Sunday, October 20, 2013

Keputusan Pemilihan Umno: Awasi Nasib Malang Burung Dodo


A Kadir Jasin

[KOMEN anonymous tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Boleh guna nama samaran.]

Burung Dodo yang telah pupus.

WAL hasil balik asal. Wal asal balik hasil. Wal hasil cari pasal. Itu pasal tak hasil.

Demikian sebahagian lirik lagu yang dipopularkan oleh seniman agung, Allahyarham P Ramlee, dan diulang rakam oleh beberapa seniman kontemporari, termasuk Jamal Abdillah.

Demikian jugalah hasil pemilihan kepemimpinan Umno pada hari Sabtu, 19 Oktober.

Sama ada 2,000 atau 140,000 perwakilan mengundi, nampaknya Umno tidak mampu berubah, tidak boleh membuat anjakan dan tidak berupaya membuktikan pewarisan yang meyakinkan.

Seperti yang saya ramalkan berulang kali, status quo kepemimpinan tertinggi Umno kekal. Dan seperti yang saya ramalkan berulang kali juga, Umno mungkin menuju ke penghujung jalan mati.

Kalau saya boleh meminjam ungkapan bahasa Inggeris, “the saving grace” yang sedikit sebanyak menyelamatkan air muka parti itu dalam pemilihan Naib Presiden adalah penolakan mutakhir terhadap calon-calon yang pernah dihukum oleh parti kerana politik wang.

Jelaslah yang Presiden parti itu, Mohd Najib Abdul Razak, yang menang tanpa bertanding, memperoleh apa yang beliau idamkan iaitu pengekalan status quo jawatan Naib Presiden. Sama ada beliau campur tangan secara tersurat atau tersirat, pasukan Naib Presiden beliau kekal.

Ini baik bagi Mohd Najib tetapi tidak semestinya baik bagi Umno. Tidak ada tanda nyata bahawa Umno semakin muda, segar dan dibarisi generasi pelapis kecuali beberapa kerat yang menang kerusi biasa MT.

Ahmad Zahid Di Ambang Kuasa

KEMENANGAN besar Ahmad Zahid meletakkan beliau sebagai bakal pewaris kepemimpinan Umno selepas Mohd Najib dan Timbalan Presiden Muhyiddin Mohd Yassin.

Menurut laporan Mingguan Malaysia, beliau memperoleh 185 undi bahagian dan 90,355 undi popular. Shafie Apdal (174/78,169) dan Hishammuddin Hussein (100/54,116). Mukhriz Mahathir mendapat 91 undi bahagian tetapi memperoleh undi popular yang tinggi sedikit daripada Hishammuddin. Undi popular beliau 54,315. Mohd Ali Rustam (7/14,8810) dan Mohd Isa Abdul Samad (7/12,380).

Sebagai pemimpin tertinggi Umno yang menang pertandingan, kedudukan Ahmad Zahid sangat kukuh. Adalah tidak mustahil beliau bertukar daripada penyokong setia kepada pencabar kepemimpinan teratas pada masa hadapan.

Ketegasan beliau memerangi jenayah sejak dilantik Menteri Dalam Negeri selepas Pilihan Raya Umum 5 Mei lalu telah pun membezakan beliau daripada pendahulu beliau di kementerian itu, Hishammuddin.

Malah pendirian tegas beliau terhadap jenayah dan keselamatan negara membezakan beliau daripada liberalisme Mohd Najib.

Tindakan Mohd Najib memansuhkan secara tergesa-gesa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Ordinan Darurat dan Akta Buang Negeri menyaksikan pembebasan beribu-ribu anggota kongsi gelap serta penjenayah yang sekali gus menyebabkan peningkatan mendadak jenayah.

Mohd Najib amat bangga dengan rekod liberalismenya. Dalam Laman Web Rasmi Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia, beliau, antara lain, mengisytiharkan:

“Sejak memegang jawatan Perdana Menteri pada 2009, saya sangat jelas dengan wawasan Malaysia sebagai sebuah negara moden, progresif dan sentiasa memandang ke hadapan dalam mengamalkan demokrasi yang melindungi hak serta kebebasan rakyat.

"Untuk itu, saya telah melaksanakan beberapa pakej transformasi politik paling bersejarah sejak Malaysia mengecapi kemerdekaan: Ordinan Darurat telah berakhir, undang-undang era penjajah iaitu Akta Keselamatan Dalam Negeri yang membenarkan tahanan tanpa dibicara dimansuhkan, lesen kawalan penerbitan akhbar telah dihapuskan, larangan kepada pelajar menyertai parti politik telah ditarik balik dan saya juga berjanji untuk mengkaji semula Akta Hasutan.”

Pendirian dan pendekatan Ahmad Zahid sejak menjadi Menteri Dalam Negeri jelas menyimpang daripada liberalisme dan keterbukaan Mohd Najib yang kurang disenangi oleh orang Melayu, khasnya ahli Umno.

Gabungan Ahmad Zahid-Khairy

DENGAN keputusan itu juga, Umno mungkin sedang menyaksikan kemunculan gandingan masa depan yang baru.

Dua watak yang menang mutakhir dan mutlak adalah Ahmad Zahid dan Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin.

Untuk terus mara dan menyekat kemungkinan cabaran masa depan, Ahmad Zahid perlu melihat melepasi Shafie dan Hishammuddin.

Beliau tentu tahu bahawa Khairy boleh menjanjikan sokongan yang lebih padu kepada beliau dalam kedudukannya sebagai Ketua Pemuda. Undi blok Pemuda penting untuk masa depan.

Gabungan Ahmad Zahid-Khairy juga perlu dan relevan memandangkan latar belakang pendidikan, pendedahan dan pendekatan mereka yang berbeza.

Ahmad Zahid boleh menjadi juara Melayu dan juara dalam negara manakala Khairy boleh menjadi jurucakap di luar negara. Sebagai negara global, Malaysia memerlukan pemimpin yang berperwatakan global juga. Setakat jaguh kampung tidak memadai.

Ahmad Zahid dan Khairy perlu membawa masuk Pergerakan Puteri ke dalam percaturan siasah dan pentadbiran masa depan negara.

Saya bersemuka buat kali pertama dengan Ketua baru Puteri, Mas Ermieyati Samsudin, dalam temu ramah Bernama TV Jumaat lalu dan saya yakin beliau boleh dilatih dan dibentuk untuk menjadi pemimpin pewaris yang baik.

Pemilihan begitu ramai Menteri dan Timbalan Menteri menduduki MT melemahkan lagi kemampuan MT bercakap bagi pihak orang Melayu.

Ada beberapa kerat saja ahli MT yang tidak berjawatan tinggi (atau belum diberikan jawatan) yang boleh menjadi suara orang Melayu dan Bumiputera jika mereka mahu dan berani. Tetapi kalau mereka pun digula-gulakan juga, maka tidak adalah suara Melayu bebas dalam MT. Maka kemungkinan MT penggal ini menjadi MT “yes men” dan “yes women” kepada Prediden adalah sangat tinggi.

Seperkara lagi yang tidak kurang penting adalah ketandusan pemimpinan pelapis Umno. Ia adalah manifestasi kurangnya penyertaan generasi muda dan terpelajar dalam parti itu akibat disekat dan dicantas serta persepsi negatif generasi baru terhadap Umno.

Hal ini membezakan Umno daripada parti-parti lawannya seperti PKR, PAS dan DAP yang mempunyai ramai pemimpin muda dan pelapis yang cekap menyelidik, berbahas dan berartikulasi.

Kepemimpinan Umno yang baru dipilih dan perwakilan yang memilih mereka tidak boleh menyalahkan sesiapa sekiranya parti mereka dilihat sebagai bakal pewaris burung dodo yang pupus 350 tahun lalu. Wallahualam.

74 comments:

budakjawa said...

Assalamualaikum dakj,

Pada pru 13, umno mencatat keputusan lebih baik daripada pru 14. Ada yang beranggapan umno telah menjadi lebih kuat. Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran kesimpulan ini memandangkan presiden dan ketua pemuda umno sibuk memperjuangkan transformasi dengan melayan tuntutan kaum lain dengan menyepikan kebimbangan orang melayu. Mana mungkin orang melayu mengundi umno kerana aspirasi dan transformasi yang membelakangkan kepentingan mereka.

Pada saya, orang melayu memilih umno kerana bimbang dengan kebiadapan dap dan konco-konconya yang bukan sahaja menentang apa sahaja yang berkaitan melayu, malah mempersoalkan aspek kenegaraan seperti sejarah, bendera, lagu kebangsaan dan banyak lagi seolah2 kalau mereka memerintah negara malaysia yang sekarang tidak akan wujud lagi. Orang melayu juga berharap agar umno berubah sekiranya diberi peluang pada pru 13.

Saya mungkin silap.

Apapun, dengan keputusan pemilihan umno yang baru lepas, umno akan kekal eksklusif. Pemimpinnya yang tidak ketahuan kerjayanya akan kekal dengan kereta mewah dan rumah besar serta lagak orang kaya dan berjaya. Kalau mendekati rakyatpun, pastinya dengan lagak akulah yang membantu rakyat dan rakyat hendaklah dengar dan ikut apa yang aku putuskan. Tinggallah rakyat kekeliruan tanpa pemimpin sebenar yang boleh dituju dan dicontohi.

Pas memang tidak kelihatan mempunyai kemampuan untuk menerajui kerajaan yang berbilang bangsa. Lurus bendul atau bodoh sombong, saya pun tidak pasti. Yang saya pasti, pas hanya dikudakan oleh rakan dalam pakatan untuk kepentingan mereka. Tapi, kalau pas keluar dari pakatan dan menunjukkan potensi sebagai parti utama yang memerintah kerajaan, tidak mustahil orang melayu beralih kepada pas. Pada masa itu, lain-lain parti akan berunding untuk berpakat dengan pas.

Oleh itu, keputusan pru 14 sudah boleh ditelah berdasarkan situasi semasa. Hanya perubahan ke arah yang lebih baik akan dapat mengubah nasib dua parti yang majoriti ahlinya orang melayu dan akhirnya menentukan samada nasib orang melayu di bumi sendiri akan terbela atau kesempatan diambil oleh bangsa lain untuk menuntut banyak lagi perkara yang tidak munasabah dalam kerangka kenegaraan.

Akhirnya saya berdoa kepada Allah agar memberi hidayahNya dan memimpin diri saya, keluarga, guru-guru saya, sahabat-sahabat saya, pemimpin-pemimpin dan kaum muslimin dan muslimat di dalam mengharungi kehidupan di dunia yang fana ini. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan kepada Engkau sajalah tempat kami memohon pertolongan. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izinMu. Manusia merancang, Allah jua merancang dan Dialah sebaik-baik perancang.

Wallahualam

Competente said...

