Sunday, September 10, 2006

Peluang dan Cabaran Kekalahan Dr Mahathir

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan "anonymous" tidak akan dilayan.Penting! Bagi memastikan laman ini "current", sila klik "refresh" dari semasa ke semasa.]

SEORANG wartawan muda keturunan Cina bertanya apakah kegagalan Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi wakil Umno Kubang Pasu ke persidangan agung parti di Kuala Lumpur November ini menandakan berakhirnya perjuangan politik beliau?

Pertanyaan beliau menarik kerana dia masih setahun jagung dalam kerjaya kewartawanan dan pastinya tidak begitu mengenali Dr Mahathir.

Tetapi pasti ada di kalangan orang Umno sendiri yang ingin tahu jawapan kepada soalan yang sama kerana sesetengah daripada mereka tidak pernah mengenali siapa Dr Mahathir yang sebenarnya manakala yang lain mahukan kepastian.

Dr Mahathir belum membuat sebarang kenyataan mengenai kekalahannya tetapi adalah amat memeranjatkan jika beliau berkata beliau akan berhenti bersuara.

Sebaliknya, bagi sesiapa pun yang mengenali Dr Mahathir dan mengikuti jatuh bangun perjuangannya, kekalahan di Kubang Pasu semalam (9 September) mungkin berupa peristiwa yang melegakan.

Dengan menafikan beliau platform parti, perwakilan Kubang Pasu seolah-olah memberi isyarat bahawa mereka tidak lagi mahu mendengar suara beliau dan beliau bolehlah membawa mesej beliau ke tempat lain.

Walaupun ini dibuat oleh sebuah bahagian, namun ia tetap penting kerana pelbagai percubaan dan kempen yang membabitkan kepemimpinan pusat Umno telah dilakukan untuk menggagalkan percubaan beliau.

Mengharapkan Dr Mahathir berhenti bercakap samalah dengan mengharapkan matahari tidak terbit di waktu pagi kerana kita mahu terus tidur lena atau tidak terbenam pada waktu senja kerana kita mahu terus bermain bola.

Malah apa yang terjadi semalam berupa pembebasan – liberation -- bagi bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden Umno itu daripada segala bentuk ikatan dengan partinya.

Dr Mahathir bertanding kerana menghormati Umno. Dia membuat keputusan saat akhir bertanding kerana terdapat gesaan dan saranan agar beliau menggunakan saluran parti untuk bersuara.

Tetapi sekarang, setelah percubaan beliau ditolak oleh perwakilan Kubang Pasu, maka beliau bebas bercakap mengenai apa sahaja dan di mana sahaja yang beliau suka atau di mana pandangan beliau dihargai.

Percubaan pasti terus dibuat untuk menyekat dan menyukarkan kebebasan beliau bersuara. Kempen akan diteruskan untuk mencemarkan imej dan kewibawaan beliau kerana Umno tahu bahawa masih banyak orang mahu mendengar suara beliau.

Di pihak lain pula, apa yang berlaku di Kubang Pasu boleh dijadikan satu lagi persimpangan oleh Umno untuk mencari laluan baru menyelesaikan perbezaan pendapat di antara Dr Mahathir dan Kerajaan. Itu pun kalau Umno berasa Dr Mahathir masih relevan.

Kepada wartawan muda akhbar Oriental Daily, suatu perkara yang beliau perlu tahu ialah keagungan atau “personal glory” tidak pernah penting bagi Dr Mahathir. Yang penting adalah perjuangan.

Dan mungkin banyak daripada isu yang beliau perjuangkan dikongsi oleh banyak orang.

51 comments:

Anonymous said...

Datuk,

Kubang Pasu telah membuat keputusan yang wajar.
Dalam komen saya sebelum ini, saya melahirkan kebimbangan jika sekiranya Mahathir menjadi perwakilan, sudah tentu dia akan meluahkan apa juga rasa yang terbuku dihatinya. Dia tidak akan peduli lagi tatsusila.
Justru itu akan mendedahkan dirinya sendiri atau pihak yang dikritik mendapat keaiban bila ada pihak yang terlalu emosional samada ada penyokongnya sendiri atau penyokong pihak dikritik tidak dapat mengawal perasaan.

Kubang Pasu telah membuat keputusan yang baik untuk Mahathir.

Anonymous said...

UMNO YANG SUDAH TERCEMAR

Assalamualaikum w.r.t. dan salam sejahtera.

Episod kekalahan Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam pemilihan perwakilan bahagian Kubang Pasu semalam bolehlah diterjemahkan sebagai penanda bahawa UMNO sudah tercemar dengan begitu teruk. Apa tidaknya, jika dilihat daripada kedudukan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai bekas Perdana Menteri, bekas Presiden dan negarawan yang banyak berjasa kepada UMNO dan negara dengan pengaruhnya yang masih kuat sehingga kini walaupun sudah tidak lagi berkuasa berbanding dengan calon-calon lain, amatlah mustahil untuk beliau tewas dalam pemilihan itu. Beliau tewas kerana taktik kotor kepimpinan UMNO sekarang, itulah alasan logiknya yang nyata. Bahagian Kubang Pasu yang pernah diterajui oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri untuk tempoh kira-kira selama 30 tahun akhirnya berjaya dibeli dengan pujuk rayu, ancaman, ugutan, tekanan dan mungkin juga sogokan tertentu demi memastikan kekalahan negarawan ini.

Benarlah bahawa UMNO sudah mempariahkan Tun Dr. Mahathir Mohamad walaupun bekas Presiden ini mempunyai jasa yang amat besar bukan sahaja kepada UMNO tetapi juga kepada negara. Jikalau UMNO boleh mempariahkan beliau, maka tidak salah untuk rakyat Malaysia khususnya orang Melayu mempariahkan pula UMNO walaupun UMNO banyak berjasa kepada orang Melayu. Namun, harus diingat bahawa yang banyak berjasa itu adalah UMNO dahulu, iaitu UMNO semasa zaman Dato’ Onn sehinggalah zaman Tun Dr. Mahathir, bukannya UMNO sekarang. Sesungguhnya, UMNO sekarang tidak lagi boleh dianggap sebagai parti keramat orang Melayu, kerana parti ini tidak lagi memperjuangkan bangsa, agama dan negara, tetapi memperjuangkan anak, menantu, keluarga, teman-teman kepimpinannya sahaja. Maka, wajarlah orang Melayu bersatu bukan untuk menyokong UMNO tetapi menumbangkan UMNO di bawah kepimpinan yang ada sekarang.

Saya berpendapat bahawa Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak boleh hanya berjuang sendirian lagi. Beliau perlu bertindak untuk menyatukan rakyat khususnya orang Melayu yang mempunyai aspirasi yang sama dengan beliau iaitu untuk menyelamatkan negara ini. Beliau tidak boleh berfikir lagi hanya kerana sayangkan UMNO sahaja kerana jelas UMNO sudah tidak sayangkan beliau lagi. Beliau perlu berjuang demi negara, yang lebih penting daripada parti UMNO itu sendiri. Jika beliau kurang berjaya membuat perubahan dalam UMNO, beliau perlu mengatur langkah untuk melakukan perubahan dari luar UMNO. Beliau boleh melakukan hijrah demi kejayaan yang lebih cerah pada masa hadapan. Jika UMNO perlu dikorbankan demi negara, maka korbankan UMNO kerana dalam apa jua perjuangan, pengorbanan mesti dilakukan dan akhirnya nanti, nescaya pengorbanan itu adalah sesuatu yang berbaloi. UMNO tidak boleh kekal sebagai pemerintah selama-lamanya, ia perlu ditukar apabila perjuangannya sudah tersasar. Perjuangan yang benar yang disertai dengan usaha yang bersungguh-sungguh, insya allah akan membuahkan hasil kejayaan yang diharapkan.

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Saya melihat keseluruhan konteks ini dari segi demokrasi. Rasanya Dr M menerima kekalahannya berasaskan kepada amalan demokrasi. Beliau sebenarnya memberi signal bahawa pada akhirnya, semua orang, walau apa pun kedudukannya, sama ada seorang Perdana Menteri, Presiden, walau pernah disanjung setinggi langit sekali pun, mereka perlu akur kepada keputusan demokrasi. Jika Dr M sanggup bertanding sekadar menjadi perwakilan dengan terpaksa mneraih undi demokrasi, bermakna sesiapa saja selepas ini perlu akur bahawa pertandingan itu adalah enjin kepada amalan demokrasi. Janganlah disekat sesiapa saja jika mereka mahu bertanding kerana demokrasi telah pun menetapkan bahawa pertandingan adalah sesuatu yang sihat. Walau apa pun implikasi kepada keputusan kekalahan Dr M, kita perlu melihatnya dari aspek demokrasi hari ini dan demokrasi akan datang.

Anonymous said...

Dear Datuk, fellow forumers and visitors,
Do not idolize Tun Dr Mahathir. It is unIslamic. Islam frorbids idolizing of a human being.
Islam teaches its followers to seek good in a man and not to make him an idol.
I think the popular fascination with Dr Mahathir is wrong and it is dangerous.
Our fascination should be for the quality of his leadership; for the things he has and is still doing for the good of us Malays, Malaysians and Muslims around the world.
A human being dies but his ideas and good deeds live on.
Let go of Dr Mahathir the man. Let him enjoy his retirement. But if there are good things in the man and in his deeds and his ideas, let us keep those good deeds and good ideas going as our own ideals and as the basis of our own struggle.
Let us immortalize not Mahathir the flesh and blood, but Mahathir as is represented by his ideas, ideals and good deeds.
A man does not change the world. His ideals and his ideas do.
Let us continue to seek out and support men and women of ideas if we care for our country today and in the future.
God bless!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Hanturaya said...

Datuk;
Kekalahan DrM sudah dijangka. Kehadiran MB Kedah, SUAgung Umno dan pemimpin kanan UMNO di Kubang Pasu untuk berkempen menunjukkan kesungguhan parti itu untuk mengelakkan DrM dipilih menjadi perwakilan.

Bagaimanapun, ini adalah taktik warisan parti itu yang juga dilaksanakan oleh DrM semasa menjadi presiden. Ia adalah taktik turun-temurun menggunakan apa sahaja cara untuk mencapai matlamat mereka.

