Tuesday, April 12, 2011

Could Sarawak Be DAP's Next Conquest?


A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

GIVEN Sarawak’s ethnic and religious characteristics, it looks like the DAP’s best bet after Penang. That may not happen during this Saturday’s state polls, but some time in the future.

When the party’s supreme leader, Lim Kit Siang, declared in the Chinese-dominated Miri on April 10, that “there is something special in the air in Miri - in fact, even for Sarawak - next Saturday” the gut instinct is to accuse him of engaging in political rhetoric.

We don’t have to wait long to see the real worth of Lim’s exuberance. This Saturday’s polling in the state election will determine if indeed the DAP has a brighter future in Sarawak.

His Miri declaration is reminiscence of the Lim’s Tanjung One project in the mid-1980s that saw him unseating Dr Koh Tsu Koon from the Tanjung parliamentary seat and winning the Kampung Kolam state seat. His audacity and brinkmanship helped the DAP to win nine other state seats.

In the 1990 Tanjung Two project, Lim dethroned the late Gerakan founder and Penang Chief Minister, Dr Lim Chong Eu, from the Padang Kota (state) seat and retained the Tanjung parliamentary seat. The party was just three seats short of winning the state.

Although Tanjung Three project in 1995 and the subsequent general elections did not bear the desired results, the party’ perseverance paid off in 2008.

Could Sarawak offer a similar challenge and possibility to the DAP? To begin with, not unlike Penang, the political wind has been blowing hot and cold for the DAP in the state.

In the 2006 state polls, the DAP garnered 18.9 per cent of the votes that translated into six seats, making it the most successful opponent of the state Barisan Nasional.

The most compelling characteristic of Sarawak that suggests it could be the next conquest for the DAP is its ethnicity.

Although the natives Dayaks (the Ibans and Bidayuh) make up the bulk of the state’s population, the Chinese form the single largest cohesive group followed by the Malays and Melanaus. It is estimated that the Dayaks and other native people make up 44 per cent of the population, Chinese 26 per cent and the Malay and Melanau the remaining 30 per cent.

Lim had declared that Miri was finally waking up to the prospects of political change and might very well be in the frontline of the party’s battle to wrest Sarawak from the state BN. He said while the war was far from won, signs were looking up.

Still the DAP, with its overwhelmingly Chinese character, cannot expect a major win in the ethnically divided state unless it works with the local parties. Depending solely on its federal allies -- the PKR and Pas – is unlikely to improve its fortune.

PKR and Pas are insignificant in Sarawak. In the 2006 state polls, the former obtained only 8.6 per cent of the votes and a solitary seat while the latter a miniscule 0.3 per cent.

The failure of Pakatan Rakyat, in particular the PKR, to forge a comprehensive election pact with the state parties suggests that parochialism is a major hurdle facing any national party wanting to set foot in the state, bearing in mind that Sarawak is the only state in the federation where the BN is represented by state-based parties.

The future of the DAP is Sarawak depends on its ability to work with the state-based parties other than just the opposition Sarawak National Party (SNAP). O it could co-opt native leaders into its ranks, which will make it less of a Chinese-based party and more Sarawakian in nature.

With its vast natural wealth and huge political weight, Sarawak's is a dream state for any political party and the DAP knows that.

65 comments:

RintihanPulau said...

Nampaknya banyak orang lebih berminat bercakap berkenaan nak dapat kuasa. Malang bagi rakyat kerana tiada yang benar-benar pedulikan permasalahan tempatan.

Semoga YAB Lim Guan Eng yang memimpin kerajaan DAP melihat kembali permasalahan rakyat tempatan di Pulau Pinang. Terutamanya flat-flat rakyat yang daif - bekalan air dan kemudahan yang tidak mencukupi, dan jangan hanya menuding jari kepada BN.

Janganlah juga tanah-tanah yang dijadikan sekolah agama (Islam) diletakkan di bawah pengawasan YAB Ketua Menteri.

Janganlah bersikap pilih-kasih dalam membuat tindakan terhadap penjaja-penjaja kecil.

Janganlah tanah-tanah bumiputera sahaja yang diambil untuk dikomersialkan di bawah Akta Tanah.

Walaupun YAB Ketua Menteri baru-baru ini menganjurkan konsert 'Pulau Pinang Juara Pelaburan' yang dijayakan Ning Baizura, namun hakikatnya banyak industri telah lari berpindah ke Kulim Hi-Tech dan juga industri hiliran yang 'tutup kedai' kerana industri utama yang telah berpindah tempat operasi. Tolonglah tengok juga masalah rakyat yang harapkan peluang pekerjaan lebih banyak.

Buatlah tender terbuka untuk kontrak-kontrak bernilai lebih besar daripada membuat runding-terus dengan kalangan mereka yang rapat dengan DAP. Janganlah tinggal setakat ikan bilis sahaja, baru nak buat tender terbuka.

Dan yang paling penting, gerakkanlah YB-YB Pakatan Rakyat tuu supaya turun padang selalu untuk melihat lebih dekat dengan permasalahan rakyat tempatan. Memanglah bila jumpa rakyat ni, banyak duit yang keluar. Tetapi, bak kata pepatah, 'Kalau Takut Dilambung Ombak, Jangan Berumah Ditepi Pantai'.Janganlah abaikan kawasan yang Pakatan Rakyat kalah.

Inilah rintihan kami sebagai penduduk Pulau Pinang ini. Kami harapkan mereka yang berada di pucuk pimpinan tidak lupakan kami dikala mengejar kekuasaan di seberang laut cina selatan tu. Kami sebagai rakyat yang bayar cukai pintu dan pendapatan ni mengharapkan ihsan kerajaan supaya membantu menyelesaikan masalah kami.

Roti Planta said...

Dato',

Sarawak adalah negeri unik dimana mereka mengamalkan semangat berbilang kaum yang lebih baik daripada orang semenanjung. Saya yakin pada suatu hari parti berbilang kaum akan lebih diterima di Sarawak.

Bagi kaum Melayu/Melanau, mereka juga amat bertoleransi dan tidak berfikiran perkauman sempit seperti UMNO. Jadi tida mustahil pada suatu hari DAP akan memerintah Sarawak apatahlagi jika DAP boleh melahirkan pimpinan DAP dikalangan orang Melayu/Melanau. Pada mereka lebih baik diperintah oleh 'Cina-Baik' daripada 'Melayu-Perompak'!.

Bye/Roti Planta

wadi said...

Assallamualaikum Dato'

DAP memang tambah mantap atas dokongan kaum Cina dan segelintir kaum lainnya di Malaysia . Racist ke kaum Cina mendokong perjuangan DAP ?

Bab yang ini , orang Melayu kena belajar tentang metodologi perjuangan dan sokongan yang tersembunyi !! Jesteru orang orang Melayu mesti kembali ke koloni mereka dan menjauhi DAP dll. parti yang sewaktu dengannya.

Jika orang orang Melayu tak termasuk lain lain bangsa selain Cina menjauhi DAP , pasti ianya akan kendur dan luntur .

Di Sarawak DAP pada kali ini akan mendapat dokongan disesetengah kawasan ( MIRI) hanya suatu kebetulan dijadikan sandarannya.

Apapun BN pasti terkejut dengan keputusan Pilihan Raya kali ini !!!

Anonymous said...

"Awas DAP dah kuat; apa nak jadi dengan orang melayu"

Sememangnya inilah yang sedang diceritakan UMNO kepada melayu semenanjung.

Sarawak penduduknya tak sampai sejuta tapi ada berapa kerusi ADUN? Ada berapa kerusi Parlimen? Cuba nisbahkan kerusi Parlimen Malaysia Timur dan kerusi Parlimen Malaysia Barat. Kemudian bandingkan nisbah penduduk antara keduanya.

Siapa punya kerja tu?

Fakta tumbuk rusuk : Haramnya kristian guna perkataan ALLAH baru setahun dua bukan? Manakala sejak dulu dah beribu-ribu kakitangan kerajaan terutama guru yang dipindah kesana. Berapa ramai dari mereka ini yang islam yang sudah menjadi keliru tentang ajaran Islam?

Fed Up

OKJ said...

Ramalan PRU Sarawak

Saya rasa, kaum Cina banyak di bandar dan lebih menyokong DAP sejak dari dulu. Jadi tak hairanlah kalau mereka menang di bandar-bandar. Di kawasan pinggiran bandar, kampong dan pendalaman, masih dikuasai oleh BN. Lagipun, kaum Cina cuma 26% penduduk Sarawak. Keputusannya, BN akan menang lagi dengan majoroiti 2/3 tapi kekurangan beberapa kerusi.

