Thursday, October 14, 2010

Dalam Malaysia Macam-Macam Ada

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

[MUTAKHIR, 16 Okt.] -- 1. Presiden Perkasa merangkap Ahi Parlimen Pasir Mas, Saudara  Ibrahim Ali, dimasukkan ke unit rawatan rapi Hospital Pakar Ampang Puteri semalam untuk rawatan jantung, demikian Bernama mmetik timbalan naib-presiden Perkasa, Abdul Rahman Abu Bakar. Keadaan beliau dilaporkan stabil. Saya doakan Saudara Ibrahim segera sembuh.

2. Mohd Zaid Ibrahim sah bertanding jawatan timbalan Presiden PKR melawan naib presiden Azmin Ali dan ketua perhubungan Perak, Mustaffa Kamil Ayub.


[Posting Asal] 

SAYA tabik kepada pencipta iklan Astro yang dialognya berbunyi “macam-macam ada”.

Macam-macam ada di rangkaian satelit Astro milik T. Ananda Krishnan. Tapi dalam satu Malaysia kita ini, lebih banyak macam-macam daripada dalam Astro.

*Kita ada peguam dituduh bunuh peguam dan bila dibicarakan tentulah dibela oleh peguam. Sebab itulah kita kena ada banyak peguam.

Meminjam ungkapan Inggeris “hold your horses”. Jangan tunggang lagi kuda anda atau jangan pipiskan lada kerana melihat burung di langir. Silap-silap hari bukan kena buang kes. Maklumlah bila peguam dituduh bunuh peguam dan dibela pula oleh ramai peguam, macam-macam isu teknikal akan dibangkitkan.

Seperti kita sudah bincang sebelum ini, banyak kes berat dan sensasi, termasuk bunuh dan rasuah, dibuang kes kerana penyiasatan dan pendakwaan haprak.

*Kemudian kita ada flip-flop. Rasa-rasanya tidak ada satu istilah yang serupa dalam bahasa Melayu. Contohnya cadangan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Sekejap kata tetap akan dilaksanakan datanglah hujan atau ribut. Jadi para penganalisis dan ekonomis pun puji dan puja kata GST bagus dan kerajaan berani hadapi realiti.

Dok tak dok, kata orang Utara, hujan turun dan GST pun ditangguhkan, kononnya demi keterangkuman terpaksa berunding dulu dengan rakyat jelata.

Alhamdulillah, eloklah kalau rakyat jelata didahulukan dan pencapaian ditangguhkan sebentar. Tak guna capai hasil kerajaan yang lebih besar kalau rakyat berasa tidak didahulukan, apatah lagi pada saat-saat dua pilihan raya kecil akan diadakan dan pilihan raya negeri Sarawak mungkin tidak lama lagi. Kalau tidak dahulukan rakyat, boleh bungkus.

Jadi menteri yang banyak cakap mengenai GST iaitu Menteri Kewangan Kedua, Ahmad Husni Hanadzlah, sudahlah “terbotol”. Dalam lingo jalanan Utara, terbotol atau terbotoi bermaksud tertipu atau menderita malu.

Macamlah bila Timbalan Menteri Kewangan, Awang Adek, “pertahan” pengeluaran lesen judi bola sepak kepada Vincent Tan. Dok tak dok, flip dan flop cadangan itu dibatalkan. Terbotoilah dia.

*Kemudian berita mengenai perniagaan saham Plus di Bursa Malaysia digantung. Ada yang berkata kerana cadangan pembelian UEM oleh MMC Berhad (kawalan Bumiputera). Plus adalah milik UEM (GLC). Ada yang meramalkan kerana tawaran Asas Serba Sdn Bhd (Bumiputera) membeli semua konsesi lebuh raya di negara ini, termasuk Plus.

Tapi yang nampaknya paling berkredibiliti adalah khabar bahawa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (EPF) telah diarah supaya membeli Plus agar dengan itu “terbagtallah” cadangan MMC dan Asas Serba.

Kemudian bertiup khabar angin mengatakan Halim Saad, bekas pemilik UEM, akan saman Khazanah kerana ambil alih syarikatnya pada tahun 2001 tetapi tidak bayar apa yang dijanjikan.

Dalam temu ramah dengan New Straits Times baru-baru ini, Halim mendakwa yang membuat arahan dan keputusan adalah Nor Mohamed Yakcop yang waktu itu penasihat ekonomi Perdana Menteri.

*S. Samy Vellu, presiden MIC selama lebih 30 tahun berkata dia tidak menyesal meletakkan jawatan Januari ini. Apa yang hendak disesalkan? Dia sendiri kalah teruk di Sungai Siput dan MIC hampir-hampir terpelanting daripada Parlimen dan DUN.

Yang akan menyesal adalah ahli MIC, orang keturunan India dan penyokong Barisan Nasional jika Samy Vellu tiba-tiba ubah fikiran. Jadi Mohd Najib Abdul Razak sebagai pengerusi Barisan Nasional wajib pastikan Samy Vellu tidak flip-flop.

*Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Saifuddin Nasution Ismail menolak dakwaan kononnya wujud unsur sabotaj dan konspirasi bagi menghalang Ahli Parlimen Lembah Pantai dan anak Anwar Ibrahin, Nurul Izzah Anwar, daripada bertanding jawatan timbalan presiden.

Menurut Malaysian Insider, berdasarkan maklumat terbaru, Nurul Izzah boleh bertanding selepas Biro Politik mengiktiraf pencalonan lewat dari bahagian Semporna. Nurul Izzah dapat pencalonan minimum dua bahagian.

Daripada laporan media, yang boleh bertanding adalah Nurul Izzah, Mohd Azmin Ali, Abdul Khalid Ibrahim dan Mohd Zaid Ibrahim. Zaid kata kalau Nurul Izzah bertanding, dia tarik diri. Tapi kita kena tunggu takut-takut ada yang flip-flop.

*Pada 13 Okt. Istana Kelantan tarik balik anugerah yang membawa gelaran “Datuk” daripada presiden Perkasa, Ibrahim Ali yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas. Ibrahim kata panggillah dia Sudara Ibrahim. Maka saya ucapkan salam dan selamat maju jaya kepada Saudara Ibrahim aka Tok Him.

Tiada ada masalah, sekarang ni semua orang datuk. Saya sah jadi datuk sebab dah ada empat orang cucu. Saya tabik Tok Him. Pada tahun 1977 penunjuk perasaan Tok Him baling batu dan lumpur ke dalam kompleks DUN Kelantan. Habis kot baru saya ihsan akhbar Buisness Times Times kena lumpur. Saudara Rejal Arbee pun kena juga.

Tak lama lepas itu, kerajaan BN (Pas, Berjasa, Umno dan MCA) Kelantan jatuh dan diganti oleh kerajaan DOG – director of government dengan Tengku Razaleigh sebagai penggerak utama. Dia memperkenalkan Kelantan Development Plan yang membawa banyak kemajuan kepada negeri Cik Siti Wan Kembang itu.

Pada tahun 1978, BN tawan Kelantan secara rasmi. Tapi pada tahun 1990, Pas tawan balik Kelantan dengan bantuan Parti Melayu Semangat 46 pimpinan Tengku Razaleigh.

Sekarang Umno beri tanggungjawab menggalas pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Galas kepada Ku Li.

Ada pemerhati berkata, Ku Li adalah harapan terbaik BN takluk semula Kelantan. Tapi ada juga yang kata, kalau Ku Li boleh merampas Galas daripada Pas pun sudah cukup baik. Kata mereka, dalam PRU lalu, Ku Li tidak mendapat undi yang mencukupi dari kerusi Galas.

*Sultan Johor derma kereta dan motosikal berkuasa tinggi kepada PDRM. Junjung kasih Tuanku. Tapi adakah PDRM mampu membelanjakan lebih banyak duit membeli minyak dan menyelenggarakan kereta dan motosikal yang mahal itu?

Ada macam-macam lagi. Tapi buat kali ini, cukuplah setakat ini dulu. Harap-harap apa yang kita baca dan bahas akan beri sedikit penetrasi maklumat dan ilmu kepada benak kita.

55 comments:

Wake UP! said...

Tentu ada sesuatu yang tak kena jika UMNO masih belum mampu menerajui semula kerajaan Kelantan setelah lama PAS memerintah.

PAS bukannya kuat tapi UMNO Kelantan nampak tidak mahu menang.

Hanezam said...

Datuk,

Hanya Datuk yang boleh tulis artikel ini. Padat dan sendat dengan dan macam-macam yang ada..

Anonymous said...

Datuk,

Kebelakangan ini ada blogger yg dijemput 'mengadap' dan mungkin ada lagi yang akan dipanggil.

Tulisan Datuk ini memuatkan banyak nama-nama 'ternama', Datuk tak takut kena panggil 'mengadap' ?

Dalam Malaysia Macam-Macam Ada.

Nani Cheras.

mtgbertam said...

Dato',

Orang tempat kita kata `dalca'.

syed husinmohamad said...

Dato'
1/ Bersetuju dengan pandangan Dato, dalam kes pembunuhan Dato Sosilawati, kemungkinan pembunuh terlepas dari hukuman masih ada. Bukan mudah untuk memastikan bukti-bukti diterima oleh hakim tanpa sebarang keraguan.

Kenn said...

