Friday, March 07, 2014

Appeal Court Finds Anwar Guilty


A Kadir Jasin

[Anonymous Comments will not be published]

UPDATE, March 8 - THE Opposition Leader, Anwar Ibrahim, had his day in court. Backed by some of the most celebrated and feared lawyers in the country he fought to keep the High Court not guilty verdict in the so-called sodomy 2 case intact.

His defence needed only to create a reasonable doubt on the prosecution’s case. After all, they had won in the first round at the High Court.

But they failed to convince the Appeal Court bench of three judges. They should be courageous enough to take responsibility for the failure to keep their client out of jail.

Now that Anwar had been found guilty and sentenced to a five-year prison term, they should reflect on the integrity of their argument as they prepare to appeal to the Federal Court.

As expected, Anwar's backers at home abroad rejected the verdict and continued to raise the spectre of political conspiracy. On trial was not political conspiracy.

The fact that the victim was his aide when the crime was perpetrated is immaterial to them. His right was not their concern.

The US State Department’s reaction is typical of its bias and disregard for the sovereignty of other countries.

To it, justice is done and the judicial system of a foreign country is credible if only the verdict is in favour of its ally.

And in Malaysia, Anwar has always been a US ally. The victim’s justice is unimportant to the State Department. Still there are many people in Malaysia, including some members of the government, who look up to the US as saviour.

What Happens Now To Reconciliation?

IF there indeed is a reconciliation talk involving Anwar in progress, would his forced departure from the political scene affect this highly commendable effort?

Hopefully others in the PKR and the opposition are capable to carrying on this effort. Hopefully Umno, on its part, will not step back simply because Anwar is no longer a bother.

It’s a mistake to assume that this is the end of Anwar. Already plans are afoot to capitalise on his jailing to revive the Reformasi Movement. The first Reformasi was held in1998 – more than 15 years ago.

The original followers of the Reformasi are getting older. Some have become jaded and left. After failing to wrest power, Anwar is losing his shine.

To keep his legacy alive and the PKR relevant, a new generation of Reformasi activists is needed. So those hoping to see Anwar rotting in jail should think twice. That was what many in Umno thought when he was shuttled to prison the last time in 1999.

UPDATE - THE Appeal Court sentenced Anwar to a five-year jail term. Stay of execution allowed. 

ORIGINAL POST

ANWAR Ibrahim was found guilty by the Appeal Court of sodomising his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan - (The Star SMS Service).

Datuk Seri Anwar Ibrahim is looking at a long jail sentence after the Court of Appeal found him guilty of sodomising his former aide six years ago.

here was an uproar in the courtroom when the verdict was read out, overturning the High Court's earlier decision to acquit him for sodomy.

It was a unanimous decision.

Judge Datuk Balia Yusof Wahi, who is leading a three-man bench, has yet to pass sentence, which is a jail term of up to 20 years.

With this verdict, Anwar's political career looks to have ended. He will be disqualified from all his political positions and will not be the PKR candidate in the Kajang by-election to be held later this month - (The Malaysian Insider).

Malaysian court convicts opposition leader Anwar Ibrahim of Sodomy – (Reuters).

31 comments:

latif4448 said...

Is funnies justice even small kids knows

azhar said...

salam

pengajaran untuk semua.

jangan buat kerja keji dan terkutuk lagi laknati Allah keatas pekerja kita atau sesiapa pun.

Timbangtara said...

Salam Tok..

Apakah yang akan berlaku selepas ini.. akan redakah suasana..

ab said...

Salam Dato,



Pandai buat,pandai la tanggung..kena juga dia ni akhirnya.


Betui ka dah habis `cerita' dia ni dato?..atawa ada sequel lagi macam dulu juga.


Itu kapai sinky punya loyar tak pi dalam sekali ka?.


It is very interesting if dua dua tu berjiran kat jail, tak gitu dato?.




Now kajang prk ni dah nak jadi
kejang prk pulak ni..kajang for satey or kajang for jail?




