Tuesday, March 19, 2013

Johor Ahoy, Here Comes Lim Kit Siang


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

AFTER successfully delivering a knocked-out blow to the Gerakan in Penang during the 2008 General Election, the DAP appears to be aiming its next killer kick at the MCA in the coming polls.

So confident is the party that it has chosen Johor, the Barisan Nasional’s bastion in the Peninsula, as the battleground. It is so sure of making an impact in the state that it is sending its supreme leader, Lim Kit Siang, to lead the charge.

Even so Lim is playing second fiddle to PAS, which over a year ago nominated its Johor-born vice president, Salahuddin Ayub, to lead the charge to conquer the state. Salahuddin is PAS MP for Kubang Krian, Kelantan. Should the Pakatan Rakyat succeed in the assault, Salahuddin will become the Menteri Besar.

Incidentally, the top MCA leaders are also jostling to contest in the state believing it is the safest place for them. The squabbling for seats among the MCA leaders could jeopardise the BN’s chances of defending the state.

The DAP national adviser, who is the MP for Ipoh Timur in Perak, will contest the Gelang Patah seat now held, with a comfortable majority, by the BN via the MCA. In the 2008 polls, MCA’s Tan Ah Eng won with a majority of 8, 851 over PKR’s Dr Zalina Mustafa after polling 33,630 votes. A tough call but Lim appears to be confident that he could wrest the seat.


The DAP will also contest Segamat, Kluang, Kulai, Tanjung Piai, Labis and Bakri.

Changing seats is Lim’s trademark and a survival strategy. He has been successful in the past and the planned move is a vote of supreme confidence that Johor is ready for change. He would not have made the decision unless he believes he has better than average chance of winning.

Since the 1969 GE – his first - Lim had won parliamentary seats in four states namely Malacca, Selangor, Penang and Perak. He has also been a member of the State Legislative Assembly in Malacca and Penang.

MCA the 2013 Target

After doing away with the Gerakan in Penang in the 2008 GE, it is only natural for the DAP to hunt down the MCA this time around.

Only by getting rid of the MCA could the DAP hope to consolidate the Chinese under its banner. The consolidation of Chinese votes under a single party, i.e. the DAP, will strengthen further the bargaining power of the community.

A solid block of 30 over percent Chinese votes is formidable given the fact that the Malay-Bumiputera votes are split three ways among Umno, PAS and PKR and a sizeable chunk of Indian votes is with the PR.

On the other hand, the concentration of Chinese votes under one party would worsen further the already acute racial polarisation in the political arena.

I have for decades been suggesting the possibility of Umno having to partner the DAP in the future in the manner that it partnered the Gerakan in Penang after the 1969 race riots.

DAP’S Presence In Johor

Although Johor is undoubtedly a BN bastion since the 1955 Federal Legislative Council election, the DAP has always had a presence in the state.
It had won several Chinese-dominated state and parliamentary seats and tended to do well under a maverick and Lim falls into this category.

The last maverick to stamp the DAP’s seal on Johor was Lee Kau of the Kluang fame. He was MP and state assemblyman for several terms.

Still it is a brave decision by Lim to move to Johor. The party won a solitary parliamentary seat – Bakri – out of 26 and four state seats out of 56 in the 2008 GE. Pas has two state seats and PKR none.

The objective is clear. The DAP will contest only in urban centers with large Chinese population where the BN is represented by the MCA as killing the MCA is its prime consideration for descending on Johor.

With Johor recording one of the highest number of young and first time voters, the DAP’s southward march may not be as foolish as it may appear to some and the BN should not be overly confident that Johor is an impenetrable.

39 comments:

RD. said...

I think Kit Siang should just retire from active politics. We need young and healthy people as YBs. Of course he can still be mentor to DAP. Last time I heard, he was almost blind already. Like Nik Azizi and Hadi, the Rakyat don't like to have a YB who always spend their time in hospital. Furthermore, with all his family members in the top post in DAP, Rakyat in other constituent will be affected too. Their YBs will have to visit or take care their father or grandfather in hospital. (That is why a husband and wife cannot be working in the same department. Both will most probably take leave, together).

I think it's about time we enact a law, prohibiting old and sick people from contesting in GE. We want healthy politician who will not die on us in office. We do not want to waste our (Rakyat) money and the unnecessary political issues related with by-election. We want our YBs to serve the Rakyat and make the country prosper. Not playing politics, all the time.

RD.

ab said...

Salam dato,




Thinking like a chinese, a chinese living in Malaysia now, i would say that MCA has served it purpose so far, `stamping' the chinese footprint for a `permanent power sharing' in Malaysia. AND,MCA has `always'compromised with UMNO and MIC and the remaining parties in BN.