Kekalahan DrM memang satu tragedi pada UMNO. Saya juga setuju dengan pandangan brother Rocky pada hakikatnya "the bigger loser is UMNO".

Apa yang boleh dibuat ialah berdoa agar DrM tidak berhenti ditakat ini. Salamz

MasKesumaSari said...

Gelaran negarawan pada TDM sebagai gelaran kosong sahaja walhal dari segi tindakan ini hanya satu penghinaan keatas jasa-jasanya.
Apalah salahnya kalau MT UMNO menjemput TDM untuk bercakap dipersidangan akan datang kalau betul 2 lah UMNO menganggap TDM sebagai negarawan UMNO. Banyak hujahan make sense. Umpamanya perihal Jambatan Bengkuk. Kalau ada mengatakan kita boleh kerugian berbillion dengan penurusan pembinaan ini apa kah asas pernilaian ini. Setahu saya, Singapura hanya membayar pampasan RM2juta sahaja kepada Malaysia diatas rungutan kita terhadap pembinaan tambakan di utara Singapura yang mencemari persekitaran. Dan adakah sebab beberapa batang paip air, maka Singapura boleh 'infringe' hak kedaulatan Johor. Setahu saya, Pihak Peguam Negara harus hanya menasihati bagaimana kita boleh membina jambatan dn mengurangkan risiko sengketa dengan jiran. Bukan menakut2kan rakyat Malaysia. Dengan cara Peguam Negara mentafsir 'Wayleave Agreement', kita telah memberi Singapura satu cara bagaimana hendak mengkongkong Johor dan Malaysia. Setahu saya Singapura tidak boleh membangkang begitu sahaja yang boleh 'infringe our sovereinty'. Batang paip hanyalah pembawa air Johor yg kini di simpan di reservoir2 pihak singapura.
Perkara sebegini melambnagkan kerajaan sekarang akan menjadikan Malaysia satu negara yang dayus sebagaimana di sarankan TDM. Dan kita telah kalah round 1 dengan S'pura.

kalau bermain bola, kena warm up dulu. Dan bila masuk padang janganlah jaring gol sendiri selepas 10 minit.

[BTW 'to once UMNO supporter' we do not idolize him, we are just grateful people.]

Anonymous said...

Datuk,

Pengalaman saya sebagai wartawan selama 15 tahun di mana 7 tahun membuat liputan tun dan tiga tahun pak lah semasa kedua-duanya menjadi perdana menteri- amat bebeza.

Namun saya tertarik dengan apa yang disuarakan olah Abdul Aziz Shamsudin bahawa sama ada tun menang atau kalah dalam pemilihan itu mencerminkan sikap ahli-ahli UMNO- iaitu kalau tun menang menandakan ahli-ahli UMNO terutama Kubang Pasu menghargai jasa dan rasa terima kasih tun tetapi jika kalah menandakan bahawa tun tidak ada lagi tempat di hati mereka walaupun telah berjasa berpuluh tahun.

Saya tanyakan kepada Abdul Aziz, jadi apakah sikap orang Melayu terhadap tun, beliau berkata ia akan terpapar pada pilihan raya umum akan datang.

Maka saya dengan rasa tidak sabar untuk menantikan pilihan raya umum akan datang apakah sikap orang Melayu terhadap tun adakah mereka masih menyanjung mereka atas jasa serta pelbagai perubahan bukan sahaja dari segi pembangunan negara tetapi minda- hanya akan ditentukan pada masa itu.

Saya amat berharap Perhimpunan Agung UMNO November ini akan hangat dengan kehadiran tun tetapi nampaknya hajat itu tidak kesempaian maka saya jangkakan ia akan berlangsung dengan penuh kebosanan.

Salam kepada orang Melayu! apakah sikap kita kepada tun

Anonymous said...

You said: "Tetapi sekarang, setelah percubaan beliau ditolak oleh perwakilan Kubang Pasu, maka beliau bebas bercakap mengenai apa sahaja dan di mana sahaja yang beliau suka atau di mana pandangan beliau dihargai."

Are you suggesting that Tun ignores the wishes of the Kubang Pasu members and go on a roadshow? Isn't that contrary to the democractic process, of accepting defeat as a gentleman and withdraw graciously?

To TDM: You have my sympathies as you have never been more right than when you said "Melayu Mudah Lupa" several years ago. You've been proven right once again!

Anonymous said...

Salam Dato’

My family follows the Tun’s actions and UMNO’s reactions with interest.

The Tun is an incredible man. Whether we love him or hate him, cheer him or jeer him, pat him or slap him, we continue to give him publicity that puts him in the public radar. Whether we support him or reject him, we are giving him our attention and generating public interest for him.

For 22 long years, the Tun drummed this into us: “Think out of the box”, “Move the cheese”, “Nothing is impossible”, “If I believe I can, I can”.

Therefore, we ask what is the Tun’s belief or philosophy at Kubang Pasu?

What message is the Tun giving to members of UMNO?

Is this message also relevant to the citizens of Malaysia?

If the Tun wants us to learn something from what he is doing, then he has not failed. This blog and other blogs owned by “gentlemen bloggers” as well as thinking bloggers prove that we have the commitment to pursue the truth. What deserves commendation is that bloggers with conscience are not silenced by threats, persecution and financial loss.

Personally, this is the message I learn from the Tun at Kubang Pasu:

• Do not be afraid to stand up and fight for what we believe is right
• Do not let name, fame, glory and ego stifle our search for the truth
• Do not be shackled by traditions and practices. If it is time to “move the cheese”, we should move, innovate and change.
• Do not allow the powerful liars and cheats to shut us up.

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'

Semoga Dato' dan pengunjung2 blog ini di dalam redha Allah SWT.

Saya baru saja mula membaca blog Dato' selepas diberitahu mengenainya. Saya terharu membaca artikel2 mengenai TDM. Saya membesar di zaman beliau memerintah dan selama beliau menjadi PM saya kurang mengambil kisah hal2 politik kerana yakin dgn kepimpinannya. Alhamdulillah negara mempunyai pemimpin spt beliau. Saya bangga dgn pencapaian negara ketika itu, tetapi sekarang.....?

I wish i could meet TDM in person just to say thank you for all the good things that he had done. Tiada hambaNya yang tidak melakukan kesalahan. Bagi yg menunding jari, sepatutnya menilik diri sendiri.

Saya doakan agar TDM dan TDH diberkati Allah SWT. Supaya apa yg dilakukan dulu dan sekarang membawa kebaikan kepada orang Melayu khasnya dan rakyat Malaysia amnya. Semoga kekalahan di Kubang Pasu tidak akan melemahkan semangat perjuangannya dan semoga ada hikmah kebaikan disebalik ini, insyaallah.

Kepada semua, Selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan AlMubaraq, perbanyakkanlah ibadah di bulan yang mulia dan penuh berkat.

Semoga Malaysia dilindungi Allah SWT daripada segala bala, amin.

- anak desa di kota.

Anonymous said...

kekalahan tun bukan saja memberi isyarat bahawa umno bersikap tidak mengenang budi..malah lebih dari itu

1. umno endorse kepimpinan yg cakapnya tidak boleh dipercayai kalau hanya mendengar sekali-kena berkali2 baru boleh percaya- tu pun kesahihannya blurr - kontrak scomi, pantai holding, etc..ini bukannya fitnah...cerita benar...

2. umno endorse kepimpinan yg mempunyai dasar tidak menyokong industri automotif negara - proton - lambakan ap,penjualan augusta dan sebagainya adalah bukti

3. umno menyokong kepimpinan yg kerjanya asyik merubah keputusan kabinet sebelum ini dan kabinet yg tidak berpegang pada janji - contoh pelaburan arab dlm projrk bakun yg dibatalkan, kontrak kepada syarikat jepon utk buat loji pelupusan sampah dibatalkan...

apa-apa pun umno harus ingat..kuasa sebenar ditangan rakyat bukan umno....kita tengok pilihanraya umum nanti...sarawak sebagai indicator...

Anonymous said...

Datuk,

Chan melahirkan ini ``To TDM: You have my sympathies as you have never been more right than when you said "Melayu Mudah Lupa" several years ago. You've been proven right once again!''.

Mungkin ini boleh menjelaskan sikap kaum lain dalam isu ini seperti yang dikatakan oleh Abdul Aziz:

``Saya malu dengan kaum-kaum lain, kerana saya telah ditanya mengapa orang Melayu (di baca UMNO) melupakan jasa orang yang telah bertahun mencurahkan bakti.

``Mengapa orang Melayu (dibaca UMNO) melayan seorang negarawan ulung seperti ini, tidakkah ada sebarang rasa kasih terhadap bekas pemimpin yang telah berjasa''.

Abdul Aziz menyatakan, mengapa orang Melayu (dibaca UMNO) mengelarkan pelbagi gelaran tidak baik kepada orang lama dalam UMNO, mengapa tidak ada rasa hormat kepada pemimpin-pemimpin UMNO.

Katanya, ini bukan budaya UMNO dulu, ini budaya UMNO sekarang.

Persoalan: Adakah orang Melayu (dibaca UMNO) tidak malu dengan kaum-kaum lain yang memerhatikan isu ini.

Persoalan: Adakah orang Melayu (dibaca UMNO) tidak mengenang jasa pemimpin yang telah berjasa.

Persoalan: Adakah orang Melayu (UMNO) tidak mahu menyelesaikan kemelut ini yang telah berlarutan telah lama.

Cadangan: Mengapa tidak menggunakan saranan kepada yang dikatakan oleh MP Jasin semasa Perhimpunan Agung UMNO tahun lepas kalau saya tidak lupa mengenai isu AP dan Kak Dah (Rafidah Aziz)

``Apasalahnya Kak Dah pergi jumpa Tun, minta maaf, bersemuka dengan tun dan nyatakan i'm sorry tun. Kita orang Melayu penuh dengan akal dan budi pekerti yang tinggi, tak salah meminta maaf dan perbetulkan apa yang dilakukan'' MP Jasin kata tahun lepas.

