Wednesday, September 09, 2009

Muslims With Cow's Head and Atom Bombs

A Kadir Jasin

[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

MY berbuka puasa was spoilt by a Reuters’ SMS new service message that I received on my cellular phone.

It reads: “6 Malaysian Muslims charged with sedition for marching with cow head to protest Hindu temple construction.”

But that was not the news that riled me up. It was the next item, which reads: “Iran nearing ability to make atom bombs.”

The two news items put together make the Malaysian Muslims sound like a pathetic bunch.

The reverse should probably make me happier although I am not a warmonger and I am against nuclear armament. And it does not mean that I like to see my Iranian brothers being lampooned, like we are now, for carrying cow’s head in their protest and being charged for sedition.

We may not have to go all the way so as to build a nuclear bomb. We may not even want to build an A bomb at all. But learning the technology is handy.

If the Malaysian Muslims are as advanced as the Iranians or the Pakistanis in the weapon technology, maybe not too many people dare to mess around with them.

So our angry Muslim brothers (and sisters) do not have to resort to parading cow’s head as their weapon of mass agitation and finding themselves at odd with the law.

And we can partake in the cow’s brain, which if correctly prepared, as my beloved mother did, tastes great. But those were the days when my late father was the village butcher and cows were all sane.

Since the discovery of the mad cow disease, which affected the brain, I have set aside my craze for that particular part of the animal’s organ. But I still love the tongue though.

You have to excuse me. Being a county yokel once, I developed a somewhat outrageous palate.

Have you ever tried siput gondang – those juicy swamp snails? No, they are not of the variety that is now ravaging the rice fields around the country. These were the large, round type similar to the ones the French used for their escargot dishes.

See, not only the French ate snails. We the Kedah country bumpkins loved our various escargot (es-ka-go) dishes too.

Even if the Malaysian Muslims to not see the virtues in building up nuclear capacity, I still think that there’s a limit to using a dead cow or resorting to noisy protest to solve any temple issue.

A more lasting legal, legislative and administrative solution must be found bearing in mind that the Hindus have up to 330 million Gods and Devatas that they show their devotion to.

There will be one to many temples in any particular location if some form of regulations is not put in place. That that can put the lives of a lot of cows at risk and many more Muslims will face sedition charge.

Now I am off for a good glass of teh tarik or massala tea with susu lembu to drown my sorrow.

82 comments:

Dr Ibrahim Pendek said...

Dato Kadir.

Pardon me kadir,Your siput gadong itu,siput apa.Kalau di Penang kami panggil siput babi.Itu macam eskago.I dont think we can eat siput babi.

Yang boleh makan siput belitong atau siput pahit.Musim padi boleh cari banyak di sawah.Tapi sekarang zaman teknologi,petani guna racun banyak,semua siput dah mati.bagitu juga dengan ular.Jadi tikus membiak dengan banyak dan makan pokok padi.

Sekarang ini oleh kerana banyak sangat tikus,MARDI mencadangkan kita guna Burong Hantu untok menagkap tikus.

berasiam said...

Salaam Datuk AKJ

Bila disebutkan lembu sebagai haiwan suci, kita tidak dapat mengelak dari memori tentang Bani Israail pada zaman Nabi Musa a.s. Sedang Nabi Musa diperintah bermunajat, mereka tertarik untuk menjadikan patung lembu sebagai berhala yang disembah. Kononnya patung anak lembu itu boleh bersuara sedangkan suara yang terhasil adalah daripada angin yang bertiup melalui lubang di bahagian mulutnya. Pandai Samiri menipu kaumnya dengan mengambil tanah tapak kaki malaikat dicampurkan dengan emas Bani Israail membentuk anak lembu itu.

Satu lagi kisah lembu Bani Israail ialah apabila mereka diperintahkan mengorbankan seekor lembu untuk menyelesaikan pertelingkahan berkitan dengan kematian seseorang dari kalangannya. Setelah bersoal jawab tentang ciri lembu yang dimaksudkan, barulah mereka mengerjakan perintah berkenaan, dan hampir mereka tidak mampu memenuhinya kerana soal jawab yang sengaja mereka ada-adakan.

Sekarang peserta perarakan yang bawa kepala lembu bakal menghadapi dakwaan di mahkamah. Tahniah kepada pihak polis yang cekap menyiasat dan Peguam Negara yang cekap mendakwa. Ramai yang menyoal, apa jadi dengan kes-kes kepala babi dalam masjid, pagar rumah orang Islam, tepi pantai dan sebagainya. Jangan sampai keluar kepala anjing baru mahu bertindak.

Selamat beribadah dan semoga bertemu dengan lailatul Qadr.

ab said...

Salam Dato,

Tolong betulkan saya:--

INI demo protest keputusan MB, bukan protest HINDUISM..

ADAKAH DEMO PROTEST keputusan MB tu sedition?

KALAU PIJAK KEPALA TOKONG HINDU tu betullah menghina hinduism.

Ini dah macam kita bergaduh kecik-kecik, dulu letak gompol kertas kat tanah,kata ini `kepala bapak kamu' dan kawan kita marah buat macam tu juga kata yang dia pijak tu `kepala bapak kita,.. lepas tu bertumbuk,balik rumah kena sebat rotan olih bapak masing-masing..!!
Lusa baik balik,sama-sama pi lastik burung dan main rondas!!


Lupakan nak memajukan negara kalau semua asyik demo sana sini buat kecoh,ketua macam setan,pengikut macam iblis..usah nak buat bom atom,buat jarum pun belum tentu ada ilmunya kalau berterusan begini....

SAYA nak tenguk macamana menteri hidung besar dan mulut luas itu pusing isu ini dan kemudian buat `bodo' macam selalu selama ni..


Abu Bakar Ab Rahman

pakbelalang said...

Bahasa Melayu banyak perumpamaan yang menggunakan lembu:

1.Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak.
2. Lembu dipegang pada talinya, manusia pula pada janjinya.
3.Lembu kenyang
4. Seperti lembu dicucuk hidung
5. Otak macam Lembu,
6. Badan macam Lembu,
7.Tak ubah perangai macam Lembu,
8. Jadi macam lembu,
9. Tak ubah macam Lembu,
10. Terbang macam Lembu,
11. Menyanyi macam Lembu,
12. Gagap macam Lembu ada di Shah Alam,
13. Akhirnya bodoh macam Lembu,

Lagu Lembu pun ada:

http://www.youtube.com/watch?v=5AE-fOczx74&feature=related

labu said...

Frankly, I dont see any big problem of using cow's head in the protest.

Instead, it's creative, powerful , right smack to the face of the MB and the hindus who never had enough of their numerous temple scattered around the country.

The prblem here is the authority. Why double standard? If the muslim deserved to be charged, why not the hindu who question the azan?
why not the YB who accuses muslim as terrorist? the student who disrespect the national anthem? The other YB who said malays are pendatang? The so many YBs in Perak who openly at war with the royals?-

only my 2 cents opinion.

Thanks.

Paksooyon said...

Dato',

I can't help but fail to establish your motive when you bring up the cow's head and atom bombs issues.
It further confirmed my suspicions that you were not the type that dared to establish clearly your motive in bringing up the issues but rather would let commenters write their minds off as they think fit.

From thereon, you would let them wander to find its own path.

Come on Dato' , commit yourselves to some thoughts of your own so that we can evaluate you and your line of thinking. Not just pass a ridiculous remarks and let people argue on your non-committal comments on certain issues.

Cow head issue is not about the cow's brain that your mother used to cook for you. Or that you wish to hint that atom bombs are similar to the fire-cracker your grandson light on Hari Raya Eve.

Just go straight to the point whether you want to defend the 12 who were charged in Court on Wednesday, or you personally feel that they had gone overboard or UMNO was right in backing the demonstrators.

The issue here is whether Muslims should be encouraged to demonstrate by hurting the followers of other relegions or otherwise. Had not Islam taught its followers not to do onto others what they do not like others to do onto you?

UMNO has every reason to embarass Khalid Ibrahim or Khalid Samad but must they hurt their Hindu counterparts in MIC and PPP? Must they? 'Marahkan nyamuk bakar kelambu"

That's why Islam forbids communalism (assobiyyah). When you practise assobiyyah, you tend to step on your friend's foot no matter how best you try to avoid.

A KADIR JASIN said...

Sdr Dr Ibrahim Pendek,

Siput gondang bukan siput babi. Siput babi tu garden snail. Itu kita tak makan. Siput gondang ni dia bulat dan dia dulu hidup dalam paya atau sawah masa bertani;

Sdr Paksooyon,

Sometimes it's better for the readers make their own conclusions. You're welcome to do so.

I am sure you and many others have much better ideas and conclusions than I do.

The Malaysian Muslims can use all the halal items in their protest. Even the najis ones if they dare. But after that they have to perform the "samak" cleansing.

But my feeling is the Muslims will be better respected (or even feared) if they are strong politically, intellectually, technologically and economically.

