Wednesday, March 12, 2014

MH370 Disappears, Our Inaptitude Appears­­­­­

A Kadir Jasin

[Anonymous Comments will not be published]

ONE of the most disturbing bit of information (or hea rsay) about the missing MAS Boeing 777 operating as MH370 is that it turned back over the South China Sea.

The Star newspaper on March 9 reported:

“SEPANG: The RMAF confirmed the possibility that flight MH370 performed an air turn back.

This was according to a recording captured on the military radar, said RMAF chief General Tan Sri Rozali Daud.” (Read more here)

Did it turn back or not? Yes or no, the search and rescue  (SAR) operations have been expanded to the northern end of the Straits of Malacca.

While the multinational SAR teams are scouring the South China Sea and beyond for the ill-fated jetliner, let us ask the following questions.

1. Is it not customary for a civil aircraft leaving the airspace of one country to inform the air traffic controllers of that country and, if the flight crew are nice people, to say thank you?

2. They would then change their radio frequency to the air traffic controller of the territory they are entering. Did the Captain or First Officer of MH370 say thank you and goodbye to the Malaysian air traffic controllers? Or they just disappeared.They did, according to a Sinar Harian report quoted by Malaysiakini (Read here).

3. Is the responsibility of the RMAF to monitor our airspace 24 hours a day, seven days a week?

4. Is it not the responsibility of the RMAF to identify every aircraft – military and civilian – entering and leaving our airspace 24 hours a day, seven days a week?

5. Is it not the responsibility of the RMAF to investigate any anomaly detected on its radar, including scrambling its fighters to intercept an aircraft that does not identify itself?

6. Have we not be told and assured that our air defence system is world class and is impeccable?

7. So did the RMAF radar detect or not detect flight MH370 as it flew in the Malaysian airspace towards Vietnam in the early hour of March 8?

My contention is, what the RMAF saw or did not see that morning is crucial in determining what had happened to flight MH370 while it was in the Malaysian airspace.

Let me be the devil’s advocate – rude and crude – and ask, who is telling the truth, who is not telling half truth and who is lying through the teeth?

We can’t wait until MH370 is found or never found before we seek the truth about the integrity our air defence system and the preparedness of our aviation, defence and security agencies.

Our prayers, hopes and deep sympathy aside, but we must also be realistic that with each passing day, the chances of locating the ill-fated jetliner are becoming less promising.

The conflicting reports, statements and arguments on live TV among the national and international agencies involved in the SAR do not help to calm nerves and build confidence.

Medium Is The Message

In the communication, public relations and propaganda, medium is in itself the message – quoting Marshall McLuhan.

If the medium is credible, the message it carries will also be credible. To be credible, it must be presented in a clear, thoughtful and considered manner. It must be consistent and coherent.

I leave it to the public to judge as all the press conferences were telecast live without editing - good English, bad English, crisp Bahasa, atrocious Bahasa, impeccable argument, flimsy argument were all there to be seen and heard.

To me, some aspects of the PCs sounded like dialogue from the TV comedy “Mind Your Language” or Borat talking about his sister. (“This is Natalya. She is my sister. She is number four prostitute in all of Kazakhstan.”)

What has happened to our dual language education system? All our Prime Ministers were once Education Minister.

The Muslims believe in the “balaa” (test or trial). There appears to be a bit too much “balaa” befalling us in recent times – draught, water rationing, haze, mounting crimes and now jetliner with 239 souls on board went missing.

More so we do not need all these during the Visit Malaysia Year (VMY).

And we do not need young female passengers telling a foreign TV station that MAS pilots invited them into the cockpit and they were smoking while piloting the aircraft. (Read the allegation here).

Now can you blame me for repeatedly saying that we may never get to become a developed nation? Rich maybe but developed no. For now, we are a laughing-stock and an object of ridicule.


msh said...

Salam Dato.

Ini yg dikatakan "moment of truth"..tentang kualiti Penjawat Awam..Pengarah2 Badan yg terlibat...termasuk Pak Menteri dan semua yg terlibat dlm menanggani isu yg cukup penting ini.

-KPN kata..semua yg membelu tiket 'boarded' pesawat...
-Pengarah DCA...kata ada 4 org tidak.
-Zahid kata sistem keluar masuk kita 'still the best' tak perlu dibuat apa2 rombakan'.....walau pun JELAS YG 2 PENUMPANG MENGGUNA PASSPORT PALSU.

Apa yg kita lihat....pihak berwajib telah hilang punca dan cukup kelam kabut....
Tapi sy masih beranggapan bahawa niat dihati mereka adalah jujur dan tetap perihatin.....tetapi masih kurang 'professionalism'..dlm menanggani isu2 besar saperti ini.

Terima kasih

Mr. Yusuf said...

That's a good question...

Ahmad Zaki Shaari said...

Dear Dato',
We already know who is the BIG player..maybe 'we are useless' and 'become victim' between two big players.

jumbeaux said...

Salam Datuk,

I completely agree with you. We are bungling along.

It was barely acceptable until someone from the air force had to open his traps to the media when he is not authorized to do so. If I am the military, I would search for this person and ensure disciplinary action.

Back to the press conferences. In crisis, the least number of people facing the press the better. Communications can be controlled and the person talking can be chosen from those highly trained and prepared. So, it was a surprise to me why they decided to push forward so many people in front of the international media. Do we really need all the armed forces chiefs, the IGP and the immigration chief talking directly with the press? The answer is a big NO. Unfortunately this is what they did and as a consequence, there were too many inconsistencies between the people who spoke we had to resort to back tracks and denials. From the exact time of contact loss with the flight, to the number of people checked in and then the air turn back. Numerous embarrassing others.

Of course, a single point spokesperson will not have the full expertise of a matter but communication can be done in a lot of other ways than pushing the ill prepared experts in front of the media like lambs to wolves.

The way we conduct ourselves in a crisis in front of the world has a major impact of our credibility beyond this one incident. I hope the people in power realize this and improve.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir & Sdr Rahim

Bagi sayalah, apa yg Dato’ Kadir amat bimbangkan itu memang betul. Saya juga amat bimbang kerana kedaulatan negara kita diratah secara terang-terangan sekarang. Mungkin sdr Rahim tak dapat membaca apa isihati yg Dato’ Kadir fikirkan sekarang. Dato’, izinkan saya bercerita sedikit keadaan semasa dlm bentuk perumpamaan.

Pertamanya, kita mempunyai banyak peronda darat, laut dan udara tetapi cuma pakcik nelayan dan org kampong je yg dapat mengesan UFO di dlm negara kita, mengekori aset negara. You tak bimbang ke?

Keduanya, MH370 tiba2 hilang dari radar pukul 1.30 am. Tiada pengesahan rasmi. UFO tersebut muncul secara tiba2 di titik yg sama MH hilang dan berpatah balik. Kita hanya tengok je dan dikatakan air turn back. You masih tak bimbang ke??