Dato',

Dalam Malaysia macam-macam ada. Setuju. Maaflah kerana topik ini kurang sopan, tapi ye la.. macam-macam ada dalam Malaysia, Raja Bogel & Sotong Lembik"

Maaf Dato'.

Roti Planta said...

Dato',

"macam-macam ada", "ada macam-macam" mana yang betul?

Astro kena keluarkan slogan baru "1Malaysia; macam-macam boleh"
"1Malaysia: boleh macam-macam" sehingga penyanyi gay yang selalu mencium lelaki diatas pentas boleh buat persembahan di Malaysia asalkan jangan cium lelaki disini dan jangan buka baju. Selepas ini pelakon filem lucah pun boleh datang buat promosi filem disini asalkan jangan buka baju!. Uhhh longgar sungguh syarat Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara 1Malaysia(Puspal). Rujukan: 'Ketua Penolong Setiausaha Puspal, Mohd Dian Nais berkata antara syarat yang ditetapkan ialah pakaian artis yang tidak keterlaluan serta artis terbabit tidak melakukan kelakuan melampau seperti membuka pakaian ketika membuat persembahan.'

Gereja gay dah ada, spa gay dah ada, kelab malam gay dah ada, 'pot' gay dah ada, tinggal nak tubuh NGO Gay jer lagi!. Jika istihar sokong 1Malaysia 1BN mungkin boleh lulus kot?.... Macam-macam ada, macam-macam gila.

Roti Planta

pakbelalang said...

Ia benar dalam Malaysia macam-macam ada, Datuk. Yang terkini dan menarik minggu ini kita dapat lihat First Ladies berkumpul di Malaysia!!!

Syabas kepada Rosmah kerana dapat kumpulkan "bermacam-macam" rupa, bentuk dan gaya First Ladies di seluruh dunia datang ke Malaysia. Ada First Lady yang rupanya hitam manis, ada yang putih melepak, ada yang tinggi lampai dan ada juga yang pendek gebu !!!

Ya, macam-macam ada!!

saji said...

Salam Dato'


"Kemudian kita ada flip-flop. Rasa-rasanya tidak ada satu istilah yang serupa dalam bahasa Melayu. Contohnya cadangan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
"Sekejap kata tetap akan dilaksanakan datanglah hujan atau ribut. Jadi para penganalisis dan ekonomis pun puji dan puja kata GST bagus dan kerajaan berani hadapi realiti.

Dok tak dok, kata orang Utara, hujan turun dan GST pun ditangguhkan, kononnya demi keterangkuman terpaksa berunding dulu dengan rakyat jelata."

Komen:

Yang pasti tidak ada flip-flop, dibuat macam mee segera dan tidak perlu berunding dulu dengan rakyat jelata ialah projek yang mengkayakan grombolan yang memerintah.

ab said...

Salam dato',




Yang PALING SEMACAM ialah PM semacam kena `dipimpin' setiap masa...


Ketua mai dok depan,jalan dulu, jatuhka,tegeliat ka,tersungkuq ka, lebam ka...dia kena terima,sebab hemoi sangat nak jadi ketua......


Kalau nak senang,nak remos baguih,bibir merah,pipi melepak,baju tak hanyaq,kaki tak kotoq,sendi tak kerioq....pi dok `line' belakang...TAPI BUKAN KETUA lagi dah la tu.....


La ni ramai `ketua' `ketua' dok kat `line' belakang....DATO' tengok sat lagi bunyi `ring' `ring'
nak undi... terepa mai DEPA SEMUA MAI TUNJUK SAKAN yang depa semua `KETUA KETUA BETUI' punya.......


MASA TU ELOK bagitau depa tu hanyalah KETUAT KETUAT BESAQ saja! elok kikih dan sentai kuat kuat....


Kulat nyoq pun elok sikit dari depa ni...


Abu Bakar Ab Rahman

abdullahngah said...

Kebanyakan orang PAS bercakap pasal maruah.

Oleh itu Tengku Razaleigh Hamzah kena jaga maruahnya.

Ini soal maruah yang perlu dijaganya.Tak boleh main main.

Sesetengah mengatakan, Jika beliau terima sebagai calon DUN Galas memang maruahnya tercalar.

Rata rata setuju maruah harus dijaga dan diutamakan oleh orang politik.

Setahu saya, orang umno memang tak ada maruah. Usah untuk jaga maruah agama pun mereka tak jaga,

termasuklah mengamalkan politik wang, makan rasuah, makan riba, judi, minum arak dan simpan perempuan sana sini dan rampas harta Negara dengan begitu rakus sekali.

Oleh itu apalah sangat dengan maruah. Kalau mereka menjaga maruah tak kan dasar umno yang di perjuangkan selama ini dinodai dan lari dari dasar asalnya.

Yang penting bagi mereka ialah wang dan wang , kuasa dan kuasa, termasuk menang dalam satu satu pilihanraya dan berbuat apa sahaja sehingga macam macam ada.

Itu sahaja yang ada dalam kepala mereka.

Jadi tak pelik jika Tengku Razaleigh terima sebagai calon dun galas dalam pilihnraya kecil yang akan diadakan pada 4 November nanti.

Memang KU LI kena galas betul betul dan bersungguh sungguh agar dapat rampas kembali kerusi dari kubu kuat umno itu.Kalau tidak malu besarlah.

Kalau beliau ada maruah mana mungkin boleh kekal dalam umno sebagai gorka.

Apa kurang dengan kedudukan beliau didalam umno sebelum ini. Beliau memang orang kanan Tun Razak,lebih kanan dari Tun Mahathir, tetapi nasibnya malang, kerana lawan tauke.

Sebab itu malangnya bertimpa timpa sehingga ini tidak pernah dilantik sebagai menteri selepas Dr Mahathir menjadi perdana menteri.

Turut tidak diberi sebarang jawatan dalam kerajaan setelah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri.

Cuma kekal bertanding parlimen Gua Musang atas sebab tak mahu kerusi itu hilang .

Jika beliau orang ada maruah sudah pasti dah lama keluar umno, kerana Datuk Seri Najib sendiri tidak pernah menghargai jasa beliau selama ini. W

al hal betapa banyak jasa beliau ketika dibawah perdana menteri Tun Razak dahulu.

Tun Mahathir dikenang kerana banyaknya jasa kepada Negara dan rakyat, tetapi Tengku Razaliegh Hamzah tidak pernah dikenang sehingga hari ini.

Malah dijadikan gorka Umno. Jadi, mana dia maruahnya. sebagai orang paling setia dalam umno , iaitu keluar umno, masuk semula umno.

Kemungkinan diberi bertanding dalam pilihanraya kecil DUN galas konon mengenang jasa pada hal tiada calon layak yang lebih layak berbanding KU LI dengan tujuan untuk merampas semula kerusi yang dimenangi PAS dalam pilihanraya umum ke 12 lepas.

Kalau halal haram tidak ada bagi mereka. Apalah sangat dengan maruah yang tidak boleh jadi kudis gatal itu.

Yang penting baginya dapat wang dan menang kerusi yang dipertandingkan.

itulah pegangan orang umno baik siapa sekalipun.

jab sp said...

Dato'
Lain sikit posting Dato' kali ini,merangkumi pelbagai tajuk dan caca marba yang telah,sedang dan bakal berlaku di Malaysia.Memang betullah kalau dikatakan macam macam ada.
Namun kalau andai kata ada 1000 macam macam ada pun,yang pasti ia tidak lari daripada menjadikan penghuni bumi Malaysia sebagai maklok yang terlibat didalamnya.Suka atau tidak realitinya terpaksa dihadapi.Cuma cara menghadapinya saja yang akan berbeda.
Bagi mereka yang telah ada segalanya dan puas dengan apa yang ada tanpa menghiraukan samaada keperluan yang dimiliki hasil menghentak kepala orang lain,apa saja yang dilakukan olih pelaku lain adalah bukan urusannya.
Manakala mereka yang merasakan mereka ada anggotalah masyarakat yang perlu melihat tanggong jawap sosial,setiap masaalah akan dilihat sebagai sebahagian masaalahnya walaupun realitinya jika ia tidak mempedulikan pun tiada ada kesan bagi dirinya.Dan "mungkin" Dato' tergulong dalam kumpulan ini.
Hipokrit bagi mereka yang melayari laman Dato' dan lain lain laman(blog) jika berkata mereka tidak kisah apa yang terjadi samada keburukan atau kebaikkan,pelakunya pula pihak pemerentah atau pembangkang ,mereka tidak terkena bahngnya.(di landasan masing masing kerana Malaysai kini bukan dikawal olih satu parti sahaja).Jika tiada bahang panasnya cuaca politik Malaysia,tiada faedah mereka membuang sedikit masa membuka blog demi blog bagi menjeling apa yang berlaku dan menatap ulasan ulasan berkaitan dengannya.
Akhirnya macam macam ada akan menguji setakat mana minda kita berkata ya atau tidak ,betul atau salah ,dan mungkin kita akan terus ketegak(degil) dengan pemikiran songsang yang memang telah sedia kita miliki.

OKJ said...

Salam DAKJ

Kalau peguam sendiri dituduh membunuh dan ada pula yg ajar buat sumpah palsu, kita yg tak tahu tentang undang-undang in terkedu jelah ‘law’ kita diliwat. Tapi, nasib baiklah negara kita tak ikut hudud parti Pak Janggoat, kalau tak, ramai lagilah orang Islam kena bunuh oleh orang kafir, bak kata Raja Kelentong.

