About Me

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).

Thursday, December 06, 2012

Truly Asia Growingly Crime Ridden


A Kadir Jasin

[ATTENTION, anonymous comments will not be published. Please use Google Account, OpenID or Name/URL to comment. Thank you]

WHEN, many many moons ago, the then Singapore Prime Minister, Lee Kuan Yew, allegedly described Johor Baru as a murder capital, Malaysians erupted in anger.

Today, Mr Lee is no longer the PM. But as Minister Mentor, he is still very influential. Johor Baru, however, continues to have its fair share of murder and mayhem. The distinction of being the murder capital of Malaysia has to be Kuala Lumpur. (If I am wrong, I hope Pemandu Chief, Idris Jala, or his aides will enlighten us.)

But it’s not murder and mayhem per se that I would like to talk about. Instead I would like to guess and speculate on the reasons why crime is so utterly rampant in our beloved Malaysia in these last few years.

The influx of immigrants – legal and illegal – is one. From media reports, it’s clear that criminal elements in the immigrant community are not only preying on Malaysians, they also prey on their own kind.

The other is our desperation to attract foreign tourists and students to our “Malaysia truly Asia” that we inadvertently allowed in African and Persian drug smugglers, Nigerian black money operators, Chinese prostitutes and whatever else were care to mention.

While official and private purveyors of tourism and private education are proud of their achievements, our beloved Malaysia has become the haven for international misfits and miscreants.

Add to this is the lackadaisical attitude, abuse of power and corruption among members of the law enforcement agencies and not to mention the apparent lack of leadership in the realm of law and order – too many “amaran” and not enough “tindakan” – (too many warnings and not enough actions).

The society is also to be blamed. The mata-mata (policemen and women) have to reason to shoot our teenage sons and daughters if they are at home sleeping or doing home work at 2am.

But you give the mata-mata the reason to draw his guns when your teenage sons or daughters, who are below the legal driving age, “stole” your cars, went on a joyride and drove like demons upon seeing the mata-mata in patrol cars.

Look, your failed to raise your sons and daughters to be respectful, law abiding young men and women and you want the whole world to sympathise with you when they got shot by the mata-mata.

Maybe we should all pause and asked the question: What will these lawbreaking, disrespectful teenagers become when they grow up?

Would they become doctors and engineers, teachers and philosophers if as teenagers they would rather “stole” your cars at midnight and went for the tarik with their friends when they should be at home sleeping or studying?

They are more like to end up being mata-mata (no disrespected intended), illegal racers, drug addicts, small time hoods and felons.

And finally, crime rate is on the rise because, thanks to the abolition of the Emergency Ordinance, the Banishment Act and the ISA, many true criminals have found themselves back in society to kill each other and to inflict harm on law-abiding citizens.

Bernama reported on Dec. 6 that an unidentified gunman wearing a ski mask shot dead a scrap metal trader, identified as M. Siva Murugesan, 32, at a stall in Batu Caves, Gombak.

Gombak Police deputy chief Supt Rosly Hassan said the Murugesan of Kampung Wira Damai, Jalan Sri Gombak, Selangor was having a drink with a friend when a tall dark man wearing a blue pair of jeans, a white T-shirt with blue stripes and a ski mask, walked up to him at 12.30 am and fired three shots.

So, who are we to blame for this sad, frightening state of affair? It has a lot do with our own lack of thinking power or laziness to think, our gullibility and our craze for money. So, Malaysia is not only truly Asia but is fast becoming its crime capital too. Pardon me for my desperation and exasperation. Wallahualam.


22 comments:

Jamaludin said...
This comment has been removed by the author.
Jamaludin said...

salam dato'

i'm totally not agreed with some of your statements in this particular article.

to me, you're in the wrong when you blindly wrote "...Would they become doctors and engineers, teachers and philosophers if as teenagers they would rather “stole” your cars at midnight and went for the tarik with their friends when they should be at home sleeping or studying?..." as nobody knows what are going to happen in the future.

in my humble opinion, it's not where you start in life, it's where you end up.

just for your info, i've read somewhere in one of our local newspaper last few weeks about a ex-porno actor who later became a district attorney in the USA.

Raison D'etre said...

Datuk AKJ,
You forgot the mention the seeming ease in which guns are, urm, available to these badhats.

Sometimes you get to read firearms being used in petty - pittance money robbed/stolen/mugged - crimes even.

