Wednesday, February 15, 2012

The Malay-Malaysian "Ubat" In Singapore

A Kadir Jasin

(If you are commenting “anonymously”, please state your name/pseudonym at the beginning and end of your comment. Thank you.)

IN the northern Malay slang, when something is rare and valuable, it is often referred to as “buat ubat”. Literally translated, it means for healing illnesses.

In a situation where Malays are being lampooned and parodied by members of their own race as much as by other races, it is heart warming to have an “ubat” like Hassan Marican (Tan Sri).

Since being cast aside from Petronas, allegedly over differences with the Mohd Najib Government on board appointment, this Kedah-born former Petronas President and CEO is doing extremely well across the Causeway and beyond.

Hassan, who left the national oil company at the beginning of 2010 has been accepting directorship with several foreign firms in the energy sector.

He has accepted appointments to the board of Singapore government-linked companies like SembCorp Industries Limited, SembCorp Marine Limited and Singapore Power Group (SP). In Malaysia, he sits on the board of Sarawak Energy Berhad and, in the US, on the board of oil and gas giant ConocoPhillips.

Hassan, 58, led the Petronas board in disagreeing with Mohd Najib’s nomination of his close confidante, Mohd Omar Mustapha Ong, as a non-executive director. Omar came in and Hassan went out.

The Malaysian Insider reported today that Hassan is set to become chairman of Singapore Power Group Ltd (SP) in June, succeeding Ng Kee Choe, who will retire on June 12. It quoted Energy Asia, a news portal that focuses on the energy industry.

Singapore Power Group (SP) is a leading energy utility company in the Asia Pacific. It owns and operates electricity and gas transmission and distribution businesses in Singapore and in Australia.

Of course Hassan was not nominated to the 10-member board of SP because he is a Malaysian and a Melayu. He was appointed because he is good.

Back to Hassan the “ubat”, unfortunately he is now being engaged to keep Singapore healthy instead of being here in Malaysia, where we actually need more “ubat” and better “bomoh” to cure our many illnesses and maladies. Que sera sera.

53 comments:

din klang said...

Aslkum Dakj

Kisah TS Hassan Merican diambil bekerja oleh kerajaan Spore dgn gaji ratusan ribu sing dollar merupakan pukulan hebat pd ego dan maruah Najib yg bertanggungjawab membuang Hassan dari Petronas.

Kalau bukan kerana bantahan terbuka Mahadir pondan sudah tentu anak muallaf tu dah tentu jadi CEO petronas.

Hasan Merican adalah contoh Melayu yg melalui kelulusan chartered accountancy telah berjaya mengembangkan perniagaan petronas kemerata dunia. Beliau menjaga wang petronas tanpa perllu tunduk kpd tekanan politik. Kepada yg bersikap asal bapak senang, cara Hassan itu adalah yg perlu diubah demi untuk memuaskan hati dan tembolok org politik.

Dengar khabar oleh kerana petronas tak lagi berotonomi spt duludan gaji yg kecil maka ramai kakitangan yg pintar bertaraf internasionl telah berhenti kerana berhijrah ke shell dan exxonmobil, tinggallah yg pandai tapi taklah pndai sgt dlm urusan bekerja tapi superb dlm urusan yes bos.

Budaya Umno lah tu.

Hassan dgn berpendidikan sekolah Inggeris waktu zaman tu, lebih mudah bertarung diperingkat internasional.

Sayang Melayu sekarang dinafikan peluang tersebut oleh konspirasi pembesar Umno dalam keadaan anak mereka sendiri dihantar belajar di sekokah antarabangsa atau keluar negara sejak kecil lagi.

Din klang

JJ @ Jawa Johor said...

Dato

unfortunately the most famous Malay Malaysian "ubat" in Malaysia is tongkat ali, ubi jaga, minyak dhob etc.

As we can see it a lot in the Harakah.

Abu Hasan Adam said...

Saudara Dato Kadir,

Sudah lama saya agak murung dan tidak bermaya berbanding dengan pagi tadi apabila membaca berita mengenai Tan Sri Hassan Merican. Saya amat bangga. Banyak sebab.Antaranya ada juga Melayu yang boleh buat 'ubat'. Di negara orang pulak tu. Kedua terasa benar ruginya negara kita yang tidak menghargai anak sendiri.

Berapa lama lagi agaknya derita yang dihidapi kini akan berakhir.

Abu Hasan Adam

Unknown said...

Datuk, di Malaysia ni pemimpin tak mahu ada orang Melayu yang pandai. Nanti tak nak ikut cakap. Jadi beri saja pendidikan yang sekadar (tapi dabik dada kata kita yang ter... ini dan ter... itu), suruh syukur banyak-banyak sementara yang di atas tu kaut sebanyak mungkin atas hasil usaha orang-orang yang bekerja dibawah ni. Bila orang dah resah, beri duit ehsan RM500. Kalau terlalu pandai dan nak berjaya, pergi luar negeri.

Unknown said...

Datuk, di Malaysia ni pemimpin tak mahu ada orang Melayu yang pandai. Nanti tak nak ikut cakap. Jadi beri saja pendidikan yang sekadar (tapi dabik dada kata kita yang ter... ini dan ter... itu), suruh syukur banyak-banyak sementara yang di atas tu kaut sebanyak mungkin atas hasil usaha orang-orang yang bekerja dibawah ni. Bila orang dah resah, beri duit ehsan RM500. Kalau terlalu pandai dan nak berjaya, pergi luar negeri.

Anonymous said...

Salam Dato',

Bak kata pepatah, " Hanya jauhari yang mengenal manikam ".

Bila mata kita di kaburkan oleh suku sakat dan kroni, kaca di kata permata dan berlian dikata kan batu. Begitulah .... entahlah

Anak Parit/Bota/Lambor

mtgbertam said...

Dato'.

Mai kita tokai sekali undi PR sepenggal untuk tadbir Malaysia ni.

Mungkin ini ubat terbaik buat masa sekarang.

