Monday, December 29, 2014

Bidding Farewell to Year of Tragedies


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]

THANK you for debating on the subject “Negara Banjir, PMBergolf di Hawaii”. Please continue.

In the meantime, let us also look back at the year that is about to end and see what is install for us in the New Year.

We may not like, but 2014 will go down in history as probably the most tragic and problematic year for us since Merdeka in 1957.

When we started the year, we thought that the attack on Sabah by the Moro gunmen in early 2013 was the worst that could happen to us. The handling of that incident did not make us particularly proud or confident.

Then came the sad morning of March 8 when a Malaysia Airline’s Boeing 777 jetliner operating as MH370 went missing. It is still not found nine months later.

Two hundred and thirty nine souls were on board as it left KLIA for Beijing on what was otherwise a routine medium-haul flight filled with returning Chinese tourists disappeared into thin air.

MH370 Missing Without A Trace Since March
 Then, just four months later on July 17, another MAS jetliner - MH17 was shot down over Ukraine killing all 283 people on board.

The lightning, in the case of luckless MAS, did strike twice and at the same spot. The airline had since became theoretically bankrupt and had to be rescued by its majority owner Khazanah Nasional Berhad.

MH17 - Malaysia's image lies in tatters
 Added to these tragedies were other equally burdensome events like the plunging crude petroleum, palm oil and rubber prices, the rising cost of living and growing political discontent, communalism and religious intolerance.

With the weakening of commodity prices and the fall in the demand for our commodities and manufactured goods by the global market, the ringgit’s exchange rates took a tumble.

Our currency was the worst performing emerging Asian currency so far this year with a 6.1 per cent loss against the dollar, according to Thomson Reuters data. Our stock market too lagged behind regional compatriots.

Rubber Smallholders: Backbreaking task for pittance
When the ringgit falls, our imports automatically become more costly. We are a big importer of foodstuff. Sooner or later, the higher import prices will be transferred to the consumers thereby translating them into imported inflation.

And now it looks like we are bidding farewell to 2014 and ushering in 2015 soaked in the worse floods in our country’s recent history.

The floods only worsen the rakyat’s hardship inspite of the RM500-million assistance announced by Prime Minister Mohd Najib Abdul Razak upon his hush return from conducting a “golf diplomacy” with the US President Barrack Obama in Hawaii.

On lap of luxury board: PM consulting on floods
The floods claimed not only lives but also destroyed personal belongings and livelihood of the victims. Rebuilding lives will take time and money. The rain and the floods mean rubber trees could not be tapped and palm oil fruits could not be harvested – a double whammy for the smallholders who are already suffering low commodity prices.

Come April we will have to face the GST whose effects nobody is sure of. Even the government is not able to give a definite answer as to the extent of price changes – up and down - the new tax will generate. In the meantime, producers and consumers are engaged in the game of wait-and-see, which will impact the economy in the short to medium term.

Oh, don’t forget the repeated landslides and flash floods up in the mountains at Cameron Highlands, which our brilliant officialdom had squarely blamed on the immigrant workers while turning blind eye to the scheming by the “pembesar”, the civil servants and the taukehs who misused and abused their power for the sake of money.

Cameron's floods: Blame it on immigrant workers

Call all these bad luck, bad feng shui, God’s wrath and punishment, but at the end of the day we suffer – physically, emotionally and image wise. Today, whenever a bad thing happens, the international media seek to link it to us.

So when a tragedy involving an Indonesian Air Asia Airbus A320 happened over the Java Sea on Dec. 28, the Associated Press headlined: “This Has Been A Historically Bad Year For Malaysian Air Travel” and another said: "Missing flight is 3rd Malaysia-linked incident". We have become synonymous with bad things and bad news.

In trying to justify and to come to term with these tragedies and problems, we have to look at ourselves and at the people whom we had elected to lead us.

Did they do a good job at stopping all these bad things from happening – those that are within their powers - and when these bad things happened did they do a good job at lessening our sufferings and predicaments?

We can blame it on takdir and on fate, but that’s for divinity to decide. As human beings and as Malaysians, we have to say that the buck stops somewhere here on earth.

And if we have a responsible government, the buck stops with it. But there’s a caveat. We the rakyat are the judges. We have to judge our government. Otherwise those self-aggrandizing politicians and civil servants will continue to award themselves with sterling KPIs while we suffer.

Tragedies and disasters: Cry the little people
 Wallahuaklam.

41 comments:

Hanezam said...

in store

hazleezaiton@yahoo.com said...

Salam dato,



Mudah mudahan negara akan lebih baik ditahun akan datang...sama sama lah kita berdoa.


Jangan lupa didalam didalam tragedi ada potensi perkembangan ekonomi dimasa akan datang.


Selamat tinggal 2014 yang sangat meyedihkan....


Abu Bakar Ab Rahman

Kaki Kencing Manis said...

Salam DAKJ

here is the story from OutSyed...

Najib took commercial flight home, Wifey took official jet to Indy, Najib pleads with Ministers to get back to work

PM puts flood victims before family

4:00PM Dec 28, 2014

His family (Rosmah) was sad to see him leave Hawaii (Rosmah still in US)
Najib decided to put his vacation aside
my family was sad that I had to leave them (Rosmah still on holiday)
Najib came under fire playing golf in Hawaii as flood worsened.
Najib had cut short his holiday and returned to the country yesterday.
However he appears to have taken a different plane from the government jet that had ferried him to Hawaii.That carrier went the opposite direction to Los Angeles before ending up in Indianapolis, Indiana, where it has remained till now, according to data on flight tracking website Flightradar24.

what a surprise!!!