Are we THAT porous a country?

It could well be that all these malaise is because we as a nation had allowed ourselves to the godhood of the RM over everything else and is now reaping what we sow.

A bit too melodramatic, yes? My apologies but like you - and I suspect millions of other plain folks - are just too exasperated with how things are turning out in this country.

Wasalam.

ab said...

Salam dato,


Terima kasih dato tulis tajuk ni.
Tajuk ini sangat sangat lah penting.



Saya dok gebang dengan kawan kawan dan beritau mereka dari segi demography, Malaysia sudah `mencapai' apa yang berlaku di Mexico City, Madrid,Macau,Moscow, Greece,Nepal (diItaly),Tokyo dll yang `setaraf dengannya' selepas perang dunia kedua dahulu...iaitu POORLY REGULATED AND NO CONTROL on immigrants.



Kalau kita panjang umoq atau digenerasi anak dan cucu kita, Kuala Lumpur, Kelang+PJ,Johor Bahru dan mungkin Penang akan di`kuasai olih geng geng `gangster' tahap dunia dan dijangka
kan kutipan sampah,sektor pembinaan, pengangkutan lori dan kontena, pembekal dan pengedar dadah dunia,jaringan workshops, mungkin pembekal dan pengedar dadah dan pelacur tahap dunia,`pembekal pekerja umum', peminjam duit cepat,dan mungkin cukai kepala(cukai nyawa) akan menjadi SUBEKONOMI terbesar,dan mungkin lebih besaq dari REAL ECONOMY.



Ahli ahli politik sekarang dah keok habis dah masa tu, dan generasi ahli ahli politik dan juga pekerja awam serta swasta dimasa hadapan itu kebanyakannya akan `bekerjasama' dengan geng geng gangster ini, sebab mereka nak hidup.... sepertimana yang berlaku dibandar bandar yang saya sebutkan itu....



Kehala itu lah negara kita ini, `model' dah ada la ni..pi petaling street,peniaga cina dah tutup stalls lama dah,diganti `hawkers'
dari afrika,iran,iraq, nepal, vietnam dll.


Pi la Chow Kit , dah jadi `mini jakarta'.Pi pasar selayang, dah jadi bangla city.. kat pasar malam
di kebanyakan pekan dan taman perumahan dah ramai benar `hawkers' dari imigrants ni ..pi la kat mana pun.



Tak lama lagi ada melayu `baru' dimana mak atau bapak melayu tapi mak atau bapak mereka ada `indon, bangla, nigerian,botwasa,nepal, vietnam,iran,arab,' dll.. kebanyakanya `comel comel' belaka, ramai nanti melayu `asli' akan tertarik dan nak mereka mereka ini jadi MENANTU!...



Last last kalau nak tenguk melayu asli (bukan orang asli),kena la pi FELDA atau RISDA, tu pun kalau depa depa ni tak `sapu' lagi.....


Abu Bakar Ab Rahman

Din Melaka said...

Aslkum Dakj dan semua

Best betul paparan Dato kali ni.

Tapi pengampu dan musang di kalangan UMNOBN akan cepat mengecop Dato dgn macam2 gelaran ygnegatif.

Biar saya tambah. Malaysia sejak zaman Tun Hussein semuanya nak claim hebat dan pecah rekod dunia.....sayang for the wrong reasons.

Buat bendera nak pecah rekod dunia. Buat kek juga yg terpanjang di dunia.Kenduri makan malam di Melaka dgn kehadiran lebih 51000 orang.Setiap tahun juga ada pesta hari terbuka sempena hari raya, raya cina dan depavali...saya lebih cenderung mengelar pedta ni sebagai pesta mintak sedekah menghina rakyat macam tak pernah jumpa makanan dan mendidik rakyat dgn mentaliti meminta2.

Pada permulaan zaman Mahadir rakyat digula2 dgn pelbagai slogan yg menjanjikan bulan dan bintang. Dasar Pengswastaan, Dasar Pandang Ke Timur, Malaysia Incorporated....semua nampak hebat tapi ternyata pecah rekod dunia jugak tapi dalam kategori " merompak rakyat dalam rangka mengkayakan anak beranak dan kroni".

Ada perusahan besi bernama Perwaja perlu di selamat dgn jaminan kerajaan kira2 Rm 11b.

Ada pulak syarikat penerbangan bernama MAS asyik minta bailout berbillion rgt.

