Tuesday, September 05, 2006

Mahathir, Terbakar Tidak Menjadi Debu

A Kadir Jasin

[Ulasan menggunakan "anonymous" tidak akan dilayan. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran yang sesuai.]

[Update, 9 September]

Tun Dr Mahathir Mohamad tidak terpilih sebagai salah seorang wakil biasa (G7) Umno Kubang Pasu ke Persidangan Agung Umno di Kuala Lumpur November ini. Beliau menduduki tempat ke sembilan.

[Update, 8 September]

MENJELANG Mesyuarat Agung Tahunan bahagian Kubang Pasu esok yang akan menyaksikan percubaan Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perwakilan biasa ke Mesyuarat Agung Umno di Kuala Lumpur November ini, dua perkembangan menarik telah berlaku.

Pertama, Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata di Bangi pada 7 September bahawa Umno tidak menghalang bekas Presidennya menjadi anggota perwakilan ke Perhimpunan Agung parti itu November ini.

Utusan Malaysia memetik Timbalan Perdana Menteri itu sebagai berkata tiada sebarang usaha menyekat Dr. Mahathir menjadi perwakilan UMNO Bahagian Kubang Pasu.

‘‘Kami (UMNO) tidak ada cubaan untuk menyekat beliau. Beliau bebas untuk menjadi anggota perwakilan,’’ katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan Pasukan Askar Wataniah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) di sini, hari ini.

Timbalan Perdana Menteri ditanya pendirian UMNO berhubung tindakan Dr. Mahathir untuk menjadi perwakilan UMNO Bahagian Kubang Pasu ke Perhimpunan Agung parti itu dari 13 hingga 17 November ini.

Kedua, akhbar yang sama melaporkan dari Jitra yang Umno Bahagian Kubang Pasu, pada 7 September, membuat rayuan terakhir kepada Dr. Mahathir supaya menarik diri daripada bertanding merebut satu daripada kerusi perwakilan bahagian itu.

Ketuanya, Datuk Mohd. Johari Baharum berkata, sepucuk surat telah dihantarkan kepada Dr Mahathir memohon agar beliau memikirkan semula keputusan untuk bertanding.

“Ini rayuan terakhir sebelum persidangan perwakilan Sabtu ini. Dengan rendah hati saya merayu kepada Tun,” katanya yang sekali sekala sebak ketika mengadakan sidang akhbar di pejabat UMNO Bahagian Kubang Pasu di sini.

[Posting Asal]

USAHA kepemimpinan Umno, termasuk Majlis Tertinggi, menyekat atau, setidak-tidaknya, menyukarkan percubaan Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perwakilan biasa ke Mesyuarat Agung Tahunan Umno di Kuala Lumpur November ini tidak memeranjatkan langsung.

Yang pasti memeranjatkan adalah jika usaha sedemikian tidak dilakukan kerana walaupun kepemimpinan Umno dan Kerajaan sekarang menguar-uarkan komitmen kepada ketelusan, kebertanggungjawaban dan keterbukaan, namun ia nampaknya keberatan untuk menghadapi sebarang bentuk pengauditan.

Malah terdapat tanda-tanda ia mirip kepada kawalan dan pemusatan kuasa, khasnya kuasa politik dan propaganda.

Jadi apa yang Dr Mahathir lakukan, bermula dengan kritikan terhadap pembatalan projek jambatan bengkok, penjualan MV Agusta dan pengagihan permit import kenderaan bermotor (AP), mencabar prinsip kawalan ini.

Pada pandangan saya, Dr Mahathir menyedari keadaan ini dan, dengan cara beliau sendiri, mengambil kesempatan daripada suasana kelam kabut dan bercelaru itu.

Pada mulanya Dr Mahathir tidak berasa perlu untuk menyimpang daripada aliran perdana kerana kegiatan dan hujah beliau diberi pendedahan yang sewajarnya oleh majoriti media massa arus perdana.

Tetapi ia tidak kekal lama. Menyedari bahawa hujah-hujah Dr Mahathir mula mempengaruhi pendapat umum, Kerajaan, khasnya para perancang dan pelaksana komunikasi Pejabat Perdana Menteri, mula mengenakan tekanan ke atas pengarang dan pengawal berita agar tidak lagi memberi ruang kepada Dr Mahathir.

Arahan itu, pada mulanya, dipatuhi oleh majoriti media massa arus perdana, khasnya yang dimiliki oleh Kerajaan dan Umno. Tetapi kesepakatan mereka terlerai apabila Dr Mahathir memperhebatkan kritikannya yang mendapat liputan luas daripada media massa asing dan laman-laman berita Internet tempatan.

Media massa arus perdana mendapati mereka tersepit di antara politik dan profesionalisme yang menyebabkan kewibawaan mereka tercabar. Hendak tidak hendak, antara takutkan tuan-tuan muda di Tingkat Empat Kompleks Perdana Menteri dan pemberontakan pembaca, mereka kembali melaporkan kenyataan-kenyataan Dr Mahathir tetapi dengan satu ‘twist’ iaitu mereka memutarbelitkan hujah-hujah beliau.

Ini memaksa Dr Mahathir mengubah strategi kepada membuat ucapan terbuka. Pilihan utama beliau adalah saluran rasmi atau yang ada kena mengena dengan Umno. Tetapi pintu kepada Umno tiba-tiba ditutup rapat.

Buat beberapa waktu beliau menerima jemputan daripada kelompok-kelompok di luar Umno dan Kerajaan. Sekali lagi percubaan dibuat untuk menggagalkannya. Beliau digambarkan sebagai pembelot parti yang bersekongkol dengan pembangkang.

Ketika semua taktik kasar (crude) ini dilakukan untuk menyekat beliau daripada bersuara, pemimpin-pemimpin tertinggi Umno dan Kerajaan tanpa segan silu berkata Dr Mahathir perlu menggunakan saluran parti jika mahu bersuara.

Mereka sekali lagi terperangkap apabila Dr Mahathir menyahut cabaran mereka dengan menawarkan diri sebagai calon perwakilan biasa Bahagian Kubang Pasu ke persidangan agung parti.

Dengan itu bermulalah kempen saraf yang rapi untuk menghalang pemilihan beliau di mesyuarat agung Bahagian Kubang Pasu pada 9 September ini.

Petikan akhbar Star Selasa, 5 September 2006

Perwakilan bahagian dinasihatkan tidak mengundi beliau kononnya “untuk menjaga maruah Dr Mahathir sebagai bekas presiden Umno.”

Mereka diberitahu bahawa adalah mengaibkan bagi Dr Mahathir dan parti jika bekas presiden itu dipilih sebagai perwakilan biasa. Jadi lebih elok beliau tidak dipilih.

Dr Mahathir menawarkan diri untuk bertanding menjadi perwakilan biasa apabila kebanyakan cawangan Umno Bahagian Kubang Pasu sudah bermesyuarat. Beliau berjaya mendapat 16 pencalonan.

Dalam sidang akhbar di pejabatnya di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya pada 4 September, Dr Mahathir berkata beliau tidak hairan jika percubaan saat akhir dibuat untuk menggagalkan pemilihan beliau.

Misalnya, kata bekas Perdana Menteri itu, dengan mengenakan syarat bahawa hanya calon yang memperoleh sekian peratus pencalonan cawangan sahaja boleh bertanding.

Apa pun keputusan pemilihan perwakilan Kubang Pasu Sabtu ini, satu hakikat yang terpaksa diterima ialah Dr Mahathir lebih daripada bersedia untuk terus berjuang.

Saya yakin setiap pemimpin kanan Umno yang ada kemampuan berfikir, mengakui bahawa Dr Mahathir bukan orang yang berprinsip “kalah jadi abu, menang jadi arang” atau boleh diperalatkan oleh sesiapa.

Lihat saja bagaimana beliau memberi kebebasan kepada anggota “Team B” dalam usaha mereka menjatuhkan beliau pada tahun 1987.

Dan bagaimana beliau menyelamatkan Umno pada tahun 1988, menerima kembali watak-watak yang berkerat rotan, berpatah arang dengan beliau, termasuk Perdana Menteri sekarang Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Tetapi, antara abu dan arang, banyak tangan akan terbakar, mata pedih terkena asap dan hidung tersumbat terhidu debu.

Saya teringat kepada Persidangan Agung Umno tahun 1983, apabila selama tiga hari berturut-turut, Dr Mahathir diserang dan dikritik dengan hebat.

Banyak pemerhati ketika itu berasa bahawa hari-hari Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno sudah terhitung.

Tetapi segala serangan dan kritikan itu tiba sepi apabila, dalam ucapan penggulungannya, beliau berhujah: “Kita dipilih untuk bekerja, jika kita tidak menjalankan kerja kita, kita boleh disingkirkan.”

Dan Dr Mahathir tidak pernah berhenti bekerja.

65 comments:

ayob tulakang said...

Memang media arus perdana(cetak dan elektronik) akan menutup sebaik mungkin isu Dr M dan akan menegakkan benang yg basah bagi pihak kerajaan. Ini juga berlaku ketika zaman Dr M. Jadi tidak menghairankan langsung perkara ini berlaku.

Datuk tentu lebih arif tentang perkara ini. Malah sesiapa sahaja yg memegang tampuk kuasa akan pasti berbuat demikian.

Arahan2 akan dikeluarkan secara terang atau tidak agar apa2 program yg melibatkan orang yg menjadi 'musuh' kerajaan dibatalkan atau tidak di luluskan.

Dan Dr M bukan lah mangsa pertama perlakuan ini dan juga bukan yang terakhir.

daud ed said...

Its not too far off to note that the UMNO head honchos now led by Pak Lah is seriously afflicted by the Laksmana Hang Tuah Syndrome i.e anyone affected by this very malay syndrome is loyal to the death of the Sultan no matter what good or Bad that the Sultan does. (Unquestioned loyalty to the leader of the day).

In the case of Pak Lah he had inadvertently opened the Pandora's Box when he agreed to be interviewed on TV3 just weeks ago. It created such a big furore and in fact enlarged his credibility gap in the minds of the common people and immediately propelled Dr Mahathir's complaint about Pak Lahs Administration being lame and all, being propelled back to the limelight.

Its sadder still to see the Grand old man and I dare say Malaysia's most illustrious son in history being reduced to putting himself up as a normal delegate to the UMNO that he had formed, just to have a chance to be able to be given an opportunity to speak to the UMNO masses that is wrongfully denied of him, by Pak Lah and his UMNO head honchos.