Saya nak tokok sikit lagi. Antaranya ialah memang elok parti pak janggoat memboikot konset oleh penyanyi gay. Tapi yg peliknya, pemimpin gay takpa pulak. Pelik-peliklah parti pak janggoat ni. Dasar gelenya.

Seperkara lagi, berkenaan penyakit buatan orang, tapi selalunya laki dan pempuan. Ini jantan sama jantan, dahlah masuk ikut jalan keluar, lepastu tak pakai belon pulak. Memang sah dah ketagih dah ni. Nak ubati pun payah dah.

Last, tentang GST tu sebenarnya bergantung kepada kematangan rakyatnya. Bagi sayalah, sebenarnya banyak orang dah faham, sikit-sikit je yg payah sikat nak faham, jarang-jarang ambil bertahun-tahun untuk faham tapi kadang-kadang sampai bila pun tak faham-faham. Nak buat macam mana. Sekian TQ.

A KADIR JASIN said...

Pembahas Abdullahngah,

Maaf cakap, fakta Tuan ada kalanya tergelincir terus dan teruk. Tolong periksa fakta Tuan sebelum menulis.

Ku Li pernah jadi menteri kabinet Dr Mahathir. Dia jadi Menteri Pardagangan dan Perindustrian antara 1984 dan 1987.

Dia letak jawatan untuk lawan Dr Mahathir bagi jawatan Presiden Umno.

Terima kasih.

Anonymous said...

Datuk

Dalam Malaysia memang macam-macam ada; tapi negara kita Malaysia ada satu ni la saja.

Banyak sangat dah benda lintang pukang, tunggang terbalik, huru hara, haru biru, biru haru dan macam-macam.

Saya takut negara kita ni jahanam dek kerana sikap huru hara sesetengah kita yang suka sangat buat haru biru.


-sinbad-

anakbuah said...

Dato',

Mungkin tak berapa tepat tapi flip-flop ni dlm bahasa Melayunya, tidak tetap pendirian. Dlm bahasa BN/Umno maksudnya tidak tetap pendirian yg ada maksud disebaliknya.

Saya tak pandai ekonomi. Saya nak tanya dgn dato', apa manfaat GST kpd rakyat kebanyakan dlm masa terdekat ini? Adakah sama dgn pengurangan subsidi produk petroleum yg konon penjimatannya dpt memperbaiki system pengangkutan awam sebelum ini? Adakah hanya dgn pemberian kontrak mega MRT kpd GAMUDA atau MMC dpt mengatasi masalah ketidakseragaman system pengangkutan awam ini? Berapa ratus bilion lagi yg tidak cukup hanya utk mengagih2kan perolehan kerajaan kpd beberapa kerat kongklomerat ini tanpa hasil yg munasabah? Memang rumit tapi kenapa kalau masalah negara tak ada jet atau tak ada kapal selam mudah shj selesai?

Roti Planta said...

Dato,

Lawyer tipu tak pelik tetapi 'negara macam2 ada' ni pun dah ada Majistret rasuah (Majistret Machang di dakwa rasuah). Masih belum kena tangkap, Hakim rasuah!. Ada ke Hakim rasuah?... macam-macam ada!

Roti Planta

azman said...

assalamualaikum pak Kadir

Haa ahh

Haa ahhh

Haa ahhhh

Tu la pasai hampa dok ingat senang ka jadi ketua aka Pemimpin?

Hari ni dok baguih punya jack, tup tup besok dia yang jadi kepala nak lawan hang.

Kalau nak senang jadi mcm niky ajis, dok biak pi la depa, hang nak hidup pandai pandai la.(Tuhan marah kepada orang yang lawan ketua). hehehehe...nanti tak masok shooorrrgaaaa.

alunbm said...

Macam macam ada temasuk BAJET 2011 ini.

Najib mengumumkan peruntukan RM111juta untuk program PERMATA yang dinaungi oleh Rosmah{isteri Najib}.

Pembangkang khususnya PAS berang kerana walaupun Rosmah tidak mempunyai sebarang jawatan rasmi,namun program PERMATA yang diuruskannya didakwa seakan mendapat bajet'istimewa'.

Ini berbanding peruntukan RM95juta sebagai bantuan per-kapita untuk sekolah agama rakyat[SAR]rendah dan menengah.

husin syedmohamad said...

Dato'
Menumpang diruang ini untuk maklum bahawa baru menonton di Awani ,perbincangan berkaitan ekosistem rasuah. Pandangan Dato' jelas dan tepat . Merasai puas mendengar Dato' telah dengan berani menyatakan perkara tersebut , walaupun tidak pasti yang berkuasa berkehendak dan bersungguh untuk mengatasinya.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Memang benar keadaan caca merba atau rojak masakini.Sebahagian dari masalah ini adalah kerana orang Melayu lazimnya lurus macam bendul.Sekian lama mereka berpegang selagi orang Melayu PMnya maka kerajaan adalah kerajaan Melayu dan rakyat ,khususnya orang Melayu tidak perlu risau kerana kerajaan akan menjaga kepentingan mereka.

Orang Melayu tidak menyedari perubahan telah berlaku. PM adalah untuk semua dan tidak untuk orang Melayu sahaja.Sesuatu tidak akan berlaku begitu sahaja dan perlu diminta sebagai satu projek oleh sesuatu kumpulan. Pada masa dahulu ada kumpulan pendesak seperti Kongres Bumiputera dimana pelbagai dasar seperti penubuhan Bank Bumiputera telah diwujudkan.Sekarang tiada lagi termasuk Pemuda UMNO yang dikatakan berusaha dari dalam demi apa yang dikatakan untuk menjaga perpaduan parti dan kerajaan."Only crying baby gets the milk" maka hasilnya orang Melayu ketinggalan berbanding dengan orang lain yang cara senyap-senyap membuat beberapa permohonan untuk kelulusan kerajaan.Adalah biasa amalan pemberian selalu berlaku diatas dasar 'whom you know'. Sekali lagi orang Melayu ketinggalan kerana banyak keputusan dibuat di padang golf dimana tidak ramai orang peringkat bawahaan mengambil bahagian.

Kita tidak boleh salahkan pucuk pimpinan semata-mata kerana tidak membangunnya luar bandar.Pada tahun lapanpuluhan misalnya bajet yang luluskan untuk luar bandar adalah RM 160 juta setahun. Malangnya hanya RM 60 juta dibelanjakan pada tahun tersebut.Bayangkanlah berapa banyak peruntukan telah membazir begitu sahaja kerana ketiadaan orang yang komited untuk membangun luar bandar seperti dizaman Allahyarham Tun Abdul Razak.

Disini saya harap saudara Saji dan kumpulan beliau akan memulakan sesuatu bagi memantau perancangan dan perlaksanaan projek-projek dibawah bajet 2011 yang agak menarik. Kalau tidak sekali lagi kita akan ketinggalan.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Keadaan caca- merba masakini adalah kerana orang Melayu lazimnya lurus macam bendul.Mereka berpegang selagi orang Melayu PMnya maka ianya adalah kerajaan Melayu dan rakyat tidak perlu risau kerana kerajaan akan menjaga kepentingan mereka.

Orang Melayu tidak menyedari perubahan telah berlaku. PM adalah untuk semua .Sesuatu tidak akan berlaku begitu sahaja .Ianya perlu diminta sebagai satu projek oleh sesuatu kumpulan. Masa dahulu ada kumpulan pendesak seperti Kongres Bumiputera dimana pelbagai dasar seperti penubuhan Bank Bumiputera telah diwujudkan.Sekarang tiada lagi."Only crying baby gets the milk" maka hasilnya orang Melayu ketinggalan berbanding dengan orang lain yang telah membuat beberapa permohonan untuk kelulusan kerajaan.Adalah amalan biasa pemberian selalu berlaku diatas dasar 'whom you know'. Sekali lagi orang Melayu ketinggalan kerana banyak keputusan dibuat di padang golf dimana tidak ramai orang peringkat bawahaan mengambil bahagian.

Kita tidak boleh salahkan pucuk pimpinan semata-mata kerana tidak membangunnya luar bandar.Pada tahun lapanpuluhan misalnya bajet yang luluskan untuk luar bandar adalah RM 160 juta setahun. Malangnya hanya RM 60 juta dibelanjakan pada tahun tersebut.Bayangkanlah berapa banyak peruntukan telah membazir begitu sahaja kerana ketiadaan orang yang komited untuk membangun luar bandar seperti dizaman Allahyarham Tun Abdul Razak.

Saya harap saudara Saji dan kumpulan beliau akan memulakan sesuatu bagi memantau perancangan dan perlaksanaan projek-projek dibawah bajet 2011 yang agak menarik. Kalau tidak sekali lagi kita akan ketinggalan.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

Flip flop ni lebih parah dari tukaq pelan.Buang masa dan bahaya.

Lebih kurang macam gostan lori trailer atas batas ban..

Mat Rempit kata lipat maut..

Anonymous said...

Datuk,

Tak sabar nak melawat ruang tinjau bangunan 100 tingkat PNB untuk "menonton" Greater KL...

Hantu Gigi Jarang

A KADIR JASIN said...

Tahniah kepada Pendakwa Raya dan Polis kerana berjaya mendapat pensabitan kes membuang bukti berhubung pembunuhan Susilawati dan tiga sekutunya.

