Sunday, April 20, 2014

A Melodic Journey Continues


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

BLESSED are those who have a rose to love.

“Rose Rose I Love You” sang the late Datuk Zainal Alam of the Radio Malaya Pulau Pinang fame. [Listen here].

Zainal Alam: Radio Presenter, Singer,Comedian
According to Wikipedia, it is the “English title of the 1940 Chinese popular song "Méigui méigui wǒ ài nǐ" (玫瑰玫瑰我愛你). [Listen here].

“Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi” said Alleycats, who are also hailed from Tanjung. [Listen here].

As poet Alfred Lord Tennyson said “..‘T is better to have loved and lost than never to have loved at all.”

So let us continue this journey down the memory lane.

There’s nothing wrong or shameful in being nostalgic and sentimental.

We too want to be in love – with our beloved Malaysia.

Songs and poems help us remember from where we came. Only by knowing where came from will we know where we are now and where we are heading.

For those in need of a dose of “gumbira” – happiness, maybe this song by the Zaharah Agus will help. [Listen here].

Enjoy and think!

9 comments:

msh said...

Salam Dato.

Hmmmm Nostalgia habis.
Betullah.....kadang2 dlm hidup ni ..kita kena juga santai....dengar lagu2 lama..
Lepak2 sikit...
Semua ni memang baik untuk badan dan otak..

Kerja2 relak ni memang 'syok'....sebab tu perkataan 'Lepak' cukup terkenal selari dgn perbuatan.

Ok..Dato sy pun tak tahu nak kata ap lagi....cuma sy terima seadanya apa yg Dato lontarkan dlm blog dgn hati terbuka.

'Last but not least'....sy percaya
' in no time' topik2 semasa yg mengegarkan tetal muncul..

Sy pun nak kekedai mamak....lepak dgn member sekejap.

Terima kasih.


maae said...

Salam Datuk,

1. Nostalgia untuk kita hayati sendiri, senyum sendiri. Sedh sendiri. Hakikat nya apa yang berlaku hanya kita dan yang terlibat sahaja mengetahui.... macam pesawat MAS yang hilang bermisteri. Au lang syn. Sesaat sahaja..

2. Knock three times. Tie a yellow ribbon on the old oak tree. Ya le! Ya le!

3. Penutup nya I've Got A Name ( John Croce ) - pilih lah untuk di kenang atau di maki. RIP kepada yang murtad.... Sweet Caroline...

Brite Lite said...

Salam semua,

Baru nak santai, timbul pulak kes pesawat MAS mendarat kecemasan. Betul kata msh. Tetap muncul topik yg menggegarkan.

Dengar landing gear rosak. Ada yang kata tayar pecah. Macam biasa lah, bermacam jenis maklumat bercanggah.

Selepas MH370, ada saja kes MAS. Ada kena langgar burung. Ada yang mendarat kecemasan di Hong Kong kerana generator rosak. Dan hari ni kes gear/tayar pulak.

Apa-apa pun tetap terusik hati. Apa sebenarnya sedang berlaku pada tanah warisan kesayangan ni? Apa yang Allah sedang tunjukkan?

Teringat semua ni sambil dengar lagu Warisan dari Allahyarham Sudirman. Sedih hati. Bila sampai lirik "akulah penyambung warisan", terasa diri bagaikan gagal menjaga amanah ni.

XERONINE said...

Salam Datuk,

zaman itu - east is east ..and west is west ... our worlds are far apart

flower of malaya ... i cannot stay

zaman ini - for better or for worse - instant connectivity ... how zaman berubah ...

Terima kasih

wanitabukittinggi said...

Datuk,

Saya faham kenapa Datuk bersantai saja ni.

"Music is the food of love" kata orang putih.

Kebetulan slogan Hari Kemerdekaan kita tahun ini.."Malaysia...Disini Lahirnya Sebuah Cinta"(lebih kurang macam tulah).
Rasa ianya sebahagian daripada lirik lagu Allahyarham TS Sudirman.
PM Najib pun dah santai saja atau pun slogan ini daripada Menteri KKMM.Menteri KKMM pun boleh menyanyi dan sudah pun menghasilkan satu lirik lagu.

Datuk selepas berhibur dengan lagu-lagu nostalgia masalah negara tidak akan lenyap.