It's funny though, when the Malays demonstrated on behalf of the PR they are heroes, but when they demonstrated but not for PR, they are cowards.

Thank you.

wishediwaswrong said...

Dato',

Compared to cow dung, atom bombs pale in significance in so far as the damage it can do to our planet.

While radiation emitted from atom bombs can be damaging to living things, few had been detonated thus far compared to the amount of methane gas continuously splattered by millions of cows worldwide to the extent that it is now cited by environmentalists to be one of the biggest contributors to global warming.

If the Security Council of the UN sees it fit to limit a handful of nations to be armed with atom and nuclear bombs, why can't they also establish a parallel exclusive club to control the bombs splattered by cows?.

I miss the good old days when we used to drink low lactose buffalo milk and ate low fat buffalo meat. Cows are not indigenous to this part of the world and that's why we find it hard to fathom their real virtue.

Gastronomically, pun not intended, satay perut lembu beats sup siput gondang by miles, as far as I'm concerned.

pakbelalang said...

Dato' AJK,

Orang Melayu kalau dah mengrontak memang buruk sekali perangainya.

Itu sebab dalam kamus Oxford perkataan Melayu "AMOK" diselitkan dalam kamus tersebut.

Melayu kalau dah MENGAMOK leher mak bapak pun boleh dia pancung. Dia terus hilang akal.

Mungkin dah ada dalam gene orang Melayu. Sebenarnya sifat orang Melayu memanglah paling lemah lembut sekali di dunia tapi bila dia dah kena hanggok di dinding, jaga-jaga lah!. Dia akan mula "joget" rentak "kuda kepang" lah !!!

Itulah sebabnya Melayu suka berdemonstrasi. Dia pandang kena instigate. Cepat saja "melompat" macam kuda kepang.

ZURICH AL Qaaf said...

Masa sudah hampir...

Tok..ada kala bila mana seorang Perdana Menteri terlalu berhati hati untuk buat keputusan..maka..terjadilah..
"BILA ADA WANG MACAM MACAM KITA BOLEH BUAT...TAPI BILA KITA TIADA WANG MACAM MACAM BOLEH JADI"

MOGA ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA..

SALAM AIDIL FITRI SERTA SALAM UNTUK BONDA TOK YANG TERCINTA...

Tok Ma said...

Datuk,

Reuters ni ada ke wakilnya di Malaysia. Setahu saya banyak agensi berita luar negara yang menggunakan "stringers" terdiri dari wartawan-wartawan Malaysia (khususnya bukan Melayu)yang bertugas dengan media-media tempatan. Pada saya mereka inilah yang memukul gendang perang. Berita-berita yang menjadi pilihan ialah yang berkaitan dengan isu-isu sensitif. Kononnya berita-berita "human interests".

Saya setuju dengan beberapa pendapat yang Attorney General Chambers dan Polis begitu cepat sekali mengenakan tuduhan ke atas penunjuk-penunjuk perasaan pembinaan kuil di Seksyen 23 Shah Alam. Orang-orang Melayu pasti tertanya-tanya bagaimana dengan isu-isu lain yang melibatakan penghinaan ke atas orang-orang Melayu dan islam. Bagaimana dengan kes kepala babi sebagimana yang pernah dilaporkan oleh media di Melaka dulu.

Saya harap pihak berkuasa juga dapat melihat dengan jelas terhadap tulisan-tulisan yang bersifat menghina Melayu dan islam serta boleh dikategorikan sebagai menghasut di dalam akhbar-akhbar bukan berbahasa Melayu (termasuk akhbar bahasa Inggeris). Datuk sendiri pernah bangkitkan isu ini.

cmk said...

1Malaysia 1Lembu
1Malaysia 1Babi
1Malaysia 1H1N1

Siapa yang didahulukan?
Rakyat atau haiwan?
Adakah rakyat itu haiwan atau haiwan itu rakyat...?

Apapun, walaupun siput babi tak boleh dimakan, ia bukan najis berat...!

Anonymous said...

Biasa lah Datuk. Orang Melayu dah tak boleh buat apa dah kat Malaysia ni. Kalau dia nak demonstrate untuk sokong PR boleh lah. Nak hina Raja-Raja Melayu pun tak apa kalau dia pakai ketayap PAS atau t-shirt Anwar Ibrahim. Macam kat Kuala Kangsar hari tu...sampai sekat dan jerit-jerit kat Raja Nazrin...tak kena charge kat mahkamah pun. Tapi, kalau demonstrate tak setuju dengan kerajaan PR, macam-macam kata kejian kepada orang Melayu akan keluar. Apa lah nak jadi dengan Malaysia ni.

-Afiq-

abdullahngah said...

Kita naik hairan dengan tindakan pihak berkuasa terhadap orang yang pijak kepala lembu.

Apabila orang Melayu pijak kepala lembu diambil tindakan segera, konon menghina agama rakyat yang bertuhakan lembu di Malaysia ini.

Tapi malangnya apbila kepala babi dicampak didalam surau Pagoh Johor suatu ketika dahulu tiada perhatian langsung oleh pihak berkuasa.

Demikian juga kepala babi yang dilakukan oleh rakyat malaysia di Mesjid Tanah Melaka tidak lama dahulu.

Orang Melayu tidak boleh buat yang ada unsur unsur menghina agama rakyat lain manakala orang lain boleh sahaja berbuat demikian.

Malang sekali. Sepatutnya bertindak adillah dan rasionallah untuk mencapai keamanan dan kesejahteraan.

Anonymous said...

salam puasa datuk,

sy jadi sedih bila ada org melayu yg bangkitkan soalan, napa kes bawa pala lembu dgn segera didakwa, tapi bila Islam dihina secara mental dan fizikal spt yg berlaku di UM, Melaka, di penang, negarakuku takda langsung tindakan segera malah protes hindraf sampai cederakan polis pun dimaafkan, sy begitu HOPELESS.

Kadang2 terfikir juga dgn kaedah osama yg dilakukan oleh pengikutnya, mungkinkah akibat rasa hopeless???

dah semakin teruk nampaknya rakyat msia serta pemimpin2, hilang fokus dan priority.Pemimpin pembangkang sudah hilang hormat pd mahkamah, boleh jerkah pendakwa,hakim dan hina penjawat awam(polis) dgn menyindir ttg pangkat yg diperolehi setelah 30 tahun setakat sarjan.

Mungkin destruction itu lebih baik utk menjadi lebih stabil, spt gempabumi yg berlaku, satu aspek sebenarnya mmg memusnahkan tapi matlamatnya utk mencapai kestabilan.
Mungkin msia kita pakat biarkan ia menuju kemusnahan dan memakan korban kemudian pasti keamanan akan muncul. Saya semakin yakin dgn mekanisme ni bila lihat keadaan yg berlaku sekarang.

Datuk macamana??

Melati Jengka

Mr. Mahid said...

Assalamualaikum Dato'

you hit the bull's (cow's) eye! when saying "It's funny though, when the Malays demonstrated on behalf of the PR they are heroes, but when they demonstrated but not for PR, they are cowards."

why blame UMNO and BN for PR's stupidity in administering and governing?

baru tahu langit tinggi rendah bila dah dah jadi pemerintah!

but, nevertheless Dato', I agree when the protesters are charged.

Khalid Ahmad said...

Dato.

Sdr.Mahayuddin yang kena charge seditious itu saudara saya.Sekarang baru menyesal.balek di rumah isteri marah,pak mertua marah,anak marah.Saya kata pergilah cari Hishamuddindan Noh.Dia kata bila dah kena charge,telephone pun dah tidak angkat.

Sekarang susah hati,kena cari duit peguam,duit bail dan jikalau bersalah kena buang kerja.

Saya setuju dengan pendapat dato,Jika PKR demonstrasi ia atas nama pembelaan bila UMNO demonstrate ia merupakan hasutan.

Kenapa lah bodohnya orang Melayu Sec 23,ada baiknya kepala lembu tadi di masak sup dari di pijak2.Kan sedap dimakan bulan puasa ini.

Sahar Hj Saad said...

Saudara Abu Bakar,

Menteri hidung besar dengan mulut luas tu siapa? Yang saya tau Dato Shaharir Samad dah retire.. dia tu memang pandai pusing... tak kan adik dia YB Khalid Samad Kot.. dia ni hidung kempis sikit.

Shah

tukacil said...

Saudara,

Apa yang dimaksudkan penulis tentang siput gadong tu dalam bahasa Banjar disebut "haliling". Kulitnya licin dan besarnya pula sekadar ibu jari dan banyak terdapat di kawasan berpaya. Ditahun 50an dan 60an saya selalu menangguknya untuk dibuat lauk.

langit biru said...

Dato' AKJ

Saya setuju dengan Paksooyon bahawasanya Dato' tidak menjelaskan pendirian sebenar Dato'mengenai kewajaran demontrasi perarakan kepala lembu. Juga apa kaitan kepala lembu Shah Alam dengan bom atom Iran?

Apakah tujuan sebenar demontrasi kepala lembu?