SolitaireHunter said...

Ah Jibgor telah menunjukkan bahawa 'golf diplomacy' akan membawa negara ke arah kecemerlangan, mungkin lebih daripada apa yang Tun M buat selama 22 tahun sebab Tun tak main golf!

Keintiman yang sangat luar biasa dengan Mr President ini amat menakutkan....

Praxis said...

Sterling KPI indeed!

Azlan Ali said...

2015, I will be 49. Alhamdulillah, still active playing the sports I really loved, tennis. Still can give those younger players a run for their money. It is just wonderful that most tennis equipments are manufactured in China. If they were made in the U.S. or in other european countries, and factored that with the shrinking ringgit, I would be shedding blood tears with the racquets collection that I have today. Because of this shift in manufacturing logistic, it makes this sports more affordable to people Just too bad that we have so limited public tennis courts availalble around klang valley. Past few years, other than work ànd family matters, I focused most of my time on the sports I really loved. It takes my mind off the frustrations and sadness that I feel. It gives me a bit of joy in life.

For year 2015, I will spend time to share and pass down this sports to two young boys. Maybe do a bit of traveling that fits my budget. I will be 50 soon. Once upon a time, as a young teenager growing up, I have so much hope for this nation... now, I am not so sure anymore.

It is time to take a backseat and enjoy the simpler things in life and let the next generation sort out issues for their future. Let them set their own kpi's. Let them judge and decide how they want to shape this nation. Insyaallah, they will know what needed to be done.

Daniel Noor said...

Salam Dato,

The most disgusting part was when Najib said that meeting Obama will bring goodness to this country. Is it? Since when the USA has make other countries in this world prosper and peaceful. But making a country bankrupt and in turmoil its their job. it really make me shudder when Najib said it will only bring good to this country by making friend with the USA

azhar said...

salam DAKJ


apa yang penting bagaimana kita menghadapi dan seterusnya menyelesaikan/mengantasinya.

Said said...

Not too sure who is lying? Flightradar or PMO boys?

zainal abidin awang kechik said...

Apa pun keadaan segala kerinduan ketentuan tidak boleh Di ubah kerana yang tertulis itu yang akan TERJADI

Najib manusia biasa dan Najib pun punya hati dan peresaan..
Selamat bertugas wahai Perdana Menteri Ku Salam tahun baru kepada tok dan datin datin

Salam

jumbeaux said...

Salam Datuk

To paraphrase the Queen (of England), this has been an annus horribilis for Malaysia.

p/s - Nothing to do with body parts or small fish.

Lahuma said...

Dato.

Selamat tahun baru 2015.
2014 memang tahun penuh tragedi yang malang bagi Malaysia.Ada dua sudut pandangan atau kupasan.

1.Bala atas segala kemungkaran terhadap Allah oleh hambanya yang terdiri daripada pemimpin dan rakyatnya.
Ada yang cakap tak serupa bikin.Ada bikin tak serupa cakap.Kemungkaran dan maksiat.

2.Fenomena alam semula jadi angkara tidak amanah para pemimpin dan rakyat mengurus muka bumi serta yang ada kaitan dengannya.Sudah pasti rasuah,salah guna kuasa,rakus,tamak dan haloba dalam hati pemimpin dan rakyatnya.Maka alam semula jadi menjadi mangsa.Kesan kerakusan dan sebagainya terjadilah segala musibah alam ini.


Dua susdut inilah sekarang ini jadi bahan tegak kebenaran masing-masing.Ada yang tegak benang basah.Ada juga bermain wayang ala orkestra berselimutkan warna politik mereka.Melayu/Islam yang hebat dengan wayang ala orkestra ini.Para gurka parti politik Melayu nampaknya belum insaf akan hal ini.Gurka upahan politik Melayu ini masih mencetus perpecahan umat Melayu.

Gurka ini hidup diatas keruntuhan umat Melayu.Dibelakang dan penaja gurka ini ialah perosak Melayu.

Beginilah setiap tahun dan tahun tahun berikutnya.peranan gurka dalam negara demokrasi ala Malaysia.

Ini juga adalah satu tragedi malang bagi umat Melayu yang belum bernokhtah.

Terima kasih Dato.
.

Umar Abdul Aziz said...

Ass Datuk Kadir.

1. Musibah atau malapetaka tak boleh dielak dgn doa atau dgn berkata ini ujian atau qada' dan kadar saja. Berusaha dulu lepas tu baru bersoa serta reda dgn qada' dan qadar.Sebagai contoh dalam usaha menyelamat atau memgagih bantuan kepada mangsa banjir, pasukan penyelamat mestilah dilengkapi dhn bot yg besar dan moden. Bukan setakat sampan kuno yg kecil.

2. Begitu jugak jika pemimpin negara yg dipilih tu kalau mengkhianati janji. Maka tanya balik diri sendiri kenapa org macam ni aku pilih. Kenapa bangang sangat aku, keluarga dan org kampung ku. Menyebut ayat quran hebat sekali. Tapi tak di praktik.

Bukankan Allah tak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri berusaha mau mengubahnya.

3. Kita tak mau belajar atau menghormati kejayaan bangsa lain. Bila ada si polan memuji kebaikan penduduk negara lain berbanding kaum sendiri, si polan itu pulak di tempelak agar keluar dari bumi Malaysia dan segera berhijrah ke negara yg di puji.

