Wednesday, October 06, 2010

Kemelut Politik Parti Sukarkan Pilihan Pengundi

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

PERTIKAMAN lidah di kalangan beberapa orang pemuka baru Parti Keadilan Rakyat berkaitan kedudukan Anwar Ibrahim bukanlah sesuatu yang di luar jangkaan atau luar biasa jika kita memahami “psyche” atau cara mereka berfikir. Begitu juga pergeseran perwatakan yang sedang berlaku dalam DAP.

Kedua-dua parti ini menampilkan ciri-ciri kepelbagaian watak, gaya dan agenda yang luar biasa. Persaingan dalaman ini ada kaitan dengan tanggapan bahawa patrti-parti ini kuat dan semakin relevan kerana parti-parti Barisan Nasional lemah sejak pilihan raya umum 2008.

Dengan Umno, MCA, Gerakan dan MIC masih mencari formula penyatuan dan penyemarakan semula, tanggapan umum adalah parti-parti Pakatan Rakyat kuat dan berkeyakinan.

Tetapi di sebalik penampilan yang positif itu, parti-parti PR pun sedang mengalami perentapan dalaman yang hebat akibat perebutan kuasa di peringkat parti dan kerajaan.

Misalnya, di Selangor percubaan mengganggu-gugat dan menjatuhkan Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar bukanlah olok-olok atau wayang kulit, tetapi sesuatu yang nyata.

Hatta di Kedah, di mana Pas menjadi peneraju kerajaan PR dan Menteri Besar Azizan Abdul Razak cukup popular di kalangan rakyat kerana kesederhanaan dan gaya santainya, namun di belakang tabir wujud kedinginan hubungan antara Pas dan PKR.

Bisik-bisik di kalangan kepemimpinan Pas adalah mereka kurang selesa dengan apa yang sedang berlaku dengan PKR, khasnya perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim dan kemasukan bekas-bekas anasir BN ke dalam kepemimpinan parti itu.

Sementara perhubungan antara Pas dan DAP terus runcing mengenai isu pokok perjuangan kedua-dua parti iaitu Negara Islam bagi Pas dan negara sekular bagi DAP. Tanpa PKR sebagai broker, kelangsungan kerjasama Pas-DAP adalah dipertikaikan.

Sebaliknya jika kerjasama Pas-DAP berakhir, Pas akan menjadi ancaman lebih besar kepada Umno kerana lebih ramai orang Melayu dan orang Islam akan menyokong Pas atas dasar perjuangan Islamnya.

Justeru itu, apa yang sedang berlaku dalam pemilihan kepemimpinan PKR sekarang akan memberi kesan besar bukan sahaja kepada parti itu, tetapi juga kepada PR dan BN.

Media massa memetik salah seorang naik presiden Umno, Hashammuddin Hussein, sebagai berkata masalah dalam PKR adalah baik bagi Umno.

Keputusan pemilihan PKR akan menentukan watak mana yang akan muncul mendominasi kepemimpinan parti itu yang sekali gus memberi kesan kepada PR.

Kemenangan atau kekalahan watak-watak yang kini menonjolkan diri dalam pemilihan parti itu seperti Mohd Azmin Ali, Mohd Zaid Ibrahim dan Abdul Khalid akan menentukan corak kepemimpinan, agenda dan ideologi PKR.

Anwar Lawan Wan Azizah

Azmin pasti cuba mengekalkan status quo dan memperkukuhkan pengaruh dan peranan Anwar manakala Zaid pula nampak mirip kepada merombak kepemimpinan PKR, termasuk mendefinisikan semula kedudukan dan peranan Anwar.

Zaid dilaporkan mempertikai kekaburan kedudukan Anwar yang disifatkannya sebagai tidak boleh mengatasi kuasa presiden (Dr Wan Azizah Wan Ismail) yang dipilih perwakilan.

Ini menarik respons bekas rakan seperjuangannya dari BN, Chua Jui Meng yang berkata kedudukan Anwar sebagai ketua de facto adalah lebih tinggi.

Bahas ini pastinya sensitif kerana Dr Wan Azizah adalah isteri Anwar dan peranan beliau tidak begitu menonjol dalam PKR, apatah lagilah dalam PR yang didominasi oleh Anwar, Lim Kit Siang, Abdul Hadi Awang, Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Karpal Singh.

Di kalangan parti anggota PR pula, DAP nampaknya lebih selesa dengan Mohd Zaid kerana latar belakangnya sebagai peguam dan bekas menteri BN. Atas alasan itulah DAP memberi sepenuh sokongan kepadanya sebagai pengerusi penaja Pakatan Rakyat.

Dalam PKR, Azmin nampaknya lebih diterima luas oleh kepemimpinan bahagian. Ini terbukti kerana setakat ini dia mendahului Zaid dan calon-calon lain untuk jawatan Timbalan Presiden.

Azmin dilihat sebagai “loyalist” Anwar yang boleh bekerjasama dengan Wan Azizah dan tidak akan menggoyangkan bahtera, apatah lagi menderhaka kepada bosnya.

PKR Sedang Disusupi

Selepas beberapa orang pemuka kanan PKR keluar parti dan sebilangannya menyertai parti-parti BN, pasti wujud kebimbangan di kalangan kepemimpinan asal era reformasi bahawa PKR sedang disusupi oleh anasir-anasir luar yang tidak berjiwa reformasi dan tidak setia kepada Anwar.

Orang luar ini masuk PKR bukan sahaja kerana mereka terpelanting daripada parti-parti BN, tetapi kerana mereka berpendapat PKR adalah buah ranum yang menunggu untuk dipetik.

Oleh kerana itu, keputusan pemilihan yang sedang berjalan sekarang akan menentukan sama ada PKR kekal sebagai parti yang berpaksikan perjuangan reformasi dan ketaatan kepada Anwar atau sebuah parti liberal yang dasar serta komitmennya berubah-ubah mengikut siapa yang menerajuinya dan siapa yang lebih berkuasa.

Perentapan juga sedang berlaku dalam DAP yang menyaksikan perang terbuka antara pengerusi Perak Ngeh Koo Ham dan sepupunya, Nga Kor Ming dengan timbalan pengerusi negeri, M. Kulasegaran.

Portal berita Malaysian Insider melaporkan yang Ngeh terpaksa menanggung malu dengan memohon maaf kepada orang ramai di atas cara beliau mentadbir DAP Perak dan meminta agar dia dan sepupunya tidak diadili.

Serentak itu, parti-parti BN juga sedang melalui masalah dalaman masing-masing. Proses pemulihan Umno terus dihantui oleh masalah kewibawaan kepemimpinan, dasar, program dan cogan kata yang dicurigai dan dipertikai oleh orang Melayu.

Di sesetengah negeri, khasnya di mana BN tewas dalam PRU lalu, Umno ketandusan kepemimpinan dan kemunculan bakat baru terus disabotaj oleh penyandang yang mabuk kuasa.

MCA sudah mula menampakkan kesepaduan suara manakala MIC akan memasuki fasa baru Januari ini apabila S Samy Vellu mengundurkan diri selepas 32 tahun menerajui parti itu.

Tetapi Gerakan nampaknya terus terumbang ambing dan mungkin wujud hanya pada nama setelah dinyahkan dari Pulau Pinang. Kepemimpinannya yang lemah menjadi lebih terancam apabila bekas presiden dan penasihatnya, Lim Keng Yaik meletakkan jawatan kerana kecewa dengan presiden sekarang, Dr Koh Tsu Koon.