Demontrasi ini membantah pemindahan kuil Hindu. DAN KITA SEMUA sudah tahu LEMBU binatang suci agama Hindu!

Maka, apabila diarak kepala lembu, sudah pasti bagi penganut agama Hindu berpendapat ini satu sindiran atau/dan satu penghinaan kpd agama mereka.

Kalau diarak itu kepala babi,kambing atau kera mungkin penganut Hindu tidak berasa sedemikian.

Saudara Ab berkata,"INI demo protest keputusan MB, bukan protest HINDUISM"...sebagaimana kenyataan bekas bendahari Pemuda UMNO Shah Alam, protes ini menunjukkan MB bodoh seperti lembu dicucuk hidung!

Saya melihat, tindakan sebegini satu penghinaan besar kepada MB Khalid, tindakan semata-mata untuk memalukan MB Khalid,tindakan merendah-rendahkan kepimpinan MB Khalid ke tahap cukup hina. Dan ini diperlihatkan sekali lagi semasa sesi dialog dengan MB Khalid, YB Khalid Smad, YB Rohaizad. Kata-kata yang cukup kesat langsung tidak beradap jauh sekali menampakkan "Kesopanan dan Kesusilaan". Langsung tiada tanda hormat kpd MB, bahkan mereka ini datang bukan untuk berdiolog tetapi untuk maki hamun MB Khalid.

DAN DILAKUKAN DALAM BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK.

Samada tujuan HINA HINDU atau HINA MB KHALID, apakah ini wajar dilakukan dalam Syariat Islam Dato' AKJ?

Anonymous said...

Dear Dato' Kadir,
I observe that despite your revelation or intention to be impartial in your blog, your comments and replies remain very much partisan.
For once, you don't appear to like PKR very much, do you? I am not a PKR supporter but we all can read between the lines.
Another thing, you hate taking a stand for fear that you would offend the old boys. You want to play safe just like most Malays that I know, dare not calling a spade a spade. Not in Malay culture I guess and that would make Malays the most hypocrite race on earth.
Eventually and sadly, all Malays would suffer because someone like you, the so called 'bearer of 3rd pillar of democracy' loves silence rather than speaking up the truth.

Yours truly,
Din

Tony Chew said...

Right or wrong, it is the manner in which the protesters went about their way. It shows the level of civility and maturity of some Malaysians. But somehow I smell a rat in the whole episode and I suspect it had the backing of some high level government officers.
Since the last General Elections Malaysia has been plagued by events that have left a negative image on the ruling government. On the one hand no less than the Prime Minister has said that the BN government (you mean UMNO ?)must try to win the support, hearts and minds of Malaysians back but most of what they have done is just the opposite.
The BN government, especially UMNO leaders have no more credibility with many Malaysians of all races.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Nampak gaya macam Datuk pukul keliling saja ni?

Carry on Datuk! You've got class.

Azman Mohd Isa

Anonymous said...

Datuk AKJ,

If I am not mistaken, in some places, the snail that you mentioned is known as "kelemboi".

I would like to take this opportunity to say "Syabas" to the authorities for taking action against those involved in the demonstration. But my questions are: Were they brought to court simply because they were Malay Muslims who took part in a demonstration to fight for their right? Why actions were not taken against non-Muslims who said bad and untrue things about Islam, Muslims, the Malay Sultan and the Malays? Is this double-standard or tak dak standard?

--Balanglama

ab said...

Saudara Sahar,

Menteri tu suka cium keris.... sekarang ini dia tikam orang melayu pula....lepas tu pelok melayu,lepas tu tikam lagi melayu..dah tu buat `bodo'..


ORANG ISLAM tak ada demo demo, dalam islam ada syahid saja, kalau mati pun mati laa...

Demo sana demo sini.. takut mati, takut hidup..apa ni? ambivalent semacam..

KENAPA tak macam dulu-dulu ditahun 50an, ada squad hilangkan senyap-senyap, sapa pun tak tau pi mana dah...

Abu Bakar Ab Rahman

Tinta Hitam said...

Datuk

UMNO miss a golden chance to bring back support from malays.The overdo their protest i.WE know those thugs were hired by UMNO to distrubed Pakatan Rakyat govt.Actually UMNO dont really care about the temple problem.It had rule for 52 years yet no specific policies regarding the temples in place.What are they doing all these years?? UMNO alway claimed to the world that it is the most efficient ruler of Malaysia yet they cannot formulated even a simple policy

In some place in Perak and Selangor,the illegal temples dotted all over the state.Some even 50-100 meters apart.Nothing were done to solve it.Former Perak Mine and lands Director,Datuk Ismail Shahbuddin tried to demolished the illegal temples from govt lands.He was stopped by DS Ramli Ngah Talib.

It seem UMNO prefer to leave it unsolved.Compare to UMNO Pakatan Rakyat committed to solve the problem once and for all.Other than that did any UMNO Menteri Besar went down for a dialogue with the rakyat? What I used to see were they prefer to hide themselves away from the problem.Acting in irresponsible manners.

The Shah Alam temple fiasco had been solve.Pakatan Rakyat had proven themselves as rakyat friendly.So what did UMNO gain from it other than bad name and members who are street thugs??

-Orang Kampong- said...

Itulah, nak demo tak pakai otak..otak letak kat kepala lutut..
nak kata budak tadika ada yang dah pergi Haji..

Yang pergi bawak kepala lembu tu buat apa? Dipijak dan diludah pulak tu.. Itukan bahan-bahan yang boleh dibuat makanan.. membazir, jatuh sedara syaitan dah tu..

Lain kali bawak la kepala optimus prime ke atau kepala paip. Korang pijak-pijak la tengok kaki siapa yang sakit..

Lagi satu ada soalan, kenapa orang yang bantah bawak kepala lembu kena dakwa, kenapa orang yang bawak kepala babi lepas?

Jawapannya.. yang bawak kepala lembu tu tu demo 50 orang dan dah masuk youtube muka hensem/wanted masing-masing.

Yang campak kepala babi tu sempat lari.. macam mana polis nak tangkap ooo

Tapi 2-2 perbuatan tu salah. Sebagai contoh " saya mencuri pasal orang lain pon curi juga "
Jangan salahkan orang lain kalau kena dakwa.

Moral of the story
1. Nak demo sila pakai otak di kepala sendiri (bukan kepala lembu atau lutut)
2. Kalau nak buat jahat pakailah topeng... ni pakai songkok tinggi..orang kenal..masuk youtube lagi.. Bangga anak cucu boleh lihat pak haji ucap Puk*mak di bulan ramadhan.

-Orang Kampong-

Anonymous said...

Salam Datok.

Kalau tak silap saya, kes kepala babi dibuang kat masjid tu masih dalam siasatan. Pihak polis tidak dapat mencari sesiapa yang bertanggungjawab melakukannya. Dalam kes kepala lembu yang dipijak tu, terang-terang gambar mereka memijak kepala lembu. Kenapalah bodoh sangat macam lembu juga...
osaleh

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

Every time when we visited my tok in Gajah Mati in the 70's,we have to stop in pendang for the next bus. and without fail,arwah mak would buy some meat(special occasion..others during kenduri).Mak will never forget to buy some dadih for me!(the most beautiful dadih in this world ever..special glass lagi!).

As usual once i arrived,i would run
to my relatives house,get the boys
to join me straight to the river nearby.Gosh..heaven on earth.

After atleast 2 hours,we will be back and hungry..

Just imagine what happen to our worm infested tummy after once in a while chance to eat meat even it was only boiled..nearly exploded!

Pendang cow meat tasted good then.

During hari raya,some relatives from KL will be there.somehow the way they dressed and talked were different.they dressed nicely and sounded great.Especially the girls.

KL and Shah Alam are supposed to be
where the more educated and exposed malays live.

With all the facilities,they should be the cream of the malay world,and in fact,some of them made us proud.

Unfortunately,it takes only six to make us look like BODOH MACAM LEMBU!maaf cakap.

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum,

Bom atom dan lembu adalah 2 perkara yang jika tidak dikendali dengan baik boleh memusnahkan. Bezanya bom atom digunakan oleh pemiliknya bagi memusnahkan lawannya di luar negara sendiri sementara isu lembu pula memusnahkan negara sendiri.

Dunia Barat telah menentukan rakyat negara-negara membangun terutamanya negara Islam tidak bergiat dalam pembinaan senjata pemusnah.Mereka akan menuduh dan tidak teragak-agak mengambil tindakan terhadap negara Islam berkenaan sebagai sebuah negara militen.

Adalah harapan saya kita sebagai rakyat Malaysia berhati-hati dan berfikiran strategik apabila menghadapi sebarang isu.Negara kita adalah sebuah negara demokrasi.Banyak cara dan saluran untuk mengemukakan rasa tidak puas hati (termasuk berdemonstrasi jika ada permit) yang tidak menyalahi undang-undang.

