istilah Pak Lah). Maknakata, nak bangunkan modal insan, keutamaan ilmu pendidikan perlu diperkasakan. TAPI, dalam bajet lepas, peruntukan kepada pendidikan pun menurun. Betui ke nak transform?

PEMANDU memandu ETP. Banyaklah perancangan Pemandu, termasuklah program TUKAR dll. Nak masuk program ni susah ke senang? Yang dok memohon tu, macam-macam juga ditanya pemandu. OK. Tak apa.

Cuma, kompeni kompeni besar tu Pemandu panggil minta depa bentang kertas kerja projek, makmal atau tidak? Pernahkah Pemandu panggil Gamuda,YTL,Sunway,SP Setia,Berjaya,Syed Bukhari. Atau pernah ke panggil TONY QPR.

ATAU, Pemandu JEMPUT depa minta depa bagi cadangan projek, digabungkan jadi masterplan projek mega ETP? Macam JEMPUT TONY ambil MAS lah! Itu yang saya katakan, syarikat besar jadi lagi besar!

Dalam Parlimen, Nazri jawab cincin 24juta USD dah dikembalikan kepada pemiliknya. Adakah itu sudah menjawab soalan?

24juta USD tu, bersamaan dengan berapa buah unit rumah PR1MA??

Maka saya teringat cerita Saidina Umar Al-Khattab ketika berucap di hadapan rakyatnya. Tak sempat Umar berucap panjang lebar, bangun seorang rakyat, bertanya Umar, sebelum kamu berucap tolong jelaskan dahulu dari mana kamu dapat JUBAH yang kamu pakai sekarang?

Umar meminta anaknya Abdullah tolong menjelaskannya. Abdullah jelaskan, Umar dapat sehelai kain hadiah rampasan perang, tapi kain terlalu kecik tak boleh dijahit jadi baju. Abdullah juga menerima hadiah yang sama. Maka, Abdullah memberikan kain miliknya kepada Umar supaya dicantumkan dan dijadikan jubah.

Ini dia sifat zuhud pemimpin. Untuk kita ambil teladan dan pengajaran, bukan nak minta pemimpin kita pakai pakaian compang caping!

Terkejut juga lah dalam PArlimen, disebut kos lawatan Najib ke Kazakhtan 1juta lebih!

Itu siapa yang nak berterimakasih kepada siapa?

imlan adabi said...

Saya tertarik perbezaan fatwa antara ulama Pas dan Umno. Fatwa berubah ikut kesesuaian siasah!

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato Kadir,

Jeritan Batin Ku
(1malaysia the poor gets poorer)

Toyotomi_Hideyoshi: ...He had an innate sense for manipulation and reading other men, attributes that no doubt helped him in his rise through the Oda ranks...Hideyoshi attacked domestic issue with the same speed and in the same broad strokes with which he launched his wars...

"Saya naik kerana UMNO": Dr Mahathir Mohamad.

Terima Kasih atas memperkenalkan kita akan Toyotomi Doktoru Mahathir san: The great financial crisis will be with us for a long time. Even when it is resolved the aftermath will see slow recovery for the giants of the west. They will find difficulties in returning to doing real business of producing goods, providing services and trading - QEII

Salam Takzim Musim Haji

Tinta Hitam said...

Datuk,

Cerita Hediyoshi San tu amat menarik.Jauh bezanya dgn kat Malaysia ni.Perakr aini mengingatkan kembali nolstalgia saya semuasa kecik kecik dulu pd thn 60an.Masa tu Org org UMNO akan dtg berjumpa org org kampung supaya berterima kasih pd mereka.Mereka kata " Siapa yg bagi air paip,api(elektrik),jalan batu(jalanraya)kalu bukan UMNO? Adakah PAS?" kata mereka.Maknanya disini mereka minta supaya org org kampung berterima kasih pd mereka.Malahan pemimpin pemimpin UMNO sering berkata " HANYA UMNO" shj yg boleh bagi semua kemudahan itu pd rakyat"Kata mereka lagi.

Masa tu bolehlah org kampung percaya sbb semuanya kurang berpelajaran dan tidak faham hak mereka sebagai rakyat didlm sistem demokrasi.Semua undi undi mereka diberi kepada UMNO.Walaupun mereka saban hari duduk di kedai kopei menceritakan sifat sifat korup pemimpin UMNO yg sudah mula menjalar.Ianya berjalan sehingga 54 thn kita merdeka.

husin syedmohamad said...

Datuk,
1/ Masalah sudah nampak , penyelesainya sukar ditemui.
2/ Saya fahami tulisan Datuk , menampakan sikap feudal kita memuja memuji pemimpin. Pemimpin merasa mereka di kayangan . Mereka perlu turun padang melihat permasalahan kita. Hakikatnya pemimpin juga berasal dari padang. Mereka sebenarnya masih berada dipadang bukan di kayangan.
3/ Jika kita tidak sokong mereka atau kritik mereka kita dilabel tidak kenang budi. Budi siapa dan untuk apa. Mengurus harta negara/harta rakyat?.
4/ Aurat dibincang dan disimpul sebagai kedudukan seseorang, begitu juga Riba. Prinsip Shariah ( maqasid) diketepikan. Dimana kedudukan rasuah dalam shariah. Hancur negara kerana rasuah, hilang agama kerana rasuah.
5/ Zaman 50'an, tudung berselendang , bentuk tidak seperti sekarang , tetapi salah laku dalam pergaulan tidak sebebas kini.
6/ Adskah kemungkinanya kita menuju kehancuran , kehilangan semuanya nanti?

Anonymous said...

Dato',
Kalau pemimpin kita bersikap macam Hideyoshi amat bertuahlah kita semua. Itulah pemimpin yg WAJIB kita cari di samping bertaqwa, berilmu, istiqamah dan lain2 ciri mahmudah. Pemimpin kita kira juga, kira duit, kira mana projek nak masuk, mana duit nak curi. Macam Nyawa/Badan (Nujum Pak Belalang), Tapi pemimpin kita lagi dahsyat- 1 utk kau 100 utk aku, lagi 1 utk kau,1000 utk aku.

Pemimpin memang patut berterima kasih pada rakyat krn mereka dipilih olih rakyat. Bukan jadi sendiri. Mereka sepatutnya berkira macamana nak selesaikan masalah rakyat. Bukan asyik nak kumpul harta saja. Bg yg tak terpilih juga perlu berterima kasih,bukan berden-dam krn rakyat pilih pemimpin lain. Bg pemimpin yg jadi katak patut di rejam sampai mati baru padan.

