Thursday, June 27, 2013

Malaysian Parliament vs Animal Planet

A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]


UPDATE, June 28 - NOT all is lost and not all about the country is bad. Many things about our country are still worth fighting for.

While a few intellectually challenged Members of the Parliament continue to make a monkey out of the august House, two heart-warming developments had taken place in the judiciary.

On June 26, Kuala Lumpur High Court Judge VT Singham has backed the proposal to form the Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC) immediately, noting an increase in cases of death in custody.

He said this while reading out his two-hour long judgment on the civil suit against the government, including the police, brought by the family of custodial death victim A Kugan . He ordered the respondents to pay RM801,700 in damages to the family and another RM50,000 in costs.

On June 27, a five-member Apppeal Court bench, led by Justice Md Raus Shariff, rules that the Home Minister, Ahmad Zahid Hamidi, would have to answer a civil suit brought against him by businessman Amir Bazli Abdullah over an assault allegation.

Justice Md Raus was assisted four fellow judges namely the Chief Judge of Sabah and Sarawak, Richard Malanjum, and Federal Court judges Abdull Hamid Embong, Suriyadi Halim Omar and Zainun Ali. He ordered Ahmad Zahid to pay RM5,000 in legal costs to Amir Bazli Abdullah.

It is heartening the Judges are treating matters relating to the abuse of power by the authorities and people in high places seriously. That five justices, instead of the normal three, formed the Appeal Court bench in the Ahmad Zahid’s case is worth noting.

Original Post

IF you were a voter in the May 5 general elections, would you like to join me in kicking yourself in the rear for making mistake once again?

In case you do not know what I mean, (read here). It seems you and I have elected "anjing" and "binatang" (dogs and other animals) to the Parliament.

For making that blunder, either knowingly or accidentally, we have allowed some dogs and other animals to take seats in the Dewan Rakyat.

As the report says, the acknowledgement of the presence of "anjing" and other "binatang" in the House was made by the members themselves. They were the ones who made such a reference in the House.

Now, it is our collective responsibility to demand that a section of the Dewan be designated a zoo to house these quarreling, dangerous animals.

And as for dogs, we demand that the Veterinary Department carry out a thorough medical examination to ensure that none of them are rabid. Rabid dogs are a danger to their own kind as well as to human beings. Those days, rabid dogs were shot dead.

On the other hand, I am delighted that MPs themselves recognized that there are dogs and other animals among them and I think bloggers should feel vindicated at being called "beruk" (monkeys) by an Umno politician back in the mid-2000 for criticizing the government.

Beruk are genetically more intelligent than dogs. Beruk and other primates share as much as 98 per cent of their genes with humans.

Selamat bersidang YB. Henceforth, YB could also refer to "yang binatang". So much for Dewan Yang Mulia, janji ditepati and ubah!

27 comments:

banggoi petai said...

salam DAKJ. .. nak buat lagu mana lagi dahhh. . tggu saja lima tahun lagi laa. . kalau panjang umoq kita terebei bagi jatuh merojoi. . dak pun doa banyak banyak mintak bagi ada PRK tiap tiap parlimen. .. mujoq ada anjing jaa. . mokalu ada gak menatang pembawa JE lagi susah. . jenih serondoi betui bendoi. .. jenuhhh kita

kluangman said...

Kesalan saya lebih kpd kecewa tidak dapat melihat satu politik yg lebih bersih selepas pru13 dari kedua2 pihak.

Malah lebih teruk...Dan inilah yg akan dipamirkan yet another 5 years.

kundoq13 said...

Salam Datuk,

Saya rasa pun macam tu,YB dalam dewan tersebut.Perkataan yang lebih sesuai ialah kucing dengan anjing.

Apabila kita menyebut binatang sebagai contoh,tentunya dalam kes yang sangat teruk.Boleh juga memberi contoh selain dari binatang,tapi Datuk lebih tahu tentang mereka di dalam dewan dan juga luar dewan.


Nampaknya tergamak juga Datuk menyebut ayat sebegitu rupa.Tak rasa keterlaluankah Datuk?hehehe...

hari said...