Ada pulak bank bernama Bank Bumiputra perlu di suntik modal bebetapa kali kerana tempat kroni pinjam dgn understanding tak perlu bayar....atas persefahaman demi program tolong Melayu.

Gara2 pm nak tunjuk hebat bahawa Malaysia mesti ada jenama kereta sendiri maka rakyat dibeban dgn cukai kereta yg tinggi konon untuk lindungi Proton...entah sampai bila sedangkan pesaing yg satu angkatan spt Kia Motors dan Hyundai dan tembusi pasaran dunia tanpa apa2 perlindungan lagi.

Nak tutup pekung kerajaan daripada soal jawap rakyat maka di gubal undang2 zalim bernama OSA dimana rakyat tak akan tau kandungan perjanjian berat sebelah yg merugikan rakyat yg telah ditanda tangani dgn kroni......kecuali selepas UMNOBN tumbang..

Bukankah ini satu lagi rekod dunia?

Pelancung ke Malaysia memang ramai....tapi penuh dgn pekerja Indon, Bangla dan India dan pelacur Cina dan konon pelajar dari Afrika.....nak tau cuba tunggu kat terminal ketibaan LCCT dan cuba naik Qatar Airways dan Emirates bila pulang dari Eropah..

UMNOBN harus berhenti jadi kerajaan.....satu penggal pun cukuplah.




x-umno said...

Izinkan saya Datuk.

Selama saya bersama UMNO dan sebagai rakyat biasa, berikut adalah kesimpulan yang saya boleh kongsikan.

1. The influx of immigrants – legal and illegal.

Tujuan kemasukan pendatang ialah untuk memastikan gaji dibayar rendah dan keuntungan kepada peniaga berlipat-ganda. Kita ada lebih 90% kelulusan maksima SPM. Mana mungkin kita kekurangan tenaga kerja murah. Tetapi jika murah itu bermaksud di bawah paras kemiskinan, maka sudah tentu rakyat memilih kerja. Salahkah mereka jika mereka memilih kerja yang boleh menyara keluarga mereka?

Soalan saya: Adakah majikan akan membenarkan ahli politik yang mereka biayai membuat dasar yang akan mengurangkan keuntungan syarikat mereka? Apatah lagi majikan di Malaysia merupakan golongan yang terpilih dan bersenjatakan "AP" dan monopoli.

2. Foreign tourists and students.

Kelemahan penguatkuasaan di Malaysia memang sudah terkenal dari negara China hingga ke Colombia. Sistem imigresen dan JPN yang canggih sekadar justifikasi untuk tender sistem yang membawa keuntungan lumayan kepada pembiaya politik.

3. Look, your failed to raise your sons and daughters to be respectful, law abiding...

Bagaimana hendak mendidik anak dengan sempurna dalam keadaan ibu dan bapa yang bekerja siang dan malam untuk menyara keluarga? Dengan gaji yang murah, pengangkutan awam yang tidak boleh diharap, sudah pasti ada ibubapa yang akan tergelincir dari tanggungjawab disebabkan keletihan mengejar waktu dan wang ringgit. Jangan hanya lihat angka gaji perkapita.

4. And finally, crime rate is on the rise...

Pendapat saya ialah selain dari penguatkuasaan dan gaji pekerjaan halal yang rendah, rakyat tiada keupayaan mempertahankan diri. Mereka yang memiliki senjata api tahu setiap rumah di Malaysia tiada senjata kecuali parang yang entah tajam entahkan tidak. Ilmu mempertahankan diri pun hampir pupus. Obesiti sudah menguasai. Keprihatinan masyarakat juga telah hilang. Masing-masing buat hal sendiri. Kalau dah Menteri Kebajikan Masyarakat pun tiada yang layak dan terpaksa dijawat oleh perdana menteri, apa lagi nak dikata.

Wallahualam.

Jaja said...

Salam hormat DAKJ,

Menakjubkan ibubapa kerja siang dan malam sehingga anak-anak terbiar sasiahnya. Menakjubkan juga, ramai yang obes menunjukkan masyarakat sudah melebihkan keadaan selesa dan terlampau banyak makan..Salah siapa?

Tapi perihal PATI memang menakutkan. Begitu juga gangsters yang terlalu bebas dan trigger happy ...siapa patut dipersalahkan?

Zulqurnain Othman said...

Salam Semua, pray that DAKJ and all are in the pink of health.