Bagi PKR pula, rakyat Sarawak masih menantikan jam Omega, yg Anwar bagi bininya untuk disimpan. Mereka juga menunggu keputusan pelakon utama video sex yg disahkan tulen oleh Ketua Polis Negara. Juga mereka pelik kenapa takut sangat nak bagi DNA dalam perbicaraan meliwat LAGI. Juga menafikan penubuhan suruhanjaya bebas mengenal pasti identiti pelakon anugerah yg hebat bagi tujuan membersihkan diri sendiri. Pelik! Pelik!! Bagi orang Sarawak, pemimpin mestilah bersih rohani dan jasmani.

PAS pula rasanya masih tak dapat bertapak di Sarawak kerana orang Sarawak menyampah dengan slogan undi PAS masuk syurga. Juga, mereka terkejut dengan kematian kanak-kanak yatim 7 tahun baru-baru ini. Mereka juga terkejut dengan video ‘haji datang main-main’ di Bandar serambi Mekah yg kotor tandasnya. Mereka juga musykil kenapa PAS takut sangat nak berjumpa kedua-dua pihak demi keadilan yg sangat-sangat dituntut di dalam Islam. Juga berbelah bagi dalam penubuhan suruhanjaya bebas. Juga pelik kerana sentiasa bersembahyang hajat untuk mendapat kebenaran tapi masih tak nampak-nampak kebenaran.

Cuma satu saja pesan rakyat, jika video sex terbukti benar termasuk pelakonnya, parti PAS perlu dibubarkan demi kesucian Islam dan pemimpin-pemimpinnya kenalah bertaubat nashuha. Juga meminta maaf dari seluruh rakyat Malaysia. Kata rakyat; berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Sekian TQ.

Fireman Sam said...

Dato' tu sebab UMNO ingin tetapi tidak akan diberi peluang masuk ke Negeri Sarawak. Punca banyak masalah di Malaysia adalah kerana rasuah di semua peringkat kepimpinan parti Semenanjung dan implementasi yang lemah.

Anonymous said...

Salam - A Sarawakian myself, i feel that another chinese based party would not any different to us the native. We have been deprived due to both sides - chinese party or Bumiputera based party. Talking about NCR land, I saw it been bulldozzed by chinese tawkey in front off my own eye. How not to be "racist" when the pie are all for them. DR FK

gsk said...

lebib baik Baru Bian jadi Ketua Menteri atau sesiapa sahaja asal jgn Taib Mahmud, orang terkaya di Asia. Mubarak usd70 billion dr Mesir Africa....

Malek said...

5 years working together, PR can't even have an own flag to represent it's ideals....

langitbiru said...

3 kumpulan utama di Sarawak. Dayak, MelayuMelanau, Cina. Taib Mahmud dari MelayuMelanau, tapi kerjasama perniagaan win-win situation AMAT BAIK dengan Cina, membolehkannya berkuasa amat lama.

MelayuMelanau dan Dayak ‘menderita’ sekian lama, kononnya dibela dengan baik oleh Taib. MelayuMelanau dan Dayak masih lagi guna air sungai dan air tadahan hujan sebagai sumber air utama, AIR PERCUM A dari PBB. Demikianlah masyarakat MelayuMelanau dan Dayak dipergula-gula oleh mereka yang tamak haloba, harta mahu dibawa masuk KUBUR!

Demikian jugalah masyarakat Melayu di Semenanjung, didodoi diusap-usap oleh UMNO, tapi kekal miskin papa kedana!

Politik orang Cina tak sama dengan orang MelayuMelanauDayak di Sarawak dan Melayu di Semenanjung.

Kebanyakan PEMAIN POLITIK orang-orang Cina adalah mereka yang berkeyakan tinggi dari segi akedemik dan/atau ahli perniagaan yang berjaya. Jadi, mereka lebih berdayasaing, tidak terlalu bergantung kepada orang lain untuk terus ‘bermain’!

PEMAIN-PEMAIN POLITIK Melayu sebahagian besar adalah tidak tinggi kelayakan akedemik, kecuali dari KETURUNAN PEMAIN ELIT UMNO, yang bertujuan mengekalkan legasi kepimpinan mereka di masa hadapan. KUASA POLITIK diperturunkan dari satu generasi-ke satu generasi dari keluarga ELIT UMNO. YANG PALING MEREKA INI CEKAP adalah mamanipulasi pemain-pemain politik akar umbi yang majoritinya ‘main politik’ untuk CARI MAKAN. Atau cari makan melalui politik. Kalau ada kelayakan akedemik yang tinggi pun (tiada pertalian darah dengan PEMAIN ELIT), sukar bagi mereka berjaya, kerana kekangan dari kumpulan akar umbi yang dimanipulasi oleh pemain ELIT. ITU POLITIK UMNO, akan selamanya mempergunakan memanipulasikan golongan akar umbi yang cari makan melalui politik. Sedikit sangat sebenarnya habuan diberi mereka ini. Yang berkelayakan akedemik tinggi ni pun tak kemana, kerana tiada sumber kewangan yang kukuh untuk ‘gula-gula’ kumpulan akar umbi. TAK TAK NAK, kena ‘menyembah’ PEMAIN ELIT juga!!! Mereka tidak boleh terus ‘bermain’ kalau melawan arus!!

OLEH YANG DEMIKIAN, POLITIK UMNO SUDAH TIADA PEMIMPIN YANG BENAR-BENAR BERKARISMA TINGGI, yang ada pemimpin yang ingin bolot kekayaan negara untuk diri dan kroni!!! MAjoritinya jenis ‘makan-makan’ dari sumber-sumber yang sebenarnya HAK RAKYAT! Mereka busuk dan membusuk hingga ke usus.

KAUM YANG PALING BERUNTUNG di Malaysia adalah KAUM CINA. PArti-parti politik hanyalah sebagai WAYANG BESAR. Hakikatnya, mereka bersatu dari dulu hingga sekarang. TAK dapat melalui saluran kerajaan (MCA,Gerakan), mereka hulur kepada DAP. Tak dapat melalui DAP, mereka hulur kepada MCA,Gerakan. JAdi, mereka senantiasa untung, dapat apa yang dimahukan.

Politi Kaum India paling kacau bilau. Semua nak jadi Presiden, maka tumbuhlah macam-macam Parti India. Dan peliknya, macam-macam parti India ini semuanya diserap oleh UMNO ke dalam BN!!!

Jika Dato’ ramalkan DAP bakal Berjaya di Sarawak, saya ramalkan DAP dan PAS akan semakin kuat ikatan kerjasama mereka dan dalam diam-diam, ahli PKR secara perlahan-lahan masuk PAS! DAP dan PAS akan jadi semakin dominan di masa akan datang.

Anonymous said...

LANGIT BIRU

SAYA ULANGI LAGI KOMEN SAYA KALAU DAH BERKUASA TU MACAM2 DAPT MEREKA BUAT TAK KIRA BN ATAU PAKATAN MAKSUD SYA PARTI YANG MEMERINTAH DAN BERKUASA,MEREKA INI MABUK KUASA DAN WANG..... PELUANG DEPAN MATA

ATAS PAGAR

Tinta Hitam said...

Datuk,

Sarawak telah diperintah oleh pribumi Mahmud Taib puluhan thaun lamanya.Pribumi semakin merempat dibumi sendiri.sarawak negeri kaya tetapi masyarakat rata rarta miskin.Hanya kroni Mahmud Taib shj senang lenang tak perlu kerja kuat kuat.INi termasuklah tokej tokeh yg bkn pribumi.Bumiputera dianak tirikan serta ditindas dibumi sendiri..

Jika DAP berkuasa apa salahnya? Jika DAP boleh membawa keadilan kepada semua .Di pUYlau PInang LIm Guan Eng telah mentadbir dgn baik.Tiada melayu dianak tirikan setakat ini.Tiada tanah melayu yg dirampas walau seincipun setakat ini.Jadi nak buat apa bumiputera nak setia yg merugikan diri mereka sendiri dng menyokong BN? Apa yg masyarakt perlukan ialah keadilan.Adil pd semua

Cukuplah yg telah lepas lepas.Pada masyarakt skg UMNO dan BN hanyalah perompak yg perlu di campakkan jauh jauh dari persada kekuasaan seluruh Malaysia ini.

zainal abidin awang kechik said...

tok. "jika rakyat sarawak di minta oleh BN bersabar untuk KETUA MENTERI BARU" kita tunggu dan lihat..