Datuk,

Kepupusan burung dodo adalah kerana sifatnya yang tidak takut kepada manusia disamping keadaannya yang tidak boleh terbang. Ia tidak mempunyai ciri-ciri yang membolehkannya bertahan sepertimana haiwan lain yang dapat meneruskan kelangsungan spesis mereka; ciri-ciri "Survival of the Fittest" yang disebut-sebut oleh Herbert Spencer. Apabila kelasi-kelasi Belanda menguasai persekitaran Mauritius, perubahan kepada sifat ekologi telah membuat burung dodo gagal mempertahan kelangsungan spesis mereka dan terus pupus.

Jika UMNO masih tidak 'takut' dan degil dalam menungkah arus perubahan sosio-ekonomi dunia pada hari ini, disamping tidak mempunyai keupayaan untuk 'terbang' membawa kemajuan kepada negara; dimanakah masa depan UMNO?

=Competente=

doncin cai said...

tahniah Bahagian Rembau... berpendirian dalam memilih pemimpin.. tanggapan DAKJ dalam posting sebelum ini, tentang status quo serta KJ boleh di pertikaikan

yang di panggil UMNO, ialah,
bila dua bahagian mukriz draw... lambung shilling, hisham dapat 1, isa dapat 1
simple math
100 - 1 = 99
91 + 2 = 93
ada beza 6 undi.... tetap mukriz kalah !!!!
TAPI
kalau perwakilan2 kat pahang, tidak mengikut "arahan", besar kemungkinan VP3 udah "nojun alo"


rakyat biasa, yang inginkan mukriz menang, tidak akan menyalahkan
perwakilan2 di kedah dan johor....
hello perwakilan2 pahang...

PENGUNDI AMPANG said...

Kekalnya 'status quo' @ walasil balik asal, walasal balik asil di kalangan barisan pemimpin UMNO masih boleh diterima.

Namun,yang sangat-sangat membimbangkan dan mengerikan kerana mampu mengakibatkan kerosakkan yang amat sangat kepada bangsa dan negara ialah kekalnya status quo merembat segala peluang yang ada untuk diagihkan kepada diri sendiri, keluarga dan kerabat.

Namun, sedangkan sungai boleh berubah inikan pula manusia.

ayam sabung said...

Salam Datuk.

Siapa menjawat jawatan VP UMNO ada peluang cerah untuk jadi perdana menteri.

saya fikir hishamudin juga yang akan jadi perdana menteri nanti.. menantu sultan kan?

A KADIR JASIN said...

Sdr Ayam Sabung,

1. Saya pun tidak menafikan yang Hishammuddin calon favourite jadi PM kalau, apabila tiba waktu dia hendak dilantik PM, yang jadi PM masa itu adalah sepupunya.

2. Hishammuddin bukan menantu kepada seorang Sultan. Isterinya puteri seorang Tengku dari Pahang. Itu saja.

Terima kasih.

cak kun cak said...

Salam Datuk,

Kenapa kah pada hemat Datuk terlalu degil UMNO ni untuk berubah?

Saya berpendapat ia nya kerana di butakan oleh 'kemewahan'.

Pandangan Datuk bagaimana?

Tinta Hitam said...

Datuk,

Mmeg burung Dodo pun...Cuma bezanya BURUNG DODO pupus disebabkan oleh manusia.UMNO musnah disebabkan tangan sendiri.Perhatikan betul betul pimpinan tertinggi UMNO.Takda sorang pun yg boleh dianggap sebagai ikon yg boleh dijadikan contoh tauladan yg baik samada dunia atau akhirat..

Pemimpin yg baik dan tidak bermasalah spt Saifuddin Abdullah ditolak mentah mentah .Saya kesian pd dia.Bangsa melayu sebenarnya majoriti korup atau kalau tak korup pun dia tak kisah pd kekorupan.Jadi mereka tidak peka dgn kekkorupan.Bila dibangkitkan isu korup ,mereka akan mencebikkan mulut dan kata" eleh,semua org korup bila berkuasa". Mereka malas nak berusaha menyelidiki siapa yg patut disokong atautidak..Tambahan pula jika diberi sekampit beras 5 kilo yg dicampak dari lori ala bantuan makanan kat Somalia.

Pd saya melayu UMNO sudah tidak boleh diharapkan lagi utk membela Islam dan melayu..PAU terbaru bukti jelas kata kata saya ini..

din klang said...

Manusia faham di kias....
Haiwan patuh di palu...

abu said...

kerisamuddin marah sangat bila dilabelkan LEMBIK..
dia mana nampak diri dia.. yang nampak diri dia ialah orang ramai.
itu la cermin sebenar..

mokhtar bin zaib said...

salam dato,

- satu yang kurang menyenangkan apabila calun parti politik memohon sokongan diraja, rakyat (bukan ahli UMNO) akan mempersoalkan tindakan demikian.kan lebih baik jangan suruh ahli UMNO membuat pilihan.
- lebih baik mengadap sahaja tuanku, minta restu
jadi president, timbalan president dan juga naib president. tak payah buang duit, masa dan berkempen sana sini meminta ahli-ahli menyokong.
- dia telah meciptakan satu precedence yang merbahaya dengan mengundang campur tangan di raja dalam hal yang berkaitan dengan parti politik.
- lebih baik ditukar sahaja 'naib president' kepada ' naib president DI RAJA '
- memalukan sahaja. he is not fit to win and hold NP post.saya cadangkan kalau nanti nak jadi PM tak payah minta sokongan rakyat. mengadap tuanku minta endorsement.
- mungkin kah ini yang dato maksudkan'ngeri'?

sujini said...

Datuk,

1.Saya juga sudah meramalkan kekalahan Mukhriz apabila keputusan sayap UMNO telah diketahui.

2.Lirik lagu itu pun berpadanan dengan UMNO maka bolehlah ditukar sebagai lagu resmi UMNO selepas ini.

3. Ramalan Datuk mengenai nasib UMNO akan menimpa seperti nasib burong Dodo pun memang tepat sekali.

4. Jelaslah saya sekarang ada 2 sistem pemilihan yang berbeza dalam satu parti politik dengan parti yang akan memerintah kerajaan.Pemilihan dalam parti UMNO mengguna sistem elektoral(seperti yang Datuk jelaskan dalam pos sebelum ini) dan parti yang akan memerintah kerajaan mengguna sistem "First passed the post."

5.Rupanya seorang penyandang Naib Presiden telah ditugaskan untuk menggubal pemindaan Perlembagaan UMNO yang berkuatkuasa Oktober 2009.Kononnya untuk transformasikan UMNO

6. Malangnya seperti Datuk nyatakan keputusannya adalah walhasil balik asal itu pasal tak hasil.

7.Apa lagi kita boleh buat Datuk? Sama-samalah tunggu PRU14 nanti.

8. Sementara itu sebagai usahawan Bumi teruskanlah usaha gigih, bercengkang mata;kering keringat; kurang bercakap;kalau tidak kita tidak dapat bersaing didunia realiti.

looes74 said...

Budak Jawa,
I only know that Madhater would be whacking Najib from now on. This is extremely fun. We must fan the ultimate mortal combat so that UMNO will be mampus. PBB of Sarawak would be watching from the sideline to see if Najib or Madhater will mampus first

doicin,
Tak apalah. Empire boleh strike back punya

awangbatuburok said...

Kepemimpinan Umno yang baru dipilih dan perwakilan yang memilih mereka tidak boleh menyalahkan sesiapa sekiranya parti mereka dilihat sebagai bakal pewaris burung dodo yang pupus 350 tahun lalu.

Salam Dato,

Kawan/jiran saya dalam Wanita UMNO berkata apa nak dirisaukan kalau burung dodo telah pupus kerana mereka bukan dalam kategori spesis tersebut.

Ada sejenis spesis yang masih kekal berabad-abad lamanya walaupun saban tahun dan saban musim haji disembelih untuk ibadat korban, namun spesis tersebut masih terus membiak dan segar-bugar. Spesis tersebut amat disukai dan sangat kembang membiak dalam kumpulan mereka.

mokhtar bin zainol abidin said...

dear dato,

- UMNO not only set a good precedence by latest format of just concluded party election but also set bad precedence when a royalty openly asking for or royal decree to members from Pahang to support a candidate , dato hishamuddin,for VP post.
- looking at at flick side of the coin, could dato hishamuddin is the one seeking for royal support and endorsement to prolong his political career and ambition in the election?
- propose that in future, should he need to be PM, just seek royal support and endorsement, don't waste time and money calling for election.
- memalukan sahaja or should we call him The Royal VP? only a ' lembik ' candidate would do just that. he just confirmed it.

akulanaz said...

Kemenangan barisan pemimpin UMNO dalam pemilihan UMNO 2013 bukanlah bermakna mereka itu pilihan orang Melayu warga Malaysia.

Kampong man said...

Salam Dato,

1.Saya kagum dengan kematangan dan keberanian UMNO dengan pemilihan bersejarah cara baru yang demokratik,telus dan lebih menyeluruh.Keputusan telah dibuat dan rata rata calon yang menang dan kalah menghormati keputusan ini dan kini kembali rapat demi perjuangan parti.

Sayang, rumah siap pahat berbunyi.Ini biasa diluar sana dan anehnya mereka ini ada yang bukanlah ahli politik UMNO pun dan mereka masih tidak dapat menerima keputusan ini dengan berbagai andaian kerana disebabkan dengan keputusan STATUS QUO !!. Outsyedthebox tidak dapat terima.All is not lost I think.

3.Pada saya sdra Mukriz berpotensi besar dalam UMNO kerana menang dalam kekalahan.Saya yakin dengan persaingan yang sengit dan keputusan yang kompetitif Mukhriz 91 dan Hisham 100 Mukhriz masih mendapat undian popular dan ini adalah satu penghormatan bagi Mukriz walaupun masih muda dan kurang berpengalaman di dalam kedudukan tinggi UMNO berbanding calon Naib Presiden yang lain.Syabas Mukhriz.You have so much potential unleashed.

4.Tahniah juga kepada 25 MT yang terpilih dengan ramuan baru dan lama dimana pak Menteri dan Timbalan menguasai MT dan terdapat juga dua dari pergerakan Pemuda sdra Razali dan Reezal dan saorang dari Putri sdri Rosnah.

5.Unik kah UMNO?.Banyak kali saya berfikir apa kah yang membuatkan parti ini parti tunjang BN selama ini?.Rasanya kita harus tahu dan teruma bahawa hanya UMNO saya kira yang mempunyai rantaian yang 'complete' dengan Presiden dan Timbalan, Naib Presiden, Majlis Tertinggi,Wanita, Putra dan juga Putri dimana ini tidak terdapat dimana mana parti lain.Ini unik.

Baiklah segalanya telah selesai dan ini lah masa untuk BEKERJA bagi rakyat dan bersedialah bagi PRU 14 .Saya doakan parti keramat ini dapat meneruskan PERJUANGAN Parti dan bukan perjuangan untuk diri. Teruskan.Wassallam.