Dato',
Khalifah2 Islam dulu memang keluar cari rakyat susah (bukan metos tp realiti) kerana mereka takut didakwa diakhirat nanti. Pemimpin2 kita sekarang apa mereka tahu?Hudud pun sanggup tolak. Tapi kita sebagai rakyat patut ingat,pemimpin yg kita pilih ada kait mengait dgn kita. Kalau dia zalim,kita pun dpt dosa (dosa kering)juga. Dia lulus lesen judi,lesen arak,lesen maksiat kita pun dpt saham juga sampai ke akhirat. Pemimpin kita keluar juga tp bila waktu nak mengundi saja. Bila kalah, mereka salahkan rakyat. Waktu ni lah baru nampak muka, baru tahu pakai kain pelikat, baru tahu naik basikal (konon2 nak tinggalkan Mercedes)- hipokrit.
Dato',
Saya ingin perbetulkan cakap Dato'- "Tok Guru pro-PAS". Itu salah. PAS cuma parti - wadah perjuangan utk dapatkan kuasa (krn negara demo kuku besi). Juga Hudud, mana ada Hudud PAS.Tok Guru Islam patut beri pandangan yg betul. Bukan Tok Guru Umno, krn takut sanggup kata (bunyi macam) halam (haram tapi sebenarnya halal).

Hassan, Alor Star.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Dato'

Berkenaan dengan Hideyoshi pemimpin yang berterima kasih.

Saya berpandangan budaya orang Jepun tidak sama dengan budaya kita.

Dalam budaya kita, saya teringat dahulu pemimpin selalu berpesan rakyat harus berterima kasih kepada kerajaan kerana banyak berkhidmat kepada rakyat. Budaya pemimpin berterima kasih kepada rakyat semacam janggal.

Tatkala sekarang, kurang terdengar rakyat harus berterima kasih kepada kerajaan, digantikan pula rakyat didahulukan.

Mungkin budaya kita dan pemikiran harus berubah barulah kita boleh maju macam Jepang.

Teringat dulu TDM seru pandang ke timur....

Hashimoto

A KADIR JASIN said...

Pembahas Mazlan menulis:

"dato..,
boleh tak cerita mengenai tudung kepala. Dahulu budaya orang Melayu(Islam) jarang bertudung. Lewat 90an baru budaya bertudung ni muncul bagi muda remaja."

1. Dulu, bini tok guru pun tak pakai tudung macam sekarang. Orang Kedah kata, pakai kelumbung. Kain batik atau kain basah pun boleh buat kelumbung;

2. Sekarang pakai "tudung" kerana nak tutup aurat, kerana peraturan, kerana kena pi Mahkamah Syariah dan kerana fesyen. Kalau wanita Indonesia, ramai pakai tudung supaya nampak macam orang Malaysia, jadi Imigresen dan polis tak kacau;

3. Pasal petua - tak sama dengan fatwa - tok guru mengenai wanita kerinting rambut dan naik basikal, itu zaman dulu. Di Arab Saudi sampai sekarang wanita haram bawa kereta. Tapi cerita pondok Pas dan pondok Umno tu cerita benar. Tapi sekarang pondok dah tak banyak lagi di Kedah; dan

4. Pasal rambut, ini ada satu cerita dari UK yang saya baca dalam Daily Chilli: "Woman's beehive hairdo catches fire

A woman suffered serious burns to her face and head after a gust of wind blew her cigarette into her beehive hairdo.

Sasha Butler, 43, lit up "like a Belisha beacon" outside a village shop, witnesses said.

She managed to smother the flames with her hands as she staggered into the store.

Owner Benny Krige said: "She got herself to the shop and collapsed.

"Her hair was still smoking.

"My staff gave her first aid and dialled 999."

The freak accident happened as Sasha stopped for a ciggie while walking her dog at Moreton-on-Lugg, Herefordshire, at midday on Monday.

She was airlifted to a burns unit at Birmingham's Queen Elizabeth Hospital. Last night she was still recovering."

Terima kasih

Mustapha Ong said...

Salam Datuk AKJ,

Menjelang tarikh yang sebenar untuk mengadakan pilihan raya umum yang ke13, banyak pihak telah mendebatkan berbagai-bagai isu nasional, yang akan memberikan gambaran bahawa PRU13 semakin dekat untuk BN diberikan mandat baru bagi memerintah negara ini bagi tempoh lima tahun mendatang.

Pada pagi ini biarlah saya berkongsi dengan pembaca dan penganalisa bagaimana kah kita harus menafsirkan soal mempertengahkan senarai "winnable candidates" bagi PRU13. Pokok nya ada kah kedua-dua pihak BN dan PR benar-benar dapat mengemukakan calun-calun pilihan raya yang mempunyai moral dan integriti yang tinggi sebagai pemimpin negara dan masyarakat?

DS Najib Tun Razak sebagai ketua pemimpin BN sedang dalam rangka lawatan ke semua negeri-negeri untuk meninjau persiapan BN dari segi mental dan pisikal untuk menghadapi PRU13. Tidak kurang hebat nya Muhyiddin untuk membantu Najib dalam strategi BN semoga hanya calun-calun yang "boleh menang" sahaja dipertengahkan oleh semua komponen parti BN.

Dalam isu ini ada pendapat yang berlainan, di mana mantan perdana menteri Tun Mahathir dalam kenyataan beliau telah mementingkan pengundian berasaskan kepartian (party based) daripada kepribadian calun-calun yang berkenaan. Saya kurang setuju dengan pendapat Tun Mahathir oleh disebabkan bahawa citarasa pengundi-pengundi belum bersedia untuk memilih calun-calun pemenang berasaskan parti tanpa memberi kriteria kepada ketokohan dan kreditabiliti calun-calun yang dipertengahkan.

Kedudukan BN pada masakini adalah amat berlainan sekali jika dibandingkan dengan pihak pembangkang Pakatan Rakyat. Satu sebab yang ketara adalah bahawa kebanyakan calun-calun BN masih dipilih atas dasar sokongan yang tidak mencerminkan citarasa rakyat, tetapi atas dasar pilihan kasih dan berpuak-puak kepada kepimpinan yang tertentu.

Oleh yang demikian, BN sukar untuk membuangkan anggapan bahawa calun-calun yang "tainted" atau mempunyai tekod yang kotor dan yang berasuah masih lagi diberi peluang untuk bertanding. Semua kepimpinan BN perlu membuat pengkorbanan yang tinggi atas semangat penyatuan BN serta menyerahkan pemilihan calun-calun kepada kebijaksanaan BN dibawah kepimpinan Najib sebagai Pengerusi BN tanpa sebarang keragunan dan syak wasangka.

