Friday, March 15, 2013

In Came Tun Musa


A kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

NOT all economic, financial, monetary and fiscal measures proposed by the Pakatan Rakyat pact are sound or practical. Some could have undesirable effects on the well being of the country if implemented.

But these are promises and, like all election promises, they are not cast in stone. Even the Barisan Nasional had, over its long rule, amended and abolished some of its cherished policies and programmes.

That the BN leaders and supporters quickly lampooned and berated the PR economic agenda as set out in its 2013 General Election Manifesto is only to be expected.

Both the Prime Minister cum Finance Minister, Mohd Najib Abdul Razak, and (Tun) Dr Mahathir Mohamad, were reported as saying that the PR economic agenda was impractical and could bankrupt the country.
In his blog posting entitled ‘Change’, Dr Mahathir, among other things, wrote: “Five years for the (PKR de facto leader) Anwar (Ibrahim) or (PAS president Abdul) Hadi (Awang) -led opposition to govern is dangerous. Many things can be destroyed in five years. We have some experience in this.
"Already we see this person who claims to fight for free speech suing and resorting to the courts to shut the mouths of his critics. Other powers of the government will be similarly abused.
"Nepotism and cronyism will be employed as indeed they are in the party he now heads."

Musa Came to PR Defence

 

What is not expected is for the former Deputy Prime Minister, (Tun) Musa Hitam, to join the fray and contradict Mohd Najib’s and Dr Mahathir’s assertion.

In a March 13 report headlined ‘Pakatan regime won’t bankrupt nation, says Musa Hitam’, the Malaysian Insider news portal quoted him as saying, Malaysia would not become bankrupt if PR trumps the BN in the race for Putrajaya in the GE.

Knowing Musa-Anwar relationship, I believe the statement is less about endorsing Anwar and his People’s Pact than about resurrecting his long-drawn rivalry with Dr Mahathir. Although Musa was for five years – from 1981 to 1986 - Dr Mahathir’s deputy, there is little genuine respect between them.

So, with Dr Mahathir positioning himself as Mohd Najib’s ‘panglima’ (warrior) in the battle against Anwar in the GE, Musa is set to resume his diatribe against his former boss.

After resigning as Sime Darby’s chairman, Musa is free of all links with the government and, therefore, free to speak as he likes. Furthermore, Musa was appointed to the board of Sime Darby not by Mohd Najib but by (Tun) Abdullah Ahmad Badawi.

Rekindling Mahathir-Musa Rivalry


Ironically, Musa has little respect for Anwar. He saw Anwar’s rise as nothing more than his ability to butter up Dr Mahthir and hang on to the latter’s his coat tail. Musa’s luckless “Team B” considered Anwar as the wedge between them and Dr Mahathir.

Musa and his followers were highly critical of Anwar’s so-called ‘Abimnization” of Umno and the government, and they did not subscribe to Anwar-inspired inculcation of Ismalic values in the administration.

Musa attributed his ouster from the government to manipulation by Dr Mahathir’s inner circle, which included Anwar. When he eventually resigned as DPM and Home Affairs Minister in 1986, he cited irreconcilable differences with Dr Mahathir as the reason.

Musa had famously argued that the commissioning of the National Automobile Project (Proton) was a foolish move that ‘would bankrupt the country’.

(On a personal level, I must acknowledge that I owe Tun Musa a debt of gratitude for being a friend and a mentor on economic, political and social issues when he was Minister of Primary Industries and later as DPM.)

So Musa’s defence of PR is less about him believing in or supporting Anwar but more for his animosity towards Dr Mahathir and his reticence about Mohd Najib.

As for Dr Mahathir, his decision to be a BN campaigner in the coming GE, in particular for Umno, will heighten attacks on him by the PR and his former detractors in Umno. He could end up being the BN’s lighting rod.

And should the rekindling of old animosity between Musa and Dr Mahathir continues to gain momentum, the effects on Mohd Najib and the BN could be unfavourable as the case of the proverbial ‘gajah dengan gajah berperang, pelanduk mati terpijak’ could become a reality.

58 comments:

Taugeh said...

Or rather than anything to do with his rivalry with Tun Dr M (to my mind there is no more rivalry, Tun Dr M was the PM for 22 years, Tun Musa the DPM for x years - so what rivalry can there be now, when the cause of any rivalry is over) - could Tun Musa simply be giving his opinion?

Trying to state that an opinion needs some kind of other reason i.e. rivalry means that there is no such thing as an honest opinion?

Ronsen ronson said...

If PR decide to cut off the VR1M, people will reject them. If PR continue with the VR1M and at the same time proceed to implement their manifestoon - everything FOC, even the layman can tell us that we will go bankrupt. How to solve this dilemma?

sickput said...

We are now suffering from Dr M' s economic malaise. Hyper inflated service fees for all those privatized projects. The citizens were used as piggybanks to support the cronies. Monopolies are extended for no apparent reason despite the existence of MyCC, the anti monopoly commission.

awangbatuburok said...

As for Dr Mahathir, his decision to be a BN campaigner in the coming GE, in particular for Umno, will heighten attacks on him by the PR and his former detractors in Umno. He could end up being the BN’s lighting rod.

Salam Datuk,

Seorang bapa memang sewajarnya melakukan sesuatu dan berkorban untuk mempertahankan hartabenda yang diwariskan kpd anak-anak.
Apatah lagi kalau hartabenda yg diwarisi itu dipersoalkan dari mana ia datang dan bagaimana dimiliki.

Aziz rahman said...

Ha ha ha Kadir.

you are spot on.

rpremkumar2u said...

Anwar was a Finance Minister. He is aware of the nation's economic strength and he is only too aware that too much money is in too few hands. There is a deliberate manipulation to oust some of the few hands and replace them with another set of hands. This is what he is aiming at. If Petronas can be used as a cash cow and prudent fiscal policy can be thwarted and the head honcho be seen off for not tallying; and if the likes of Robert Kuok can be pushed against the wall; the other major players need assurance that they can shift their alliance to the new turk. Petty animosity is rendered asunder in the wake of such strategic future alliance.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato dan Pembahas yang saya hormati.Kenyataan YBhg Tun Musa yang Negara tidak akan bankrap dibawah pentadbiran Pakatan sungguh tidak diduga dan dikhuatiri akan dipercayai lebih ramai rakyat.Asas pertimbangan yang beliau buat adalah kejayaan dua buah negeri iaitu Selangor dan Pulau Pinang yang telah ditadbir dengan baik mengikut Audit Negara.