Ketiga, UFO tersebut masuk balik dari pantai timur sampai pantai barat sehingga 2.40 am (70 minit), kita tak bertanya khabar pun, jauh sekali hantar org melawat, hanya anggap tak ada apa-apa je. Masih lagi tak bimbang ke saudara???

Keempat, UFO tersebut hilang di utara Selat Melaka berkemungkinan besar masuk parking semula. Sebesar-besar gajah di dalam air pun kita tak dapat detect. Apa ni? You masih relax lagi ke?

Nak saya cerita lebih lanjut lagi ke tentang apa, bila, SIAPA dan dimana????? Tak takut ke???? jadi, saya rasa sdr pun patut turut rasa bimbang juga sekarang. Sekian TQ.

note: saya hantar komen ni pada artikel lepas, tapi mungkin tak sampai rasanya.

Burung Merbok said...

Ada yang saya setuju dan ada yang saya kurang senang dengan artikel Dato'. But putting aside all the weaknesses, from the system, to the quality of communication, to the so-called haphazard handling of the whole episode, to the interpretation and/or misinterpretation of information, to the varied sources of publicity-seekers and to the numerous players of the blame-game , adept at pointing fingers at others and yet offering no substantial answers themselves ; we as the rakyat should show a little bit of matured thinking, taking into consideration the enormomity of this tragic happening. Such an incident does not happen always, thus reacting or over-reacting which is to be expected should NOT be allowed to the extent of ridiculing one's own government and country, its agencies and personnel and whatever system that had worked satisfactorily all this time. Granted, there is room for improvement. And yes, we have to improve. BUT not at the expense of belittling a system already established. "Rumah sudah, pahat berbunyi" says a Malay proverb.

" If you are no expert on Search and Rescue esp in areas of open water, no expert in aviation, no expert in Crisis Management " don't you think we should just keep quiet for a while and let the authorities do their job first ?

Unless of course you have to go all out to pursue a personal agenda , making MH370 the opportune source of ambition and publicity-seeking ventures !

Shame on you, if you fit into this category. We should instead be focussing on the tribulations of the families involved, on what the authorities are doing to minimise their agonies and trauma, on how the rakyat regardless of race and creed have come forward in a single line of support and sympathy, on how there is bi-lateral undertanding and co-operation amongst neighbouring countries etc etc. These are the positive effects that we should ALSO be addressing , not just finding fault of others , just to spite, to challenge, to ridicule, to say you are the better person.

Get a grip of yourself ! Look inside , MUHASABAH diri !

Y.Bhg Dato'

Kerajaan telah mengambil pendekatan terlalu terbuka sehingga membawa kesan negatif kerana kecelaruan ,percanggahan dan ketidaktepatan maklumat.

2. Saya sangat bersimpati dengan Ketua Pengarah DCA kerana berhadapan dengan isu yang sangat besar dan berkemungkinan beliau tidak dapat mengawal keadaan sepenuhnya oleh kerana campur tangan pihak berkuasa yang lain.

3.Negara sedang menghadapi isu yang mendapat perhatian dunia.Sepatutnya setiap perkataan yang ingin diucapkan perlu ditapis oleh sabuah Jawatan Kuasa Khas dan hanya dibacakan teks yang diluluskan.

4. Persidangan akhbar sepatutnya tidak menjadi suatu forum untuk semua ketua perkhidmatan hadir dan berkemungkinan bercanggah maklumat diantara satu sama lain.

5. Lebih baik Jabatan Penerbangan Awam melantik seorang jurucakap yang kompeten untuk menguruskan persidangan akbar saperti yang diamalkan oleh negara-negara lain.

6.Agensi berita saperti CNN atau BBC hanya mencari ruang untuk mendapatkan maklumat yang mereka rasa boleh menjadi tajuk berita yang boleh mereka ulang tayang berulang kali.

7.Kesilapan boleh dielakan sekiranya teks persidangan akhbar disediakan oleh pakar-pakar yang terlibat dan mengelakan perkara-perkara yang bersifat spekulasi atau tanpa bukti yang disahkan. Lebih baik diam daripada memberikan maklumat yang tidak tepat dan akhirnya boleh makan diri.

8.Walaubagaimana pun saya ucapkan tahniah kepada Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam kerana telah cuba mengendalikan persidangan akhbar dengan baik.Namun ianya akan menjadi lebih sempurna sekiranya beliau fokus kepada teks disediakan dan melayani setiap soalan dengan lebih tersusun.

9. Saya amat bimbang setiap kali persidangan akhbar diikuti oleh Ketua-Ketua Perkhidmatan yang lain kerana khuatir berlaku bercanggahan maklumat.



Lahuma said...


Saya punya fikiran dan fokus tentang kebolosan dipintu imigresen.Kenyataan KP dia memang betul kerana SOP dia memang cantik ala teori.
Pintu masuk dan pintu keluar kita cincai dan pandang ringan.Akibatnya apa jadi.Satu negara dan dunia susah.

Sudah sekian lama masih cincai maka segala macam mak nenek jadi marca merba negara.

Tentang bala itu tak payah cakap lah.
Antara kemungkaran dan amal makruf sama saja.
Kerana politik ramai pak lebai kita subahat dengan kemungkaran.
Macamana doa nak berkat.


Saya ramalkan pasca MH 370 ini akan terus panas disemua peringkat.

Ini juga adalah satu penilaian sejauh mana tahap keselamatan kita dan seriuosnya penguatkuasaan kita.

Apakah ada kaitan dengan rasuah dan tak amanah.

Rakyat ada hak bincang semua ini.

Tukar atau beri notis letak jawatan sahajalah mana-mana pihak yang yang sanggup gadai dan jual beli negara.

Semoga MH 370 dan pesawat Boeing 777-220 segara ditemui.Kesian dan simapati pada keluarga mereka.

Terima kasih Dato.

Kampong man said...

Salam Dato,

I am in full agreement with bro Burung Merbok above.We are no expert and most are never in the aviation industry to be speaking with authority.I choose to keep my mouth shut and let the relevent authorities continue with their effort to locate the plane as a priority.
My prayer is for those passengers on board and familes affected.

XERONINE said...

Salam Datuk,

1. All is data ... kata Glaser ... so let the data flows ... insyaAllah as it saturates ... the truth emerges ...

2. Saya mengambil pengajaran dari pemecatan Panglima Khalid Ibnu Walid oleh Khalifah Umar Al Khattab RA ... agar umat Islam tidak tersilap pendapat bahawa kemenangan adalah kerana Panglima ... maka dalam kita mencari jawapan di manakah MH370 ... minta pihak berkenaan tidak membenarkan dan memberi ruang kepada fenomena khurafat.

Terima kasih

maae said...

