Monday, October 29, 2007

MAT Umno, Ilmu Ghaib dan Integriti

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous tidak akan dilayan. Seelok-eloknya gunakanlah nama sebenar atau tidak, nama samaran yang sesuai. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat dan lucah tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

UPDATE, 1 Nov.

SAYA tidak tahu apa yang tersirat di sebalik kata dua naib ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin, agar perwakilan ke Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) Umno tidak membangkitkan isu yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama.

Menurut laporan Bernama, menantu Perdana Menteri dan tokoh korporat itu, antara lain, berkata: “I hope delegates will not raise issues that touch on racial and religious sensitivities. We have to be cautious, not to be overzealous, as we have to consider the sensitivities of other races while championing the Malay agenda.

There are ways in which we can deliver our message in pursuing our agenda without hurting the feelings of others. We cannot use the Malay agenda as an excuse because the BN represents all the people.”

Saya tidak mahu membuat andaian selain mengatakan bahawa jika perwakilan tidak boleh atau tidak berani membangkitkan isu yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama, isu apa yang boleh mereka bangkitkan?

Kenapakah Umno harus takut atau ditakutkan untuk membangkitkan isu yang menyentuh sensitiviti bangsa dan agama?

Apakah Umno tidak lagi berkeyakinan atau berkebolehan untuk mengartikulasikan isu-isu sensitif seperti agama, bangsa, bahasa, budaya dan raja tanpa menyebabkan hasutan, fitnah dan perkauman?

Kalau pengasas Umno 60 tahun lalu mampu mengartikulasikan isu-isu ini sehingga boleh diterima oleh semua kaum – Melayu, Cina, India dan kaum-kaum lain -- apakah pembesar Umno yang diuar-uarkan sebagai berpelajaran tinggi, canggih dan kosmopolitan hari ini tidak mampu meneruskan proses ini?

Kalau ini keadaannya, apa masih bererti dan bermakna slogan Umno iaitu “untuk agama, bangsa dan negara”?

Atau apakah para pembesar Umno seperti Khairy bimbang bahawa jika perwakilan berbincang dengan bebas dan terbuka maka pekung di dada mereka mungkin terdedah?

Kalau pada diri pembesar Umno tiada pekung, tiada kurap, tiada panau atau tiada kudis buta, maka mengapakah harus mereka takut kepada perbahasan terbuka.

Apa salahnya perwakilan membangkitkan isu keterbelakangan orang Melayu dalam ekonomi, isu Umno dan Raja, Umno dan kehakiman, jenayah dan kepolisan, bahasa dan pendidikan, projek dan kontrak?

Atau isu-isu yang menyentuh Islam seperti murtad dan kefahaman agama di kalangan orang Islam yang semakin dikucar-kacirkan oleh pelbagai slogan, agenda dan fahaman.

Apa guna PM merangkap Presiden Umno melabelkan Islam di Malaysia sebagai “Islam Hadhari” atau Islam yang mengutamakan tamadun dan peradaban jika umat Islam dan orang Melayu tidak digalakkan atau ditegah membincangkan isu-isu pokok semata-mata kerana ia boleh menyentuh sensitiviti kaum dan agama lain?

Demi agama, bangsa dan negara, Ahli Umno khasnya dan orang Melayu amnya perlu melihat dengan terperinci tingkah laku dan tindak tanduk para pembesar dan perwakilan Umno yang bakal mengisi padat Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putera beberapa hari lagi.

POSTING ASAL

KALAU tidak silap, Umno akan mengadakan mesyuarat agung tahunan (MAT) tidak beberapa hari lagi.

Saya gunakan ungkapan “tidak silap” kerana pada akhir-akhir ini terlalu banyak peristiwa berlaku dan isu timbul sehingga kita sukar mengekori dan mengingatinya.

Saya teringat hal ini apabila seorang wartawan muda sebuah akhbar berbahasa Cina menalifon saya meminta pendapat mengenai persidangan itu.

Saya memohon maaf kepadanya kerana tidak dapat memberi apa-apa ulasan kerana saya sendiri tidak pasti apa yang hendak dikatakan.

Salah satu perkara yang saya kurang pasti ialah bilakah pemilihan majlis tertinggi parti itu akan diadakan atau sepatut diadakan.

Kalau tidak salah saya, mengikut kekerapan, ia sepatutnya diadakan tahun ini tetapi telah ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya umum.

Tetapi seperti kebanyakan rakyat jelata, saya juga tidak pasti bila pilihan raya umum akan diadakan.

Ada ramalan yang mengatakan dalam tahun ini juga. Ada yang mengatakan tahun hadapan. Yang sahih, pilihan raya wajib diadakan sebelum pertengahan tahun 2009.

Tetapi saya rasa, mengapa pemilihan MT tidak diadakan tahun ini seperti sepatutnya sedikit sebanyak ada kaitan dengan angka “7”.

Ramai tentu masih ingat bahawa 20 tahun lalu iaitu pada pemilihan MT tahun 1987, Tun Dr Mahathir Mohamad dicabar oleh pakatan Tengku Razaleigh-Musa Hitam.

Walaupun orang Melayu dikatakan cepat lupa dan mudah lupa, namun saya percaya ramai masih lagi tidak lupa bahawa salah seorang anggota kanan pakatan “Team B” yang kecundang itu adalah Presiden Umno dan Perdana Menteri sekarang.

Saya tidak mengatakan bahawa Presiden dan ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno yang ada sekarang percaya kepada nombor, suka tilik nombor apatah lagi suka main nombor.

Tetapi daripada cakap-cakap kedai kopi dan sekali sekala, melalui laporan media massa, tercetus tanggapan bahawa wujud kepercayaan terhadap “perkara-perkara ghaib” di kalangan pembesar politik tanah air.

Ghaib yang saya maksudkan di sini bukan ghaib yang kita kaitkan dengan keagungan dan keluarbiasaan kuasa dan takdir Allah Taala, tetapi yang lebih menjurus kepada sesuatu yang bercanggah dengan akidah.

Saya berharap cakap-cakap mengenai kepercayaan kepada “perjalanan roh”, keupayaan menilik dan amalan mistik adalah tidak benar dan tidak betul sama sekali, apatah lagi jika amalan seperti itu melanggar akidah.

Saya pernah mendengar seorang bekas kakitangan awam yang menjadi usahawan besar dan diuar-uarkan sebagai sahabat akrab Perdana Menteri memberitahu sebuah seminar di Universiti Malaya beberapa tahun lalu bahawa sebagai “pengamal tasawuf” beliau nampak “keistimewaan” sahabatnya itu.

Beliau kemudian menyebut beberapa angka dan tanggal yang berkaitan sahabatnya dan mendakwa bahawa ini menunjukkan “keistimewaan” sahabatnya itu.

Berbalik kepada mesyuarat agung tahunan Umno, kita hanya boleh berharap bahawa isu-isu pokok yang semakin menekan tidak diabaikan semata-mata kerana tiada pemilihan MT dan tiada ketentuan mengenai tarikh pilihan raya umum.

Sambil mereka saling puji memuji, berikrar setia, berlawak jenaka, “buat peran” dan main selamat, pembesar dan perwakilan Umno wajib mengakui wujudnya masalah berkaitan pertumbuhan ekonomi dan pembahagian kekayaan, jenayah dan keselamatan (Nurin + 1,830 kes rogol dalam masa tujuh bulan 2007), kenaikan kos sara hidup, inflasi, rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan serta isu-isu sosial seperti penagihan dadah, “Mat Rempit”, kemasukan pendatang haram dan pembuangan bayi.

Politik bukan mengenai kuasa dan keistimewaan segelintir elit politik tetapi bagaimana kuasa digunakan untuk menunaikan janji demi kebaikan rakyat terbanyak. Inilah erti dan inti pata “integriti” dan “hadhari” yang diuar-uarkan itu.

42 comments:

somboon cheanswaths said...

The Italians have a saying: "We must change the government like we change our underwear. And for exactly the same reason."

fendy_ahmad said...

Sudah pastinya perbahasan tentang ekonomi akan tertumpu pada IDR,NCER,ECER dan mungkin koridor-koridor lain yang kita tak tahu lagi....

Saya amat berharap agar fokus perbahasan akan membincangkan dan cuba-cubalah perwakilan yg ada kesempatan berbahas itu agar cuba 'mencelikkan' mana-mana pihak yang 'tidak sedar' akan 'kesengsaraan' rakyat-rakyat melayu kita khususnya yang makin etrsepit dengan 'kenaikan taraf ekonomi = kenaikan kos hidup' yang semakin tidak terkawal sejak 2 tahun kebelakangan ini....