Kekalutan dalam parti-parti politik nasional ini, sama ada di pihak BN atau PR, akan memberi kesan kepada pemerintahan dan seterusnya mempengaruhi cara pengundi membuat pilihan pada pilihan raya umum akan datang.

Jika antara sekarang dengan PRU akan datang, parti-parti politik utama tidak memantapkan dasar dan kepemimpinan mereka, pengundi akan mengalami dilema untuk memilih siapa yang akan memerintah di Putrajaya dan di negeri-negeri.

48 comments:

jab sp said...

Dato'
Kekalutan,pertelagahan politik,perebutan kuasa terus berlaku dalam semua parti politik di Malaysia.Cuma yang berbeda adalah samada ia dilakukan secara terbuka atas secara senyap.
Kekalutan dalam PKR disebabkan mereka terlalu laju didalam menjalankan pendemokrasian.Dengan pola kaum dan sentimen peribadi kaum masih besar,ahli punya hak pengundiaan menyeluruh mengundang penyingkiran pemimpin berkeliber.
Penglibatan dan pandangan bercitarasa kaum juga melihat mereka yang "kearah" ke Melayuan menjadi puak berasal daripada pada UMNO(selepas 1998) dan Islam yang perlu dipinggirkan malah jika perlu dijatuhkan.
Namun kesemua ini tidak pula diterjemahkan dengan mengkhianati parti dan juga tidak mendatang sebarang kelebihan pada parti pemerentah utama.
Dato'
Apa yang berlaku dalam PKR,DAP dan PAS secara senyap tidak "berjaya"diambil kesempatan olih UMNO-BN.Porak peranda dalaman UMNO dengan dibantu tindakan dungu demi dungu olih sebuah NGO yang diterajui olih bekas bekas pemimpin UMNO dan mereka mereka yang lari dari amanah perjuangan menambah beban kesusahan UMNO menambat semula hati rakyat.
Ini belum dikira lagi beberapa tindakan yang berlaku dinegeri negeri yang merupakan tindakan syok sendiri tetapi kesan dan akibatnya ditanggong olih Najib Razak sebagai PM.Contoh paling ketara di Pulau Pinang,bantahan agihan yang dikatakan "wang haram"sebenarnya lebih menempelak UMNO-BN secara total.UMNO pusat punya tanggong jawap yang besar untuk mempetahankan tindakanya menerima sumbangan wang judi daripada beberapa penyumbang utama akibat kerja bodoh yang dibuat olih mereka yang gagal berfikir secara nasional.Rosmah Mansor pasti nanti melenting jika sebarang aktivitinya tidak diberi liputan,namun macam mana liputan hendak dibuat jika lapuran itu nanti berkaitan sumbangan cek daripada syarikat berasaskan perjudian yang juga haram diguna walaupun niatnya hanya sekadar membantu Rumah Kanak Kanak Harapan.
Dato'
Rumusannya,saya berpandangan selagi ada caca marba dalaman dan UMNO hanya sekadar mencari punca sebab sebab penolakan rakyat tetapi tidak melaksanakan hasil rumusan kerana ia tidak menguntungkan mereka mereka yang diatas selagi itulah UMNO-BN akan dijauhi rakyat-pengundi

Nazir Azhari 017-6878129 said...

Assalamualaikum Tuan,

Izinkan saya orang muda untuk meluahkan pendapat.

Dilemma? Rasanya itulah yang saya hadapi sekarang. Dengan tinggal beberapa penggal lagi kerusi-kerusi di parlimen dan DUN bakal dikosongkan, wujud kecelaruan yang nyata. Saya rasa PUNDAK (Parti Undi Rosak) yang akan menang.

Jika media arus perdana menyaksikan aksi membaling-baling kerusi di dalam pemilihan PKR, di dalam UMNO juga turut kelihatan kekalutan dengan sistem pengundian mengangkat tangan dan acara baling kerusi paling jauh.

Kecelaruan yang wujud ini adalah disebabkan tiada kepimpinan yang betul-betul berkarisma dan menyerlah. Malaysia umpama dunia Islam yang berkecamuk disebabkan ketiadaan Khalifah.

Apabila tamak haloba, hedonism, dendam kesumat dan material menjadi benda-benda yang dikejar sebagai matlamat penting menyertai parti politik, berpolitik, dan menjadi pemimpin, inilah jadinya sekarang.

Bukankah menjadi ketua itu satu tanggungjawab yang besar?

Siapakah yang mendidik para pemimpin kita sekarang dan bakal pemimpin akan datang?

Yang saya nampak, empat jari menunjuk ke arah saya, satu jari ke udara.

Anonymous said...

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]


Tue sbb boring la bro blog lu...

-pakatanrakyatpupus-

langitbiru said...

Analisis yang baik Dato'

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Satu analisa yang baik untuk dipertimbangkan bagi pemilihan calun dalam pilihan raya umum akan datang.

Adalah menyedihkan keadaan sudah menjadi rojak terutamanya yang menimpa UMNO yang tidak lama dahulu cukup teguh dan boleh buat apa sahaja tetapi sekarang ini perlu berhadapan dengan isu-isu sikit sikit di katakan perkauman dan sebagainya.

Pada saya masalah UMNO adalah masalah teknik tidak mahu berhadapan dengan sebab sebenarnya BN kalah banyak kerusi pada pilihan raya umum yang lepas. Sebaliknya pemimpin UMNO telah membuat andaian-andaian yang tidak tepat menjadikan timbulnya rasa kurang senang dikalangan parti-parti komponen.Mengikut lojiknya mana ada parti yang bertanding mahu kalah.Begitu juga dalam usaha untuk memenangi hati pengundi bukan Melayu orang Melayu telah merasa mereka dipinggirkan.

Masalah sebenar UMNO adalah kesilapan pemimpin meminta pengundi mengurangkan mejoriti BN di Parlimen. Apa yang berlaku adalah bukan Melayu telah mengambil kesempatan dari saranan tersebut sementara orang Melayu pula telah terlajak dan terjadilah apa yang telah berlaku. Sepatutnya tindakan segera yang diambil selepas pilihan raya tersebut adalah mengakui kesilapan tersebut diikuti dengan mengambil langkah turun padang memenangi hati rakyat untuk bersatu semula.

Saya rasa masih tidak terlambat untuk UMNO membetulkan keadaan jika pemimpin disemua peringkat turun padang dan bukannya ditempat-tempat tertentu sahaja.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

ab said...

Salam dato,


KELIHATAN jelas yang RAMAI dok kata aku baik hang jahat,aku betui hang salah ialah `PEMIMPIN' `PEMIMPIN' MELAYU!...



KAT dunia ni 14-16 juta orang melayu adalah terlalu sedikit dibandingkan dengan 8+ bilion orang manusia....


Sekarang ni satu dunia di`perin-tah' olih lebih kurang 7-8
ribu `hedgefund' managers dengan 50-70 trilion USD, dok ligan duit dan bond siapa murah,depa beli,bila duit/bond tu mahai dia tukaq balik untuk dapat lebih banyak USD, la ni depa tengah juai yen,aus dolar,won korea..sat lagi ringgit, baht,rupiah,lepas tu rupee dan real gamaknya.....