Reading all the personal thoughts would bring me to the state of denial which some people say 'comfort zone'. It is so true that at this rate, people are no longer care about what happened next door, they like to keep it personal and take it for granted. As for business, they keep their own pot close to their circle only which sometime seemingly look selfish.

This is just a minor scope of 'wisdom' of the real story so if you can imagine the whole Malaysian have this societal predicament and believe in and what more living with it- you think.

Zulqurnain Othman said...

Salam Semua, pray that DAKJ and all are in the pink of health.

Reading all the personal thoughts would bring me to the state of denial which some people say 'comfort zone'. It is so true that at this rate, people are no longer care about what happened next door, they like to keep it personal and take it for granted. As for business, they keep their own pot close to their circle only which sometime seemingly look selfish.

This is just a minor scope of 'wisdom' of the real story so if you can imagine the whole Malaysian have this societal predicament and believe in and what more living with it- you think.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj dan semua.

Pemerhatian saya. Sila betulkan kalau saya silap.

1. Sejak 5 dekad yg lalu majoriti Melayu semakin miskin. Duit mereka berpindah kepada org Cina, India dan Melayu UMNO sori beberapa kerat pemimpin UMNO( yg nampaknya dah bertambah kaya hingga tidak perasaan atau tak percaya ahli UMNO dan Melayu yg lain semakin miskin).

2.Saya masih ingat bila Tun Razak yg saya kagumi meninggal pd tahun 1976 maka anaknya bernama Najib pun pulang dari England pada umur 23 tahun. Cakap Melayunya pun pelat macam mat saleh dilantik jadi ahli parlimen Pekan. Saya terfikir anak PM yg tak perbah rasa susah inikah yg nak perjuang nasib Melayu?

bersambung....

Din Melaka said...

Dgn izin Dakj

saya sambung

3. Melihat kepada pemimpin UMNO di peringkat bahgian waktu ni rata2 samada anak menteri, exco atau wakil rakyat yg masih aktif atau mantan. Kenapa? Sebab selain dari darah keturunan, orang2 ini berpengaruh kerana kekayaan yg mereka warisi.....kalau nak kira gaji menteri , exco dan wakil rakyat kalkulator pun hairan dari mana puak2 ni boleh kaya raya kalau bukan dgn jalan bengkok. Orang2 sangat berhati2 mengawal jajahan takluk mereka hingga boleh menjadi brutal walaupun sesama UMNO. Apa lagi kalau dengan orang PR.

4. Kuasa yg pemimpin UMNO bahgian sangat besar dan berpengaruh sehingga dah menjadi trend kalau ketua pemuda UMNO Bahgian keatas sekarang ni rata2 bergelar Dato'. Walaupun diberi Sultan / Yang Dipertua Negeri, kuasa merekomen kan dtg dari menteri dan menteri besar. Yg hairannya sejak 2008 tak pulak kita dengar ketua bahgian PAS/PKR atau naib mereka dapat anugerah Dato' oleh mana2 sultan termasuk negeri yg diperintah oleh PR.

5. Kuasa dan pengaruh yg ada pd pemimpin bahgian UMNO dan ke atas sangat dicemburui oleh makhluk yg bernama pegawai kerajaan demi survival. Maka pegawai tinggi kerajaan pun mengambil sikap pak angguk dan dalam perompakan harta negara kalau orang politik kebas 10, aku ambil 2 pun dah bagus. Sikap ni terserlah di bidang kehakiman dan eksekutif. Maka berlakulah babak2 spt hakim gula2 hacks dan ketua hakim negara bercuti dgn peguam kanan dan bahan2 bukti serta sakti tidak dipelihara sepatutnya.. Apabila pegawai kerajaan telah mengikut telunjuk politik tanpa soal jawab maka lingkuplah masa depan rakyat dan negara.

6. Berhadapan dgn senario pimpinan negara spt ini jangan kata iman rakyat , iman ustaz2 pun boleh cair. Tak hairanlah ada ustaz yg bertungkus lumus mencari hadis2 dan ayat2 Quran yg disesuaikan. Yg hairannya dalam negara Malaysia serba boleh ni yg kaki tonggang dan kaki betina pun mendabik dada nenjadi juru cakap agama.

7. Kalau Melayu yg Islam yg sepatutnya kenal halal haram pun tergelincir inikan pulak yg bukan Melayu. Apalagi sedap je mereka mengambil peluang hingga bertambah terpibggirlah nasib org Melayu..

