Wednesday, May 15, 2013

Kabinet 2013 Mohd Najib



A Kadir Jasin

UPDATE, 16 Mei - MAAF kerana terlambat membuat ulasan. Pada mulanya saya tidak bercadang memberikan pendapat dua sen mengenai Kabinet Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak.

Bagaimanapun, setelah membaca komen-komen pembaca dan atas desakan beberapa orang kawan melalui SMS, berikut adalah pandangan dua sen saya:

1. Saya mengucapkan tahniah kepada Mohd Najib kerana menang 133 daripada 222 kerusi Parlimen pada PRU 5 Mei lepas dan dengan itu memperoleh mandat sendiri walaupun lebih hambar daripada mandat (Tun) Abdullah Ahmad Badawi pada 2008.

2. Saya juga ucap tahniah kepada rakyat 1Malaysia kerana mendapat Kabinet transformasi baru. Sama ia transformasi atau tidak, terpulanglah kepada penilaian mereka.

3. Tahniah kepada orang India Malaysia kerana melalui saluran tradisi, iaitu MIC dan saluran revolusi, iaitu Hindraf mendapat ramai Menteri dan Timbalan Menteri.

4. Tahniah kepada saudara/saudari kita di Sarawak dan Sabah kerana sokongan padu mereka menyelamatkan Barisan Nasional nampaknya dihargai oleh Perdana Menteri.

5. Tahniah kepada Wanita Umno kerana setia kepada ketua sedia mengorbankan diri sehingga tidak mendapat jawatan Menteri. Bukankah ini setia yang membawa bencana?

6. Tahniah kepada MCA kerana berpegang kepada prinsip dengan menolak jawatan Kabinet selepas kecundang dalam PRU.

7. Tahniah kepada Mohd Najib kerana bukan sahaja memperoleh Kabinet sendiri malah sekali gus memperkukuhkan kedudukan beliau bagi menghadapi pemilihan parti.

8. Dan tahniah kepada Menteri serta Timbalan Menteri kali pertama, tidak kira muda atau tua kerana diberi kepercayaan oleh bos mereka. Tetapi hendaknya berkhidmatlah untuk rakyat jelata. Lima tahun bukanlah lama. Takut-takut tsunami yang lebih besar melanda.

ORIGINAL POST

PUTRAJAYA, May 15 (Bernama) -- Following is the list of the new federal cabinet announced today by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak here:


Prime Minister: Datuk Seri Najib Razak
Deputy Prime Minister: Tan Sri Muhyiddin Yassin
 
Prime Minister's Department
Ministers:
Datuk Seri Jamil Khir Baharom
Datuk Seri Abdul Wahid Omar (to be appointed a senator)
Datuk Seri Idris Jala (to be appointed a senator)
Tan Sri Joseph Kurup
Datuk Seri Shahidan Kassim
Nancy Shukry
Datuk Joseph Entulu Belaun
Datuk Paul Low Seng Kuan (to be appointed a senator)
 
Deputy Ministers:
Datuk Razali Ibrahim
P. Waythamoorthy (to be appointed a senator)

Ministry of Finance
Minister I: Datuk Seri Najib Tun Razak
Minister II: Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah
Deputy Minister: Datuk Ahmad Maslan

Ministry of Education
Minister I: Tan Sri Muhyiddin Yassin
Minister II Datuk Seri Idris Jusoh
Deputy Minister I: Datuk Mary Yap
Deputy Minister II: P. Kamalanathan

Ministry of Home Affairs
Minister: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi
Deputy Minister: Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar

Ministry of Communication and Multimedia
Minister: Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek
Deputy Minister: Datuk Jailani Johari

Ministry of International Trade and Industry
Minister: Datuk Seri Mustapa Mohamed
Deputy Minister: Hamim Samuri

Ministry of Natural Resources and Environment
Minister: Datuk Seri G. Palanivel
Deputy Minister: Datuk James Dawos Mamit


Ministry of Transport
Minister: Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (acting)
Deputy Minister: Datuk Aziz Kaprawi


Ministry of Tourism and Culture
Minister: Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz
Deputy Minister: Datuk Joseph Salang


Ministry of Agriculture and Agro-based Industry
Minister: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob
Deputy Minister: Datuk Tajuddin Abdul Rahman
 
Ministry of Defence
Minister: Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein
Deputy Minister: Datuk Abdul Rahim Bakri
 
Ministry of Works
Minister: Datuk Fadillah Yusof
Deputy Minister: Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin


Ministry of Health
Minister: Datuk Seri Dr S. Subramaniam
Deputy Minister: Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya


Ministry of Youth and Sports
Minister: Khairy Jamaluddin Abu Bakar
Deputy Minister: Datuk M. Saravanan


Ministry of Human Resources
Minister: Datuk Richard Riot
Deputy Minister: Datuk Ismail Abdul Muttalib


Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism
Minister: Datuk Hasan Malek
Deputy Minister: Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah (to be appointed a senator) 


Ministry of Women, Family and Community Development 
Minister: Datuk Rohani Abdul Karim
Deputy Minister: Datuk Azizah Mohd Dun

Ministry of Foreign Affairs
Minister: Datuk Seri Anifah Aman
Deputy Minister: Datuk Hamzah Zainuddin

Ministry of Urban Well-being, Housing and Local Government
Minister: Datuk Abdul Rahman Dahalan
Deputy Minister: Datuk Halimah Sadique

Ministry of Plantation Industries and Commodities
Minister: Datuk Seri Douglas Uggah Embas
Deputy Minister: Datuk Noriah Kasnon

Ministry of Rural and Regional Development
Minister: Datuk Seri Mohd Shafie Apdal
Deputy Minister: Datuk Alexander Nanta Linggi
 
Ministry of Federal Territories
Minister: Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor
Deputy Minister: Datuk Dr J. Loga Bala Mohan

Ministry of Energy, Green Technology and Water
Minister: Datuk Seri Maximus Ongkili
Deputy Minister: Datuk Seri Mahdzir Khalid


Ministry of Science, Technology and Innovation
Minister: Datuk Dr Ewon Ebin
Deputy Minister: Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah

-- BERNAMA

74 comments:

zulhairy said...

Mana wakil Selangor?

ujang kutik said...

Assalamualaikom Datuk,

'Permintaan' ke-5 Datuk dalam 'entry' 10/5/13 didengari walaupun tidak sepenuhnya.

YB Tuan Khairi bin Jamaluddin bin Abu Bakar Al-Gadungi Al-Rembawi Al-Negeri Sembilani disenaraikan sebagai menteri penuh dalam kabinet 2013.

Bagaimanpun, sepupu beliau tidak bernasib baik. Tidak mengapa - gilir-gilir.

Semoga beliau tidak akan menghampakan kawan dan lawan yang merestui pemilihannya.

Kpd YB KJ ( saya agak beliau tidak pandai bercakap dialek N.Sembilan tetapi memahaminya
)ingatlah pesan orang kampung, "Bilo dah jadi montoghi jangan buek malu oghang kampung".

langitbiru3 said...

Ministers:
P. Waythamoorthy (to be appointed a senator)

Ministry of Education:
Deputy Minister II: P. Kamalanathan

Ministry of Natural Resources and Environment
Minister: Datuk Seri G. Palanivel

Ministry of Health
Minister: Datuk Seri Dr S. Subramaniam

Ministry of Youth and Sports
Deputy Minister: Datuk M. Saravanan

Ministry of Federal Territories
Deputy Minister: Datuk Dr J. Loga Bala Mohan


Wakil Kaum India dapat "durian runtuh" dari Najib.
3 Menteri Penuh, 3 Timbalan Menteri.


P. Waythamoorthy (to be appointed a senator)---Adakah ini sebahagian janji rahsia Najib kepada pemimpin Hindraff, 2 hari sebelum penamaan calun?

ADAKAH INI BARISAN TRANSFORMASI ATAU BARISAN MEMBALAS BUDI???

Apa jasa pemimpin Hindraff itu kepada rakyat Malaysia?????

Langitbiru juga mahu tahu segala butir perjanjian antara Najib dengan Hindraff, maklumlah wakil India cukup besar kali ini.

Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pertahanan HANYA bertukar tangan sahaja antara Hishamudin dan Zahid Hamidi-----bagaimana dengan SULU??? Atau takut pecah tembelang????

someone said...

tengku adnan? nazri? mahdzir khalid?
dah tak ada orang lain ke?

silverguy said...

Salam Datuk,

Nampaknya portfolio Kementerian Pembangunan Usahawan bukanlah perkara penting pada pertimbangan Najib dalam membentuk kabinetnya.

Walaupun Najib mendakwa sokongan Melayu berpihak kepada BN pada PRU13 tetapi Najib belum berani untuk menghidupkan semula kementerian yang dilihat sinonim dengan kepentingan strategik dalam aspek keusahawanan orang Melayu ini.

Ironinya, Najib membawa masuk Waythamoorthy, yang suatu masa dulu menempelak dan menghentam BN secara keras untuk duduk di dalam kabinet pentadbirannya.

Saya percaya, ramai yang menganggap Najib lebih menghargai individu yang pernah menghentam BN berbanding pengundi-pengundi yang setia menyokong BN khususnya UMNO. Lihat saja bagaimana Najib mencalonkan Zulkifli Nordin calon luar BN yang pernah menghentam BN itu sendiri. Dan sekarang, giliran Waythamoorthy pula. Bekas pemimpin HINDRAF ini dilayan istimewa, seolah-olah ditatang ditimang-timang, dilantik senator dan diberi jawatan timbalan menteri walaupun suatu masa dulu pernah "meludah" BN dengan tindak-tanduknya.

Dan pengundi Melayu yang setia kepada UMNO terus terkilan. Harapan untuk melihat Kementerian Pembangunan Usahawan dihidupkan kembali berkecai. Usaha memartabatkan keusahawanan Melayu mungkin dilihat minimum dalam agenda transformasi Najib itu sendiri.

abu said...

Hisamudin lembik..tak layak untuk jaga kementerian pertahanan..tengok masa kes lahad datu..kes jadi makin rumit..samudin ni patut jadi menteri pertanian je.

abg sam said...