While Dr. Mahathir's action speaks volume of his noble values and determination to save UMNO it unfortunalely revealed that the people who leads UMNO now, those who he had mentored to became Ministers and also welcomed back to the UMNO he created with no conditions attached have lost one single virtue that separates them from being great leaders and that virtue is gratitude.

A great man in history once said that Power Corrupts and absolute power corrupts absolutely. Apparently some leaders in UMNO are so intoxicated with power they would only see to doing the short term solution failing to see the long term implication on UMNO of their disgusting actions against Dr Mahathir.

The UMNO head honchos must remember that a whole generation of rakyat grew up not knowing anybody else but Dr Mahathir as their Prime Minister and leader. Please note that they are not impotent spectators looking upon the humiliation and deconstruction of Dr Mahathir by the present UMNO leadership. UMNO will get its just reward soon enough in the ballot boxes for abandoning its Greatest leader in the nation's hour of need.

miss jue said...

Selagi Melayu (UMNO dengan lebih tepat) tidak mahu mengenepikan kepentingan peribadi mereka selagi itu wawasan untuk mewujudkan 30% pegangan ekuiti dalam ekonomi negara tidak mungkin akan tercapai. Selagi itu kita hanya menang sorak dan kampung tergadai.

Pada saya, sama ada TDM berjaya menjadi perwakilan atau tidak ini bukanlah persoalan pokok. Jika, para ahli MT berada di tempat TDM sekarang ini. Saya rasa belum tentu mereka sanggup buat apa yang TDM buat sebab mereka bagi saya bukan pejuang tulen. Bagi saya di mana pun TDM berada, di atas atau di bawah beliau tetap bersinar.

Mereka bagi saya lebih banyak bermesyuarat dari bertindak. Kalau bertindak pun selalu pincang, kerap tersalah langkah. Mereka lupa, selagi banyak sekatan yang mereka buat dan tidak memberi ruang yang sepatutnya untuk TDM bercakap selagi itu TDM menjadi kuat. Cukup hairan kenapa mereka takut sangat dengan TDM, biarlah dia bercakap, sekurang-kurangnya kalau dia dah cakap terpulang pada ahli UMNO untuk menerima atau tidak...

zamos67 said...

Saya telah dihubungi oleh satu Biro ketika mula-mula isu ini diperdebatkan oleh TDM. diantara soalan yang ditanya ialah apakah tindakan TDM akan menyebabkan negara menjadi kucar-kacir dan huru-hara. Saya dengan segera menjawab bahawa isu ini tiada apa yang perlu dirungsingkan dan ianya terpulang kepada Pak Lah samada nak membiarkan dianya berlarutan atau tidak. Pak Lah bersemuka saja dengan TDM dan berinteraksilah macam dia mula-mula dilantik sebagai TPM habis perkara. Tetapi Pak Lah mungkin teringat tentang ideologi ketika beliau bersama team B dulu, bak kata pepatah air dan minyak takkan bercampur walaupun dikacau kerana lama-lama minyak akan naik keatas jugak. Tak apalah itu cerita lama. Nasi hampir menjadi bubur. TDM dah pun menyahut cabaran untuk menghadiri Perhimpunan Agung Umno dan dah dapat 16 undi pun. Walaupun saya percaya Mahathir yang satu lagi takkan bagi can untuk TDM berucap bagi pihak Kedah Darul Aman tapi saya takut Aura TDM bakal menggegarkan Dewan Merdeka nanti. Adalah amat malang bagi kaum melayu kerana terpaksa mengharungi satu lagi episod duka dalam sejarah perjuangan UMNO. Pertembungan diantara PM dan bekas PM, walaupun dulu-dulu dah ada tapi Aura PM-PM terdahulu tak sehebat TDM almaklumlah dah 22 tahun berkhidmat, ramaipun dah termakan budi termasuk bapak menteri yang masih ada hari ini. kalau tak pun yang ada rekod-rekod nakal yang ada dalam pengetahuan TDM. Saya yakin Pak Lah mampu menangani isu ini lebih awal, kalau boleh seperti kata S/U Agung yang juga orang kuat team B, yang berharap agar bulan ramadhan ini akan memberi sinar kepada kemelut ini. lagipun orang melayu mudah lupa dan kita harap mungkin persengketaan ini boleh dilupakan menjelang syawal nanti. Kalau tidak entahlah mungkin bukan pembangkang lagi yang menjadi petualang kepada kemajuan bangsa dan negara kita, mungkin kawan-kawan kita dalam BN pun akan tumpang sekaki. wallahualam

drmuzi said...

I wish , they will still be many many more sane UMNO man and ladies all over Malaysia, especially so at Kubang Pasu.

mastrate said...

Dear Dato' AKJ;

I spent half of my life under TM's prime ministership. I wish TM retires gracefully and deals with whatever issues of the day in a wiser way. I'm pretty tired of listening to his oversimplistic manner in answering all the charges against him. i, as a lay man and 'orang kampung biasa', also fail to really appreciate issues raised by him;

1. To me the sale of MV Agusta at nominal value is a new management decision to cut loss. I think the reply to this is more than the answer we get on the reason and valuation of the acquisiton in the fisrt place. It was sold to a company that has the expertise and resources to deal with it. And the cost is not merely 1 euro but 1 euro plus liabilities and further capital injection amounting close to a billion ringgit. Go ahead tengku mahaleel if you want to bid for it. After all he was the one who rode roughshod over the Board simply due to his access to TM. Was it any surprise that his contract was not renewed? Do you, Dato' AKJ, also agreed with TM that tg mahaleel was so good to Proton that no other ceo can better him? Big deal. Ceos of GLC, good or bad, being terminated or contract not renewed all the time during TM's period. And i have not touch yet on other TM's 'approved' Ceos, the like of eric chia, one example.
2. APs? this is an enherited issue. Personally, I gain nothing and lose nothing. Since day one its always an issue of cronysm. Underdeclaration to custom has happened since long time ago. Go and check with the people from the industry. Why TM suddenly becomes so concern? Affecting the competitive position of proton? Good, its time for repositioning anyway.

3. Now, the scenic bridge. I think one reader highlighted already the myth of benefits of this on-off bridge. To me, who offered the sale of sand first to whom is immaterial already. The deal has been aborted, so why TM keep on harping on it and insisting to have the crooked bridge still. Enough. Just take the flight or experience the traffic jam of the causeway. Its the issue between TM, gerbang perdana and the government. Dont drag the whole of malaysia into it. The johorean now got the replacement project worth 15billion instead. There you go.

If you want to argue on macro view of socio-economic impact of the above, fine and go ahead. But, I would rather TM make noise on the issues of oil subsidies and accountabilty of petronas, electricity tariff and IPPs' ppa, the judicial independence, or maybe the prices of ikan, ayam, daging, sayur in wet market.

TM is living in the biggest glass house and he shouldn't throw rocks to others.Only then, he could enjoy the respect and dignity that he deserve as malaysian most prominent stateman.

TM was also directly responsible in creating all these suffocating restrictions to any dissenting voices previously.You set the precedent. You reap what you sow. Dont complaint so much. You should know better. After all, you are the master of the game.

Not being happy with Pak Lah's, perceived or true,weaknesses is shared by many, but i dont think TM should be encouraged to create a situation of political-economics uncertainty over those not-so-national issues in whatever ways or forms.
Muzzled him like he did to others.
I really believe that TM wont be as tolerance as Pak Lah to dissenting voices. But, what do i know? Im just a simple minded non umno kampong man more concern on bread and butter issues.

Truth said...

Datuk,

I just hope UMNO won't make the tireless mistake of forgiving those who have forsaken her struggle.

The truth will prevail with the will of God. That is the blessing upon UMNO from day one. UMNO will weather the strongest hurricane Insha'Allah. History will stand testiment to this.

What I fear is that those like us few who dare say our piece when others are happily apple polishing the Prime Minister but are not entirely sincere with him, will be sidelined when the dust settles and we have a new leader.

That, is the curse of UMNO. Past traitors have been given posts in the party while those who stuck their necks out without fear or favour were left to bite their dust.

I hope those who are on the correct path who will lead us will appreciate and take cognisance of this sacrifice.

May they incur the wrath of the Almighty if they yet again forsake us in wanting to look magnanimous in the eyes of the public.

If ever there is good in Pak Lah, it is for giving the younger generation a shot at parliament and state assemblies. During Tun's time, it was mere lip service saying that we must give the younger generation the chance to lead but come election time, it's always the old geasers that remain. We can attribute the losses in Terengganu and Kelantan to that.

So please, learn from past mistakes and reward those who have stuck to their guns in seek of the Truth for the survival of Islam, the Malays, and our Country.

Mdnor said...

Dato',

Bangsa lain ada karl Marx, ada Hitler, ada shakespear, ada Omar Khayam, ada Ronaldinho, ada Tiger Wood, ada Lee Kuan Yew, dan macam-macam lagi. Dan mereka agungkan warisan mereka ni untuk generasi akan datang.

Kita ada serang legenda. Tapi kita letak dia dalam longkang. Kita cuma berbangga dengan Hang Tuah yang entah hilang kemana walaupun dia sendiri berkata 'Tak Melayu Hilang di dunia'

Khairul Azni Zainol said...

Dear Mastrate,

I think you should change your point of view to long-term vission way, not by just current or short-term way.

Think again, and again.

Ask For Fun said...

Bagi saya , tidak hilangnya rasa hormat kpd TDM walaupun beliau hanya menjadi perwakilan. Itu adalah hak beliau , dan adalah juga hak Ketua Perhubungan Negeri utk tidak mencalonkan TDM utk berucap diperhimpunan agung nanti. Kita harus hormati hak mereka.
Yg menjadi persoalannya sekarang , apakah susah sangat utk Pak Lah menghulurkan rangkaian daun zaitun kepada TDM, apakah sibuk sangat Pak Lah sehingga tidak dapat meluangkan sedikit masa utk berjumpa secara peribadi dgn TDM ? Apakah hina sangat utk mencium tangan dan bertanya khabar dgn TDM serta meminta beliau menjelaskan secara terus dari hati ke hati ? Bukankah isu ini dpt sedikit sebanyak diselesaikan dgn pertemuan dua mata ? Mengapa perlu ditunggu sehingga nanah menjadi barah ?

