Tuesday, June 17, 2008

Would Koro Victims Like To Speak Up?

A Kadir Jasin

[When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

SEVERAL participants are unhappy that we discuss too much about politics in this blog. They think that we should be discussing other subjects as well. We do. But politics seems to attract people’s attention these days.

Maybe when nothing else works or when there’s nothing much to be done, people play politics or, in the case of golfers, they play more golf.

One angry participant who called himself “Tanjung Rambutan Mate” has this to say: “Dear Kadir, aku dah nak gila bila baca cerita Najib Pak Lah dan Mahathir.

“Can you write something beautiful and interesting. Like your frien Johan.He wrote about P Ramlee, about Sopia Sophian etc.etc.

”Apa kata you tulis cerita pasal penderitaan Batin Ku oleh Orang Orang Melayu,Pegawai Pegawai Kerajaan,Mak Chik di kampong.……………..

Well if he (she) thinks I’ll be offended by his (her) comparing me to my friend Johan Jaaffar, I am not. I will be the first to acknowledge that Johan writes beautifully on arts, culture and language. In fact, I learn a lot from him on these subjects.

So there’s no point for me trying to write about P. Ramlee or Sophia Loren. But I do want to talk about a non-political subject in this posting even though the warning by Mohd Najib Abdul Razak that the “ekonomi tertekan” (economy under pressure) (Utusan Malaysia) is thought provoking.

But no matter how hard one tries, getting away from politics and politicians is next to impossible.

Therefore, from the outset may I state that any resemblance or connection this subject has with politics and politicians (departed or alive) is a coincidence.

The subject of this posting is koro. The latest to discuss this subject is the New York-based Harper’s Magazine.

In his gallant effort to keep the interest in koro alive and to warn us of the danger of being struck down by this dreadful malady, the magazine’s writer, Frank Bures, took us halfway around the world from Africa to China.

Like many researchers and writers before him, Bures, who frequently writes about Africa, suggested that koro is of Southeast Asian origin.

He said a certain Benjamin Matthes who was compiling a dictionary of Buginese came across the term lasa koro in 1874 on the island of Sulawesi, the year that koro was reported to have caused mass panic.

The effects of Koro are so dreadful that sufferers were known to have resorted to extreme measures, including murder. At the very least, to save themselves from embarrassment and humiliation, they accused others of causing them the koro.

There had been reports as recent as 2001 that mobs lynched witchdoctors and innocent bystanders accused of thefts that caused the victims to suffer the koro. At least 12 suspected thieves were lynched in Nigeria, according to the Harper’s Magazine report.

Yet investigations by the police and examination by doctors continuously found that nothing was lost to koro and the prized possession remained intact. But these do not stop the belief in koro to continue to spread among West African cultures.

A similar and more historic koro syndrome occurs specifically among populations of southern

China while the bio-medical cultures such as the United States maintain their own versions of koro.

My own reading on the subject did not find any report of the koro outbreak occurring in Malaysia although there were reports of it happening in Singapore in July 1967, Thailand in November 1976, and in India and China during the 1980s.

Could it be that the incidence of koro went unreported and unspoken in Malaysia because the victims were too ashamed to admit it or that koro is so common that it’s not worth talking about?

One published source noted that koro’s cultural location is Southeast Asia. The history of koro begins much earlier than the history of the African phenomena of the same nature.

Koro could have originated as early as 2,200 years ago and is first mentioned in the Huangdi Neiching, the Yellow Emperor’s Classic of Internal Medicine.

There is a suggestion that koro comes from Malay language (Franzizi 1995: 156) and may come from the word keruk (kerut), meaning to shrink or wrinkle, or the words kura, kura-kura, or kuro, all meaning tortoise.

Whatever is the truth, koro continues to this day and is likely to remain for as long as there are human beings on this earth though I believe animals suffer from it too.

And if you must know, koro is generally defined as genital retraction syndrome (GRS) or commonly called penis theft in the Africa cultures.

I would resist the temptation to define it in Bahasa Melayu/Malaysia for fear that it may accidentally bring this subject into the realm of politics.

62 comments:

Dhahran Sea said...

Salam Dato' AKJ,
"Koro" ni nampaknya banyak dihidapi oleh pembesar2 UMNO kebelakangan ini... dah tahu pemimpin tak boleh memimpin & asyik tidur pun masih di sokong... ini petanda jelas "koro"... saya rasa DS Najib pun dah kena
"koro"; yang lain tu tak payah ceritalah! Agaknya TDM boleh bagi "ubat" untuk penyakit "koro" ni kot? Kalau tak silap saya, kena potong "benda" yang dah mengecut tu dan buang daerah penghidap nya?

