Friday, July 18, 2014

MAS MH17 "Shot Down" In Ukraine

A Kadir Jasin

KIEV, Ukraine (AP) — A Ukrainian official said a passenger plane carrying 295 people was shot down Thursday over a town in the east of the country, and Malaysian Airlines tweeted that it lost contact with one of its flights over Ukrainian airspace.

Anton Gerashenko, an adviser to Ukraine's interior minister, said on his Facebook page the plane was flying at an altitude of 10,000 meters (33,000 feet) when it was hit by a missile fired from a Buk launcher. A similar launcher was seen by Associated Press journalists near the eastern Ukrainian town of Snizhne earlier Thursday. The Buk missile system can fire missiles up to an altitude of 22,000 meters (72,000 feet).

Debris of MH17
Malaysia Airlines said on its Twitter feed that it "has lost contact of MH17 from Amsterdam. The last known position was over Ukrainian airspace. More details to follow."

(Good Morning America) - Malaysia Air said it "lost contact" with one of its passenger planes today over Ukraine near the border with Russia.

The airline said in a tweet that the plane, Flight MH17 from Amsterdam, had its "last known position was over Ukraine airspace."

MH17 wreckage
The plane was headed to Kuala Lampur with 294 people on board. 

Masya-Allah.

Footnote: The saddest thing is we are no longer able to feel a deep sense of shock and sympathy because we have been bombarded with so many bad news and tragedies in recent years. Just over four month ago, on March 8, MH370 with 239 souls on board. It is yet to be found. Now MH17 with 295 people on board.

It is hard not to ask, what is happening to us? Why are we experiencing so many bad things and tragedies in rapid succession?

I am afraid many of us are becoming numb and are unable to show emotions anymore. Still our hearts and prayers go to families and loved ones of the passengers and crew of MH17.

For those of us who are Muslims, we may want to ask, is this another  “bala” (trial) or could this be the “pembalasan” (punishment)? I am sorry for raising this at this juncture. Wallahuaklam.  
 

24 comments:

Urang Awak said...

Salam Ramadhan Dato,

I would like to suggest that our newly appointed transport minister should be answerable for this and he must explain to all fellow Malaysian as to why no warning alert given out to all Malaysian flight subsequent to the recent shot down An-26 Ukrainian Army plane by the insurgents on June 14, killing 49 government servicemen.

My deepest condolences to all the family victims of the tragedy.

OKJ said...

Salam Dato Kadir

Salam takziah diucapkan kepada waris MH17, juga sebuah lagi boeing 777 dan ditembak pada 17.7. Baru semalam saya mengungkitkan trajedi MH370 supaya pisang tidak berbuah 2 kali, rupanya harini pisang berbuah sekali lagi. Jalan ceritanya juga hampir sama, cuma kalini kita bernasib baik sebab ada saksi dan video sekali yg melihat k/t ditembak jatuh dan disahkan oleh jurucakap kerajaan Ukraine. Kalau tidak mungkin mereka tuduh kita sekali lagi macam MH370.

Bagi sayalah, sudah tiba masanya, suruhanjaya diraja ditubuhkan utk trajedi MH 370 dan MH17 supaya pisang tidak berbuah kali ketiga. Kenal pasti siapakah musuh kita sebenarnya dan kenapa. Hanya yg berkelayakan sahaja perlu menganggotainya seperti Tun Dr Mahathir dan setaraf dengannya.Pegawai dan menteri yg sebuk dgn ‘ping’ sebelumnya eloklah direhatkan dulu bagi mendapatkan buah fikiran baru yg berbeza pula. Mengahabiskan beras je. Air turn back yg diagak-agak dibuat oleh MH370 (oleh lapuran yg dikeluarkan) perlulah dikaji sekali lagi. Warga Iran yg menyamar perlulah dibuka kertas siasatan semula. Betulkah ia hilang di lautan hindi yg tak jumpa-jumpa sampai hari ini? Kelantangan kita terhadap GAZA juga haruslah diambil kira.

Bagi MH17 pula, sebanyak k/t diawan Eropah kenapa MAS juga yg kena pada ketinggian 10000m. Bukan calang-calang orang mempunyai teknologi tersebut.

Akhir kata, jika saya diberikan peluang utk memberikan pendapat, saya sekali lagi mencadangkan supaya diambil Ayahanda Tun Dr Mahathir utk mengetuai suruhanjaya tersebut dan dibantu oleh mereka yg setaraf dgnnya. Sekian TQ.

MH17 said...