Dato' if the parliament is not going to discuss about the haze, corruption and the constitution then I don't know why they R there. Why is the name of the supplier of ink a security issue ? when R tax payers security going to be an issue....

ab said...

Salam Dato,




Betul sungguh andaian dato itu.




Sudah lama saya perhatikan bahawa MP teramai semua tu,selain beberapa orang,yang lain tu tak ada seorang pun yang pernah `menulis' sendiri satu perenggan pun `draf' undang undang baru atau undang undang pindaan.




SEMUA KERJA KERJA BERKENAAN PERUNDAMGAN NEGARA di tulis ditempat lain...DI LUAR PARLIMEN,OLIH ORANG LAIN YANG BUKAN AHLI AHLI PARLIMEN...




Yang di parlimen, untuk undi saja.




Ada MP yang tak baca pun apa dokumen yang perlu diundi pun saya dah tahu juga....




Selain mengundi ,perlimen ni adalah satu untuk tunjuk GAH kat dunia,depa umpat mengumpat saja..




LAGI LAMA RIOH LAGI BAIK,sebab elaun mesyuarat dapat lebih sikit!.
Publisiti pun bagus.



KALAU tak percaya pi la tanya ahli ahli parlimen yang `kuat rioh rendah' tu...




Yang Binatang,anjing dan katak adalah dipilih kita...SO YOU GET WHAT YOU SEE laa.



Dewan mulia untu binatang,anjing dan katak!!...itu lah ahli ahli parlimen dinegara ini.



Yang binatang YB gigit orang pun ada buat undang untuk jaga orang konon...



Yang binatang YB `cipta' 40000 manusia pun ada juga...


Nabi dan rasul pun tak pernah `cipta' manusia satu orang pun...




LAW MAKERS PUNGKOQ depa !



Abu Bakar Ab Rahman

ab said...

sambung sikit dato,





Dah ada law makers buat `undang undang' baru....jalan raya bukan untuk keenderaan lalu lalang, tapi untuk berniaga, ATAS JALAN RAYA TU!




Nanti depa buat bumbung dan partition atas jalan raya dan adakan gran hak milik `jalan raya' yang pertama didunia.




Yang binatang tiba tiba jadi `pakar jerebu'pun dah ada dah.




Yang anjing anjing tu apa nak heran dato....depa gigit sapa saja yang `tegoq' depa...



Abu Bakar Ab Rahman

MAT KAMPAR said...

Salam DKJ,

In Parliament MPs can exercise 98% of their human rights. They are only forbidden from questioning the 4 issues i.e. Malay rights, about the Malay rulers, the position of the Islam religion and Bahasa Melayu as the national language.

MPs can call each other names and not being sued for libel. They enjoy immunity. Since they are not regulated or constrained, they must be happy calling each other 'binatang' and 'anjing'.

I suggest they change title to 'apes' better. Remember the TV series "Planet of the Apes ". The apes are very intelligenct mammals and they can be masters to human beings like us.

MAT KAMPAU

Mohd Ashik Abdul Rahman said...

tu la, buat apa buang masa & tenaga pergi mengundi depa semua. bila ada orang bagi cadangan jgn mengundi depa marah...tak guna terus dok dokong sistem demokrasi kafir laknat ni

saifuddin ali said...

I wonder why are you bluntly called them dog and animals. Even it is true.. but it sounds like something big happened . could you please elaborate what was happened in the House without our knowledge.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Dakj tak perlulah rasa bersalah kerana beranggapan sesetengah MP kita macam binatang.

Al Quran ada menyebut manusia yg teruk perangai tu malah lebih buruk dari status binatang.

Sekarang cuba kita fikirkan. Apakah status pengundi dan pembodek UMNO yg bermatian pertahan prmimpin merrka tu ?

Jangan salshksn MP UBN saja. Cermin diri sendiri yg dalah pilih mereka.

Dah lsh kelulusan akadenik pun ada yg palsu termasuk menterinya bagaimana nak teliti dan bshas rang undang2

Ada sesiapa yg boleh senarai kekulusan akadenik
MP UBN VS MP PR?

anjingbaruababi said...