Anonymous said...

Zul..
That's fairly normal. New leadership comes in a wagon, and it's never easy to accommodate everyone, where chemistry is the major concern. It's alright to see Hasan in a different light. I am sure he will do wonders elsewhere .

and one day he will come back in a different capacity, far stronger!!

zul.

Rao Lanun-Bahaso said...

Tahniah diucapkan kepada Hassan Marican kerana 'set to become chairman of Singapore Power Group Ltd (SP) in June, succeeding Ng Kee Choe, who will retire on June 12'

Alamat nak hancurlah kiatsu Singapura, Dato'. Semua 'talent'nya diimport.

Rao Lanun-Bahaso said...

Apakah cerita ini ada bersangkutan dengan kenapa Hassan ke Singapura?

Row over Malaysia hydropower plans
As government aims to build 12 new dams, environmentalists say existing ones already produce enough electricity.
Last Modified: 15 Feb 2012 15:40

http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2012/02/201221512440166727.html

Sekian

maae said...

Salam Datuk,

1.Dulu pernah saya suarakan dalam laman PERKASA bahawa Pentadbir dan Pengurusan tertinggi GLC (dalam kes Sime Darby), tangan-tangan mereka ini di ikat ke belakang, kemudian hanya di suap 'ubat pahit'(saya cuba selaraskan dalam cerita artikel Datuk kali ini);bukan untuk kebaikan bersama terutama kepada pihak kerajaan tetapi lebih kepada menjayakan agenda-agenda kelompok peribadi yang sudah berpengaruh.

2.Kini saya teruja dengan semangat baru CEO GLC seperti Percetakan Negara,UDA dan terbaru ini,TNB yang mulai sedar tentang tanggung jawab berat dan visi GLC dalam wajah yang lebih terbuka untuk meneroka dan kompetitif.Sime darby sendiri sudah mula berubah.Felda sudah menetapkan visi global nya nya. Felcra tidak mahu ketinggalan. Sebenar nya ini lah ubat untuk CEO yang agresif, tahu guna ilmu nya dan paparkan hala tuju koporat nya.Jika dulu di lakukan, tidak mustahil bandar-bandar besar majoriti nya milik kita.

3.Sesungguh nya kita sudah ramai kehilangan tokoh koporat tersohor contoh seperti TS Hassan Marican akibat 'ubat pahit' yang di suruh makan untuk menyembuhkan penyakit. Jika tidak,haluan keluar akan di tunjukkan.

4.Iskandar Malaysia,Danga Bay, Proton dan lain nya, perlukan preskripsi ubat baru.Ubat bomoh atau tradisional juga perlu formulasi baru. Lantaran itu Raja Muda kita di Perak, amat jelas dan luas pandangan berdasarkan diri Baginda yang sentiasa berada dalam sistem terkini. Semoga Raja/Sultan kita yang Lain nya akan lebih menyerlah memberi 'ubat-ubat' baru mereka miliki.Politik dan pembangunan Ummah ddan Negara tidak boleh di pisahkan. Kenapa mesti menyepikan diri? Mana sinonim nya Raja Berpelembagaan ?

5.Dalam keadaan sakit yang semakin canggih mengikut peredaran zaman, ubat dan penawar nya mesti kita cari dan buat sendiri. Tidak lagi bergantung kepada orang lain, yang terlalu kedekut berkongsi penemuan ubat mujarab mereka.

2012 di momok kiamat.Masih percaya dan terpedaya ? Tugas orang-orang Melayu belum lagi selesai.... Usaha, memanjat doa dan bertawakkal itu pegangan kita.

ab said...

Salam dato,




Tajuk ini bolih buat orang gembira
dan bolih buat orang sedih, bolih juga buat insaf dan bolih juga buat orang geram menyampah.....




UBAT petrochemical ni adalah jenih yang `kelas' dan sangat bermutu tinggi ni....



PENYAKIT kat singapore tu ialah dia punya petrolium company tak `tegap' macam Petronas..



TOK BOMO kat malaysia biaq orang sana guna UBAT tu, supaya company tu lebih baik dari Petronas, TENTU DEPA SEDIAKAN SUDU EMAS DAN PERAK UNTUK UBAT jenis ini!!!.



TO BOMO TOK BOMO disini dah juai ubat jenis kelas tinggi dah dua kali dah sebelum ini...dulu UBAT kelapa sawit,depa BAGI FREE saja kat Indonesia...laa ni INDONESIA DAH JADI PENGELUAR MINYAK SAWIT TERBESAR DIDUNIA, dulu kita la hero !.



TO BOMO lain awai sikit lagi juai UBAT getah dan bijih timah kat SIAM, sampai Siam jadi pengeluar getah dan timah terbesar di asia tenggara laa ni,DULU KITA HERO JUGAK....!




TOK BOMO lagi satu juai UBAT KOKO,
dulu ladang koko macam `ladang' pokok moktan(rambutan), bersepah merata...TAPI MANA PI POKOK KOKO LAA ni? alih alih indonesia juga jadi pengeluar koko terbesar dunia selepas Cote divoire.....


UBAT FELDA pulak tengah dok kukuih,tak cukup gambiaq lagi...kalau cepat kaw kaw punyA NANTI ADALAH TOK BOMO nak juai, selalunya lelong atau bagi free saja kat orang lain....



UBAT MAS depa dah silap campuq racun gramoxone dan ustaz ustaz khazanah dah minum ramai ramai....katanya end of world tahun 2012 ni!....nampak macam depa dah `ended' awai lagi dah laa!!.



UBAT KTMB dah mula `pukui angin'
macam nak sedekah kat sipolan buat `KL-SINGAPORE' highspeed train atau
entah entah kat `kompeni MRT' baru nanti......




Beringat la semuaaa...TOK BOMO TOK BOMO kat sini sangat kuat `ilmu' depa, KALAU ADA UBAT YANG BAIK BAIK,depa tak suka ``pakai' ubat tu kat sini,depa lebih suka juai murah atau lebih baik lagi bagi free kat orang!!..




