Monday, August 04, 2008

Permatang Pauh, Anwar dan Umno

A Kadir Jasin

[TOLONG JANGAN BUANG MASA ANDA. ULASAN ANONYMOUS TIDAK AKAN DISIARKAN. SILA BACA BETUL-BETUL PERINGATAN BERIKUT. Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

[MUTAKHIR, 5 OGOS]

VETERAN Umno dan bekas Exco Pergerakan Pemudanya, Mazlan Harun, hari ini membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah menuduh Presiden Umno Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya, Mohd Najib Abul Razak, menyalahgunakan kuasa.

Mazlan menuduh mereka “menggunakan jentera kerajaan untuk mendapatkan sokongan bagi mengekalkan kedudukan dalam parti pada pemilihan akan datang.”

Laporan Mazlan itu berasaskan aduan bertulis Ketua Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan Zahar Hashim yang ditujukan kepada Setiausaha Agung Umno, menuntut agar Abdullah dan Najib dikenakan tindakan disiplin kerana menyalahgunakan kuasa.

Mereka didakwa menggunakan Jabatan Penerangan Khas (JASA) Kementerian Penerangan sebagai tapak berkempen jawatan parti.

[Posting Asal]

SUMPAH politik adakah sumpah berkala. Sumpah yang tidak berlapik. Sumpah yang boleh diubah-pinda. Begitu jugalah dengan azam dan iltizam. Kerana dalam politik segala-gala mungkin dan halal.

Maka dalam konteks dan daripada aspek itulah saya melihat ikrar bersemangat Mohamad Ezam Mohd.Noor, bekas pengikut fanatik Anwar Ibrahim untuk memerangi bekas kekasih politiknya mati-matian.

Sebagai “returnee” Umno yang kepulangannya diuar-uarkan oleh Presiden Umno, Abdullah Ahmad Badawi, sebagai kemenangan besar tetapi dipertikai oleh ramai pembesar Umno, Ezam adalah senjata beracun yang sangat mustajab untuk menikam Anwar.

Akhbar Arus Perdana, Mingguan Malaysia 3 Ogos, dalam berita utamanya bertajuk “Pertarungan moral Lawan Anwar habis-habisan di Permatang Pauh – Mohamad Ezam” memetik bekas Ketua Pemuda Parti Keadilan Rakyat itu sebagai berkata bahawa Barisan Nasional (BN) dan UMNO perlu menentang Anwar habis-habisan kerana ia merupakan satu pertarungan moral.

Dan Permatang Pauh akan menjadi medan berdarah buat semua pihak kerana Anwar, demi kelangsungan (survival) politiknya, pasti akan menggunakan api untuk melawan api.

(Pemadam api telaga minyak yang terkenal, Red (Paul Neal) Adair (1915-2004) menggunakan bom api untuk memadamkan api telaga minyak.)

Kalau Ezam bersumpah atas landasan moral untuk menelanjangkan bekas kekasih politiknya itu kerana dia kecundang dalam cinta politik tiga segi (Anwar-Azmin-Ezam), Anwar serta penyokongnya akan membogelkan Ezam, Abdullah, Mohd Najib Abdul Razak, Umno, BN dan sesiapa saja yang melintas laluan mereka.

Bagi Anwar, membujur lalu melintang patah. Dia tidak mempunyai banyak pilihan kerana usia dan keadaan tidak memihak kepadanya. Dia sudah berusia 61 tahun dan kini menghadapi dakwaan liwat kali kedua.

Bagi Ezam, pertarungan moral yang disebutkannya itu adalah peribadi dan emosional kerana dia tewas dalam cinta politik tiga segi.

Dalam politik, tidak ada yang lebih hina daripada pembelotan. Bagi PKR, Ezam adalah ikon kepada perbuatan keji itu. Bagi Ezam pula kepulangan ke pangkuan Umno adalah umpama ayam jantan yang pulang ke reban setelah kalah bersabung. Pahit tetapi terpaksa ditelan demi kelangsungan aspirasi politik.

Dia bermula sebagai aktivis muda Umno yang taasub kepada Anwar. Dia dilantik sendiri oleh Anwar sebagai Setiausaha Politik pada usia yang sangat muda dan dalam sekelip mata menjadi bintang bergemerlapan kem Anwar ketika Azmin hanyalah pentadbir di bilik belakang.

Namun saya tidak menjangka Umno akan mencalonkan Ezam. Permatang Pauh adalah di dalam negeri Abdullah Badawi dan bersebelahan pula dengan kawasan Parlimennya, Kepala Batas.

Abdullah pasti akan mencalonkan anak tempatan. Tetapi dia akan berdepan dengan suasana telan mati ayah, luah mati emak kerana percakaran dalam kepemimpinan Umno Permatang Pauh yang bukan rahsia lagi.

Sejarah pilihan raya Permatang Pauh sejak pemecatan Anwar daripada Umno pada tahun 1998 tidak memihak kepada BN.

Hatta pada tahun bertuah Umno iaitu 2004 apabila BN menang besar, Dr Wan Azizah Wan Ismail masih berjaya mengekalkan kerusi itu. Anwar pula merampasnya daripada Pas pada tahun 1982.

Maka suka atau tidak suka, Umno terpaksa mengakui hakikat bahawa Permatang Pauh adalah “the Anwar country” – wilayah Anwar – meminjam cogan kata Celcom.

Selepas badai politik 8 Mac yang menghanyutkan BN di lima buah negeri dan wilayah – termasuk negeri tumpah darah Abdullah -- pilihan raya kecil Permatang Pauh, sebagai pilihan raya kecil pertama selepas itu, akan menguji semua pihak yang terbabit.

Tidak dapat tidak ia akan turut mempengaruhi pemilihan Majlis Tertinggi Umno Disember ini dan kedudukan Abdullah sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri.

Manakala Umno terpaksa berdepan dengan musuh utamanya atas landasan demokrasi, parti itu sendiri nampaknya semakin hari semakin tidak demokratik, semakin feudalistik dan semakin ketandusan kepemimpinan berwibawa kerana:-

1. Jawatan Presiden dan Timbalan Presiden besar kemungkinan tidak akan ditandingi;

2. Kuasa wang dan projek sudah membeli sokongan kepemimpinan cawangan dan bahagian yang beberapa bulan lalu beria-ia menuntut perubahan;

3. Ancaman dan tekanan akan dikenakan ke atas saki baki pembesar Umno yang masih bebas daripada jangkitan “koro”. (Sila baca posting 17 Jun berjudul “Would Koro Victims Like To Speak Up?” untuk mengetahui mengenai penyakit koro.);

4. Kerana Abdullah telah merendahkan palang maka ramailah yang akan cuba melepasinya;

5. Ramai akan bertanding tiga jawatan naib presiden dengan harapan kalau kalah sekali pun Abdullah akan melantik mereka ke Majlis Tertinggi (macam dia melantik orang luar, bekas Ahli Parlimen dan pesalah politik wang menjadi Menteri dan Timbalan Menteri.); dan

6. Pemimpin terpaksa membelitkan kata-kata seperti Muhyiddin Mohd Yassin yang memberikan harapan palsu (false hope) kepada ahli dengan membayangkan akan bertanding jawatan Timbalan Presiden tetapi kekal bertanding naib presiden semata-mata untuk selamat.

Pilihan raya kecil Permatang Pauh akan menguji sekali lagi mantera Pentadbiran Abdullah yang diuar-uarkan media massa arus perdana dan jentera propaganda iaitu kebebasan, keterbukaan, ketelusan dan kebertanggungjawaban.

Namun kita sudah boleh menjangkakan bahawa media massa arus perdana yang dimiliki kerajaan, Umno dan parti-parti komponen BN mustahil akan berkecuali, bebas, terbuka, telus dan bertanggungjawab. Begitu juga dengan jentera propaganda yang lain.

Dalam masa terdekat ini, beberapa perkara mesti dan mungkin berlaku:

1. Suruhanjaya Pilihan Raya terpaksa memanggil pilihan raya kecil dalam masa 60 hari daripada tarikh pengumuman peletakan jawatan Wan Azizah;

2. Oleh sebab polis dilaporkan telah selesai menjalankan penyiasatan aduan lewat ke atas Anwar, ada kemungkinan Anwar ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah;

3. Wujud kebimbangan bahawa mahkamah akan membuat keputusan sebelum penamaan calon atau sebelum pengundian untuk menggagalkan percubaan Anwar;

4. Namun saya tidak menjangka kehakiman akan membenarkan campur tangan luar apatah lagi di saat-saat Abdullah dan Menteri Undang-Undang de factonya, Senator Zaid Ibrahim, sedang mendendangkan kemerdekaan kehakiman (the independence of the judiciary);

5. Apatah lagi slogan kemerdekaan kehakiman itu sendiri berasal daripada manifesto dan kempen pilihan raya pakatan pembangkang (kini Pakatan Rakyat) yang dipelopori oleh Anwar;

6. Abdullah menggunakan Permatang Pauh untuk menguji kesetiaan Mohd Najib Abdul Razak dan keberkesanan sepupunya Hishammuddin Hussein Onn walaupun ketua Pemuda itu gagal menggempur Wan Azizah pada PRU Mac lalu; dan

7. Adalah kebiasaan bagi Timbalan Perdana Menteri mengepalai kempen pilihan raya kecil. Bagi Anwar dan penyokongnya, bertemu Mohd Najib di Permatang Pauh adalah umpama orang mengantuk disorongkan bantal, pucuk dicita ulam mendatang.