Maka saya tertanya-tanya mengapa perkara ini tidak boleh dilakukan oleh orang Melayu (dibaca UMNO) sekarang mengapa. Adakah kita sudan hilang akal dan budi pekerti.

Persoalan yang perlu di jawab oleh orang Melayu (dibaca UMNO).

Salam kepada orang Melayu!Apakah sikap kita kepada tun.

Unknown said...

Sangat menyedihkan bila orang seperti saad Man yang pernah dimaafkan Tun kerana mensabotaj borang pencalonan pilihan raya 1999 sanggup menikam belakang.

Anonymous said...

Keputusan Kubang Pasu Gambaran Tidak Mengenang Budi - Aziz Shamsuddin

Anggota Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Abdul Aziz Shamsuddin berkata, kegagalan Dr Mahathir untuk menjadi perwakilan bahagian menunjukkan anggota UMNO tidak berterima kasih kepada Dr Mahathir yang telah memimpin negara selama 22 tahun.

“Apa yang hendak diulas lagi, itu keputusan perwakilan, tetapi jika ia ditanya oleh kaum Cina dan India yang akan melihat bangsa Melayu sebagai bangsa yang tidak tahu berterima kasih atau sesiapa juga, apa yang hendak saya jawab, sebaliknya berasa malu atas layanan sebegitu terhadap beliau (Dr.Mahathir),” katanya kepada pemberita.

Ditanya adakah ia menunjukkan sikap orang Melayu pada masa sekarang, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah itu berkata, ia mungkin berdasarkan keadaan semasa sekarang.

“Saya tidak tahu, mungkin dari apa yang berlaku sekarang itulah sikap orang Melayu,” katanya selepas merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Larut.

SOALANNYA, BAGAIMANAKAH DALAM MASA TIDAK SAMPAI TIGA TAHUN, UMNO BERUBAH MENJADI PARTI YANG TIDAK MENGENANG BUDI?

Tun Dr Mahathir mewariskan Umno dan Kerajaan kepada pucuk pimpinan sekarang tidak sampai tiga tahun -- pada 1 November, 2003.

Aziz, sebagai orang kanan Tun dan kawan akrab Perdana Menteri sekarang, TENTU tahu jawapannya.

pemerhati said...

Dato

Dont these Umno leaders - especially Osman Aroff, Saad Man, Mahadzir Khaled, Kubang Pasu Division chief Datuk Johari, to name a few - have any conscience at all betraying a leader who has helped them.

Dont they have any sense of shame?Tak rasa malu?

Can they sleep well after having backstabbed the Tun?

Sungguh menyedihkan.

How propehtic for Tun to say that Melayu mudah lupa!

Anonymous said...

Hi Chan

In response to your comment “Melayu mudah lupa”, to be fair and frank, many people regardless melayu, cina, mat salleh or others “mudah lupa” the moment they become “kaya”.

Money and wealth is a good solvent for conscience and morality.

If you and I suddenly become filthy rich, how sure are we that we do not “mudah lupa”?

Will we remember or will we “lupa” the poor, the underprivileged, the underpaid, the VSS-ed, the unemployed, the elderly, the widowed, the orphaned, the handicapped?

Or, is it not true that the one thing that we do not “mudah lupa” is to fulfil our dream of prestige and power, such as flying to work or the golf course in a helicopter?

People who have poor moral strength are the "orang mudah lupa".

Waris Tok Naga said...

Dato AKJ, you wrote,

Quote: Malah apa yang terjadi semalam berupa pembebasan – liberation -- bagi bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden Umno itu daripada segala bentuk ikatan dengan partinya.: Unquote.

1. Analisis Dato'seperti di atas boleh lah di anggap sebagai "agent provocateur" yang pada hemat saya merupakan galakan bagi Tun untuk terus memperlekehkan pentadbiran sedia ada.

2. Analisis Dato' yang mempersoalkan agenda Tranparency International justeru mempertikaikan kewibawaan Pak Lah apabila beliau menyokong kenyataan TI , jelas bertujuan memperlekehkan pentadbiran Pak Lah.

3. Orang Melayu, khusunya ahli UMNO sepatutnya berpegang seperti prinsip berikut:-
"SOKONG TUN KEKAL ABADI, SOKONG PAK LAH TAK BERBELAH BAGI"

Saya adalah pembaca setia Other Thots dan penulisan Dato' ketika itu amat berkesan dan berjaya mencerminkan kesungguhan pemimpin Negarawan Teragung yang gigih berusaha untuk membangunkan negara.

Malang nya, Dato' masih lagi "in denial" semacam kononya tanpa Mahathir, negara kita akan tunggang terbalik -- apakah Dato memikirkan bahawa Malysia (khususnya orang Melayu)tiada lagi pemimpin berkaliber dan berwawasan lebih jauh daripada V2020?

Sebagai journalis veteran dan yg di segani, Dato' pasti sedar bahawa senario politik masa kini hanya sekadar percaturan politik semasa yang tiada lansung kaitan nya dengan rakyat biasa termasuk ahli UMNO di akar umbi.

Oleh demikian, saya dengan ikhlas ingin mengajak dato' menulis dari perpektif global ( atau GLOKAL jika digunapakai istilah TPM Najib) supaya penulisan Dato' dapat menghasilkan perubahan minda orang melayu dengan harapan supaya kita sesama berusaha kearah memantapkan perekonomian bangsa Melayu.

Pada hemat saya, generasi muda agak tertekan dengan isu politik semasa maka kita sebagai wargatua lagi bijaksana perlu memainkan peranan positif supaya dikukuhkan motivasi dan perisian jatidiri mereka.

Saya mendoakan agar kesihatan Dato terpelihara dan menerima kritikan saya dengan hati yang ikhlas lagi terbuka.

The Pen is mightier than the Sword, but both are weapons which should be used wisely -- and with fairness and justice.

So Dato' AKJ, LET'S MOVE ON!

ps: perjuangan nya belum selesai pak!

Anonymous said...

TDM Menang Lagi...

TDM kalah semua orang dah tahu..
MT UMNO semua senyum lebar.."misi kita berjaya"..
AAB kata, he will be invited nanti..
UMNO sekarang, memang secara terangnya memusuhi TDM..benar kata TDM mereka layan dia macam 'pariah'..

Kalau benar desas-desus yang terdengar2..akan ada parti baru...yang boleh ubah tradisi..tidak sia-sia rasanya mengambil risiko..Malaysia perlukan angin perubahan...tidak semestinya..kejayaan orang Melayu hanya di dokong oleh UMNO..

Misi perjuangan UMNO sudah lapuk..mereka tidak akan mampu buat apa2 untuk orang Melayu..

Saya selalu dengar AAB dikatakan "Islamic"..saya secara peribadinya tidak faham islamic dari aspek yang mana...benarkah dia seorang pemimpin yang islamic..sebab apa..hanya kerana background, relatives dan asal usul...

Barangkali perkara yang saya tulis ini agak sensitive..tapi kalau benar AAB islamic pasti AAB mampu memberitahu cara seorang wanita islam sepatutnya berpakaian pada his late wife and Nori...perkara terdekat yang barangkali kita semua tutup mata bila nak kata AAB itu islamic...

Bagi saya, TDM tetap menang....

Hanturaya said...

Sdra waristoknaga;

Apa yang akan saya perkatakan bukanlah membela Dato' AKJ. I have never liked him (sorry Dato' but I am telling the truth). To me Dato' AKJ juga pernah menjadi spin doctor zaman DrM seperti juga Dato'Kali sekarang.

Bagaimanapun; pada waktu ini fakta yang dikemukakan tentang DrM tidak boleh dinafikan.

Era Paklah ini adalah era yang susah dan menyusahkan. Zaman DrM misalnya walaupun negara diserang oleh spekulator asing usahawan (terutama usahawan Melayu) tidak menderita seperti sekarang.

Memang wujud kronisma zaman DrM tapi tidaklah seteruk ini. Tahukah sdra waris tok naga hampir separuh daripada projek-projek RMK9 sudah difaraidkan? Tahukah sdra2 kelembapan kakitangan Kerajaan melepaskan projek-projek lain? Tahukah sdra betapa kerajaan berhutang dan enggan membayar hutang? Tanya Rahman Maidin berapa kerajaan hutang projek sekolah dengan dewan perniagaan Melayu?

Berapa kali harga minyak nak naik? Tahukah sdra setiap 10sen harga minyak dinaikkan Petronas untung RM1.6 billion sebulan. Sedangkan susbsidi untuk minyak hanya RM1.6 billion (correct me if I am wrong).

Mengapa dinaikkan tarif eletrik sedangkan gaji dan elauns tidak dapat dinaikkan?

Pada saya yang dibangkitkan oleh DrM bukan soal jambatan bengkok semata-mata, tetapi being a cynical man he wants PakLah to re-generate the economy.

Kalau dikaji dari segi ini mungkin betul tafsiran sinis saudara "tanpa Mahathir, negara kita akan tunggang terbalik".

Dan saya akui memang Malaysia ini "bahawa Malaysia (khususnya orang Melayu)tiada lagi pemimpin berkaliber dan berwawasan lebih jauh daripada V2020". Jika diperhatikan betul-betul siapa yang mampu mempunyai first class brain, berani mencabar keadaan?

Saya amat percaya jika DrM masih PM keadaan susah ini tidak berlaku.

Bagaimanapun saya menghormati pandangan waris tok naga yang masih lagi percaya negara ini boleh gemilang cemerlang dan terbilang. Salamz

Anonymous said...

Pada pendapat saya, bagi orang yg sentimennya adalah pro tun mahathir, mereka akan berkata bahawa pemilihan itu dicemari dgn tekanan orang atas atau yg lebih keras lagi politikwang. tetapi bagi orang yg berfikiran rasional,mereka akan berkata itu adalah demokrasi. yang menang memegang tanggungjawab dan yg tidak terpilih harus akur kepada keputusan. saya tahu datuk adalah pro kepada mahathir,tidak hairanlah hujah-hujah datuk byk melingkari tentang suara-suara yg memberi kebenaran kepada tun mahathir.