KATA NAK `STOP BRAIN DRAIN', REVERSE `BRAIN DRAIN', tapi `actions' macam BRAIN DEATH..!!



Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Brain drains.... By dealovaBP

Anonymous said...

Datuk, a person of Tan Sri Hassan calibre is not only "boleh buat ubat", but also "boleh buat ibu duit". Should we congratulate Singapore?

-- Balanglama

Anonymous said...

DAKJ,

Saya baru komen dalam artikel yang lepas, gambaran tentang orang yang gila sabung.

Cerita saya dan DAKJ, skrip tak serupa tapi sandiwaranya sama.

Fed Up

mekyam said...

ts hasan marican being spore's new energy supplement is going to be quite a bitter pill for msia.

the msian leadership shd henceforth stop moaning abt brain-drain, they obviously don't know know brain...

berasiam said...

Salam Datuk AKJ

YAB DS PM bagus sebab dah tubuh MTAB yang beliau pengerusikan sendiri untuk jaga kepentingan Bumiputera. Teraju berfungsi sebagai sekretariat. Semua dibuat secara senyap-senyap untuk minimakan publisiti yang tidak perlu.

Yang menerajui Teraju, bekas peneraju MAVCAP. Orang venture capital, maka otaknya pun memang bersarang dengan fahaman kapitalis tulen. Yang difokuskan oleh Teraju ialah untuk membantu mengkayakan yang sudah sedia kaya. Usahawan tulen hanya diberi gula-gula. Dinamakanlah jalan itu sebagai jalan pintas (fast track).

Apabila ditanya, apa mekanisme untuk memastikan syarikat-syarikat yang difaraidkan itu kekal kepentingan Bumiputeranya, gagap. Apabila ditanya, apa bentuk "rotan" yang dipegang oleh Teraju untuk memastikan GLC dan sebagainya menurut garis panduan mereka, pun tidak ada. Apabila ditimbulkan halangan bangsa oleh bank komersil untuk mendapatkan kemudahan kewangan, dia menempelak syarikat Bumiputera tak buat akaun betul-betul. Kalau akaun betul tapi berniaga tak betul, macam mana pulak. Kalau tak betul berniaga, macam mana boleh survive berbelas tahun dalam industri.

YM Raja Muda Perak sebut tentang pengkhianat, kita melihat ke belakang, pada orang-orang yang meniriskan peluang yang diberikan kepada mereke melalui DEB. Bukankah dalam GLC dan Khazanah sekarang pun ramai pengkhianat, mengapa mereka ini tidak dihukum. Sekiranya Hassan Merican yang buat berpuluh bilion setahun boleh dinyahkan begitu sahaja, apalah beratnya mahu mengenyahkan CEO Celcom yang memenuhi rantaian nilainya mengenyangkan Yahudi kulit kuning.

Bukan tidak ada rotan di tangan YAB DS PM tapi dia menggunakan rotannya kepada ketua pengawas, budak-budak nakal dibiarkan dengan ragam mereka.

A KADIR JASIN said...

Sebenarnya, ramai lagi orang Melayu yang tersingkir, terpinggir dan terpelanting akibat permainan politik Melayu berjaya di perantauan.

Misalnya Wan Azmi Hamzah (kilang simen dan lombong emas di Kazakhtan), Halim Saad (minyak, infrastruktur dan perumahan di Asia Barat, Turki, Indonesia), Ishak Ismail di Afrika Selatan dan Asia Barat).

Dalam pengembaraan saya, saya jumpa ramai usahawan, ahli perniagaan dan profesional Melayu di merata dunia.

Ada yang tertarik untuk merantau dan ada yang ditolak untuk merantau. Tak salah Melayu merantau untuk memperbaiki diri.

Yang salah adalah setiap kali ketua politik Melayu berubah, maka ramailah Melayu yang bukan daripada kumpulannya yang tersingkir dan terpelanting.

Ini tidak terjadi kepada usahawan Cina dan India yang terus hidup dan maju walaupun seorang demi seorang Perdana Menteri atau Menteri Besar bersara. Siapa pun jadi PM atau MB/KM, kepentingan mereka tetap terbela. Kalau ada yang tersingkir pun tak ramai.

Tapi Melayu macam ikan haruan. Anak sendiri dijaga, anak ikan haruan lain dimakan.

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam hormat DAKJ

Adakah benar haruan makan anak haruan lain? Setahu saya haruan memakan anak sendiri...terlalu lapar hingga tak kenal anak sendiri...LoL

- sentiasarugi

Anonymous said...

Salam DAKJ dan Din Kelang

tinggallah yg pandai tapi taklah pndai sgt dlm urusan bekerja tapi superb dlm urusan yes bos.

Sebenarnya anak2 Melayu yg tinggal bukan tak pintar tapi sayangkan tempat mula2 berdahan. Kalau tidak, sudah lama calo..kalu tak percaya datanglah ke menara kadang2 hari Ahad pun datang tanpa ber"claim". Tapi sabar ada hadnya juga, kan begitu din klang??

Berlaku juga krisis dalam proton pada satu ketika dulu. hulamak politik punya pasal , apa lagi....

-sayang melayu

Malay Gentile said...

Salam Tuan,

UMNO is full of Malays who are dared to say “No to corruption and No to power abuse”. After more than 50 years since independence, Malay are like a blindfolded man in a forest.

Umno cronies have the monopoly on everything on this soil such as rice, water, sugar, petroleum, cattle, bread, electricity, airport, highways, public transportations (taxi, airlines, KTM, cargo, ships, LRT, and monorail), electronic media, newspapers, contracts for school supplies, permits, gambling and religious authorities.