"SUDAH PASTI ADA YANG CROSS OVER"

SALAM

mad said...

saudara okj, minta maaflah, saya org sarawak, saya dah tanya ramai kawan-kawan saya dan makcik pakcik di kampung kebanyakan mereka tidak kisah hal video seks fitnah anwar. kami tidak kisah jam omega atau jam meja. kalau okj turun ke sarawak masa ni okj akan nampak sendiri ceramah pr mendapat sambutan yg luarbiasa dan bertentangan sekali dgn sambutan ceramah bn yg cuma suam-suam kuku. keadaan seperti ini hanya pernah dilihat pada era reformasi tahun 90an dulu. majoriti rakyat sarawak sudah tidak sabar melihat taib mahmud turun dari takhta bukan kerana beliau memerintah terlalu lama tetapi kerana salahguna kuasa dan rasuah. saya tak pastilah dgn pengundi di pendalaman tapi apa yg saya dengar mereka juga sudah mula beralih arah walaupun tak ramai. kami rakyat sarawak tahu jika dibiarkan bn lebih lama memerintah maka akan lebih banyak lagi tanah adat dirampas. kami juga sedar jika bn menang bergaya maka minyak akan naik lagi. terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Pembahas baru,

sila maklum komen dengan pengenalan "Anonymous" saja tak akan dilayan.

Sila berikan nama sebenar atau letakkan nama samaran di hujung komen.

Terima kasih.

Hasrul said...

Kalau kita betul betul ada integriti dalam hati, kita semua tahu bahawa Pulau Pinang telah maju lebih baik daripada bila ia di kuasa oleh bn. Jangan jangan sekali pikir Pulau Pinang kucar kacir dibawah DAP. Hari hari kita tahu siapa syaitan yang sentiasa mencari hal dan sabotaj pemerintahan dibawah lingkugan PR.

Yang membebel tentang kaum itu, jangan berpura pura kata kerajaan Pulau Pinang tidak pedulikan orang melayu seperti kita.

Sudah lupakah bila bn menyerang katakan kerajaan DAP tidak memberi kontrak dan tender bagi kaum kita orang melayu...tapi padahal betul betul 99% kontrak diberi kepada orang melayu.

Jangan menipu katakan Pulau Pinang Kucar kacir...tak baik tipu. Tuhan nampak!

Pulau Pinang jugak dijaga dengan baik....pelaburan meningkat dan keadaan lebih menarik kalau dibanding bawah jajahan BN.

Anonymous said...

Sejak akhir-akhir ini, OKJ cukup minat sebut jam Omega dan video.

Selain itu, bila sebut PAS, suka sebut pasal tandas kotor.

Seronok nampaknya OKJ, hebat sangat ke perkara yang disebut tu? Jangan ingat kerana tiada yang menjawab maka itu bermakna hujah anda itu hujah ulung.

Boleh ke sikap ini dikelaskan sebagai Narcissistic? Sekali sekala apa salahnya jika tuan doktor diagnos diri sendiri.

Fanatik OKJ kepada UMNO sama macam fanatik PR yang mengibarkan laporan dari Perancis yang komisyen RM500 juta untuk jual beli kapal selam dibayar oleh Kerajaan Malaysia.

Kantin di Hospital Sg Buloh penuh lalat, tak mahu sebut ke?

Fed Up

Cak Kun Cak said...

I agree with you Datuk.

I think the DAP will make a headway because the Sarawak people wants the CM to step down and he have not said it clearly whether he will.

We will see this Saturday.

Sustainable Living Institute (SAVE) said...

Nasi hampir menjadi bubur. Itulah padahnya kalau menyimpan pisau2 karat makan tuan oleh pemerintah negara. Banyak lagi yang bergelimpangan dalam simpanan meracuni rakyat. Lama2 pemerintah menjadi keparat.

Dulunya Melayu lebih maju dan ketuanan kpd Melanau tapi kini terbalik. Orang Melanau pada amnya rajin berkebun sagu, berani kelaut, membuat rumah sendiri dan berdikari. Melanau is a sustainable society.

Hanya akhir2 ini Taib bergegas membangunkan Mukah, perkampungannya. Sebelum itu mundur - jalan, paip air, persekolahan dsb serba kekurangan. Kaumnya sendiri menolak dia inikan pula etnik lain.

Setelah berkuasa begitu lama Taib telah lupakan daratan. Jerih Brooke menghentikan head-hunting dan aktiviti lanun kini CM seolah ketua lanun.

Competente said...

Pemimpin perlu tahu bahawa mereka dilantik untuk memikul amanah dan tanggungjawab; bukan untuk diberi kuasa dan kekayaan.

Pemimpin yang menganggap perlantikan mereka sebagai kuasa dan kekayaan akan menggunakan kuasa mereka untuk kepentingan diri mereka, isteri mereka, anak-anak mereka, sepupu mereka dan lain-lain keluarga mereka.

Isteri dan anak-anak akan diberi ratusan juta ringgit untuk projek-projek yang tidak membawa manfaat kepada rakyat kebanyakan. Sepupu akan mendapat konsesi balak yang luas, ada seluas negara Singapura, dan ada sepupu yang diberi 'free ride' berpeluang menjadi MP dan ADUN dikawasan tanpa bertanding.

Pemimpin yang menganggap perlantikan mereka sebagai kekayaan akan melaburkan wang rakyat dari hasil bumi negara untuk kepentingan perniagaan mereka dan adik-beradik mereka sehingga tersenarai sebagai jutawan. Anak-anak mereka tidak setaraf rakyat tempatan untuk bersekolah di Sekolah Kebangsaan; maka akan dihantar untuk bersekolah di luar negara, ke England, ke Australia, dari peringkat sekolah rendah, kesemuanya menggunakan duit rakyat.

Hanya pemimpin yang menganggap perlantikan mereka adalah amanah dan tanggungjawab akan melaksanakan tugas mereka dengan baik. Demi kebaikan dan keselesaan hidup rakyat.

MalaysAtRisks said...

Just because the Sarawak elections is next, you ask this question.DAP's success is the failure of BN component(s)parties infighting for power.
I just came back from my kampong, where the Ketua Cawangan and Ketua Bahagian (not an ADUN) does not see eye to eye. The JKKK supports the Ketua Bahagian,while the Ketua Cawangan supports a leading ADUN. The Timbalan Ketua Bahagian goes where the wind blows. The Ketua Cawangan had not conducted meetings for the last 6 months. While the State Ketua Wanita boasts that everything thats happening in the state are Wanita's efforts only.Whose conquest did you say ?

affendi hussain said...

Salam Dato'..

Most of us today only talk and debate our stands based on merely assumptions..
i.e. a type of mindset nurtured from taking possession or asserting a claim that were sourced from hearsay or polarized faculty of thinking..

The disintegration of human intellect is when those assumptions sealed & solidified as a fundamental belief that form the entire mind operating system, its a kind of box thinking..intel only inside, no more outside..

Have we ever ponder the underlying facts that govern the reality of the day and doing routine cross check of all the assumptions baggage we carried..? the common answer would be NO.

Here are some interesting info i found while 'wiki'-ing the various states in Malaysia

PENANG
DAP may think that they already at helm of power and zenith domination in Penang for the solid support given by the assumption that Penang is the only state in Malaysia predominant by Chinese majority..

However, based on latest development, they may be forced to toe in a new demographic-democracy line in future..

here is an extract:
"..Penang was long the only state in Malaysia where ethnic Chinese formed a plurality, but more recent statistical trends show that the Malay community has surpassed the Chinese in numbers. The percentage of people of Chinese descent in the population is expected to drop to 40.9% by the end of 2010, while the percentage of Malays will increase to 43% "
http://en.wikipedia.org/wiki/Penang

So, what will it be for the future?? Penang coming back to Kedah? I wouldn't want to guess..

SARAWAK
We, the Melayu Muslim that all this while syok sendiri thinking we dominate this country would want to open eyes with this developement..

read:
"Christianity is the most popular religion in Sarawak. Sarawak is the state with the highest percentage of Christians in Malaysia with a 43%-majority according to the 2000 census..

Official statistics show that the number of Christians living in Sarawak has increased faster than that of Muslims in Sarawak. In 1960, Muslims outnumbered Christians in Sarawak; over the past half-century, the number of Christians has grown tremendously, due to foreign missionary efforts

...Despite being the state with highest growth of Muslim population in Malaysia, Sarawak may have the highest growth of apostasy among Muslim converts in Malaysia"


http://en.wikipedia.org/wiki/Sarawak

"foreign missionary efforts".."highest apostasy"..how's that for a ponder..? what about our internal dakwah arsenal?

Sibuk kutuk bermusuh sesama sendiri saja kah?
Lihatlah..Org lain dgn licik jalan agenda senyap2 & dah berjaya..

So, what will it be for the future?? Ceased of Muslim domination or an autonomy separation? I wouldn't want to guess also..

So to all my fellow political obsessed Muslim..stop your syok sendiri taksub membabi & memecahbelahkan diri.. yang akan rugi dah pasti diri kita semua sendiri..

wasalam

(".)

Anonymous said...

Saya tidak percaya DAP ada chance di Sarawak, kemungkinan besar MCA yg akan merebut kuasa di sana dan CSL akan menjadi Ketua Menteri baru.Hidup MCA!
Permerhati Politik Sarawak

tokman said...

