Saturday, January 07, 2017

Singapura Cungkil Ulat Daripada Kaki Reput 1MDB





DALAM bahasa yang mudah, cara Singapura bicarakan kes-kes tipu yang libatkan duit 1MDB samalah dengan kita cungkil ulat daripada kaki yang reput.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Satu demi satu Singapura tarik keluar dan ditunjukkan kepada dunia sebagai bukti yang kaki 1MDB memang reput (septic) akibat telur lalat jenis langau yang menetas jadi ulat.

Orang sekarang tak tahu lah. Tapi zaman saya budak-budak di kampung pada tahun 1940-an dan 50-an, kes kaki buruk perkara biasa. Tahap kebersihan teruk dan penyakit kulit berleluasa.

Saya ingat lagi kami budak-budak beramai-ramai tolong Tok Tosa, nenek salah seorang kawan kami, korek keluar ulat daripada luka di kakinya.

Gambar hiasan: Ulat di luka badan manusia
Banyak tak ada, tapi sepuluh, dua puluh ekor ada. Bau memanglah busuk.

Cara elak dan ubati luka daripada dihinggapi lalat adalah dengan menutupnya menggunakan sejenis ubat kapur yang orang kampung panggil MB.

Yang sebenarnya, MB itu adalah singkatan nama pembuat ubat antiseptik tersebut iaitu May & Baker. Syarikat Inggeris yang ditubuhkan pada tahun 1839 itu masih ada sampai hari ini.

Itulah yang sedang berlaku di Singapura dengan ulat-ulat (dalam bahasa Inggeris “maggots”) yang menetas di betis reput 1MDB.

Kerajaan Singapura, melalui mahkamahnya, sedang bedah dan tarik keluar satu demi satu ulat itu untuk buktikan betapa buruk dan busuknya skandal 1MDB.

Sehingga ini ia telah bicarakan lima orang dan jatuhkan hukuman penjara serta denda ke atas tiga daripada mereka. Ia juga tutup dua buah bank yang terlibat mengubah duit haram hasil penyelewengan 1MDB.

Dalam semua kes ini, duit haram yang mereka ubah itu adalah sama atau kena mengena dengan duit “derma Arab” yang masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil Mohd Najib Abdul Razak, ketika Pilihan Raya Umum 2013.

Ulat paling besar dan busuk sedang dicungkil sekarang adalah perbicaraan bekas pengurus Falcon Private Bank AG cawangan Singapura, Jens Sturzenegger. Eksekutif berbangsa Swiss itu hadapi 16 tuduhan.

Pendakwa telah pun kemukakan fakta-fakta yang kaitkan Sturzenegger dengan kegiatan pengubahan haram duit yang dicuri daripada 1MDB dan menghantarnya balik ke Malaysia untuk dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib.

Falcon Bank juga sedang disiasat oleh pihak berkuasa Switzerland.

Sebab itulah kita susah nak bezakan mana duit 1MDB yang bersih dan mana yang kotor. Lalat bila ia hinggap, makanan bersih pun jadi kotor. Dalam Islam benda kotor haram.

Tapi yang kita tahu, 1MDB bagi duit untuk orang pergi ke Makkah buat haji. Macam mana tu?

Saya tak boleh salahkan mufti, lebai dan haji kalau mereka tak faham. Mereka mungkin pandai agama tapi mereka tak tahu urus niaga.

Satu Malaysia rosak: Jangan sekali-kali lupa wajah sahabat Najib ini
Orang pandai pun kalau tak dalam ilmu undang-undang, ekonomi, kewangan, perbankan dan perakaunan susah nak faham cara tipu dan seleweng 1MDB oleh Jho Low ni.

Oleh sebab itulah Jho Low jadi orang yang paling dilindungi dan dirahsiakan pergerakannya. Dia pegang kunci ke penjara.

Tapi tupai yang pandai melompat pun ada kalanya jatuh juga ke bumi. Kerajaan Singapura ada sumpit ajaib. Soalnya ia hendak guna atau tidak terhadap Cina kepercayaan Najib ini. Boleh jadi Singapura ada agenda lain dengan Jho Low.

Wallahuaklam.

39 comments:

Hudhud said...

Tak apalah, kaki busuk ke, kena potong kaki ke, tak apa, pasal lalat tu datang dari Arab. Itu lah tahap pemikiran orang melayu sekarang. Asal lekat nama Arab aje, najis pun bolih jadi suci.

Aku kira kes 1MDB ni dah terlalu busuk, dah tak ada jalan lain dari potong kaki. Yang jadi masalah sekarang ni, doktor pembedah dia bahlul sikit. Kaki kiri dah busuk terpaksa potong. Lepas tu dia potong pulak kaki kanan untuk ganti kaki kiri yang kena potong.

Tebing Tinggi XVII said...

For starters, nobody knows of Jo's whereabouts.

Do you?

As it stands, he has been named as a "person of interest" by the Singapore authorities.

The investigations in Singapore are still ongoing.

It remains to be seen who else will be charged in the Singapore courts.

But, as the Singapore media have noted, the city-state is the only country up till now that has successfully prosecuted individuals in connection with this case.

Even the US DOJ hasn't taken it's civil suit to the US courts. Up to now.

The new US Attorney-General in the Trump administration will have to decide what to do about this civil suit - continue with it or withdraw it.

sham zam said...

salam dakj, jika ikut kepentingan survival masa depan ( mungkin pru14 jadi keabsahan), mmg mamat sedara pm ini dipegang utk tujuan manipulasi politik dan geografi jiran selatan. skrg terlalu awal utk kesimpulan. mungkin selepas trial falcon ni, mamat ni pula disapina. kita tunggu dan kaji arah pergerakan mereka dulu

sukasamasuka said...

Datuk yang dikasihi.

Catitan yang terbaik sekali.

Moga2an Datuk sentiasa sihat selalu kerana tulisan Datuk sangat penting sekali untuk kita semua.

Moga2an tulisan Datuk ini ada lah suatu ibadah yang tiada nilainya.

sukasamasuka said...

Datuk.

Ya Allah Datuk...aku tidak tau kenapa belum habis aku baca catitan Datuk kali ini, air mata ku sudah melinang jatuh.

Entah la Datuk...entah la...sebak dada ini bila terbaca rintihan hati Datuk...aku terasa...

Kami ini orang miskin ba Datuk...tiada ada apa2...tidak ada kuasa...hanya mendengar saja tetapi tidak dapat buat apa2.

Tidak apa la...kapada saudara aku yang menawarkan pakej haji tempoh hari tu...aku ucapkan terima kasih kerana kebaikan kamu...biar la aku begini...biar la...baitullah itu masih jauh dari hati aku ini...kamu kasi la sama orang lain yang lagi memerlukannya...aku tidak mau...minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki...tetapi kamu tetap juga saudara aku...aku sayang kamu...aku tau kamu akan baca ini...aku tau.

msh said...

salam Dato.

Lanjutan dari topik kali ini dan perkembangan politik semasa Tanah Air serta Skandal 1MDB yg melibatkan MO No1
atau Dato Seri Mohd Najib...dan Umno (selaku Parti Tunggak memerintah Negara)....rasa2nya terjawab sudah satu Pertanyaan yg selalu bermain dikepala sy;

Adakah Bangsa Melayu Satu Bangsa yg betul2 Hebat atau Hanya Gah dimulut sahaja.

Sekali lagi sy bertanya..Apa yg Hebatnya Bangsa Melayu ini.

Sy kini merasai bahawa Bangsa Melayu tidak lah begitu Hebat sangat spt yg selalu duwar wakan

Dari apa yg sy lihat slogan perjuangan 'Demi Bangsa..Negara dan Ugama' telah pun dinodai.