Saya pengundi yang memilih wakil rakyat dan pembaca lain juga berbuat demikian sebagai wakil saya ke parlimen untuk menyusarakan sesuatu yang bernas dan berfaedah untuk rakyat@pengundi , Negara...tapi apa yang berlaku di parlimen adalah sebaliknya...mereka bukan bawa mandat rakyat...saya tak pernah araha suruh wakil rakyat saya berperangai biadap, kurang ajar....saya kesal dan kecewa..adakah elaun yang YB-YB dapat tu halal dari sudut pandangan Islam...

jamamudz

Lembah Tasnim said...

Salam Datuk..


Nampaknya Datuk sedang meluahkan rasa kecewa kepada Member Parliarment kita.. Sabar Datuk..


Sekarang ni mereka juga sedang meluahkan rasa kecewa di pihak masing-masing samaada BN atau Pakatan, BN kerana bertambah kurang kerusi walau berkuasa, Pakatan kerana tak cukup kerusi untuk berkuasa, sebab itu persidangan pun jadi haru biru.


Manusia kalau berperangai macam binatang memang hina disisi ALLAH, minta jauhkan..


Cuma kita sebagai pengundi janganlah jadi macam mereka.. nanti kita pun sama macam mereka juga.


Maaf Datuk, TQ.








azhar said...

salam Dakj

YB gila sahaja yang masih berdebat pasal undi popular.

drlangitbiru penang said...

Assalamualaikum Dato'

Seriau saya Dato'....bila Dato' tergamak label MP begitu...!!!

Itulah, sebaik-baiknya sidang Dewan Rakyat perlu "Live" macam Brasil lawan Uruguay....baru kita semua boleh nilai apa benda yang depa berdebat sangat sampai panggil "binatang, anjing" dsb.

....Tapi Tok, elok juga kadang kala kita tak berlapik bila berbicara...hantammm je!

TAPI sebelum tu Dato', jangan lupa di Sidang DUN Terengganu lagi hebat....depa boleh panggil BA** lagi dalam Dewan...

Hemmm..kalau Dato' panggil YB tu "Yang binatang", di Terengganu tu YB tu boleh jadi "Yang BA**".....

Astagfirullah.....kenapa kita mencarut sama ye Dato?

http://malaysianinsaf.blogspot.com/

TST said...

Dato, zaman duduk selesa, ketawa2 di sidang parlimen dg aircon sejuk, kemudian beri jawaban bodoh kpd rakyat telah berlalu....sekarang ni zaman edan

Mika Angel-0 said...
This comment has been removed by the author.
Rawa Lanun-Bahasa said...

The Scribe
Salam Hormat

untuk dinoscots:

No. 17, Jln Green Hall,
10200 Georgetown,
Pulau Pinang

Firm KARPAL SINGH & CO.
Branch Kuala Lumpur
Address NO. 67, JALAN PUDU LAMA
50200 KUALA LUMPUR
Tel 03-20703839 , 03-20701452
Fax 03-20706100/20368390
E-mail k19888@pd.jaring.my
Web
Member Lawyer(s) KARPAL SINGH A/L RAM SINGH
LIM CHI CHAU
RAMKARPAL SINGH A/L KARPAL SINGH
SANGEET KAUR DEO D/O KARPAL SINGH
ZALEHA BINTI SIKKANDER HAYAT
Last Update 28-06-2013


maaf ini seronok.
tapi kena tanya Sdra langitbiru
kalau Besut dah sedia

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Supaya berlaku adil:

Kerabat diraja dihukum penjara oleh mahkamah Johor Bahru kerana pukul peninju negara.

Alangkah baiknya jika ada MP yg mengungkit2 perkara spt ini baik di parlimen maupun di DUN agar semua pihak termasuk raja ( apa lagi kalau sekadar anak taukeh dan anak pembesar) tak syok sendiri. Dan secara langsyung memberi semangat kepada pegawai mahkamah dan polis untuk bekerja tanpa takut dan berpihak.

cili padi said...

Salam Dato

Lebih elok jika Dato minta dulu pendapat TDZ mengenai sikap Mp kita di parlimen sekarang...