Di kampung ,kedengaran juga suara-suara yg mengatakan , biarlah Pak Lah menguruskan negara dgn cara beliau sendiri, TDM kan dah bersara, rehat laa..
sungguh naif mereka-mereka yg berfikiran begitu , memang benar telah bersara , tapi takkan tidak boleh menyuarakan sedikit idea bernas yg bermaafaat kepada negara ?
Selagi ada kudrat selagi itu bakti kpd negara harus diteruskan..

lmd said...

Tidak akan terkejut saya jika satu kejadian yang lebih memeranjatkan dilakukan untuk menyekat TDM andainya beliau sampai ke Dewan PWTC itu kelak. Dan bersedialah untuk kita semua mendengar teriakan dan sorakan 110% patuh dengan pemimpin kini.

Tidak mengapa RM83 juta duit rakyat buta-buta diberi kepada Parkway!
Tidak mengapa pembeli Agusta dok gelak kat kita sampai 20 tahun nanti. Tidak mengapa Proton bakal lingkup dan beribu jurutera Melayu bakal hilang kerja. Tidak mengapa maruah Melayu di robek-robek dalam NST. Tidak mengapa Singapore dah panjang taring dan tengah tunggu masa nak baham lagi tika kerajaan nyenyak mimpi...

Seperti yang kita dapat lihat, bagi sesetengah orang, rasa benci terhadap TDM menenggelamkan kasih kepada Melayu dan sayang kepada Negara.

Bagi Ketua-ketua Bahagian dan orang-orang besar UMNO yang masuk PWTC November tu nanti, perasaan dan pandangan Rakyat tidak pernah menjadi isu penting. Yang lebih mustahak hanyalah insuran untuk terus berkuasa. Untuk terus mendapat habuan. Untuk bertahun-tahun seterusnya.

Dengan sekumit saja lagi keyakinan yang tinggal, saya berdoa agar Allah membuka hati mereka yang diamanahkan agar dapat mereka kembalikan maruah Melayu.
Juga semuga Allah memberikan kesihatan dan kesejahteraan kepada TDM untuk terus berjuang bagi pihak penyokong senyap dan rakyat marhain lain seperti saya. Yang hanya mengharapkan kesinambungan pembangunan dan kepimpinan yang jujur dan amanah, seperti telah dijanjikan.

Kawan said...

Dato,
I don't think the game now is to deny Tun M the votes to attend the UMNO GA as a G7 delegate. I think the game now is not to have Tun M attend the assembly at all! Even if Tun M get voted as one of the G7 delegates to the GA, the Liaison Chief will have the final say. The MB will finally decide whether he wants Tun M in his line up or not. And the MB knows on which side his bread is buttered..

The plan is to crush any hopes Tun M may have of attending the assembly. Can you imagine where the international media would stake their attention should Tun M attends the assembly? Not on the main stage I tell you! Do you know how much problem Tun M would give to local editors by being present? The UMNO supreme council will enter the Dewan Merdeka red-faced when they see Tun M on the front row. Come on, it's not rocket science lah! If UMNO members are now being discouraged (some say forced) from having any interaction with Tun M, you think the party leaders would want Tun M to walk freely in the august hall inflicting much damage to the egos of the party bigwigs? You think they'll allow Tun M such access, and give him the Key to the Dewan Merdeka? Think again..

As for mastrate, many people may agree with you that Tun M may not be as tolerant as Pak Lah is. But Malaysians certainly tolerated Tun M for 22 years as Prime Minister, and brought much development and intellect into many malays, many of whom are still simple minded non Umno kampong types. If many malays are now showing tendencies to question issues and demand that they be heard, this is yet another of Tun M's legacy - he dared questioned the world's systems, and in fact even challenged them and proved that Malaysians can command respect and have their voices heard on the world stage! Remember the financial crisis of 97/98, the IMF and the World Bank? He didn't go the IMF/Camdessus way as others did. He went his way! Tun M may be living in perhaps the biggest glass house, but he's one dude who's not afraid of rocks being thrown in his direction too!

Look, this old dude can handle it. Dia tak kan masuk gelanggang kalau ilmu tak penuh di dada..

Anonymous said...

Mastrate,

Don't worry! Many more Malays like you who "fail to really appreciate issues raised by him". Bersabar! Try to open up your mind a little further, dont let hatred and prejudices clouded your mind ..you'll soon be able to appreciate the issues. You'll become a true blue Dr.M supporter..trust me!

Hantu Gigi Jarang

casablanca said...

Well said, Mastrate!

Razip Ishak said...

I seldom supported Dr. M leadership in the past but I always admire him for his speeches, his intention to encourage more Malay participation in businesses as well as strengthening the Malay economy. He had strong grasp of the cabinet ministers and the entire government. During his tenure as PM, Malays had never been let down nor ignored. Chinese and Indian had never questioned his decisions. Today, PM was memoed by his own subbordinates, Samy and Tsu Koon argued infront of the PM which clearly shows the position of Malay being the PM is not respected likewise the Malays who supposed to inherit the so-called Tanah Melayu from our ancestors. I was an UMNO member since in the US but now......
For me, being Malay in Malaysia will always be my top priority besides Islam and we are desperately in need of another Dr.M.

Ask For Fun said...

tidak mengapa jika TDM tidak diberi peluang berucap di perhimpunan agung nanti.. janji beliau ada sebagai perwakilan walaupun duduk di bawah pentas..
bayangkan lensa-lensa kamera yg pasti akan menuju ke arah beliau dan perhatian yg diberikan oleh ahli-ahli grass-root (bukan perwakilan ).. tentunya ucapan TDM ketika makan tengah hari di meja makan lebih menusuk kalbu drp ucapan mereka mereka dia atas pentas . Sesuatu yg pasti, hero racist tuu , pasti akan mengeluarkan kenyataan pedas dan bersensasi sbg salah satu cara utk mengurangkan sinar TDM.

G7 sudah memadai utk TDM.. berucap atau tidak.. haaa.. itu belakang kira..

Ahli Umno 1982 said...

Kawan, Mastrade, Drmuzi dan para pendebat sekalian, saya ingin mengambil pandangan yang berlainan tentang tawaran diri Tun Dr Mahathir (TDM) untuk menjadi perwakilan biasa G7 ke Perhimpunan Agung Umno di PWTC November ini.
1. Saya rasa ini satu penghinaan yang cukup berat. Amat mendukacitakan yang seorang negarawan besar yang diakui dunia, sama ada Barat atau Islam, dilayan seperti kucing kurap oleh partinya sendiri;
2. Umno yang merupakan parti saya sejak kemasukan Anwar Ibrahim pada tahun 1982 sudah hilang maruah dan autoriti moral untuk mewakili conscience orang Melayu dan negara;
3. Umno hilang autoriti moral kerana kesilapan besar TDM melaksanakan proses pewarisan selepas pemecatan Anwar. Pada tahun 1999 beliau secara tiba-tiba dan mendadak menjadi taasub kepada ciri keagamaan. Antara Najib yang lebih kanan dalam hierarki Umno dengan Abdullah yang dilihat mempunyai latar belakang Islam, TDM memilih Abdullah;
4. Seperti ramai orang Melayu, TDM terpedaya dengan imej dan gambaran agama. TDM yang mengutuk Pas kerana menggunakan agama tiba-tiba merasa perlu untuk mewariskan Umno dan Kerajaan kepada Abdullah kerana dia berlatar belakang Islam. TDM kini menjadi mangsa “folly”nya sendiri;
5. Saya tidak bersimpati dengan TDM jika hari ini dia dilayan seperti musuh dan dicaci cela. Simpati saya adalah kepada para ahli Umno dan rakyat jelata yang menderita akibat kesilapan besar TDM;
6. TDM bertanggungjawab mewujudkan situasi sekarang. Dia bersalah kepada ahli Umno dan kepada rakyat jelata. I hold him responsible;
7. Tetapi saya gembira kerana TDM nampaknya telah menyedari kesilapan dan dosanya kepada ahli Umno dan rakyat jelata. Kebimbangan saya hanyalah kesedaran beliau itu terjadi terlalu lewat – too little too late;
8. Namun, sebagai budak suruhan parti sejak tahun 1982 saya masih yakin bahawa jiwa perjuangan TDM masih cerah menyala. Justeru itu, sama ada dia menang atau kalah sebagai calon G7 Kubang Pasu, TDM pastinya akan meneruskan perjuangannya. TDM bukan orang yang menyerah kalah dengan mudah. He thrives in adversity;
9. Kalau menang, beliau akan menjadi pemangkin kepada proses pemikiran dan penyusunan semula pewarisan Umno dan penetapan dasar dan keutamaan Umno yang jauh terpesong sekarang;
10. Kalau kalah, secara automatik, TDM akan menjadi pembangkang dan dia tidak terikat lagi dengan Umno. Pada waktu itu, lebih elok kalau Umno mengambil langkah memecat beliau daripada parti agar masing-masing boleh bergasak dengan sebebas-bebasnya walaupun Islam, orang Melayu dan negara hancur; dan
11. Dalam bentuknya sekarang, saya amat curiga yang Umno mempunyai kapasiti intelektual dan autoriti moral untuk membela Islam, orang Melayu dan rakyat jelata Malaysia.
Wassalam.

dinarmas said...

Dato, kawan and kawan-kawan,

Define and don't be defined.
Dr M and the gold dinar.

One thing I've learned from Dr M is to have your own definition and don't let others define you.

As kawan pointed out, Dr M sticked to his definition for answers to the currency crisis and went against the world usurocratic bodies in the like of IMF and the World Bank.These are the giant riba bodies of the world and in the Quran - Allah and His Rasul s.a.w declared war on the people who practiced usury.In 1997 Dr M was basically on a one man
battle against these world usury organisations.As always he is a world player.
He dared to say NO to the financial controllers of the world.Even many malaysians told him to shut up because they were so afraid of the jewish IMF.

To go further Dr M supported the gold dinar as a respond to the crisis.He saw that it is no longer factory capitalism but we are in the new age of finance capitalism or to be more exact paper money capitalism. He saw that the USD has no definition but it is defining other paper currencies.If we go back into history Dr M already questioned the paper money in the early 80's.

Of course the logic of jewish or jewish-like economists said that gold is barbaric and they condemned Dr M. But Dr M stood on his ground.
I don't know whether Pak Lah or even Najib understand the politics of the gold dinar.We know that both of them had many good words for the dinar -said during several conferences when Dr M was the PM.But may be melayu itu mudah lupa.