Salam Datuk
Barisan kabinet yang dilantik tidak mencerminkan 1 Malaysia dimana tiada kaum cina dari parti komponen. Walaubagaimanapun saya tetap menaruh harapan bahawa kabinet yang dikata berimbang perlu segera mencari jalan untuk mengurangkan beban rakyat. Sudah terang lagi bersuluh kejayaan PR mengurangkan majoriti BN pada PRU13 adalah berpunca tawaran manifesto yang lebih mengujakan dan mesra rakyat. Bacaan saya mudah aje kali ini seperti berikut
1. BN akan tinggal sejarah jika pemimpin yang ada sibuk merembat duit rakyat. Rakyat sedang memerhati berkongsilah sedikit hasil negara dengan rakyat seperti turun cukai kenderaan dan kaji semula mekanisma pelaksanaan saman aes. Selain itu juga BN perlu le ih respon isu2 keselamatan sekarang di media massa dan sosial kita disajikan kes tembakan yang menggila. Kalau PM buat lawatan di taman perumahan di Malaysia fenomena tembok perang dengan kawat berduri bagai satu perkara biasa. Kalau tanya kepada rakyat Malaysia adakah Malaysia selamat jawapan yang diberikan pasti tidak. Mungkin kerajaan akan cakap itu hanya presepsi rakyat bukan berdasarkan statistik tetapi realiti nya rakyat sekarang tertekan dengan ancaman penjenyah terutamanya golongan warga asing yang diberi tahap pemutihan.
2. Saya melihat BN mempunyai potensi untuk menguasai balik majoriti di Parlimen jika kesedaran yang wujud dan politik baru diamalkan. Politik baru bermaksud kembali kepada asas iaitu BN dipilih oleh rakyat maka hormatilah hak rakyat. Jangan membuat dasar yang menekan rakyat mungkin Malaysia negara yang sentiasa menjadi idaman pelabur asing tapi apa guna saham mencecah 2000 mata sekalipun kalau rakyat tidak merasa nikmat ekonomi.
Kesimpulan nya BN masih lagi diberi peluang untuk penggal ini walaupun kemenangan yang diperolehi agak sadis dan memalukan. Bagi saya tetap mempunyai hikmah sekiranya kita cepat belajar. Kepada Penyokong PR saya tidak setuju dengan tindakan untuk gulingkan kerajaan dari jalan raya. Harga yang dibayar untuk perubahan secara keras adalah mahal dan saya percaya kaedah keganasan tidak akan direstui oleh rakyat negara ini secara majoriti kerana rakyat majoriti seperti saya bukan kelapak dengan kuasa politik atau siapa jadi PM yang kami inginkan adalah keamanan dan boleh menyara hidup dibumi bertuah ini. Tindakan keganasan akan memakan diri. Percayalah jika berlaku keganasan di jalan raya yang menjadi mangsa adalah golongan rakyat bawahan bukan pemimpin PR yang dikawal bodyguard. Kepada PR anda juga sedang diperhatikan percaturan ingin merampas kuasa melalui pintu belakang kelak akan memakan diri tambahan mula kedengaran suara penyesalan rakyat memilih PR yang mula bersikap kapitalis merebut jawatan. Kesimpulanya sama ada BN atau PR. mereka sedang diperhatikan rakyat kesilapan mengurus isu dan dasar akan menyebabkan salah satu gabungan parti ini akan KO pada PRU 14. Selamat Bekerja Kabinet baru.

Cik WalinongSari said...

salam Dato',
tahniah kerana mungkin ikhlas doa Dato', KJ akhirnya dilantik menjadi Menteri penuh. saya berpendapat takdir sedang berjalan mengikut ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah.

jika RAHMAN akan berakhir dengan Najib, maka tiada sesiapa yang boleh dipersalahkan melainkan BN & Najib sendiri.

walau bagaimanapun, kita tidak pasti berapa lama jangka hayat 'N' ini akan bertahan. sama ada 5 tahun, 10 tahun atau mungkin sehingga 15 tahun?

adakah dengan berakhirnya "RAHMAN", Malaysia akan dilanda gelora atau sebaliknya menjadi lebih cemerlang mendaki ke puncak gemilang? wallahualam.

sekarang KJ sudah berusia di dalam lingkungan 36-37 tahun. cita-citanya untuk menjadi PM pada usia 40 tahun hanya tinggal sejengkal lagi. 5 tahun bukanlah jangka masa yang lama.

harapnya PRU14 akan datang, jika PR memenangi pilihanraya,bukanlah KJ orang pertama yang akan melangkah jambatan ke seberang sana untuk bersama-sama mentor yang dipuja-puja dalam diam selama ini.

teori MAKMUR yang saya cadangkan, harapnya lebih membawa kegemilangan kepada Malaysia berbanding RAHMAN.

dan harap-harapnya 'K' itu bukanlah Khairy tetapi 'K' yang lain.
mungkin salah seorang dari K di bawah?

Khaled Nordin-MB Johor
Khalid Ibrahim-MB Selangor
Khalid Abu Bakar-KPN

salam hormat buat Dato'.

Rawa Lanun-Bahasa said...

Kapal PM - 1MalaysiaII
(ada dr panadol dan dirtyhairy)


Tahniah diucapkan kepada
PM and his transformers

Tengok-tengoklah skrip cerita
Transformers: Fall of Cybertron
...is a third-person shooter video game developed by High Moon Studios and published by Activision. It is the sequel to the 2010 video game Transformers: War for Cybertron, and directly follows the events of that game as the Autobots struggle to defeat their Decepticon foes in a war for their home planet of Cybertron...


mencari kedamaian abadi
harap semua ok dan win-win
pilihanraya kecil cendawan
sampai lima tahun - pru14


Terima kasih YgBhg Abdul Kadir Jasin The Scribe. It was worth the effort.

Salam takzim

A KADIR JASIN said...

1. Waytha Moorthy Ponnusamy adalah antara penaja utama Barisan Bertindak (BN) Hak Asasi Hindu (HINDRAF) yang anjur tunjuk pesaraan haram di KLCC pada 25 Nov. 2007.

2. Tunjuk perasan Hindraf dan tunjuk perasaan Bersih sebelum itu adalah antara punca kejatuhan sokongan terhadap BN dalam PRU 2008.

3. Kerana hilang suara dua pertiga di Parlimen (menang 140 kerusi), Abdullah Ahmad Badawi dihambat keluar oleh Dr Mahathir dan Muhyiddin Yassin.

4. Mohd Najib tak cukup orang nak lantik. Dia dapat 133 kerusi saja dalam Dewan Negara. Nasibnya baik sebab Dr M kali ini tak bising-bising (dia sedang melawat Jerman, Mesir dan Jepun) dan Muhyiddin pula dibagi Kementerian Pelajaran yang disatukan. Manakala ramai blogger anti-Abdullah kini jadi blogger pro-Najib.

5. Sesiapa pun yang jadi musuh BN dan rosakkan BN diambil masuk BN bila "taubat politik" macam Zulkifli Nordin.

6. Bagi Waythamoorthy, what a way to become a BN deputy minister.

7. Namun tahniah kepada KJ dan Wahid Omar. Alhamdulillah UPE/EPU nampaknya akan diperkuatkan semula.

Terima kasih.

ab said...

Salam dato,


Kalau PM itu CEO,


Office dah siap,staf dah ada dan tugas masing masing ada dah ni...


Duit dah ada, plan jualan dah ada dah...



RAKYAT NAK TENGUK `gross sales' dan `net profit'. The 2nd quarter 2013 GDP is good first 100*th day show..



SAYA nak tengok GDP 2nd quarter 2013, 1st quarter is 4.1%....



KPI tahun ni ialah AGM UMNO october nanti!..


KPI no 2, half way review 2 1/2 tahun lagi, IF BUMIPUTRA LOTS tambah maju,BN stays on in 2018,
if BUMIPUTRA LOTS dok had tu jugak,atau MEROSOT,bolihla pilih nak jadi ketua pembangkang kat baris mana,negeri mana!.



THE MOST IMPORTANT,....what is transformasi pelajaran?.dok cam ni ka,nak baik lagi ka,TAKUT NAK BUAT keputusan betui punya ka...atawa teruskan dengan cacamarba punya cara..




I belive in a single teaching medium for all primary and secondary schools....kat universiti tu bolih `liberal'.. pilih bahasa apa pun ikut suka dema la...




I also believe in the `benefits' of being bumiputra in bumiputra nation..BUT i do not and i will not take `benefits' of others.



Silap 1957 dulu bumiputra `gave a generous helping hands' to alls non bumiputras, and along the way you `pulas' pulak tangan kami sampai kami sakit,dah tu pun kami terima jugak sebab nak buat baik baik.. la ni hampa nak `pelekoh' kami pulak no....?
no way laa..




Living in malaysia community IS NEVER WILL BE THE SAME AGAIN after what is done by chineses to malays in 2013...anyway,kita tak mula,you yang buat,betui tak?.




Let we betuikan balik sikit sebanyak mana tau tak lama 20-30 tahun, dapat `corrected' balik...
Kalau tak juga,saya dah lama keok dah...nasib la anak cucu cit.



Eih eih.., mana pi kementerian usahawan bumiputra ni dato?..ka PM tak ingat dah hai ni?



Tahniah to all members of the new cabinet,PLEASE WORK EXTRA HARD!.




DAN JANGAN LUPA tangkap gambaq potrait dulu,lagi satu 2 1/2 tahun lagi dan last pada 2018...bolih tenguk mana mai rambut putih,mana pi rambut dulu dan mana mai kedut kedut kat muka..heh heh.



Abu Bakar Ab Rahman


Jaja said...

Salam, Yang Mulia Datuk DAKJ,

Waythamoorthy - wakil orang-orang India. Mungkin beliau lebih mengetahui sikap bangsanya sendiri berbanding Samy orang lama. Sama-sama kita lihat.

Tk.

Leman said...

Salam DAKJ

DS Najib mengambil pendekatan "healing" seperti Tun M. Membawa masuk orang-orang yang dikhuatiri akan mempengaruhi masyarakat diluar sana untuk menolak/mensabotaj/mendatangkan kemudaratan kepada BN. Membawa masuk Shahidan Kassim dan Idris Jusoh ke dalam kabinet adalah satu tindakan menyuraikan api-api kecil di dalam UMNO dari terus merebak. Membawa Waythamoorthy ke dalam kabinet umpama Tun M membawa DSAI ke dalam BN suatu ketika dahulu. Ia diibaratkan sebagai suatu proses tempoh bertenang kepada pembuat kekacauan yang akan mangganggu-gugat BN.Kabinet ini adalah kabinet sebelum pemilihan di dalam parti masing-masing. Kita belum tahu lagi sekiranya akan berlaku rombakan kelak. Mungkin berlaku kemasukan wakil MCA selepas CSL melepaskan jawatan bagi mengisi kementerian yang sedang dipangku. Cuma sedikit terkilan dengan penghulu MINDEF.Saya mengharapkan Wee Choo Keong dipinjamkan untuk mana-mana kementerian atas kredibiliti beliau. Mungkin ramai yang tidak bersetuju kerana BN masih mempunyai calon sendiri. Tetapi mungkin ada sebab-sebab yang kontkrit beliau tidak diterima.

Rawa Lanun-Bahasa said...

The Scribe,
Salaams

Economic Indicators - Malaysia
(the mof strategists, asean and defederalism)


Malaysia's GDP Expands 4.1 Per Cent In Q1 Of 2013
KUALA LUMPUR, May 15 (Bernama) -- Malaysia's gross domestic product (GDP) expanded by 4.1 per cent in the first quarter 2013, amid the weaker external environment...


Indonesia' has $6.6 billion deficit in Q1 balance of payments


Balance of payments crisis
Main article: Currency crisis

A BOP crisis, also called a currency crisis, occurs when a nation is unable to pay for essential imports and/or service its debt repayments. Typically, this is accompanied by a rapid decline in the value of the affected nation's currency. Crises are generally preceded by large capital inflows, which are associated at first with rapid economic growth.[25] However a point is reached where overseas investors become concerned about the level of debt their inbound capital is generating, and decide to pull out their funds.[26] The resulting outbound capital flows are associated with a rapid drop in the value of the affected nation's currency...

(http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_of_payments)


siapa strategist mof?


Salam Takzim

Din Melaka said...

ASLKUM DAKJ

Majalah Australia mendapati 70% pengikut twitter NAJIB sebensrnya palsu.

Memang telah dijangka. Strategi hodoh nak tunjuk pd rakyat Melayu betapa pupularnya NAJIB.