8.Moral of the storey kalau pemimpin UMNOBN jahat maka segar bugarlah budaya samseng dan yg sewaktu dgnnya di negara malang ni.

A KADIR JASIN said...

Menyambung bahas mengenai AES dalam posting lalu yang dicetuskan oleh Sdr OKJ, saya ingin membangkitkan hal berikut:-

1. Kerajaan PKR Selangor pun nampaknya sama saja.. hangat-hangat tahi ayam. Cakap tak serupa bikin.

2. Mula-mula nak cabut, lepas itu nak bungkus. Akhir-akhirnya berundur macam anjing kalah berperang dengan ekor di celah kangkang.

3. Saya tetap kata, penswastaan law and order adalah tak bermoral.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Can a 17-year old drive a car?

PUTRAJAYA: A teenage boy died on the spot after the car he was driving skidded and crashed into a lamp post here Friday.

In the 4.45pm accident, Muhammad Azeem Suhaimie Sulaiman, 17, from Bangi, Selangor suffered serious head injuries when his car broke in half.

According to a police source at the scene, the victim was believed to have been driving alone from the Alamanda shopping centre towards the Putrajaya International Convention Centre during a heavy downpour. - Bernama

Thank you.

A KADIR JASIN said...

By the way, I have been reliably informed by sources that did not want to be identified that Beta Tegap Sdn Bhd can improve its AES and, possibly earn more income, by proposing to the government an improved version of the system.

The improved system is manufactured by Patek Kuat AG. The combination of Beta Tegap's and Patek Kuat's systems will make the AES very strong and highly profitable.

I was told by a vendor of the Patek Kuat AG that their system can detect not only people exceeding the speed limit and beating the traffic light, it can also detect under-aged people illegally driving a car, drivers with expired driving license, people driving stolen cars, people driving while drunk, people not respecting police outriders escorting VIPs, people not giving way to dark-tinted Proton Perdana with siren and blue strobe light, and, more importantly, people who drive while opposing the AES.

If Beta Tegap and/or its agents are interested in this super sophisticated fuzzy logic Patek Kuat System, it/they can contact me via this blog. Maybe I can earn a reasonable commission - over the counter and legal of course.

Thank you.

Rosiah Ismail said...

SALAM DATO dear .... its unique number we are rubbish and that immigrants are human beings because they are protected in terms of certain laws and rights. We can see our environment from any critic would surely say if immigrants want to see only native Malays in FELDA or RISDA I think the impression is one place that already had many immigrants that are NOT HALAL and even as much nya.tapi what the government through the department does not carry out the responsibility entrusted her to trust or have certain elements in this case ..... go wherever his POLICE and immigration also has been entrusted by the people, not the ruling party to take care of their entry into the country if they sleep or just do not see .... for me the whole department for those working at there should be a sense of shame and a sense of what to eat these days is like eating illegal things .... DATO me this is just not the same status workers with them, but I have a heart and feelings of frustration with what happened to me an example of our own manufactured its immigrants are more dear and loved ones of the same local people to earn a living .... I do not even know why this happens either officials same even prefer them for their diligent work was not also possible that there is an element coffee money I do not even know la hopefully not compromised the country already is. DATO THANK MY ENGLISH NOT GOOD. SEE YOU AGAIN NEXT TIME.

ab said...

Salam dato,



Ada sistem kesan pemandu mengantuk dan letih tak?.

Atau kesan pemandu yang tengah `berserabut otak'..

Tiga kategori pemandu ni pun dah cukup tiggi risiko kat jalanraya.


Abu Bakar Ab Rahman

mat manjung said...

Kedai misin judi ada di merata rata. Kat Sitiawan Lumut Manjung mudah aja nak cam. Kebanyakan yang masuk adalah melayu.
Ada cerita kata ada kaitan dengan orang politik. Ini akan menjadi satu lagi masaalah Melayu.
Masaalah rumah tangga,jual harta, curi dan hutang, mungkin bunuh membunuh bertambah.Bertambahlah kerja polis. Polis pula akan menuntut gaji lebih atau menambah anggota disebabkan bertambahnya masaalah ni. Kerajaan pula akan menyediakan peruntukan lebih bagi membayar gaji mereka.
Hapus misin judi boleh menyelesalkan banyak masaal. Senang aja.