Everyone and each of us works for the entire life just to own a single storey house (with 20yrs loan) & proton’s car (9 yrs loan) which the price is equally worth to a new Toyota Camry in Thailand. At the end of the day Malays are forced to thankful to UMNO.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

A Kadir Jasin antara lain berkata,

Tapi Melayu macam ikan haruan. Anak sendiri dijaga, anak ikan haruan lain dimakan.

...dan ikan haruan tersebut terutamanya yang bodoh dijadikan sup atau 'steam fish' untuk menjamu selera towkay2 Cina walaupun mahal harganya.

Mereka mampu menikmati 'delicacy' tersebut kerana kepentingan mereka tetap terbela selagi falsafah niaga mereka adalah 'Selagi ayam makan jagung'.. hendaknya ayam2 jagoan Melayu.

'Que sera sera'.

ALFATIHAH, AMIN
Ps. Anak haruan pula dikatakan boleh dijadikan 'ubat' untuk ibu bersalin dan memulihkan jahitan luka dari pembedahan.. amalan orang kampung

Mustapha Ong said...

Salam DAJK,

Saya sudah hidup setakat ini 68+ tahun dan insyaAllah sekira nya umur saya masih panjang akan dapat mengikuti perkembangan politik tanah air yang semakin mencabar menjelang PRU13.Orang kita tidak kira siapa dan apa bangsa memang tetap memberi perhatian kepada apa sahaja yang mungkin berlaku selepas PRU13 yang dianggap amat genting dalam sejarah negara kita yang makmur.

Kita tidak pernah mengalami kesusahan hidup seperti kebanyakan negara. Kita harus berasa syukur kepada kebesaran Allah swt yang masih melingdungi bangsa dan negara kita melalui berbagai-bagai keajaiban Nya.

Dalam isu tajuk "The Malay-Malaysian 'ubat' in Singapore" yang mengutamakan nama seorang insan Hassan Merican mengenai hebat nya setelah dilantik sebagai Pengerusi di sebuah GLC gergasi Singapura yang terkemuka di rantau ini.

Tahniah dan saya harap Hassan tetap bersyukur kepada Kerajaan BN selama ini yang telah mengujudkan berbagai peluang dan saluran kepada beliau sehingga ia dapat mencapai suatu status korporat dan kekayaan yang membanggakan itu, khusus nya selepas beliau melepas jawatn tertinggi nya di Petronas.

Kita jangan salah tafsir dan memberi gambaran bahawa tanpa Hassan, perkembangunan dan kemajuan status Petronas akan merosot yang mungkin merugikan negara. Sebalik nya yang saya sedia maklum, Petronas masih kukuh dan subuh sebagai sebuah syarikat Kerajaan GLC yang amat berjaya di rantau ini dan juga diperingkat antarabangsa tanpa penglibatan dan pengaruh Hassan Merican.

Pada hakikat nya kita semua telah dianugerahkan berbagai nikmat dan kejayaan masing-masing dalam perjalanan hidup kita secara mengikut fitrah haram dan halal, walawallam.Tetapi saya amat hairan melibat perangai orang Malaysia yang suka menjaga tepi kain orang, baik dan buruk tanpa mengukuri badan kita sendiri.

Atok saya pernah memesan kepada kita, "jangan kita jaga tepi kain orang, selain daripada saudara-saudara kita yang perlu kita mengambil perhatian dan memberi pertolongan". Tetapi sebalik nya kata-kata mutiara ini, orang Malaysia, khusus nya segelintir bangsa Melayu suka sangat menyebuk perihal orang lain serta mengkritik dan memfitnah seluas-luas nya jiran kita,sahabat kita mahupun musuh kita semata-mata kerana cemburu, irihati atas kejayaan, kemewahaan dan kesenggsaraan orang lain yang tidak ada hubung kait dengan kita.

Ajaran Islam kita tidak mengajar kita serupa ini yang kurang sopan dari segi memupuk semangat perhubungan kemanusiaan dan kesejahteraan hidup yang harmoni, sihat dan saksama. Ingat dan fikirlah hidup kita hanyalah "sementara" sahaja dan apa yang kita ada dianugerah Illahi bukanlah hak kita semata-mata nya tetapi dimanahkan sehingga suatu ketika kita terpaksa dilepaskan semua nya nanti sebelum dikubuhkan, ameen.

Anonymous said...

APA YG TERJADI PADA TS HASSAN DI PETRONAS AKAN BERLAKU JUGA DI FELDA!!!!! TUNGGUUUUUU
ZACK

Hamid Gurka said...

Datuk Kadir.

Awak memang silap besar.Omar Ong dari Etos yang graduate dari Oxford lebeh pintar dan bijak dari Hassan Marikan.Sekarang ini saorang lagi rawan Omar Ong yang bernama Natsha dari ETOS telah di masokkan oleh Najib dalam Felda dan Kulim Bhd.Budak perempuan yang kanyak ini cuba mengajar MD Kulim bagaimana hendak berjalan.Bagitu juga dalam Felda.Semua orang bodoh dan mereka sahaja yang pandai.
IFFCO dari Dubai rakan kongsi dengan Felda dalam refinary minyak kelapa sawit memberitahu rakannya dalam Felda,sewaktu IFFCO mula berdagang dengan minyak kelapa sawit,Natsha maseh belum beranak lagi.

Majulah Malaysia.

tokman said...

TS Hassan seorang pemimpin korporat yang berintegriti dan tulus dan semoga beliau terus maju dalam dunia perniagaan atas pendiriannya dan kelayakkan nya. Beliau mempunyai kepakaran dan yang pentingnya style pengurusan yang mesra dengan pegawai2 dan pekerja2nya........

rahimlpp@yahoo.com said...