New Straits Times melaporkan:

"BANTING: The Banting murders saw the first convictions yesterday when two men pleaded guilty to burning four bodies and disposing of the ashes in the nearby Sungai Panchau, here.

K. Sarawanan, 19, and U. Suresh, 26, were charged with four counts of disposing of evidence at the magistrate's court, here, yesterday. They were sentenced to the maximum seven years' imprisonment on each charge.

Their sentences are to run concurrently from the date of their arrests on Sept 9.


The victims were cosmetics queen Datuk Sosilawati Lawiya, 47, her driver, Kamaruddin Shansuddin, 44, CIMB bank officer Noorhisham Mohamad, 38, and lawyer Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.

On Wednesday, lawyer N. Pathamanabhan, and his farm hands T. Thilaiyalagan, 19, R. Matan, 20, and R. Kathavarayan, 30, were charged with murdering the four.

Sarawanan, a mechanic, and Suresh, an odd-job worker, admitted to having knowledge of the murders and of disposing of the evidence to assist the four murder suspects.


Sarawanan admitted to burning the bodies of the victims at Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat in Banting, between 8.30pm and 9.45pm on Aug 30, and to throwing the ashes into Sungai Panchau, Jalan Morib in Banting, between 8am and 10am the next day.

The two are expected to be called as prosecution witnesses in the murder trial.

Lawyers M. Puravalen, Roslie Sulle and Muhammad Naguib Abdul Malik, who represented the two accused, pleaded for leniency as they had repented."

Dengan kemenangan ini, kes terhadap peguam N. Pathamanabhan, dan tiga pekerja ladangnya -- T. Thilaiyalagan, 19, R. Matan, 20, dan R. Kathavarayan, 30 menjadi semakin kuat.


Sarawanan dan Suresh akan dipanggil sebagai saksi pendakwa.

Terima kasih.

Bila Diary Bercerita said...

Salam Datuk,

1 Malaysia mestilah mcm2 ada...tapi kadang-kadang yang menyampahnya, banyak terdapat isu yang serba tak kena.

Isu mcm nak test power...spt GST tu. Kalau dimansuhkan terus tak boleh ke? Saya amat kasihan pada orang-orang kampung yang mungkin tak faham langsung apa makna GST tu.

Secara peribadi saya tak rasa pun GST tu boleh menjana ekonomi negara yang berganda-ganda.... ianya hanya akan membuatkan golongan bawahan lebih menderita.

Zulfahan said...

Dato',

Betul la pasal derma atau beri ni.. apa punya derma kalau benda tu hanya untuk kegunaan dia saja. Bukan derma, itu buruk siku...

Ngapa nak belanja duit banyak-banyak hanya untuk orang bolih bagi dia laluan kat jalan yang sempit dan padat..

Kalau cakap banyak karang, kata derhaka tapi buat kerja bodoh..

Saya tak malu sebagai melayu, tapi malu bila lihat perbuatan bodoh di lakukan..

pakbelalang said...

RM5bil Warisan Merdeka will be country’s new landmark


THE Warisan Merdeka landmark, a RM5bil project located within the enclave of Merdeka Stadium and Stadium Negara, will change the city skyline.

Construction of the 100-storey skyscraper, which is part of the mega project, will start next year and is expected to be completed in 2015.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the two stadiums would be retained as national heritage buildings.

comment:

Go ahead. Anything to do with property development particularly in Kuala Lumpur would definitely increase the market value of the property in the long run. Look at KLCC, I wonder what is the market value now compared to the costs of building the twin towers. I think by now the investment must have recovered through good rental value.

saji said...

Salam Dato' dan rakan pembahas

Rupa-rupanya Pendakwa Raya dan Polis kita boleh buat kerja kalau mereka mahu!

Begitu juga peguam bela bagi K Saravanan dan U Suresh kerana berpegang kepada etika murni, yang mengaku buat salah kepadanya tetap disalahkan.

saji said...

Salam raja2u

"Kita tidak boleh salahkan pucuk pimpinan semata-mata kerana tidak membangunnya luar bandar.Pada tahun lapanpuluhan misalnya bajet yang luluskan untuk luar bandar adalah RM 160 juta setahun. Malangnya hanya RM 60 juta dibelanjakan pada tahun tersebut.Bayangkanlah berapa banyak peruntukan telah membazir begitu sahaja kerana ketiadaan orang yang komited untuk membangun luar bandar seperti dizaman Allahyarham Tun Abdul Razak."

Komen:

1. Betul kita tak boleh salahkan pucuk pemimpin semata-mata.

2. Mengikut kajian saya, antara punca bajet tahunan bagi pelaksanaan projek kerajaan tidak habis dibelanjakan/bazirkan seperti yang sdr kata di atas ialah, masa yang lama diambil (sesetengahnya melebihi 6 bulan) oleh agensi2 pelaksana projek kerajaan dan GLC dalam menyediakan dokumen tender yang mengandungi dukumen lukisan tender dan dokumen BQ (Bills of Quantities) yang disediakan secara dalaman atau oleh juruperunding swasta yang menyebabkan kerja2 pembinaan projek lambat dimulakan dan disiapkan lantaran melangaku tahun. Ia mempunyai kaitan dengan penggunaan sistem kontrak pembinaan jenis Price-in-advance atau Tempahan atau al Istisnaa' yang meliputi kontrak bentuk Lump Sum dan Bills of Quantities yang merupakan kontrak kategori non-fast track di peringkat rekabentuk dan pembinaan.

Ada agensi pelaksana memilih menggunakan sistem kontrak pembinaan jenis Price-in-advance, tetapi bentuk Design and Build yang merupakan kontrak kategori fast track, tetapi berdepan masalah manipulasi kualiti reka bentuk dan pembinaan.

Ini tidak temasuk kelemahan hakiki kontrak2 jenis Price-in-advance di atas dari segi ia menggalakan projek kerajaan dialibabakan yang juga memberi kesan kepada projek dari segi kualiti, tempoh penyiapan dan awal mula.

Cadangan kajian ialah, berpindah menggunakan sistem kontrak pembinaan jenis Cost Reimbursement/Upahan/al Ijarah bentuk Management Contract.

mtgbertam said...

Dato',

Sementelahan kita bercerita pasai Malaysia yang macam2 ada, kita tengok satu masalah ini.

Kita letak tepi sat perbedaan pendapat pasai politik. Kita letak tepi sat pasai DEB, pasai 1Malaysia, pasai UMNO & PAS, pasai Pakatan Rakyat, pasai belanjawan, pasai pilihanraya kecil ke umum ke, dan apa saja yang membedakan kita.

Kita terjah sat pasai masalah yang sama2 kita tengok di negara kita la ni, iaitu kebanjiran warga asing. Samada secara sah atau tidak, tapi sudah menjadi masalah negara la ni.

Semua kita akui, negara kita dibanjiri warga asing. Pi la mana pun, pasti wajah2 asing akan kelihatan. Depa mai sini dengan pelbagai urusan, nyata yang ramainya datang ke sini untuk mencari rezeki dengan pelbagai cara. Kalau di Chow Kit, dah jadi milik depa. Semua gerai dimonopoli rakyat Indon. Tak taulah depa ni berstatus apa. Takkan semuanya dah dapat PR.

Di Jalan Masjid India pun, dah hampir2 dikuasai Indon. Di Pasar Borong Selayang, boleh dikatakan sudah dimonopoli rakyat Bangla dan Myanmar.

Di taman2 perumahan, di tanah2 kerajaan, di kampung2 berhampiran bandar menjadi lokasi mereka. Pasar malam juga dah hampir2 dikuasai rakyat Indon. Takkan mereka juga berstatus PR. Kalau benar, tentunya longgar sungguh prosedur mendapat PR dari pihak berwajib.

Kalau di taman perumahan juga, rakyat Indon lah yang menjadi juara dalam kerja2 mengubahsuai rumah. Mereka ini datang dengan anak bini, dan akhirnya zuriat mereka akan menjadi warganegara sah, walhal mereka ini asalnya datang secara tidak sah di sisi undang2.

Sesetengah dari mereka bebas membawa kenderaan awam. Ada yang menjadi pemandu teksi, pemandu bas (terutama bas Metro & SJ). Tidak kurang yang menjadi agen perosak budaya & agama dengan bekerja di pusat2 hiburan, rumah2 urut dan bar. Di jalanan, mereka bebas membawa budaya tak senonoh dari tempat asal mereka dengan cara berpakaian dan pergaulan. Sedangkan kita sedang bergelut dengan masalah rosak akhlak remaja kita, ditambah lagi dengan kerosakan moral mereka pula. Apa nak jadi dengan generasi kita dalam tempoh sedekad lagi?

Rakyat kita dah bosan dato'. Berbual lah dengan siapa saja, wa`ima Cina atau India pasti mereka juga meluahkan rasa muak dan bosan dengan kebanjiran warga luar ini. Ini bukan soal kita cemburu dengan berjaya nya mereka meraih pendapatan lumayan, tapi ini isu keselamatan negara.

Bacalah dalam akhbar tempatan terutama kosmo, metro dan sinar. Saban hari ada rakyat kita yang mengeluh mengenai kebanjiran warga asing di negara kita. Namun PERSOALANNYA, sampai bila isu ini akan mendapat perhatian dan tindakan serius kerajaan. Pada siapa lagi kita mahu mengadu mengenai isu besar ini.