Anonymous said...

Aaaaarrrgghhh..no komen - kluangman

Anak_Parit said...

Salam Dato' AKJ,

Tulislah apa yang menarik minat pembaca iaitu senario hal-ehwal semasa.
Topik yang tak mengikut laluan perdana akan menyebabkan blog Dato' dipenuhi sawang dan lalang.

Sekian.

Anak_Parit

jamal pak tongko said...

sepatah haram aku tak paham!

Obefiend said...

are you implying that Najib T Razak suffers from KORO? he certainly lacks the testicular fortitude to challenge AAB!

A KADIR JASIN said...

Sdr Jamal Pak Tongko,

Minta maaflah. Kadang-kadang gatai juga nak tulih bahasa oghang putih.

Koro ni, konon-konon cerita, asal usulnya Tenggara Asia. Ada pengkaji kata dari dunia Melayu/Indonesia.

Koro ni, katanya daripada perkataan keruk, kerut atu kura-kura.

Ia sejenis maladi (penyakit) di mana kemaluan pengidapnya menjadi kerut, kecil dan terus masuk ke dalam (perut/badan)macam kepala kura-kura.

Itu saja. Terima kasih.

Ahli UMNO said...

Scribe,

Thank you for the laughs!
Subhanallah and alhamdulillah.

Have a great life, Datuk Abdul Kadir Jasin. Ameen.

jamal pak tongko said...

ooo... terima kasih kerana penjelasan...

Bung Karno said...

Datuk AKJ,

Apalah malang DS Najib. Penyakit kuno ni kena pada dia dulu......

Dalam kabinet tu ramai juga yang kena koro. Ada juga yang nak tunjuk lebih pandai dan lebih buah macam... yang dari JB, KB, Tasik Glugoq, Padang Rangas

budak nogori said...

Ingatkan koro ni bahasa Negeri Sembilan untuk kera aka kogho..
Maaflah Datuk..merangkak-rangkap baco dalam English

noor faiza said...

Salam Datuk,

Sah! Posting kali ni kurang mendapat sambutan.

Nampaknya Datuk kena balik kepada isu panas politik semasa juga.

Macamana nak cerita pasal benda lain kalau sekarang ni rakyat sudah tidak lena tidur malam lagi.

Minyak naik, PM degil, TPM terkena penyaki koro, duri dalam daging etc etc.

apanama said...

Heard the Flipping Flopper contracted 'Koro' from Down-South and the little left koro-infected piece was amputated four years ago and kept in a Hcl-filled container in the National University of SingkapoLAH.
The NUS, they said, promised to re-grow the amputated piece but accidentally diluted it in Hcl.
Now, the Flipping Flopper has permanently lost IT.

Puyot said...

sweet honey dew!! memang best la tok. kena pada masanya. chicken soup for the soul.

Muahahaahah!!! LOL!!

NGINAP SRENGENGE said...

Yalah post yang tak ikut arus akhirnya dapat koro.Mengecut,lembek dan tak boleh charge lagi.Tulehlah dato' apa saja yang orang nak baca.

Anonymous said...

Dato,
Siapa nak mengaku dia koro. Semuanya nak tunjuk dia hero.


PakChak

me said...

The insinuations of this post is tickling.

cheers

Heical said...

Allah tuhan ku dan tuhan kamu.Semasa kita sembahyang kita mengadap satu arah Ke Kaabah.Begitu juga dengan semua umat Islam tidak kira pangkat atau darjat dari dulu hingga sekarang dan ianya akan terus hingga kiamat .Sebagai orang Islam mesti kita kena terima 2 perkara yg jadi harta warisan umat islam iaitu Al-quran dan Sunnah rasul.Kita kena ikut apa yg diwartakan .Kalau sembahyang saja tidak mencukupi bagi bekalan Akhirat.Kesemua kehidupan kita kena berkiblatkan 2 pekara diatas .Ada apa apa masalah kita kembali rujuk padanya.

Kalau terjadi persengketaan antara orang Islam ,mereka ini perlu di PERSAUDARAKAN semula.Tambah pula kalau pemimpin ,akan hancurlah NEGARA apa lagi Umat Islam dinegara ini akan jadi kucar kacir, bermusuhan dll.