Y.Bhg Dato'@ Di Malaysia ni Dato'bukan mudah sesaorang CEO mana-mana agensi atau GLCs untuk bekerja secara bebas kerana banyak sangat stakeholders yang dia nak jaga. Dari Menteri, bini Menteri ,anak-anak Menteri,cucu-cucu, Menteri,kawan-kawan Menteri,penyokong Menteri, kawan-kawan penyokong Menteri dan banyak lagi dalam sinarai.
2. TS Hasan semasa mengetuai PETRONAS mungkin tidak ada sinarai stakeholders yang panjang. Sebab itu PETRONAS telah berjaya maju pesat menjadi Syarikat negara yang berjaya.
3. Kita patut ingatkan semua CEO agensi atau GLCs sekarang ini supaya bertanggong jawap sepenuhnya kepada rakyat dan tidak terpengaruh dengan sinarai stakeholders yang diberikan oleh orang politik. Amanah yang dipikul harus dilaksanakan dengan baik supaya lebih banyak GLCs saperti PETRONAS dapat diwujudkan.
4. Peluang perniagaan harus diberikan secara adil dan bukan hanya kepada kroni atau kepada mereka yang ada dalam sinarai orang politik. Singapura berjaya kerana GLCs mereka banyak memberi sumbangan kepada pembangunan Negara. Keadaan berlaku sebaliknya di Malaysia. Banyak GLCs yang gagal mencapai matlamatnya.
5. TS Hasan telah menunjukan contoh yang baik semasa menerajui PETRONAS. Beliau tidak mendedahkan dirinya kepada publisiti murah.CEO yang lain patut contohinya. Bekerja dengan berintgriti untuk kepentingan Negara.
6. Syabas TS Hasan Merican!.

iklas,
Rahim

din klang said...

Aslkum Dakj

Walaupun sudah agak lambat saya sgt mengalu.alukan kenyataan Tengku Razali agargkerajaan UmnoBn berhenti menjadikan pengswastaan sebagai sumber kekayaan kpd pembesar Umno dan kroni

Ada beberapa isu yg yang menyakitkan hati dalam amalan pengswastaan di Malaysia.

1. Falsafah pengswastaan yg selalunya disokong atas dasar ianyalebih cekap dan seterusnya kos kpd rakyat menjadi lebih rendah tidak berlaku malah setiap kali pengswastaan beban kewangaan pd rakyat dan negara.
semaakin bertambah.

2. Dalam dunia ekonomi pasaran bebas tiada siapa boleh atau perlu marah jika melihat org lain jadi hartawan. Tapi di Malaysia melalui konspirasi dgn pembesar UmnoBn kita lihat berapa ramai antara mereka bukan saja menjadi jutawan malah ribu jutawan melalui pengswastaan yg mana perjanjiannya berat sebelah sehingga kerajaan terpaksa menyorokkannya dari bacaan rakyat supaya konspirasi mereka tak terbongkar.

3. Kalau di barat rakyat sgt kritikal dgn sebarang usul kerajaan mereka yg hendak menswastakan sesuatu. Kerajaan mereka pasti berhati2 menjaga perasaan hati rakyat untuk mengelakkan kalah pilihan raya. Contohnya kerajaan mereka membuat bidaan terbuka agar rakyat mendapat deal yg terbaik. Nah sekarang cuba sdr2 ingat kembali, pernah kah Mahadir memanggil tender terbukasebelum menganugerahkan pengswastaan penjana letrik bebas pd tahun 1990an?

Oleh kerana Mahadir memerintah sesolah2 negara ni beliau yg punya maka Tnb dipaksa membayar pd harga lebih dua kali ganda kpd IPP berbanding dgn kos yg mereka sendiri sedang atau boleh jana sendiri.

Kesilapan,kebodohan dan kesengajaan Mahadir telah menyebab hingga kini kerajaan atau rakyat terpaksa membayar sabsidi kpd IPP sebanyak 19b rgt setiap tahun. Ertinya penswastaan yg sepatutnya menolong rajyat sebaliknya menyusahkan rakyat.

4.Zaman Dollah dan Najib penswastaan sedang dan akan diteruskan termasuk bidang kesihatan dgn nama1 CARE. Kalau tidak nanti org kuat Najib nanti tak dpt pulak jatah mereka.

Kepada rakyat termasuk JJ@ Jawa Johor sila renung2kan.

Dik klang

besi said...

DAKJ... kenapa DS najib tak nak lantik tan sri hassan dalam jawatan lain? kata nak panggil balik bakat malaysia kat luar negara... ini terbalik lak..bakat yang ada kena pergi luar negara.. macam tak menjadi je...program tu

Cadre said...

Samalah mana-mana pun. Kerajaan Selangor baru naik, adakah dia lantik orang lama? Dia lantik kalangan kroni dia jugak? Apa bezanya? Melayu mana-mana pun sama. Dengki tak habis-habis.

A KADIR JASIN said...

Pembahas Mustapha Ong, antara lain, menulis: "Atok saya pernah memesan kepada kita, "jangan kita jaga tepi kain orang, selain daripada saudara-saudara kita yang perlu kita mengambil perhatian dan memberi pertolongan".

Di kampung saya masa saya kanak-kanak dan remaja, ada jenis jaga tepi kain orang lain yang digalakkan.

Ketika masuk masjid, surau atau berjemaah di rumah, jemaah dewasa akan tegur kalau tepi kain kita kotor kena lumpur atau najis binatang.

Orang dewasa tegur kanak-kanak dan remaja kalau mereka berkelakuan tak senonoh, tak kira anak siapa. Lepas itu mereka beritahu ayah kita. Silap-silap ayah kita pula tempeleng kita kerana malukan keturunan.

NB (diharap tidak dituduh jaga tepi kain orang). Pembahas Mustapha Ong adalah bapa kepada Datuk Haji Mohd Omar Ong.

Pembahas Samurai Melayu pula, antara lain, berkata: "...dan ikan haruan tersebut terutamanya yang bodoh dijadikan sup atau 'steam fish' untuk menjamu selera towkay2 Cina walaupun mahal harganya.

Mereka mampu menikmati 'delicacy' tersebut kerana kepentingan mereka tetap terbela selagi falsafah niaga mereka adalah 'Selagi ayam makan jagung'.. hendaknya ayam2 jagoan Melayu."