NOW is 2013, and i am preparing my `stocks', for 2050, where the `stock' proportion is lessening each year, and it is now about 25%of the total population...There are a lot of opportunities, a lot of future businesses facilities and the living status has been better for most if not all of my stocks at present, and it can be and should be made better in the future..



A NEW organisation and appproach is required for my stock in Malaysia.



CHANGE MCA with DAP is the easiest.



DAP will be the better camp for my future stock, which will `exert' I-WANT-YOU-GIVEism newer approach, and this is a new `universe' to the `stocks'....a lot more better than before la..



Kat bandar dan pekan mana pun letak pun DAP chinese punya calun akan menang la Dato'....SEBAB KAT BANDAR?PEKAN TU FOREVER non malays is MORE THAN 70%laaa!.



DAP tak bolih perintah MALAYSIa sendirian...dengan melayu hampir 70%.



Jangan terkejut kalau nanti DAP adalah dalam BN!...main opposition tinggai PAS,PERKASA,PKR? dan yang sekumpulan dengan mereka.....



DAP `tembak' PAS dan PKR sikit, sikit,sikit sampai betui betui sakit, dan akan pastikan tinggai yang kenik kenik lepas PRU ni, yang dah tua tua dan orang kuat kepada yang tua tua tu pun sikit sikit DAP `tembak'....



Abu Bakar Ab Rahman











year in

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Umumnya sangat setuju dgn analisa Dakj yg sgt bernas.

Kalaulah boleh beberapa panglima lain DAP dan PKR seperti Tony Phua , Karpal Singh, Tan Chua dapat berkampong di kerusi parlimen Johor yg dimenangi MCA, maka hasrat PR tawan Putrajaya sangat cerah.

kluangman said...

Kategori nyanyuk kalau bercampur dengan ego lebih memudaratkan diri, nik aziz yg dulunya walaupun pembangkang tetapi masih tetap dihormati Dan disegani oleh ahi Dan pemimpin umno...tetapi kini atas keceluparannya, nik aziz jadi bahan lawak Dan makian org setiap hari - salah siapa?

Tidak mustahil lks menggali kuburnya sendiri at as niatnya yg terlalu busuk - bodoh Sangat org gelang patah pilih politikus yg sudah tidak relevan

Rawa Lanun-Bahasa said...

With new Iskandar in the build is there anything mca needs to be afraid of?

Kampong man said...

Salam Dato;

I am in total agreement with RD.'Jebat Must Die' blog has suggested some oldies not to contest and hang on to their power in perpetuity. Some names like LKS, Karpal Singh, Nik Aziz and Rais Yatim are mentioned.Read the comments as well there if you have the time, hillarious if not funny.

Overyone knows LKS is everywhere and has always been a PEMBANGKANG in his political career.Would in Gelang Patah situation will change?.I doubt it very much.Worth saying it here Dato:

"GOOD BOYS GO TO HEAVEN.BAD BOYS (Like LKS and Anwar) GOES EVERYWHERE !"

In 2008 election results for Johor shows that BN seured 24 MP seats and PR a mere I (one) seat!

For DUN BN secured 52 seats and PR mere 4(four) !.What chances are there for PR in Johor ?.I think it is more of a wishful thinking and surely far fetched.Anyone disagree kindly let us hear your comment with facts and numbers please else don't bother to response. Thank you.

Lat Juno said...

Assalamualaikum Dato' dgn izin.

Dato' kata, " Only by getting rid of MCA could the DAP hope to consolidate of Chinese votes under a single party, i.e. the DAP, will strengthen further the bargaining power of the community".

Inilah cita2 DAP sejak dulu, bila Malaysian Malaysia,diperkenalkan.

Cita2 untuk menguasai serba serbi.

Inilah perkara yang perlu dihayati
oleh PAS, Melayu PKR dan Melayu DAP.

Undi PR samalah dengan mengundi DAP.

Jadi orang Melayu perlu tolak DAP,DAP tak suka Melayu dan Agama Islam.

Oleh itu jangan undi PR, undi BN.

Salam hormat.

anuar Mat Saman said...


saya sarankan anda ( terutama din melaka ) membaca dulu sejarah PAP di singapura sebelum memberi sebarang komentar tentang topik kali ini.

waima Lee Kwan Yew dan PAP sanggup tidur sebantal dengan anggota parti Komunis semata mata demi merebut kuasa, apa tah lagi jika menunggangi manusia seperti anwar.

dan janji serta impian PAP terus menghantui orang Melayu singapura hingga ke hari ini.

bahkan mimpi ngeri parti keluarga PAP itu telah mula menghantui hidup orang Cina singapura pula.