Soalnya duit rakyat jugak yg diguna untuk bayar upah pengikut palsu berkenaan.

Saya rasa di blog Dakj pun ramai pengikut NAJIB ATAU UBN palsu yg nama lain tapi tulis yg bodoh2 je terutama beberapa minggu sebelum PRU 13

rick said...

Why is waytha a dep minister? Indians really did not vote in droves for BN In fact all areas with Indians in large numbers they voted for PR

Lahuma said...

Dato.

Kabinet Pasca PRU 13.
--------------------------

Tahniah pada yg terlantik dalam kabinet PM Najib kali ini.

Ini merupakan Kabinet Muram bagi UMNO

Ini juga merupakan kepupusan tokoh Wanita UMNO dalam kabinet.
Ini semua angkara Shahrizat.Undur dan beri peluang pada tokoh wanita lainlah pula selepas Kamilia dikorbsnkan.

KJ dapat nafas baru.Cuma jangan lagi ulangi perangai buruk lama dulu.

Baki 82 MP jadi backbencer dalam parlimen yang berdepan dengan MP pembangkang..

Rakyat akan nilai MP BN sama ada MP bela rakyat atau MP yang aktif ligan projek dan tukang lobi atau MP beberapa persen/komisen.

Kabinet PM Najib kali ini dilihat dalam keadaan serba kekurangan akibat keputusan PRU 13 yang sekadar cukup makan.

Selamat berhidmta untuk rakyat.
Bukan berhidmat untuk kroni,geng sahaja.Mata rakyat lebih penting.

Sekadar pesanan.Semua ahli kabinet jangan ulangi amalan berebut rezeki dengan rakyat jelata.

Jumpa lagi.

Terima kasih.















Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Bajet 2013 meramalkan pendapatan negara cuma 196b. Akan tetapi perbelanjaan diramal 256b.

Di situ saja dah ada defisit 60b.

Memandangkan faktor pemintaaan luar negeri bagi barangan eksport khusus dari eropah saya sangat pessimis kalau kerajaan boleh dpt hasil 196b tahun ini. Ditambah pulak dgn harga kelapa sawit dunia yg merudum.

Tanpa mengambil kira belanja baru kerajaan UBN akibat gatal mulut buat janji sebelum PRU 13, bajet tahun ini akan alami defisit lebih 60b.

Tanpa belanja berhemah dan sekat kebocoran tak mungkin hutang negara akan berkurang diera kerajaan haram? UBN.

Kepada pembodek UBN, sila ambil perhatian kalaupun sdr dpt BRIM tahun ini wang itu sebenar wang sumber hutang yg anak cucu perlubayar balik.

Saya beri masa 9 bulan. UBN terpaksa laksana GST, AES , SWASTAKAN KHIDMAT KESIHATAN DAN CARI SUMBER BARU CUKAI, NAIKKAN TARIFF LETRIK DLL.

WAKTU ITU DIN MELAKA AKAN SORAK PADAN MUKA KAMU. TAK SERIK2 DITIPU UBN.

KALAU TELAHAN SAYA SALAH PENCACAI UMNO DISINI DIPERSILA KUTUK DIN MELAKA.

Mustapha Ong said...

Salam sahabatku DAKJ,

Seperti ramai sahabat saya daripada gulungan yg dilahir pada tahun awal empat pulohan, saya juga menjadi saksi yang telah melalui proses demokrasi pada kali yang ketiga belays pada PRU13. Sebagai manusia yang kepochi, senang lah kita nak mengritik bentuk cabinet yang telah dipertengahkan oleh PM Najib. Bukan senang Najib nak memilih untuk team transformasi kabinet nya yang terbaik serta mengambil perihatin atas keperluan masakini mengikut keadaan politik yang semakin mencabar. Seperti di dalam anggapan Bahasa Inggeris, it's not easy to please everyone! To be fair, it's better to make one or to fellows unhappy in order to make the majority happy! So let's move on and see the result of this transformation team in the next 100 days. Congratulations to PM Najib and wish you all the success that you are looking for in order to transform this country to another level with national pride and great honour.

Ismail said...

Dato.
Buat kali pertamanya dalam sejarah Wanita UMNO tiada dalam kabinet.

Ramai orang orang yang cenderong dengan Mahayuddin,tidak ada dalam Kabinet.Ini tremasoklah kawan dato Johari.

Paul Low di masok dalam kabinet untok menambahkan lai kredibility kabinet Najib.Apa yangbdia boleh buat.Bolehkah ia mengubah MACC upaya ianya hanya bertanggongnjawab kapada Parlimentbdan bukan PM.Boleh kah Ketua MACC di lantok oleh Parliment dan bukan Najib.

Kemasokan Wahid CEO Maybank dalam kabinet untok menjaga EPU.Wahid tidak mempunyai analytical mind untok meranchang apa yang baik unok EPU.
Saya kira Mahani head of ISIS lebeh baik.

Jika mahayudin tidak buat sesuatu,ia nya akan retire sabagai DPM/MOE

Salam.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Melihat krpada banyaknya bendera dan bahan iklan serta wang angpau yg ditabur UBN semasa PRU 13 yg di anggar berbillion ringgt.

Duit bisnis man mana yg baik hati dahulukan wang mereka.

Bisnismen terlibat tentu maukan pulangan yg lumayan dalam bentuk projek2 yg tentunya merugikan rakyat.

Melihat kepada kenaikan mendadak hutang negara sejak 4 tahun lalu SUKAR BAGI SESIAPA MEYAKINKAN DIN MELAKA BAHAWA RAKYAT DAN NEGARA INI BELUM TERGADAI KPD BILLIONAIRE TERTENTU. BETUL KE YG BERKUASA TU KETUANAN MELAYU?

YG NI DIN MELAKA KENA KATA ,KESIAN MELAYU.

Kampong man said...

Salam Dato,

1.Syabas dan tahniah sekali lagi kepada DS Najib yang diberi mandat penuh oleh rakyat majoriti dengan kemenangan BN dan memilih kabinet baru terbaik untuk kepimpinan beliau.

2.Terdapat gandingan muka lama dan baru dan saya kira mereka yang boleh bekerjasama meneruskan TRANSFORMASI bagi rakyat.All the President Man, remember the movie ?.

3.Terdapat banyak pemimpin dari Sabah dan Sarawak di lantik kerana mereka banyak membantu BN di PRU 13 dan juga PRU yang lepas lepas, satu penghargaan dan pilihan yang baik.

4.Konsep 1Malaysia dan mekanisma nya harus dikaji semula kerana terbukti pengundi Cina tidak pandai menghargai usha Najib/kerajaan malah mereka menyebelahi pembangkang terutama DAP hampir secara total (hampir 90%).Itu hak mereka.

Permintaan MCA tidak mahu memegang jawatan dalam kabinet dihormati and true enough they are not well represented this time out of their own choice .DAP will do the barking for them for a good check and balance.We should respect their wishes 'Let It Be'(Zaman DAKJ dengan John Lennon/Beatles and hippies the flower people hehe..)

5.Jelas orang Melayu luar bandar saperti saya Kampong man pandai mengenang jasa dan budi.Penekanan pembangunan dan projek harap dapat lebih dilasanakan di luar bandar dan pendalaman semenananjong ,Sabah dan Sarawak.

'Orang berbudi kita berbahasa,orang memberi kita merasa' memang indah dan tepat sekali kepada mereka yang tahu menghargai budi dan jasa.

Ini idak bermakna kaum Cina dipinggirkan.Lagi pun apa lagi yang mereka tidak ada?.Telah terlalu banyak peruntukan dan berbagai kehendak kaum ini diberi malah berlebihan supaya kesamarataan mengikut perlembagaan bagi kestabilan, keharmonian dan perpaduan dapat di jaga. Sayang mereka masih menolak kerajaan yang ada.Najib harus mencari jalan lain terbaik memujuk mereka bersama bekerjasama dengan kerajaan yang dipilih.Tidak salah ramai yang mempersoalkan apa lagi orang Cina mahu ?.

6.Kita harus menghormati pilihan rakyat yang memilih Najib/BN untuk lima tahun lagi dan lupakan persengketaan dan perbalahan kerana ianya TIDAK akan mengubah keputusan. Kenalan DAKJ, Anwar tidak membantu mententeramkan keaadaan dengan 'Perhimpunan haram' dirancang rapi malah sebelum PRU 13 lagi.Anwar terus gagal satelah menjanjikan kemenangan untuk PR.Rakan Kampong man terus malu dengan cabaran dan janji RM10,000 untuk KM sekira BN menang.KM tidak mengharapkan cuma tidak dapat menerima sifat ARROGANT sahaja.

FGVH masih kukuh,Bursa dan pelabarun meningkat. Alhamdulillah, keyakinan pelabur terserlah dan amat menggalakan salepas BN terus menang bagi meneruskan ETP dan GTP bagi semua rakyat dan memajuksn negara.Wawasan 2020 ilham Tun yang dikasihi lagi dihormarmati telah hampir.Teruskan usha.

Pada yang terpilih "CONTINUE TO DO YOUR BEST, YOU WILL ACHIEVE SUCCESS "
All the best.Wasallam and thank you.


Lawgiver said...

Tok, saya setuju dengan Ismail. Mahani is better in economic issues than Abdul Wahid.

But Najih would not consider her bacause she came from Mahathir-Daim era of economic management.

Both Dollah and Najib believed in building their own legacies. Now Najib has to erase Dollah and Mahathir legacies in order to build his own.

But Wahid can perform if he is willing to learn and avoid being a slave to the internal politics of Najib's office. Remember Najib has more 4th floor boys than Dollah.

Salaam

Din Kalut said...

Din Melak merapu lagi.Baru keluar stadium letih perhimpunana haram tajaan Dap.

Dugong said...

Din Melaka kata,

Saya rasa di blog Dakj pun ramai pengikut Najib atau UBN palsu yg nama lain tapi tulis yg bodoh2 je terutama beberapa minggu sebelum PRU 13.

Din, tulisan2 yg ditulis oleh "pengikut Najib atau UBN palsu ni" berdasarkan kebijaksanaan berfikir hasil cernaan fakta2 di sekiling.

Bukan macam Din Melaka yg penuh dgn lagak.

Lagak sombong, lagak pandai, lagak tahu lagak,lagak,lagak.

Tulisan hanya berdasar andaian, rasa, tomohan penuh dgn kutukan2 yg datang daripada hati orang yg kecewa.

Kecewa, GAGAL ke Putrajaya walaupun disokong penuh oleh golongan muda yg langsung tak mengenang budi.

Kacang lupakan kulit.

Din Melaka, tanyalah juga diri sendiri apa yg dah sdr buat untuk negara, terutama dlm usaha memupuk perpaduan kaum di Malaysia.

Tak ada langsung ke ?

Malaysia kerugian besar mempunyai rakyat seperti saudara.

Din,
sdr perlu "brain transformation" segera.

Elakkan jadi " tak centre".

ku_seman said...