Salam Datuk,

1. Pertama nya saya setuju dengan Datuk, sebarang musibah, wabak dan malang melanda keseluruhan kerajaan dan rakyat Malaysia sememang nya bala dari Allah SWT, memperingatkan kita semua terutama yang Islam menyakini diri bahawa kebenaran itu dari Allah dan kebathilan itu mainan syaitan manusia.

2. Terlalu lama pihat berwajib bermain dengan 'personaliti' yang menepuk dada. Di biarkan wacana membinasakan negara dan nusa berleluasa sehingga Allah dan Nabi Muhammad di hina begitu rupa tanpa segan silu nya. Maruah Pemimpin tertinggi dan sebahagian nya di jaja, di korek mata, di pijak-pijak tanpa maruah. Ia juga datang dari rakyag jelata yang sudah buta mata dan buta hati. Berlarutan tanpa kesudahan sehingga kita samakan mitos, lagho dan kebathilan menyamai kebenaran. Kenapa begitu lemah sehingga negara makin di gadaikan. TIDAK TERJADI DI BUMI KAFIRUN !

3. Maka bencana pesawat MH370 kini menjadi AMARAN besar kepada KEALPAAN Pemimpin-Pemimpin kita yang mengambil mudah terhadap semua kejadian melanda negara yang bakal di robek agenda perluasan kuasa. MH370 menjadi misteri sehingga mencabar setiap genap ruang kehebatan kosong yang kita laungkan ! Baru tersedar doa dan solat NYA senjata paling ampuh JIKA kita semua berada dalam pundak senada dan bersatu ! Di mana RAHMAT NYA ? Kita lupa IMAM kita Al Quran bukan sekadar di baca dan menjadi perhiasan sahaja.... sehingga kita tegar mempermainkan firman-firman NYA ! Kita lebih rela tokoh-tokoh 'personaliti' palsu menjadi sambung hayat kepada rakyat yang kian nazak dengan kesyirikan dan akidah buaian semasa. Ini lah gambaran MH 370, kekuasaan nya melngkaui kekuasaan NYA yang di terjemah melalui teknologi canggih yang kita abaikan.

4. Mana bijak pandai dan tokoh-tokoh hebat kita ? Di didik dan di taja dan di biar menjadi insan-insan TIDAK BERGUNA akhir nya, yang tidak menyumbang apa-apa kepada pembanguna, rakyat dan negara ? Mereka rela beretorik dalam politik menjadi juara yang menghancurkan segala-gala nya. Di mana pula "check dan balance" nya dari pihak berkuasa ? Sesungguh nya manusia itu(Islam) dalam kerugian setiap masa. Bangsa bukan Islam sentiasa di wacana mengatasi kita semua!

5. Realiti MH370 boleh mengejutkan kita semua dari lena. Kita berdoa agar mereka terlibat dan teraniaya di bawah lindungan Allah SWT jua. Kita juga berdoa agar 'tangan-tangan manusia jahat' tidak di biarkan merobek maruah dan kesejahteraan kita semua.Ini Negara Kita. Setiap perlakuan perkara ada batas nya. Ini bukan lagi Hak Asasi Manusia. Ini Hak Allah yang kita cabar seada nya.

Malaysia punya ramai kawan yang juga bukan se ikhlas Malaysia persembahkan. Keselamatan Negara lebih utama demi menjaga rakyat nya yang setia. MH 370, pemangkin perubahan hendak nya....

RD. said...

Salam Dato.

Menuding jari dan menyalahkan orang memang mudah. Lihat saja ahli politik dan penyokong PR. UMNO dikecam keatas hampir kesemua musibah yang menimpa mereka. Anwar bersalah pun, kata 3 orang itu, hakim UMNO. Dituduh hakim buat keputusan tergesa-gesa untuk menafikan Anwar bertanding PRK yang di'atur' sendiri untuk jadi MB Selangor. Yang berpuloh kali 'tangguh‘ dan gentar pada peguam pendakwa, mereka buat lupa.

Malah ada yang begitu dangkal sehingga tergamak memfitnah dan menrendahkan kemulian Allah, dengan mengatakan Dia turun balaa keatas Negara kerana Anwar didapati bersalah oleh mahkamah. Kemarau, catuan air, jerubu, kadar jenayah meningkat, dan sekarang kehilangan MH370 pun dikatakan balaa. Jika orang bukan Islam terbaca, tidakkah mereka akan mengangap, Tuhan orang Islam tidak adil dan amat kejam sekali?
Bukan saja di neraka, di dunia pun sudah dikenakan hukuman. Hukuman pula, dijatuhkan keatas orang yang tiada kena-mengena dengan politik di Malaysia. Yang tidak berdosa, kanak-kanak, orang tua dan yang bukan Islam. Pemimpin kerajaan yang rasuah, rakyat yang tak berdosa pula yang di timpa balaa!!!
‘Dah Tuhan mereka pun kejam, patut la orang Islam suka, jihad, balut bom pada badan dan letupkan dikalayak ramai’. Demikianlah tanggapan mereka.

Mengapa tidak diturunkan balaa keatas Israel yang menindas dan membunuh rakyat Palestine?
Mengapa tidak diturunkan balaa keatas Amerika yang melindungi Israel? Yang mengebom dan membunuh beratus-ribu orang awam tidak berdosa di timur-tengah, Hiroshima dan Nagasaki? Menyokong dan membiayai pembangkang, hampir seluruh dunia, di negara-negara tidak memihak atau menurut telunjuknya dan akhirnya mencetuskan perang saudara yang menyebabkan tumpah-darah lebih besar?

Terbaru di Ukraine, Amerika dan Barat telah menolong pembangkang untuk merampas kuasa dari Kerajaan yang sah. Ketua Kerajaan yang sah telah lari Kiev melalui sempadan ke Russia. Atas desakan majority rakyat Ukraine berbangsa Russia, Russia telah menduduki Crimea. Malapertaka lebih besar akan berlaku, jika Penganut Christian Orthodox (50%) sebelah timur bersempadan dan menyebelahi Russia, bertembung dengan Christian Catholic (50%), di sebelah barat yang menyebelahi Euro dan Amerika.

Mungkinkah, kehilangan MH370 di’atur’ oleh mereka yang terdesak untuk mengalihkan perhatian dunia dari krisis di Ukraine dan dalam masa yang sama untuk merenggangkan hubungan baik Kuala Lumpur - Beijing?
Mungkin kah, UFO yang dikatakan Saudara OKJ, adalah pesawat yang menyebabkan MH370 hilang dari radar dan yang kelihatan seperti UFO itu ‘berpatah-balik’ merentasi Segenting Kra dan hilang dari jangkauan radar di Lautan Andaman?
17 hari sebelum kehilangan MH370, pilot telah membenarkan Richard Quest, menemu-ramah mereka didalam cockpit MH370. Saya rasa perbuatan ini lebih membahaya dari membenarkan gadis omputih gatal masuk cockpit 2011, dalam penerbangan dari Thailand ke KL. Mungkin Quest adalah agent asing yang meletakkan peranti atau ‘homing device’?