Bukan bala atau pembalasan dato.Apa salahnya penumpang dlm perut kapal itu. Ini adalah tragedi. Ada RAHMAT di sebalik kejadian ini bagi kerajaan Malaysia. Skrng dah boleh agak apa yg ada dalam perut dato...

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Mengapa mesti dibebankan amanah dan tugas serta tanggungjawab yang maha berat itu kepada seorang tua yang sudah melewati 89 tahun usianya?

Tidakkah kita berasa belas kasihan kepadanya yang masih terumbang- ambing seolah-olah tiada 'matlamat hidup', padahal hidupnya sudah melepasi had umur yang diperingat oleh Rasulullah kepada kita.

Kalau kita benar-benar menghormati dan menyayangi
seseorang, lebih-lebih lagi orang berkenaan sudah terlalu kesuntukan masa, kita wajib
menolongnya supaya dia meniti saat demi saat terakhirnya itu dalam ketaqwaan dan dengan penuh ketenangan.

Sekiranya masih ada apa-apa amalan yang mendosakannya, janganlah sekali-kali kita
menipu dia dengan mempertahankan amalan dosanya itu pula.

Sebaliknya, wajiblah kita berterus terang kepadanya dengan menyampaikan nasihat yang benar kepadanya, walaupun kita sedar kebenaran kita kadang-kadang atau selalunya menjadikan kita tidak popular, bahkan akan menimbulkan kemarahan dan kecaman kepada kita pula.

Sebagai contoh, sekiranya isterinya yang hampir sebaya dengannya masih belum berpakaian menutup aurat, maka wajarlah dia diingatkan dengan perintah Allah dalam al-Quran tentang wajibnya berpakaian menutup aurat yang sempurna; dan apa akibatnya kepada seorang suami yang sengaja membiarkan isterinya mendedahkan auratnya.

Demikian juga, sekiranya kita tahu bahawa dia pernah mengeluarkan kata-kata sumbang yang boleh menyebabkan aqidahnya rosak, maka wajarlah kita tolong menyelamatkan dia melalui kaedah yang berhikmah yang boleh diterimanya.

Demikian pandangan saya secara umum.

Wassalam. Maafkan saya. Saya ikhlas.

sukri said...

Kesal nyer boss mas masih disitu,kenapa lambat mengubah haluan,kenapa setelah terjadi,baru nak ubah haluan,memang jenis xpeka,susah kalau perlantikan pakai kroni,

Suffian said...

Salam Pak Kadir...

ini adalah pembalasan / bala dari dosa2 yg kita lakukan. Kita diaibkan berkali2 kerana kita sendiri gemar megaibkan pihak yg kita tak suka.
kajian Dr Fadzillah Kamsah , 80% muslim di Negara kita tak solat cukup 5 waktu.
rasuah, penyelewengan & pembaziran dianggap "tarak apa" oleh majority melayu.
kita menfitnah orang lain dgn cara yg penuh sistematik .
Melayu juara anak luar nikah & buang bayi, juga sumbang mahram.
Feudalisme melayu kita terlalu pekat, maka org2 yg taat setia dan pengampu2 aje mendapat tempat dlm organisasi2 kita. Org2 yg kritis akan dipinggirkan akhirnya merajuk dan kita kehilangan bakat2 terbaik dikalangan kita. Tak caya cuba asak sikit pegawai2 kerajaan...tak sampai seminit dia akan jawab...saya hanya ikut perintah. Tkasih.

Hanezam said...

Salam Datuk,

Dunia telah menjadi satu kejiranan kecil. Masalah rumahtangga negara orang boleh saja jadi penyebab nahas rakyat dan harta benda negara lain.

Atau apa ?

Sangat sedih. Sangat sedih. Belum berhenti menangis untuk anak-anak Gaza, dan sekarang, ini pula.

Led Zeppelin said...

Assalamualaikum Dato'

It is indeed another tragic episode for MAS and the whole country.Personally,I was speechless when told by my wife of the news during sahur.What?Not again!And as usual,in a typical Malaysian style,the social media was flooded with all sorts of accusation against MAS and Government.There was even a comment made by a Chinese guy that mediocrity caused by NEP had caused this problem.Can you believe that?Few blamed MAS for attempting to save fuel which made the pilot to fly in that war zone causing it to be shot.Where they got his idea from,God knows.
And of course,there were comments associating this tragedy with "bala".Wise men say,things happen for a reason.I just hope this will be the last bad news for MAS and the nation.

Deepest condolences to the families involved in MH17.

Zed-85 said...

Dato'

May God give the strength and comfort to those who are affected in this calamity. Our prayers and condolences to them.