Saya pasti dato' juga turut tak senang dengan masalah ini kan?

Shaharudin said...

Dalam pada GST ditangguhkan, cukai perkhidmatan dinaikkan sebanyak 1%, iaitu dari 5% kepada 6%. Duti import 300 barangan yang diminati pelancong seperti handbag, seluar dalam, baju dalam, bedak talkum dan sebagainya dimansuhkan; tetapi duti bagi makanan asas yang diimport tidak dimansuhkan pula.

saji said...

Salam raja2u

(Sambungan)

"Bayangkanlah berapa banyak peruntukan telah membazir begitu sahaja kerana ketiadaan orang yang komited untuk membangun luar bandar seperti dizaman Allahyarham Tun Abdul Razak."

Komen:

1. Yang ni saya tak setuju. Kerana apa yang saya nampak, akhir2 ini, pegawai2 kerajaan dan GLC sudah agak lebih komited dan responsif daripada sebelumnya. Ini, khasnya, pegawai2 di bahagian teknikal yang terlibat secara langsung dalam pelaksanaan projek kerajaan sebagai jurutera, arkitek, jurukur bahan, jururancang, PMC dsb.

2. Maksud saya, mereka sudah bersungguh buat kerja, buat pemantauan rapi tehadap kontraktor dan juruperunding swasta, tetapi tidak menyedari kontrak2 pembinaan yang mereka gunakan seperti dibincangkan di atas mempunyai kelemahan2 hakiki - dokumen tender mengambil masa lama disiapkan dan kekangan masalah projek menggalak dialibabakan yang menyebabkan kerja2 pembinaan lewat mula dan lewat siap sebagai faktor yang menghalangnya menghabiskan bajet belanjawan tahunannya.

3. Saya tidak tahu bila mereka akan berubah menggunakan sistem kontrak pembinaan bentuk Managemant Contract seperti kajian saya cadangkan di atas. Yang saya boleh katakan kepada pegawai2 kerajaan dan GLC berkenaan ialah, Program Transformasi Ekonomi atau ETP kerajaan menuntutnya melakukan perubahan kontrak tersebut.

abdullahngah said...

wahaiRaja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

Mengapa tak boleh salahkan pemimpin, sedangkan pemimpinlah yang membuat keputusan tetapi tidak melaksanakan projek sepertimana bajetnya RM 160 juta tapi dilaksanakan hanya RM 60 juta saja.

Memang ada yang tak kena dan pemimpinlah yang harus dipersalahkan.

Demikian juga dengan anak anak kita yang beperangai jahat pasti ibubapalah yang salah, kerana mereka hanya pandai beranak tapi tak pandai mendidik anak.

status kerajaan pun demikian juga. pemimpinlah yang harus disalahkan kerana mereka buat keputusan tapi tak melaksanakan projek.

Kalau tak mampu jangan buat keputusan. bercakap hendak tambah pendapat rakyat tapi tiada insentif untuk kearah itu.

hendak tambah pendapat kaki awam, tapi tak naik gaji. macam mana ia boleh jadi kenyataan.

Seperkara lagi yang saya nampak ialah pemimpin negara terlalu cepat buat keputusan tetapi lambat melaksanakan.

Yang terbaik, lambat buat keputusan dan cepat melaksanakan projek yang disenaraikan barulah selari dengan harapan untuk jadikan negara ini sebagai sebuah negara yang maju dan berjaya.

Datuk Salleh majid berkata, punca projek tidak dapat dilaksanakan ialah tiada tenaga mahir.

Kalau dah tahu tiada tenaga mahir ambil dan cari tenaga mahir agar segala perancangan kerajaan beroleh kejayaan. Macam mana hendak ambil tenaga mahir kerajaan tak mampu.

Hendak naikkan gaji kaki awan sebanyak RM100 sekepala sebulan pun mungkin tak mampu bunos RM 500 yang diluluskan untuk satu tahun pun tak ada wang, terpaksa hutang dengan bank mungkin.

Hendak lunjakkan pendapatan rakyat konon.Bagaimana pula dengan lunjakkan ekonomi negara?

mo said...

Salam datuk,,, Betullah yg ada itu macam macam ada, flip flop macam macam ada, hari ini cakap begini esok lusa cakap begini,,, Ini lah pemimipin keluaran bn umno, melalui undi belian dan sistem susun selia yg di amal umno sekian lama. Product yg kita perolehi adalah pemimpin yg ada kini. Ramai yg bercakap tak serupa bikin, konon nak ubah isa, hingga sekarang tak ubah,, nak ubah perlembagaan umno, tak ada undi bonus, hingga sekarang tak ada ??? .Dalam pengurusan , pendfbiran kerajaan persekutuan dan negeri, seorng usahawan biasa jumpa sstuasi flip flop ini. Besok cakap ok dan lusa dah ntak ok lagi. Berita nya federal belum bagi duit, projek org kampong terpakasa di tangguh, tunggu funding dari federal??? Kalau ikut cakap pm najib, dalam penbentang barjet baru ini, hebat sangat, beulkah begitu ? sedang projek yg kecil2 di kampong terpaksa di tangguh, apa cerita ???Betul lah kata datuk satu malaysia macam macam ada ......

A KADIR JASIN said...

Para pembahas sekalian,

1. Seperti yang telah saya mohon sebelum ini, tolong jangan guna nama atau curi nama orang lain, apatah lagi nama orang yang dikenali umum, sebagai nama samaran kita. Perbuatan begini tidak baik;

2. Sesetengah nama orang terkenal dan orang kenamaan yang segelintir pembahas "curi" adalah orang yang rapat dengan saya;

3. Saya tahu mereka tidak hantar komen itu kerana saya kenal gaya bahasa mereka dan tahap pemikiran mereka;

4. Masakan seorang pemikir Melayu dan pejuang bahasa Melayu ulung menulis dengan bahasa yang buruk sekali dan penuh dengan kesilapan ejaan;

5. Jelaslah nama orang itu telah dicuri dan digunakan oleh pembahas yang tidak bertanggungjawab;

6. Tolonglah berhenti daripada membuat kerja-kerja yang tak baik ini;

7. Buang masa saja sebab saya tidak akan menyiarkannya.

Terima kasih.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

La ni 'MODEL POLITIK BARU' pun akan ada.

GST, yg barat dah gunapakai berkurun pun depa gabra,dah nak try teori baru plak!

Awat dia ingat orang melayu ni guinea pig ka?Satni kalu takat menang pru 13,tapi pribumi merempat pun lagi tak guna sedit.

PIIRAAAAH!

Anonymous said...

Ybhg Datuk,

Dalam Malaysia Macam-macam ada. Dalam Malaysia ada China Town dalam Malaysia ada Little India.

Perdana Menteri India dijemput untuk rasmi Little India. Little India bagus. Tarik pelancong dari India. Zaman dulu satu satunya daya tarikan pelancong India ialah Globe Silk Store. Sekarang ada lagi ke Globe Silk Store ini.

Tapi satu perkara yang kita kena awas. Kalau dah jadi Little India jangan pulak jadi India betul-betul. Jangan sampai pulak peniaga lain tidak boleh berniaga di sana.

Kita ada bukti. Kita buat China Town kat Jalan Petaling. Hasilnya semua peniaga Cina berniaga di situ. Peniaga lain tidak boleh masuk. Yang lebih teruk layanan kepada pembeli tempatan macam sampah. Berniaga ala mafia alias gengster. Sehingga Bangla yang jadi pembantu jualan pun berani tengking kita.

Macam-macam ada. Macam mengada-ngada.

Melayu Lama.




Macam-macam ada. Semua taruk.

saji said...

Sdr abdullahngah

1. Saya tidak nafikan ada pemimpin UMNO yang mengetuai agensi pelaksana kerajaan dan GLC termasuk jawatan pengerusi yang membuat keputusan tidak melaksanakan projek seperti yang diceritakan oleh sdr raja2u itu iaitu bajetnya RM 160 juta era 80an yang hanya RM 60 juta sahaja dibelanjakan yang menyebabkan projek2 yang dijanjikan kepada rakyat seperti yang sdr timbulkan terbatal!

Bahkan baru2 ini ada bos kewangan GLC mengadu kepada saya tentang kerenah pengerusi GLCnya yang memaksa beliau mencari dan memindah vot bajet tahunan GLC tertentu untuk projek lain, demi politik dan kroninya, walaupun ia tidak berdaya maju atau akhirnya akan gagal!

2. Tetapi, dalam kebanyakan kes, bagaimana jika saya katakan bahawa projek yang vot bajetnya dipindah kepada projek lain itu merupakan projek yang mengambil masa terlalu lama untuk ditender dan dilaksanakan yang ada kaitan dengan kelemahan sistem kontrak pembinaan jenis Price-in-advance yang saya bincangkan dengan sdr raja2u di atas.

3. Berdasarkan hujah saya di atas, saya beranggapan, sdr seperti pegawai2 agensi pelaksana kerajaan dan GLC yang tidak menyedari penggunaan sistem kontrak pembinaan tersebut merupakan antara punca bajet tahunan kerajaan dan GLC tidak dibelanja seperti yang dibajetkan atau dipindah votnya kepada projek lain.

zainal abidin awang kechik said...

20% ...KWSP nak labur di LUAR NEGARA..

tok MALAYSIA NI TAK ADA TEMPAT KITA BOLEH LABURKAN 20% KWSP...

