Thursday, January 02, 2014

DAP Sets Sight on Malay Voters


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

SEVERAL debaters feel that I am concentrating too much on the ruling Barisan Nasional (BN) and that I should also comment more often on the opposition parties.

It seems to me that as much as Mohd Najib Abdul Razak craved for the non-Malay votes during last May general elections, the DAP on the other hand is longing for the Malay votes.

The non-Malays, in particular the Chinese, gave a thumbs down to the BN but many Malays gave the benefit of the doubt to the DAP either directly or via its Pakatan Rakyat partners – Pas and PKR.

As much as the BN could not do without the support of the minority non-Malays, the DAP knows it could not flourish without the support the majority Malays.

It is on this basis that I see the recent statement by newly elected Selangor DAP deputy chairman, Gobind Singh Deo, who is the Member of Parliament for Puchong, Selangor and the son of the DAP national chairman, Karpal Singh.

Gobind Singh: Gunning after Malay voters
He was reported as saying that the Selangor DAP is confident that more Malays will join its rank and file.

The reason, according to him, is because the party has displayed solid work, walked the talk and stood for good governance in the states where it was part of the government. 

With the Malays and other Bumiputeras forming 61.4% of the population and growing, their importance in determining the future of politics is obvious. The Chinese population has shrunk from the peak of 45% in 1957 to 22.9%, and Indians account for 7.1%.

Gobind Singh said the party had in the past championed anti-corruption, wastage of public funds and abuse of power to win public support.

"Over the last five years, Selangor and Penang having been practising good governance and this is a point we want to sell to Malays to join us for a better Malaysia," he told The Malaysian Insider.

Starting Early on Malay Voters

Gobind Singh’s statement is important on two counts. One, after having succeeded in fielding a handful of Malay candidates in the last GE, the party is starting early to coax the Malays for the next general polls.

Two, the fact that it was the most successful of the three main Pakatan Rakyat parties at the last GE is not lost on the DAP leaders.

They knew that a significant number of urban Malay voters sided with the DAP. Many of them were members of neither Pas nor the PKR. These are Malays who believe that a strong opposition is essential to good governance.

In the 2013 GE, after a long absence, the DAP successfully put Malay representatives back in Dewan Rakyat and State Legislative Assembly. Mohd Arif Sabri won the Raub parliamentary seat, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji captured the Mentakab state seat, both in Pahang, and the former political secretary to Penang Chief Minister Lim Guan Eng, Zairil Khir Johari, was also elected the Bukit Bendera MP.

Mohd Ariff Sabri: DAP MP for Raub
The next natural step for the DAP is to get more Malays to join its ranks. But that won’t be easy. The Malays may be willing to vote for DAP candidates but to be active members of the party is a different matter altogether.

Tengku Zulpuri Shah: DAP State Assemblyman for Mentakab
The younger DAP leaders, led by its Secretary General Lim Guan Eng, have to prove to the Malays that the party can serve them as well or better than Umno, PAS and the Malay-dominated PKR. It’s a tough call.
 
Time is Running Out

In a sense, time is running out for the DAP. The number of Malays who knew the history of the party and recognised it as a multi-racial party is getting smaller.

Even in the best of times the DAP never really had a strong Malay representation.

The younger generations of Malays and even some non-Malays are not aware that DAP started off as a multi-racial party and used to have Malay representation in the Central Executive Committee. A founding Malay CEC member was Mohamed Nor Jetty. He was one of the party’s national vice-chairmen.

What the younger Malays now know about the DAP is what is being drummed up by its detractors that it is an offshoot of the People’s Action Party (PAP) of Singapore.

That indeed was the case way back in the 1960’s when some Malaysian members of the PAP, including Devan Nair (the PAP MP for Bangsar and later the President of Singapore), decided “to continue the party” in Malaysia after the 1965 separation by forming the DAP in the same year.

Unhappy Experience with Malay Members

The Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim’s bitter departure from the party in 2012 and the outcomes of controversial CEC election the same year, when not a single Malay candidate out of eight was elected, damaged the party’s reputation. Its detractors had a field accusing it of racial chauvinism.

In alluding to the importance of Malay support, Gobind Singh had clearly used a very subtle tactic when he said the DAP in the past championed anti-corruption, wastage of public funds and abuse of power.

The flip side of that statement is to suggest that the Malays who are against corruption, wastage of public funds and abuse of power should be fighting along side the DAP and the PR.

Whereas those who do fight on the side of the DAP are seen as tolerating corruption, wastage of public funds and abuse of power. Such an approach may find currency among the younger and more educated Malay voters.

Still winning Malay membership and votes is an uphill battle for the Chinese-dominated DAP.

69 comments:

din klang said...

Salam Dato

1. Confirm ke Zairil Khir Johari ini bangsa Melayu ? Minta tolong check.

2. Apabila Umno lemah dan Pas hilang tujuan manakala Pkr gilakan jawatan maka sejarah lama bangsa Melayu datang kembali apabila bangsa asing pantas mengambil kesempatan ke atas bumi bertuah ini.

Para pemimpin sibuk mengejar impian manakala penyokong pula sibuk membela membabi buta seperti din melaka.

Kini bangsa asing bermaharaja lela tanpa takut untuk memijak kepala kita kaum bumiputera.

Mereka berani kerana ramai Melayu seperti din melaka yg memberi muka kepada mereka.

Jangan lah kita akal pendek dalam mengharungi isu seperti ini kerana yang nyata kaum bumiputera adalah penduduk asal dan majoriti....

Pwgang lah pada fakta ini agar jangan sampai kuasa Melayu terlepas seperti singapura

ab said...

Salam dato,




Alahai, melayu melayu semua...., dari pi ikut DAP,lagi baik ikut PAS lah.


Habis cerita..tak gitu?




Kalu DSNTR `halau' cukup cukup kuat lagi la, saya pasti ramai orang UMNO `naik syeih' dan `turun minyak' menyebai..samaada
dok sengap eamai ramai, atawa pi ikut `lebai' PAS dalam 4-5 tahun ni...



Abu Bakar Ab Rahman

Akbar joned said...

ON THE CONTRARY.
THE MALAYS WILL RALLY AS A STRONG GROUP WHEN THEY FEEL THREATHENED.
ONLY TIME WILL TELL.

OKJ said...

Salam DAKJ

Bagi sayalah, Dato’ tak perlulah nak bermuka-muka buat baik kononnya nak bagi komen yg seimbang untuk semua. Bila bercakap tentang PM dan UMNO, Dato’ hentam habis-habisan. Bila cakap tentang DAP, bukan main manis lagi bercerita tentang strategi mereka. Lepastu, cuba buat-buat tak tahu KM Penang beli kereta Mercedes S class w/pun baru je beli Camry dan belanjawan negeri deficit 4 tahun berturut-turut. Dato’ tak komen sepatah haram pun.

DAP juga masih lagi konsisten menentang penubuhan Negara Islam sehinggakan ungkapan “Langkah Mayat Karpal jika nak membentuk Negara Islam” masih tidak ditarik balik sehingga kini. Jadinya, saya cukup tidak faham jika ada org Islam yg beriman dan beramal, yg masih menyokong DAP.

Akhir kata, marilah kita sama-sama menghayati firman Allah di dalam surah Al Mumtahanah ayat 1 dan 2 yg mana Allah melarang kita mengambil musuh Islam menjadi teman rapat, kerana jika mereka menguasai kamu, nescaya mereka menjadi musuh yg merbahayakan kamu. Ingatlah janji Allah adalah benar. Sekian TQ.

din kolot said...


Dalam BN, Umno yg akan mengepalai parti komponen sejajar dengan status bangsa bumiputera teramai.
Malangnya pemimpin mereka mimpi di buai angan angan dan puji pujian.

Dalam PR, Pkr akan mengepalai parti komponen dengan Dap selaku peguam anwar yang hanya perlu memicit bolanya untuk mengikut telunjuk bangsa minoriti yang mahu menjajah Tanah Melayu sepertimana lee kuan yew menjajah singapura

Pas seperti biasa jadi pak turut ataupun pak pacak. Jadi askar suruhan bila perlu. Jadi kaldai tunggangan bila undi melayu mahu di kaut

sedar lah bangsa Melayu baik pemimpin, penyokong mahupun pengundi dan anak remaja..

Alif Baa Taa

FMZ.com said...

Panduan mudah berpolitik bagi orang Islam; berpolitiklah sebagaimana kita mencari dan memilih MAKANAN HALAL. Dalam banyak hal, kita amat sensitif tentang makanan, tetapi menjadi begitu naif dalam hal berpolitik?