Dato'.....nampak sangat BN desperate dalam PRN10 diSarawak ni kerana bukan hanya pemimpin2 BN saja yang berkempen tetapi semua media (akhbar, Radio dan TV) selain dari Harakah sedang menyerang pembangkang2 bertubi2 kiri dan kanan. Apa yang pembangkang cakap semasa berkempen akan dicounter olih media2 ini hari2 melaui TV, Radio dan akhbar2. Perkara berat sebelah ni dah biasa berlaku tapi kali pilihanraya tapi kali ni lebih aggresif. Pada pengalaman Dato' sebagai Editor NST mengapa perlu ini berlaku ....adakah diarahkan atau inisiatif pihak media untuk jaga periok nasi? Juga tidak kah wartawan2 media berasa bersalah atau takut kepada Allh swt bila memberi gambaran2 yang tidak benar dan semata2 berita2 yang menipu rakyat? Pertanyaan ini ditanya kepada Dato' kerana Dato' dah bersara atau masih perlu jaga periok nasi? DAP mempunyai peluang baik untuk menang dibandar2 besar Sarawak tapi untuk manawan Sarawak bersama PAS dan PKR bukan pilihanraya ini......pengundi2 Sarawak masih belum cukup matang terutama diluar bandar! Kalau BN kalah banyak kerusi ini adlah menunjukkan pengundi2 membantah KM mereka yang sangat teruk itu!

Maskinah Hj M Damairah said...

If the DAP can conquer Miri in this coming election, the next five to ten years will be Labuan FT where oilfield are located. Don't forget the Foo Chow is DAP strong supporters in votes and financial back up.

SajaTanya said...

Sejahtera semua,

maaf datuk saya off topics sat..

cuma nak komen pada sauda OKJ ni..

"Cuma satu saja pesan rakyat, jika video sex terbukti benar termasuk pelakonnya, parti PAS perlu dibubarkan demi kesucian Islam dan pemimpin-pemimpinnya kenalah bertaubat nashuha. Juga meminta maaf dari seluruh rakyat Malaysia. Kata rakyat; berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Sekian TQ."

Saudara OKJ, nampak sgt saudara sebelah pihak sahaja.

Soalan saya,

Sekiranya Kes Video ni TIDAK BENAR, bagaimana pula keadaannya?

Boleh ker suruh BN or parti sewaktu dengan nya BUBAR kan parti mereka?

Sekian..

Anonymous said...

Sarawak be DAP's Next Conquest ?.

As a Sarawakian and knowing very well how majority of Sarawians are thinking, I doubt DAP will make it, even if they won all the Chinese areas (almost 15 DUNs in number).

DAP had been in Sarawak for more than 30 years but ther achievement is insignificant. Malays/Melanaus and Dayaks will not accept them. Even Sarawkian Chineses, their thinking are more of Sarawkians interest first rather than the Malaysian lot.They might give 1 or 2 parlimentary seats for DAP to win BUT will not to risk their interest by putting DAP to run the state for them. Believe me, the most DAP can win is 3 to 4 Chinese's seats only. As for PKR 2 or 3 seats are good enough.

MIRIAN SARAWAKIAN

A KADIR JASIN said...

Pembahas Tokman, saya BUKAN lagi editor NST atau mana-mana akhbar arus perdana.

Saya meletakkan jawatan daripada NSTP pada tahun 2000.

Tapi ramai juga orang sangkan saya masih dengan NSTP/Berita Harian.

Mungkin kerana saya lama di situ (24 tahun) dan pembaca kenal dan ingat saya ketika di NSTP.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato',

Mohammed Abduh berkata ' Aku berada di negeri kuffar tetapi aku melihat Islam diamalkan di merata tempat ' dan apabila beliau pulang ke Mesir, beliau berkata, 'Aku melihat muslim di merata tempat tetapi aku tidak melihat Islam dijalankan.'

Yang baik-baik semua adalah Islam. Jika DAP berkuasa dan berusaha memberikan kesejahteraan kepada rakyat, itu adalah baik untuk rakyat. Yang bisingnya cuma orang yang hilang kuasa.

That's fine by me.

-MAKORANG-

Anonymous said...

TOK MAN

KALAU MEDIA DAN PENGGUNAAN KEMUDAHAN AWAM SEPERTI STADIUM ATAU DEWAN PUN MEMANG YANG MEMRINTAH TU ADA KELEBIHAN CUBA TENGOK TV SELANGOR DAN PENGGUNAAN DEWAN STADIUM ANJURAN PARTI PAKATAN .....

ATAS PAGAR

muzafar said...

kepada tok man, siapa dulu mula? nak tanya mai.

mtgbertam said...

Saya anak Pulau Pinang. Dah lama berniaga, base di KL tapi ada office di Penang.

Pengalaman saya, kerajaan negeri sekarang lebih telus. Kaki2 kroni yg nak projek nego mcm era UMNO/BN/GERAKAN, balik awai.

Sapa yg genuine businessman, InsyaAllah takdak masalah.

Orang cina la bukan mcm dulu. Depa dah cerdik. Tidak ada rasa perkauman sapa yg nak perintah. Yang penting, tidak ada rasuah, tidak ada songlap, ertinya bukan kaki songlap yg mentadbir. Kalau orang melayu boleh buktikan, depa tak fikir panjang untuk sokong. Yang penting kerja harian depa tidak ada kona sana sini.

Orang melayu berprinsip, kena orang melayu jugak yg memerintah walau penyamun.

Orang cina berprinsip, sapa pun takpa asal cekap dan telus.

Sarawak juga mungkin menuju ke arah yg sama.

Anonymous said...

YB Dato;
Saya suka pembahas OKJ, pada saya beliau seorang yang ikhlas dan jujur dalam setiap komen-komen beliau, tapi mengapa ada pembahas-pembahas Dato yang kurang senang dan asyik duk nampak kesalahan OKJ aje!! berilah komen anda yang bernas, jangan duk jadi talam dua muka di sana pun tidak di sini pun bukan. Macam OKJ saya confirm dia UMNO atau setidak-tidaknya penyokong UMNO macam Dato jugalah. Berterus-terang kan bagus dari duk atas pagar yang lama-lama akan jatuh terlentang, parah nanti!

Sarip Dol

langitbiru said...

"Could Sarawak Be DAP's Next Conquest?".

Dato'

Apa yang menyebabkan Dato' TIBA-TIBA bertanyakan demikian?

Apakah ada kaitan dengan ramalan PRU Sarawak? Apakah kerana terdapat TANDA-TANDA sekongan BN sedikit condong, bukan lagi tegak?

Bila saya main catur, KING amat jarang bergerak, terpacak kaku di belakang di tengah-tengah. Sekali sekala buat gerakan 'castling' di awal permainan, bina kubu dan duduk diam dalam kubu.

Bila KING bergerak luar dari kebiasaan, maknanya panglima dan hulubalang agak kucar kacir, atau hampir-hampir gagal, armada perang diambang kekalahan.

Dalam catur, KING bergerak selalunya untuk menyelamatkan diri dari bahaya, amat jarang sekali bergerak untuk menyerang kubu lawan!

Hari-hari terakhir ini, Najib bergerak di luar kebiasaan. Apakah MUHYIDDIN dan TAIB MAHMUD,ALFRED JABU, GEORGE CHAN agak pincang? Apakah MelayuMelanau mula kurang keyakinan kpd TAIB? Dayak kepada ALFRED JABU, Cina kpd GEORGE CHAN?

3 perkara utama di Sarawak

1. Taib MelayuMelanau, Jabu Dayak dan Chan cina. DAH terlalu lama ditampuk kuasa. Chan pun dah janji banyak kali nak berundur, tup-tup masih jadi calun. TAIB janji mahu undur, tapi masih jadi calun. Kalau jadi calun dan menang, nak berundur??? Jenuh jugak Najib jelaskan TAIB mesti undur, tapi dalam proses peralihan kuasa yang licin!!! Itu suara lapuk nak menyenangkan hati rakyat!!!

2. Masalah Al-Kitab dalam bahasa Melayu. Terperanjatlah saya Muhyiddin beri cek RM10 juta kepada sekolah Mubaligh Kristian baru-baru ni!!!

3. Isu tanah. Alfred Jabu didakwa punyai puluhan ribu hektar tanah!!! Ni kes "harapkan pagar, pagar makan padi"!!

Apapun BN tetap bakal menang dan kekal memerintah kali ni. AKAN TETAPI PR besar kemungkinan bertambah kerusi di dewan nanti!

Apa ramalan Dato'?

Taib Mahmud bakal 'dijatuhkan'???

Hi Mazlan said...

Dato.

Saya baru dapat sms dari kawan saya,Johan,orang kuat Najib.Dia baru pulang dari Serawak.Dia kata max PKR<DAP PAS SNAP akan menang 17 kerusi.2/3 no problem.

Semua kerusi Cina di bandar kalah dengan DAP.Kerusi kawasan luar bandar semua akan di sapu berseh oleh BN.