Kesimpulan, manakala sukar bagi Unmo/BN yang semakin tidak popular sekarang untuk merampas kembali Permatang Pauh, bagi Anwar ia adalah perjuangan hidup mati yang terpaksa dilaluinya.

Dia sama ada membuat pendirian sekarang atau akan ditinggalkan masa dan menjadi sekadar satu catatan dalam lipatan sejarah.

Bagi negara kita Malaysia, Permatang Pauh akan menarik lebih banyak perhatian luar dan akan dijadikan kayu pengukur oleh pelabur dan pemodal asing.

76 comments:

anakbuah said...

Salam Dato',

Di atas kertas, tiada siapa yg boleh "memijak" Anwar di Permatang Pauh. PakLah sendiri pun boleh dimalukan di sana. Umno/BN sendiri sudah kalah moral/psikologi bila mahu mengelak drp bertempur di sana - BACUL! Dan semuanya koro seperti kata Dato'.

Selantang mana sekalipun Ezam, dia tahu tidak akan diletakkan berdepan dgn Anwar (walau sampai lubang cacing dia cuba mengejar Anwar dengarnya sebelum ini).

Mudahnya, samada ada calon atau tidak, Umno/BN telah pun separuh bogel 60 hari sebelum cuba dibogelkan oleh Anwar/PR! Umno/BN terperangkap dan terjerat sendiri.

Anakbuah

Khairulnizam Bakeri said...

Ini soal awal dan akhir Anwar.
Andai tangan-tangan ghaib menumbangkan Anwar (impossible is nothing) dalam Perang Permatang Pauh seraya dia dihumban semula ke penjara, maka berakhirlah mimpi Anwar untuk tampil selaku Numero Uno Malaysia.

sukj said...

Salam Datuk,

1. Saya harap kedua-dua belah pihak tidak perlulah melaung-laungkan lagi slogan... "Perjuangan untuk Agama, Bangsa dan Negara" ??

2. Saya rasa nak termuntah bila mendengar Pemimpin2 politik yang ada pada hari ini melaungkan slogan tersebut.

3. Sebenarnya yang betul-betul berjuang untuk Agama, Bangsa dan Negara hanyalah Askar, Imam dan guru.

implosion said...

What a symbolic move.
Just like a page out of The Art of War.

Anwar- what a man. He deserves VOTES, not just respect.

I hope that voter turnout will be in the 90s%, but that's asking for too much from Dr.M's Malaysians who couldn't be bothered- who just want to keep the status quo.

Mr. Smith said...

Ezam may even prove to be a liability for UMNO as he on a character assassination mission which would drive away fence sitters.
In any case what further damage can Ezam (strictly a political non-entity) do to Anwar that has already not been done by the government, the police and turncoat Chandra Muzaffar.
An Anwar victory will see more calls for Abdullah's eviction from within UMNO.
I believe many in UMNO would want BN to lose this by-election.

Si Awanbiru said...

Assalammualikum Datuk,

Sejak PRU 12 saya sering baca komentar Datuk. Saya rasa komentar Datuk memang baik dan mempunyai kelas tersendiri.
Mengenai pilihanraya kecil Permatang Pauh saya dapat rasakan satu pertempuran yang sangat hebat akan terjadi di antara Pakatan Rakyat dan BN. Seperti Datuk maklumkan media masa sudah mulai berkempen sejak Datin Sri Azizah mengumumkan pengosongan kerusi tersebut. Setiap hari ada aje ulasan berkisar Permatang Pauh. Dan apa yang saya dapat rasakan penduduk Permatang Pauh akan memberi pukulan TKO kepada BN. 100 - 0.

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Pada hujung minggu yang baru lepas, saya berkesempatan untuk meluangkan masa di rumah mentuo saya. Bapak mentuo saya, seorang persara dalam usia 70'an, adalah seorang penyokong kuat BN (tak kisah lah komponen yang mana satu pun). Dia tetap sokong BN.

Tetapi olih kerana gelagat para pemimpin BN, terutama sekali UMNO, beliau dah "berpaling tadah". Sekarang beliau lebih cenderung kearah PAS.

Untuk pilihanraya kecil Permatang Pauh, beliau "berharap" PKR akan menang bukan kerana sukakan Anwar Ibrahim, tetapi lebih kepada "meluat" dengan UMNO/BN! Pak mentuo saya ni tidak suka Anwar dari zaman tok kadok dulu lagi sebab Anwar hanya pandai bercakap dan berlakon sahaja. "Bolih menang Oscar!", ujar beliau.

Bagi bapak mentuo saya ni, yang menjahanamkan Malaysia sekarang ni adalah BN. Yang menjahanamkan BN adalah UMNO. Dan dalang utama dalam menjahanamkan UMNO adalah:
(1) KJ
(2) Pak Lah
(3) Najib
(4) Rosmah

Dulu (sebelum Pak Lah menjadi PM), bapak mentuo saya amat marah kalau ada orang mengutuk BN/UMNO. Tetapi sekarang bukan setakat tidak marah akan kutukan terhadap BN/UMNO, beliau sendiri akan meluahkan rasa marah terhadap Pak Lah (serta suku sakat) dan kerajaan pimpinannya.

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

amoker said...

Good analysis.

Ezam can bark as much as he wants. Seemed that nobody on the political divide trust in him. He and Saiful can run for the MTV awards (Malaysian Treachery Voice Award) 2008 . haha. They can talk till their voice goes off but listeners still dun have the sense of truth.

Mal887 said...

Salam Dato;
Keratan artikel ni saya petik dari blog Dato Datuk Ruhanie Ahmad - Kuda Kepang berbunyi:
"“Kami yang menolak Abdullah dan membawa usul Najib sebagai Presiden dan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden seolah-olah menjadi musuh dan pembangkang dalam UMNO. Kami diarah buat laporan oleh SB. Alangkah susahnya hidup di negara sendiri. Solah-olah kini Malaysia diperintah oleh diktator kuku besi!”

Saya telah meminta penjelasan mengenai penglibatan SB seperti di atas, dan inilah jawapannya:

“Saya tak pasti sama ada ini adalah lazim (bagi) setiap mesyuarat tahunan. Namun, selama 2 penggal saya di cawangan belum pernah kena buat laporan dan isi borang yang diberi oleh SB kepada saya selepas setiap mesyuarat agung. Semalam, selepas mesyuarat Wanita, saya diarah isi borang dan buat laporan termasuklah memasukkan usul yang dikemukakan. Ini atas arahan SB.”

Entahlah dato..... manusia semakin rakus untuk mempertahankan kuasa..manusia hari ini semakin tidak takut dengan dosa & pahala. Mentang2lah ALLAH tak bayar "cash" setiap perbuatan mereka di dunia ini...

Semakin ngeri tinggal di Malaysia.... SUATU PERUBAHAN PERLU DILAKUKAN..

tok janggut said...

Sebagai pengulas, pengkritik dan apa lagi peng..., kita hanya mampu menyatakan apa yang tersarang dalam kepala kita. Ada kemungkinan betul dan ada kemungkinan juga tak betul.

Melangit komen kita, menggunung ulasan kita tapi keputusan sebaliknya. Ini kerap berlaku.

Nnamun apa yang pasti tak ada siapa boleh mengalahkan Anwar di Permatang Pauh kecuali mahkamah.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Sejak Anwar/Wan Azizah mengumumkan kedudukan mereka bersabit Permatang Pauh, sudah ada beberapa pemimpin UMNO/BN yang menyatakan pendirian mereka.

Namun, pernyataan mereka adalah lebih kepada pendapat peribadi. Kenyataan rasmi UMNO/BN belum di buat. Malah Pak Lah juga belum berkata apa-apa.

Pak Lah nampaknya "lebih sibuk" dengan isu harga minyak dan amaran kepada PR yang dikatakan cuba menyogok MP BN.

TPM sendiri yang secara tradisinya mengepalai barisan hadapan dalam pilihanraya kecil pula telah menyatakan betapa sukar mengekang Anwar di Permatang Pauh.

Yang saya nampak Dato', UMNO tidak rela melepaskan fokus mereka kepada Perhimpunan UMNO Disember nanti.

Memandangkan UMNO/BN belum membuka langkahnya, sebarang pendapat adalah lebih kepada spekulasi.

Walaupun begitu, saya suka benar jika kita berspekulasi tentang tahap kesungguhan jentera UMNO/BN terutamanya akar umbi dalam kempen di Permatang Pauh nanti.

Ini adalah indikator sebenar kepada sokongan Pak Lah di dalam UMNO.

Anonymous said...

Dato'

UMNO dan BN kena masuk gelanggang dengan pendebat. Tapi Sejak Dr M lagi mereka tak ada pendebat. Sebab itu Dr M ambil Annuar. Sekarang ni Shabery pendebat yang selamatkan maruah pak lah. Saya syor Dato' pujuk UMNO untuk calunkan pendebat di situ bukannya KAKI SEBAT!

hj ramli

mardhiah said...

Isu yang paling hangat akan dimainkan ialah isu moral. Jadi BN perlu cari calon yang ada aura suci, bukan aura suci yang dibuat-buat.

Calon saya ialah Mufti Perlis, itu pun kalau dia berminatlah. Selalunya manusia suci takut nak bercampur gaul tak tentu arah. Tapi dalam keadaan sekarang orang "suci" tak usahlah mengada-ngada beratib atas "gunung" sokmo nak "mengutub". Perlu berkorban sikit, turun padang.

Datuk Pirdaus tak buleh sebab dia dah 2 kali gagal ditempat yang sama.

Mas said...

Please read Matthias Chang brave article for the Malays and UMNO.