Walaupun negara ini kecil,tetapi NAFSU ahli politik disini mengalah size benua antartika!.



Abu Bakar Ab Rahman

abg sam said...

Salam Datuk
Begitulah Hikayat Hang Jebat moden.....biarpun ia pahit untuk diterima tetapi akan menjadi Sejarah Besar untuk generasi akan datang. Saya berpendapat episod Hang Jebat ini akan berubah menjelang PRU14 menjadi Hikayat Hang Tuah. Sama2 kita tunggu kalau panjang umur dan murah rezeki.

Urang Awak said...

Setelah lebih 16 tahun berusaha
Akhirnya UMNO berjaya jua
Anwar dianggap sangat bahaya
kepada yang masih tak kaya2

Kini serigala sudah tiada
Musang2 berpesta bergembira
Setelah hibernate lama digua
Dendam kesumat terbalas jua

Hahaha....

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

1. Hero pada satu golongan ini 'mati' untuk kali ke-2. Akan hidupkah untuk kali ke-3?

2. Akan munculkah junior 'Tun Fatimah' mengambilalih tugas?

3. The professional dan Non Partisan jati umpama doktor yang naluri emosinya sudah dinyahkan kerana terbiasa dengan kematian pesakitnya sangat teruja untuk mengetahui fasa-fasa selepas ini.

Ong Ang said...

Tuan azhar dan saudara ab bila nak buat kenduri anwar masuk jail....buat lah cepat2 semoga kamu diberkati allah atas kepuasan kamu anwar masuk jail..

kampong lad said...

samada benda tu berlaku atau konspirasi bukan isu. dia nak jadi pm dari dulu lagi (dari abim masuk umno kerana umno saja (bukan pas)ada tiket. dia ni jenis ketegaq pait walaupun dia tahu yg dia terlepas kapal...DAH LAMA DAH! kenapa dia tak jadi pm? kerana allah taala masih sayang negara & i do not know siapa atau apa yg ada dlm malaysia.

din klang said...


Sewaktu di bebaskan dari tuduhan di Mahkamah Tinggi dulu tiada pula peminat tegar anwar yang memuji sistem kehakiman di Malaysia.

Tapi bila anwar didapati bersalah oleh 3 hakim besar mahkamah Rayuan, dengan cepat peminat tegar anwar membuat pelbagai tuduhan.

pada mereka justice hanya untuk anwar sahaja dan saiful tidak ada hak memdapatkan hak justice dia.

Tetapi yang paling penting hukuman dijatuhkan berdasarkan kepada bukti yang kukuh dan bukan sekadar perkataan retorik atas pentas ceramah.

kepada peminat pkr, apakah tanpa anwar, pkr akan KUCAR KACIR ?
jika jawapan nya ya, baik di tukar nama pkr kepada PARTI ANWAR IBRAHIM

Lahuma said...

Dato.

Ulasan Hadi lebih menyindir akan keputusan itu.
Apakah orang politik bebas dari undang-undang.
Adakah undang-undang itu hanya untuk rakyat biasa sahaja.

Itulah ulasan yang condong kepada cari simpati politik dikalangan satu kapal.

Sampai bila pun ulasan orang politik sama sekali tak akan mendidik rakyat untuk mendaulat undang-undang.

Sedangkan mereka adalah pembuat dasar-dasar yang yang ada.Kalau masuk dalam Parlimen pun lena dan makan elaun sahaja rugilah pengundi mereka.

Biasanya keadllan yang dikatakan adil dan saksama bila memihak pada kelompok sendiri.Kalau tidak memihak maka dikatakan tidak adil.

Setiap perbuatan kita baik buruk Allah dan malaikat melihat.Manusia bolehlah kita kelentong.

Buat baik berpada-pada.
Buat jahat jangan sekali.

Panas bertahun-tahun.
Hujan sehari.
Sudah cukup untuk kita.

Semoga rakyat yang waras akan terus berdoa dan memohon pada Allah agar selamatkan Agama Islam dan Bangsa Melayu serta negaranya daripada dipimpian oleh yang tidak dikehendaki Allah.