Sudah menjadi adat mereka yang tiada kuasa akan menunjuk perasaan apabila merasa hak mereka dicabuli atau terancam. Cara yang paling baik adalah menentukan selalu bersama rakyat untuk menjadi pilihan utama rakyat dimasa pilihan raya.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain
Petaling Jaya

Anonymous said...

Dear Dato,
No matter which religion or faith one belong (or subscribes) to, he or she cannot run away from the ultimate jugdement day for their roles in creating disharmony and rift among the people in the name of politics and religion.We will reap what we sow.
Selamat berpuasa

param

INDIGO said...

Pak Kadir,

Emosi

Saya beremosi bila jiwa tersentuh
di little india hindu muslim tak layak
bersyahadah jual lauk berdaging lembu
tak berbriyani berminyak sapi
dan saya beremosi bila
makanan saya datang lambat dan
kudis-kudisan di tangan mamak melayan
tersentuh makanan melayu ini


kalau bani israel boleh bunuh nabi
apakan pula si bani adam

mtgbertam said...

erkkk...saya dah termakan budi laa

OKJ said...

Salam DAKJ

I am still fasting. Another 11 days to go.

Sekian TQ.

donplaypuks® said...

"So our angry Muslim brothers (and sisters) do not have to resort to parading cow’s head as their weapon of mass agitation and finding themselves at odd with the law."

Absolutely!

And being in the majority they have great political influence and avenues to make representations to the authorities to resolve the problem to the mutual acceptance of all communities, without insulting another ancient and major religon and creating a huge fracas.

Also, it's silly for the AG to charge the offenders with Sedition when the Penal Code has sufficient provisions for prosecuting those who 'ultra vires' othe religions or make indulge in racially provocative act. I think the sedition charge will fail. The Sedition Act, together with the ISA, should be repealed!

More than that, I do not agree with the law against assembly of not more than 3 persons. Peaceful protests and vigils should be allowed.

"There will be one too many temples in any particular location if some form of regulations is not put in place. That can put the lives of a lot of cows at risk and many more Muslims will face sedition charge."

Agreed. But many of these temples are inherited ones due to the historical situation and become
'exposed' when old rubber, coconut and oil palm estates and plantations are approved for commercial and property developents. I doubt that in Selangor in particular, many genuinely NEW temples were approved in the last 20 years; most are replacements.

dpp
We are all of 1 race, the Human Race

A KADIR JASIN said...

Sdr Langit Biru, antara lain, menulis:

"Kalau diarak itu kepala babi,kambing atau kera mungkin penganut Hindu tidak berasa sedemikian."

Barhati-hati Sdr. Saya tidak pasti mengenai babi, tetapi kera dan kambing (ram) adalah simbol (iconography) penting Hindu.

Kera adalah Hanuman. Kambing pula dikaitkan dengan Agni, Chandra dan Varahi.

Lagi pun kalau kita sembelih kera, Perhilitan pun boleh tangkap dan dakwa kita.

Jadi nasihat saya lain kita bila protes janganlah guna kepala binatang. Kita guna kepala (otak) kita sendiri.

Ada orang kata saya bigot. Tak apalah. Yang penting dia baca blog kita ini.

Terima kasihlah.

Madam Curi said...

Datuk AKJ,

Your post is always so witty that it never fails to put a smile on my face. As for the siput godang, it reminds me of a makyong story.
Never tried the siput godang but love the siput sedut.
Have a good Ramadhan and enjoy your drinks :)

Anonymous said...

Tak, kita tidak menggunakan burung hantu lagi.

Dalam zaman sekarang kita menggunakan burung tiong untuk menangkap tikus.

mat royan

saji said...

Salam Dato'

Kalau Dato' bandingkan perangai, tindakan dan pemikiran orang Melayu kita sekarang dengan orang Iran yang dikatakan hampir mampu buat bom atom itu, kajian saya yang saya sebut sebelum ini bukan sahaja memaksa saya mengkaji masalah orang Melayu dari sudut Islam, malah telah memaksa saya membandingkan perangai orang Melayu kita sekarang dengan orang Arab Jahiliah sebelum kedatangan Nabi kita, Muhamad SAW yang diutus untuk membetulkan perangainya, tindakannya dan pemikarannya.

Kenapa tidaknya, sebut sahaja perangai yang ada pada orang Melayu kita sekarang yang meliputi terlalu taksub kepada bangsa sendiri dan menghina agama orang lain yang ditegah ajaran Islam yang diperkatakan sekarang, kita akan dapati banyak persamaannya dengan perangai orang Arab Jahiliah tersebut.

Namun, bukan bermaksud untuk menghina bangsa saya sendiri, tetapi untuk menghipotisiskan bahawa, hanya ajaran Islam yang lengkap dengan peraturan akedahnya, akhlaknya dan syariahnya itu mampu menjustifikasikan mengapa perangainya begitu dan bagaimana membetulkannya, seperti mana yang pernah dibuktikan oleh Nabi kita terhadap bangsa Arabnya itu. Malangnya, sedikit baru dicuba.

Anonymous said...

Dato

Jika demo kepala lembu hari itu bertujuan untuk menyatakan protes, masih banyak lagi cara tanpa mencetuskan isu lain yang sensitif.

Dimana ketinggian budi dan akhlak kita orang melayu yang berugama Islam. Itulah kalau buat sesuatu menggunakan emosi atau guna kepala lutut.

Rasanya jika bermaksud untuk menyindir, bukannya susah bawak je seekor lembu hidup atas lori. Naik atas lori tu bersyarah.

AMK Selangor pernah bawa seekor lembu hidup atas lori semasa demo depan pejabat SPRM Selangor tempohari. Tujuannya nak sindir SPRM kena cucuk hidung seperti lembu. Kan tak ade orang marah dan membangkitkan sensitiviti orang lain.

Cara yang sama boleh dibuat oleh geng demo kepala lembu. Satu lagi cara mereka boleh bawa keldai hidup kat depan SUK hari tu. Sindirlah semahunya pemimpin kerajaan negeri dengan keldai tu. Rasanya lagi kow kalau depa guna keldai untuk sindir. Mengelegak juga darah bila kena sindir disamakan dengan keldai.....

Tapi insiden demo hari itu perlu dilihat bersekali dengan tindakan samseng, mencarut, memaki hamun yang berlaku di majlis dialog selepas itu untuk memahamimotif sebenar demo kepala lembu tersebut. Ini kerana pelaku dalam kedua insiden tersebut adalah watak-watak yang sama.

Yang paling biadap bila ada yang memaki hamun YB Rodziah, ADUn Batu 3. Memaki hamun YB " Rodziah pelacur" dan " saya akan rogol u sekarang" adalah satu tindakan yang amat biadap apatah lagi dibulan ramadhan. Rasanya tidak ada justifikasi yang dapat menghalalkan tindakan itu.Its just plain biadap.....


bat8

Anonymous said...

Dato Kadir,

Melayu sudah mula mempersoalkan tindakan berat sebelah Kerajaan Najib.

Melayu sudah mula rasa resah tentang tindakan-tindakan Kerajaan Najib yang lebih mengutamakan kaum minoriti.

Melayu mula lihat Kerajaan Najib sudah mula rela korbankan Melayu demi menjaga hati kaum minoriti.

Melayu mula merasai Kerajaan Najib sudah mula meruntuhkan apa yang Dr Mahathir cuba bangunkan.

Kejian, cacian dan fitnah yang dilakukan terhadap Ugama Islam, Negara, Raja, Kaum Melayu dan juga pemimpin Negara oleh kaum minoriti dan Pembangkang seperti tidak ada apa-apa yang berlaku bagi Kerajaan Najib?

Apakah Kerajaan Najib bebal dan tak perasan tentang perkara ni? Lihat saja blog ni dan blog-blog lain, berapa ramai Melayu dah mula luahkan perasaan mereka?

Najib dan Kerajaannya mungkin tidak merasai sakitnya. Melayu lain sudah mula rasa pedih dan sedih. Ada yang mula merasa meluat dan marah. Tidak kurang yang mula rasa benci.

Najib

Melayu perlu pembelaan yang lebih baik dari Kerajaan Anda. Jika anda ingin menang hati bangsa Melayu jangan perlekehkan pandangan bangsa Melayu. Jangan ketepikan pandangan Orang Melayu yang semakin nipis sokongan mereka kepada Kerajaan Anda.

Melayu Marah

nasir said...

Salam Dato ,

Demo lembu nie memang macam lembu . Tak boleh nak fikir baik dan buruk .Tapi yang kelirunya .. Selalunya kalau ada demo mesti ada polis yang menangkap dan FRU yang menuggu . Mungkin tak sempat mula demo dah kena serang . Tapi Dato ! demo kepala lembu nie sungguh aman dan tenang . Siap sempat berarak jauh dan boleh pula berucap menghasut mengeluarkan kata2 kesat . Polis pulak siap melihat sahaja . Konpius - konpius .