Pemerhati said...

Dato' AKJ

Pembabitan orang muda dalam politik adalah universal sifatnya. Dalam konteks Timur Tengah pembabitan orang muda amatlah menyerlah hingga mampu mencetuskan fenomena Arab Spring.

Namun Arab Spring tidak nampak berjaya dalam melahirkan pemimpin muda yang dapat menerajui negara-negara Arab, sebaliknya sumbangan mereka berkesudahan dengan situasi 'menang sorak, kampung tergadai'. Kenapa?

Apakah kerana orang muda hanya perkasa sebagai enjin perubahan tetapi tidak ada keyakinan/kelayakan/ruang & peluang untuk mengemudi perubahan yang mereka sendiri jayakan?

Dalam konteks lokal, penglibatan orang muda dalam PKR, Dap, Pas dll parti bukanlah baru. Bukan saja laman maya mereka kuasai malah mereka jugalah mendominasi politik-politik jalanan. Tidak salah kalau dikatakan merekalah yang meletakkan Pas, PKR, Dap, Umno dll pada kedudukan sekarang ini.

Persoalan yang harus dicarikan jawapannya ialah apakah dengan status kuo sedia ada yang mana kelayakan untuk berada di puncak hierarki parti adalah: 1. Dinasti diutamakan 2. Ulamak didahulukan 3. Baka reformasi dipentingkan 4. Urutan RAHMAN jadi ikutan, apakah ada laluan ke puncak untuk orang muda dalam dasawarsa terdekat?

Kamal said...

Datok

Analisa cepat keputusan pilehan raya UMNO saperti berikut.

Kekalahan Mukriz ada lah di sebabkan ianya mendapat zoro vote dari Pahan,Negeri Najib dan hanya dua bahagian dari Johore,
Hishamuddin menang jerana ia mendapat solid Vote dari Pemuda,atas arahan khairy dan Wanita,atas arahan Najib.

Apa yang akan berlaku salepas ini ialah,Pada pertandingan UMNO tahun 2017,Khairi dan Mikriz akan bertanding VP.
Vp yang ad sekarang sudah tua dan kemungkinan tidak akan di pileh samula.

Najib mungkin akan emminta Mahayuddin berundor diri tahun 2016 dan sudah tentu ia akan melantek Hishamuddin menjadi TPM.

Didalam pertandingan VP akan datang,katakan Mukriz dan Khairy menang.
Hishamuddin sudah tentu akan melantek Khairy menjadi timbalan PM mjika oada masa itu ia sudah menjadi PM.
Ini kerana ia terhutang budi kapada Khairy dan Khairy juga maseh muda.

Zaid tidak mungkin akan emngganti Mahayuddin dan Zaid kemungkinan tidak akan menjadi PM.jadi tidak mungkin ia akan bergabong dengan khairy.

Saya setuju dengan Dato.yang UMNO akan extinct memandangkan ianya sudah ketandusan pemimpin yang berkelibar.
Perjuangan UMNO hanya u rok orang Melayu sudah tidak relevant kerana PKR dan PAS mengambil jalan yang lebeh liberal dan lebeh di sukai oleh non Malay.

PENGUNDI AMPANG said...

Sdr Datuk AKJ & Ayam Sabung,

Ianya 'seperti pernah berlaku'!

din JB said...

Sebenarnya Tok perwakilan memilih dari sudut pengalaman, senioriti dan contribution sasaorang calon itu pada parti dan jugak track rekod calon.Apa yng dikisah sangat dengan keputusan perwakilan ?.UMNO akan ada lagi pemilihan sebelum pihanraya nanti.
Nampaknya ahli sungguh bersatu kali ini dan saya sokong cara sistem baru ni.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Dah cantik sangat bila Dato kata yg membezakan antara PAS/PKR/DAP dan UMNO ialah ahli PR mempunyai ramai pemimpin muda dan pelapos yg rajin menyelidik, berani betdebat dan berartikulasi atau petah dalam menjelaskan sesuatu isu.

Golongan muda spt ini biasanya mempunyai idealisme berdasarkan jiwa bersih dan prngetahwan sejarah tamadun bangsa yg memajukan dan yg melingkupkan.

Golongan muda spt ini rajin membaca laporan ketua audit negara, laporan tahunan bank negara , laporan bajet tahunan dll.

Golongan ini bila bercaksp menggunakan angka fakta dan bukti yg sukar dissngkal termasuk ayat Quran dan Hadis.

Kes kecurangan NPC ada fakta. Kes pemberian AP kepada kroni yg mengkayakan beberapa kerat Melsyu tertentu ada faktanya , kes PKFZ yg merugikan rakyat hingga rm8b tak boleh ditutup2 faktanya.

Tapi pihak yg lagi satu tak mau berdebat kerana takut sebab memang tiada fakta. Sebab itu mereka debat secara sehala guna RTM, BERNAMA, TV3, Ugutan undang2 akta hasutan dll.

Bila tak mampu atau tak ada point berdebat mulalah kata orang lain bebal, bodoh, hampas, lari dari perjuangan asal Islam, agen asing, pengkhianat bangsa dll.

Sekarang penyakit tak mau berdebat dah berjangkit ke MCA. Adilkah presiden MCA tegah petwakilan berdebat dulu dalam EGM semalam sebelum buat undian keatas isu antara lain nak cela Tinbalan presiden. Adalah tok gurunya.

RD. said...

Why the need for secrecy for the youth wing poll counts. If those who champion themselves to be progressive or, is it liberals, just give the details of the vote count. No need to give us, the Rakyat, popular votes count. We can figure it out by ourselves.

By keeping it a secret, the Rakyat will be more suspicious of you. The more tainted, you will be. After-all, you're already proven to be corrupted, last election 2009. Although you are guilty of money politics, you got off the hook, because your father-in-law was the Prime Minister, then.

RD.

Lahuma said...

Dato.

Nasib UMNO seperti juga nasib dan perjalanan makhluk di bumi Allah ini.

1.semakin tua
2.semakin uzur
3.semakin nyanyuk
4.keseluruhan makin kendur dan longgar.
5.tamat riwayat.

Ini lumrah bersifat baru dan tak ada yg kekal abadi.

UMNO dan tranformasinya cuma kulit-kulitnya sahaja.Macam kulit bawang.
Secara dalamannya macam lama juga.
Inilah kedegilan dan keangkohan para pendokong UMNO.
Tranfomasi UMNO sebenarnya tak sampai keakar umbi dan golongan pertengahan.Cuma menjadi hiasan dan pameran pemimpin atasan.Itu pun bukan semua.

Pasca pemilihan UMNO.Bahan dan isu orang UMNO sendiri pun masih berligar tentang politk wang.Terutamanya diperingkat bahagian.Orang UMNO sendiri yang melondehkan isu dan penyakit darah daging mereka iaiitu korupsi
politik wang.

100% yang menang semua terlibat gejala ini.Malahan yang kalah pun terlibat juga dengan mainan politik wang.

Perwakilan ambil kesempatan musim durian runtuh ini.Makan keliling.Undi pada yang tebal dermanya.

Rupanya sebilangan besar perwakilan adalah rakyat yang hidup diparas bawah kemiskinan dari taman,kampung-kampung,ulu-ulu,pinggir bandar.Ada yang kais pagi makan pagi.

Mankala calon adalah golongan pertengahan yang ada segalanya.

Inilah disebalik kekuatan UMNO diluar bandar.Bukan perjuangan lagi.Negara sudah merdeka.Kehidupan macam ombak pasang surut.

Betul macam Dato punya tafsiran dan jangkaan UMNO pada adatnya makin celaru dan umpama barang dagangan politik.

Saya juga tumpang meramalkan UMNO makin hilang sinar dan cahayanya.

Pemimpin dan segala penyokong sudah ada sifat ego dan sombong serta diiringi dengan kebodohan.

Cabaran pertama pada UMNO selepas Pasca ini ialah Pilihanraya Kecil DUN Sungai Limau.

Sejauh mana hebatnya mereka.

DUN Sungai Limau jadi kayu ukur jentera dan kerajaan BN Pusat dan Negeri.

Apa Menteri.Timbalan Menteri UMNO akan berlakon disini.Yang jelas dan pasti cuma banyak tongkang akan pecah untuk rakyat yang bersifat sementara.

UMNO menghadapi kepayahan di DUN Sungai Limau.

Dato,

Burung Dodo ini asal usulnya dari mana.

Terima kasih Dato.

Arahmanahmad said...

Askum, pandangan sya yg kerdil.Kebanyakkan komen dan perbincangan lebih tertumpu pada penglihatan masa kini dan sejarah tingkah laku terhadap pemimpin2 yg telah di pilih.Cuba kita renungkan semula karaktor2 pemimpin2 ini sebelum mereka menjadi pemimpin dan setelah menjadi pemimpin.Sebelum di lantik menjadi pemimpin mereka di anggap mempunyai karektor yg layak menjadi pemimpin tetapi setelah di lantik Segelintir daripada mereka berubah sama sekali. Kita sering membaca dan melihat sifat2 orang Melayu (bukan semua) yg perlu dintransformasi seperti, bersifat cemburu sesama sendiri sanggup menikam dari belakang, menjadi musang berbulu ayam, api dalam sekam paling teruk menjadi musuh dalam selimut. Kedua sifat "tidak apa" atau " bio le" kata orang Parit. Ketiga bersifat secupak tidak akan menjadi segantang.Keempat sifat buat apa susah2 kerajaan akan bantu. Sifat yg lagi teruk ia lah seperti lalang di tiup angin, tanpa berfikir dan menyelidik keadaan dan pendapat yg nyata dan berfakta. Sya beranggapan sifat negatif seperti ini perlu di cari penyelesaiannya agar orang Melayu dapat mempertahankan agama, bangsa dan tanah tumpah darahnya.

zueyusof said...

As salam Datuk,
kejayaan Hishamuddin menyapu bersih undi Pahang membuktikan bahawa majoriti perwakilan UMNO masih belum "bebas", tidak bijak dan ramai dari kalangan pak turut. Tak guna melaungkan demokrasi tapi dalam masa yang sama "menasihatkan" dan "memohon" perwakilan supaya mengekalkan penyandang sedia ada seperti yang dilakukan oleh Shahrizat dan pihak istana Pahang. Berbalik kepada Hishamuddin, seorang pemimpin yang baik tak akan ke hulu dan ke hilir meluahkan rasa kecewa dan berusaha menarik simpati bila dikritik sebagai "menteri lembik" - tak ubah seperti anak kecil yang bergaduh di padang bola, selepas tu balik rumah mengadu kepada mak, ayah, nenek, datuk, pak menakan, mak menakan, bibik, kucing. Tindakan Hisham membawa anak dan isteri ke kawasan kejadian semasa Tragedi Lahad Datu membuktikan beliau memang tak layak memegang jawatan terkini - tidak bijak menilai situasi dan tidak bijak dalam membuat keputusan! Mohon Allah jauhkan dia dari jawatan PM Malaysia. Amin.

zainal abidin awang kechik said...