Allah Maha Ketahui segalanya.

Terima kasih Dato.

hari said...

Dato,

I feel this bad karma for our country. He did not receive a fair trial at the High Court and even now at the Court of Appeal.

Whether he has broken the law or not is no longer an issue when there is no due process...

For those who condemn him to hell, please take note that there is no minor sin nor major sin in God's eyes...

RD. said...

Salam Dato.

Jika Pak Lah tidak bebaskan Anwar dari penjara 2005, mungkin Saiful tidak menjadi mangsa. Tujuan pembebasan Anwar pun tidak jujur sama-sekali. Beliau dibebaskan untuk memalukan Dr.M. Ketika itu Dr.M kerap mengecam dan mendesak Pak Lah supaya berundur sebagai PM.

Sebenarnya saya lebih bersimpati kepada Saiful. Setelah 7 tahun dan selepas bersumpah laknat di hadapan Ka’bah, akhirnya beliau mendapat pembelaan dan 'keadilan‘ yang ditunggu-tungu. Rakyat Malaysia seharusnya berterima kasih kepada Saiful kerana sanggup megenepikan perasaan malu demi menegakkan kebenaran. Oleh kerana jasa Saiful, Negara terselamat dari mendapat bekas-banduan salah-guna kuasa dan homosexual sebagai PM.

Memang ramai ibu-bapa punyai anak lelaki 'lembut' dan di ambil kesempatan oleh manusia yang buas nafsu, tetapi oleh kerana malu, mereka tidak berani mengambil tindakan mahkamah.

Saya harap Saiful tidak membazirkan wang dengan mengadakan kenduri kesyukuran. Lebih baik dermakan wang itu pada rumah orang tua atau anak yatim saja. Lebih berkat.

jab sp said...

Ybh Dato'
Perlukah saya ketawa dalam keadaan sedih apabila menatap beberapa ulasan yang penuh keterlupaan daripada beberapa tegar umno yang buat lupa akan cerita bahawa satu suruhanjaya lingam pernah mengesahkan bahawa ada dikalangan hakim di negara ini dilantik atas kehendak politik.
Buat pekak badak dan telingakah apabila AG tidak memfail rayuan bagi kes C4 nyata lebih besar impaknya pada nama baik negara.
Ia ditambah lagi dengan kes 12 billion KPFZ yang di biarkan berlaku tanpa susulan rayuan hanya kerana Mahadhir hadir sebagai saksinya.
Apa juga cemuhan mereka,yakin saya katakan ini adalah kes mematikan langkah politik.Satu langkah dayus dan penakut.

pemerhati said...


Mahkamah rayuan telah membuat keputusan 3-0 bahawa hujah bukti yang mengaitkan Anwar adalah jelas.

Sekarang giliran anwar pula untuk menafikan bukti tersebut adalah sahih di sisi undang undang dalam mahkamah.

Jika Anwar dan para peguamnya benar benar arif tentang selok belok undang undang Malaysia, sila guna kan ruang yang di beri kan sepenuhnya bagi membukti kan anwar tidak bersalah tanpa bertangguh lagi.

Berani kerana benar, takut kerana salah

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Saiful yang mengaku telah diliwat oleh Anwar Ibrahim itu WAJIB dikenakan hukuman yang maksimum kerana tanpa kerelaannya, dia tidak mungkin dapat diliwat oleh Anwar. Sangat tidak adil hanya Anwar seorang yang dihukum.

Kalaulah benar perbuatan liwat telah berlaku, Saifullah yang memungkinkan terjadinya perbuatan liwat itu. Tanpa kerjasama dan kerelaan Saiful, mustahil Anwar mampu 'merogoliwatinya'.

Dengan kata lain, tidak berlaku perbuatan liwat antara Anwar dengan Saiful jika Saiful tidak mengingininya.

Oleh sebab kejadian liwat itu (jika benar berlaku) berlaku atas kemahuan bersama, maka Saiful juga WAJIB dijatuhi hukuman yang setimpal.