Ugama dan bangsa hanya alat untuk survival politik oleh ketua dan koncho2.



Aku said...

Kadiag, salaam.

Sekali lagi alHamdulillah, hang sentuh satu isu yg sangat 'topical', nilai semasanya sangat tinggi. Betoi hang tulih, keadaan berulat dan pekong sangat terok. Dlm scenario melayu rasis, munkin nampak orang pribumi sekali lagi ditipu olih kaum "pendatang" dan kaum pendatang ni pulak yg dedahkan dan ambik tindakkan ataih kejengkelan kaum dia sendiri.di masa si pribumi kelu dan macam tenggelam punca habih, macam orang bodo. Nampak sangat kadag "kepedulian" depa umpama langit dan bumi. Ulang tayang munkin dok belaku dlm keh Eagle High Plantations dgn Felda. Dan pelaku utama di pihak pribumi munkin orang yg sama....munkin Kadiag, pasai Felda ni aku emosi sikit, antara lain, zaman dolu2 aku besa cuci kawasan bilik ayag kilang Felda Teloi Timog.

Aku ingat tamsil hang pasai kudih berulat tu dlm basa gomen munkin "a can of worms". Tapi di skala yg korang tepat, pepatah orang putih yg lebih tepat munkin "a monster container of maggots". Tak salah aku, satu masa dolu hang pon pakai kata 'gendebai" munkin untuk nak cerap jangkaunya masaalah ni.

Aku nak singgong benda lain sikit.
Aku perati banyak 'blog' besifat kutukkan dan cerca anak Rahah yg sorang tu dan tonggak2 dia seperti sebagian ahli 'kabinet' dia, kepala mata mata, kepala peguam, kaum feudal, cukong2, 'agamawan', aparat kerajaan, orang2 media dan yg sebagai (depa dibasa 'pengampu' atau 'pemakan dedak' yg hang pon kadang2 pakai)... munkin motif depa untok memalukan. Rasa aku la, secara umum, untuk sesetengah orang, sifat2 insani, macam malu, kalah jauh sakan bila fulus belambak depan mata.. sorang tu katanya tegamak ungkap "cari makan" munkin untuk wajagkan sikap dia... jadi pendekatan hang kali ni munkin lebih tepat, buboh fakta demi fakta demi fakta, lepaih tu, pada Allah kita beserah. Wallahua'lam.

Last sekali, dgn izin, ada orang komen benci ka apa ka basa aku, hanyasanya aku nak bagitau, kalu tak suka, tok sah dok baca....
Terima kasih Kadiag, Salam hormat.
Aku

sukasamasuka said...

Datuk.

Baru la aku sedar yang aku ini hanya macam se ekor anjing...saudara darah daging aku kata aku ini macam anjing...rupa2nya sakit juga tulisan Datuk kali ini...

Tapi mereka tau siapa anjing ini.

Yes...i am that dog.

This is my last fight to the end...fight, we shall.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Tapi yang kita tahu, 1MDB bagi duit untuk orang pergi ke Makkah buat haji. Macam mana tu?"

1. Tujuan 1MDB ditubuhkan tidak ada kena mengena dengan pasal naik haji.

2. Olih itu, Najib gunakan 1MDB untuk tubuhkan Yayasan 1MDB...yayasan ini la yang hantar orang naik haji, bukan 1MDB.

3. Yayasan 1MDB ini hantar orang2 Melayu naik haji...sorry, bukan semua orang Melayu...hanya saudara mara dan kawan2 mereka yang ada kaitan dengan UMNO dan PAS sahaja.

4. Soalannya dari mana Yayasan 1MDB dapat duit hantar orang naik haji?...dari 1MDB???

Setahu kita, 1MDB tidak ada duit kecuali banyak berhutang sana sini keliling pinggang hingga mencecah RM52 billion...bayar hutang bunga pun sudah separuh mati tanda 1MDB tidak ada pendapatan yang cukup...

Sebenarnya 1MDB ini ada business yang menjana pendapatan ke?...sebab tidak pernah dengar pun yang 1MDB ada untung dan bayar cukai korporat.

5. Jadi dari mana sumber wang Yayasan 1MDB kalau bukan dari hutang piutang 1MDB yang kita tau tidak ada pendapatan?

6. Susah ka Mufti2 tanya soalan bodoh macam begini, saja saja mau tau?..susah?

7. Atau, susah ke Hadi tanya soalan ini kalau dibandingkan dengan soalan2 isu Hudud?

8. Bolih ke duit hutang dari 1MDB itu di "sedekahkan" pula kepada Yayasan 1MDB untuk orang naik haji?

9. Kalau bolih...itu Islam?...Islam UMNO?...atau Islam PAS?

10. Itu la Islam UMNO dan Islam PAS...guna wang hutang 1MDB supaya Najib dan Hadi nampak betul2 macam "devout Muslims"...

Ini la kerja anak anak haramzadah!

msh said...

Salam Dato.

Ini satu episod yg memalukan Bangsa dan Negara.

Jika hingga ketahap ini...masih lagi kah rakyat negara... terutama org2 Melayu dpt menerima semua ini.. manakala ahli2 Parti dlm Umno masih mahu menutup semua pekung yg telah dilakukan oleh Pemimpin No1 negara (MO1).

Atau masih lagi kah ketua Parti Pas...Hadi Awang tidak mahu mempercayai atau sengaja tidak mempercayai semua ini.

Atau masih lagi kah suara2 sumbang dari Pentedarah2 dedak spt Salleh Keruak...Rahman Dahlan...Bloger diManchester...Blogger Rocky Bru..dll mempertikaikan kesahihan kudis dan nanah didlm 1MDB dan berterusan mengutuk Tun M.

Bagaimana pula dgn siasatan DOJ dan Switzerland tentang kegiatan 'money laundering' dan penipuan membabitkan rakyat atau kegiatan yg terjadi didlm negara mereka.

Adakah semua siasatan tentang kegiatan haram dan salah laku ini berpunca dari arahan Tun M atau Pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan spt sy selalu diwar-warkan oleh Media Kerajaan dan tuduhan2 liar Pentedarah2 dedak.

Aneh sekali....jika Tun M dan umum yg telah tahu dan faham tentang betapa besar penipuan yg telah berlaku didlm 1MDB spt lontaran Dato umpama ulat2 yg sedang dibuang satu persatu dari kaki yg reput...tetapi ahli2 Parti...Pentedarah2 dedak dan blogger2 penyokong MO1 tetap dgn pendirian sama....menyokong MO1 dan berterusan mengutuk Tun M.

Siapa punya angkara dan apa isu disini.

Paling teruk ialah...bila perbuatan atau perlakuan penipuan ini disiasat dan sahihkan dgn tangkapan dgn tuduhan2 berasas dijlnkan oleh negara luar dan dinegara jiran Singapura....sedangkan AG dlm negara berkata "tiada apa2 kes kesalahan dan penipuan dlm 1MDB".

Ha ha...Apa yg hebatnya Parti Terulung Melayu ini...jika ketua begini pun masih disokong.
Atau pun betulkah spt yg selalu disebut2 bahawa bangsa Melayu ada lah satu bangsa yg hebat.

Hebat semcm mana.

Atau hebat pd kaca mata towkey dari Cina hingga mahu berniaga dgn kita atau hebat pd kaca mata Cina Jho Low yg kenyang perut entah dimana.

Atau hebat pd pandangan Azalina...Syarizat...Shahril...dsb.

Nmpknya bangsa ini tidaklah sehebat mana...bila satu dunia sedang ketawa dan ketua begini masih ditatang oleh ahli2 Parti.



nemo said...