Jika tidak mahu mengambil iktibar dari pemdedahan Julian Assange dan Edward Snowden, sekurang-kurangnya kita mesti berwaspada dengan kelicikan perisik barat yang sentiasa mengambil kesempatan keatas sifat inferiority complex kita yang terlalu memuja dan menghormati MatSalleh.

Semua orang tahu Anwar adalah kroni Amerika dan akrab dengan MatSalleh. Tidakkah Dato sedar bahawa Pakatan dan perkakasnya menerima pembiayaan dari Amerika untuk memporak-perandakan keharmonian Negara? Nampaknya Dato kerap menjadikan MalaysiaKini sebagai sumber bacaan dan rujukan. Baca boleh, percaya jangan. MK kerap melaporkan propoganda dan meminta-maaf keesokannya apabila ‘damage have been done’.

Walaubagaimana pun, biarlah MH370 dijumpai dahulu. Bila semua sudah terang da nyata, baru lah kita hentam agensi yang bertanggung-jawab mengawasi pernerbangan awam atau tentera yang mengawasi hostile UFO dari mencabuli ruang udara negara. Tabiaat Melayu memang susah di ubah.

Bob said...

Salam DAKJ,

Maaf but I think as a nation:

1) we are not willing to call a spade a spade;

2) we are unwilling to admit our shortcoming and work towards overcoming our them;

3) we have "misplaced" respect to people elected or nominated to public office; and

4) we are unwilling to admit that some of our "top officials" are not of "top caliber" or "top notch" materials.

Third world mentality? Of course! And that is why we could continue dreaming of the develop status... dream on Malaysia...

Until and unless we are willing to make the difficult decisions, we shall remain but a third world country!

Tak tau lah Tok. All of us in one way or the other allude to the problems at hand but no one is willing to make the change.

We know the problems, the corruptions etc. Yet we condone such actions by certain select groups.

When the dusts final settle, this ineptitude will fizzle and forgotten. No lessons learnt no actions needed and so no ruffling of feathers required!

Apa lagi mau bicara?

mc said...

DCA - pesawat putus hubungan dgn ATC subang 2.40am
FLIGHTRADAR24: MH370 hilang dari radar 1.30am
DCA: setuju dgn FLIGHTRADAR24. putus hubungan pd 1.30am.
PANGLIMA TUDM: Ada kebarangkalian pesawat berpatah balik.
PANGLIMA TUDM (as per BHARIAN): Kali terakhir pesawat dikesan berhampiran Pulau Perak pada jam 2.40 pagi.
WAKIL APMM (Via TMI): APMM tidak menerima sebarang maklumat mengenai laporan mengatakan isyarat dikesan daripada penerbangan MH370 yang dikatakan berpatah balik.
PANGLIMA TUDM: Saya tidak membuat kenyataan seperti di atas. rujuk kenyataan asal saya.
PANGLIMA TUDM: The final blip came from about 200 miles northwest of Penang at 2:15 a.m.
DCA: bagasi 5 penumpang yang telah mendaftar masuk tp menaiki pesawat telah dikeluarkan daripada pesawat dan didapati 'bersih'.
KPN: semua penumpang yang mendaftar masuk telah menaiki pesawat berkenaan
MAS: tiada 5 penumpang yg telah mendaftar masuk tp tak menaiki pesawat. Yg ada 4 penumpang yg beli tiket & tidak mendaftar masuk.
MAS: has clarified that the only passengers who did not board the flight were 4 passengers who booked seats but failed to check in, so there was no issue of off-loading unaccompanied baggage. These 4 seats were taken by another 4 standby passengers.
MAS (Kenyataan Media 11): semua pesawat dilengkapai ACARS tp tiada informasi yg dihantar.
New Scientist Magazine: ACARS Pesawat hantar 2 data teknikal enjin sblm hilang.
EXPERT: Malaysia tidak menggunakan option kemudahan ACARS.
INTERPOL: bagaimana 2 penumpang yg memiliki passport curi blh menaiki pesawat.kedua2 passport ada dalam senarai Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) database.
ZAHID: Saya masih hairan tak kan (pegawai imigresen) tak boleh fikir, orang Itali dan Austria tapi muka macam orang Asia.
HISHAM: mcm mana nak periksa. saya diberitahu ada 40 juta senarai passport
ZAHID (BERNAMA): Jika Interpol meletakkan tanda 'SL' (Suspect List) dalam pasport yang hilang itu semua kaunter Imigresen di seluruh negara diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga …
ZAHID: Saya AMAT yakin dgn kebolehan pegawai imigresen yg bertugas di kaunter daftar masuk IMiGRESEN: 2 Iran memasuki malaysia menggunakan passpport curi.
INTERPOL: 2 Iran memasuki Malaysia menggunakan passport Iran.
KAWAN IRAN (via BBC): Passport curi dibeli di Malaysia.


1. Tripoli (AFP) - Libya's premier was ousted by parliament after a tanker laden with crude oil from a rebel-held terminal broke through a naval blockade and escaped to sea, underscoring the weakness of the central government.

A no-confidence motion was approved by 124 of the 194 members of the General National Congress, four more than the majority required, MPs said.

2. Will anybody here in 1Malaysia suffer the fate of the Libyan PM for the loss of MH370?

3. Fat chance. Not single soul will be blamed. No one will be sacked or removed. Not even a slap on the wrist. Isn't this a tak apa land?

4. No wonder Mr Luncai jumped into the river with his labu-labu (water container).

5. After weeks of water rationing, Si Luncai was so happy seeing the river that he jumped into it, forgetting that he can't swim.

6. But is he knows how to use his labu, he could turn into a float.

7. To know what actually happens to Si Luncai, we don't have to consult a bomoh. That could be a kurafat act. We can go ask Pak Pandir. Better still we put him on live TV.

Thank you.

yummy said...

What has long been known among Malaysians about our officials is now also known throughout the world.

Malaysia is living on her past glories. We used to take pride in the quality of our people etc.

We are now being looked at as a nation of incompetents.

If this incident still does not wake up the powers-that-be, habis cerita Malaysia.

Saadah said...

Communication is an art.

Tidak mengapa kalau tidak tahu berbunga bahasa kerana yang penting dalam komunikasi adalah mesej yang hendak disampaikan. Mesej itu mestilah sampai kepada sasaran dengan jelas, tepat dan difahami. Paling penting, orang yang menyampaikan mesej itu sendiri wajib faham apa yang hendak disampaikannya! Tidaklah nanti tergagap-gagap dan tercungap-cungap...orang yang mendengar pun ikut mengurut dada sambil beristighfar dan menepuk dahi.