4. Negara lain yg kaya, kuat dan sejahterapun tak dapat lari dari masaalah. Mereka pun bukan sempurna. Sebab itu mereka iaitu rakyat dan pemimpin berusaha dengan jujur membangunkan rakyat dan negara.

Ada check n balance antara sesama rakyat dan sesama wakil rakyat pemerintah dan pembangkang.Rakyat mereka tanpa ragu mengundi pembangkang mengantikan kerajaan yg tidak atau kurang bagus.

Rakyat England tak pernah didakwa dgn tuduhan menghasut kerana mengkritik sifat belanja boros keluarga diraja. Inikan pulak sekadar mengkritik perdana menteri England.

Tapi dinegara kita mengkritik isteri PM pun boleh berhadapan dgn akta hasutan.

Kita bukan tak biasa lihat di CNN. Apa yg rakyat negara maju tak puas hati dgn keputusan mahkamah, polis, pendakwa dsbnya mereka akan berdemo secara aman. Di negara kita baru Bersih nak berdemo, kerajasn akan istihar demo itu haram.

5. Melihat perangai Najib dan UMNOnya saya sedang menunggu apa lagi bala yg bakal menimpa Msia tercinta pd tahun2 mendatang.

Najib sayang rakyat miskin melalui bantuan BRIM? Semua diktator tipu rakyat miskin dgn pelbagai program lepas batuk di tangga kerana SAYANG jawatan sendiri.

Sayang ramai Melayu sekolah masih sokong Najib.

safiai saad said...

salam sdr Kadir, you have put the events in 2014 time line in compatible with reality.
Yes the issues you brought such as the missing plane,flood,oil and rubber prices,decline in ringgit value, to me these are external factor beyond the control or influence of the government.
Yes those event are invoked from the internal factors such corruption,weak management,unpreparedness and perhaps lack of smartness.
Perhaps we should really look at this country now and ask , what we really do in 2014. I can safely said that 70% politics,20% porkbarrel,10% giving unwanted speeches.
We do not spend time how to govern this country effectively. Why?. We have so much distraction, look at the political issue raised by those who want to be future goverment.Every day withou fail, there was always issues,to give you the example,Kajang move,1MDB,Menteri Besar Selangor, Allah issue, Bible,Water concession and too long to list.
Who designed and planned all these. Why the Government failed to seperate between rice and husk issue.
We rakyat are fed up of listening to empty political issues and please go and do your work.Employment, cost of living,housing,environment,crime,safety,education etc which should be your main thrust.Not to mention these NGO has become the free for all, claiming they represent the silent majority,which in actual fact they dont.
We become more American than Americans themselves.debate after debate, too much become toxic.At least they are super power, they have better atandard of living.They have quality of life despite not being religious.
Moslim and Islam in this country has become too independent,too rigid, too relax,and even too free to say.We need to use common sense to be progressive. We talk about Ibnu Sinnar,ibnuKhaldun,ibnuBattutta, but look at ourselves, we are neither there nor here.
All of us will become the meat to be slay by the wolves if we are not smart enogh.God said that he will replace with another race, if the present race fail to do the good work and justice.

To Dr. Mahathir it is good for you to help the country but the question is to what extent, until we lose this country then only everything is OK.Your help and wisdom are most welcome.The present government need to buck up.
I wonder why this country has been faced these challengges one after another. well the religious people might said that God are not happy with this country, what about our very own people who lived in this country.Corruption,Drug distribution,gambling,human trafficking, illegal immigrant,tax evaders,prostitution,murder,missing children,seemed to be part and parcel of our culture and paralel with our good deeds (reads praying,helping the poor).
Surely some thing is not right.Those Malaysia who lived and visits overseas know other country are careful about us. Overstay,fraud,abused credit card,drug mules,cheating are part of our bad label.
Let us begin our new year with new behavior,ethics and dignity so that not only foreign countries will respect us but more important God will respect us. To achive that we must respect ourselves by work hard,rules compliance,alway ask for Allah blessing and guidance.
Come to election go ahead and choose anyone you prefer,in the mean time make Malaysia a great country.
I rest my case sdr kadir,Happy New Year to Youu and Family.

Led Zeppelin said...

Assalamualaikum Dato'

"We are a big importer of foodstuff".We have plenty of land,rain and sun shine but yet our country still import foodstuff?Not forgetting that we have the government agencies which are supposed to look into this.If such a basic necessity like foods we have to depend on other countries,I wonder what else are we depending on.

Selamat Tahun 2015 Dato and let us pray for a great year ahead for all Malaysians.

kampong lad said...

berlakunya malapetaka (samada sendiri bikin atau act of god) tak kira tahun, bulan atau hari siang/malam. dulu ada, sekarang ada & kedepan pun pasti ada. malapetaka jenis yg sendiri bikin boleh di elak. contoh: depa (& keluarga) yg tarah bukit2 sampai botak tak duduk disitu. yg terima habuan ialah rakyat yg lemah, tak dak kuasa & daif. inikah negara islam yg di laung2kan?

jail_narcosis said...

Assalamualaikum Tuan...
Adakah ucapan permulaan Ass tu merujuk kepada ungkapan Assalamualaikum? Kalau ya mohon jasa baik tuan untuk tidak mengguna pakai short form tersebut. Terima kasih tuan.

matpenang said...

Seronok bawa anak bini ronda2 amerika. Laki balik dulu naik jet negara. Bini teruih ronda naik jet lain pula.
Malaysia sdn bhd.

raja2u said...