Nasi belum menjadi bubur.

Din Klang said...


Dont be surprised if he fail in Gelang Patah.

He and his son has overruled the local warlord a few times recently and remember that this is a General Election, not a by election where he can force the whole DAP machinery to support him.

He might taste his own medicine.

looes74 said...

Lose Him or Hate one. Lim Kit Siang is one heck of a jantan. Of course, there is an enormous risk taken but at least he took it with head held high. Nobody & not even you, you damned RD has the guts & the strength to fight like he does

I WOULD RATHER BAN THE CARMA TYPE SUCH AS RD into contesting

Guess how old Reagan is when he becomes president

Lahuma said...

Dato.

Bila Dap yakin dgn undi Cina.

Dap melangkah beberapa tapak lagi hingga ke Johor pada Pru 13 nanti.
Dap yakin dengan sokongan padu undi Cina pada PRU 13 nanti.Undi Cina akan menjurus satu parti untuk suara masyarakat Cina iaitu DAP.
MCA dan Gerakan dijangka akan terus mati selepas ini.Ini bermakna Parleman kawasan bandar akan terus dimonopoli oleh DAP.
Undi Cina juga akan tetap bersama Pakatan Rakyat termasuk PAS dimana dia bertanding nanti.
Masyarakat Cina amat yakin dengan PAS atas jaminan DAP/PKR dimana PAS sama sekali tidak akan memperjuangkan dasar Islamnya nanti.

PRU 13 ini BN akan kurang dapat undi masayarakt Cina melalui MCA/Gerakan.

Masaalahnya UMNO Johor pun ada sedikit penyakit dalaman yang kian parah.MB Ghani pun sudah tidak popular lagi.Inilah nasib BN Johor.

Sebab itu bukan DAP sahaja sudah nampak harapan cerah di Johor malahan PAS/PKR akan terus mencuba untung disana.

Cuma pada PRU 13 ini sikap pengundi bukan mudah dicucuk hidung macam lembu atau kerbau atau kambing .

Inilah antara trend pengundi alaf baru.Sudah ada tanda-tanda dimana undi mereka untuk BN diperingkat PUsat.Manakala undi negeri mereka akan sedekahkan pada pembangkang.Tujuannya untuk mewujudkan keseimbangan kuasa pusat dan negeri.

Inilah puncanya semua parti sudah mula runsing macam cacing panas.

BN akan menang dperingkat pusat tanpa majoriti 2/3.Manakala negeri dijangka kekal macam 2008 juga.

Semua nya bergantung pada calon.Rata-rata pengundi akan terus menilai calon dahulu.Parti tak penting lagi.

Pengundi kurang yakin dengan broker kuasa atau agen parti akan adu domba mereka.Maklumlah broker atau agen ini cari makan dan diberi upah.Mahu tak mahu semuanya elok belaka.

Biar DAP kemana pun.DAP tetap bergantung pada undi masyarakat Cina sahaja terutama dibandar.

Apahal Melayu/Islam.
Pakar bergaduh sesama sendiri.

Terima kasih.

atas pagar said...

LKS mungkin cuba membawa gelombang perubahan ke negeri Johor, tetapi jika silap congak, gelombang itu akan memakan diri sendiri.

Mungkin penasihatnya terlalu ghairah dengan pelbagai statistik.

Mungkin dia yakin Gelang Patah kubu yang selamat untuk dia, memandangkan kadar pengundi Cina baru yang agak tinggi.

Mungkin dia yakin bahwa pengundi Cina baru ini ramai yang mencari makan di Singapura, tanah bapa angkatnya.

Mungkin dia yakin, arus gelombang PR di Selangor dan Penang pada tahun 2008 masih lagi kuat dan mampu menjatuhkan MCA di Johor pula.

Mungkin dia rasa, MCA di Johor alpa dengan kekuatan Umno Johor tetapi lemah di kawasan bandar majoriti Cina.

Mungkin dia rasa, setiap ceramahnya di kawasan bandar Johor, menarik ramai pendengar Cina sejak akhir akhir ini

Mungkin dia lupa bahawa orang Johor sejak dulu sedar bahawa DAP sebagai sabuah parti milik keluarga, tidak ubah seperti parti angkat mereka..PAP

Mungkin dia lupa bahawa, Cina di Singapura sendiri mula menolak ideologi pentadbiran PAP...

buah kerdas said...

I just couldn't agree more with your last paragraph; over confident and apathy had, in the past, killed many big cats.

antisyaitan said...


Salam semua,

Pemimpin politik yang sihat minda mereka dan tidak menipu dan tidak songlap harta-khazanah negara(rakyat)perlu terus memberi sumbangan kapada rakyat. Rakyat masih memerlukan pemimpin yang jujur seperti LKS, TGNA, dan seumpamanya.