Tiada ertinya jika kenaikkan gaji, kenaikan GDP, kenaikan rezab negara, kenaikan RM berbanding USD, positifnya akaun semasa negara, meriahnya pelaburan asing ke IDR dan apa jua konotasi 'positif ekonomi negara' andai pada hakikatnya rakyat tertekan....

Saya sebagai seorang bujang berusia 25 yang mendapat tawaran kerja di sebuah IPTA dengan Gred 45 sememangnya tidak terasa sangat dengan keperitan itu lagi tetapi saya bercakap berdasarkan rasa tanggung jawab dan kepekaan saya kepada mereka-mereka yang berada di kampung sekeliling saya....

Zainal A. Kasim said...

Datuk,

Kalau tak silap saya, masa persidangan tu saya ada di Indonesia. Jadi saya ucapkan selamat bersidanglah kepada pembesar negara kita.

Semasa bersidang itu saya harap mereka ikhlas membincangkan nasib kita orang Melayu dan tidak leka dengan puji-pujian yang "lebih menjurus" kepada memenuhi keperluan temborok mereka sendiri.

Tapi saya rasa mereka iklas. Setju tak Datuk?

Blow d' whistle said...

salam dato'...

dengar atau didengar...itulah persoalannya....
setakat mendengar tanpa faham...anak sulung saya pun boleh buat.

adakah Tun akan dijemput dan diberi penghormatan untuk berucap...apakah ini sebab utama kenapa persidangan kali ini tidak diadakan secara langsung????

saya cuma mengharapkan yang terlena akan lekas tersedar ... itu saja dato' ... untuk bakal cucu-cicit saya....

bakaq a.k.a. ~penarik beca said...

Not-an-astute-person dan khurafat berpisah tiada.

Pls visit Malaysiakita for latest socio political blogs update.

kalamutiara said...

salam, dato'
seperti isu yang diperkatakan di sini dan banyak isu lain lagi yang jadi tak pasti, semestinya makna integriti dan hadhari itu mengalami nasib sama - tak pasti

jibeng said...

Actually I am looking forward to the latest installment of MAT.

As much as i loathe the current situation, i must say listening to a throng of delegates speak up their mind , is the closest you can get for the common people to voice out their concern directly to the leaders.

whether the leaders answers back your question thats a different story. But it is interesting nonetheless especially with the current situation.

My only hope, the delegates will be bold enough to voice out and put their concern of the nation first above the rest.

Berita dari gunung said...

Dato dan pembaca,

Pemergian Uncle Lim, diingati ramai. PM dan TPM tidak terkecuali. Uncle Lim adalah simbol kegigihan. Uncle Lim juga tidak terkecuali dalam kerangka "be at the right place, at the right time and with the right people" bila beregu dengan Tan Sri Noah meneroka Genting.

Genting adalah pusat kasino. Nombor dan nasib dimainkan sebegitu rupa hingga dikunjungi oleh jutaan manusia. Genting kekal kaya, pengunjung sering rugi. Tapi orang tetap datang berkali-kali.

Jika nombor juga jadi mainan ahli politik, ia bukanlah sesuatu yang ganjil. Politik adalah kancah mencipta Nasib. Secemerlang Anwar seketika dulu pun terpegun dengan dugaan Nasib. Semalang Team B yang tewas dulupun mampu tersengih sekarang. Luck sesuatu yang sangat ganjil.

Menyentuh Qada Qadar ini, dengan sedikit nada keagamaan, tentu kita pernah dengar istilah Bad Loser. Orang sebegini bila menang semula, dia jadi mengada dan melampau. Kata-kata ini tidaklah bersandar pada mana paksi atau fatwa. Hanya pemerhatiaan semata-mata.

Jangan kita lupa, dalam stadium, hanya ada 22 orang pemain. Manakala berjuta yang lain hanya memerhati.

Kita juga adalah pemerhati kepada permainan politik. Kita bukan minoriti sebaliknya adalah majoriti.

Terima kasih.
Hanya pemerhatian saya sahaja.

Hanief said...

Kalau betullah orang Islam (di kalangan para pemimpin) masih terlibat di dalam perkara-perkara syirik, saya rasa kesannya akan diterima oleh seluruh rakyat Malaysia.

Mungkin ada satu bala besar menanti kita semua. Nasihat saya baik kepada yang veteran atau yang muda belia, lakukanlah sunnah Rasulullah S.A.W dan laksanakanlah perintah Allah S.W.T

kristal said...

Dato KJ,

pada saya ada atau tidak perhimpunan/pemilihan tahun ini tahun depan atau tahun seterusnya tidak ada apa-apa makna.

mereka akan bercakap bergegar-gegar dua tiga hari lepas itu tiada apa-apa perubahan. tiap-tiap tahun macam itu. waktu pemilihan tak perlu nak cerita lagi, semua orang sudah tahu perjalanannya.

rakyat akan terus berharap dan berharap. sepanjang umur saya yang hampir 40 tahun dan sepanjang yang saya ingat apa itu wakil rakyat atau ketua cawangan/ketua bahagian saya tidak nampak wakil di kawasan tempat asal saya mengambil berat mengenai masalah rakyat. saya berasal dari bakri muar johor. sejak dari awal 80an wakil rakyat bersilih ganti saya tidak pernah jumpa wakil rakyat melawat kawasan saya. maksud saya melawat untuk mengetahui masalah rakyat. melawat 4 atau 5 tahun sekali mungkin ada.

baru-baru ini beberapa kawasan di bakri dilanda banjir yang agak teruk. sepanjang yang saya tahu tiada wakil rakyat atau wakil wakil rakyat yang ambil tahu. saya percaya di tempat-tempat lain perkara yang sama berlaku.

Pemancing said...

Harapan saya kepada pucuk pimpinan UMNO dan juga seluruh ahli-ahli yang aktif mahupun sekadar mengutarakan pendapat di kedai kopi agar dapat melakukan sesuatu untuk bangsa.

Setiap orang memainkan peranan masing-masing dan sebagai parti yang memerintah terletak tangungjawab yang sangat besar.

Hentikan semua retorik tiba masa untuk berkerja dengan lebih kuat lagi, jika gagal tidak mustahil apa yang kita impikan selama ini musnah malah lebih buruk daripada itu pembangkang menang pilihanraya.

Fikirlah wahai pimpinan UMNO, sekarang bukan masa untuk duduk enak di kerusi empuk, jika tidak berkerja daripada sekarang mungkin masa depan anak cucu akan hilang.

Kepada pembangkang pula hentikan semua renggekkan anda mengenai ketidak adilan parti memerintah sebab memang sudah itu permainannya.

Cubalah fikir cara lain untuk memenangi hati rakyat.

Kepada rakyat pula ingatlah, jangan lagi di harap segala subsidi, kita perlu bergantung kepada diri sendiri sekarang.

Anak nak masuk universiti kita kena tabung dari sekarang, hendak hidup senang kena usaha dari sekarang, carilah ilmu sebanyak mana yang mungkin, carilah peluang seluas-luasnya.

Jangan di nanti kenaikan harga barang akan turun sebab segala-galanya akan terus naik dan naik dan tiada sebarang berita baik ia akan turun.

Bertambah gaji anda naik, maka bertambah juga kenaikan harga barang.

Persaingan kini semakin sengit jangan di harap lagi 30 peratus penyertaan bumiputera dalam ekonomi, kerana hendak mencapai 12 peratus pun masih gagal.

Jangan lagi mengharap kita akan dibantu segala-galanya, pinjaman, latihan atau apa jua bentuk bantuan.

Selagi kita terus mengharap selagi itu kita akan jadi lemah.

Berubahlah bangsa ku !!!

langir biru said...

Salam Dato'

Amat jarang sebenarnya pengamal tasawuf bercakap di khalayak ramai, apatah lagi MEMUJI seseorang dikhalayak ramai!! Atau mungkin beliau tidak kenal ilmu tasawuf!

Ilmu tasawuf ialah ilmu mengenali hal-ehwal hati dan jiwa, sama ada tentang kebaikan mahupun kejahatannya, bagaimana merawatnya serta membersihkan diri daripada sifat tercela dan najis maknawi, iaitu najis batin. Ianya hukum berkenaan lintasan hati, niat, azam dan segala yang berkaitan dengan hati. Secara ringkasnya "Ilmu Kehidupan Hati".

Salah satu sikap ahli tasawuf adalah meletakkan segala pujian hanya kepada Allah s.w.t. sebagaimana ayat kedua surah Al-Fatihah "Segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam". Jadi, pengamal tasawuf tidak memuji seseorang manusia dikhalayak ramai sedemikian!

Saya tidak menaruh harapan yang tinggi kepada bakal-bakal pemidato dan pendebat di perhimpunan agung nanti,kerana pengalaman tahun sudah jelas menunjukkan pendebat adalah orang yang dipilih oleh pucuk pimpinan untuk mengutarakan sesuatu yang telah ditetapkan oleh peringkat atasan! Demokrasi terpilih!