AWAT LA `pemimpin' `pemimpin' melayu tak BINCANG MACAMANA nak ambil bahagian dalam perubahan nilai duit ringgit/bond yang bolih naik dan turun dengan cepat ni, untuk menambah duit negara!..


Hedge funds tak minat bina kilang,bina sekolah, bina universiti,buat rumah,bina jalan dll...susah nak `cash out' cepat!



AWAT depa tak pikiaq dan berdebat macammana `bank' dok putaq duit,pinjam duit 10-50 ribu, beli rumah/tanah katakan 50-100 ribu lepas tu bayaq `valuers' biaq naikan nilai rumah/tanah tu jadi 300-400 ribu,lepas tu TULIS KAT BUKU NILAI ASSET 1300-400 ribu walhal modai depa 10-50 ribu saja (tu pun pinjam punya)...CHONG kat orang nilai asset tinggi berpuloh bilion...tapi NAK JUAI KAT SAPA asset depa ni untuk dapat CASH berpuloh bilion di malaysia ni?...kalau tak juai tak dapat la duit TUNAI,depa bolih tulis nilai `assets' tu beratus bilion pun tak pa,...ADA SAPA DEBAT HAI NI?...


ADA TAK `pemimpin' `pemimpin' ni bincang macamana kalau PBT/majlis perbandaran nak jaga/uruskan pelbagai kemudahan jalan, ayaq ,lampu,longkang,papan tanda,
sekolah dll bila DUIT PERUNTUKAN tak cukup nanti?...



ADA depa bincang hai perkerjaan pemuda pemudi tempatan di majlis daerah seluruh negara?.....


ADA depa bincang kalau dah ramai penduduk tua tua tu sapa nak bela dan macamana kena tunggu lama di stesen bus,pasaraya,toilet, hospital,pejabat dll??.....


YANG DEPA TAU bergaduh siang malam, sampai mampuih pun tak kemana pengikut dan rakyat semua.....


AGAKNYA ini lah KELEBIHAN `pemimpin' `pemimpin' MELAYU ni...melingkup saja kherjanya.



BILA DEPA nak jadi orang islam ni?.


Abu Bakar Ab Rahman

abdullahngah said...

Masing masing ada hujah masing masing mengenai parti keadilan rakyat yang dikatakan akan memerintah malaysia selepas musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Puncuk kepimpinan PAS juga beranggapan demikian, kerana 80 peratus pengundi china akan memihak kepada pakatan rakyat.

Jika dilihat kemelut parti keadilan rakyat usah untuk memerintah negara, malahan kerusi yang sedia ada pun turut terbang.

Saya nampak dengan jelas bahawa apa yang berlaku ini merupakan jalan sukar untuk menang dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.

Kemelut yang begitu buruk melalui mesyuarat bahagian yang dilaporkan oleh media jelas mencalarkan nama baik.

keburukan ini lebih buruk daripada Umno yang dikatakan memang buruk, kerana terbabit dengan politik wang.

Buruk parti keadilan angkara keahliannya pelbagai kaum, terutama sekali orang India dan China yang memang sejak dari dahulu berperangai lebih buruk berbanding orang Melayu.

Inilah bahana yang sedang berlaku pada parti keadilan rakyat yang dikatakan akan memerintah negara selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

Hendak kata itu hanya lakonan semata mata mustahil, kerana apa yang berlaku nampak begitu serius. bukan dibuat buat.

Demikian parti yang dikatakan bukan parti perkauman seperti umno dan PAS.

Kalau dalam umno dan PAS ujud kepelbagaian ragam fikiran, apatah lagi parti keadilan rakyat yang punyai ahli yang pelbagai agama, bangsa dan budaya.Pasti lebih banyak ragamnya nanti.

Bayangkan jika memerintah negara ini nanti. Apa yang dapat dilakukan oleh perdana menteri apabila berlaku kemelut yang lebih buruk.

Mungkin ini memeningkan kepala kebanyakan pemimpin Melayu, termasuk kepimpinan PAS sendiri yang akan tumpang kekaki ke Puterajaya.

Roti Planta said...

Dato',

Jika semua parti politik yang ada sedang kalut maka lebih baik daftar Perkasa menjadi parti politik. Lagi pun Presidennya masih belum ada plakform untuk bertanding PRU nanti. Pro Perkasa dalam UMNO berkata bahawa 70% ahli UMNO menyokong Perkasa manakala Ketua Wira Perkasa mendakwa 35% ahli PKR juga menyokong Perkasa. Wow nampaknya perjuangan perkauman Perkasa disokong oleh majoriti Melayu!

Bye/Roti Planta

pakbelalang said...

Raja Petra threatens to withdraw support for Pakatan


PETALING JAYA: Self-exiled blogger Raja Petra Raja Kamarudin has threatened to pull out from backing Pakatan Rakyat in the upcoming Galas by-election as he claimed the Opposition had failed to deliver on promises made during the March 2008 general election.
Raja Petra, a supporter of Pakatan Rakyat, made the statement in front of his long-time ally and Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim at a dialogue session with Malaysians in London on Saturday.
He was reported by an online news portal to have expressed his unhappiness that Pakatan had yet to perform despite being in power in several states for more than two-and-a-half years.
“We have given Pakatan two-and-a-half years but not a single reform has been implemented. Some can be done immediately, some two years, some in 20 years.
“At least let us see some, then we will be quite happy and we will continue to support Pakatan in every by-election and general election,” he said.
Anwar responded by insisting that the Opposition’s hands were tied as much of the power to implement reforms was centralised in the Federal Government.

comment:

Apabila seorang pengkritik kerajaan yang hebat seperti Raja Petra mengeluarkan kenyataan negatif dihadapan Anwar tentunya kritikan tersebut ada kebenarannya. Begitulah kedudukan terkini prestasi kerajaan Pakatan Rakyat dinegeri yang dikuasainya.
Saya rasa Pakatan Rakyat masih lagi tidak stabil dan terus meraba-raba bagaimana hendak mentadbir negeri-negeri yang dikuasainya dengan berkesan. Kalau Raja Petra yang menghilangkan diri jauh berada dinegara Mat Salleh dah nampak situasi sebenarnya, maka saya rasa masa depan kerajaan Pakatan lama kelamaan akan terus bergoncang tanpa haluan dan akan hanyut terombang ambing dan terkapar-kapar hanya menunggu tenggelam ditengah lautan yang dilanda ombak besar.!!!

saji said...

Salam Dato'

Jika pertikaian/pergeseran dalaman parti PKR dan DAP yang Dato' timbulkan ini tidak mampu mereka selesaikan masing2, ia memberi hikmah besar kepada orang Melayu amnya dan parti PAS khasnya dari segi memperolehi kuasa tawar menawar/ bargining pawer untuk mendapatkan jumlah kerusi yang lebih besar mengatasi DAP dan PKR seperti sebelumnya, termasuk kerusi di kawasan2 bandar yang sebelum ini diberikan kepada DAP dan PKR. Jika ianya terjadi, orang Melayu kita tidak ada dilema dalam PRU 13 nanti.

ibni ismail said...

saya amat setuju dengan pandangan dato mengenai situasi politik dimalaysia saat ini.Betul apa yang dato katakan semua parti politik sedang bergelora dengan hebat sekali.Jelas pergeseran dikalangan pemimpin utama mereka dalam soal rebut kuasa melalui pemilihan jawatan.Ada juga pengundi yang tak ambil kisah pun soal ini.Mereka hanya akan buat keputusan bila tiba masanya nanti.Cuma yang menjadi cacing kepanasan ini ialah pendokong atau ahli parti sendiri.Saya juga bimbang penghormatan dan keyakinan rakyat pada pemimpin politik akan menjadi pudar dengan istilah gila kuasa dan pangkat.Boleh jadi pada ramalan saya bahawa PRU 13 nanti akan menghasilkan satu pola dimana akn terjadi tiada satu parti pun yang mampu bentuk kerajaan.BN dengan masaalah yang wujud dalam komponennya.Pakatan Rakyat juga ada masaalah yang serupa.Pertembungan masaalah ini akan menjadikan pengundi tidak berparti dengan sewenangnya membuat keputusan diluar jangkaan.Suasana sungguh luar biasa bagi politik Mal;aysia hari ini.Terima kasih diatas buah fikiran Dato yang cukop baik untok dinilai semua pihak.