Di Malaysia, zaman najib memerintah, ikan bilis pun boleh makan rasuah tahap berjuta juta ringgit.
Kalau jerung sudah tentu makan sampai tahap billion ringgit.

buah kerdas said...

Episod 1MDB Najib ini sepatutnya mendatangkan keinsafan kepada siapa jua pemimpin Melayu untuk mempastikan tidak muncul lagi Najib lain kerana segala kepentingan dan saki baki keistimewaan untuk Melayu disatu-satunya negara atas muka bumi ini semakin deras terhakis dan tergadai. Apathy dan mitos masa lampau "tak kan Melayu hilang didunia" telah semakin terbukti salahnya. Hendaknya, selepas Najib tidak ada lagi 1MDB versi baru dan tidak ada lagi PM sebingal Najib dan tidak ada lagi PM rakus kuasa dan selfish macam Mahathir.

panglimo potaseh said...

Pak Kadir

1MDB bernasib baik sebab ada pakar perubatan dari Tumasik yang tergamak untuk merawat kudis nanah yang dah reput berulat dibetisnya.

Tapi niat Tumasik ini, bukan untuk merawat tapi hanya ingin mengukur dan ngira ekor ulat langgau yang bermuatautin tu. Mengukur darjah signifikan kepekongan yang hinggap dibetis 1MDB.

Dari bacaan perubatan saintifik dari Tumasik ini, 1MDB boleh lah iktiarkan perubatan dinegara sendiri, yang terkenal dengan rawatan batin, pawang dan uztas. Segala penyakit mereka bisa mengobati .. yang perlu di sediakan adalah fulusnye je.

Kalau lah berjaya diubati saya yakin 1MDB ini akhirnya sebelah kaki nya akan ditongkatkan dgn kaki kayu juga .. ala lanun "Treasure Island". Ha barulah boleh jadi lanun yang betul-betul rupa lanun.

Tapi kita musti ingat bahawa lanun era "Treasure Island", mereka merampok harta ditempat lain dan hangkut masuk ke negaranya sebagai khzanah negara demi untuk kesenangan anak cucu bangsa mereka. Rompakan cara gini barulah duitnya boleh dibawa ke Mekah Almakuramah .. betul tak uztas? Opp Pak ustaz kita belum baca lagi novel "Treasure Island".

Zalman A said...


MO1 MILKS THE LAST DROP.....

"The last of 1MDB's assets is expected to be transferred out in the coming months, as part of a plan to wind up the scandal-plagued Finance Ministry-owned company.
According to Singapore's Straits Times, the remaining assets are Tun Razak Exchange (TRX), Bandar Malaysia in Kuala Lumpur and a 94.7-hectare plot of land in Ayer Itam, Penang.

The report said the assets will be transferred to two Finance Ministry-owned companies, Aroma Teraju Sdn Bhd and Piramid Pertama Sdn Bhd."

Datuk,

Keep an eye on

Aroma Teraju Sdn Bhd and Piramid Pertama Sdn Bhd

The last is accurate.

MO1 has used 1MDB as a pyramid scheme.

Zalman A said...


Khianat keatas FGV menjatuhkan maruah peneroka. Saya percaya inilah yang telah terjadi keatas peneroka. saya bukan anak peneroka- tapi saya berkecimpong dan bergaul dengan warga peneroka di Felda Chini, Pekan. Bertahun saya melakukan kegiatan politik disana dan sedikit sebanyak tahu akan gaya hidup dan pemikiran peneroka.

Bila isa samad ditegah oleh mahkamah daripada menjadi pengerusi KPF, dia meletakkan proxy nya sebagai Pengerusi. Isa samad bukan kakitangan felda. Dia juga bukan anak peneroka. Dia hanya cukgu sekolah yang mula nya enggan jadi wakil rakyat. Ketika itu elaun wakil rakyat kurang daripada gaji guru. Tengku Razaleigh yang menyokong Isa jadi wakil rakyat.

Hari ini Isa Samad kaya raya. Dia datang ke parlimen pakai kereta maserati. Ini tanda kejayaan Melayu. Orang Melayu pun berkata- apa salah nya jika Melayu pun pakai Maserati, Cina boleh? Maka semua orang Melayu mengagungkan kejayaan seperti ini.Somehow, orang Melayu kita ini tertarik dengan tokoh2 lanun dan pencuri.

Mesti ada kaitan positif antara kaya nya dia dengan kerjaya politik sebagai MB dan menteri. Rasmi( nature) kaitan tersebut, mungkin boleh dibincangkan dimasa lain. Penyelidik dari bidang statistik dan econometrics boleh lah buat kajian kaitan antara kerjaya politik dan kekayaan.

Hari ini kita hendak cakap mengenai koperasi permodalan felda (KPF)- jentera pelaburan bagi pihak peneroka. 112,000 peneroka. 220,000 ahli koperasi.  Pemilik 51% Felda Holdings( dahulu), memiliki kadang2 lebih 70% dalam beberapa syarikat.
Kebanggaan orang Felda. Seluruh negara. Kecuali yang diharamjadahkan oleh Najib. Mereka lah jebat si anak tani.

Zalman A said...


Hari ini, tidak lagi mampu membayar dividen seperti dahulu2 dalam belasan peratus. Hari ini terpaksa jual asset satu demi satu untuk terus membayar dividen. Jika tidak, mereka yang dahulu bersetuju memindahkan share KPF kepada FGV akan terdedah menjadi ejen dan barua Isa Samad dan Najib Razak.

Duit RM2.2 billion mungkin telah lesap. Yang boleh ditunjukkan oleh KPF ialah ladang sawit di Sarawak yang terpaksa ada kos nya. Mengapa KPF tidak buka ladang ala felda disana jika sudah ada ladang besar?

Disini bising sangat hendak buka ladang untuk jenerasi ke2.

Ini patut jadi bisnes model nya- KPF beli ladang besar dan buka estet ala felda. Jika KPF membeli, maka tanah2 kerajaan yang percuma itu, boleh di mohon oleh anak2 bangsa yang bukan jenerasi ke2 atau ke3 felda. Kesian lah kepada anak kampong tradisional dan orang melayu yang miskin dalam bandar.

Sekarang nasi sudah jadi bubur. Apabila kamu menyediakan tempat tidur, maka terpaksalah kamu yang tidur diatas nya. KPF sudah tidak ada dan wang mengurang. Lama kelamaan KPF akan hilang semua.

Jika pengurusan KPF dilakukan oleh puak peneroka sendiri, ingat lah Najib tidak memandang kamu sebagai ada potensi. Itulah sebab nya KPF ditendang keluar dari FGV. Dia tahu KPF akan jahanam. Persepsi Najib keatas KPF sebegini adalah penghinaan keatas peneroka sendiri.

Tapi peneroka kata tidak mengapa. Durian runtuh ada. Tahun ini dengar nya lagi banyak. sebagai umpan pilihanraya. orang Felda jual anak dan bini pun tidak mengapa.

Tujuan Isa hendak jadi pengerusi KPF ialah untuk menguasai duit yang ada berbilion Ringgit dalam akaun KPF. Bila proksi nya dilantik, ada terma dalam perlantikan itu yang menyebut bahawa pegerusi KPF ada hak untuk membuat keputusan mengenai pelaburan atau perbelanjaan sebagai kata pemutus.

Peneroka tidak nampak bahawa Isa Samad letak proxy dalam KPF. Dia ada hak membuat keputusan akhir. KPF baru sahaja mendapat RM2.2 bilion sebagai imbuhan menyerahkan 51% share nya dalam felda holdings. Tapi isa mahu meletakkan tangan kotornya keatas wang tesebut.