Polise SB pula membuat laporan 50/50 chance.Masaalah orang Kristian.Masaalah orang dayak nak jadi CM dan masaalah tanah adat.Masaalah orang Cina yang tidak tahu membalas budi dan yang paling besar masaalah keluarga Taib Mahmud.

abdullahngah said...

MCA dan GERAKAN lemah dalam politik di negara ini,kerana memberi sokongan padu kepada DAP.

Dan tidak keterlaluan saya katakan bahawa DAP telah mendapat sokongan 900 NGO china di negara ini.

Atas sebab itulah Datuk Seri Mohd Najib Razak sangat sangat bimbang dan telah memberi perhatian cukup prihatin pada China.

Sudah selama lamanya diminta betis diberi peha.

Pendek kata apa apa pun china diutamakan dan rakyat didahulukan menanggung beban dek misi dan visi hawa nafsu pemimpin umno.

Anonymous said...

Kesilapan BN ialah bila berkuasa tidak amanah dalam memegang tanggungjawab, maka bila melayu semakin hilang kuasa, tidak perlu salahkan org lain.

Even if Anwar is found guilty..it still wont make BN looks any better..


---nyonya

Anonymous said...

Dato'

I agree with you. The DAP cannot depend on PKR or Pas. PKR is a passing fad. Pas is too Islamic for secular DAP. DAP has to build its own multiracial team like in its early days. DAP and PKR are the last multiracial parties in Malaysia, but PKR will not survive beyond Annuar.

The problem PKR is Anwar. He changes with the with and too many double-talks. His big weakness is he is careless and poor choice of aides and confidantes. How can an Islamist choose friends like Nalakurapan and Eskey unless he has some specific tasks for these people. Also he was easily bought over by defectors and opportunists like Chuah Jooi Meng and Zaid Ibrahim.

So DAP has no choice. It has to become more Malaysian if it wishes to rule Sarawak and become more relevant in national politics after the collapse of Pakatan, which is inevitable without the PKR.

Tsu Di

Anonymous said...

Kata ATAS PAGAR

"KALAU MEDIA DAN PENGGUNAAN KEMUDAHAN AWAM SEPERTI STADIUM ATAU DEWAN PUN MEMANG YANG MEMRINTAH TU ADA KELEBIHAN CUBA TENGOK TV SELANGOR DAN PENGGUNAAN DEWAN STADIUM ANJURAN PARTI PAKATAN ....."

Stadium dan dewan tu kena bayar baru boleh guna. Internet, siapa sahaja boleh masuk.

Betul ke anda tahu apa maksud kemudahan awam?

Sdr Affendi Hussain,

Bilamana di dada akhbar melapurkan, pengamal kristian di Sarawak sudah lama menjalankan kegiatan keagamaan mereka dalam Bahasa Melayu, bukankah itu sudah memberi gambaran bahawa ramai bumiputera di sana umumnya adalah Kristian?

Jika diambil kira pelajaran sejarah sekolah menengah dulu-dulu (sukatan pelajaran sekarang saya tak tahu), kita tentu sudah maklum, semasa masuknya Sarawak ke Malaysia, Kristian adalah agama terbesar disana.

Dalam wiki berkenaan ada banyak rujukan samada dalam bentuk pendapat mahupun kajian.

"...Despite being the state with highest growth of Muslim population in Malaysia, Sarawak may have the highest growth of apostasy among Muslim converts in Malaysia"

Penggunaan perkataan "may" menunjukkan bahawa fakta berkenaan bukan konklusif.

Namun saya secara peribadi mengakui, pendidikan dan dakwah islamiah di sana tidak sekukuh seperti di semenanjung.

Malah dakwah kristian begitu agresif sehingga mereka sanggup "keep track" kebajikan penganut mereka yang berhijrah ke semenanjung.

Apa peranan JAKIM di Sarawak? Apa pula peranan Ketua Menteri muslim di sana?

Harap jangan cepat berpuas hati dengan berhenti setakat maklumat wikipedia sahaja.

Jika tidak, maka kelirulah kita seperti Pak Lah yang menyangkakan Idris Jala itu seorang muslim.

p/s Saya tidak pernah berjumpa atau dikhabarkan berkenaan satu pun orang melayu DARI semenanjung yang berhijrah ke Sarawak langsung menjadi keliru kerana penggunaan perkataan "Allah" dalam amalan kedua-dua agama islam dan Sarawak di sana. Jika anda ada FAKTA berbeza, sudi-sudikanlah berkongsi.

Fed Up

Anonymous said...

DATO'

YANG MENJADI MASAALAH NYA BILA MEREKA INI DAH LAMA DLM TAMPUK PEMERINTAHAN MCM2 ISU TIMBUL, MEMANG KAWASAN BANDAR BIASANYA PENG.CINA UNDI PEMBANGKANG KECUALI JOHOR ITU PUN BUKAN KWSAN.MAJORITI CINA DISRAWAK NI MKIN ISU KM DAH LAMA TAPI TM.GURU NIK AZIZ PUN DAH LAMA NAK KTA BAGUS TK LAH BAGUS SGT MUNGKIN ......

ATAS PAGAR

Iriseoir said...

Abg Langit Biru.

Apa relevannya politik disamakan dengan permainan chess? Chess is about saving king's. Don't simply assume that King is PM and PM is King, sometimes PM is the most competent soldier in a war.

affendi hussain said...

Sdr fed up,

"Apa peranan JAKIM di Sarawak? Apa pula peranan Ketua Menteri muslim di sana?"

- Tanggungjawab akidah bukan terletak kpd parti pemerintah semasa semata-mata..mana bala tentera parti ulama-ulama.. apa pula peranan PAS yg dah bertapak 15thn di Sarawak sejak 1996? lansung tak rasa kehadirannya..

"Namun saya secara peribadi mengakui, pendidikan dan dakwah islamiah di sana tidak sekukuh seperti di semenanjung."

- kukuhkah di Semenanjung? Tepuk dada tanya ilmu peribadi..apa cerita dgn kutuk caci Perbankan Islam oleh Melayu Muslim sendiri? Itu belum cerita riba, skim piramid dan judi..atau yg minum arak, berzina tetapi hanya tak makan babi..inilah maksud saya bila kata melayu muslim suka syok sendiri..

"Harap jangan cepat berpuas hati dengan berhenti setakat maklumat wikipedia sahaja. "

Realiti takkan berhenti disitu saja selagi adanya masa di mana lalainya dan kerugianlah manusia melaluinya..tiada manusia yg akan berpuas hati dgn apa yg ada hari ini..itu sudah pasti..begitu juga qadaknya mati..

wallahualam

(",)

affendi hussain said...

sdr Iriseoir,

The most powerful chess piece is the Queen.. the Queen can move anywhere on the board either diagonal or perpendicular path..

but the ultimate goal of the game is to protect the King survival..

If the PM move like a Queen, so who act as the King..

Saja kamek nak wat chali sigit kinetok.. lawak loqlaq..jgn marah haa..hehehe..

("/)

Ikhlas said...

Salam Dato',

Seandainya BN tewas dan hilang kuasa di Sarawak, pasti Taib Mahmud akan dijadikan kambing hitam oleh semua pemimpin dalam BN, kedegilan Taib Mahmud untuk meletakkan jawatan membuatkan para pengundi atas pagar atau penyokong PR semakin meluat dengan BN.
PR hanya perlu memainkan isu Taib Mahmud berkuasa terlalu lama sahaja utk meraih undi dari pengundi atas pagar. Para pengundi Sarawak juga semakin bijak dalam menilai "jasa-jasa" yang telah Taib Mahmud buat dan "harta-harta" yang telah Taib Mahmud kumpulkan.
Maklumat dari media-media alternatif seperti internet, walaupun tidak tersebar keseluruh Sarawak seperti di Semenanjung disebabkan liputan internet, tetapi maklumat yang disebarkan dari mulut ke mulut merupakan senjata lebih bahaya kerana cerita yang sekecil tapak tangan akan menjadi berita sebesar lautan Pasifik bila ia terus-menerus diceritakan dari seorang ke seorang.

Pengundi Sarawak makin bijak.

Wallahualam.

Ikhlas

Sufian Idrus said...

Berdasarkan beberapa PRK terkini, BN telah menjadi semakin kukuh. Jadi PR bukanlah tandingan BN dan tidak akan menggugat kedudukan BN.

Berdasarkan sokongan padu rakyat Sarawak dalam banyak PRN yang lepas, rakyat Sarawak tidak akan memberi kuasa signifikan kepada DAP, PAS atau PKR yang berasal dari Semenanjung. Jadi, sekali lagi PR bukanlah tandingan BN di Sarawak dan tidak akan menggugat kedudukan BN di Sarawak.

Pemimpin-pemimpin UMNO juga amat yakin mengatakan bahawa sokongan padu rakyat adalah kepada BN dan pembangkang hilang kredibiliti. Jadi, tiada apalah yang perlu BN risaukan, melainkan bekerja untuk kebaikan dan keselesaan rakyat.