Pertama sekali saya percaya mereka yang mencintai keamanan dan kesopanan akan kecewa dengan tindakan Najib melantik ketua Hindraf sebagai Timbalan Menteri. Saya bukan perkauman tetapi ketua Hindraf ini telah memjiak undang undang dengan melancarkan rusuhan di Kuala Lumpur. Bukan kerana dia Hindu india tapi kalau Melayu sekalipun saya tak akan setuju. Kenapa kerajaan kita penakut sangat ? Hindraf buat macam tu pun masih terhegeh hegeh memujuk. Kenapa tak humban saja dalam sangkar ISA. Opps lupa ISA dah tak ada. Apa nak jadi ni Datuk, perusuh yang mengacau hidup warga kota dilantik jadi Timbalan Menteri. Lepas ini orang dah tak takut lagi nak buat honar, untung untung kerajaan akan pujuk bagi jawatan. Kalau dah tak ada orang sangat nak dilantik, lantik saja Umi Hafilda yang berangan angan nak masuk jadi calon. Dia lebih baik dari Hindraf yang buat kacau sampai BN hampir ranap dalam PRU 12 dulu.

Yang keduanya saya setuju dengan posting oleh Langitbiru3. Saya ulangi sekali lagi pertanyaan saidara kita ni, tak ada lain ka selain Nazri Aziz, Mahdir Khalid dan Adnan? Tolonglah Datuk bagi huraian yang mewajarkan tiga ketul itu dilantik.

razorbacks94 said...

Salam DAKJ,

Mohon Dato cetuskan gerakan baru dan mengumpulkan para blogger yang dapat memberikan kupasan secara intelektual tanpa mengira fahaman politik supaya semua dapat mendengar secara jelas tentang denyut nadi rakyat secara keseluruhan. Ketidakpercayaan sebahagian rakyat (especially urban voters) ke atas media arus perdana HARUS DIATASI SEGERA. Jika tidak kerajaan akan terus menerus berkomunikasi dengan hanya sebelah pihak sahaja. Dalam masa yang sama ianya akan meningkatkan viewership dan readership media arus perdana. Keterbukaan ini akan memberikan peluang kepada kerajaan untuk address the rakyat beyond political divide

razorbacks94 said...

Salam DAKJ

Mohon Dato cetuskan gerakan baharu dengan mengumpulkan bloggers yang boleh mengupas pandangan secara intelektual tanpa mengira aliran politik. Ini adalah kritikal dalam mengetahui denyut nadi sebenar rakyat secara keseluruhan. Kerajaan memerlukan signal sebenar daripada rakyat without any sugar coating and other preservatives. Ketidakpercayaan sebahagian rakyat (especially urban voters) terhadap media arus perdana HARUS DIATASI SEGERA bagi mengelakkan kerajaan hanya berkomunikasi dengan sebelah pihak sahaja. Dlm masa yang sama ianya akan meningkatkan audience media arus perdana yang makin menjunam. Semoga Allah merahmati negara yang kita cintai ini.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Kajian UMCEDEL mendapati BR1M bantu UBN menang PRU 13.

Patutlah pemimpin UMNO suka sangat MELAYU MISKIN.

DUGONG DAN DIN KALUT DAPAT TAK BR1M TEMPOH HARI. ATAU DENGAN CONNECTION DPT BERKALI2. MACAM MENGUNDI JUGAK

Adam Bachek said...

Salam DKJ,
The rakyat is baffled by the decision of DSN in cabinet appointment.One well known as "enemy of the state " has been appointed.

I guess DSN used the model adopted by Prophet Mohammad who forgave the bitterest of enemies against Islam following their repentance, and even assigned them with important tasks.

I guess Menteri Ugama Gen(R)Jamil Khir has a role in this !!!

Adam Bachek

Aina Emir said...

Assalam Datuk

Ada yang bagus dan ada yang tidak di dalam senarai kabinet Perdana Menteri kita. Saya suka kerana Ghani Othman tak masuk. Namun begitu, ada juga nama-nama lama yang saya rasa macam dah tak relevan untuk menganggotai kabinet baru ini. Pun begitu, mungkin kita perlu beri peluang pada Perdana Menteri untuk perkemaskan strateginya.

Perwakilan daripada kaum Cina memang hampir tak ada, yang banyak pula ialah kaum India. Seperti yang lain, saya juga kurang senang dengan mahaguru 'Hindraf' yang diberi pengiktirafan oleh PM dalam kabinetnya. Tak tahulah apa perancangan PM kita, harap-harap biarlah sesuatu yang bijak.

Sekali lagi, saya percaya apa sahaja yang dilakukan PM, tak mungkin akan senangkan semua hati-hati yang ada, yang pasti PM perlu berhati-hati, jangan sampai apa yang diaturkan ini akan berulang lagi dan akhirnya ada yang makan hati.

Yang penting juga, siapa sahaja yang dipilih untuk berkhidmat untuk negara biarlah melakukannya untuk negara dan untuk kebaikan rakyat jelata, bukan untuk kepentingan kaum kerabat dan saudara-mara.

Biarlah kita memberi ruang buat PM mengaturkan strateginya. Harap-harap PM tidak bergantung lagi pada tukang 'nasihat' yang dulu-dulu kerana nampaknya macam tak 'bijak'. Saya juga kurang senang dengan kehadiran 'Idris Jala' di pejabat PM.

Ramai yang tak suka pada KJ. Dulu pun saya tak berapa suka dengan mamat kacak ni. Mungkin kita perlu beri peluang padanya kerana saya percaya kita perlukan orang seperti KJ dalam kabinet. Kalau nak bercerita tentang 'ketidakeloknya' perangai manusia, mungkin tak akan habis kot, kerana kita semua tak sempurna. Saya harap sangat-sangat agar yang diberi kepercayaan untuk memegang jawatan penting dalam kabinet akan menjalankan amanah mereka. Itu wajib, tak kira apa agama dan keturunan anda.

Saya juga percaya, kaum Cina tak rugi apa-apa. Selama ini pun, mereka tak pernah kerugian. Malah, jadi rakyat Malaysia, banyak yang baiknya, walaupun banyak kali kita akan berasa sakit di ulu hati!

Bagi mereka yang beragama Islam, dekatkanlah hati anda semua dengan Allah SWT, agar apa sekalipun yang anda perlu lakukan, buatlah untuk Tuhanmu dan lakukanlah untuk negara dan rakyat.

adi fazuli said...


Salam DAKJ,

Dengar cerita timbalan menteri pelancongan dan kebudayaan (Joseph Salang Gandum) tak terima perlantikan beliau. Dia nak jadi menteri pertanian kot. (lawak t/hari je)

On serious note, I think recycle persons like Shahidan Kassim, Tengku Adnan, Dr Hilmi and Mahdzir Khalid are not suitable to be appointed as ministers or deputy ministers. It will be better if Najib appointted younger people instead of these guys. Furthermore Johari of Titiwangsa or Ghani Othman (must be appointed as senator) are better choice.

Lat Juno said...

Assalamualaikum Dato' dgn izin.

Sdr ku_seman kata " Saya bukan perkauman tetapi ketua Hindraf ini telah memijak undang2 dgn melancarkan rusuhan di KL".

"...tak ada lain ka selain Nazri Aziz, Mahadhir Khalid dan Adnan ?.."

Sdr ku_seman,apa beza PR ( PAS ) dgn Hindraf ?

Salam persahabatan BN kpd Hindraf disambut baik tetapi salam kpd PAS disambut dgn penghinaan.

PAS terus mengkafirkan UMNO, memfitnah UMNO kononya UMNO menolak Islam lalu menjadi murtad.

PAS sebaliknya memilih DAP ( yg jelas anti Islam ) sebagai kawan perjuangan dlm usaha menumbangkan BN.

Nampaknya bersahabat dgn Hindraf lebih berbaloi drp PAS.

PKR ? Sama macam DAP. Pemimpin je Malayu.

Kenapa dgn Nazri Aziz, Mahadhir Khalid dan Adnan ?

Pengalaman mereka sangat berguna.

Sdr ku_seman membahasa mereka " 3 ketul".

Kalau saya panggil " semangkuk" ku_seman ok ke..? Tak wajar, belajarlah berbahasa.

Kalau sdr bukan pengundi BN, tak payahlah risau, bukan sdr yg mentadbirkan negara.

Serahkan kpd YAB Dato'Seri Najib dan menteri2nya untuk mentadbir negara.

Salam hormat.

Wira Jaya said...

Dugong dan Din Kalut,

Harap saudara berdua tak ambil pot lagi tentang Din Melaka. Makin dilayan makin kuat meroyannya.

Lahuma said...

Dato.

Tahniah Kerajaan Singapora.
---------------------------------

Tahniah kerajaan Singapora kerana tegas dan berani ambil tindakan terhadap semua 21 penunujuk perasaan orang Cina Malaysia.
Kerajaan Malaysia bagaimana pula.Masih berunding lagi ke.Menteri KDN yang baru dan KPN baru diharapkan lebih tegak dalam menegakkan undang-undang dan keluhuran negara tanpa mengira fahaman politik.

PRU 13 sudah selesai.Keputusan sudah dibuat.Kerajaan telah dibentuk.Undang-undang adalah payung dan pelindung rakyat dan negara.

Jumpa lagi.

Terima kasih.

langitbiru3 said...

JANGAN gunapakai terma "Melayu Mudah Lupa". Jangan!

Sebaliknya, gunalah terma lebih tepat, "Melayu UMNO Mudah Lupa".

Langitbiru dari dulu sampai sekarang, melihat Hindraf sebagai satu kumpulan yang tidak menghormati undang-undang dan pemimpin Negara pada 2007. Sifatnya lengkap sebagai kumpulan pelampau, kumpulan yang meletakkan emosi mendahului pertimbangan fikiran wajar.

Dari dulu juga, Langitbiru sangat tidak senang dengan tindakan Kerajaan dan Menteri Dalam Negeri yang lambat ambil tindakan, hanya sekadar laugan amaran!

Persepsi Langitbiru kepada Hindraf tetap tidak berubah, walaupun pemimpin Hindraf "Taubat Nasuha Politik" sekalipun.

Itulah pemimpin UMNO, HANYA berani ambil tindakan kepada orang-orang Melayu pembangkang sahaja. Pelajar Universiti Melayu berhimpun secara aman digantung pengajian. Kaum lain buat ancaman hanya tinggal sekadar amaran!

Apapun, tindakan Najib mengiktiraf Hindraff 2 hari sebelum penamaan calun dan hari ini melantik pemimpinnya sebagai Timbalan Menteri, menunjukkan Najib dalam keadaan terdesak mencari sokongan. Mengapa 2007, tidak dipelawa sahaja mereka masuk "Istana Putrajaya"? Mengapa sekarang? Apakah tuntutan mereka sama dari dulu atau berubah 180 darjah?

Ini Najib perlu jelaskan kepada rakyat.

Langitbiru fikir Najib belum ambil pengajaran PRU13!

Jangan pula selepas ini terpacul pula "APA LAGI INDIA MAHU?".

Ya, "Melayu UMNO Mudah Lupa".

berasiam said...

Salam Datuk AKJ

Tahniah untuk barisan kabinet yang diumumkan. Jawatan digalas, kerja menanti. Agenda transformasi apa isinya? Setelah 1Malaysia ditolak, apakah budi pengundi Bumiputera masih diabaikan? Monopoli politik, tanpa Cina MCA dalam kabinet, mampukah menyusun gerak untuk membolehkan Bumiputera merintis jalan bagi memecah monopoli ekonomi Cina yang berbondong-bondong mengundi DAP pada PRU13?

Sekolah vernakular hanya isu picisan, isu sampingan untuk mengelabui mata orang Melayu dan kerajaan selama ini. Yang perlu diroboh ialah monopoli ekonomi Cina. Roboh monopoli ekonomi, akan leburlah sekolah vernakular. Tanpa monopoli ekonomi Cina, Bumiputera mempunyai kuasa untuk memilih dengan siapa mahu berurus niaga.