Jadi apa yang diperlakukan keatas RM2.2 billion tersebut? Ada sebuah ladang sawit di Sarawak yang sudah berada agak lama dalam pasaran; harga nya antara RM750-800 juta. Tapi pengerusi KPF memutuskan untuk membeli ladang tersebut sebanyak RM1.2 bllion- kira2 RM400 juta tambahan.

Zalman A said...


Sudah tentu, ketika ini, Pengerusi KPF yang proxy Isa, menggunakan enterprise value per hectare.

Atau, adakah ini komisyen kepada beberapa orang?

Isa hendak memastikan bahawa setiap sen dari RM2.2 billion jangan dimanfaatkan oleh KPF dan peneroka.

Sesiapa yang hadhir dalam mesyuarat luar biasa meluluskan pemindahan saham KPF kepada FGV akan ingat suasana seperti orchestra mesyuarat tersebut. Seolah sudah diatur- ada kumpulan akan bersorak dan bertepuk tanda sokong, ada kumpulan yang mengeboo bila soalan yang tidak secocok dengan kehendak Isa Samad dimajukan. Ada kumpulan yang buat bising bila se2orang hendak mendapatkan mikrofon.Suasana mesyuarat tersebut macam mesyuarat parti MIC suatu ketika.

Semua sudah diaturkan supaya isa Samad berjaya memindahkan share KPF kepada FGV.
Lebihan wang dari RM2.2 billion tolak belian ladang sawit di Sarawak bagaimana diguna? Kemungkinan besar, lebihan digunakan untuk membeli saham FGV. Bayangkan ini- setelah ditendang keluar, KPF dipaksa membeli saham dalam syarikat yang menendang nya keluar.
Saya tidak tahu, KPF ini ada maruah atau tidak. Setelah diperlaku demikian dan dihina, masih lagi mahu membeli saham FGV.

Sekarang KPF , setakat ogos 2016 ada 5.8% share dalam FGV. Ia memiliki 211.76 juta saham FGV yang hari ini bernilai RM338.8 juta sahaja. Jika 211.76 juta saham itu dibeli pada harga RM4.55 perbelanjaan KPF ialah RM963juta. Ertinya, KPF rugi atas kertas sebanyak RM 624 juta. Hilang sudah RM624 juta.

Peneroka tidak rasa apa2 kah? Pertama KPF ditendang keluar. Mereka dapat RM2.2 bilion sedangkan pasaran menilaikan pegangan KPF bernilai RM4 billion lebih. Ertinya, dengan RM2.2 bilion, KPF telah melepaskan peluang mendapat wang yang lebih, sebanyak RM2 billion.


http://sakmongkol.blogspot.my/2017/01/ganyang-kpf-ganyang-maruah-peneroka.html


Zalman A said...


"PETALING JAYA, Jan 6 — Opposition parties must end their feuding and re-organise in the lead-up to the general elections, PKR vice-president Nurul Izzah Anwar warned today.

The Lembah Pantai MP said the opposition should instead focus on its reform agenda and put the public as its top priority.

“It's about how you manage the communications in the lead-up to the elections.

“I would urge everybody to understand the electorates are waiting, so we better get our acts in order,” she told reporters at PKR headquarters here.

Izzah was asked earlier whether Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) is a liability for the opposition pact Pakatan Harapan due to the party's reported internal problems.

PPBM was recently caught in controversy following the “removal” of Anina Saadudin as the head of its women's wing Srikandi.

PPBM had signed an agreement with Pakatan Harapan to form an electoral pact to face Barisan Nasional in the 14th general elections."

Manifesto tadak?

PM candidate tadak?

Shadow cabinet tadak?

Logo tadak?

The people don't know what the alternative to MO1 is.

Time is short.

Shadow cabinet means that one person is expert to attack the gomen on all their blunders.

It builds credibility.

Tak kan jemaah menteri MO1 tu "terrer" sangat?

azhar said...


Do you expect the Malays to believe that Najib Razak and Rosmah sit together by themselves and at times, with their cohorts, to plan, plot, and scheme of ways and means to make money for themselves at the expense of the Malays?

No, you are wrong. It is not “at the expense of the Malays”.

They believe that it is planning and plotting and scheming to make money for the good of the Malays.

That is the story being sold to Malays, especially the UMNO Malays.

Once the Malays buy that story, everything else falls into place – the RM2.6billion, the 1MDB heist, everything is being done for the good of Malays.

Oh, and of cos, Islam.

“And what of Jho Low?”

And what, indeed, of Jho Low?

Using the logic of ketuanan Melayu, he is just another orang Cina doing the bidding of a Melayu, as all orang Cina should be doing.

Remember, it’s for the good of Melayus?

And Melayus hold the upper hand in Malaysia.

So what if Jho Low has made lots of money?

Tak pe lah.

He is only one orang Cina who has made some money. At least, the other orang2 Cina in Malaysia didn’t make any, so that is some consolation.

“then he is beholden to Jho Low to not only carry the caper out…but to keep quiet about it all”
Of cos, Jho Low would carry out the orders of a Melayu.

Also, Jho Low still has family in Malaysia who make good hostages.

“The fun will really start when Jho Low has to front up in court to tell his side of the story.”
To be honest, I doubt if Jho Low would be fronting any court anywhere soon.

The legal process can be exploited for many years and UMNO has demonstrated that it will be as uncooperative as possible.

Eventually, the statute of limitations would kicked in and all those countries trying to prosecute Jho Low can go whistle Dixie, just as Hong Kong had to in the Michael Chia case.

Of cos, all the above depends on Malays believing that all this is being done for the good of Malays.

I keep forgetting, and for the good of Islam, of cos.

That is what the Bugis pirate will spin.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Saya [Datuk AKJ] tak boleh salahkan mufti, lebai dan haji kalau mereka tak faham [pasal 1MDB]. Mereka mungkin pandai agama tapi mereka tak tahu urus niaga."

1. 1MDB ada la skim penipuan yang memang sudah dirancang sehalus2nya dengan begitu rapi.

2. 1MDB berasakan penggunaan jenama "1Malaysia"...dan logo "1Malaysia".

3. "Malaysia Bolih" adalah satu jenama yang diasakan olih Tun berlandaskan semangat nasionalisma orang2 Malaysia pada ketika itu tanpa mengira bangsa, agama dan jantina.

Jenama "Malaysia Bolih" ini mencetuskan semangat bekerja keras untuk mengharumkan Malaysia.

4. Bodowi pula melancarkan jenama "Islam Hadhiri" nya pula...dimana satu hantu pun tidak tau apa binatang "Islam Hadiri" ini kecuali orang2 UMNO di tingkat 4 Putrajaya seperti KJ dan geng dia.

5. Najib pula melancarkan "1Malaysia"...slogan politik kosong yang berteraskan konsep "One Israel"...political fund untuk party2 di Israel...sama dengan 1MDB untuk dana party2 UMNO dan rakan2nya termasuk PAS.

6. Jadinya, memang tepat sekali bila Datuk kata..."Mereka [mufti, lebai dan haji] mungkin pandai agama tapi mereka tak tahu urus niaga."...sebab penggunaan konsep dan jenama "1Malaysia" ini adalah untuk mengelirukan orang ramai...semada di bandar2 dan juga di kampong2.

7. Ramai juga orang fikir yang "1Malaysia"DB [1MDB] ini sebuah syarikat untuk orang Melayu sebab...tolong Melayu...kerana 1MDB banyak jasa seperti mengadakan...