Assalamualaikum

YBhg Dato dan Pembahas yang saya hormati. Mudah-mudahan apa yang berlaku pada tahun 2014 menjadi pengajaran kepada kita untuk membetulkan keadaan dan maju kehadapan bermula tahun 2015. Allah sayangkan kita dan diujinya kita supaya kita sedar dan balik kepangkal jalan. Disini saya berdoa semoga Datok Mufti kita proaktif sikit dan memberi teguran apabila terjadi penyimpangan yang tidak selari dengan kehendak Islam dikalangan pemimpin dan rakyat.

Allah benci fitnah memfitnah. Allah mengingatkan kita tidak memhebahkan aib seseorang terutamanya sesama Islam.Apa yang kita lihat beberapa tahun kebelakang ini perkara inilah yang dibesarkan dan tiada siapa dari kalangan berkuasa melarangnya.

Kalau kita lihat masa dahulu dimana fitnah-memfitnah tidak banyak seperti sekarang keadaan kita selesa. Keadaan berubah dimana sesetengah pihak menjadikan kerjayanya memfitnah sesama sendiri dengan tiada batasannya.Kepada semua yang terlibat apakah untung yang diperolehi dari tindakan terkutuk itu. Sebaliknya semua rasa cemas dan berusaha mempertahankan diri kerana takut akan hilang segala-galanya jika kalah.

Disaat yang tidak menentu ini jalan untuk keluar adalah dengan cuba berbaik kembali untuk kepentingan umat dan Negara.Berkumpullah secara terang-terang atau rahsia mencari jalan untuk menghapus rasa takut sesama sendiri.Sedarlah bermusuh-musuhan sesama sendiri tidak membawa sebarang kebaikan dan sebaliknya menggalakkan lebih ramai orang berani mengkeritik kita dimana pada suatu masa dahulu mereka tidak berani mengangkat muka pun.Lakukanlah kebaikan ini semasa kita ada kuasa. Ingatlah ada pihak menunggu kita tergelincir dan hilang kuasa .

Saya bukannya mencadangkan kita status co. Carilah jalan untuk balik kezaman gemilang dimana kita tidak bermusuhan sesama kita. Jika perlu berkorbanlah dengan memberi laluan kepada mereka yang lebih bersemangat untuk membantu bangsa , Negara dan ugama.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir Jasin

Sempena akhir tahun 2014 ni, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Dato’ kerana tak henti-henti berblog. Dapatlah saya tumpang sekaki.

Cuma, iznkan saya menilai prestasi KPI Dato’ sepanjang 2014. Rasanya, KPI Dato’ tahun ni amat merosot sekali. Banyak artikel Dato’ tertumpu kepada menghentam YAB PM dan kerajaan BN. Amat jarang Dato’ menjentik Anwar dan Azizah w/pun sepanjang banjir berlaku, batang hidungnya pun tak nampak. Pembahas2 pun dah amat berkurangan terutamanya penyokong kerajaan. Sesiapa yg menyokong kerajaan je akan digelar blogger upahan UMNO. Jadinya, KPI Dato’ saya bagi C je tahun ni.

Diharap Dato’ dapat memperbaiki KPI ditahun akan datang dan janganlah nampak sangat yg Dato’ ni penyokong kuat Anwar, Lim Guan Eng Bravo ! Bravo! Bravo (3 kali) & pakatan pembangkang dalam diam. Cuma tak berani nak mengaku je. Artikel Dato’ pun selalu keluar dalam Harakah, Malaysiakini, Malaysian Insider iaitu lidah tak rasmi pembangkang. Tahniah Dato’.

Akhir kata, mungkin tahun-tahun akan datang ini, kita boleh bergolf diplomacy. Itupun kalau Dato’ beranilah. Sekian TQ.

Umar Abdul Aziz said...

Ass Datuk Kadir.

1. Kesian jugak pd Datuk kena belasah. Cuma di beri markah C oleh sorang blogger lain. Harap2 orang ni bukan blogger UMNO.

Saya rasa di kaca mata peminat blog Datuk Kadir, markah A patut diberi pd tahun ini atas usaha melawan arus.

2. Sepanjang yg saya perhatikan Datuk Kadir berkawan baik atau penyokong kuat TDM dan UMNO.

Beliau tak jentik Anwar bukan kerana beliau sokong Anwar. Tapi mungkin beliau sangat bijak dan bertanggung jawab. Bukan macam sesetengah blogger upahan UMNO yg presiden mereka sendiri gelar bangang.

Mungkin Datuk Kadir masih tertunggu2 isu solid untuk menghentam Anwar.

Di sinilah beza Datuk Kadir dgn sesetengah org kuat akhbar yg lain dan blogger upahan UMNO yg sanggup bersekongkol menfitnah Anwar dan pembangkang demi matlamat menghalal cara. Sebagai contoh menyedari memenjara Anwar dgn akta ISA hanya menaikkan lagi nama beliau dan mengundang kutukkan dalam dan luar negara maka mereka cipta sodomi 1. Selepas gagal mereka cipta pulak video dan sodomi 2.. InshaAllah akan gagal jugak.

3. Cuma saya masih ragu2. Apakah Datuk Kadir selalu bangkit kelemahan Najib atas dasar niat kerana Allah atau ada niat lain.

Saya berdoa biarlah niat beliau semata2 kerana Allah.