As Muslims, these bad occurances that had happened should prompt us to ask whether we had wronged in any ways. In Quran, we were warned that punishment will come to those who goes beyond the extremity of ill doings (melampaui batas)

May Allah saves our nation from any more catastrophe.

nabil suffian said...

Kalau dr yang saya belajar dkt catatan sejarah purba..

bila banjir besar, kemarau panjang, bencana besar dan memalukan negara lpas satu demi satu terjadi...ada harapan pemerintah kena tukar...betul tak? Dkt china dulu-dulukala....ada harapan Maharaja tu kena tukar...org dulu ckp petanda yg kuasa tk berkenan..klau zaman sains dan teknologi noe org ckp leader incompetance...

Tk gitu? rasa2 tamadun lain pun sama jgak

msh said...

Salam Dato.

Memang hari baik bulan baik...kita kena sentiasa mengawal segala tingkah laku dan kata2.

Tetapi kita juga kena perlu beringat dan mengingati sesama saudara Islam.
Sy tak nampak apa2 silapnya bercerita perihal tragedi MH17 walau pun ianya nampak seakan2 kita mengatakan sesuatu yg agak negatif tentang pemerintah kita.

Hakikatnya.... kita harus menerima dan mengingatkan diri bahawa ini adalah suatu 'bala' dan jgn pula kita terlepas pandang.

Bala adalah kehedak Allah SWT...dan sudah 2 kali kita ditimpanya yg melibatkan pesawat MAS....jadi apakah kita masih mengatakan ianya cuma satu malapetaka sahaja?
Bagaimana pula dgn perkara2 pencerobohan ...penculikan ...pembunuhan yg kerap terjadi dipantai2 Sabah?

Semua ini pun malapetaka juga....tetapi sy lihat ianya lebih dari itu...sy juga melihat nya sebagai suatu bala yg di turunkan oleh Allah SWT...pd Negara kita.
Kenapa pulakah kita diturunka bala seumpama ini?

Sy rasa...kita sesama Islam tentu tahu tentang segala apa kemungkaran yg terjadi dewasa ini yg melibatkan semua pemimpin Melayu Islam sama ada permerintah atau pun pihak pembangkang.

Lihat saja pemimpin dari pembangkang seperti Anwar...Sabu..Khalid Samad..Rafizi...Nurul Izah...Hadi...dll.m.termasuklah ramai pemimpin2 Umno....semua mereka ini peduli sngatkah dgn ajaran Islam seperti yg terkandung didlm AlQuran?.

Setakat bercakap siapa pun boleh.....tetapi memperjuangkan dan menegakan nya nmpak mcm tiada kesungguhan.

Inikah agaknya hukum dan bala dari Allah SWT yg sy maksudkan.

Wallahmualam


Lahuma said...

Dato.

Memang Bala.

Pakat-pakat muhasabah dirilah wahai para pemimpin dan ulamak sekelian.

Pemimpin kerajaan dan Pembangkang sama-sama bengkok .Jalan tak betul.

Nampak bersih tetapi tak suci.

Mula-mula Lahat Datu kena serang kerana pertahanan kita longgar.
Kita relek dan bersantun tak kena tempat.

Kemudian MH 370 hilang bersama 239 penumpang tanpa kubur.

Satu lagi MH 17 pula jatuh ditembak .Terkorban 298 penumpang.

Hilang dua pesawat MAS yang urus tadbirnya bermasaalah.

Sudah jatuh ditimpa tangga bertimpa-timpa.

Bukan senang nak jadi pemimpin.
Kalau sudah berebut-rebut mahu jadi pemimpin atas dasar apa.

1.mahu cepat kaya.
2.mahu kuasa
3.mahu tipu rakyat
4.mahu di puja puji

Dan sebagainya.

Hari ini pemimpin adu domba dahaga nak jadi peneraju negara.

Niat kalau tak betul.Rakyat terima bala.

Itulah kiasan setiap peristiwa yang kerap menimpa negara.

Takziah pada keluarga yang terlibat.
Berat mata memandang berat lagi perasaan yang menimpa kelaurga mereka.

Terima kasih Dato.

Kawanlama said...

Elok diucapkan انا لله وانا اليه راجعون
Janganlah berfikir tentang bala atau balasan, itu semua dalam ilmu Allah jua.

anti syaitan said...

Salam ramadhan Dato,

Sepertimana ungkapan Tun Dr Mahathir rakyat Malaysia perlu memilih kumpulan syaitan yang dikenali untuk terus mentadbir negara tercinta ini.
Apakah perlu rakyat berdoa memohon pertolongan dari syaitan syaitan semuga di lindungi dari segala musibah dan bencana yang tidak putus putus menimpa rakyat negara Msia.......???
Mursyidul Am Tun Dr Mahathir mungkin boleh memberikan fatwa yg berkaitan kpd rakyat Malaysia.

ab said...