Klinik "1Malaysia"...bayar RM1 saja untuk orang Melayu dikampong2

Kedai Runcit "1Malaysia"...untuk Melayu dapat rumah kedai

Kedai Buku "1Malaysia"...supaya Melayu dapat buku2 murah

"1Malaysia" Naik Haji...beribu2 orang UMNO/PAS dapat naik haji free

"1Malaysia" Tun Razak Exchange untuk keagungan ekonomi Islam dan Melayu..

Bandar "1Malaysia"...untuk pembangunan hartanah Melayu

8. Jadi 1MDB banyak jasa.

9. Tetapi, 1MDB adalah dana untuk UMNO dan rakan2nya.

Duit untuk dana 1MDB adalah duit rakyat dari kutipan cukai...itu la sekarang asset2 1MDB masuk dalam kerajaan.

10. Sambil menyelam minum air...Najib makan duit rakyat...curi duit rakyat...Tun tau perkara ini...Datuk pun tau perkara ini...ini la penipuan terbesar di Malaysia olih pembesar2 orang Melayu UMNO.

Lim Kit Siang dan DAP tidak ada kena mengena sebab kuasa di tangan UMNO.

Begini la kerja haramzadah anak2 Melayu dalam UMNO.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Kerajaan Singapura ada sumpit ajaib. Soalnya ia hendak guna atau tidak terhadap Cina kepercayaan Najib ini. Boleh jadi Singapura ada agenda lain dengan Jho Low. "

1. Singapura adalah salah sebuah "trading" nation yang terbesar di dunia.

2. Untuk hidup, Singapura terpaksa berhadapan dan bersaing dengan negara2 "Melayu" seperti Malaysia, Indonesia dan Philippine dan orang2 Islam.

3. Sumber mata pencarian Singapura adalah berniaga sebagai trading nation, tidak ada pilihan lain sebab tidak ada minyak, kelapa sawit, bijih timah, air dan kayu balak.

4. Tetapi Singapura perlukan semua sumber...asas nya adalah wang rinngit.

5. Itu la agenda Singapura dengan Jho Low...duit.

6. Najib dan UMNO perlukan duit, bukan kelapa sawit atau Felda.

7. Hadi dan PAS perlukan duit, bukan Hudud.

8. Hanya cara saja berbeza.

9. Singapura dapat duit cara "halal"...ia-itu berdagang...dengan apa cara sekali pun...termasuk jual dan beli maruah manusia seperti Najib dan Jho Low..."sumpit ajaib" made-in-Singapore.

10. Sebenarnya sumpit ajaib Singapura sudah lama mengena sasaran...maruah Melayu.

Bila maruah Melayu tergadai sebab perbuatan haramzadahnya, UMNO lost its moral authority to govern Malaysia.

Itu saja.

Boley Jalan said...

Dato, yg jelas umno penipu melayu........tiada bahasa/kata2 yg dapat memberi gambaran busuknya umno hari ini.

hihwag said...


Makcik Kiah masa kecil2 tahun 60an dulu seorang pelajar yang pintar. tetapi kerana kemiskinan, kerana dia anak sulung ditambah dengan adik2 yang ramai terpaksa mengorbankan pelajarannya, terpaksa membantu keluarga agar adik2 yang lain dapat teruskan pelajaran.

Tak pernah kita terfikir yang senario ini akan berulang kembali pada tahun 2017…60 tahun selepas merdeka dan berbaki tiga tahun sebelum kita melangkah menuju negara maju. Pada hari ini berapa ramai anak2 melayu khususnya yang terkandas bukan kerana tidak pandai tetapi tidak mampu untuk meneruskan pelajaran.

9A dalam SPM tidak membawa apa2 makna lagi kerana biasiswa sudah hampir pupus. Tempat untuk ke universiti awam sangat terhad, swasta mencecah 50-60 ribu setahun dan PTPTN kita tahu lebih memudaratkan daripada membantu.

Jurusan yang diminati tidak disokong, maka akhirnya anak2 terpaksa berpuashati dengan bidang yang langsung tidak diminati. Kos sara hidup yang tinggi menyebabkan ibubapa tenggelam punca menabung duit sen-sen demi menyambung pendidikan anak2. Kalau iman sudah menipis, dia pasti sanggup mencuri bahkan membunuh demi anak2.

Seorang rakan bercerita bagaimana dia cuba memujuk anaknya untuk menukar bidang daripada perubatan kepada kejuruteraan kerana perubatan tidak lagi mendapat tempat dinegara ini dan kosnya mencecah jutaan ringgit. Si anak tidak membantah cuma berkata…”kita suka menjadi doktor bukan kerana nak jadi kaya, tetapi nak membantu memberi rawatan kepada orang miskin dan menyelamatkan sebanyak mungkin nyawa. setidaknya itu jihad kita untuk membalas jasa mak dan abah, juga jihad untuk agama, bangsa dan negara.” Si ayah tidak terkata apa2. Hari ini si anak sudah 4 tahun mengaji untuk jadi doktor dengan keputusan cemerlang, tetapi tiada sesiapa pun yang tampil membantu.

Kerajaan kemudian menukar PMR kepada PT3. Anak jiran yang seorang lagi mendapat keputusan cemerlang. Memang boleh sahaja diserap ke sekolah berasrama penuh, tetapi kerana menyahut seruan kerajaan melahirkan insan berkemahiran, kebetulan si anak memang ada sedikit bakat maka dihantar ke kolej vokasional. Tup-tup hari ini keluar berita lulusan diploma KV tidak diiktiraf dan tidak boleh menyambung ke university jika tiada sijil SPM. Apa ke jadahnya mahu SPM lagi kalau sudah 4 tahun berhempas pulas mendapatkan diploma?

hihwag said...


Tahun lepas setengah juta pelajar menduduki peperiksaan UPSR dengan format baru yang susahnya macam SPM. Keputusan jatuh mendadak apabila hanya 4000 sahaja mendapat semua A berbanding lebih 40 ribu pada tahun tahun sebelumnya. Jika kualiti yang dicari…nah sudah tersedia didepan mata, namun tanpa modal yang mencukupi apa peluang anak2 ini untuk ke peringkat yang seterusnya? jika yang 4000 sudah tercekik, yang lagi 496000 bagaimana pula?

Hari ini semua mesti bayar sendiri. Ramai ibubapa yang kecewa. Yang ada tiga anak sudah azab, yang ada 5, 7, 10 anak bagaimana? Mereka yang sudah “give-up” akan berkata “buat apa suruh anak belajar tinggi-tinggi? Last-last berhutang juga, baik terus kerja, baik kahwin dengan menteri, baik jadi orang biasa-biasa jual goreng pisang.”

Apa jawapan kita kepada soalan-soalan kecewa seperti diatas?  Adakah menteri bertugas masih boleh mendabik dada konon dasar-dasar yang direkanya berjaya?  Apakah dana2 yang dikata sudah sedikit itu mengalir ke tempat yang sepatutnya atau sudah masuk ke kocek sendiri menjadi jam-jam tangan mewah, menjadi ‘mansion’, kereta sport dan jongkong-jongkong emas?  Atau ditabur kepada manusia paling tak berguna, pakai baju merah bikin kecoh demi mengekalkan kuasa?

Nation building bermula dengan pendidikan berkualiti dan mampu buat semua rakyat Malaysia.  Berkualiti dan murah apabila kerajaan menyediakan perbagai inisiatif membantu mereka yang ada usaha, ada sedikit kepandaian dan kemahiran. 

“spare no expense” pada tempat yang betul, janganlah terlalu berkira untuk mewariskan negara ini kepada anak2 yang bakal mewarisi.