"And don’t you dare blame others for taking power to lead the country out of this sordid mess, a mess of your own creation, should UMNO fail to do what is required."

http://futurefastforward.com/ component/content/article/253

Tayadih Maysia said...

salam datuk,

suatu artikel yang baik! Berdasarkan hujah yang bernas dan bukan menghentam membuta tuli.

wisdomthinker said...

Wow. Nice analysis. Is either the candidates are selected from the local areas in the venue, or from the outstanding members in the UMNO party (Ezam, Najib, Pak Lah himself?).

Nik said...

I think you are seeing too much into Ezam.
You see...
When a person has belot against his master (Leader of UMNO), he has to show that he can regain the confidence of his old master.

This is similar to a replay of the old Mafia Style loyalty. Now go shoot your brother to show us that you are really loyal to us....That's what we are all seeing unfolding now.

Who knows, the reward may be Ketua Pemuda UMNO. heh heh

nadzri said...

Permatang Pauh adalah wilayah Anwar. Anwar saya jangka akan menang mudah.

Cuma yang saya tidak pasti samada Anwar akan menjadi YB Parlimen Permatang Pauh ataupun dibicarakan di mahkamah dan didapati bersalah kemudian menjadi YB Penjara Sungai Buloh.

bersuara said...

Datuk maaf kerana ada pembetulan menaip. Anwar dituduh 'liwat' dan bukannya 'lewat' seperti yang Datuk taip. Terima kasih.
Macam manapun, tulisan ni boleh jadi rangka buat 'movie'. Penuh dengan suspen, ganas, percintaan, luka dalam percintaan, dikhianati, suka dan duka. Kalau dikomersialkan, adengan yang memberahikan mungkin ada. Di Malaysia, saya rasa kita tak pernah tengok cerita sperti ini lagi sehingga saat ini.
Ini lagi best dari wayang MUMMY 3 yang saya tengok semalam.
Macam tengok 'wrestling' The Royal Rumble. Kita tahu dah sapa yang nanti menang, tapi syok nak tengok macam mana akhirnya yang buat dia menang.

slyderrose said...

saya yakin umno akan terkorban lagi di Permatang Pauh. Kalau pun SPR membawa pengundi hantuuu, majoriti yg berpihak kepada Anwar tidak mampu menampung kehadiran ribuan hantu-hantu.
Anwar adalah satu-satu anak melayu Malaysia yg mampu membawa Malaysia maju ke hadapan dan dihormati ramai. Beliau cukup terkenal di santero dunia, di dunia Islam dan juga bukan Islam. Network beliau terlalu besar dan tiada seorang pun pemimpin umno yg mempunyai kaliber seperti beliau. Saya pasti PP dapat menilai yg mana kaca yg mana permata.

Abdrahim said...

Datuk,

Ezam boleh benci Anwar, Ezam boleh meluat kat Anwar, Ezam boleh kutuk Anwar, Ezam boleh lawan Anwar kat Permatang Pauh.

Pendek kata dia boleh buat apa sahaja untuk menunjukkan dia tidak ada kena mengena lagi dengan Anwar.

Cuma satu sahaja yang dia tidak dapat buang, cara dia bercakap, cara dia berceramah, masih lagi tiru macam Anwar.

Itulah, dulu taksub sangat kat Anwar..sekarang nak buang macam mana. Kalau buat macam lain, nanti tak jadi Ezam pulak....

Orang tua-tua dah pesan, apa pun yang kita buat biar berpada-pada.Kalau suka jangan ditunjukkan sangat, begitu juga kalau sudah tidak suka.

Dalam keadaan sekarang, sebesar hama pun tidak ada tandingnya Ezam dengan Anwar.

anakbuah said...

Dato' dan Sdr implosion,

"Dia sama ada membuat pendirian sekarang atau akan ditinggalkan masa dan menjadi sekadar satu catatan dalam lipatan sejarah."

# Dari saat Wan Azizah melepaskan Permatang Pauh sehinggalah hari mengundi di sana bakal menjadi hari2 yg bersejarah. Seperti kata sebahagian kita dan kaum kerabat kita di blog ini, Anwar bukanlah "perfect" tetapi beliau (w/pun berada di belakang PR) seperti berseorangan berhadapan dgn tikaman2 keris Umno dan seperti berseorangan memberati neraca BN - dikepung dan diserang drpd semua arah! Mujur fikiran beliau masih ligat w/pun pastinya amat tertekan. Paling kurang PakLah dan Najib, maupun menteri2 koro mereka berkubukan SB/polis, SPR, BPR, mahkamah dan segala2 jentera pemusnah kerajaan.

# Seperti kata Sdr implosion..."Anwar- what a man. He deserves VOTES, not just respect."

Bagi saya, Anwar tidak rugi apa2. Tekanan sebenarnya di pihak Umno/BN. Dan beliau bukanlah "underdog" yg biasa kepada pentadbiran PakLah. Di Permatang Pauh nanti adalah pertembungan Anwar dgn kerajaan keseluruhannya, termasuk jentera2 upahan mereka!


Anakbuah

p.s.: Disebabkan akan banyak berita2 panas nanti, eloklah kita gunakan link utk merujuk punca sebenar berita tersebut supaya komen2 kita lebih padat. Saya cadangkan kita gunakan syntax di sini: HTML Links

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ dan para pembahas.

Agak ironis juga bila saya fikirkan mengenai maksud Ezam yang mengatakan pertarungan pilihan raya kecil Permatang Pauh adalah pertarungan moral, sedangkan strategi kempen beliau ialah dengan “menelanjangkan” Anwar.

Moral jenis apakah ini apabila aib orang lain hendak dicanangkan satu dunia?

Jika pembesar-pembesar UMNO percaya bahawa Permatang Pauh adalah “pertarungan moral”, maka moral yang sebenar-benarnya yang mesti dipulihkan ialah moral dan keyakinan rakyat yang telah pudar akibat kelemahan kepimpinan UMNO dan BN.

Memang ianya adalah sesuatu yang sukar bagi UMNO/BN mengembalikan moral dan kepercayaan rakyat untuk memilih calon mereka, tetapi memilih strategi kempen yang sedemikian adalah rendah nilainya di segi adat resam kebudayaan Melayu. Islam juga melarang perbuatan mengaibkan orang.

Selain dari itu, kempen pilihan raya yang sarat dengan ucapan-ucapan mengutuk, mencaci dan menjatuhkan maruah pihak lawan secara langsung akan menonjolkan sikap tidak bermoral orang yang berkempen itu sendiri.

Secara tidak langsungnya pula, kempen sedemikian akan dilihat sebagai “insulting the intelligence of the voters”.

Para pengundi sekarang sudah bijak dan matang. Selera dan citarasa mereka ada had dan batasnya. Mereka tidak semudah dahulu lagi memakan apa saja “jamuan” kempen yang dihidangkan.

Pilihlah cara berkempen yang lain.

Bagi saya, eloklah diperbetulkan dahulu parti UMNO itu dari segala macam kesalahan. Kuatkan ikatan di antara parti komponen BN supaya khabar-khabar angin mengenai agenda “lompat-melompat” tidak menjadi kenyataan. Tadbirlah negara ini untuk rakyat dan bukan untuk diri sendiri atau untuk parti atau untuk apa-apa sekalipun.

Jika perkara-perkara tersebut sudah ditangani dengan bijaksana dan bertanggung jawab, kempen untuk pilihan raya kecil atau besar akan menjadi sangat mudah nanti.

Sementara itu, akui sahajalah bahawa Permatang Pauh adalah “a losing battle”. Semua orang tahu bahawa Anwar ini umpama sarang tebuan – janganlah berani menjolok. Takut nanti niat hendak telanjangkan orang, diri sendiri pula yang akan ditelanjangkan.

Azman Mohd Isa
Shah Alam

A KADIR JASIN said...

Sdr Bersuara,

Terima kasih. Sudah diperbetulkan.

Kadang-kadang keliru juga. Maklumlah ada yang sering lewat dan ada yang dituduh liwat.

Itu belum masuk lawat dan kawat.

Terima kasih.

donmny said...

TUAN TUAN, PUAN PUAN

lawatilah laman kerdil hamba. ada ceta lama yang dibarukan bertajuk

'SUMPAH SANG SESUMPAH SANG SAIFUL 2

siapa 'sifu' yang menurunkan ilmu sumpah itu, jawapannya dalam

'SUMPAH SANG SESUMPAH SANG SAIFUL 1

jOM santai santaian

rocky said...

dakj,

Ezam is a joke and only a weak Pak Lah ad a weak UMNO needs him back. and Ezam played his card right. But if Ezam thinks he can beat Anwar...wake up Ezam. BN/UMNO is not trusted by the people and you being a MTV award winner is even worse thus people laugh at you.

Anwar will win and he has all the right to stand there. It is his territory and we all know his wife was his stand in. So KJ coem to Selangor or WP and stand as a candidate. Hell even Rembau your home town almost gave you a kick.

BN will spin this during the campaign and after the results. But all that will do is to make them look bad and loose even more credibility cos rakyat do not trust BN much as you can see from Merdeka survey.

Jalak Lenteng said...

Salam Datuk,
Seronok baca ulasan Datuk, penuh dengan fakta, mudah dan tidak bersifat berat sebelah. Tapi malang, penulisan begini tiada lagi dalam kebanyakan akhbar arus perdana sekarang. Teruskan menulis Datuk!

painah said...

salam Dato, satu lagi lontaran minda yg bernas.

Bagi saya .. di atas kertas permatang pauh memang milik DSAI tetapi tentunya segala instrumen bn dah mula mengorak langkah utk berkampung disini.