Berat kerja kabinet kali ini. Banyak tugas yang kena laksanakan untuk memenuhi harapan pengundi Bumiputera khususnya. Jika diabaikan, sokongan itu mungkin tidak kekal dan berubah. Tak perlu kaji pun, jika ada monopoli dalam apa2 bidang, keseimbangan tidak akan diperolehi. Jika ekonomi terus dimonopoli Cina, mereka akan terus cuba menguasai politik pula. Untuk keseimbangan jangka panjang, tugas paling mencabar kabinet ini ialah mendapatkan rumusan supaya monopoli ekonomi Cina di Malaysia ditamatkan.

Kuasa yang di tangan kerajaan sekarang adalah amanah rakyat. Jika salah guna, sama ada guna secara berlebihan atau tidak menggunakan kuasa yang ada, pecah amanah namanya. Rakyat semakin cerdik politiknya, kerajaan juga harus lebih bijak menguruskan kehendak rakyat.

Ismail said...

Dato.
Saya ingat Kabinet Najib tidak lama.Akhir tahun ini akan bercamok.Pilehan Raya UMNO akan di adakan di bulan Ocktober.

Saya dengar ada mulanya Azizah dari UMNO Sabah yang kalah kan Lajim,menjadi Mentei Wanita.Shaiat tak mahu.Ia takut kedudokan nya terjejas.
Ramai Wanita wanita Negeri telah singting lengan.Mayu lanyak Sharizat.Tak tahu siapa ketua wanita UMNO Baru.

Dato ,banyak sangat dead wood dalam kabinet Najib.

Tengku Adnan,Shahidan Kassiim,ahmad Sheby,Ismail Sabri,Anifah Aman .

Saya tidak tahu samaada mereka dapat mempertahan kan policy Najib yang di lancarkan .Saya juga tidak pasti mereka akan dapat mempertahankan Najib bila perlawanan dalam pilehan raya party bermula.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Din Melaka suka sangat tengok tokoh bongkak, korup dan kaki fitnah.

Apa kabar BRAHIM ALI, ZUL NORDIN, RAJA NONG CHIK , FUAD ZARKASHI?

Kekalahan BRAHIM DAN ZUL MEMANG DIJANGKA.

TAPI KEKALAHAN NONG CHIK DGN KEANGKUHAN DAN KEKUATAN KEKUANGAN YG DICURAH BERJUTA2 DITAMBAH DAKWAAN PENGUNDI HANTU MENUNJUKKAN KEBIJAKAN MINDA MELAYU LEMBAH PANTAI. JANGANLUPA KARISMA NURUL IZZAH.

SI FUAD PELAT YG LEBIH KUAH DARI LAUK BILA KUTUK ANUAR TENTU MALU BESAR SEBAB KALAH DI JOHOR.

KALAU MELAYU KALAH DIGELANG PATAH LAWAN LKS MASIH ADA MARUAH. TAPI KALAU MELAYU
UMNO, TIMBALAN MENTERI PULAK TU KALAH DI BATU PAHAT, TERUK SANGATLAH YG EMPUNYA DIRI. MUNGKIN SPR PUN MENYAMPAH TAK MAU TOLONG PROJEK HANTU. GURU2 LAGILAH MENYAMPAH.

MORAL CERITA RAMAI ORG UMNO TAK BERSIH TAPI ADA BEBERAPA KERAT YG SANGAT HODOH PEKERTINYA.

APAKAN DAYA MELAYU UMNO JADI PELUPA.

NAK JUGAK DENGAR KOMEN PENDEKAR PERKASA TENTANG PERLANTIKAN KETUA HINDRAF DALAM KABINET NAJIB.

Urang Awak said...

Bagi pendapat saya pada umumnya rakyat Malaysia tidak begitu kisah sangat siapa yang dilantik untuk menerajui kibinet Najib kali ini. Yang paling penting berjaya kah Najib membawa tranformasi yang dijanjikan kepada semua rakyat Malaysia seperti yang dijanjikan? Bagaimana dengan rasuah, kadar jenayah serta gejala masalah sosial yang semakin meningkat?

Rakyat Malaysia akan membuat penilaian semula serta mengukur reputasi UMNO/BN 4 tahun dari sekarang dan apa2 pun segala rumusan akan diketahui didalam PRU ke 14 nanti.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Tahniah dan terima kasih sdr Langitbiru kerana peringat semula isu MELAYU MUDAH LUPA.

MELAYU MUDAH LUPA ADALAH UNGKAPAN MAMAK KUTTY PIMPINAN AGONG UMNO YG DISANJUNG HINGGA KINI.

DAN MELAYU UMNO PUN TAK PERNAH MARAH2 BILA DIGELAR MUDAH LUPA MALAH BERBANGGA.

YG SAYA FAHAM SIFAT MUDAH LUPA ADA KAITAN DGN SIFAT BODOH. BERERTI KALAU MAMAK KUTTY KATA MELALYU MEDAH LUPA
SEBENARNYA DIA KATA OTAK MELAYU TAJK CERDIKLAH YE.

TAPI KALAU DIN MELAKA KATA MELAYU UMNO MUDAH LUPA FAHAM2 lah ye.

DAN PIHAK TERTENTU JANGANLAH NAK MARAH SAMPAI MELOMPAT KEBUMBUNG PULAK

MELAYU PAS DAN PKR TAK MUDAH LUPA WALAUPUN ITULAH YG DIMAU OLEH PEMIMPIN UMNO

ku_seman said...

Kepada pembahas Lat Juno:
Terima kasih kerana memberi reaksi terhadap komen saya di halaman Datuk Kadir ini. Sebenarnya banyak perkara yang membezakan Pas dan Hindraf. Pas sebuah pertubuhan yang mengikut undang undang. Tapi Hindraf sebuah pertubuhan haram. Kalau kita nak berkawan pun carilah yang mengikut undang undang. Kalau kita mengiktiraf yang tak ikut undang, itu bermakna kita tak hormati undang undang.

Saudara kata bersahabat dengan Hindraf berbaloi. saya nak tanya apa yang berbaloi? Adakah dengan berkawan dengan Hindraf undi dari orang India masuk mencurah curah. Kenapa prestasi MIC semakin teruk? Tapi saya fikir yang berbaloi adalah bagi Hindraf kerana dapat habuan jadi Timbalan Menteri.

Apa hujah saudara mengatakan saya bukan pengundi BN? Adakah kalau kita mengundi BN kita tak boleh beri pandangan? Kalau benar begitu, inilah yang selalu diingatkan oleh orang tua tua bahawa itu lah sokong membawa rebah.

Apabila saudara menasihatkan saya supaya jangan risau tentang kabinet baru Najib sebab saya bukan mentadbir negara, saudara pun tak perlu memberi komen terhadap komen saya sebab saudara pun bukan mentadbir negara. Saudara tak perlu mempertahankan ketiga tiga orang itu kerana saudara bukan mentadbir negara.

Macamana pun saya berbangga dengan saudara yang mahu memberi pandangan walaupun saudara bukan mentadbir negara.

Din Kalut said...

Din Melaka bukan ada isu.Banyak ulang tayang dia takut orang PKR/DAP mudah lupa.

DIN BUKITBARU said...

PERHATIAN!!

- MALAYSIA BERHUTANG MELEBIHI RM500b.
- PENDAPATAN NEGARA KURANG DARI PERBELANJAAN.
- MENTERI KEWANGAN YANG SAMA DILANTIK SEMULA.
- MENTERI BERTAMBAH RAMAI MAKA PERBELANJAAN PUN BERTAMBAH.
- SEKARANG PUJI MELAMBUNG KPD PM NAJIB.
- ESOK YANG DIPUJI AKAN DIKEJI DAN DIMAKI KERANA BALA HUTANG MULA DIRASA.
- APAKAN DAYA PRU14 TAK KUNJUNG TIBA.
- MASA TU BARU PERCAYA KATA DIN MELAKA.

Lat Juno said...

Assalamualaikum Dato' dgn izin,
Sdr ku_seman,

Hindraf tidak berlawan berasaskan agama hanya berasaskan politik.

PAS kafirkan UMNO hingga skrg. Walhal PAS dan UMNO sama2 Islam. Itulah menyebabkan persahabatan tidak berbaloi.

Kawan2 arwah ayah saya tidak makan ayam dan daging gulai yg di hidangkan kpd mereka di rumah saya. Haram kata mereka.

Ibadat haji arwah ayah dan mak saya dikatakan tak sah kerana belum cukup syarat iaitu belum Islam. Nak jadi Islam kena masuk PAS.

Bukan lawak tetapi benar.

Kalau sdr mengundi BN, sdr tak akan panggil '3 ketul' kpd 3 menteri BN tu.

Maaf, sdr ku_seman kalau penilaian saya silap.

Kalau sdr tak nak dikomen, toksahlah menulis di blog DAKJ ni.

Salam hormat.

zainal abidin awang kechik said...

salam tok...

dah betul ayat tok tu.. jangan di ubah ubah lagi..
Najib kali ni kalau dia bawa mukat.. saja nak cari mara..
"nasib ada kedazan,murut,bajau,sulu,sungai,dayak.. yang menyelamatkan malaya dari puak puak yang gila nak jadi prime minister...
orang gomen kalau dok telan lagi rasuah di GLC,MOF..maka mereka juga turut menyumbang mara di PRU 14.

KJ nasib dia kena lantik sebab dia akan pangaq kalau najib kena hayun dengan TUN TUN di malaya ni..

tok..selamat berjuang

salam dan doa kepada tok seisi keluarga.

Hider, Damansara said...

Salam hormat,

1) pendapat peribadi saya, kemasukan KJ dan Abd Rahman Dahalan berjaya menambah wajah generasi muda ke kabinet Najib. sayangnya Saifuddin Abdullah tidak diberi peluang kedua(beliau dilihat sebagai liberalis yang sangat demokratik)

2) saya bersetuju walaupun tidak gembira dengan kemasukan pemimpin Hindraf sebagai Timb Menteri. Suka atau tidak, beliau masih berpengaruh besar dalam komuniti India. Kira-kira 50% India memberi undi kepada BN berbanding hanya sekitar 20% pada 2008.

3) Penyenaraian Tengku Adnan, Mahadzir Khalid, Tajuddin Abd Rahman hanya memberi peluru percuma kepada PR.

4) Hishamuddin SANGAT TIDAK SESUAI sebagai menteri pertahanan. Imej lembik beliau merisaukan rakyat terhadap kemampuan beliau terhadap benteng negara.

5) Zahid sangat sesuai sebagai menteri dalam negeri. Ketegasan beliau sangat diperlukan.

6) Meletakkan Nazri Aziz dalam Kem Pelancongan adalah satu pembaziran. Beliau sepatutnya diberi tugas yg lebih sesuai atas sifat tegas beliau.

Banyak lagi yg saya mahu ulas tapi setakat ini sahaja pendapat dua sen saya.

Sekian terima kasih.

Hider, Damansara.

langitbiru3 said...

Mandat 46.8%, mandat peribadi Najib
Mandat paling lemah sejak 1969

DAN sekali imbas, 10 kali imbas, Kabinet Transformasi ini bagi langitbiru adalah Kabinet yang lemah, tidak menunjukkan kekuatan dan momentum transformasi.