Rakyat juga tidak mempunyai banyak pilihan daripada barisan calun-calun yang ada kreditabiliti di pihak pembangkang, semoga kemenangan PR akan benar-benar dapat memerintah negara ini tanpa keraguan dari segi moral, integriti dan berhikmah tinggi untuk memimpin dan menjaga kepentingan rakyat dan bukan kepentingan kroni-kroni dan keluarga mereka yang berkuasa.

Oleh yang demikian, saya merayu kepada semua sahabat-sahabat BN semoga dapat meletakkan kepercayaan yang tertinggi kepada DS Najib tanpa prejudis agar beliau dapat terus memimpin negara ini, dengan lebih adil dan saksama melalui gagasan 1Malaysia untuk menjayakan semua program-program transformasi beliau dengan sokongan yang bersepadu dan mempunyai semangat kesetiaan untuk kepentingan negara, bangsa dan agama.

Anonymous said...

SAUDARA ABDUL,KB

BETUL KATA ANDA SOKONG SANGAT ,ORANG POLITIK KATAKAN..... NI DIKATAKAN MENGHALALKAN CARA DEMI POLITIK DN PARTI MEREKA BAIK BN MAHUPUN PAKATAN .

PR 168.

Anonymous said...

Dato,
Rambut palsu bagaimana pulak?Hu hu Hehe.Kah kah kah.

wawa

awang batuburok said...

Salam Dato,

Persoalan akidah dan syariat Islam semakin hangat diperkatakan sekarang ini. Dalam suasana jatidiri umat islam semakin merudum seiring dengan merudumnya tahap ekonomi umat islam, apakah pelan tindakan yang ada dalam perancangan pemimpin umat islam hari ini khususnya dalam negara yang tercinta ini?

Tidak menjadi isu besar samada wanita islam hari ini memakai "kelubung" atau tudung, yang pentingnya mereka menutup aurat seperti yang dituntut dalam syariat islam. Yang tak tutup aurat langsung itulah yang perlu diperbetulkan.

Kekuatan dan kemuliaan umat islam telah terbukti dicapai dengan ketinggian ilmu dan jatidiri umat islam. Ini jelas dapat kita lihat dalam zaman kegemilangan umat islam yang terdahulu.Tidak perlulah kita mengadakan himpunan sejuta umat terpekik-pekik sana-sani kononnya nak tunjuk kekuatan, sedangkan yang dihimmpunkan hanya umpama buih-buih yang mudah dihanyutkan air dan ditiup angin
ketimur dan kebarat. Dalam suasana indeks jenayah dikalangan umat islam semakin meningkat, buang bayi semakin ramai, menagih dadah semakin meningkat, rasuah-pecah amanah semakin bertambah, perzinaan sudah menjadi perkara biasa dikalangan umat islam; apakah cukup sekadar mengadakan perhimpunan terpekik-pekik sana-sini akan membantu merungkai segala permasaalahan umat islam hari ini? Kualiti institusi pendidikan umat islam juga semakin
merudum dan mencorot kebelakang.

Sebagai seorang bapa saya sangat runsing dan kabur kemana halatuju yang nak dibawa oleh pemimpin-pemimpin politik umat islam negara kita. Apa akan jadi kapada generasi anak-cucu kita nanti yang negaranya telah berhutang ratusan billion ringgit akibat banyak berboros dan berpesta (...maaf istilah orang kampung bukan istilah ahli ekonomi).

Harap sudilah Dato beri sedikit pandangan dalam "posting" yang akan datang.

wassalam dan terikasih.

mtgbertam said...

Salam dato'.

Tulisan saya tak berkait dengan tulisan dato' & pembahas2 sekelian. Hanya sekadar cuba membetulkan.

Sering kedengaran para2 ahli politik yg tidak faham Islam cuba menggunakan ayat quran sebagai sandaran menguatkan hujah. Antaranya, apabila nak bercakap mengenai negara membangun, rakyat progresif dsb.

Ayat yang sering di baca ialah yang terjemahannya, `Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya'. Dato' tentu biasa dengar kan, ataupun biasa bersandar kepadanya.

Sebenarnya tafsiran mereka salah. Tafsir yangs sebenar ialah `Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum sehinggalah mereka mengubah apa yang ada DI DALAM diri mereka'.

Ayat DI DALAM ini merujuk kepada HATI. Ertinya Allah nak manusia ini mengubah hati dulu sebelum Allah beri bantuan. Dari hati yang jahat kepada baik. Dari hati yang tidak takut pada Allah kepada hati yang tunduk kepada Allah. Dari hati yang banyak sifat2 tercela (mazmumah) kepada hati yang tenang dari sifat2 tercela itu. Dengan memiliki hati sebegitu, barulah bantuan Allah akan datang. Bantuan Allah pula tidak semestinya dalam bentuk mata benda. Ia boleh jadi kesihatan, ketenangan, anak cucu yang baik, jiran yang baik, dan pelbagai cara yg Allah tentukan yang baik untuk si pemilik hati tersebut. Ini tafsiran yang sebenar.

Amat silap kalau kita berfahaman kita yang menentukan nasib kita sendiri kerana ianya boleh menyebabkan akidah kita rosak samada menjadi aqidah Jabariah atau Qadariah.

Justeru, usaha membaiki hati bukan kerja yang singkat. Ia memerlukan ilmu yang tepat. Ia memerlukan panduan dari guru yang beramal. Ia memerlukan mujahadah. Ia memerlukan istiqamah. Ia memerlukan doa. Ia memerlukan hidayah.

Sama2 lah kita mengusahakannya dato'.

mtgbertam said...

Sdra Mazlan,

Sebenarnya kesedaran untuk menjalani kehidupan bersyariat ini budah bermula sejak penghujung 70an. Ia bermula dengan kegiatan beberapa badan dakwah. Ada yang masih bertahan dan ada yang sudah dibubar. Peringkat awal ia menarik kesedaran para pemuda dan pemudi. Golongan veteran masih sinis dengan approach yang dibawa gerakan dakwah. Tahun 1979 ketika saya form 3 di Pulau Pinang, saya dan beberapa rakan berjalan kaki menuju lokasi program ceramah anjuran sebuah badan dakwah. Saya memakai kopiah putih manakala sahabat2 lain bersongkok. Bila ada bas yang lalu, ada antara pemuda2 atas bas yang menjerit menyindir kami. Bayangkan keadaan pada waktu itu yang begitu asing dengan agama.

Tahun 80an, barulah rancaknya gerakan dakwah. Bermulalah program kursus kesedaran Islam, kursus penghayatan Islam, muktamar, usrah, kegiatan ekonomi, dan seterusnya pada pakaian. Masyarakat yang dulunya memandang curiga, mula menerima pendekatan2 gerakan dakwah. Termasuklah juga perubahan dilakukan menerusi pakaian. Jubah serban sudah jadi kebiasaan pada hari ini. Tudung dan jubah bagi wanita juga bukan lagi sesuatu yang dimomok2 kan.
Bukan sedikit jasa mereka2 yang melibatkan diri dalam gerakan2 dakwah pada peringkat awal hingga menjadi budaya pada hari ini.