Ada terbaca dalam akaun twitter yang saya ikuti.Mengikut twitter tersebut ..Tun M ada berucap bahawa perkara yang berlaku sekarang banyak yang salah.

Saya setuju apa yang diluahkan oleh Tun M.

Contoh terdekat:-
1.Pertamanya Dr Kassim Ahmad ditahan dan akan dibicarakan pada bulan Mei ini.

2. Raja Bomoh&pengikutnya masih dibiarkan berkeliaran.

3. Bank Dunia berhasrat membuka cawangan di Malaysia gunapakai perbankan Islam.PM Najib umum semasa MSAM semalam di Kota Baru.
Bank Yahudi nak guna perbankan Islam??

4. Menteri MOT masih hendak meneruskan pencarian pesawat Boeing 777-200ER yang munkin akan melibatkan pihak swasta.Kalau dah libatkan swasta maknanya melibatkan kos yang tinggi.Adakah akan guna duit rakyat nanti?
Kalau tak kerajaan akan berhutang dengan bank.Bank yang mana satu?

5. Ketua Pembangkang membuat kenyataan melalui media cetak negara China bahawa beliau boleh selesaikan pencarian pesawat yang hilang dalam 1 saat.
Kenyataan ini adalah satu cabaran kepada pihak PDRM yang sedang menjalankan siasatan.Kenapa beliau tidak dipanggil Polis untuk siasatan lanjut walaupun kita tahu beliau seorang pembohong.Munkin juga beliau ada bukti/maklumat.

6. Misteri dalang kepada pencerobohan Lahad Datu masih lagi misteri tanpa ada apa-apa penemuan baru. Tahun ini ditambah pulak dengan satu misteri kehilangan pesawat.Tahun depan tak tahu apa pulak musibah menimpa.

7. Tiapkali kemalangan bus ekspress berlaku melibatkan kehilangan nyawa SPAD akan bersuara untuk ambil tindakan.Berlaku tahun-tahun sebelumya pun sama jugak.Berlaku tahun ini pun sama jugak.Tahun depan pun sama jugak. Tiada yang masuk penjara atau lesen syarikat bas ekpress ditarik balik.

8. Masalah RBA sejak 2008 sampai sekarang tidak dapat ditangani.PDRM/SKMM tidak ada maklumat nak tangkap dalang.
Kemudian ada ura-ura nak tubuhkan Blue Wave Army(BWA).
Kalau saya,haramkan saja media sosial ini habis cerita.

Aissh....banyak lagi lah Datuk tidak boleh nak senaraikan sepenuhnya.

Akhir kata eloklah kita dengar lagu daripada album baru Carefree yang digubal semula bertajuk....
"Belaian Jiwa"...lagu ini khas untuk penumpang&krew pesawat MAS MH370...

wanitabukittinggi said...

Datuk,

Saya faham kenapa Datuk bersantai saja ni.

"Music is the food of love" kata orang putih.

Kebetulan slogan Hari Kemerdekaan kita tahun ini.."Malaysia...Disini Lahirnya Sebuah Cinta"(lebih kurang macam tulah).
Rasa ianya sebahagian daripada lirik lagu Allahyarham TS Sudirman.
PM Najib pun dah santai saja atau pun slogan ini daripada Menteri KKMM.Menteri KKMM pun boleh menyanyi dan sudah pun menghasilkan satu lirik lagu.

Datuk selepas berhibur dengan lagu-lagu nostalgia masalah negara tidak akan lenyap.

Ada terbaca dalam akaun twitter yang saya ikuti.Mengikut twitter tersebut ..Tun M ada berucap bahawa perkara yang berlaku sekarang banyak yang salah.

Saya setuju apa yang diluahkan oleh Tun M.

Contoh terdekat:-
1.Pertamanya Dr Kassim Ahmad ditahan dan akan dibicarakan pada bulan Mei ini.

2. Raja Bomoh&pengikutnya masih dibiarkan berkeliaran.

3. Bank Dunia berhasrat membuka cawangan di Malaysia gunapakai perbankan Islam.PM Najib umum semasa MSAM semalam di Kota Baru.
Bank Yahudi nak guna perbankan Islam??

4. Menteri MOT masih hendak meneruskan pencarian pesawat Boeing 777-200ER yang munkin akan melibatkan pihak swasta.Kalau dah libatkan swasta maknanya melibatkan kos yang tinggi.Adakah akan guna duit rakyat nanti?
Kalau tak kerajaan akan berhutang dengan bank.Bank yang mana satu?