Dalam Surat kabar hari ini Mufti Perlis Dr.Mohd Asri Pelawa TUN ,DS Abdullah ,DS Anuar & D Nik Aziz duduk semeja bagi meleraikan kekusutan NEGARA.

Inilah masanya tun kita bersatu ,buang yg keroh kembali kepada AlQuran & Sunnah .Kami hendak Sebuah negara yg mana pemimpin Islam tidak bercakaran,berpuak-puak ,bersengketa.

Ada sabda nabi "Janganlah kamu saling hasut menghasut,dan jangan saling bertolak belakang, dan jangan membenci, tetapi jadilah kamu hamba Allah yg.bersaudara".

Saya percaya Tun lebih mahir tentang ugama Islam dari saya,Begitu juga Pak Lah anak seorang alim , Suatu masa dulu digelarkan Saudara Anuar Ibrahim dari ABIM.Mursyidur pula orang alim dan arif tentang Ugama.
Semua dah tua jangan bercakaran lagi , satukan Umat Islam Seluroh negara & jangan wariskan kerosakan.

"Allah mengetahui orang yang berbuat jahat dan orang yang berbuat baik"(S.Baqarah 220)

Sesiapa yg tidak mahu berdamai maka rugilah ia.

Heicalmy

Anonymous said...

Datuk Scribe,

Saya mencabar mereka yang terkena penyakit Koro di kalangan pemimpin kita bangun memperkenalkan diri.

Kalau tak ada yang bangun maka yakinlah saya akan keselamatan dan masa depan anak-anak saya kerana terbuktilah kita dipimpin oleh mereka yang berjuang demi mempertahankan tanah air, bangsa dan agama, bukannya berjuang mempertahankan isteri, ahli keluarga dan konco-konco mereka semata-mata.

Kalau ada yang terkena Koro, tapi tak sanggup bangun memperkenalkan diri maka saya cadangkan agar mereka mengundurkan diri secara terhormat bagi memberi laluan kepada mereka yang tidak Koro. Ini kerana kehidupan kita menjadi bertambah sempit sekarang. Gajah sama gajah berjuang, rakyat marhaen mati di tengah-tengah.

Tapi datuk, adakah lagi di kalangan pemimpin kita yang tidak koro? Atau koronya datang bila periuk nasinya tergugat...

CT Tanjung Perak

peladang said...

Raja2U

Assalamualaikum,

Betul kata Dato' .Walau apa tajuk pun di bentangkan ianya akan berbalik kepada isu politik juga . Saya ingat Dato' pernah berbicara mengenai menanam padi tetapi habis begitu sahaja. Bayangkan jika kita bergotong royong menanam padi masa itu ianya sekarang mungkin sudah menguning.
Isu politik tidak akan selesai jika ianya dibincang melalui blog kerana pemblog sangat independent orangnya.Jadi susah untuk bersepakat.Sebagai contoh sudah 4 tahun pemblog berbincang mengenai perubahan pucuk pimpinan UMNO tetapi keadaan masih begitu juga. Akhirnya TDM dan beberapa seniors pula yang keluar UMNO.
Apa agaknya tindakan sdr/sdri jika ditempatDSNAJIB. Saya rasa ianya memeningkan kerana saranan dari pemblog tidak konsisten dan berubah-ubah. Sokongan tidak padu kerana sekejap calun utama adalah DSNAJIB ,lepas itu TRazaleigh, diikuti TS Mahyudin dan DShahrir . Memandangkan sokongan tidak bulat maka lebih selamat menunggu giliran sahaja.
Bercakap pasal koro adakah ianya sama dengan isu terdapat pegawai lelaki dari Semenanjung yang bertugas di Sabah dan Sarawak dimasa dahulu dikatakan panik apa bila mendapati barang mereka hilang/terbang ?

Raja Abdul Rahman Dain
Petaling Jaya.

Pak Lang Rembau said...

Topik ni menarik dan memang topik politik. Dato' tak payah jelaskan terang-terang biar orang yang komen buat tafsiran. Memang saya pun ingat 'koro' to 'kera' dalam loghat Rembau. Maklumkan sejak Rembau dapat Ahli Perlimen yang panggil orang beruk (adik beradik 'koro' lah tu). Rupanya 'koro' tu 'kocut to..'. Ini politik ni tok...