The gold dinar is not in the vocab of IMF or the world bank.So it is not within their control. If you made gains in dinars, you are not subject to taxation because there is no such thing as gold tax.Gold tax has nothing to do with Bank Negara and by extension has nothing to do with the World Bank or IMF. But gold tax is the matter of the zakat. Clearly the gold dinar brings about different politics.The politic of freeing us from IMF and world banks and the street banks.

Thus the gold dinar which is Dr M's favourite topic is a definition of new politics. The politics of Dr M is beyond Umno and Pas.In fact Pas seems to learn better from him on how to go beyond Muslim Malaysia and is starting on the journey of new politics through the gold dinar. Thanks to Dr M.

We're sorry if Pak Lah and Najib do not understand this because they may end up as friends of the usurers just like favourite boy of the World Bank whom Dr M kicked out during the currency crisis.
Pak Lah and Najib need to continue the initiatives on the gold dinar started by Dr M and they need to be reminded that Allah and His Rasul s.a.w declared war on the usurers.
Obviously USD is part of the game of the usurers.If both of them don't take part in the restoration of the dinars they may end up on the wrong side of the war declared by Allah.


May Allah give wisdom to our leaders.

wassalam.

Penarik Beca said...

Salam, Datuk

Sekadar mengulangi ungkapan lama, tetapi rasanya belum lagi bertapuk menjadi cliche atau basi.

Seseorang yang berjuang, kalau terbakar jadi abu pun, abu mayatnya akan bangkit menghantar semangat yang sama ke jiwa ribuan malah jutaan yang lain.

Orang selalu berkata, percikan darah syuhada tidak mengucur sia-sia. Ia pasti membangkitkan ribuan malah jutaan mujahid yang rindukan syahid! (n.b. Pengganas-pengganas misteri yang entah dari mana datangnya selepas wayang 11/9 bukan mujahid dalam kamus saya).

Biar terbakar jadi abu!

ImpartialMan said...

TWO WRONGS DO NOT MAKE A RIGHT. I was not a great supporter of TDM and at the moment, it is quite irrelevant to me what he did or did not do whilst in office. However, the questions that he has been raising does help in making OUR government more TRANSPARENT and ACCOUNTABLE to US the RAKYAT.I was under the impression that Pak Lah promised this to us when he was asking us for our votes. What has happend Pak Lah?????

Therefore, TDM please continue raising questions in whatever forum that is available to you. I for one and hopefully, I speak for many Malaysians, will support you fully in this venture. What we, the RAKYAT want is a transparent and accountable government and as long as TUN keeps asking the questions this will contribute to just that.

BERANI KERANA BENAR TAKUT KERANA SALAH.

LONG LIVE MALAYSIA!! MAY WE THE RAKYAT, GET A GOVERNMENT THAT WE DESERVE - FAIR,TRANSPARENT AND ACCOUNTABLE.

Truth said...

Dear kawan,

If TDM succeeds in winning the G7, then no one can stop him from attending the UMNO Conference in November, not even the MB.

However, the MB can deny him the honour of representing Kedah as Speaker on either the economy, education or Islamic affairs. That being the case, he will just remain as a listening delegate unless he pulls something out of his songkok and demands the right to speak.

I don't think there is a ruling in the meeting by-laws that restricts the speakers to only those who are assigned by the State Liaison Chairman, but this has been the tradition for sometime yet.

I beleive TDM will have something for us either way. He is usually prepared before he goes into battle.

sakrizakaria said...

It is not that is what was done by TDM himself during his rule to stop others from contesting?

While I dont agree with AAB per se, I think TDM also blunders during him primereship.

It is just like the kettle calling the pot black.

ishkan said...

As a master politician, TDM has been accused of putting many barriers and mechanism in UMNO and in goverment for preserving his rule for the last 22 years. Many of his opponents have use this 'excuse'to justify their failure.

Now the same barriers and mechanisms are inherited by the current PM.

It is my believe that TDM is now giving a final lesson on how to overcome those barriers. He is showing everyone how they could have beaten him.

If he win, that will be the classiest act of all time.

A Voice said...

Mastrate

If there is something you should have learned from Dr Mahathir all these years is not to look at the issue as issue per se.

Your analysis of the issues is too shallow like businessmen who look at everything from the ultimate aspect of bottom line. We would have not developed this country to what it is today if such appraoch in thinking is applied.

Dr Mahathir taught us through his close association with great thinkers like Kenichi Ohmae to think strategically and that requires a visionary thoughts and missionary determination.

In all the major 4 issues and many subsequent but less emphasized issues, there is a common theme which you did not see.

If you cannot see it, its your loss and not ours.

bumihighway said...

I for one felt that majority of those who are internet savvy will find that from all the arguments propounded by those who are pro or against TDM, will find that TDM has the right to express his discontent about the current administration.

Right now most of the grassroots UMNO supporters are at a dilemma. Either to support UMNO or not for the next election. Most of us are already fed up with all those blunder and ill judgement perpetrated by the present administration. Unless we see major changes in the next UMNO election, BN, especially UMNO will have to suffer major backlash as most UMNO loyalist will turn their back to support the opposition to show their great disappointments with the present government.

It is very interesting to see how MCA and Gerakan can simply toy around with Khairi without other UMNO heavyweights supporting him. Where is Shahrir, Ali Rustam, or Nazri in supporting him? The way how I read it MCA and Gerakan are indirectly criticizing Pak Lah by lashing out at Khari every time he starts uttering something about the Chinese. During Mahathir time MCA and Gerakan wouldn't dare to say anything publicly whenever Mahathir say something regarding the Chinese community. If they have certain grievances regarding certain matters, they would solicit privately with Tun to discuss. I think they learn from the episode of Siqqui where Mahathir with the full mighty forces of UMNO and other Malay organization criticize and demand apology or face consequences. After that, Siqqui kept themselves low with the advice from other Chinese sections. But now the situation is different where the Chinese parties gain the upper hands, whilst no concerted efforts from the Malays to show their solidarity and to express strongly how they felt. I think basically most of the Malays are also disappointed with some of the issues brought up by the Chinese but due to their personal disgust more towards Khairi, its better for them to keep quite. Let Khairi felt the real tonic of trying to portray his image of representing the Malays in which he himself is incomparable against Tun and what Tun represents to the Malay.

Kawan said...

Dato,

Ada rakan yang membuat komen bahawa usaha Tun M untuk mendapat tempat sebagai salah seorang perwakilan G7 di perhimpunan agong Umno sebagai satu penghinaan. Maaf! Saya tidak sependapat dengan komen itu. Saya percaya Tun M sendiri merasa dirinya terhina jika beliau duduk berpeluk tubuh tanpa melakukan sesuatu untuk membawa negara ini ke landasan yang kukuh. Bagi seorang pejuang, tiada yang lebih hina dari berdiam diri tanpa berusaha sedaya upaya untuk memperbaiki keadaan.

Sejarah akan mengadili Tun M sama ada beliau ialah seorang pemimpin agong atau tidak. Tun M bukanlah orang yang mahu dirinya dipuji atau didewakan. Oleh yang demikian beliau berkali-kali menghalang supaya namanya jangan digunakan untuk menamakan jalan, sekolah, bangunan etc.

Namun, apa yang berlaku hari ini membuktikan satu perkara yang sangat jelas - bahawa Mahathir Mohamad sebenarnya masih relevan dalam percaturan politik negara ini. Kalau beliau sudah tidak lagi relevan, mengapa pemimpin2 kanan Umno berhempas pulas cuba meminggirnya? Mengapa pemimpin2 Umno menegah ahli parti daripada berinteraksi dengannya. Mahathir Mohamad mengundang kontroversi dari dulu hingga sekarang. Tidak ada perbezaan dari Mahathir sebagai PM dan Mahathir sebagai rakyat biasa.

Kepura-puraan yang dilihat hari ini adalah hasil dari permainan politik yang jijik. Ramai ahli Umno di semua peringkat yang menyokong Pak Lah tetapi mereka juga sayangkan Mahathir. Mereka mungkin tak selesa dengan apa dilakukan oleh Tun M, tetapi mereka tetap sayang kepadanya kerana jasa2nya yang banyak dan nyata.

Tetapi dalam politik, mereka yang memegang tampok kepimpinan secara automatik disokong. Hari ini Tun M masih mengajar ahli parti bahawa politik bukan satu permainanan yang diboleh dianuti oleh mereka yang berhati kecil tetapi besar egonya. Hanya ahli parti yang cetek pemikiran sahaja yang tidak risau akan perkembangan politik tanahair.

Kata seorang ahli pemerhati politik:" We haven't seen the last of Mahathir yet." Lest we forget, Mahathir is far from perfect, but his leadership stood the test of time. No one is willing to bet that the old man is over and done with!

Cucutun said...

Dato',

Untuk pengetahuan Bumihighway , Boss Shahir Tun Musa Hitam pun sudah lari sebab bila mereka mengharapkan YAB Perdana Menteri boleh bertindak dengan lebih cekap tetapi jangkaannya agak meleset. Ini adalah akibat daripada sokongan hanya kerana kawan bukan intipati & kebenaran. Tetapi sekurang-kurangnya mereka ini agak cerdik kerana mengetahui bukan macam zaman orang menyokong Tun ketika zaman Anuar tetapi sokongan ini akan menjadi 'an insult to intelligent'. Faktor' elegant silent' bukan elegant tapi ' kesombangan dalam ketidakcerdikan' dan masalah yang telah ditimbulkan oleh anak menantu bukan sedikit tapi telah mencacatkan segala. Bukan hanya mencari makan tetapi menghalalkan segala sehingga semua tindakan merisaukan penyokong sendiri. Setiap hari di dada akbar terpampang betapa banyak keputusan dibuat tanpa perbincangan dan kurang terurus serta teliti. Berapa banyak lagi keputusan kurang cerdik yang perlu dibuat dan perlu ditangguh semula. Terbaru isu saman ; Siapa Menterinya ? Siapa Timbalan Menterinya ? Menteri dan Ketua Menteri boleh bergaduh di hadapan Perdana Menteri ? Menteri Kewangan kedua semasa sessi penerangan budget menyatakan ' Saya diberitahu oleh Khazanah.....' Menteri Kewangan II ni bukan part of Khazanah ka ? Kalau ya pun jawapannya mesti dimulakan dengan " Khazanah.... ' ( Untuk mengurus dengan jayanya mesti ada sense of belonging bagi boleh menjiwai dan akan lahirnya keikhlasan ). Kalau macam ini berterusan orang yang sepatuntnya bertanggungjawab sepenuhnya tidak tahu apa yang berlaku dan asyik membaca laporan setelah dan bukan sebelum sebarang keputusan dibuat , maka akan berterusanlah keputusan penting dibuat dalam keadaan ' TAK MASAK '.