Tentunya ezam akan dipergunakan oleh bn untuk menyerang DSAI dr segala sudut dan ternyata akhbar mingguan malaysia telah memulakannya hari ahad lalu.

Syabas juga pada Wan Azizah kerana memberi ruang kepada suami tercinta.

Anonymous said...

BN tak perlu berhempas pulas dalam kempen pilihanraya.

Anwar pasti menang. Kalau Anwar kalah, pasti ada alasan darinya.

Biar Anwar menang dan jadi MP secepat mungkin.

Supaya kes mahkamah yang berlangsung kemudian menentukan segala-galanya, tengelam atau timbul jika ada kes atau tidak.

MM

Anonymous said...

Salam Dato'
Ini kali pertama saya post ke blog Dato'. Tapi sudah lama saya ikuti dan antara blog yang memjadi rujukan utama berkenaan dengan isu semasa dan politik.
Saya percaya Dato' mengenali DSAI secara peribadi.
Soalan saya ialah jahat sangatkah DSAI ini? Bukan saya kata Dato' yang cakap begitu, tetapi sesetengah pengkomen-pengkomen di blog ini dan juga laman-laman UMNO dan Blog Che Det.
DSAI di anggap sangat jahat, penuh tipu muslihat, munafik, agen Yahudi dsb. Ini kerana amat berlainan dengan pandangan saya yang agak rajin membaca isu semasa sejak zaman sekolah, universiti dan sampai sekarang (umur dah 44 tahun).
Dato', bagi saya kisah-kisah DSAI sama ada zaman pelajarnya, zaman ABIM, zaman menteri serta kisah liwat 1 & 2 terlalu banyak pengajaran dan hikmahnya jika kita kaji semula.
Jasa DSAI zaman pelajar dan ABIM nya bukan sedikit jasanya kepada ummah. Antaranya membawa kehidupan yang berakhlak pada zaman anak muda cenderung kepada hippies, membantu pelajar-pelajar tercicir melalui Yayasan Anda dan juga mempopularkan gerakan Islam (mempengaruhi pemakaian tutup aurat untuk pelajar-pelajar lelaki dan wanita)- teringat semasa Form 3 masih pakai seluar pendek.
UIA dan Perbankan Islam juga antara impiannya sejak zaman ABIM lagi. Malah kecemerlangan zaman TDM juga berkait dengan ketokohan DSAI sebagai gandingannya. Zaman TDM mula malap apabila kes liwat terhadap DSAI berlaku.
Mungkin ada kelalaian atau kesilapannya apabila menjadi orangbesar, tetapi keakhrabannya dengan ulamak-ulamak baik di Malaysia dan antarabangsa tetap terpelihara. Ulamak agung masakini Dr. Yusuf Qardawi menganggapnya seperti anak sendiri. Begitu juga gerakan-gerakan Islam di Amerika Utara, Eropah dan Timur Tengah serta Turki sedikitpun tidak mempercayai tuduhan liwat ke atas DSAI kerana mereka mengenalinya secara peribadi.
Pada pendapat saya terlalu banyak pertolongan ALLAH s.w.t kepada DSAI dalam isu kedua-dua kes liwat ini.
Dalam kes liwat 1, Pihak konspirator dilihat menjadi terlalu bodoh sehingga terpaksa mengubah tarikh hingga 3 kali. Perjalanan pendakwaannya lebih meninggalkan sifat jelek rakyat kepada kerajaan TDM berbanding DSAI. Saksi utama iaitu Azizan di tangkap khalwat dan mengaku berzina ketika dalam tempoh perbicaraan. Ini sepatutnya menjadikan dia sebagai saksi fasik dan tertolak sekiranya kita mengikut Al-Quran. Malah dia sendiri mengaku tidak di liwat oleh DSAI.
Bagi kes liwat 2 pula, sejak mula lagi kita melihat Najib tergagap-gagap menjawap tentang Saiful sehinggakan sangat meragukan kita.
Saya tertarik tentang komen Dato' tentang bersumpah junjung Al-Quran.
Kenapa Saiful tidak berzikir, bertakbir atau sebagainya sebelum di apa-apakan.
Bagi saya Al-Quran telah memberi panduan sekiranga kita mahu mengambilnya sebagai petunjuk. Kisah Nabi Yusuf dan Zulaikha menunjukkan bagaimanakan sekiranya kejadian itu berlaku tanpa rela. Malangnya Saiful tidak pula diberitakan melawan. Kalaulah benar DSAI cuba meliwat dia, dan dia pula melawan, saya percaya bukan sahaja hendak meliwat, hendak buka talipinggang pun DSAI tidak akan dapat. Kalaulah dia kata dia di ugut, kenapa setelah 9 kali baru nak report?
Dato', saya perhatikan orang yang sangat-sangat membenci DSAI ialah orang-orang yang ada kepentingan dan juga orang-orang yang mempercayai s/khabar UM,BH dan sewaktu dengannya lebih dari percayakan Al-Quran.
Saya hairan, sekiranga DSAI betul-betul jahat kenapa tiada satu pun bukti bagi pihak pembenci-pembencinya yang boleh dijadikan hujah. 6 tahun dalam penjara masih lagi kerajaan gagal untuk meyakinkan rakyat terhadap kejahatan DSAI sedangkan kerajaan mempunyai polis, BPR, Mahkamah, RTM dan seanika jentera untuk mencari bukti. Sedangkan kerajaan lansung tidak dapat menjawap apabila di serang oleh sekutu DSAI tentang rasuah, gila kuasa, salah guna kuasa dsb.
Syukur ALLAH Taala telah melemparkan perasaan simpati, kasih dan percaya kepada DSAI malah masih menjadi taruhan terbaik untuk menyelamatkan Malaysia.
Ar-Radzi

chong said...

Dr. Onsman sudah balik bekerja tak?

jojo51 said...

Permatang Pauh memang tempat mainan politik DSAI. Jadi untuk apa BN nak bertanding disitu. Kalau tujuannya untuk suka-suka atau setakat nak tahu tahap populariti elok batalkan niat bertanding. Untungnya tak ada tapi rugi yang lebih. Gunakan tenaga, masa dan wang rakyat untuk mengatasi masalah ekonomi dan inflasi teruk yang melanda negara. DSAI, Pak Lah dan Najib tak penting. Tanpa mereka bertiga negara akan lebih maju.

DIN said...

Datuk,

Hulubalang UMNO wajib buktikan bahawa mereka bukan sahaja gagah berkokok, tapi juga bukti mereka bertelor!

Din
Manchester
http://ceritarassa.blogspot.com/

Mesin Taip Buruk said...

Saya bersetuju dengan pandangan Datuk bahkan hampir sama dengan tulisan/pandangan saya dalam blog saya (baca: Peralihan kuasa jadi amalan dan Siapa Ezam). Dalam hal ini saya tertarik dengan ungkapan UMNO semakin feudalis dan tidak demokratik lagi. Buktinya Rafidah juga dah perturunkan kuasa kepada Shahrizat tahun depan seperti yang diumumkan hari ini. Inilah UMNO zaman Abdullah Badawi...

Mengenai Permatang Pauh, saya yakin Anwar boleh menang tetapi jumlah undinya mungkin berkurangan berbanding kemenangan Wan Azizah pada PRU-12 lalu.

http://mesintaipburuk.blogspot.com

azlan said...

Pandangan saya sebagai seorang amatur, tak perlulah BN masuk bertanding. Kalau masuk juga, bermakna kamulah sendiri yang binakan pentas pidato untuk Anwar!

Apa pula kata mereka yang bergelar profesional?

whackthembugger said...

There’s nothing much UMNO/ BN can do, their hands are tied to the back, ready to br executed, in this particular by-election or perhaps any others until there’s structural changes in UMNO/BN starting with the change in the weak and incompetent leadership. Such voice is so loud and clear that only a dumb and arrogant PM would not listen.

The preferred option for BN is to let the police and AG finish their job. In this by election, expose DSAI and his wife; there is too much dirt and evil in DSAI’s character. If the voters of Permatang Pauh wish to discard history and precedence, then let it be. Spending too effort on this venture which will not change the balance in parliament is wasteful.

Don’t fall into DSAI’s entrapment. UMNO/ BN needs to restructure themselves soonest to meet the global challenges in these uncertain times- that is the priority.

BlueMoon said...

Assm Dato'

Permatang Pauh mencerminkan bahawa orang Melayu amnya dan orang Islam khasnya amat taksub kepada kepercayaan, pemimpim dan ego mereka. Baik Melayu UMNO, PAS atau PKR ini adalah penyakit orang Islam sejak zaman berzaman lagi. Tidak pernah berubah walaupun setitik nila sekali pun. Hasad, dengki dan iri hati telah menjadi darah di dalam daging. Yang berkuasa akan membuat apa sahaja untuk mengekalkan kuasa, manakala, yang belum berkuasa akan berkerat-rotan dan berpatah arang demi untuk berkuasa. Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu tidak akan teragak-agak menjual marwah bangsa semata-mata berkuasa, manakala orang Islam pula sanggup mengadai agama demi kuasa dan harta. Orang Melayu Islam baik di kalangan UMNO, PAS dan PKR tidak teragak-agak menjual negara ini untuk memuaskan nafsu-syawat mereka.

Biar Anwar-PKR atau sesiapa sekalipun dari UMNO menang di Permatang Pauh, yang kalah pastinya orang Melayu yang beragama Islam. Samada UMNO, PKR dan PAS sudah pasti akan ditelanjangkan oleh lawan masing-masing. Beginilah apabila orang Melayu memerintah dan orang Islam berpolitik.