Rakyat tidak memerlukan pemimpin yang menipu/songlap wang rakyat untuk anak-anak dan kroni mereka seperti yang dilakukan oleh Kumpulan Syaitan Yang Dikenali. Sampai usia nyanyok pun masih buat kerja menipu wang kakyat. Bertaubatlah bak kata pepatah mamak "rumah dah kata pergi, kubur dah kata mari".

berasiam said...

Salam Datuk A Kadir Jasin

Di sebalik rekod kemenangan Lim Kit Siang yang gah itu, beliau juga pernah mengalami kekalahan dalam PRU. Keyakinan tinggi beliau pernah dibuktikan sebaliknya dan tidak mustahil beliau akan mengakhiri kerjaya politiknya dalam PRU dengan kekalahan. Mungkin juga beliau mengharapkan undi simpati supaya keadaan sedemikian tidak berlaku maka beliau memberanikan diri melangkah ke Gelang Patah. Beliau akan memodalkan bahawa ini mungkin PRU terakhirnya dan merayu pengundi memberi sokongan.

MCA lebih tua dan berpengaruh daripada Gerakan. MCA perlulah mengambil segala langkah perlu untuk memastikan LKS dibenamkan di Gelang Patah. Gerakan pernah mengalahkannya di Pulau Pinang. MCA hendaklah memastikan kekalahannya di Gelang Patah. DS Chua Soi Lek selaku Presiden MCA yang berasal dari Johor tentu memahami denyut nadi pengundi di negerinya. Jika LKS menang di Johor, akan malulah DS Chua dan sukarlah untuknya mempertahankan Presiden MCA yang disandang kini.

2013-1969 = 44 tahun adalah satu tempoh yang terlalu panjang.

Syed rahman. said...

Jonny come home.bro.
PAP in Singapore and DAP in Johere.
Last election when PAS won 4 state seat in Johore,Lee Kuan Yew was so wrried.He tarvel specially to Pakatan control state just to feel their strengh.

lee must have whisper to his former Political secratery Kit Siang,to come to Johore and control the state.

Singapore interlligent must have done a good home work.All of a sudden,after GE 12,We notice Singapore GLC suddenly want to invest in Iskandar ina big way.

Is this just a coincidence or a calculated move ?

Previously In Batu Pahat we have Pamglima Salleh,who kill all the chinese communist Tiga Bintang in Batu Pahat.
Now can we have Panglima Ibrahin Ali to do the magic.
Unfortunately he is also not sure of his fate in GE13.

Ha ha ha.

observer said...

why is he running away from his Ipoh seats ?

Is it for the same reason he ran away from his Tanjung Penang seat before?

No politician esp a veteran and a dictator in DAP will take this kind of risk.

Unless as Datuk KJ said that he want to lead ( and take credit ) in penetrating Johor

tbh said...

wow AKJ,
what profound words indeed when you write these:

"After doing away with the Gerakan in Penang in the 2008 GE, it is only natural for the DAP to hunt down the MCA this time around.

Only by getting rid of the MCA could the DAP hope to consolidate the Chinese under its banner. The consolidation of Chinese votes under a single party, i.e. the DAP, will strengthen further the bargaining power of the community.
"

Isn't this what politics is all about?
Isn't this what Tun M has been saying all these whie - that malays are weak bcos they divided into 3 parties?

Or are you saying that only BN parties have the right to demolish their opposite conter-parts while those from PR has commited a major sin when they attempted to do so?

What shallow thinking from a supposely veteran journalist!!!

Or is it bcos your brain is no longer capable of operating in proper and upright moral capacity after your soul's been sold?

You are now in exactly the same standing as Rocky, and this does not reflect well on you.

observer said...

.......The senior Lim seemed to be emulating his son to steal the glory ( from DAP Penang in 2008) from the long hard work of Johore State DAP Chairman Dr Boo Cheng Hau.(ABITW)

Johor DAP is well aware of this strategy as LKS failed in 2008 to take control of Perak from DAP warlord - The Nga and Ngeh cousin

And they are well aware that the Lim family is doing this just to show to DAP who's in charge of the party just like their cousin - the Lee's Family of PAP Singapore

So dont be surprised when the element of sabotage in Gelang Petah will happen.... be it by the voters or by the machinery as it has happened in Penang before.

After all Kit Siang is not a local favourite boy compare to CSL who still gets a strong support from MCA Johor even after the video scandal.

May the best man win for the sake of the rakyats

anuar Mat Saman said...

dear commentators

Never argue with an idiot like din melaka.

He will only bring you down to his level.