Manifesto Pakatan adalah apa yang rakyat minta dari Kerajaan BN sebelum ini.Sebagai tindak balas supaya ianya tidak menjadi harapan rakyat BN telah dengan kerjasama badan-badan tertentu menyatakan manifesto tersebut tidak praktikal yang boleh menjadikan negara bankrap.

Seperti yang kita maklum BN masih belum mengeluarkan manifestonya kerana agak susah untuk menyaingi manifesto Pakatan kerana ianya sungguh mesra rakyat.Lagi lama manifesto Pakatan Rakyat dibincangkan lebih ramai rakyat akan tertawan dengannya.Rakyat diSelangor misalnya telah merasai penjimatan RM 10.00 sebulan dari bil air mereka. Begitu juga jika bayaran tol dihapuskan mereka akan mendapat penjimatan puluhan atau pun ribuan ringgit setahun.

Untuk memenangi perang saraf ini BN perlu secepat mungkin mengeluarkan manifestonya. Tidak memadai menyatakan Pakatan tidak menunaikan janjinya kerana di Selangor ramai yang menikmatinya. Banyak maklumat bersabit dengan kemudahan Kerajaan Negeri disalurkan melalui masjid.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya

ab said...

Salam Dato,



Sekarang tambah lagi satu kepala. Tun Musa Hitam pulak dah!..



Tun Musa Hitam tak ngam dengan Tun Dr Mahathir..



Lagi `meriah' la PRU ni.



TETAPI hati hati la no,nanti bolih `confuse' orang orang melayu nak undi sapa ni?


Lagi haru biru kalau 2 tun tun ni
jadi calun..


Apa pun saya masih menunggu dan tunggu KALAU ADA sapa sapa yang bolih bagitau saya nama satu negara kat dunia yang telah bankrap dalam 100 tahun lalu...

Cakap memang la senang tapi buktinya ADA KA?.




Abu Bakar Ab Rahman


Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Dalam situasi seluruh jentera pemerintah zalim cuba sedaya upaya memaksimakan keuntungan politik dalam kejadian di Sabah termasuk menuding jari tanpa bukti, tiba2 perasaan penyokong PR terubat sedikit mendengar komen positif TUN MUSA HITAM terhadap bangkrap atau tidak negara jika PR memerintah Putrajaya.

Musa Hitam dipilih menjadi TPM selepas beliau mengalahkan Tengku Razaligh Hamzah dalam pemilihan timbalan presiden UMNO, tak senesti kerana Mahadir suka kepadanya. Sama spt nasib ANUAR sesiapa yg kelihatan menjadi ancaman kpd kepopularan MAHADIR akan diketepikan. Musa hanya bertahan 5 tahun saja

Musa Hitam bukan a real fighter.Tak spt ANUAR, saya tak fikir MUSA benar2 berjuang kerana rskyat. Atau beliau tak kuasa lawan a losing battle.

Tengku Razaligh cuba lawan Mahadir tapi tak sampai kemana. Mungkin aura Tengku tak lah jauh lebih baik dikaca mata rakyat berbanding Mahadir.

Tapi dgn ANUAR, Mahadir bertemu buku dgn ruas. Walaupun ANUAR dipenjara atas tuduhan bodoh2 , ternyata Mahadir juga luka2. Agaknya kerana itulah Mahadir memilih berhenti sebagai PM pd 2003 sementara masih disanjung.

Abdullah seharusnya berterima kasih pd ANUAR.

Walaupun saya tak ada bukti, itulah yg dibaca oleh rakyat apabila ANUAR dibebaskan semasa Abdullah menjadi PM.

Maka bermulalah tiori konspirasi Mahadir dan Najib menjatuhkan Abdullah.

Abdullah juga bukan fighter. Kalaulah beliau pecat Najib dan membawa masuk balik ANUAR maka UMNO dan org Melayu tidaklah lintang pukang.

Ingat ANUAR bukan keluar dari UMNO tapi dibuang secara bacul. Kenapa pulak ANUAR dituduh pengkhianat Melayu semata2 kerana menentang Mahadir dan rejim zalim?

Posisi Musa terhadap Mahadir dan Anuar ialah kedua2nya bukan kawan baik atau mesra kpd Musa.

Tapi harus diingat yg buang Musa adalah Mahadir bukan Anuar. Yg buang ANUAR , bukannya Musa tapi Mahadir.Jadi ada sebab munasabah jika ANUAR/ MUSA bergabung melawan tim Mahadir.

Akan Tetapi.

Bersangka baiklah Dakj dgn pendapat Musa iaitu beliau hanya meluahkan pendapat ikhlas iaitu negara tak akan muflis bila PR memerintah.

Sebab Musa benar2 telah bersara dan kurang berdosa. Yg jelas Mahadir spt menyesal berhenti.

Mohd Shukri Abdullah said...

I think we aught to give our media a second hearing. I met Tun Musa by chance today. We knew each other. We spoke about the press conference. He clearly refused to go into politic talks but as politic run deep in his vein, he must say a little. But what a little did.

He said, and I believed, that it will be absurd for anyone who run the government to bankrupt a nation as they are leaders who have a duty to the nation and its ridiculous to ask such question.

But how easily he is quoted in an angle thats very creative for the press. UMNO runs deep in his vein too. Lets give him and Tun Mahathir a rest. They have served well. We can never seem to appreciate leaders when they are alive and seek out their counsel. Sad. When they are dead, we say the nation has lost a great leaders. They seem more celebrated, dead.

anuar Mat Saman said...

a case of 3 corner love hate relationship.

Musa was upset with his tenure as Sime Darby Chairman was not renewed while Mahathir still hold his post as advisor to Petronas and Proton.

The question is why Mahathir still hold the Proton post eventough proton did badly and nobody question him, whereby Musa was attacked from all corner when Sime Darby lost a few years back.

Anwar as usual will ride on any opportunity he get in order to survive

so, these is just another case of 2 pensioner trying to get the best of both world.

so let them settle it themselves.

and Anwar should join them as well so that we Malaysian can focus on our future let them settle the past.

anuar Mat Saman said...

din melaka

for readers sake and intellectual argument, do comment in English this time ok.

at least try to improve your English, if not your brain.

cheers mate.

Lahuma said...

Dato

Acah-acah Musa Hitam.

Zaman PM Pak Lah dulu Dr Mahathir buat perangai.
Kini bila zaman PM Najib giliran Musa Hitam pula buat hal.

Apa puncanya.

Puncanya ada keretakan atau jurang antara yang dulu dengan yang kini..