Saya tertarik dgn ayat terakhir datuk iaitu 'Dan mungkin banyak daripada isu yang beliau perjuangkan dikongsi oleh banyak orang'....dan mungkin tidak keterlaluan saya katakan ada juga isu-isu lama dizaman pemerintahannya yang rasanya tidak perlu diungkit perlu juga dikongsi oleh rakyat malaysia tetapi kita memahami seorang negarawan harus dihormati.

Kita menghormati pemimpin,kerana apa yang dilakukannya tidak lain untuk perjuangan bangsa dan negara. tetapi kita juga harus menerima usaha dan sumbangan orang lain yang juga berteraskan kepada matlamat yang sama.

sekian.

Anonymous said...

saudara akj,
satu perkara yang kita perlu ingat ialah tun dr mahathir gagal membendung kemaraan golongan oportunist yang diciptanya sendiri. saya kira tun terlupa bahawa mereka ini pada suatu hari nanti akan menggigit tangan yang pernah menyuap makanan ke mulut mereka. bayangkanlah seekor anjing liar yang sekiranya kita beri ia makanan setiap hari, walaupun hanya sekadar sekeping roti, ia akan menjaga kawasan rumah kita, walaupun terpaksa berada di luar pagar! benarlah apa yang pernah dikatakan oleh tun suatu ketika dahulu bahawa melayu mudah lupa.

Anonymous said...

Salam to all.

UMNO telah mula reput sejak 20 tahun lalu. semakin hari semakin membusuk bagai tokak yang mengumpul nanah.

Perebutan kuasa di pelbagai peringkat menjadi enak dengan sajian lauk rasuah/politik wang. Persaingan yang sepatutnya boleh menyihatkan bisul UMNO di halang peringkat demi peringkat. Arahan demi arahan dikeluarkan. Sekatan demi sekatan di letakkan atas alasan tidak mahu memecahbelahkan parti. Pertandingan jawatan tertinggi mula di perlukan kuota. Akhirnya dikatakan jawatan tertinggi tidak boleh di pertandingkan. Maka bisul nanah UMNO semakin membesar. Jangkitan kuasa dan rasuah semakin merebak.

Kebelakangan ini bisul UMNo mula memecah. nanah dan darah kotor yg keluar amat meloyakan tekak rakyat. Ada yang muntah ada yg lari dari melihat nanah hanyir itu.

Dr M sebagai seorang doktor mula memecahkan bisul UMNO untuk merawat( kalau perubatan mesti buat incision and drainage bisul untuk merawatnya.Buang segala nanah, darah dan bahan kotoran. Baru bisul sembuh). Maka berbau busuklah satu Malaysia dek kerana nanah bisul UMNO.
Sebagai doktor DrM sepatutnya semasa bisul baru muncul sebesar jerawat telah memberi antibiotik supaya bisul tidak membesar dan masak hingga terpaksa di bedah.

Sepatutnya seorang doktor yg bagus akan prevent dari bisul melarat. Tetapi adakalanya doktor akan mendapat untung yg lebih jika bisul di biarkan melarat.Kos rawatan akan meningkat bila bisul telah besar dan perlu di bedah.

Dr M telah membiar bisul melarat dan along the way mendapat keuntungan yg tidak sedikit.

Kini DrM membedah bisul tersebut dan meranalah sesiapa yg mengawal bisul itu.

Anonymous said...

Namun, apa yg telah di buat oleh ahli UMNO di Kbg Pasu terhadap DrM adalah sesuatu yang menyayat hati. Bayangkan dari seorang yg paling berkuasa dalam UMNO 3 tahun lalu di layan sedemikian rupa.

Itu lah DrM. Ketika berkuasa dikagumi, disanjung dan digeruni kawan dan lawan. Bila tiada kuasa DrM di geruni kawan. Lawan tidak lagi gerun kepadanya.

Itu kehebatan DrM. Boleh menggerunkan kawan bila telah tiada kuasa.Tiada pemimpin lain di dunia ini mampu berbuat demikian.

Oleh kerana itu DrM ditewaskan oleh Kbg Pasu( dalam apa cara sekali pun)

Unknown said...

Salam, Datuk

Waris Tok Naga kata:

"Analisis Dato'seperti di atas boleh lah di anggap sebagai "agent provocateur" yang pada hemat saya merupakan galakan bagi Tun untuk terus memperlekehkan pentadbiran sedia ada".

Dah naik pangkat nampaknya Datuk! Jadi "agent provocateur" pulak.

Tak payah la jadi "agent provocateur," Datuk. Kalau tak dak orang provoke pun, ramai rakyat yang gelisah. Pi la mana-mana kedai kopi. Tak puas hati menjadi-jadi. Yang menyokong pun hanya cuba meredakan sahaja. "Kita bagi la peluang kat Pak Lah. Tak elok kacau dia".

Dah bagi peluang tiga tahun. Saya ulang lagi, Umar Abdul Aziz sempat perintah dua tahun setengah ja, macam-macam dia buat sampai nak bagi zakat pun tak dak orang dah layak terima.

Saya sengaja ambik contoh zaman medieval sebab masa tu mana ada kenderaan canggih, birokrasi canggih, komunikasi canggih, IT apa semua tak payah cakap la. Tak dak semua kemudahan super duper mcm zaman PM sekarang sedangkan wilayah pemerintahan Umar Abdul Aziz besar dan luas.

Dr Mahathir pun tak payah la nak memperlekehkan pentadbiran PM sekarang sebab dah terlampau ramai dah yang rasa lekeh.

Dr Mahathir dapat 48 peratus undi di KK. Itu pun siap main brutal punya game, sabotaj dekat-dekat nak sampai of the highest order. Kalau tak main brutal, mungkin undi Dr Mahathir lebih dari 227 undi.

Tak pa la, kita terima dia dapat 48 peratus ja. Kalau itu gambaran di semua bahagian Umno di seluruh negara, apa istilah paling lunak? Bukan ka krisis keyakinan kepada PM?

Datuk Kadiaq boleh letak jawatan sebagai "agent provocateur" kalau betul dia "agent provocateur".

Tak payah provoke lagi, orang semua dah letih dah tengok lesu dan tak tahu membuat keputusan.

Datuk Kadiaq boleh la tulis fasal Siti Nurhaliza ka, Mawai ka, fasal Lisdawati bertumbuk dengan Rita Rudaini ka... hantam saja la Labu...

Yang lekeh biarkan terus lekeh, tak payah nak tegoq-tegoq. Lupakan saja budaya muhasabah. PM kita baik, wara', rajin baca Quran...

Dr Mahathir pun tak payah la nak perlekeh-perlekeh lagi. Dah terlampau ramai dah yang rasa lekeh.

Tak siar pun tak pa... Kalau tak siar di sini, saya boh dlm blog saya. Salam.

Anonymous said...

Datuk

Actually I believe that Dr Mahathir knows full well that he will never make the G7 for Kubang Pasu. Dr Mahathir has helmed UMNO for 22 years and he must surely know that the moment he announced his candidacy, the whole UMNO machinery will be in full swing to deny him the G7 slot. His lose is no surprise, the Hang Tuah Syndrome is well and alive in UMNO.

I think that Dr Mahathir is sending a message for the future, that the so called democracy in UMNO G7 delegates election that is an astounding success shall now be extended to the election of the President and Deputy president as well.Well why not, if Dr Mahathir the Statesman and ex President of UMNO and Prime Minister of Malaysia showed that he has the balls to stand and be counted in the lowly election for G7, then only those who are cowards will not allow their position to be challenged in the next UMNO presidential elections. It may seemed that Dr Mahathir have lost this battle at Kubang Pasu, he has not however lost the war.

With the Kubang Pasu democratic result, Dr Mahathir is now free and liberated to take his case anywhere he decides and UMNO cannot anymore say that he is talking with the opposition or what have you.

Hidup Dr. Mahathir! Hidup UMNO!

bashir said...

Ia merupakan detik menyedihkan bagi mereka yang sayang dan terhutang akan jasa yang pernah ditaburkan oleh TDM.

semoga ini semua ada hikmahnya.insyallah.

Anonymous said...

Wahai waris Tok Naga,
Tidak ternampakkah di mata saudara bahawa sekarang ini pun Malaysia sudah tunggang-terbalik? Urusan negara di dalam negeri tidak-keruan, rakyat jelata resah-gelisah, rakyat miskin makin merana, arah tuju entah ke mana?

Pada fahaman saya, saudara waris tok naga lah yang "in denial", tidak mahu melihat fakta dan hakikat yang terbentang di depan mata.

Wassalam

sinbad said...

Kepada Waris Tok Naga,

Saya percaya, analisis mengenai Transparency International yang saudara maksudkan itu datang dari saya dan bukan dari Dato AKJ sendiri. Tidak tahulah kalau Dato AKJ ada membuat sebarang kenyataan atau analisis mengenai subjek berkenaan sebelum ini. Apa yang Dato AKJ buat hanyalah menyediakan platform melalui blog ini bagi saya "berkongsi" pengetahuan dengan pengunjung-pengunjung lain termasuklah para-para penasihat PM sendiri yang mungkin melawat blog ini.

Saudara sepatutnya berterima kasih pada Dato AKJ kerana berjaya mengawal dan menegur "blogger" supaya tertib dalam memberi pendapat dan membuat teguran, tidak membuat fitnah, mencaci dan mengeluar kata-kata kesat dan lain-lain perkara yang tidak sesuai dengan norma masyarakat kita.

Dalam isu "Transparency International" ini, saya rasa saya sudah habis tertib dalam menegur Pak Lah dalam kewajaran beliau menggunapakai tanda aras Corruption Perception Index (CPI) sebagai polisi negara dan OIC. Berdasarkan bukti-bukti dan hujah-hujah mengenai salah laku Peter Eigan dan Transparency International yang boleh didapati melalui internet, saya rasa bagi orang yang mempercayai agenda Transparency International ini secara bulat-bulat, bolehlah dilabel sebagai bodoh, senang kena tipu dan mudah dibuli. Tetapi saya tak sanggup menggunakan label-label berkenaan kepada PM kita kerana di laman blog ini, Dato AKJ mengajar kita agar beradab dan menegur secara membina. Oleh sebab itulah saya mengesa agar PM lebih bersikap berhati-hati apabila mengeluarkan kenyataan menyokong sesuatu institusi yang "misteri" (ikut cakap Syed Akbar Ali). Tambah-tambah lagi apabila institusi itu mempunyai "track-record" yang kurang baik dan sering dipertikaikan ketelusannya.