1. Pastinya premis/restoran yang menjadi pilihan tiada campuran aduk daging khinzir dan arak, hanya yang bersih, suci dan menyelerakan kerana apa yang masuk ke perut itulah yang menjadi darah daging mengumpul takwa buat bekal di akhirat kelak

2. Pemiliknya seorang Islam dan premisnya sering dikunjungi pelanggan Islam; kerana dia terikat dengan hukum halal dan haram, kesucian makanan serta berat timbangan juadah yang dijual sesuai dengan harganya, kerana sumber pegangannya adalah Islam

3. Tidak salah makan di kedai bukan Islam selagi sumber bahan dan peralatan dijaga kesuciannya oleh jurumasak walaupun dia non-muslim, namun mencari yang jelas halalnya itu lebih afdhal; dapat menjana ekonomi ummah, perniagaannya maju dan zakatnya dikongsi asnaf umat Islam

P/S : Paling utama, kalau sudah tahu premis terdekat sudah dapat sijil halal yang sah, alunan radionya bacaan ayat Quran dan zikir, bukannya lagha, tidak menipu pelanggan dengan menaikkan harga menu sesuka hati, tempatnya bersih dan selesa tanpa government tax; usah ada dakwa dakwi lagi, masuk order dan makanlah bersederhana seperti yang dituntut oleh Islam - berhenti sebelum kenyang...

FMZ

zainal abidin awang kechik said...

salam tok..


"Janganlah kamu terpengaruh dengan golongan pengkhianat itu, yang selalu bersumpah dan hina sikap dan amalannya, yang selalu mencela dan menyebarkan fitnah untuk perpecahan (umat), menolak segala kebajikan (dan kemajuan orang), mereka yang melampau dan menentang (ajaran agama) dan melakukan dosa" (Surah Al-Qalam Ayat 10-12).

DAP hanya ingin melihat negara ini menjadi sebauh negara milik sama rata,,. seperti singapore.. menarik dengan DAP ..sama dengan MCA.. semua suka S300 sama seperti melayu lain..DAP akan berkubur bila sing dan lim tiada dalam DAP, kuku besi dalam DAP sama seperti parti lain dalam parti politik lain tok..

selamat berjuang

Deithrich said...

Mr OKJ,

PENANG: It is not wise of the Terengganu state government to spend RM3.42 million to buy 14 Mercedes Benz E200 Kompressor limousines, especially at a time when the people are reeling from rising living costs. Instead, moderation should have been exercised.

Chief Minister Lim Guan Eng, who expressed these views to the press yesterday, however, agreed that the quality of a Mercedes Benz was better than that of a Proton Perdana V6 Executive. The Benz’s maintenance costs were also lower. He said that the Penang state government had cancelled the order for five new Perdanas worth over RM600,000 and decided to use existing vehicles.

Mr OKJ, who spent more taxpayers money on official cars ma?

Urang Awak said...

Salam Dato,
Believe me or not that there may come the time when people will not bother anymore from which COLOR (blue, green or red) of the party the candidates represent. Older generation like you and me are helpless now and lets our young voters to decide whether to keep or dump in the coming next general election.

Dato, there’s no point blaming PM and his Cabinet. We are to be blamed because we keep re-electing the same group of swindlers, liars and thieves for allowing them to mess up the country.

Dato, Puak2 UMNO mesti mau ingat generasi muda zaman kini mengenali APPLE , BLACKBERRY & PINEAPPLE bukan lagi sekadar buah2an. Wallahualam

Lahuma said...

Dato.

Kalau BN tumbang.Sudah tentu Pakatan Rakyat akan jadi pemerintah.
Dikalangan pemimpin Pakatan Rakyat ini siapa yang jadi YAB PM Malaysia pula.
Adakah Hadi Awang,Anwar Ibarhim,Lim Kit Siang.Lim Guan Eng,Karpal Sing,Mat Sabu dan Salehudin.
Doktrin Pas dengan perjuangannya tercapaikah nanti untuk menegakkan negara Islam di Malaysia.
Setujukah Karpal Sing terutamanya. dan lain sekutu PKR.
Diawktu itu PAS akan jadi pening kepala dan muntah-muntah.

Insya Allah jika BN tumbang pada PRU 14 nanti itu ramalannya.

UMNO/BN pun tak sedar diri lagi.
Pemimpin UMNO sudah jadi telinga badak.

Memenag orang meluat pun dengan pemimpin UMNO.Cakap lain buat lain.

Pakatan Rakyat pun belum tentu lebih baik daripada BN.

Sementara nak dapat kuasa.Bila ddapat mereka jolilah tempoh lima.
tahun.

Terima kasih Dato.

miss passat said...

Dato, write what you feel right i.e to correct the wrong. Tidak perlu nak puaskan hati mana2 pihak sebab dalam hidup ini kita memang ada musuh dan kawan. Bukan semua orang suka kita dan bukan semua orang juga benci kita. Saya harap dato tidak berhenti menegur pemimpin kita kerana Allah untuk kebaikan anak cucu bangsa kita. Pedulikan okj. Dia bukan faham budi bahasa dan sopan santun. Perbandingan yang dibuat semalam pun sangat melucukan.

Masalahnya sekarang, kita tidak boleh menegur sesiapa. Kritik najib, org umno dan bn marah. Hentam pas, dap dan pr, kumpulan pembangkang pula melatah. Jadi di mana hak kita sebagai pengundi dan rakyat? Bukankah pemimpin yang kita tegur itu wakil-wakil rakyat kita? Bukankah menegur itu tandanya kita sayang dan kita peduli? Apakah tuan-tuan tidak menegur anak-anak tuan kalau mereka buat salah? Sekarang tahulah saya punca masalah sosial yang tinggi di kalangan anak remaja zaman ini.....sebab ibu bapa macam okj tidak memantau, tidak menegur dan tidak melarang,

Dato, what is left now for us? And i mean for us malay because i malay. Umno lemah, pas tidak cukup kuat. Kalaulah pas meneruskan dasar dan perjuangan yang lebih jujur serta berani dan tidak terpengaruh dengan mimpi serta igauan anwar ibrahim, saya yakin pas boleh kembali gemilang seperti tahun-tahun lewat 80an dan awal 90an dulu.

I had never voted for any other party but BN. Only in GE 12 that i gave my vote to DAP because i was angry with the way Malaysia and Malaysian was treated under Pak Lah's administration. Then in the last GE i gave back my vote to BN kononnya nak bagi peluang kepada najib sebab itu pilihan raya dia yang pertama. Tapi akhirnya saya tertipu sepertimana kebanyakan pengundi yang lain.

As for dap, its definitely a big NO for me.

OKJ said...

Salam DAKJ

Mr Deithrich,

I agree with you that Mercedes is a better luxury car. I still remember my professor said when we were in his Mercedes many years back; "Those are cars and this is Mercedes” while pointing toward other ordinary sedan cars outside. To me, Mercedes is for the older generation or for elderly, but for the younger generation, I preferred something, which is quite similar.

However, I don’t agree the maintenance fee is cheaper. The cost of Michelin's tyre for 235/65/R17 is nearly RM1000 each. The price of front screen wiper is RM 350 compare to saga, which is only few dollars. Roughly, the maintenance fee will be higher around 5 to 10 times compare to the ordinary car.

However, I think you probably will get better price if you yourself buy it. We as Malays, have to face it since Independence day, which is more than five decades. Everybody knows the real fact, but we accept it.

Akhir kata, terima kasih kerana you masih lagi faham w/pun saya tulis di dalam Bahasa orang Melayu. Sekian TQ.

jebat said...


Sdr Abu Bakar Abd, Rahman,


Manaorang UMNO nak turun minyak. Harga minyak DAH NAIK

Ha ha ha ha

Urang Awak said...

Komen Din Kolot 1:01 AM dirujuk,

1. Perlu diterangkan kepada anda bahawa Singapura telah dijual kepada British oleh oleh orang Melayu iaitu keturunan Temenggong Johor. Sama juga seperti Pulau Batu Putih tuntutan kita telah gagal di Mahkamah Antarabangsa gara2 kesilapan teknik oleh Peguam Bangsa Melayu dibawah Perdana Menteri Melayu.

2 Seperti Sabah & juga Sarawak, Singapura bukan sebahagian dari Tanah2 Melayu dan mereka berhak bergabung atau keluar dari mana2 negara yang mereka suka.

3. Lee Kwan Yew tidak pernah menjajah Singapura kerana beliau dilantik oleh rakyatnya secara process demokrasi iaitu melalui pihanraya seperti yang diamalkan dinegara kita Malaysia. Malah Lee Kwan Yew adalah anak jati dari Melaka dan bukannya berasal dari negara luar seperti Negara Cina maupun Taiwan. So dengan menggelarnya penjajah adalah tidak tepat sama sekali.

4. Nasib orang2 Melayu di Singapura lebih jauh lebih baik dari rakyat disini dari sudut pembelajaraan, kediaman, kesihatan dan lain2 kebajikan. Saya mempunyai ramai saudara mara yang berkerayatan Singapura yang membeli rumah di Skudai Johor yang rata2 berharga melebihi RM500,000 keatas. Kebanyakan isteri2 mereka adalah pembantu rumah manakala sisuami adalah pekerja kilang di Singapura.