PM Najib pun jangan pandang ringan kumpulan yang dulu.Mereka pun ada juga pengaruh dan pengikut yang ramai.

Kenyataan Musa Hitam ini sengaja uji pasaran yang amat bahaya untuk PRU 13.

Pimpinan UMNO kini macam masih takut bayang-bayang kumpulan dulu.

Apa salahnya kumpulan dulu dan kumpulan kini dirapatkan.

Kalau kumpualan dulu dan kumpulan kini berjauhan terima akibatnya.Tidak mustahil Ketua Pembangkang Anuar jadi PM Anuar.

Begitulah rentak politik berkawan bukan ikhlas dan jujur.

Hari ini kawan esok lawan.

Adakah ini sandiwara UMNO/Pas/Dap.Pkr.

Semua tahu mereka juga bercakaran sama sendiri.

Apa pun kita sebagai pengundi jangan ikut rentak mereka.

Jadi faktor calon yang utama.Bukan parti lagi.

Calon perlu bersih zahir dan batin untuk menjadi suara kita nanti.
Bukan calon yang menunggu hendak buat harta peribadi dan kroni.

Terima kasih.

buah kerdas said...

Musa Hitam proved himself a brave man yet again. Mahathir's remark(s) on PR must be taken with a grain of salt; as is today, after five years of ruling none of the PR led state governments is on the way to bankruptcy. On the contrary, a couple of them are praised for good governance financially by ANM.

As I see it, Mahathir has every personal reasons to wish, to hope and to work so that BN stays in power after the GE13. As for Musa Hitam, as far as UMNO is concerned, he has nothing more to lose. Maybe Taugeh (8.28 PM) is right, Musa Hitam is honestly seeing that PR is really gaining momentum to Putrajaya. So, taking a little insurance is not a bad policy.

Anak punai anak merbah
Turun mari buat sarang
Anak sungai kan berubah
Ini pula hati orang

Kampong man said...

Sala Dato,

1.There is nothing wrong with Tun Musa statement.Either BN or PR win I personally believe Malaysia will not become a bankcrupt nation like Greece in Europe.We have natural resources, stable government not sure of stable politics under current scenario following 2008 political landscape change.

2.As for Tun there is no harm in him continue assisting BN .Why not ?.It is not a sin.Tun has proven time and time again that he cares for the nation.We need stability to move to the next level.Tun has set the basic infrastructures be it for development, political stability, racial unity, basis for economic transformations you name it.

3.There should not be any animosity between Musa and Tun it is all about views however different.Both are UMNO/BN leaders.KM believe both mean good for the love of the nation.As for the PM wannabe Anwar many have reservation.He and his PKR/PR will not make it to Putrajaya surely.Politics of HURUHARA ,lots of FITNAH and those silly streets rallies , his hallmarks ,will not work in multiracial and multireligios Malaysia.Extremists have no place in this peaceful and stable Malaysia.

Compare us with other nations in most fields we are doing excellent. Changing government is NOT the solution as we are not yet ready for a two-party system.PR need to get their house (coalition) in order by being united as PR.For the moment miserably NOPE.Logics says if you are not ready as one PR why should we vote for you?.You have no experience running a nation.You have no credible leaders bla bla bla.Many do not seems and feel right for PR.I am for CONTINUITY, STABILITY, UNITY and Trasfomations.BN has those ingredients and success formula.Worth repeating:

"IF IT AIN'T BROKE WHY FIX IT ? "

Selamat membuat pilihan yang betul dan selamat mengundi.Wallahwuallam.

budak sekolah said...

Salam buah kerdas

it seems that your fact is not 100% right. Take a look at Kedah.... financially it is in bad shape.

not to mention Kelantan.

Selangor and Penang... they were lucky coz they inherited the wealth from past goverment.. and they dont have to fulfill whatever they have promised during the last election campaign... remember that manifesto is not promises...

so, please make sure your fact is a fact.

Din Klang said...

din melaka pasti lebih sibuk memutar kepala sebab video terbaru pula keluar.

fokus pada topik ini, din

Din Klang said...

waima jika george soros sekalipun yang buka mulut untuk sokong anwar, pasti penyokong pakatan akan melonjak lonjak seronok seperti pak kaduk.....

x-umno said...

Tun Musa. Hmm what can I say. Among the many fallen heroes of the original UMNO Johor. Ayat yang saya pernah ingat: "Awak boleh jadi lebih baik dari saya."

If you watch the QnA, he did kept on repeating how the PRU is near and didn't want to say something that can be misconstrued by UMNO or the opposition party.

Anyway, ask yourself:

Who voluntarily resigned when not appreciated by his party leaders?
Tun Musa.

Who is still in UMNO, albeit retire? Tun Musa.

Who refused to resign when his party is in danger of deregistration?
Tun M.

Who deregistered his own party?
Tun M.

Who left the party while he and his family members holding among the highest government appointed position and after so many years of top ranks, perks and benefit? Tun M.

I rest my case.

Lahuma said...


Dato.

Acah-acah Musa Hitam.

Itu baru acah-acah Musa Hitam.Nampak veteran tapi berfikiran y.
Bagaimana pula tokoh-tokoh yang lain yang lansung tak dengar cerita.

Apakah PM Najib hanya percaya pada Dr Mahatihr seorang sahaja ligat meronda satu Malaysia untuk memenangkan BN/UMNO PRU 13 nanti.

PM Najib dan semua pemimpin kini nampak macam tidak memerlukan bekas-bekas tokoh yang lain .Bekas menteri,bekas timbalan Menteri.bekas EXCO ,bekas MP,bekas MB,bekas ADUN,bekas MP dan lainnya.

Cuba kita perhatikan sekarang yang ligar ialah bekas-bekas pejuang PKR ,Pas,Dap membela BN/UMNO.

Sedangkan bekas-bekas tokoh UMNO/BN sendiri dipinggirkan atau diketepikan.Tengok dan bacalah media perdana dan media TV .

Sebab itu Musa Hitam bersuara songsang terhadap UMNO/BN kerana UMNO sendiri yang bersifat songsang terhadap mereka dan yang lainnya.

Hal ini bukan pada UMNO/BN sahaja.Semua perti lain serupa juga.

Sebenarnya UMNO sendir bersifat songsang terhadap kumpulan dulu.Amalan sikap TAK HERAN orang Kedah kata.

Lagi sekali PM Najib silap dinasihati oleh penasihatnya.

Apa salahnya PM Najib gunakan hidmat mereka ini untuk bela UMNO/BN.

Kumpulan dulu ini tiadak membodek.