Salam dato,



Astagfirullahillazim..



Sedih mendapati ramai yang mati begitu.



SIAPA agaknya yang `pressed the button'?, dan siapa pulak yang arahkan dia itu?.




KEBETULAN yang sangat menyangsikan saya ialah dunia `macam' tak focus mengenai beribu askar Israel di gaza sekarang.



Saya sungguh heran pihak pihak terlibat diatas kejadian menimpa MH17 cepat dikenali,lengkap dengan perbualan telepon sekali dalam masa tidak sampai 24 jam.




What is `shown' may not be the reason/cause of this nasty event.



COULD IT BA another massive distraction for the benefit of 3-5 peoples on earth now ?




Jangan lupa Ukraine ada bomb nuklear ,begitu juga Russia..if one of the guys there just presses the correct button... susah lagi la kita...




Anyway, tau ka orang Ukraine dan Russian kat tempat tu ada nama negeri Malaysia kat dunia ni??.




Abu Bakar Ab Rahman

Suffian said...

Dato....

Bercakap tentang Bala....

kalau mahu diletakkan kesalahan kepada kepimpinan , maka saya cadangkan letakkan hampir kesemuanya kesalahan2 kepada kepimpinan parti2 yg memegang kuasa atau kerajaan. Sebabnya mudah, mereka yg memegang kuasa dinegara ini serta segala sumber yg ada. Merekalah yg telah diberi AMANAH untuk menguruskan Negara ini oleh rakyat.
Kalau amanah tersebut tidak dapat diuruskan dgn baik oleh parti2 kerajaan AKA menyeleweng , mana mungkin menyalahkan pembangkang kerana tidak membangkang dengan "baik" . Terimakasih.

Wan Kamarul Ariffin said...

Apabila disebut bala semuanya akan menyalahkan semua pemimpin ameno. Seolah-olah pemimpin ameno yang menyebabkan turunnya bala. Ada baiknya merenungi kata-kata Imam al-Ghazali.

"Rosak rakyat kerana rosaknya pemimpin. Rosak pemimpin kerana rosaknya ulama' Rosak ulama' kerana cintakan dunia."

Astaghfirullah...

berasiam said...

salam DAKJ

terlalu hiba bila mengetahui pilot MH17 yang ditembak jatuh adalah abang sepersekolahan suatu ketika dahulu. diberitakan jenazahnya masih duduk di dalam kokpit dan masih terikat dengan tali pinggang keselamatan. salam takziah untuk keluarga beliau dan semua waris penumpang serta anak kapal MH17.

tragedi yang mengejutkan, sekali lagi melibatkan pesawat terbang negara kita. bagaimana terus disimpulkan pesawat itu ditembak jatuh menggunakan peluru berpandu darat ke udara. tiada langsungkah kemungkinan pesawat itu ditembak menggunakan peluru berpandu udara ke udara atau cara lain? kita sedia maklum boeing berkemampuan mengambil alih kawalan pesawat secara jarak jauh dan apa yang sebenarnya berlaku pada detik akhir pesawat berkenaan masih belum dapat dipastikan.

kebetulan pesawat yang membawa vladimir putin turut melalui tempat yang sama kira-kira 35 minit kemudiannya juga menimbulkan pelbagai spekulasi kerana rupa pesawat yang seiras.

berbeza dengan mh370, kali ini kita boleh menunggu siasatan selesai kerana kotak hitamnya lebih mudah ditemui dan dianalisis. tunggulah siasatan dimulakan dan diselesaikan sebelum kita membuat kesimpulan tentang punca sebenar nahas berkenaan dan pihak yang bertanggung jawab. kerajaan perlu lebih tegas dan menunjukkan ketegasan dalam perkara ini supaya maruah negara tidak diperkotak katikkan oleh pihak lain.

banyak bala melanda, pemerintah perlu mengubah cara mereka mengendalikan kuasa atau kuasa mereka akan berpindah kepada pihak lain. yang nyata, selama ini kerajaan terlalu banyak melepaskan kuasa yang mereka ada melalui pemansuhan akta-akta yang telah menjadi asas kemakmuran negara. jika mahu terus berkuasa, janganlah dihakis lagi segala kuasa yang masih ada.

ayllim said...