OKJ said...

Salam DAKJ

Pakailah topi keledar untuk keselamatan

Baru-baru ni semasa saya pergi open house, saya sempat berborak dengan pemimpin veteran kita. Katanya, demo kerusi sekarang makin dahsyat dan ganas. Siap ada repot polis dan masuk hospital lagi. Kita yg tua-tua ni terima jelah prinsip demokrasi moden orang-orang muda. Nasihatnya cuma pakai topi keledar pada pemilihan lain kali supaya tak kena baling kerusi.

Katanya lagi, orang dulu-dulu dah tahu dah perangai puak-puak ni. Bukannya bagus pun tapi gila kuasa. Sesama mereka pun belit membelit. Sebab itulah lebih selamat menubuhkan parti lain-lain dan ikatan pada luaran je. Selamat dan tak perlulah pakai topi keledar masa nak bermesyuarat.

Keduanya, bagi sayalah, selagi puak khawarij ni berperangai khawarij, selagi itulah mereka tidak diberkati sebagaimana sabda rasulullah; seburuk-buruk manusia di dunia adalah khawarij dan mereka inilah menjadi anjing-anjing di akhirat nanti. Sekian TQ.

pakbelalang said...

No rush over Langat 2 project: Selangor MB Khalid


SHAH ALAM: The Selangor government Wednesday reiterated its stand that the Langat 2 water treatment plant project need not be rushed, claiming that the water needs of Selangor, Kuala Lumpur and Putrajaya could be met till 2019.

Selangor Mentri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim said the state government could not understand why the federal government was pressing the issue.

Speaking to reporters after chairing the weekly state executive council meeting here, he said it would be better for the Energy, Green Technology and Water Minister (Datuk Seri Peter Chin Fah Kui) to resolve issues concerning restructuring of the water industry in Selangor over the next two months rather than harping on the Langat 2 project.

On Tuesday, Chin had given an ultimatum to the state government to resolve outstanding issues on the project by the end of the year, failing which, he said, the federal government might consider taking legal action against the state government to find a solution to the impasse.

The project was supposed to have got off the ground in August. - Bernama


comment:

I hope the State Government is not playing politics over this issue. Or else they are being irresponsible government if the there is a water crisis come 2019.

When it involves basic infrastructure development that could affect the welfare of the rakyat the government of the day should make a serious effort to address it professionally. By playing politics over this matter is very childish indeed.

Anonymous said...

Dato'

Cuba bisik-bisik atau bagi pandangan pada Pemimpin Tertinggi PERKASA tu, bertanding di pilihanraya kecil DUN GALAS, Kelantan.Ya la....demi perpaduan MELAYU. Kalau saya la pengundi berdaftar di DUN Galas,saya dah undi PERKASA dah.Buat apa pening-pening. Sempat lagi ni nak daftar sebagai satu Parti Politik sebelum penamaan calon.Sambil tu boleh test market untuk pilihanraya umum kelak.Ke.....takut pemimpin-pemimpin UMNO pulak tak setuju atau melenting??Demi MELAYU...ingat tu!Jujurlah pada perjuangan......

Azmi, Shah Alam.

Anonymous said...

PKR dah jadi macam parti orang India. Akhirnya PKR jadi parti orang India.

Kiai Dajal

mangkuk tingkat 4 said...

If you cant convince the masses, confuse them.

syed husinmohamad said...

Dato,
1/Permasalahan utama kebanyakkan individu yang menyertai politik masing-masing diatas kepentingan peribadi.
2/ Bagi rakyat, semasa mengundi dalam pilihanraya umum nanti, tidak ada pilihan , kerana calon -calon yang diletakkan tidak menonjol kewibawaan mereka. Parti-parti juga tidak jelas jalan yang hendak dituju.
3/ Dimana silapnya?.

pakbelalang said...

Populariti kerajaan Barisan Nasional meningkat
07/10/2010 9:12pm


KUALA LUMPUR 7 Okt. – Sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) pada akhir-akhir ini semakin meningkat berbanding semasa Pilihan Raya Umum (PRU) 2008 yang lalu, demikian menurut kajian isu semasa terbaharu Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Berdasarkan kajian tersebut, populariti BN meningkat empat peratus iaitu 55 peratus berbanding 51 peratus semasa PRU 2008, manakala hanya 37 peratus rakyat Malaysia sanggup mengundi pakatan pembangkang, penurunan sebanyak 12 peratus daripada 49 peratus dalam tempoh yang sama.

comment:

Satu perkembangan yang meyakinkan jika BN terutama sekali UMNO dapat terus memperbetulkan credibility parti yang telah tercalar akibat kegelojohan setengah dari pemimpin UMNO yang dah lari dari perjuangan untuk memertabatkan bangsa Melayu.

Lagi cepat masaalah dalaman parti komponen BN dapat diatasi dan diselesaikan harapan untuk memperbaiki kedudukan BN adalah cerah.

Tapi kalau UMNO masih lagi berpaut kepada pemimpin-pemimpin yang telah terang-terang diketahui umum telah menjahanamkan UMNO maka jangan harap UMNO akan pulih semula.

Saya boleh kenal pasti ada pemimpin-pemimpin besar UMNO yang tak guna satu sen masih lagi berkeliaran di koridor-koridor pejabat menteri-menteri UMNO untuk cuba mendapat habuan untuk diri mereka.Adalah amat malang sekali bagi UMNO jika aktiviti seperti ini masih terus berlaku.

Gejala rasuah mesti dihapuskan.Zaman cronyism dan nepotism mesti ditamatkan.

Ingatlah mata rakyat dah celik. Teknologi internet telah membawa kita mendapatkan informasi yang terkini tentang tingkah laku pemimpin-pemimpin yang menyeleweng. Dah tak boleh main silap mata lagi !!!!

pakbelalang said...

Govt urged to draw up national transportation policy


KUALA LUMPUR: The Federation of Malaysian Consumers Associations (Fomca) and Pan Malaysia Bus Operators Association Thursday urged the Government to draw up a National Transportation Policy immediately, as a guide to consumers, tranport operators and the authorities to overcome any future shortcomings of the transportation system.

comment:

Don't ever dream to call Malaysia a developed country if our transportation system is HP6 like most other Third World countries.

Yes, we need to upgrade our transport system very urgently to be at par with most of the developed countries.

The government should make a comprehensive National Transportation Policy as top priority to avoid the present situation becoming bad to worse.