Mungkin Waris Tok Naga sudah lupa bagaimana dalam tahun 1998 dahulu, institusi-institusi seperti ini telah berpakat dan bekerjasama erat sesama mereka untuk menjahanamkan ekonomi negara-negara Asia, Malaysia tak terkecuali. World Bank, IMF, Standard & Poor, Moodys, Hedge Funds, Tiger Funds, Open Society Budapest dan lain-lain telah secara terang-terangan membuat tindakan "membunuh" negara-negara Asia. Badan pengikhtirafan antarabangsa, Standard & Poor misalnya pernah menurunkan rating bond Malaysia sebanyak "2 notches" sekaligus yang tidak pernah terjadi dalam sejarah sebelum itu hanya semata-mata untuk menjadikan bond Malaysia sebagai "junk" status, oleh itu tidak laku dipasaran dan Malaysia tidak mampu mendapat dana dari penjualan bond.

Semua ini pernah terjadi kepada kita. Luka pun tak sembuh sepenuhnya lagi. Tidak perlu mendewa-dewakan mereka kerana selepas peristiwa 1998, kita seharusnya tahu apa agenda sebenar mereka dan apa "senjata dan peluru" yang mereka gunakan.

Kepada para-para penasihat PM, perlulah lebih berhati-hati dalam menyediakan "teks ucapan" PM itu. Sumber maklumat kini boleh didapati melalui internet malah mereka yang mempunyai akses kepada maklumat-maklumat sulit melalui saluran diplomatik dan risikan pastinya akan lebih "well informed".

Tetapi sepertimana yang saya katakan dahulu, apakah perkara memuji puja Transparency International ini disengajakan oleh sesetengah pihak?

Anonymous said...

Y.Bhg Datuk

I can imagine how YAB Tun Dr Mahathir feels after being rejected recently by an UMNO division which had voted him in as their leader for 30 years.

It is everywhere in this big wide world, but it seems more so in Malaysia. When you are no longer in the position of power, people don't really care two hoots anymore about you. So much for gratitude. This, sad to say, is what is happening to our Tun Dr Mahathir.

What is happening to the Tun is exactly in tune with the Malay proverb - "madu di hisab, hampas dibuang".

Like most societies, Malaysian society is increasingly being afflicted by that unhealthy materialistic manner of sizing people up. Most Malaysians tended to try to figure out whether a person can help him or her to make more and more money.

Having been in a position of power of some sort, but now a pensioner struggling to make ends meet, I know how it is. When you are no longer in that driving seat to help people to make money, they can just look through you as if you do not exist.

I know, I am a pensioner who used to be a small Head of Department. Before and now, the treatment I get is rather different, but for the honorary title I have infront of my name.

I used to get some roughing up when I go to the government Ministries. When they saw my pension i/d card, and they saw the honorary title infront of my name, they can change immediately into such pleasant beings. Truly human cameleons.

Really they have no shame or conscience. One minute they would be so rude just because I am a pensioner, and the next moment they can be so pleasant after seeing the title infront of my name.

I sure find it helps to some extent to have an honorary title to my name.

Unfortunately for our former PM, Tun Dr Mahathir, the fact that he is a Tun and was our PM for 22 years no longer carries weight because he chooses not to quietly fade away into the background. I have worked with YAB Tun and I know Tun cannot tolerate inefficiency, sloppiness, etc etc which unfortunately are the traits akin to Pak Lah's government.

And the Tun bravely speaks up in criticism of Pak Lah's inefficient government, and before long the TUN becomes a PARIAH.

Twenty two years as the Prime Minister, and now an untouchable. And his only crime is to speak up to ensure the country he loves don't go down the drain. That sadly is what had befallen our Tun.

Poor Tun. I have worked with Tun. I don't like what Tun did to Anwar, and I took to the streets then. But I respect Tun Dr Mahathir.

Yes I had participated in demonstrations against the Tun, but I also have at the same time this very high respect for Tun's overall great leadership of our country.

When I recently drove northwards on our North-South freeway, I see progress and development. I could not but attribute the progress and development that we are enjoying now to the brilliant and visionary leadership of Tun Dr Mahathir.

I recalled in 1979 or was it 1980. I was one of the accompanying officials to Tun Dr Mahathir who was then our Minister of Trade and Industry cum Deputy PM. He was on a working visit to Switzerland and Germany, and he also made a day trip to visit the Paris-Brussels toll highway (the only toll highway then in Europe). Tun Dr Mahathir wanted to study first hand the cost, construction and maintenance of a privatised highway. Yes the beautiful highways we have now - it was visualized and planned way back some 25 years or so by Tun Dr Mahathir.

And where ever I went with our Tun Dr Mahathir when he was PM, I really could see that the Tun is a brilliant leader. And there is this charisma about him. You feel very proud to serve the Tun. You feel proud to be in his delegation. Tun makes you feel proud to be a Malaysian.

Why are they now treating him like dirt. He had done so much for Malaysia.

A Voice said...

It is very clear that Pak Lah has turn personal and emotional to refuse to see the rationality of the issues raised by Tun. We could not disengaged this fact simply becasue it is inconceivable that the leadership have to use "a cannon to blow away a mosquito, a big one indeed".

Does Pak Lah not see that his action would raise the indifference level of Malays towards UMNO? Does he not see that this action would paint a cruel and heartless picture of him among the voting masses? How does it impact the much marginal seats all over Malaysia? Pak Lah seeems to want to have PRU next year before Anwar qualifies for election.

Does it not raise the possibility that Pak Lah is driven by emotion?

Anonymous said...

Tun Dr Mahathir kalah dalam pemilihan anggota G7 ke perhimpunan agung Umno. Tentulah ada hikmahnya. Dan hikmah itu ialah maruah beliau berada di tahap yang lebih tinggi. Bagaimana ya?
1. Beliau bersuara, pemimpin kerajaan dan Umno marah.
2. Beliau terus bersuara, kali ini di dalam satu perhimpunan yang turut dihadiri pembangkang, pemimpin kerajaan dan Umno sekali lagi marah sambil mencadangkan yang Tun Dr Mahathir sepatutnya bercakap di dalam pentas yang lebih sesuai iaitu Umno.
3. Beliau menyambut baik cadangan itu dengan menawarkan dirinya untuk bertanding sebagai anggota perwakilan dalam persidangan Umno akan datang. Bukannya beliau tidak tahu yang beliau akan dijemput oleh Umno di atas kapasitinya sebagai bekas Presiden tetapi bagi beliau jemputan seumpama itu tidak memungkinnya untuk dijemput bersuara. Jemputan itu hanyalah adab biasa; kelaziman untuk setiap bekas Presiden sedangkan beliau mahu bersuara sepertimana dicadangkan sebelum ini.
4. Seperti yang sudah beliau sendiri duga, beliau kalah. Tetapi bagi saya, dengan jumlah undi yang diterimanya membuktikan Tun Dr Mahathir masih ada pengaruh. Inilah yang membimbangkan pemimpin Kerajaan dan Umno!

Tidak ada penghinaan yang lebih hina daripada yang dilakukan oleh Osman Arof dan Saad Man yang berusaha menyekat undi untuk Tun Dr Mahathir. Di manakah letaknya maruah orang Melayu? Ke manakah perginya budi bahasa? Barangkali Datuk Seri Rais Yatim ada jawapannya... janganlah kita menjadi ketam yang mengajar anaknya berjalan betul; mengajar rakyat berbudi bahasa sedangkan pemimpin2 biadap dan kurang ajar!

Ada pemimpin mendakwa tindakan Tun Dr Mahathir boleh memecahbelahkan parti. Hairan bin ajaib. Pecah belah bagaimana kalau Tun Dr Mahathir masih ahli Umno yang setia kepada partinya dan tidak pun berusaha menubuhkan parti lain.

Ada juga yang mendakwa Tun Dr Mahathir kononnya berangan-angan mahu kembali menjadi Perdana Menteri. Betul, beliau masih lagi cergas dan waras berbanding pemimpin lain yang seusia atau lebih muda daripadanya tetapi dalam usia 80-an dan selepas 22 tahun mentadbir negara, saya percaya tentulah itu bukan lagi cita-cita Tun Dr Mahathir. He has been there, done that...

Ada juga yang mendakwa Tun Dr Mahathir mementingkan dirinya sendiri. Kalau betullah dakwaan itu, mengapa beliau bersungguh-sungguh mahu melawan arus sedangkan beliau boleh sahaja bersantai di rumah; mengapa beliau perlu menurunkan darjatnya sehingga ke tahap pariah sekarang sedangkan beliau boleh tidur lena. Tetapi Tun Dr Mahathir yang kita kenali tidak akan boleh duduk berdiam diri dan tidur lena sedangkan negara dan bangsanya semakin hanyut. Remember, he was once the Prime Minister!

Pokok permasalahan sekarang ialah:
1. Malaysia ditadbir oleh pemimpin/pemimpin2 (atau layakkah mereka digelar pemimpin?) yang berpura-pura dan cakap tidak serupa bikin.
2. Malaysia ditadbir oleh pemimpin/pemimpin2 (atau layakkah mereka digelar pemimpin?) yang hanya mengejar populariti sehinggakan banyak keputusan yang sudah dibuat (dan disiarkan sebagai berita utama muka depan akhbar arus perdana) ditarik balik, ketua menteri dan menteri bergaduh di depan Perdana Menteri, Perdana Menteri sendiri tidak bercakap benar berhubung isu Parkways dan Hospital Pantai tetapi tidak berasa perlu untuk meminta maaf. Alangkah baiknya kalau keputusan menaikkan harga minyak juga dapat ditarik balik!

Dalam suasana sedemikian, saya tertanya-tanya bagaimanakah masa depan anak2 saya?

Di mana Datuk Azalina yang lantang bersuara sewaktu menjadi Ketua Puteri Umno? Di mana Datuk Zam yang bijak berkata-kata sewaktu menjadi Ketua Pengarang Utusan dulu?