Kehadiran "kuda tua" lebih kepada strategi Najib untuk menghadapi PRU UMNO nanti. Prestasi mereka tidak menunjukkan anjakan perubahan yang ketara dan tidak banyak idea baru untuk membawa Malaysia ke hadapan. IDEA mereka lebih kepada memperkukuhkan kedudukan kuasa politik mereka, bukan untuk negara.

Muka-muka baru dalam 100 hari pertama, kita boleh membuat penilaian awal. Khairy sudah menghiasi muka belakang bhg sukan surat khabar. Anak muda ini dilihat banyak idea, banyak tenaga BERBANDING DGN MUKHRIZ.

Senator Ahmad Bashah mampukah memikul tugas tersebut? Adakah lantikan ini juga untuk memenuhi kuota transformasi, atau lantikan balas budi kerana beri laluan kepada Mukhriz sebagai MB Kedah?

Keyakinan langitbiru kabinet transformasi ini hanyalah 46.8%

(Exco Terengganu khabarnya ada dipegang oleh bekas pengawal keselamatan (jaga). TAPI MBnya ada Ijazah Sains Politik! Hebat juga ye, bilamasa agaknya beliau pi masuk Universiti? Bekas MB Perlis pun ada PhD! UMNO semua boleh!!!

Din Melaka said...

ASLKUM DAKJ

SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA YG TERUK. KENAPA?

1. OLEH KERANA BILIK DARJAH TAK CUKUP MAKA HINGGA SEKARANG SISTEM SEKOLAH SATU SESI MASIH TINGGAL MIMPI.

2. OLEH KERANA MURID RAMAI DAN BILANGAN GURU KURANG MAKA SASARAN BILANGAN 25 MURID PER KLASS MASIH TINGGAL MIMPI.

3. KENAPA HINGGA SEKARANG JERAJAAN TAK BOLEH BUAT SEKOLAH YG TAK PERLU BESAR2 TAPI YG PENTINGDEKAT DGN TEMPAT TINGGAL

4. KENAPA GURU TERPAKSA TERPEKIK TELOLONG BILA BERI ARAHAN PD MURID, MENYUBURKAN BUDAYA BERLETER.

5. KENAPA BUDAYA PERGI TUITION DAH JADI SUATU KEMESTIAN SEDANGKAN IA MEMBEBANKAN.

BERSAMBUNG

langitbiru3 said...

Parti-parti Kaum India dalam BN

1. Malaysian Indian Congress (MIC)
2. Peoples Progressive Party (PPP)
3. BARISAN KEMAJUAN INDIA SEMALAYSIA (IPF)
4. MALAYSIAN INDIAN UNITED PARTY (MIUP)
5. PARTI MAKKAL SAKTI (MMSP)

DAN ke 6, PARTI HARAM HINDRAF

Hidup transformasi Najib!!!!

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato dan Pembahas yang saya hormati. Syukur kepada Allah bahawa ahli kabinet sudah dilantik dan kita berharap mereka akan berusaha memberi input terbaik untuk melaksana harapan rakyat.

Perubahan yang ramai telah laungkan sudah berlaku dan kepada mereka yang tidak bergerak mengikut hala tuju baru akan ketinggalan. Pada PRU 13 pengundi telah memilih wakil yang mereka fikir berwibawa. Maka kita anggaplah mereka yang terpilih sebagai yang terbaik dengan tidak mengira apa parti yang mereka anggotai.

Saya harap Kerajaan yang dibentuk ini adalah Kerajaan Malaysia dan bukannya Kerajaan untuk pengundi parti tertentu seperti yang dinyatakan YAB PM.Ahli Parlimen yang telah dimenangkan rakyat hendak memberi perkhidmatan terbaik kepada kehendak pengundi dikawasan mereka dengan menentukan kawasan mereka tidak ketinggalan . Sebagai satu kumpulan mereka hendaklah berusaha memajukan negera dengan seimbang dan menentukan tidak berlakunya mana-mana kawasan dianaktirikan.

Kita berdoa semuanya akan berjalan dengan lancar kerana inilah sebenarnya tujuan pilihan raya ,iaitu menentukan rakyak berpeluang melantik mereka yang berwibawa mewakili mereka.

Akhir kata sungguh bijak orang tua kita dahulu mengatakan "Tidakkan Hilang Melayu di Dunia" dan tidak "Tidakkan Hilang Melayu di Malaya". Dunia ini luas dan dari itu janganlah menyempitkan pandangan di Malaysia ini sahaja untuk berjaya dalam kehidupan dan berjiwa besarlah untuk menjadikan dunia pentas hidup.Banyak lagi perkara hebat dari menjadi PM atau MB/KM Malaysia dalam hidup ini.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision
Petaling Jaya

silverguy said...

Sekadar mencelah,

HINDRAF adalah pertubuhan berasaskan AGAMA.

HINDRAF itu sendiri bermaksud HINDU RUGHTS ACTION FORCE atau BADAN BERTINDAK HAK-HAK HINDU.

Lihat saja bagaimana ia tidak pula menggunakan perkataan INDIA dalam menamakan pertubuhan haramnya.

Jadi, mengatakan HINDRAF tidak melawan menggunakan AGAMA adalah tidak tepat, dangkal dan menyeleweng.

Mustapha Ong said...

Salam Jumaat & Salam Rahmat kpd anda semua,

Saya bukan Melayu, Cina, India, Kadazan, dll, tetap saya 1Malysia. Saya juga bukan rasis, tetapi "anti-rasis" demi mencintai bangsa, agama dan negara.

Dalam soal penglibatan Kepala Hindraf ke dalam Barisan Kabinet Transformasi,, saya bersetuju dengan strategi PM Najib. Kita tidak mungkin lupa apa yang telah di lakukan oleh kepimpinan Hindraft kepada bangsa dan pemimpin kita. Semua orang yang dikatakan berbijaksana akan juga akhi nya termasuk perangkap. Bukan kah beliau sudah berlaku kah berbagai sumpah? Yang lebih penting, beliau berada bersama an Barisan kita juga akan memantau. Tahu ke saudara pembahas, kaum India telah dipecahkan kepada tiga kumpulan,termasuk MIC dan PPP? Keadaan demikian akan semalam keadaan Anwar Ibrahim pada ketiga beliau menjadi suara pelajar dan kemudian menubuhkan ABIM. Tun Mahathir amat bijak berpolitik dan beliau mempelawa Anwar menyertai UMNO. Kata Bahasa Inggeris, the rest is history, tetapi Tun banyak membuat kesilapan untuk mengkompromi gelagat Anwar. Pak Lah juga banyak silap langkah..the rest is also history dan sekarang menyusahkan kepimpinan Najib Tun Razak!

langitbiru3 said...

Assalamualaikum Dato

SEKADAR bertanyakan kepada Dato.

Khabar angin taufan kuat melanda dalam dunia maya siber mengenai Tim.Menteri Pelajaran 1, Datuk Mary Yap Kain Ching.

BETULKAH BELIAU ADALAH :



1. Pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia dlm kabinet Malaysia

2. Pengerusi Federation of Councils of Christian Mission Schools Malaysia (FCCMSM)

3. Pengerusi Lembaga Pendidikan Dioses Anglikan Sabah ( Sabah Anglican Diocese of Education )

4. Pengerusi Majlis Sekolah Kristian Mubaligh Sabah ( Sabah Council of Christian Mission Schools )

MENCARI JAWABAN!

langitbiru3 said...

Saya dok tunggu tunggu apa komen "buangan" UMNO, PERKASA dalam isu lantikan Waytha Hindraf.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj


Sambungan berkenaan sistem pendidikan Malaysia ku.

6. Selepas tamat U pun kenapa rata2 ramai yg tak fasih bertutur apalagi menulis bahasa Inggeris.

7. Bukankah hipokrit namanya bila PM dan menteri2 hantar anak belajar keluar negara sejak mereka kecil sedangkan di depan rakyat bujan main tunjuk HIDUP MELAYU.

8. Kebanyakan graduan termasuk yg pulang dari luar negara sangat timid tak aggresif langsung. Adakah ini akibat didikan LISTEN, LISTEN, LISTEN. WHEN I TALK U LISTEN. ATAU AJARAN ENGKAU BUDAK MENTAH. APA ENGKAU TAU. ATAU DIDIKAN KALAU U TAK SUKA KITA YG MENANG U BOLEH PINDAH NEGARA LAIN.

9 Bukankah bajet pembangunan dan pengurusan sekolah menjadi tjawab kerajaan pusat? Kenapa susahkan guru, ibu bapa dan murid cari dana utk gantikerusi dan meja rosak atau bayar bil air dan letrik. Biasanya dinegeri UBN sumber kewangan sekolah dibantu oleh YB BN. Soalnya dari sudut moral dari mana YB2 tu dapat wang kalau bukan mintak favour sana sini malah rasuah sana sini. Jelas sistem mintak dana pd YB kalau tak diberhenti akan menyubur budaya rasuah dan salah guna kuasa.

10. Sebegitu ramai pelajar terutama Melayu yg tamat bidang vocational kenapa tak ranai yg menonjol dan berjaya buka bengkel kereta, repair tv, aircond dsbnya. Sejauh mana ilmu yg mereka peroleh di klas boleh bersaing dgn perkembangan teknologi terkini yg dikuasai Orabg Cina. Kemahiran guru atau alat bantuan belajar sendiri adakah up to date. Atau kalau yg kurang pandai pun sibuk nak masuk U konon maka tinggallah yg ngok2 nak buat vocational yg susah2 tu?

CABARAN PD MELAYU DAN KABINET BARU.

BERSAMBUNG

Din Melaka said...

Aslkum Dakj


Sambungan berkenaan sistem pendidikan Malaysia ku.

6. Selepas tamat U pun kenapa rata2 ramai yg tak fasih bertutur apalagi menulis bahasa Inggeris.

7. Bukankah hipokrit namanya bila PM dan menteri2 hantar anak belajar keluar negara sejak mereka kecil sedangkan di depan rakyat bujan main tunjuk HIDUP MELAYU.

8. Kebanyakan graduan termasuk yg pulang dari luar negara sangat timid tak aggresif langsung. Adakah ini akibat didikan LISTEN, LISTEN, LISTEN. WHEN I TALK U LISTEN. ATAU AJARAN ENGKAU BUDAK MENTAH. APA ENGKAU TAU. ATAU DIDIKAN KALAU U TAK SUKA KITA YG MENANG U BOLEH PINDAH NEGARA LAIN.

9 Bukankah bajet pembangunan dan pengurusan sekolah menjadi tjawab kerajaan pusat? Kenapa susahkan guru, ibu bapa dan murid cari dana utk gantikerusi dan meja rosak atau bayar bil air dan letrik. Biasanya dinegeri UBN sumber kewangan sekolah dibantu oleh YB BN. Soalnya dari sudut moral dari mana YB2 tu dapat wang kalau bukan mintak favour sana sini malah rasuah sana sini. Jelas sistem mintak dana pd YB kalau tak diberhenti akan menyubur budaya rasuah dan salah guna kuasa.