5. Anda perlu merujuk kepada sejarah dan saya rasa sejarah tentang Singapura adalah sejarah yang kita sama2 belajar semasa di sekolah rendah lagi.

6. Anda memang sesuai dengan nama DIN KOLOT kerana anda memang kolot dari segi penulisan maupun perwatakan.

Selamat Tahun Baru Din... Salam

Urang Awak said...

Komen DIN KOLOT 1:01 AM bersambung...

Selain Pulau Singapura dan juga Pulau Batu Putih, ada banyak lagi harta2 yang telah dijual & diserahkan kepada Singapura secara sengaja ataupun tidak sengaja. Diantaranya adalah seperti berikut;-

1. Tanah yang dimiliki oleh KTM disepanjang rail keretapi dari Woodland ke Tanjung Pagar telah diserahkan kepada Singapura oleh pemimpin Melayu.

2. Air mentah juga telah dijual secara pukal kepada Singapura dengan harga kurang dari 2 sen dan dibeli kembali dengan harga beratus2 kali ganda setelah diprocess.

3. Apabila perkongsian syarikat penerbangan iaitu asalnya Malaysia & Singapore Airlines berpecah kepada MAS (Malaysia) & SIA (Singapore) di awal tahun 60an, pemimpin2 Melayu telah menyerahkan destinasi2 yang paling commercial kepada SIA dengan alasan kita tidak mempunyai kemampuan untuk mengurus hal ehwal peneberbangan antarabangsa. Maka dengan itulah SIA telah mendahului Mas dari segi jumlah destinasi2 diluar Negara.

Sekian untuk sekadar pengetahuan DIN KOLOT.

Din Kalut. said...

Din Melaka akan terus belasah UMNO.DAP adalah penyelamat Melayu dan Agama Islam.

MasAgungKL said...

Saudaraku AKJ,

Tajuk ini amat menarik perhatian hati kecil saya yang sedang menderita seperti kebanyakan sahabat2 saya jauh dan dekat sudah tahu keadaan kelihatan saya sekarang. Hamun demikian, saya ingin memberi pandangan saya berasa akan kepada maklumat2 yang saya telah diterima sejak beberapa bulan kebelakangan ini. Demi selamat negara, saya akan bongkarkan sedikit.

Adalah pada hakikat nya, ramai orang kaya Cina Malaysia telah menghantar anak2 mereka untuk melanjutkan pelajaran mereka ke Singpore mulai daripada Sekolah Menengah. Ini mungkin telah men each sampai ribuan pelajar2 melalui pintu keluar di JB. Ibu bapak mereka kebanyakan daripada keluarga berada yang anti Kerajaan dan mungkin terlibat dalam parti2 politik pembangkang seperti DAP dan PKR. Oleh yang demikian, trend ini adalah amat bahawa, dan saya yakin bahawa pihak perisik Kerajaan tidak menyiasat perkara ini dari segi politik, khasnya sokongan yang kian bertambah kepada DAP. Mereka juga akan jadi pengundi muda menjelang tahun PRU14. Oleh demikian DAP ada keyakinan Besar untuk menawan negeri Johor pada PRU14 nanti keadaan politik dan ekonomi di Iskandar Malaysia dalam kawasan konstituenci Geland Patah dan juga kawasan2 kuat DAP di Bahagian Utara Johor, yang memang dari asalnya mempunyai kefahaman ideologi komunis mahupun Sosialist seperti kebanyakan suku bangsa Cina Hockkien dan Hock Chew di Bahagian Johor Utara dan Setiawan. Saya hendak ingin tanya: is our intelligence agencies aware of this trend? I am afraid not or maybe being compromised through illegal payments and cover up,

Oleh demikian saya amat khutair sokongan kepada DAP dan PKR akan terus meningkat. Kelemahan PAS yang asik me memainkan isu Islam dan Melayu dan England bekerja dengan UMNO yang semakin lemah akan akhirnya menamatkan muklak politik Melayu di Tanah Malaysia ini. Janganlah kita salahkan bangsa lain apabila bangsa Melayu pechah kepada beberapa kumpulan dalam politik dan NGOs. To the Malay political leadership, this is a wake up call, and if you fail to wake up, walk the talk and respond, then UMNO/BN would have to concede in the next PRU14 dan say goodbye to Putrajaya and Seri Perdana. Even worse, Malaysia by 2025 will be a republic with presidential rule and our Malay rulers will be phased off. My friend today our sultanate is at its weakest and politics among the Royalties themselves is indeed worrying!

A KADIR JASIN said...

Thank you Miss Passat,

1. Don't you worry. I shall continue to write for as long as my memory does not fail me.

2. We Malaysians are too partisan. We should try to be less partisan and try to be bi-partisan on common interest issues like corruption, abuse of power and wastage of public funds irrespective of who commits them.

3. I received an SMS from a fellow blogger who said the PMO had leased an Airbus320 executive jet for US$25,000 each flying hour. I am not sure if there's an A320 executive jet but there is the A319 executive jet.

4. I duly asked PM's Press Secretary, Tengku Sharifuddin, to confirm or deny the blogsphere report.

5. You may want to read here
http://bigdogdotcom.wordpress.com/

6. He responded: "Will come back to you. yes on rental of the aircraft but other claims in the SMS not accurate."

7. So the PMO did lease an executive jet (in addition to several owned by the government). But what type - A319, BBJ, Global Express, B747 - and for what purpose?

8. Now we know how concern the PM is when he declared "I feel your pain." Who is causing us the PAIN?

Thank you.

ab said...

Salam Dato,



Saudara MasAgungKL,



Setuju benar dengan pandangan saudara.




Kat PUTRAJA tu,sekarang ini, kalau semua suara suara melayu diletak dalam bom besar 100kg pun,kalau meletup tidak ada yang mendengar sebab samada dah pekak,tahi telinga penuh,tiada telinga atau kosong struktur diantara 2 telinga...





Depa nampak,dengar dan ligan jet
serta duit sekarang ni. Suara suara apa pun depa tidak berminat sekarang ini,LEBIH LEBIH lagi suara suara melayu,sebab suara suara melayu ini MENYUSAHKAN KEHIDUPAN MEREKA!.




Bab raja raja ni,dah trend nak hilang dah ni kut.....TAK TAHU LAH
sama ada raja raja melayu masih ada hati dan perasaan raja melayu. Yang kelihatan seolah hati dan perasaan businessmen.
Businessmen can make money dan bolih lose money. TETAPI sistem beraja ni only lasts for once only! Tiada repeat repeat punya, once you go,you are goner for good...



Tetapi tak apa lah, kalau semua raja raja pilih jalan kut tu, siapa lah kita menahannya. IF YOU CHOOSE TO GO, you will be gone for sure.




SAYA TAK akan menangis dan bersedih kerana THAT IS YOUR CHOICE...lagi pun saya bukan waris raja mana pun.




Abu Bakar Ab Rahman

Din KOLOT said...

Terima kasih la urang awak kerana berkongsi pengatahuan awak yang amat tinggi itu.

Cuma kata pak imam kampung saya kita ni hidup kena ambil resam padi. Semakin berisi semakin tunduk dan tidak memandang rendah terhadap orang kampung yg KOLOT seperti kami walaupun anda mempunyai ramai saudara mara orang singapura pura yg mewah dari segi harta dunia
Dan sanggup di cucuk hidung oleh pemerintah kapir walaupun di bumi sendiri hingga aktiviti korban di masjid pun tidak lagi di benarkan manakala azan cuma di corong radio sahaja. semuga anda gembira

Zed-85 said...

Saudara OKJ,

Belanjawan Defisit di Penang untuk tahun 2014 bermakna perbelanjaan dalam belanjawan 2014 melebihi "anggaran" hasil yang diperolehi di negeri Pulau Pinang.

2014 baru sahaja bermula.

Saudara OKJ perlu teliti mengenai perkataan "estimation" atau "anggaran" yang dibentangkan pada awal tahun.

Yang penting, setiap tahun sejak DAP mengambil alih di Penang dari tahun 2008-2012, terdapat lebihan (surplus) lebih dari RM100 juta.

Setakat ini, wang tabungan di Penang berjumlah lebih RM800 juta.

Setakat ini wang tabungan di Selangor berjumlah lebih RM2000 juta atau RM2 billion.

Pendekata wang tabungan di Penang dan juga Selangor bertambah bukan berkurangan.

Mengikut "trend" yang sedia ada, wang tabungan simpanan di Penang akan bertambah melebihi RM1000 juta atau RM1 billion dalam masa tahun 2015.

sila rujuk,

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/despite-surplus-penang-tables-deficit-budget-for-2014

Berkenaan dengan Lim Guan Eng beli kereta mercedes, kalau tidak silap saya Terengganu juga beli kereta mercedes. Penang beli satu, tapi Terengganu beli lebih dari satu, kalau tidak silap saya. Cuba saudara check.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Fuyoo. OKJ sekarang dah macam jadi tuan blog.