Disini nampak Ketua Pembangkang Anuar sedang membuka pinta rumahnya untuk mereka yang di pinggirkan.

Ini lah kerja mudah Ketua Pembangkang Anuar kerana salah sendiri.

Antara PM Najib dan Ketua Pembangkang Anuar siapa yang TAMBAT HATI dan SIAPA YANG TAMBAT KAKI.

Sepatutnya yg dulu disanjung yang kini disayangi.Baru selamat.Tidak ada siapa yang kecil hati.

Itulah cetusan rasa MUsa Hitam yang mewakili kumpulan dulu-dulu disemua peringkat UMNO agaknya.

Nama pun politik.

Terima kasih.

Ibni Ismail said...

Salam Dato'

Tun Musa menunaikan haknya untuk menzahirkan pemikirannya. Namun jika penyokong tegar PR terasa amat gembira kerana menafsirkan bahawa pemikiran terkini beliau sebagai satu peralihan sokongan kepada PR, ianya adalah mimpi ngeri. Tun Musa tetap akan berfikir sebagai Tun Musa.

anuar Mat Saman said...

Dato

tumpang lalu sikit.

Kesah video terkini yang mirip pemimpin pakatan rakyat.

saya rasa baik kita minta Karpal Singh dan Mat Sabu sah kan dahulu sebelum kita beri sebarang komen.

Ini adalah sebab mereka lebih arif tentang pemimpin tersebut dalam bab tersebut.

Anak Iskandar Malaysia said...

Musa failed as Chairman of the Board of Adviser for Iskandar Malaysia.

There is a big robbery down in Iskandar with 4 Cina controlling lands in Johor - Lim Kang Ho, Peter Lim, Vincent/Danny Tan and Ngou family of Dialog.

Musa is saying those words to defend the Chinese control of Iskandar lands that will be given to SIngapore in th future.

THat is Musa and Tingkat 4's so-called forward thinking.

berasiam said...

Salam Datuk A Kadir Jasin

Sebagaimana irama dan lagu, begitulah juga Tun Musa Hitam dan Peristiwa Memali. Sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri ketika itu, sepemergian Perdana Menteri melawat China, peristiwa berkenaan tercetus. Salah satu ayat yang diungkapkan, berbunyi lebih kurang,"kalau perlu, hapuskan seluruh negeri....".

Apabila dilantik sebagai Pengerusi Sime Darby yang telah diperbesarkan hasil cantuman 3 syarikat, Tun Musa sekali lagi dilanda nasib yang kurang baik. Syarikat itu mencatat kerugian lebih 1 Bilion dalam projek di Asia Barat. Beliau tidak meletak jawatan serta merta sebaliknya pengurusan tertinggi menerima padah di dakwa di mahkamah.

Ulasan beliau bahawa negara tidak akan bankrap jika diperintah oleh PR mungkin muncul secara ikhlas. Rasionalnya, tidak akan ada pemerintah yang mahu negara yang diperintah bankrap. Kenyataan itu mungkin tidak ada kena mengena dengan dendam terhadap Tun Mahathir dan BN atau sokongan terhadap Anwar dan PR sebagaimana yang digembar-gemburkan.

Dalam tempoh kurang seminggu, mahu tidak mahu DSN terpaksa mengumumkan pembubaran Parlimen, sebelum ada DUN yang terbubar secara automatik. PRU kali ini cukup menarik berbanding dengan PRU terdahulu tetapi PRU ke-14 mungkin lebih menarik. Ketika itu kemungkinan Sabah hilang itu lebih besar. Ketika itu politik antarabangsa juga lebih bergolak dengan Asia Barat menjadi titik tumpuan.

Semoga Allah akan terus melimpahkan rahmatnya ke atas kita semua dan tanahair yang tercinta ini.

Terima kasih Datuk A Kadir Jasin

Din Melaka said...

AslkumDakj

Kalau nak pekena ANUAR tak de isu lsin ke, selain isu video. Budak sekolah pun tak percaya.

Taktik nak buat denage control sejak TUN MUSA bersuara.

Kalau pun Musa tak turun ceramah dipentas PR, macam2 boleh berlaku.

Saya berdoa semakin ramai yg usia senja akan tinggalkan NAJIB / MAHADIR.

kluangman said...

Kenyaan berbentuk 'ekonomi' dari musa tidak banyak mempengaruhi atau menghitamkan pengundi melayu yg sudah membuat keputusan untuk memilih siapa.

Apa jasa musa hitam? Memali? Pecahbelah umno johor? Sudah Sangat tidak relevan, hanya pemimpin yg lemah akan terganggu dng ungkapan 'berbunga' musa.





Lahuma said...

Dato.

Acah-acah Musa Hitam.

Di Kedah sekarang ini panas jugalah crita lama yang diberi nafas baru iaitu cerita Tabung Memali Tajaan Pas Suatu Masa Dulu.
Ini pun ada kaitan dengan Musa Hitam masa itu dia jaga KDN.

Isu ini dipanaskan oleh seoarang bekas pejuang Pas dulu yang bernama Cikgu Non.Saya hadzir dalam ceramah dia duduk dibarisan depan untuk dengar dengan lebih tepat.Kesian mangsa Memali jika benar seperti diceramahkan.Penyokong Pas/UMNO/orang biasa ramai yang bersama.

Kemudian saya hadzir pula ceramah pemimpin kanan Pas seperti Mat Sabu.Mahfuz,Salehudin dan lainnya dengan harapan ada jawapan atau penafian.Sampai tamat dan habis tak ada apa penafian.

Yang ada cerita penyeleengan orang lain seperti kapal selam,NFC,dan lain nya.Saya ada di barisan depan untuk dengar dengan lebih tepat.

Secara perbandingan rupa cermah hanyalah cerita kemanisan dan kebaikan sendiri.

Itulah politik hari ini Dato.Kalau boleh Pas atau pemimpinnya jawablah unutk rakyat buat penilaian.Bercakap benar walaupun pahit .Itu baru pemimpin tulen.Manusia ada kelemahan.Rakyat pun ada kelemahan.

Sebab itu PRU 13 saya tegaskan parti sudah tidak penting.Calon atau manusia itu penting.

Kalau parti nama baik tapi kalau calon haprak dan tak amanah tak boleh harap segala segi.Cuma baik dimata ketua parti kerana kaki ampu dan bodek.

Rupanya ramai yang bersih tapi tak suci hati.

Terima kasih.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Anuar dan PR kena kerja kuat dan bijak.

Dengan masa tenaga dan kewangan yg terbatas PR lebih baik tumpu usaha memenangi atas pagar dan yg bukan musuh sebenar.