Dah berbuih mulut rakyat melaung supaya kemudahan pengankutan awam diberikan penekanan serius tapi keadaannya semakin meruncing hari demi hari hinggakan rakyat dah naik bosan dan berang. Menyusahkan rakyat tak habis-habis!!!

Kerajaan tak payah pergi jauh-jauh. Belajarlah cara mana Singapura mengendalikan system pengankutan awam mereka dengan cekap dan berkesan.

Kenapalah kerajaan kita lembab sangat? Dah 50 tahun memerentah tapi sistem pengankutan semakin haprak !!!

Anonymous said...

Salaam DAKJ,

1. Saya kurang setuju dengan Kiai Dajjal tentang PKR menjadi parti India. PKR masih dalam kepimpinan Melayu walaupun suara India dan Cina nhyaring kerana memang orang India kalau bilang mereka kecil mereka akan cuba mangatasinya dengan bercakap kuat-kuat. Orang India memang suka cakap dan mereka cakap kuat. Orang Cina pula kurang cakap, tapi bila cakap pedas dan padat.

2. PKR adalah gabungan orang-orang yang pernah jadi ahli Umno, Pas, Parti Sosialis, MCA, MIC, Gerakan dan DAP tetapi gagal memenuhi cita-cita dan ambisi mereka. Sebenarnya PKR boleh jadi pakatan sendiri dengan tidak perlu berkongsi dengan DAP atau Pas;

3. Saya tak setuju dengan Dsr Azmi yang Perkasa bertanding di DUN Galas. Perkasa akan ditolak jika ia jadi parti politik. Perkasa disokong kerana ia NGO yang berjuang untuk bangsa Melayu yang Umno dan Pas tidak perjuangkan lagi kerana hendak ambil hati orang cina dan India.

4. Perkasa berkuasa dan berhak mempengaruhi orang Melayu menyokong sama ada Umno atau Pas dalam pilihan raya bergantung kepada parti mana lebih memperjuangkan hak Melayu dan lebih komited serta bersih.

Ex-Banker

Anonymous said...

Datuk Yang Mulia,

UMno pasti kembali disokong majoroti orang Melayu jika ia kembali kepada perjuangan asalnya demi agama, bangsa dan negara iaitu dengan membersihkan ditinya daripada pemimpin yang korup, gila kuasa, tidak bermaya dan panaskan kerusi sahaja.

PM Najib sebagai Presiden UMno wajib lebih jelas tentang perjuangannya untuk orang Melayu kerana ekuasi politik Malaysia amat mudah yakni jika Umno kuat atas sokongan orang Melayu, kaum-kaum lain akan kembali menyokong BN kerana mereka mahu kerajaan yang kuat yang bisa menjamin keamanan dan peluang mereka mencari makan dan membuat kekayaan.

Maka kerna itu, Nijib wajib segera merombak kabinetnya yang dewasa ini dipenuhi para "have-beens" yang tidak lagi bermaya dan berinitiatif. Menteri jaman Abdullah dan Mahathir yang tidak lagi berdaya maju dan dicemari dakwaan korupsi perlu segera dikeluarkan.

Najib harus berani menaikkan pangkat pemuka-pemuka muda yang berwibawa ke taraf menteri dan menteri besar seperti Mahathir melantik beliau MB pahang pada usia sekitar 30 tahun sahaja. Kabinet Najib yang dipenuhi menteri era Mahathir dan Abdullah nampak cukup lemah dan lembap.

1Malaysia, Model Baru Ekonomi dan transformasi tidak bermakna kalau kaum majoriti Melayu dan Bumiputra terus terpinggir dan melarat di bumi senddiri. Social justice erti memjamin kesejahteraan majoriti rakyat tanpa mengira kaum. Kebetulan majoriti umat Malaysia adalah Melayu dan Bumiputra.

Profesor Pencen, Bangi

mtgbertam said...

Serangan akhbar pemerintah terhadap pembangkang khususnya PAS, termasuk akhbar yang di bawah naungan dato' tak pernah henti sejak saya kecil. Waktu saya kecik, tunku abd rahman ada lagi, pm tun razak, ayah paklah pun dok kuat lagi. Logiknya, PAS dah tersungkur. Tapi kenapa PAS semakin kuat dan diterima ramai termasuk professional?

Justeru, kami dah lali dengan hujah2 dato' ni. Bezanya, dulu atas kertas tapi sekarang alam siber.

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir

Saye berpendapat bahawa kita rakyat Malaysia perlu berhati hati dan berfikir panjang supaya kita dapat hidup aman damai dan negara kita makmur.

Tidak salah kita memilih parti politik untuk kita mendapat lebih kemakmuran, oleh itu kita perlu memahami keadaan politik yang ingin dibawa oleh pemimpin yang menajadi penerajunya. Kita tidak dapat jawapan kalau kita tidak dapat menilai pemimpin sesebuah parti itu. Pemimpinlah yang akan mencorakkan Negara dan rakyatnya.

Walauapepon yang berlaku sekarang, itu adelah proses untuk mematangkan kita dalam mencari seorang pemimpin yang baik seperti yang kita harapkan.

A KADIR JASIN said...

Pembahas MtgBertam, antara lain, menulis:

"Serangan akhbar pemerintah terhadap pembangkang khususnya PAS, termasuk akhbar yang di bawah naungan dato' tak pernah henti sejak saya kecil."

1. Tidak ada lagi akhbar di bawah naungan saya. Saya telah berhenti dari Kumpulan NSTP pada tahun 2000;

2. Kalau "akhbar pemerintah" serang pembangkang, akhbar pembangkang pula serang pemerintah.

3. Kalau dengan takdir pembangkang jadi pemerintah, akhbar pembangkang akan jadi akhbar pemerintah. Pada masa itu, belum tentu akhbar pemerintah (Pas) tidak akan menyerang pembangkang (Umno).

Terima kasih.

saji said...

Sdr syedhusinmohamad

"Parti-parti juga tidak jelas jalan yang hendak dituju. Dimana silapnya?"

Komen:

1.Jika jalan yang hendak dituju oleh parti2 yang sdr maksudkan itu merupakan dasar sesebuah parti seperti UMNO,khasnya yang digubal menjadi dasar awam, ia, menurut buku Dasar Awam Di Malaysia, mencakupi aspek perundangan/ akta, belanjawan dan projek atau rancangan yang asalanya merupakan isu2 rakyat yang terwujud atau ditimbulkan oleh ahli/parti politik berkepentingan yang memerintah pada sesuatu masa untuk diatasinya melalui pengubalan dan pelaksanaan dasar tersebut.

2. Kalau sdr rujuk tulisan/pembahasan saya berkaitan sebelum ini mengenai perkara yang sama, dasar awam seperti DEB,WAWASAN 2020 dsb bukan sahaja cukup jelas dari segi aspek perundangan, belanjawan dan projek atau rancangan tersebut malah hala tuju dan objektif2nya juga jelas.

3. Yang tidak jelas ialah sistem dan tatacara peleksanaan sebagai mekanisme yang perlu disediakan oleh golongan pelaksana untuk menterjemahkan dasar2 tersebut kepada realiti yang diinginkan oleh pihak pembuat dasar atau mengubah sistem dan tataca pelaksanaan sedia ada yang bemasalah untuk disesuikan dengan cabaran dan kekangan pada sesuatu masa, tempat dan persekitaran. Siapa golongan pelaksana?

ORANGUTAN PENANG said...