Namun, bukan itu yang kita dengar hari-hari. Setiap hari, televisyen, suratkhabar dan lain-lain sibuk bercerita hal jam Rolex, video porno, keburukan Nik Aziz yang bekerjasama dengan Lim Kit Siang dan macam macam hal yang seangkatan dengannya.

Dalam pada keadaan ekonomi yang tidak berapa meningkat ini, harga minyak naik setiap bulan; adakah isu-isu Anwar Ibrahim, Nik Aziz dn Lim Kit Siang yang diutamakan oleh kerajaan?

Apabila PM menyiarkan sesi soal-jawab menerusi media sosial; apa yang ditanya ialah; adakah beliau meminati sukan bolasepak, siapa pasukan kegemaran beliau, siapa seterika baju beliau. Samada pembantu rumah, isteri atau beliau sendiri yang menggosok baju beliau? Beliau pun jawablah bahawa ia bergantung kepada keadaan, kadang-kadang beliau sendiri, kadang-kadang orang lain. Maka bersoraklah penyokong BN mengatakan bahawa PR bukan tandingan PM dan tidak mungkin PR boleh mengadakan sesi soal jawab seperti yang dilakukan oleh PM kini.

Adakah isu siapa seterika baju yang hendak didengar oleh rakyat?

Apabila ekonomi meningkat 4%, PM buat pengumuman bahawa pelan transformasi telah berjalan dan kita berjaya meningkatkan taraf ekonomi sehingga 4%. Esoknya, kerajaan Singapura mengumumkan bahawa atmosfera ekonomi sedang berubah dan mereka mencatat peningkatan ekonomi 14% dengan mudah.

Adakah peningkatan setakat 4% ini yang diperlukan oleh rakyat, sedangkan negara-negara jiran meningkat berkali-kali ganda?

Semasa harga barangan semakin naik, dan harga minyak naik setiap bulan; PM mengumumkan bahawa pakatan pembangkang tidak boleh dipercayai untuk mentadbir negara. Beliau sibuk memperkatakan kenapa Anwar Ibrahim tidak mahu memberikan jam Rolex beliau kepada polis?

Adakah rakyat kisah hal-hal video porno terbitan Rahim Thamby Chik dan jam Rolex Anwar Ibrahim?

Selesaikan hal-hal amanah dan tanggungjawab kepada rakyat terlebih dahulu, dan hasilnya rakyat akan memberi sokongan. Yakinlah, pihak pembangkang bukanlah tandingan BN jika BN tiada kelemahan.

Segala pelan transformasi telah kedengaran termasuk cadangan pembinaan pusat-pusat hiburan seluruh negara oleh Idris Jala; namun masih tidak ada apa yang kelihatan.

Dr. M pernah memberi komen, "Ada orang tu, tidur dalam waktu bekerja. Mana boleh tidur waktu kerja. Ada pulak satu lagi, yang sibuk berjalan merata-rata. Dia kata dia bekerja. Tapi kalu dia bekerja; tak ada nampak apa-apa hasil jugak."

Competente said...

Utusan Malaysia 15 April 2011

Jangan perjudikan diri - PM

"Tentang peralihan kepimpinan negeri (Sarawak), saya sendiri akan pastikan berlaku proses transisi itu. Justeru, jangan emosional dan jangan kerana 'nyamuk seekor, kelambu dibakar', ini (pilihan raya negeri) soal masa depan Sarawak yang lebih besar," katanya.

Perdana Menteri turut mengingatkan rakyat Sarawak bahawa mereka berhak mengetahui segala temberang dan tipu daya pemimpin pembangkang dalam beberapa isu yang menimbulkan persoalan besar kebelakangan ini.

"Saya dimaklumkan dalam satu kejadian di Kapit dua malam lepas, Anwar Ibrahim ditanya oleh tuai rumah tentang jam tangan Omeganya. Tetapi dia terus meninggalkan majlis tanpa bersalam pun dengan para penghuni rumah panjang berkenaan.

"Kenapa dia begitu sensitif sekali? Siapa simpan jam tangan dia, dia kata isteri dia simpan, jam ini benda peribadi, takkan isteri yang simpan, isteri saya sendiri pun tak simpan jam tangan saya.

"Demikian juga dia kata dia 'twitt' (layan twitter jawab pertanyaan peminatnya), tapi antara pukul 9.30 malam hingga 11.30 malam, tidak ada 'twitt' daripadanya. Ini semua timbulkan persoalan kepada kita dan kita berhak untuk tahu," katanya.

Najib juga membangkitkan isu DNA yang payah sangat hendak diberikan oleh Anwar dalam kes liwat yang sedang dibicarakan untuk direnung dan dinilai perlakuan penasihat PKR itu oleh hadirin.

"Kenapa nak 'bersilat' (enggan berikan DNA), kalau tidak bersalah, serahkanlah sahaja untuk diadili," katanya.


Agak hairan juga, apabila timbul isu peralihan kepimpinan negeri Sarawak, beliau lebih gemar bercerita pasal jam Omega, video porno, kes liwat. Bukankan tugas-tugas itu sedang dikendalikan oleh pihak Polis DiRaja Malaysia (kes jam Omega) dan mahkamah (kes liwat)?

Tidak adalah isu rakyat yang lebih penting?

Anonymous said...

Datuk,

I hope the MSM and Najib's boys are not too elated with RPK's about-turn. As an old media hand, I know RPK's enough. He's all along been an anarchist and opportunist, sharing the same psycho make-up as Anwar. He's now gyrating himself towards Najib because he could not anymore depend on Anwar who was once his financial backer because Anwar's popularity is declining.

RPK's modus operandi is to befriend or be seen to be close to the man of the hour. He would ride on them in order to get their supporters and audiences to read his website/blog. That's how his blog became a hit among Anwar's and opposition's followers.

Then he befriended Tun Dr Mahathir when the Tun was opposing Abdullah Ahmad Badawi. He knew Tun has larger following than Abdullah. When Abdullah fell and Tun started to suppport Najib, he knew Tun's following would fall, so he went back to Anwar and the opposition in order to take on Najib. When he failed, he ran away.

Now he is pining for home and he's running out of money. His backers are shying away. So what better way than to entice a MSM that is close to Najib,in this case TV3, to change his story line about Najib. He knows only Rosmah can help him come home and not be arrested again.

So be wary of this Greek bearing gifts. It could be another Anwar's or the oppositions' Trojan Horse. I wonder why MSM should now honor the man they once fought to the teeth to discredit. I think the MSM fell straight into RPK's continuing conspiracy to establish himself as the super blogger and webmaster.

Zhu Di

abdullahngah said...

Competente,

Tak kan tak faham kot. Biasalah orang yang ada kuasa atau berkuasa boleh buat apa saja yang mereka suka.

Nama saja orang yang berkuasa. Dia boleh buat apa yang mereka suka hatta langgar prosedur atau undang undang sekalipun.

Saya tak rasa hairan dengan peranan yang dimainkan oleh orang berkuasa.

Doktor atau seorang doktor boleh berbohong atas nama muslihat, sedangkan tak dia harus berbohong.

Demikian juga hakim mahkamah. Dia boleh jatuhkan hukuman atas sebab budi bicara seorang hakim.

Orang Salah jelas ada bukti boleh dibebaskan tanpa membela diri.

Orang tak salah jelas tak ada bukti boleh dijatuhkan hukuman 15 tahun penjara.

Ini adalah kerja manusia yang ada jahat dan yang ada baik.

Kalau ulamak ada yang jahat apa tah lagi yang tak ulamak.

Oleh itu tak perlu hairan dengan tindakan para pemimpin yang ikut hawa nafsu.

Mereka bukan setakat mempertikaikan sesuatu malah mereka sanggup membunuh jika mereka itu musuhnya.

Anonymous said...

Affendi hussain,

Siapa yang meletakkan tanggungjawab agama semata-mata kepada kerajaan? Namun jika kita mengaji, kita tahu bahawa tanggungjawab paling besar adalah pada bahu pemerintah. PAS disana sejak 1996 tapi sebesar mana PAS disana?

Siapa pula yang kata di semenanjung kukuh? Yang dinyatakan adalah secara perbandingan, tentunya dakwah islamiah di Malaysia Barat lebih kukuh.

Tidak salah menegur kaedah perbankan islam jika prinsip saja islam tapi amalannya menyimpang.

Siapa yang mahukan judi sukan? Siapa yang membantah bila MCA berdegar-degar mahu memperjuang hak judi loteri kaum cina di Kelantan?

Siapa pula yang kata pelacuran boleh jadi halal dalam keadaan tertentu?

Realitinya, apa yang dipaparkan pada wiki rujukan anda itu, pada saya, bukanlah satu kejutan. Mungkin yang terkejut, hanya mereka yang tengah tidur.