Cara pertuturan serta tahap kefahaman dan keyakinan si penyampai mesej dalam menyampaikan mesej juga penting diambil kira. Biar wajah hodoh asal tidak gopoh dan tahu the art of communication, lebih-lebih lagi apabila berdepan dengan media yang menjadi medium untuk penyebaran maklumat kepada masyarakat.

Justeru itu, jangan marah dan melenting kalau orang mengkritik cara kita menangani permasalahan apabila kita sendiri gagal menyampaikan maklumat dengan betul. Bahkan, penyampai maklumat berbalah pula antara satu sama lain terhadap maklumat yang disampaikan. Menteri Zahid Hamidi kata wajah pemegang pasport palsu yang menaiki pesawat MH370 mirip orang Asia; Ketua Pengarah DCA kata wajah pemegang pasport palsu bukan mirip Asia tapi menyerupai pemain bola sepak Mario Balotelli; Ketua Polis Negara kata wajah pemegang pasport palsu bukan mirip Asia mahupun Eropah tapi Timur Tengah. TIGA ulasan yang berbeza mengenai SATU maklumat yang sama! Itu satu contoh. Contoh lain lagi adalah jumlah penumpang yang menaiki pesawat, waktu pesawat hilang dari radar, pesawat berpatah balik.

Rakyat berulang kali diingatkan agar jangan menyebar fitnah, tapi bagaimana fitnah tidak disebar kalau maklumat yang tepat gagal diberikan secara teratur dan terancang? Tidak bolehkah mereka duduk berbincang dulu untuk mencapai kata sepakat mengenai sesuatu perkara supaya setiap kenyataan yang diberikan kepada wartawan adalah serupa, tidak kira siapa yang bercakap?

Teruskan menulis, Dato’. Bagi saya, Dato’ bukan setakat menarikan pena di atas kertas tapi tarian pena Dato’ itu terhasil daripada pandangan yang tajam dan fikiran yang mendalam. Syabas Dato’.

Hari ini masuk hari keenam kejadian kehilangan pesawat MH370 dan masih belum ada tanda-tanda ditemui. Air France ditemui pada hari kelima....Bantuan luar semakin banyak masuk ke dalam negara kita, tidakkah ini mendedahkan keselamatan negara kita kepada pihak luar Dato’?

Simpati saya kepada keluarga mangsa. Saya tidak pernah berhenti berdoa supaya dipermudahkan usaha pencarian.

p/s Ada pembahas minta Dato’ muhasabah diri, jangan menuding jari dan membuka pekung di dada tapi “siapa sebenarnya yang buka pekung di dada? Siapa yang perlu muhasabah diri? Siapa yang suka menuding jari?”

thegreatteadrinkerdownsouth said...

I seem to recall that an Indonesian military official said that Indonesian radar had detected MH370 as it took off from KLIA and as it continued it's journey across the South China Sea.

Is Indonesian radar monitoring Malaysian air space, extending to the peninsula's east coast?

I, for one, didn't know that the Indonesian military has this capability.

And if they do have this capability, they should be able to confirm the theory that MH370 made a U-turn after it disappeared from the Malaysian DCA radar and flew over the west coast of the peninsula. At least, that's what the RMAF claimed, before the statement was hastily withdrawn.

selvenzLYN said...

One thing for sure seeing how we handle this , we can now summarize if we were to be under enemy attack we would be over run in 24 hrs,

as the leadership does not have the intellectual ability to wage a war let alone direct our forces to defend the nation.

we literally by showing the world how we handled this situation have shown the world our weakness.

Perkasa/BN/PAkatan and all the other NGO's who at the slightest provocation show their bravery at the foreign embassy should just STFU.

Like it or not with out the help of our neighbors from the south/north/east/west which we label kiasu/kafir and every other derogatory word we can find we would not be able to pull off this massive operation.

OIC where are you ??? the infadels and the pig eating kiasus has come to our rescue once again.

Its about time we look to ourselves and rebuild the nation to a formidable force of intelligence/strengths/.

I have much to say, i love my country too much to watch this calamity unfold.

corruption/complacency has ruined our nation , yet its not to late to come to the right path..and use the strengths of our diversity.

I am non malay/bumi but i will at a moments notice volunteer my self to defend this nation i hold dear.

Sufi said...

RMAF chief Tan Sri Rodzali Daud was quoted by the Star saying RMAF jets did not intercept the the aircraft as soon as it appeared in the military radar as..."it was not classified as hostile. We only intercept and respond when the contact is classified as hostile".

Now, his superior, the Armed Forces chief Gen Tan Sri Zulkifeli Mat Zain in the NST said those manning the primary military radar detected the mysterious flight craft's plot lines to the straits ONLY THROUGH A REPLAY OF ITS RECORDS.

Correct me please, but is this a situation where hostile aircraft need to identify themselves as being so, so that we can then decide whether or not to intercept and in that process, we may even actually go through a replay of the flight records the next day, assuming that we've not yet been reduced to rubble, to perhaps determine if they are hostile by plotting their flight line???

In the meantime, we've got almost a dozen (i lost count) different air force aircrafts and naval crafts all equipped with all sorts of sensors and sonars collecting data on this country's every bit of terrain, electronic signals etc etc in the pretext of trying to locate a missing jet liner which WE IN HINDSIGHT ACTUALLY SAW ON PLAYBACK!

NVM...lets just blame the Press for misreporting

IT.Scheiss said...

Dear Dato',

Syed Akbar Ali has made an important revelation aboutthe possibility that MH370 suffered decompression which incapacitated the flight crew and passengers.

He also cites an old NST report about a history of cases of decompression in the early days of the Boeing 777.,1087952

Blogger Annie also made a brilliant suggestion which the authorities should follow up on.

"I also wish for the authorities to check on the flight simulator reportedly built at home by the pilot of MH370. Who knows that it may lead to something which can help in the investigation. "

In my own blog, I deconstruct that "girls in cockpit" story and my opinions on what could have happened.