5. Ketua Pembangkang membuat kenyataan melalui media cetak negara China bahawa beliau boleh selesaikan pencarian pesawat yang hilang dalam 1 saat.
Kenyataan ini adalah satu cabaran kepada pihak PDRM yang sedang menjalankan siasatan.Kenapa beliau tidak dipanggil Polis untuk siasatan lanjut walaupun kita tahu beliau seorang pembohong.Munkin juga beliau ada bukti/maklumat.

6. Misteri dalang kepada pencerobohan Lahad Datu masih lagi misteri tanpa ada apa-apa penemuan baru. Tahun ini ditambah pulak dengan satu misteri kehilangan pesawat.Tahun depan tak tahu apa pulak musibah menimpa.

7. Tiapkali kemalangan bus ekspress berlaku melibatkan kehilangan nyawa SPAD akan bersuara untuk ambil tindakan.Berlaku tahun-tahun sebelumya pun sama jugak.Berlaku tahun ini pun sama jugak.Tahun depan pun sama jugak. Tiada yang masuk penjara atau lesen syarikat bas ekpress ditarik balik.

8. Masalah RBA sejak 2008 sampai sekarang tidak dapat ditangani.PDRM/SKMM tidak ada maklumat nak tangkap dalang.
Kemudian ada ura-ura nak tubuhkan Blue Wave Army(BWA).
Kalau saya,haramkan saja media sosial ini habis cerita.

Aissh....banyak lagi lah Datuk tidak boleh nak senaraikan sepenuhnya.

Akhir kata eloklah kita dengar lagu daripada album baru Carefree yang digubal semula bertajuk....
"Belaian Jiwa"...lagu ini khas untuk penumpang&krew pesawat MAS MH370...

Zed-85 said...

Dato,

Lagu ini sesuai untuk tema 1Malaysia.

Kita ada salam 1Malaysia, Kedai dan Klinik 1Malaysia. Lagu 1Malaysia belum ada lagi.

Orang yang menulis dan menyanyikan lagu ini mempunyai semangat muhibbah antara kaum yang cukup baik.

Pada pandangan saya, orang di zaman era 60 dan 70an mempunyai nilai-nilai yang berbeza dengan zaman sekarang. Orang dulu mementingkan nilai kekeluargaan dan semangat masyarakat. Sekarang manusia lebih “self-centered”.

Saya teringat dulu zaman sekolah, saya naik bas awam pergi sekolah.

Ketika itu bas jenis “TaTa” buatan dari India dan tak ada air-con.

Dulu ada bas konduktor yang kerjanya pungut duit, tekan “punch” tiket dan marah orang suruh ke belakang.

Penumpang ada yang termenung, yang ajak berbual dan ada juga yang mengorat.

Zaman sekarang, kalau kita naik bas, penumpang tak habis-habis menekan Samsung Galaxy S4/Note dan Iphone5.

Syed Nadzri said...


Memang Dato sedang dialun ombak nostalgia. Hebat sungguh.
Jadi saya nak tumpang lah sikit masuk semangat retro ni.
Lagu Zaharah Agus macam Dato kata la, selalu berkumandang di radio dulu dulu. Suara dia garau, tu yang buat sexy tu.
Bukan dia saja, Nona Asiah, Jasni dan R Azmi pun bukan main. Semua dok gencok dengar kadang kadang lagu depa Latin beat.
Orang yang minat pi beli piring hitam yang besaq tu. 78rpm (chap Anjin, His Master's Voice).
Tapi yang saya kagum sekali, satu kumpulan penyanyi Serani, kalau tak silap Tres Amigos. Depa nyanyi lagu Melayu yang penuh harmoni. Sampai hari ni apa dah jadi?

Yes, keep the memories flowing. Thank you very much.
Syed Nadzri

Lahuma said...

Dato

Bukan semua lagu boleh menghiburkan kita.Semua lagu yang ada tak sesuai dengan suasana yang serabut kini.
Politik serabut.Ekonomi serabut.Keselamatan pun serupa.
Bas awam terbalik gaung hari hari.
Lagu klasik hanya orang klasik saja.
Generasi Y tak ambil peduli.

Penyanyi sendiri pun tidal tethibur.Sekadar cari rezeki.

Terima kasih Dato.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).