Perkara ghaib? Bukan sesuatu yang luar biasa bagi mereka yang mengambil hak dengan cara yang tidak halal! Kita dah tengokkan kisah Mona Fendy! Itu hanya satu yang terdedah!

Integriti? Satu sejarah Khalifah Harun Ar-Rashid, sewaktu beliau bersama seorang sahabat berada di bukit Safa, sahabatnya bertanya "Adakah Tuan nampak manusia tawaf di Kaabah"? Khalifah menjawab, "nampak". Sahabat bertanya lagi, "berapakah jumlah mereka?" Harun-Ar-Rashid menjawab, "Hanya Allah saja yang tahu". Maka sahabat menerangkan, "Khalifah akan ditanya akan setiap mereka itu dan setiap Muslim dibawah pemerintahannya di akhirat nanti." Maka menangislah Khalifah Harun Ar-Rashid ketakutan mendengar penjelasan sahabatnya itu.

Beginilah sikap pemimpin yang berfikir ke atas umat dan tanggungjawab amanahnya sebagai pemimpin.

Siapakah diantara pembesar UMNO yang mirip seperti Harun Ar-Rashid?

kedidi said...

Dato dan Perayap sekalian,

MAT...hemmm tahun ni saya nak pergi ke tak? Bosan la...meluat pun ada...nasib baik ada gerai juai batik, juai songket, juai tu juai ni...tak beli pun sekadar jalan-jalan pusing-pusing cuci mata cuci hati tengok anak bangsa gigih 'menega' mencari sesen dua di zaman ekonomi yang serba kalut serba naik ni.

Ucapan? Perutusan? Hemm tak dapat dihayati apatah lagi nak simpan kat hati sebab tak dak isi...

Terima kasih

ahiruDin aTTan said...

Yang pasti, Pak Scribe, Perdana Menteri kita yang juga presiden Umno akan mendabik dada pada Perhimpunan Umno minggu depan (Nov 6-10).

Minggu ini saja dua perkara besar berlaku, perkara2 yang akan bergelar "pencapaian gemilang dan terbilang" pada perhimpunan minggu depan: 1/ KLCI meroboh kubu 4,00o mata buat pertama kalinya, dan 2/ RM mencapai tahap tertinggi selama sedekad, iaitu 3.833 bagi setiap 1 USD. Kedua2 perkara ini tercapai pada hari Isnin (semalam).

Perhimpunan juga akan mengimbas kembali rekod Presiden parti selama 4 tahun sebagai Perdana Menteri. Sudah tentu mengimbas sambil mengipas. (Amat banyak kipas-mengipas akan berlaku sehingga mungkin tidak perlu PWTC menghidupkan hawadingin di dewan2nya untuk 4 hari tersebut).

Dah tentu semuanya wangi, semuanya elok.

Tapi, seperti yang Pak Scribe kata di perenggan2 terakhir posting ini, presiden Parti mesti juga mengakui tanggungjawab untuk perkara2 lain yang telah naik dan naik dengan tinggi serta mendadak, seperti kes rogol dan jenayah, harga minyak, harga tepung dan bahan makanan lain, tarif tol, tarif elekrik, kos hidup, harga waja (steel), dan darah tinggi.

Terima kasih.

mardhiah said...

Memang betullah tu Datuk. Datuk nak tau mereka akan berkumpul tau, nanti ketua dia akan kata "kau kepala babi, kau kepala anjing, aku hah!!! kau al Mahdi..Buat kata mufti Perlis pun gosok-gosok punggung anak, hah anak aku ni Shafie rupanya, Hanafi bla bla bla. Ala, macam cerita the little Budha lakunan Keanu Reeeves tu. sikit lebih kuranglah macam itu.

Datuk nak tau lagi ada yang meramalkan Mufti Pelis tu setan, sebab berdarah keturunan Syeikh Muhammad Abdul Wahab. Mereka meramalkan yang dia akan menghancurkan Islam dengan berperang dengan keturunan Syaidina Ali.

Saya dapat info yang Mufti itu keturunan Syeikh Muhammad Abdul Wahab dari kawan kekura yang adiknya belajar di pesentren di Indonesia.

Saya come out dengan outrages story berdasarkan real life dan penyertaan aktif dalam blogsfera dan juga pembacaan teliti saya terhadap blog-blog kepunyaan penulis Faisal Tehrani dan kawan-kawannya.

Siapa saya?...offcourselah ibu setan Wahabi juga sebab menyokong Mufti Perlis dan baru semalam mendaftar ahli UMNO di tempat saya. Saya lagilah berganda jahatnya sebab saya berketurunan Daud Pattani. Agaknya kalau Mufti itu jelmaan Syeikh Muhammad Abdul Wahab, saya pula reicarnation of Raja Culalongkorn.

ZURICH said...

31/10/2003......31/10/2007.. ulangtahun yang melambangkan KEJAYAAN POLITIK KU...



kawan ku menjadi perdana menteri ..sudah genap EMPAT TAHUN...ingin ku pesan pada nya..PAK LAH.. berlaku adillah seperti UMAR berlaku adil..aku gembira kerana kawan ku telah berjaya memberi sebuah penerusan perjuangan melayu.. PAK LAH..non masih ingat PAK LAH berpesan pada non.." jangan ada pengabaiyan tanggungjawab bila kita diberi kuasa.. "



"DEMI KOTA MADINAH NON DOAKAN SEMOGA PAK LAH DI BERI TENAGA DAN FIKIRAN YANG WARAS BAGI MENERUSKAN KEPIMPINAN NEGARA MALAYSIA..

A KADIR JASIN said...

Sdr Zurich, terima kasih kerana mengingatkan..hari ini genap empat tahun PM di atas takhta kuasa. Kita doakan keselamatan kita, agama kita, bangsa kita dan negara kita. Terima kasih.

Anak Bapa said...

Kadang-kadang saya naik hairan dengan sesetengah orang Melayu. Selepas kena tipu berturut-turut bertahun-tahun lamanya kita masih mahu mempercayai mereka yang tidak amanah bukan saja kepada bangsa dan negara tetapi juga kepada agama. Negara maju lain apabila kerajaan mereka buat hal mereka bersedia tukar demi kebaikan. Tetapi kita ....... buatlah kebejatan atau skandal besar mana pun mereka akan tetap berkuasa. Ini seolah-olah lesen kepada mereka supaya buat lagi ..... apa punya cerita ni...

Enough is enough. My vote will be to other than BN in this GE

mardhiah said...

OH, Lagi satu saya memang mau lihat individu yang Datuk maksudkan itu, kerana ketika saya mula bloggin dengan menumpang di blog kawan yang sekepala, saya diserang bukan sahaja di esastera dan blog kawan tersebut, malahan di tempat kerja juga oleh mereka-mereka yang aktif dalam parti, atau ibu mereka yang aktif baik Keadilan, UMNO, lebih-lebih lagilah PAS.

Saya penghidap skizofrenia yang masih on supliride, tapi bukan bererti saya akan berdiam diri macam itu sahaja dengan mereka yang superstitious and ambitious yang mau menegakkan syiar Islam melalui penyembahan keturunan Ahlul bait.

Ya saya mengaku saya pernah menghina dan mengancam Datuk Dr Wan Azizah dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dalam blog kawan, jadi saya tak kisah kalau saya diserang. Saya sudah menjangkakan the consequences, cuma saya tak sangka yang kuat menyerang saya dia yang sangat dekat dengan saya dan ustaz-ustaz yang selama ini saya sangkakan kawan. Antara kawan yang mereka boleh tinguk tiap-tiap hari, mereka lebih percaya Anwar dan Wan Azizah yang saya kira nak turun ke Jasin pun, kalau tak ada ribu-ribu tak akan turun.

Saya juga tidak sangka modes operandi mereka sangat hostile dan tidak melambangkan kematangan fikrah lagi keanak-anakkan sebijik macam insiden di Ijok. Saya look at the bright side of itlah dan memaksa diri berasa seronok lagi berbesar hati sebab saya sudah layanan setaraf TPM.

Kaki Kepala Batas said...

Datuk A Kadir Jasin
Salaam

Tunggu Sa Bentar
(act 4 scene 2)

I-T: Sedih betul baca cerita coklat swis kita - macam cerita bangsawan Bawang Merah & Bawang Putih baunnya.

I-2: Yalah, menyucuk hidung menangis mataTapi kita tak kenal siapa itu si-Rashid itu, cuma baca dari buku dan kitab. Agaknya kalau mahu di fikirkan sejenak lagi pintar dari semua sahabat-sahabat Nabi kita al-Musthafar salam dan salam atas baginda si rashid ini.