Trust me.

Stoic said...

What good is it if the Chinese remain outside government?

Pretty soon, the Malays will grow fed up and behave like Indonesians.

Din Kalut said...

Hai.Din Melaka sudah tak ada idea lagi.Sokong je ke.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Ha ha UMNOBN dah panik.

Selama ni mereka fikir projek ic segera tak perlu di bawa ke Johor maklumlah Johor kawasan fixed deposits.

kalau setakat Salahudin Ayub pulang dari Kelantan UMNOBN tak heran.

Sekarang UMNOBN dah tak sempat nak masukkan penggundi hantu di Johor.

Dalam keadaan berpuluh ribu ekar tanah kg Melayu di kebas kroni, betul UMNO JOHOR masih disokong Melayu? Kemana perginya Kg Man!!!

Senang je nak selesai masaalah. Buat satu video seks melibatkan LKS. Mana tau Melayu Johor masih belum cerdik.

abdullah ngah said...

DAP bunuh MCA china dapat keuntungan.
Malangnya umno bunuh Melayu semua kerugian.merbahaya sungguh. Hairannya kebanyakan tak sedar dan insaf.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Dah berpuluh tahun Penang jatuh pd Cina Gerakan, ada UMNO kisah?

Dengan komposisi penduduk Melayu Johor menguasai kebanyakkan DUN dan PARLIMEN Johor soal Johor di perintah MB Cina tak timbul langsung.

Cuma samada wakil PR bernama Salahuddin Ayub atau wakil UMNO.

Bila pemimpin UMNO goyah, mereka cuba menakut2kan Melayu dgn DAP/ PAP.

Dalam bab jaga kepentingan Melayu wajib Melayu tiru bagaimana PAP jaga CINA Singapura . Soalnya sekarang adakah selama ini UMNO jaga MELAYU MALAYSIA sebagaimana PAP jaga CINA SINGAPURA.

Pembodek UMNO tak boleh perbodoh semua orang Melayu.

Ibni Ismail said...

Salam Dato'

Tiada apa yang merisaukan tentang kemungkinan kemenangan DAP di kerusi kerusi majoriti Cina. Zaman sudah berubah. Zaman kita mempercayai bahawa MCA adalah sahabat dan DAP adalah musuh sudah berlalu. Kami di Johor pun dah mula meluat dengan MCA dan Gerakan ini.

Lebih elok mempunyai musuh yang nyata seperti DAP dari musang ber bulu ayam seperti MCA dan Gerakan. Biarlah kali ini Cina diwakili hanya oleh DAP dan kita lihat apakah tindakan PM Najib.

Sahabat kita Cina pun sedang berfikir fikir samada mahu mengekalkan status quo yang mereka nikmati sekarang (MCA menjadi no 2 di Kerajaan BN dan DAP menjadi no 1 di Pembangkang PR) atau pun berjuang bermati matian untuk memberi mandat penuh pada DAP dengan harapan tertubuh kerajaan PR dimana DAP menjadi parti no 1.

Kita tunggu dan lihatlah apa tindakan sahabat cina kita ini nanti dan saya juga lebih teruja untuk melihat apakah reaksi PM Najib jika benar benar Cina menentang beliau. Adakah beliau masih akan terhegeh hegeh memujuk atau bertindak seperti sepatutnya seorang jeneral bertindak bila menang perang. Tindakan PM Najib akan tentukan jangka hayat UMNO di hati Melayu dalam pilihanraya akan datang.

Zaman sudah berubah. UMNO dan PAS ini hanyalah alat untuk memastikan jangkahayat melayu berterusan. Kita pilihlah alat yang sesuai. Inilah yang kita sudah pelajari dari sahabat Cina kita. DAP, Gerakan dan MCA ini tidak lebih dari alat mereka untuk memastikan sistem pendidikan dan kebudayaan bangsa mereka dapat dikekalkan selamanya.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato dan Pembahas yang saya hormati.Percaturan politik memang menarik. Ketua Menteri Pulau Pinang nampaknya berjaya menarik perhatian lawannya untuk berdebat mengenai cadangan terowong didasar laut yang tidak memberi impak besar kepada pengundi Melayu berbanding dengan soal perumahan dan lain-lain keperluan hidup.

YB Lim Kit Siang dengan menyatakan akan berpindah ke Johor akan menunjukkan keyakinan DAP bahawa sokongan bukan Melayu di Johor memihak kepada Pakatan Rakyat. Ini dijangka akan sebanyak sedikit memberi gambaran kepada mereka yang duduk atas pagar bahawa PAS dan PKR mempunyai peluang jika DAP memberi sokongan yang padu kepada kedua-dua parti tersebut.Cara UMNO untuk melemahkan sokongan akar umbi PAS supaya menolak kepimpinan PAS dengan mengatakan PAS telah menggadai perjuangan parti dengan tidak memasuki melaksanakan hudud dalam manifesto parti tidak akan berjaya kerana mereka tahu BN sendiri tidak melaksanakan hudud semasa berkuasa penoh.