CUCU TOK KEDU said...

Dato'

Nampaknya Ezam memasang perangkap dilaluannya sendiri. Percayalah! Kalau Anwar menang besar di Permatang Pauh kali ini, ertinya pengundi Permatang Pauh telah berjaya menutup mulut Ezam yang celupar merapu membanggakan diri. Sedangkan ahli-ahli UMNO meluat sangat dengan kehadiran semula Ezam dalam UMNO.

Dulu dialah pencaci utama UMNO. Sekarang tampil untuk mendapatkan tempat. ahli UMNO tidak akan terima hujjah Ezam!

Pengundi Permatang Pauh termasuk ahli-ahli UMNO akan bersatu menyatakan protes terhadap kehadiran Ezam dengan memberikan undi kepada Parti Keadilan Rakyat iaitu Sdr Dato Seri Anwar Ibrahim.

http://rp-semantan.blogspot.com

CUCU TOK KEDU

Anonymous said...

We all know Anwar could win big. But for BN this is another golden opportunity to discredit Anwar. latest internet news state BN is already planning to bribe voters upto RM1000 per vote.
I just hope PKR boys could apprehend anyone who attempt to bribe voters with evidence.

suresh

Anonymous said...

bluemoon kata:

Biar Anwar-PKR atau sesiapa sekalipun dari UMNO menang di Permatang Pauh, yang kalah pastinya orang Melayu yang beragama Islam. Samada UMNO, PKR dan PAS sudah pasti akan ditelanjangkan oleh lawan masing-masing.

-----------------------------------

Terima kasih bluemoon kerana berlapik dan secara halus berkempem untuk UMNO.

50 tahun UMNO mengaku menjadi pembela orang melayu dan Islam, mengapa jadi begitu?

Statement ini samalah dengan ugutan yang UMNO gunakan disetiap pilihanraya : HANYA UMNO SAHAJA YANG TAHU MEMERINTAH..ORANG LAIN SEMUA TAK TAU"

bat8

bat8 said...

Azlan sorang je penyokong UMNo yang bijak!. Memang betullah kata azlan, kalau UMNO letak calon, maka ceramah-ceramah DSAI akan dihadiri oleh ribuan penduduk pematang pauh untuk mendengar pelbagai pendedahan mengenai penyelewengan UMNO.

Manakala ceramah UMNO pula hanya akan dihadiri oleh segelintir ahli UMNO yang karat AAB sahaja.

Jadi kalau UMNO tak letak calon, DSAI tak akan buat ceramah, takade pendedahan penyelewengan UMNO dsb. ELOK LE UMNO BERI DSAI MENANG TANPA BERTANDING.....hahahaha

whackembugger....bluemoon,

Belajar dengan azlan macamana nak bela UMNO


bat8

anakbuah said...

Dato' dan Sdr/i semua,

"Ulamak agung masakini Dr. Yusuf Qardawi menganggapnya seperti anak sendiri. Begitu juga gerakan-gerakan Islam di Amerika Utara, Eropah dan Timur Tengah serta Turki sedikitpun tidak mempercayai tuduhan liwat ke atas DSAI kerana mereka mengenalinya secara peribadi."-Sdr Ar-Radzi

# Saya amat setuju dgn Sdr Ar-Radzi dan seperti yg saya pernah kata, jika kita tidak kenal secara peribadi dgn Anwar, tak usahlah kita nak komen sampai ke dlm selimut atau dlm seluar beliau. Dan kalau Wan Azizah sendiri tak pernah komplen beliau balik waktu suboh atau tidur sampai tengah hari, kenapa kita hendak perduli dgn kehidupan beliau? Lainlah kalau kita pernah terserempak atau tahu beliau lepak di kelab2 mlm atau di rumah2 pelacuran atau tonggang arak seperti yg selalu dikaitkan dgn org2 Umno/BN - dlm rumah sendiri ada bar dan arak, apa nak kata lagi? MAS sendiri mereka benarkan menjual arak. Itu mungkin tak cerita bila mereka diluar negeri - lagilah mereka hebat, kalah mat salleh mabuk! (Saya tekankan arak di sini sebab dgnnyalah mereka hilang akal dan punca kepada perbuatan2 keji yg lain).

# Kontranya, ada org mcm PakLah atau Najib dibuat seperti anak sendiri oleh ulamak2 besar seperti Dr. Yusuf Qardawi?

# Memang ada yg meluat bila ada yg mempertahankan si Anwar ni. Tapi kenapa hati kita tidak meluat dgn tingkah-laku dan peribadi org2 seperti pemimpin2 Unmo, yg Melayu dan dikatakan Islam juga ini?

# Saya masih ingat kata2 guru agama saya, "sebagai seorang yg mengaku Islam, kita wajib bersimpati dgn gerakan2 Islam, w/pun sedikit - bencikan kejahatan dan dosa" Mungkin itulah serendah-rendah iman kita. Ingatlah, sedangkan bayi pun meninggal bila sampai masa "dipanggil", inikan pula kita yg sudah berumur ini - anytime!

# Lihat Mufti Perlis akui ditawar jadi calon Permatang Pauh di Utusan hari ini. Berita sebenarnya, Dr. Asri menolak tawaran tersebut dan beliau secara berlapik berkata "Keadilan perlu diberi sama rata baik kepada Anwar mahupun kepada Mohd. Saiful". Seperti juga kes pembunuhan Norita atau kes liwat #1 dahulu, kalaulah Anwar atau Saiful tidak bersalah, kenapa kes liwat ini timbul? Bagi saya, mereka2 yg mengada-adakan semua ini yg bersalah. Jadi, apa hukuman kepada mereka2 yg bersalah ini? Lepas begitu sahaja? Atau kita redha sahaja, jika tidak dihukum tunai di dunia, mereka2 ini akan dibalas "di sana" nanti!

Anakbuah

p.s.: Masih ramai yg anggap soal dosa-pahala dan syurga-neraka ini perkara main-main. Jgn lupa, kalau kita mati sesaat lagi, sebelum nyawa melepasi halkum kita sudah merasa kita akan berada di syurga atau di neraka, belum berada dlm kubur lagi!

otai said...

DATO'

UMNO KENA CALUNKAN KAKI DEBAT DI P. PAUH. KALAU TARUK KAKI SEBAT, HAI JADI MAKANAN PAK SHEIKH LAH....

KAKI DEBAT AKAN PERTAHANKAN MARUAH BN DAN NEGARA SEPERTI TOK SHABERY. TAPI KAKI SEBAT.... JENUH KITA NAK MEMBELA. SEBAB KAKI SEBAT TAK PANDAI BERDEBAT. TAPI KALU KAKISEBAT PANDAI BERDEBAT.... ITU YANG AFDAL.

Quick Draw Botak said...

Sdr. mal887,

If there is any tinge (key word - tinge!) of truth in your comments, I fear for our children's future.

Going along those comments, I am not surprised that Muhyiddin declared that he would only be defending his post as Vice President. If anything else, all dirty linen would be out for public viewing... I guess he had a meeting with SB recently!

After all these, is Pak Lah really weak and open? Or is it another charade?

I suppose the SBs have been kept extremely busy since 12GE!

professional malay said...

Salam Dato',

Pada firasat saya Pak Lah akan screw up another backfired strategy. DSAI akan memberi KO kepada BN dan continue further BN misery......

Pak Lah ni jenis degil, kan lebih senang dia tak payah berhempas pulas untuk bertanding lagi di next UMNO election. Bagi saja pada next leader supaya perjuangan UMNO melawan arus PKR/DSAI akan lebih mantap dan fresh. Further damages cannnot be undone by UMNO hingga beberapa generasi.

Ghifari X said...

Perhaps there's some civility or a sense of shame within the MCA at lest coming from this group statement. Lest there be any need for condescending after all a statement isn't enough today; considering the inaction from these groups as against the overall public detestations and the magnitude of despicable shamelessness from the components.e.g.
"Let the court decide on the sodomy issue," said Permatang Pauh Umno division chief Datuk Abdul Jalil Abdul Majid.
These guys just don't get eh. We do not trust rely on or have faith in the courts, not only the court but all institutions of gomen except the opposition - not even parliament is justice and a genuine interest of the people guaranteed. Even in their own personal capacity BN/UMNO officials affiliates sympathisers we passionately come to dislike at this juncture in our contemporary lives. These vagrants just add nausea whenever they are heard or seen in public. There's nothing constructive futuristic or promising about these people any more. The mere mention of their name sake even their off-spring into public corporate ordinary life reaches fever pitch antagonism. Just go! Goooooooo! My wife and I switch between channels whenever these morons appear on the TV- it doesn't matter what they have to say, we discontinue news papers delivery to our home , we don't spare time to ready the ones that are free at the office and we take the free SUN at the guard house every 3 days to lay bed for the kids Hamsters at home - seriously! not even a glance. It is what they also shit on.

azee72 said...

Saya kerja di kilang US dan mat2 saleh tu dah mula tanya pasal politik malaysia, terkejut juga..sebelum ni we only discuss about work but now they ask politics.
Please lah Pak Lah, dont mess around with this liwat case and let it vanished.
Malaysia will be another pariah state if this liwat case is ON..
INVESTOR WILL GO...
HELL YOU BN!!!

kadir said...

salam dato'....

analisis yang kritikal tetapi penuh hemah..saya sentiasa meneliti tulisan dato,semakin berani dan berisi...keep it up..

Anonymous said...