4. Terakhir, mintak Datuk komen pasal PT3 yg menyebabkan ramai ibu bapa spt saya kecewa. Apa tidaknya! Anak pertama dan kedua dpt 8A dalam PMR. Anak ketiga cuma dpt 4A dalam PT3.


Pak Teh Omar said...

Salam Dato'

Kasihan sungguh saya melihat Sdr OKJ. Sampai begitu rendah sekali mutu perbahasannya. Sama macam blogger bangang Umno, dia juga is killing the messenger with very low standard of debating...

But I must thank him nonetheless because he dares compare our beloved Prime Minister Mohd Najib Razak with Anwar Ibrahim and Lim Guan Eng. Tak tau pulak yang kedudukan Anwar dan Guan Eng ni rupa-rupanya setara Perdana Menteri. I thought whoever becomes PM of Malaysia must/should be above not only his subordinates but also all opposition leaders.

Oh ya btw Dato', adakah OKJ ini boss Dato'? Adakah OKJ yang lantik Dato' sebagai penulis? Adakah OKJ yang undi Dato' sebagai blogger? Sebab dia yang mengira KPI Dato'....

wanitabukittinggi said...

Datuk

Saya terbaca tafsir Al-Azhar Surah Al-A'raf ayat 175-176 oleh Hamka.

Diantaranya Hamka menulis...." Kalau kita beranggapan bahwa nasib buruk dan kehancuran yang menimpa diri kita adalah kerana takdir Allah semata-mata, maka faham kita tentang ugama sudahlah tersesat."

Seterusnya ayat 176 menyebut .."Dan jika Kami kehendaki, nescaya Kami angkatkanlah dia dengan (ayat ayat) itu, akan tetapi dia melekat ke bumi dan memperturutkan hawa nafsunya.

Artinya, Allah tetap bersedia mengangkat manusia
naik, asal dia sendiri tidak ingin hendak lekat saja di bumi kerana diikat kakinya oleh hawa nafsunya.

" Lekat dibumi " maksudnya keadaan manusia yang menzalimi diri sendiri dan meletakkan diri mereka hina disisi Allah walau pun sudah turun ayat -ayat Allah mengajar mereka jalan yang betul.

Takdir Allah datang pastilah menurut hukum "sunnatullah" yang tertentu.

Oleh itu jika manusia berkelakuan rakus... seperti menebang pokok2 dibukit2 maka bila hujan (ini adalah sunnatullah ) turun akibatnya apa?

Justeru manusia harus berhemah dengan usaha dan ikhtiar mengikut ajaran Islam.

TPM telah mengarahkan mencari punca banjir teruk. Tak payah buat kajian mendalam pun... lihat saja secara rambang dikawasan-kawasan yang hutan mereka habis digondolkan.

Seperkara lagi saya lihat negeri2 yang selalu mengalami banjir tiada sistem peparitan yang piawai atau pun langsong tiada peparitan dibuat.

Sekiranya musibah datang menimpa jangan salahkan takdir tetapi salahkan diri sendiri.

Waullah hu'alam

Joe Black said...

Dato

Sangat Kelakar Tulisan OKJ kali ini!
Nampaknys KPI OKJ Cuma Tertakluk pada satu Faktor Sahaja..Yaitu Mengampu dan Membodek akan menghasil KPI 100%..Excellent!

Jika ini sahaja tahap pemikiran rakyat Malaysia baik sahaja bungkus dan balik hidup secara Zaman Kuno.

A KADIR JASIN said...

1. Terima kasih banyak-banyak kepada pembahas, termasuk OKJ, Wanitabukittingg (WBT), Joe Black dan Pak Teh Omar.

2. TK kepada OKJ kerana beri KPI C kepada saya. Apa salah PKI C kalau tulen. Apa guna KPI cemerlang, gemilang dan terbilang yang Menteri bagi kepada PM dan PM bagi kepada Menteri. Ini kerja ampu, perbuatan hipokrasi.

3. WBT, TK kerana berkongsi huraian Surah Al-A'raf ayat 175-176 oleh Pendeta Hamka. Dalam bahasa paling mudah saya katakan begini - kalau ada menteri, pembesar negara dan anak bini mereka yang amalkan ilmu yang menyengutukan Allah, eloklah berhenti. Yang tahu dan pernah tengok perkara buat kerja itu, hendaklah tegur. Jangan cakap di belakang saja. Wallahuaklam.

4. Pak Teh Omar, berkenaan OKJ marilah kita bersikap toleransi dan beri peluang kepada beliau. Blog kita ini terbuka kepada semua.

5. OKJ sendiri mengeluh bahawa tidak ramai lagi penyokong Mohd Najib/kerajaan berbahas dalam blog kita ini. OKJ sendiri nampak "apologetic" dan "defensive" apabila berbahas.

6. Saya harap para blogger pro-PM dan pro-Kerajaan, sama ada yang menyumbang secara sukarela atau yang diupah, lebih bersedia berbahas dalam blog ini dan di mana saja secara lebih terbuka, intelektual dan berfakta. Tidak ada masalah mengutuk dan membenci saya. Yang penting sanggah kalau tidak betul.

7. Sdr Umar Abdul Aziz kata saya penyokong kuat Tun Dr Mahathir. Tidak tepat. Lebih tepat kalau saya katakan saya bersetuju dengan beliau, itu pun bukan dalam semua hal.

8. Pada tahun 1998-2000 saya tidak sependapat dengan beliau (dan Umno) mengenai cara menangani isu Anwar dalam media massa.(Saya kenal Dr M sejak 1964, Anwar sejak 1982 dan Mohd Najib sejak 1977.)