TOK Kadiaq

Puak Pakatan Rakyat nak ikut Demokrasi kelas dunia tapi mentaliti kelas tiga.Bodo tapi perasan pandai.

Puak BN pulak demokrasi kelas tiga mentaliti pun kelas tiga.Dua kali bodo.

Mana nak pilih ni?Bodoh sombong ka ,double bodoh ka?Tepok dada tanya selera.

Secara peribadi tahun ni paling banyak cacing bila dok kuis sana kuis sini.

BODOH PUN BODOH LAAA!

TK

mo said...

Salam sejastera,, Cerita datuk bukan lah baru, ia nya sering berlaku dan senantiasa berlaku akan datang. Inilah akibat dari sistem pemerintah yg kita anuti sekian lama, malaysia telah di jajahi oleh umno bn sudah melebihi setengah abad. Sistem yg di laksana selama ini, telah menjadi rakyat malaysia tidak matang, pemerintahan yg kita ada sekian lama tidak dapat membuka ruang yg luas untuk rakyat berfikir dan kebebasan yg sangat terhad, kretikan , pandangan, hampir2 terhapus sekian lama. Rakyat telah di pesong pemikiran sekian lama oleh pemirintah , melalui, media elektronik, surat akbar dan media lain yg di taja umno bn. Kalau tak silap datuk sendiri lah yg menjadi ketua atusan dulu, yg menjadi nadi kearah pemikirran rakyat di kuarantikan. Saya sendiri adalah peminat tulisan datuk . Dengan perubahan dan kemajuan sain teknologi, sedikit sebnayak memberi imput yg berbeda dan banyak mengubah cara rakyat menilai apa yg berlaku di negara kita. Pembuat dasar yg harus di pertanggung jawab atas apa yg berlaku kini.dasar yg tertutup dan otorkratik ygmembuat ini berlaku kini, rakyat di takut2 kan, rakyat di tipu dgn imformasi yg pelsu, yg salah di betulkan, Inilah yg mungkin menyumbang mengapa parti kita di malaysia telalu labat untuk matang. TQ

Anonymous said...

Banyak kekufuran yang berlaku dalam PKR. Seolah-olah PKR dah bukan Parti Keadilan Rakyat tapi Parti Kufurkan Rakyat.Kita lihat tingkah laku penyokong mereka. Perangai mereka terutamanya golongan penyokong orang India tidak memperlihatkan parti yang bermaruah dan berkhemah tinggi. Bergaduh seperti macam panyagak dan secara tidak langsung menggambarkan image yang sungguh rendah maruahnya.

Kiai Dajal

pakbelalang said...

Billions to flow in from Abu Dhabi
By YVONNE TAN


PUTRAJAYA: Billions of ringgit in investments are in the pipeline from Abu Dhabi, and is set to flow into two major projects in Kuala Lumpur and Sarawak.

The emirate’s investment unit, Mubadala Development Co (Mubadala), is teaming up with the Government-owned 1Malaysia Development Bhd to participate in these property and aluminium ventures.

At the signing of the two separate collaboration agreements on Friday, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the first would pave the way for Mudabala’s involvement in the Kuala Lumpur International Financial District (KLIFD) real estate development, which was estimated to cost more than RM26bil.

comment:

The govt. must treat this investor like king. RM26 billion of investment flowing into our country is really good fortune when taking into consideration that FDI is very hard to come by these days. Don't let it slip. Whatever facilities requested by them to facilitate their work must be attended immediately and efficiently. Their key personnel must be treated well to ensure that their stay here is comfortable. Personal touch is very important particularly when dealing with the Arabs in order to develop the trust.

Always remember that we have aggresive competitors around us especially Singapore also wanting to have a share of it.

mtgbertam said...

Dato',

Terima kasih kerana pick point saya.

1. Dato' berhenti tahun 2000, sebelumnya?

2. Akhbar Harakah tidak menyerang, sebaliknya ia satu2nya media tunggal bercetak untuk menempis serangan media parti pemerintah disamping menjelaskan fikrah Islam.

3. PAS membawa trend politik yang tidak sama dengan BN khususnya UMNO. Justeru, tidak semestinya PAS juga akan menyerang pembangkang ketika itu (harapnya UMNO). Bahkan mungkin jika PAS memerintah, pembangkang akan di raikan dengan lebih terhormat dan bukan seperti sekarang pembangkang di layang seperti organisasi haram. Kenapa tidak kita beri peluang?

Mohdalisuratman said...

Assalammualaikum,YBhg Dato' AKJ yang dihormati,

Mengapa hanya kepada pemimpin sahaja yang diaju kesalahan demi kesalahan. Tidakkah kita mengetahui siapa yang mencalun, siapa dan mengapa seseorang itu dicalunkan. Kita sebagai penyokong perlu juga dipertanggung-jawabkan, kerana antara kita ada juga yang tidak kurang korupnya.

Di pertandingan, apa sahaja boleh dijadikan umpan, menghalalkan untuk mencaci seteru yang dahulunya seorang kawan seperjuangan. Malang untuk negara, kerana hanya yang berani dan yang bermuka sahaja yang mahu dinobatkan wira. Datok-oh-Datok, akan dijelajahi pemimpin kemana sahaja atas kemenangan yang diterima, gembira, megah penuh keriakan. Aku kini seorang pemimpin, aku terpilih kerana jasaku, budiku, kekayaan dan kebijaksanaanku (?). Ketelanjuran, aku juga keturunan seorang pemimpin.

Wahai Pemimpin, korbankan sahaja yang mungkar kalau ada. Jangan kerana nila setitik nanti rosak .... sebelanga,hingga kebuasan menghalal cara. Kami mahukan negara Malaysia yang maju, kehidupan yang aman damai semua kaum, dan yang pentingnya kami punya PEMIMPIN yang bersih dan bermaruah. Sombong, bongkak, prasangka,arak, rasuah dan fitnah itu sama sahaja mungkarnya. Ia tumbuh kerana kedangkalan ilmu agama kita.

Wahai Pak Ketua, buang sahaja pemimpin kita yang celupar mulutnya dengan carut, hamun, bebal dan mungkar. Kerana silap-lakunya mudah dibenci Rakyat. Membenci mereka bererti membenci parti kita,dan akan memenangkan parti lawan.

Pemimpin ! tak kira Pemerintah atau Pembangkang, akuilah diri bahawa aku adalah seorang pemimpin yang sidik, amanah, tabliq dan fatanah. Malaysia adalah negara kita bersama agar ia menjadi kemegahan Rakyat. Allah maha mengetahui yang nyata dan tersembunyi. Wassallam.

pakbelalang said...

Draw a line with the extremists: MCA Youth chief
By FOONG PEK YEE


KUALA LUMPUR: MCA Youth has urged the Barisan Nasional leadership to draw a clear line with the extremists or extremist groups so that the coalition can win the support of all Malaysians.

Youth chief Datuk Dr Wee Ka Siong said Barisan must also also take care of all the people so that no one would be left behind in the process of development.

"The people's concerns are also our concerns. We must listen to their views. Any racist remark, or one that is extreme in nature, will only stir racial and religious sentiments," he said at the opening of MCA Youth's 46th annual general meeting here Saturday.

comment:

Wee, please don't point finger at others. Remind the behaviour of your followers as well. This problem does not arise only from the Malays. It also comes from the Chinese as well demanding all kinds of unrealistic rights which have caused the Malays to feel uncomfortable. The Malays are not racist at all. We follow the true tenets of Islam which among others is to respect each other as human being. Stop pressuring or indirectly threatening the govt with all kind of demands and learn how to compromise.