Siap tegur Dakj kenapa tak komen perkara tertentu.

Kalau OKJ rasa keputusan ketajaan PR Pulau Pinang atau kejadian lain yg boleh dijadikan peluru hentam PR, silakan minta izin mencelah.

Belum pernah Dakj halang semata2 kerana alasan terkeluar tajuk.

Tapi OKJ betul ke ada hujah ilmiah yg tinggi tak macam si kolot dan si kalut yg habis duit UMNO je.

buah kerdas said...

The Chinese-dominated DAP has every right to become a ruling party for this country. Yes, before that happens DAP must first win the majority support of the Malays; no matter how tough the call is, nevertheless, it is NOT an impossible maneuver. We Malays are as divided as we were the time 19 ships of seasick Portuguese invaded Melaka in 1509. We Malays are not well organised, so any systematic attack will make us scattered and fragmented into vulnerable loose groups. By that way, we will become like the Dayaks in Sarawak, tuai rumah tapi Melanau magai perintah.

We Malay are so apathy and complacent. A friend of mine, a retired Pengarah of Johor state civil service told me that some ten years ago he had cautioned his Johore State Exco friend of the posibbility of Chinese majority in JB consitency. That Exco friend just laughed at him brushed aside his worry. NOW, we know that Gelang Patah is a safe haven for DAP. Soon, other constituencies in the Iskandar Malaysia will be the same. Question: How can that be? Answer: By similar manner as what did happen in Penang, expensive houses and lands. It is the Chinese money that do the sweeping job. What does Johore Corp do to reverse the trend? Right now, the answer is nothing practically. One Johore Corp man said that the corporation can only think of buidling "apartmen mampu milik" as cheap as RM 250k a unit. Hahahahaha.... Super lucky are those Kondo Saujana owners who paid around RM 70k - 100k each for their units. (A legacy of TS Muhyiddin?? Maybe..)

buah kerdas said...

The Chinese-dominated DAP has every right to become a ruling party for this country. Yes, before that happens DAP must first win the majority support of the Malays; no matter how tough the call is, nevertheless, it is NOT an impossible maneuver. We Malays are as divided as we were the time 19 ships of seasick Portuguese invaded Melaka in 1509. We Malays are not well organised, so any systematic attack will make us scattered and fragmented into vulnerable loose groups. By that way, we will become like the Dayaks in Sarawak, tuai rumah tapi Melanau magai perintah.

We Malay are so apathy and complacent. A friend of mine, a retired Pengarah of Johor state civil service told me that some ten years ago he had cautioned his Johore State Exco friend of the posibbility of Chinese majority in JB consitency. That Exco friend just laughed at him brushed aside his worry. NOW, we know that Gelang Patah is a safe haven for DAP. Soon, other constituencies in the Iskandar Malaysia will be the same. Question: How can that be? Answer: By similar manner as what did happen in Penang, expensive houses and lands. It is the Chinese money that do the sweeping job. What does Johore Corp do to reverse the trend? Right now, the answer is nothing practically. One Johore Corp man said that the corporation can only think of buidling "apartmen mampu milik" as cheap as RM 250k a unit. Hahahahaha.... Super lucky are those Kondo Saujana owners who paid around RM 70k - 100k each for their units. (A legacy of TS Muhyiddin?? Maybe..)

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sdr Akhbar Joned.

Nak jugak tau lebih mendalam apa maksud sdr bahawa the Malays will rally as a group when they feel threatened.

Kalau jaga pun dah bukan Melayu. Silap2 hari bulan nanti polis dan askar akan diswasta oleh ketua2 UMNO .

Maklum la ketua2 UMNO kan dah beri jolokan Melalu pemalas.

Saya harap tahap keselesaan sdr UMNO sebagai penjaga masa depan Melayu konon, tidak di khianati mereka.

Nasi dah hampir jadi bubur.

Bawah UMNO , Melayu akan dijual sesuka hati ketua2 UMNO.

Maaf kalau saya tersilap tafsir.

Saya agak emo sebab tak suka org Melayu masih terharap2 kucing bertanduk bawah pemerintahan UMNO

looes74 said...

Zed85,
I am very happy that you have seen through the lies perpetuated by people such as OKJ. One can only argue that the budget estimates proposed by LGE has been extremely on the conservative side. It's good to be conservative. Better to estimate of having deficits than to be optimistic just as promoted by Najib or even Madhater himself.

Abu Bakar,
I am happy. Finally, intellectual melayus such as Hisham Rais has opened more malay eyes.

Mas,
Why do we need to equate UMNO with melayu? Onn Jaafer ask melayus to mampuskan UMNO. Even Tunku has decided that UMNO got to go. There are plenty of melayu wanted UMNO to die because it has lost its relevance.

Urang,
This is what has been said by Rahim Ishak. Who is Rahim Ishak? What is the relation of Aziz Ishak to Rahim Ishak?

"Tuan Yang di-Pertua, nampaknya
Ahli Yang Berhormat dari Johor
Tenggara marah peri hal dalam P.A.P.
ada orang2 Melayu. Bukan sa-takat itu
sahaja kemarahan-nya, nampak-nya
bahawa sa-sudah dua krisis masok
krisis yang ketiga baharu2 ini, orang2
Melayu dalam P.A.P. tetap dan tegoh
menyokong dasar2 P.A.P. Lagi2 dia
marah. Sa-olah2 dia mahu saya masok
UMNO. Tetapi, Tuan Yang di-
Pertua, belum pernah lagi saya masok
UMNO sa-hingga hari ini dan ada
sebab-nya. Demikian pula saudara saya dari Singapura yang menjadi
Menteri Kebajikan Masharakat disana.
Dia juga sa-umor hidup-nya
belum pernah masok UMNO lagi
dan ada sebab2-nya.
Tuan Yang di-Pertua, antara lain,
bukan kami menganggap UMNO itu
sa-buah pertubohan Melayu chelup,
bukan. Tetapi antara lain, sebab2-nya
saya dan orang2 lain dalam PA.P.
tidak mahu masok dalam UMNO
sebab-nya ia-lah bahawa kami juga
mengikuti perkembagan politik dalam
negeri ini, kami juga nampak, kami
juga dengar dan kami dapat menjalankan
analisa. Dan kalau pendapat kami
tidak sa-alir dan sa-chuchok dengan
perjuangan UMNO saya rasa tidak patut
orang2 saperti Ahli daripada Johor
Tenggara yang beruchap sa-olah2 menjual
ubat di-tepi jalan tadi, dan khabarnya
sa-waktu dia datang dari Sulawesi
dahulu menjual ubat di-tepi jalan.
Tidak sa-patut-nya dia marah kerana
orang2 Melayu dalam PA.P. tetap dan
tegoh dengan perjuangan-nya. Sadikit
masa lagi saya akan memberikan
sebab2 yang sa-lanjut-nya.
Tuan Yang di-Pertua, dalam Titah...."

Din Kalut said...

Din Melaka bodek DAKJ pula.Ingat ke nak balun UMNO .Nak julang DAP yang serba bersih.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

OKJ nak sensasi isu ketua menteri PR PULALU PINANG dapat kereta mercedez baru berharga rm 298000?

Kalau nak tegur secara ilmiah OKJ memang tak de point.

Tapi masih ada hati harap Dakj kutuk kerajaan PR!

Kereta mercedez KM lama org BN dah pun berumur hampir 9 tahun.

Cuba angkat tangan kalau KM Sabah dan Sarawak cuma pakai Camry?

Atau mereka pakai merc berumur lebih 9 tahun?

Pasal dakwaan OKJ kerajaan PR P PINANG catat belanjawan defisit selama 4 tahun berturut2, saya ucap terima kasih pd org Johor zed 85 yg sanggah OKJ.

Blog Dakj bukan ibarat org dengar kempen fitnah sehala tv3 atau utusan.One way tiket je.

Tak tak tau lebih baik diam.

Dalam hal2 begini kg man pun tak boleh tolong OKJ.

OKJ said...

Salam DAKJ

Dato’. Saya cukup pelik ramai marah-marah bilamana pendapat kita berbeza. Tak bolehke ini dianggap sebagai lifestyle, professional, tempat bertukar pendapat dan menghargai satu sama lain.

Tentang AJC 320, Alhamdulillah, kenyataan akhbar dari Pejabat Perdana Menteri telah menerangkan segalanya. Jadi eloklah Dato’ keluarkan dalam blog ini supaya tidak timbulnya fitnah nanti. Sebab itulah saya selalu meminta Dato’ supaya tidak mengeluarkan khabar angin dulu sebelum mengesahkannya. Sebabnya, sebenarnya saya tahu maksud Dato’ hanya nak serkap jarang je, tetapi terlalu ramai org percaya apa yg Dato’ tulis bulat-bulat. Sebab itulah saya kena tegur. Salahke? Macam juga Dato’ kata YAB pergi bercuti diulas secara terperinci di dalam HarakahDaily (jika tidak silap). Rupanya tersilap fakta.