I-T: Aa-aa la - Alhamdulillah juga.

KKB: Huuh, saya tahu Abdullah Ahmad Badawi ini seorang Malayu ahli UMNO dan pragmatik! Kerna saya tahu dia tahu akan cerita dari Germany ini!! Denagar, sahabat ku semua:
Germany plans law against foreign takeovers
31 Oct 2007
bbj.hu

Germany plans to introduce a law preventing takeovers of strategic industries, in a move directed against sovereign wealth funds organizing in countries, such as Abu Dhabi, Saudi Arabia and China. The law also targets hedge funds and state holdings from non-EU countries, such as Russias Gazprom.

According to a report in the print edition of Süddeutsche Zeitung, the draft, which was presented to Chancellor Angela Merkel’s government on Tuesday (30 October), would bring German law in line with existing similar laws in France, the UK and other countries. The law would give the German federal government the right to veto any foreign investment amounting to 25% or more of a company’s stakes. When such an investment is notified, the government would have four weeks to either approve or veto it. In cases of secretive investments on stock markets, the government would have three months to decide and could even call for a roll-back of the deal - a move that is intended to encourage foreign investors to notify partial takeover bids.

I-G: Apa da! Inilah yang membuat kita nanti duduk termenung Sargen Hassan gusar-gusaran sedang guitar tiada merdu nyanyiannya.

I-T: Yaaa! Apakah Ribut Rasaksa Akan Datang?

I-2: Tidaaak! - Tsunami Jin Afrit?

R3-IGP: Nama lagunya, title of the song da, Dato' Laksmana Bernama.

KKB: Adakah si mat mof2 berbendahara benar?

E-2: Pokok cerita, wahai si-orang tua kesayangan kami.


Terima Kasih Tenun Trengganu

marn said...

Tok,

Memang la politik bukan mengenai kuasa dan keistimewaan segelintir elit politik tetapi bagaimana kuasa digunakan untuk menunaikan janji demi kebaikan rakyat terbanyak. tu semua (orang baik) setuju. Masalahnya, yang berkuasa dok salahguna. manakala orang lain yang dah tau orang yang dilantik dok salah guna, masih jugak nak percaya. pi lantik lintah darat jadi penguasa, lepas tu berharap untuk tidak menghisap darah? dah makanan ruji lintah ni darah, tentu la darah juga yang dicari. macam suruh lembu makan nasi bukhori. sampai berulat nasi tu tak terusik. rumput jugak yang dicari. Orang yang dilantik tidak rugi apa-apa, yang rugi hanya mereka yang melantik.

kita tengok la 'wayang kulit' dan watak masing-masing nanti. Nak bikin 'live telecast' dah cuak sebab tahun sudah dapat kecaman macam-macam. Tahun ni, ambil pendekatan buat senyap-senyap takut orang lain kecam.

Buat skandal sana-sini, penaik harga barang2, minyak, tak selesaikan masalah sosial, orang tanya tak mau nak jawab, nak tunggu ilham, elegent silent konon. Kerja tak buat, cakap ja pandai. Cukup tempoh nak pilihan raya atau tidak raya, minta orang-orang melayu bagi sokongan demi 'survival' bangsa melayu.

Saya tak tau la bangsa melayu yang macam mana masih lagi ada hati nak bagi sokongan pada depa. 50 tahun dah merdeka. 50 tahun juga UMNO memerintah (sebab parti komponen ikut telunjuk ja). Setakat KLIA, KLCC, Jambatan PP, rasanya penjajah pun boleh buat lebih baik dari tu.

Mentaliti dan keadaan Melayu dan rata-ratanya tetap tak berubah. Yang ada cuma segelintir sahaja. Tu pun dikira pembangkang. Orang bangkang bukan sebab benci, sebab sayang. Nak pelihara Malaysia ni jangan jadi tunggang-langgang macam la ni.

luth said...

Salam, datuk.

Sungguh, saya bukanlah pengkagum Anwar. Tetapi, selepas pemecatan anwar daripada kabinet dan UMNO, banyak hal-hal yang boleh ditakrifkan sebagai malapetaka kepada Orang Melayu dan Islam bermula. Sistem pendidikan kita dan bahasa diubah padahal melanggar perlembagaan. Krisis sosial menjadi-jadi.orang Melayu makin berpuak-puak. Status Islam sebagai agama rasmi dan teras kepada identiti orang melayu turut terancam. Intelektual kita, yang berada di universiti itu - seolah-olah kehilangan keberanian dan ketiadaan keinginan untuk menulis hal-hal yang penting. Para akademik, kalau kita lihat, menjadi tukang 'pengiya' terhadap apa sahaja yang dikatakan oleh orang tertentu dalam kerajaan. Saya rasa, kelembapan para intelektual ini mungkin merupakan salah satu punca utama kepada malapetaka hari ini.
Datuk, melihat apa yang berlaku dalam UMNO sebenarnya lebih menakutkan. Lebih-lebih lagi terhadap barisan pemuda. Siapa yang berwibawa untuk menjadi pemimpin masa depan UMNO. Khairy? Saya tidak mahu menghakiminya, tetapi, melihat kenyataan-kenyataannya sejak beberapa tahun ini, saya tertanya-tanya inikah orangnya yang mendapat pendidikan di sebuah universiti terkemuka dunia? Saya sangat gelisah apabila memikirkan hal ini. Bayangkan apakah pula bentuk yang akan mereka perjuangkan 20 tahun akan datang? Saya percaya, parti alternatif boleh memainkan peranan dalam memberikan kritikan dan mendedahkan kepincangan dalam kerajaan, oleh itu, jika wujud pemimpin muda yang berwibawa dalam parti alternatif, itu ialah satu bonus. Tetapi, ketiadaan pemimpin berwibawa dalam parti pemerintah merupakan satu malapetaka, bukan sahaja kepada bangsa Melayu dan Islam, malah kepada Malaysia.
Kepada perwakilan Umno, selamat bersidang. Kadang-kadang, seorang yang akan menjadi pemimpin dan presiden itu ialah 'dia' yang ditakrifkan sebagai individu yang mempunyai prinsip dan perancangan yang jelas, malah bukan pula orang yang selalu tidak taat atau taat kepada ketuanya, tetapi sejenis individu yang selalu menyatakan hal-hal yang benar, yang menjadi kepentingan golongan yang diwakilinya - tidak kiralah, apa yang dikatakannya itu menaati keinginan picisan ketuanya atau tidak. Bukankah Dr M sendiri pernah dipecat dalam Umno? Fikir-fikirkanlah. Dan ingatlah, apa sahaja yang lakukan, pada suatu hari nanti akan dihakimi oleh Allah. Bayangkanlah jika anda tidak menunaikan amanah yang telah menjadi tanggungjawab anda (dan saya tidak akan memaafkan kesalahan itu sampaibila-bila). Selamat bersidang.

the legend said...

ya datuk AKJ,

macham mana jadinya kalau lagi 5 tahun dia akan jadi peneraju untuk negara ini.. sedangkan menantunya yang menjadi tok dalang dalam kepimpinan sekarang nie...

"Level 4" - satu lokasi yang sinonim dgn menantunya... pikir2 kan lah wahai umat semua...

Nauzubillah..

marn said...

Tok,

Kalau dah nak berucap masa MAT nanti pun dah kena tapis sana-sini, jadinya memang macam drama spektra la. Semuanya ikut skrip.

Rasa macam waktu zaman reformasi dulu la. Tok-tok imam dijemput hadiri satu perjumpaan dan diberi amaran untuk tidak menyebet beberapa perkataan 'taboo' pada waktu tu. Cumanya, yang ni 'amaran dan peringatan' untuk semua yang nak berucap nanti.

Betul-betul semuanya akan jadi pak angguk sama pak turut. Pak sanggup pun boleh.

Shamir said...

I support who ever is right and not a cheater..That's all..

hawaiichee said...

Why is this not blogged??!! What is happening in Malaysia??? We need to spread awareness and blog this whether we are Malay, Chinese, Indian or Lain-lain.

TOPIC: BLACKED OUT NEWS: Temple Demolition in Padang Jawa
==================================================
this news was nowhere to be found on the newspapers, view video at:

http://www.malaysiakini.tv/?vid=1450

Samy: Stop temple demolitions or risk Indian votes
Oct 31, 07 5:25pm
http://www5.malaysiakini.com/news/74206


MIC chief S Samy Vellu has urged the government to stop the demolition of Hindu temples or it will risk alienating Indian Malaysian voters.

This appears to be the first time Samy Vellu had spoken out strongly on the issue which has been dogging the Hindu community, particularly in Selangor and Kuala Lumpur, for the past few years.

Samy Vellu, who is also the works minister, said he had raised the issue several times during meetings with state government leaders but temples were still being demolished.