Dato'

Harapan saya agar pilihanraya kecil Permatang Pauh ini tidak hanya dianggap pertempuran diantara Anwar-Najib atau Anwar-Ezam sahaja. Manusia yg bernama KJ juga harus ditonjolkan ke depan lebih2 lagi sejak kebelakangan ini Buletin Utama TV3 kembali kerap memberi "coverage" yg luas kepadanya. (mungkin kempen halus promosi bakal calon Ketua Pemuda @ Menteri Belia dan Sukan)

Saya juga berharap Anwar dapat menang dengan majoriti yang lebih besar; lebih 25,000 mungkin, dan undi UMNO hanya tinggal tak lebih 1,000. Akibat kekalahan yang maha teruk dan MEMALUKAN ini nanti, saya berharap tsunami politik yg baru akan muncul di mesyuarat2 bahagian UMNO dimana ahli2 UMNO akan membelakangi "arahan peralihan kuasa" Majlis Tertinggi dengan TIDAK mencalonkan Pak Lah sbg Presiden.

Ini lah harapan besar saya.

Ayoh Anwar, anda mampu melakukannya!


-sinbad-

berasiam said...

Salam Dato' AKJ

Pada babak akhir kehidupan Jebat, selepas ditikam oleh Tuah, dia masih mampu mengamuk membunuh ratusan orang sepanjang jalan ke rumah Tuah. Begitulah hebatnya Jebat.

Permatang Pauh bakal diamuk kali ini, cuma kita tidak pasti kepada siapa watak Jebat melekat. Mungkin Anwar-PKR menjadi Jebat, atau Pak Lah-Umno. Kedua-duanya sedang cedera ketika ini. Tuahnya tetaplah seorang, YABhg. Tun Dr. Mahathir. Hayat Jebat akan terhenti selepas amukan terakhir ini, cuma mungkin bukan di riba Tuah seperti di dalam riwayatnya.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Sejurus tidak lama sebelum PRU12 dahulu, saya mendengar ramai yang berpendapat untuk "memenangkan pembangkang di peringkat negeri untuk mengajar UMNO/BN tetapi memenangkan kerajaan di peringkat persekutuan bagi memastikan peruntukan kewangan tidak terputus".

Setelah keputusan PRU12 diumumkan, itu lah yang kita dapat.

Adakah kerajaan UMNO/BN mendapat pengajaran? Adakah peruntukan kewangan disalurkan seperti biasa? Rasanya kita semua boleh fikir sendiri.

Kini, saya melihat semakin banyak pendapat di ruang siber yang menyatakan "kebosanan" mereka (secara en bloc) terhadap tiga nama iaitu Anwar, Pak Lah dan Najib.

Kebetulannya, yang saya amati, luahan ini dinyatakan selalunya dengan susunan seperti di atas.

Ironinya, mereka ini tidak pula menyatakan alternatif sebagai pengganti Anwar, Pak Lah atau Najib.

Adakah mereka ini termasuk dalam golongan mereka yang tidak akan keluar mengundi? Atau mereka ini adalah ejen pihak tertentu untuk mengelirukan pengundi? Mungkin juga mereka ini budak-budak mentah yang tidak matang menilai lantas lebih gemar melawan SEMUA arus?

Saya harap orang-orang ini akan membuat pilihan pemimpin mereka.

Malaysia memerlukan keputusan muktamad untuk bergerak ke arah yang betul.

Baik PR mahupun BN, keputusan tidak muktamad akan bermakna negara kita akan terus tidak stabil. Perjalanan negara juga tidak dapat bergerak kearah yang sepatutnya.

Hanya ada dua pilihan sekarang ini iaitu BN di satu pihak dan PR di pihak yang satu lagi.

Tidak suka orang yang memegang tampuk di UMNO? Ketengahkan calun anda, sekurangnya di ruang siber ini.

Pendekatan serupa untuk mereka yang tidak menggemari pemimpin PR.

Undi di tangan anda. Buat keputusan dan jalankan tanggungjawab anda.

DAN JANGAN MENGELIRUKAN PENGUNDI-PENGUNDI LAIN!!!

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Hari ini dah 5hb OGOS 2008.

Saya nak tanya pada Dato' dan rakan-rakan blogger yang lain, kalau-kalau saya terlepas berita. Maklumlah saya dah lama tak beli suratkhabar, tengok berita kat TV pun dah tak lalu.

Setakat ini, ada ke pengumuman/perancangan tentang sambutan hari KEMERDEKAAN hujung bulan ni?

Kalau ikutkan yang lepas-lepas, bulan Julai pun dah heboh kat TV1.

kluangman said...

Bagi saya pertarungan di Permatang Pauh lebih kepada pertaruhan di antara 'kekuatan' kepalsuan melawan 'kekuatan' kebenaran. Dan yang menang tidak semestinya 'benar' kerana sejarah telah menunjukkan bagaimana kekuatan tipu daya dapat mengalahkan dan mengatasi 'kebenaran', tetapi kepalsuan akhirnya akan kalah sendiri juga bukan atas kekuatan lawan tetapi atas kepalsuan dan kelemahan itu sendiri.

Dalam kata rengkas, nak suruh orang buat baik, sukar sekali, tetapi nak suruh orang buat jahat, mudah sungguh. Selalunya sesuatu yang 'hak' akan mengambil masa yang agak lama untuk membuktikan.

Ada sesetengah pendapat di sini memeprtikaikan kenapa Anwar dibenci sangat, ia sebenarnya serupa sahaja dengan lelain saolan yang menimpa individu lain, Dolah dan TDM tidak terlepas dibenci amat sangat, semuanya mempunyai alasan sendiri.

Menyentuh tentang Muhyiddin yang hanya mahu mempertahankan naib, saya merasakan politik Muhyiddin menjurus bukan sahaja selamat tetapi bijak, sekadar jawatan Timbalan Presiden secara logiknya ia sudah pasti jadi milik Muhyiddin jika Najib menjadi Presiden.

Andainya Najib terkucil dan dikucilkan, Muhyiddin juga tetap menjadi pilihan Dolah menggantikan Najib sebagai Timbalan, hatta kalau beruk pun jadi Presiden UMNO, UMNO secara rasionalnya tidak ada pilihan, Muhyiddin lah yang paling sesuai menjadi Timbalan. Dengan hakikat tersebut kenapa perlu Muhyiddin mencederakan dirinya untuk bertarung bagi jawatan Timbalan.

Bagi mencabar jawatan Presiden, Muhyidin perlu mengambilkira terlalu banyak perkara, tenteranya, duitnya, lawannya dan perlbagai lagi isu. Adalah tidak berbaloi Muhyiddin memperjudikan masa depan politiknya sedangkan jawatan Presiden juga boleh menjadi miliknya dengan hanya mengikut dari belakang secara giliran. Untuk itu Muyiddin hanya perlu 'bersabar' tanpa perlu menumpahkan peluh dan keringat.

Apapun saya jangkakan Permatang Pauh sedikit masa lagi bukan sahaja penuh dengan buah durian di sepanjang jalan dan kampung tetapi mendapat lagi bonus dengan 'durian runtuh' yang paling besar dan hebat buat abad ini..tak mungkin ada sesiapa yang mahu menolaknya.

anakbuah said...

Salam Sdr sawit futures trader,

Media perdana atau "agen2 subversif" dan konspirator lain tidak pernah dapat mengelirukan saya. Mereka gagal merosakkan pemikiran saya. W/pun saya bukan pengundi di Permatang Pauh atau penyokong mana2 parti politik, kalau 3 org itu sahaja pilihan kita, saya pilih Anwar sebagai YB baru di sana dan bakal PM baru M'sia.

Dan pergi jahanam dgn PakLah dan Najib.

Anakbuah

p.s.: Payah nak cakap pasal Hari Kebangsaan sekarang kalau pemikiran dan gerak-geri kita tidak pernah merdeka - 31hb Ogos seperti tidak ada maknanya.

Anonymous said...

Salam Dato.

Secara jujurnya, walaupun saya tak suka Anwar dengan caranya dan taktiknya, tapi saya lebih tak suka pada Umno.

Umno dah jauh tersasar. Baca berita semalam yg menceritakan pemilihan ketua bahagian dicemari dengan peristiwa pukul dengan kayu golf. Ini menunjukkan betapa kemaruknya orang melayu dalam Umno dalam mengejar kuasa dan pangkat. Mungkin juga media yang memperbesarkan isu, tapi perkara sebegini tak terjadi pada pemilihan parti lain, contohnya PAS.

Saya berpendapat tak apalah Malaysia diperintah oleh pembangkang. Nanti kita akan tahu samada mereka hanya pandai bercakap atau bekerja. Saya juga mahu tengok reaksi fanatik Anwar nanti, samada mereka masih menyokong Anwar masa Anwar dapat jawatan yg diidamkan akan datang(adakah mereka menyokong Anwar kerana niat tertentu, wallahuallam).

Saya juga mahu lihat apa akan jadi pada nasib orang Melayu khususnya apabila Anwar pegang kuasa nanti. Saya pun dah bersiap-sedia dengan impak sekiranya DEB dihapuskan. Saya rasa kebanyakan orang melayu dalam PKR pun dah lama bersedia, sebab tu mereka tidak kisah kalau masa akan datang tiada lagi DEB.

Lagipun Umno dan BN nak kena masa menilai diri. Mungkin apabila mereka tidak memegang kuasa, mereka baru sedar kebodohan mereka. Sekarang ini mereka masih lalai dan alpa.

Terima kasih pada Dr M kerana memilih Pak Lah, dan terima kasih kepada Pak Lah kerana menghuru-harakan Malaysia.