9. Kerana perbezaan pendapat itu, saya meletakkan jawatan Ketua Pengarang Kumpulan NSTP pada pertengahan tahun 2000. Tapi Dr M dan saya berikrar akan terus bersahabat. He's like a father to me.

10. Bukan saya tidak menulis dan mengkritik Anwar. Sila baca balik tulisan mengenai beliau. Cuma yang jadi PM sekarang bukan Anwar tetapi Mohd Najib. Dengan takdir Anwar jadi PM dan dia asyik dengan member-member dia di Washington DC ketika negara dalam krisis, saya akan belasah juga.

11. Kalau dengan Dr M pun saya boleh tidak setuju dan kalau dengan Pak Lah (kawan saya) pun saya tidak setuju, apa bezanya dengan Mohd Najib yang macam adik kepada saya?

12. Masalah kita ialah kita keliru mengenai demokrasi dan perhubungan kita dengan wakil yang kita pilih. Secara kolektif, kitalah "tuan" bukan mereka. Wallahuaklam.

Terima kasih.

Said said...

Dato,

Sila ulas sedikit tentang cara Jokowi menangani krisis QZ8501. Begitu cepat dia turun padang dan memberi arahan kepada agensi-agensi yang terlibat. He is not afraid to flex his muscle and use his power. The same can't be said with our dear PM. Might be an unfair comparison but during Tun M's rule, I remembered if he went on a holiday, it will be announced who will be relieving him (usually TPM). If you are in public office, please don't operate like you are in private sector. PM's late father knew about his commitment to the country. Even when he was terminally ill, all he thought of was his country. Can't say the same for the son. Probably the one person whose words matter the most is his wife. Not the country, not the rakyat.

A KADIR JASIN said...

Sdr Said,

1. There's no comparison between Mohd Najib and Jokowi. The latter cames from the ground. The true pemimpin rakyat. He walked the talk. He travelled commercial and economy on private business, like attending his son's graduation in Singapore.

2. Malaysian PM is aristocratic, a WOG and excels in playing safe. Being Tun Abdul Razak's son, he is helped all the way to the top since becoming Pekan MP in 1976.

3. We THOUGHT with his long political involvement and pedigree he would be better than Pak Lah. So a fool like me fought hard to have him replacing Pak Lah. I am sorry I am terribly mistaken.

4. His situation is made worse by the people around him. They appear to support him more for their own well being than the for the good of the country. They feed his ego and buttress his sense of security.

5. He is not a thinker like Dr Mahathir and neither a risk taker. As such he depends on others to come up with ideas and plans.

6. I always suspect that he was not the originator of the repeal of the ISA and the Emergency Ordinance. He merely followed the advice of the liberals in his cabinet and his non-Umno advisers.

Thank you.

ismail muda said...

Assalam Datuk, kita mengakhiri tahun 2014 dgn byak kepedihan, kesedihan & kedukaan linangan air mata. Kita akan menyambut tahun 2015 yg semakin mencabar & alunan GST. Dari sudut politik, kita amat berharap akan muncul pemimpin baru yg lebih berwawasan berkaliber dan penuh tanggongjwab membetulkan segala kepesongan....

Urang Awak said...

Komen saudara OKJ 12:16 AM dirujuk,

Mengukur KPI sesaorang menurut perspektif sendiri? Hahahah lagi banyak saudara memberi komen lagi banyak orang akan tahu tahap kematangan saudara.

Ini ungkapan Tahun Baru untuk saudara OKJ. "The best way to catch a fish is .... when he opens HIS BIG MOUTH"

Selamat Tahun Baru semua.

Said said...

Dato,

Sad to say, I agree with you. Can I also safely say, it is the same with our GLCs CEOs. Malah pada pendapat saya, keadaan di kebanyakan GLCs boleh dikatakan lebih pasrah. It is a musical chair. It is not about proven leadership and capability but more of who you know. And worse of all, there is no accountability.
Anyway, to digress, I feel PM Najib will still be safe for the time being as there is no serious contender. And by looking at his possible successors, should his cousin succeed him, we can expect more of the play it safe strategy. Perhaps maybe just a little more smarter. And maybe a wife who knows her place.

A KADIR JASIN said...

1. New Zealand and Australia had welcomed the New Year.

2. Malaysia too had ushered in 2015.

3. Europe will in another six hours or so.

4. But if you are conscious about your age, you should celebrate the New Year in the US, say in LA or Las Vegas. You will be a full 12 or 13 yours younger than the flood victims in Malaysia.

5. Suddenly I remember the famous Jho Low. Haven't heard of him, his Arab associates and Hollywood starlets for a long time. Happy New Year to him and his fellow revelers whoever and wherever they are.

6. And happy New Year (sic) to all readers and visitors of the blog.

Thank you.

Lahuma said...

Dato.

Selamat Tahun Baru 2015 pada semua.
Tahun 2015 adalah tahun yang akan lebih malap ,mendong dan mandom bagi masyarakat Melayu/Islam di Malaysia.
Sepanjang 365 hari 2015 umat Melayu/Islam akan terus ditekan dan perlekehkan.

Lantaran KEBODOHAN dan KEJAHILAN pemimpin kerajaan dan pembangkang yang bernama Melayu/Islam.

UMNO,PAS dan sebahagian pemimpin Melayunya akan terus menjadi perosak Melayu.

2014 apa mereka buat untuk keutuhan Malayu/Islam.Banyak yang songsang dan merugikan bangsa.