KITA BUAT RUMAH MURAH JUAL KAT RAKYAT MALAYSIA PUN BAIK JUGA.

KITA TUNGGU SIAPA NAK TELAN UEM..DAN TELAN PLUS..

bagus sunguh... MALAYSIA NEGARA KU

SALAM mohon komen

Melayu Diaspora said...

Datuk Kadir,

Kalau nak buat bangunan tinggi sampai 1000 tingkat atau sampai ke langit pun, buatlah kalau ada duit. Tak siapa nak larang. Tapi bagaimana dengan traffic flow bagi kenderaan nak pergi atau keluar dari bangunan mega tersebut.

Bila buat bangunan begitu tinggi dan besar pastinya banyak pejabat-pejabat dan kedai-kedai yang akan diwujudkan. Tentulah orang yang bekerja dan berniaga di situ mempunyai kereta. Kalau tak ribu tentu beratus-ratus. Malahan pengunjung juga akan pergi dengan kereta. Tentu juga beribu-ribu setiap hari.

Hari ini pun jalan berhampiran dengan dan menuju ke stadium merdeka dah sesak teruk. Tak kira waktu lagi. Cuma orang yang terpaksa atau tersasul sahaja yang akan memasuki jalan-jalan ini. Bayangkan bila bagunan mega ini siap nanti. Oh..jangan lupa kesesakan berpunca dari bangunan-bangunan yang akan didirikan ditapak Pudu Jail.

KL seolah-olah tak ada undang-undang. Pantang ada tanah lapang, buat bangunan. Peliknya bangunan bertambah tapi jalan tak bertambah. Sebahagian besar dari jalan-jalan di tengah bandar dan dipinggir bandar KL ketika ini cukup teruk dengan kesesakan.

Malaysia berbelanja berbilion ringgit untuk menaik taraf jalanraya di KL tapi tak mendatangkan hasil. Kenapa?. Lihat sahaja beberapa bandar baru di sekitar KL seperti Sri Hartamas, Kota Damansara, Curve, One Utama dan sebagainya. Kesasakan separuh mati. Kenapa jadi begini sedangkan ianya bandar-bandar baru yang sepatutnya melalui proses pengkajian yang dalam terlebih dahulu.

Lebih mudah dan selesa memandu kereta di beberapa bandar besar Amerika Syarikat seperti Los Angeles dan Washington serta bandar-bandar besar di Eropah. Bezanya negara-negara ini mempunyai peratoran dan undang-undang yang ketat dan mesti dipatuhi.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Terima kasih kepada saudara Saji yang telah mengulas mengenai proses perancangan dan pelaksanaan projek Kerajaan. Disini saya ingin menegaskan pentingnya kita mengambil berat sendiri hak dan peluang yang terdapat dalam negara yang bertuah ini dari hanya berserah kepada Kerajaan sahaja. Kita misti mengambil tahu apa yang berlaku dipersekitaran kita dan mengambil tindakan secara bersama jika berlaku sebarang penyelewengan.

Kita kadang-kadang rasa tidak puas hati melihat orang lain lebih berjaya dari kita.Sebagai seorang Islam kita digalakkan bantu-membantu dalam perkara-perkara kebajikan dan kesejahteraan. Malangnya dikebanyakan kes inilah kelemahan kita berbanding dengan orang lain. Sebagai contoh pada tahun kewangan yang sawa nyatakan sebelum ini peruntukan untuk pembangunan kampong tradisional adalah sebanyak RM 160 sementara peruntukan bagi memajukan kampong -kampong baru adalah RM 10 juta. Pada akhir tahun berkenaan perbelanjaan sebenar pembangunan kampong tradisional adalah RM 60 sementara perbelajaan pembangunan kampong baru adalah RM 30juta (lebihan perbelanjaan ditanggung dari pindah peruntukan dari kampong tradisional kepada kampong baru ).Kita seharusnya tidak heran mengapa kampong baru masakini hebat berbanding dengan kampong tradisional kerana pemimpin-pemimpin mereka lebih peka menggunakan setiap sen peruntukkan yang diluluskan berbanding dengan mereka-mereka yang dipertanggungjawabkan memajukan kampong-kampong tradisional.Maaf cakap jika mereka (pemimpin kampong tradisional)ada visi sudah tentu banyak yang sudah dilaksanakan dan tidak menunggu kelulusan projek baru hendak membuat pelan dan sebagainya. Mungkin keadaan sudah berubah sekarang seperti yang dinyatakan saudara Saji.

Kepada saudara Abdullahngah memanglah pemimpin akan dipersalahkan bukan sahaja di dunia tetapi juga diakhirat jika tidak dapat menjalankan tugas yang diamanahkan. Apa yang saya timbulkan ada tahap kesalahan (the degree of guilt) yang mereka pikul kerana kita tidak boleh mengharapkan mereka membuat segala-galanya. Sebahagian dari kesalahan tersebut adalah kegagalan pegawai diperingkat perancang dan pelaksana menjalankan tugas yang diamanahkan melaksana apa yang diluluskan diperingkat membuat dasar.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision
Petaling Jaya

OKJ said...

Salam DAKJ

Saya juga mengucapkan selamat menjalani pembedahan bypass surgery kepada Presiden Perkasa, En Ibrahim. Mudah-mudahan dipermudahkan pembedahan tersebut tanpa sebarang komplikasi.

I just want to share one article about the long term prognosis after coronary artery bypass surgery. The article was published in the International Journal of Cardiology in February 2008 by Ketonem et al,. It was done in Finland, and subjects are all patients who had undergone coronary bypass surgery. After one month post op, they followed up each patient for 12 years to study the prognosis. The primary endpoint was to analyze the cardiovascular event and total mortality among them.

It was interesting to see that the primary event was similar to the corresponding background population. However, it started to decline after that. The rate of decline is strongly associated with few factors, including age, smoking, history of myocardial infarction, body mass index and also history of diabetes mellitus.

To make it simple, if you had undergone bypass surgery and survive one month after the operation, it means the chances for you to stay alive for the next 10 years is good. However, after that, you probably need another bypass surgery to survive if you are lucky. Lastly, base on my observation, the stronger your ejection fraction, the better the prognosis of the recovery after bypass surgery. TQ.

Dato Hamzah said...

Dato.

saya tertarek dengan tulisan dato Macam2 ada.Di sini saya ingin komen budget najib pada hari jumaat lepas yang macam2 ada.

Saya perkara yang menarek perhatian saya ia lah cadangan Najib untok membena menara Merdeka satinggi 100 tingkat dengan harga 5 billion.Siapa milek bangunan ini dan siapa yang akan membelanjakan 5 billion ringgit.

Bangunan ini akan di bena di tapak berdekatan dengan stadium Merdeka.Tanah ini dimulanya di mileki oleh UEM dan kemudiannya di jual kapada PNB.Dari segi logiknya tuan tanah lah yang akan membena bangunan ini.Ini bermaana PNB akan mengeluarkan wang itu.Amaran keras kapada pemegang2 saham ASN.

Saya percaya bangunan itu akan menjadi ibu pejabat baru PNB dan Sime Darby.Sime darby anak syarikat PNB maseh menumpang di bangunan lama milek Yayasan sabah di jalan raja laut.

Selamat maju jaya kapada PNB dan Sime Darby.

satu berita yang amat menarek mengenai Sime darby ialah semua pegawai tingginya waktu itu gila main Golf.jadi mereka membeli padang Golf KLGCC dari Lum Chang Singapora dengan harga 250 juta.Baru2 ini kelab Golf itu telah di ubah sesuai sacara intensive dan Sime Darby telah membelanjakan lagi 200 juta.Kesian orang melayu di kampong yang membeli saham ASN dan pegawai tinggi Sime darby sanggup membelanjakan 450 juta untok membeli padang Golf yang tidak memberi sabarang pulangan kapada pelaboran itu.

A KADIR JASIN said...

Saya setuju dengan Dato Hamzah,

1. Duit PNB adalah duit Bumiputera. Itulah hasil titik peluh dan ketinggian minda Allahyarham Tun Abdul Razak apabila melancarkan DEB dan menubuhkan agansi-agensi amanah yang saham-sahamnya dipindahkan kepada PNB;

2. Allahyarhan Tun Hussein lancar Skim Amanah Saham Bumiputera pada tahun 1981 khas untuk Bumiputera;

3. Kini skim amanah PNB sudah dibuka kepada bukan Bumiputera atas nama keterbukaan dan 1Malaysia;

4. PNB "dipaksa" gabung 3 syarikat perladangan jadi Super Sime Darby. Tahun ini dan tahun lalu SD rugi besar kerana pelaburan haprak. Laporan forensik audit tidak pun dikeluarkan kepada orang ramai;

5. KL dan Malaysia sudah kelebihan ruang pejabat dan ruang niaga. Itu kata Bahagian Hartanah Perbendaharaan. Jangan perjudikan lagi duit PNB;

6. Kalau PNB hendak majukan, tengok dulu adalah Menara Kembar Petronas sudah penuh diisi.

7. Jangan buat Melayu terus marah. Ingat, pada PRU 2008 ramai Melayu marah, menyampah dan muntah dengan BN.

Terima kasih.