Keadilan wajib ditegakkan sesaksama mungkin. Pihak berwajib mesti memulakan proses perundangan yang membolehkan Saiful dihukum.

Wassalam. Maafkan saya. Saya ikhlas.

Arunzab said...

Has any one tried to cork a vigorously moving bottle that refuses to stay still. If by any stretch of the imagination you succeed than Anuar is guilty. If not he is innocent. Try this test and you will get the answer wether Anuar is guilty or not.

Suffian said...

saya sangat cenderung yg kita umat melayu Islam khasnya....akan dihukum bala dalam skala yg tidak pernah kita tempuh dlm 100 tahun ini.
saya betul2 tak sedap hati. Skrg kita mengalami cuaca panas yg panjang dan baru ini sejarah penerbangan awam kita mengalami kejutan....adakah anda2 semua yg bersorak gembira bila Anwar Ibrahim dihukum tersebut sangat percaya cuaca panas & pesawat kita hilang langsung tidak pernah kena mengena dengan perbuatan melamoau kita. Dgn segala keraguan yg ada saya lebih memilih utk tidak percaya Anwar bersalah dan saya salah tentang itu....daripada percaya Anwar tidak bersalah tetapi sebaliknya. Sesungguhnya kehidupan di dunia sangatlah singkat.

Anti DAP said...

In cases where Catholic prietss sodomized altar boys, choir boys, etc, who were the aggressors? Do you think the acts were consensus? The Catholic priests were convicted for the crime act, not the victims. In fact, the Vatican had paid huge sums to the victims/family. In the case of Anwar and Saiful, Saiful as we know was Anwar's coffee boy and Anwar as we also know was a political figure and a powerful man. Anwar could have used threats on Saiful if he were to refuse. Similar to the above scenario (Catholic priests), Saiful as the victim, should be compensated.

zed-85 said...

Dato'

Under the law of science and nature, it is impossible for a cat to rape a lion. A cat will not be able to muster enough energy biologically to subdue a lion.

It is impossible. Whether or not the cat swear or whether there is DNA from the cat inside the lion, it is still impossible.

Similarly, a rational and sound minded person will not believe that a person of 60 years old age with history of back problem will be able to rape a health strong man at his twenties.

Bottom line is, this had happened before and they did not believe it and that is a fact. Will the people believe it this time around?

who said it is going to be easy to change a corrupt regime.

Our prayers to the passengers on board flight MH370 and their families.

Timbangtara said...

Salam Tok..

Keputusan rayuan Saiful telah pun diketahui.. Anwar didapati bersalah.. walaupun sebelumnya mahkamah tinggi membuat keputusan sebaliknya..

Memang ada perkara pelik dan menimbulkan keraguan yang berlaku disebalik sodomy II ini.. kejujuran menjadi satu permainan dan sendaan dikalangan manusia walau pun kujujuran itu adalah satu tuntutan agama..

Lihat bapa Saiful yang membuat akuan bersumpah mengatakan Saiful Tidak diliwat tetapi beberapa hari kemudian membuat akuan bersumpah sebaliknya pula mengatakan Saiful diliwat.. dikedudukan mana sebenarnya kejujuran bapa Saiful.. tidakkah ktia menjadi ragu..

Wallahu a'lam ALLAH sahaja yang Maha mengetahui..

T kasih Tok..



Urang Awak said...

Salam Dato,

.....sambungan pantun yg diatas.
(ditujukan kepada musuh2 politik DSAI)

Kepada yang masih tak kaya2
Kita semua dah tua2 berlaka
Jangan disibuk pasal dunia
Ringgit hanya sekadar angka2 belaka

Lupakan saja segala sengketa
Cukup lah sekadar apa yang ada
Dulu kamu pun tak punya apa2
Menjadi berada hanya kebetulan saja

Bukan hanya kepada Anwar saja
Malah berdosa pada keluarganya jua
Lebihan usia cuma bonus sahaja
Sedikit lagi bakal mengadap Yang Esa

OKJ said...