DAP pasti ada perancangan tertentu dengan berusaha bertapak di Johor. Kerajaan telah meletak batu asas membolehkan rakyat asing memajukan Johor Selatan dan dengan itu akan tertumpulah ramai bukan Melayu disana dalam masa terdekat.

BN perlu berusaha membaiki keadaan dan tidak menghabiskan masa membincang kebolehan dan kelemahan peribadi pemimpin PR. Rakyat sudah matang dimana mereka menitik beratkan apa yang mereka akan dapat dari kepimpinan dari hanya mendengar cemohan yang tidak membantu peningkatan taraf hidup mereka.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya

looes74 said...

Syed,
Saya bercadang engkau pergi belajar sejarah singapura moden. Tahu Tak, UMNO dulu menguasai kawasan orang2 melayu tegar. Ulu Bedok/Siglap, Kembangan, Geylang Serai & Kepulauan selatan. Tapi hanya sampai satu penggal saja, semua UMNO habis hancur. Tewas kepada PAP melayu bertekad untuk menang.
Nak Baca apa Rahim Ishak (PAP Melayu) berbahas di parlimen malaysia semasa diusik bertubi2 oleh orang2 banggang terutama syed hamid punya bapa. Rahim kata kita akan berpegang teguh atas prinsip PAP. Lepas itu UMNO pun berkecai, lepas itu melepaskan singapura kerana orang2 singapura terutamanya kesemua orang2 melayu menolak sekeras-kerasnys UMNO yang kolot.
Takdak satu pun orang2 melayu termakan dengan janji2 tanah percuma di johor. Inilah

Kamarul said...

Before election 2008,Tun Daim predicted five states will fall to Opposition.Where did Tun got his info.Singapore intelligent.

gani Othman,MB,told UMNO leaders in Johore,They will lose at least 10 parliment seats.The Chinese are really against BN,
DAP must have got the same info from Singapore.

Last election they Buried Gerakan in Penang.This election they will finish MCA in Johore.

Lim K Siang will not make a move unless he is cock sure,he will win.This move will give booster to all the Chinese in Malaysia that DAP ia the party that will protect Chinese interest.

Hope Bn will not take it lightly.

Is now or never say Elvis.

Lahuma said...

Dato.

Harapam Melayu/Islam pada UMNO/PAS.

Semoga walau apa pun yang akan terjadi selepas PRU 13 nanti yang cukup kain hampir ini.

Harapan orang Melayu/Islam pada UMNO/PAS cukup tinggi.

UMNO/PAS janganlah jadi ibarat parang yang nanmpak berkilat dan tajam tetapi TUMPUL.

Untung sekilo rugi bertan-tan.
Hanya sembuh luka ditangan tapi jantung tersumbat belum terubat.
Bersawah padi tak menjadi.
Beguni dituai rupanya hampa tak berisi.

Rakyat mati dibumi pertiwi,
Pemimpin lari bawa diri dan harta.

Jangan terlalu ghairah dengan kuasa dan jawatan.
Manusia tak amanah selalu kejar kuasa dan jawatan.
Yang amanah takut tak tertunai berdosa pada Allah.

Kita tak mahu belajarkah isu Kiram 3 ini.Mimpi kuasa yang sudah hilang.

Terima kasih.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’ dan para pelayar

Mengulas Lim Kit Siang ke Johor, bererti mengulas kedudukan Politik negeri Johor.

Lim Kit Siang, orang Johor, kembali ke Johor.

Sallahudin Ayub, orang Johor, kembali ke Johor.

Lim Kit Siang la ni wakil Ipoh, Perak.

Sallahudin la ni wakil Kubang Kerian, Kelantan.

Sebenarnya, DAP dan PAS mendahului semangat demokrasi dan amalan demokrasi berbanding dengan UMNOBN. Ahli DAP dan PAS boleh bertanding di mana-mana di seluruh Negara, TIDAK SEMESTINYA di negeri asal masing-masing.

Mat Sabu, orang Padang Menora,Penang pernah bertanding di Kuala Terengganu.

Mujahid Yusof Rawa, orang Penang, bertanding dan menang di PArit Buntar, Perak.

Nasharuddin Mat Isa, orang Negeri Sembilan, bertanding dan menang di Bachok, Kelantan.


PKR kemudiannya menyusuli cara PAS dan DAP.