In my update, I admit my ignorance of decompression problems with the Boeing 777 and cite both Syed Akbar Ali's and Annie's blogs.

berasiam said...

assalam DAKJ

ada banyak kebetulan susulan kehilangan mh370. ada banyak juga kekeliruan yang timbul.

yang pasti tenggelam ialah berita seorang pemimpin politik disabitkan oleh mahkamah rayuan tidak sampai 10 jam sebelumnya. mungkinkah terdapat perkaitan atau kebanyakan kita rasa bersalah untuk mengaitkan antara keduanya. kira-kira setahun lepas pemimpin yang sama jugalah yang menyanyi tentang sabah yang hilang sebelum berlaku pencerobohan oleh kumpulan bersenjata dari negara jiran. adakah kebetulan hilangnya mh370 tidak sampai 10 jam dia disabitkan oleh mahkamah rayuan?

lebih kurang sebulan lepas juga, bukit aman telah membubarkan jabatan antiterrorist yang diketuai seorang pengarah paling kanan. apabila mh370 hilang, salah satu kemungkinan ialah penglibatan pengganas. jika jabatan berkenaan masih wujud, sudah pasti maklumat yang berbeza tentang unsur keganasan melibatkan terrorist diketengahkan dan tindakan yang lebih wajar akan dibuat.

kita juga baru sahaja mengenang genap setahun pencerobohan lahad datu. sekarang menteri yang sama, sebagai pemangku menteri pengangkutan pula, sekali lagi terpaksa berhadapan dengan krisis besar yang menjadi tatapan dunia. agak malang nasibnya kerana diuji sebegitu rupa. tentera yang turut berada di bawah portfolionya juga turut terlibat dalam krisis kini hingga mendedahkan betapa lemahnya pengawalan keselamatan kedaulatan ruang udara kita dari dicerobohi oleh pihak tidak dikenali.

yang paling malang, adegan filem p ramlee oleh bomoh vip dipaparkan ke seluruh dunia sebagai salah satu usaha negara kita mencari jawapan kehilangan sebuah pesawat penumpang yang canggih. namanya pun bomoh vip, maka dapatlah diungkapkan bagaimana taraf manusia yang bergelar vip di negara kita ini. DAKJ vip juga kan?

ada pula khabar juruterbang telah menghidupkan kod charlie atau tango sebagai isyarat kecemasan selepas 40 minit pesawat ke udara. ini menambahkan lagi misteri.

mungkin transponder tidak dimatikan secara sengaja tetapi di"jam"kan menggunakan gajet elektronik yang berkuasa tinggi maka komunikasi terus terputus. jangan terkejut kalau gajet seperti iphone pun cukup berkuasa untuk melakukan angkara sedemikian.

apa pun pada malam jumaat yang mulia ini, kita sama-sama mendoakan agar pesawat tersebut serta penumpang dan krunya akan ditemui dengan selamat. tidak ada yang mustahil dengan izin Allah.

Arerouge said...

Datuk cannot access your blog, need to use VPN, just to let you know


Sdr Sufi,

1. By the grace of Allah we are still here despite our bungling. Maybe our "enemies" already know too much about us that they don't have to waste a bomb to bring us to our knees. Some funny videos of our leaders will be sufficient.

2. Our "friends" are helping us with SAR foc and on humanitarian grounds.

3. In return they enjoy thousands of hours and unhindered access to the part of the ocean that they would normally have to be very carefully entering so as not to provoke diplomatic and military confrontation.

4. By now, their sonars would have mapped every inch of the search are, which incidentally is already proven to be rich in oil and gas.

5. Soon they will have to withdraw and the chances of locating flight MH370 becomes less promising.

6. Remember the Flying Tiger Lockheed Super Constellation that went missing between Guam and the Philippines with over US servicemen and crew on board in 1962 and not found until today?

7. We pray to Allah that this shall not be the case with MH370.

Thank you.

Saji said...

Sdr RD

"Walaubagaimana pun, biarlah MH370 dijumpai dahulu. Bila semua sudah terang da nyata, baru lah kita hentam agensi yang bertanggung-jawab mengawasi pernerbangan awam atau tentera yang mengawasi hostile UFO dari mencabuli ruang udara negara. Tabiaat Melayu memang susah di ubah."

Tabiaat atau perangai tak baik orang Melayu kita boleh diubah dengan cara mengubah /mengganti sistem sedia ada yang diamalkan/dipakai yang dikesan menggalakan perlakuan tabiaat tak baik itu kepada sistem lain yang dianggap mampu mengatasinya .



Debater IT.Scheiss,

1. I am aware of the theory of gradual decompression that slowly knocked off all on board without the oxygen masks being automatically deployed.

2. Read the following report:

"A US Federal Aviation Administration warning from last November highlighted a fault in Boeing 777s that could be catastrophic, according to The Telegraph.

“We received a report of cracking and corrosion in the fuselage skin,” the FAA warned.

“If not corrected, [it] could lead to rapid decompression and loss of structural integrity,” which might suck the air out of the cabin.

A decompression incident such as that took place in 1999, when pro golfer Payne Stewart was a passenger in a Learjet flying from Orlando to Dallas.

It lost pressure shortly after takeoff and, essentially carrying six corpses, flew off course for nearly four hours on autopilot before crashing in South Dakota.

3. In all my years of flying, only once that I experienced cabin decompression that led to the oxygen masks being deployed.

4. It was on an Airbus 340 in a route proving flight from Singapore to Paris a long time ago. It happened over Peninsular Malaysia.

5. We used the masks for a few minutes until cabin pressure was brought back to normal.

6. We flew on to Paris with every two passenger sharing a green oxygen canister just in case the cabin lost pressure permanently. We arrived in Paris safely.

Thank you.

OKJ said...

Salam DAKJ

Alhamdulillah. Dari PC hari ini, saya dapat rasakan kerajaan Malaysia telah mengetahui situasi sebenar dan keseriusannya. Kata menteri kita “Malaysia in crisis”. Majority rakyat Malaysia juga rasanya boleh agak apakah yg sebenarnya terjadi. Jadinya, tidak perlulah kita bercerita panjang lagi dan kepada Dato’ Kadir, apa yg you nak disampaikan kepada kerajaan telah didengar.

Dengan ini saya menyeru seluruh rakyat Malaysia supaya melupakan dulu perbezaan politik masing-masing dan bersatu atas nama Malaysia dibawah YAB Dato’ Seri Presiden. Dan sekali lagi kepada Dato’ Kadir, jawapan kenapa YAB Dato’ Seri memerlukan tenaga tambahan sudah terjawab sekarang. Sekian TQ.

IT.Scheiss said...

Dato' Kadir,

"3. In all my years of flying, only once that I experienced cabin decompression that led to the oxygen masks being deployed."

Glad you survived.

As Syed Akbar Ali asked, the question is, did the FAA directive apply to that MAS Boeing 777 which is missing and what did they do about it?

On another note, I too sense a general ineptitude over how Malaysia is being governed and run, not only with the handling of the disappearance of MH370 but in many other areas, such as the Selangor water issue, especially after having suffered three days of low incoming water pressure which led to the tank running dry for a day.

Meanwhile, the warlords battle it out in service of their own gain, using democratic formalities within a framework of dysfunctional democracy.

As history shows, quite often, such situations have led to the emergence of a leader, usually from outside the set of mainstream political choices, who brooks no nonsense, rallies the suffering people and leads the country out of its mess.

zainal abidin awang kechik said...


MOGA roh mereka DI Jannah

RD. said...

Saudara Saji

Tepat sekali.
Saudara telah unjurkan satu tabiat buruk yang paling sesuai untuk dibincangkan.
Kita memang suka mengambil jalan mudah dan tak mahu bersusah-payah.