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir

Ada 2 perkara yang saya nak berkongsi diruangan pak Kadir sediakan disini,terima kasih.

1.AES,
a.Pihak kerajaan menguatkusakan undang undang ini, kerana untuk mengajar pengguna jalan raya yang tidak patuh undang undang atau kepada pengguna jalanraya yang cuai dijalanraya.
Adakah itu satu satunya solusi yang kerajaan dapat kemukakan kepada rakyat?, bukankah kerajaan mempunyai begitu ramai ahli pemikir?, malah ramai yang diuar uarkan sebagai tink tank bagi pihak kerajaan,adakah mereka tidak memikirkan beberapa pilihan lain sebelum pilihan ini dipilih@diperakui sebagai pilihan terbaik?.
Saya secara peribadi berpendapat bahawa pilihan itu tidak tepat dan tidak berperikemanusian,Mengapa?
i.Sistem kita yang tak canggih & masih banyak yang pilih kasih,sudah tentu ramai yang akan teraniaya.
ii.Kenapa tidak kita usahakan secara menyeluruh,suatu sistem mendidik yang bersifat berterusan dan bukan bermusim,umpamanya kita boleh masukkan didalam sistem pembelajaran seawal mungkin.sekadar contoh, dari pendidikan tadika lagi,mungkin ia boleh dihayati oleh rakyat.(Kerajaan yang perihatin haruslah mengakui bahawa selogan tidak hanya tinggal selogan).
iii.Atau pihak kerajaan sememangnya mahu mencuri wang dari rakyat dengan momokan,("kamilah kerajaan yang perihatin,disebabkan itulah kami mahu menjaga rakyat dari para penjenayah ini").

2.Anak dan keluarga kita adalah tanggung jawab kita sepenuhnya,itu pandangan saya secara peribadi.
i.Mengapa kita mahu marah marah kepada orang lain,dan lebih malang, kita bersekongkol dengan orng luar yang kita sendiri tahu bahawa mereka adalah untuk cuba mengambil kesempatan diatas kesusahan yang kita hadapi.

antisyaitan said...

Salam Sejahtera Datuk,

Saya sangat simpati dengan kebimbangan dan keresahan Datuk memikirkan tentang kemelut jenayah dan kelemahan penguatkuasaan undang-undang di dalam negara yang tercinta ini.

Memang benar kata pepatah Arab, kalau kita memilih serigala menjaga ternakan kambing-biribiri, melantik penyamun/penyangak untuk menjaga harta khazanah negara, apakah keselamatan-kesejahteraan yg kita harapkan? Tepuk dada tanyalah aqal yg waras.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

But a chinaman source of mine said that his flen(friend) company in Bantat Lichin (Bandar Rinching)can give even a better system. Theirs include detecting lusty couples attending to their needs while driving..hehe

Laughter is still the best medicine

ALFATIHAH, AMIN
Ps.. still sitting on the dock of the bay waiting for Najib to hit the BRAKES on the AES or face the wrath of the road using voters..with a little help from the opps, of course.Already my sons and nephews who have since been taught their lessons by the system witll definitely teached BN a lesson comes PRU 13. Ini BETUL2, bukan cobaan!!!!!!

TOOLBOX said...

Patek Kuat. Sangat sinikal!

Sekali-sekala Datuk buat lawak bersembur nescafe yang saya minum.

Syukur tak kena keyboard!

K Das said...

My observation is that the upper middle class and the professionals (comprising both the Malays and non-Malays) are doing very well in Malaysia. But the picture looks bleak for the majority down-trodden class particularly the non-Malays – the Chinese and Indians. Many of them eke out a living as security guards, lorry drivers, newspaper delivery men, street hawkers and petty traders. As for the other low salaried staff among them are generally employed in the private sector as the public sector is almost entirely dominated by the Malays. So the frustrated and daring among them form gangs and resort to big time robberies, heists and kidnappings with weapons and arms - often killing their targets in the process. Joblessness is the main social factor for the commission of these crimes. Pull off one high value robbery and you will earn enough to feed you and your family perhaps for one full year. As the funds run low you plot and scheme for the next big job to carry out.

Illegal immigrants also commit crimes no doubt but theirs is nothing compared to the ones by locals.

The government should open up the civil service and its other agencies to provide ample jobs for the non-Malays. Denial of jobs in these sectors and lack of opportunities elsewhere is the source of all problems for segment of non-Malays to commit most of these high profile crimes.