Ikan haruan bodoh yang Saudara maksudkan itu mungkin ikan ketutu atau ikan hantu. Ada juga orang panggil haruan bodoh.

Saya pernah pancing dan pelihara ikan ketutu aka ikan hantu aka haruan bodoh. Memang sedap buat "steam fish". Walaupun ikan itu gelap warna, tapi dagingnya putih, lembut dan manis.

Ikan ketutu tidak bodoh. Mangsa ikan ketutu yang bodoh. Ikan ketutu duduk diam dalam air maca dah mati. Bila ikan lain yang bodoh atau "curious" menghampirinya, NGAP kena telan.

Saya pelihara beberapa ekor dalam ekuarium. Habis ikan lain dimakannya.

Kalau kita mahu dan suka perhati, daripada ikan pun kita boleh belajar.

Terima kasih.

ab said...

Salam dato,

Dato,

Ada beza ikan haruan bodo,ikan ketutu dan ikan bujuk?


Saya fikir kita kena jaga tepi kain orang,kalau tidak nanti tepi kain kita bolih kena robek atau kain kita sendiri terlondih olih perbuatan orang lain!....



Setiap orang hidup dipandui/diatur olih `conception' atau `naluri pemahaman' sendiri...



Kalau diandaikan ini `halo' kat keliling kepala atau atas kepala sesaorang( macam kat keliling planet saturn, lebih kurang!), setiap kita ada perbezaan saiz `halo' itu....ada yang besar,ada yang kecil, ada yang tebal ada yang nipis,ada bulat,ada epilepsoid, ada bentuk carca marba,ada yang dendritic dll.....



KITA SEBENARNYA `connected' dengan orang lain (dan sebagainya di bumi ini) dengan `halo' ini laa, bukan tangan dan kaki, kata orang utara....`sama angin' atau `kena angin'.....


Ada bolih berlaku overlapping, fused, `sypnapsed-like',`adhered' dll macam...


ADA YANG TAK BOLIH `CONNECTED' LANGSUNGGGGG....



Balik asai lagi, the basic....

Rasul rasul dulu mengembangkan ugama...macamana? TENTU MEREKA mendekati orang orang lain untuk
tujuan tersebut...tentu mereka beritahu perkara perkara yang baik dan tidak baik dari allah...orang orang yang dengaq tentu berbeza `halo' mereka, yang setuju OK connected laa, yang tak setuju `reject' dan paling teruk bunuh rasul rasul tersebut.....



NOW, FAST FOWARD... kat malaysia abad 21....ramai orang dengan macam macam halo, ada yang banyak ngam,ada sikit ngam,ada sikit tidak ngam, ada banyak tidak ngam dan ada langung tak bolih berdekatan......!!



SO, MY QUESTION is ADA KA HUKUM ISLAM JANGAN JAGA TEPI KAIN orang?... atawa ini adalah nasihat berlapik orang orang dulu kala minta KITA JANGAN CARI PASAI BERGADUH? ... bagus kalau tujuan kedua tersebut no,tak gitu?..



Abu Bakar Ab Rahman

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

A kadir Jasin berkata lagi,

'Kalau kita mahu dan suka perhati, daripada ikan pun kita boleh belajar'.

Seorang yang benar suci (Islam) jasad dan rohani nya boleh juga diibaratkan seperti ikan yang HIDUP dilautan... walaupun terdedah dia tidak akan masin.

Apatah lagi jika kita betul2 seorang hamba Allah yang berIMAN dengan sifat mulia Nabi Muhammad s.a.w... akan sentiasa dilindungi daripada berNAFSU dengan sifat Syaitan yang dilaknati.

Wallahualam

ALFATIHAH, AMIN

A KADIR JASIN said...

Pembahas Abu Bakar Ab Rahman, antara lain, menulis: "SO, MY QUESTION is ADA KA HUKUM ISLAM JANGAN JAGA TEPI KAIN orang?... atawa ini adalah nasihat berlapik orang orang dulu kala minta KITA JANGAN CARI PASAI BERGADUH? ... bagus kalau tujuan kedua tersebut no,tak gitu?.."

1. Saya tak berani nak jawab secara lansung ada atau tidak HUKUM ISLAM yang kata JANGAN JAGA TEPI KAIN orang?

2. Yang saya tahu, orang Islam disuruh saling ingat mengingati. Disurah mencegah yang salah dan menyuruh yang betul.

3. Ikut tafsiran saya, frasa jaga tepi kain itu buruk hanyalah apabila seseorang itu bertujuan jahat atau tidak membina;

4. Tapi saya kata, kita wajib jaga tepi kain orang yang kita pilih dan beri amanah untuk memimpin kita. Bukan tepi kain mereka saja kita berhak dan perlu jaga, dalam kain pun kena juga kalau kita ada bukti mereka buat hal yang bukan-bukan; dan

5. Yang kita dok takut sangat kepada para YB yang kita pilih tu sampai tak berani tegur, nasihat dan kritik pasal apa?

Terima Kasih.

Anonymous said...

Dato kata: "Yang saya tahu, orang Islam disuruh saling ingat mengingati. Disurah mencegah yang salah dan menyuruh yang betul"

pada pendapat saya, kita bukan setakat disuruh tetapi diwajibkan mencegah yang salah dan menyuruh yang betul setakat kemampuan kita. Ini bermakna jika kita tak buat kita juga sama-sama menanggung dosa.

org kampung

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.Saya dapati lebih ramai pembahas membangkitkan isu yang saya percaya lama terbuku dalam hati mereka kerena isu-isu yang mereka pendam akhirnya "prick their conscience".Mereka telah menjalankan tanggungjawab mereka dengan membangkitkan isu-isu yang merugikan berkenaan supaya tindakan memperbaiki keadaan diambil mereka yang berkenaan untuk kebaikan kita bersama.