Untuk saudara Mastrate saudara bukan orang kampung dan memang cerdik. Kita diasuh oleh TUN untuk menjadi Melayu yang lebih berani dan lebih cerdik. Agusta adalah pelaburan yang baik bagi orang yang berani dan tahu apa yang perlu dibuat. Tengku Mahalel semuanya bukan baik begitu juga TDM tapi mereka berani dan tahu apa nak buat. Ini adalah orang-orang yang telah MEMBUKTIKAN pada orang Melayu bahawa ada benda yang kita sangka tak boleh buat tapi boleh buat. Saudara mungkin tidak ingat kenapa berlakunya pecanggahan pendapat antara Tean A dan B dahulu. Kita juga tahu penjualan Aguata bukan kerana Agusta tidak boleh dibangunkan.

hani_my_hani said...

Kawan said...
Lest we forget, Mahathir is far from perfect, but his leadership stood the test of time. No one is willing to bet that the old man is over and done with!

===================================


I am in full agreement with you.

It is true that Melayu mudah lupa.

Tun’s contribution to the development of the country might be denied by those who are against him.

But his legacy will be remembered in time to come. Believe me!

Saya berdoa semoga Allah SWT grant good health to TDM so he can continue with this mission of fulfilling "pejuangan yang belum selesai ini" for the good of our beloved country.

Hani

daud eb said...

Saudara a voice, I agree with you. A lot of times it is unfortunate that a lot of folks can't see the wood for the trees. We desperately need visionary leaders like Dr Mahathir and I pray a few like him later to take Malaysia forward warts and all.

Truth said...

Peace be upon you Datuk and friends.

Just to remind fellow Muslims in here, Nisfu Sha'ban begins after Maghrib tonight.

We are advised to read the Yassin three times to seek long life, prosperity, to die a Muslim and supplicate.

Here I humbly urge everyone who truly wants to maintain our Independence and continue to protect our sovereignty to pray for the continued good health of Tun Dr Mahathir Mohamed and our dear Tun Dr Siti Hasmah, the model of a leader's wife, as Tun is tirelessly struggling openly to save our future and dignity.

If we haven't the resources to fight alongside him and can only fully support him from behind, let us at least pray that he gets divine help in winning the battle that ought to be fought by us.

Long live Dr Mahathir!

ahm said...

dear cucutun,
i support you all the way, this is semangat yang kita mahukan bukanya "angok-angok, geleng-geleng" we see things in a different perspective, not just the surface

i believe you are also the product of DEB, if true, TDM has prepared people like you to be the pelapis... keep it up anak DEB...

tambun mali said...

who knows what's the conclusion of this epical encounter. i know deep inside that the climax is not that far away.
i hope justice will prevail herself gracefully and without a bloody nose. but i think this is just one of my silly dreams because eventually someone's nose or a few noses will bleed profusely.
pls i do beg those who has the power to settle this predicament so that we as the rakyat of this plentiful country can live normally.
why not have a dialogue? wouldn't it be great to invite both of this bigger than life persons to be watched live on tv? wouldn't that be so cool? the sign of a matured society. lead by example from our most honorable PM who is a just and passionate leader? let's work with me and not because of me?
so my dear most honorable PM, why don't u be the beacon of enlightment by saying "let's solve this problem with me and not to solve this problem for me?"

kuruksemangat said...

Melihat kepada current political situation dalam kerajaan dan Umno, rasanya amat tepatlah tindakan TDM menyuarakan pandangan.

Lagipun, hanya beliau yang mempunyai kredibaliti lebih daripada The Man "I'm The Prime Minister" himself.

Beliau tidak takut kehilangan apa2 keistimewaan seperti orang2 lain yang duduk dalam kabinet.

shar101 said...

Like the phoenix rising from the ashes, so will TDM.

Burn him again, and he will still re-emerge, just as strong, if not stronger than before.

And all because he believes sincerely that UMNO (in particular) and Malaysia (in general) can still benefit from his experience as an ex PM. In other words, 'perjuangan belum selesai' hence he soldiers on, on a track that keeps getting narrower from the very same people he nurtured into power.

As ishkan mentioned, TDM's classiest act of overcoming political barriers may be his final lesson. In the meantime, his 'refresher' class are making reluctant students re-invent themselves for the benefit of voters to decide in the next GE. And we will choose those who walk the straight and narrow path.

*If only TDM can wake up that snoozer at the back of the room*

mastrate, Yamaha innovated. That's the key word. By your defination, Proton should sell Lotus for 2 euros.

drmuzi said...

Berikut adalah contoh contoh Melayu bahlol berkata kata"

1.Kesetiaan saya kepada Presiden UMNO -ini contoh kesetiaan membuta tuli, kesetiaan sepatutnya kepada parti bukan individu,dan jika presiden ternyata menjahanamkan parti, tegur beliau dan jika beliau terus menerus menjahankanparti well, all out effort must be done to send him to proper place.

2.Tun tidak seharusnyameletakkan dirinya dibawah dengan menjadi perwakilan di peringkat cawangan, ia memalukan dirinya sebagai negarawan dan juga Melayu serta UMNO-well, amat memalukan jika seorang negarawan berpeluk tubuh melihat kedangkalan pemimpin sekarang, yang terang-terangan menjadi diperkotak-katikkan oleh Singapura.Mungkin seoarang TUN boleh menjadi gembira hanya menjadi Chairman disebuah syarikat Singapura seperti UM Land yang menguruskan projek Bandar Seri Alam, tetapi TIDAK seoarng TUN seperti Mahathir Mohammad, akan dipertaruhkan segala gelaran dan nama untuk memastikan yang salah diperbetulkan dan yang betul diletakkan ditempat yang selayaknya.

Syabas TUN, teruskan perjuangan MU yang belum selesai, memastikan yang busuk an buruk di tampuk pimpinan UMNO dan Malaysia di bersihkan.

lmd said...

Dear Dato'

Reading yours and a few current blogs lately, I am starting to notice that Tun has awaken the slumber in many of us. Even if Tun is blocked from attending or speaking in the November forum, I harbour confidence that Tun's spirit has seeped into some of the more 'jantan' Pemuda UMNO. Insyaallah they will at least have the courage to initiate a dialogue and seek the truth.

On a different note, I heard a most distressing news from one former senior officer of a certain GLC. The message is that the situation of the Company is so bad that employees are starting to doubt if the management know what they are doing. The former officer further added that the facilities are not working at full capacity, and airconditioning to work areas are only switched on at 10AM, to save operating cost! Without urgent intervention, it is very likely that soon employees will start to lose jobs.

I surely hope the story is just vicious rumours. If not, maybe someone better call the ex-CEO back, whom many believe understands the business better!

stomedt said...

mastrate/casablanca,
Semasa kecil kita sering mendengar cerita kanak-kanak Pak Kaduk yang masyhur, terutamanya cerita menyambung ayam. Bilamana Pak Kaduk sebagai ketua kampung `membiarkan' dirinya di`tipu' dengan bertukar ayam sambungnya sendiri menyebabkan dirinya kalah dan tergadai kampung halaman .
Begitu juga dengan cerita Si Luncai dengan labunya. Alangkah releventnya crita2 bawaan mulut sejak zaman berzaman .
Tidakkah anda berasa seperti bercerita kisah Si Luncai, tak kisah dengan apa yg berlaku disekeliling @ apa yg di laungkan oleh Tun ,yg memberi `isyarat' bahawa pemerintah negara melakukan kesilapan dan menuju ke arah yang salah... alangkan bebalnya melihat anda berkata BIARKAN,BIARKAN,BIARKAN..

Sudikah anad melihat PM melakukan kesilapan demi kesilapan tanpa boleh menerima teguran atau ditanya ,sentiasa merasa dirinya betul dan wajar ,mungkin bakal menjadi Pak Kaduk dan lambat laun NEGARA DIGADAI (dengan sengaja?? oleh mereka yg berkenaan} Adakah juga anda BIARKAN..BIARKAN..BIARKAN .
fikirkanlah..........

mis_tey said...

Dato'

Umno deputy president Datuk Seri Najib Tun Razak on Thursday denied that there was an attempt by the party to block Tun Dr Mahathir Mohamad from becoming a delegate to the Umno general assembly in November.

"There is no attempt by Umno to block him," he told reporters. Najib was asked to comment on Dr Mahathir's recent allegation on the matter.

Najib said TDM's candidacy as a delegate will be decided at the Kubang Pasu Umno annual meeting this Saturday.

And the the Star reported (Thursday, September 07, 2006) Sheikh Radzi as saying his visit to A. Star “was just an innocent visit”.

But all the evidence sadly points directly to the contrary & that it is evidently clear the present UMNO leadership is trying EXTREMELY hard to prevent TDM from being elected as a delegate.

Here are some reports I‘ve picked.

Menurut beritakmu.net:

*Rayuan terakhir UMNO Kubang Pasu kepada Dr. Mahathir
JITRA 7 Sept. – UMNO Bahagian Kubang Pasu hari ini membuat rayuan terakhir kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad supaya menarik diri daripada bertanding merebut satu daripada kerusi perwakilan bahagian itu, Sabtu ini.

* Usah rendahkan kedudukan Dr. Mahathir
KUALA KRAI 7 Sept. – Perwakilan UMNO Bahagian Kubang Pasu yang akan bersidang Sabtu ini dinasihatkan supaya membuat keputusan tepat agar tidak merendahkan kedudukan Tun Dr. Mahathir Mohamad selaku negarawan yang banyak berjasa.

And according to cuitsikit.blogspot.com Radzi Sheikh Ahmad “berada di Holiday Villa Alor Setar petang semalam (Khamis petang) untuk menyampaikan sesuatu kepada Pengerusi Tetap UMNO Kubang Pasu, Razali Putih.

“Sungguhpun tidak jelas apakah yang dibincangkan...namun ia dipercayai ada kena mengena dengan usaha menyekat kemenangan Tun Dr. Mahathir pada sabtu ini.”

==================================

I can no longer trust the present Umno leaders when I know they lie unashamely through their bloody teeth?

Anonymous said...

Dato' AKJ

The current events of our beloved country is so discouraging. Even I may not like TDM previous iron-arm administration but I do really admire how he could control his unbehaving ministers.