Tok tulisan tepat dan itu Lah hala tunju UMNO bila itu berlaku malaysia akan terus maju merupakan malaysia Melayu Islam berjaya dan terus berjaya

Salam

Wan Kamarul Ariffin Wan Ahmad said...

Apa yang pasti pengaruh Tun M semakin berkurang dalam umno selepas kekalahan Mukhriz seperti dikatakan oleh Ku Li

drlangitbiru penang said...

Awat Dato' letak gambar Burung Dodo di atas/depan? Nantikan marah Najib.....

Ni lah pasukan "DREAM TEAM" UMNO Dato'.

Dato' kena sokong, sebab pasukan ni dipilih oleh 140,000 perwakilan.....

Sejauh mana "nak tranformasi" tak tahu lah....sayap kiri, sayap kanan pun orang yang sama....

Pasukan ni dah terbukti hebat dan bagus kerana dapat 131 kerusi parlimen, yg 88 darinya milik UMNO.

TEAM PAK LAH tak boleh mencapai sedemikian rupa kejayaan...walaupun guna slogan cemerlang gemilang terbilang...he he he

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Dailog petwakilan UMNO yg mengikut agak2 Din Melaka.

1. Orang kata pilihlah ketua yg jujur iklas berwawasan dan berintergriti. Tapi apa nak risau bukankah semua kita ada sifat2 tersebut.

Bagaimanapun integriti tu binatang kaki 10 ke.

2. Nak pening2 buat apa. Semua calun2 tu bersih dan hebat belaka. Kalau tidak tentu Najib tak lantik mereka jadi menteri,:timbalan dan pengerusi bafan itu ini. Nak selamat ikut je lah petunjuk bapak presiden UMNO kita. Paling tidak pun dapat jugak kita ahli2 tumpang rezeki.

3. Kata orang kita patut beri peluang pd org muda Spt Daro Saifudin Abdullah yg dinamik dan faham ttansformasi yg hendak dibawa Najib.
Transfotmasi tu binatang apa. Saifudin tu lawan PAS pun kalah dalam pru 13. Jawatan timbalan menteri pun dah lesap. Tak ada harapan. Di bahgian pun krna titik dgn ketua. Macam mana nak duduk di peringkat MT? Dato Saifudin tu tak dengar pun dia kutuk2 Nik Aziz dan Anwar. Tak dengar pun dia kutuk2 Cina dgn kata Cina nak apa lagi.

Buntu buntu kepala otak aku.

Hantam sajalsh Labu.
Di akhirat nanti kalau malaikat tanya jaeaplah kami hanya taat pd pemerintah. Kami tak salah spa2

jauhhari said...

kita tunggu serangan balas mahathir..setelah kekalahan mukhriz...atau kekalahan mukhriz sengaja di biarkan berlaku,,supaya pada masa mendatang mukhriz lebih relevan 100% untuk memegang pucuk pimpinan utama...

Mahathir sudah tentu mempunyai perancangan tersendiri..sebelum tiba wawasan 2020...

mie bp said...

Salam.
X mengapa, seandainya di takdirkan pru14 nnti PR menang maka najib akan pencen sbg PM. Baik beliau mahupun sepupu beliau xkan berhasil menjadi PM lg..

Mie bp.

mokhtar bin Zainol Abidin said...

salam dato,

- just read a comment from chedet blog that you partially responsible for dato mukhriz lost in recent UMNO VP post.
- its said you are hard campaining for for Pak lah's son in law, KJ and timing your bad comment about dato mukhriz on the eve of the election.
- its not my concern whoever you favour but with KJ past records, notorious for vote buying and misused of power....to support such a personality is like sharing the same choice of majority UMNO delegates.
- semua bolih pakai dan masuk.
- pohon maaf..just disppointed.

azhar said...

salam Dakj

perubahan terlalu drastik mungkin menjadikan UMNO dan kepimpinan kerajaan sangat berbeza.

keadaan ini juga tidak baik dan tidak berkesan.

walau bagaimana pun sepatutnya pemilih membuat sedikit penilaian dalam memilih peminpin peringkat tertinggi,eloknya yang tegas bukan lembik dan elakan peminpin yang ada isu dan tiada dalam kabinet,bukan adun dan ahli parlimen.

oleh kerana pemilihan umno setiap 3 tahun,elok rasanya perubahan yang lebih besar sedikit berlaku pada pemilihan yang akan datang.biar slow tapi steady.





azhar said...

salam Dakj

perubahan terlalu drastik mungkin menjadikan UMNO dan kepimpinan kerajaan sangat berbeza.

keadaan ini juga tidak baik dan tidak berkesan.

walau bagaimana pun sepatutnya pemilih membuat sedikit penilaian dalam memilih peminpin peringkat tertinggi,eloknya yang tegas bukan lembik dan elakan peminpin yang ada isu dan tiada dalam kabinet,bukan adun dan ahli parlimen.

oleh kerana pemilihan umno setiap 3 tahun,elok rasanya perubahan yang lebih besar sedikit berlaku pada pemilihan yang akan datang.biar slow tapi steady.





A KADIR JASIN said...

Sdr Mokhtar Zainol ABIDIN,

1. Neither Mukhriz nor Khairy is my son.

2. Neither Khairy nor Mukhriz was taking each other on.

3. Khairy defended his Umno Youth Chief post successfully.

4. Mukhriz contested the VP post and lost only marginally to Hishammuddin. He received more popular votes than Hishammuddin.

5. We don't have to love Khairy to death to acknowledge that he has charisma and ability.

6. We also don't have to be Mukhriz's disciple to acknowledge that he is showing his own brand of leadership as Kedah MB.

7. I love see both men rising the Umno ladder irrespective of who their fathers and fathers-in-law are.

Thank you.

affidy said...

We will never going to see Mukhriz or any good leaders in the top ranks anymore coz umno is rotten to the core awaiting to be buried within 5 years time. Wait and see.

longjack2006 said...

Salam Datuk AKJ,

Saya melihat wawancara datuk bersama ketua puteri umno yang baru. Satu perkara yang membuat saya tertarik ialah apabila datuk membuat satu kenyataan yang menyatakan.....UMNO ditubuh untuk menjaga kepentingan dan hak hak orang melayu...tapi kalau kepimpinan UMNO sendiri tak bole buat perkara tersebut baik tutup aje UMNO atau tukar nama lain selain UMNO.....Saya sokong 1000% kenyataan datuk.

Lahuma said...

Dato.

Teori RAHMAN .
Ramai yang percya akan teori Rahman ini sejak dari dulu.

Berdasarkan teori Rahman ini N ialah Najib merupakan yang terakhir.

Najib adalah PM terakhir dari UMNO.

Semua ini akan menjadi kenyataan atau sebaliknya ialah pada PRU 14 nanti.

Berdasarkan Teori Rahman ini UMNO masih ada cuma hilang kuasa pemerintahan sahaja dan akan pembangkang .

Najib akan ambil alih ketua pembangkang.Inilah jawapan kepada teori Rahman.

Bila UMNO jadi pembangkang waktu itu maka tak ramailah yang sanggup dan rela mengorbankan wang ringgit dan rasuah politik untuk kejar jawatan.

Pemimpin UMNO pun percaya tentang Teori Rahman ini.

Cuma ada 54 bulan lagi .

Terima kasih Dato.

Kampong many said...

Dato,

1.That is a fair comment for not taking side as a blog owner but critical in views and we all give our opinios however good, bad and ugly here when we can find time.Surely, we enjoyed reading through those comments in the forum here and form an opinion on issues.

2.Hopefully, others will stumble on our strong views on this current political issues that you put forward be it for the gomen or for the pembangkang.A lot easier for the non partisan to speak their mind.Afterall we all have our prejudices and biasness and preferences. Freedom of expression for democratic Malaysia as long as we keep to blog owners' guidelines and ethics.

3.However, I wish to maintain positive outlooks all the same because we are seeing an improved UMNO though not perfect but still the best ,right?.Which party is perfect anyway.So have fun and I think we all love differing views Cheers !!

@ Anyone knows what happen to budding gentlemen Saifuddin (Temerloh)of UMNO and Husam(Putrajaya) of Pas.I think they are great guys with good leadership.Politics are politics ehh.

Thank you and BYE !

looes74 said...

Mohktar,
This is a god damn insult to Kadiak. Everybody with otak (Ask Din Merican) would know that Kadiak memuja-mujakan Madhater himself. One simple question : Is Mukriz Madhater's son?
Mark my word. Unless there is no secret deal going on between Ah Jib & Madhater. Madhater will surely strike back.
Worst case is orang Jawa (Zahid Hamidi) might become PM. Sukarno in heaven would be extremely happy. We may be singing lekka lekka pinta pinta (Sorry, Indonesia Raya) extremely soon. Hahahaha!
It's good to see intense fighting that would sink UMNO. Meanwhile Taib Mahmud & PBB may be contemplating to be Brutus

Lembah Tasnim said...

Salam Tok Kadir..

Mukhriz kalah dengan Hishamudin tapi menang undi popular.. PR kalah dengan BN tapi menang undi popular.. dua perkara yang sama tapi ditempat yang lain..

Jadi penyokong mukhriz janganlah marah kalau itu hakikatnya.. itu system dinegara kita terimalah.. itulah yang dirasa oleh orang lain..

Tapi kalau Mukhriz menang pun dia seorang sahaja yang muda yang lain dah tua dah lama.. tak dapat nak buat apa..

Kampong man said...

Salam DAKJ,

1.Saya memahami pemikiran Dato. Inilah masaalahnya parti UMNO/BN didalam negara majmuk Malaysia ini terlalu mengambil kira saperti menatang minyak yang penuh hati kaum lain. Tetapi adakah pengundi kaum Cina dan juga India ini bijak membalas budi saperti pengundi Melayu?.Nah,malah mereka mahu tukarkan kerajaan yang dipimpin parti melayu UMNO,satelah banyak yang telah dikompromi at the expense of the majoriti Melayu dan Bumiputra di belakang BN Liberalisma?.Apa lagi yang mereka mahu?.Sifat ultra KIASU kaum Cina di Malaysia yang tidak bersyukur, berterima kasih kepada keamanan, keharmonian dan kesopanan orang Melayu/Bumiputra ada di tulis oleh Ye Lin-Sheng dalam buku beliau "THE CHINESE DILEMMA".Saya punyai buku ini empat tahun dulu bagi tujuan perbandingan dan rujukan buku idola saya Tun 'The Malay Dilemma'

2.Sila juga layari "dinturtle,blogspot.com" bertarikh Oct 21,2013 dalam isu KIASU kaum ini dan Punca mengapa majoriti orang cina di China tidak sukakan orang cina di Malaysia bagaimana mereka yang kiasu ini mengkhianati perjanjian (Perlembagaan).Isyarat ini mereka tunjuk di PRU 13 hampir secara total(90%) berusha menumbangkan UMNO/BN bersama Anwar/PKR dan Anwarinas dalam Pas.Sayang masih gagal juga kerajaan moderat ini ditumbangkan.