Saifudin Nasution, bertanding dan menang di Machang,Kelantan.

Semangat dan amalan demokrasi serta kesetiaan sebegini TIADA DALAM BUDAYA UMNO.

Dalam UMNO, cukup jelas, “Kalau aku tak dapat, kamu pun tak dapat”, “Kalau aku padan muka, kamu pun padan muka”.

Jelas dalam UMNO, tikam belakang menjadi satu lumrah. MAKA, bagi sesiapa aktivis UMNO yang bermusafir dan bermastautin di luar kawasan kampong asal mereka, sangat susah untuk dia selamat dalam parti. TIADA tempat di cawangan asalnya, JUGA TIADA TEMPAT di tempat barunya.

DILEMMA inilah sangat susah untuk UMNO meletakkan calun-calun “dari pusat” yang mencukupi pelbagai criteria akedemik, kewangan, korporat,pengalaman dalam kerajaan dan sebagainya “ditolak” bulat-bulat oleh pendukung parti bahagian masing-masing.


KEMBALI kepada Politik Johor.
PR mengambil langkah tepat bila “MENYERANG KUBU UTAMA” “musuh” mereka iaitu Johor, dengan menurunkan Jeneral jeneral nya yang sangat berpengalaman yang berasal dari Johor.

DAN TAK LUPA, peranan bekas Menteri Kabinet dari MCA, CHUA JUI MENG, juga turun padang di Johor.


Senario pola pengundi Johor 2008, TIDAK memihak kepada PR. MELAYU (PAS dan PKR) Cuma dapat 18% dari UNDI MELAYU, TAPI dapat 2 DUN. UMNO dapat 82% UNDI MELAYU.

Kali ini, UMNO terus bergantung harap kepada MELAYU JOHOR, akan tetapi, PAS sangat OPTIMIS sudah dapat peningkatan kepada 25% undi Melayu, yang majoritinya pengundi muda belia. Benarkah? InsyaAllah.

BAGAIMANAPUN, Sallahudin mensasarkan 30% undi Melayu.

Berdasarkan kajian semasa, andaikata benar PAS dapat 25% undi Melayu dalam PRU13, bererti kedudukan DUN Johor sangat tergugat bagi UMNO. Jika PAS dan PR dapat 35% undi MELAYU, UMNOBN selamat jalan di Johor!!!!!


INI KERANA berdasarkan peratusan undi Cina yang diperolehi oleh DAP dan PKR(CINA). DAP sangat selesa dengan menguasai 65% undi CINA. DAP perlu tekan minyak sikit, masuk gear turbo untuk mencapai 75% undi Cina. Berdasarkan pengiraan, andaikata DAP dapat 80% undi Cina, mereka menang semua kerusi yang dipertandingkan.


MAKA kebarangkalian boleh dijangka.

(PR) Undi Melayu 35%, Undi CIna 80%, UMNOBN boleh jalan, ucap “selamat tinggal” Johor.

(PR) Undi Melayu 30%, Undi Cina 75%, keadaan jadi 50-50.

Andaikata Ghani Othman dan Khalid Nordin “terus menerus” main tarik tali siapa bakal MB Johor, keadaan ini memudahkan PR. Ghani-Khalid berebut-rebut, kedua-dua terlepas. Yang dapat, Sallahudin Ayob, Amin, InsyaAllah.

Rosiah Ismail said...

ASSALAMULAIKUM DATO, Kita semua tunggu parlimen nak dibuabrkan sahaja selepas itu kita semua mengundi ikut selera dan citarasa masing2 tiada siapa yang boleh menghalang hak kita nak undi siapa,

Jika kita pilih UMNO/BN maka kita dengan rasmi nya setuju dengan polisi nya jika kita pilih PR juga sama setuju dengan dasar nya,

BN bagus PR baIK jadi pilih la salah satu untuk menerajui negara untuk tempoh 5 tahun lagi.

Kuasa rakyat adalah dalam masa lebih kurang 1 minit bila pengundi sudah memangkah maka kuasa tersebut dengan sendirinya telah tamat dan tunggu untuk 5 tahun lagi baru rakyat ada hak semula untuk memilih.

Dalam sistem demokrasi setiap pilihan rakyat hemdaklah dihormati kerana rakyat yang akan memilih buruk dan baik hanya rakyat yang tahu dan menerima nya.

Jika sudah memilih jangan pula kita rasa kecewa sebaik-baik nya balik rumah merenung apa yang telah kita lakukan.