I do believe that because of TDM "iron hand" control, there are many "yes man" hypocrites in his cabinet. Since the day he stepped down as a PM, these monkeys are free from the master commands. Literally as we look at today events, the whole administration is loosing control and still they could say "everything" is fine and silence follow like nothing has happened. I am so sad to see this situation happened to my beloved country now.

By the way, we have lost touch for more that 20 years! I wish you good health.

NewsObserver

mastrate said...

Dear Dato' AKJ;

My kampong folks agree with most commentators that i am shallow, clouded by prejudice, close minded and cant see beyond the issues. So i took a peak outside my tempurung and saw little bit of the pond.

It seems that many still cant have enough of TM and want to see him still in the ring so that they can applause and cheer him on.That TM can still take and give punches. So that we still can learn how to box from him, or better still he tkoed the opponents.Or maybe some want to see TM's glass house shattered and broken to pieces.

Now, I dont want all those things.i am thankful to TM's great contributions and thus want to him to be on highest pedestal, revere and kiss his hand. I want to enroll in the Institute of Mahathir's thought.I really do. I dont want him to shout to be heard.Whisper and be heard, or not. After all TM is the best PM that we ever had. It could be worst. Or maybe it could be better if Tun Musa, Ku Li ,Tun Ghafar, even DS Anwar were to be the PM. Who knows.Bottom line, lets
hear and cheer from other champions in the ring.Whacked Pak Lah by all means but not by sitting at the ringside of TM's. TM should concentrate on his memoirs as final lesson to all.

TM's right to speak and critics should be respected, so say the advocates of free speech and media freedom. I will cry in agreeing to that. After all, truth doesnt lie in any single media or individual's opinion but morsel of it may be found in pluralities of them. I just find it little bit of a hypocrite to loudly supporting TM on that basis. I mean, is it too malicious just to allow him to feel little bit of how others feel during his reign of 'freedom of speech'? Yeah, i know, im being shallow again.

Doesnt anybody feel that freedom of speech is currently sufficient for the state of malaysian mind of today? That the boundary should be pushed slowly by the like of Dato's AKJ who has the eperience of self-censorship, selective and prosecutive news, bad-news-is-good-news thingy (no offence Dato', im naive but loyal reader of yours..), rather than the like of TM at the frontline.
Be batang lembing to other more credible fighters of freedom of speech to be that sharp point of spear to slowly penetrate the barriers.

And what is this sense of insecurity when comes to Singapore? Let that snobbish neighbor in small but neat house be. Should the bridge issue be seen in the upmanship with singapore? Maybe im too dense..

Yeah i know, i still dont see the ocean beyond my pond.My mind still got low ceiling of thoughts hoping for enlightenment from the wisdom of others.

When it comes to TM, i just cant get over of what he could have done better. That now is the time of reflection for him. That now is politics as usual and he cant expect different treatment. That the time for him as an enabler for change has gone. And i give Pak Lah some benefit of doubts. I hope the rest do to while being critical.

A KADIR JASIN said...

Sdr Hamid Albab, maaf kerana tidak dapat menyiarkan ulasan Sdr. Namun saya ambil maklum hujah-hujah Sdr, khasnya yang berkaitan dengan kontroversi yang tercetus akibat temu ramah TV3 dengan PM pada 7 Ogos lalu.

Menyifatkan sesiapa sekali pun sebagai penipu adalah tuduhan yang amat berat, sekali pun Sdr mengemukakan bukti dan alasan.

Saya mengambil kesempatan ini sekali lagi merayu kepada para pembahas agar berhati-hati berhujah dengan menjauhi perbuatan memfitnah, menghasut dan mencaci.

Terima Kasih.

a critical lad said...

KEBANGKITAN KUASA RAKYAT: BUKTI KESETIAAN KEPADA NEGARA

Assalamualaikum w.r.t. dan salam sejahtera.

Sempena menjelangnya pemilihan perwakilan UMNO di bahagian Kubang Pasu esok hari, saya terpanggil untuk melontarkan sedikit ulasan tentang keadaan politik semasa di Malaysia. Saya berpendapat bahawa negara Malaysia di bawah pentadbiran sekarang sedang menuju ke zaman gelapnya. Hanya dalam tempoh tidak kurang daripada tiga tahun, pelbagai peristiwa yang tidak menyenangkan dan dipenuhi misteri berlaku dengan nyata. Rakyat sudah mengalami ketidakselesaan hidup, pembohongan dilakukan secara terang-terangan dan berleluasa di kalangan pemimpin dan anggota pentadbiran Kerajaan, budaya kurang ajar dan tidak bersyukur mula menular, kebenaran cuba ditutup serapat-rapatnya supaya tidak terbongkar, fakta-fakta diputarbelitkan, percakapan tidak serupa bikin, dan macam-macam perkara buruk lagi. Yang terkini pula, kebebasan bersuara sudah mula disekat.

Sebagai warganegara yang bertanggungjawab dan mempunyai kesedaran, adalah wajib untuk kita memberi teguran dan kritikan terhadap pemerintah yang sudah terpesong, supaya diharapkan, hala tuju negara dikembalikan semula ke pangkal jalan yang sepatutnya. Namun, apabila pemerintah tidak mahu berubah, malah menjadikan pula warganegara ini seperti musuh yang perlu dihapuskan dan pada masa yang sama, lebih banyak lagi keburukan yang terjadi, maka adalah wajar bagi rakyat untuk bangkit mencabar kuasa pemerintah. Ini selaras dengan prinsip demokrasi yang membenarkan rakyat bertindak apabila hak-hak mereka sudah lagi tidak dijaga oleh pemerintah. Ia juga bersesuaian dengan konsep baiah dalam Islam ataupun perjanjian taat setia oleh rakyat kepada pemerintah yang sah selagi pemerintah tidak melakukan sesuatu yang boleh menghancurkan kehidupan rakyat dan masa depan negara. Inilah bentuk kesetiaan dan ketaatan kepada pemimpin yang perlu diamalkan oleh rakyat, iaitu kesetiaan dan ketaatan bersyarat, bukannya kesetiaan dan ketaatan yang membuta tuli.

Kesetiaan kepada negara adalah sesuatu yang kekal yang tidak boleh berubah dalam apa jua keadaan sekalipun, susah atau senang, negara mesti dipertahankan. Namun, kesetiaan kepada pemerintah adalah sesuatu yang tidak kekal dan boleh berubah apabila pemerintah sudah mula menyeleweng. Negara adalah satu entiti bukan hidup manakala pemerintah terdiri daripada manusia yang boleh berubah perbuatannya. Negara menjadi maju atau mundur bukan terjadi dengan sendiri ataupun secara semulajadi tetapi sebahagian besarnya, disebabkan oleh tindak-tanduk pemerintah negara itu. Negara bukan pemerintah dan pemerintah bukan negara. Rakyat perlu mempertahankan negara dalam apa jua cara yang sah termasuklah menolak pemerintah yang terang-terang membawa kebinasaan kepada negara. Kebangkitan rakyat menentang pemerintah yang merosakkan negara adalah satu bukti kesetiaan kepada negara yang tulen. Inilah prinsip kedua Rukun Negara yang perlu dijunjung yang menekankan kesetiaan kepada raja dan negara, bukannya kesetiaan kepada pemimpin politik Kerajaan yang memerintah.

Di Malaysia, kebangkitan kuasa rakyat pernah berlaku pada tahun 1946 apabila Malayan Union hendak ditubuhkan. Kebangkitan ini yang berlaku dengan strategi yang teratur berjaya mendesak penjajah British yang merupakan salah satu kuasa besar dunia pada masa itu membubarkan Malayan Union. Ini menunjukkan bahawa kuasa rakyat yang padu boleh menumbangkan kuasa penjajah ketika itu. Marilah kita kaji daripada sejarah bagaimana perjuangan kebangkitan ini berlaku. Kita belajar dan hayati semangat kebangkitan itu. Kita fahami betul-betul bagaimana kesedaran untuk bangkit itu disemai dan diperluaskan ke kampung-kampung dan kawasan luar bandar yang daif walaupun pelbagai sekatan, ugutan dan ancaman dikenakan oleh penjajah pada masa itu. Senario yang berlaku pada zaman penjajahan dahulu, kita serasikan dengan senario kini. Tidak banyak perbezaan di antara senario dahulu dan sekarang, kedua-duanya untuk mempertahan dan menyelamatkan tanah air. Dahulu, kita ada Dato’ Onn Jaafar, sekarang kita ada Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai pemimpin. Dahulu, kita boleh bangkit dalam keadaan serba daif dan kekurangan, sekarang pun kita boleh bangkit walaupun kita berada di pihak tidak mempunyai kelebihan. Dahulu, kita boleh berjaya, sekarang pun, dengan berkat usaha yang gigih, kita juga boleh berjaya.

Fahamilah bahawa kebangkitan kuasa rakyat adalah demi kepentingan negara. Negara tidak boleh ditukarganti, tetapi pemerintah boleh ditukarganti. Tidak kiralah sama ada Tun Dr. Mahathir Mohamad berjaya atau pun tidak dalam pemilihan perwakilan UMNO Kubang Pasu esok, kita tidak seharusnya menunggu dan memerhati sahaja tetapi marilah kita bertindak dalam batas undang-undang yang sah untuk menjadikan negara kita ini lebih baik pada masa hadapan. Ingatlah bahawa perjuangan pada hari ini bukan hanya untuk generasi kini sahaja tetapi juga untuk anak cucu kita kemudian. Janganlah pula anak cucu kita menyumpah kita di kemudian hari kerana kegagalan kita memperbetulkan sesuatu pada hari ini.

Sekian, terima kasih.

CoolBuddy said...

Dato’

Whether you want to believe it or not, TDM is the believers of this one types of psychological path, which base on the ecological movement of the earth; some believe this is Earth Sciences, But many believed it all happened by coincidence. TDM believes in the mathematical calculation of how his decisions are influenced by the current events of the nature events or time movements of the earth!

Still haven’t got my points?

Let me start this way. Many Malaysian believes our Prime Ministers had been and would be allotted by the sequences of our first Prime Minister’s surname, Tunku Abdul Rahman, which is R-A-H-M-A-N. Rahman means ‘gracious, generous or loving’ in Arab language, and even, as a Muslim, this word is much mentioned within the praise of ‘Bismillah hir RAHMAN ir rahim’ .

Let’s have a glance; R - Rahman, A - Abdul Razak, H - Hussien Onn, M - Mahathir, and A - Abdullah.. and next, it must be an N! (What worries me now, the are two big name in the surface now; Najib and NAZRI!)