Salam Dato’ A Kadir Jasin

Mahkamah rayuan dah buat keputusan. Saya malas nak komen apa-apa bagi mengelak ketidakselesaan. Cadangan saya, untuk membersihkan diri beliau, eloklah kiranya beliau bersumpah laknat kepada Allah beliau tidak melakukannya. Saiful pun dah bersumpah laknat dulu dan kita tunggu laknat daripada Allah dijatuhkan kepada siapa.

Keduanya, tak belehke Dato’ tak sebut pasal rekonsulasi tu lagi. Saya tidak bersetuju langsung dan agak menyampah dengannya (bukan dgn Dato’ atau Blog Dato’, jangan silap faham).

Takziah diucapkan kepada MAS dan waris2 yg terlibat didalam MH370. Itu adalah Qada & Qadar dari Allah dan kita mesti menerimanaya dgn ikhlas. Saya juga tersentak mendengar aircraft yg paling canggih Boeing 777 boleh hilang begitu saja. Sebabnya, bila saya naik Boeing 747 & 777, makanan sedap, ‘entertainment’nya seronok dgn lagu2 klasik & rasa confident je.

Bukan itu saje, saham MAS berkemungkinan akan terjejas nanti. Sudah tiba masanya, kita sebagai rakyat Malaysia membantu MAS. Saya cadangkan, kerajaan memberi insentif kepada kedua-dua pihak iaitu MAS & rakyat Malaysia, dimana semua warga Malaysia yg menggunakan MAS, tiket perjalanan boleh ditolak dari cukai pendapatan iaitu FR1M (fly rakyat 1 malaysia). Kalau yg berpendapatan rendah dapat BR1M, FR1M pula dikira pemberian kerajaan kpd yg berpendapatan sederhana pula. Sekian TQ.

safiai saad said...

Salam sdr Kadir.I read your blog with much interest and would like to make some observation as follows.
In any court of law ,the court have to see the relevant and admissable evidences only and other unrelated fact.
There are three componets involve in evidence to be adduced by the court.
1.Quality of evidence.
In this case the quality of evidence is centered on the DNA found in Saiful body.There was Anuar DNA found in Saiful.Even though there was two other unknown individual DNA, but the fact is Anuar DNA is one of them. The sample was contiminated, tempered as argued by the defence lawyer,but then why Anuar DNA was there.
(Reads Anuar lawyer need to explain clearly this in the Federal court.
2.Sufficiency of evidence.
Other than DNA,what other evidence can colloborate with other known evidence.Here,his present at the place and time of crime as exposed by CCTV is overhelming.His Allibi was not presented to tell the court that he was not at the place of incident. Coincedent,well let him prove it.His skin attached to Saiful finger.So the evidence is more than sufficient.
3.Link to the accused.
Are all the evidences produced so far to the court link to Anuar and no one else?.
My unsolicited advice to Anuar is please focus on the case when it appear in Federal court and not to other unrelated matters.
Yes Anuar we need change in Malaysia.Corruption,cronyism,abuses of power,freedom of speech and action.Yes we love that principle,and we think you can do the CHANGE, but we need you to CHANGE first. We do not want to have leaders who urge others to change but refuse to change himself.You are the prime minister material but even that the change must start from you.
My last comment is sincerely I think you need to strengten your defence team.bring other experts not just one in a family. thanks Kadir.

din kolot said...


Pantun lama Melayu..

Orang Daik memacu kuda
Kuda dipacu deras sekali
Buat baik berpada-pada
Buat jahat jangan sekali

Ambil bertih dari hulu,
Isi mari di dalam balang;
Bersihkan laman kita dahulu,
Baru bersihkan halaman orang.

fazillah said...

Wan Azizah is the one person who knows the truth. Poor lady.

RD. said...

My deep condolences to the families of the crew and passengers on-board MH370.

“As expected, Anwar's backers at home and abroad rejected the verdict and continued to raise the spectre of political conspiracy. On trial was not political conspiracy. The fact that the victim was his aide when the crime was perpetrated is immaterial to them. His right was not their concern.”