Tinta Hitam said...

Pertikaman lidah,cabar mencabar,calon cuba menonjolkan diri adalah perkara biasa didalam pemilihan demokratik.Yg penting tiada rasuah dnaugutan kepada calon dan pengundi pengundi.Itu yg cuba diketengahkan didalam PKR.Sesiapa shj berhak utk bertanding tanpa perlu mendapat restu dari pimpinan.

Persoalannya adakah ahli ahli UMNO sebebas spt sepatutnya? Mereka sepatunya merasa cemburu dengan kebebasan ahli ahli PKR dan juga komponen PR yg lain dlm memilih pucuk pimpinan.

Ini era baru Malaysia.Dan UMNO semakin nampak kolot dimata masyarakat

saji said...

Salam Dato'

DAKJ, antara lain mengulas, "MCA sudah mula menampakkan kesepaduan suara"

Ulasan saya: Kadang2 pemimpin yang dikatakan tidak berakhlak sepert CSL mampu mengurus dan pemimpin organisainya dengan baik.

dangau lama said...

Salam Dato.Kemelut politik di Kedah ini lagi celaru.Khususunya UMNO.Kalau dah aras sokongan pada BN/UMNO dah naik seperti dilaporkan saya pun bimbangkan juga takut mereka ini bertambah syok sendiri lagi.Baguslah kalau macam itu.Cuma Dato tolong bisik pada dato Najib kalau nak bagi menanh dengan selesa pada Pru 13 nanti faktor calon cukop mustahak.Pertama elakan tokoh yang mengamalkan amalan rasuah politik seperti dalam pemilihan yang lalu.Kedua tokoh yang sabotaj PRU 12 lalu jangan diberi muka.Meraka ini sedang berlakun dengan sandiwara wayang tongkoi hari ini.Ketiga tokoh itu biarlah ada kelulusan sikit.Malu juga kalau setakat SRP /SPM jadi calon nanti.Berbanding dengan PAS/PKR terdiri golongan profesional.Keempat tokoh itu biarlah mesra rakyat tidak somobong.InsyaAllah UMNO akan kembali mantap dengan kombinasi faktor tadi.Pengundi hari ini bukan sebarangan.Bukan boleh dicucok hidung.Semoga BN kembali gagah.

A KADIR JASIN said...

Pembahas Dangau Lama, antara lain, berkata:

"Cuma Dato tolong bisik pada dato Najib kalau nak bagi menanh dengan selesa pada Pru 13 nanti faktor calon cukop mustahak."

1. Saya setuju faktor calon cukup mustahak;

2. Pengundi dah menyampah dengan muka-muka basi dalam semua parti;

3. Kita semua kena bisikkan kepada semua parti. lakukanlah rejuvinasi dalam parti masing-masing. Pencenken muka-muka kitar semula dan pelompat parti;

4. Tak benar saya boleh berbisik kepada Mohd Najib. Zaman saya dirundingi dan nasihat saya dipedulikan sudah berlalu;

5.Saya hanya warga pencen dan blogger yang dianggap pandai cakap dan kaki kacau oleh pihak-pihak yang berkuasa;

6. Kita tulis dan bahas. Kalau mereka peduli, kita berterima kasih. Kalau tidak, pada pilihan raya nanti, kita boleh berubah dan beralih.

Terima kasih.

saji said...

Salam Dato' dan Dangau Lama

"1. Saya (DAKJ) setuju faktor calon cukup mustahak;

2. Pengundi dah menyampah dengan muka-muka basi dalam semua parti;

3. Kita semua kena bisikkan kepada semua parti. lakukanlah rejuvinasi dalam parti masing-masing. Pencenken muka-muka kitar semula dan pelompat parti"

6. Kita tulis dan bahas. Kalau mereka peduli, kita berterima kasih. Kalau tidak, pada pilihan raya nanti, kita boleh berubah dan beralih.

Komen:

Nak test mereka peduli atau tidak dengan bisikan kita di blog ini kita tengok siapa calon PAS dan UMNO di PRK DUN Galas nanti.

saji said...

Salam pakbelalang

Sdr, antara lain berhujah, "gejala rasuah mesti dihapuskan.Zaman cronyism dan nepotism mesti ditamatkan."

Komen:

Satu cara menamatkan gejala tidak bermoral, cronyism, nepotism, rasuah dan menjimatkan belanja wang kerajaan dalam urusan pemerolehan kontrak/projek kerajaan dan GLC ialah dengan melaksanakan sistem tender/quotation terbuka atau menghapuskan amalan tender direct nego.

Inilah yang diperjuangkan oleh PR yang mereka cuba laksanakan di awal pemerintahanya di negeri Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, tetapi bukan sahaja mendapat tentangan kuat di kalangan kontraktor Melayu kelas F kita khasnya, malah menganggapnya sebagai tindakan menghakis hak istimewa orang Melayu.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Mohon laluan beri komen di atas komen Sdr Pakbelalang 10.20pm.

Sdr,

Among others you said “The govt. must treat this investor like king”. It is a very interesting comment, but when we put it into the context of accomplishing NKEAs sectors recently announced, I find it odd. Not only odd about your opinion, but the Government’s strategies as well.

Let me recap about the NKEA before I can explain what I mean by “odd”.

The Government says that a total funding of RM2.2 trilion is required to realize all 12 NKEAs sectors (i.e Oil, Gas & Energy, Palm Oil, Financial Services, Tourism, Business Services, Electrical & Electronics, Wholesale & Retail, Education, Healthcare, Communications, Agriculture and Greater Kuala Lumpur), under the ETP within a span of 10 years.

These 12 NKEAs sectors will then be spread into 131 “entry-point projects” of which 92% will be funded by private investment and 8% by public investment. In absolute terms, 92% and 8% are RM2.024 and RM0.176 trillion respectively.

From this RM2.024 trillion, 75% will be funded by Domestic Direct Investment, DDI (i.e RM1.518 trillion) with the remaining by FDI (RM 0.506 trillion).

Now, given the huge ratio amount of DDI required implementing those entry-point projects compared to FDI, what kind of attractive incentives have the Government offered to local firms to take up this DDI? So far, I’ve heard of nothing. What we’ve been fed so far were incentives and whatnot to attract foreign investors.

Generally speaking, without attractive incentives, who would want to invest? Those NKEAs projects are not ordinary projects where firms got paid upon successful construction of projects. They are investment projects with return on investment will only be realized a few years after projects are completed. God forbid, what would happen if those projects turn out to be white elephants?

That’s why I said it is odd. It seems to suggest that priority is given more towards foreign investors rather than locals. Despite the “grand master strategy” to woo DDI, there are no incentives given or comprehensive investment frameworks laid out. And they say it is only within a 10-year span.

I hope the upcoming budget will address this issue comprehensively.

Thank you.