Ahli biasa UMNO yg mudah tertipu bukan musuh PR sebenar.

Musa Hitam dan panglima UMNO yg dipinggirkan oleh UMNO sekarang bukan musuh sebenar.

Mantan pegawai2 kanan kerajaan termasuk polis, tentera dan guru perlu dimenangi hati mereka sebab mereka bukan musuh.

Persetankan UMNOBN dgn isu jijik sodomi, video seks, lahad datu, nama Allah dan mengkafir ahli UMNO kerana rakyat tau isu berkenaan adalah fitnah yg menjadi trademark bagi org yg tak takut ALLAH.

PR yg diterajui ANUAR jelas semakin kuat. Sebab itu NAJIB MAHADIR semakin takut.

Kalau PAS dan DAP boleh ANUAR compromikan dan kalau mantan org nombor 2 di pejabat AG boleh bersama ANUAR selepas beliau bersara dan kalau bapa Saiful pun sudah pulang ke pangkal jalan tentulah ada kebaikan pada diri ANUAR itu sendiri.

Persetan dgn samseng2 UMNOBN. Terserah kalau mereka nak baling bas, kacau ceramah, hunus keris, koyak bendera, putar belit media dll.
Yg penting jangan dilawan sebab kalau di lawan maka akan ada huru hara. Kalau ada huru hara UMNOBN dgn gembira istihar darurat. Berreti mereka tak perlu adakan PRU 13.

siut21 said...

Kalau sesebuah negara bankrup, masih ada bank-bank antarabangsa tempat mengadu. Cumanya generasi seterusnya yang akan menanggungnya.

Kalau sesebuah negara itu akan dipimpin oleh insan yang bankrup moralnya, dan kalau bala datang menjenguk, tiada siapa boleh bantu.

Rosiah Ismail said...

Assalamulaikum dato yang dikasihi. Tun musa hitam sama juga macam TDM akan akal nya mungkin TDM lebih sempurna kerana setiap ptah perkataan nya dicatan oleh akhbar2 arus perdana yang tak kering isu tapi isu yang boleh menjurus kepada kehancuran....

Ia kita mesti ingat apa yang dikata oleh bekas2 jeneral2 umno ini semua nya ada kesan kepada rakyat tapi setahu saya Tun musa bukan ahli umno88 dia bebas tiada kaitan politik tapi jasa dia pada pekebun kecil getah sungguh banyak ini semasa dia menjadi menteri perusahan utama sebelum menjadi menteri pelajaran adalah menyelesaikan isu lambakan getah tiruan jepun dan beliau bekerja dengan sunguh2 dan hasil nya jepun akur dengan permintaan malaysia pada masa itu...

Itu sahaja pandangan saya dato yang mulia nak teruskan kerja ni maklum la kerja kilang kena ikut waktu yang penting ikhlas kerana rezeki dari ALLAH...Semoga dato sentiasa diberi keberkatan dan rahmat ALLAH..WASSALAM.

aabaataa said...

Huhu...ckp musa..taubat la .. highland tower is the lesson

Din Kalut said...

Gajah sama gajah berjuang.Rakyat relek sudahlah.Biarlah pada meraka.

Don King said...


Salam untuk Datuk dan pembahas-pembahas

Saya pun rasa negara tidaklah sampai bankrup sekiranya PKR memerintah.

Negara kita bukan macam Greece. Kita ada banyak sumber. Minyak kita banyak. Kalau kita berhutang pun orang percaya. Rating kita tinggi.

Kalau dah hampir bankrup tu kena adjust sikit la manifesto tu. Adjust adjust atau review perkara biasa. Tapi peringkat permulaan mestilah letak yang lemak lemak sikit. Hiasa mesti cantik. Baru pengundi tertarik.

hairan said...

Salam dan maaf dato

semalam Anwar tuduh Umno dalang gambar skandal terbarunya untuk fitnah dia

tapi sampai hari ini diaatau oarng dia masih tak buat report polis.

heran saya, biasa orang yang di fitnah akan buat cepat buat report untuk bersihkan nama

buah kerdas said...

My dear budak sekolah (9.08 AM),

NONE of us here, not even Dato' Kadir Jasin himself let alone you and me, write our comments based on published authenticated facts. The difference is just the degree to which we allow ourselves overwhelmed by emotion, pure propaganda and hearsay, and of course, courageous foolishness and gullibility. At least, that's what I thought. Being in Dato' Kadir Jasin Scribe, to my experience is just the same as being in Sarawak's Iban "Randau Ruai" or in any warung teh tarik for that matter.

Rawa Lanun-Bahasa said...

Nur Mishuari Knows
(pekan boy and wall street capitalism)

Not exactly 'the rekindling of old
animosity between Musa and Dr Mahathir';
but one would agree the effects on
Mohd Najib and the BN could be unfavourable.

Agree, anwar and najib is the focus;
and when the smoke clears in Sabah
and anwar hits his notes:
BN can fall.

musa hitam and mahathir:
musa sees the light of Sabah
mahathir sees a sinking bn
is desperate

would a RCI uncover the truth, Scribe? - SABAH Incursion
Is A SET UP; ask Mishuri and MILF - not anwar's??!?

say i am crazy, mahaguru.
bn silap haribulan tumbang

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Pasal MAHADIR dan NAJIB dah terlebih petriotiklah maka berjuta rakyat asing dgn senang dapat ic segera.

Projek ic segera ni dosa MAHADIR/ NAJIB no berapa ye

Don King said...

Bravo Din Melaka
Bravo

Awak sudah berhujah matang. Penyokong BN bukan musuh. Mereka perlu diberi pendedahan. Mereka perlu didoakan supaya mendapat petunjuk.

Teruskan perjuangan.

langitbiru said...

"Anak punai anak merbah
Turun mari buat sarang
Anak sungai kan berubah
Ini pula hati orang", Buah Kerdas.

5:02 AM

Cantik sungguh Bahasa Melayu
Saya suka sangat Sastera Melayu, bahasa nya sangat indah, peribahasanya banyak teladan dan nasihat disantuni dengan ulik bahasa yang mengasyikkan.

Saya tidak pernah belajar Sastera Melayu secara khusus, baik dibangku sekolah mahupun Universiti kerana belajar aliran Sains.

SAYA FIKIR, Sastera Melayu perlu diterapkan secara khusus dalam Program Pendidikan Negara.

APAPUN, TUN MUSA HITAM TAKKAN BERUBAH!

NAMUN, KOMEN BELIAU SEDIKIT SEBANYAK menyumbang kepada kebarangkalian PR lebih disenangi rakyat.