LIOW WAS LYING when he said the route was believed to be safe.
In April, the ICAO advised carriers to consider alternative routes.
Last Monday, Eurocontrol – which coordinates air traffic across Europe – issued an official notice (NOTAM) which ‘strongly advises’ avoiding the airspace.
More prudent airlines like British Airways and Qantas have been doing so for months, why not MAS? It is not God's doing. It is poor risk management.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2696321/Why-MH17-flying-warzone-European-safety-watchdogs-warned-against-flying-Ukraine-April.html

ayllim said...

Dato, don't be so superstitious. Bukan bala. Bukan pembalasan. Cuma 'bad risk management' oleh pihak pengurusan.
Surely you do not believe that God murders innocent babies and children just to teach some of us a lesson?

Wira Jaya said...

Bercakap tentang bala, heran juga kenapa Las Vegas sebagai pusat perjudian terbesar, kawasan red light yang banyak di Amsterdam hatta Tel Aviv tempat perancangan jenayah kemanusiaan tak kena pula bala. Apapun semua itu adalah iradat Allah SWT, kita selaku makhluk tak payahlah kaitkan itu ini dan buat kerja Tuhan. Apa yang utama kala ini muhasabah diri sendiri dan keluarga agar terlepas dari api neraka. Itulah tuntutan sebenarnya

k.c. boey said...

YB Dato'
Lama tak berhubung. Berharap khabar baik.
Bala / pembalasan = karma, you talking about?
In essence, karma is a worthy concept to live by, encouraging us to do good for the global common, on pain of retribution.
Shame, life isn't so neat and tidy.
There are downsides to the concept of karma:
1. We come to draw our own conclusion on events, based on our own individual life experience(s), at the risk of those conclusions being arrived at in isolation of societal norms.
2. At the extreme, we take the law into our own hands, based on our own sense of righteousness.
3. We absolve ourselves of responsibility to get to the bottom of an event(s); we throw our hands up in despair. putus asa as we might say in Bahasa; mai pian rai(?) in Thai; whatever will be, will be.
I go by the axiom that everything happens for a reason; for every season, so to speak, there is a reason.
It is our collective responsibility to get to the truth, and hold perpetrators to account.
Yang benar, dengan memandang tinggi.
k.c. boey

mad said...

teringatkan nahas kapalterbang, teringatkan zionis, illuminati.
apakah satu kebetulan model kapalterbang mh17 sama dengan mh 370?
mungkin ada jawapannya disini > http://greenboc.blogspot.com/2014/07/mengejutkan-benarkah-mh17-itu.html

cubalah berfikir diluar kotak. zaman ini zaman fitnah maha hebat. dengan Allah kita meminta perlindungan

bokbong tranung said...

ayllim kata :
Dato, don't be so superstitious. Bukan bala. Bukan pembalasan. Cuma 'bad risk management' oleh pihak pengurusan.
Surely you do not believe that God murders innocent babies and children just to teach some of us a lesson.

Bukan bala apanya? Terjadinya sesuatu perkara adalah dengan 2 sebab.
Pertama : Ujian
Kedua : Bala / Kifarat ( kerana dosa2 kita yg terdahulu )

Allah lebih mengetahui apa yang kita tidak mengetahuinya...kematian akan singgah kepada sesiapa saja tidak mengira mereka itu berdosa atau tidak. Sama sekali tidak boleh mengatakan kematian mereka dalam tragedi mh17 sebagai "God murders innocent babies and children just to teach some of us a lesson." Walaupun anda mengatakan kepada beliau sebagai sedemikian kerana bukan bayi dalam mh17 sahaja yang pernah mati...banyak lagi kematian bayi samada dalam kemalangan kereta...ada yang dibuang dalam longkang,mangkuk tandas,semak malah ada yang dicampak dari apartmen...takkanlah itupun nak dirumuskan God murders innocent babies and children. Allah lebih mengetahui... Semua ahli keluarga mangsa yang terlibat dan berkait dengan kejadian seperti ini terpaksa terima ketentuan Ilahi.... Samada Allah ingin menguji atau sebagai satu bala / kifarat Dia lebih Mengethuinya.
Kalau kita imbau kisah-kisah silam zaman Nabi...banyak kejadian yang lebih dahsyat berlaku... menjadi iktibar kepada yang hidup untuk mengambil peringatan...sesiapa bebas berpendapat apa sebenarnya Hikmat dan Rahmat di sebalik kejadian ini...tetapi sebagai seorang Islam mestilah berprasangka baik kepada Allah...kerana Ilmu Allah itu luas...lebih luas dari 7 lautan...7 petala langit 7 petala bumi...Amat luas...kita hanya diberi sedikit pengetahuan.
Maaf kerana mencelah.
Wallahu a'llam.

yang Ikhlas

DL

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).