Limanov said...

Dato,

Macam-macam penyakit rupanya ada kat dunia ni!

Ok jugak posting ni dato.

Sometimes you just need to break the monotony.

cruzeiro said...

ROTFLOL!
That was a fantastic piece, Kadir!
LOL

mekyam said...

Clever break, Tok Scribe! :D

Guess this "koro" must be the GRS (genital retraction syndrome) thing that is known to happen in panic attacks, ya Tok?

Then the DPM may not be the only sufferer, methinks.

P.S.
Pada yg bosan membaca topik dan komentar pilihan Tok Scribe, apa susah sangat. Tak usah baca.

Kalau nak baca penulisan dan topik a la Johan Jaaffar kenapa singgah ke sini? Pergilah baca Johan Jaaffar.

Di sini hanya terdapat penulisan tersendiri Abdul Kadir Jasin. Oleh yg demikian, pada tanggapan saya, majoriti pengunjung blog ini datang semata-mata kerana berminat dengan topik ehwal semasa yang disentuh oleh pemilik blog dan kupasan yang unik kepada beliau.

zainal mokhtar said...

My brother Calit asked me to look up your blog, KJ (not to be confused with KJ the S.I.L.)because of your koro story. Interesting.
First of all let me say keep on blogging.Post whatever you wish.
Secondly, I disagree about UMNO dignitaries being afflicted.On the contrary many suffer from excess libido. The PM and the DPM don't have koro - both are going through their second wives (figureratively).
Thirdly,there are only two reasons for conflict amongst men ("men" here embraces "women", also figureratively)- greed and libido.So we should welcome koro because that would leave only one problem for the PM to tackle. He's not capabale of tackling more than one problem at a time.

mekyam said...

Tok Scribe,

Have to add that with this entry you have, in all likelihood, introduced KORO into our everydayspeak. Hehehe!

Btw, love the way CT Tanjung Perak neatly ran with "koro" as both noun and adjective in her comment. :D

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ dan pembahas-pembahas sekelian,

While reading your posting today, my forehead “berkerut” figuring out what was the topic all about. After you explained in later comments, I finally got the message.

Then, I read it one more round only to find myself laughing. Not because the humor contents of it, but the image of your enthusiasm typing this “sarcastic-comedy” - probably aiming to someone in particular. Well done Datuk!

Datuk,

Cowardice and self-esteem have largely disappeared from public discourse. In my opinion, it is high time for someone like you to stimulate discussions about it. Never mind the temptation of bringing it into political realms, because eventually it is about politics that people want to read. The perceptions between those two words have led to political dichotomy turns - of what we as citizens want from our leaders against what the leaders think about their actions.

Perhaps those leaders have the perceptions (and strong beliefs) that their actions are categorized as self-esteem (or self-respect or dignity may be), but to us, the very same actions propagated the other way round; or vice-versa.

I pray that God give you “ilham” about this issue.

Azman Mohd Isa
Shah Alam

jebatmustdie said...

Datuk,

Good article this is! The insinuation is priceless! :)

http://jebatmustdie.wordpress.com/2008/06/17/when-all-else-fail-samy-vellu-whacks-his-former-boss-while-other-umno-leaders-lost-their-balls/

Korek said...

Dear Kadir.

Good one.Aku ingat Pak Lah klena penyakit KORO,sebab itu ia tak mahu berhenti menjadi PM.Najib pun sama.Aku ingat Rosmah dah seal KORO nya.sebab itu is itkut saja apa pak lah kata.

penganggurpaksa said...

Datuk,

Cuba merungkai sejarah istilah penyakit....

Kalau tak silap saya lah...masa zaman "ROCK KAPAK" dulu....kalau sebut "koro" je....simbol sesuatu yang tak elok dipandang mata....cth: "Lu ni koro la" - "Engkau nie teruk la"...atau lebih kurang begitu la maksudnya...
(tapi mungkin tidak dimasukkan kedalam kamus DBP kerana akan membawa maksud yang lain yang tidak enak untuk digunapakai)....

Atau mungkin juga membawa maksud -"Koghok" - Tengkorak dlm bahasa Terengganu....ungkapan "KOGHOK MU"..digunapakai demi mencerminkan sesuatu yang "bodoh dan bangang"...dan amat menepati mesej yang tersurat dan tersirat yg cuba disampaikan dalam artikel ini..