Kita tidak mahu bersusah hati kerana perkara yang berlalu kerana lebih menguntungkan jika kita mengambil tindakan memperbaiki semula kedudukan kita.Marilah kita bersama-sama menyambung semula kejayaan kita yang lepas-lepas yang terputus oleh kerana perkara yang kita telah bincang dengan panjang lebar sebelum ini.

FELDA telah dibangun oleh seorang pemimpin Melayu dengan dibantu pegawai-pegawai Melayu dengan tidak menggunakan modal yang banyak. Semangat yang kental dan sanggup hidup dengan serba kekurangan di hutan belantara telah menghasilkan satu kumpulan ladang yang besar yang dipunyai oleh ramai orang Melayu. Usaha ini menunjukkan tiada apa cacatnya dengan orang Melayu.Ini adalah satu kejayaan besar orang kita sendiri yang kita perlu bangga dan kekalkan. Mereka hanya memerlukan pemimpin yang jujur yang memberi hala tuju yang jelas.Langkah selanjutnya adalah untuk mengembeling kepakaran anak penorka yang telah mendapat pelajaran tinggi hasil dari Dasar Pelajaran Negara untuk membuat projek hiliran bagi menambah nilai pendapatan peneroka dengan membuat makanan ternakan dari sisa sawit, membuat baja ,menternak lembu , ayam ,kambing dalam ladang dan sebagainya.

Dasar Pelajaran Negara telah berjaya mengeluarkan banyak profesional yang kita perlu galakkan mereka menyumbang dalam pembangunan negara mengikut acuan kita sendiri.Kita jangan lupa kita pernah membangunkan lapanganterbang antarabangsa kita sendiri dengan mengunakan kepakaran kita sendiri sebelum kita menganaktirikan bangsa kita sendiri dengan menjemput orang asing membangun negara kita dengan harga yang tinggi.Ada pemimpin yang sanggup memerlekeh keupayaan anak bangsa sendiri.

Insyaallah dengan apa yang telah berlalu kita diberi semangat untuk percaya pada diri sendiri semula dan tidak bergantung dengan pihak luar.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

Anonymous said...

Salam Datuk

Kita tahu banyak kesilapan kepimpinan sekarang tetapi apa alternatif yang ada pada orang melayu. Kita risau akan tergadai tanahair jika Umno jatuh. Lihat saja apa yang berlaku di Selangor. Siapa sebenarnya yang memerintah?

Inilah dilema melayu di pru akan datang. Ditelan mati emak diluah mati bapak.

Rumpelstiltskin

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Maybe Najib thinks Hassan is not good enough compared to his boys...!

Hassan is one obvious example. There are many others too.

Nak balik orang Malaysia tak terima jadi kerja lah negara orang lain.

Our government do not value talent so we lose them. Having said that, I wonder why do we bother setting up Talent Corp.?

Hmmm... Ada talent buang... Apo nak jadi...?

Sekain.
CzarTzar

Anonymous said...

Datuk,

Saya setuju dengan Rumpelstiltskin. Apa pilihan yang ada pada orang Melayu sekarang?

Parti pembangkang sama naik dengan parti pemerintah. Tidak ada beza. Yang satu buat taik, yang satu lagi pun ikut sebab berpegang kepada prinsip "Eh, kalau Umno boleh buat takkan kita tak boleh?" atau "DAP mempertahankan Cina, MCA pun mestilah sama".

Jadi golongan marhaen macam kami ni nak boleh harapkan pada siapa?

Nak bagi can parti pembangkang perintah takut juga tanah melayu ini tergadai.

Tapi nak dibiarkan Najib dan konco-konconya terus ditampuk pemerintahan, naik tocang pulak mereka.

Hmmmmm....


Mak Andeh

hamsor said...

Pagi tadi saya pergi ke pasar besar Ipoh untuk beli barang harian. Ada pakcik buta penjual tisu ditegur penjual buah akan kehadiran PM satu Malaysia Tok Najib merasmikan RTC di gopeng perak berdekatan dengan simpang pulai, Ipoh.

(Kalau datuk pernah sampai Gopeng, macam ghost town, dibina pusat TEMAN punyalah besar....TEMAN tu kalau bandsr besar mcm KL, Penang ok la... Entah apa yang nak ditransform oleh najib kat gopeng tu...

Nak tahu apa pakcik buta tu jawap?

Dia jawap wat apa nak pergi sambut najib, dia dah kaya raya, kat australia duit berjuta, bini dia leh beli cincin 30 juta. Baik aku wat kerja halal aku jual tisu nie.

Apa yang pakcik ini 'nampak' dan 'lihat', tak dapat dilihat oleh orang2 seperti penjual buah tadi, hassan ali, Zul kulim dan yang sewaktu dengannya....

Anonymous said...

Rumpelstiltskin,

"Kita risau akan tergadai tanahair jika Umno jatuh."

Sudah dua kali had siling hutang negara dinaikkan dalam masa 3 tahun. Adakah anda percaya tanahair kita tidak akan tergadai jika UMNO menang?

Dalam hal Selangor, hutangnya sudah surut dan hasilnya meningkat. Jadi apa pula maksudnya Selangor dijadikan contoh tergadainya tanahair?

Fed Up

Mustapha Ong said...

Salam Datuk,

Suka saya mengimbas kembali apa yang telah diperkatakan mengenai soal dan kedudukan peribadi Hassan Merican, bekas Presiden-CEO Petronas berikutan dengan tulisan Datuk dan juga para pembahas yang berkenaan.

Sehubungan dengan ini, saya rasa kita tidak seharus nya membuat perbandingan dan andaian di antara kedua-dua tokoh korporate, iaitu Hassan dan Omar Mustapha, Pengerusi Ethos Consulting. Omar tidak ada hubungan kait dengan sebab-sebab perletakan jawatan dan prestasi Hassan beliau di Petronas.

Oleh sebab itu perlantikan Omar sebagai salah seorang Pengarah di Lembaga Petronas adalah atas kebijaksanaan Perdana Menteri Najib Tun Razak yang ada kuasa yang mutlak selaku Ketua Kerajaan/PM dalam syarikat gergasi Petronas.