Saya ni hanya menegur demi kebaikan semua. tapi OKlah. Kalau Dato’ tidak suka ditegur, saya berundur diri sajalah. Akhir kata, sekali lagi saya meminta maaf banyak-banyak jika terkasar bahasa. Sekian TQ.

Zainal said...

Kadir.

Anwar now In London.Ustad Hadi is in London and Zaid Hamidi is also in London.

They will sit down to finalise the term for Unity Govertment.

If this materalise,no need for DAP to recruit malay suppoter until next election.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Tulis Sdr OKJ,

" Bagi sayalah, Dato’ tak perlulah nak bermuka-muka buat baik kononnya nak bagi komen yg seimbang untuk semua. Bila bercakap tentang PM dan UMNO, Dato’ hentam habis-habisan. Bila cakap tentang DAP, bukan main manis lagi bercerita tentang strategi mereka. Lepastu, cuba buat-buat tak tahu KM Penang beli kereta Mercedes S class w/pun baru je beli Camry dan belanjawan negeri deficit 4 tahun berturut-turut. Dato’ tak komen sepatah haram pun."

Sdr OKJ kita ini 'hantam' semua orang termasuk Datuk AKJ, Tuan Punya blog ini.

Saya mula curiga dengan Datuk kerana melepaskan Sdr OKJ bertindak sesuka hati. Mungkin Datuk berbuat sedemikian dengan tujuan melariskan blog ini dengan cara 'mengkambing hitamkan' Sdr OKJ.

Dalam kata lain Datuk 'membela (menternak) susuk-susuk seperti Sdr OKJ untuk kelangsungan ranking blog ' The Scribe A Kadir Jasin.

Bagaimanapun, jika inilah permainan Datuk, saya tetap bersama Datuk walaupun saya sangat menyedari bahawa undi kita besar kemungkinan tidak sama.

Saya juga sangat bersetuju dengan Datuk bahawa kita terlalu dikongkong oleh tembok kefanatikan yang melampau.

Kita tidak boleh melupakan walaupun seketika keyakinan politik. Ini membuatkan kita menjadi bisu, pekak, buta dan kena strok dalam menilai dan menangani pelakuan rasuah, penyalahgunaan kuasa, kronisma,hal-hal agama dan malah apa sahaja yang melibatkan pihak kita.

Sayugia, gejala penyakit ini dihidapi oleh semua pihak dan bukan pihak tertentu sahaja.

Sekian.

azhar said...

kepada zed 85.

dalam kita menilai lebihan hasil p.pinang dan selangor kita juga perlu melihat segala projek pembangunan untuk rakyat yang telah dibuat oleh kedua dua kerajaan.

berapa panjang jalanraya /jalan kampung yang baru telah dibina,berapa jumlah balairaya baru yang telah dibina,/ dewan orang ramai yang baru telah dibina,jumlah rumah yang dibina,dan lain lain kemudahan untuk rakyat yang baru disiapkan.

dimaksudkan ialah yang baru bukan penyelengaraannya



Urang Awak said...

Your comment 3:15 PM refers,

I began to admire you and I love every prefrence you made and your updates always make my day :-))

Dato, partisan people ignore facts and harder to correct. They don't really bother seeking out the truth and they just relly 100% what has been propogated in the media and this why we have paper like Utusan Malaysia and TV channel like TV3. Just dismiss the hateful comments and I hope you continue writing such great works.

Remember Allah has gifted each believer in different ways and do make use of God-given talent (as a writer) for something which is beneficial for mankind - May the Almighty grant you the full strength and wisdom to carry out this good work and reward you with good deeds.

Authentic journalism always seeks the truth… Salam

Urang Awak said...
This comment has been removed by the author.
Deithrich said...

Tok,

a. This is the best time for all PR parties, DAP included, to draw away Malay and Bumi support from UMno/BN.

b. This is because being the poorest, the rural Malays of Semenanjung and the Bumis of Sabah and S'Wak, who are core supporters of the BN, are worse hit by price increases, inflation and higher cost of living.

c. Who causes this? The Umno/BN government that they elected last year. It is the BN that broke its election promises.

d. PR does not have to get the BN votes. It only need a few per cent of BN supporters to abstain, they can win the next GE.

e. The BN under Najib is punishing its own core supporters by its IMF-like policies of rapid multiple subsidy reduction.

f. Urban and richer middle class supporters of the PKR and DAP are not as badly affected as compared to the poor Malays and Bumis in the rural areas and the interior.

h. A case of Umno/BN digging its own grave. The PR just need to give it a gentle nudge.

MasAgungKL said...

Yes we are all for Unity Government to save this nation. Go for it Anwar, Zahid and Ustaz Hadi and who else..kick the bar girl out, Where's Tuanku.LKS should be shown the way out off mJohor. Where are the other voices like Khaled Nordin and Shahril Samad. I have already suggested that Wee Ka Siong of MCA should be thrown nout from the state of Johor, what representing the Chinese in Johor as Chairman? over my death body ka siong, the zchinese hypocrite!That's suicide for Liow Tiong Lai...tiu nah mahjung!!!Now CSL...time to speak up if u still have balls!

looes74 said...

Guys & Gals,
Look at what Ku Li has been saying all this while. Kampung man & OKJ are nobody as compared to Ku Li. Not even Mahathir bin Mohammad who was kciked out by Tunku

http://www.youtube.com/watch?v=c6iCyOyzN0A

http://www.youtube.com/watch?v=-tO_bhW99dE

http://www.youtube.com/watch?v=XHoYWaKMuq4

http://www.youtube.com/watch?v=hA7pAtBOBeE

Urang Awak said...

Dear looes74 (8:45 PM),

I only knew his brother Yusof Ishak who was the founder of Utusan Melayu and the 1st President of Singapore whose portrait appears on the Singapore dollar notes. Not much I know about Rahim and Aziz Ishak until I made further search in wiki.

Yusof ishak, Rahim Ishak & Yusof Ishak - 3 successful journalist-turned-politicians. Siblings of descendant MINAGKABAU prominent Sumatran Malay Datuk Jannatun who migrated to Penang in 1759.

Thanks for your info.

OKJ said...

Salam DAKJ

Dato’. Saya rasa fitnah di dlm blog Dato’ dah menggunung tingginya sekarang. Siap Pengudi Ampang kata Dato’ membela saya utk melariskan ranking Blog Dato’ dan saya ditugaskan utk menghantam org lain. Saya tahu dan Dato’ sendiri pun tahu yg ianya fitnah yg nyata, sedangkan kita tidak kenal pun secara peribadi antara satu sama lain.

Bila dah macam ini, saya rasa saya memang kena berundur diri dahulu supaya fitnah tidak menjadi wabak diblog ini, sama seperti beberapa akhbar maya lain. Akhir kata, kepada Sdr/I Pengundi Ampang, dosa fitnah tu menggunung tingginya hingga menyamai membunuh. Ingat-ingatlah Allah bila berkata-kata. Sekian TQ.

Kampong man said...

Salam semua,

1.Apa yang telah kita lihat dengan pendirian dan perjuangan DAP di PRU 12 dan 13 dalam banyak isu agama dan bangsa membuatkan orang Melayu berfikir beratus kali bagi menhampiri parti DAP.DAP mungkin boleh berbangga dengan kejayaan beberapa muka baru Melayu saperti Ariff (Sakmongkol) yang bersifat sementara tetapi sdra Aspan Alias umpamanya tidak mendapat tempat dan ruang langsong dalam parti itu walau pun beliau telah banyak bekorban pada parti multiracial ini semenjak menjadi ahli DAP. Keputusan CEC lepas juga bukti kecenderungan hampir semua perwakilan DAP memilih calon bukan Melayu.Lupakan saja Zairil yang tidak punyai 'even an iota of DNA' dan darah Melayu. Multiracialism?.Pilih bulu juga mereka sebenarnya.

2.DAP in my view remains an extremist leftist Chinese party that has successfully managed to secure the 90% Chinese support at the expense of the moderate but troubled MCA in the last election.DAP achievement in the last election(39 MP seats) was about the best it can secure I believe.Will the trend continue in DAP favour is dependent very much upon Chinese voters support in future elections and how much and how fast can MCA recover from their previous leadership problems ,internal infighting ,unity, lack of trust and success in representing the Chinese interest in BN coalition.

The current DAP stand off and status quo with ROS itself pose many questions on 'ketelusan'and still remains unresolved.This is an uncertainty and dies not work well in DAP favour.

The Malays support for UMNO and BN remains almost intact if not improved since the last two elections (Ref: DAH IKHWAN. blogspot analysis). Likewise the chinese support for the dominant DAP in the weak PR coalition is equally strong too especially with the hardwork of multiracial PKR party led by DUBIOUS Anwar.This is enough to scare many Malays to support both DAP and PKR to represent them with Anwar questionable integrity on many personal moral issues as PR leader de facto.He is charismatic though. Most Malays will turn to PAS or UMNO and not DAP.Of course UMNO has to transform for the better being the party 'tunjang' orang Melayu and for all Malaysians all these years.This they have done responsibly despite all those little shortcomings and weaknesses.