Apabila kita tersedar sesuatu sistem, nilai, cara-kerja, kelakuan atau tabiat itu tidak baik, jalan paling mudah yang selalu kita ambil, ialah ‘TUKAR’, tanpa berfikir punca, sebab-musabab, kesan dan akibat. (Cause & effect) dan membetulkannya. Tanpa berfikir, adakah perubahan dan hala-tuju baru yang mahu diambil itu, membawa kesan dan akibat lebih baik, bukan hanya untuk diri sendiri’ tetapi kepada masyarakat dan Negara.
Yang nyata, naluri berfikiran sebegini selalunya didorong oleh sifat tamak individu yang ingin mendapatkan habuan dalam masa singkat tanpa mengambil kira kesan jangka panjang. Tanpa berfikir panjang, sanggup mengadai bangsa dan agama demi Kuasa dan Wang.

Saudara Saji harus ingat, menukar tabiat dan budaya sesuatu kaum bukan seperti menukar tayar kereta yang kempis.

Salah satu lagi sifat yang tidak baik, adalah mengucapkan sesuatu secara tidak sedar atau yang kita sendiri tidak bermaksud sepenuh hati. Memberi ucapan dalam bahasa Arab, adalah contoh yang baik:-

1. Kita ketuk pintu dan beri salam, tanpa mengetahui, ada orang di rumah ataupun tidak. Dalam keadaan ini, Assalamualaikum bermaksud, “Ada orang didalam tak?”

2. Orang jemput makan kenduri, kita jawap, InsyaAllah. Dalam keadaan ini, InsyaAllah bermaksud ‘tidak pasti’ atau “Tengok lah dulu, macam mana. Kalau tak ada apa-apa hal, aku pergi.”

3. Bila terperanjat atau mengeluh, kita biasa dengar orang berkata, La iI’lah. (Fikirkan sendiri, apa maksudnya).

Cara kita mengajar agama di sekolah juga membawa kesan yang buruk kepada kanak-kanak.
Baru-baru ini, anak saya 11 tahun, telah bersubahat dengan kawan-kawan, mencuri basikal didalam pagar rumah jiran, dua lorong belakang rumah saya. Basikal itu kemudiannya, disorok didalam semak. Kecurian itu diketahui abangnya, terus memberi tahu saya. Terus saya naik marah dan mengarahkannya memulangkan semula di tempat yang dia ambil. Pada malamnya, saya menasihatkannya dengan berkata, “kalau orang curi basikal kita, apa kita rasa?” Dia jawab, “Ok la Abah. Arith minta maaf. Bila Arith besar nanti, Arith nak pergi haji untuk hapuskan semua dosa Arith”. Saya tanya mana dia belajar. Katanya Ustazah yang ajar di sekolah.

Satu lagi anak saya yang berumur 14 tahun, apabila terdengar petir di langit, mengatakan, “Tuhan sedang menembak iblis”. Beliau juga kata, belajar di sekolah. Terpaksa saya menerangkan secara saintifik, bagaimana guruh dan petir terhasil. Mengapa perlu Tuhan mencipta iblis kemudian terpaksa pula mengunakan senapang buatan manusia (bukan Islam) untuk menembaknya?

Semua anak-anak saya takut pada tempat gelap. Nak naik atas cari baju pun takut dan mahu ditemankan. Pada pendapat saya, anak-anak kita telah terpengaruh dengan cerita-cerita hantu, syaitan dan iblis, di sekolah ataupun di kaca television.

Banyak lagi benda-benda yang menjurus kepada tabiaat tidak baik ini.
Kena jadi pengarang buku macam Dato AKadir Jasin, rasanya.

Kawanlama said...

Yg Bhg Datuk,

Biarlah saya juga bersikap “kasar dan biadab” dalam ulasan kali ini disebabkan hal berita catatan Current Affair in Australian news program melaporkan “the story of Playboy Pilot’,

Ia amat mendukacitakan dan berrasa terperanjat apabila turut dipetik dalam blog milik seorang wartawan tua yang beranggapan kononnya bukan setaraf rakyat mentaliti Dunia Ke3.

Sangat murah dan hanya untuk tujuan mempertahankan hujah semata-mata, tapi sanggup melupakan etika kewartawanan dan hilang rasa hormat kepada seseorang yang dalam kesusahan, sebagaimana ditegur oleh presiden persatuannya:-

“All media should practise sensitivity and uphold ethics during such times of crisis. Reporting the claim is unfair if they didn’t get the response from MAS or the pilot himself. If they fail to get an official response, it is better to refrain from publishing the story”.

Kebelakangan ini tulisannya turut menggambarkan corak pemikiran seoarang datuk yang dulunya hebat tetapi sekarang ini hanya berkemampuan berleter panjang, mengeluarkan perasaan kecewa kerana tidak mendapat perhatian cucu-cucunya. Kononnya hendak mengajar penduduk dunia ketiga tetapi 2 x 5 juga.

Sebagai seorang mu’min, sepatutnya mempunyai nilai dan etika yang tertinggi supaya setiap coretan itu yang diterima itu, perlulah terlebih dahulu disiasat supaya tidak menyinggung kehormatan dan maruah orang lain, dan yang lebih penting tidak melibatkan sumber dari golongan orang yang “fasik”.

Tahniah dan syabas kepada DS Hisham (Menteri Pertahanan), Datuk Azhamuddin (KP DCA), TSri Zulkifeli (PATentara) dan TSri Rodzali (PTUdara) serta Ahmad Jauhari (CEO MAS), yang telah memberikan penerangan yang amat jelas dan diharapkan teruskan usaha-usaha murni sebegini dengan ikhlas dan akhirnya Allah jua yang akan menilai dan memberikan hidayahNya.


Kawanlama said...

Yg Bhg Datuk,

Biarlah saya juga bersikap “kasar dan biadab” dalam ulasan kali ini disebabkan hal berita catatan Current Affair in Australian news program melaporkan “the story of Playboy Pilot’,

Ia amat mendukacitakan dan berrasa terperanjat apabila turut dipetik dalam blog milik seorang wartawan tua yang beranggapan kononnya bukan setaraf rakyat mentaliti Dunia Ke3.

Sangat murah dan hanya untuk tujuan mempertahankan hujah semata-mata, tapi sanggup melupakan etika kewartawanan dan hilang rasa hormat kepada seseorang yang dalam kesusahan, sebagaimana ditegur oleh presiden persatuannya:-

“All media should practise sensitivity and uphold ethics during such times of crisis. Reporting the claim is unfair if they didn’t get the response from MAS or the pilot himself. If they fail to get an official response, it is better to refrain from publishing the story”.

Kebelakangan ini tulisannya turut menggambarkan corak pemikiran seoarang datuk yang dulunya hebat tetapi sekarang ini hanya berkemampuan berleter panjang, mengeluarkan perasaan kecewa kerana tidak mendapat perhatian cucu-cucunya. Kononnya hendak mengajar penduduk dunia ketiga tetapi 2 x 5 juga.