Kalau pandang secara positif, mungkin ini adalah hikmah untuk kematangan Malaysia. Apa yg kita lihat pada Amerika pada zaman sekarang adalah hasil pembentukan dari sejarah mereka selama 200 tahun. Mungkin Malaysia juga memerlukan 200 tahun untuk jadi seperti mereka. Wallahuallam.

yang benar
melayu baru

Anonymous said...

Sdr. Sawit Futures Trader,

Pandangan 5-sen saya!

Seperti rakan-rakan pengomen lain, saya turut bosan akan telatah pemimpin politik negara terutama sekali Pak Lah, Najib dan Anwar. Kalau bolih ketiga-tiga sekali kita humban kedalam penjara. Hampir terlupa! Menantu jantan Pak Lah, kita humban sekali dalam penjara.

Buat sementara waktu, pada hemat saya alternatif yang ada adalah Ku Li, Muhyiddin (yang sekarang nampak dah di-SB-kan dan telah "kecut" / koro!) dan Rais (yang mungkin telah di"tumpul"kan jugak!). Ada satu dua yang lain tapi mereka bukan dalam kabinet dapur.

Pemimpin yang patut "turun taktha" kerana tidak berkeliber adalah Hisham, Zaid, Zahid dan beberapa yang lain termasuklah kunco-kunco menantu jantan Pak Lah. Semua mesti turun "takhta" dan "hilang" dari arena politik buat selama-lamanya.

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

Faezah said...

Salam Dato'

Tulisan saudara Ar.Radzi

"DSAI malah masih menjadi taruhan terbaik untuk menyelamatkan Malaysia."

Kita sama-sama tunggu dan lihat.

Raduan said...

http://suteramalaya.blogspot.com/

Saya melihat, internet adalah senjata paling mudah untuk perang pilihanraya Permatang Pauh kali ini. PKR boleh sahaja kumpulkan ceramah-ceramah Ezam terdahulu semasa menggunakan pentas PKR dan Pas. Tayangkan semula dan lihat siapa Ezam. Mungkin Ezam akan menelanjangkan dirinya sendiri, tidak seperti dakwaan beliau yang ingin menelanjangkan Anwar. 'Kita lawan tetap lawaaaan...' bukankah itu yang diucap Ezam nak lawan UMNO sampai ke lubang cacing. Kasihan beliau....

Anak Kubang Semang said...

Dear Kadir.

Untok pengetahuan saudara.Permatang Pauh merupakan kawasan Parliment yang aga unique.

Mereka todak emotional dan tidak commited pada mana mana Party.Pak Lah tentu maklum.

Asal kawasan UMNO yang MP nya ialah Pak Berahim,Bapa Anwar.Kemudian diganti oleh Afiffn Daud dari UMNO dengan majoritynya 20,000.Kemudia di menangi oleh Pas Hj Zabidi dengan Majoritynya juga hampir 20,000.

Pada tahun 1981Anwar memenangi samula kawasan Ptg Pauh dengan majority yang besar, sahingga lah di ganti dengan Wan Azizah pada tahun 1999 hingga sekarang.

Orang Ptg Pauh kalau di beri wang dia ambil,undi belum tentu.Dalam pilehanraya 2008 BN membelanjakan hanpir 7 juta ringgit tapi kalah.

Kalau BN mengunakan issue moral Anwar untok memenangi Ptg Pauh,mereka membuat kesilapan yang besar.Siapa yang memjadi calum BN amat penting.Buat masa sekarang ini tidak ada saorang pun calum yang berkelibar untok melawan Anwar.Dato Shariff Omar mungkin boleh memberi saingan yang kuat untok Anwar.Dia dari Tasek Gelugor tapi asalnya dari Ptg Pauh.Saudara mara nya banyak di Kepala Bukit.

Tapi dia kechil hati dengan Pak Lah.Orang paling taat pada Pak Lah tapi ia marah kerana tidak di beri jawatan Menteri dan di gugor dalam pilehan Raya 2008.

Sama sama lah kita perhatikan.

anakbuah said...

Salam Dato' dan Sdr/i semua,

Permatang Pauh by-election will be costly: Syed Hamid

Apa ni? Syed Hamid ni komen macam Umno/BN tak pernah tabur duit masa pilihanraya, tak pernah mempergunakan polis, tak pernah mempergunakan SPR dan macam pura2 rasa bersalah menyusahkan pengundi?

Memanglah mahal bila kena bayar pengundi hantu di kawasan yg amat panas kali ini - kalau sebelum ini RM100 dan bas percuma, di Permatang Pauh kenalah upah lebih agaknya.

"This whole operation costs extra money,"!? Macamlah pemimpin2 BN sekarang tak pernah memperabiskan peruntukan perbendaharaan selama ini! Bila bab tanggungjawap jaga keselamatan dan ketenteraman awam, bab nak bagi senang rakyat (dan rasa2 macam nak kalah), kata kos tambahan dan membazir pulak? Pangkat menteri tapi bercakap macam budak2 dlm iklan susu "kita minum dulu!" tu - memperbodohkan diri sendiri!!!

Ahli2 Umno/BN tak terasa bodoh ke? Masih tak rasa diperbodohkan? Atau pun tak berakal atau sama2 bodoh!?

Tidak usah tanya saya, Dato' sendiri rasa macammana? Seikhlas mungkin.

Anakbuah

p.s.: Maaf Dato', w/pun saya tidak berparti, saya ni rasa terhina sangat dgn pemimpin2 Melayu begini. Elok pulak macam tindakan Mazlan Harun hari ni Umno veteran lodges ACA report on top leadership. Itu pun tak tahu sampai ke mana laporan tu - entah2 BPR bubuh dlm bakul sampah je. Najib pulak macam buat2 tak tahu I don't know anything about ACA report: Najib. Takkanlah SB dia tidur kot sampai tak tahu langsung - menipu?

johar faizal said...

Salam Dato,

Insyallah, DSAI pasti menang di Permatang Pauh, cuma yang dirisaukan sempatkah beliau mencapai matlamatnya itu.

Umno/BN sedaya upaya untuk cuba menghalang beliau daripada menjejak kaki ke Parlimen. Itu yang pasti.

Soal Ezam, beliau hanya berkokok sahaja, dan mimpi di siang hari. Bukan faktor utama buat Permatang Pauh.

Faktor utama adalah tangan2 ghaib, aksi silap mata yang bakal dipertunjukan di Permatang Pauh nanti.

Walaupun saya bukan dari penyokong PR, tetapi saya mahukan perubahan bagi Malaysia dari segi ekonomi dan kesejahteraan Rakyat umumnya.

Kita harus berani menongkah arus demi satu perubahanan.

Zainal Ariffin Ashari said...

Datuk,
Saya cadangkan seseorang dari parti bebas, seperti nenek di PRU12yang lepas untuk menentang DSAI. Mungkin ramai yang suka DSAI tapi mungkin ramai juga yang tidak suka dengan beliau. Jika calon ialah orang BN boleh dijamin kekalahannya.
Salam

Hello Permatang Pauh said...

Datuk,
ada rencana dalam Bernama komen BN boleh menang Pilihan raya Permatang Pauh jika tidak ulangi kesilapan lampau. apa komen datuk?

http://hellopermatangpauh.blogspot.com/

bat8 said...

Ingatan kepada petugas-petugas Pakatan rakyat - kita kena buat persedian untuk menghadapi tindakan ganas dari UMNO yang lebih terok dari yang berlaku di ijok.

Oleh itu, setiap pos hendaklah dilengkapi dengan video camera untuk merakam setiap tindakan ganas penyangak dari BN. Seelok-eloknya rakaman itu hendaklah mempunyai audio. Sediakan wireless mike jika perlu untuk membuat rakaman ugutan dsb.

Pastikan muka-muka pengacau dapat dirakam dengan jelas untuk tujuan identification.

Jika perlu buat laporan polisatau SPR, sertakan video tersebut sebagai bukti. Kalau tak ade bukti, jangan harap polis atau SPR akan ambil tindakan.

Juga tumpukan kepada penyalahgunaan jentera-jentera kerajaan dsalam kempen nanti. Plan cara mengambil bukti.

Tumpuan khas juga perlu diberikan apabila sesuatu ceramah Pakatan dibatalkan dipertengahan jalan. Rekod boleh video dan audio agar ia tidak boleh diputar belit.

Bukti video dan audio ini banyak kegunaan nanti. Selain disimpan sebagai bukti kepada penyelewengan dan tindakan samseng pihak lawan, ia boleh di upload ke youtube agar rakyat diluar pematang pauh.

bat8

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Salam juga buat Anakbuah, Dari Borneo ke Minang, Kluangman dan rakan-rakan blogger semuanya,

Dari Borneo ke Minang menggunakan istilah "kalau boleh". Maaf, saya tidak setuju jika istilah tersebut digunakan dalam perbincangan hal sepenting masa depan negara.

Jika istilah ini digunakan untuk maksud mengkiaskan perasaan dan harapan, itu saya terima. Mungkin ini yang ingin di sampaikan saudara.

Saya juga tidak berparti seperti Anakbuah. Namun itu tidak bermakna saya tidak patriotik.

Saya kecewa benar bila tiada perkiraan untuk menyambut hari kemerdekaan dari kerajaan persekutuan.

Mungkin di peringkat negeri, baik kerajaan negeri BN atau PR, ada perancangan tetapi tiada laporan media. Mungkin. Saya lebih gemar untuk kekal optimis sebagai niat tidak mahu bersangka buruk....

Saya juga kecewa dengan Muhyiddin. Saya setuju bila dikatakan belaiu mengambil jalan selamat. Sebaliknya saya tidak setuju apabila dikatakan keputusannya dianggap bijak.