Let me clarify. TDM appointed Pak Lah because, firstly, TDM already set in his mind that his successor must be started with the surname of A, which is Anwar Ibrahim. Amidst of Anwar misconducts, TDM didn’t have any choices except to appoint Abdullah.

Why TDM denied appointing Najib? The track record shows Najib is more capable what? It was because of HIS BELIEVE!

That is one of the many examples of his believe towards this psychological ‘guidance’.

Other examples are such of his vision of 2020 vision, his retirement after 22 years of authority and the twin tower of PETRONAS.

I have read once that even TDM father is also attracted to the word of M.

In my point of analysis, Malaysia now is under the rules of both Abdullah and Mahathir, because Mahathir name also spells with the figures of M and A, M-Ahathir. This means, MAhathir existence is much ado within the A-bdullah’s rules.

Actually, I am quite a believer too. For Pete’s sake, I am annoyed to look at both Malaysia and Singapore as similar as ‘Lizard’ dung. Unix in a sense. This is not taboo Dato’, but just my 2 cents (or less) opinion!

On second thoughts, Dato’, what do you think about the next requisition of PROTON? I’ve heard a saying ~ Life is a big round circle, for what had happened, it could be happened again and again. I am worrying this saying as the incidence of Pantai Holdings Berhad could also be happened the same way.

First, Proton will be sold to NAZA or DRB- Hicom. Then they will sell it to foreigners; with certain amount of commission involved~easy money. BNM, SC and Bursa Malaysia play ignorance. Then only Pak Lah realized that PROTON has been sold to foreigners. Pak Lah next said, it’s been a year (or 11 months or he don’t know) that Khazanah already discussed about the acquisition,

Lastly, it was all due the reasons that~ He needs to make Malaysia as the hub for the East-Asia Automotive Industry.

Seems like even my father also can be a Prime Minister now, and I am the advisor.

Thanks.

Pujangga said...

Datuk,

I think Mastrate should change his name to masturbate, as it seems that he is seeking only self-satisfaction by writing utter rubbish. I can prove him wrong point by point, if only I had the time. But when I do find some time, I will do exactly that.

P.S. Mastrate, stop before you go blind!

mastrate said...

Dear Dato' AKJ;

Thats the problem with too much free speech given too a mind like pujangga. He got no time to answer so he resorts to something derogatory first. I thought i could dissent from majority opinion without offending others at personal level. What? Simple minded person with an opinion not allowed in this blog? Ill wait for your enlightenment.

ahli~biasa said...

Kalau Tun Kalah akibat dari permainan buruk ini. Dan Tun tak kisah kalau mahu duduk di atas lantai dengan rakyat biasa di depan tv besar di PWTC. Maka...

Saya ingin mengajak org ramai ke PWTC turut sama duduk bersama dengan Tun. Bersama dengannya disepanjang majlis berlansung. Kita sama-sama duduk dibelakang Tun. Tak apa, jangan kata surat khabar dibentangkan, kerusi pun kita boleh beli dari Ikea. Tak salah kan kalau kita nak bersada di belakangnya dia kembali?

Anonymous said...

Datuk AKJ,

Tolong sampaikan pesanan terakhir saya kepada Bahagian Kubang Pasu.

Buatlah pilihan yang bijak besuk pagi. Inilah peluang saudara-saudari untuk menjadikan Kubang Pasu lebih maju dan membangun. Cubalah jeling-jeling ke Kelantan dan Terengganu. Macam-macam projek pembangunan telah disalurkan ke sana. macam anak emas. Bandingkan negeri-negeri ini dengan Pahang Darul Makmur, negeri saya! Kenapa agaknya?

Permata yang jatuh ke lumpur tidak akan pudar sinarnya! Kalaupun di berikan barisan belakang dekat dengan jamban sekalipun, dia tetap di "depan"! Lagipun ini akan menaikan taraf para perwakilan seperti saudara-saudari yang selama ini hanya dianggap sebagai melukut di tepi gantang di dalam perjuangan parti, yang boleh dijual-beli di lobi hotel!

Harap saudara-saudari faham maksud saya!

Hantu Gigi Jarang.

drmuzi said...

Perkara paling lawak yang dicakapkan oleh pemimpin UMNO:

"jangan undi Tun Dr M, letakkan beliau ditempat yang selayaknya"

well for this cowardice UMNO leaders:

what the hell are u afraid of, when the owner of th ebody don't give a damn about pride to be seated with ordinary branch man and ladies?

well, do you think this branch men and ladies are so filthy comparing to you in th ehierachy of politica organisation?

I hope Tun will win and tell alls in the coming general election and furthr blows to the present leaders in 2007/2008 UMNO GENERAL Assembly.

UMNO leaders this days not only IBLISING the IBLIS *borrowed frm Rocky Bru* but they also Donkeying the donkey.

Mereka memperbodoh bodohkan orang Melayu.

Sorry , Tun sekarang sedang membina anak anak Melayu yang akan menentang proses pembodohan Melayu seperti yang dilakukan oleh pemimpin UMNO, RTM dan TV3 yang tidak habis lagi dengan Ina-Mawi, dato K -siti.

JIM BOB said...

Dear Dato AKJ,

I cannot simply hold my head high and state that Badawi is s good leader for the country.

We were expecting a much "saner " person after Mahathir - but what we have here is a bungling penghulu class man - who is out of whack with what the country needed done.

While I admire Badawi's Agriculture push - I am mortified by his back garden approach in execution.

My fear is that the country is travelling the road of Neo Fascism.

- The Malays keep raising the Bogeymen in Chinese and Jewish Conspiracies and Economic Dominance - at every occasion of political expedience in procuring popular votes.

- Business Creativity and Energy is being "crowded out " by more and more GLC's and Government Initiated Programs. ( Ref: National Agric Co Funded by Khazanah ). It is no wonder that non GLC related Engineering Cos are forced to seek business elsewhere ( which on the face of it isnt such a bad thing , but...)

- Badawi's main thrust is his High Moral Grounds. Unfortunately, this position isnt tenable anymore, for obvious reasons.

- Badawi's Hadhari Campaign is his most serious blunder - He allowed Theocracy as a discourse within mainstream Malaysia.In other words, this country will slowly, but surely move towards a Fascist Pseudo Theocratic State.

Mahathir has his faults - and some are massive - but the one thing he never did - was encourage Malays & Malaysians of all stripes - to be trapped within Reminiscences of a Golden Era of years past.

I am no Mahathir Fan - he is as Fascist as they come - but at the very least - his Game Plan for the Country and her People is easily discernible , if not wholly Clear.

I would think the pompous sanctimonous sermonising of Badawi is reason enough to VOTE HIM OUT!!!

MATKEDAH said...

Perjuangan belum selesai. TDM adalah pemikir dan pejuang yg handal. Beliau tidak kisah atas pentas mana tetapi perjuangan perlu diteruskan. Beliau tidak memerlukan pujian melangit, tidak memerlukan penyokong-penyokong seperti lalang. Beliau sanggup berjuang walaupun berseorangan. Sekarang TDM meneruskan perjuangannya tanpa orang-orang yang selalu mencium tangan beliau satu ketika dulu. Beliau tidak akan berundur kerana beliau amat jelas dengan apa yang diperjuangkannya. Jadi kita tidak perlu risau, pejuang tulen seperti TDM tidak perlukan permaidani merah. Pak Lah harus sedar, kuasa yg ada tidak akan kekal lama kalau kita rasakan kita terlalu 'berkuasa'.

Berita dari gunung said...

Dato Kadir, tuan-tuan dan puan-puan sekalian.

Kita sekali lagi dipaksa melihat satu keputusan terpenting dalam aspek kenegaraan. Kita boleh mengupas semahu-mahunya sebelum dan selepas sabtu 9hb september 2006.

Seperti kata Tun, kepimpinan negara bermula dari cawangan dan bahagian. Disitulah tangan-tangan bangsa melayu memilih wakil mereka. Ketelusan yang sering dilaung-laungkan oleh PM terutamanya, akan teruji, bukan dibandar besar, tetapi daerah kecil, dibumi bertuah yang telah melahirkan dua Perdana Menteri.

Masyarakat Kubang Pasu telah melalui zaman selesa selama lebih 22 tahun, dengan perasaan bangga bahawa Perdana Menteri datang dari kawasan mereka. Nah, pada hari sabtu 9 september, mereka buat pertama kali diminta membuat keputusan terpenting dalam sejarah negara.

PM bimbang dengan CPI mengikut Transparency International untuk negara-negara Islam. Saya pula bimbang dengan ketelusan dalam proses kepimpinan negara. Ketelusan rupa-rupanya sedap disebut sahaja.

Samada telus atau tidak apa yang berlaku di kubang pasu, mereka dengan berat hati akan melaksanakan tugas penting, iaitu menentu pattern, stail, budaya, keikhlasan, kesungguhan, dan nasib bangsa melayu dibumi bertuah ini.

Walau apa terjadi, Tun akan kekal sebagai negarawan ulung, tempat jutaan umat melayu berteduh, menumpang kasih dengan kepimpinan beliau selama ini. Saya tidak pernah kenal mana-mana Perdana Menteri Malaysia selain Tun Dr Mahathir, begitulah juga jutaan umat melayu yang lain, sama ada suka atau tidak.

hani_my_hani said...

Salaam Dato

Hari ini is D-day for TDM. Right now the Kubang Pasu Umno Division is having its divisional meeting to, among others, choose their delegates to the party’s GA in November.

I hope & pray (and I am sure many here too) that the delegates will vote wisely and will not be influenced by “threat, fitnah & umpan.”

Kepada Tun Dr Mahathir, yang saya amat menghormati, apapun keputusan kami tetap bersamamu.

May Allah SWT continue to give you strength & good health to soldier on.

hani

kedidi said...

Coolbuddy,
Saya ketawa bagai nak pecah perut membaca komentar anda. Sinis sekali tapi fahamkah Pak Lah?

drmuzi said...