Mungkin pemakaian tudung menjadi budaya, namun setidak2nya selamat mata kita dari panahan iblis.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,
A Kadir Jasin said,
1. Dulu, bini tok guru pun tak pakai tudung macam sekarang...

Kami nak juga tumpang cerita kisah lampau yang kami sendiri lalui..

Satu hari dibulan ramadhan kami pulang dari Hadyaii setelah membuat promosi MLM menaiki keretapi. Setelah berbuka digerabak makanan, orang pendek akal ini( terma diguna Ayahanda Tun M kepada perokok)beransur keruang antara dua gerabak untuk melepaskan gian nya. Ada bersama diruang tersebut seorang keturunan Afrika dan seorang berwajah Melayu sedang berbual.

Ketika kami menyalakan rokok, lalu dua gadis melayu tidak bertudung. Hilang saja kedua gadis tersebut dari pandangan, lantas siNegro tu mengumpat..' that 2 girls will never kiss Heaven...'

Tersentap hati mendengar nya. Seketika itu ingin juga kami hendak menegurnya tetapi tak daya hanya hati kami berkata 'lantak dia lah'

Bagaikan digerak, siNegro tadi menghampiri kami mohon 'lighter' kami untuk nyalakan rokoknya.

Sambil kami menghulurkan 'lighter' kami mengambil kesempatan mencurahkan kata2..'Sir, when you mentioned that 2 girls will never kiss Heaven, my heart bleeds thinking of my great grandmas and aunties and mother... What about yours? Did they knew how to cover their 'aurat?'

Perkataan MASYAALLAH! terpancut dari mulutnya..

Maka berkenalan lah kami dengan kedua nya.
SiNegro seorang pensyarah Islamic studies diUIA dan
seorang lagi anak buah Penjuang Islam Mindanao, Misuari dan juga 'Godson' kepada DSAI.

Maka bermulalah satu perbualan yang panjang tentang aurat dan pelbagai perbincang lain termasuk sains politik, tasawuf dan tafsiran2 AlQuran...sahur pun bersama dan tidak juga mengantuk tidur hinggalah sampai ke Stesyen KTM KL..

His parting words before we got into our car...'Thank you so much my brother for all the valuable lessons I learned from you throughout the journey. I will cherished them and will practice and apply them during my lectures.

Our reply.. 'let us shower our praises (pujian) and be thankful (bersyukur) to the Almighty Allah Subhanahuwataala for it is HIS 'kun faya kun' that we were able to share the Ilmu' (knowledges)

ALFATIHAH, AMIN

abdullahngah said...

Manusia terbahagi kepada dua. Satu- baik dan satu lagim - jahat.

Yang jahat lebih ramai bilangannya berbanding yang baik.

Demikian juga ulamak. Ada yang baik, ada yang jahat. Tapi ulamak jahat lebih ramai bilangannya berbanding yang baik.

Ada pun tok guru juga demikian. Ada tok guru yang jahat dan ada tok guru yang baik.

Tok Guru yang jahat lebih ramai berbanding tok guru yang baik.

Oleh itu, tak hairanlah jika ada bini tok guru tak tutup aurat pun.

Lebih lebih lagi aurat dan tudung walaupu ia sinonim dengan tutup aurat yang telah disyarakkan, tapi tak semsti yang bertudung itu tutup aurat.Mereka pakai tudung tapi tak tutup auratpun.

Malahan yang berpakaian pun masih disebut oleh Rasulullah SAW sebagai bertelanjang, kerana tak ikut syarak.

tutup auratkah mereka yang berpakaian sempurna dan bertudung

Ada yang bertudung tapi tak tutup aurat kerana tak ikut syarak.

Yang peliknya ada yang berkata ianya sudah tutup aurat,kerana sudah bertudung.

Anonymous said...

dato..

kelumbung haha perkataan yang lama dh tak dengar. kalau orang nogori cakap kolumbung.
Terima kasih dato

mazlan

Anonymous said...

dato...
pembahas mtgbertam berkata budaya islam begitu asing pada masyarakat melayu islam di era bawah 90an. boleh dato huraikan mengapa ini berlaku kerana bukankah Islam itu dah berada di tanah melayu sejak zaman kesultanan melaka lagi. Adakah Tok Guru dahulu menyeleweng ajarannya dan jika kita lihat sekarang baru muncul rawatan alternatif Islam yang betul berbanding dahulu yang namanya Islam tetapi lebih kepada syirik yang diamalkan oleh tok dukun dan pawang. Harap dato boleh ulas sikit kerana saya ingin tahu kisah masyarakat Melayu dahulu yang rasanya banyak sesat dari sekarang. Solat juga mungkin tak begitu di beratkan pada masa dahulu.

sekian
mazlan

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

mtgbertam said,
...
Justeru, usaha membaiki hati bukan kerja yang singkat. Ia memerlukan ilmu yang tepat. Ia memerlukan panduan dari guru yang beramal. Ia memerlukan mujahadah. Ia memerlukan istiqamah. Ia memerlukan doa. Ia memerlukan hidayah.

Salam kasih sayang mtgbertam,

Terima kasih dan marilah kita mulakan dulu usaha dengan bersalaman Rahmanirrahim antara kita sehingga bersinar zat sifat Kasih dan Sayang dikolbu kita...insyaallah

'BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM'

ALFATIHAH, AMIN.

saji said...

Sdr awang batuburok


Pada pengamatan sdr sendiri kenapa kualiti institusi pendidikan umat islam juga semakin merudum dan mencorot kebelakang ini?

saji said...

Sdr anrot63

"Tetapi dari pengalaman saya yang pernah makan gaji di UK, amat ketara sekali ketua disana amat mudah berterimakasih kepada anak buah dibandingkan dengan ketua-ketua kerja disini."

Tahukah sdr cerita seorang guru lelaki dari UK yang melancung ke Mesir akhirnya masuk Islam kerana ucapan thank younya kepada seorang kanak2 yang menjual pisang kepadanya di satu kawasan pantai di Mesir dibalas kanak2 itu dengan ucapan alhamdulilah?

Anonymous said...