Sebagai seorang mu’min, sepatutnya mempunyai nilai dan etika yang tertinggi supaya setiap coretan itu yang diterima itu, perlulah terlebih dahulu disiasat supaya tidak menyinggung kehormatan dan maruah orang lain, dan yang lebih penting tidak melibatkan sumber dari golongan orang yang “fasik”.

Tahniah dan syabas kepada DS Hisham (Menteri Pertahanan), Datuk Azhamuddin (KP DCA), TSri Zulkifeli (PATentara) dan TSri Rodzali (PTUdara) serta Ahmad Jauhari (CEO MAS), yang telah memberikan penerangan yang amat jelas dan diharapkan teruskan usaha-usaha murni sebegini dengan ikhlas dan akhirnya Allah jua yang akan menilai dan memberikan hidayahNya.


Saji said...

Salam RD


Terima kasih kerana memberi respon.

Tabiaat tak baik orang Melayu (termasuk kaum lain)boleh diubah dengan cara mengganti SISTEM.

1. Saudara orang sains tetapi respon panjang sdr berkenaan sdr berubah menjadi orang kemanusiaan macam Dakj.

2. a) Dulu kerajaan beri tanah hutan kepada orang Melayu untuk diusahakan. Kerana kebanyakannya didapati tidak diusahakan atau kekal jadi hutan,kerajaan wujudkan SISTEM FELDA.

b) Dulu kalau kita pergi bank. JPJ dan hospital kena beratur panjang hingga ada yang potong trip. Sekarang semuanya dah gunakan SISTEM NO GILIRAN ELEKTRONIK.

c) Dulu untuk pastikan dan rekodkan masa kakitangan kerajaan datang ke pajabat kena tulis nama, masa dan tanda tangan. Tetapi kerana ada yang menipu ia digantikan dengan SISTEM PUNCH CARD.

3. Soalan saya;

a) Tidakkah untuk menggubah tabiaat buruk orang Melayu di kalangan kakitangan kerajaan dan GLC ialah dengan cara melaksanakan SISTEM MERITORKRASI dalam penggambilan dan kenaikan pangkat seperti di di negara2 maju?

b) Atas alasan projek kerajaan dan GLC sering di ali-babakan oleh kontraktor Melayu hingga menyebabkan ia menjadi lambat siap (seperti KLIA 11), terbengkalai, kos meningkat dan banyak kecacatan dsb. adalah disebabkan penggunaan SISTEM KONTRAK PEMBINAAN BARAT JENIS PRICE-IN-ADVANCE membabitkan bentuk Lump Sum, BQ dan Design & Build, di satu pihak, dan di pihak lain, atas alasan ia (masalah ali-baba di atas, dari segi kontrak, boleh diatasi dengan cara menggantikan penggunaan sistem kontrak pembinaan di atas kepada SISTEM KONTRAK PEMBINAAN BARAT JENIS COST REIMBURSEMENT membabitkan bentuk Management Contract, maka tidakkah penyelesaian kepada masalah tabiaat kontraktor Melayu yang sering mengali-babakan kontrak kerajaan ialah dengan cara berpindah kepada penggunaan SISTEM KONTRAK PEMBINAAN BARAT JENIS COST REIMBURSEMENT?



Datuk AKJ,

(Betulkan jika salah maklumat kerana saya berada di luar stesyen dan tidak mengikuti sangat perkembangan MH370 melalui TV)

Orang Melayu boleh berbangga kerana melalui siaran TV yang saya ikuti semua VIP dan pakar yang terlibat secara langsung dalam menangani kemelut MH 370 ialah orang Melayu.

Bagaimanapun, secara umumnya masyarakat menanggap bahawa golongan bukan Melayu khususnya etnik Cina lebih cemerlang dalam bidang sains dan teknikal dari kaum-kaum lain.

Inilah yang menghairankan kerana mereka tidak dilibatkan samada secara langsung atau tidak langsung. Contohnya, mereka tidak diundang sekurang-kurang sebagai tetamu jemputan untuk diwawancara.

Keadaan ini seolah-olah mewujudkan 'konfrantasi' atau medan oleh kaum lain menyalahkan orang Melayu secara total dalam kemelut MH 370.

Alangkah baiknya di sebalik musibah yang dihadapi Malaysia dapat mempromosikan kepada dunia secara mudah elemen keharmonian dan bersama-sama membangun negara di kalangan berbagai etnik di negara ini. Selain itu impak tidak puas hati mangsa yang majoritinya berbangsa Cina mungkin dapat dikurangkan sedikit jika golongan VIP/pakar dari etnik Cina Malaysia diberi peranan.

maae said...

anda percaya kepada bangsa ini, anon saji ?

XERONINE said...

Salam Datuk,

This is truly ... transpondering ... even your latest entry has disappeared ... at least for now as at 1643HRS Satrurday 16 ...

XERONINE said...

oops that must be a future Saturday ... Today's Saturday is the 15th.

Terima kasih.

Kawanlama said...

Yg Bhg Datuk,

1. Bukan isu simpati tetapi perihal etika kewartawanan yang mungkin Datuk boleh jelaskan sama ada perlu atau tidak untuk berlaku adil dalam laporan sebegini untuk mendapatkan terlebih dahulu penjelasan atau respon daripada pilot tersebut. Adakah ini satu keperluan moral sahaja atau constructive/legal obligations?

2. Untuk MAS di bawah Idris Jala (Dec 2005 – Aug 2009) telah merekodkan result berikut:

FYE2006: Loss of (RM134 mil)/revenue of RM13.2 billion.
FYE2007: Profit of RM811 mil/revenue of RM14.6 billion.
FYE2008: Profit of RM245 mil/revenue of RM15.0 billion.
FYE2009: Profit of RM522 mil/revenue of RM11.3 billion.

3. Untuk berlaku adil, Datuk juga perlu ambil maklum bahawa sejumlah RM193 juta adalah jumlah terkumpul sepanjang 4 tahun tersebut jelas jumlah “contribtion of gain on disposal of assets” kepada prestasi kewangan sepanjang perkhidmatan Idris Jala yang Datuk kata telah menjual semua harta MAS untuk catat keuntungan luar biasa.

4. Saya amat tidak setuju cara penswastaan MAS yang tiada ketelusan dalam perlaksanaannya, kalau bermula dengan tidak betul maka akan sentiasa bermasallah sehingga kini.

5. Isu–isu yang lain nampaknya respon Datuk adalah serupa dengan pihak-pihak yang tahap kesabarannya tidak menentu dan beremosi dan mungkin sudah mempunyai “a preconceived view” kepada orang-orang dunia ke 3. Mereka telah hidup dan dipengaruhi sistem yang bukan berdasarkan Islam Doctrine tetapi lebih kepada “a western system that carries western values and views”.

Wallahuaklam & terima kasih.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).