Satu perkara penting yang terlahir dari usaha Tun DR Mahathir MOhammad berkenaan penentangan berseoarangn beliau kepada kerajaan pimpinan Abdullah Badawi adalah:

1. Melayu mesti berani

2. Melayu mesti cekal

3. Melayu mesti istiqamah

4. melayu mesti mengamalkan konsep tawakkal yang sebetulnya, iatu beruasa bersungguh sungguh dahulu dan bertawakkal kepada Allah akan apa juga keputusan yang lahir

terima kasih TUN kerana diusia emas 81 tahun masih mampu menongkah arus.

terima kasih ALLAH kerana terus memberi kesihatan fizkal yang baik dan ketajaman minda yang beterusan kepada insan bernama MAHATHIR MOHAMMAD, jangan di ambil beliau pergi sebelum perjuangan memertabat bangsa dan pembersihan UMNO dari pemimpin yang lari dari perjunagan berjaya.

wassalam.

Sinbad said...

Dato,

Hani_my_hani kata hari ini ialah hari penentuan (D-Day) bagi Tun Dr. Mahathir.

Saya kata tidak.

Hari ini hanyalah satu hari lagi dalam perjalanan perjuangan Tun.

Jikalau Tun menang, ia akan menjadi "undi tidak percaya" kepada kepimpinan Pak Lah. Maka bertambah menggeletarlah seluruh organisasi UMNO menanti apa yang akan berlaku di Perhimpunan Agung pada bulan November nanti.

Tapi, jikalau Tun kalah pun, saya tidak nampak ianya akan menjadi titik penamat kepada perjuangan TUN. Beliau masih boleh terus mengkritik dan membidas. Malah beliau masih lagi layak hadir ke Perhimpunan Agung selaku Pemerhati Terhormat. Tun tidak perlu bercakap di Perhimpunan itu kerana hanya dengan berada di dalam dewan PWTC itu sudah cukup membuat "mereka-mereka" itu resah gelisah. Begitulah betapa hebatnya aura perjuangan Tun.

Yang D-day, saya rasa ialah tangapan orang bukan Melayu terhadap bangsa Melayu. Jikalau Tun kalah, saya pasti orang bukan Melayu akan melihat orang Melayu ini sebagai bangsa yang tidak mengenang budi, lupa diri, bodoh, tidak boleh dipercayai dan biadap.

Khairul Azni Zainol said...

Dato'

Tun sebenarnya tidak tewas, tetapi bangsa Melayu yang tewas pada percubaan kali ini.

Dengan segala kuasa yang ada, perkara ini memang sudah diduga.

Ahli Kedai Kopi said...

TDM has faced much bigger adversaries during his tenure as the premier. This is just one of the many bugs splattered on his windscreen of his life.

He once has fought almost the rest of the world when he implemented the currency control for Malaysia..and during that time I have no doubt whatsoever of his decision and by God I was right.

TDM, once again...you still have my vote of confidence..! At least I know where were the "big bro's directions" during his time...But I can't say the same with today's "big Brother"...

drmuzi said...

TUN TEWAS.

BUKAN PENAMAT.

KERANA TUN AKAN BERJUANG DAN TERUS BERJUANG DAN DI DALAM PERJUANGAN BELIAU AKAN TERUS MENYUAKAN LEHER BELIAU UNTUK DI PANCUNG SEPUAS PUASNYA OLEH MELAYU DERHAKA DAN LUPA DIRI.

TAK SANGKA PULAK AKU, BEGITU RAMAI ALGOJO DI KUBANG PASU YANG TERNANTI NANTI MEMANCUNG LEHER YANG DISUAKAN DEMI PERJUANGAN EMMERTABAT MELAYU.

APA JADI DENGAN SAAD MAN....?
APA JADI DENGAN OSMAN AROF?

BANGGAKAH KAMU SEKARANG MENJADI PARA ALGOJO YANG MEMANCUNG LEHER NEGARAWAN ULUNG MALAYSIA DAN ISLAM DI ZAMAN MODEN INI.

MALAM NI TIDUR PASTI TAK LENA MENGENANG PARA ALGOJO ALGOJO BARU YG AKAN DIJELMAKAN OLEH KERAJAAN HADHARI SEPANJANG PERJUANGAN TUN DRM MAHATHIR MOHAMMAD.

SYABAS KUBANG PASU, ANDA EPITOME MELAYU MUDAH LUPA.

MELAYU MUDAH LUPA.
MELAYU MUDAH LUPA
MELAYU MUDAH LUPA

SYUKUR ALHAMDULILLAH AKU BUKAN TERMASUK DI DALAM KATEGORI MELAYU MUDAH LUPA

cuit-cuit said...

TDM sebenarnya belum kalah.. Pertandingan di Kubang Pasu tu hanya sekadar nak test market aje..dia nak tengok siapa kawan, siapa lawan dan strategi gerak kerja balaci-balaci Pemimpin-Pemimpin UMNO. Dia juga nak tengok sejauh mana keikhlasan kenyataan pemimpin-pemimpin UMNO yg mengatakan TDM boleh menyuarakan isu-isu yg dibangkitkan melalui saluran parti.

TDM tahu walaupun beliau menang sebagai perwakilan namun beliau tidak akan diberikan peluang utk berucap kerana kuasa memilih wakil negeri utk berucap di dalam Perhimpunan Agung UMNO terletak ditangan Ketua Perhubungan UMNO Negeri kedah iaitu MB Kedah sendiri salah seorang orang kuat PM Dollah.
Lagi pun kena baca skrip yg disediakan.

MDNOR said...

dear Dato',
Setuju dengan cuit-cuit. Pertandingan ini memudahkan Tun mengenali siapa kawan, siapa lawan. Ia juga memudahkan
Tun mengatur strategi seterusnya.
Tapi satu aje. Tun ni , mudah memaafkan dan menerima kembali lawan-lawan dia. Itu yang susah nak faham!

Truth said...

Keputusan Kubang Pasu menunjukkan bagaimana senangnya orang2 kampong boleh di tipu. Setelah 30 tahun, nampaknya tabiat bangsa kita ini masih sama.

Juga tabiat sombong dan bongkak kita yang menyebabkan Tun duduk di kalangan para perwakilan sebagai suatu perkara yang di lihat sebagai hina, sedangkan pemimpin Cina boleh duduk di tangga bersama perwakilan lain memakan nasi bungkus.

Pemimpin Melayu hendak menjaga maruah tidak kena dengan tempatnya. Baru dapat kedudukan sudah menunjuk riak terhadap Allah SWT, tidak seperti Tun Dr Mahathir Mohamed.

Azer Mantessa said...

from my 'long-term' point of view, i second mastrate.

as a rakyat said...

setuju dgn the truth..

Sebenarnya mike ni dah lama kena tipu. harap jgn marah le. Mike biasanya dapat maklumat dari satu sumber sahaje iaitu Media Perdana seperti Utusan malaysia, Mingguan malaysia, Berita harian, NST, Sun, Star, TV3, RTM. Tanpa menyedari semua media tersebut kepunyaan UMNO dan Kerajaan. Dalam ertikata lain maklumat dari satu sumber sahaja. Jadi kita boleh fahamlah keupayaan mereka untuk menilai sesuatu isu.

Saya tertarik dgn pandangan Sdr.Ruhainie Ahmad (blogger Kuda Kepang) kita tidak boleh membiarkan TDM bergerak berseorangan. Sebagai rakyat yg prihatin kita perlu membantu TDM untuk meneruskan perjuangannya yg masih belum selesai. Jika kemampuan kita hanya sekadar perbahasan terhad seperti sekarang kita tidak akan kemana-mana.

Mari kita fikirkan cara-cara untuk memperluaskan skop penyebaran maklumat mengenai isu-isu semasa kepada rakyat jelata. Pertama; kita perlu menyedarkan kpd majoriti rakyat malaysia. Bagaimana caranya? sebagai cadangan..

1.Kita perlu bercerita kpd rakan-rakan, saudara mara di bandar dan dikampung-kampung, felda dsbnya.

2. Printout (pilih risalah yg ada influencial) sebanyak mungkin risalah-risalah berkaitan untuk diedarkan kepada rakan-rakan dikampung.

cadangan anda dialu-alukan...

ahli umno 1982 said...

Malaysiakini reported Sept 13: The powers-that-be robbed former premier Dr Mahathir Mohamad of an ‘easy’ victory in the Kubang Pasu Umno division delegates contest, said party veteran Tengku Razaleigh Hamzah.
“With the state of play, I suppose you cannot expect anything other than a loss for Mahathir. I think people were determined to stop him from being elected,” he told reporters at the Parliament lobby today.
Otherwise how could a man - a leader for the Kubang Pasu division for more than 30 years who brought development (there), an ex-premier who created a name for the country - is suddenly not wanted by his own people.
“It’s shocking. I don’t think the Malays are that ungrateful. After all, he is only seeking to be a representative (of the division), not to become prime minister or deputy prime minister. He doesn’t want that anymore,” added the Gua Musang MP.
My comment: He should know. He was the first Umno politician with courage to challenge Dr Mahathir. He lost. Tun brought him back to Umno.
Malaysiakini September 13: In one of the strongest criticisms ever leveled against the PM by a backbencher, a Barisan Nasional member of parliament today said that Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi has failed to initiate reforms despite making numerous pledges.
Vocal backbencher Zaid Ibrahim (BN-Kota Baru) told Parliament that Abdullah has not righted the wrongs committed by his predecessor Dr Mahathir Mohamad.
“Although there is Islam Hadhari (mooted by Abdullah) and his emphasis on transparency, integrity and openness, the premier has yet to make any real reforms.
“This could be due to Abdullah’s lack of political support,” he added.
My comment: This Kelantan lawyer may be right but he was an Umno and Government lawyer who handled some of the Biggest Mahathir era privatization and made tons of money out of it.

kedidi said...

Kepada ahli umno 1982,

Jangan merujuk kepada satu media sahaja untuk mendapat maklumat di zaman 'twist me-twist' ini. Saya dapati laman web yang dirujuk itu seperti juga suratkhabar perdana di Malaysia suka memutar ayat mengikut apa yang mereka hendak. Kalau serasi dan sesuai dengan selera mereka maka ayat penuh akan dikeluarkan. Jika tidak ia akan dipetik dan disuai padan di mana sesuai sahaja. Jika tidak jangan pakai langsung.

Saya menganggap kenyataan saudara Zaid Ibrahim sebagai ada bernasnya ada bijaksananya...menepati pepatah Melayu kalau menarik rambut dalam tepung rambut tak putus tepung tak berselerak. Zaid Ibrahim memberitahu kita secara tidak langsung bahawa tidak semua orang telah menjadi kayu, atau telah dikayukan semata-mata untuk terus kekal dalam barisan Pak Lah.

Soal Zaid Ibrahim mendapat 'bertan-tan duit' dulu itu adalah persoalan lain.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).