Rambut tu hanya pinjaman kepada kita. Kena jaga seadanya meng bagi orang pikut hukum Islam. Perempuan bila dengan bukam muhrim tetap kena tutup aurat. Bagi ketua keluarga yang beragama Islam perlu membimbing keluarga patuh pada ajaran Islam. Bab aurat adalah antara perkara asas dalam agama dan membezakan Islam dan bukan Islam. Di negara luar seperti turki, rakyatnya memperjuangkan untuk diberi kebenaran bertudung bagi muslimah, tapi sebaliknya di negara kita ramai memperjuangkan pembukaan tudung di kalangan muslimah.

Terkedu tgk bini menteri buat majlis khatam quran pakai tudung jambul. Nampak sangat jahil bab aurat.Tengok muka ustaz tu pun dah lain macam.

Peace

Rao Lanun-Bahaso said...

Still wondering how Hideyoshi got to you, if I may ask, Dato'?

Nik Aziz - or ToGNAA to you, knows how to be thankful to his lord. It will be reflected in his clear, succinct victory in the coming State Elections.

You have to forgive me, Dato', I can't even make an educated guess where you are going with this posting; but someone is trying to promote electric cars and trucks with his posting on electricity and LED. I wonder what happened to the Independent Power Producers in the near future.

TQ & Cheery-O.

sujini said...

Datuk Kadir,

Saya cuma nak berkongsi tweet yang saya jawab
( Reply ) kepada tweet @ NajibRazak yang berlaku semalam.

@NajibRazak:"Ada cadangan dimana saya nak tonton perlawanan bolasepak malam Ahad ini."

Jawapan Tweet saya: "Kalau nak tonton bolapsepak bersama rakyat, datang senyap2lah.Tak perlu bawa Datuk Menteri&hulubalang. Cara yang ikhlas."

Jawapan @NajibRazak selepas 1 jam tweet saya dihantar:-

@NajibRazak: " I've decided 2 watch Sunday's top- of- the- table game @Seri Perdana.Want to join me? We can hv teh tarik & " lepak " together. "


Jika ada pembahas2 diruang ini dan termasuk juga Datuk( tuan empunya blog) yang nak menonton perlawanan bolasepak pada malam Ahad ini, bolehlah pergi ke Seri Perdana sambil minum teh tarik dan 'lepak' bersama NajibRazak.
Terima kasih.

ps. (Perkhidmatan Twitter ini dihadkan kepada 140 karakter saja. Jadi kebanyakan tweet mengguna sengkatan)

Anonymous said...

DAKJ,

Biarlah saya berterus terang, Dato memang nak sindir pemimpin-pemimpin UMNO termasuk TSMY yang baru-baru ini berucap di N9, meminta (kadang-kadang berbunyi seperti memaksa) rakyat berterima kasih kepada kerajaan pimpinan UMNO kerana banyak membawa pembangunan kepada negara.

Pendekatan ini mungkin boleh laku ketika kampung-kampung masih lagi kampung dalam erti kata sebenar-benarnya dan rakyat masih belum terdedah kepada banjiran maklumat mengenai pelbagai peristiwa yang berlaku di sekeliling mereka.

Kampung-kampung dulu seperti kampung saya sudah hampir terhapus kerana ramai sudah berhijrah ke rancangan-rancngan Felda atau ke bandar-bandar berkerja di kilang-kilang. Yang tinggal beberapa buah rumah usang dihuni beberapa kerat orang tua.(Ramainya masa Hari Raya Aidilfitri sahaja).

Orang tua-tua yang tidak beberpa kerat ini sahajalah yang akan terus berterima kasih kepada kerajaan hatta tanpa diminta kerana membina jala-jalan bertar, ada paip air, ada letrik dan ada anak-anak mereka mendapat biasiswa belajar hingga ke luar negeri. Tetapi seperti yang saya katakan berapa keratkah mereka ini.

Kini rakyat yang meminta kerajaan berterima kasih kepada mereka. Papan-papan tanda yang mempamirkan 'Satu Lagi Projek BN' tak boleh laku lagi nak pengaruh pengundi. Ianya dianggap sebagai satu sifat yang arrogant atau angkuh.

Jadi pendekatan mesti diubah. Tak perlu nak engage consultans dari mana-mana agensi PR luar negeri yang makan belanja jutaan ringgit. Back to basics. Back to budi pekerti dan nilai-nilai murni yang ada dalam tradisi kehidupan orang Melayu. Jadi macam padi bukan seperti lalang.

ZMS

Anonymous said...

DAKJ,

.....samb

Dan kerajaan janganlah terlalu angkuh untuk menerima hakikat bahawa hubungannya dengan rakyat adalah seperti aur dengan tebing iaitu bersifat 'symbiotic'. Justeru janganlah kerajaan fikir ia sahaja berhak meminta atau memaksa rakyat supaya berterima kasih kerana rakyat juga berhak malah lebih berhak berbuat demikian.

Pada Dato, sesekali sindir bagus juga kerana ada orang tidak faham dan tak mahu menerima kalau terlalu direct. Sesekali kena sindir anak untuk pukul menantu.

ZMS

Anonymous said...

Salam Datuk,

1. Lama tak ziarah. Semoga Datuk dan kami sentiasa dalam hidayah ALLAH SWT, dikurniakan iman yang teguh, diampunkan dosa, panjang umur, kesihatan yang menyeluruh, murah rezeki dan murah hati, sentiasa ingin menambahbaikan keadaan dan kehidupan diri dan masyarakat Islam dan sekeliling.

2. Berkongsi pengalaman di sebuah SBP co-ed. Tahun 70an. Ustaz di sekolah berusaha menggalakkan pelajar perempuan berbaju kurung dan bertudung (otherwise mostly wore pinnafore). Zaman itu, pakai tudung hanya bagi mereka yang kuat semangat.

3. Disekolah, assembly setiap hari Isnin. Suatu Isnin itu sekumpulan pelajar perempuan hadir didewan berbaju kurung dan bertudung. Reaksi yang mengkagumkan saya sehingga kini: Guru Besar scolded them (can't recall the exact words -tetapi marah benarlah) and asked them to get out of the hall and remove their tudung.

4. Sejak hari itu, kumpulan pelajar perempuan tsbt akan hadir assembly tanpa tudung. Sebaik selesai mereka bertudung semula ke kelas.

5. Begitulah semangatnya. Things that we take for granted now.

Wassalam.

XERONINE

shuib said...

pemimpin sekarang ni lain drdulu dia orang sebuk waktu nak mengundi saja waktu lain jaga perut masing2

affendi hussain said...

Salam Dato',

Terima Kasih
Bab konsep terima kasih ni kita kena rujuk balik dgn Rukun Iman i.e. Qadak(ketentuan) & Qadar (kadar/bilangan et.al.).

e.g. Sama macam hidup/mati (qadak) & umur kita (qadar). Siang/malam (qadak) & 24jam (qadar)

Segala-gala yg datang di dunia ini adalah daripada Allah.. baik secara terus atau melalui perantaraan makhluknya.. jadi tak perlu "complicate" pemikiran sendiri nak definasikan ia pemberiaan UMNO atau PAS, org baik atau jahat etc..