Demikianlah nilai kuasa dan wang, yang jika tidak betul jalannya, boleh mengubah manusia warak menjadi haloba; manusia baik menjadi dusta; manusia rakus sudah tentulah terus terjerumus...

A KADIR JASIN said...

Saudara Saudari pembahas dan pengunjung yang dihormati sekalian,

Terima kasih kerana terus melawat blog ini dan memberi ulasan dan berbahas antara satu sama lain.

Saya akui bahawa kita kini sedang melalui suatu ketika dan suasana yang unik kalaupun tidak mencabar. Tentulah di dalam suasana sebegini, perasaan kita terusik dan emosi kita tercabar.

Justeru itu, saya sekali lagi memohon dan meminta agar saudara dan saudari mengawal perasaan agar kita boleh terus berdebat dengan waras dan tertib.

Untuk itu saya akan mengenakan ukuran yang lebih rapi (rigid) dan mungkin tidak akan menyiarkan semua ulasan.

Saya ingin menarik perhatian kepada ulasan “waris tok naga” mengenai Transparency International. Sebenarnya saya tidak mengulas mengenai isu itu. Ia diulas oleh “sinbad” dan beliau telah pun menjelaskannya di dalam jawapan kepada “waris tok naga.”

Saya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada “pu3gunungledang” atas penghargaan beliau kepada blog ini. Tetapi saya mohon maaf tidak menyiarkan komen beliau kerana saya rasa tidak perlulah sesiapa memuji saya kerana mewujudkan blog ini dan mengenai apa yang saya tulis.

Memadailah dengan kita semua memanfaatkan blog ini dengan berbahas secara waras dan sopan, tidak personal, tidak menghasut dan tidak memfitnah.

As for Tun Dr Mahathir, I don’t think anyone of us should worry too much about him. He is more than capable of standing his ground. He thrives in adversity. The best that we can do is to pray
for his good health.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato'

I was stunned to read the Utusan Malaysia headline on Saturday and I was speechless to see the little apology on Sunday. Doesn't any one has a conscience any more?

Dato' has not made any comment about it so far. I wonder what would you have done to your Editor if such an error was made during your time at NST?

Anonymous said...

AKJ said... "As for Tun Dr Mahathir, I don’t think anyone of us should worry too much about him. He is more than capable of standing his ground. He thrives in adversity."

Too true! Like I said in Rocky Bru's comment box -- challenges, don't build character as people believe, they actually reveal character. Our TDM has proven this every time he faces adversity.

This is a man whose courage has never needed the boosting of numbers or supporters, whose actions have always showed reflection and deliberation. To suggest, as waris tok naga did, that he could be in any way be influenced or agitated to act against his own better judgement is to deny the character of this admirable man. Only people who are shallow and unintelligent are easily swayed or provoked. Love him or hate him, can anyone deny that TDM is none of those? Then to suggest AJK, who not too long ago penned "jauhari juga yg mengenal manikam" with regards to TDM, as dolt enough to put himself in the role of "agent provocateur" is quite laughable.

Well Datuk AJK, not to take anything from your recently endorsed talent as "agent provacateur," but I have to say that from what one has seen of the way the good Dr operates, you will have your work cut out for you.

anakhujanbatu

Anonymous said...

Caya lu critical lad !

Macam tu lah kebanyakan Orang Melayu dah berfikiran. Ya sume yang dah masuk Keadialan dan PAS, mereka telah kehadapan lama dah. Hanya menunggu yang berkarat BIRU membersihkan otak supaya bersama-sama mencari dan menobatkan satu platform baru untuk orang Melayu. UMNO dah patut DIKUBURKAN.

Budakboy said...

Dato'

I am a non-UMNO Malay and I do not forget.

I do not forget that it was UMNO that spearheaded our quest for independence.

I do not forget going to the market with my mother and being told by the stallholder that a pile of rotting bananas was cheaper when in fact it costs the same as another pile that was fresher.

I do not forget being told that I was recruited to fill a quota and for window dressing when I was the most academically qualified recruit in the batch.

I do not forget many things that have shaped my life especially the person who shaped this country the whole of my adult life.

I do not idolise TDM and I have not seen any evidence of that in this blog.

The many who have forgotten TDM are not even Malays.

The leader of a BN component party declared that TDM did not do much for his race.

A prominent non-Malay tycoon who got licences, permits and projects under TDM is now using the licences and permits to radicule and attack TDM.

Was TDM wrong when he said "Melayu mudah lupa"? TDM was obviously not thinking of himself when he said what he said.

To me he was referring to how we Malays easily forget our condition as a race under the British and immediately after independence. With the little that we have achieved, we are contented.

We get young Malays who radicule the NEP. I tell my 4 boys that without the NEP, their mother and I would probably be a housewife and a clerk at the Pejabat Tanah respectively.

Without the NEP, Guthrie, Sime Darby and the other plantation and mining groups would still be in British hands.

Without the NEP there would not be Indonesian, Vietnamese, Bangldeshi foreign workers because the Malays would be doing the jobs they are doing.

The foreign workers would instead be "Mat Salleh", Chinese and Indian professionals doing exactly the same things the Malays are currently doing.

When AAB became PM, based on his early promises and actions, I had high hopes that he would make this a better country by reducing corruption, being more open, rectifying mistakes in the implementation of the NEP, etc. For the first time since I was qualified to do so, I voted in the General Election. I think I would not be far off the mark if I were to say that the huge mandate the BN received was due to this promise of better things to come.

Subsequent events proved that we are heading for rough times under this new regime. In spite of the golf diplomacy, we are no nearer to solving our problems with Singapore.

To me personally, the turning point was the squatting incident at the police lock up. I expected the PM to say that he would wait for the investigation to be completed before deciding the next course of action.

Instead he made a minister go to Beijing to kowtow to the Chinese authorities for an incident that did not even involve a Chinese person let alone a Chinese national.

I am sure UMNO and it's 2 million members have not forgotten TDM. It is the UMNO leadership that have chosen to do so.

My one regret in this whole incident is the fact that we Malays are always shooting ourselves in the foot. We always destroy what we have to get to where we want to be. Why can't we just build on what we already have?

Anonymous said...

Dah lama tak gurindam seloka
Dok kalut sikit buat kerja
Maklumlah ekonomi tak ceria
Kerja teruk hasil sikit saja.

Anak di kolej nak duit
Yuran asrama naik sikit
Yang di rumah baru baik sakit
La ni di Malaya banyak penyakit.

Baru-baru ni pi convocation
Ambil gambar bukan main action
Maklumlah anak sulung graduation
Yang pertama ada higher education.

La ni dia dok tunggu kerja
Hantar application berjela-jela
Tak kira kerajaan atau swasta
Sebab la ni ekonomi huru-hara.

Pak Lah ni dia cakap macam-macam
Cerita dia berubah ikut jam
Kita yang dengar susah nak cam
Yang satu halai, yang mana haram.

Anak menantu punya kerja
Pak Lah keliru tak terkira
Kita yang dengar tenggelam punca
Yang mana betul, yang mana dusta.

Wahai Pak Lah orang beriman
Jagalah negara bukan kawan-kawan
Bila bercakap biarlah ketahuan
Takutlah Tuan kepada Tuhan.

Shahidan Kassim ni sasau kot
Dia cakap kita tak boleh ikut
Banyak cabul dengan mengarut
Kadang-kadang jadi mencarut.

Dia nak jadi MB sampai mati
Sebab dia takut dicaci dikeji
Macam Dr Mahathir hari ini
Tak jadi PM, semua orang benci.

Dr Mahathir dak kena belasah
Akibat lantik pengganti yang salah
Masuk bertanding tentulah kalah
Sebab Pak Lah takut masalah.

Mat Tunjang Enterprise ada satu pesan
Perdana Menteri janganlah jadi peran
Pimpin negara amanah Tuhan
Jauhkan diri dari dirasuk syaitan.

Tun Mahathir jangan kecik hati
Orang Umno mana depa kenang budi
Ada kuasa disanjung dipuji
Tak ada kuasa boleh pi mati.

Ini pun Tun punya kira bicara
Bagi bunga kepada beruk dan kera
Depa seronok tenggelam punca
Kera kena belacan menang tak guna.

Anonymous said...

Dato' AKJ dan kawn-kawan sekalian,

Saya bukan nak puji Dato AKJ tapi saya memang berpuas hati dengan blog ini. Point yang diutarakan bernas, bijak dan matang...ada juga jenaka walau pun sinisnya hanya Tuhan saja yang tahu bagi mereka yang mengerti.

Buah fikiran, pendapat dan ulasan membantu saya memujuk ayahanda saya yang begitu menyesal memberi undi kepada kaler biru. Ayahanda saya salah seorang yang terpesona dek aura warak. Berdasarkan keluh kesah beliau setiap hari rasanya saya seperti tahu-tahu warna apa yang akan ditanda oleh beliau pada kertas itu nanti...tak tau lah pula saya kalau ayah saya akan mudah lupa pula nanti.

Anonymous said...

Datuk,

Apa yang dikeluarkan oleh media hari ini memperlihatkan seperti kebiasaan amat negatif dalam sidang akhbar tun di Putrajaya.

Cuma apa yang hendak saya pengunjung blog ini menilai keinginan tun sebenarnya, ini adalah story positif yang tidak dikeluarkan oleh media.