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Teringat saya pada awal 90an dahulu semasa kerajaan mengumumkan hendak membina menara Petronas. Ketika itu, saya merasakan kerajaan semacam “hilang akal” hendak membina bangunan paling tinggi di dunia. Maklumlah, rakyat Malaysia mana yang terfikir bahawa Malaysia boleh memecah apa-apa rekod dunia. Tak kesampaian otak kita pikir waktu itu.

Sekarang, semuanya adalah sejarah. Menara Petronas, secara langsung atau tidak, berjaya memecah paradigma rakyat di waktu itu yang terbatas dengan tempurung lama. Saya secara peribadi merasa bangga dengan kejayaan tersebut dan sedar bahawa kerajaan adalah “waras” rupanya.

Tetapi Datuk, Warisan Merdeka 100 tingkat ini juga membuat saya merasakan kerajaan seperti “hilang akal” sekali lagi. Bukan disebabkan tidak percaya bahawa bangunan tersebut boleh didirikan, tetapi bentuk ‘kemerdekaan’ apakah yang hendak ‘diwariskan’ melalui bangunan tersebut?

Adakah ianya disebabkan oleh nostalgia lama yang hendak diwariskan? Kita tahulah bahawa Stadium Merdeka adalah tempatnya Almarhum Tunku melaungkan kemerdekaan negara, tetapi logikkah “mewariskan” nostalgia tersebut dengan mengkomersilkan lokasi tapaknya melalui pembinaan bangunan korporat?

Siapa sebenarnya nanti yang akan dapat merasai “warisan” tersebut? Orang-orang korporat kah atau rakyat jelata? Janganlah nanti hanya segelintir orang sahaja yang dapat meninjau pemandangan KL dari tingkat 100. Maklumlah bangunan tersebut adalah bangunan korporat, bukan Muzium!

Lihat apa sudah jadi dengan Dataran Merdeka? Hidup segan, mati tak mau jadinya. Komersilkanlah tapak tersebut dengan bersungguh-sungguh jika benar-benar hendak menjaga nostalgia melalui pengkomersilan.

Tak bolehkah tapak Stadium Merdeka itu dijadikan satu kawasan “antik” dikelilingi dengan bangunan-bangunan bercirikan Islam/Melayu lengkap dengan susur-jalur jalan moden yang boleh digunakan bukan sahaja untuk rakyat melawat, tetapi sebagai perbarisan ulang tahun Kemerdekaan setiap tahun? Lagi bermakna kalau betul-betul hendak bernostalgia. Barulah masuk erti kata “warisan”.

Tetapi saya, nostalgia adalah “decoy” sahaja. Macam-macam perangai.....

Terima kasih

Azman Mohd Isa

MalaysianKita said...

Salam Dato'

"Dalam Malaysia macam-macam ada!"

Isi kandungan menepati tajuk. TAPI untuk berdiskusi, jadi pening sikit, sebab macam-macam ada, nak fokus yang mana satu!!

Nak sentuh sikit kes Sosilawati.

KES UTAMA DAN SUSPEK UTAMA adalah lawyer N. Pathamanabhan, and his farm hands T. Thilaiyalagan, 19, R. Matan, 20, and R. Kathavarayan, 30.

KES YANG SUDAH SELESAI adalah K. Sarawanan, 19, and U. Suresh, 26, (were charged with four counts of disposing of evidence at the magistrate's court.They were sentenced to the maximum seven years' imprisonment on each charge.)


Sarawanan dan Suresh akan dipanggil sebagai saksi pendakwa KES UTAMA.

Saya bukan lawyer. YANG SAYA NAMPAK (persepsi,logik akal,BUKAN berdasarkan bukti-bukti), Sara dan Suresh PERLU didakwa dan dibuktikan bersalah terlebih dahulu SEBELUM kes utama dibicarakan.

Sekiranya kes utama dibicarakan terlebih dulu, dan Suresh dan Sara dipanggil sbg saksi, Suresh dan Sara boleh dicabar kredibilitinya sebagai saksi dimahkamah.

Hari ini, Suresh dan Sara dipanggil sebagai saksi kes utama, TAPI dalam keadaan berbeza sebagai seorang pesalah/banduan yang disabitkan kesalahan menghilangkan bukti pembunuhan. KETERANGAN Suresh Dan Sara AKAN JADI lebih-lebih KUKUH DAN KUAT kerana beliau telah disabitkan bersalah.

YANG SAYA NAMPAK (persepsi,logik akal,BUKAN berdasarkan bukti-bukti), ini satu strategi pendakwaraya dalam kes utama.

YANG SAYA NAMPAK (persepsi,logik akal,BUKAN berdasarkan bukti-bukti), besar kemungkinan pihak pendawaraya gagal mendapatkan bukti kewujudan ke empat-empat si mati. Sebaliknya, menggunakan Suresh dan Sara, untuk membuktikan kewujudan 4 si mati. TANPA bukti kewujudan 4 simati, kes utama akan gugur, tiada kes!

Itu YANG SAYA NAMPAK, sebagai seorang awam, bukan AHLI kehakiman!

saji said...

Salam raja2u

"Kita seharusnya tidak heran mengapa kampong baru masakini hebat berbanding dengan kampong tradisional kerana pemimpin-pemimpin mereka lebih peka menggunakan setiap sen peruntukkan yang diluluskan berbanding dengan mereka-mereka yang dipertanggungjawabkan memajukan kampong-kampong tradisional.Maaf cakap jika mereka (pemimpin kampong tradisional)ada visi sudah tentu banyak yang sudah dilaksanakan dan tidak menunggu kelulusan projek baru hendak membuat pelan dan sebagainya."

Komen:

Bercakap mengenai usaha memajukan kampong2 tradisional, saya terlibat dalam pembangunan dua projek Insitu Felcra di peringkat pelaksanaan di penghujung dekad 70an. Satu di Kelantan dan satu lagi di Pulau Langkawi.

Dari sudut dasar, projek insitu di atas, secara teorinya, merupakan usaha kerajaan untuk mengurangkan belanja penyediaan kemudahan awam asas dengan cara memindahkan rumah2 kampong tradisional yang usang atau tidak sedap dipandang, berselerak dan bejauhan kesatu kawasan petempatan baru dalam bentuk taman perumahan moden yang tersusun dan teratur serta dilengkapi dengan kemudahan awam.

Apa yang saya ingin beritahu kepada sdr ialah, belanja bagi mengurus dan menyediakan kemudahan awam asas -jalan, longkang, bekalan air, kesihatan dsb seperti contoh di atas adalah tinggi bagi kampong tradisional, berbanding dengan kampong baru.

makbudak said...

Salam Dato',

Sedihnya saya baca komen dato' Hamzah pasal pegawai2 tinggi sime darby beli padang golf. kenapala mcm tu sekali dorang buat harta mcm dorang sendiri yg punya. Dalam askar dah lama sindrom penyakit main golf ni. sampai seolah2 sekarang zaman perang guna kayu golf sahaja dia punya penangan. Kalau tak percaya pergilah mana2 kem sekarang kebanyakan dah ada padang golf walaupun kecil2an. hari sabtu ahad ramailah yg buang masa di situ. yg paling teruk, dlm mana2 acara kalau org2 atas datang acara main golf tak boleh nak tinggal. siapa biaya? tanyalah contractor! sedih betullah ramai pegawai2 tentera malaysia mcm ni punya standard!!

begitu juga komen en saji pasal memindah vot bajet tahunan GLC tertentu untuk projek lain. di tempat suami suami saya bekerja di syarikat GOC, perkara begini dah lama berlaku. sekarang syarikat dah jadi banyak hutang. bos2 n the gang atas yg dulu buat kerja tu dah belah. yg tinggalla yg nak kena menyapu ta*inya. malah pengarah baru yg tak tahu hujung pangkal dah terjerut leher sebab menurut arahan pak menteri n kuncu2nya. kesian...

kami rakyat biasa ni sedih sgt2 bila kakak2 n makcik2 pencen kat kampung memuji2 kebaikan pm dan menteri2 sebab bagi dorang saguhati rm500. walhal mereka layak mendapat lebih dari itu sekiranya pemimpin2 malaysia ni benar2 jujur dan amanah InsyaALLAH....

Wallahua'lam....

saji said...

Salam Dato'

Isu Menara Merdeka

Antara faktor yang menyebabkan kos pembangunan tinggi daripada biasa, bangunan terpaksa ditinggikan setinggi mungkin dan kerja2 pembinaan kena dicepatkan ialah, kos pembelian tanah yang terlalu tinggi daripada biasa atau tidak setara dengan tanah2 kawasan persekitarannya.

Namun, dalam kes Menara Merdeka, ia ada kaitan dengan kehendak pemilik tanahnya iaitu PNB yang mahu mengekalkan bangunan bersejarah -Stadium Merdeka dan Stadium Negara yang telah digazetkan sebagai kawasan harta warisan negara hingga menjadikan kawasan tanah yang hendak didirikan Menara Warisan tersebut begitu kecil.

Orang2 Cina cukup takut bangunan lamanya digezetkan sebagai harta warisan negara, atas alasan nilai pasaran tanahnya akan turun, disamping sekatan akta berkaitan yang lazimnya dikenakan yang meliputi had ketinggian.

Tetapi,lain ceritanya dengan tanah Stadium Negara dan Stadium Merdeka ini. Maksud saya, mengapa PNB perlu membeli tanah harta warisan nagara tersebut daripada UEM dengan harga yang tinggi?

abdullahngah said...