You’re spot-on Dato.
It’s a fact, not only Anwar, but pro-Pakatan apparatus and its NGOs are foreign funded/allied by/with the US. Even an Australian politician was known to have shown support for Bersih. The US have been supporting the opposition, not only in Malaysia but Tunisia, Libya, Egypt, Syria, Iraq, Afghanistan, Russia, Ukraine, etc.
China is very clever that they restricted Facebook and twitter. In 2011, Russia had enacted the Foreign Agent Registration Act (FARA), same as the US had had, since 1938.

That’s why I’ve always looked askance at Pakatan.

As a small vulnerable country, Malaysia have been non-aligned since the cold-war between USSR and US. This attitude have served us best. To entice our allegiance, both superpower seems to preserve good economic, political and civil relation with us.
If we care to look at the world’s conflict today, there must be foreign powers involved, mostly US and on few occasion from NATO countries. The US claimed to be the champion of democracy but seems to have kept a blind eye on undemocratic Saudi Arabia, on which it had a military base. What an irony.

The next ‘battle-ground’ for world superpower will be in the South China Seas. This time, between US and China. Of-course NATO will take-side with US and Russia with China.
China is now in the best position to exert it’s Military presence in the South China Seas, as deterrent against US intervention in this part of the world. By all means, China is closer to us than the Americans. China have a Military base in the Paracel Island, annexed just after the American withdrawal from Vietnam War, 1975, which caused animosity among Vietnamese (US ally), towards China.

While the US, they have Naval/Military base Subic Bay, Philippines, South Korea, Okinawa and many other parts of Japan. The US even have a Naval base in Sembawang, Singapore.

Malaysia has always regarded China as a good friend and look up to it, to balance the power of the Americans in the region.

If we look closely at the tension China had with Philippine, Japan, Vietnam and South Korea (through North Korea), even Taiwan: these are all allies or ‘good friends’ of US. That’s the Underlying cause to it. It’s not totally about dispute over islands or sea-bed with rich hydro-carbon deposit.
The fact is, China have never exerted any untoward determination towards any area which is claimed by a friend like Malaysia.

James Shoals is 80km away from Kuching’s shores. Yet Malaysia did not made a stern protest, even after the 3rd. landing by China’s People’s Liberation Army (PLA). Even if we did, its only to pacify angry Malaysian. (Maybe we have gave them the nod). Closing an eye towards the PLA landing is a subtle way to tell the Americans that we too, are a ‘good-friend’ of China. The American must have been astounded by our attitude.
Terumbu Layang-Layang (a part of Spratly Islands) about 300km, north-west of Kota Kinabalu is a different matter, all-together. That is why Dr.M ordered the Navy to set-up base, just 2 month after becoming PM, 1981. (and that was after initiating that ‘London Dawn Raid’ on Guthrie). Today, if not because of Tun Dr.M, we would not have legitimate claims on any part within that cluster of atolls.

Who knows, when Pakatan gets to Putrajaya, Malaysia will become a staunch ally of the US. Then things might turn ugly with China, especially on Terumbu Layang-Layang and James Shoal too.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

1.Telah beberapa 'pekan' saudara saya 'Din Melaka' tidak menunjukkan muka. Di manakah beliau? Sauadara Din Melaka, " Kalau roboh Kota Melaka, papan di Jawa kita dirikan."

2. Samada YB DSAI dapat bertanding dalam PRK Kajang atau sebaliknya, rakyat menunggu-nunggu keputusan PRK itu.

3. Andai keputusannya kelak adalah 'Status Quo' atau undi pakatan pembangkang bertambah, itu menunjukkan mantan bakal calun (DSAI) ' mati ' tetapi rohnya 'hidup'.

4. Sebaliknya, jika MCA-BN menang atau dapat mengurangkan undi pakatan pembangkang secara drastik, senario politik tanah air
akan berlaku anjakan.