PUTRAJAYA 11 Sept. _ Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi perlu memberikannya kebebasan untuk bercakap kepada ahli-ahli UMNO sekiranya masih ingin memberikan tempat kepadanya untuk terus berkhidmat kepada parti.
Bekas Presiden UMNO berkata, sekiranya parti mahukan khidmatnya ia bukan bermakna beliau perlu memberikan sokongan kepada semua perkara yang dilakukan oleh kerajaan.
``Khidmat apa, suruh kata kami sokong, bukan boleh kata tidak sokong, kena sokong.
``Kalau dia nak suruh saya berkhidmat, berikan kebebasan kepada saya untuk bercakap dengan ahli UMNO, itu khidmat yang saya hendak bagi,'' katanya pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucapan kepada para penyokongnya di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.
Dr. Mahathir mengulas kenyataan Perdana Menteri semalam yang memberi jaminan bahawa beliau masih mempunyai tempat dalam parti itu dan boleh memainkan peranan untuk menjayakan perjuangannya.
Menurut Abdullah, apa yang diharapkannya dan ahli-ahli UMNO, Dr. Mahathir akan menyokong usaha yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).
Beliau memberi contoh bagaimana bekas-bekas wakil rakyat BN membentuk Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) kerana semua mereka ingin terus berkhidmat dengan cara mereka sendiri demi perjuangan parti dan negara.
Dr. Mahathir juga telah dilantik menganggotai kumpulan-kumpulan tertentu termasuk mengepalai Kumpulan Tokoh Penting Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), diberi inisiatif dalam Forum Keamanan Sejagat dan menjadi Penasihat Petronas dan Proton.
Perdana Menteri berkata demikian semasa ditanya berhubung peranan yang boleh dimainkan oleh Dr. Mahathir dalam UMNO setelah tidak terpilih sebagai perwakilan UMNO Bahagian Kubang Pasu ke perhimpunan agung parti itu.
Bekas Perdana Menteri itu akan dijemput ke Perhimpunan Agung UMNO November ini.
Menurut Dr. Mahathir, tidak pernah terjadi dalam sejarah UMNO, seseorang pemimpin dikenakan tekanan seteruk seperti yang dihadapi olehnya sehingga tidak boleh bercakap dengan sesiapa pun.
``Kalau masuk dalam surat khabar pun diputar kerana telah digajikan tukang putar dari Singapura yang terlatih,'' katanya.
Dalam pada itu, Dr. Mahathir menganggap beliau sebenarnya menang dari segi moral walaupun tewas dalam pemilihan pada Mesyuarat UMNO Bahagian Kubang Pasu kelmarin.
Bekas Presiden UMNO itu berkata, kekalahan itu juga tidak sekali-kali akan mengubah fikirannya daripada terus untuk mendedahkan segala kesalahan yang dilakukan oleh kerajaan di bawah pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Beliau berkata kekalahannya itu adalah disebabkan penipuan dan sogokan.
``Mereka mengunakan tukul besi untuk membunuh seekor nyamuk, anda harus bangga kerana tukul besi paling besar digunakan untuk membunuh seekor nyamuk kecil.
` `Ini kerana dalam pemilihan yang kecil semua kuasa dari kerajaan negeri dan Pusat digunakan seperti pilihan raya Presiden.
``Tidak pernah kita melihat perkara ini dalam pemilihan yang adil semuanya digunakan untuk menentukan saya tidak dipilih,'' katanya.
Dr. Mahathir mendakwa terdapat pegawai-pegawai kerajaan yang dilantik berasaskan kontrak telah diberikan amaran supaya jangan berkempen untuk beliau.
``Mereka yang bergantung kepada kontrak untuk hidup diugut, ada guru yang dapat panggilan kalau tidak ingin di hantar ke Sabah jangan gerakkan kempen untuk saya,'' katanya.
Bagaimanapun beliau menjelaskan, kempen yang berkesan melawannya adalah dengan menggunakan wang untuk membeli undi.
``Saya akui tidak mempunyai bukti yang cukup untuk membolehkan mahkamah terima tetapi saya diberitahu ada orang tengok ada briefcase (berisi duit) daripada Kuala Lumpur melalui polan-polan tertentu.
``Ada orang lihat juga tentang duit dimasukkan dalam sampul surat siap diberikan kepada wakil-wakil yang akan mengundi,'' katanya.
Dr. Mahathir mengakui bahawa dalam UMNO wujud politik wang tetapi beliau merasa sedih kerana parti yang memerintah sekarang menggunakan duit semata-mata untuk mengalahkannya.
``Saya seorang kenapa takut kepada saya, kalau tidak buat salah tidak perlu takut.
Dalam ucapannya hampir satu jam itu, Dr. Mahathir sekali lagi memberikan kritikan keras terhadap pentadbiran Abdullah yang didakwa telah melakukan banyak kesalahan dan pembohongan.
Beliau mengulangi kritikannya sebelum ini membabitkan isu Permit Import (AP) dan Proton serta pembatalan pembinaan jambatan bengkok menggantikan Tambak Johor.
Jelasnya, Abdullah didapati telah membuat dakwaan yang bohong mengenai jambatan bengkok sedangkan sebenarnya rakyat mahukan projek tersebut diteruskan.
``Tidak pernah dengar rakyat kata tidak mahu kepada jambatan tetapi mereka tolak jual pasir dan beri ruang udara kepada Singapura, tidak sebut tolak jambatan.
``Tetapi apabila berkawan dengan Bush, Blair dan Howard dapatlah sekali tabiat suka berbohong,'' katanya.
Dr. Mahathir menegaskan, beliau juga bersedia untuk menyenaraikan segala kesalahan yang dilakukan kerajaan sekarang termasuk menukar dasar luar negara yang sebelum ini bersikap tegas terhadap kezaliman Amerika Syarikat (AS) dan Israel.
``Sikap kita jelas tetapi sekarang hendak berbaik-baik dengan negara kuasa besar itu, kita tidak tegur AS.
``Sekarang kita hendak hantar askar ke Lebanon, hendak lindungi orang Lebanon atau orang Israel kerana hasrat AS melalui Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) supaya Hizbullah disekat,'' katanya.
Katanya, PBB bersetuju supaya tentera pengaman di hantar ke Selatan Lebanon untuk hancurkan Hizbullah.
``Siapa yang hendak diselamatkan, kita nak tolong selamatkan Israel untuk bendung Hizbulah, apa dasar luar kita?
``Kita pegang kepada kebenaran, kita sanggup tegur sesiapa sahaja,'' katanya.

Habis

Persoalan saya adakah pak lah sudi memberi ruang kepada tun untuk bercakap kepada orang Melayu (UMNO).

Salam untuk orang Melayu!Apakah sikap kita kepada tun

Anonymous said...

Hi Dignity2U

Actually, I wasn't really laughing or making fun of Umno members for not picking Tun. No offense was meant for the members or the Malays.

You're quite right in pointing out that anyone (be they chinese, indian or malay) would have sold him out that day. Interestingly this phenomenon of buying votes seem to have begun around his time (esp with Umno Baru). So its ironic how it has come to bite back in the a***.

penganggurpaksa said...

Dato', (maaf bahasa saya tak teratur)

Susah juga nak masuk campur tentang isu politik kat Malaysia sekarang ini. Tapi sebagai seorang penganggur terpaksa, saya tak boleh nak lari dari menumpang gembira adanya blog ini.
Tahap level of respek saya terhadap TDM memang tak boleh disangkal lagi dan tahap meluat dengan kepimpinan AAB makin menjadi-jadi.

Saya ni nak kata pandai tak la jugak dan nak kata bodoh pun, ada juga lah kelulusan dari salah satu Uni kat UK tu. Dihantar oleh kerajaan TDM dibawah MARA untuk menyambung cita-cita nak jadi anak melayu berwawasan. Tapi balik-balik dari UK negara dah kena serangan ekonomi, terpaksa lah jadi penganggur sekejap. Jadi dari 1998 sampai 2006 nie saya duduk lompat kerjaya sahaja lah.

Nak cerita pasal Melayu nie memang bagi masa beratus tahun pun belum tentu cukup. Tapi nak disingkatkan cerita, sekarang nie saya tengah menganggur sebab terpaksa. Menganggur sebab dari duit VSS lepas keja setahun jagung sebab nak kena bayar kereta, bayar rumah, bayar serba serba utang yang tertangguh yang ada keliling pinggang ni. Belum campur dengan utiliti rumah dan makan minum lagi ni. Kalau nak sambung lagi kerja, mahu tak terbayar langsung hutang tertangguh saya. Bukan sebab salah urus duit tapi sebab “distribution of income” dah tak sampai kat bawah dah.

Dulu pernah gak pergi keja kontrak kat India nun jauh disana, makan cukup, pakai cukup lagi berlebih ada nak buat shopping untuk anak bini sampai jiran. Itu pun sebab TDM buka jalan syarikat Malaysia berniaga ke peringkat global. Adalah sikit lega dan bangga jadi orang melayu kat Malaysia. Balik dari India, kita dah tukar pemimpin. Tak sempat nak say farewell kat TDM tapi tahu dia masih hidup. Semoga panjang lagi umur dia dan murah lagi rezeki, InsyaAllah.

Masa mula-mula balik rasa macam bagus lah juga, sebab ada peluang kerja lagi. Dengan modal tersimpan dari India, mula buat bisnes kecil2an sambil cari kerja dan mula nak kena ada kereta sebab nak pegi kerja, beli rumah kecik sebesar peti ais atas awan sambil tunggu siap, kena sewa rumah dulu. Dapat lah semua nya…berbekalkan hutang dari bank.

Tahun pertama AAB memerintah, tak terasa lagi seksa tanggung beban hutang. Masuk tahun kedua dan nak masuk ketiga, bisnes pun dah mula nak susut sebab tak da orang nak beli barang untuk seronok2 dah. Ramai yang simpan duit untuk makan, beli petrol, bayar tol, bayar bil dll. Dok tanya-tanya jugak rakan-rakan berniaga baik cina, baik india semua cakap “Aiya..susah lah bawah ini Pak Lah! Income tak boleh pusing…”

Sebenarnya, Distribution of income nie penting untuk masyarakat, sebab tu lah TDM dari dulu lagi duduk bukak projek sebesar-besarnya. Masa TDM apa yang terjadi:

1.Kroni-kroni dan pemimpin bawahan senang lenang supaya dapat buat kerja dengan rajin dan terurus. Memang patut.
2.Nak suruh kroni-kroni dia bukak bisnes supaya orang melayu boleh ada duit nak generate ekonomi dan kongsi sampai ke peringkat bawah.
3.Nak bagi peluang anak melayu duduk sama tinggi dengan professional bangsa lain.
4.Nak memastikan dari atas sampai bawah dapat kecap nikmat hidup dan ada financial freedom kalau tak banyak pun boleh lah lega bernafas.
5.Buka lagi peluang-peluang lain sampai kebanyakan orang dah ada PC/Laptop satu rumah at least sebijik nak bagi semua orang tulis Blog kutuk kerajaan dahulu dan kini. Broadband nak kasi bil bertambah pun makin banyak. Ini semua kesenangan dan kemudahan untuk kemajuan di Malaysia.
6.Malaysia terkenal dimata dunia sampai duit kita pun kena serang sebab tak mahu bagi ekonomi kita maju.
7.Pertanian tak ditikberat sangat sebab Melayu memang suka buat kerja senang tapi hasil cepat. Kalau nak tunggu hasil tani tak majulah nampaknya Malaysia ni.