3.Many analysis including mine as well believe BN will still be the party of choice in the next election without doubt.It is a question of whether a 2/3 majority is achievable or not due to also a big support by the BN coalition in Sabah and Sarawak.

Logically, there is not enough reasons for Malays to be with DAP.They saw what happened in Perak and Penang.Chinese voters may dump MCA and Gerakan,they will lose in the long term if continuous peace, harmony, stability and coexistence that they seek as good Malaysians.Already they are not even represented in the cabinet out of their own choice and decision.


Not until all Malaysians can respect democratic process and election results the political bickering will continue and this is not good for the country in the long run.
Wallahwualam.

@ OKJ should not give up.Your inputs are appreciated by many too here.I am not sure of Din Melaka.If only he can articulate sensibly.

Thank you Dato.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sebagai kaum pendatang minoriti yg menguasai 95% perekonomian, yg pulak selama ni dimanja dan dibelai ketua2 UMNO, melebihi belaian terhadap bangsa Melayu sendiri, BODOH sangatlah CINA baik Cina DAP, MCA, GERAKAN MAUPUN SUPP DLL.

Kalau ketua2 UMNO tu ada teloq dan bijak letak saja pengundi kaum asal pendatang ni di bandat2 besar. Yg penting bilangan kerusi tak lebih 10%.

Biarlah mereka berentap kerusi sesama mereka asalkan untuk kerusi yg telah ditetapkan.

Tapi masaalahnya ada brani ka . Dalam keadaan ketua2 UMNO pulak bertuankan toke2 Cina dan Hindu dan sama2 pulak menjarah harta org Melayu!

Sebab tu Dato baik PAS atau PKR. Kerana kesilapan lampau kini dan .....UMNO, mereka tiada pilihan lain tapi pilih DAP.

Macam UMNO pilih MCA.

CUMA MCA tu penyamun tegar macam UMNO.

Jika Melayu dah terlalu miskin mereka tak lagi kisah DAP atau UBN.

Ketua UMNO tak mungkin faham sebab dah leka berada dalam telaga najis

zed-85 said...

Saudara Azhar,

Komen Saudara,

dalam kita menilai lebihan hasil p.pinang dan selangor kita juga perlu melihat segala projek pembangunan untuk rakyat yang telah dibuat oleh kedua dua kerajaan.

berapa panjang jalanraya /jalan kampung yang baru telah dibina,berapa jumlah balairaya baru yang telah dibina,/ dewan orang ramai yang baru telah dibina,jumlah rumah yang dibina,dan lain lain kemudahan untuk rakyat yang baru disiapkan.

dimaksudkan ialah yang baru bukan penyelengaraannya

Komen saya,

Sekarang ini hutang negara telah cecah lebih RM500,000 juta atau RM500 billion.

Kita harus peka mengenai bagaimana kerajaan menangani masalah kewangan.

Nampaknya Selangor dan Penang dapat mengawal tahap kewangan dengan baik.

Soal perbelanjaan yang untuk kebajikan rakyat sila rujuk komen saya yang asal, ada disertakan "link" peruntukkan untuk rakyat. Dekat Penang, ada juga penambahan bajet untuk sekolah Agama.

Sekarang ini zaman IT, ada dalam web mengenai projek-projek kebajikan yang dilakukan oleh PR dan BN. Kenalah rajin mencari, bukan susah sangat.

Kita boleh banding dan menilai sendiri.

Kalau dulu kerajaan BN perintah kesemua negeri (kecuali Kelantan), sekarang ini tidak lagi.

Sekarang kita boleh mula banding membanding yang mana lebih baik.

Ghab said...

We have nothing much good to declare about DAP. We are not alone at home.

I have posted before, We don't like Dap but we detest Lim Guan Eng, Gobind Singh and their fathers more. The largest deception of both fathers and sons' leadership, there are lies, damn lies and then dirty lies. These four fellers have been getting into our nerves for more than a decade. They have turned us into a good taste to hate bigotry and chauvinist intensely. Our hatred grow every time when we see their faces and hear them barking.

For me, I hate to feel this way, but seriously I feel no regret of hating them and honestly I am learning to like it more. I am a serious person and I am fed up.

Ghab said...

Indeed it takes a long and relentless pursuit to make a pig walks over the stile. The story entitled, 'the old woman and her pig'  will advice you in the making of your own conclusion.

Pig is a dirty and smelly animal. Pigs are usually raised in a fenced area which are known messy. The pigsty as derogatorily referred is filthy, stench or rather stinky. It is natural for pigs to be dirty if they are left unattended. Pigs are voracious eaters. We hear often remarks, "don't you eat like pigs." They eat everything and dig for food without stopping in their pigpens. They need water and mud to regulate their own bodies temperature. Do you know that, pigs do not sweat. No wonder pigs are chubby, round and plump.

But in a modern pig farm, pigs are bred and raised in a control environment that supports their best health, welfare and also their psychological make-up. Through constant care and attention, the pigs are clean and good smelling not rotten. In fact, you could have your pig as pet and have her/him to sleep with you in your own bed. It would be a  joyful and fruitful experience with doable intimacy.

Pigs have designated sweet names. The brand of pigs' names are like Daisy, Arnold and Pabio. The arrogant leaders of pigs' names are Groucho, Squishy Porkchop and Ram-bore. The sweeter piglets are Piggy, Beebee, Maggie Pig, Magnum Pig, Piggy Sue, Granny, Pink, Pinky, Pippin, Pookie, Popeye, Poppy, Princess, Princess Fiona and many more.

I have a friend who is married to whom who loves to eat pork. He told me that his wife is an adorable person and smells sweet. He then introduced her to diets of belacan based mixtures. As time went by, he realizes that she smells sweeter than before and becomes more adorable. Unfortunately, they were not being blessed by darling piglets and their marriage is getting sour because of their household, domestic and productivity politically.

maae said...

Salam Datuk,

1. Saya menyokong membenteras segala kemungkaran melanggar syarak, fitrah manusia dan memperlekeh pembangunan negara dan ummah dalam perpektif Islam. Nilai murni sejagat yang tidak di amal mengikut lunas kehidupan berbilang bangsa di Malaysia.

2. Masing-masing punya pilihan. Termasuk pilihan
berpolitik dan berparti politik. Wujud juga muka dua. Umpama di Siam, adik memegang kuasa tetapi masih di catur oleh abang yang di nyah dengan melakukan pengkhianatan kepada rakyat dan negara ketika di pilih jadi pemimpin sebelum nya. Malah terdapat pemimpin berkuasa seumur hidup yang konon nya berdemokrasi. Mainan biasa manusia apabila dalam " corridors of power ".

3. DAP boleh sahaja mencari dan mempengaruhi pengundi baru melayu. Hak mereka. Jika MELAYU ITU terpengaruh dengan sentimen manis DAP ( realiti DAP memang benci melayu) maka ternyata mereka yang menyokong parti cauvinis ini sudah memusuhi bangsa nya (melayu) sendiri. Lupa pada realiti sejarah ? Lupa pada realiti politiking masakini ? Sehingga anak-anak di tarbiyah membenci bangsa sendiri. Ramai 'din' di sini. Jelas siapa mereka..... Bangsa cina amat suka jika mereka memakan dan mengamal budaya mereka, lantas di kredit sebagai melayu intelek ! Kembang dada dalam halus maruah tergadai.

4. Puluhan tahun cina bandar terang menyokong DAP. Malah PRU 13 sikap sebenar terserlah ! Anih nya mereka nafikan secara bodoh dan masih menyalahkan melayu kampung status UMNO ! Dalam keadaan terang lagi bersuluh, masih ramai rupa nya melayu hilang ingatan yang konon nya intelek ! Intelektual yang menjual bangsa dan negara dalam istilah liberalisma dan sekular yang bukan padanan saranan Allah SWT.

5. Kebodohan melayu bermain dengan bayang. Akhir nya menjadi kuli juga di negara sendiri selepas puluhan tahun Allah SWT meredhokan kuasa yang bisa mencorak keberkatan dalam erti Hijrah. Di mana Amanah Pemimpin Melayu ketika ini yang sudah di landa kemewahan ? Adakah nilai harta melayu bertambah ? Adakah nilai akhlak rakyat dalam KPI negara bermaruah ?

Sesungguh nya Islam mengimbangi dunia dan akhirat. Kita yang selalu melampaui batas. Akhir nya, pegang sahaja colok menadah lah ke langit....

Kemana wahai bangsa ku ?

ab said...

Salam Dato,



Saudara OKJ, saya berpendapat saudara harus terus menulis.



DKAJ ini datang dari orang kampong, dah jadi orang bandar.Dari orang tidak kaya dah jadi orang berada.Dari orang biasa menjadi orang kenamaan.Dari pemberita menjadi penulis dan wartawan terkenal.Dari kerja sikit sikit menjadi peniaga.