Rawa Lanun-Bahasa said...

DENGAN IZIN


dai kampong man

Membaca Basmalah di awal surah Bara'ah ( al-Tawbah ) adalah dilarang menurut para Qurra' dan Fuqaha' serta Muhadditsin.

1. Imam Al-Syathibiy iaitu pengarang kitab qiraat yang terkenal, berkata dalam Mandzumah Hirz al-Amaniy Wawajh al-Tahaniy atau masyhur dengan Almandzumah al-Asyathibiyyah;

" Dan bila-bila masa sahaja kamu wasalkan, atau kamu mulai surah Bara'ah kerana turunnya bersama ayat pedang, tidaklah kamu membaca Basmalah. Dan tidak dapat tidak daripada Basmalah ketika kamu memulai akan surah kecuali Bara'ah, dan pada permulaan bahagian-bahagian al-Quran, dapatlah memilih orang yang membacanya."...


Tell me ,now that DAKJ wants to know us better. Tak kenal tak cinta kan?.Takut kena delete pulak hiding behind anonymous.Betul kata Dato dan beliau sudah bagi warning jangan keterlaluan dan jauhi dari komen yang berisiko tinggi.Takut salah tafsiran


The Scribe,
Salaam


Betulkah apanama
Betul kata Dato dan beliau sudah bagi warning jangan keterlaluan dan jauhi dari komen yang berisiko tinggi.Takut salah tafsiran...


Terima Kasih, The Scribe.

Now, kesianlah sama kampung man.

MAT KAMPAU said...

Salam DAKJ,

The verdict in a civil suit against Zahid Hamidi has no effect on the political standing of Zahid Hamidi. It is not a criminal censure.

How come there was no criminal charge, at least causing simple hurt,preferred against Zahid Hamidi?

Emir is advised to initiate a case of mandamus against Attorney
General i.e. he is to take action as required under the criminal law to charge Zahid Hamidi. Then the full spectrum of criminal justice system is displayed to the public.

Any volunteer from the legal fraternity to take up the matter? Good political mileage for Karpal Singh to destroy a Vice President of UMNO.

MAT KAMPAU

Journo said...

Tok, these pols, if they are not "berberok" (pardon me), they are jokers.

Look what they did with the Jonker (disebut yong-ker) Walk? Cant even walk the talk!

Nak punish Cina pun tak tahu. Now the Chinese have every reason to laugh at these jokers.

Worse still it gave the DAP and the MCA a common agenda to unite. I think the MCA should join the DAP to form the McDAP (Malaysian Chinese Democratic Action Party). Sedap bunyi, dekat-dekat sama dengan McDonald.

Hahahahaha.....

maae said...

Salam Datuk,

1. Bukan suara binatang saja,suara-suara syaitan dan jin yang selama ini kita tidak pernah nampak, pun sudah lantang kedengaran. Kalau suara ayam itik makin jadi biasa lah.

2. Paling banyak dari MPs tiada suara lansung! Macam filem pendekar bujang lapuk dapat surat, satu tunjuk hebat dan angkuh bila baca, satu lagi tunjuk pandai dan tahu dan lagi satu terlampau pandai dalam segala hal, sampai tiada suara! Moralnya, semua dungu belaka. Akhirnya yang pandai balik juga kepada orang yang di sangka bangang dan bodoh...

3. Lagi satu suara yang sudah tiada di Parlimen ialah suara-suara luahan hati pengundi/rakyat yang sepatut nya menjadi penyelesaian di Dewan Rakyat kemudian ke Parlimen. Apa yang kita lihat ialah agenda peribadi, menjadi populis, tunjuk pandai dan konon nya apa diperdebatkan, ITU lah ISU negara! Hakikat nya hanya sekadar bunyi-bunyi suara binatang dalam zoo tengah kelaparan! Bila di beri makan kenyang kelak, terus tidur lena. Ini kah Parlimen Malaysia?