2015 saya lebih yakin umat Melayu/Islam akan terus menerima desakan dan tekanan yang memalukan kita.

Itulah KEBODOHAN yang ada pada pemimpin Melayu/Islam.

Mengejar kuasa dan menjual kuasa.

Terima kasih Dato.

buah kerdas said...

Marilah kita sama-sama berdoa mengharapkan tahun baru yang lebih baik untuk kita semua.

Umar Abdul Aziz said...

Ass Datuk Kadir

1. Terima kasih Datuk atas penjelasan berkaitan hubungan Datuk dgn TDM.

2. Melayu dan Islam sebenarnya ketandusan org2 spt Datuk Kadir yg berani kerana benar termasuk mengkritik pemerintah. Hatta siapa jua yg menjadi pemerintah.

3. Saya juga perhatikan Datuk Kadir merai dan menyantuni bukan saja perbezaan pendapat tetapi pendapat yg menghentam Datuk secara individu.

Datuk boleh saja tidak melayan pendapat yg tidak selari dgn tidak menyiarkan.

Syabas Datuk asalkan jangan terlaku murah hati hingga membenarkan komen berunsur lucah dan penuh dgn kata kesat.

4. Dalam begitu banyak harapan di tahun baru, saya berharap Datuk dapat mengulas prestasi pemerintah dalam menangani isu anak Melayu semakin lemah pelajaran , semakin ramai menggangur dalam keadaan pekerja asing berjuta2 di beri keutamaan berkerja. Pemerintah seperti membiarkan penomena ini berterusan.Kenapa?

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir Jasin

Terima kasih Dato’ kerana mengambil teguran KPI saya secara positif. Itulah dinamakan kematangan semasa berblog. Tidak macam sesetengah pembahas-pembahas “junior” yg naik angin dan mula mencaci orang lain bila pandangan berbeza. Nama je “senior”, tapi langsung tidak mencerminkan kematangan selari usia. Malulah sikit dekat orang muda ni.

Izinkan saya menceritakan masalah besar yg saya hadapi supaya semua orang faham saya bukannya penyokong kerajaan membuta tuli.

Sempena tahun 2015 ni, saya cukup terkilan dgn kerajaan kita. Pada bulan 10 lalu, saya tanya dekat kastam samada business saya kena GST ke tidak, mereka jawab tak kena. Alih-alih akhir bulan 11, mereka fax dan email dekat saya kata GST dikenakan pulak dan suruh saya mendaftar. Kelam kabut saya daftar online sebab takut kena denda. Tak baik betul buat peniaga Melayu macam ni. kalau business saya besar macam business Dato’ Kadir lainlah, ini cuma kais pagi makan pagi je.

Sebabnya, denda saman trafik RM150. Denda AES RM300. Itupun orang dah bising. Saya pula pernah kena denda beratus ribu ringgit oleh kerajaan kita sendiri. Gila! Interestnya pula naik 10–15% setiap 3 bulan jika tak bayar. Gila ! Gila !!!!!. Sebab itulah dikalangan orang business, along paling besar adalah ******* sendiri. Yg sedihnya, pemimpin kata negara kita Negara Islam, tapi makan duit “dgn cara diatas” untuk memajukan rakyat. Tak masuk akal langsung.

Nak disedapkan cerita, kalau dulu saya dikenakan 20% tax dari keuntungan perniagaan, tapi bila ada GST, tax akan naik 20 + 6 jadi 26%. Yang kena tax sebenarnya adalah pengguna bukannya businessman. Jadinya sebab itulah saya cukup kesian dekat rakyat Malaysia bila GST dimulakan nanti. Apake jadah kata harga barang akan turun jika tax melambung-lambung naik ?????? Itulah dilemma BESAR yg saya hadapi sekarang. Jadinya, tuduhan kata kata saya tidak prihatin langsung kepada kesusahan rakyat Malaysia adalah salah sama sekali………

Akhir kata, saya kena tegur kerajaan kita sebab masa cakap nak lancarkan GST dulu, berjanji langit dan bintang. Tapi sekarang apa dah jadi????? Janji pun dah tak ditepati lagi. Semua orang akan susah nanti. GST tak start lagi, tapi harga barang dah naik dah. Bayangkan bila GST mula nanti.

DAN saya nak ingatkan, nampaknya susah jugalah kerajaan BN nak mempertahankan “majority 47%” kemenagan pada PRU14 nanti. Jadinya, ingat-ingatlah sebelum terlambat. Jangan salahkan saya nanti jika nasi dah jadi bubur. Sekian TQ.

Jet Lah said...

Salam Dato

Selamat tahun baru 2015. Harap terus menulis dan menyumbang sudut perspektif Dato yang saya kira dihormati kawan dan lawan. Dan juga anak-anak muda seperti saya.

2014 tahun mencabar dan 2015 pasti insha Allah ada setiap jenis suka duka yang telah dan belum kita rasai. Sebagai bapa kepada anak-anak kecil saya berazam terus bekerja keras untuk masa depan mereka.

Siapa pun di takhta kuasa sudah hampir tidak relevan pada orang seperti saya. Selagi ada penguasa yang jujur, takut kepada Allah dalam erti kata sebenar, I know there's always a ray of hope, no matter how small for this land that we lovingly share amongst all Malaysians.

It is not all doom and gloom. Malaysians are known as a hardy type where I work overseas and can see things through with diligence and perserverence. All the best for 2015.

Din Kalut. said...