Lagi satu Dato . Dalam Islam dilarang menghina agama lain dan tuhan mereka . Islam membenarkan kita berdebat tentang kepalsuan agama mereka tapi bukan menghina . Kalau niat bawa kepala lembu bukan utk menghina kaum hindu . Tapi dipijak2 kepala lembu itu sendiri satu penghinaan kepada makhluk Allah yang halal dimakan .

buat saudara ,
berasiam

Kepala babi tak tahu siapa yang buang tapi Kepala lembu siap terang2an tahu siapa yang bawa dan pijak2 . Jadi janganlah nak kata double standard . Lain kali baling kepala diam2 takdak sapa tahu

saji said...

Salam Mr Mahid

Kalau Melayu berdemontrasi bagi pihak PR dianggap HERO, tetapi kalau Melayu berdemonstrasi untuk UMNO dianggap PENGECUT. Mengapa? Mungkin jawapannya begini bunyinya:

Kalau Melayu berdemontrasi bagi pihak PR dianggap HERO, kerana polis susah sangat nak bagi permit. Buat ancaman nak ambil tindakan tegas sebelum berdemo lagi. Pelajar dan kakitangan awam kena ancam tindakan tegas oleh Pak Menteri berkitan masing2. Media perdana siang malam mencaci dan kutok. Antara cacian ialah, demontrasi menyusahkan orang dan peniaga dan demonstrasi bukan budaya Melayu. Sekatan jalan sana sini. Kalau teruskan demo nasib tak baik kena ......... dan cekup. Kena dakwa.

Sebaliknya, kalau Melayu berdemo untuk UMNO dikatakan PENGECUT,kerana, dalam kebanyakan kes, tak memerlukan permit polis atau mudah mendapatkan permit polis. Kadang2 polis tengok sahaja. Bukan begitu?

Anonymous said...

Paksooyon says: "That's why Islam forbids communalism (assobiyyah). When you practise assobiyyah, you tend to step on your friend's foot no matter how best you try to avoid."

Assobiyah is not necessarily mean isolating between a Muslim lots and the non-Muslim lots. That word also apply to a Muslim in relation to other Muslims as well.

So, if assobiyah is very much in practice amongst the Muslims (respected leaders as well), how to expect the ordinary Muslims to dispose off this "guru kenc*** berdiri, anak murid kenc*** berlari" attitude?

Who lead the way, anyway?

Anak Murid

Anonymous said...

Nampaknya Dato' kalau ada pihk yang balingkankan saja kepala lembu depan pejabat PR selangor dan lepas itu 'sembunyi tangan' agaknya ia tidak dianggap menghina sebagaimana isu kepala babi!!


Dua Sen

Anonymous said...

Kalaulah yang protes itu seramai ribuan orang, apakah mereka juga akan didakwa menghina? Maaf Dato' kerana bertanyakan soalan hipotetikal ini.

Dua Sen

Anonymous said...

Patutnya perlu ada undang-undang tegas bagi menghadkan bilangan rumah ibadat mengikut bilangan penduduk sesuatu kaum. Contohnya sebuah kuil bagi 5,000 penduduk beragama hindu dsbnya. Tanpa undang-undang sedemikian itu, tidak mustahil satu hari nanti setiap individu akan menuntut hak untuk membina rumah ibadat atau kuil masing-masing. Macam cendawan tumbuh selepas hujan!

Dua Sen

dan kajang said...

Asalamualaikum Dato',

1. Apa yang dapat dirumuskan ialah dua isu "Muslim With Cow's Head dan Atom Bombs" sebenarnya mempunyai kaitan rapat antara satu sama lain. Jelas sekali kejadian tunjuk perasaan penduduk Seksyen 23yang berarak bersama Kepala Lembu itu jika tidak ditangani dengan berhemah akan menjadi suatu "time atomic bomb" kepada suatu rusuhan kaum di negara ini.

2. Kalau kita himbau kembali kepada peristiwa 13 Mei 40 tahun lalu, kita dapati ia adalah menifastasi kepada tindakan provokasi sesuatu kaum kepada kaum lain. Itulah bahayanya kalau kita cuba main api provokasi.

3. Saya percaya walaupun tindakan penduduk Seksyen 23 yang berarak bersama Kepala Lembu itu bukanlah bertujuan untuk memprovok panganut Hindu.Ia lebih kepada kemuncak kemarahan mereka terhadap Kerajaan Negeri PK pimpinan TS Khalid. Apa yang saya lihat ia berpunca dari tindakan ego TS Khalid yang gagal turun ke padang membincang isu ini diperingkat awal lagi. Ia ambil mudah isu sebesar ini.

4. MB Selangor itu harus sedar bahawa membina kuil di kawasan penduduk majoriti Melayu adalah suatu perkara yang tidak boleh diterima oleh masyarakat Melayu sekarang. Ia tidak boleh samakan keadaan sejarah pembinaan Mesjid,Kuil Hindu dan Tokong Cina di suatu kawasa berhampiran di Bandaraya Melaka dan juga pembinaan Mesjid Kapitan Keling di Bandarayra Georgetown, P.Pinang. Keadaan politik pada masa itu adalah berbeza dengan keadaan politik sekarang.

5. Isunya sekarang ialah soal sensitiviti kaum. Penduduk Seksyen 23 walau apa sekalipun niat mereka untuk menunjukkan protes, mereka harus sedar bahawa berarak bersama Kepala Lembu adalah sesuatu yang amat sensitif pada penganut Hindu. Begitu juga kepimpinan MB Selangor walau bagaimana maju pemikiran mereka, mereka harus sedar bahawa pembinaan kuil Hindu di kawasan majoriti penduduk Melayu itu adalah sangat2 sensitif bagi orang Melayu dan mereka tidak boleh menerimanya. Oleh itu adalah amat malang sekali jika ditakdirkan 12 orang yang didakwa itu didapati bersalah atas tuduhan menghasut angkara sikap ego dan tidak sensitif Kerajaan PR Selangor terhadap cadangan pembinaan kuil itu.

6. Oleh itu kita melalui peristiwa ini, kita (termasuk pemimpin2) semua harus mengambil iktibar supaya lebih sensitif terhadap kepercayaan kaum lain. Jangan main ikut perasaan kita sahaja tanpa perduli perasaan kaum lain. Malaysia adalah berbilang kaum dan agama. Kita tidak mahu menang sorak tapi negara hancur berderai. Jangan lagi ulang peristiwa 13 Mei kedua.

lleekh said...

I am in shock! So the cowheads protesters are your "brothers"? And you really think that Malays would be respected if you had the atom bombs? You are true blue (and no more hidden)ketuanan Melayu. Why add insult by talking about eating the flesh of the lembu?

Anonymous said...

Selamat sejahtera semua,
Memang dahsyat penangan isu kepala lembu kali ni, mengalahkan isu kepala babi di Melaka. Sebagai umat Islam, para peserta dan penganjur perarakan bantahan kuil patut sedar aksi memijak kepala lembu itu tidak wajar dilakukan. Cukuplah sekadar membawa sepanduk tidak setuju kuil dibina.
Tambah menyedihkan dua orang yang berkopiah membawa banner "take beer". Walaupun diniatkan untuk menganjing kerajaan PR Selanogr, tetapi pada zahirnya ia seperti suatu iklan mengajak orang minum arak.
Ianya perkara yang tidak patut dilakukan oleh orang Islam tambahan pula di bulan Ramadan yang mulia ini.
Banner take beer amat tidak patut dibawa dan tidak Islamik. Patutnya tambah perkataan "don't" di depannya, baru betul.

"Don't take beer"

-peace to all

zeqzeq said...

Memburukkan lagi sifat dan perangai penduduk Seks tersebut. Malu. Marah dan memaki pada bulan puasa.Genetik maki. Memang tak sesuai.

zeqzeq said...

Dato;

Persepsi negatif Genetik Maki kepada penduduk seks 23, ditambahpada bulan puasa.

Izzat said...

"It's funny though, when the Malays demonstrated on behalf of the PR they are heroes, but when they demonstrated but not for PR, they are cowards"

Datuk, lucu juga apabila ada luncai-luncai mencai-mencacai YB PR tidak pula dijadikan muka depan Utusan Melayu.Bertambah jenakanya pula mencaci-mencacai di bulan mulia.Mungkin pencaci-pencacai ini maksum gamaknya, semua perkataan halal taiyiban belaka. Selamat membaca Utusan !

Anonymous said...

All this hoo-hah is about efforts to cultivate 'frogs' since the BN knows it cannot win elections anymore - at least in Peninsular Malaysia.

This was a reply given in the Malaysian Parliament, in response to a question by DAP MP Loke Siew Fook:

"Sejumlah 10 cabutan khas (special draw) yang telah dibenarkan oleh Kerajaan pada tahun 2008. Jumlah kutipan cukai yang diperolehi daripada cabutan khas tersebut adalah sebanyak RM77,026,171.04. Kerajaan membenarkan cabutan khas diadakan berdasarkan kepada keperluan semasa yang bertujuan untuk membiayai pelbagai program/projek pembangunan yang berbentuk sukan, kebajikan, pendidikan, kesihatan dan kemasyarakatan."