Hasilnya pemikiran kita akan lebih lapang & nampak perspektif luas yg jelas untuk lebih kritikal berbanding bermutasi menjadi seorg jumud & fanatik.

Cuma yg dok suruh org berterima kasih kat dia seolah-olah dialah pemberi rezeki (tipikal UMNO) atau hidayah Islam (tipikal PAS) ini samalah karekternya mcm Firaun kafir ataupun Dajal..

Wanita Bertudung
Saya ingat lagi dolu-dolu kumpulan nasyid wanita pun kelumbong nampak rambut jambul yg dikaran..

Zaman sekarang pula lain caranya, pakai tudung tak nampak rambut tetapi terkinja-kinja menari & menyanyi atas pentas cth. mcm dlm AF, M'sian Idol etc.


Penyakit sosial

Dulu pun banyak perempuan kaberet, kelab malam bersepah-sepah & takde JAWI/JAIS/JAKIM et.al, malah saya yakin aksi2 mereka pun sama hebat mcm zaman skrg cuma tiada perkembangan teknologi internet, digital. 3gp. untuk mensensasikannya..

Kerosakan sosial masyarakat kini bukan penyakit baru seperti disangkakan majoriti kita sebenarnya, cuma majoriti tipikal ini saja yg baru bangun tidur setelah dikejutkan mimpi ngeri untuk disambung pula mimpi mereka di siang hari. Malah ada yg merasakan merekalah generasi yg lebih baik & terpilih..

Alhamdulillah ramai generasi muda kini yg dah ada kesedaran untuk menfokuskan pendidikan awal anak2 mereka yg berlandaskan fitrah mengintegrasikan ilmu dunia & islam.. insan2 kecil seawal 2thn yg fitrah inilah kunci penyelesaian penyakit sosial masyarakat kita di masa depan..memang mahal kos pendidikannya tetapi amat berbaloi. Lebih jimat & bermanfaat dari mengeluarkan belanja untuk membetulkan generasi yg dah pun rosak yg tiada jaminan akan elok ibarat membaiki kereta lama yg rosak & alatganti pun "obsolete".. itu jauh lebih membazir..

Biarlah qadak & qadar Allah mengembalikan "equilibrium" alam utk umat Muhammad s.a.w diakhir zaman yg ibarat buih2 dilautan..Ibarat daun layu yg gugur & reput utk menjadi baja bagi nutrien pucuk2 muda yg baru tumbuh segar..

Malah sejarah perjuangan baginda s.a.w hanya memerlukan kualiti, bukan kuantiti untuk menegakkan syiar Islam di bumi Allah.. e.g. Perang Badar, negara kecil Madinah.. Seperti juga si Hideyoshi yg ada 'kualiti', kuantitinya secara fitrah akan menyusul sendiri ibarat magnet yg menarik segala-bala besi..itulah realiti.

Nauzubillah, Alhamdulillah,
Wallahualam & Wasalam

("/)

affendi hussain said...

Salam Dato',

Terima Kasih
Bab konsep terima kasih ni kita kena rujuk balik dgn Rukun Iman i.e. Qadak(ketentuan) & Qadar (kadar/bilangan et.al.).

e.g. Sama macam hidup/mati (qadak) & umur kita (qadar). Siang/malam (qadak) & 24jam (qadar)

Segala-gala yg datang di dunia ini adalah daripada Allah.. baik secara terus atau melalui perantaraan makhluknya.. jadi tak perlu "complicate" pemikiran sendiri nak definasikan ia pemberiaan UMNO atau PAS, org baik atau jahat etc..

Hasilnya pemikiran kita akan lebih lapang & nampak perspektif luas yg jelas untuk lebih kritikal berbanding bermutasi menjadi seorg jumud & fanatik.

Cuma yg dok suruh org berterima kasih kat dia seolah-olah dialah pemberi rezeki (tipikal UMNO) atau hidayah Islam (tipikal PAS) ini samalah karekternya mcm Firaun kafir ataupun Dajal..

Wanita Bertudung
Saya ingat lagi dolu-dolu kumpulan nasyid wanita pun kelumbong nampak rambut jambul yg dikaran..

Zaman sekarang pula lain caranya, pakai tudung tak nampak rambut tetapi terkinja-kinja menari & menyanyi atas pentas cth. mcm dlm AF, M'sian Idol etc.


Penyakit sosial

Dulu pun banyak perempuan kaberet, kelab malam bersepah-sepah & takde JAWI/JAIS/JAKIM et.al, malah saya yakin aksi2 mereka pun sama hebat mcm zaman skrg cuma tiada perkembangan teknologi internet, digital. 3gp. untuk mensensasikannya..

Kerosakan sosial masyarakat kini bukan penyakit baru seperti disangkakan majoriti kita sebenarnya, cuma majoriti tipikal ini saja yg baru bangun tidur setelah dikejutkan mimpi ngeri untuk disambung pula mimpi mereka di siang hari. Malah ada yg merasakan merekalah generasi yg lebih baik & terpilih..

Alhamdulillah ramai generasi muda kini yg dah ada kesedaran untuk menfokuskan pendidikan awal anak2 mereka yg berlandaskan fitrah mengintegrasikan ilmu dunia & islam.. insan2 kecil seawal 2thn yg fitrah inilah kunci penyelesaian penyakit sosial masyarakat kita di masa depan..memang mahal kos pendidikannya tetapi amat berbaloi. Lebih jimat & bermanfaat dari mengeluarkan belanja untuk membetulkan generasi yg dah pun rosak yg tiada jaminan akan elok ibarat membaiki kereta lama yg rosak & alatganti pun "obsolete".. itu jauh lebih membazir..

Biarlah qadak & qadar Allah mengembalikan "equilibrium" alam utk umat Muhammad s.a.w diakhir zaman yg ibarat buih2 dilautan..Ibarat daun layu yg gugur & reput utk menjadi baja bagi nutrien pucuk2 muda yg baru tumbuh segar..

Malah sejarah perjuangan baginda s.a.w hanya memerlukan kualiti, bukan kuantiti untuk menegakkan syiar Islam di bumi Allah.. e.g. Perang Badar, negara kecil Madinah.. Seperti juga si Hideyoshi yg ada 'kualiti', kuantitinya secara fitrah akan menyusul sendiri ibarat magnet yg menarik segala-bala besi..itulah realiti.

Nauzubillah, Alhamdulillah,
Wallahualam & Wasalam

("/)

awang batuburok said...