Mungkin orang2 dahulu mengalami sindrom ini malu untuk mengaku seperti yang diterangkan oleh Datuk....dan terus bersusah payah dikaji dan didalami oleh pengkaji Antarabangsa...

Mungkin juga istilah penyakit ini memang sudah menjadi sebutan dizaman2 dahulu...

kembali digunakan pada zaman 70-80an dan KINI telah diberi nafas baru ....dimana perkataan ini AMAT sesuai dipakai dalam konteks perbualan politik sekarang...terutama sekali mereka2 yang (dengan izin) "sembunyi kepala tapi nampak tolo" atau istilah "pengecut" mungkin juga "DAYUS"....dengan lebih tepatnya...

Jika dibawa kepada era politik sekarang - memang seperti kura-kura..."tunggu bondo ado terpacak dopan mato"..barulah nak keluarkan kepalo...

Cthnya:

1. Kritikan selepas PRU12 - baru nak sebok2 ambik hati rakyat..sebelum tu langsung ingat boleh MENANG BESAR!

2. Dah dapat green light utk amik alih tampuk kepimpinan - baru nak sebok2 buat kenyataan akhbar...menjilat sana sini..baru dapat PANGKAT dah mula buat kenyataan yang membangangkan diri dan memalukan rakyat....

3. Dah naik harga minyak - baru nak sebok2 potong elaun , kurangkan beban rakyat...kenapa tak kurangkan beban dulu baru naikkan harga? cari dulu langkah2 sesuai...baru naikkan harga...bukankah lebih bagus?

4. Dah jahanamkan anak orang.,..dah dilotupkan....simpan "koro" baik2 dalam seluar...dah kono tangkap...baru nak sebok2 bagitau dunio "BUKAN DEN PUNYO YG BUEK"...

Mungkin....kah?

BRAVO utk Datuk kerana membuka ruang untuk kami mengkaji istilah penyakit ini!!

Anonymous said...

Dato' dan semua yg dihormati,

Saya nampak ada maksud tersirat dalam topik kali ni.

Jika diamati maksud, di Afrika mmg pemimpinnya koro sebab hidung telah tersemat dicucuk barat, di China mungkin pengaruh komunism meng koro kan mereka, dan kini di Asia Tenggara dah mula menular di sesetengah negara temasuklah negara kita yang tercinta.

Tapi awas! Kalau dia macam kura2 kata orang tua2 kalau dia gigit dia tak lepas sampailah bunyi guruh di langit. Dalam maknanya tu Dato' 8-)

salam
papaithesailormantuttuttt

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin & Sdr/Sdri Pembahas,

Bahaso oang putih den paham sikit-sikit sebab dulu den skolah oang putih. Alhamdulillah walaupun den skolah oang putih pun den tak murtad pun. Semayang tu den cubolah buet yang pardu. Yelah kito ni duduk bandar macam2 godaan!

Skang ni betul-betul nak cubo cakap minang sebab pak mentuo dari pilah dan mak mentuo pulak dari rembau. Jadi den pun masuklah penuh (bukan suku) sebab kawin oang nogori. Masih cubo lagi berbahaso minang cumo bunyi macam jerman jo! Tu lah bini den cakap den cakap nogori macam oang jerman. Den pulak cakap bini den cakap oang borneo macam oang perancis cakap melayu!

Tak tau le den pasal koro ni. Tapi raso nyo oang putih cakap "no balls"! Raso nyo "no balls" tu lebih tepat hah. Den raso ramai pembesar sekarang ni macam ni hah. Den raso pembesar skarang ni dah mengecut seluruh meriam (canon) bukan takat koro je.

Betui le cakap Sedaro kadir kito susah nak pisahkan politik dengan kehiduppan se-arian sebab politik sekarang ni amat bercelaru. Poning kepalo den nak mikir!

Sekian.
- Dari Borneo ke Minang

sujini said...

Salam Datuk,

Would you care to elaborate Najib's
speech about "ekonomi tertekan" is
thought provoking?
By the way is he on holiday after the
meeting in London?

Anonymous said...

Teruskan menulis mengenai politik sehinggalah Abdullah Badawi dan suku-sakatnya dihapuskan daripada senarai pemerintahan negara.

-Abdu Dhabi-

Mak Kecik said...

Salam Dato',

Saya biasa dengar istilah koro ni tetapi tak pernah associate dgn GRS but come to think of it, memang tepatlah.