The most recent example, was the demolition of a temple in Kampung Rimba Jaya, Shah Alam, yesterday which Samy Vellu said had "hurt the feelings" of residents there.

"It is common knowledge that the majority of Indian voters, if not all Indians in Malaysia, support Barisan Nasional.

"Thus, I urge the relevant authorities not to resort to the drastic action of demolishing temples even though they are not built legally," he said in a statement faxed from the Works Ministry.

'We have no choice'

Samy Vellu said the Hindu community was forced to build temples on private or state land because the community did not have land to do so.

"I have on many occasions asked state and local governments to allot land for temples in every residential area, but it has yet to be implemented.

"Thus, the Hindu community has no choice but to build temples on land that is not theirs," he added.

The veteran politician went on to quote the first pillar of the Rukun Negara - Belief in God - adding that no one should be punished for practising their respective religion.

He also urged the relevant authorities to seek alternative land for temples which have been demolished or were scheduled to be demolished.

'No compromise'

The MIC president suggested that small temples be combined together on a larger piece of land.

"I will not compromise or tolerate anyone that does not take this issue seriously. I would also advise the Hindu community to only build temples on land where they are allowed to," he said.

Yesterday, Samy Vellu visited Kampung Karuppiah after the demolition had taken place.

According to vernacular press reports, he was pelted with sticks and stones by angry residents.

He also reportedly lodged a complaint with Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi who was attending a function nearby.
-------

Shah Alam council blamed for bloody fracas Nov 1, 07 7:34pm
http://www5.malaysiakini.com/news/74289

Malaysia Hindu Sangam, the umbrella body for people of that faith, today blamed the Shah Alam City Council for the violence which occurred during the demolition of a temple in Kampung Rimba Jaya on Tuesday.

MHS president A Vaithilingam said MBSA mayor Za'ba Che Rus had no control over his enforcement officers who were throwing stones into the temple while a special religious ceremony was taking place (left).

"The confrontational retaliatory action by the MBSA enforcement officers was in our opinion the cause for the violence in the temple," said Vaithilingam in a faxed statement.

When contacted for clarifications, Vaithilingam said eye-witness reports claim MBSA enforcement officers were initially pelted with stones from a group of unknown individuals.

"But it did not come from the temple. How can they (MBSA personnel) attack devotees like that? No enforcement body in the world attacks people with stones," he said.

In his written statement, Vaithilingam said those injured at the hands of MBSA enforcement officers included T Ganesa, the Selangor chairperson of MHS.

However, he stressed that the police were restrained compared to MBSA officers.

Against procedures

Vaithilingam also slammed Za'ba for allegedly personally telling temple authorities at 9am on Tuesday that the temple was to be demolished in the next two hours.
He said the temple was a large structure with many facilities that cannot be relocated in the short period of time.

"What else can the innocent devotees do when given only two hours? Attempting to destroy deities (in the temple) is very sensitive and is considered an insult to the Hindu community," he added.

Vaithilingam also criticised Za'ba for reneging an agreement between MBSA, the Selangor state government, MIC officials and temple officials on Oct 28.

The deal apparently gave the temple a grace period until Deepavali celebrations. Deepavali will be celebrated by all Hindus on Nov 8.

Vaithilingam also urged MIC leaders to open dialogue with leaders of the Hindu Rights Action Force (Hindraf) to resolve the matter.

Five-inch parang wound

In a separate development, Hindraf legal advisor P Uthayakumar revealed that some of the devotees who suffered injuries during the scuffle were not given immediate medical attention.

Citing an example, Uthayakumar said that he witnessed one detainee who had a five-inch cut on the head while he was detained at the Section 11 Shah Alam police station.

He claimed that the wound was inflicted by a MBSA enforcement officer with a parang. He added that the detainee was not given medical attention even after 24-hours of the incident.

"Only after persistent appeals by Hindraf did the police take this victim to the hospital," said Uthayakumar, in a letter to Attorney-General Abdul Gani Patail. The letter was made available to Malaysiakini.

In his letter, Uthayakumar urged Abdul Gani to take immediate action against those responsible for the injuries suffered by devotees during the open fracas.

Uthayakumar and three other lawyers were arrested while accompanying devotees who were lodging a report on the incident in Kampung Karuppiah, which is located within Kampung Rimba Jaya.

-------

Kg Rimba Jaya fracas: Four lawyers released Bede Hong | Oct 31, 07 2:30pm
http://www5.malaysiakini.com/news/74192

The Kampung Rimba Jaya in Padang Jawa, near Shah Alam was a chaotic scene last night when residents tried to prevent the Shah Alam City Hall from demolishing their houses.

The residents' attempt to save their homes turned physical and bloody when scores were hurt in the ensuing melee.

Fifteen residents were also arrested and are now being detained at the Shah Alam Section 11 police station.

In the end, over 200 houses, a 100-year-old temple and a surau have been levelled to the ground by the authorities. Even the presence of MIC president S Samy Vellu could not save the houses and the temple.

And later in the day, four lawyers - human rights lawyers P Uthayakumar and P Waythamoorthy as well as DAP lawyers M Manoharan and S Ganabathi Rao - were also arrested by the police when they attempted to enter Section 11 police station to help the release of the residents.

The police have today obtained a four-day remand order against the residents, said DAP legal bureau chief A Sivanesan. However at 5.30 in the evening, a 16-year-old boy and a 52-year-old woman were released.
The lawyers were all released on police bail at about 7.45pm.
When contacted Sivanesan also said that at least two residents suffered serious injuries.

"A woman, in her fifties and a 16-year-old boy suffered great injury. Their clothes are soaked with their own blood and they are still wearing them," he said. These are two who were released by the police in the evening.

Tamil dailies today also carried images of another man with head injury.

Lawyers manhandled

Earlier in the day today, the police took statements from the four lawyers.
The lawyers were arrested for creating a scuffle in front of the Section 11 police station after they were refused entry by the police.

"Their purpose there was to assist residents lodge reports against the state government and relevant authorities. They were also to inquire on the status of those arrested and detained," said Hindraf lawyer R Gengadharan when contacted today.

"The conduct of arresting and detaining by the police is unjustified," he said.

Last night, Waythamoorthy lodged a police report against the conduct of the police in arresting him and the other three lawyers.

In the report lodged at the same police station, Waythamoorthy said that he was manhandled and had a machine-gun pointed at him when he inquired as to why the lawyers were being refused entry.
"I was pushed down and stepped on my leg, preventing me from getting up," his report stated.
"I injured my head, my back and elbow...the same constable threatened to shoot me if I didn't go out and his machine-gun was pointed at me while I was still on the ground," he said.

He added in his report that he and the other lawyers faced racial abuses from the other police personnel at the station, with one policeman allegedly stating that he would "make sure I'm kept in lock up tonight".

Baton-charged

Meanwhile, human rights activist S Kumaravel, 44, said a surau was also demolished by council authorities in the eviction exercise yesterday.

The surau is located in Rimba Jaya, about one kilometre away from the temple. The Sri Maha Mariaman temple is located in Rimba Jaya. Residents from nearby Kampung Karuppiah carry out their prayers at the temple.

Kumaravel, who is Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) exco member, said over 200 houses in Rimba Jaya were demolished in the exercise that saw at least 300 police personnel, including the Federal Reserve Unit, participating.

Rimba Jaya is mostly populated by Malays while Kampung Karuppiah is mostly populated by Indians.

The MPSA enforcement officers were beating people with batons, said Kumaravel.

"I saw an enforcement officer pulling out a knife and waving it around threateningly," said Kumaravel.

It took almost three hours to demolish the Sri Maha Mariaman temple. The temple's nursery was the first to be demolished when the exercise began yesterday morning.

After a pause at noon, the demolition continued at 2pm and continued for another three hours amidst resistance from at least 400 residents. Several hundred council enforcement officers were also present.

News reports said stones were thrown between both sides.

Shots fired

In addition to that, today's Sin Chew Daily reported that police fired several shots at a lorry, puncturing at least one tyre. Nanyang Siang Pau reported that five shots were fired. The report said several residents had tried to escape the police in the lorry. They were later arrested.

There were also accounts of a stabbing, but which could not be verified as yet.

"They should have waited until Deepavali is over before they begin demolishing the temple. At least the residents have somewhere to pray," said Kumaravel.

Early this morning, he had lodged a police report at Section 11 police station against the state government for ordering the eviction exercise.

"The police told us that the order was from the Menteri Besar (Mohd Khir Toyo). There was no court order to demolish the surau or the temple," he added.

Tamil dailies also reported that the residents had shown their anger towards Samy Vellu for not doing anything to help them. Samy Vellu is quoted as saying that he would raise the matter with Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi.