Dinturtle ada menulis summary nya bacalah dan bacalah juga komen komen pembaca supaya kita boleh bersikap lebih rasional dan tidak racis memahami hatibudi kaum lain.

3.Sg Limau tempat kubu kuat Pas selama lima penggal bermula 1995 juga nanti akan menjadi tanda aras sokogan orang Melayu pada Pas dan UMNO satelah Kuala Besut.Yang tidak sukakan UMNO tidak salah memilih DAP,PKR dan Pas pun.Pilihlah sendiri.

terima kasih Dato.

Kamal said...

Dato.

You tanya mana mana Ahli UMNO,mereka akan jawab Khairy is smarter than Mukriz.

Mukriz baharu menjadi MB tidak sambai 6 bulan sudah hendak bertanding VP.jika ia memang bakal menjadi DPM.
Kebolehan nya sabagai MB maseh belum terbokti.
Pilehan Raya Sg Limau sudah tentu akan kalah.

Kesilapan besar Mukriz ialah ia memileh menjadi MB.jika ia tolak jawatan MB sudah tentu ia akan menjadi menteri Kabinet.

Senang sadikit untok melawan VP?

Tolong belajar dari kesilapan Tengku Razaleigh.

Kampong man said...

Salam Looes74,

Why Madhater and not Mahathir?.Insincere one liner without careful thought is a no no I thought.eg See what you wrote below in Jebat must die and got fired....It is not funny ok.

You like to see intense inhouse fighting that would sink UMNO.Perbetulkan niat my boy.

Opps !!one more thing why should Mahathir will strike back at Najib for Mukhriz defeat?. Mahathir had the opportunity to push for Mukhriz when he was 22 years as our PM.He did not.Anyway, below is what you wrote bro:

"looes74
OCTOBER 22, 2013 AT 5:10 PM
Rama,
Check out the history! PAP defeated UMNO in melayu land in singapore in 1959 GE. All UMNO men lost deposit

REPLY BY
jebatmustdie
OCTOBER 22, 2013 AT 5:14 PM
What nonsense. Singapore was not even in Malaya in 1959. Umno did not contest in Singapore. Please astound us with your intelligence. Not stupidity.
Thank you."

Check your facts buddy.Cheers.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Berita Felda membeli hotel di London pada harga rm500jt berbanding dgn penilaian pasaran oleh penilai bebas cuma rm400jt menguatkan lagi keyakinan bahawa terdapat kecenderungan salah guna kuasa.Tapi dikalangan yg bertandibg jawatan NP UMNO siapakah jadi org kuat Felda?

2. Terima kasih kg man kerana mrngakui bahawa selama ini ketua2 UMNO telah banyak berkompromi dgn kaum Cina hingga merugikan Melayu sendiri.

Biar saya tambah. Bukan setakat merugi malah hingga boleh melingkup masa depan generasi Melayu.

UMNO dan mungkin kg man kena cari sebab kenapa 90% pengundi Cina masih tolak UBN.

Sepatutnya mereka yg jadi anak emas ketua UMNO akan sokong UBN dalam pru 13.

Mereka sangat bijak. Rata2 mereka tu kaya dan mereka dah bosan dengan segala macam salah guna kuasa ketua2 UMNO.

Betul kaum Cina kaya. Tapi sumbangan mie segera yg ketua UMNO beri pd sekolah dan masyarakst Cina tak sebesar mana berbanding dgn jumlah berbillion rgt yg lesap di ngap oleh prngusaha Melayu , Cina dan India yg jadi kroni ketua UMNO.

Apa jua sokongan yg ketua2 UMNO beri pd beberapa kerat kroni Cina termasuk ketua2 MCA dan GERAKAN janganlah disalah ertikan sebagai bantuan menyeluruh kpd masyarakat Cina.

Oleh yg demikian tak patut bila media UMNO putar belit bertanya " apa lagi Cina mau"

Yg dah pasti kita sebagai org Islam. Menipu dan rasuah sama ada dalam pemilihan parti maupun PRU adalah berdosa.

Yg tak pasti wajib bertanya. Yg susahnya ialah yg yakin sangat. Maka dengan bangganya menyokong ketua2 jahat mereka. Tak ada beza dgn org yg tak sekolah.

Lembah Tasnim said...

Salam Tok..

Kampung Man.. Salah kita juga kita terlalu bagi muka kat Cina/India sejak merdeka lagi.. dah terlajak susah nak patah balik..

Zaman Tenku orang Melayu sudah mula terasa kehilangan hak sampai jadi 13 Mei.. Zaman Tun Razak orang Melayu rasa selamat.. Zaman Dr M teruk.. Zaman Tun Abdullah pulih sikit.. Zaman Najib..?

Jadi ini natijahnya..


TQ Tok

zed-85 said...

Kampong Man,

Saya teringat komen Kampong Man pernah tinggal di UK dan diberikan taraf penduduk tetap (Permenent Residence) di UK. (Teringat juga cerita Kampong Man yang dilayan baik semasa naik keretapi di UK oleh Mat Salleh masa naik keretapi dari Scotland ke London)

Soalah saya, di UK sana, adakah seorang rakyat UK wajib mengundi satu-satu parti dan dikira menjadi pengkhianat sekiranya mengundi satu-satu parti?

Orang Kampong selalu komen dalam Bahasa Inggeris,

Is there a compulsion for any citizen to vote for any particular party?

Is there any instances in UK where citizen had been ridiculed, denounce as being ungrateful or condemned for voting any particular party?

Please be reasonable and remember that not all malay nowadays are from Kampong.

orang Cina dan India kalau mengundi PR pun, dalam PR tak ada orang melayu, dalam Pas dan PKR?

Tang mana yang seorang rakyat jadi pengkhianat kalau mengundi pambangkang?

Kejadian rasuah yang tinggi (look for the recent indices) yang menyebabkan banyak wang rakyat lesap, itu bukan khianat kepada orang melayu?

Adakah kita harus bershukur dengan tahap rasuah yang banyak di negara kita?

Dekat UK yang saudara tinggal zaman dulu ada ke duit kerajaan British untuk pertanian dan penternakkan digunakan untuk beli condominium dekat London atau Edinburgh (Teringat dulu main ski dekat Aviemore Scotland)

Kampong man said...

Salam Din Melaka,

Komen anda:

"UMNO dan mungkin kg man kena cari sebab kenapa 90% pengundi Cina masih tolak UBN."

Pembetulan sikit.Mereka tolak MCA/Gerakan yang mewakili kaum Cina dalam BN bukan UMNO/BN yang mendapat lebih kerusi parlimen dulu.MCA/Gerakan amat menurun prestasi mereka dan DAP amat menyerlah, terbaik sejak merdeka.Yang tolak UMNO dan BN adalah mereka yang mempercayai ketua pembangkang Anwar Ibrahim dan pengikut Anwarinas saperti sdra Din Melaka.Bukankah baik sekira Anwar tidak memburukan Malaysia diluar negara gitu. Barulah mendapat kepercayaan rakyat.Reconcilation?. For what ?.Lupakan.

2.Jawapan komen anda mudah dan satu Malaya sudah tahu dan berbagai analisis dan kajian telah dibuat.Antara sebab sebabnya adalah :

a.Pengundi Cina terlalu yakin PR akan menjadi kerajaan dan kerajaan yang ada di tukarkan ,kerana itu yang Anwar janjikan. Maka berlakunya "Tsunami Cina" dan blackout 505.Tak kemana juga Anwar dan PR rupanya.

b.Mereka sudah kaya dan menguasai sepenuhnya ekonomi maka tidak bergantung pada kerajaan UMNO/BN lagi sama saperti kayanya Din Melaka.

c. MCA punyai masaalah dalaman dan tidak lagi dinampak memperjuangkan hak kaum ini lagi.Mereka mahu lebih lagi dari apa yang mereka ada atas nama kesamarataan.

d.Kaum Cina terasa mereka adalah rakyat 2nd Class di negara ini.Mereka mahukan kuasa politik salepas kaya dan dominan saperti di negara model mereka Singapura. yang amat kaya.Tak percaya lihat di sekitar Kuala Lumpur purata siapa yang miliki kereta kereta mewah, banyak kondo dan segala rupa business termasok rumah urut dan perjudian antara nya.Saya percaya ramai orang melayu ingin menjadi 2nd class citizen dengan kemiskinan di kampong dan dalam bandar sekira mereka boleh kaya saperti rakan mereka ini yang mula angkuh.Salah kah sharing kekayaan negara ?.Bagi sikit BRIM pada kumpulan sasar?.

e.Mereka tidak suka kerajaan UMNO/BN yang korup dengan kroni kroni KONON tetapi lupa siapa yang betul betul korup dan pengamal tegar demi duit.Sebagai businessman saya amat tahu ini semua siapa yang mengamalkan korupsi dan siapa yang tidak dan jujur.Mereka hairan bagaimana saudagar kampong man boleh begitu berjaya lebih dari mereka.Mana mungkin Melayu boleh berbusiness tanpa politik ?.Mereka selalu bertanya pada saya. Are you a retired man?

Gentlemanly , I said "PROFESSIONAL DON'T RETIRE, THEY DIED" Catch the drift Din Melaka ?

Ada banyak lagi sebab2 tsunami cina ini berlaku Din ooii.Takut di label racis pulak bila kita memperjuangkan hak orang Melayu.Sekarang Mahathir pun sudah dilsbel racis.Saya ingin lihat sejauh mana mereka dan orang Melayu yang masih mempercayai politik DAP/PKR dan Pas pergi. Pada mereka yang membodohkan dan memburukan bangsa Melayu mereka berterusan sebab parti UMNO/BN memerintah boleh cuba LAIN KALI LAH !! tukarkan kerajaan asalkan ABU kan?.

Saya cuma mahu mereka ( kaum Cina yang 90% ) ini berterima kasih pada negara ini dengan menghormati perlembagaan, hak kuum bumiputra ,memperkasakan bahasa kebangsaan,tidak mengambil advantage atas kemiskinan kaum yang tertinggal dari segi ekonomi ,tidak korup dan yang teramat penting adalah bertolak ansur (tidak kiasu dan arrogan) dan sama sama mempertahankan keamanan dan keharmonian dengan mengormati Perlembagaan dan Rukun Negara. Boleh kan?.

@ Kepada Mukhriz cabaran anda adalah memenangi Sg Limau dulu.Dengarnya Pas terlalu yakin untuk menang lagi.Sekira di Melaka dan Johor susah banyak bagi Pas .Di Kedah dan Kelantan Pas hebat.Kempen biar berhemah bagi menghormati Tan Sr Azizan .Alfathiha baginya.