Cuma nak kongsi sikit. Masa saya student di Sabah dulu, orang2 tempatan selalu nasihat supaya jaga perangai, jangan sombong, jangan cakap kasar sebab silap haribulan, 'anu'nya boleh terlekat di dahi, jadi macam proboscis monkeylah pulak. Kononnya fenomena ini adalah
sesuatu yang bukan luar biasa di Kuala Penyu Sabah. Saya di Sabah 4 tahun tetapi tak pernah melihat keadaan ini tetapi for a young girl then, memang cukup mengerikan. Wallahua'lam.

korokoro panjat dinding said...

KORO ni spesis penyakit mcm terkena BITAS tu ke?

Cucu Tok Selampit said...

Salam Dato' AKJ,

Saya rasa Dato' kena teruskan dengan style penulisan begini. Kalau yang lain tak suka, berjuta lagi blog yang boleh dilawati.

Terima kasih

Muhammad Azli Shukri said...

isu politik tetap jadi isu utama masyarakat malaysia.

eddy said...

Salam Dato'. In the dark hours that this nation is going through now, I believe your socio/political commentaries are much,much more interesting, beneficial,relevant and highly illuminating.

Thank You.

Anonymous said...

A'kum Dato,

Janganlah terikut-ikut dengan blog lain. Apa gunanya nak bercerita pasal P.Ramlee, Saloma yang semuanya tidak ada mendatangkan apa-apa faedah dalam kehidupan hari ini. Itu semuanya menghayalkan dan membuat kita lupa akan hidup dalam alam khayalan.

Anyway, tentang penyakit koro itu, dato, saya ada seorang kawan yang mengidap penyakit sedemikian rupa. Nak tahu apa obatnya...diurut dengan minyak lintah. Tapi kena yang pakarlah mengurut...

ILMU PERUBATAN MELAYU TAK AKAN HILANG DIDUNIA...

Anak Tukang Urut.

Abdrahim said...

iM58Datuk A. Kadir Jasin,

SAPP "terhindar" dari penyakit koro, kerana isnin ini mereka akan buat undi tidak percaya terhadap Abdullah Badawi di Parlimen.

Di Sabah dan Sarawak, cerita tentang kemaluan hilang ini biasa di dengar, tetapi ianya tidak mengecut atau masuk ke dalam badan tetapi tumbuh di tempat lain.

Hari isnin ini kita tengoklah kepandaian orang Sabah (SAPP) mengalihkan "kemaluan" Abdullah dari tersembunyi kepada nyata.

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Den baru tengok berito pasal oang Sabah nak buet "no confidence motion against the PM".

Banyak jugak permutasi bolih berlaku...

Sdr. ado apo-apo komen ko? Den nak dengor...

Sekian.
- Dari Borneo ke Minang

Jawa Barat said...

Salam Mr. Jasin,

At least you try to get things down a bit.. Have a smooth breeze and a wind shinning day with an easy going topics...KORO..

What ever it is this KORO happen around us..Not just Jib and Lah but all people in Malaysia and even in the entire world..

As long as we work, this KORO is on our back...

We might not realized but surely it happen to us all..

A happy KORO day to yol!!

Westmeath.ie

A KADIR JASIN said...

Sdr/Sdri para pembahas dan pelawat sekalian,

Pada pandangan saya, cadangan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi adalah percubaan lebih luas untuk menggugat dan, mungkin juga, menjatuhkan Kerajaan dan Parti Barisan Nasional.

Ia menguji sokongan Ahli Parlimen BN terhadp Abdullah dan pada masa yang sama melemahkan BN yang masih mempertahankan ketua mereka walaupun gagal memimpin BN pada pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Terima kasih.

wham said...

Dato' Scribe

A satirical piece! Ancient disease but has been reinvent, rejunivate and refresh (sound familiar?)in political circle within the BN coalition except for SAPP,which has found a breakthrough for the disease. SIL so far has not declare to contest for UMNO youth top post. Maybe something to do with this "koro" thing...

wanzaim said...

Salam Dato,

Akhirnya ORANG LAIN yang mengenakan tuntutan ini utk Pak Lah ... idea Tun Dr M diambil ... tp mesti ingat ... ini bukan yang sepatutnya berlaku ... mungkin yang dah terbelah akan jadi berderai ... yg sekelumit lak akan merasa di atas ... kesian saya yang termasuk dalam berderai tu ... Dato masuk yg berderai tu gak kot ...

p/s : langsung bengap ke PEMBESAR nie ??? ..

wz 18/09/08

kluangman said...