Fed Up

Shaharuddin said...

Sufian Idrus,

Jam Omega, bukan jam Rolex. Jam Rolex lebih mahal.

Seluruh dunia kagum dan takjub dengan Malaysia kerana di Malaysia tidak ada isu yang lebih penting dari hal jam Omega dan isu DNA milik si 'Y'. Sehinggakan seorang Perdana Menteri perlu mengendalikan isu remeh-temeh 'siapa simpan jam Omega' dan isu DNA si'Y' kerana sudah tidak ada isu lain yang dihadapi rakyat.

Bukan isu inflasi, isu kadar rakyat yang bangkrap akibat hutang dan kad kredit, isu pengangguran, isu kesihatan masyarakat, isu pendidikan negara dan lain-lain isu yang dialami oleh negara lain.

Maka isu paling utama dan terpenting yang perlu dikendali oleh Perdana Menteri Malaysia ialah isu jam Omega milik siapa dan DNA 'Y' milik siapa.

Bertuah rakyat Malaysia.

affendi hussain said...

"Siapa pula yang kata di semenanjung kukuh? Yang dinyatakan adalah secara perbandingan, tentunya dakwah islamiah di Malaysia Barat lebih kukuh."

- LEBIH KUKUH? olahan frasa bersulam tatabahasa??
jika kata nama adjektif bersifat subjektif seperti "kukuh"..mana ada sifat kuantitif (ukuran) mcm lebih/ kurang, besar/kecil..nk banding dgn andaian tanpa kuantitatif ukuran pun berpada-pada lah sdr.. mcm kita kata kita ni lebih beriman dari depa yg kt sana..betui ka?

"Tidak salah menegur kaedah perbankan islam jika prinsip saja islam tapi amalannya menyimpang."

- dah tentu tak salah kalau lengkap hujah & faktanya..lainlah yg main jenis taram ikut kepala sendiri semata-mata mengelirukan dirinya sendiri, umat islam & rakyat jelata..masih hidup buta meraba tetap tak ke mana & tak dapat apa2 hanya sakit jiwa & minda..

"Realitinya, apa yang dipaparkan pada wiki rujukan anda itu, pada saya, bukanlah satu kejutan. Mungkin yang terkejut, hanya mereka yang tengah tidur."

-Yang paling teruk rasanya adalah yg jenis manusia yg syok bermimpi disiang hari..tidur pun tidak, jaga pun tidak, dah pastilah takkan rasa terkejut juga bukan..?

berlambak org Islam yang main loteri, minum arak (termasuklah yg makan kt tempat takdak halal JAKIM), berzina sebelum kahwin dan buang anak..

Orang cerita hal umat Islam masyarakat Melayu sendiri, tak perlulah nak kaut habis dgn mereka yg bukan Islam masuk bakul sama..depa dah sah bukan Islam, yg nak pi ikut & kisah hal depa sgt buat apa? yg ada dlm bakul sendiri pun tak larat nk bawak..

Itulah dilema Islam ikutan, bukan Islam anutan.. ikut saja..ketua masuk gaung pun ikut terjun.. bila dah pecah kepala marah balik kpd ketua yg terjun..kerja nak betulkan org saja..tak pula fikir awal2 kenapa dia sendiri ikut terjun..

Sorry if I already hit somebody else G-spot..inilah diskusi hiburan sensasi.

("/)

Arunzab said...

DAPs moto is slowly slowly catch the monkey. This time by the tail next time by the neck. Awas Serawak

Sufian Idrus said...

Minta maaf, saya tidak perasan bahawa ia adalah jam Omega dan bukan jam Rolex. Bagi orang biasa seperti saya, banyak lagi perkara-perkara yang lebih penting dan utama dari urusan video porno dan menjaga jam orang lain.

Anonymous said...

Dear Datuk,

1. Sinar Harian 15 April 2011 had 8 Tips Mengundi Dalam Pilihan Raya by Dr Mohd Asri.

2. Tip No 8: Jika bertembung antara calon baik dan partinya yang buruk, sementara calon buruk partinya baik, maka pada asasnya kita mendahului peribadi calon. Ini kerana Allah (SWT) dan RasulNYA memerintahkan kita memberi amanah kepada sesiapa yang layak ... KECUALI jika kita dapati pengaruh buruk parti itu lebih menguasai jawatan tersebut dibandingkan kebaikan yang ada pada peribadi calon, maka ketika itu calon yang kelihatan baik itu tidak diundi kerana dilihat tidak berkemampuan ...

3. Please refer to 1. above for other details. Ambillah mana yang baik. Sarawak ... Selamat Mengundi ... semoga yang terbaik ...

Terima kasih

XERONINE

Abang Zaini said...

Dato.

Keputusan PR Serawak saperti berikut.

PR 17 seat

BN 54 seat.

2/3 Maintain.

Fixed Deposit Selamat.

said said...

Dato'
Saya rasa rakyat Malaysia perlu menyalahkan orang yang mencipta isu Anwar Ibrahim pada 1998. Sudah 13 tahun berlalu tapi politik Malaysia masih bergantung pada isu liwat dan zina oleh orang yang sama. Apa program pembangunan untuk rakyat (yang kononnya didahulukan). Masalahnya sekarang sebelum memegang kuasa banyak kelemahan kerajaan yang dapat dilihat tapi setelah berkuasa banyak peluang kekayaan pula yang ternampak. Maka jadilah perebutan untuk jawatan MKK dan ahli Majlis di kalangan orang yang berpengaruh. Malangnya nasib kami penyokong akar umbi.

saji said...

Salam Dakj,

Sdr Fed Up, " antara lain berkata, "Tidak salah menegur kaedah perbankan islam jika prinsip saja islam tapi amalannya menyimpang."

Komen:

Saya rasa tahap drama TV Melayu kita meningkat kerana kuat ditegur pengkritik. Begitu juga tahap bola sepak negara.

saji said...

Sdr said



1. Soalannya, adakah pemecatan Anwar pada 1998 lalu oleh bosnya itu suatu isu NEGERA ? Atau ia sebenarnya isu dalaman parti UMNO?

2. Jika ia dianggap isu NEGARA ia, dari sudut dasar awam, diatasi dengan cara kerajaan UMNOBN menggunakan kemudahan awam untuk mengubal dasar awam dalam bentuk undang2/akta, belanjawan dan projek /rancangan untuk mengatasinya.

3. Jika ia bukan isu NEGARA kerajaan UMNOBN tidak mempunyai hak menggunakan kemudahan awam untuk mengatasinya

4. Atau, isu2 KEADILAN sosial yang dicetuskan oleh ANWAR dari tarikh beliau dipecat oleh bosnya hingga kini itulah sebenarnya isu NEGARA yang secara diam2 atau tersembunyi cuba diatasi oleh kerajaan UMNOBN?

Competente said...

Isu Anwar Ibrahim bermula sebagai isu UMNO, bukan isu negara. Presiden UMNO (yang secara automatis menjadi Perdana Menteri) telah memecat Timbalannya (yang secara automatis menjadi Timbalan Perdana Menteri) dalam tahun 1998 dan gagal mengendali kesan dari tindakan beliau sehingga marak ke seluruh negara; walhal beliaulah yang telah membawa Timbalannya kedalam UMNO.

Jika hendak dikatakan tindakan beliau adalah atas kapasiti Perdana Menteri (bukan atas kapasiti Presiden UMNO) yang memecat Timbalan Perdana Menteri; maka mungkin Anwar Ibrahim masih lagi Timbalan Presiden UMNO pada hari ini.

Siapa betul dan siapa salah, kita tidak tahu. Hanya empunya diri sahaja yang tahu.

Yang dihairankan; jika ada yang benar-benar nampak beliau melanggan pelacur, kenapa tidak ditangkap terus, tetapi sebaliknya diambil video? Sebagaimana seorang Timbalan KSU yang ditangkap basah bersama pembantunya di Pulau Pinang hari ini. Adakah mereka-mereka ini (yang mengambil video tersebut) sebenarnya adalah penerbit video porno? Itu juga perlu disiasat oleh pihak PDRM.

Walau apa pun, jika Anwar Ibrahim adalah seburuk yang dikata oleh orang-orang UMNO sekarang, kenapa orang UMNO begitu taat kepada beliau semasa beliau seorang Timbalan Presiden UMNO dahulu.

Jika orang-orang UMNO seburuk yang dikatakan oleh Anwar Ibrahim, mengapa beliau sanggup menjadi Timbalan Presiden UMNO suatu ketika dahulu.

Anwar Ibrahim adalah bekas pemimpin UMNO; dan kebanyakan ahli PKR dan juga bekas ahli PKR adalah sebenarnya bekas ahli UMNO. Jika Anwar Ibrahim dan ahli-ahli PKR adalah orang-orang yang tidak elok perangai (kata orang UMNO) dan ahli-ahli UMNO juga adalah orang yang tidak elok perangai (kata Anwar Ibrahim dan ahli PKR pula); maka secara logiknya kita boleh buat kesimpulan bahawa UMNO adalah kilang pengeluar orang-orang yang tidak amanah dan buruk perangai.