Saya baru sahaja berjumpa dengan seorang guru besara yang memberitahu mengenai kos satu satu projek yang diluluskan.

Cuba bayangkan Kos asal RM 20 juta-hampir siap ditambah RM 11 juta lagi, jadi RM 31 juta semua.

Mengapa boleh jadi begitu? pasti inilah salah pemimpin yang dianggap tidak boleh disalah kepada pemimpin sahaja, sedangkan pemimpin dan orang dibawahnya bahu membahu dalam kes seumpama itu.

Saya cerita ini kerana pernah juga jadi pegawai kerajaan dan sebelum ini ramai kawan dari kalangan kontraktor baik yang tinggal di KL serta merata seluruh negara ini.

Nak cerita pasal kos projek asal yang dipinda adalah suatu kesalahan yang tak boleh dimaafkan,kerana wang itu adalah wang rakyat diisi dalam saku para pemimpin dan kroni kroninya.

Ini mungkin tidak diketahui oleh rakyat. Inilah amalan pemimpin negara malaysia yang barangkali terselamat dari didakwa terbabit dengan rasuah.

Cuba bayangkan projek Jalan Kampung lebar 250 kaki dan panjangnya 5.6 kilo meter berharga RM 200.

Siapakah yang salah dalam kes ini. Mana ada satu jalan kampung yang harganya RM 40 juta satu Kilo meter, sedangkan jalan lebuhraya hanya RM 20 juta saja.

Apa apa yang diluluskan mesti dari para pemimpin manakala yang lain lain ikut saja. Jika tak ikut sudah tentu hilang segala, termasuk akan ditukar kejawatan lain.

Inilah punca wang kerajaan habis sehingga tak mampu menaikan gaji kaki tangan awam.

Yang peliknya buat bangunan puluhan tinggi mampu pula. Ini nampak dengan jelas amalan memasuk wang rakyat kedalam saku para pemimpin berlaku dengan sewenag wenagnya.

pakbelalang said...

1. Saya berpendapat cadangan untuk membina bangunan 100 tingkat oleh PNB tidak akan merugikan PNB jika diambil kira tanah yang dimiliki oleh PNB itu adalah "prime land".Jika tidak diusahakan tanah tersebut dan dibiarkan begitu sahaja tanpa mendatangkan hasil adalah "opportunity lost" bagi PNB.

2. Kalau kita tidak yakin bahawa pelaburan berbilion ringgit oleh PNB tidak akan mendatangkan keuntungan, adalah lebih baik dijual sahaja tanah tersebut. Itulah pilihan yang terbaik oleh PNB jika tidak berani menanggong risiko kerugian.

3. Jika dipilih untuk menjual tanah tersebut tanpa dibangunkan maka PNB akan dapat keuntungan serta merta tanpa pening kepala. Ini bermakna PNB hanya mendapat keuntungan sekali sahaja.

4. Jika tanah tersebut diusahakan dengan membina bangunan 100 tingkat diatasnya maka hasilnya dari pendapatan bangunan itu akan terus menerus dinikmati untuk selamanya jika bangunan tersebut tidak dijual. Mungkin "the return on investment" lebih menarik lagi. Ini tidak termasuk capital appreciation jika pegangan keatas bangunan tersebut menjangkau 20 atau 30 puluh tahun lamanya. Mungkin harganya 10 kali ganda. Contohnya ialah rumah-rumah di Damansara Utama atau Taman Tun Ismail. Sekarang harganya sudah melebihi 10 kali ganda dari harga asal rumah.

5. Saya rasa kemungkinan bangunan 100 tingkat ini akan di bangunkan untuk ruang pejabat, condo, ruang kedai niaga dan hotel yang sesuai dengan environment bangunan-bangunan lain disekitarannya.

6.Projek ini jika benar hendak dilaksanakan hendaklah bertaraf antarabangsa (world class) dan mestilah menarik reka bentuknya, jika tidak ianya akan menjadi "white elephant", tidak ada yang nak menyewa atau membelinya kalau reka bentuknya seperti bangunan MARA yang ada sekarang. Tidak ada international image.

7. Disamping itu keseluruhan projek ini mestilah dikendalikan oleh syarikat yang berwibawa seperti Sime-UEP yang telah berkecimpong dalam pembangunan hartanah bertahun lamanya dan mempunyai pengalaman yang luas mengendalikan projek-projek besar dengan jayanya.

8. Untuk memasarkan bangunan 100 tingkat ini ke seluruh dunia, mestilah adanya lantikan ajen pemasaran antarabangsa yang cekap dan berpengelaman untuk melancarkan penjualan atau penyewaan bangunan tersebut. Kalau boleh dapat occupancy rate 80-90% sudah kira amat berjaya.

9. Kebimbangan kelebihan ruang pejabat dan ruang niaga adalah cyclical dan tidak perlu dibimbangkan. Itu adalah kebiasaan apabila keadaan ekonomi meleset. Tetapi bila ekonomi pulih semula mungkin permintaan melebihi penawaran dan inilah masanya PNB akan mengaut keuntungan yang mungkin diluar jangkaan.

10. Ini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin ada yang tdak sependapat dengan saya. Tak mengapalah!!

ab said...

Salam dato'



Ni bab bajet lagi bro...


Kerajaan memerintah MESTI BUAT RANCANGAN BAJET TAHUNAN..kerana ini tertakluk dalam perlem-bagaan..kalau tak buat,BOLIH LA `DISSOLVE' PARLIMEN....


TETAPI...

Perincian rancangan bajet TU PULAK BUKANNYA LEGALLY BINDING!.... maknanya, kalau gomen tak buat macam plan tu pun,TAKDAK SAPA PUN BOLIH report polis/saman gomen ni!.....terer kan?...chong apa pun semua tepuk meja,lepas tu semua angkat tangan,dah tu badget plan tu pun diterima parlimen, SIAP SATU TUGAS!...bolih tidoq dah...



JANGAN tak nampak jumlah
RM22 bilion, duit tak cukup untuk projek RM10, masuk tahun 2011?...maknanya depa tak ada duit lagi laa untuk 2010!....( walaupun dah dua kali nambah duit sampai 67 bilion kalau tak silap saya.).



NAK bina bangunan 100 tingkat,buat MRT KL,Hospital Akademi..5+40+2..dah dekat 50 bilion ringgit !!...TORAK SAJA LAA TU!... ingat sat ka nak cari tuan tanah,cari waris waris,nak buat faraid dll,nak tukaq nama,sukat balik,sukat sana sukat sini,tukaq jenis tanah,minta pelbagai permit sana sini,plan buat parit,longkang dll,arkitek buat plan,repar plan sana sini, pakat sana pakat sini kot dapat komisen sana komisen sini,dll..lip lap lip lap,dah habih 2011....JANGAN TERUJA SANGAT LAA no, depa ni penuh HOT AIR!



Perkerjaan pulak lagi kuat temberangnya!...TENGUK LA report SPA, dalam taun 2009,1.2 juta lebih minta MEMOHON PEKERJAAN,yang dapat TAK SAMPAI 60,000 orang pun!.



Dalam RM11 depa kata nak SEDIAKAN
3.3 juta perkerjaan baru, MAKNANYA
LEBIH DARI 600,000 perkerjaan baru SETAHUN MULAI 2011..BETUI KA DEPA NI? SEDANGKAN PENGANGGURAN SEDIA ADA HAMPIR 4 % dah ni.... punya ota lebih dahsyat dari pilem jet lee dan amitha bachan!



YANG SAYA PASTI ialah...gomen tak buat banyak projek, atau lambat buat semua projek....TAK LA BELANJA BANYAK, tak la tinggi deficit sampai 5.4%? Taun depan bulan 10 buat gazet angin baru,semua tepuk meja lagi,semua anggkat tangan ramai ramai ..jadila bajet 2012....FORGET BADGET 2011!!



YANG KWSP ni kalau buat rumah murah juai kat rakyat tentu tak payah pi perabis duit kat `oversea'..kat singapore bayaq utang KTMB kot?, atau kat indon tebuih tanah kelapa sawit SD?..


Last sekali, lepas 100 tingat menara PNB tu siap, lingkupla ekonomi negara....kalau tuan tuan nak tau, TALLEST TOWER NI MACAM DAH JADI JINX EKONOMI, bila satu negara siap satu TALLEST TOWER, lepas tu ekonomi negara tu merudum ...kalau tak percaya semak laa...


Seronok no kalau jadi bini PM ya, dapat bajet macm petik jari saja no?...tak payah hingaq dapat lebih 100 juta..ni untuk KEMENTERIAN BINI PM...MENANTU PUNYA KEMENTERIAN ADA TAK?...


Alahai malaysia, macam macam ada.!!


Abu Bakar Ab Rahman

saji said...

Sdr pakbelalang

"Look at KLCC, I wonder what is the market value now compared to the costs of building the twin towers. I think by now the investment must have recovered through good rental value."

Comment:

KLCC is located in the golden triangle area of KL, but not Stadium Merdeka and Stadium Negara. And, furthermore, it is surrounded by mostly government's institutional properties.

You may say the properties could be sold for prospective commercial developments, but to me, its overall size is not massive enough to support Menara Warisan Merdeka development.

pakbelalang said...

Sdra Saji,

Datuk AKJ dah keluarkan komen saya seperti yang tertera diatas untuk perhatian sdra jika sudi.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).