Politik sekarang:

Buat dulu, cakap kemudian
Tidor dulu, saya tak tahu kemudian
Menang dulu, perintah kemudian
Lompat dulu, fikir kemudian
Janji dulu, buat tak buat kemudian
Naik dulu, subsidi kemudian
Pecat dulu, ganjaran kemudian
Hukum dulu, siasat kemudian
Tuduh dulu, surahanjaya kemudian
Pakatan dulu, bergaduh kemudian
Koro dulu, ....( yang ini Dato' tolong tambah )...
Flip dulu, flop kemudian

Wan shamsudin said...

AKJ yang dihurmati;

'Penulisan yang baik adalah penulisan yang mengandungi susunan bahasa yang baik, akan tetapi 'SARI' nya mesti baik juga'.Jika dikaitkan dengan ISU semasa, maka ianya akan bertambah baik.

KORO atau KECHUT ANUnya, adalah topik yang dikira baik.

Ramai pemimpin pemimpin kita didalam UMNO/BN bolih dikatogarikan sebagai 'KORO'.
KORO kerana tidak berani meletakan masa yang tepat untuk serah kuasa.Ada yang KORO tidak berani tentang kemimpinan yang ada. Tambahan pula ramai yang KORO kerana terpaksa mengikut pemimpin yang benar benar KORO.Mungkin AKJ bolih beritahu istilah KORO bagi kaum WANITA kerana terlalu ramai yang ada.

Akar umbi UMNO Damansara Utama said...

Salam Dato'

It IS difficult isn't it not to see the politics in everything.

You can either be the jack of all trades and the master of none or specialize in what you know best.

Salam dari UMNO Damansara Utama

http://umnodu.blogspot.com

Anonymous said...

Datuk,

Ada dengar khabar tentang permohonan Ezam ke UMNO. Dah diterima ke belum? Senyap jer.

Kalau dah sah masuk, sah lah pembesar2 UMNO dah "Koro"

MM

ainas said...

Menteri-menteri UMNO semua koro sebab tak nak desak pak lah letak jawatan. Saya rasa jika paklah step down rakyat akan memberi sokongan kepada pangganti. Harus diingat pak lah sepatutnya meletak jawatan selepas pru12. Pak Lah memang koro

Mohd Affendi said...

Komen saya tersalah letak tempat lah Dato'..hrp dpt post semula ke sini..ada magnet agaknya topik "Najib vs Pak Lah" ni smp ter'post' kat situ bila tgh fikir psl hal KORO.. hehehe :) ..

Salam Dato' AKJ

Wow..I thought its "Little Koro" , a bear - name of a brand of an affordable children outfits..(definitely not as same level as yuppies' line Oshkosh, Gap & Guess Kid..also below KIKO & Kiki-Lala level)

1. No matter hard you try to refract the light to spectrum of colors ..the moment somebody in this blog put back another prism, those spectrum will automatically return back to its original white light...

2. Back to same-o-political topics.... Futile indeed Dato'!

3. Politic nowdays is just like a circus (sarkis)..a house full of clowns in actions..colourful & very entertaining to watch & talk about...

4. Unfortunately, it turn out to be bad when some of these clowns evolved to be villains harming the citizens with their not-funny-at-all jokes which turn out to be real.. Bloody jokers!

5. We need a Batman or Kluangman perhaps..Maybe not, coz these people are just fiction characters...Our jokers on the other hands are real.. A real threats! Should we start to panic everyone ??..!! :O

6. Do not panic.. Especially in politics...otherwise you'll end up infected by Koro..In Malay culture, without that thing, a man is definitely useless..

7. That 'thing' is just like a keris and even associated with one..

8. It should be facilitated with honour, pride & dignity..

9. Definitely, it is more than just what Hishamuddin did with Saka Bangsa..UMNO's 'thing'.

10. Koro is already a plague in UMNO!

http://en.wikipedia.org/wiki/Koro_%28penis_panic%29

1:16 PM

Halimsaleh said...