Terima kasih Dato.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Kalau tak pilih pemimpin yg bersih, jujur dan iklas, inilah padahnya.

Kalau pengawal keselamatan boleh jadi pencuri duit bank, tak tau siapa lagi yg boleh diharap.

Kalau pengawal tu tak de dokumen perjalanan dan syarikat tempat dia bekerja pulak syarikat kroni, peninglah polis jujur nak siasat.

Contoh Melayu jugak yg mati katak.

Bukahkah baru dua hari lalu Berita Harian melapurkan terdapat 30000 pengawal keselamatan haram.

Mungkin lebih lagi kot.

Apakah nak tunggu anak isteri menteri dan kerabat terbunuh baru pihak berkuasa nak serious?

Nak tanya bukankah UBN yg perintah negara?

azman said...

Assalamualaikum wbt pak Kadir..

Tertanya tanya juga dihati ini,
Siapakah gerangan Din Melaka?
Berbangsa Melayukah beliau?
Kenapakah begitu bencinya beliau kepada bangsa Melayu(yang menjadi ahli UMNO terutamanya para pemimpin).

Pepatah orang tua tua ada menyebut,
"jika ikutkan hati mati"
"jika ikutkan rasa binasa"
Din Melaka adalah contoh betapa tidak rasionalnya beliau bila mengulas & memberi pendapat,sikapnya yang prejudis &berpilih pilih terhadap isu isu yang cuba dibahaskan beliau.

Din Melaka seharusnya jujur dalam membuat teguran, kerana kebanyakkan tulisan nya penuh dengan caci & nista yang boleh dinilai sebagai sampah sahaja.

azman said...

Assalamualaikum..
Setuju dengan pak Kadir..
Biarkan mereka bersaing secara sihat untuk kebaikkan bangsa Melayu & saya percaya mereka berdua adalah pemimpin asli....

Mandela said...

BAHAYA BESAR MENANTI UMNO !

BAHANG PEMILIHAN UMNO MULA MENYEJUK. IANYA TELAH BERLALU.TERIMALAH KENYATAAN BAHAWA PERWAKILAN TELAHPUN MEMBUAT PILIHAN. BERMULA DI CAWANGAN, BAHAGIAN DAN AKHIRNYA DI PERINGKAT PUSAT.

MAKA KITAPUN MENDENGAR PELBAGAI ULASAN DAN ANALISIS DARIPADA PELBAGAI PIHAK. DARI LEMBAH PAMAH DI KAMPUNG KAMPUNG HINGGALAH KE PUNCAK MENARA GADING.

UMUM MENYEDARI YANG PALING HEBAT DIPERKATAKAN IALAH PEMILIHAN NAIB PRESIDEN KHASNYA BERKAITAN HISHAMUDDIN TUN HUSSEIN.

MARI KITA BERTANYA BEBERAPA SOALAN, DALAM PADA KITA MNGANALISIS, MENGHUJAH, MEMBUAT JUSTIFIKASI BAHKAN SAMPAI KE PERINGKAT MENGHINA DAN MEMPERLEKEH, ADAKAH DALAM MASA YANG SAMA KITA JUGA MENILAI DAN MENGANALISIS DIRI KITA SENDIRI?

ADAKAH KITA MEMPUNYAI SEBAB YANG BETUL UNTUK MENGHINA SESEORANG TOKOH, MISALNYA HISHAMUDDIN. ADAKAH KITA BERADA DALAM KEDUDUKAN ' MENGETAHUI ' MENGAPA BELIAU BEGITU ATAU BEGINI?

WAJARKAH SESEORANG DIHUKUM KERANA ' PERCAKAPAN ATAU TINDAKANNYA ' SEDANGKAN KITA TIDAK PERNAH BERTANYA MENGAPA BELIAU ' BERCAKAP DAN BERTINDAK ' BEGITU?

TIDAKKAH KERANA PERSAINGAN DALAMAN UMNO, MAKA KITA TELAH MEMBERI BEGITU BANYAK BAHAN KEPADA PEMBANGKANG KHASNYA DAP?

TIDAKKAH KERANA GHAIRAH KEPADA PEMIMPIN TERTENTU MENYEBABKAN KITA MUNGKIN MEMBUNUH PEMIMPIN KITA YANG LAIN SEDANGKAN KITA TIDAK PASTI DOSANYA ?

TIDAKKAH KITA TELAH MENGOCAK KETENANGAN DALAM PARTI DALAM TAHAP MELAMPAU SEHINGGA KITA SEBENARNYA YANG MENCIPTA RETAK ?

INILAH ANTARA PERSOALAN YANG WAJIB DITELITI OLEH SEMUA ORANG YANG ' KONONNYA ' KASIH KEPADA PARTI. JIKA KITA GAGAL BERUBAH MENJADI LEBIH TENANNG DAN RASIONAL, AKU BIMBANG UMNO AKAN LUNTUR KERANA PENDOKONGNYA YANG EMOSIONAL DAN KURANG BERHEMAH !!

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sedikit untuk sdr kg man

1. Sdr sendiri tak konsisten bila sibuk cari alasan tak masuk akal nak pertahan rekod ketua2 UMNO.

Senang sungguh sdr mencari jalan mudah dengan memindahkan kesalahan kejadian rasuah kerana orang Cina. Bukankan ketua2 UMNO yg berkuasa selama ini? Dan ini selalu ditegaskan oleh kg man yg sangat takut kalau2 Cina DAP akan kuasai pemerintahan negara jika PR menang.

2. Apa dah jadi dgn pendirian kg man yg tak suka salah org lain dgn unggkapan biasa " your cat died u blamed UMNO?

Kalau Cina jadi punca rasuah kenapa indeks rasuah di negara Cina, Hong Kong, Taiwan Dan Singapore yg diperintah Cina jauh lebih baik berbanding indeks rasuah Malaysia yg diperintah Melayu UMNO?

3. Boleh tak kg man cari isu lain nak kutuk pembangkang seain drpd menuduh Anwar memburuk2 nama negara.

Dahlahtak dpt air time di media rakyat yg dikawal ketua2 UMNO. Bila dapat air time dgn media luar kg man jadi kakak tua mengelar pemimpin pembangkang sebagai memburukkan2 nama baik negara di luar negara.

Kg man tau ke makna memburuk2 nama nrgara?

Kan lebih baik jika kg man cari kebaikan dgn meyakinkan ketua2 UMNO agar beri peluang kpd suara2 alternatif juga dapat disiarkan di media rakyat?

Sekadar nak peringat. Yg menang belum tentu layak. Yg ramai belum tentu benar.

Udah2 lah sokong yg bathil. Jadi bijak macam Tan Sri Muhammad Taib dan Dato Kadir Sheikh Fadzil. Biar lambat jangan terlepas. Dalam mencari jalan yg benar.

Wan Kamarul Ariffin Wan Ahmad said...

Dato, kedudukan Islam tercabar lagi apabila orang India mempertikaikan ibadat korban dibuat di sekolah. Tidak lama dulu orang cina menghina umat Islam berbuka dengan Bak Ku Teh.

Kita tengok kedudukan Islam tercabar selepas Umno-BN tahun 2008 iaitu selepas BN gagal dapat 2/3 majoriti parlimen. Selaras dengan itu, teknologi youtube, facebook, dll. berkembang dengan pesat.

Semasa era Mahathir memerintah boleh dikatakan tiada langsung orang mencabar kedudukan Islam era 90-an. Tetapi internet baru mula berkembang waktu itu.

Apakah kedudukan Islam tercabar disebabkan Umno-BN gagal mendapat 2/3 majoriti parlimen atau disebabkan kemajuan teknologi semasa di Malaysia?

Kampong man said...

Salam sdra Zed 85,

1.Nowhere in my comment here that I have ever said those who vote for PR are pengkhianat.Far from it.

2.Everyone is free to be associated with any party of his choice.No big deal.I choose to be with UMNO/BN ,the winner dahulu, kini dan selamanya, insyaallah .Tak salahkan ?.

3.Personally I have NEVER practise corruption in my life.Neither I give nor I take any rasuah so far.That level of high ethics in my O&G business that I know for many of us actually.

4.This cow thingy, Althantuya, Corruptions, Cronism,pengundi hantu Bangla , submarine, and many more are games and perceptions played thousand times in the media and yet many are unproven and mere rhetorics.PR still fail taking over Putrajaya simply because they are just not good enough surely.Agree ?.

5.On corruptions me and my good wifey are both professionals in our own fields ,me in my O&G and her in the Architecture you see.The like of collegue Hajeedar in Bangsar. He designed that Bangsar mosque those days.We led a simple low profile life and choose to give more back to society now as much we can.In short, we don't need politics to 'arrive' there. So much bragging ehh..but I am still a proud kampong man from Melaka. Forever grateful to BN gomen for peaceful Malaysia unlike that disgruntle bloke bro Din Melaka.Not many believe him so was that naieve looes74. Anyway.

6.Now, how can kampong man be so cruel and undemocratic to PR voters and accuse them as 'Penghianat' ?. Salah tafsiran tu Zed.


7.This time I won't consult my kampong bomoh for Sungai Besar result.BN has a fighting chance with difficulty though .It will not have any impact on Kedah BN gomen. Ssshh...But don't you think Mukhriz should perform well first as Kedah MB before offering himself for the VP positions?.He is a good man with potentials given the time.

Heard of this malay traditional song wording

"Dari Melaka pergi ke Pahang
Singgah di Johor beli berangan....."

No wonder Johor, Pahang and Melaka go for that man Hishammudin instead of Mukhriz.!!
Just kidding.Cheers buddy Zed.



Penyokong Perkasa said...

Din Melaka,

Pegawai keselamatan curi duit bank nak salahkan umno?.Jangan lupa salahkan umno dengan kejadian tanah runtuh di Ringlet Cameron Highland semalam ya. He..he..
Kau tetap kelakar macam badut Din .Berpada padalah kutuk umno tu Din.

berasiam said...

Salam Datuk AKJ

Pemilihan UMNO yang baru berlalu, PRK Sungai Limau yang bakal menjelang. Kedua-duanya melibatkan Mukhriz sebagai watak utama.

Untuk memenangi Kedah daripada PAS dalam PRU-13, PM membuat pengumuman awal melantik Mukhriz sebagai MB jika BN menang. Hasilnya, Mukhriz pun disokong oleh pengundi Ayer Hitam, Kedah pun kembali kepada BN.

Apabila pertandingan Naib Presiden UMNO, arahan dikeluarkan kepada semua sayap supaya memastikan pemegang jawatan dikekalkan. Selang beberapa hari Presiden dipetik sebagai berkata beliau tidak campur tangan dalam perkara itu. Nak bohong kat sapa tu agaknya.