Peliknya apabila pasukan bolasepak negeri tiada penaja, maka gegak gempitalah menteri-menteri, kerabat dan tokoh politik mengherdik syarikat korporat, agensi kerajaan pusat dan negeri kerana tidak turun membantu.  Tidak sampai 2 minggu beritanya menghuni muka hadapan (bukan muka sport di belakang lagi), selesailah segala isu…semua happy dan business is back as usual.

Kita marah menteri bodoh dan bangang.  Kita pun sama bangang juga.

Semoga Allah selamatkan negara ini dan gantikan pemimpin celaka kepada pemimpin yang berjiwa beragama.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Selain dari penyakit berulat, zaman dulu ada juga ramai orang yang perutnya banyak cacing kerawit.

Oleh kerana dunia semakin moden, ada ubat yang dicipta untuk bunuh cacing kerawit, kalau tidak silap saya “Zentel”. Banyak ubat anti biotik yang semakin kuat dikeluarkan untuk bunuh bakteria dari dalam badan selain dari luar badan.

Oleh itu penyakit kudis berulat tidak kita jumpa lagi.

Dalam dunia moden ini juga, ada undang-undang yang dicipta untuk menangani rasuah, pengubahan wang haram, penyalah-gunaan kuasa dan lain-lain.

Malangnya perlaksanaannya tidak sempurna di Malaysia. Walaupun dunia semakin maju , tahap pemikiran kita terutamanya orang melayu masih lama.

Di Singapura, tidak ada tolak ansur dalam soal rasuah, pengubahan wang haram dan penyalahan guna kuasa. Kalau tidak silap saya lebih 20 tuduhan mahkamah untuk berapa orang telah dikenakan bersabit dengan 1MDB. Orang yang dituduh itu pun telah didapati bersalah.

Saya rasa ramai orang melayu sedar negara dalam masalah. Ramai yang tahu harga barang semakin naik, duit Malaysia semakin jauh. Cuma ramai orang melayu yang tidak tahu setakat mana negara kita ini dalam masalah.

Ibaratnya orang pakai motor kapcai. Bunyi enjin sudah lain dan enjin samakin panas dan susah nak start. Minyak motor pun cepat habis. Tapi masih boleh jalan lagi. Oleh itu jalan saja.

Sepatutnya, hantar ke kedai, tukar gasket atau pun tukar saja motor lain. Ini nak tunggu sampai “Overhaul”. Masa overhaul, serba serbi kena tukar dan banyaklah duit yang keluar ditambah dengan GST. Nak jual motor dah tak laku.

Saya orang Johor. Kalau di Johor, nak tunggu hospital terbakar barulah nak tukar wiring dan pendawaian dan macam-macam.

Kalau di Singapura bukan saja undang-undang berjalan betul, Hospital Kerajaan sama standard dengan hospital Swasta. Hospital Singapura semuanya berhawa dingin. Tidak ada “Open air” wad dewan sampai 80 sehingga 100 orang.

Pendekata, orang melayu yang untung sedikit, yang rugi banyak.

IdrisMdIsa said...

Satu kesalahan besar para agamawan bila mengganggap bahawa hanya dengan mengetahui ilmu wahyu mereka mengganggap diri mereka sudah sempurna, boleh mengeluarkan fatwa itu dan pendapat ini, sedangkan perkara2 baru yang timbul memerlukan ilmu yang holistic untuk memahaminya. untuk isu2 yg sedia ada pun, terutama sekali di dalam hal ehwal pentadbiran/pengurusan negara, sekurang2nya mesti ada ilmu asas ekonomi/kewangan dan undang2, sekuarnag2nya, dan tahap pengetahuan am yang tinggi. Bagi perkara2 sains dan teknologi boleh dirujuk kpd pakar masing2. Mereka tu ingat dengan membaca berjilid2 kitab agama they have become omnipotent tanpa menyedari yang mereka itu sebenarnya omni-incompetent and/or omni-impotent. Tuan2 mungkin tak percaya bahawa para2 mufti pun ramai yang berilmu tinggi tetapi masih tidak memahami agama. Mereka jadi pengtaklid buta kepada ulama2 silam sedangkan suasana zaman dahulu tidak sama dengan suasa zaman sekarang. Islam adalah suatu agama yang hidup, yang sentiasa bersesuaian dengan perubahan suasana dan zaman. Mereka golongan yang bebal sebenarnya dan tidak kuarang yang munafiq, zholim dan fasiq. Apabila orang agama menjual agama, runtuhlah benteng pertahanan terakhir umat Islam.

sukasamasuka said...

Datuk.

hihwag 7:35 AM..."Kerajaan kemudian menukar PMR kepada PT3. Anak jiran yang seorang lagi mendapat keputusan cemerlang...kerana menyahut seruan kerajaan melahirkan insan berkemahiran...si anak dihantar ke kolej vokasional. Tup-tup hari ini keluar berita lulusan diploma KV tidak diiktiraf dan tidak boleh menyambung ke university jika tiada sijil SPM. Apa ke jadahnya mahu SPM lagi kalau sudah 4 tahun berhempas pulas mendapatkan diploma?"

1. Tepat sekali 100%...ini la kisah benar tentang derita anak2 kita sekarang yang masih sekolah di kolej vokasional.

2. Ini terjadi pada anak buah aku, ibu bapa dia marah.

3. Ikut cerita dia, mereka kena habiskan dulu On-the-Job Training dari December 2016 hingga April 2017...dia ni "guninea pig" atau First Batch program student.

Lepas April 2017, Malaysian Qualifying Examination akan process tahap pencapaian akademik dan vokasional mereka sebelum mengiktiraf Sijil Vokasional Malaysia [sama taraf dengan SPM] dan Sijil Diploma itu sekali gus.

4. Apa yang terjadi, Kementerian Pelajaran...pada masa itu dibawah Muhyddin dan Mary Yap [seorang Cina Sabah yang memang baik dan berdedikasi tinggi tentang pelajaran sebab dia Cina dan bukan orang politik, tetapi bekas seorang Pengetua Terbaik]...melancarkan program Diploma Vokasional yang baru ini.. tetapi, sayangnya kedua2 mereka ini sudah tidak ada lagi di kementerian....itu la jadi kucar kacir buat masa kini.

5. Vokasional program ini memerlukan bajet besar [mungkin dalam sekitar RM600 juta atau lebih] sebab Sekolah2 Teknik yang terpilih [25 buah di seluruh negara, kalau tak silap] pada ketika itu tidak lengkap untuk menampung program ini dari segi kelengkapan teknikal macam kolej2 vocational di England atau Germany.

6. Muhy tau pasal program ini...tanya dia.

7. Sebenarnya, aku sokong BN pada PRU13 lepas sebab aku terharu pada UMNO yang betul2 mau tolong anak2 Bumiputra kita untuk dapat technical skills supaya mereka setaraf dengan budak2 Jepun, British dan German.

8. Program itu dilancarkan sebelum PRU13.

9. Rupa2nya hanya permainan politik UMNO saja..."janji Melayu"...itu la "janji orang Malaya UMNO".

10. Kita tidak ada duit untuk meneruskan program itu...kemana duit2 kita untuk pelajaran anak2 cucu kita?...mana la aku tau...itu kan janji kosong sahaja!

sukasamasuka said...

Datuk

hihwag 7:36 AM..."“spare no expense” pada tempat yang betul, janganlah terlalu berkira untuk mewariskan negara ini kepada anak2 yang bakal mewarisi."

1. Memang betul kata kata kamu ini hihwag.

2. Hanya dengan menguasai pelajaran yang betul saja anak2 cucu kita, jangan kira bangsa la, dapat keluar dari lembah kemiskinan.