Ha ha ha.OKJ dah buat U turn pula.

A KADIR JASIN said...

Sdr Din Kalut,

1. Sdr OKJ mengeluh mengenai dolak-dalik Jabatan Kastam. Saya mengeluh mengenai dolak-dalik kerajaan keseluruhannya. Kerajaan dan agen-agen diayahnya masih beranggapan rakyat jahil dan lagi sedikit mereka tahu lagi bagus. Saya kata rakyat tidak sebodoh yang mereka sangka.

2. Sdr OKJ berniaga. Saya harap Sdr Din Kalut pun juga berniaga. Saya berniaga sederhana. Kita mahu lebih ramai orang Melayu berniaga sebab itu sumber rezeki dan kekayaan paling besar.

3. Bila berniaga barulah kita tahu pahit maungnya, lagi-lagilah kita orang Melayu yang tidak bergantung semata-mata kepada kontrak awam.

4. Khusus mengenai GST, memang ramai peniaga masih keliru kerana kerajaan, kastam, dan agen-agen penerangan mereka pun keliru.

5. Saya menghantar pegawai hadiri kursus GST, termasuk oleh Bernama. Malangnya pegawai yang beri kursus pun keliru dan tidak dapat jawab semua kemusykilan.

6. Sebab itulah saya memberi amaran kepada kerajaan jangan yakin sangat cakap pegawai kononnya semua beres.

7. PM dan Menteri pun jangan malas baca dokumen dan jangan malas jumpa peniaga dan pengguna.

8. Tapi ada bekas menteri yang kenal anggota kabinet sekarang kata, ramai malas membaca. Kertas kabinet pun pegawai tolong baca dan buat ringkasan.

9. Sebab itulah agaknya menteri yang rajin membaca dan banyak menulis macam Idris Jala jadi sangat berpengaruh dalam hal ekonomi.

Wallahuaklam.

Terima kasih.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Berat hati saya mengatakan bahawa Datuk AKJ sengaja ' MEMBELA' bagai menatang minyak yang penuh pembahas senior blog beliau Sdr OKJ untuk menyerikan blog ini.

Benar, kalau semuanya melontarkan pendapat yang sealiran/sekata, blog TSAKJ bakal menjadi persis sebuah akhbar arus perdana yang tidak dipedulikan lagi.

Pembahas lain tidak perlu bimbang dengan KPI C kerana Datuk AKJ lebih memahami tinggi rendah gelanggang beliau mendambakan diri.

berasiam said...

salam DAKJ

banjir dh semakin surut. JKR umum anggaran RM388 juta diperlukan untuk perbaiki jalan, bahu jalan dan longkang yang rosak akibat banjir. PM umum hari tu RM500 jutam untuk mangsa banjir. jangan ada yang bersilap mata pulak kata yang RM388 juta itu termasuk dalam RM500 juta yang PM umumkan. PM umum bagi kepada mangsa banjir, bukan untuk perbaiki prasarana yang rosak. nanti ada pulak naga-naga tasik yang menelan RM388 juta sambil erdekah-dekah bersama PM.

DAKJ hanya sentuh tentang pekebun kecil dan orang kampung yang semakin terdesak kerana kejatuhan harga komoditi utama. usahawan kecil juga tidak kurang hilang mata pencarian kerana dasar kerajaan dan GLC yang berubah (mundur). dalam bidang periklanan misalnya, kebanyakan agensi kerajaan sekarang telah mengiklan secara terus dengan media prima dan utusan. tertutuplah periuk nasi sebilangan agensi perilklanan yang selama ini bergantung kepada agensi kerajaan dalam perniagaan mereka. antara agensi yang terlibat mengiklan secara terus ialah dbkl (sejak 2010), universiti malaya (sejak 2012) dan mara (sejak oktober 2014). pusat pungutan zakat juga mengiklan secara terus dengan media prima dan utusan sekarang. amaun pesanan iklan oleh agensi berkenaan ialah dalam lingkungan bawah R20 ribu (kebanyakannya kurang daripada RM5 ribu). untuk sesuatu pesanan. sepatutnya amaun sebanyak itu hanya terbuka untuk agensi iklan yang telah meletakkan sejumlah wang jaminan bank kepada syarikat media utama berkenaan. bila yang kecil itupun dibolot oleh syarikat media utama, bayangkan apa yang tinggal untuk agensi periklanan lagi. masakan agensi periklanan mahu disarankan bersaing dengan pihak media sendiri dalam merebut kerja oleh kerajaan yang sebegitu kecil amaunnya.

dahulu dbkl melantik 5 panel agensi periklanan dengan kontrak selama 2-3 tahun. mara pula mempunyai lebih 10 panel agensi yang diberikan kerja secara bergiliran. begitu juga universiti malaya dan kebanyakan agensi kerajaan yang lain. kini semuanya dibolot oleh media prima dan utusan sendiri. DAKJ sebagai orang media tentu lebih faham tentang perkara sebegini.

Selamat menyambut tahun baharu 2015.

Beza, memang jauh berbeza......

mad said...

dengan sambutan tahun baru yg rancak seluruh negara kita maka sahlah agenda zionis sudah kukuh terpacak sejak sekian lama. malah tidak mustahil org politk juga sudah berada dibawah pengaruh mereka sejak berdekad lalu. lihatlah sebuah negara Islam tidak mengambil hari jumaat sebagai hari cuti tapi mengikut negara zionis kafir lain mengangkat hari ahad sebagai hari utama.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).