That works out to around RM7,702,600 per draw in the government's kitty.

Fast forward to 2009. Do you all know how many special draws have been allowed till this date?

Da Ma Cai
---------
27/1/2009
10/2/2009
10/3/2009
7/4//2009
28/4/2009
5/5/2009
26/5/2009
9/6/2009
7/7/2009
14/7/2009
11/8/2009
18/8/2009
8/9/2009

Magnum 4D
---------
27/1/2009
3/2/2009
31/3/2009
14/4/2009
12/5/2009
2/6/2009
30/6/2009
14/7/2009
28/7/2009
18/8/2009
1/9/2009

Sports Toto
-----------
6/1/2009
20/1/2009
27/1/2009
24/2/2009
3/3/2009
23/6/2009
14/7/2009
21/7/2009
4/8/2009
18/8//2009

Thats a total of 34 special draws todate.

At the conservative estimate of RM7.7 million taxes per draw based on the reply in the parliament, the Federal government, (with a 'premier' partner UMNO, which the PM claimed is an Islamic party) would have collected RM 261.8million 'halal' money.

One wonders how much of 'halal' money went actually for "pelbagai program/projek pembangunan yang berbentuk sukan, kebajikan, pendidikan, kesihatan dan kemasyarakatan"?

Or did any of this amount go to nurturing frogs?

Look at the trend of the draw dates.
See any concentration of dates, before the Perak state government was hijacked?

And is there any concentration of dates, co-inciding with the time where the Selangor state government ex-co members and their assistants were being 'invited' to co-operate with Federal government agencies' investigations? And the 'special' blog on TBH that surfaced around that time?

When all that failed, then the 'religious' angle came into the picture with
a. beer confiscation from 7-Eleven (which ironically is from the same business group that Sports Toto also belongs)
b. self-proclaimed edits about state suthorities being given powers to go after Muslims 'dealing' with alcoholic beverages
c. Cow-Head march
d. Disruption in the dialogue session called by the Selangor State government

Too many co-incidences. Very difficult to ignore.
Malayians need to remember these carefully when they want to cast their votes and select the people that they want as their MPs and ADUNs

PARAMESWARA

Anonymous said...

Salam Dato

Orang Cina ni cuma tahu cari makan atau cari duit sahajalah. Cari pasal sorilah brader ! Yg baling kepala babi tu takada orang yg membantah polis menyiasat atau menangkap ? Tapi mungkin kerja dalaman untuk mendapat publisiti atau provokasi ? :) Dimanakah terdapat tempatnya di Malaysia yg rata-ratanya Melayu bukan majoriti dikawasan itu ? Adakah kerana mereka bukan majoriti maka hak mereka utk bersembahyang dinafikan ? Bersetuju juga perlu ada undang-undang utk pembinaan rumah ibadat atau kuil supaya tidak tumbuh macam cendawan. Tapi manusia ni semua sama saja, nak sembahyang pun nak senang nak dekat aje.:P

Jgn cakap berdemo ni perlu pakai otak, menaip dgn keyboard ni pun kena pakai otak juga dan waras sikit, jgn pakai kepala lutut. Silap-silap taip macam kes menghina Sultan Perak kena diheret ke mahkamah juga.

alanlee

Anonymous said...

Datuk,
We know religion is sensitive issue, if Malays in S23 want to protest Pakatan state government in Selangor, they can do it in other manner. They can carry buntings, banners or other object to protest and at least that they only will be charge with illegal demonstration to avoid double standard or they carry candle light virgils, roses or others. But why must take Cow head which is particular associated with Hindu and ironically the issue also of Hindu temple. So when put two and two together...its pretty obvious what is their REAL intention...to provoke. Of course, we also don't want to put these S23 people in jail for long time, because they also have wife & kids or maybe at the heat of the moment angry and lost rationality. If we jail these people for several years for carrying cow head, Malaysia also will become a laughing stock of the world. Personally to me, just charge them & perhaps can issue fine. Ask them do 1 week public service like cleaning public toilets or whatever and hopefull Allah can show them their errors and repent.

regards,
1MalaysicaPossible?

Dr Ibrahim Pendek. said...

Dato Kadir.

Siput gadong itu sama dengan siput pahit.Dia banyak di sawah.Sedap jikalau dimasak kuning cabai melaka.

Thank.

Anonymous said...

Dato',

Bagaimana nak tahu sama ada sesuatu benda itu adalah sacred/suci bagi agama hindu atau buddha atau sebagainya?

Dato' kata ada 330 juta benda yang dianggap sacred/suci, yakni dianggap God atau Devata, oleh itu apakah setiap satunya adalah berbeza dari segi sacredness/kesucian mereka?

Contohnya lembu, kera dan kambing adalah haiwan suci (seperti Dato' tegaskan). Apakah mereka sama atau berbeza dari segi kesucian? Kalaulah kebetulan demonstrasi tempoh hari membawa kepala kambing (bukan lembu), apakah keadaan riuh rendah adalah tidak seperti pada hari ini atau jadi lebih teruk?

Yang lepas biarkan berlalu. Langkah ke depan perlulah diiringi dengan usaha untuk menerbitkan buku/makalah/brosur mengenai perkara yang boleh dan tidak boleh dibuat oleh seorang Islam dalam konteks hubungan dengan penganut agama lain dan juga sebaliknya.

Harapannya semetinyalah atas bahu politikawan UMNO, Pas, PKR dll untuk memulakan langkah pertama itu. Kita tidak mahu parti-parti politik sibuk menangguk di air yang keruh setelah sesuatu peristiwa berlaku tetapi tidak pula bertindak proaktif dalam mencegah kejadian berkenaan daripada berlaku pada awalnya atau berulang.

Dan akhir sekali pastikan apa jua iktibar dan contoh teladan yang boleh dipetik dalam isu ini, juga difahami sedalam-dalamnya oleh kalangan bukan Islam juga.

Antihipokrit

saji said...

Salam Dato'

Kalau setiap sekian saiz bandar baru di negara ini ada rezab tanah untuk masjid dan sekian saiz taman perumahan ada razab tanah untuk surau, mengapa tidak disediakan rezab tanah untuk bangunan ibadah agama lain?

Jawapannya, Putrajaya yang dibangunkan dua dekad kemudian daripada Shah Alam sudah disediakan dengan tanah rezab untuk bangunan ibadah untuk pelbagai agama lain di kawasan Taman Selatan yang meliputi kawasan perkuburan. Bahkah pembangunan Putrjaya bukan sahaja membabitkan pemindahan sebuah kuil Hindu lama, malah pengekalan sebuah kawasan perkuburan bukan Islam.

Dato', peruntukan perundagan, pentadibiran agama lain dan perancangan memang belum ada lagi dan diperlukan, tetapi realitinya kerajaan sudah memikirkan bagaimana untuk mengatasi isu penempatan bangunan ibadat agama lain dsb.

Tok Ma said...

Datuk,

Nampaknya perpecahan Melayu sudah sampai ke tahap critical. Contohnya komen-komen dalam blog ini. Malahan ada orang Melayu yang marah pada orang Melayu lain kerana terlalu kuat semangat Melayunya. Sayang perpaduan yang wujud 40 tahun lalu semakin nipis.

Athari Bahardin said...

Ada byk lg cara untuk kita zahirkan rasa tidak puas hati tentang pembinaan kuil tersebut. Tetapi malangnya, segelintir org melayu yang bertopengkan islam ini telah melampui batas dengan menggunakan binatang suci hindu sebagai medium melepaskan geram mereka.

Tidak salah saya rasa jika mereka ingin berdemo kehulur kehilir, tetapi biarla berasas, ada fakta, ada budi bahasa, dan gunakan akal. Bukan ikutkan hati sahaja. Saya pertahankan hak mereka untuk berkumpul dan berdemo. Tetapi saya menentang sekerasnya penggunaan kepala lembu dalam demo tersebut.

Cara mereka salah, dan ini boleh menimbulkan perbalahan antara kaum kelak. Saya yakin ramai pengunjung blog ini yang jauh lebih berumur dari saya dan boleh berfikir secara matang.

-orang kampung- said...

heran betul lah.. orang nak buat rumah ibadat korang demo sana sini..tak kesah la agama apa pon. diorang nak sembahyang pada tuhan diorang.. bukan nak buat benda jahat. Apa korang ni komunis?

Tapi bila orang buat kelab dangdut, rumah urut boleh pejam mata pulak.. siap join lagi....

hahaha

-orang kampung-

rumput hijau said...

Apabila kita khususnya orang Melayu mahu selamat dunia dan akhirat, kita wajib pakai kacamata Islam untuk lihat sesuatu isu. Dalam masa yang sama pakai juga otak Islam untuk berfikir dan mulut Islam untuk berkata-kata serta tangan Islam untuk menulis. Ini guru saya yang ajar. Saya tolong sampaikan sahaja. Mahu ikut, ikutlah. Jika tidak mahu ikut pun tidak mengapa.
Saya tidak rugi apa. Yang rugi tuan kerana Islam sudah ajar kita perkara baik yang perlu dilakukan dan perkara tidak baik yang perlu ditinggalkan.
Kesimpulannya ISLAM IS FOR ALL. Jika kita mengaku Islam dan solat lima waktu sehari tapi bila diluar solat kita guna fikiran kita tanpa Islam, inilah jadinya kelam-kabut semuanya.