Mukhriz belum menggunakan sepenuh kekuatan dan pengaruhnya namun mampu meraih undi 93 Bahagian UMNO. 93 Bahagian yang mengundi Mukhriz pasti akan dilabel sebagai pemberontak kerana tidak mematuhi arahan atasan. Semasa Mukhriz menemui perwakilan di Putrajaya, tiada seorang Ketua Bahagian pun yang menunjukkan muka. Namun perwakilan di beberapa Bahagian di Selangor tetap mengundi Mukhriz. Tidak sepertimana perwakilan Pahang dan Johor yang hanya menyokong dalam hati tetapi tangan seolah terikat untuk menulis 1,2 3. Bolehkah dikatakan orang Pahang dan Johor tidak boleh membilang lebih daripada 3.....?

Bagaimana Zahid menang undi tertinggi yang jauh mengatasi yang lain. Mungkin Badan Perhubungan UMNO Selangor tahu jawapannya.

Rembau pun undi Mukhriz???

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sdr Azman

Din Melaka adalah seorang Melayu beragama Islam yg sedikit sebanyak faham perintah Allah yg wajibkan hambanya membuat kebaikan dan menolak kejahatan.

Secara kebetulan komen yg kena batang hidung ketua2 UMNO tu kerana mereka sangat jauh dari menurut perintah Allah malah ada kala seolah2 memperolok perintah Allah.

Saya berharap sdr Azman tak ternasuk golongan ketua2 UMNO atau yg menjadi orang kanan mereka yg majoriti asyik mengintai2 peluang membuat kekayaan atas kepayahan rakyat.

Kalau sdr tak dpt cari contoh spesifik yg saya maksudkan, teruk sangatlah nasib sebangsa dan seagama dgn Din Melaka.

Ada juga yg berkhidmat nampak baik. Tapi dibelakang kebas harta rakyat kebas jugak. Contoh orang buat masjid dia buat masjid. Tapi dia kos buat masjid 2 kali lebih mahal drpd sepatutnya.

Kalau menurut sdr Azman ketua2 UMNO spt ini hendaklah dikira baik, good luck. Dah songsang sangat kaedah pemahaman sdr Azman.

Sedih sungguh Din Melaka. Kerana nampak gayanya ketua2 UMNO semakin berjaya. Rakyat semakin kurang cerdiik.

Jangan cuba putar belit. Din Melaka tak benci ahli UMNO. Tapi kesian

sdr Azman bagainana?

looes74 said...

Zed,
Aik! Ni bagaikan berita bagi saya. Setahu saya nak jadi Penduduk tetap di UK, kenna tinggal berterusan selama 8 tahun. Apa pasal, ni kampung man cakap tentang malai-sia (ni orang indon terutamanya orang2 jawa macam Zahid cakap punya)
Tak tau la apa tu pengkhianat? Yang saya tau Madhater panggil orang2 terutama meelayu & melayu mengmampuskan pak lah. Pergi tanya ni village idiot (Kenna tengok monty python sketch).....Judas, sorry Traitor kah. Ataupun macam Enoch Powell pernah kata.....Judas is paid! Jusdas is paid.....I am making a sacrifice......Macam Madhater making a sacrifice bersama2 dengan Perkasa.

Zed,
Siapa tu Enoch Powell? Tanyalah Kadir Jasin. Enoch Powell bagaikan Inrahim Ali versi UK. Cis! This is damn insulting to Enoch Powell. Ibrahim Ali ni memang seorang yang takdak cojones punya. Enoch ada.
Enoch made a speech called river of blood. This is the youtube link. In Malaysia, such speech may have provoked racial riots. Though the speech is intended to blacks but I believe it's meant for anything but white including the village idiots by the name of Kampung man.

https://www.youtube.com/watch?v=EB-wguopzck

Ni monty python's depiction of a village idiot

https://www.youtube.com/watch?v=jF-CkMpQtlY

Zed,
Kalau actor tu boleh jadi pensyarah, kampung man boleh jadi prefessor. 10000 pounds in 1970s is equivalent to 50K pounds nowadays.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

ha ha he he. jokes of the dah.

kg man sebagai orang professional tak terlibat rasuah. Bagus betul.

tapi tak komen apa2 pun pd kerajaan dan ketua2 UMNO yg tiriskan harta rakyat.

pendengaran dan penglihatan terpilih2 namanya.

kenapa Anwar yg tak pernah terpalit dgn rasuah, kg man macam benci sangat.?

nak juga belajar . tapi hati kecil tak boleh terima cara kg man.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Khusus untuk sdr penyokong perkasa.

Dengan penduduk yg menyamai jumlah penduduk Malaysia, pemimpin kerajaan Australia dah lama membawa rakyatnya mencapai tahap negara maju lagi makmur kehidupan rakyatnya.

Struktur gaji termasuk gaji tukang anggkut sampah lebih tinggi dan adil hingga tak banyak beza dgn white collar job.

Gaji yg tinggi ternasuk yg dikecaoi pekerja kelas rendah cukup untuk menampung keperluan asasi spt makan minum, rumah dan kereta.

Hospital kerajaan mengalahkan sesetengah hospital swasta kita. Pelajaran percuma dgn kemudahan kelas dunia. Purata murid satu kelas tak lebih 30 orang. Sekolah satu sesi saja.

Walaupun umur bersara wajip 65 tahun, kadar pengganguran hampir tiada.

Yg buat bangunan, yg kerja kilang, yg kerja ladang, yg jadi jaga, yg jadi pelayan kedai atau hotel, bukan mat indon, bangla, india atau myanmar tapi mat saleh atau penduduk tetap.

Rumah2 di sana tak perlu pakai grille sebab selamat.

Menurut indeks keselesaan hidup, Australia merupakan negara nombor satu paling disukai untuk didiami di dunia.

Kalau ketua2 UMNO boleh tiru Australia; adalah asas untuk sokong atau puji mereka.

Apa pendapat sdr penyokong perkasa.?

Btw sebanyak2 pemimpin Melayu termasuk UMNO, selain Brahin Ali dah takde org lain ke. Tak de class langsunglah sdr ni

Bersambung

looes74 said...

Din Melaka,
Ni Village Idiot maaf Kampung Man ingat semua bukan rang melayu cakap macam Ah chong & ramasamy. Dia ni tak tau orang2 bukan melayu lebih fasih dalam bahasa melayu. Sampai seorang taiwan menyanyi lagu lebih merdu daripada Norhaliza. Shah Roth Khan boleh dapat datuk bila teresa teng dapat tan sri hahahaha.
c'est le semaine/weekend.

https://www.youtube.com/watch?v=UCDAdaF-qow

https://www.youtube.com/watch?v=urNaNk4DFUM

Guys & Gals,
Mana nak pilih di antara dua

https://www.youtube.com/watch?v=3jM8_94bk-w

Kampong man said...

Dear Looes 74,

1.I have no problem with bad name calling but you should not sound too desperate by using bad words as "Mampus" and "idiots" and "Madhaters".Tak baik bro.If you are not a muslim i understand.You are what you write actually.e.g
Your comment here in the Scribe of Wed Oct 16 article per below:

"looes746:17 PM
Allah Akbar.....Mukriz is KAPUT! "

Don't sound right here tambi ! Salah sebutan tu.he..he..Sheer stupidity Jebatmustdie said but not me ok.Lupakan sajalah.

2.In the early 70s a British PR was easy to secure.As long as you were under some kind of employment a PR (Not Pakatan Rakyat lah!) was an automatic without the need for an application.Having worked most summers and winters during uni breaks and holidays one automatically qualify for a PR.This we both secured. Requirement changes as time changes.A lot tighter now I was told.

3.Hope that clarifies on the PR issues.

Thank you.

Zed-85 said...

Sallam Kampong Man,


Your comment,

1.Nowhere in my comment here that I have ever said those who vote for PR are pengkhianat.Far from it.

My comment,

Of course you did.

We are aware that racial politics is heighten now because UMNO is threaten. Unlike before, there is a two party system now and UMNO have to play the racial card in order stay relevant.

Unlike the folks from the Kampong, people from the bandar can see the drama's that is been played.

We can relate this to the recent UMNO elections, the candidate were contesting who can be more racist.

All this talk about the chinese and Indian in UMNO, what about the Malays. UMNO was created by Dato' Onn to help the Malay not to condemn the other races.

About "Dulu, kini dan Selamnya". I am not so sure mate....., I mean nothing can last forever.

Belanjawan 2014 dah keluar,

Janji Ditepati.

Sallam

Kampong man said...

Sdra Din Melaka,

Komen anda:
"kenapa Anwar yg tak pernah terpalit dgn rasuah, kg man macam benci sangat.?"

1.Saya tidak mudah benci pada manusia. Berpandukan pada fakta ramai yang tidak mahukan Sdra Anwar memegang jawatan PM atas sebab sebab pribadi beliau yang tidak baik dipanjangkan dan juga termasoklah penyakit rasuah.

2.Sekira sdra ada mada sila google "Anwar rasuah".Ada banyak cerita disana dan tidak perlulah saya membesarkanya di forum ini..

Blog "Aidc" juga terdapat berbagai fakta lain yang terlalu amat peribadi tentang Anwar.Saya harap mereka semuanya salah.

3.Pada saya Anwar sudah tidak relevan lagi.Bukan sahaja dari hujahan ramai kawan baik lama beliau saperti sdra Ezam dan sdra Zulkifli Nordin malah mereka didalam pakatan juga mula meraguinya.Dalam isu kalimah Allah beliau bersekongkol dengan Lim Guan Eng/DAP demi mengambil hati pengundi christian.

Kesimpulan nya ada banyak bukti telah dipamerkan dalam isu salahlaku, salah guna kuasa, kronisma, nepotisma dan berbagai lagi.

Anwar was almost there to take the helm as our PM and Tun had groomed him well to be one.Sayang,he blew it.Ketetapan Allah Anwar was SACKED.We then had REFORMASI and saya melihat perhimpunan ini kerana kami berjiran di kawasan Sri Perdana Bukit Persekutuan.He could have made it Sdra Din Melaka but....the rest time will tell.

4.Dalam buku Tun 'A Doctor In The House' Tun ada berkata kurang lebih begini

"...I may have many mistakes in my tenure as a PM, sacking Anwar is NOT one of it".

I rest my case.Kita semua tidak perlu percaya. Kita cuma mampu melihat dan membuat teguran kecil sahaja.Siapalah kita yang kerdil ini jika mahu dibandingkan dengan sdra Anwar?.Maaf segala kesalahan dan kekasaran. Wallahwualam .

Othman Baba said...