10. Sebegitu ramai pelajar terutama Melayu yg tamat bidang vocational kenapa tak ranai yg menonjol dan berjaya buka bengkel kereta, repair tv, aircond dsbnya. Sejauh mana ilmu yg mereka peroleh di klas boleh bersaing dgn perkembangan teknologi terkini yg dikuasai Orabg Cina. Kemahiran guru atau alat bantuan belajar sendiri adakah up to date. Atau kalau yg kurang pandai pun sibuk nak masuk U konon maka tinggallah yg ngok2 nak buat vocational yg susah2 tu?

CABARAN PD MELAYU DAN KABINET BARU.

BERSAMBUNG

Din Melaka said...

Aslkum Dakj


Sambungan berkenaan sistem pendidikan Malaysia ku.

6. Selepas tamat U pun kenapa rata2 ramai yg tak fasih bertutur apalagi menulis bahasa Inggeris.

7. Bukankah hipokrit namanya bila PM dan menteri2 hantar anak belajar keluar negara sejak mereka kecil sedangkan di depan rakyat bujan main tunjuk HIDUP MELAYU.

8. Kebanyakan graduan termasuk yg pulang dari luar negara sangat timid tak aggresif langsung. Adakah ini akibat didikan LISTEN, LISTEN, LISTEN. WHEN I TALK U LISTEN. ATAU AJARAN ENGKAU BUDAK MENTAH. APA ENGKAU TAU. ATAU DIDIKAN KALAU U TAK SUKA KITA YG MENANG U BOLEH PINDAH NEGARA LAIN.

9 Bukankah bajet pembangunan dan pengurusan sekolah menjadi tjawab kerajaan pusat? Kenapa susahkan guru, ibu bapa dan murid cari dana utk gantikerusi dan meja rosak atau bayar bil air dan letrik. Biasanya dinegeri UBN sumber kewangan sekolah dibantu oleh YB BN. Soalnya dari sudut moral dari mana YB2 tu dapat wang kalau bukan mintak favour sana sini malah rasuah sana sini. Jelas sistem mintak dana pd YB kalau tak diberhenti akan menyubur budaya rasuah dan salah guna kuasa.

10. Sebegitu ramai pelajar terutama Melayu yg tamat bidang vocational kenapa tak ranai yg menonjol dan berjaya buka bengkel kereta, repair tv, aircond dsbnya. Sejauh mana ilmu yg mereka peroleh di klas boleh bersaing dgn perkembangan teknologi terkini yg dikuasai Orabg Cina. Kemahiran guru atau alat bantuan belajar sendiri adakah up to date. Atau kalau yg kurang pandai pun sibuk nak masuk U konon maka tinggallah yg ngok2 nak buat vocational yg susah2 tu?

CABARAN PD MELAYU DAN KABINET BARU.

BERSAMBUNG

azhar said...

salam DAKJ

Tahniah dan selamat berkerja kepada yang telah dilantik.

apabila sesaorang itu telah berhenti/bersara/ meletak jawatan janganlah berfikir orang yang akan mengantikanya tidak mampu menjalankan tugas yang ditinggalkanya.

sekarang ramai yang nak jadi menteri jadi yang dah jadi saya yakin mereka tentu sudah bersedia memberikan yang terbaik.


antisyaitan said...


Salam Datuk,

Saya teringat istilah Tun Mamak Bendahara gunakan beberapa tahun lalu..."half-past-six" ministers.

Rasanya yang diumumkan pada hari rabu lepas satu contoh yg sangat tepat, tahniah Tun.

imlan adabi said...

Datuk,
HINDRAF pertubuhan haram. Yang lebih haram apabila tokoh yang dianggap haram oleh Hindraf dilantik jadi timbalan menteri.

Mungkinkah suatu hari nanti kabinet membabitkan menteri dan timbalan menteri MESTI enam keturunan India?

Apakan jadi tiba-tiba MCA dan Gerakan keluar BN, sama ada hidup bersendian atau bergabung dengan pakatan rakyat?

Apakan jadi jika keturunan Cina tak hormat dan tak kerjasama dengan menteri Cina yang tidak mereka kenal ?

ku_seman said...

Saya tetap menganggap Hindraf adalah pertubuhan haram pelampau Hindu. Ini pelampau agama, bukan pelampau kaum. Kerana itu melantik kepala Hindraf dalam kabinet adalah langkah kurang bijak. Hindraf melakukan provokasi tidak bertamadun terhadap polis dan warga kota. Sebenarnya tidak banyak orang India menyokong Hindraf. Barangkali sebab itulah selepas BN membuat perjanjian damai dengan Hindraf undi India terus merosot. Orang India lebih kenal Hindraf daripada orang Melayu kenal Hindraf. Saya tak dapat nak bayangkan bagaimana perasaan polis yang terpaksa tabik kepala Hindraf kerana kedudukan sebagai Timbalan Menteri di mana suatu ketika dulu Hindraf memaki hamun dan menyerang polis. Kita janganlah melukakan hati pihak yang patuh kepada undang-undang apabila mengiktiraf pencabul undang-undang.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

SAMBUNGAN

6. KENAPA SELEPAS BERBELAS TAHUN BELAJAR BSHASA INGGERIS PELAJAR TAK PANDAI BERTUTUR DAN MENULIS BAHASA BERKENAAN.

7. BUKANKSH HIPOKRIT PERINGKAT TERTINGGI KALAU PM DAN MENTERI TAK HORMAT SEK KEB BILA HANTAR ANAK BELAJAR SEK ANTARABANGSA ATAU KUAR NEG?

8. KENAPA GURU, IBUBAPA DAN MURID KENA CARI DANA BIAYAI BELANJA SEK. DAN MINTA2 WABG TERUTAMA PD WAKIL RAJYAT UBN. BERERTI MENYEMAI BUDAYA RASUAH SEBAB BILA WAKIL RAKYAT TAK CUKUP WANG ELAUN TERPAKSA KAUTIM DGN TAUKEH YG AKHIRNYA TERHUTANG BUDI.

9. KEMANA PERGINYA BENGKEL2 BAIKI KERETA, TV, AIRCOND DLL ORG MELAYU SEDANGKAN YG BELAJAR KEMAHIRAN DI GIAT MARA, ILP DLL BERIBU2 ORANG. SAYA SANGSI YG SILAP KUALITI PELAJARKAH, PENSYARAHKAH ATAU ALAT BANTUAN MENGAJARKAH YG SUDAH OUTDATED . SEBAGAI CONTOH JIKA KERETA DIREPAIR DIBENGKEL MELAYU, MACAM TIKUS MEMBAIKI LABU.

10. SEJAK NAJIB JADI MENTERI PELAJARAN, BUAT PERTAMA KALI PELAJAR SPM YG MENDAPAT GRED 1 MELEBIHI YG DPT GRED 2 DAN 3. PELAJAR MELAYU YG DULUNYA KATEGORI GRED 3 DAH PERASAN JADI BUDAK PANDAI DAN BOLEH MASUK U WALAUPUN SWASTA. BERGOLOK BERGADAILAH IBU BAPA MELAYU BERBEKAL HARAPAN PALSU. SEJAK POLISI INI YG DIPERKENAL 1997 BERTAMBAH LAJU TANAH MELAYU TERGADAI ATAU TERJUAL MAKLUMLAH DEMI ANAK MASUK U ATAU KOLEJ. DAN EKONOMI MELAYU BUKAN MAIN LAJU MERUDUM. TERIMA KASIH PD UBN KERABA DASAR BERI LESEN U DAN KOLEJ PD KRONI.

TULISAN INI UNTUK MELAYU TERMASUK UMNO

Marmar said...

I am ambivalent about the new cabinet lineup. Whilst I am reasonably satisfied with the distribution of the portfolios as it rightfully reflected the results of the election I am disquieted with regard to some of the choices filling these portfolios. Confidence and conviction do not readily spring to mind when I behold some of the names. Expired products are being re-served. I suppose it's is difficult for Najib to have a good meal when the menu is so limited and he cannot order too many takeouts lest the restaurant may not let him eat there again. It must be tough being a politician. How can you lead a full life when you are preoccupied with surviving. Reform ? Transform ? Conform !

XERONINE said...

Salam Datuk,

re Saudara Mustapha Ong "the rest is also history dan sekarang menyusahkan kepimpinan Najib Tun Razak!"

if history has the habit of repeating itself, then someone in the future akan rightly or wrongly "disusahkan" pula oleh strategi yang sama ...

terima kasih

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

TERUS TERANG DIN MELAKA SANGAT SEDIH LIHAT NASIB RAKYAT KHUSUSNYA MELAYU SELEPAS KEMENANGAN PR DICURI DGN CARA PALING TAK BERTAMADUN.

SEDIH KERANA RAKYAT TERUTAMA MELAYU MUNGKIN AKAN TERBELENGGU DGN PERBAGAI KEGILAAN PEMERINTAH UNTUK ENTAH BERATUS ATAU BERIBU TAHUN AKAN DATANG.

KOREA MEMBUAT KERETA TAPI RAKYATNYA TAK TERPAKSA TANGGUNG CUKAI KERETA YG TINGGI UNTUK LINDUNGI KERETA KIA DAN HYUDAI. AUSTRALIA TAK PERLU ADA KERETA NASIONAL TAPI RAKYATNYA NIKMATI HARGA KERETA 60% LEBIH MURAH DARI MALAYSIA.

KERANA KETAKSUBSN PM KITA NAK ADA KERETA NASIONAL SENDIRI TAPI TAK MAU LETAK KAPTEN YG JUJUR MAKA DAH MASUK 28 TAHUN RAKYAT BAYAR HARGA KERETA LEBIH MAHAL DRPD YG DIBAYAR OLEH INDONESIA, VIETNAM DAN THAILAND

DARI SEGI TIORI , PEBGSWASTAAN MEMANG MENGUNTUNGKAN RAKYAT. TAPI TIDAK DI MALAYSIA.

PENGSWASTAAN LETRIK YG DIBUAT TANPA OPEN TENDER, MELALYI PERJANJIAN BERAT SEBELAH, YG PARLIMEN PUN DITEGAH MELIHAT ISI KANDUNGANNYA DGN IRR YG SANGAT TINGGI KPD KRONI, HAMPIR MEMPAPAKAN TNB SENDIRI....KALAU BUKAN BANTUAN TAK LANGSUNG OLEH RAKYAT ATAU PETRONAS.

PENGSWASTAAN LEBUH RAYA JUGAK TANPA TENDER TERBUKA. KONSESI YG SEPATUTNYA PUNYA JANGKA HAYAT, ATAS KEBIJAKSANAAN KEPARAT YG BERSEKONGKOL MAKA RAKYAT AKAN TERUS MEMBAYAR TOL LAMA YG DIBERI NAFAS BARU PALING TIDAK BERPULOH2 TAHUN LAGI.

APALAH BEZANYA DGN PENGSWASTAAN AIR YG MENGIKUT MODUS OPERANDI YG SAMA....MENYUSAHKAN RAKYAT.

TERKINI KERANA MATLAMAT MENJADIKAN UNTUNG SEBAGAI TUHAN MAKA BERSEKONGKOLLAH BANK DAN PEMAJU BESAR MELALUI SKIM YG FUNNY TAPI TELAH MELONJAKKAN HARGA RUMAH YG TAK MUNGKIN TERJANGKAU OLEH KAKITANGAN AWAM MELAYU KECUALI KALAU ADA MASUUUUK CARA LAIN.PEMERINTAH ASYIK RETHORIK HIDUP MELAYU HINGGA LUPA NAK PANTAU SPEKULASI BERLEBIHAN

APAHAL PULAK BALA BERNILAI LEBIH RM46B BERUPA PINJAMAN PTPTN YG SEMAKIN MENINGKAT DEMI MENAMPONG TEMBOLOK KRONI YG TAK PERNAH KENYANG.