WALAU BAGAIMANAPUN, PR dan khususnya PAS tak perlu melatah sangat hanya dengan satu Forum Sinar Harian sahaja puji Musa Hitam berlebihan! Tak perlulah masuk Harakah 1/2 mukasurat!!!!

KERANA BELIAU MASIH BELUM INSAF TRAGEDI MEMALI!!!!!


DALAM perkembangan lain, saya sangat berminat dengan pandangan (atau fitnah?) DPM kita, Muhyiddin anak Yasin, bahawasanya PR sedang merancang akan ADAKAN HURUHARA dalam PRU nanti.

KALAU SESEBUAH PARTI PEMERINTAH yang benar-benar menjunjung Konsep Demokrasi, tuduhan yang tidak berasas atau menjurus kepada fitnah sedemikian TIDAK WAJAR diucapkan oleh DPM.

Kenyataan sedemikian tidak lain tidak bukan untuk menakut-nakutkan rakyat Malaysia bahawasanya PR itu "pengganas" yang merosakkan Negara.

Kenyataan sedemikian tidak lain tidak bukan adalah SEMATA-MATA KENYATAAN POLITIK demi meraih undi.

Kenyataan sedemikian tidak lain tidak bukan menunjukkan UMNOBN sebenarnya SENAK PERUT berdasarkan keadaan politik semasa.

INILAH HAKIKAT DAN KENYATAAN, BAHAWASANYA UMNO TIDAK PERNAH SERIK, TIDAK PERNAH INSAF, IAITU POLITIK FITNAH SUDAH JADI SEBATI LAKSANA ISI DAN KULIT.

Mereka tiada hujah, tetapi kaya dengan fitnah dan propaganda jahat. Sebenarnya, UMNO memalukan MELAYU, memalukan bahasa, dan sastera Melayu yang sangat sopan santun, mencerminkan keadaan asal Kaum Melayu.

UMNO MEMUALKAN!

ADAKAH NAJIB MUHYIDDIN NAK TUNGGU TARIKH 28 APRIL 2013 UNTUK BUBAR PARLIMEN???

APAPUN, INSYAALLAH ITULAH TARIKH "KERAMAT" UMNO MATI MENINGGALKAN NAMA. DAN MALANGNYA, BUKAN NAMA YANG BAIK!!!!!

langitbiru said...

'7 dosa besar pembangkang pada rakyat, umat Islam'


Bernama
8:26PM Mac 15 2013


Datuk Seri Najib Tun Razak mengajak rakyat supaya menolak pakatan pembangkang termasuk parti PAS di Kelantan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang kerana mereka telah melakukan tujuh dosa besar terhadap rakyat dan umat Islam di negara ini.

Perdana Menteri menggariskan antaranya dosa parti PAS ialah membenarkan penggunaan kalimah 'Allah' oleh bukan Islam, gagal menunaikan janji kepada rakyat Kelantan, membenarkan pemimpin DAP secara rakus membotakkan kawasan di Tanah Tinggi Lojing serta mempermainkan matlamat perjuangan PAS sendiri.



"Kalau saya dahulu mengumumkan tujuh perkara untuk rakyat Kelantan, kini tujuh dosa besar mereka yang ambo nok sebut hari ini," katanya pada Majlis `Bekwoh' Rakyat Bersama Perdana Menteri di Sekolah Menengah Tanah Merah 1 di sini, hari ini.

NAJIB umum 7 DOSA BESAR PAS DI KELANTAN

AKHIR-AKHIR ini Mursyidul-Am UMNO dan Timbalan nya bukan main pandai menyebut hal-hal dosa besar.

DALAM PEMERINTAHAN ISLAM, ada hanya SATU DOSA BESAR PEMERINTAH iaitu MENSIA-SIAKAN AMANAH DAN TIDAK BERLAKU ADIL.

ITU saja.

TAPI DOSA BESAR kepada rakyat tidak sama dengan dosa besar kepada diri sendiri atau menganiaya diri sendiri sebenarnya seperti berzina, tidak menunaikan zakat dan Haji.

DOSA diri sendiri itu sebenarnya dosa antara manusia dengan Allah swt. Bila berdosa dengan Allah, kita mohon ampun dari Allah. Allah MAHA pengampun.

DOSA dengan manusia, kena mohon maaf dari manusia. DOSA dengan rakyat (manusia), kena mohon ampun dari rakyat.

KALAU ADA DOSA BESAR, BOLEHKAH ROH SESEORANG NAIK MENEMBUSI 7 PETALA LANGIT SELEPAS MENGHEMBUS NAFAS TERAKHIR?????

KALAU ADA 7 DOSA BESAR, BOLEHKAH MENEMBUSI SATU PETALA LANGIT YANG PERTAMA?????

NAJIB jangan main-main dengan dosa-pahala.

ORANG YANG PALING LAMA HISAB MEREKA DI PADANG MAHSYAR NANTI ADALAH PARA PEMIMPIN DAN ORANG KAYA.

Pemimpin akan ditanya amanah dan keadilan kepimpinannya. Orang kaya akan ditanya sumber kekayaannya dan kemana dibelanjakan.

APAPUN, DOSA BESAR NAJIB ADALAH MENYEKAT HAK RAKYAT KELANTAN IAITU ROYALTI GAS DAN MINYAK.

DOSA SAMPINGANNYA LAGI, MENDARATKAN HASIL PETROLEUM DI SONGKLA BUKAN DI BACHOK KELANTAN.

DOSA AWANG ADIK ORANG BACHOK ADALAH MENYOKONG TINDAKAN TERSEBUT.

DOSA MUSTAPHA MOHAMAD, JUGA ORANG BACHOK, JADI AHLI PARLIMEN JELI, TERUS MENERUS MENAFIKAN HAK RAKYAT BACHOK DAN KELANTAN.


ATAU MEREKA FIKIR NAK MELEPASI TUJUH PETALA LANGIT ITU SATU KERJA YANG MUDAH?????

anuar Mat Saman said...

bila din melaka tiba tiba menyokong musa hitam... ular pun hairan.

dulu din melaka lantang salahkan musa hitam dalam kes memali..

lalang... oh lalang

cakap tu biar lah berpendirian sikit

atas pagar said...

Salam Dato

Kita sebagai pengundi yang matang dan bijak perlu teliti maksud dan agenda lontaran Musa Hitam ini.