-------

Temple demolition motion shot down Yoges Palaniappan | Nov 1, 07 4:37pm
http://www5.malaysiakini.com/news/74264

An opposition motion to debate the temple demolition in Kampung Rimba Jaya, Shah Alam yesterday was rejected by the Dewan Rakyat deputy speaker.

Deputy Speaker Lim Si Cheng rejected M Kulasegaran's (DAP-Ipoh Barat) motion on the grounds that it "does not warrant immediate action" as the temple was located at a squatter area and that matter has been referred to the court.

Kulasegaran, in his urgent motion, said that the Indian community in the country is puzzled, shocked and saddened by the demolition of the 100-year old Sri Maha Mariamman temple.

It was reported that several hundred police personnel and local council authorities clashed with the residents who sought to stop the demolition.

According to Hindu Rights Action Force (Hindraf), at least 300 police personnel and council workers had cordoned off the temple yesterday morning.

It said council workers began hurling stones and beating devotees with sticks and batons when they tried to halt the demolition.

Kulasegaran described the demolition as "an extreme act which is unconstitutional, criminal, despicable and unrelenting."

"Temple demolitions have been going on in the country for the past few years and has worsened recently," said Kulasegaran.

Without notice

"The temple was demolished cruelly by 500 policemen, FRU personnel and local authorities without even respecting or considering the feelings of Hindus," he said, adding that the demolition was exercised without proper notice and procedures.

"250 houses and a surau, for which an alternative land has been given, were also demolished in the exercise."

Kulasegaran explained that the temple devotees were kept from the temple area yesterday by Indian gangsters hired by the contractors who broke temple deities which are scared for Hindus.

"The clean and beautiful temple, which used to be the place of worship for more than 1,500 devotees, was torn down using tractors and other machineries yesterday," he said.

He said that demolition is against the Article 11 of the Federal Constitution which guaranteed freedom of religion in the country.

Also, he added, to destroy a place of worship is a serious crime under the Penal Code.

Kulasegaran urged the government to immediately stop the demolition of temples to preserve the culture and identity of Indians in the country.
Sweeping under the carpet

In a statement issued later, Kulasegeran said that the rejection was unfair, undemocratic and against all decent norms of fair and adequate debate in a democratic society.

"Parliament is the place for elected representatives to bring up issues of public importance but urgent motions for debate are routinely rejected in an off-handed brutal manner that makes a mockery of democratic practice," said Kulasegaran.

"The speaker has shut out an issue of great importance by not allowing a full and frank debate thus preventing the government from making a stand or policy statement of its attitudes to Hindus in the country," he added.

"By denying the motion the government has swept another issue of great public importance under the carpet."

Zainal A. Kasim said...

Datuk AKJ,

Saya amat berharap para pembahas dan pembesar negara tidak berbincang soal "berbilion-billion" sahaja semasa persidangan kelak.

Bincanglah jugak tentang roti yang dah naik 10 sen mulai hari ini. Lepas roti ni entah apa lagi yang menunggu kita. dengarnya tol bakal naik, minyak bakal naik dan macam-macam lagi lah.

waterlily said...

"perwakilan ke Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) Umno tidak membangkitkan isu yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama."

salam Dato'

Habis tu nak berhujah pasal apa? Pasal koridor-koridor ke? Tolong jawab sat...saya pening2 lalat tengok parti yang kononnya memperjuangkan nasib bangsa,agama & negara sekarang ni..

Berita dari gunung said...

Terbaca dalam akhbar baru-baru ini, Khairy antara lain berkata dia bernasib baik dengan "protection" sebagai menantu PM.

Dia menambah kemungkinan dia dibelasah sebaik protection itu hilang bila PM bersara.

Dalam waktu ini juga Dato Ramli seolah merungut ketiadaan protection dari polis mengenai kesnya.

.....
Malaysia could be off course now even at auto pilot mode.

A KADIR JASIN said...

Sdr Zainal A kassim, apa sebab harga roti naik? Kerana harga gandum naik? kenapa harga gandum naik -- kemarau di Ausrtralia. Tapi bukankah nilai Ringgit naik berbanding Dolar AS? Ini bermakna import lebih murah.

Tapi apa nak dikatakan kalau mamak kedai kopi naikkan harga. Kharbarnya Rapid KL milik kerajaan pun naikkan harga.

Apa kata Mamanda menteri perdagangan dalam negara dan hal ehwal pengguna yang suka makan di Raju dan "beli" DVD haram "kerana nak tangkap" budak Cina yang menjualnya?

Kurangkan makan roti. Badan sihat. Lambat mati. Boleh banyak kali megundi. Pilih parti dan Perdana Menteri.

Sdr Waterlily, berhujah puja dan puji yang berkedudukan tinggi, yang boleh beri kerusi dan rezeki. Maki hamun yang dibenci atau yang tiada berkuasa lagi.

Sdr Berita Dari Gunung, jadi sahlah Tuan Muda KJ mendapat perlindungan daripada bapa mentua.

Kalau era Mahathir didakwa era kronisme, apakah era sekarang era keluarga, era suku sakat dan kawan rakan?

Terima kasih.

Expat Malaysian said...

Dear Datuk,
AS an expat Malaysian now living in a White Man country, I migrated from Malaysia in 1986 at the height of the economic crisis. I was then not convinced that Dr Mahathir was doing the right things to save the country.

But over the decades, I was proven wrong several times as I admitted to my students, a few of them were malaysian government scholarship holders. Mahathir dared to buck the trend and conventional thinking which an economist like me thought was a madness.

But he was proven time and again correct and we economists were miffed. But on the flip side, his success did harm to democracy in Malaysia as the majority of Malaysians opted for monetary success rather than democratic and intellecual betterment.

Today, despite Abdullah's less rigid control, the people and the political parties that represent them are unable to make beneficial use of the situation, resulting in politics, the economy and business being hijacked by the power elite and Abdullah's inner circles.

Abdullah is far too weak, too unprepared and even uninterested in serious management to be able to change the course of politics and economy which could prove to be dangerous for Malaysia in the long term.

I return to Malaysia regularly and I sense a feeling of dispondency among the of educated elite, be they Malay, Chinese or Indian. This does not bode well for Malaysia.

Abdullah has failed to motivate malaysians the way his more autocratic predecessor Mahathir did for two decades. Very much against my stand, the fact remains that develping countries like Malaysia, Indonesia, Thailand, the Philippines and Singapore need strong leader which Abdullah Badawi has not been able to offer to Malaysia in the last four years.

Malay Civil Servant said...

As a Malay civil servant who is under order to support the government and, hence, umno, I challenge the Umno delegates to raise the issue of civil servant bonus which is not paid this year and the increases in food prices.

This is a report from The Sunday Star today. If government doesn't listen to bloggers, The Star is saying the same thing; price increases.

This is The Sunday Star report.

Price rises hurting the wallets of Malaysians

By JOSEPH LOH and RASHVINJEET S.BEDI

PETALING JAYA: Bread now costs 20 to 30 sen more per loaf, and toll charges may be raised again next year. All over the country, Malaysians are paying more for popular local fare like char kuay teow and roti canai.

Prices are increasing across the board for items and commodities essential for a modern lifestyle. Toll on the Damansara-Puchong Expressway (LDP), for example, has increased this year from RM1 to RM1.60.

While this may be a worrying situation for Malaysia, it is hardly a localised phenomenon but one that is happening globally.

The immediate concern to Malaysians, however, is the effect on their wallets.

According to the latest Consumer Price Index (CPI), prices have increased by 2% from January to September. The highest increase was in alcoholic beverages and tobacco (7.3%) and food and non-alcoholic beverages (2.8%).

The Consumers Association of Penang (CAP), however, feels the CPI does not reflect the true situation.

“The CPI deals with averages but most consumers will dispute this figure.

“Consumers can tell you prices have gone up by more than 2%,” said CAP president S.M. Mohamed Idris.

Razak Hamzah, 43, and his wife Siti Ruhayu, 37, who have three school-going children, know for a fact that the price of their purchases has gone up significantly.

They, like many other families, really feel the pinch when it comes to basic necessities like Milo, milk, flour, cooking oil and chicken.

“I can remember getting two chickens for RM13, but today I can only get one,” said Siti.

So, for the couple, it is all about juggling expenses and keeping strictly to a budget – which remains at RM300 per month for groceries despite higher prices.

“We try to make do with less. Our income hasn’t gone up so we have to be smart and adjust our needs,” said Siti, who runs a business with her husband.

Those in the middle and lower middle income groups will feel the effects of the price increases most painfully as food is one of their core expenses.

Fears that the salary increases for civil servants of between 7.5% and 42% effective July 1would result in price hikes despite government controls have come true.

Hence, the call by MTUC for a cost of living allowance (Cola) for private sector workers; and Cuepacs' nationwide boycott campaign against rising prices of essential goods.