INDIGO said...

Pak Kadir,

Bingo! Gurka Lari
(kawin cangkul tujuh keturunan)

he's so brave
he's so brave
oh berni sungguh dia

Lousy bigot joke lah

he's so brave

but next time bring lots of slippers
like that iraqi reporter

he's so brave

while they remember nine eleven

he's so brave
he's so brave
oh berani sungguh dia

who said the world out there
is boring?

oh sungguh berani dia



terima kasih wal faizin
(what about the other free verse, dato?)

Anonymous said...

Salam dato.
Kita marah dgn perangai kurang ajar org yahudi di israel.Saya melihat perangai samseng2 s23 lebih teruk dr yahudi.mcm takde hari lain ke nak bantah atau demo yg penuh kata2 cacian, sumpah seranah. siap bersongkok dan berketayap dgn bangga pegang banner `take beer'.Bagi saya mrk2 ini mmg `the ugly malays'.inikan bulan ramadan bulan penuh kesucian.
pendapat peribadi saya penganjur dan perancang demo tsb adalah lebih bodoh dr binatang lembu yg tak diberikan akal.
Jgn kata mrk itu memperjuangkan islam dan org melayu tetapi lebih kpd isu politik sebenarnya.mengapalah mrk masih berfikiran spt zaman 60an.main sentimen perkauman utk kekalkan kuasa.akidah mrk matlamat menghalalkan cara dan duit adalah tuhan mrk agaknya. sampai hilang kewarasan.Ada pemimpin melayu yg mengatakan by hook or by crook kita akan merampas semula selangor. tunggu sajalah insiden dan episod2 drama selanjutnya yg akan dimainkan.

p/s: di selangor skrg semakin ramai polong2 tak bertuan mengganas sebab fulus dan projek tak masuk.

rakyat tak bodoh.

m nizam said...

Dato' AKJ,

My simple observation is that:

i. 'High tide raise all the ships'which means good times everyone prosper. More busy than usual thus have no time to demonstrate.

ii. Hungry peeple is angry people. Less food on your table trigger animal-like instinct on human to survive.

iii. Their pent-up anger is by blaming any stumbling issue on their path of survival despite less siginificant like the temple issues.

iii. As long as the economic well being issues not addressed accordingly, the frustation will surface on any other issue.

iv. Now the Sec 23 residents found that they're squeezed between PR's govt policy to-please-all parties and BN blind & blunt action of pressing charges.

v. Notwithstanding the above, I wonder should I built my house on any empty private or government land? Just taking cue from Kpg BP Penang residents. Once the legally and rightful landlords claiming their rights, I would have them to compensate.

atriletz said...

I find it very disrespectful that you blogged about beef that your mother made when the topic at question is blatantly about the Hindu and Muslim religion.

The protestors crossed the lines. They were not 'creative' and should not even be held as heroes.

What kind of person marches around with the head of a cow, especially when the observers at view are Hindus who were raised with a staunch belief that cows are holy animals?

Such ridiculity. Downright disturbing and hurtful.

Those guilty should feel embarrased and stupid of their behaviour. No jail time is needed. The damage is done.

Aney said...

Din, 1:11 PM, wrote:
"For once, you don't appear to like PKR very much, do you? I am not a PKR supporter but we all can read between the lines."

Reading between the lines of what your wrote, I think you are the biggest hyprocrite. You are a PKR follower. Just admit it. Why deny, deny one, hyprocite!

Bekas ahli Parti Kepala Lembu!

A KADIR JASIN said...

Sdr Aney, you said you are "Bekas ahli Parti Kepala Lembu!"

Parti Kepala Lembu, to my understanding is the defunct Front Socialist (Barisan Sosialis).

It had the kepala lembu as its symbol. So the people referred to it as parti kepala lembu.

Sdr Atriletz,

Can I fault my mother for cooking a fantastic cow brain's dish?

You can damn me but the cow head incident did remind me of the days when when late father was a butcher.

After school and during weekends, I helped him sold cattle and buffalo beef under a rain tree in our small town in Kedah.

Thank you.

Srikanth Siva said...

Datuk datuk datuk....

You are such a learned man, yet you sort of imply that these people should not be charged......well, it is your right I suppose.

Let me ask u this....can I protest the Surau in USJ 2 when 95% of the residents are non Muslims? We were never told there will be a surau there in the padang when we bought our homes? Would you be angry if it was a PEACEFUL protest? My guess is not! But these idiots went out of the way and brought a cows head. Imagine if protests against a Mosque included stepping on a regular black box?
And a well known blogger like u, writes something like, ah yes, my late mother used to keep her jewelery in a black box!! Have you become such an insensitive journalist???

People always say why do Hindu's have so many temples and illegal ones too....

Here is my answer:
1. they dont get funding from the government, wherelse Mosques are built using tax payers money.

2. When they count places of worship for Muslims, they dont include surau (instead they count only Masjid). If they do include surau, the number will be insanely out of this world. These surau's are larger than many of the illegal hindu temples.

3. They dont get sites approved by the government to build temples.

4. Look at Manik Urai..the government is building a brand new mosque there..how come no election promises include building of a new Temple?

Loken PaL-aNi-SaM-y said...

Mr Jasin - The Hindu do have more than 330 milion demi-gods; and all can be housed in ONE temple...

Don't be surprised if a headless cow appears more scary for a Hindu than a Atom bomb.

as the cow has provided;
1. Milk
2. Mode of transportation
3. Dung – dried and used as fuel, roof building..
4. Plow the padi field.
And at one time, how rich one was depended on how many cows one has....FYI…

saji said...

Salam Dato'

Saya tidak bersetuju dengan pembalas2 Islam yang mengatakan penduduk Islam Sec 23 Shah Alam yang menggunakan kepala lembu untuk berdemo itu tidak menggunakan otak /akal mereka ketika merancangnya.

Bagi saya, mereka ini merupakan contoh klasik golongan umat Islam yang sama ada terikat dengan pemikiran sekular atau Barat yang menekankan penggunaan padangan mata dan akal atau logik akal/sains untuk mendepani/ menyelesaikan isu2 umat Islam semasa atau tidak mempunyai kemampuan mendepani/menyelesaikan isu2 umat Islam semasa menggunakan pandnagan mata hati yang ditekankan oleh Islam.

Bekas Tentera said...

Datuk,

Nak tuduh orang-orang Melayu Sek. 23 Shah Alam main isu-isu perkauman macam tahun 60an bukan saja tak adil tetapi tidak melihat kepada kenyataan.

Janganlah kutuk bangsa sendiri untuk jadi popular atau nak buktikan kita bukan dari golongan orang-orang Melayu tahun 60an (maksudnya uncivilised?). Sebenarnya kemewahan hidup dan mertabat orang-orang Melayu hari ini adalah hasil perjuangan orang-orang tahun 60an. You might not agree, but that's the fact. Lihat kiri kanan, atas bawah (yang berkaitan dengan Melayu)semunya hasil perjuangan orang-orang tahun 60an. So, be grateful. Generasi muda Melayu amat bernasib baik dibandingan dengan puluhan/ratusan ribu bekas tentera yang menggadaikan nyawa untuk negara tetapi tidak pernah meminta-minta atau menikmati hasil perjungan mereka. Bagaimanapun, golongan 60an ini bangga kerana mereka dari species wira dan tidak hanya pandai becakap tetapi bacul.

what said...

"atriletz said... (++ other Malays who find the cow sacred)

The protestors crossed the lines. They were not 'creative' and should not even be held as heroes." MB Selangor and YB2 are "bodoh macam lembu". How creative you want it be?

Are you so ignorant??? Many countries in the world IMPORT beef FROM India. The cows were butchered and slaughtered by whom???

http://www.alibaba.com/countrysearch/IN-suppliers/Beef.html

India has also been a net meat exporter for the last 18 years. Most of the exports were beef.

.what.

A KADIR JASIN said...

Sdr Bekas Tentera,

Nampaknya penguasaan bahasa (BM&BI) di kalangan generasi muda begitu lemah sehingga tidak dapat membazekan antara kesunggugan, satira, sindiran, kesinisan dan skeptisme dalam sesuatu karya.

Bila saya berjenaka, menulis secara satira pun mereka anggap saya serius.

Inilah yang menyebabkan perbahasan kita membosankan, sentiasa memihak, political dan cetek.

Saya amat sedih dengan memunduran pengauasaan bahasa yang semakin menjadi-jadi di kalangan rakyat Malaysia sekarang.

Salah satu puncanya mereka tidak lagi membaca dan menulis. Bahasa DJ radio dan TV serta bahasa SMS adalah punca kerosakan.