Keputusannya untuk hanya mempertahankan kerusi Naib Presiden adalah bertentangan dengan nada beliau sendiri sepanjang Mac 2008 - Mei 2008.

Memang Muhyiddin tidak perlu melukakan diri sendiri dalam perebutan jawatan. Malangnya cawangan-cawangan UMNO yang mengambil aspirasi dari kepimpinan dan kelantangan beliau beberapa bulan yang lepas telah pun terluka.

Kini cawangan-cawangan UMNO berkenaan hanya boleh mengharapkan Ku Li sebagai pembawa perubahan.

Jika mereka tidak berpaling dari UMNO, dikirakan UMNO sudah bernasib baik.

Jadi, apa pilihan kita? Buat masa sekarang, kita hanya ada dua pilihan iaitu BN dan PR. Saya percaya kebanyakkan blogger, sama seperti saya, ada pilihan sendiri dan punyai rasional masing-masing.

Dalam rasional saya, saya ibaratkan kes MRR2 yang kembali retak.

Satu kontraktor dibayar berjuta untuk membinanya. Rakyat terpaksa menempuh kesesakan jalan.

Kemudian unutuk beberapa ketika, perjalanan dari Sungai Buloh ke Batu Caves adalah singkat sekali.

Bila ia retak, kontraktor ini tidak didenda. Sebaliknya berjuta lagi dibayar kepada kontraktor yang sama untuk kerja-kerja pembaikan.

Kemudian untuk beberapa ketika, perjalanan dari Sungai Buloh ke Batu Caves adalah singkat sekali lagi.

Kini ia retak lagi.

Adakah isunya pelan struktur sememangnya salah dari awal? Atau kualiti pembinaannya tidak mencapai piawai? Atau pemantauan tidak sempurna? Ada juga yang kata kekerapan kenderaan berat menggunakannya menjadi punca.

Pokoknya; kontraktor untung berjuta tanpa dikenakan penalti manakala tempoh kesenangan pengguna adalah terlalu pendek berbanding dengan tempoh bersusah.

Tiada pula jaminan, jika kontraktor baru dilantik (dengan jutaan lagi kos), MRR2 tidak akan retak semula selepas ini.

Bila tiba masanya kita terpaksa memilih antara dua. Tepuk dada tanya selera.

nota : Teringat lawak samy vellu. JIka beliau masih Menteri Kerjaraya, beliau akan kata keretakan MRR2 itu disebabkan oleh "act of god".

uton51 said...

Dato,

Pada 1 Ogos, 2008 Saiful Bukhari mewujudkan blog; mohdsaifulbukhari.blogspot.com dan semua komen (98%) menyalahkan Saiful dan 2 komen tidak disiarkan dan yang tidak disiarkan itu tentulah untuk keselamatan (mungkin)

Untuk Teguhkan Organisasi Negara-UTON - Merdeka ke-51

Betulkah blog itu blog MSBA? Jika betul agak aneh juga semua komen (98%)yang disiarkan itu hentam MSBA.





UTON51

A KADIR JASIN said...

Sdr Vokoyo, Roy, Tristan and ChengKeong and Dara,

We are discussing Permatang Pauh, Anwar and Umno here.

While I take note of your diatribe and criticisms of the Malays and the NEP, they are unrelated to the subject.

Please take note of my reminder at the top of every posting.

I have discussed the NEP, the Malay Rights, racial polarisation and related issues many times before.

Maybe you should comment in those articles.

Thank you.

Anonymous said...

Sdr. Sawit Futures Trader,

"Kalau bolih" dimaksudkan sebagai "kalau saya (seorang diri) ada kuasa untuk melakukan".

Saya setuju perkara ini adalah teramat penting untuk kesajteraan negara. Saya amat berharap agar "4 stooges" ini (Pak Lah, Najib, Anwar dan menantu jantan PL) dihumban ke penjara buat selama-lamanya dan dibuang kunci-kunci penjara ini sekali.

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

Greenbottle said...

umno will never learn...despite having to kow tow to the non malays for so long , the non malays still kicked them in the face in march 8 election ...and for very good reasons too!

umno is too far gone..umno species are perceived to be corrupt to the gills and on top of that are virulently racist and chauvinistic.

umno has become a dinasour ...way past it's due date and ought to be extinct.

there's only one hope for umno... it's time to turn a new leaf...bertaubat and start a new era with new aspiration and idealism . in short try to become good human beings again...the best and easiest way is to disband and join PAS...

langit biru said...

Ezam setakat ini telah bercakap di atas pentas yang disediakan oleh UMNO di tiga tempat di Pulau Pinang. Pertama , Di Bayan Baru di sebuah Hotel, kedua di Kepala Batas, dan ketoga baru-baru ini di Permatang Pauh.

Ezam bercakap PENYATUAN MELAYU, PERPADUAN MELAYU. Selama 10 tahun yang lalu, beliaulah yang PEMUDA NO 1 mengutuk UMNO, berkotak-kotak lapuran rasuah pemimpin UMNO dan terakhir melalui GERAK ( tah berapa orang ahli GERAK ni?) lapuran 300 mukasurat mengenai 2 menteri UMNO yang dirahsiakan kpd UMUM hanya diserah kpd Pak Lah.

....SEKARANG, Ezam talah menghalalkan semua rasuah pemimpin UMNO

Yang saya heran, cakap mengenai Penyatuan Melayu konon, tapi dari mula sampai akhir asyik dok mengutuk Anwar.....ini sudah tersasar dari politik yang matang, lebih kpd politik emosi dan dendam kesumat....alahaii Ezam!

Jadi, sangat tepatlah Dato AKJ habaq Ezam seperti ayam jantan pulang ke reban setelah kalah bersabung.

Dato' Jalil, Ketua Bhg P.Pauh dinamakan sebagai calun......"koyak" lah jawabnya. AhliUMNO P.Pauh sendiri tak nak dah Jalil!

RJ said...

Salam,

Saya ingin mengulas sedikit tentang komen mengenai Muhyiddin.

Ramai yang berkata Muhyiddin memilih jalan selamat.

Dalam situasi semasa, tidakkah kita melihat tindakan Muhyiddin untuk bertanding jawatan yg lebih tinggi seperti menghulur kepala untuk dipancung!

Perlu diingat, yang mempunyai kuasa untuk memilih kepimpinan UMNO dalam pemilihan Disember nanti adalah sekitar 2500 perwakilan. Bukannya keseluruhan ahli UMNO.

Sekiranya Muhyiddin menentang Najib, ianya tidak akan menyelesaikan masalah jika Dolah dapat pertahankan jawatan Presiden.

Sekiranya Muhyiddin menentang Dollah, apakah Najib akan membiarkan Muhyiddin menang? Najib telah bertahun menunggu...

Sekiranya Muhyiddin bertanding Timbalan ataupun Presiden, dan dengan segala gula-gula yg ada kepada Dollah, adakah 2500 perwakilan akan memilih beliau?

Sekiranya beliau tewas utk jawatan Timbalan atau Presiden, maka hilanglah suara beliau di Majlis Tertinggi.

Sekiranya beliau tdk lagi berada di Majlis tertinggi, siapa yang akan lantang bersuara menegur kepimpinan.

Itulah realitinya. Keputusan pemilihan bukan ada pada 3 juta ahli UMNO, tp pada 2500 perwakilan!

johnsilver said...

saudara kadir,
pembetulan sedikit mengenai nama jabatan penerangan khas (jasa). namanya yang sebenar adalah jabatan hal ehwal khas (jasa) yang ditubuhkan oleh khalil yaakob semasa beliau menjadi menteri penerangan dahulu. jabatan ini memanglah jabatan politik yang asalnya dinaiktaraf dari bahagian hal ehwal khas, jabatan penerangan malaysia. majlis tertinggi umno yang membuat keputusan mengenai penubuhan jabatan tersebut, walaupun pihak jpa agak kurang bersetuju.

. said...

Dato',

UMNO sendiri hilang pengaruhnya dari mca dan mic jadi sekarang UMNO terpaksa oleh kerana terdesak mereka terpaksa main politik dengan menggembar-gemburkan sensitiviti kaum, mencetuskan rasa gelisah dikalangan orang melayu sendiri. Belum penamaan calon lagi orang2 UMNO sudah masuk kampong menyalakan api perkauman. Ini amat bahaya, semata2 nak curi perhatian orang melayu, nak ambil hati orang melayu kerana orang cina hindu dah tak mahu dengar dah politik orang UMNO.

halim michaelian 69

Anonymous said...

salam Dato Seri.

Saya amat berhasrat untuk menghubungi Saudara Azman Mohd Isa from Shah Alam. Gaya penulisan beliau meresap di jiwa dan pemikiran..

sharifah7@hotmail.com

Siapalahaku(taman negara) said...

Salam Dato'.Rakyat malaysia perlu memberi kemenangan pada anwar jika kita mau memberi tekanan pada paklah utk meletakkan jawatan.Walau pun saya bukanlah penyokong anwar tapi saya akan menyokong anwar.Saya menyeru pengundi di pematang paun utk memberikan undi kepada anwar.Anwar adalah simbol menentang kerajaan yg penuh dgn rasuah.

JP said...

Yang Bhg Datok,

Salam. To make my writing short here,

I came across your blog here.
Found interesting about the similarity between us in which both of us linked up Dr Mahathir 's blog to our blog.
(My blog here:
1. jp3rdparty.blogspot.com
2. malaysiaparty.blogspot.com
)

I am wondering whether shall we exchange link.

Let me know which blog you would like me to link yours up, only if you agreed.

Good luck in writing, tok.

JP

About Me

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).