Dr Yeah Kim Leng, group chief economist at Ratings Agency of Malaysia (RAM), attributes the price increases to the rise in commodity prices like wheat, milk, corn, soya bean and rice, which are at a 10-year high. There are also energy commodities such as petrol and gas to take into account. Oil is currently selling at US$92 per barrel.

“The revision of control prices of commodities has exerted domestic price pressures,” he said.

A price increase in petrol will result in higher transportation fees, and is relayed to the consumer – and this trend is occurring all over the world. Other factors include the growing of crops for bio-fuel and animal feed instead of for food.

Even global warming is in the picture. The rising price of wheat due to drought and reduced harvests in Australia caused the price of flour to rise: in Jamaica it’s up by 30%; in China, the price of a packet of instant noodles jumped an average of 20% and by as much as 40% in some cases in July.

Mydin Mohamed Holdings Bhd (MMHB) managing director Datuk Ameer Ali Mydin looks at increasing prices differently.

“Undoubtedly, prices for almost everything are going up, but is anything wrong with that?”

He believes that if prices globally are increasing, there has to be a pass-through mechanism implemented by the Government.

“We cannot live in an isolated world. In this globalised economy, we cannot have a protected economy.

“We can live with it temporarily to obtain a balance, but currently we can see the Malaysian economy becoming increasingly distorted because of the millions of ringgit going into subsidies of petroleum, flour or rice, for example.”

He said the country did not have deep-enough pockets to maintain this indefinitely.

He said the wages of Malaysians had also been artificially kept low.

Citing the example of his starting salary 26 years ago at RM1,400, Ameer Ali said: “Now, I am employing graduates at the same salary. There is something wrong here. In every other developed country, the minimum wage has increased by at least 100%.”

He said certain measures taken have helped the country in its early development stages.

“But we have to get out of this rut and become a consumption-based economy. When you increase wages, you can increase the price of flour or petrol. So, the person who now earns more is also paying more, but all subsidies have been removed.”

mardhiah said...

Sejak dua menjak ini rajin pula saya baca artikel yang ada Hishamuddin, Rafidah, Musa Aman dan Pak Lah. Saya fikir sindrom the "Choosen One" dalam diri mereka semua sudah tahap teruk. UMNO Partai Keramat nauzubillah. UMNO hanya akan keramat kalau benar memperjuangkan bangsa, agama dan negara.

Tapi itulah mereka, sesungguhnya mereka sangat percaya bahawa mereka pilihan tuhan. Buat kata Datuk Rafidah Aziz pun "tak usah rancang-rancang, kalau Allah tentukan tak jadi, tak jadi juga" Muslim apa kah ini yang bercakap lepas tak fikir apa kesan pada aqidah ummat? Ia taklah murtad tapi berdosa. Sebab iktiqad yang serupa ini akan bikin umat Islam mundur dan tak berdaya saing. Tok sah rancang ikut aje arus, orang hip hop kita hip hop, bla bla bla.

Saya risaulah dengan trend pemerintah atau ketua pejabat yang mendabik-dabik dada, I'm the choosen one.

Tapi Yg bhg Datuk, yang paling menggerunkan ialah bila Pak Lah cakap tentang memberi maaf dan memberi peluang kedua dalam wawancara di Mingguan Malaysia semalam. Jika peluang kedua yang Nabi kita beri pada Muawiyah bin Abi Sufyan tukarannya ialah nyawa keturunan baginda sendiri, apakah agaknya tukaran bagi peluang kedua yang mau Pak Lah berikan kali ini?

Sewaktu berhari yang lepas, saya berborak dengan Datuk Abu Zahar, dia nasihatkan buat masa ini ikut sajalah dulu. Kalau saya setakat membebel dari luar, iaitu di sini, impaknya tak seberapa.

Saya rasa iktiqad "the choosen one" ini mesti ada orang beranilah nak tegur, sebab ia sangat berbahaya pada survival bangsa kita. Datuk Abu Zahar kata kalau tak ada usaha nak melakukan perubahan tak mustahil nanti MELAYU akan end up macam bangsa Indian Merah di Amerika

kristal said...

sistem ekonomi kita ialah sistem kapitalis. yang penting pelabur mendapat untuk berganda setiap tahun. lihat saja laporan kewangan syarikat-syarikat. semuanya berbillion-billion. dari mana datang semua itu? tentunya dari pengguna/pelanggan yang menanggung kos yang sentiasa meningkat. tun musa hitam dalam komennya selepas dilantik pengerusi lembaga pengarah synergy drive ialah meningkatkan untung dan dividen. tiadapun komen untuk menjadikan synergy drive syarikat yang bertanggungjawab sosial.

sekarang matlamat menjadi ahli/ajk/perwakilan umno ialah untuk bagaimana hendak mendapat habuan. setidak-tidaknya projek bersih parit.

kalau pegawai kanan polis boleh didakwa kerana tidak istihar harta/terlibat dengan perniagaan. agaknya berapa ramai lagi pegawai kerajaan/ahli politik yang sepatutnya disiasat. dalam ramai-ramai manusia berkuasa di malaysia ini takkan seorang saja yang kena. atau kerana ada sebab lain.

sedih kerana samy vello boleh turun ke kampung rimba tapi tiada sorang pun menteri atau timbalan menteri umno yang turun. sekurang-kurangnya untuk mengambil tahu masalah rakyat.

kawan said...

Datuk,

Minggu ni minggu bercakap datuk. Semua orang nak bercakap dan memberi pandangan. Minggu ini juga minggu penggunaan bahasa halus, bahasa kiasan dan bahasa2 yang indah. Tidak ada bahasa kesat terhadap pembesar2 parti kerana masing2 mahu memastikan bahawa merekalah yang paling layah bertanding di pilihanraya umum yang akan datang.

Sebelum ada sesiapa yang mahu membedal pimpinan party di peringkat pusat, ketua perhubungan akan tapis dulu mereka yang dipilih untuk naik ke pentas. Jangan main-main Datuk, kalau anak buah di negeri masing2 salah cakap, nahas ketua perhubungan! Kalaupun ada yang nak melepaskan geram, bahasa yang digunakan ialah bahasa halus yang sopan lagi sedap didengar.

Tak mungkin pembahas seperti Datuk Mufti Shuib akan dapat peluang bercakap selatang yang dia buat dulu. Saya berani taruk duit dalam hal ini Datuk! Soal masa depan orang melayu sudah tentu akan disentuh. Tetapi sekadar mengulangi kata2 yang diucap oleh presiden parti di uacapan2 lepas. Timbalan presiden akan berhujah dengan penuh semangat dan dengan suasa lantang akan membuat perakuan taat setia kepada ketuanya. Ini sudah menjadi lakonan wajib dalam drama tahun ini Datuk! Tak begitu Datuk?

Saya sudah pasti akan ke PWTC. Ramai kawan2 yang akan datang dari negeri2 lain. Bukan semua yang datang kerana sayangkan parti tetapi kerana bercuti di KL. Tanggung beres pak!

Mereka yang akan berucap akan memuji2 pimpinan atas pelancaran projek koridor, walaupun ini semua masih diperingkat perancangan. Orang melayu sekali lagi akan digesa ambil peluang dalam perkembangan ekonomi negara.

Jom kita ke PWTC dan saksikan kepura-puraan yang tiada tandingannya di tanahair kita! Ini lebih hebat dari Jom Heboh atau Konset AF! Minggu ini ialah minggu mengira kegemilangan pembesar negara. Para perwakilan akan berlumba2 memuji presiden parti.

Permainan minggu ini mudah saja - siapa lebih pandai bermain kata memuji pembesar?

bendera merah said...

Salam bertaut pada semua ahli pekembar yang muda,veteran dan otai-otai demi agama,bangsa dan negara.,

Saya setuju 110 % dengan posting datuk, kalau pekembar tak tahu nak perjuangkan benda yang sepatut di PAU ...memang berdosa lah pemimpin umno dengan semua orang melayu di tanah melayu.Pada kj pasal hang tak pernah rasa susah duduk kat Tanah Melayu ,hang buat loklak hang, nak buat macamaner circle of friend dia semua lintah kerbau.Kalau pekembar tumbang dan tanah melayu kacau bilau serta banyak yang terlepas, para ahli pekembar undergound akan cari sampai lubang cacing.PAU adalah untuk org melayu membincangkan segala-galanyer tentang org melayu,agama,halatuju dan provokasi bangsa lain dalam nantero melayu. Pada pemimpim-pemimpin pekembar yang uri-urinya di tanam kat tanah melayu beringatlah dan bangun di PAU ini sebelum kami akar-umbi hambat keturunan hangpa....remember malay power.

freelittlebrain said...

The senario is, malaysia is moving toward wawasan 2020, so the mentality should be changed to "First class" mentality too.