Hanya itu sahaja dato saya rehat cuma 10 minit waktu pun dah sampai untuk bekerja semula kerja kilang ini tak macam pejabat banyak curi tulang dari buat kerja orang CINA kata main WAYANG LA...

anuar Mat Saman said...

din melaka buta politik berkata ....Dalam bab jaga kepentingan Melayu wajib Melayu tiru bagaimana PAP jaga CINA Singapura . Soalnya sekarang adakah selama ini UMNO jaga MELAYU MALAYSIA sebagaimana PAP jaga CINA SINGAPURA.

hahaha...orang Cina di singapura sendiri pun mula menolak PAP. tengok result PRU singapura 2011 dan juga pilihanraya kecil....

PAP sekarang lebih pentingkan warga asing sekarang dari cina singapore sendiri...APATAH LAGI MELAYU SINGAPURA YANG SENDIRI HIDUP TERSEPIT.

nanti DAP memerintah Malaysia, anak din melaka kena tinggal bawah kolong rasanya. Cucu din melaka pulak jadi PATI kerja kontrak di TEMASIK.

Din Melaka, banyakkan membaca dan jangan sembang politik style kedai kupi. buat malu PR saja

Din Klang said...

Dato,

lepas ini kita bincang bab ini pula

Anwar lari Dari Permatang Pauh, apahai....

apa pula putaran yang akan di sediakan oleh penyokong si anwar ni dalam hal ini.

Dalam sidang medianya di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya, Anwar memberitahu beliau TERPAKSA berbuat demikian KERANA DIMINTA bertanding di Selangor atau di Perak.....

ANWAR DI MINTA ??????? Parti PKR tu kan milik PAK dia. kalau dia nak bertanding kat bulan ka, kat ceruk tok kun pun, sapa boleh kata apa.... hang berani lawan ketua umum ni.

waima presiden PKR Wan Azizah pun tak leh buat apa

sah lah Anwar pun tahu pengundi Permatang Pauh pun dah meluat tengok dia banyak membohong....

Ni kubu kuat anwar sejak azali lagi... apa dah jadi, apa nak jadi

cuma din melaka saja maseh sayang kat dia. Taubat lah nooo...

observer said...


Even anwar the self appointed ketua Umum of PKR is shying away from his life time bastion due to the DEMAND from his party...

While LKS has an accepted reason for him to move to Gelang Patah, but Anwar came up with a very lame excuse even for his supporter to accept

din boria said...


Kerana suka menyaman orang, maka Anwar jika tewas pada PRU ke 13, akan di lantik menjadi Dato Bandar Penang.

Di sana beliau boleh menyaman siapa sahaja setiap hari dan setiap masa

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Syabas dan terima kasih Langitbiru kerana paparan yg bernas.

ha ha ha kepada din boria, anuar mat seman dan din klang. paparan macam sampah, ada hati nak loyar buruk asal hamtam sajelah. menurun tarafkan blog Dakj je. Kg man paling tidak cuba jugak berhujah.

Yg bodoh dan berdosa ialah Najib dan kawan2 SPR yg dah siap perangkapdi permatang Pauh dgn beribu2 pengundi hantu.Perangkap sama mareka pasang kow2 di lembah pantai, bandar tun razak dan ijuk.

Jadilah Melayu Kelantan yg cerdik. Nak tumbangkan PAS diKelantan NAJIB dan SPR kena masukkan pengundi hantu baru sebanyak 70%.

Orang bodoh mana nak faham tektik pemimpin PR pindah!!!!.

Penulis upahan terus merapu2 dah kenyang makan rezeki haram daripada UMNOBN.

bulan bintang said...

Setiap pengundi hanya ada satu suara tetapi konsensus yang akan menetukan siapa yang akan jadi "khalifah".

Sama ada khalifah yang dipilih oleh konsensus direstui pengundi atau tidak, hakikatnya keputusan akhir bukan dalam tangan pengundi.

Dalam kata lain, kalau kayu yang konsesnsus pilih maka kayulah yang kita akan berurusan sebaliknya kalau batu maka batulah yang akan memimpin kita.

Rawa Lanun-Bahasa said...

YBhg The Scribe
Salam Hormat


Ratu Minang: "Chinese Are Not United"
(and anwar loses his oratory gift)


ahoi! ahoi!

if only the chinamen have the sense
to stick and vote for dap and a few mca
they will have a chinaman pm by 2020
as it is they are not that smart
and bn mps wins two third majority

ahoi! ahoi!

(- is it because guan eng wants mof!?
- no,
- is it they don't believe in their goodness
- and tak sabar
- and senang kena beli dengan najib?
- no
- not najib
- who?
- try ratu minang ;)

yes, chinamen fall to ratu minang

ahoi! ahoi!

Maaf Scribe -
bn going underdog mode
chinese not that smart
no problem

About Me

My Photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).