Azman Mohd Isa

Anak Ascot said...

jika dikaji trend pilihaanraya kebangsaan sejak 1955, nampaknya giliran UMNO /BN akan memperolehi kejayaan pada pillihanraya ke-13 nanti.Catatan ada seperti berikut:

+1955 Perikatan (BN) menang 51 daripada 52 kerusi;
+1959 Perikatan tewasa banyak kerusi:
+1964 Perikatan menang banyak;
+1969 Perikatan kalah teruk;
+1974 BN perikatan)menang banyak;
+1978 BN tews banyak (PAS keluarBN);
+1983 BN menang mudah;
Dan begitulah seterusnya sehingga 2004 BN menam pah sejarah menang begitu banyak:DAN 2008 BN,pertama kali hilang majoriti dua per tiga:
Pada piliahrnaya akan datang,jika trend itu berterusan giliran BN pula.
Melihat keadaan politik semasa trend ke arah itu sudah menjelma.

AKS, subang jaya

pakbelalang said...

Khalid confirms going for PKR No 2


PETALING JAYA: Selangor MB Tan Sri Khalid Ibrahim has confirmed that he is contesting the PKR deputy president's post.

comment:

Khalid standing for No. 2!!!kah, kah, kah. What a joke!!

I think he is a greenhorn politician!!He doesn't have the cut to be a politician, in the first place. If he is an UMNO member or PAS he won't stand a chance at all to be a member of Supreme Council or for that matter even as Division Chief.

Best of luck to Khalid. Give a good try. If he fails I think it is obvious that he doesn't have the respect among PKR members and doesn't deserve to be a Mentri Besar!!

As an observer, I think he is making a big blunder to contest for No. 2. I don't think he could carry himself in that position. He is not that smart a person after all.

Some people may have different view about his standing. Its alright!! I am eager to know would be the outcome.

cedikcenun said...

Salam Yang Berbahagia Dato dan semua pembaca. Masalah politik Malaysia senang saja diselesaikan. Kan kita amalkan demokrasi berparlimen. Adakah kita perlukan semua parti politik samada dari pihak pemerintah ataupun pembangkang. Adakah kita perlukan parti politik untuk bertanding dalam pilihanraya. Jawapannya "TIDAK". Kita boleh bertanding sebagai "calon bebas" dan perkara ini tidak pernah diwar-warkan oleh semua parti politik kepada rakyat kerana jelas akan merugikan mereka. Saja banyak berjumpa dan bergaul dengan orang muda dari segala bangsa terutamanya melayu, cina dan india. Saya katakan dikalangan anda semua mesti ada salah seorang mempunyai ciri-ciri kepimpinan, kamu jadikan dia calon (bebas) dan PRU13 dia menang ataupun jangkaan saya hampir 90% kawasan parlimen dan dun di Malaysia dikuasai oleh calon bebas. Lepas tu bersatulah semua untuk membentuk kerajaan pada peringkat persekutuan ataupun negeri ke arah "MALAYSIA BARU". masa tu barulah parti-parti politik yang ada sekarang ini sedar bahawa mereka dipinggirkan oleh rakyat. Saya sarankan sekali lagi untuk semua rakyat Malaysia, "KUASA DITANGAN ANDA" bertandinglah sebagai calon bebas dalam membentuk "MALAYSIA BARU". Salam.

zainal abidin awang kechik said...

tok..salam

NAMA SAYA /ZAINAL ABIDIN BIN AWANG KECHIK,
NAMA AYAH SAYA/ AWANG KECHIK DERANI
NAMA TOK SAYA/ DERANI BIN CIN
NAMA TONEK SAYA/ DIN BIN MAT
NAMA TOUYANG SAYA/ MAT BIN WAN TEH.
saya menharap saya bukan bangsa pendatang.

Anonymous said...

Dato'

PM kita, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menyatakan bahawa kaum Cina bukan pendatang di Malaysia pada Perhimpunan Agung MCA semalam.Sejarah sudah berlalu dan perkara itu mungkin untuk beberapa generasi lepas katanya.Jadi tak tau la jika ada pihak-pihak yang nak jadi hero bincangkan isu ini.Nak tengok pula ulasan PERKASA....itupun jika ada.Tapi harapnya isu ini berhenti lepas kenyataan PM tu.

Sekian.
Azmi, Seksyen 9, Shah Alam.

abdullahngah said...

China adalah bangsa pendatang yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa pun hatta perdana Menteri Ke 6 Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Kita setuju china yang lahir di Malaysia ini bukan pendatang, tetapi zuriatnya adalah zuriat bangsa pendatang.

Adik perdana menteri ke 6 tak mengaku yang dia berbangsa Melayu atau dengan kata lain bahawa Mohd Najib Razak bukan Melayu.

Saya tahu keturunan perdana menteri ke 6. mereka berketurunan bugis yang mahu tidak mahu bugis itu adalah bangsa Melayu.

Kalau begitu dapat kita buat kesimpulan bahawa Tun Razak adalah pendatang, kerana asal usul bugis dari Indonesia.

Mengatakan china bukan bangsa pendatang jelas ini suatu manipulasi seeorang perdana menteri yang sedang bermimpi ngeri untuk menghadapi pilihanraya umum ke 13 nanti.

saji said...

Salam Profesor Pencen

Profesor, antara lain, berkta, "1Malaysia, Model Baru Ekonomi dan transformasi tidak bermakna kalau kaum majoriti Melayu dan Bumiputra terus terpinggir dan melarat di bumi senddiri. Social justice erti memjamin kesejahteraan majoriti rakyat tanpa mengira kaum. Kebetulan majoriti umat Malaysia adalah Melayu dan Bumiputra."

Komen;

1. Saya setuju dalam kedudukan Profesor.

2. Saya rasa yang Profesor amat khuatiri orang Melayu dan bumipurta akan terus terpinggir dan melarat daripada pelaksanaan gagasan 1Malaysia,Model Baru Ekonomi dan Program Transformasi Kerajaan ialah penekanannya kepada meritorkarasi yang dikaitkan dengan sistem tender terbuka dalam mendapatkan peluang perniagaan yang ditawarkan oleh pihak agensi kerajaan dan GLC dalam bentuk konsesi, kontrak, projek, lesen dsb di kalangan rakyat, yang kini dikuasai oleh kaum Cina dalam semua bidang.

3.Saya hanya mengkaji bidang pembinaan dari sudut amalan kontrak pembinaan Barat dan Islam yang hasilnya ( sedikit sebanyak sudah dibincangkan sebelum ini) jika dapat disuntik ke dalam gagasan 1Malaysia, Model Baru Ekonomi dan Program Transformasi Kerajaan, saya anggap, ia mampu mengatasi kekuatiran Profesor di atas.

4. Yang pasti, ia suatu hasil kajian yang bukan sahaja sukar ditolak oleh Barat dan kaum Cina di negara ini khasnya, malah selaras dengan kehendak ekonomi era globalisasi ini yang berteraskan kepada pengetahuan atau k-ekonomi.

5.Bunyinya seperti mahu menujuk2. Tetapi, itu cara saya mengelak orang Melayu kita dilihat (oleh kaum lain) sebagai terlalu defensif dalam menghadapi era globalisai ini serta gagasan, model dan program PM, DS Najib diatas yang ada kaitan dengannya.

saji said...

Salam Azman

"Now, given the huge ratio amount of DDI required implementing those entry-point projects compared to FDI, what kind of attractive incentives have the Government offered to local firms to take up this DDI? So far, I’ve heard of nothing. What we’ve been fed so far were incentives and whatnot to attract foreign investors."

What if I say the kind of incentives offered to DDI is to pull down NEP!

pakbelalang said...

Sdr Azman,

You got a good point. I take note.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).