4. Akbar MCA/DAP berkata pengundi kampung dan pinggiran bandar, pengundi dungu yang membaca Utusan Malaysia dan mengundi UMNO. Pengundi ini lah dalam dalam per 2, orang yang di sangka bangang dan bodoh, sebenar nya lebih bijak dari mereka-mereka yang berlagak bijak, berpelajaran, sementara mendapat kuasa fantasi akibat undian perpecahan melayu,menipu dan terus menipu dalam persepsi. Manakala yang di beri amanah memajukan ekonomi,dalam diam menyimpan harta karun berguni-guni!

5. Malaysia hendak di jadikan apa sebenar nya? Majoriti rakyat hendak dijadikan apa sebenar nya? Apa politik sebenar nya? Manusia-manusia "YABi" asalnya YAB,yang di undi mendapat kuasa dan berjawatan politik untuk menguruskan suara-suara hak majoriti, di KANDANG manakah mereka berada? Adakah mereka ini sebenar nya YAB, jujur,cekap lagi beramanah atau sekadar YAB Dun(gu),MP(par-setengah masak) tidak lagi memperjuangkan hak-hak rakyat!

Bila Tuhan di perlekehkan.....




drlangitbiru penang said...

Assalamualaikum Dato'

Kuala Besut sudah sedia.....

Besut kubu kuat Idris Jusoh. Bila pi Besut/Jerteh nanti jangan lupa buat kunjungan ke Syarikat Jusoh.... bapa Idris!

...ada cerita mengenai Masjid Kristal
"Di situ" Tuanku Sultan Murka?
Jadilah Idris sbg MB satu penggal sahaja...
Kain rentang "NATANG" siapa punya kerja...

Boleh jadi al-kisahnya terburai di K.Besut....
TAPI kenapa Mad Said jadi sangat gusar , kecut?
Yg panggil BA** di DUN itu sudah diketahui orang Besut
Mad Said terpaksa melutut?

YA, sebelum ini (sebelum kematian Allahyarham DrAbdul Rahman) ada ramalan Mad said dapat bertahan kurang lebih 6 bulan
Kenapa tanya si polan
16 DUN itu khabarnya bukan Mad Said punya taulan
16 DUN Mad Said punya kroni kalah dipukul taufan

Khabarnya Najib sangat tak happy
2 nama kepada Tuanku untuk calun MB
Khabarnya Tuanku tak happy
Lagi 2 nama baru Najib bagi
khabarnya Tuanku tetap tak happy
4 nama pilihan Najib ditolak tepi
Najib pening, sangat tak happy

Nama ke 5 timbul nama Mad Said, ex-MB
Siapa bawa naik nama ex-MB?
Akhirnya kekal sebagai MB
Siapa di Terengganu sangat-sangat tak happy?

RLB nak ke Kuala Besut ka...
bring down UMNO???
biar betui...!!

Dengan Cayenne ka , S-Class?

Satu Langitbiru lega....

Terengganu tak dak keterapi.....
Bangla Indon susah sikit la nak pi...
Bot pancung macam Sulu tu adalah lagi...

IN SHAA ALLAH PAS DAH SEDIA DARI AWAL LAGI...!

Xian said...

Dato',

I rarely comment but this time I am ROTFL!

Thank you for today is Sunday!

safiai saad said...

Salam. Bravo Sdr kadir for such a brave comment.I felt the same way, but I dare not voice my concern for fear of reprisal form the other stake holder in the society.
That is why democracy is in term of acceptibility is far from our outreach.The so call of seperation of power among executive,judiciary and legislative is still illussionary.Under the new Lord President we have seen some bold decision made which is in accordance to the principal of power seperation.But look at the participator of legislative body,it left much to be desired. lack of decorum and decency has led to unparlimentarian language to be used.When I see a socrates addressed the greek people about democracy and the right of the city and citizen,you can see the language and the reasoning they used.
So Sdr Kadir, I understand how you felt, let us say for once everybody will certainly agreed with you.Keep on writing Sdr Kadir.Good job.

Rawa Lanun-Bahasa said...

Dengan Izin


Sdra langitbiru,

calun??
pilih betul-betul

bukan senang
majoriti pru13?

tuanku sultan darul iman handal
dalam endurance terkenal di uae


ma-as-salaam

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).