DKAJ agak kritikal dari dulu,tetapi TIDAKLAH seperti sekarang.Dulu dia sokong juga kerajaan,dia juga dari `kumpulan' teratas penulis/pemberita/editor.



Saya berpendapat DKAJ menulis dari hati dan perasaan sebagai melayu.(?).


Sebab itu kita perlu `berada' disini.



Berbeza pendapat tidak mengapa,TETAPI JANGAN JADI/CARI MUSUH kalau orang tidak sependapat macam kita.



PM,PMO dan kabinet perlu MENDENGAR TANPA LUPA SIKIT PUN semua pendapat rakyat dari paling kiri,tengah dan paling kanan.


TERLALU KERAP masuk teliga kanan keluar telinga kiri.


Lebih sering, tak masuk ketelinga depa pun!...melantun kat dinding saja.





MAHU TIDAK MAHU, masa depan negara
ini ditentukan olih orang melayu.




The disparity in attitude between the government and the people is so overwhelming at present.

PM,kabinet dan KAKITANGAN KERAJAAN KERAJAAN (peringkat tinggi dan rendah)teramai tidak `tenguk' dengat hati pun pendapat rakyat biasa,apalagi bertindak sepatutnya. Kalau ada orang besaq,ramai buat buat ambik berat,lepas itu tidak ada tindakan susulan...



Rakyat berebut nak sampaikan pendapat,rungutn dan permintaan kepada kerajaan,TETAPI gomen pula berhempas pulas PAKSA rakyat ikut aturan dan tindakan gomen.



Attitude gomen ialah `hampa' tau apa,ikut saja lah apa yang gomen suruh!



PRU 13 dah lepas dah 7 bulan dah, TETAPI SAYA TAK NAMPAK PUN BATANG HIDUNG wakil rakyat datang melawat penduduk ditempat saya...

Masa kempen tengah malam dan subuh pun depa mai! Tiap tiap hari nampak muka depa walau pun saya dah muak tenguk muka tu muka tu jugak!..hemoi sunguh masa nak ligan undi!!!!!.





Abu Bakar Ab Rahman

Lahuma said...

Dato.

Cina DAP,MCA,Gerakan mimpin dan tidur mereka sama.
Melayu PAS,UMNO,1/2 Melayu PKR mimpi ke tak mimpi ke sampai bila pun tak sama.

Berpolitik sampai tak tahu untung rugi agama,bangsa dan tanah air.

Yang ada kuasa tamak.Buat kuasa macam pusaka sendiri.Ikut nafsu saja.

Melayu luar lingkungan kuasa rebut nak kuasa sampai hati puas.Bagi padan muka baru puas hati.

Melayu Islam pula ada fajam Syiah.Sunnah walJamaah dan macam-macam lagi.

Melayu pula ada Beugis.Jawa,Pakistan,Arab,Siam,Turki,Melayu mamak.

Bilakah Melayu/Islam mahu sepakat walaupun berbeza pendapat.
Melayu kian rugi kerana rebut kuasa.

Negara Malaysia bukan besar mana pun.Cuma ada Tanah Melayu dengan sabah dan Serawak.


Itu pun ada juga Melayu rasa bangga yang Melayu Singapura hebat.

Tengok Melayu Pulau Pinang sudahlah. Zaman Gerakan ceramah UMNO puji Koh Tsu Koon

Lepas itu zaman DAP ceramah PAS puji Lim Guan Eng.

Yang kaya ada lah dua tiga pemimpin UMNO.Kemudian selepas ini adalah juga dua tiga kerat pemimpin PAS dan PKR Melayu akan kaya.

Melayu lain melalaklah seperti sebelumnya.Masuk angin kel;uar asap.

DAP sudah masak dan tahu perangai Melayu.

Terima kasih Dato.

sirahak said...

saya rasa DAKJ bila menulis pasai DAP ni bersopan betol..tak macam bila menulis pasai BN umno...tak da langsung tuduhan sombrono dan tuduhan liar dan lontar maklumat sensasi sebelum fakta dapat di sahkan...saya rasa DAKJ ni takut kena saman oleh DAP kot ..DAKJ tahu UMNO tu malas nak bawa saman kat DAKJ jikapun boleh sebab tuduhan sensasi lontar batu sembunyi tangan kot..saya perasan kualiti tulisan DAKJ dah jadi macam majalah tabloid murahan dan seprti sesetengah suratkhabar yang anti BN/umno/melayu

zed-85 said...

Ghab,

Your comment about pigs reminded me of Miss Piggy and Kermit the frog.

I remember once read a book titled "the animal farm". It was written by George Orwell.

It is about the story of animals of a farm that launched a revolt and managed to rid off their tyrant owners.

They then elected pigs as their leaders and the leader of the pigs is the one called Napolean.

The animals (chicken, horses, mules, dogs, birds, etc) thought that since pigs are animals (same as them), they could entrust the pigs to run the farm and that they should be better off. The pigs then come up with seven commandments, to ensure that there is law and order in the farm.

One of the commandments is "all animals are equal". Another one is "What goes upon two legs is an enemy"

After a while the pigs started to live in their previous owners houses and they started to change.

They live in a house like kings and eat well.(5 star hotel/expensive restaurant) They also started to travel in carriages.(we can make an analogy to expensive cars or private jet)

They then alter the original commandments to "all animal are equal but some animals are more equal then others"

The animals are astounded as they thought since pigs are also animals, then they could trust them and they would not be betrayed.

Finally, the pigs become more and more human and they revise again the commandment to "Four legs good, two legs better"

My opinion about pigs, pigs are filthy animals but some human are much worst then pigs and animals.

Your friend that confided to you that his wife smells sweet. What kind of man would do that.

Kampong man said...

Salam Zed 85,

1.Rúguǒ nǐ shì zìyóu de, wǒmen kěyǐ jiànmiàn.How about that ?.Xie xie ni.

2.I too wish to slowly phase out as I would like to spend more time for myself ,doing thing I enjoy doing that I have rarily had a chance to do.There is so much to catch up.See ya when i see ya..Cheers.



looes74 said...

Zed,
No wonder Din Merican says that given time the malay intellects would banish the narrow communalism. I am happy to see some form of progress.
I have mentioned to Urang Awek about this UMNO man called Aziz Ishak. Perhaps, Kadir Jasin knows better than I do because he is way before my time.
Such fellows were very progressive then, knowing that such communalism practised by UMNO is getting no where. Come to think of it Islam as well as Christianity is socialism in nature. I am not sure about you but the best way of bringing up the status of Malaysia is through democratic socialism. Malays & bumiputras being the majority would be greatly benefited from it.
Why is it wrong that we should see ourselves as malay, indian, chinese, kadazan & iban when we can see ourselves as Malaysians? Rome prospered because all citizens regardless of colour and race see themselves as Romans. We should be enhancing our strength which is multiculturalism that makes us great.
If Switzerland made up of germans, italians & frenchs see themselves as swiis, we should do the same

budak kilang said...

Apabila dap kata.. terus kata kafir harbi.. bila mca kata.. terus kata kafir zimmi.. bile bab pakatan rakyat.. petik la 2 3 ayat Al-Quran.. bile tanya umno.. hudud bile nk laksana? Diam membisu.. kang kata lebih2 takut jatuh murtad.. 2 3 yg berani perlecehkn hukum Allah tu.. nnti pandai2 la dia ckp kt depan Allah..

anti syaitan said...


Salam semua,

Apabila orang bukan Islam sudah hilang hormat dan hilang kepercayaan kapada orang Islam dibumi Malaysia ini, tentunya mereka ada sebab yang tersendiri. Apakah orang islam hanya mahu meletakkan segala punca hilang kepercayaan itu kapada orang bukan Islam?...fikir fikirkan lah.

Kalau dalam tahun 1957- 1990an orang bukan islam begitu menghormati dan mempercayai pemimpin-pemimpin dikalangan orang islam/melayu, kenapa hari ini hal itu tidak berlaku? fikir-fikirlah secara bijaksana bukan bercakap dan bertindak mengikut emosi perkauman dan keagamaan.

Terikasih Dato kerana sudi menyiarkan komen ini.

Zed-85 said...

Sallam Sdr Kampong Man,

1. InsyaAllah, kalau ada kesempatan. Maybe I can get some tips from you about business and also the power of compounding.

2. I am on and off here. Sometimes needs to get the grey cell going. It is good to have a fruitful debates from time-time.

Cheers Mate.

Dino said...

Looes 74,

"I am happy. Finally, intellectual melayus such as Hisham Rais has opened more malay eyes."

Melayu activist saperti Hishamudin Rais tidak sesuai berada di Malaysia.Melayu saperti ini hanya layak berada di perhimpinan jalanan, rusuhan jalanan dan beliau adalah perosak minda rakkat dan negara.Tidak hairan beliau dicampak ke luar negara berpuluh tahun dan tidak layak sepatutnya berada di Malaysia.

looes74 said...