Sdr Saji,

Kalau diamati belanjawan negara dari tahun ketahun, banyak mana peruntukan yang diberikan untuk meningkatkan kualiti prasarana dan sistem pendidikan di intitusi pendidikan Islam? Apakah ada ketelusan dan peng-oditan dalam perbelanjaan wang zakat dan harta waqaf umat islam yang berbillion-billion ringgit diseluruh negara.

Sejauhmana pihak berwajib membuat kajian untuk memperkasakan institusi pendididkan agama. Tidak terfikir oleh kita selama ini ada kes zina,penyebaran bahan lucah/pornography boleh berlaku di dalam kawasan sekolah agama.
Pernah diwarwarkan lebih 70% anak muda umat islam tak fasih membaca al-quran apatah lagi nak memahami isi kandungan al-quran.

Dalam keadaan begini tak payahlah kita nak berhimpun terpekik-pekik menyalahkan institusi agama lain, sedangkan penguasa institusi agama islam hanya sibuk nak membuncitkan perut sendiri dan membiarkan majoriti umat islam terus merudum dan tercorot dalam semua bidang.

mat felda said...

Salam Dato,

Alamak, PM menjemput rakyat menonton perlawanan bolasepak liga perdana Inggeris di Seri Perdana.

Ini baru betul-betul Menyusur Akar.
Boleh ker tolong aturkan bas sewa untuk kami peneroka Felda Jengka untuk ke sana?

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato A Kadir
Salaams

Golak Bosar
( : )


Dewan Rakyat Hots Up To PAS Hudud Allowing Husband To Sodomise Wife


Salam Takzim

Jantan said...

Rambut punya pasal, teringat "Timah Cap Junjung"- ratu cantik daerah Kuantan era 60-an.
Rambut dia tinggi macam ada tin susu atas kepala.

Anonymous said...

Saya mendapat tahu dari rakan saya gred 48, ikut skim asal, kenaikan gajinya tahun ini adalah RM200.

Manakala ikut bajet 2012, pelarasan RM220 akan diterima.

Dan kawan saya kata, pelarasan yang akan diterimanya adalah RM220 (penambahan RM20) dan bukannya RM420.

Betul ke pengiraan begini?

Dalam konteks artikel DAKJ.

Dulu-dulu, walaupun tidak ramai bertudung tetapi ramai yang berselindang bila kemajlis-majlis. Dan selindang ini diguna sebagai alas tangan bila bersalaman dengan lelaki bukan muhrim.

Kini, yang bertudung tetapi bersalaman dengan bukan muhrim tanpa apa-apa alas boleh dilihat dimana-mana.

Selain itu, ada tengok TV majlis perkahwinan anak raja jawa? (Satu-satunya kerabat diraja yang yang masih ada dinegara Indonesia).

Pemberita sebut "majlis perkahwinan islam jawa" tetapi pengantin lelakinya tak pakai baju manakala pengantin perempuannya berkemban. Ala jawa.

Kesimpulan, ramai melayu yang kabur antara ugama dan budaya. Dari dulu lagi. Tidak terhad pada garis sempadan negara atau politik.

Kesimpulannya, tidak ada kena mengena dengan ideologi dan polisi mana-mana parti politik.

Fed Up

saji said...

Sdr awang batuburok

"Dalam keadaan begini tak payahlah kita nak berhimpun terpekik-pekik menyalahkan institusi agama lain, sedangkan penguasa institusi agama islam hanya sibuk nak membuncitkan perut sendiri dan membiarkan majoriti umat islam terus merudum dan tercorot dalam semua bidang."

1.Terima kasih kerana memberikan respon.

2.Cara awak bercakap diatas seolah-olah orang kelulusan agama yang berkerja di institusi2 agama golongan tidak amanah dan bertanggungjawab atau rendah integritinya.

3. Juga, sdr macam tak setuju dengan demontrasi HIMPUNAN nago-nego Islam yang akan diadakan di Stadum Shah Alam pada Sabtu ini, walaupun ia disokong oleh institusi2 agama (Islam) dan Menteri agamanya.

rahimlpp@yahoo.com said...

Y.Bhg Dato'@ Peristiwa Ghadafi dibunoh oleh tentera Kerajaan baru Libya amat memalukan dunia Arab dan juga islam. Seorang pemimpin yang berkuasa bagitu lama mengakhiri kuasanya dalam keadaan yang sangat menyedihkan. Bagaimana ini boleh berlaku dikalangan orang islam dan apakah pengajaran daripada peristiwa tersebut.
2.Sedih dan memalukan.Negara hancur dan rakyat sengsara. Kekayaan yang dikurnia oleh Allah SWT membawa kepada kemusnahan dan perebutan kuasa besar.
3. Malaysia juga sabuah negara kaya dengan pelbagai sumber semula jadi. Kita juga akan musnah saperti Libya kalau pemimpin kita tidak ambil iktibar dari apa yang berlaku di negara-negara Arab. Kuasa Barat akan ambil kesempatan dari perpecahan sesama kita untuk menguasai sumber kekayaan negara.
4. Kita TIDAK boleh pandang ringan dengan apa yang berlaku di Libya dan jangan fikir mustahil boleh berlaku di negara kita. Sistem demokrasi tidak boleh menjamin keselamatan negara sekiranya tidak disokong oleh institusi-institusi Kerajaan yang kukoh dan masyarakat sivil yang menghormati kedaulatan undang-undang disamping pemimpin-pemimpin yang dipileh senantiasa mengekalkan tahap akauntabiliti yang tinggi.
5. Semoga Libya yang baru akan muncul sebagai sabuah negara islam yang moden dan progresif di Timur Tengah.

Iklas,
Rahim

langitbiru said...

"Malah sejarah perjuangan baginda s.a.w hanya memerlukan kualiti, bukan kuantiti untuk menegakkan syiar Islam di bumi Allah.. e.g. Perang Badar, negara kecil Madinah.. Seperti juga si Hideyoshi yg ada 'kualiti', kuantitinya secara fitrah akan menyusul sendiri ibarat magnet yg menarik segala-bala besi..itulah realiti."

Masalah negara kita hari ini adalah TIADANYA PEMIMPIN ISLAM "BERKUALITI", yang auranya seperti magnet, TIADA PAKSAAN, tetapi manusia berduyun-duyun mengikuti dan menghormatinya, IAITU ULIL AMRI.




"Alamak, PM menjemput rakyat menonton perlawanan bolasepak liga perdana Inggeris di Seri Perdana."

Tipikal minda belum merdeka, masih mengagungkan British. Apakah ada harapan atau boleh menaruh harapan dari pemimpin sebegini untuk Islam?