5. Justeru itu, semoga semua pembahas yang mashgul atau senyum sampai ke telinga lalu membeli pisang dan membawa ke masjid kerana keputusan yang diterima oleh YB DSAI harap dapat bersabar.

6. YB DSAI ada satu persamaan dengan bekas mentor beliau, Tun Dr Mahathir. Tenaga dua orang manusia ini tidak dimakan usia. Tun Dr Mahathir di usia lanjut masih bertenaga dan gagah. Bayangkan apa yang boleh dilakukan oleh YB DSAI yang jauh lebih muda dari Tun Mahathir jika beliau dipanjangkan usia seperti bekas mentornya.

7. Sebagai orang yang beragama, kita mengharapkan akan berlaku juga 'rekonsiliasi'akhirnya di kalangan pemain politik sebangsa pada masa-masa mendatang.

Terima kasih.

din kajang said...

Din Melaka aka PENGUNDI AMPANG aka timbang tara...

bayangan yang sama tapi lain ...

din melaka, jangan lah malu malu nak tulis komen dan tak perlu menyamar guna nama pengundi ampang pulak

msh said...

Salam Dato.

Takziah pd ahli keluarga nahas pesawat MH370.
"Prayers to all passengers...
May Allah Bless all of them"

Ini adalah kehendak dan ketentuan Illahi belaka.

Demikian juga dgn hukuman penjara 5 tahun pd AI...adalah kehendak Illahi juga.

Apa pun...sy kira takdir yg terjadi pd AI ini.....adalah yg terbaik untuk semua rakyat.....khusus nya org Melayu.

Memang tempat dia dipenjara pun.

"Orng ini berpenyakit"....kata Daim.
"Dia banyak membuat kachau pd Negara".....kata Karpal Singh.
"Dia Aljuburi"......kata Sabu dulu dulu..
"Sy terpaksa buang dia.....kerana salah laku".....kata Tun M...perihal kes liwat dia dulu (dan memang didpti bersalah kerana meliwat bekas pemandu Wan Azizah).
"Dia kuat bohong dan penuh dgn sandiwara dan fitnah".....kata Zahrin....Nalla Karupan....Zul Nordin...Chandra....Zaid Ibrahim...dan ramai lagi..

Sikap ini memang jelas dilihat....dan tanpa segan silu...atau rasa bersalah satelah beliau dibuktikan memutar belit kes2 saperti..
#pengundi hantu...40 ribu Bangla
#'black out"....dihari prngundian.
#dakwat hitam..
#peti undi palsu...

Kini kita lihat....Saban kali beliau memperkatakan yg ..."Khalid is the best. .honest and transparent MB that Selangor ever had"......tapi disebabkan polimik dalaman antara Azmin dan Khalid......jadi Khalid 'MESTI DIBUANG'...dan digantikan.....olih beliau sendiri......sy sungguh dia pada Azmin hingga kepentingan Rakyat Selangor dan Negara jatuh nombor 2....dan kemulut atau agenda politik diri dan rakan taulan menjadi nombor 1 pula...

Betulkah org ini 'PM material'?
Saperti yg selalu diperkatakan olih pengikut tegar dari PKR dan dari DAP.
Isterinya nya pula berkata...dia adalah insan "God Sent".

Bagi sy....buat lawak bolihlah..
Selalunya org yg pandai atau terlampau pandai bercakap atau berpidato ini kerap kali 'kurang berkebolihan' berkerja.....dlm dunia korperat pun lebih kurang jugalah...

Tong kosong.....selalu bergema tapi.....hampeh.


Bagi sy...memang kena lah dgn tempat yg dipilih untuk bertanding...Kajang.
Tapi berkesudahan sebagai Banduan dan bukan Wakil Rakyat..

Syukur Alhamfullilah..

Ketentuan Illahi belaku.....

Terima kasih

Lahuma said...

Dato.

Isu semasa MH730.
Marilah kita pakat-pakat fikir sejenak.
Macamana dua orang pemegang paspot orang lain(paslu) boleh bolos.

Zahid kena turun padang dan tidor dipadang.

Terima kasih Dato.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).