KJ
Teruskan tulisan anda.
Bagi saya senang sahaja, KJ [Kadir Jasin] memang dah terkenal dengan blog isu semasa Politik Malaysia.
Kalau nak mencari maklumat hiburan lain, bersepah ada dalam internet.
Caranya: www.google.com dan taip apa yang nak di cari ...
Biarlah orang lain yang membuak blog tentang PRamlee, biarlah orang lain yang bercerita tentang air, biarlah orang lain bercerita tentang makanan dan lain lain lagi ..
Saya harap blog ini dapat fokus politik sahaja, jadi saya pun senang ..fokus fokus
Tapi awas, maklumat yang dibaca tidak boleh bulat bulat ditelan ....

Zulkufli said...

Dear Dato'

It was a good morning breakfast, calm and relax that I had while I saw you coming in too for the breakfast. Later of the day I read on "Koro" and it's is a good article of yours.

When GOD created human being, he don't speaks as how we do. BUT he speaks in HIS way that is through what is happening in the world where sometimes it is a disaster to human being or at least to a comunity.He wants us to understand, relates and realize on thisngs and deeds.

One of the most important thing that we should remember, Koro himself, or herself or Koro itself doesn't know that he/she/it is destructive to human beings, animal and even trees (maybe).

It is our responsibility to ENSURE Koro should be eliminated and clean up. In Malaysian politics there are Koros or Koroes, what ever plural to spell with. It is much related to what GOD has seing to us on 'last Koro'.

We really need to eliminate Koro not only for us but for all human kind.

Thank you and lets work hard and pray for the best.

Zulkufli.
zulkufli.blogspot.com

talhah said...

Minyak lintah anyone?

Anonymous said...

Salam Dato',

Kepada Tanjung Rambutan mate, mungkin "stress management" saudara tidak menjadi agaknya, kalau selama ini main golf, cuba bawa bercucuk tanam macam Dato', tanam ubi kayu,dapat terapi minda, terapi fizikal selain dari ubi kayu dan pucuk ubi kayu.

Kanta

Anonymous said...

Salam Dato,
Kita tak dak kes hilang anu tu di sini kot? Tapi kita pernah sekali sekala dengaq orang utara kata "Awat...tak dak teloq ka?" Mungkin itu koro versi Malaysia tak? Wallahualam.

Adaaaa

nelly said...

Sebenarnya ramai pembaca bukan gila sebab membaca blog kisah politik terkini, tapi gila sebab menyampah mendengar gelagat2 pemimpin2 bodo. Tapi pada pendapat saya kita harus menghadapi kenyataan. Lagi kita tidak ambil tahu, lagi habat lah hidung belang mengambil kesempatan. Esok harga apa pulak naik, lepas tu bagi subsidi, prihatin la konon.

syed syahrul zarizi said...

DAto

Terus tulis apa yang Dato mahu, ramai pembaca yang mahukan pendedahan dan buah fikiran Dato. Saya salah seoarang bekas peminat penulisan Dato Johan. Nampaknya beliau selesa dengan dunia beliau dan Play-safe. takpalah. Biarkan. Tak jadi kudis pun

Syed

Anonymous said...

Salam,

Dato', Bro Jo punya taste & mission beliau tersendiri. Kita sendiri melihat bagaimana jatuh bangun beliau kerana menjenguk kedalam arena politik, so let him with his agenda. Masing-masing punya peminat tersendiri - Anak murid Bro Jo

MMcrossings said...

Datuk,

Mungkin ada sesuatu yang dipegang AAB, Fail atau carrot, menyebabkan pembesar2 UMNO jadi "koro".

Pembesar2 ni semua bukannya bersih sangat. Semua ada kes. sebabtu koro....

macam Mukriz so far dia nampak baru dan bersih. So nothing to lose.

tak sabar tunggu mesyuarat cawangan...

rosli basiran said...

Salam buat Dato' AKJ,

Saya pun setuju juga pasal ramai yang tidak faham koro ni. Tapi, orang Melayu yang berdarah Bugis takkan tak faham.

Lasa (Bugis) - Kemaluan lelaki (Melayu) - Penis (orang putih)

Ini bukan apedemik!!!

Kalau makan banyak sampai perut boroi, muka pun dah macam kuih pau,
pakai seluar dua orang boleh masuk, yang "tu........." dia jadi koro lah ........ masuk sendiri.

Tidak percaya? Tanyalah pakar - -Dr yang selalu buat artikel setiap hari Ahad dalam Metro AHAD tu....

rosli basiran

scofield_84 said...

salam Dato'

memang bestla tajuk ni...
memang sesuai sangat perkataan koro diperkenalkan...
agar mudah kita mengklasifikasikan seseorang...

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).