Sebuah akhbar baru-baru ini menyiarkan tajuk berita "Farah Kahwin Ekuin Nasional".

Farah kahwin "kuda" nasional? Ekuin atau Inggerisnya equin adalah kuda atau sesuatu mengenai kuda!

Maaf cakap. Terima kasih.

Pak Lang said...

Datuk,

Saya ingin menyentuh tentang komen Datuk mengenai kelemahan penguasaan Bahasa Melayu dewasa ini.

Sebagai contoh saya menjadi resah setiap kali bertemu dengan ayat-ayat umpamanya: "sebanyak lima orang....." ketika membaca surat khabar Melayu keluaran syarikat akhbar bahasa Melayu terkemuka Malaysia.Keresahan saya disebabkan ketika bersekolah dahulu saya diajar supaya menggunakan perkataan "ramai" sekiranya merujuk kepada orang dan "banyak" itu kepada benda dan lain-lain asalkan bukan manusia.

Tetapi saya tidak pasti. Mungkin bahasa yang digunakan oleh wartawan akhbar tersebut betul (dalam konteks Bahasa Melayu sekarang yang banyak mengalami perubahan!). Kalau tidak takkanlah Pengarang Berita boleh meluluskannya.

Harap maaf.

Athari Bahardin said...

Saji (12:32am),

Adakah penggunaan binatang suci agama lain dalam demonstrasi, dan memijaknya, meludah serta mengheretnya berulang kali merupakan cara yang DITEKANKAN oleh islam? Islam tidak mengajar kita untuk menghina agama lain.

Jika tuhan sendiri tidak membenarkan kita bersikap sedemikian, apa yang buat saudara-saudara sebangsa kita di s23 itu untuk melanggar arahan tuhan?

Raison D'etre said...

Datuk AKJ,

Pasai Cow Head Issue malaih nak komen dan baca. Pada saya "You reap what you sow".

Pasai siput gadong: Masa saya belajaq kat Norwich lama dulu, saya kuat pi dia punya morning market tengok kepala ikan murah.

Mat Saleh tak pakai part ni, saya saya hentam beli buat gulai ngan stim. Tapi lama2 depa pun caught on yang ada demand sikit dan terus ada harga, tapi masih murah. Cuma jemu bila hari2 makan ikan.

Ada sekali saya terlalu kat stall jual celup2. Seafood, kata Missy tu (typical british female). Isi putih nampak bersih so saya try satu cucuk campur sos. Sedap. Kenyal2 sikit. Dari satu jadi tiga dan stall tu jadi regular.

Siput apa saya pun tak tau tapi murah dari escargot yang french tu.

Tahun lepas masa saya masih dengan journalism, kami sekawan dibelanja Dr Zambry makan Seafood. Ada la siput laut, saya geli tengok sebab masih ada cengkerang pusing dia, tapi gagah juga telan satu sebab jaga hati.

Orang Melayu selalunya (tak semestinya, ye tak?) kuat bab jaga hati. Dia gagah juga walaupun jenuh mengkelan.

Baca posting Datuk pasai siput gadong, teringat dan teringin nak pi stall regular saya. :)

Selamat Berhari Raya, Tuk. Mesti ada rendang lembu macam biasa, tapi lidah saya tak jamin boleh dapat. Prized item tu.

saji said...

Sdr Athari Bahardin

Terima kasih kerana mengambil perhatian komen saya berkenaan.

Sebenarnya, kalau sdr tahu maksud kemampuan umat Islam mendepani/menyelesaikan isu2 semasa umat Islam sdr akan tahu mengapa penduduk Sec 23 Shah Alam mengehina agama lain. Apa pun biarlah saya jelaskan seperti berikut.

Dalam Islam, untuk seseorang atau kumpulan/jemaah Muslim dianggap layak mendepani/meyelesaikan isu2 semasa umat Islam yang, dalam kes ini, melibatkan cubaan penduduk Shah Alam tersebut mendepani/meneyelesaikan isu penempatakan kuil Hindu di kawasan majoriti umat Islam , mereka secara individu atau jemaah perlu memenuhi kelayakan sebagai pihak penyelesai masalah berikut:

Pertama, tahu asas2 ajaran agama (Islam)yang meliputi akedah, akhlak dan syariah

Kedua, mengamalkan ajaran Islam pada diri dan keluarga

Ketiga, ada pengetahuan ilmu kemanusiaan yang meliputi sisiologi dan sains sosial

Keempat, ada pengetahuan yang mencukupi tentang bidang yang hendak diselesaikan iaitu ilmu perancangan bandar

Kelima, tahu mengenal pasti hakikat atau punca masalah yang meliputi kemampuan membezakan di antara kesan dan punca masalah.

Keenam, bijaksana memilih pendekatan dan teknik mendepani/menyelesai masalah

Ketujuh, mempunyai pengalaman menyelesaikan masalaah.

Athari Bahardin said...

Saji,

Melihatkan ciri-ciri kelayakan yang diterangkan saudara, nampaknya geng s23 ini lemah dari setiap aspek kelayakan itu sendiri. Saya tidak nampak akhlak yang tinggi dari pihak mereka, tidak ada sikap profesionalisme, dengan segala sumpah seranah mereka kadang kala terlalu menjengkelkan. Cuba mempertahankan islam kata mereka, tetapi caranya bertentangan dengan didikan agama itu sendiri.

Jadi, sukar utk saya menerima 'arguments' mereka yg seolah-olah mereka mewakili penduduk Islam dalam hal ini. Bagi saya mereka mewakili kaum MELAYU sahaja, dan bukannya islam. Islam hanya topeng yang digunakan bagi mengelirukan penduduk. Ada beda di situ antara Melayu dan Islam, antara geng s23 dan muslim lain di msia.

Loken PaL-aNi-SaM-y said...

Hi Mr Jasin,

Sorry I can't write well in BM but understand Malay much better than Tamil.

Its Satira, and I was not offended by u words. I do eat and like beef, despite being an Hindu. I know sir, religion can be complicated.

Malaysia should not be like Pakistan or Iran, even if we learn and acquire technology. But we lack good governance..takes time to build...and the Malays who would make the difference.

Hope we can celebrate the MALAY or INDIAN or CHINESE man before his religion....Its race not religion that I like.

mack said...

AKUM SALAM RAMDHAN YANG SUDAH HAMPIR MENINGGALKAN KITA SALAM IDUL FITRI. Lembu adalah haiwan yang boleh dimakan oleh muslim dan muslimah selagi penyembelihan nya mengikut peraturan syarak. Maka haiwan tetap haiwan dan dia diciptakan oleh ALLAH SWTA sama ada ya dikategorikan suci atau tidak hanya manusia sahaja yang mentafsirkan nya.ALLAH telah melarang kita menzalimi mahluk ALLAH apakah lembu itu bukan mahluk ALLAH? mari kita fikirkan nya secara bersama. Apabila manusia berarak membawa objek berbentuk penyembelihan dari binatang seperti kepala lembu ini seolah-olah kita telah mengarak sesuatu seperti penyembahan maka hendaklah hati2 ketika kita melakukan sesuatu perbuatan agar ya tidak membawa kepada pembatalan iman seseorang.Apakah DATO menyokong perbuatan mengarak kepala lembu tersebut? tanya akal cari jawapan dihati. Isu kuil diseksyen 23 sedikit sebanyak telah membawa satu deminsi yang pelabagi untuk kita hujahkan nya namun kerajaan negeri selangor telah mematahkan isu itu yang digembar gemborkan oleh UMNO/BN dengan memenuhi kehendak penduduk yang majoritinya melayu/islam dengan ini jelas yang kerajaan negeri itu lebih perihatin dalam apa jua yang berkaitan dengan sensiviti agama yang kecundang ialah UMNO/BN kerana sudah tiada isu lagi ini diakui oleh pebduduk dikawasan tersebut.Ini jelas terbukti bila pihak2 tertentu menganjurkan lawatan ketapak kuil yang asal dan yang baru tidak dihadiri oleh penduduk seksyen 23 cuma khir toyo bersama nawawi dan rakan2 yang hadir sekitar 20 orang sahaja apakah itu mencerminkan tahap sokongan isu tersebut disokong penduduk sama ada di sek 18 atau sek 23?. Nilai kepercayaan penyelesaian kepada PR bertambah tinggi jadi para pemimpin PR bijak mengambil kesempatan atas isu tersebut dimata rakyat adalah pemimpin UMNO/BN amat tidak bijak memainkan isu ini siapakah yang terkena palitan tahi lembu sudah tentu UMNO/BN.Saya berharap selepas ini UMNO/BN berhati-hati menangani isu2 yang berbangkit supaya tidak mejadi bebanan kepada pemimpin tertinggi dan akhir nya UMNO/BN kecundang dalam PRU 13/ AWAS tinggal 36 bulan sahaja MENJELANG pru 13 maka hati2 dalam mencari isu dan menangani nya. SEKIAN SAHAJA DATO SALAM IDUL FITRI WSLM

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).