Persimpangan jalan yang dilewati diharap dapat membuktikan betapa transformasi mengisi harapan terhadap perubahan politik yang saterusnya akan merubah kaedah dan falasah pengurusan negarabangsa khususnya yang berkaitan isu kaum Melayu dan peribumi lain amnya kini telah berlalu. Harapan golongan muda dan progressif dan mereka yang pragmatik untuk melihat perubahan pendekatan kapada yang lebih terbuka serta berasaskan hujjah kewajaran dan bukan berasaskan emosi dan perkauman yang sempit yang membawa bersamanya harapan jangka panjang kini terbantut. Transformasi dan pengharan kini tidak seiringan.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Minta izin Dato

Buat renungan kg man

1. memang pandai Mahathir bila dia kata Melalu mudah lupa. Sekarang kg man mengesahkan kata2 Mahathir. Lupa. Pelupa atau buat2 lupa. Pokoknya lupa.

Bukankah kg man bukan main hebat buat kesimppulan Anwar sebagai peliwat dalam beberapa paparan yg lalu? Sekarang kg man dakwa tak mudah benci Anwar.

2. kalau nak kuatkan hujah dgn beri dalil Quran dan Hadis kan cantik. Atau paling tidak quote lah pendapat ulamak2 tetsohor. Atau quote hujah hakim yg yakim Anwar bersalah dalam kes kiwat maupun rasuah.

Dalam mengutuk Anwar, kg man setakat quote kenyataan musuh beliau spt Mahathir dan beberapa kerat atau keparat yg berjuang untuk diri sendiri.

3. kg man selalu brag orang bersih rasuah dan professional. Tak kan tak boleh guna otak sendiri dalam menganalisa sesuatu isu terutama yg melibatkan harga diri pemimpin spt Anwar. Boleh berdosa besar tu.

Takkan lah kg man nak letak diri low klass spt sesetengah org tak sekolah yg punyai standard answer spt: mana engkau tau Anwar meliwst? Aku taulah sebab Mahathir kata begitu. Lagi pun tv dan Utusan pun kata begitu!.

4. Selain suka bragging kg man selalu sebut nama konon kenal org itu dan ini. Seolah2 menyebut nama2 berkenaan boleh menguatkan apa2 hujah.

Berdasarkan pengalaman saya org yg asyik sebut kenal org itu ini adalah org yg tak punya keyakinan diri.

5. Sdr kg man seharusnya sebagai graduan UK menangis bila mengenang kenapa ketua2 UMNO yg juga ramai lulusan UK tak mau berintegriti macam pemimpin di sana.

Maaf kalau ter over

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

minta izin sambung pasal bumi Australia.

1. Pasukan polis mereka bergaji besar. Tepilih drpd yg terbaik. Tak rasuah dan bebas drpd pengaruh pemimpin politik termasuk perdana menteri.

mereka tak kenal menteri atau anak mereka dalam menguatkuasakan undang2.

mereka tak pukul org yg berdemo walaupun otg tu ahli parti pembangkang. Tiada undang2 di sana yg perlukan izin polis sebelum boleh berdemo. Polis hanya campur tangan jika demo mrnjadi ganas.

Best kan kalau polis Malaysia macam polis Australia.

2. kalau kita ke pejabat kerajaan pulak sangat cekap. Kaunter imigresen tak beratur panjang. Kita dilayan dgn muka manis, peramah tapi tegas.

Kalau ada pelancung yg overstay akan di kejar sampai lubang cacing

Kalau ada pelancung yg salah guna visa pelancung dgn bekerja atau buat bisnis akan diusir serta merta.

Pelajar asing yg tak datang kelas melebihi beberapa kali akan ditamatkan visa mereka dan diiringi ke lapangan terbang untuk diusir.

Bandingkan imigresen Australia dgn Makaysia buat malu anak negeri je.

Pokoknya ketua2 politik sana tak campor tangan soal penguatkuasaan undang2

Jadi polis , imigresen dan kakitangan awam sana tak jadi anjing kerajaan macam.......

Kalau cerita di atas dapat laksana di Malaysia, adslah satu lagi poin untuk Dim Melaka sokong ketua2 UMNO.

Bersambung.

Kampong man said...

Salam Din Melaka,

1.Cerita bumi Australia yang sdra cerita itu ada kebenarannya walupun mereka realitinya adalah berketurunan convicts dari UK mengikut sejarah.Yang baik kita buat teladan.
Bagus.

2.Mereka didalam UMNO/PKR/Pas juga DAP/MCA dan parti lain semuanya punyai masaalah tersendiri dan juga ada kebaikan mereka .Tidak unik maasalah hanya pada UMNO sahaja.

3.Astaqrafirullah,Polis , immegresen dan kakitangan awam anjing kerajaan?.Ini satu tuduhan serkap jarang sdra Din oii.Mohon Allah perbetulkan kecacatan dalaman hati dan jiwa sdra jika ada.Tidak perlu salahkan mereka.Rata rata mereka mencari rezeki halal untuk keluarga dan kakitangan kerajaan ramai yang beretika dan BEBAS memilih ideologi politik tanpa halangan setahu saya. Awas dengan 'Sweepung Statement' ya.

3.Kakitangan kerajaan kita di bendung dengan etika kerja yang tinggi.Rata rata kebanyakan mereka jujur, memahami tugas mereka dan takut pada tuhan mereka. kebanyakan adalah berugama Islam dan dari kaum Melayu yang melihat pekerjaan satu ibadah.Tak perlu puji kakitangan kerajaan Australia melambung dan memburukan kakitangan kerajaan kita.Ramai yang baik dan hanya segelintir yang tidak kerana mereka juga manusia punysi kelemahan.

4.Din Melaka pernah kerja di Australia kah?.Dari penulisan dan cara berfikir tidak nampak Din pernah.Sesekali nak juga baca komen sdra Din dan ber'articulate' dalam bahasa London.He..he..

5.Kami pernah belajar dan bekerja di UK as a professional requirement.Tidak kurang tujuh tahun kami disana each.Jangan lupa Imperial College , London adalah antara universiti terbaik didunia tahu.

6.Sdra Din Melaka , I am full of praise kepada rakan rakan kenalan sekolah, kolej, universiti dan professional yang berjaya hasil peluang yang diberi kerajaan bagi merapatkan jurang antara kaum tenaga professional Melayu ketika itu melanjutkan pelajaran didalam dan diluar negera.Saya berjaya mengikuti kursus Chemical Engineering kerana UM tidak punyai kursus ini.Pada ketika itu hanya UM sahaja yang conduct engineering degree courses.Di UKM , tempat Din belajar tidak ada.UKM establish dalam tahun 1970.Penuntut melayu di engineering faculty (Just about the only university then) boleh dibilang dengan dua tangan.Dengarnya terdapat berbagai DISCRIMINATION dan adalah slaughter house bagi penuntut melayu.Ketika itu hanya saorang Professor sahaja di Malaya ini , ia itu Prof Engku Aziz.Sekarang berbeza.Semoga Allah memberi kesihatan yang baik bagi Pak Ungku.Ameen..My highest respect for the man. He would jog daily in the morning around UM campus and i saw because I was at UM for five months before admission to UK university then.You were still in tadika perhaps.

7.Glad to see my housemates sdra Prof Dr Wan Abu Bakar have been many times Dean of Faculty Eng UM so was Sdra Hashim Yaakob once a UM Vice Chancellor and many more Malay professionals like Sdra Hajeeder who together with my Architect wife are both Members of Lembaga Arkitek Malaysia for many teen years.Responsible for the highest authority of the profession before you can have an 'Ar' in your name and practice .We have our professional ethics and we are not politicians.Tidak perlu berasa cemburu atas rezeki dan kejayaan bangsa mu.Buang itu semua .Niat mahu betul.

Awas dengan VIRUS NIFAQ (Surah Al Munafikun) dan jangan mudah menghukum. Wallahwualam.

Penyokong Perkasa said...

Tumpang lalu Tok,

Apabila mereka berbicara tidak ada yang baik yang diluahkan hanya keburukan pemerintah. Pandangan saya tidak perlu kg man melayan mereka saperti Tuan Din Melaka ini kerana ketaksuban sasaorang pada Anuar tidak mudah diubah. Teruskan penulisan yang positif untuk bangsa dan agama.W'salam.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. di Australia bekas banduan pun boleh jadikan negara mereka maju dan berjaya.

Agaknya negara boleh land diketuai oleh keturunan lanun kot.

sebab tu lah yg jahat jugak di pertahan.

2. sejak bila pulak Din Melaka iri atau dengki dgn Melayu yg berjaya secara halal.

Tapi Din Melaka geram dgn Melayu yg kaya kerana cara2 tak bersih.

Sebagai contoh, kalau kg man kaji kualiti binaan kampus UIA dgn UM, USM dan UKM tentulah yg lama 2 tu jauh lebih baik..

Bila ketua2 UMNO betpakat dgn kontrektor dalam projek turnkey yg mahal dan membelakangkan akitek dan engineer kerajaan di JKR itulah jadinya.

Orang bodoh pun tau sistem turnkey menjadikan akitek dan jurutera professional dgn kontrektor kroni
ibarat durian dgn mentimun.

Bagaimanakah mereka2 yg bertanggungjawab tu nak jawab pd pembayar cukai di akhirat nanti.

Itu baru satu contoh. Perlukah Din Melaka senarai contoh lain untuk mengembirakan hati kg man

Din Melaka sayang dgn Melayu yg bersih.

kg man jangan putar belit.

3. ada bahaya sebut syat2 Quran macam perli org lain munafik. Takut2 kena batang hidung sendiri.

4. kalau kg man nak bicara soal planet perlukan kg man pergi ke sana2. Apa punya soalan berkenaan hubungan Din Melaka dgn komennya terhadap Australia.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Walaupun Din Melaka hanya minat Mahathir waktu dia berlakon berjiwa Melayu semasa kutuk Tunku Abdul Rahman mengakibatkan bekiau dibuang sebagai ahli UMNO, kenyataan Mahathir hari ni boleh sejukkan sedikit hati Din Melaka.

Mahathir dakwa dalam pemilihan UMNO baru2 ni, calun yg tak layak , telah menang gara2 beri rasuah.

Nah. SPRM nak tunggu apa lagi. Siasatlah. Yg berbunyi tu bukan Anwar atau Hadi Awang, tapi bekas pemimpin agong UMNO.

Kenyataan Mahathir jelas bercanggah dgn pendapst Najib yg yakin pemilihan jaki ni bersih ibarat air salji.

Siapa yg betul?

Tapi sorry Mahathir. Anda hanya betul waktu anda jadi presiden UMNO.

Tanyalah pengarang UTUSAN dan BERITA HARIAN atau NAZRI siapa yg betul. Tak mungkin mantan presiden betul.

Dah jadi budaya UMNO . Jasa mu dikenang hanya pd bibir yg manis sahaja.

Tapi mana tau kalau2 org kampung.
berani berbeza pendapat! dgn Najib

Bagi Din Melaka pulak, macamlah pemilihan zaman Mahathir, bebas rasuah.

mohd ekhsan said...

Rasuah kalau minta, kita tak bagi, takkan jd rasuah. Kalau minta kta bagi, bru jadi. Its all start from diri sendiri.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).