TERAKHIR DAN YG PALING GERUN IALAH, BEBERAPA KERAT TERKAYA DAN MENGAWAL EKONOMI NEGARA BERKAT SEKONGKOL DGN PEMERINTAH, TENTUNYA DAH PARKING BAIK2 WANG MERRKA DI BANK LUAR NEGARA.INI TEBTU TIDAK MEMBANTU PEREKONOMIAN NEGARA YG SIHAT.

FAHAMLAH DIN MELAKA KENAPA PR MESTI DIKALAH DGN APA CARA.

abg sam said...

Salam Datuk

Izinkan saya mengulas berkaitan "HALA TUJU NEGARA, DI ANTARA PERSIMPANGAN"

PRU 13 telah melabuh tirai tapi paluan gendang perang antara PR dan BN berjalan macam biasa seolah- olah setiap hari Pilihan raya. Bagi saya sebagai rakyat biasa termenung sejenak apa yang ahli- ahli politik dengan izin CELAKA hendak? Tidak cukup kah rakyat menderita sepanjang 5 tahun lepas disaji dengan leteran, makian, dan perkara2 yang tidak masuk akal dipersembahkan kepada rakyat. Nyata dan jelas politik Malaysia dah nazak tahap kronik.Hari2 rakyat dikejut dengan pelbagai pendedahan baik dari PR dan BN kononya pendedahan ini penting untuk pengetahuan rakyat. Setelah saya amati isu demi isu maka saya dapat simpulkan begini.
1. BN dan PR sebenarnya saling berganding bahu dan bekerjasama mengwujudkan negara agar kucar kacir ibarat pepatah yang menang jadi hitam yang kalah jadi legam. Kenapa saya berhujah begini ? Pendekatan kedua pihak menggunakan taktik murahan dan sampah sebagai contoh BN selepas kalah PRU mula melepaskan geram kepada kaum cina yang x undi BN sedangkan dalam perlembagaan dah nyata setiap rakyat mempunyai hak memilih. Manakala PR pula menggunakan taktik yang diimport dari negara jahiliah " arab spring" kononnya dijalan raya keadilan tercipta. Bertapa dangkal pemikiran kedua dua pihak ini nak melingkup negara yang satu nak cetu balik 13 mei dan yang satu lagi nak merusuh ala arab springs.

2. Agak malang ketika ini Malaysia tidak mempunyai NEGARAWAN yang mampu untuk mengawal tindak tanduk politikus keparat.

Rakyat Malaysia sekarang diantara petsimpangan kerana undi yang mereka buat sewaktu PRU13 semakin memudarat kehidupan mereka kerana kedua pihak. BN dan PR menggunakan politik sarkas hingga sanggup mengenepi hala tuju negara.

Datuk, saya percaya sekiranya tiada perubahan dalam kedua dua parti sarkas ini maka bumi Malaysia akan ditimpa bencana. Nasihat saya kepada Tok Jib hentikan segera sentimen kebencian pada rakyat yang tidak mengundi BN jadilah seorang negarawan yang akan dikenang tinggal sesuatu legasi .kepada rakyat seperti ayahanda tok jib yang mengwujud felda. Malu kita pada generasi akan datang jika legasi yang ditinggal hanyalah kelakuan isteri yang menjadi sebutan.
Kepada Datuk Anwar, saya tak pasti tok anwar dapat jadi PM tapi saya berpandangan perjuanga tok anwar adalah atas sifat dendam , ceramah tok anwar semakin hambar dan tiada nilai positif yang dpt diterjemah kepada rakyat tambahan Mimpi Tok Anwar asyik nak jadi PM sehingga kepimpinan PR spt azmin dan zuraida jadi kapitalis. Nasihat saya Tok Anwar kalau betul ingin jadi sebagai seorang Negarawan jangan letak perjuangan atas landasan jawatan, wujud kepimpinan berdasaran tauladan. Apa yan rakyat nak bukan Anwar sebagai Pm tetapi sesiapa yang membela nasib rakyat dengan tawaduk yang memimpin negara. Renungkan Tok Anwar apa guna jadi PM kalau negara punah.

Jadi kepada BN dan PR segeralah hentikan politik sarkas marilah kita bersama sama m mbawa negara e persada dunia dengan poli ik matang dan berintegriti.

Rawa Lanun-Bahasa said...


the scribe
peranjat tengok huruf kapital @din melaka

tolonglah
kenapa sprm belum gazet keputusan lagi
rafizi dengar kabar kata 27 kerusi

kenapa?
menteri kdn nak cari gaduhkah?

faham-fahamlah agm umno...




Kampong man said...

Salam Dato,

Tiba tiba din Melaka sudah pandai menulis panjang dan sound intellectual. Nampak bijak sikit.Walaupun tidak relevan pada topik perbahasan.Tetapi tak apalah kita terima dengan baik.Cuma gambaran kegagalan dan permasaalahan Melayu dalam pendidikan adalah nampaknya disebabkan dari pemerintahan UMNO/BN menurut penulisan sdra Din Melaka, betul ke ?.Masih ingat kata saya "MY CATS DIED.I BLAME UMNO ?".

Walaubagaimana pun kita langsung tidak menghaharapkan parti melayu PKR atau Pas boleh memperbaiki keaadaan kerana mereka terlalau fokus bagi memenangi pilihanraya dan lebih berminat pada kempen politik dan demonstrasi jalanan demi kuasa yang lebih mengelirukan.No thanks to Melayu saperti Anwar yang lebih yang punyai perjuangan agenda peribadi. Shukur beliau/PR terus gagal.

Since when was kita dengar parti Melayu Pas dan PKR memperjuangkan isu pelajaran bagi anak melayu selama ini?.Apa contribution mereka ?.Sekira ada kita juga mahu ketahui the level of their participation.Politicians remains politicians.Do not politicise education.Enough said.

We welcome good suggestions for any improvement towards our educational systems and we should leave it to the educationist and not politicians in my view.I won't take Din Melaka comments seriously because it is politically motivated and he is not an educationist to be overly concern. Thank you.

dulang besi said...

dulang besi.

Salam semua,


Setuju benar saya dgn komen Lat Juno.Hindraf dikata pelampau agama.Najib lantik jadi ahli kabinet.Agaknya selepas mereka setuju dgn kerajaan BN kut.Takpa ,blh diterima jika dah jadi baik.

PAS sebuah parti berdaftar adalah parti berdasarkan agama.Dari pandangan kerajaan,ianya parti yang menggunakan agama untuk kepentingan politik.

Kita tengok kesan dari ke dua-dua pertubuhan ini pulak kepada rakyat dan negara.

Hindraf menyebabkan keadaan harubiru seketika.Salah satu penyebab merosotnya pengaruh BN.

PAS menyebabkan melayu pecah dua.Sembahyang dua imam dalam satu masjid.Laki bini bercerai berai,keluarga jadi haru biru ,kenduri diboikot,jenazah tak dipeduli serta dianggap kafir.jihad hukumnya bila menentang dan melawan orang UMNO.

Sekarang,Hindraf tiada lagi membuat kacau bilau seperti dulu dan ada perubahan positif.

Sekarang,PAS tiada lagi keutamaan kepada Islam.Negara Islam dan hukum hudud bukan lagi menjadi perjuangan asas.Negara kebajikan menjadi bentuk perjuangan baru.Sembahyang orang UMNO tidak mendapat pahala dan menolak usaha perpaduan ummah.UMNO adalah musuh dalam kehidupan dari dulu dan kini.

Kesimpulannya,saya boleh terima tindakan Najib terhadaap Hindraf,apabila melihat akan perkembangan pertubuhan itu sekarang.PAS sehingga ke hari ini terus merosakkan bangsa dan mengelirukan hukum agama.

Satu bab yang tidak patut berlaku ialah dengan melantik orang Hindraf sebagai menteri.Ini sudah keterlaluan dan menghina rakyat dan negara.Penghinaan melayu kepada melayu dengan bentuk baru.

terima kasih,tuan.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Memang hebat Kampong Man berloyar buruk.

Begitu hujah seorang usahawan oil n gas yg mengaji beribu2 dollar setiap bulan.

Persis hujah seorang penulis upahan atau pengikut tweeter NAJIB yg palsu je.

Melayu UMNO MUDAH LUPA...SEBAB IKUT SISTEM SEKOLAH UBN.

Din Melaka said...

Aslkum dakj

Dulang Besi kalau nak merapu patut2 la.

Perenggan 1 dgn perenggan akhir tak ngam langsung.

Jangan la bagi malu MELAYU UMNO MUDAH LUPA MACAM KG MAN

Din Melaka said...

Aslkum dakj

Sambungan berkenaan sistem pelajaran negara.

1. Tak cukup lagi belajar bahasa Malaysia sejak tadika, di U pun kena belajar . Yg hairannya waktu temuduga bahasa Inggeris jugak yg ditanya.

2. Dulu2 pelajar U tak wajib buat latihan praktik. Sekarang whose stupidest idea dah jadi wajib. Dengan bilangan pelajar U dah jadi beratus ribu, cukup ke tempat praktikal bermaruah yg mau beriketjasama bermakna? Tentu kita tak mau berjuta ringgit nilai masa dan tenaga pelajar duduk termenung atau underutilised. Apa kata suatu kajian bebas dibuat oleh pihak U tentang keberkrsanan latihan praktik.

3. Penubuhan MAJLIS PROFESSOR. Kalau setakat ketua sektor nak buat press statement angguk perbuatan pemerintah lebih baik ditutup. Dapat jugak jimat duit rakyat yg semakin banyak berhutang.

Mungkin Lat juno boleh bawa rintihan Din Melaka berkenaan pelajaran pd kabinet baru.

Banyak juga kebaikan kita ada org macam Lat Juno.

Selama ni Din Melaka hanya kenal Lat Juno marah2 sebab pak imam tak mau buat sembahyang hajat Lahat Datu.

kermitt said...

bagi saya ini lebeh memudahkan pakatan rakyat untuk terus maju, oposisi walaupun tewas mendapat undi popular dan ia fakta, dendam rakyat pada kerajaan BN tidak akan terhapus selagi media perdana masih berat sebelah, minda rakyat bijak pandai, middle income, celik internet akan benci UMNO automatik, sokongan pada oposisi dari pelajar uni baik dalam dan luar negara adalah kuat sampaikan bendera pas muncul seantero dunia dari mesir hinggalah ke puncak gunung di germany, bagi saya ia adalah satu menifestasi rakyat berpelajaran yang nampak, sedar, tahu, alami akan senario politik tanah air.. sokongan melayu pada PAS merosot? mungkin ya merosot sedikit, tak sedikit hardcore PAS yang termakan hasutan UMNO apabila PAS bekerjasama dengan DAP dan PKR, namun begitu ia adat dalam politik Malaysia yang rakyatnya masih menebal sifat perkaumannya, ia akan beransur2 pulih mengikut masa.. siapa sangka negro boleh jadi presiden amerika dan kematangan politik di sana telah memungkinkan ia terjadi, kematangan politik di malaysia agak perlahan kerana umno gemar status quo.. time will tell.. time will tell..

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).