Apa-apa pun, hal ini bermula dari UMNO dan patut diselesaikan oleh UMNO tanpa menggunakan jentera kerajaan dan wang rakyat, dan semestinya tidak membebankan rakyat.

Kenapa mahu memburuk-burukkan sesuatu golongan itu sedangkan mereka itu datang dari kumpulan kamu sendiri dan kemudian kamu menyusahkan seluruh negara?

Anonymous said...

Salam Dato dan pembahas sekalian,

Keputusan Pilihanraya sudah pun rasmi...Memang BN masih kekal majoriti namun kehilangan kerusi bermakna gelombang rakyat sudah mula berkocak...Kejayaan PR menambah kerusi sekali ganda membuktikan rakyat sudah muak dengan rasuah, kroni, politik jahat dan juga gula-gula pilihanraya...Mungkin Piliharaya Umum akan datang bakal merubah sekali lagi iklim politik negara..

Sebenarnya bukan semua pemerintahan di bawah PR tidak baik malah ada yang lebih baik..Mungkin sistem 2 parti boleh direalisasikan walaupun akan mengambil tempoh yang bukan sedikit..Sebaiknya rasuah dibanteras secara total bukan secara pilih kasih sahaja..Kita tengok sahaja lah nanti apa kesudahan kes Pelabuhan Klang yang berjela-jela, Dr.Khir yang masih ditangguhkan perbicaraan dan juga kes-kes lain yang di kambing hitamkan...Lebih lama tangguh maka rakyat akan menyampah dan kemungkinan tak mustahil Kedah, Penang dan Kelantan serta Selangor kekal di bawah PR dan Perak, Negeri Sembilan dan Terengganu bakal menyusul..

Zaid K

saji said...

Sdr Competene

Berdasarkan ulasan sdr terhadap komen saya mengenai ANWAR berkenaan,bagaimana jika saya katakan Dr M telah mengambil tindakan politik yang tidak bijak memecat ANWAR, orang no duanya itu atas dua hujah, pertama, tersilap mencongak kekuatan dan kelemahan ANWAR berbanding dengan MUSA HITAM da KU LI, dan kedua, tersilap kira pemimpin bertaraf pemikir tidak mudah dihapuskan dengan cara membunuh karekternya.

Competente said...

Sdr saji,

Tindakan pecat-memecat bukanlah perkara enteng. Alangkan majikan hendak memecat pekerja pun amat susah; ramai majikan disaman balik oleh pekerja dan terpaksa bayar gaji tertunggak.

Saya bukan orang politik; tetapi saya rasa tindakan memecat walau dengan pelbagai alasan seperti agen CIA, kaki perempuan, seorang peliwat dan sebagainya; bukanlah suatu tindakan (action) yang tidak mempunyai tindakbalas (reaction). Lebih-lebih lagi apabila seseorang itu adalah orang nombor dua di negara.

Jawatan Timbalan Presiden UMNO bukanlah jawatan yang dilantik secara surat perlantikan pekerjaan; sebagaimana seorang majikan mengambil pekerjanya. Jawatan Timbalan Presiden UMNO diisi secara undian oleh perwakilan UMNO semasa Perhimpunan Agung. Maka, tindakan pemecatan pun harus dilakukan dengan cara yang sama; samada melalui undi tidak percaya atau semasa Perhimpunan Agung.

Mungkin silap tindakan ataupun silap perhitungan, ataupun kedua-duanya sekali. Atau Dr. M tidak mahu kisah Ku Li menentang beliau berulang semula.

Anonymous said...

Affendi Hussain

"- LEBIH KUKUH? olahan frasa bersulam tatabahasa??
jika kata nama adjektif bersifat subjektif seperti "kukuh"..mana ada sifat kuantitif (ukuran) mcm lebih/ kurang, besar/kecil..nk banding dgn andaian tanpa kuantitatif ukuran pun berpada-pada lah sdr.. mcm kita kata kita ni lebih beriman dari depa yg kt sana..betui ka?"

Oooo... kita tengah bincang pasal bahasa ke? Tapi kena bila guna perkataan "berbanding" yang jelas istilah bahasa melayu, tak faham pula!

"- dah tentu tak salah kalau lengkap hujah & faktanya..lainlah yg main jenis taram ikut kepala sendiri semata-mata mengelirukan dirinya sendiri, umat islam & rakyat jelata..masih hidup buta meraba tetap tak ke mana & tak dapat apa2 hanya sakit jiwa & minda.."

Jika hujahnya "sila rujuk zaharuddin.net" terima kasih sajalah. Saya dah rujuk dan dalam banyak-banyak penerangan, beliau juga ada sebut sistemnya masih belum sempurna.

"-Yang paling teruk rasanya adalah yg jenis manusia yg syok bermimpi disiang hari..tidur pun tidak, jaga pun tidak, dah pastilah takkan rasa terkejut juga bukan..?"

Satu lagi senario saudara yang bijak lupa pertimbangkan iaitu jenis manusia yang dah lama tahu kerana sedar bahawa "islam itu melayu" dan "melayu itu islam" adalah tak sama.

"berlambak org Islam yang main loteri, minum arak (termasuklah yg makan kt tempat takdak halal JAKIM), berzina sebelum kahwin dan buang anak.."

"Orang cerita hal umat Islam masyarakat Melayu sendiri, tak perlulah nak kaut habis dgn mereka yg bukan Islam masuk bakul sama..depa dah sah bukan Islam, yg nak pi ikut & kisah hal depa sgt buat apa? yg ada dlm bakul sendiri pun tak larat nk bawak.."

"Itulah dilema Islam ikutan, bukan Islam anutan.. ikut saja..ketua masuk gaung pun ikut terjun.. bila dah pecah kepala marah balik kpd ketua yg terjun..kerja nak betulkan org saja..tak pula fikir awal2 kenapa dia sendiri ikut terjun.."

Ketua kerajaan negeri Sarawak seorang muslim, anda tekankan tanggungjawab bukan sepenuhnya pada kerajaan; pada masa yang sama menuntut sumbangan PAS disana.

Kerajaan Kelantan yang jelas mahu menegakkan syiar islam dengan menolak judi, anda katakan hujah tidak berkait kerana bukan islam bukan dalam perkiraan.

Tidak ke bercanggah tu

Juga tidak perlu menuduh orang jahil dan sebagainya, buruk sangat rupanya bila datang dari mereka yang kononnya ada ilmu.

Saji,

Elok juga mengkritik. Terlalu besar budaya stamping di malaysia. Jika saya betul, elokkan yang silap.

Jika saya tak betul, tunjuk lah jalan yang betul.

Yang jadi drama bila dalam bincang, yang anu kata yang ini bebal, jahil dot dot dot. Mat saleh kata "drama queen".

Fed Up

affendi hussain said...

"Juga tidak perlu menuduh orang jahil dan sebagainya, buruk sangat rupanya bila datang dari mereka yang kononnya ada ilmu."
- nak tau buruk lebih baik tengok cermin..buruk benar kalau takdak ilmu tetapi mau kutuk itu ini..

Dah tak sempurna, itu saja yg nampak? tahniah..jadi mana dia pilihan sempurna saudara? jadi seronoklah hidup dgn sistem konvensional skrg?

Nak cakap pun fikir dulu lah..

Buat kepala ketua kat Kelantan tu saya nasihat baca surah Al-Ikhlas.. pasal konsep Allah Yang Maha Esa pun tak boleh ada pendirian mcm lalang.. ikut hanyut dgn mereka yg sah2 3 dlm 1..

mcm lah semua kepala betul nak main taram je ikut membabi buta..ada aqal tapi buta buat apa..nak salah sapa?

Buat apa nak melenting skrg..sendiri masuk belukar, sendirilah rasa onar..gatal cari pasal..tahniah..

("/)

Anonymous said...

Affendi Hussain kata,

"Dah tak sempurna, itu saja yg nampak? tahniah..jadi mana dia pilihan sempurna saudara? jadi seronoklah hidup dgn sistem konvensional skrg?"

Penyakit orang yang buta hati.

Ada selama ini saya kutuk Bank Rakyat? Bank Islam tu adalah. Kedua-duanya amal SPTF 100%, kedua-duanya ada Bai-Al Bithamin Ajil tapi kedua-duanya tidak sama. Apa sebab?

Apasal setiap kali awak menjawab, setiap kali saya disuruh rujuk itu ini dengan PAS dan MB Kelantan? Apa saya pernah rujuk hujah dari mereka?

Saya rujuk dari pengalaman sendiri.

Satu perkataan : MELALUT.

Fed Up

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).