"Kalau diamati belanjawan negara dari tahun ketahun, banyak mana peruntukan yang diberikan untuk meningkatkan kualiti prasarana dan sistem pendidikan di intitusi pendidikan Islam?

Apakah ada ketelusan dan peng-oditan dalam perbelanjaan wang zakat dan harta waqaf umat islam yang berbillion-billion ringgit diseluruh negara.

Sejauhmana pihak berwajib membuat kajian untuk memperkasakan institusi pendididkan agama."

JAWAPANNYA, peruntukan sebesar zarah sahaja untuk jabatan-jabatan, badan-badan Islam, berbanding dengan ratusan billon belanjawan.

Mengapa?

Kerana pemimpin-pemimpin itu tiada FIKRAH AGAMA,FIKRAH UMMAH!

Wang Zakat, Harta Wakaf, di negeri-negeri, tertakluk kepada bidang kuasa Exco/Mjlis Agama. SIAPA jadi Exco/Majlis Agama?

.....amat memalukan komen orang Islam meminta-minta di Gereja sebagai KES TERPENCIL!!!

Anonymous said...

Rao lanun bahaso,

Apa yang kelakarnya?

Akta Hudud Kelantan 1993 hanya meliputi 6 kesalahan yang spesifik. Sodom bukan dalam kategori zina.

Seperti kata seorang blogger, iqra' dulu. Jenayah dalam islam bukan ditafsir oleh hudud sahaja.

Fed Up

Rao Lanun-Bahaso said...

Tujuh Lapan Enam
(masak air di kali oh husam)

Wahai Mahaguruku
Bebotah ti kekasih
tersonyum dek awak

masak air di kali
masak ayea di dado

ondek o omak
Rao lanun bahaso,

Apa yang kelakarnya?

Akta Hudud Kelantan 1993 hanya meliputi 6 kesalahan yang spesifik. Sodom bukan dalam kategori zina.

Seperti kata seorang blogger, iqra' dulu. Jenayah dalam islam bukan ditafsir oleh hudud sahaja.

Fed Up

3:09 AM


e-yoolah tu

andainya saya dan anda
wahai mahaguruku
bak engkau dan aku
pastinya aku berkata begini
kepada engkau yang pintar
lagi pemurah

kesejahteraan terserlah pada dirimu
sihat-sihat masih
sibuk dengan kerja-kerja
bercengkarama dengan apa yang kau cinta
kau semestinya banyak bersyukur
kepada tuhan mu berlari ligat zikir di dada
-apakah seronok hidup si-muslim

masak air di dada
terdengar suara membaca cerita

hal ata alan insaani hiiinu

aku
aku sudah bosan dengan bicara hudud
bosan bosan bosan

tetapi

masak air di kali
masak ayea di dapor
ini pula blog politik

aku harus bijak
aku harus bersopan
kesabaran itu separuh dari iman
kata engkau kata ayahmu tok imam

tidak kah mereka tahu ujud
insan hudud UMNO?

bosan bosan bosan
kerana aku papa ilmu
wahai mahaguru yang bijaksana

apa hukumnya pemakan riba

masak air di kali
masak air di kali
masaaaaaklah air di kali

bila agaknya ujud hudud itu
yang orang tergila-gila mahukannya
kami mahu keadil! kami mahu keberkatan!

apa seronok hidup muslim di kelantan

mahaguruku indah orangnya
tentunya mereka menggeleng kepala
kata-katanya cinta dunia

memberi makan kerana wajah allah
sheikh mishary alafasi sutrah insan

apa tidak pernah dahulu ada ujud
insan hudud UMNO

Salam Sejahtera bersulam takzim
Terima Kasih Reality Check

Rao Lanun-Bahaso said...

dengan izin wa bismillah, dato kadir

Tujuh Lapan Enam
(masak air di kali oh husam)

Wahai Mahaguruku
Bebotah ti kekasih
tersonyum dek awak

masak air di kali
masak ayea di dado

ondek o omak
Rao lanun bahaso,

Apa yang kelakarnya?

Akta Hudud Kelantan 1993 hanya meliputi 6 kesalahan yang spesifik. Sodom bukan dalam kategori zina.

Seperti kata seorang blogger, iqra' dulu. Jenayah dalam islam bukan ditafsir oleh hudud sahaja.

Fed Up

3:09 AM


e-yoolah tu

andainya saya dan anda
wahai mahaguruku
bak engkau dan aku
pastinya aku berkata begini
kepada engkau yang pintar
lagi pemurah

kesejahteraan terserlah pada dirimu
sihat-sihat masih
sibuk dengan kerja-kerja
bercengkarama dengan apa yang kau cinta
kau semestinya banyak bersyukur
kepada tuhan mu berlari ligat zikir di dada
-apakah seronok hidup si-muslim

masak air di dada
terdengar suara membaca cerita

hal ata 'alan insaani hiiinu
minad-dahri

aku
aku sudah bosan dengan bicara hudud
bosan bosan bosan dan bosan

tetapi

masak air di kali
masak ayea di dapor
inikan pula blog politik

aku harus bijak
aku harus bersopan
kesabaran itu separuh dari iman
kata engkau kata ayahmu tok imam

tidak kah mereka tahu ujudnya
ihsani hudud UMNO?

bosan bosan bosan
kerana aku papa ilmu
wahai mahaguru yang bijaksana

apa hukumnya pemakan riba

masak air di kali
masak air di kali
masaklah air di kali o husam

bila agaknya ujud hudud itu
yang orang tergila-gila mahukannya
kami mahu keadil! kami mahu keberkatan!

apa seronok hidup muslim di kelantan

mahaguruku indah orangnya
bijak bistari tentunya
membikin mereka menggeleng kepala
kata-katanya semerbak cinta dunia

hampir

memberi makan kerana wajah allah
sheikh mishary alafasi surah insan

apa tidak pernah dahulu ada ujudnya
ihsani hudud UMNO

Salam Sejahtera bersulam takzim
Terima Kasih Reality Check

Anonymous said...

Rao Lanun Bahaso,

Jika begitu tepuk lah tangan kuat-kuat bersama-sama MP MCA, MIC, DAP dan lain-lain MP bukan Islam bila mereka gemuruh bertepuk meja setiap kali MP Bandar Baru Kulim bertafsir lain kali.

p/s Hukum merotan peminum arak diampunkan, tidakkah mahu dicantikkan lagi?

Fed Up

affendi hussain said...

Sdr Rao Lanun-Bahaso,

Berseri-serilah muka Pak Syeikh kita bila disebut sodom bukan zina, ibarat terang berderang bulan purnama..

barakallah a'laika..

wasalam

("/)

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).