3. Pelajaran penting...lagi penting dari buat Taman Tugu yang menelan belanja sebanyak RM600 juta pada masa ekonomi kita lembab...dan, budget untuk pelajran di potong.

4. Pelajaran itu penting supaya anak2 cucu kita dapat kerja bagus... bukan kerja kuli kuli di landasan kereta api yang mau dibina menelan belanja RM50 billion sedangkan anak2 cucu kita separuh mati membayar PTPTN.

5. Sebanyak 603,895 peminjam masih belum membayar balik pinjaman PTPTN mereka dengan jumlah hutang terkumpul mencecah RM4.8 bilion setakat ini.

6. Belum pernah ada dalam sejarah Melayu dari sejarah purba dari Raja Mahawangsa hingga zaman British, dimana beribu-ribu anak2 muda Melayu berhutang sebelum dapat kerja...ini la PTPTN!...ciptaan UMNO, bukan DAP.

7. Pada ketika ini, 1.3 juta pelajar di senarai hitam...mungkin 90% Melayu...dan diburu macam banduan lari olih Hasil, Polis dan Mahkamah kerana mereka ada hutang sebanyak RM48 billion.

8. Hutang 1MDB sebanyak RM52 billion.

9. Aku pasti semua 1.3 juta pelajar sedang bayar cukai GST dan mungkin juga cukai pendapatan pada kerajaan.

10. Berapa banyak 1MDB bayar cukai pada kerajaan?

“spare no expense” pada tempat yang betul!

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Berkenaan dengan komen gulangan ulama yang bercanggah dengan Tun Mahathir.

Orang zaman sekarang pergi haji naik kapalterbang.

Dalam kitab ilmu agama, ada tidak menerangkan macamana kapalterbang yang beratnya lebih 1000 Tan boleh terbang?

Kalau kita tanya ulama macamana kapalterbang boleh terbang, golongan ulama tidak boleh jawap kerana dalam kitab tidak ada menyebut tentang “Hukum Bernoulli”.

Mengikut Ilmu Sains, Hukum Bernoulli, apabila terdapatnya kelajuan yang berbeza diantara permukaan atas dan bawah, perbedaan ini akan menyebabkan tekanan atas permukaan tersebut. Disebabkan bentuk sayap kapalterbang, kelajuan udara di atas melebihi kelajuan udara di bawah. Disebabkan perbezaan ini, terdapatlah tekanan ke atas di sayap dan menyebab kapalterbang terbang.

Golongan ulama tidak belajar hukam Bernoulli tetapi apabila pergi ke Haji menggunakan kapalterbang walaupun tak paham macamana kapalterbang boleh terbang.

Pada satu hari saya pergi ke ceramah di Masjid. Ada ustaz yang mempersoalkan macamana bulan boleh tergantung tanpa tali di udara.

Sebenarnya Ustaz itu tidak sadar yang bukan sahaja bulan tetapi beratus satelit yang tergantung tak bertali di angkasa lepas mengelilingi dunia.

Oleh itu bukan semua perkara ulama tahu dan kadangkala golongan ulama sendiri tidak sedar banyak perkara yang mereka tidak tahu.

Saya bukan hendak mengecilkan golongan ulama tetapi ada golongan ulama yang tidak sadar bahawa ilmu mereka masih tidak mencukupi.

Aku said...

Kadiag, salaam.

Aku nak mintak ruang sikit, nak komen ataih komen sorang yg basa diri dia Sham Zam (4.34 ptg) posting hang tajok "It's government 's problem,...." Je ni nampak tak berapa senang aku sabit nama Mat Tehag dgn Tongkang Yard.
Aku kopipes :"hg dok gelar dia sekali aka tongkang yard. tu saja yg cacat sikit pasai komen aku ni."
Izin aku hurai sikit no...yg aku tau dari tradisi ilmiah Islam, sesorang tokoh tu kadang2 nama dia disabit dgn tempat dia mengaji, contohnya Imam Bukhari atau Ust. Daud Iraqi, jugak asSyahid Ust. Ibrahim Libya dll.

Di Malaya, kadang2 di sabit dgn nama kampong asai, munkin untok Kadiag, orang bulih pangge Tok Wan Tanamerah (atau Guantanamera kalu hang berasai dari Cuba, tapi tak kena jugak pasai magna gua(h)ira tu pulak, tak salah aku, ialah petani pompuan dari Guantanamo, tu la kod tempat depa peram orang depa tak bunuh dan tak bulih caj dlm mahkamah yg macam 'rendition' atau ISA), atau Sheikh Idris al Marbawi (dari Lubok Merbau) atau Sheikh Daud al Fatani (dari Pattani kod) dan breder hak dok di Bambu Riba, di pangge Breder Cherok Tok Kun.

Pasai Mat Tehag pulak, orang dolu2 kait dia dgn Tongkang Yard atau Seberang Perak, sunggoh pon romah dia hak macam romah Com Bi dlm cerita 'ibu mertuaku' tu dok di Jalan Kilang Aeih, tapi nak boh Mat Tehag Kilang Aeih tak brapa kena kod pasai dia kerja juai pisang goreng, bukan kerja kilang aeih, pak dia pulak Masta Mohamad, guru sekolah woii... jadi glamer sikit Tongkang Yard yg doknya dekad ibu pejabat MADA laa ni, atau Mat Tehag Seberang Perak (panjang pulak, lima suku kata, orang suka ringkaih2). Antara sebab munkin, ramai orang hak nama sama, jadi bila kait dgn sesatu tempat, jadi lebih senang nak kenai kod, dak ka Kadiag...?

Kalu silap ka, tak berapa tepat ka, maghap no.
Aku

Aku said...

Kadiag, salaam.

Ini bagian terakiag huraian aku pasai komen Sham Zam (4.34 pm) berkenaan sebab nama Mat Tehag dikaitkan dgn Tongkang Yard, untuk generasi baru yg jauh dari sebagian budaya lisan baik di Malaya maopon di Indonesia:

Sangkuriang ...
Patahlah hatinya
Begitulah kisahnya
Kisah rakyat priyangan....

(dari:nostalgia-lengkap.blogspot.com/2014/04/sangkuriang-tetty-kadi.html)

Aku

Abdullah Ngah said...

Tun m dah lama kata umno buruk busuk bukan lagi di ikor tapi sudAh buruk dikepala


Zalman A said...


Institutional failure and lack of accountability are not limited to 1MDB. Year after year, the Auditor General has revealed staggering cases of mismanaged public funds. Government bodies bought wall clocks at RM 3,810 a piece (the market price is easily below RM 100) and scanners for RM 14,670 (market price: RM 200).

The “normalization of corruption” is deeply embedded in the existing hierarchy, from the top to the bottom. In the newly released report, the auditors found that the Federal Land Development Authority (FELDA) lost hundreds of millions due to multiple transactions without proper authorization, dubious planning and execution, and complete mismanagement. It made news for two to three days before disappearing, like pretty much every other scandal.

Corrupt acts are committed and revealed, followed by public outrage. But with no institution to exercise accountability, the news eventually disappears. It has become a normal cycle.

The by-elections last year might provide some hint as to how the general elections will turn out. Najib’s coalition won both of them. I was in the suburban areas when opposition parties held a town hall panel session, inevitably speaking in English, touching on issues such as the removal of the attorney general. While these are big, national issues, it felt out of place. There is a visible gap between the politicians, the city folks, the demonstrators who so urgently and desperately want reforms, and the voters outside the cities, who voted for candidates affiliated to Najib’s party.