Mereka sebagai ahli politik boleh memutar semula pandangan mereka dalam sekelip mata sahaja. Kelak mata pula kita yang terkebil kebil nanti.

contohnya Anwar dan Pengerusi Himpunan Hijau sekarang sudah bersetuju pula dengan perlaksanaan projek Lynas.

Sedangkan dahulu mereka ber iya-iya mengajak rakyat berkorban masa dan tenaga membuat demo membangkang projek Lynas.

jadi kita sebagai pengundi yang bijak jangan-lah membiarkan diri kita menjadi bodoh seperti mereka ini.

abdullahngah said...

Tun Musa Hitam tak puas dengan tindakan Tun Mahahthir Mohammad ketika operasi membunuh Ibrahim Libya di Parit Panjang memali dulu.

Bayangkan Timbalan perdana seorang sahaja yang dipertanggungjawabkan apabila operasi bunuh itu selesai.

Tun Mahahtir lari kepala
Sebagai bukti Tun Musa Hitam letak jawatan timbalan perdana dek tak puas hati marah yang amat sangat.

Hari ini sampai masanya dia berpeluang menyanggah pendapat belkas Bosnya. Biarkan. rasalah sendiri siapa buat siapa.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Selepas kenyataan Musa, 6 tokoh imam muda pulak sokong PR.

Semakin tengelam cobaan isu Lahad Datu dan projek basi video seks.

Muhyidin pulak melatah mengata parti komponen BN yg lain berkaitan kekalahan PRU 2008.

Kak Izat yg berani seret kes ke mahkamah terpaksa bersilat ( bukan selak kain ) jawap soalan peguam.

Semakin kuat PR semakin goyah UMNOBN dikaca mata semua termasuk mahkamah.

Ingat jangan memusuhi ahli biasa UMNO.

Elak beri peluru pemerintah istihar dharurat.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

anuar mat senan

cuba tunjukkan bukti din melaka pernah kutuk Musa Hitam pasal Memali.

Asas tuduhan sdr, layaklah saya gelar sdr bangsat dan bodoh .

selama ini din melaka belum pernah komen paparan anuar mat seman secara langsung.

jangan hendaknya kerana sedikit habuan dunia sdr jadi munafik.

Kampong man said...

Salam Dato,

Adalah sangat penting kita semua melihat dan mengkaji fakta. Kemenangan kecil PR di 2008 bagi kali pertama tidak mudah berulang semula.

KM tidak setuju dengan beberapa pandangan sdra Din Melaka yang kurang menggunakan fakta. Sekira Din Melaka membuat analisa performance BN negeri berhampiran Melaka(negeri KM) saperti Negeri Sembilan, Johor, Pahang umpamanya jelas Pakatan Rakyat TIDAK akan mudah memenangi besar dan menawan negeri negeri ini.Din Melaka hanyalah berjenaka dan cuma bijak memberi satu persepsi yang salah tanpa fakta yang kukuh dan pasti sekali meleset bagi PR.

Pada 2008 dimana Anuar adalah hero dan Pak Lah dilihat terlalu goodie dan tidak tegas keputusannya adalah saperti berikut:

P=Parlimen D= DUN

MELAKA P: BN 5, PR 1,D:BN 23 PR:5

JOHOR P: BN 25,PR 1,D:BN 50 PR:6

PAHANG P: BN 12,PR 2,D:BN 37 PR:4

NEGRI9 P: BN 5, PR 2,D:BN 21 PR:11

@Kemenangan parti bebas tidak di ambil kira.

Dengan kebangkitan BN bagi mendapat kembali 2/3 dilihat keberangkalinnya amat cerah sekali disebabkan kesungguhan Najib/BN dengan JANJI DITEPATI bagi rakyat. Dengan berbagai permasaalahan PKR, DAP dan PAS dan kerana tidak adanya persefahaman yang jitu dalam PR itu sendiri BN tetap akan menjadi pilihan rakyat majoriti di negeri tersebut pada analisa KM.

Boleh kah sdra Din Melaka ulas secara facts and figures bagaimana PR boleh mengatasi BN di negeri jiran kita Melaka diatas ?. Tunjukan nas nas dan dalil dalil nya sekira ada.

Sdra Din Melaka, talk is free but FACTS and FIGURES don't lie kata orang puteh. Kecederongan sdra Din Melaka berbalas pantun hanyalah propaganda retorik dan polemik politik biasa sahaja.Wallahwuallam.

Nota.

Keputusan Pilihanraya 2004 menunjukan BN berjaya perolehi 198 kerusi dan PR(Pembangkang) hanya 20kerusi sahaja dan bebas 1.


Keputusan 2013 akan lebih baik dari prestasi BN di 2008 memandangkan banyaknya permasaalahan PR terutama ketua mereka DSAI.Enough said.

Sdr Din Melaka bolehlah memberi pandangan dan pencerahan.Salam.

Din Kalut said...

Hai.Din Melaka dah ubah strategi pula....baru matang agaknya.

bulan bintang said...

General perception:

1. Lahad Batu

The minsister sweet talking has been spoiled by Tuan Chuak smelly breath

2. Video Goyang and Bala SD

It is obvious that the video maker not only laughs last but laughs longer as well.

bulan bintang said...

Oleh kerana DAP bertanding di kawasan bandar, mereka dengan mudah mendapat sokongan Pas dan PKR bandar yang juga ada cawangan di bandar-bandar.

Berbeza dengan Pas yang rata-rata mempunyai talian hayat di kawasan rural, adalah imposibel bagi Dap menghulurkan tangan/tongkat mereka kerana tangan/tongkat Dap tak melata di kampung dan desa.

Dalam kata lain pertolongan Pas pasti memberikan keuntungan pada Dap sebaliknya timbul pertanyaan iaitu mampukah Dap memberikan keuntungan setara kepada Pas atau mampukah Dap balas budi Pas?

Berlandaskan distribusi sokongan sedia ada, Dap pastimya akan muncul juara PR hasil pertolongan Pas sendiri walhal ketiadaan tangan/tongkat Dap di kampung dan desa adalah satu disadvantage buat Pas.

Mengharapkan Dap membalas budi Pas dalam keadaan distribusi Dap yang sedia ada, adalah ibarat menanti buah yang tidak gugur.

Pilihan yang ada ialah dengan Dap masuk ke kampung-kampung tetapi bukannya masuk ke pekan-pekan. Cumanya, mahukah Dap?

budak kilang said...

As salam dato'

Kampungman.. kalau najib yakin sungguh bN akan menang 2/3 kenapa tak bubar parlimen sekarang? Takut?

Saya seperti anda yakin bN akan menang PRU13. Tapi bukan 2/3. Najib takut kene tendang macam yang dia buat kat abdullah ke? muhidin tggu masa nk tendang najib.. kah3..