Sebalik nya jika ada perasaan dan perbedzaan fikiran mengenai perletakan jawatan Hassan dan KPI beliau semasa beliau berkhidmat di Petronas, ia patut diperbanding dengan Presiden-CEO Shamsuldan bukan Omar yang hanya berkhidmat sebagai Lembaga Pengarah.

Anonymous said...

Salam dato

Hasil nya umno tak kenai ubat.

Umno buang barang berguna.

Macam mana nak bagi umno ni cerdek sikit?

Ni lah politik zaman 2012 - politik peribadi 100%

Bukan lagi untuk bangsa Dan agama.

Tak sanggup tengok piliharaya 13....Kalau umno tak mau berubah.

Obama 2008 pon slogan dia - Change -

Mohamad

din klang said...

Aslkum Dakj

Hariini bukan pasal Hasan Merican yg terbilang tapi pasal Hasan Ali yg kuat temberang.

Hasan Ali dakwa lebih 70% ahli Pas adalah parasit sebab bukan golongan ulamak.

Persoalannya oleh kerana Hasan Ali jugak bukan ulamak maka diapun secara otomatik mengelar diri beliau parasit.

Kedua, parasit yg beliau gelarkan dalam Pas masih bersama ulamak dlm Pas berjuang menegakkan ajaran Islam. Tapi si Hasan Ali bapak segala parasit kini berjuang bersama bapak2 parasit yg lain dlm Umno.

Kasihan Si Hasan Ali, selama ini dgn bakat pidatanya, bakat lakonan menabgisnya ketika berdoa, beliau berjaya menipu Melayu sehingga menganggap Hasan Ali pejuang Islam.

Kini melalui tindak tanduk sendiri, Hasan Ali telah mendedahkan keburukan diri sendiri tanpa segan silu. Itulah balasan Allah pd org yg cakap tak serupa bikin.

Saya tak sabar2 nak lihat kerusi mana yg Umno akan rezabkan utk Hasan Ali.

Ramalan saya ialah Hasan Ali, Ibrahim Ali, Zilkifli Nordin, Zaharin Hashim dan Bala akan kecundang dlm PRU 13.

Din klang

Anonymous said...

salam DAKJ

Tidak boleh dipersalahkan "The Malay Delema-Tun Mahathir" bulat2. Kerana seiring dengan itu terdapat penghasilan "Chinese Delema-Ye Lin-Sheng" juga .

Pada peringkat awal sukar Melayu untuk mendapat title "jutawan".
Setuju dengan raja2u bahawa Melayu ada yang sedar.

Tapi satu sikap yang agaknya sukar bagi Melayu untuk mengurangkan iaitu title "PHD"

-sedihsangat

Anonymous said...

Salam DAKJ

5. Yang kita dok takut sangat kepada para YB yang kita pilih tu sampai tak berani tegur, nasihat dan kritik pasal apa?

Ahaha takut hilang elaun yang "seponjot" atau "bertih muda" agaknya...LoL

Melayu Oh Melayu

-anakbuahjkkkkkkkalot

nzul ahmad said...

Brain drains......

Anonymous said...

Salam Hormat DAKJ,

Terkejut juga saya orang buta pun boleh memberi hujah. Gus Dur tidak lama memegang jawatan president. Tidaklah praktik kerana panca indera tidak sempurna. Cuma dapat mendengar. Tidak tahu saya kalau Mahkamah Persekutuan boleh terima orang ini sebagai saksi.....

-martabatlojik

Tinta Hitam said...

Datuk,

INi akibat apabila negara semakin korup.Yg boleh buat kerja,jujur dan boleh memberi sumbangan yg besar biaanya akan diketepikan sbb enggan "kowtim" dgn mereka yg korup..Akhirnya yg naik cuma yesmen atau kaki pau..

Sebenarny bkn Petronas shj yg mengalami sedemikian.GLC lain pun serupa..

Anonymous said...

Kalau di NKRA-kan prestasi CEO Petronas sekarang dengan si-Hassan serta dikaitkan prestasi ekonomi negara baik yang 'mesra shariah serta bebas riba maupun tidak, bagaimana rupa NKRA itu nantinya, Dato' Kadir?

Apa filasafah negara tentang pengunaan tenaga dan penjanaannya yang mesra alam sedang kita menuju tahun 2020?

Siapakah yang akan dapat menyumbang kepada kebaikan Ummah di tanahair kita dan seantero dunia

RL-B

Anonymous said...

Fed Up

Selangor yang majoritinya orang Melayu kini di pimpin oleh boneka pak turut DAP. Orang Melayu Selangor kena tipu bulat-bulat.

Rumpelstiltskin

din klang said...

Aslkum Dakj

Sdr Rumpelskillskins

kenapa la otak sdr tak sepanjang nama sdr?

Saya akan berterima kasih jika sdr dpt senaraikan bukti di mann
adunMelayu Pkr dan Pas menjadi boneka Dap di Selangor.

Melayu macam sdrlah sebenarnya jadi bahan ketawa dan hidangan harian pemimpin Umno yg seterusnya menyapu harta Melayu bersama toke2 cina MCA.

Sdr dah kaya sgt ke selama ini sehingga tiba2 jadi papa kedana sejak PR perintah Selangor!!!

Din klang

Taffazani (PPSMM) said...

salam sejahtera saya ucapkan kepada penulis blog dan juga kepada semua commenter yang ada.....

di sini saya ingin jasa baik tuan-tuan sekalian......

sekiranya ada di antara tuan-tuan yang mempunyai maklumat untuk berhubung dengan Tan Sri Hassan Merican silalah berkongsi dengan saya.....

kalau takde no telefon atau alamat rumah, email pon jadilah....

kalau ade maklumat tersebut silalah tinggalkan pesanan anda di facebook saya atau di prof_taffa2003@yahoo.com...

sekian terima kasih....

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).