A KADIR JASIN said...

Kawwwan


Sdr Kawan, hujah sdr itu benar. Yang memuji memuja mesti ada. Yang mahukan kerusi, jawatan dan kekayaan pun ada. Yang buat lawak dan peran pun ada. Dalam mana-mana parti dan pertubuhan pun ada manusia talam dua muka, lintah darat dan parasit. Malah ada parasit yang juga pelesit.

Tetapi saya masih yakin bahawa masih ada kemuliaan pada hati sesetengah perwakilan. Pada jiwa mereka masih ada keikhlasan dan keberanian. Mereka akan bercakap membongkar kemungkaran para pembesar yang belot dan bolot.

Saya tahu Sdr Kawan berkawan akrab dengan pembesar Umno daripada PM (setidak-tidaknya sebelum beliau menjadi PM) hinggalah Menteri dan Menteri Besar.

Saya mendapat khabar Sdr Kawan juga anggota badan penasihat Penerangan Umno Pusat di bawah MMT. Jadi takkanlah Sdr bermaksud mengatakan semua pembesar Umno kaki ampu, kaki bodek, kaki angkat dan kaki angkut.

Saya masih yakin banyak pembesar dan perwakilan MAT Umno orang yang berprinsip. Mereka sayangkan pemimpin tetapi mereka lebih sayangkan parti, bangsa, agama dan negara. Mereka tidak akan membiarkan parti dilarikan oleh penyusup dan perampok yang bertopengkan perjuangan.

Andai kata harapan kita yang sedikit ini pun dihampakan juga, saya bimbang Umno dan BN akan dihukum oleh rakyat terbanyak apabila pemilihan agung iaitu pilihan raya umum diadakan.

Orang Melayu mungkin tidak akan membakar rumah yang dipenuhi nyamuk. Tetapi orang Melayu kerap membakar reban ayam yang dipenuhi hama atau kandang lembu yang dijangkiti pijat.

Terima kasih.

marn said...

Betul cakap tok tu.. memang akan ada dan senantiasa ada pembesar dan perwakilan yang benar-benar ikhlas dalam memperjuangkan nasib Melayu dalam platform UMNO. Tapi, daripada beberapa kerat yang masih duduk dalam UMNO pada hari ini sanggup buat macam Tun M sehingga beliau diambil tindakan antaranya dipecat gara-gara beliau mempunyai prinsip yang tersendiri, dan sanggup memperjuang dan mempertahankan prinsipnya.?

Bila dilihat daripada trend yang sedia ada, saya tidak nampak dan yakin akan ada seseorang atau sekelompok perwakilan yang sanggup untuk bangun dengan suara lantang memberitahu dan meminta pembesar-pembesar yang sedia ada untuk berubah. Balik-balik, rakyat yang dipinta untuk berubah baik secara pemikiran mahupun cara hidup. Rakyat kerdil macam saya sudah berada di dalam situasi yang terhimpit. Akhirnya, rakyat juga yang dipersalahkan. Rakyat juga yang menanggung beban.

50 tahun kita merdeka, mengapa bangsa/kaum/keturunan Melayu masih berada ditahap yang sama secara amnya? Saya tidak menafikan wujudnya sebilangan Melayu yang berjaya. Kenapa tidak kebanyakan Melayu yang berjaya? Kenapa kita pada hari ini masih lagi bergelut dalam menangani masalah yang sama seperti ketagihan dadah, kebejatan sosial, ketinggalan ekonomi dan sebagainya?

Apakah Melayu terlalu bebal dan terlalu bergantung kepada pemerintah yang sedia ada? Kenapa setiap kali perhimpunan, bahasanya tetap sama? Kepada siapakah projek-projek kerajaan disalurkan? Semestinya bukan pembangkang. Kenapa masih timbul isu ali-baba dalam pelaksanaan projek kerajaan?

Apakah Melayu terlalu sayang untuk menggunakan akal fikiran yang Allah anugerahkan kepada mereka?

Pemancing said...

Pada pandangan Datuk, mengapa PAU kali ini tidak membenarkan ucapan para perwakilan dirakam oleh media.

Begitu juga dengan adanya adanya taklimat presiden sebelum PAU diadakan.

Adakah sebarang perkara yang mungkin 'aneh' pada pandangan Datuk.

Red84 said...

YBhg Datuk A Kadir Jasin
Salaam

Dengan Izin,

Hadhari and The Angkasawan
(oh, mencece, mencece, mencece)

I was 'touched' but not too trivially concerned by these seemingly unrelated financial news yesterday and today:

1. BEIJING (XFN-ASIA) - A summary of Greater China stock market trading Monday

HONG KONG
Share prices closed sharply lower, with the key index posting its biggest one-day points drop ever, as China stocks tumbled after comments from Chinese Premier Wen Jiabao suggested that Beijing will delay further the start of direct share purchases in Hong Kong by mainland individuals. Wen said the individual investor scheme, which Beijing had announced in August, should be implemented only after ensuring that conditions are in place to minimize its impact on China's domestic bourses and fund flows. The Hang Seng Index closed down 1,526.02 points or 5.01 pct at 28,942.32.

CHINA
China A-shares closed sharply lower led by financial and property large caps after the securities regulator warned mutual funds against expanding too rapidly. The China Securities Regulatory Commission released new rules requiring fund management companies to strengthen their risk management and keep the size of their assets in line with their capacity to manage them. The benchmark Shanghai Composite Index closed down 143.36 points or 2.48 pct at 5,634.45. The Shanghai A-share Index fell 151.35 points or 2.50 pct to 5,914.17 and the Shenzhen A-share Index was down 9.99 points or 0.69 pct at 1,442.49. China B-shares closed lower led by property developers, outweighing gains in airlines after a rise in the fuel surcharge. The Shanghai B-share Index fell 0.97 points or 0.26 pct to 370.44 and the Shenzhen B-share Index slipped 3.21 points or 0.41 pct to 780.97...

2. Central bankers see more pain for U.S. economy
By Mike Peacock 5 minutes ago

LONDON (Reuters) - Central bankers past and present warned on Tuesday of more pain to come for the U.S. economy and that banks worldwide could take several months yet to reveal full losses from U.S. subprime mortgage lending.

Former Federal Reserve Chairman Alan Greenspan and billionaire investor George Soros said the downturn in the U.S. housing market had yet to take its full toll on growth.

Bank of England Governor Mervyn King said banks would take some considerable time to flush out total losses related to mass defaults on U.S. mortgages leant to people ill-equipped to pay...


Nota:

What would the old and the young have to say on these, I wonder. Well, we know the old George Soros story - Penyanggak Matawang! - is all kisses and made up, but what of us today? We may recall, Dato' there was a report some month back of MoF2 and TPM meeting the fund managers wasn't it? Has the 'envelope' been delivered and we are then 'protected'? Or was it all just a funny-fun outing?

All in all and more appropriate, Datuk, a P.Ramlee to finish it off with:

Mencece Bujang Lapok

Oh, mencece, mencece, mencece
Oh, mencece, mencece, mencece

Bujang lapuk pakai songkok
Basikal cabuk tak pernah gosok
Tayar kempis roda bengkok
Badan pipis macam keropok

Bujang lapuk keliling kampung
Naik basikal hai pakai sarung
Minum air dah naik kembung
Sakit perut terpekik terlolong
.
Hai Bujang lapuk tak boleh harap
Basikal cabuk dah naik kurap
Baru putus hai urat sarap
Masuk angin keluar asap

Bujang lapuk loyar buruk
Sana sini hai bikin sebok
Naik basikal hal macam beruk
Tak ada kerja tolak abuk

Oh mencece, mencece, mencece Oh mencece, mencece, mencece

Terima Kasih Masuk Angin Keluar Asap

A KADIR JASIN said...

Sdr Red84, two things come to mind. One, the "West", the US in particular, will destabilise the rest of the world in order to remain at the top.

If their economies falter, they will make sure that the rest of the world falters too. They have the tools to do that -- the G8, the Federal Raserve, the Wall Street, the IMF and more.

Two, our own economy is not free of the "bubble" effects; the over-priced index-linked counters, the manipulation of shares and the property speculation.

There's a massive property glut yet more shop and office buildings are being built. There's an eminent danger of euphoria.

Sdr Pemancing, mesyuarat pre-council adalah penentu agenda dan nada. Pemangkin puji dan puja.

PRU akan dijadikan rotan yang tergantung di hujungkan gula-gula untuk yang taat dan yang setia.

Komiser politik seperti KJ akan bergerak di kalangan perwakilan bagi memastikan siapa yang setia dan siapa yang derhaka, siapa yang akan disajikan gula-gula dan siapa yang akan dipengkal lehernya.

Terima kasih.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).