Tapi bila AAB ambil alih, yang terjadi;

1.Kroni dan keluarga dia aje la yang simpan duit tu sebab sikit sangat kalau nak kongsi dengan rakyat. Tak sempat nak makan sendiri.
2.Distribution of income tak sampai kebawah, tersekat kat tengah-tengah sebab duit semua dah salur balik masuk bank.
3.Bank pun dah tak berani nak bagi kelulusan loan just like that, bagi pun pada company yang dah ada financial background yang cukup kuat dan make sure tak pernah blacklist lagi.
4.Kereta pun dah banyak dalam list nak kena tarik kalau tak percaya buka Harian Metro ruangan klassified dan tengok sendiri. Masa zaman TDM tak pernah ada senarai panjang2 camtu. Kalau ada pun nak jual dan beli kereta sahaja. Kereta tarik atau ganjaran untuk maklumat kereta tarik tak pernah pulak keluar suratkhabar.
5.Nak bayar phone bil pun dah susah apa lagi nak bayar streamyx, sebab duit tak cukup sampai kat bawah.
6.Nak cari kerja, kebanyakan syarikat mintak bahasa kedua dari Bahasa Mandarin (spoken and written). Saya memang dari dulu dok belajar bahasa melayu tak pernah ada matapelajaran dalam sekolah kerajaan ajar bahasa Mandarin. Kalau setakat belajar maki hamun tu ada la jugak, boleh ke bawak masuk interview bahasa mandarin macam tu?
7.Nak mintak masuk kerajaan, umur dah lanjut – pergi kursus semuanya budak-budak muda tengah semangat nak jadi hero/heroin. Tak ada harapan.
8.Dah masuk GLC kena VSS la pulak, dapat duit tak berbaloi sebab baru masuk kerja.
9.Credit collector dari bank tiap-tiap hari tanpa jemu bertanya khabar, sampai dah tak ada alasan dah nak cakap. Nak bagitau dorang Pak Lah belum bagi duit tak sampai hati, sebab dorang makan gaji jugak.
10.Pertanian jadi agenda utama, entah nak buat apa pun tak tahulah. Industri pun susah nak berkembang macamana pula pertanian nak maju?

Marilah sama2 kita berdoa..masuk link dibawah print dan baca selepas sembahyang semoga terbuka jalan. http://members.tripod.com/~roylizam/doa.htm

Anonymous said...

Tun may lose in the election by means of numbers but morally, he won. With the help of only blogs machinery and passion, Tun had successfully pulled almost half the voters when most may have expected less than that. I pray that God will continue giving him good health... Abdullah Ahmad di sebaliknya yang kalah dari segi moral kepemimpinan!

Anonymous said...

Just to share my view...

AAB said, “ the Kubang Pasu division has to submit a report, the MB and the division chief must handle the issue and there should be no interference from outsiders”

My comment :- the issue shall be handled by an independence party (body) not within UMNO division. This is to provide an objective look about the issue because when the body is ‘truly internal’ i.e. within UMNO, the chairman have control over what work is carried out…to an extent they may be able to still control what work is done…and what result would be….so an external party must be engaged and thus the chairman might not have envisaged…and the external party must have the correct blend of ‘values’ in handling the issue..

Nazri said, “ it is an insult to Kubang Pasu division members to suggest that their honour could be bought with RM200”

My comment :- for him RM200 is too little and have no value at all, may be his argument will be slightly different if TDM claims that the delegates have been offered RM2000..

Anonymous said...

Maklumat yang saya dapati dari satu sumber yang rapat dengan Umno Kubang Pasu yang pernah jadi ahli jawatankuasa bahagian ialah duit poket $200 seorang itu tidak dibagi kepada semua perwakilan.
Ianya dibagi hanya kepada "perwakilan daif" iaini perwakilan biasa yang akan mengundi Dr Mahathir kalau tidak diarah agar tidak mengundi beliau.
Tentang siasatan yang diarahkan oleh Presiden Umno, saya rasa ia akan diyakini hanya kalau dibuat oleh sebuah badan bebas yang tidak kena mengena dengan bahagian, perhubungan negeri dan Menteri Besar.

Anonymous said...

Datuk,
Apa yang di kesali ialah mengapa Datuk Joe,Tan Sri Osman Aroff,Saad Man,Hanafi Ramli & Hj Zaini tergamak melakukan begitu kepada TDM....mereka ini semua senang kerana TDM...saya sebagai warga Jitra amat mengenali mereka semua ini..Datuk Joe hanyalah Cikgu di Sekolah Kebangsaan Jitra sahaja sebelum ini...Hj Zaini hanyalah pekerja kerajaan negeri Kedah sahaja...Osman Aroff pula menjadi MB atas kepercayaan TDM...manakala Saad Man pula senang kerana menjadi SetPol TDM...Hanafi Ramli pula menjadi wakil rakyat Tunjang atas ehsan TDM....tapi ini semua mmg di jangka....permainan POLITIK...!!...mungkin 'payback time' oleh mereka semua kepada TDM...

Doa saya sebagai warga Jitra...moga mereka di atas sedar apa yang telah di lakukan...

Kepada TDM plak...warga Jitra tetap menyanjung & menghormati mu...

Anonymous said...

Teringat kata Jack Pipit dalam cerita Pirate of the Carribean. Katanya "You can trust a dishonest man to be dishonest, but you can't never trust an honest man because you don't know what he will do"

Ada apa-apa dari kata-kata diatas?

Saya petik kata-kata Khalid Salleh
"Mungkin ada apa-apa, cuma kita terleka merdu dibuai oleh mimpi yang bukan apa-apa"

Anonymous said...

Saya melihat ruangan komen ini semakin menarik dengan kemunculan ramai muka-muka baru pro-kerajaan pimpinan AAB. Namun, bagi saya dan saya percaya mereka ini sebenarnya adalah konco-konco yang ditugaskan oleh AAB untuk berdebat dan berusaha untuk 'menegakkan benang yang sudah lencun'.

Cukuplah, berhentilah dari usaha untuk memartabatkan boss anda, dan berikan usaha yang sepatutnya anda buat iaitu usaha untuk memartabatkan bangsa anda. Maruah bangsa lebih penting dari maruah seorang individu, lebih-lebih lagi individu yang merosakkan bangsanya sendiri.

Satu contoh yang cukup mudah untuk kita sama-sama renungi, LOGIKKAH BERITA MUKA DEPAN BOLEH TERSALAH LAPUR?

TUMPASKAN PENGKHIANAT BANGSA, BIAR SIAPAPUN DIA!

Anonymous said...

Assalamualaikum dan Sejahtera untuk semua,

Setuju benar dengan kata Khairul Azni...

Sekarang ni dah ada istilah minta maaf bila tersalah cakap, atau tersalah fakta, atau saya tidak tahu...umpamanya biz Scomi yang tiada kena mengena dengan kontrak2 di Msia, dan umpamanya tiada syarikat dibawah projek penswastaan yang jatuh ke tangan asing...

Beberapa ketika kemudian, mengaku memang Scomi ada mendapat kontrak di Msia dan memang ada syarikat yg involved dgn non-clinical hospital support services yg majoriti sharesnya dah jatuh ke tangan asing...rasa sayalah...bolehkah rakyat Msia tolerance dgn kesilapan2 seperti ini..entahlah kalau kesilapan memang disengajakan..itu saya sendiri tak mampu nak komen..Hanya Tuhan yang tahu...lepas tu Khazanah..beli balik shares dan dalam tempoh 11 bulan Singapore buat profit berpuluh juta...beli balik of course guna duit taxpayers...duit kita semua...hey...we want the best value for our monies...bukan untuk cover kesilapan akibat kekhilafan..kita selalu tekankan tentang Corporate Governance pada syarikat2 swasta...nampaknya...Government pun perlu kena audit juga...terang lagi nyata..tiada Risk Management untuk minimise atau eliminate dari mengambil tindakan yang salah...unless kalau memang disengajakan..

Raya tak lama lagi..InsyaAllah ada masa balik kampung dalam seminggu dua...adalah masa saya nak berborak2 dengan Tok Ketua, Tok Imam, orang2 kampung...yg rata2nya....semua pak angguk2 saja...

Anonymous said...

debat secara 'gentlemen' apa salahnya kan? tapi jaga-jaga dengan ayat yang diguna sebab semakin hari saya lihat warga malaysia ini semakin terhakis adab sopan bila berhujah.
manakan tidak saya berkata begini? lihat saja mantan PM kita dibelasah seperti seadanya.
hebat sudah Melayu glokal kita kini. jika dulu Melayu berhujah mereka hormat orang tua dan orang tua sayangkan yang muda.
jika dulu Melayu berhujah keris diselit di samping tapi kini Melayu berhujah dengan keris di tangan... siapa tak suka harus ditikam.

Anonymous said...

Sir,

Just because a person is starting out in the journalistic field, does not make his questions invalid. Do not forget, Woodward had been working in the Washington Post only nine months before he stumbled onto Watergate with Bernstein.

Mahathir was around, in office, during Reagan's time. Do you mean journalists have to know a political figure for twenty years to be allowed to figure him out? If volumes of published material were written on those presidents, who are only allowed two terms each, aren't a new generation of newsmen allowed to open up a new chapter in Malaysian history, even if it's comments of an elderly statesman?

Most importantly, if the young do not have an inkling of what is going on, doesn't that mean the previous generation of journalists and drafters of history have failed?

Don't monopolise Mahathir. He's ours now. :)

Sincerely yours,
Bede Hong

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).