To speak plainly, people don’t mind the status quo as long as they are not affected at the most immediate and personal level. The whole 1MDB scandal has been too complicated to be explained to non-English literate voters with no understanding of the complex technical terms, in a five-minute rally,. Financial scandals grow more complicated and people just lose interest. Maybe they underestimate the cost of it all, maybe they don’t care enough or just don’t lose enough; either way they are not angry enough to want to change the status quo.

http://thediplomat.com/

Ruliros said...

Dato saya sangat setuju duit yg hantar imam dan jkkk pergi haji itu adalah duit haram haram yg kedua ialah mereka memotong peluang org lain dari pergi haji ketiga mana mufti yg makan dedak dan sudah terlalu lama itu perlulah berundur jerana ada juga mufti yg takut hendak mengur pemimpin yg rasuah dan mencuri duit rakyat utk keluarga mereka sekarang mufti ini jadi jurucakap dan penyokong pemimpin yg raduah kesian

Zalman A said...


Dangers of China "favours".

A prominent socio-economic activist has warned Putrajaya that it risks putting Malaysia in the same trouble that Sri Lanka is in with its indebtedness to China.

There would be a heavy price to pay if China-linked mega projects were to fail, said Azlan Awang, who is deputy chairman of Bantah-TPPA and a founder of Blindspot, a socio-economic interest group.

Azlan told FMT there were similarities between Sri Lanka’s and Malaysia’s indebtedness to China.

He pointed to a recent violent riot near the port city of Hambantota in southern Sri Lanka. The rioters were protesting against a deal they said would result in the port becoming a Chinese colony.

The deal would see the port being leased for 99 years to a company in which China will have 80% ownership. It would also result in the establishment of an industrial zone where Chinese companies would be invited to set up base.

Azlan said the deal was a consequence of Sri Lanka’s failure to pay for the China-financed Mattala airport project. It should give a glimpse of how Beijing would deal with those failing to pay their dues, he added.
“Beijing may not be sending the Red Army, but the ownership of the Hambantota deep sea port as well as 15,000 acres of land for the new industrial zone ceded to China as it’s colony for the next 99 years will do.
“For Malaysia, what will be our pound of flesh if we default on our humongous debts?”

Azlan alleged that Putrajaya’s “indiscriminate and reckless” pursuit of investments and borrowings had led to “huge piles” of debt, without many multiplier effects or long term economic gains.

“While China may not be perceived as imperialistic, it certainly does not extend money out of chivalry. China knows exactly where its pound of flesh will be coming from.”

sham zam said...

salam dakj, sy respons kpd penjelasan tuan aku ni ttg komen sy kpd gelaran ujung nama tongkang yard. sy berasa tuan aku ni mmg prihatin atas komen yg mengkritiknya. bkn maksud memperbodohkan tuan aku. kalau tuan aku benar prihatin, tuan aku akan dpt lihat 2/3 komen sy dlm posting yg lain sebelum ini, pernah jumpa dak? masih nama yg sama jgk. mmg cara menjelaskan menunjukkan tuan tak puas hati trhdp komen sy, ini blh dilihat sehingga 2 bahagian berturut ( marah kot sbb tak ada respon sy). sy sibuk sikit cari sesuap nasi kat anak2, jd tak terlayar la internet ni. mmg tuan aku veteran penuh ilmu, merayau zaman muda sampai timor timur, masuk belanda lah lagi tu. jajahan nusantara dah jadi macam tempat berkubang hari2. sy jgnkan medan, pasport pun tak ada. di kg sy, arwah pakcik sy digelar omaq bocoi smpai lah anak2 arwah iaitu kesepupu2 sy dipanggil atan bocoi dan ijan bocoi. jika tidak, org susah nk kenal yg mana satu ijan, yg mana sata atan maka benarlah spt tuan aku kata utk kenal org dari asal usul dia. cuma jika mat tehaq disebut tanpa gelaran tongkang yard, adakah org tak kenal siapa penamanya itu dan darang dari mana.sy tahu gelaran itu dieja secara kelabu utk samaran, bdk2 spt sy mgkin ramai susah nak kenal penama yg dimaksudkan ( tak perasan sebenarnya). jika digelar mat tehaq apa ada mat tehaq lain yg mengadap dymm seri paduka utk persembahkan tandatgn 1 juta tu? rasanya ramai tahu tanpa aka tongkang yard sekalipun, org yg sama jg. cuma yg sy teramat pasti jika disebut tongkang yard bersekali dgn mat tehaq, org langsung tak akan terfikir penama itu merujuk mat tehaq itu sendiri, mgkin merujuk org hanyut dari champa kot. apapun tuan aku mahu jg repons kpd komen sy, terima kasih sy ucapkan. bukan senang gerobok hidup ini nk pandang org kg kerja menoreh yg tiba2 terlebih cerdik pi pandai2 mengajar cara nk buat tayar sintetik. maaf ya tuan aku. jgn tuan gantung papan kunci tuan plk, sy ternanti2 komen2 tuan aku yg tersendiri. nnt kalau sudi kita jamu selera kt line clear, sy belanja tuan

Zalman A said...


Finally - strategic thinking!

"Pas, PKR and Pribumi Bersatu leaders are discussing the formation of a coalition catering for especially the Malay Muslim electorates.

“The question that needed to be posed to Pas leaders is that, which cooperation the party will gain most…either with Pakatan or Umno, the lynchpin of Barisan Nasional (BN)?” the geostrategist commented,

Azmi also regarded the plan for a new opposition coalition as part of the game plan by Pas, PKR and Pribumi Bersatu to test the response of the grassroots, particularly supporters of the quarreling DAP and Pas.

He said the coalition may actually becomes a reality if DAP and Pas supporters responded positively to the idea.

On whether such a new coalition could affect Umno’s chances in the next general election, the geostrategist said the spill-over effect would be the reduction of the party’s conservative Malay votes bank."

This is the correct way to go.

Faqqirulqhoir said...

I'm attracted to the comments made by En Zalman A (11.49 AM) concerning the flaccid response of most Malaysians to the scandalous and chronic misgovernance of the country. En Zalman rightly pointed to the annual ritual of presenting the Auditor General's report, which imperfect as it is, do point to a chronic and glaring criminalised culture long nurtured. The term used was "the normalisation of corruption". If I may interject however, they have got to this situation at a cost, a situation once much bandied about as "trust deficit". For the most part, this has been overlooked but its potency cannot be underrated. An assistant professor writing in the Singapore Straits Times recently noted that :
" A trust deficit could potentially lead to more damaging systemic risk. Thinning public trust and greater tendency to talk down the economy could amplify Malaysia's political, social and economic risks... An obvious benchmark of confidence is the Malaysian ringgit, Asia's worst-performing currency. Though there are external factors that have contributed to the weakening of the ringgit - Trumponomics, the attractiveness of US bond yields and weak commodity prices - analysts are also quick to add that the ringgit suffers from domestic risks, the premium of which is anybody's guess. Some see domestic risk as one contributing factor to the ringgit weakening to a rate of RM4.70 to US$1." (Abdillah Noh, Dec 29, 2016).
Currently trending is how the United Malays chief 'spokesman' got a spectacular and public trashing by the Tengku Mahkota of Johore.
My point to En Zalman is that many people can be 'worked up' on numerous fronts and issues but mayhaps they need to be regular 'brainstorming', coordination and relentless single-mindedness.
Thank you and regards.

sham zam said...

seperti yg dijangkakan, maka terdedahlah nama si jho low dlm trial falcon di singapora skrg. jho low aka eric tan pemilik acc yg sama yg menyalurkan 42b ke acc ambank. akhirnya jho low boleh bunuh diri atau berunding dgn atase sana utk penawaran dgn mempertaruhkan mo1 sebagai cagaran lepas diri. tunggu selanjutnya utk kisah sumbangan flom sebagai bayangan mo1

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).