Kenapa ahli umNO takut anwar jd PM? Sbb bN pasti kalah ke? Hahaha.. kalo bN menang xde la anwar jd PM.. the point is.. umNO tak yakin untuk menang.. apatah lagi 2/3..

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Masih ramai umat Islam yg tak mau sekongkol dgn pemimpin bangsat UMNO.

Bila Datuk Seri Ahmad Said iaitu mantan ketua SPRM minta maaf kepada MB Selangor kerana fitnah maka malu yang bukan kepalang lagi pemimpin dan juak2 UMNO.

Lepas ni tentu Ahmad Maslan kata Ahmad Said nak bodek PR supaya dapat jadi calun.

Fuad Zarkasi pulak akan kata kalau berani Ahmad Said pergilah tanding di kawasan Cina. Saya tertanya2 Fuad ni dpt Phd dari U mana? Komen2nya hentam PR macam budak tak dpt masuk IPTA je.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Dalam kegairahan Kampong man nak kutuk Din Melaka, janganlah hingga pamir kebodohan sendiri. Din Melaka mana pernah berpantun2.

Kalau itu pun Kampong man dah kantoi, masih nak cakap pasal facts n figures.

Lebih baik KM buat kerja amal dgn buat kajian tentang pendatang haram dpt ic segera....angkara siapa dan bagaimana langkah mencegah.

Lenggang Kangkung said...

Tun Musa believe that PR will win PRU13 ?

bulan bintang said...

Alangkan para anbia berdepan pelbagai rintangan dan ancaman untuk mendedahkan perlakuan mungkar, inikan pula manusia biasa.

Dalam konteks semasa, untuk menyedarkan mana-mana pihak yang berasakan diri lebih teokratik, tentang perbuatan mungkar, tentulah tugas sukar dan membebankan.

Justeru, apa yang boleh dipanjatkan di sini ialah semoga para-para papa blogawan dan Gomowan yang berdepan dengan rintangan dan bebanan, terus tabah dan cekal.

Satu saja motivasi dari saya ialah: biar Gomowan papa kedana asalkan jangan anak bangsa tenggelam tanpa infowan dan pendedahan.

Kampong man said...

Salam Dato,

Seronok KM membaca bagaimana Din Melaka "Berbalas balas pantun" di blog ini.Ia kami orang Melaka terkenal dengan 'dondang sayang ' dan 'Serampang laut' berbalas pantun di majlis perkahwinan teruama di zaman zaman emak bapa kita dulu.

Din Melaka kata" Din Melaka mana pernah berpantun2" dan kalau begitu "Kampong man kantoi" katanya.Jelas Din Melaka tidak punyai DEPTH dalan pemikiran beliau dan tidak memahami message KM.

Din Melaka tidak perlu sentiasa mahu terus berbahas @ berbalas pantun berterusan tanpa fakta.Itu saja.Harap faham maksudnya my boy.Wassallam.

Lat Juno said...

Assalamualaikum Dato'dgn izin.

Tun Mahathir kata kalau PR menunaikan segala janji pilihan rayanya negara boleh muflis.

Tun Musa kata kalau PR memerintah, negara tak akan muflis. Tetapi dia tak sebut apa akan jadi kalau PR tunaikan semua janji-janjinya.

Janji2 ini sangat membebankan negara.

TOL percuma, yuran pengajian percuma. ini semua janji2 pilihan raya semata-mata.

Janji2 yang tidak mengambilkira kesan kpd keewangan nagara.

Sangat tidak bijak.

Minta pakar2 ekonomi yg membaca tulisan Dato' ni menghuraikan bagaimana keadaan yang boleh memufliskan Malaysia.

Salam hormat.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Pemimpim besar PR belum pernah ada kes kebas wang rakyat.

Siapa ada tuduhan bahawa ANUAR, HADI AWANG, NIK AZIZ, KHALID IBRAHIM, AZIZAN DAN GUAN ENG, saya sangat alu2kan dgn syarat dgn bukti solid. Kalau bukti macam kes sodomi 1&2, kes salah guna kuasa ANUAR 1998, kes Kedah tebang balak, kes Kelantan beri konsesi balak Lojing, kes KHALID IBRAHIM agih lembu korban , lebih baik jangan buang masa dan wang ringgit rakyat.

Moral cerita ialah pemimpin besar PR sewaktu berkuasa selama ni belum pernah ada rekod membuat kerja2 yg boleh memufliskan negeri maupun negara.

Kalau PR rakyat perintah Putrajaya tanpa rasuah macam Singapote, Australia, USA dan lain2 negara maju janji PR hendak hapus tol, hapus PTPTN, kurangkan harga minyak, kurang caj astro, kurang caj letrik , pengurangan harga kereta memang janji yg masuk akal, bertanggung jawab dan boleh dilaksanakan DAN negara tak akan muflis.

Komisyen scorpene, pinjaman projek lembu NPC pd keluarga menteri, agihan kontrek berbillion rgt tanpa open tender pd kroni, kerugian wang rakyat hingga 9 billion rgt dalam PKFZ, kontrek bina LPT2 yg terus meningkat berbillion rgt, kontrek bina istana negara dan hospital shah alam yg terus melambung , rugi kebas balak hutan bakun berbillion rgt, pembelian belanja operasi tahunan yg sengaja dikembong harga, pemilihan operator IPP dan jalan tol tidak memalui tender terbuka adalah contoh yg bukan saja boleh memufliskan negara tapi jugak rakyat termasuk yg baru dan bakal lahir.

Wang haram atauuntung tidak di istihar kpd LHDN yg dibawa lari dari Malaysia hingga beratus billion secara haram juga boleh memufliskan rakyat dan negara.

Mulai saat ini jangan lagi percaya kempen UMNOBN bahawa negara akan muflis jika PR perintah negara.

Sebab, bawah UMNOBN bukan saja negara akan muflis , anak cucu kita juga dah dan bakal muflis.

Memang 100% bakal berlaku jika dilihat kepada rekod buruk kerajaan yg terus meminjam selama 15 tahun berturut2 demi untuk terus bayar kroni.

Tidakkah kita mau belajar dari sejarah. Hanya pd masa ANUAR jadi menteri kewangan, kerajaan bentang bajet berimbang.

Terakhir yg paling ramai muflis dan papa kedana ialah MELAYU yg selamnya di tipu PEMIMPIM UMNOBN..

tajmahal said...

Untukmu UMNO,

Teruskan perjuangan..

About Me

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).