Dino,
What the hekk did UMNO long long time ago when the british decided to implement Malayan Union? Kindly use your head & think

PETANI said...

looes 74,

I am happy that my dad was part of those Melayu who fought against Malayan Union not the kind of struggle that Hishamudin is fighting for.

Read this excerpt :

"The Malays generally opposed the creation of the Union. The opposition was due to the methods Sir Harold MacMichael used to acquire the Sultans' approval, the reduction of the Sultans' powers, and the granting of citizenship to non-Malay immigrants and their descendants-especially the ethnic Chinese, not only because of their racial and religious difference but also because their economic dominance was seen as a threat to the Malays. The United Malays National Organization or UMNO, a Malay political association formed by Dato' Onn bin Ja'afar on 1 March 1946, led the opposition against the Malayan Union. Malays also wore white bands around their heads, signifying their mourning for the loss of the Sultans' political rights. However, ex-Malayan government officials criticised the way these constitutional reforms were brought about in Malaya, even saying that it went against the principles of the Atlantic Charter. They also encouraged Malay opposition to the Malayan Union. The fact that people were allowed to hold dual nationalities meant there was a possibility that the Chinese and Indians would be loyal to their home country, rather than Malaya."

No room for Socialist in Democratic Malaysia.

looes74 said...

Petani,
No wonder people like Aziz Ishak got pissed off with UMNO. This is the fundamental problem of UMNO. Feudalistic mindset. Me Lord you slave mentality. No wonder malaya is under colonial rule for long long time

din Corner said...

Looes 74,

Aziz Ishak ?. Siapa dia Aziz Ishak?.Beliau tidak relevan dalam politik Malaysia bagaimana jugs tidak relevannya LKY dalam politik Malaysia.

Lupakan perjuangan Hishamudin Rais dqn ikutan sosialis .Ingat parti sosialis xcp kepal Lembu dulu.Hancur kan ?.Elok kagi parti chap ayam.Go to hell with your dream looes.

Misspassat said...

Salam Sdr Sirahak

Sopan atau tidak tulisan DAKJ tentang Dap adalah sesuatu yang subjektif. Sdr melihatnya sebagai terlalu sopan dan kalau tulis pasal BN/Umno/Najib DAKJ tulis semborono, membuat tuduhan liar dan melontar maklumat sensasi. Pihak pembangkang pula anggap tulisan DAKJ ini tidak masuk akal, membuta tuli dan rasis. Sedangkan isu pokok yang dilontarkan oleh DAKJ dalam tulisannya kali ini adalah mengenai usaha DAP untuk menarik pengundi Melayu dan tindakan memerangi salah guna kuasa serta rasuah oleh kerajaan.

Saya teringin sangat melihat semua orang Melayu, tidak kira parti apa yang mereka sertai, dapat bergabung untuk sama-sama memperjuangkan nasib bangsa dan tanah air yang dinamakan MALAYsia. Barangkali Pas dan Umno tidak perlu pun bersatu atau ahli Umno tak payah masuk Pas dan ahli Pas tak payah masuk Umno, tetapi cukuplah kita sama-sama bergerak seiring memerangi sebarang salah laku oleh mana-mana pemimpin dan bekerjasama memartabatkan kedudukan serta masa depan Melayu. Ketepikan idealogi politik masing-masing untuk sementara waktu ini, tetapi fikirkan lagi tentang ekonomi negara yang semakin tenat dan belanja seharian yang kian sesak. Harga barang meninggi, jumlah pendapatan tidak pula membesar.

Kalau kita hendak tunggu DAP memerintah baru kita bersatu samalah macam kita biarkan diri dilanggar lori dan badan patah riuk baru hendak insaf dan lebih berhati-hati sewaktu memandu…

looes74 said...

Miss,
Combine under which umbrella? UMNO again? I have pity towards melayu because of such FEUDALISTIC mentality, the malays can't move forward. I dare to challenge you to tell such though is TRULY ISLAMIC. Is this what Allah tell you to do? Why do you wanna run away from the fact that

2 + 2 = 4

Do you mean that calling of such unity would lead to

2 + 2 = 5?????

Guys & Gals,
It's time for you guys to read "1984".

http://en.wikipedia.org/wiki/Nineteen_Eighty-Four

TKL said...

Feudalistic mentality ?. No wonder it is the DAP people like you that want to change this country into something like PAP Singapore ,a Republuc without the Raja.Penyerapan Rukun Negara memang tidak ada di hati penganut DAP.Kesamarataan ?.ha..ha..

bat8 said...

Dakj DAP? hahaha....baru makan sup ketum ke?

Itu je jawapan paling tempat kerana hujah tak ada value bagi sdra kita ni.

TKL said...

Dear bat 8,

You like din Melaka always misunderstood some comments.The only one person who said a lot on sultanate and Feudalistic mentality is no one else but our Dap RBA mr looes 74 above another pakatan supporter. Dakj is only being critical but you know and I know can never except Dap.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sdr YKL.

Mungkin english sdr power. Khairi Jamaludin pun english power tapi bila nak pertahan sizalim maka alangkah ruginya kebolehan sdr tu. Sebab Inggeris mengajar kita lebih demokratik dan Islamik.

Jangan harap CINA DAP DAN KAWAN TKL CINA MCA nak patuh pd Melayu lemah macam UMNO.

Tapi berbanding MCA yg bertolong2an dgn ketua2 UMNO, boleh sdr TKL senarai harta rakyat yg di songlap ketua DAP?

Sebagai kumpulan minoriti org macam LGE dan KARPAL kenalah berkokok lebih sikit supaya org notis.

Tapi CINA MCA yg nampak macam moderate, merekalah lanun dan kawan lanun nombor wahid iaitu ketua UMNO.

Sdr memang dah termakan gula2 UMNO melalui utusan dan tv3 bahawa DAP boleh tukar Malaysia jadi Republik.

Sdr TKL tolong beri formula atau matemstik bagaimana ini boleh dicapai kalau berdadarkan CINA cuma tak lebih 25% penduduk?

TKL masih main lagu lsma nak takut2kan Melayu sgar benci DAP dan PAS DAN PKR yg berkawan dgnnya.

Agar KETUA2 UMNO TERUS AMAN MEROMPAK HARTA MELAYU YG DIPERBODOH.

TKL bila nak bangun dari tidur.

looes74 said...

Din Melaka,
We know who's the one who wants to change Malaysia into a Republic. This is what Ku Li has been said during the constitutional debate.

http://www.youtube.com/watch?v=asNTbvlK7Eo

din JB said...

din Melaka bongok kata

"Jangan harap CINA DAP DAN KAWAN TKL CINA MCA nak patuh pd Melayu lemah macam UMNO."

Melayu yng kuat adalah Melayu UMNO dan yang lemah ialah Melayu PKR dan Pas.Din Melaka terus tak hormati keputusan pilihanraya.Tolong kira kerusi lah.Bodoh tak boleh di ajar , degil macam Anu-war lah kau ni.

Din Melaka said...

Aslkum Dskj

Din JB

Besuk2 sdr Din JB pergilah curi sana, rompak sini. Yg penting jangan tertanggkap. Lepas jadi kaya raya, tayang sana tayang sini.

Org yg kenal Din JB tentu ada yg hormat giler siap cium tangan.
Sebab mereka tak kisah agama. Janji ada massuuuk.
Tapi kalau ada yg cerdik2 dan ada pegangan agama, mereka tak de urusan nak hormat pd kekayaan Din JB.

Begitulah jugak kalau kemenangan PRU kerajaan zalim yg penuh tipu muslihat, hanya pencacai akan terhege hege nak mintak sesuap nasi dgn sayur kangkung.

Perbuatan ketua2 Din JB yg tanpa maruah guna duit rakyat beratus juta setahun tubuh kerajaan dalam kerajaan dalam bentuk JPP di negeri2 PR tu betul danboleh dihormati ke.

Kesian pd Din JB. Anda sebagai laskar siber mungkin mendapat upah beberapa ratus sebulan dari ketua2 UMNO.

Bandingkan jumlah ini dgn berjuta2 wang rakyat yg disalur direct kpd ketua2 bahgian UMNO di Kelantan. Bukan melalui pejabat SUK dan Daerah sebagaimana prusidur lazim . Tapi direct!.

Berdasarkan amalan ini tak hairan jika ketua2 bahgian di sana lebih kaya dan selesa jika UMNO terus jadi pembangkang.Di hadapan Din JB mereka bukan main lagi berderama konon nak rampas Kelantan dari PR.

Din JB faham ke ni!

lw said...

Dear Mr Kadir Jasin,

I am currently based at ISEAS in Singapore and am doing some academic research on blogging in Malaysia and am interested in interviewing some bloggers/new media activists. Is there any chance of doing one with you on the 11th or 12th of february? Would also appreciate if you can introduce me to some other bloggers/new media activists who may be open to be interviewed.

Thanks

loong

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).